به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « individualism » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «individualism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Hajar Moghaddasi-Hajiabad, Sholeh Kolahi*, Behdokht Mall-Amiri

    The present paper was an attempt to delve into the issue of adolescents’ identity reconstruction in a non-immigrant EFL context. Interactive Acculturation Model was used to derive sociocultural identity reconstruction strategies adopted by Iranian adolescent EFL learners in their homeland. To this end, a questionnaire with 75 items in 17 main domains was constructed and validated through the participation of 349 EFL learners aged 13 to 21 years as the identity confusion stage of adolescence. Factor analyses were performed to validate the questionnaire and the result led to a final 24-items instrument with 4 main domains of lifestyle, eligibility of English language and performers, social customs and traditions, and perceptions of freedom, on which, Iranian adolescent EFL learners’ identity reconstruction strategies can be derived. The questionnaire can be used in interdisciplinary fields of research related to TEFL, Sociology, and sociocultural and identity-related studies to come up with the effect of sociocultural elements in identity (re)construction of EFL learners.

    Keywords: Identity Transformation, Separation, Assimilation, Integration, Marginalization, Individualism}
  • مریم رحیمی*، کاظم مهتدیانی، محمدرضا نجاریان، سید محمود الهام بخش
    این مقاله به بررسی مقوله ای خاص از گرایش های فردگرایانه - با نام دوراهی اجتماعی- در خلال آموزه های فردی گلستان سعدی پرداخته است. دوراهی اجتماعی مقوله ای از گرایش های فردگرایانه است که به نوعی خاص از تعارض سودمندی فردی و جمعی اشاره می کند؛ به نوعی که در آن نفع فردی بسیار چشمگیر است، اما اگر بیشتر افراد نفع جمعی را نادیده بگیرند و خودمدارانه رفتار کنند، فاجعه ای اجتماعی رقم خواهد خورد. به ویژه، اگر انتخاب آن افراد با توجه به موقعیت و نقش آن ها در جامعه تاثیر بسزایی در سرنوشت کل جامعه داشته باشد. سعدی برای تبیین برخی آموزه های فردی در حکایات گلستان از مقوله دوراهی اجتماعی استفاده کرده است؛ به طوری که به طور واضح، مخاطبان آموزه خود را از قرار گرفتن بر سر دوراهی اجتماعی آگاه و آن ها را به برگزیدن نفع جمعی -به دلیل تاثیر زیاد تصمیمشان بر سرنوشت جامعه- توصیه کرده است. در این مقاله پس از طبقه بندی مخاطب سعدی در آموزه هایش، استخراج آموزه و بررسی حکایت هایی که دوراهی اجتماعی در آن ها دیده می شود، خطاب سعدی در هر حکایت با ذکر دوراهی اجتماعی مقابل آن ها تحلیل شده است.
    کلید واژگان: فردگرایی, دوراهی اجتماعی, ادبیات تعلیمی, سعدی, گلستان}
    Maryam Rahimi *, Kazem Mohtadiani, Mohammadreza Najarian, Seyed Mahmood Elhambakhsh
    This article examines a specific category of individualistic tendencies - called social dilemma - during Golestan Saadi's individual teachings. Social dilemma is a category of individualistic tendencies that refers to a specific type of conflict between individual and collective utility; In a way where individual benefit is very impressive, but if most people ignore the collective benefit and behave selfishly, a social disaster will occur. Especially, if the choice of those people has a significant impact on the fate of the whole society according to their position and role in the society. Saadi has used the category of social dilemma to explain some individual teachings in Golestan stories; So that, clearly, the audience of his teaching is aware of being at a social crossroads and advised them to choose the collective benefit - due to the great impact of their decision on the fate of the society. In this article, after classifying the audience of Saadi in his teachings, extracting the teachings and examining the anecdotes in which a social dilemma can be seen, Saadi's address in each anecdote has been analyzed by mentioning the social dilemma in front of them.
    Keywords: Individualism, social dilemma, Didactic Literature, Saadi, Golestan}
  • حمیرا خانجانی، مریم محمودی*، مرتضی رشیدی
    رمانتیسم از پیچیده ترین و گسترده ترین مکتب های ادبی جهان است که به عنوان پدیده ای انقلابی، در اواخر قرن هجدهم به وجود آمد. این مکتب زمانی ظهور کرد که تحولات مهم علمی، اجتماعی و سیاسی تمام اروپا را فراگرفته بود. در ایران نیز از عهد مشروطه، رمانتیسم به عنوان رویکردی فکری در ادبیات فارسی مطرح شد. اگرچه سیمین را نمی توان از پیروان این مکتب دانست اما بسیاری از تصاویر شعری وی ویژگی های تصویرسازی مکتب رمانتیسم را دارد. تصاویری که بیان گر اندیشه و ذهنیت شاعر است و در انتقال احساس شاعر نقشی برجسته دارند. در این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است؛ برخی ویژگی های تصاویر رمانتیسم چون: استحاله در طبیعت، فردیت گرایی، سایه واری و ابهام در تصاویر، پویایی و بالندگی تصاویر و اندوه در اشعار سه دفتر؛ خطی ز سرعت و آتش، دشت ارژن و یک دریچه آزادی بررسی شده است. ترکیب ها و تصویرهای سایه وار، القای معنی و در انتقال احساس، طبیعت گرایی، وجود اندوه فردی و اجتماعی در تصاویر شعری و شخصی کردن نمادهای مختلف ویژگی هایی است که نشان می دهد، سیمین در تخیل شعری خود تحت تاثیر رمانتیک ها بوده است.
    کلید واژگان: رمانتیسم, تصویر, سیمین بهبهانی, طبیعت}
    Homeira Khanjani, Maryam Mahmoodi *, Mortaza Rashidi
    Romanticism, one of the most complex and widespread literary schools, emerged as a groundbreaking phenomenon in the late eighteenth-century. The school developed in an era of outstanding scientific, social and political changes in Europe. In the same vein, Iranian constitutional movement introduced Romanticism as a novel intellectual approach in Persian literature. Although Simin Behbahani cannot be regarded as a follower of this literary school, many of her poetic imageries enjoy attributes associated with imagery employed in Romantic poetry. Her poems are similarly replete with imagery which express the poet’s attitude and vision and outstandingly convey her emotions.This article takes a descriptive-analytical approach to Simin Behbahani’s poetry in her three outstanding collection of poems: A case of A Line from Speed and Fire, Arzhan Plain, and A Window of Freedom. The article is an endeavor to study some attributes of romanticism in Simin’s poetry as transformation of nature, individualism, ambiguity in imageries, dynamics of language and transcendence of the images, and melancholy.Ambiguous combinations and imageries, implied meaning and expressions of feelings, transcendence of nature, individual and social melancholy, and personalization of various symbols are amongst attributes which reveal Simin’s poetry to bear influences of romanticism.The findings yield significant implications on Simin Behbahani’s poetry with regards to Persian modifications introduced to romanticism which most visibly concentrate on transcendence of nature and individualism.
    Keywords: romanticism, nature, Space, Time, individualism}
  • حبیب الله عباسی*، زینب طلایی

    میان برخی فرهنگ ها و تمدن ها ، وجوه مشترک بسیاری یافت می شود، تا آنجا که می توان گفت اصل «آب در ظروف مرتبطه» میان برخی فرهنگ ها ساری و جاری است. ازهمین رو، تصوف در ایران حکم فلسفه در یونان را دارد، به ویژه تصوف دوره نخست،  قبل از سده ششم،  که از آن، دربرابر تصوف سده های بعد، یعنی تصوف قال و احتیال، به تصوف حال تعبیر کرده اند. هم اندیشه ها و مفاهیم موجود در تصوف این دوره و هم گفتار و کردار برخی صوفیان بنام به ویژه صوفیه خراسان موید این امر است. برای مثال، جلوه هایی از عقلانیت یونانی را، که در رفتار و گفتار سقراط آتنی متبلور شده، در رفتار و گفتار ابوسعید ابوالخیر میهنی می توان جست. در این مقال، با روش تحلیلی-توصیفی و رویکرد تطبیقی، هم قدرمشترک های موجود در گفتار و کردار سقراط آتنی و ابوسعیدابوالخیر را برشمرده ایم، و هم در اثبات اصل «آب در ظروف مرتبطه در یک سطح قرار می گیرد» کوشیده ایم.

    کلید واژگان: فلسفه یونان, تصوف خراسان, سقراط, ابوسعید ابوالخیر, فردگرایی}
    Habib-Allah Abbasi*, Zeynab Talayi

    There are so many similarities between some cultures and civilizations as to say that the principle of Communicating Vessels is common among them. Therefore, Sufism in Iran has the status of philosophy in Greece, especially the Sufism of the first period – before the sixth century – which has been interpreted as Sufism of the intuition in contrast to the Sufism of later centuries, i.e. Sufism of the rhetoric and of the deception. The ideas and concepts in the Sufism of the first period as well as the words and deeds of some famous Sufis, especially the Sufis of Khorasan, confirm this proposition. For example, manifestations of Greek rationality, crystallized in the behavior and speech of Socrates of Athens, can be found in the behavior and speech of Abu Sachr('39')id Abuchr('39')l-Khayr of Mihana. In this paper, using the analytical-descriptive method and the comparative approach, we have determined the commonalities in the words and deeds of Socrates and Abu Sachr('39')id Abuchr('39')l-Khayr, and have tried to prove the principle that “water stands at the same level in all communicating vessels”.

    Keywords: Greek Philosophy, Khorasan Sufism, Socrates, Abu Sa'id Abu'l-Khayr, Individualism}
  • ابوالقاسم رحیمی*، مهدی رحیمی، اعظم نگاریان

    پدیده- مفهوم عشق، مهم ترین و برجسته ترین درون مایه ادبیات غنایی (Lyric) است که در گستره ادبیات ایران و جهان، زمینه آفرینش بزرگ ترین شاهکارهای ادبی را فراهم آورده است؛ فراتر از ادبیات غنایی، مقوله عشق در زیرساخت کهن ترین حماسه های جهان، هم چنان برجسته و چشمگیر، نقش می آفریند؛ این در حالی است که بنیاد ادبیات عرفانی نیز بر عشق، از گونه ای دیگر نهاده شده است. در فضای ادبیات معاصر اما، عشق مقوله ای صرفا رمانتیک به شمار نمی آید؛ بلکه با مولفه هایی دیگر پیوند خورده، از مضامین سیاسی- اجتماعی برخوردار گردیده، کارایی و توانی افزون یافته است؛ احمد شاملو از جمله شاعران جریان ساز معاصر ایران است که به واسطه آشنایی با ادبیات جهان، به ترجمه شماری از آثار دست یازیده و از روح شعری آن ها الهام پذیرفته است. شاملو پس از آشنایی با اشعار شاعران مقاومت فرانسه به خصوص لویی آراگون، به طور مستقیم از افکار و اندیشه های شعری او تاثیر پذیرفته است. نگارندگان این جستار بر این باورند که احمد شاملو در اشعار خود و به تاسی از لویی آراگون، از فردیت رمانتیک گذر کرده، به تعریف متفاوتی از عشق رسیده و آن را با مولفه های سیاسی و اجتماعی درهم آمیخته است؛ رویکرد این پژوهش، تطبیقی و روش تحقیق، مبتنی بر مکتب فرانسوی آن است؛ یافته ها و نتایج تحقیق حاکی از آن است که شاملو به پیروی از لویی آراگون، با «جاسپاری مناسبات دیرین عشق به مفاهیمی نو»، عشق را دستمایه بیان دیدگاه خود نسبت به انسان آرمانی، مقاومت در راه آزادی خواهی و ایده آلیسم سیاسی- اجتماعی قرار داده است.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, پدیده- مفهوم عشق, فردیت رمانتیک, احمدشاملو, لویی آراگون}
    Abolghasem Rahimi *, Mahdi Rahimi, Azam Negarian

    Phenomenon - The concept of love is the most important and prominent theme of lyrical literature, which has provided the ground for the creation of the greatest literary masterpieces in the field of Iranian and world literature; Beyond, love plays a prominent role in the infrastructure of the world's oldest epics; while the foundation of mystical literature has been laid on love in another way. In contemporary literature, however, love is not a purely romantic concept; Rather, it is linked to other components, has socio-political themes, and has increased efficiency and power; Shamloo, through his familiarity with world literature, has translated a number of works and been inspired by their poetic spirit. After getting acquainted with French resistance poets, especially Aragon, Shamloo was directly influenced by his poetic thoughts and ideas. The authors of this article believe that Shamloo, in his poems and based on Louis Aragon, has reached a different definition of love and has combined it with political and social components; The research approach is comparative and based on its French school; Findings of the research indicate that Shamloo, following Aragon, has used love as a basis for expressing his views on the ideal human being, resisting the path of freedom and seeking the ideal image of the beloved.

    Keywords: Comparative Literature, Concept of Love, individualism, Ahmad Shamloo, Louis Aragon}
  • بهزاد پورقریب*
    اقبال عمومی به رمان های کازیو ایشیگورو، نویسنده ژاپنی انگلیسی، بعد از سال 2017م، زمانی که جایزه نوبل ادبیات را ازآن خود کرد، رو به فزونی گذاشته است. در همین راستا، پژوهش حاضر با روش تحلیلی و تفسیری قصد دارد تا به تحلیل روایی عناصر مدرنیته در رمان هنرمندی از جهان شناور (1986) از حیث نمود مولفه های مدرنیته در عناصر داستانیبراساس الگوی پیتر چایلدزبپردازد. این رمان با محوریت کنش های خانوادگی که نماد جامعه سنتی درگذار به مدرنیته است، مولفه های مدرنیته را در مفاهیمی همچون تقدس زدایی از ارزش ها، افول جایگاه پدر به مثابه اقتدار و مردگرایی در خانه، امکان غالب شدن دختران خانواده به ویژه فرزند کوچک تر و مجال بروز ایده هایشان، فردگرایی و تنهایی، سیطره و تفوق فرهنگ غرب و شیوه زیست غربی و بی تمایلی به فرهنگ بومی به تصویر می کشد. در انتهای داستان، امیدواری راوی به جوانان و نسل آینده مبتنی بر ابهام است؛ زیرا از یک سو وی به آینده امیدوار است و از سوی دیگر هجوم مدرنیته را به چالش می کشد. هدف پژوهش این است که برمبنای الگوی پیتر چایلدز، تاثیر مدرنیته بر جامعه سنتی در قالب نماد خانواده تبیین و تحلیل شود.
    کلید واژگان: مدرنیته, تحلیل روایی, هنرمندی از جهان شناور, تقابل نسل ها, فردگرایی}
    Behzad Pourgharib *
    Since the year he won the Nobel Prize for Literature, the success of the novels by the Japanese-English writer Casio Ishiguro has been growing. In this regard, the present study, with an empirical and interpretive approach, aims to examine the validity of the elements of modernity in the novel of An Artist of the Floating World in terms of the portrayal of the modernity components in fictional elements based on the Peter Childs’ patterns. This novel focuses on family behavior symbolizing the traditional society in transition to modernity, exploring the components of modernity in concepts such as the desecration of values, the decline of the father's role as authority and manhood in the home, the possibility of controlling family girls, especially younger children. Their ideas depict individualism and loneliness, the dominance of western culture and the western way of life, and the tendency towards indigenous culture. At the end of the story, the narrator's hope for the youth and the next generation is ambiguous because on one hand he hopes for the future but on the other he challenges the onslaught of modernity. The aim of the study is to explain and analyze the impact of modernity on traditional society in the form of a family symbol based on Peter Childs’ patterns.
    Keywords: modernity, Narrative Analysis, Artist of the Floating World, Generation Conflict, Individualism}
  • شیرین میرشاه ولد*، غلامعلی فلاح
    کارل گوستاو یونگ، روان شناس سوییسی، بنیان گذار «روان شناسی تحلیلی» است. او برخلاف فروید، رشد شخصیت را به کودکی محدود نمی داند، بلکه معتقد است این تعالی در سراسر عمر انسان ممکن است نمود یابد؛ اگرچه هدف های نیمه دوم زندگی، با نیمه اول آن متفاوت است. از آمال نیمه دوم زندگی، می توان دست یابی به «فردیت»را نام برد. در این جستار با بهره گیری از روان شناسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ به خوانشی بینارشته ای از رمان چهل سالگیبه قلم ناهید طباطبایی پرداخته ایم تا براساس دیدگاه های این روان شناس سوییسی، سفر شخصیت اصلی را به سوی تکامل و رسیدن به فردیت در آن به اثبات برسانیم. شخصیت اصلی رمان چهل سالگی، شخصیتی پویاست. او برای رسیدن به فردیت، سفری را آغاز می کند که وی را از ناخودآگاهی به شناخت «خود» می کشاند. این شخصیت با کنارآمدن با «سایه» های نهانی و اتحاد با «آنیموس» خود، به کمک راهنمایی های «پیر فرزانه»، تمام تعارضات درونی خود را حل می کند و درنهایت، سفر را با موفقیت به پایان می رساند. بدین ترتیب، او علاوه بر گذر از بحران میان سالی، به شناخت خود واقعی خویش نیز دست می یابد.
    کلید واژگان: نقد ادبی, روان شناسی, یونگ, کهن الگو, فردیت, رمان چهل سالگی, آنیموس}
    Shirin Mirshahvalad *, Gholam Ali Fallfallah Ghahroudiah
    Carl Gustav Jung, the Swiss psychologist, is the founder of “analytical psychology.” He, unlike Freud, does not limit personality development to childhood, but believes that it occurs throughout man’s life span although the goals in the second phase of life differ from the ones in its first phase. From the goals in the second phase of life, obtaining individuality can be mentioned. In the present paper, using Jung’s analytical psychology, we perform an interdisciplinary reading of Chehel Salegy written by Nahid Tabatabaei in order to demonstrate that the protagonist achieves spiritual development and perfection and individuation in the course of the novel. She embarks on a journey to achieve individuation during which she moves from unconsciousness to consciousness and self-knowledge. Under the guidance of the Wise Old Man, she solves all her inner conflicts, while accepting all her hidden “shadows,” and being united with her animus, she finally ends the journey successfully. In this way, she achieves the complete knowledge of her own self, while also passing midlife crisis.
    Keywords: Literary Criticism, psychology, Jung, Archetype, Individualism, Chehel Salegi, Animus}
  • فرزاد رستمی، مرتضی رشیدی*، محبوبه خراسانی

    هدف مقاله حاضر قرایت تطبیقی رابطه دیالکتیکی دو عنصر «تخیل» و «فردگرایی» در اشعار پرسی بیش شلی و فروغ فرخزاد با روش توصیفی-تحلیلی است. این دو مولفه در آثار شاعران رمانتیک بسیار مورد تاکید بوده اند و در شعر این دو شاعر نیز دارای بسامد بالایی هستند. نتایج حاصله نشان می-دهد که رابطه ای دیالکتیکی میان این دو مولفه وجود دارد که ضرورت بررسی آن را آشکار می سازد. بررسی روابط دیالکتیکی میان پدیده ها و مفاهیم خاستگاهی فلسفی و تاریخی قدمتی به درازای تاریخ تفکر دارد. دیالکتیک کشف رابطه بر اساس تضادهای درونی است که از فلسفه سقراط و افلاطون آغاز و در تفکر هگل به اوج خود می رسد. در شعر شلی و فرخزاد، عنصر تخیل از درون بستری اجتماعی به حرکت در می آید، اما نهایتا به امری بدل می شود که خصلتی فردگرایانه دارد. با این حال این بررسی نشان می دهد که برخلاف اشعار شلی که فردگرایی و تخیل تنها یک رابطه دیالکتیکی بدون سنتز نهایی را شکل می دهند، در شعر فرخزاد این رابطه به یک «سنتز» جدید منجر می شود که نتیجه آن تولید شاعرانه نوعی «من جمعی» است.

    کلید واژگان: تخیل و فردگرایی, رمانتیسم, دیالکتیک, فروغ فرخزاد و پرسی بیش شلی}
    Farzad Rostami, Morteza Rashidi *, Mahboubeh Khorasani

    Having adopted an analytic-descriptive approach, the present study aims at comparatively reading the dialectic relationship between two elements including “imagination” and “individualism” in Percy Bysshe Shelley’s and Farokhzad Farokhzad’s poetry. Imagination and individualism have been extremely highlighted in the works of romantic poets and were also frequently used in the works of the aforementioned poets .However, the obtained results revealed a dialectic relationship between the two elements which clarify the necessity to examine it. Examining the dialectic relationship between the phenomena and concepts originates in philosophy and history which is as long as the history of thought. Dialectic refers to discovering the relationship based on the internal conflicts which commenced following the philosophy of Socrates and Plato and reached its climax following Hegel’s thought. In Shelley’s and Farokhzad’s poetry, imagination originates from the inside of the society although it ultimately changes into something characterized as being an individualist. Nonetheless, the present study shows that contrary to Shelley’s poetry in which individualism and imagination forms only one dialectic relationship with no ultimate synthesis, in Farokhzad’s poetry, this relationship leads to a new “synthesis” which is the poetic making of a kind of “Social Ego”.

    Keywords: imagination, individualism, Romanticism, dialectic, Forough Farokhzad, Percy Bysshe Shelley}
  • نرگس اسکویی*
    افضل الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی، متخلص به خاقانی (ولادت: 520ق در شروان -وفات: 595ق در تبریز) در ادبیات کهن فارسی، شاعری شاخص، تاثیرگذار و منحصربه فرد است؛ ازآن رو که در شعر خود اجازه ظهور و بروز به «من» خود را به تمامی می دهد. او در اشعارش فقط در مقام شاعر ظاهر نمی شود، بلکه سیمای انسانی را به تماشامی گذارد که عاطفی، هیجانی، عشق طلب، مبارزه جو، آزادی طلب، آزاده خو و انسان گراست؛ این اوصاف، جزو شرایطی است که رمانتیست ها خود را قائل به احراز آن می دانستند و در بیانیه ادبی خود، آنها را برشمرده اند. علاوه بر این ویژگی ها، تصاویر موجود در شعر او، ویژگی های تصاویر رمانتیک را دارد؛ یعنی همچون تصاویر شعر رمانتیست ها، مبهم و در سایه، سازمند، متحد و منسجم، بی زمان و بی مکان، استعاری، ذهنی، طبیعت گرا و... است. این مقاله، در پی ایضاح بیشتر نمودهای رمانتیسم در شعر و اندیشه خاقانی بوده است؛ از این رو، با انتخاب شیوه تحلیل قیاسی، به بررسی و برجسته سازی شباهت های فراوان شعر خاقانی و مکتب رمانتیسم پرداخته است. نتایج حاصل از تحقیق، گویای آن است که اوصاف رمانتیک شعر خاقانی، به ویژه فردیت، بیان خود، انسان گرایی و آزادی جویی خاقانی، همچنان که تمام خاقانی پژوهان ایرانی و غیرایرانی بر آن صحه نهاده اند، در ادبیات کلاسیک فارسی، اگر نگوییم بی نظیر، حتما کم نظیر است.
    کلید واژگان: آزادی, تخیل, تفردگرایی, تصاویر رمانتیک, مکتب رمانتیسم, خاقانی}
    Narges Oskouie *
    Khaqani is a unique poet in ancient Persian literature, since he allows the thorough emergence and appearance of his “I” in his poetry. In his poems, he does not appear only as a poet, but he reveals the appearance of a human who is emotional, excited, love seeker, fighter, freedom seeker, noble, and humanitarian. These features are among those which the Romantics considered themselves to have and which they included in their literary manifesto. In addition to these features, the images in his poetry have the qualities of Romantic images. This means, like the images of Romantic poetry, his are ambiguous and shadowy, structured, united, coherent, timeless, placeless, metaphorical, intellectual, and naturalistic. This article tries to present a further explanation on Romantic manifestations in Khaqani’s poetry and thought. Choosing a descriptive and analytical method, it endeavors to confirm the existence of many similarities between Khaqani’s poetry and the school of Romanticism. The research demonstrates that Khaqani’s personal and emotional poetry is unparalleled in classical Persian poetry.  His poetry has a sentimental, humanistic, and libertarian backdrop. Therefore, it can be argued that the Romantic features of Khaqani’s poetry are unique in classic Persian literature.
    Keywords: Freedom, imagination, Individualism, Romantic Images, Romanticism, Khaqani}
  • محمدحسن زاده*، مهین علی زاده

    این پژوهش با استناد به الگوی دوگانه هافستد (1986) به بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی ایرانی پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی متوالی، جهت گیری فرهنگی و اثر سابقه تدریس بر میزان گرایش این معلمان در جذب فرهنگ زبان مقصد مورد بررسی قرار گرفت. یکصدوبیست معلم زن و مرد مشغول به تدریس در موسسات خصوصی زبان با سوابق گوناگون تدریس در این تحقیق شرکت نمودند. الگوی هافستد به صورت یک پرسشنامه لیکرت بهمراه تعدادی سوالات شخصی توزیع گردید. برای به دست آوردن درک عمیق تر دیدگاه معلمان، شش نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند تا به تفصیل پاسخ های خود در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته بپردازند. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که معلمان زبان انگلیسی، بدون در نظر گرفتن مدت زمان سابقه تدریس حرفه ای خود، در درجه اول به عنوان فرد گرا شناخته می شوند. یافته ها با تحقیق اولیه هافستد که در آن ایرانی ها به طور کلی بعنوان جمع گرا شناخته شده بودند، در تضاد بود. اگر چه سابقه تدریس از لحاظ آماری میزان وابستگی فرهنگی افراد را مشخص نکرد، اما پاسخ های معلمان در مصاحبه، برخی از روند های اصلی تغییر هویت آنها را برملا نمود. به نظر می رسد که تماس مکرر با زبان انگلیسی می تواند هویت فرهنگی معلمان غیر بومی را در طول زمان دچار دگرگونی نماید. در مقیاس وسیعتر، می توان نتیجه گرفت که معلمین زبان با هر گرایش فرهنگی اولیه، حتی بدون حضور فیریکی در کشور زبان مقصد، فرهنگ آن را در خود جذب می نمایند.

    کلید واژگان: جمع گرایی, هویت فرهنگی, الگوی ابعاد فرهنگی هافستد, فردگرایی, روش تحقیق ترکیبی متوالی}
    Mohammad Hassanzadeh*, Mahin Alizadeh

    Grounded on Hofstede's (1986) dichotomous model of collectivism/individualism, this study explored Iranian English as a foreign language (EFL) teachers' cultural identity. A sequential mixed methods procedure was adopted to examine their cultural orientation and the impact of length of experience on their degree of propensity to absorb the target language culture. A total of 120 female and male teachers of private English institutes with varying years of teaching record contributed to this research. Hofstede's Cultural Dimensions model was developed into a Likert-scale questionnaire, along with a number of complementary demographic questions. To gain a deeper understanding of the teachers' standpoints, six of the teachers were randomly selected to participate, and elaborate on their responses, in a semi-structured interview. The analysis of the findings revealed that Iranian EFL teachers were primarily identified as being individualist, irrespective of the span of their professional experience. The finding tends to contradict Hofstede's survey where Iranians had been identified as collectivists as a whole. Even though career length did not statistically disclose their degree of cultural affiliation, teachers' responses at the interview revealed some underlying trends accounting for their identity shifts. It seems to be the case that exposure to and contact with the English language covertly transformed non-native teachers' cultural identity over time. By extension, it may well be that foreign language teachers apart from their indigenous cultural persuasions, seem to grow into the target culture they are exposed to, without even being physically present in the target community environment.

    Keywords: Collectivism, cultural identity, Hofstede's cultural dimensions model, individualism, Sequential mixed methods design}
  • اکبر شایان سرشت *، حامد مهراد
    امروزه به تاثیر از عصر نوگرایی، نویسندگان در رمان هایشان صرفا به بازروایی اساطیر گذشته نمی پردازند، بلکه از آن ها الهام می گیرند، ساختارشان را دگرگون می کنند و با اساطیر دیگر درمی آمیزند. نویسندگان در ارتباط بینامتنی با اسطوره ها، هم به الگوی خدایان و قهرمانان نخستین دست می یابند و هم در برخورد با مضامین اسطوره ای، آن ها را به دلخواه تغییر می دهند و از اسطوره ای به اسطوره دیگر می پیوندند. نگارندگان در این مقاله بر آنند تا انواع تغییرات اسطوره و مبانی آن را در رمان فارسی نشان دهند. بر اساس یافته های پژوهش، شالوده شکنی ساختار و معنی اسطوره، انگاره های وجودی و بحث فردیت و نیز مبارزه با گفتمان های غالب جامعه، از مهم ترین مبانی و زمینه های گشتار اسطوره در رمان فارسی به شمار می رود. رمان نویسان ایرانی کوشیده اند تا با تلفیق اساطیر ملی و مذهبی، برهم زدن ساختار اساطیر و روایات اسطوره ای و نیز وارونگی آن ها، برخی از باورهای اجتماعی و فرهنگی جامعه معاصر را به چالش بکشند.
    کلید واژگان: اسطوره, ادبیات, رمان فارسی, شالوده شکنی, فردگرایی, گفتمان ایدئولوژیک}
    Akbare Shaian Seresht *, Hamede Mehrdad
    The story of the twentieth century is one of aggression, disasters and destruction. Nowadays, authors have been faked and retold the old myths but also have been inspired from them, deformed and mixed with other myths and even created new myths. Also these deformations have occurred in the works of some Iranian novelists. Iranian novelist changes myths and ancient narratives. Writers of this article have been studied reasons of myth usage and its transformation in Persian novels with the use of content analyzing method. In accordance with findings of this research, the most important reasons of changes in structure and usage of myths in new Persian novels are criticizing the metaphysical values, battle with dominant political discourse, individualism and struggle with the mythic thoughts in the society. Authors of these novels have been tried to challenge some political and cultural beliefs of Iran contemporary society by the method of myths deformation.
    Keywords: Myth, Literature, Persian Novel, Deconstruction, Individualism, Ideological Discourse}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال