به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « inner music » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «inner music» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ئالا شهسواری، مرضیه قلی تبار*، علیرضا باقر

    نظام موسیقایی زبان از هماهنگی واژگان وهارمونی آوایی و فنوتیکی ساختار زبانی، انسجام و توالی صامت ها ومصوت ها برخاسته و سخن معمولی را به بیانی هنری تبدیل می کند و هر اندازه یک اثر ادبی بتواند ابعاد بیش تری از موسیقی رابه کار گیرد زیباتر، اثرگزارتر خواهد بود. نغمآهنگ شعر شامل موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی است که در پژوهش حاضر دو بعد اخیر در سروده های ابن معتز از شعرای برجسته عصر عباسی واکاوی میشود. ابن معتز زاده عصری است که درآن کاربست بدیع درمیان شاعران و نویسندگان رواج داشته وسروده های او نیز همنوا باجریان حاکم بر ادبیات زمانه خود، مملو از آرایهپردازیها وکاربست صنایع ادبی بوده ودر همین حال روان وبه دور از تکلف است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ساختار موسیقایی اشعار إبن معتز در مجال زهد در راستای سنجش هماهنگی آوایی وفنوتیکی معنا ومبنا در سروده های اوست ودر نهایت به این نتیجه میرسد که: گزینش الفاظ در خدمت معانی مورد نظر شاعر بوده و صرفا در راستای خلق قالب زیبا و نواخت ریتمیک شعر کاربست نشده است و این یکی از نقاط قوت سروده های او در انتقال معانی زهدآمیز و اثرگزاری برمخاطب است. در زمینه موسیقی معنوی توجه شاعر معطوف به کاربست آرایه هایی چون طباق، مقابله وتنسیق الصفات است که علاوه ب توازن ابیات و آفرینش ریتمی موزون، بار معنایی سخن را به دوش می کشد. برجسته ترین نقش موسیقایی را در زهدنامه های ابن معتز موسیقی درونی ایفا می کند که درآن بیش ترین بار نواخت کلام بر عهده آرایه هایی هم چون واژه آرایی، تکرار حروف، تکرار واژگان در آغاز ابیات، تصدیر وتکریر است.

    کلید واژگان: علم بدیع, موسیقی معنوی, موسیقی درونی, زهد, ابن معتز}
    Ala Shahsavari, Marzieh Gholitabar*, Alireza Baqer

    The musical system of the language arises from the harmony of words and the phonetic and phenotypic harmony of the linguistic structure, the coherence and sequence of consonants and vowels, and turns ordinary speech into an artistic expression, and the more a literary work can use more dimensions of music, the more beautiful and effective it will be. The melody of the poem includes outer, lateral, inner and spiritual music, which in the present research, the last two dimensions are analyzed in the works of Ibn Mu'tazz, one of the prominent poets of the Abbasid era. Ibn Mu'tazz was born in an era in which the innovative use of poetry was popular among poets and writers, and his poems were in line with the prevailing trend in the literature of his time, full of arrangements and the use of literary arts, and at the same time, they were fluent and far from complicated. The purpose of the present research is to investigate the musical structure of Ibn Mu'tazz's poems in the field of asceticism in order to measure the phonetic and phenotypic harmony of meaning and basis in his compositions and finally it comes to the conclusion that: The choice of words served the intended meaning of the poet and was not used solely for the purpose of creating a beautiful format and rhythmic playing of the poem, and this is one of the strengths of his poems in conveying ascetic meanings and making an impact on the audience. In the field of spiritual music, the poet's attention is focused on the use of arrays such as tabaq, counter and assimilation of adjectives, which, in addition to the balance of verses and the creation of a rhythmic rhythm, carry the meaning of speech. The most prominent musical role in Ibn Mu'tazz's asceticisms is played by inner music, in which most of the words are played by arrays such as word arrangement, repetition of letters, repetition of words at the beginning of verses, tasdir and repetition.

    Keywords: Ilm al-Badi', spiritual music, inner music, asceticism, Ibn Mu'tazz}
  • عابد کریمی، اصغر رضاپوریان*

    شعر، انتقال تجربه از طریق فراهم نمودن شگردهای غیر منتظره است. ترکیب سازی یکی از روش های برجسته سازی محسوب می شود. مولانا محمد باقر خرده، از شاعران برجسته عصر صفوی است؛ وی از شاعران ترکیب ساز است. در ترکیبات شعری او جلوه های گوناگون موسیقی به چشم می آید. موسیقی، یکی از عناصر سازنده شعری است که به سه دسته تقسیم می شود؛ موسیقی بیرونی (جنبه عروضی شعر)، موسیقی کناری (ردیف و قافیه)، موسیقی درونی (انواع توازن های حاصل از ارتباط لفظی و تناسبات معنایی). در این مقاله سعی شده است، ترکیبات شعری نسخه خطی دیوان اشعار مولانا محمد باقر خرده کاشانی از منظر موسیقی درونی بررسی شود. نتایج به دست آمده نشان می دهد که او از موسیقی درونی برای ایجاد نوعی وحدت در محور هم نشینی و جانشینی شعر استفاده نموده. علاوه بر تناسب، زیبایی و تاثیر کلام به غنای زبانی شعر و بار معنایی ترکیبات نیز افزوده است. وی با رعایت تناسب و پیوندی که میان موسیقی و شعر با عناصر دیگر به وجود آورده، نشان داده است که به هدف غایی شعر یعنی بیان مفاهیم و محتوای درونی شعر دست یافته است.

    کلید واژگان: مولانا محمد باقر کاشانی, نسخه خطی, زیبایی شناسی, موسیقی درونی}
    Abed Karimi, Asghar Rezaporian *

    Poetry is the transmission of experience through the presentation of unexpected methods. Composition of phrases is one of the highlighting methods. Maulana Mohammad Baqer Khorde is one of the prominent poets of the Safavid era. He is one of the phrase composer poets. Various musical effects are seen in the poetic compositions. Music is one of the building elements of poetry, which is divided into three categories. External music (prosodic aspect of poetry), side music (epistrophe and rhyme), internal music (types of balances resulting from verbal communication and semantic proportions). In this article, an attempt has been made to examine the poetic phrase compositions of the Diwan manuscript of Maulana Mohammad Baqer Khorde Kashani's poetry from the perspective of inner music. The obtained results show that he used internal music to create a kind of unity in The axis of companionship and succession in poetry. In addition to the appropriateness, beauty and effect of the words, the linguistic richness of the poem and the semantic load of the compositions are also added. He has shown that he has achieved the ultimate goal of poetry, which is to express the meaning and inner meaning of poetry, by observing the appropriateness and connection between music and poetry with other elements.

    Keywords: Maulana Mohammad Baqer Kashani, manuscript, aesthetics, Inner Music}
  • علی جوادی، حجت الله فسنقری*، عباس گنجعلی، سید مهدی نوری

    موسیقی یکی از مهم ترین عناصر سازنده شعر است که سبب رستاخیز کلمات و تشخص واژه ها می شود. حافظ رجب برسی حلی (744- 813ه.ق)، یکی از شاعران عصر مملوکی است که در مدح و رثای اهل بیت (ع) اشعاری بلیغ و نغز سروده و موسیقی در کلام او، جلو ه ای خاص دارد. ضرورت این پژوهش تبیین کارکرد معنایی انواع موسیقی در شعر و تبیین جایگاه ادبی برسی حلی به عنوان یک شاعر شیعی است که شعرش علاوه بر مضمون والا از زیبایی های لفظی و ساختاری در خدمت معنا برخوردار است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل کارکرد معنایی و زیباشناختی موسیقی در تصویرسازی های حلی است. در این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، یافته ها نشان داد که برسی با آگاهی از تاثیر موسیقی بر روان خوانندگان و آگاهی از جنبه های زیباشناختی موسیقی، در بهره گیری از موسیقی بیرونی و درونی موفق عمل کرده است؛ در حوزه موسیقی بیرونی به خوبی توانسته میان مضامین شعری خود و وزن و بحر انتخابی، هماهنگی برقرار کند که این هماهنگی، باعث ایجاد پیوندی مستحکم میان شعر او و موسیقی آن شده است؛ برسی برای ایجاد تاثیرات مختلف در خوانندگان و آفرینش فضاهای گوناگون به زیبایی و درستی از قافیه که هر کدام آهنگ مخصوص به خود را دارد بهره برده است؛ در حیطه ی موسیقی درونی نیز شاعر به شیوه ی هنری هم از موسیقی اصوات مانند تکرار و جناس و هم از موسیقی معنوی مانند مراعات النظیر، تلمیح و دیگر آرایه های بدیعی موسیقی آفرین استفاده کرده که باعث توافق، انسجام و هارمونی کلام شاعر شده و جلو های موسیقایی خاصی در شعرش به نمایش گذاشته که گوش نوازی و سحرانگیزی نغمه ها و آواها، به لذت روحی مخاطب و در نتیجه انتقال هر چه بهتر معنا به ذهن او کمک شایانی می کند

    کلید واژگان: کارکرد زیبایی شناختی- معنایی, موسیقی درونی, موسیقی بیرونی, . شعر متعهد اهل بیت, برسی حلی}
    Ali Javadi, Hojjatollah Fasanghari *, Abbas Ganjali, Seyyed Mahdi Nuri Keyzeghani

    Music is one of the most important elements of poetry, as it brings words to life and gives them meaning. Hafez Rajab Borsi Helli (744-813 AH) was a poet from the Mamluk era who wrote eloquent and touching poems in praise and mourning of Ahl al-Bayt (AS), and music played a special role in his work. The purpose of this research is to explain the semantic function of different types of music in poetry, and to explore Borsi Helli's position as a Shiite poet whose work is characterized by both verbal and structural beauty in service of meaning. Using a descriptive-analytical method, this article analyzes the semantic and aesthetic function of music in visual imagery. The findings show that Borsi was successful in using both external and internal music to enhance his poetry. In terms of external music, he established harmony between his poetic themes and the chosen weight, creating a strong bond between his poetry and its music. He also used rhymes effectively to create different effects on readers. In terms of internal music, Borsi used both the music of sounds (such as repetition and puns) and spiritual music (such as Moraat al-Nazir, hint, and other innovative musical arrays) to create coherence and harmony within his work. He incorporated special musical elements into his poetry that added enchantment to songs and voices, helping audiences experience spiritual pleasure while conveying meaning effectively. Overall, this research highlights the importance of music in poetry, particularly within the context of Borsi Helli's work.

    Keywords: aesthetic- semantic function, Inner music, outer music, a committed poem of Ahl al-Bayt, Borsi}
  • آرزو پوریزدانپناه کرمانی*، زینب شیخ حسینی

    «شعر علوی» یکی از شاخه های اصلی شعر آیینی به شمار می آید که تاکنون مورد بررسی همه جانبه و علمی قرار نگرفته و در اندک پژوهش های انجام شده در این زمینه بیشتر به محتوا و درون مایه آن پرداخته شده است. رسالت دینی و کارکرد مذهبی این اشعار در گرو تاثیرگذاری عمیق این اشعار در مخاطب است. موسیقی یکی از عناصر سازنده شعر است که نقش مهمی در زیباسازی کلام و تاثیر آن بر مخاطب دارد. در این جستار، سطوح چهارگانه موسیقی (بیرونی، کناری، درونی و معنوی) با روش توصیفی تحلیلی در 3 مجموعه شعر علوی و در مجموع 158 شعر بررسی شده است. بررسی عناصر موسیقایی در این اشعار، حکایت از ارتباطی دوسویه میان موسیقی و محتوای این اشعار دارد. موسیقی در این اشعار، کمک شایانی به القای مفاهیم و معانی مورد نظر شاعران کرده و در مقابل درون مایه و محتوای این اشعار به موسیقی آن جهت داده است. برجستگی و قوت موسیقی در دو سطح بیرونی و کناری، بی فروغ بودن موسیقی درونی و معنوی و در حاشیه قرارگرفتن آن، استفاده از اوزان جویباری و شفاف و توجه به مضمون و محتوا در انتخاب وزن، گرایش به اوزان ساده و بی تکلف، تنوع وزنی، استفاده از قافیه ها و ردیف های مرتبط با موضوع و بهره گیری دو سویه از آن ها (کارکرد موسیقایی و انتقال معنا)، به کارگیری صنایع لفظی (تکرار، جناس و موازنه) و صنایع معنوی (تلمیح، مراعات النظیر و تضاد) از دیگر یافته های این پژوهش است.

    کلید واژگان: شعر علوی, عناصر موسیقایی, موسیقی بیرونی, موسیقی درونی, موسیقی کناری, موسیقی معنوی}
    Arezoo Pooryazdanpanah Kermani *, Zeinab Sheikhhosseini

    "Alavi poetry" is one of the main branches of religious poetry that, disregarding scarce research on its content and context, has not been thoroughly studied yet. The religious mission and function of these poems depend on their profound influence on the audience. Given the vital significance of music in the structure of a poem and its influence, the present study is going to investigate the function of the musical elements in 4 external, lateral, inner, and spiritual levels using the descriptive-analytical method. To find out how the musical elements work in Alawi Poetry and how the Alawi poets use musical elements in their poems, three sets of Alawi poems containing 158 poems have been analyzed. The findings of the study suggest that the musical elements were more prominent, creative, and powerful in the two outer and lateral levels. However, Inner and spiritual levels are marginalized in these poems.

    Keywords: Alawi poetry, musical elements, outer music, lateral music, inner music, spiritual music}
  • محبوبه پارسایی، احمدرضا حیدریان شهری*، بهار صدیقی، سید حسین سیدی

    من العناصر الموثره فی رصانه الصوره الفنیه وجمال قصاید نزار قبانی هی الموسیقی الرایعه والمتلایمه؛ إذ یقوی الوحده الموسیقیه باستخدام فنی للمحسنات اللفظیه والمعنویه. تظهر هذه الدارسه اهمیه الاثر الجمالی المنبعث من تصویر ظاهره الهزیمه فی ثنایا القصیده وحالات تفاعله مع الإیقاع. یهدف هذا البحث إلی اثر جمالیه الظواهر الموسیقیه المتناسقه اثناء القصیده ویبدی مدی فعالیه الموسیقی فی اشعار الهزیمه عند نزار قبانی وبناء علی ذلک، یعالج البحث، المعانی التی یقصدها الشاعر وتحلیل المستویات اللفظیه والمعنویه فی ضوء المنهج الوصفی- التحلیلی بدراسه اشعار النکسه عند الشاعر حتی تبرز بعض خفایا اشعار قبانی وحقایقها. تشیر النتایج الحاصله عن هذه الدراسه إلی مدی توفیق هذا الشاعر فی اختیار الالفاظ والحروف المتناغمه والمتناسبه لمقتضی الحال، وذلک باستخدام فنی للمحسنات اللفظیه والمحسنات المعنویهکالجناس والطباق، ومراعاه النظیر إلی جانب استخدام الاساطیر والرموز التی تعزز الوحده الموسیقیه وتعبر عن الصراع النفسی عند الشاعر فی شعوره بالهزیمه.

    کلید واژگان: الإیقاع الداخلی, المستوی الصوتی, المستوی المعنوی, الهزیمه, نزار قبانی}
    Ahmadreza Heidaryan Shahri, Mahboubeh Parsai, Bahar Seddighi, Seyyed Hossein Seyyedi

    One of the effective factors in strengthening the artistic and aesthetic image of Nizar Qabbani's odes is its beautiful and appropriate musical structure. This famous poet strengthens the musical unity by artistically applying verbal and spiritual arrays. The significance of this study is to examine the aesthetics of the failure image in the poet’s poetry and to indicate its connection with music. The aim of this study is to demonstrate the effect of the beauty of harmonious musical phenomena in the ode. The study also tries to examine the role of music in the failure poetry of Nizar Qabbani. To this end, the descriptive-analytical method is used to analyze the inner music of the failure poetry. The research findings indicate that the poet singles out words and letters appropriate to the his current situation and utilizes verbal and spiritual arrays such as pun, symmetries and contradiction along with the use of symbol and myth to strengthen his musical unity and through which reveals his inner and intellectual challenges in the failure poetry

    Keywords: Inner music, Phonetic level, Semantic level, Failure poetry, Nizar Qabbani}
  • آیت شوکتی
    موسیقی و شعر از ابعاد مختلف با هم گره خورده است. ر خلاف نظر گروهی که موسیقی شعر را فقط در گرو وزن عروضی آن می دانند، هر شعری را می توان از چهار بعد موسیقیایی مورد بررسی قرار داد. موسیقی بیرونی که عبارت است از اوزان عروضی و نیمایی، موسیقی کناری که همان طنین ردیف و قافیه است، موسیقی درونی که مهم ترین موسیقی شعر است و در حقیقت عبارت است از مجموعه هماهنگی هایی که از رهگذر تشابه و تفاوت صامت ها و مصوت ها پدید می آید و در واقع برخورداری شعر از صنایع لفظی است و موسیقی معنوی ، اشتمال شعر بر صنایع معنوی است. موسیقی شعر موجب برجستگی کلام می شود لذا مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی  و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، ضمن تعریف زیبایی شناسی از دیدگاه اندیشمندان و کلیاتی درباره آن، به بررسی عناصر موسیقیایی اشعار فیاض لاهیجی با تکیه بر موسیقی درونی و معنوی می پردازد و حدود 10 صنعت لفظی و 8 صنعت معنوی را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: موسیقی شعر, موسیقی درونی, موسیقی معنوی, صنایع لفظی, صنایع معنوی}
    Dr Ayat Shokati
    Music and poetry are tied together in different ways. Contrary to the group's opinion that poetry music only depends on its vascular weight, each poem can be examined from four musical dimensions. The outer music, which is the weights of the coronary arteries, the side music, which is the same as the rhyme and rhyme, is the inner music which is the most important poem music, and in fact is the set of harmony that emerged through the similarities and differences between consonants and vowels. It comes with poetry from the verbal industry, and spiritual music is a poem about the spiritual industry. Poetry music provokes the prominence of the word. Therefore, the present paper deals with the descriptive-analytical method based on library studies, while defining aesthetics from the viewpoint of intellectuals and generalizations about it, examines the musical elements of Fayyad Lahiji's poems, relying on inner and spiritual music. And about 10 verbal and 8 spiritual industries.
    Keywords: Fayyaz Lahiji, Music, Inner Music, Spiritual Music, Verbal Industries, Spiritual Industries}
  • جعفر قهرمانی*، سید اسعد شیخ احمدی

    جوانیناسی هەر لە سەردەمی سوقرات و بگرە کۆنتریشەوە بە فۆرم و شیوازی جیاواز لە لایەن فەیلەسووفانی یۆنانەوە لیکدانەوەی لەسەر کراوە. بیری تیڕامان لە جوانی لە سەردەمی کلاسیکدا گەیشتە چڵەپۆپەی گەشەکردن. میژووی سەرهەڵدانی جوانیناسی بە شیوازیکی زانستی بۆ سەرەتای سەدەی هەژدەهەم دەگەڕیتەوە. یەکەم جار فەیلەسووفی یاڵمانی، یەلیکساندیرکۆتلیب باوم گارتین (1762-1714)، زاراوەی جوانیناسی بەکار هینا.یاواز (مۆسیقا) بەشیک لە پیکهاتەی جوانیناسی و رەگەزە بنەڕەتییەکانی شیعرە. لە راستیدا شیعر یاخاوتنیکی یاوازییە و هەست و سۆز دەبزوینی. هیمن لە زۆربەی شیعرەکانیدا گرنگییەکی تایبەتی بە یاوازی شیعری داوە و بە بەهرەوەرگرتن لە یاوازی ناوەوە و دەرەوە جوانییەکی تایبەتی بە فۆرم (رواڵەت) و ناوەرۆکی شیعرەکانی بەخشیوە و دەکری یەم بابەتە وەک لایەنیکی جوانیناسی لە شیعرەکانیدا بپشکندری و بەرجەستە بکریت.مەبەستی سەرەکی لە شرۆڤەی جوانیناسیی شیعری هیمن یەوەیە یەم بابەتە وەک تاقیگەیەک چاو لیکەین و بزانین شیعرەکانی چەندە لەم بوارەدا سەرکەوتوویە؟ چەندە هیمن هزرخەیاڵاویی یاویتەی جوانیناسی کردووە و هەستی بەردەنگ دەجووڵینیت؟ مه به ست له م وتاره ته نیا یه وه نییه بسه لمینین شیعری هیمن به هره ی جوانیناسیی هه یه و به س، به ڵکوو لە روانینیکی گشتیدا سه لماندنی یه م راستییەیە که شاعیرانی کورد شاره زای زانستی جوانیناسی بوون.لەم وتارەدا تیشک دەخریتە سەر بەشیک لە جوانیناسیی یاوازی و جوانیناسیی خەیاڵی شیعری هیمن کە لە یافراندنی وینەی شیعریدا رۆڵی سەرەکییان هەیە. شیعری هیمن خاوەنی خەیاڵیکی بەرز، هزریکی قووڵ، زمانیکی رەوانە و هەر یەم بابەتانە شیعری هیمن بەهیز و دڵڕفین دەکەن. رەوتی بەکارهاتوو لەم لیکۆڵینەوەیەدا، رەوشتی ییسنادی و کتیبخانەییە، کە لە فیش نووسی لەسەر بابەتەکان پیکهاتووە.

    کلید واژگان: جوانیناسی, هیمن, ئاوازی ناوەوە, وینەی شیعری}
    Jafar Ghahramany *, Sayyed Asaad Sheykhahmadi

    Aesthetics has been a subject to analysis since the time of Socrates and even before his time in various ways by the Greek philosophers. The idea of aesthetics reached its peak of excellence in the classical era. The introduction of aesthetics using the scientific method dates back to the eighteenth century. Alexander Gottlieb Baumgarten was the first to use the term aesthetics. Music is fundamental to the structure of poetry. In fact, poetry is like songwriting that affects the feeling. In most of his poems, Hemin has given a great importance to the music. This paper is an attempt to investigate the aesthetical perspectives in Hemin's poetry. The aesthetics of music and the imagination of Hemin's poetry are considered as the main factors in the formation of a poetic image. Hemin's poetry is full of such enriching characteristics like fantasies, profound thoughts, overwhelming emotions, and linguistic fluency.

    Keywords: Aesthetics, Hemin, inner music, poetic image}
  • محمد عنایتی قادیکلایی، مسعود روحانی
    شعر هنری است زبانی، و موسیقی لازمه طبیعت شعر است؛ زیرا این موسیقی است که معنی، تخیل و عاطفه نهفته در شعر را به مخاطب منتقل می کند و باعث ایجاد همگونی در شعر می شود. موسیقی شعر یعنی نظام خاصی که در محور افقی و عمودی شعر وجود دارد. موسیقی شعر فارسی در ادوار مختلف بر چهار گونه بوده که عبارتند از: موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی.
    در شعر معاصر بر خلاف شعر کلاسیک، به موسیقی بیرونی و کناری کمتر توجه شده و در عوض شاعران در راه غنی سازی موسیقی شعرشان، بیشتر به موسیقی درونی روی خوش نشان داده اند. از جمله آرایه هایی که در موسیقی درونی شعر معاصر کارکرد فراوانی دارد، «تکرار» است؛ یادآوری می گردد تمامی آنچه را که آرایه های لفظی خوانده می-شود، در حقیقت گونه هایی از تکرارهای هنری یا واج آرایی است زیرا وجه مشترک همه آنها چیزی جز تکرار واک ها نیست.
    تکرار در شعر فروغ از پرکاربردترین آرایه هاست؛ بنابراین در این پژوهش آن گروه از آرایه هایی که عناصر سازنده آنها بر تکرار واک ها استوار است، در شعر فروغ مورد بررسی قرار گرفت و نقش این «تکرار» در موسیقی شعر او بررسی گردید. غیر از کارکرد موسیقایی «تکرار» در شعر فروغ، می توان به کارکردهای دیگری همچون: وحدت شاعر و مخاطب، جان بخشی به واژگان، برجسته سازی مضمون، ایجاد مفاهیم تازه، القای حس درونی شاعر و توضیح و تفسیر مضمون، ایجاد وحدت لحن و اندیشه، تداوم بخشیدن به فعل یا حالتی، ایجاد مدخل های متعدد در شعر و حفظ شکل ذهنی آن اشاره کرد.
    کلید واژگان: شعر معاصر, موسیقی شعر, موسیقی درونی, تکرار, فروغ فرخزاد}
    Masoud Rouhani, Mahammad Enayati Ghadikolaee
    Poem is a verbal art and music is necessary for the nature of poem, for music transfers latent meaning and sentiment of the poem to the addressees and causes harmony in the poem. The music is a special system that spreads over all aspects of the poem. The music of Persian poem in different era has been in four types: "external music, lateral music, inner music and immaterial music."In the contemporary poem, unlike classic poem, less attention has been paid to external and lateral music, instead, poets have considered inner music for enriching their music of poems. Among arrays, repetition has many functions in the inner music. It is necessary to note, what is called oral array, is in fact the art of repetition or phonotactics because in its common form it is just the repetition of phonemes.In Forough's poem, repetition has the most common usage. In this investigation an attempt has been made to study Forough's poem and the repetition of phonemes, and also the role of repetition in his music of poem. The other functions of repetition, in addition to its musical role, are; the unity between poet and addressee, enriching the lexicon, high lighting the content, making new meanings, influencing the poet's inner sensation, commenting and describing contents. Creating unity between tone and thought, creating new meaning in poem, keeping its mental image are other functions which have been studied as well.
    Keywords: Contemporary poem, Music of the poem, Inner music, repetition, Forough Farokhzad}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال