به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "lyrics" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «lyrics» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Fedoseeva Tatiana Vasilyevna

    The lyrical works of Ya. Polonsky, thematically related to the motives of the morning and evening dawn, are analyzed using a value approach. The works of the early, mature and late periods of the poet's creativity are involved in the study. In the course of comparative consideration of the selected group of texts, semantic and value oppositions structuring the picture of the world depicted by the author are determined. It is established that the motivic complex of the morning and evening dawn acquires value content in the poetic world of the author. The dynamics of the author's value attitudes is determined. In the early lyrics, life values are reduced to romantic unity: "youth–freedom–love–joy–light". A mature poet is looking for spiritual meanings of being. The morning and evening dawn serve to express a sense of disappointment in society (daylight fading) and hope for its liberation from false values (enlightenment). In the poems of late lyricism, the Motives of Dawn and Dusk include the value of the spiritual renewal of humanity in the gospel sense.

    Keywords: Ya. Polonsky, Lyrics, The Complex of Motives of Dawn, Dusk, Semantics, Functioning, Value Meanings
  • رضوان کریمی، احمد ذاکری*

    همان طور که می دانیم ادبیات شفاهی هر ملت، بهترین بیان کننده باورها و ذهنیات یک ملت و سیاست های حاکم بر ایشان است و تاریخ هر ملتی را، می توان با تامل در فرهنگ آن ملت، از جمله ترانه هایشان جستجو کرد. ترانه ها و تصنیف هایی که گاه برای تغییر یک حکومت یا یک سیاست، ملتی را متحد کرده اند و یا طبق شرایط سیاسی خاص، متولد شده اند، مانند اشعار و ترانه های دوره مشروطیت که در این دوره وحدت موضوعی و مضمونی، به چشم می خورد و مضامینی چون دعوت به مبارزه، ترسیم چهره بیدادگری و کج فهمی پادشاهان، بیان جنایات مستبدان داخلی و خارجی و شرح خیانت های آنان به مملکت ایران، ستایش آزادی و شهدای آن و القای امید به آینده، دعوت به مبارزه با یاری گرفتن از عناصری چون ارتقای سطح آگاهی مردم و بزرگداشت شهدای راه آزادی. از این رو جلوه های گوناگون ادب پایداری آیینی، ملی و انسانی شکل گرفت. برای شکوفایی این مولفه ها، عصر مشروطه سهم بسیاری دارد، به دلیل آنکه آغازگر تحولات نوینی در عرصه سیاسی و اجتماعی و به تبع آن تغییراتی در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور همچون دموکراسی بود. در این جستار، سعی بر این است که با بررسی اشعار دوره مشروطه، هماهنگی شاعران و همچنین وحدت موضوعی و مضمونی اشعار را، بررسی نماییم. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی (کتابخانه ای) انجام گرفته است

    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, ترانه, تصنیف, سیاست, مشروطه
    Rezvan Karimi, Ahmad Zakeri *

    As we know, the oral literature of each nation is the best expressive of the beliefs and minds of a nation and its ruling policies, and the history of any nation can be sought through reflection on the culture of that nation, including their songs. The songs and ballads that sometimes have been united by a state or a policy, or in accordance with certain political conditions, are born, such as the poems and songs of the mashrote period, which are in this period of thematic and thematic unity, and themes such as invitations to The struggle, the depiction of the curiosity of the kings, the expression of the crimes of the domestic and foreign tyrants and their treason to the Iranian nation, the praise of freedom and its martyrs, and the induction of hope for the future, the invitation to fight by helping with elements such as raising the level of people's awareness and commemorating the martyrs Way of freedom Hence, various manifestations of ritualistic, national and humanistic literacy were formed. In order to flourish these components, the mashrote age has contributed a lot, because it initiated new developments in the political and social arena, and consequently, changes in the field of culture and literature of the country such as democracy. In this essay, we try to investigate the poems of the mashrote era, the coordination of the poets as well as the thematic unity of the poems. This research has been done by descriptive-analytical (library) method.

    Keywords: political literature, song, Lyrics, Politics, mashrote
  • پروانه فریدونی، مرتضی رزاق پور*
    ادبیات غنایی شامل طیف وسیعی از موضوعات و قالب های شعری می شود؛ اما به طور خاص شعری است که عنصر عاطفه در آن غالب است و به طبع دارای مولفه هایی است که این نوع را از انواع دیگر متمایز می سازد. مولف در این پژوهش به بررسی شاخص های ادب غنایی در منظومه همای و همایون خواجوی کرمانی و توجه شاعر به اصول بلاغی و ارتباط او با مخاطب پرداخته است و به این پرسش پاسخ می دهد که؛ کدام یک از مولفه های ادب غنایی در این اثر بازتاب پیدا کرده است؟ مولفه های محتوایی و صوری که این پژوهش بر پایه آن ها تدوین شده است؛ عبارت اند از: عاشقانه-عارفانه بودن، شخصی شدن «من» غنایی و درون گرایی، ترکیبات غنایی، تشبیهات و استعارات، بررسی عناصر بزم و رزم و...؛ که با بیان نمونه هایی از اشعار خواجو تطبیق داده شده است. هدف کلی پژوهش این است که این مولفه ها چگونه در همای و همایون جلوه گر شده اند؟ پژوهش برآیند این است که؛ شاعر توانا به صورت و معنا و شیوه کاربرد آن ها و تاثیر آن ها برخواننده توجه داشته و این نوع ادبی با توجه به استفاده خواجو از عناصر رزمی و اساطیری (حماسه) و نکات اخلاقی (تعلیمی) که خاص انواع دیگر است از ارزش غنایی بسزایی برخوردار است. نمود شاخص های غنایی آن بسیار پررنگ است به طوری که شاخص های حماسی و تعلیمی را پوشش می دهد. قدرت خلاقیت شاعر و این ویژگی ها براثر، سایه غنایی افکنده و وجه آن را خاص گردانیده است.
    کلید واژگان: همای و همایون, خواجوی کرمانی, ادب غنایی, مولفه های ادب غنایی
    Parvaneh Fereydooni, Morteza Razaghpoor *
    Lyric includes a wide range of subjects and poetic formats. Specifically, it is a type of poem in which the element of emotion is dominant and naturally it has some components that have made it different from other types. In the present study, the author investigated the indicators of lyrics in the story of Homay and Homayoun by Khaju Kermani and the poet pays attention to rhetorical principles and the relationship with the audience. Components that this study has been written based on them are the personalization of "I" in lyrics and introspection, being romantic-mystical, compounds of lyrics, descriptions, and metaphors, investigation of battles and banquets, etc. which is matched by expressing some examples of Khaju's poems. The general purpose of the research is how these components are manifested in Homay and Homayoun? The result of the research is that; the mighty poet has paid attention to the form and meaning and the way they are used and their impact on the reader. This literal type enjoys a great deal of lyrics value due to the usage of battle and mythological elements by Khaju and ethical points(doctrinal) that are specific to other types, and the emergence of lyrics indicators is outstanding in the way that it covers epic and ethical indicators. The imagination power of the poet and using these features have turned the work into a lyric and made it a special one.
    Keywords: Homay, Homayoun, Khaju Kermani, Lyrics, Elements of Lyrics
  • فاطمه مدرسی*، وحید علی بیگی سرهالی

    یکی از جلوه های معنایی در غزل، افزون بر عشق و عرفان، مضامین قلندرانه است که غزل های شاعران را تحت تاثیر قرار داده و آنان را از مضامین تکراری و یکنواخت خارج ساخته است. این گونه اشعار به طور رسمی از سنایی آغاز شد و شاعران دیگری نظیر عطار و حافظ از آن پیروی کردند. در این میان شاعرانی هم بودند که مضامین قلندرانه را در شعر خود به کار می بردند، اما کسی از آنان  به عنوان شاعر قلندر سرا یاد نکرده است. انوری ازاین دسته شاعران است که وی در غزل های خود از مضامین قلندرانه به نیکی بهره برده به گونه ای که می توان نام او را در زمره قلندرسرایان ذکر کرد، اما از وی در هیچ کجا به عنوان شاعر قلندرسرا یاد نشده است. این پژوهش بر آن است تا مضمون های قلندرانه او را با روش توصیفی - تحلیلی  مورد بررسی قرار دهد و به این سوال پاسخ دهد که وجود مضامین قلندرانه در شعر انوری به چه صورت است؟ بنابراین برآیند تحقیق  حاکی از آن است که انوری در غزل های خود با توبه شکنی و ملامتی نشان دادن خویش و انتقاد از حاکمان دینی، تابوهای هنجار جامعه را بر هم می زند و تفکر قلندرانه را به وضوح بیان می دارد. انتقاد و بدبینی وی از اعمال به ظاهر مذهبی و عدم عافیت طلبی در شعرش جلوه خاصی به غزل های او بخشیده است که همه این مضامین وجود تفکر قلندریه را در غزلهایش اثبات می کند.

    کلید واژگان: انوری, غزل, مضامین قلندریه, رند
    FATEMEH MODARRESI *, Vahid Alibaygi Sarhali

    Black Humor is one of the most important literary genres in poetry collections of "Al-Badawi Al-Ahmar" by Muhammad Al-Maghout, which has played the most important role in the fame of this work. Black connotes a laughter mixed with pain that comes from a rebellious person to deal with heterogeneous political and social situations. The main content of black humor is biting and mocking criticism about serious, sad and scary issues. "Al-Badawi Al-Ahmar", written into the free verse, is a valuable work in terms of the use of black humor.The source of Al-Maghut's black humor is his social thought, which is rooted in bitter truths such as poverty, imprisonment, displacement, lack of freedom, and the incompetence of the rulers. In so doing, humors of Al-Maghout is full of biting descriptions that initially make the audience laugh, but at the same time, it brings deep sadness to the heart. The purpose of this study is to investigate the kinds of tricks used by Al-Maghout in black humor of "Al-Badawi Al-Ahmar”. To answer this main research question, the researcher employed content analysis method. The present study suggests that Al-Maghut used the techniques of symmetry, Irony, surprise, magnification, miniaturization, paradox, personification, metonymy, and sarcasm from which surprise and metonymy have been the most widely used in this work.

    Keywords: Anvari, lyrics, themes Qlndryh
  • فرشته اصغری، احمد ذاکری*

    یکی از مصادیق مهم و غنی و هم چنین بسیار معنادار در غزلیات حافظ، کاربرد فرهنگ پوشینه ها می تواند باشد که حافظ به گونه ای خلاقانه آن ها را به کار می برد. این کارکردها به شکل تشبیه و استعاره که برخواسته از دامن تشبیه است خود را نمایان می سازد و گاه هم به شکل کنایه و مجاز نمود پیدا می کند. کارکرد اصلی حافظ برای بیان معانی زیبا و عمیق عرفانی است. در این گفتار نویسندگان بر آن هستند که نمونه هایی از کاربرد تشبیه و استعاره را که در هم تنیده اند در غزلیات حافظ بنمایانند و به خیال پردازی شاعرانه حافظ در الفاظ، تشبیهات خیال برانگیز شعر از کلمات و اصطلاحات مربوط به پوشینه ها برای بیان اندیشه حافظ پرداخته شده است. به درستی که حافظ در استفاده از عناصر صورخیال، و آرایش کلام با صنایع معنوی کار را به حد اعجاز رسانده است و این هنرنمایی، کار هر کسی نیست. پیداست که تحقیق  در این گفتار با بهره گرفتن از روش (توصیفی- تحلیلی) که زیر مجموعه روش کتابخانه ای است حاصل می شود.

    کلید واژگان: حافظ, پوشینه ها, تشبیه, استعاره, غزل
    Fereshteh Asghari, Ahmad Zakeri *

    One of the most important features of Hafez’ lyrics is to apply creatively the costumez and coverings . the main usage of Hafez is for saying beautiful mystical meaning. In his way analogies,metaphores rised out of similiesnd sometimes they’re shown in the form of zrony and imagery in the article authors are going to show some interwoven forms of analogies and metaphors and to poetry imagination in words,using words and expression related to costumes for imaginary simile of Hafez thoughts are intended. It is true that Hafez has  excelled in the  used  of   elements of imagination  formes  and in   the  arrangement of words  with  spiritual industries ,he has made  the work miraculous and this art show is not for evry one. There’s no need to mention that this research has used the method of (analytic-descriptive)which itself is sub-part of the library method to explaine the poems.

    Keywords: costumes, covering, Analogy, metaphor, Lyrics
  • ژیلا اسدی، جلیل مشیدی*، زهرا رجبی
    زمینه و هدف

    صفت واژه ای است که موصوف خود ‌را مقید میکند و توضیحی درباره آن میدهد. شاعران برای بیان عمیقترین احساسات خود از ابزاری قدرتمند به نام صفت بهره میگیرند. در آثار ادبی، بویژه شعر، صفات بیش از آنکه از حیث دستوری اهمیت داشته باشند، در بلاغت آن نقش داشته و نکات پوشیده ذهنی نویسندگان را آشکار میکنند. صفات بیانی در غزلیات عطار ارزش بلاغی، زیباشناسی و سبک‌شناسی بسیاری دارند که هم از نظر محتوایی و انسجام متن و هم از نظر تعیین سبک غزلیات حایز اهمیت هستند.

    روش مطالعه

    پژوهش پیش رو مطالعه ای نظری است که به شیوه توصیفی - تحلیلی به بررسی توصیفی این ابهامات، تحلیل کارکردهای هنری زیبایی‌شناسی، و پیجویی تناسب بین این کارکردها و سبک شخصی عطار پرداخته است. بدین منظور صفات بیانی 400 غزل نخست از غزلیات وی، براساس کارکردهای بلاغی سبک‌شناسی مورد مطالعه قرار گرفته شده است.

    یافته ها

    غزلیات عطار از جمله آثار فاخر ادبی است که در آنها ترکیبات وصفی در عین سادگی، ابهاماتی رمزگونه دارند که درک آنها را مشکل میسازد. در این پژوهش نمودهایی از کاربردهای زیبایی‌شناسی صفت در شعر مانند صفت تسویه، صفت مفروق و غیره بدست آمده که تاکنون در آثار ادبی و پژوهشهای دستوری بلاغی صفت بدان اشاره نشده و شایسته تامل است.

    نتیجه گیری

    سبک غزلیات عطار در کاربرد هنری صفات، سبکی بینابین از درونه و برونه زبان است و بارزترین کاربرد بلاغی آن در ایجاد جلوه‌های موسیقایی است. مجازها همچنین در این غزلیات، نقش اساسی در انسجام محور طولی دارند؛ بگونه ای که دریافت درست مفهوم در گرو دریافت درست از مجازها است.

    کلید واژگان: سبک شناسی, زیبایی شناسی, بلاغت, صفت, عطار, غزلیات
    Zh. Asadi, J. Mashidi*, Z. Rajabi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    An adjective is a word that binds noun to itself and explains about it. Poets use a powerful tool called adjective to express their deepest feelings. In literary works, especially poetryو The adjectives appear in rhetoric rather than in grammar, and reveal the hidden points of the writers mental. Expressive adjectives in Attar's lyric poems have many rhetorical, aesthetic and stylistic values that are important both in terms of content and coherence of the text and in terms of determining the style of lyric poems.

    METHODOLOGY

    The present research is a theoretical study that has studied these ambiguities in a library manner, analyzing artistic-aesthetic functions, find out a proportional relationship between these functions and Attar's personal style. For this purpose, the expressive adjective of the first 400 his lyric poems have been studied based on the rhetorical functions of stylistics.

    FINDINGS

    The Attar's lyric poetry is one of the most glorious literary works in which descriptive compositions, while simple, have cryptic ambiguities that make them difficult to understand. In this research, have been found some manifestations of the aesthetic applications of adjectives in poetry, such as the equivalent adjective, the distinctive adjective, and so on, which have not been mentioned in literature works and grammatical-rhetorical researches of adjectives and worth considering.

    CONCLUSION

    The results show that the Attar's style lyrics in artistic application of adjectives, has been an intermediate style between a content and expression styles of the language and it has the most obvious rhetorical application to creation musical effects. Also the allegories in these lyric poems have an essential role in the coherence of the longitudinal axis; In such a way that the correct receipt of the concept depends on the correct receipt of the allegories.

    Keywords: Stylistics, Aesthetics, Rhetoric, Adjective, Attar, Lyrics
  • پونه ناشر*، عباسعلی وفایی
    یکی از انواع ادب فارسی، ادب غنایی است که واجد وسیع ترین افق، در بیان عواطف و دریافت تجربه های عاطفی و حسی است. لحن رنگ آمیزی عاطفی کلام است و در غزل های سعدی، لحن های متنوعی به هم گره خورده اند. هم جواری این الحان، در انتقال پیام عاطفی گوینده نقش بسزایی دارد. عناصر شعری چون قالب شعر، وزن، هجاها، معنی واژه ها، ساختمان جمله ها و تصاویر توصیفی و صور خیال از عوامل شکل دهنده لحن محسوب می شوند. در هر اثری یک یا چند لحن وجود دارد و دریافت لحن یک اثر از چنان اهمیتی برخوردار است که درک پیام متن در گرو دریافت آن است. موضوع لحن به حوزه علم معانی مرتبط است زیرا بحث از اینکه لحن به مقتضای حال مخاطب است یا نه به آن حوزه بازمی گردد. هر کلامی، یک واحد زبانی محسوب می شود که انتقال دهنده پیامی، از گوینده به مخاطب است. برای آنکه انتقال به بهترین وجه انجام گیرد، ضروری است که کلام مطابق و مناسب با اراده گوینده و انتظار مخاطب بیان شود. سعدی دشوارترین معانی را به ساده ترین شیوه بیان می کند تا متناسب با مخاطبان خود (مردم) سخن گفته باشد. آوردن معانی دشوار در قالب الفاظ ساده هنر سعدی است و دریافت آن معانی دشوار در گرو شناخت لحن سعدی است تا به جادوی وی پی ببریم. مقاله حاضر پژوهشی است برای شناخت لحن غزلیات سعدی که با استفاده از گزینش واژگان، تصویرهای مناسب، دقت در شیوه چینش آن ها، بهره گیری از تکرارها و هماهنگ کردن موسیقی کلام تحقق یافته است. مساعی نگارندگان در این بررسی بر آن است که با استخراج عناصر لحن ساز از متن، به لحن سعدی در دو غزل وی، دست یابد و در صورت گسترش عرصه پژوهش، دست یابی به اصول و پایه های سازنده لحن در سعدی ممکن خواهد شد؛ و نادیده گرفتن برخی از این عوامل سبب می گردد تا پیام گوینده به درستی دریافت نشود و شنونده را به خطا سوق دهد.
    کلید واژگان: نوع ادبی, ادبیات غنایی, غزل, سعدی, لحن, معنا
    Pooneh Nasher *, Abbasali Vafaei
    One of the forms of Persian literature is lyrics, which affords the widest horizon in expressing emotion and receiving emotional and sensory experiences. Tone is the color the speaker adds into the words, and in Saadi’s lyrics there exist many different tones, which are intertwined. These tones play a crucial role in expressing his artistic and emotional message to the reader. Elements such as poetic form, rhythm, syllables, the meaning of words, sentence structures, and descriptive and poetic imagery are some of the items that form tone. Any literary work contains one or more tones and understanding them is so crucial that perceiving the expressed meaning depends on this understanding. The discussion of tone is related to the field of semantics, because the debate as to whether or not the tone is chosen in accordance with the audience’s mood goes back to that field. Each word is a unit of language that conveys a message from the speaker to the audience. To convey in the best possible way, the will of the speaker and the expectations of the audience should be considered. In order to speak in accordance with his audience’s mood, Saadi expresses the most difficult meanings in the simplest way. Bringing difficult meanings in the form of simple words is Saadi’s art, and understanding these difficult meanings depends on perceiving Saadi’s tone. The present article is an attempt to understand Saadi’s lyrics through his word choice, imagery, repetitions, and coordinating rhythm. The purpose of this study is to understand Saadi’s tone in two of his poems by extracting those tone-making elements from the text. Understanding the tone-making elements in the poetry of Saadi is possible by expanding the area of research in this field, while by ignoring some of the factors his message fails to be received properly.
    Keywords: Lyrical Literature, lyrics, Saadi, Tone, Meaning
  • Anton Afanasev*, Tatyana Nikolaevna Breeva, Olga Yurievna Osmukhina, Marina Nikolaevna Vinnikova

    The urban text is of particular importance in the development of the meta-plot of the second volume of Blok's "humanization trilogy". The correlation of the language and mythology of the city with the symbol of the elements implies the deployment of the destructive component of the elements. The symbolic images of the Serpent, the bronze horseman as well as sunset symbolism become the meaning-and structure-forming centre. The analysis of the city's mythology and linguistic features in the context of the second volume of Blok's lyrics makes it possible to trace the development of the general meta-plot and, at the same time, to identify the specific features of the functioning of the mythology under study. The sense-forming dominants determine the specifics of the chronotopic and symbolic-associative deployment of mythologemes. The movement of light symbols in the structure of the second volume makes it possible to consider the transformation of the primary system of symbols that define the Blok's meta-plot.

    Keywords: Linguistic Features, Alexander Blok, Mythology, Lyrics, Symbolic Images
  • کازمس ری آمنوروی *

    مقاله حاضر به چگونگی انتقال مضمون خیزش در آلبوم موسیقی باب مارلی با عنوان «خیزش» می پردازد. به کمک روش شناسی چند شیوه ای به تحلیل نفشی که طرح جلد، عناصر واژگانی، صنایع ادبی و دیگر عوامل زیباشناختی همچون ده ترانه آلبوم و ترتیب آنها در شکل گیری مضمون کلی خیزش دارند، پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که طرح جلد آلبوم مملو از بار معنایی مفهوم خیزش است. به علاوه، مارلی به آرایه های بدیعی همچون تلمیح، مقارنه، تکرار، پرسش های بلاغی و ضرباهنگ توسل جسته است تا به کمک آنها درن مایه قیام را طرح ریزی کند. در نهایت عناوین ترانه ها و ترتیب ارایه آنها در آلبوم «خیزش» مارلی داستان واحدی را بیان می کند که دربرگیرنده مضمون خیزش است.

    کلید واژگان: تحلیل مضمونی, چند روشی, زبانشناسی, ادبیات, زیباشناسی, باب مارلی, اشعار غنایی
    Cosmas Amenorvi *

    This paper investigates how the theme of uprising is conveyed in Bob Marley’s final music album by the name “Uprising”. Through the methodological lenses of multimodality, attention is focused on how the album cover design, lexical items, literary devices, and other aesthetic ways such as the titles of the ten songs of the album and their order of arrangement contribute to the overall theme of uprising of the album. Findings reveal that the album cover design is loaded with meaning in support of the theme of uprising. Moreover, Marley relies on content-lexical items, namely, nouns, verb, adjectives, and adverbs to project the uprising theme. Marley also employs figures of speech such as allusion parallelism, repetition, rhetorical questions, and rhythm to project the theme of uprising. Finally, the song titles and their order of arrangement tell a single well-linked story in conveying theme of uprising in Marley’s “Uprising” album.

    Keywords: Thematic Analysis, multimodality, Linguistics, Literature, aesthetics, Bob Marley, lyrics
  • شاپور نورآذر*

    نظیری نیشابوری بزرگترین غزلسرای دوره مغولان گورکانی و از شاعران بلند آوازه سده دهم و یازدهم هجری است اما آنگونه که شایسته این شاعر بزرگ است مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش پیش روی شگردهای بکارگیری گونه های تشبیه، بسامد آنها و نگرش نظیری نیشابوری به انواع تشبیه را به شیوه تحلیلی - توصیفی، از لحاظ شکلهای هشتگانه تشبیه، محتوا، ارکان، مرکب و مفرد، طرفین تشبیه (حسی و عقلی) و درونمایه در غزلیات و قصاید نظیری مورد بررسی قرار داده است و تحلیل آماری و علمی از هریک از تشبیهات ارایه خواهد نمود تا معیارهای زیباشناسی شعر نظیری تبیین گردد.

    کلید واژگان: نظیری نیشابوری, سبک هندی, تشبیه, غزلیات, قصاید
    Shapour Nourazar *

    Naziri Neyshabouri is the greatest lyricist in the Gorkani Mogolan period and one of the most famous poets in the tenth and eleventh centuries AH. But it has not been taken into consideration as befits this great poet. The present study investigated the techniques of using kinds of simile, their frequency and Neyshabouri's attitude to different kinds of simile in analytical-descriptive manner, in terms of eight forms of simile, content, elements, compound and singular, both parties of simile (sensational and intellectual) and theme in Naziri's odes and lyric poems. Statistical and scientific analysis of each of the similes will be presented to elaborate the aesthetic criteria of Naziri's poetry.

    Keywords: Naziri Neyshabouri, Indian Style, Simile, lyrics, odes
  • دکتر محمدامیر مشهدی*، حسنیه نخعی، لیلا عبادی نژاد

    ردیف یکی از عوامل تاثیر گذار در زیبایی آفرینی، و از ارکان تشکیل دهنده موسیقی کناری شعر است که در شعر فارسی از جایگاه برجسته ای برخوردار است و شاعران پارسی سرا از دیرباز به کاربرد ردیف، اهتمام داشته اند. هر چه شعر فارسی به سوی تکامل روی نهاده، کاربرد ردیف، نمود بیشتری پیدا کرده و شاعران به مرور، به ردیف هایی از انواع کلمه روی آورده اند. از جمله کسانی که انواع ردیف نقش عمده در موسیقی شعر او دارد، سلطان ولد است که در غزل های خود از انواع کلمه در جایگاه ردیف بهره برده است. این پژوهش، با رویکرد متن محور، و از زاویه آمار به انواع ردیف و کارکردهای آنها در غزل های سلطان ولد می پردازد؛ بنابراین ابیات مردف و غیر مردف و انواع ردیف در کل غزل های این شاعر که حجم قابل توجهی از دیوان وی را شامل می شود، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد غزل های مردف سلطان ولد بسیار بیشتر از غزل های غیر مردف اند و بسامد انواع ردیف نیز نشان می دهد که ردیف های فعلی پربسامدترین نوع ردیف در غزل های سلطان ولد است. از سوی دیگر، کارکردهای ردیف در غزل های وی از دیدگاه موسیقایی، القایی و بلاغی نیز مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه دست یافتیم که شاعر از ردیف، در جهت اهداف خود از جمله: زیبایی آفرینی، بیان اندیشه و بازتاب احساسات خود و... در شعر خود بهره جسته است.

    کلید واژگان: شعر فارسی, سلطان ولد, غزل ها, ردیف, کارکردهای ردیف
    Mohammad amir mashhadi*, Hosniehnakhaei, Lila ebadinejad

    Rhyme is one of the factors influencing the aesthetic creation, and is one of the components of the compilation of the poetry, which has a prominent position in Persian poetry, and the Persian poets have long been concerned with its application. As the Persian poetry evolves, the application of the rhyme becomes more visible and the poets have gone through a variety of words. Among those that types of rhyme play a major role in the poetry of his poetry, is Sultan Walad, who has used a variety of words in rhyme position in his lyrics. This research, with a text-oriented approach, and from the angle of statistics deals with the types of rhyme and their functions in Sultan-Walad’s lyrics; thus the rhymed and non- rhymed poems and the various types of rhyme in the lyrics of the poet, which include a considerable amount of his Diwan were studied and finally It was found that the his rhymed lyrics are much more than non-rhymed lyrics, and the frequency of all kinds of rhymes also shows that the verbal rhyme are the most frequent type of rhymes in the sultan Walad's lyrics. On the other hand, the functions of rhyme in his lyrics were also investigated from the musical, inductive and rhetorical points of and we concluded that the poet has used the rhyme for his purposes, including: aestheticizing, expressing his thoughts, and reflecting his own feelings and ...in his poetry.

    Keywords: Persian poetry, Sultan Walad, Lyrics, Rhyme, Functions of rhyme
  • سید محمدعلی میرمومنی، محسه ایزدیار

    هنرورزی های زبانی و معنایی حافظ نوعی رستاخیز شعری است که گاه سخنش را چنان رازآلود و پیچ در پیچ نمایانده که تفسیرها و تعلیقات فراوان بر شعرش به طور عام و برخی از بیت هایش به طور خاص صورت گرفته است. این رازآلودگی به دو سطح واژگانی و ترکیبی مربوط می شود. در رنگین کمان شعر حافظ ده بیت هست که خواجه لفظ پرگار را در آنها به کار گرفته است و در این مقاله از آنها به عنوان «بیت های پرگاری» حافظ یاد می شود. از مجموع بیت هایی که حافظ این وسیله ترسیمی هندسی را در آنها به کار گرفته است برخی ساده اند و پاره ای پیچیده. به زعم نگارندگان این مقاله، یکی از پیچیده ترین بیت های حافظ این بیت است: چو نقطه گفتمش اندر میان دایره آی به خنده گفت که ای حافظ این چه پرگاری بی شک شارحان و مفسران بی شماری در گره گشایی بیت های پیچیده حافظ سهیم بوده اند ولی بر اساس بررسی های انجام شده در باره بیت بالا یا شرحی ارایه نداده اند و یا «بر حسب فکر گمانی کرده اند»؛ که البته در تعبیر و توصیف و توجیه بیت قانع کننده نبوده است. از این روی این بیت را از جمله بیت های مجهول شعر حافظ می توان قلمداد کرد. مقاله حاضر تلاشی بوده است برای پرده برداری از هنرورزی ذهنی و زبانی حافظ در بیت های پرگاری، به ویژه ابهام زدایی و کشف معنی بیت بالا.

    کلید واژگان: پرگار, پرگار در شعر, غزل, شعر حافظ

    Linguistic and semantic arts of Hafez is a kind of poetical resurrection, making his poems so mysterious that it leads to many interpretations and suspensions in general and some in specific. This mystery contains the levels of syntax and compounding. In Rainbow poem of Hafez consisting of ten lines, he uses the word of consignor and are usually called the consignor poem in this article. From amongst the poems in which Hafez uses this geometrical instrument, some are simple and some are complicated. To the point views of the writers of the present article, one of the most complicated distiches of Hafez: When I told the dot to come inside the circle, It said: O Hafez! what consignor this is! Undoubtedly, many interpretators and explainers have been trying to decipher these complexities, however, they have not rendered and explanation on the given distich, or they have proposed a guess which is not justifiable. Thus, this poetic line is mysterious one. The present  article tries to decipher this mental and linguistic art  in the consignor lines as mentioned above.

    Keywords: consignor, consignor in poem, Lyrics, Hafez` poem
  • علی بالی*

    سوگند گزاره ای است اعتقادی / درونی با رویکرد ایجابی و مبتنی بر آیین ها، باورها و نیز کنش های ایمانی و عاطفی که گونه های آن در منابع دینی، متون تاریخی و دیوان شاعران بسیار است. رایج ترین نوع آن در آثار شعرای پارسی گوی در قالب «سوگندنامه»ها / «قسمیه» بازتاب یافته است، چنان که نمونه های آن را از دیرباز در دیوان شاعرانی چون فردوسی، نظامی، ظهیر فاریابی و... می توان دید. با وجود این، هستند شاعرانی که اشعار آن ها چندان عرصه ی «سوگندنامه» های متداول نیست اما در عین حال سوگندهای بسیاری را بر زبان می رانند. شیخ اجل، سعدی یکی از این شاعران است که آثارش به ویژه غزل های او دارای سوگندهای متنوع و متکثر است. در میان مجموعه آثار سعدی، بوستان دارای سوگندهای انگشت شمار با کارکردی ایدئولوژیک است، و گلستان، چندان عرصه ی سوگند نیست و شمار - سوگند در آن از یکی- دو مورد برنمی گذرد، اما غزلیات مشتمل بر سوگندهای بسیار است. غالب این سوگندها در اسلوب هنری سعدی، دارای صبغه ی زمینی/ عاطفی و از نوع سوگندهای عاشقانه است. گفتار حاضر با تمرکز بر آثار سعدی و در پیوند با «بازی های زبانی» می کوشد کارکرد سوگندهای غزل او را بررسی و کیفیت و تمایز آن را در مقایسه با بوستان و گلستان شیخ اجل برنماید. واژه های کلیدی:

    کلید واژگان: بازی های زبانی, بوستان, سعدی, سوگند, غزلیات, گلستان
    Ali Bali *

    An oath is an ethical and internal solemn promise with a causative arproach affected by rites and beliefs as well as by both emotional and religious practices of which a variety of different literary genres have been found in religious sources (books), historical texts and poetical works (Divan) of most poets. The most common types of it, has been reflected among the Persian poets in the form of "written oaths" or "offidatives". So that, a variety of these genres would be seen in most poetical works and books of other poets. However, there are many poets whose poems lack a considerable amount of such oaths, yet they take many oaths (verbally). Sheikh-e-Ajal, Saedi, is one of those poets whose works involve a variety of sereval oaths especially in his Ghazal (lyrics). Amony his works, "Boostan" has got very limited oaths, but "Golestan" as it was expected does not have enough oaths and it does not exceed more than two. On the contrary, his lyries contain a large amount of oaths. In Saedi's artistic style, most of these oaths have both terrestrial and emotional manifestation, and are mainly romantic ones. In other words, the fraquency of both emotional and romantic oaths in Saedi’s words are more than his religious and ideological oaths. The present stady focusing on Saedi’s works and in connection with “lingual enactment” a ttempts to investigate the function of oaths taken in his (Ghazal) lyrics and to compare its quality with Sheikh-e-Ajal’s other poems and written works.

    Keywords: Saedis, Golestan, Boostan, Lyrics, Oaths
  • محمدامیر مشهدی*، لیلا عبادی نژاد، علی عابد

    ازجمله عناصر موثر در حسن تاثیر و زیبایی شعر، زبان آهنگین و موسیقایی آن است. شاعران در اشعار خود برای تلقین و تاثیر کلام، بیش از هر عنصر شعری دیگر، از موسیقی بهره می برند. سلطان ولد نیز به قدرت موسیقی در تاثیرگذاری شعر واقف بوده و به آن توجه داشته است. از زوایای مهم و مناسب برای پژوهش در دیوان سلطان ولد، وزن عروضی و پیوند آن با محتواست. با مطالعه دیوان این شاعر، می توان دریافت که او از 10 بحر هزج، رمل، رجز، خفیف، سریع، مضارع، منسرح، مجتث، متقارب، متدارک و درمجموع از 26 وزن عروضی بهره گرفته که خود نشان از تنوع وزنی در دیوان اوست. این شاعر در بیشتر وزن ها، درون مایه های متعارف و متناسب با آن وزن را به کار گرفته و برای ایجاد هماهنگی میان وزن و محتوا، از واژه ها، هجاها، قافیه و ردیف های بلند و دارای ارزش موسیقایی بیشتری بهره برده و توانسته است پیوندی استوار میان وزن و محتوا ایجاد کند.

    کلید واژگان: شعر فارسی, سلطان ولد, غزل, وزن شعر, محتوا
    Mohammad Amir Mashhadi *, Leyla Ebadynejad, Ali Abed

    The first Sufi poet who versified in mystical didactic poetry, after Masnavi Sharif, was “Baha al-Din Mohammad”, the eldest son of Mawlana Jalal al-Din Balkhi. He was born in 623 Hijra in Larandeh, one of the cities of Asia Minor, and was trained in Konya and Damascus. He understood the speeches of the elders and caliphs of his father, such as Borhan-al-Din Mohaghegh Termazi, Shams Tabrizi, Salah al-Din Zarkub and Hessam al-Din Chalabi; and in addition to acquiring clergyman position, he taught some lessons during the time of Mawlana life. Sultan Valad is one of the elders of the Moulayan dynasty. He has some poetry and prose works, including “Valadname” elegies, lyrics and couplet poetical works.

    Problem statement and research questions

    The meter of poem is one of the very influential elements in the fantasy of the word and leads to the dance of words in poetry, placing the poetry in a higher position than prose. In fact, the meter is a means for the poet to choose the musical field of poetry in accordance with the intended subject and theme and to affect the emotions and feelings of his audience. One of the main frontiers of success of the great poets is the harmony between the meter and the content of their poetry. In using the meter, the poet focuses on the music and its emotional impact, because the emotional impact of each meter is different. There are a variety of meter in poetry, each of which is effective in creating an attractive structure for poetry, and the music and symmetry created in poetry are not created merely with meter and rhythm. The present research, by using librarian and content analysis method, along with statistical data, studies the external music of Sultan Valad lyrics and seeks to answer these questions; 1- Statistically, what is the frequency of the prosodic meter used in the poet’s lyrics? 2- Has the poet used low-applicable and unfamiliar meter? 3- How much is the level of coordination of meter and content in the lyrics of Sultan Valad? The use of fluent and reboant meter, the use of rhyming syllables in accordance with the word tone, and the use of nominal, verbal propositional rhythm and by Sultan Valad, had brought a soft music to his poem. Repetitions have an important role in creating music in Sultan Valad’s poetry and lead to a good melody in linear order.

    Background

    It should be said that due to the importance and the base that Sultan Valad has in mystical poetry, because he benefited from Mawlana, he had not been taken into consideration by critics and researchers as it should be. Only in some researches some aspects of his life and his poetry are explored briefly, which we briefly describe below: - Burgel (1383), in the book “Moulavi Jala al-Din Mohammad bin Mohammad”, describes Sultan Valad as one of the most famous biographer of the father; the son who founded the Sama dervishes sect and followed the disposition and works of his father. In this work, the aspects of Sultan's life are also presented. - Shafei Kadkani (1387), in an article titled "The Prosodic Characteristics of Sultan Valad Divan", believes that there is still no exact academic research on Sultan Valad’s spiritual heritage and mystical and poetical position. In this article, the influence of Turkish language and the language of monastery on the prosodic Bahrs of Sultan Valad poetry is studied. - Mousavi and Hojat al-Eslami (1389), in the article “Sultan Valad and his caliphate after Mawlana” describe the position of Sultan Valad position in Maulavieh mysticism. In this article, the influence of Sultan Valad on mysticism and the introduction of his mystical position are studied. In this research, which is done for investigating the external music of Sultan Valad’s lyrics and its relevance to the content, at first some samples of the poet's poems are given in terms of frequency respectively, and the coordination level of meter and content is investigated; then all the meter used by the poet are presented in sequential tables in terms of frequency and statistical data. Referrals will also refer to the number of the lyric and its page number.

    Conclusion

    The findings of the research indicate that Sultan Valad had used 26 meter in 9 different Bahr for versifying 826 lyrics, which Hazaj bahr with 325 lyrics and 34.39% has the highest frequency. Subsequently, Ramal bahr with 133 lyrics and 10.16% is ranked second, and Rajaz bahr with 130 lyrics and 73.15% is the third. The low-applicable and unfamiliar meter used by the poet is only 3, with a frequency of 9. Most of the meter used in Sultan Valad Divan are short, lively, joyous and sinuous. The meter “Mafaeil, Maqsur’, with the frequency of 150 lyrics, has the highest frequency. Perhaps the reason for using this much is the proper environment of the Sama circle as well as the inner emotion that forms the lyrics music before its words. Also, after extracting of meter and bahr and thinking about the poems’ themes, the coordination level between meter and content in Sultan Valad poetry was investigated. It was found that he used the appropriate words, syllables, poetry options, rhymes ant rhythms to fit and coordinate meter and content. With the awareness and knowledge he had about poetry music and prosodic bahrs, Sultan Valad had chosen the bahr appropriate with the theme and subject in order to add to the effect of his speech. Among the studied poems, only in a few lyrics, fewer than a dozen, there is not much coordination between meter and content; meaning that the meter of these poems is not selected in full proportion to the content, although they can simply be neglected.

    Keywords: Persian poetry, Sultan Valad, lyrics, meter, content
  • سعید روزبهانی*، رمضان علی رازقی
    شهر کوهپبایه ای ششتمد به عنوان یکی از شهرهای توابع شهرستان سبزوار با سابقه ی حدود دو هزار سال قدمت در سی کیلومتری جنوب سبزوار و در دامنه ی شمالی کوه های موسوم به «کوه میش» قرارگرفته است. بخشی از ادبیات شفاهی ششتمد را، ترانه ها و دوبیتی های محلی تشکیل می-دهد. این ترانه ها عبارتند از: عاشقانه، گران سالی، آیینی، اجتماعی، فردی و مرثیه ها. هدف از این نوشتار بررسی محتوایی و ساختاری اشعار و ترانه های محلی مردم منطقه ی مذکور می باشد که به صورت ادبیات شفاهی و از زبان و آنچه که در سینه ی مردم منطقه محفوظ بوده، نقل گردیده است. روش جمع-آوری اطلاعات، مراجعه به افراد ازطریق گفتگو(مصاحبه) بوده است. هریک از واژه ها به جز تعریف عملیاتی، معنا و مفهوم آن نیز تا حد امکان شرح داده شده است. جامعه ی مورد تحقیق، مردم شهر «ششتمد» و روستاهای مجاور آن بوده است. بخشی از نتایج این پژوهش حکایت از رو به زوال و نابودی این اشعار و ترانه هاست. دلیل آن هم، همسو بودن داده های آماری با این کاراست.
    کلید واژگان: اشعار, ترانه های محلی, ششتمد, سبزوار
    Saeid Roozbahani *, Ramazan Ali Razeghi
    Shushtam mountainous city, one of the suburbs of the city of Sabzevar, with a history of about two thousand years, is located thirty kilometers south of Sabzevar and on the northern slope of mountains called "Kohmish". It forms part of the Sheshmad oral literature, songs and local dubits. These songs are: Romantic, Expensive, Religious, Social, Individual, and Requiem. The purpose of this article is to examine the content and structure of the local poems and songs of the local people, which have been transcribed as oral literature and from the language and content of the local people. The method of gathering information was through interviewing people. Each term is described as far as possible except for its operational definition, meaning and meaning. The population under study was the people of Shushtam town and its neighboring villages. Part of the results of this study is the decline and disappearance of these poems and songs. The reason is that the statistical data are consistent with this.
    Keywords: Lyrics, Folk Songs, Sheshtamad, Sabzevar
  • رجب توحیدیان*
    محمد تقی ضیاء لشگر، متخلص به دانش، یکی از شعرای توانمند صنعت پرداز و تصویر آفرین و بدیع سرای اواخر دوره قاجاریه و دوره پهلوی اول است. دیوان وی شامل: قصاید، هزار غزل و مقطعات است که با تاسی از کتب بدیعی فارسی و عربی، در غزلیات خویش، در آفرینش آرایه های بدیعی لفظی و معنوی کوشیده که غزلیات وی از این حیث از زیبایی و برجستگی خاصی در میان شعرای صنعت پرداز و بدیع سرا برخوردار شده است. آرایه های بدیعی به کار رفته در دیوان، به حدی است که خواننده احساس می کند که هدف نهایی شاعر از سرودن غزل، هم چون شعرای دیگر، تنها پرداختن به شیوه تصویر آفرینی و بدیع سرایی بوده است. با تامل در غزلیات دانش، می توان دریافت که باریک اندیشی، تصویر آفرینی و جلوه های زیبایی شناختی دانش بدیع، به ویژه بدیع معنوی، به تبعیت از شعرای پیشین و به خصوص مطالعه کتب بدیعی، بسیار قابل تامل است. با مطالعه غزلیات شاعر احساس می شود که وی در نقش یک محقق برجسته علوم بدیعی و بلاغی، هنگام سرودن غزلیات خویش به اکثر کتب بدیعی فارسی و عربی نظر داشته و سعی کرده است که متناسب با آرایه های بدیعی معنوی به کار رفته در آن آثار، اشعاری از خود خلق کند. این نوشتار به بحث در زمینه آرایه های بدیعی معنوی در غزلیات دانش پرداخته و به جهت دوری از اطاله بحث از ذکر آرایه های لفظی و دیگر آرایه های معنوی پرکاربرد خودداری کرده است.
    کلید واژگان: غزلیات, کتب بدیعی فارسی و عربی, آرایه های بدیعی معنوی, صنعت پردازی, تصویر آفرینی
    Rajab Tohidiyan *
    Mohammad Taghi Ziyah Leshker, known Danesh, is one of mighty creators of Imagery, rhetoric and novel composer of later Qajar and early Pahlavi period. His anthology includes odes, lyrics and sections which are influenced by innovative Persian and Arabic rhetorical books. In this respect, his exquisite spiritual lyrics possess especial prominence and certain beauty and distinguishes him from all other innovative poets. The used spiritual literal imagery and novel rhetoric puts specific influence on the reader as though the ultimate aim of the unmatched and super lyrics is to flaunt imagery, rhetoric and novel composing. Reflection on Danesh lyrics, one could understand the noteworthy and impressive traces of prior rhetoric composers and books influence in Taghi Danesh’s tender-mindedness, imagery and aesthetic effects of novel spiritual rhetoric. Reading his lyrics manifests his deep knowledge of Persian and Arabic rhetorical books and discloses his inclination to create proportionate spiritual novel rhetoric. This study tries to address and argue novel rhetoric in Taghi Danesh lyrics and avoids verbal terms to be far from speech prolongation
    Keywords: Taghi Danesh, Imagrey Taghi Danesh, Lyrics, Persian, Arabic Rhetorical Books, Novel Rhetoric, Literary Composer, Imagrey
  • آزاده اقرانی ارگی *، پرویندخت مشهور
    کهنالگوی آنیما، یکی از اصطلاحات بنیادی در روانشناسی یونگ است که در ناخودآگاه فردی و جمعی نوع بشر جای گرفته و تجسم تمامی گرایشهای زنانه در روح مردبه شمار میرود. یکی از نمودگاه های اصلی ناخودآگاه بشری و به تبع آن، آنیما، هنر و ادبیات است. در شعر کهن فارسی، به ویژه غزلهای عطار، این کهننمونه بیشتر در قالب معشوق جلوهگر شده است که در تحقیق حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی بررسی میگردد. نقد کهنالگویی غزلهای عطار منجر به کشف ماهیت، ویژگی و نقش اسطوره ها در جهانبینی شاعرانه او میشود. آنیما در غزلهای شاعر، روساختی جسمانی و ژرفساختی معنوی دارد و به نوعی ازلی و ابدی و متعلق به همه انسانهاست .
    معشوقی که عطار در نظر دارد، همسو با دیدگاه یونگ ،غالبا در خواب و رویا ظاهر می شود و بیداری مانع تداوم این دیدار است. آنیما در نگاه شاعر، دو وجه دارد: مثبت که عامل اصلی کمال آدمی و منفی که مایه نابودی اوست. عطار برای تبیین هرچه بهتر معشوق مورد نظر خود از تصاویر کهن نمونه ای متعددی همچون «درخت، پرنده، پری، ماه، خورشید و بت )صنم(» بهره گرفته است.
    کلید واژگان: عطار نیشابوری, غزلیات, یونگ, کهننمونه, آنیما, معشوق
    Azadeh Aghraniargi *, Parvindokht Mashhoor
    Introduction
    the most important term of Yung's psychology is the oldest example that has various types such as: self, hero, shadow, mask, anima, animus and old wise man. Among the ancestors of the samples, what is said in the present article is Anima, "the elemental element of the embodiment of all the psychological tendencies of feminine in the soul of man, such as: feelings, ambiguous mood, prophetic revelations, irrational sensitivities, the ability of personal love, feelings Towards nature, and finally, relationships with the unconscious. " (Jung, 1377: 270) Anima has two positive and negative sides. The positive side of it will make people achieve excellence, perfection and individuality. On the contrary, the negative motive of Anima, the annoyance of the human body and beyond, is the cause of his destruction. In the classical Persian literature, Anima is the same fancier fanfare. Attar, in his sonnets, has always spoken of a lovers who, in the dream and awakening of the kingdom of his mind, always calls him to himself. Hence, Anemian signs can be examined in his poem.
    2. Research
    Method
    the present study is descriptive-analytic. In order to co-ordinate the discussed topics, the old ideas of Jung's model of Anima are firstly classified as Anima. Then, with regard to the components described by Jung, the signs of Anima in the lyrics of Attar and the character of the mistress of tracing, have been reviewed and compared. To illustrate Jung's views on his books, he has also used credible sources to analyze his views.
    3.
    Discussion
    in the ghost of Attar, Nishapouri, she has appeared in five cases, which are referred to below:3-1. Beloved and Individual
    in the process of individuality, man dies of "me" and reaches "himself," or his own original self. (Jung, 1377: 245). In the writings of Attar of Neyshaburi, the descriptions given from the joinal stage are very similar to the process of individuality. In Islamic mysticism, they are told to someone who "has joined in God and is related to ethics ... [also] is connected with lack of perception." (Goharin, 1388: 10/191) In Attar's eyes, the lover at this stage, due to the affection of the beloved Anima, reaches the peaks of spiritual growth. As a result of the removal of the veil curtains, he reveals some factual facts about him and deserves the human personality aspects He will emerge.
    3-2. Beloved and Freamkhani
    the ancient presence of the beloved Anima in the ghosts of Atar is very prominent, especially when the poet deals with the emotional experiences he experiences in his unconscious. Experiences that are present in the individual entity of Attar, but as a common heritage to other people, are worth attention. The poets use the various tools to describe these experiences. "Therefore, the poetic tools, the best example of pursuing emotional patterns in individual lives and poetry themselves, are the most important venue for exploration of contemporary human experiences with ancient patterns of the past generation." (Horri, 2009: 177) On this basis, the presence of the beloved Anima in the poetry of Attar is the common heritage of humanity that has come from the distant past to the unconscious of Attar, and he has described various aspects of it in the form of poetry. One who loves the hearts of all the lovers of the world and speaks to him about every whim and dowry.
    3-3. Expression of the Beloved in Dream and Dream
    Jung believes that, because Anima is an "inner side" of the soul, (Allner, 1993: 58), it always becomes dreamy and dreamy. (Jung, 1368: 109) Attar, too, often speaks of a lover in the guise of ghosls, which appears to him in an unconscious manner and can communicate with him in his dreams. A visit to a beloved in the Valley of Dreams is a dream that he loves to accomplish, waiting for his life. The poet believes that the person who succeeds in seeing a manifestation of Anima is beloved, the heat of love will make all of his infidels believe in faith.
    3-4. Spirituality and eternal and eternal beloved
    Beloved Anima, in the eyes of Attar, acts like a rescuer who, in moments of frustration, cries for a man's existential shout and brings him back to life. Yong also believes that "whenever a man's reasonable minds fail to recognize the truths that are hidden in his subconscious, he is helpless to bring them out. Even the role that feminine feminism plays in the matching of the male's mind with intrinsic values ​​and thus makes the way more inferior to the angles is more critical. " (Jung, 1377: 286) From the viewpoint of Attar, his beloved has a life-giving spirit, which he even uses, and Moses possesses insight. Anima of the beloved in the sonnets of Attar, when he reveals himself, appears the new doors of the universe of meaning, and all the physical states of the human body are transformed into the Enlightenment of his devotion.
    3-5. the Negative Way of Beloved
    the beloved Anima appears in two different forms: sometimes negative and annoying, and sometimes positive and calming. This feature is in line with Jung's approach (Shamsa, 1370: 231), which states that the male psychological man in this board mentions men in a destructive game, and that the effect of this psychic trick is manifested in all male conversations, and freedom Exercise and emotional effects of the sexually transmitted genitalia. (Jung, 1377: 284) The figure Attar provides to his beloved is sometimes accompanied by love and love, and it depicts an ideal image of it. Sometimes, he also reveals his bloodsucking up and his negative side.
    4.
    Results
    Anima is the embodiment of the female soul tendencies of the man. Attar, as a faithful and mystic poet, speaks of a lovers who have a spiritual and profane structure. This is apparent in light of the metaphoricalness of the mystic language. In Attar's eyes, the lover, relying on the attention of the beloved Anima, reaches to the peaks of perfection and spiritual growth. As a result of the removal of the veil curtains, he reveals some factual facts about him and deserves his human personality. Find out The lover has a certain path in the ghazals of Attar; it means that he first involves terrestrial concepts, and in line with the approach of the lover (solicitor) to the individuality stage, the epistemic aspect of it is added, and eventually, in a final destination It finds only that it contains spiritual truths. He has made great contributions to Pierre Farzaneh this time. The presence of the beloved Anima poetry in the poetry of Attar, as a common heritage of human type, has come from the distant past to the poet's unconscious, and he has mentioned it using the artistic means of poetry. Jung describes the manifestation of Anima in two modes of sleep and dream. Attar also often speaks of a livelier who appears to be in a state of indifference to him and communicates with his dreams. Along with Jung's approach, Anima's beloved in Attar's eyes, as a savior, in the moments of despair, he casts out to the cry of the existential of man and returns him to the cycle of life. This approach illustrates the positive and clear functions of Anima's beloved. Attar has mentioned the negative qualities of Anima. The poet addresses to his inner self, that if there is a confrontation, I will be disturbed and astonished, and that sadness will come across me.
    Keywords: Attar, lyrics, Jung, archetype, anima, beloved
  • محمدامیر مشهدی*، رحیمه ریواز، لیلا عبادی نژاد
    ایهام از عناصر مهم زبان ادبی و از گونه های پرکاربرد صنایع بدیعی است که آن را از انواع هنجار گریزی معنایی دانسته-اند . ایهام در محور مجاورت و همنشینی به وجود می آید و به کمک آن می شود کلام را درهاله ای از رمزوارگی فرو برد. ایهام را همچنین می توان هنری ترین و پر راز و رمزترین شگرد ادبی دانست که شاعران و سخنوران هنرمند از آن بهره گرفته اند، بی شک پی بردن به شگفتی های این آرایه بدیعی، ما را به شناسایی سخنان رازآلود آنان راه می نماید. در ادب فارسی، حافظ و خاقانی را پیشرو این هنر می دانند. شوکت بخاری از شاعران سدهیازدهم هجری و از پارسی سرایان توانای ماوراءالنهر است، شعر وی سرشار از خیال انگیزی بوده و بیشتر صنایع بدیعی را می توان در غزل های وی یافت. این پژوهش برآن است تا، با نگاهی به غزل های شوکت بخاری، انواع مختلف ایهام را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: شعر فارسی, شوکت بخاری, غزلها, انواع ایهام
    Mohammadamir Mashhadi *, Rahime Rivaz, Layla Ebadi Nejad
    Amphibology is one of the important elements of literary language and one of the most widely used forms of imagery and has been considered as a kind of semantic deviation. Amphibology is created on the axis of adjacency and collocation, and the language can become mysterious with the help of it. Amphibology can also be regarded as the most artistic and mysterious literary technique used by professional poets and lecturers. Undoubtedly, the recognition of the wonders of this imagery figure has led us to identify their mysterious words. In Persian literature, Hafez and Khaghani are considered to be the forerunners of this art. Shawkat Bokhari is one of the poets of 11th hegira century and one of the capable Persian poets of Transoxiana. His poetry is full of fantasies, and most of the imageries can be found in his lyrics. This research seeks to examine different types of amphibology through a glance at lyrics of Shawkat Bokhari.
    Keywords: Persian poetry, Shawkat Bokhari, Lyrics, types of amphibology
  • محمد عارف امیری، آتوسا رستم بیک تفرشی، یحیی مدرسی
    هدف مقاله حاضر تحلیل و مقایسه ترانه های فارسی موسیقی پاپ است. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و چارچوب تحلیل الگوی بیکر (2006) می باشد که مبتنی بر تلفیق دو حیطه تحلیل گفتمان و زبان شناسی پیکره -بنیاد است. متغیرهای مستقل پژوهش ژانر ترانه، جنسیت ترانه سرا و زمان ترانه و متغیرهای وابسته تفاوت های واژگانی می باشند. فرضیه های پژوهش به این شرح هستند: ژانر ترانه تاثیر معناداری بر انتخاب های واژگانی در ترانه های فارسی دارد، جنسیت ترانه سرا بر انتخاب های واژگانی ترانه های فارسی تاثیر معنی داری دارد. تعلق ترانه به دوران پیش یا پس از انقلاب بر انتخاب های واژگانی ترانه های فارسی تاثیر معنی داری دارد. جامعه آماری کلیه ترانه های فارسی موسیقی پاپ در دو ژانر اجتماعی و عاشقانه است و حجم نمونه پیکره ای متشکل از 1000 ترانه می باشد که با استفاده از نرم افزار تحلیل پیکره ای ورداسمیت و نیز نرم افزار آماری SPSS تحلیل شده است. نتایج نشان می دهند که ترانه های عاشقانه و اجتماعی به لحاظ واژه های پربسامد، کلیدواژه ها و باهم آیی ها تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. جنسیت ترانه سرا بر گزینش های واژگانی تاثیر معناداری دارد. بررسی واژگانی ترانه های پیش و پس از انقلاب حکایت از معناداری تاثیر متغیر زمان ترانه بر واژه های دو پیکره دارد. بنابراین هر سه فرضیه تایید می شود.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, ترانه, کلیدواژه, باهم آیی, پیکره بنیاد
    Mohammad Aref Amiri, Atoosa Roastambeik Tafreshi, yahya modarsi
    This article aims at analyzing and comparing Persian Pop Lyrics. In this research, a descriptive-analytic method is used, and the analysis is done according to Baker (2006) which is based on the integration of critical discourse analysis and corpus linguistics. Independent variables are genre, gender of the lyricist, and time, and dependent variables are lexical differences including frequent words, keywords, and collocations. The hypotheses are as follows: there are significant quantitative and qualitative differences in lexical choices between two genres (social and love lyrics). Gender of the lyricist has a significant impact on lexical choices in the lyrics; Pre-revolution and post-revolution lyrics are significantly different regarding lexical choices. In order to answer these questions, a corpus of 1000 Persian Pop Lyrics has been analyzed by analytical tools of the corpus analysis software, Wordsmith, and SPSS. The results of this investigation are as follows: social and love lyrics have significant differences in terms of frequent words, keywords and collocations. Gender of the lyricist has a significant impact on the lexical choices in the lyrics. Also, the results show a significant difference between pre-revolution and post-revolution lyrics regarding the lexical choices. So, all of the hypotheses in this study are confirmed.
    Keywords: discourse analysis, lyrics, keyword, collocation, corpus-based
  • محمد مجوزی، رمضان مجوزی
    شعر حافظ از دیر باز به شیوایی و زیبایی مشهور بوده است، پژوهشگران مشتاق، جنبه های گوناگون اشعار زیبای این شاعر بزرگ را موردکاوش قرارداده اند و زیبایی آن را به نمایش گذاشته اند اما رستاخیزی و زیبایی مسحور کننده کلام حافظ به طور شگفت انگیزی بدیع است. در این پژوهش نگارندگان برآنند تا با بررسی کاربرد هنری فعل و کشف شگردهای خاص شاعر در به کارگیری آن، جنبه های زیبایی شناختی کلام حافظ را به تصویر کشند. نتایج حاصل از پژوهش که به روش تحلیل محتوا با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده حاکی از آن است که فعل در شعر حافظ، از مهمترین عوامل تصویرساز و معنی آفرین است، شاعر با استفاده از افعال گوناگون و آمیختن آن به صورخیال، کلام خویش را رستاخیز نموده و خواننده را مسحور زیبایی و اعجاز کلام نموده است.
    کلید واژگان: حافظ, غزلیات, فعل, زیبایی شناسی
    M. Ohamad Mojavezy, Ramezan Mojavvezy
    Hafez has long since been known, and researchers areeager eloquence and beauty aspects, beautiful poems of the great poet explored and put on display, but the beauty of it, the words of Hafiz, resurrection and its beautysurprisingly novel. This study is trying, with the current study and explore specific techniques to use its poet, Hafez art word shown in the increased load music and other aspects of the beauty of his words portray. In general we can say that the verb in the poetry of Hafez, one of the most significant factors, illustrator and poet is done by combining various actions of the imagination, music is Ragvshnvaz his word.
    Keywords: Hafez, lyrics, action
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال