به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « nezami » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «nezami» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شکوفه یغمایی، محمود صادق زاده*، هادی حیدرنیا

    این پژوهش، در صدد است تا به شیوه توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانه ای به تحلیل و بررسی رابطه دوسویه عشق و اخلاق در شخصیت زنان منظومه خسرو و شیرین نظامی بپردازد. با بررسی منظومه خسرو و شیرین، می توان نتیجه گرفت که این منظومه بر محور عشق میان انسانها شکل گرفته و موضوع اخلاق و فضایل اخلاقی در این داستان از جایگاه والایی برخوردار است. با توجه به ساختار حکایت، نظامی داستان را در قالبی مناسب برای طرح غیرمستقیم اندیشه ها و آموزش مسائل اخلاقی به خوانندگان سروده است.

    کلید واژگان: نظامی, خسرو شیرین, زن, شخصیت, اخلاق, منظومه های عاشقانه}
    Shekofa Yaghmaei, Mahmoud Sadeghzadeh*, Hadi Heidarinia Naeeni

    This research aims to analyze and investigate the two-way relationship between love and morality in the character of women of Khosrow's and Shirin Nizami's systems in a descriptive-analytical way and with a library method. By examining the poem of Khosrow and Shirin, we can conclude that this poem is based on the love between people and the topic of ethics and moral virtues has a high position in this story. According to the structure of the story, Nizami has written the story in a suitable format for indirectly projecting ideas and teaching moral issues to the readers.

    Keywords: Nezami, Khosrow Shirin, Woman, Personality, Ethics, Love Poems}
  • محمد طاهری *، زهره ساکیان

    نمادگرایی رهیافتی ادبی است که از نمادها اعم از کلمات، افراد، نشانه ها، مکان ها یا ایده های انتزاعی برای نشان دادن چیزی فراتر از معنای تحت اللفظی و مدلول های حقیقی آنها در عالم واقع استفاده می کند. هدف از مقاله حاضر بررسی و مقایسه تطبیقی وجوه تشابه و تفاوت مفاهیم مرتبط با نمادپردازی های استعاری و اسطوره ای شیر در دو اثر اتللو و هملت از شکسپیر و اثر سترگ و غنایی خسرو و شیرین نظامی است.
    جستار پیش رو نشان می دهد استفاده از نماد اساطیری شیر در شیوه بیان هر دو نویسنده، مفاهیم انتزاعی گسترده و ویژه ای را شامل می گردد. از جمله در هملت شکسپیر، نماد شیر با مفاهیمی چون: جنون، خشم، انتقام و نفرت و در خسرو و شیرین نظامی با مفاهیمی چون: شکوه، جلال و عظمت همراه است؛ در کتاب اتللو نیز شکسپیر به شیوه ای متفاوت از نماد شیر در جایگاه یک استراتژی اجتماعی سود جسته است.
    بررسی تحلیلی نماد موجود نشان می دهد که نمادپردازی شیر نویسندگان را در ترغیب خواننده به باورداشت ذهنیت آنان و پذیرش کاراکترهای داستانی یاری رسانده است؛ علاوه بر این، شاهد آن هستیم که نویسندگان اهداف بلاغی مشترکی را از حیث ایجاز و اغراق دنبال کرده و به تبع نماد شیر علاوه بر مفاهیم متعارف آن در میان جوامع مختلف، در آثار این دو نویسنده از مشابهت های خاص خود در نحوه کاربست برخوردار گشته است.

    کلید واژگان: شکسپیر, شیر, نماد, نظامی, ادبیات تطبیقی}
    Mohammad Taheri*, Zahra Sakian

    Symbolism is a literary approach that uses symbols, including words, people, signs, places, or abstract ideas, to represent something beyond their literal and real meanings in the real world. The purpose of this article comparatively compares the similarities and differences between the concepts that related to the metaphorical and the mythological symbolism of the symbol of " Lion" in Shakespeare's "Othello" and "Hamlet" and great and lyrical work Nezami's "Khosrow and Shirin."
    The present paper shows that the use of the mythical symbol of "lion" in the expression of both authors includes extensive and particular abstract concepts. In Shakespeare's Hamlet, this symbol has associated with the concepts such as madness, anger, revenge, hatred, and in "Khosrow and Shirin" with glory and grandeur. In the book "Othello" Shakespeare used the symbol of the lion in a different way as a social strategy.
    An analytical and descriptive study of the symbol of the lion shows that the symbolism of the "lion" has helped writers persuade the reader to understand their mentality and accept fictional characters. In addition, we see that the authors have pursued common rhetorical goals in brevity and exaggeration; the symbol of the " Lion " beside its conventional meanings among different societies, in the works of these two writers, has its similarities in their use.

    Keywords: Comparative Literature, Nezami, Shakespeare, Symbol, Lion}
  • آیدا پارس پور، محمدرضا ترکی*، روح الله هادی، مصطفی موسوی

    طنز از آغاز شکل گیری ادبیات فارسی تاکنون در آثار ادبی وجود داشته است و از آن به عنوان یک نوع ادبی برای طرح انتقادهای سیاسی و اجتماعی و ابزاری برای تلطیف فضای اثر استفاده شده است. نظامی گنجوی یکی از شاعرانی است که از شگردهای طنزنویسی به شکل نامحسوس در آثار خود استفاده کرده است. طنز در آثار نظامی، در لایه های زبان، پنهان است به طوری که طنز تلخ موجود در ابیات وی به سادگی درک نمی شود. او با استفاده از شگردهای طنزنویسی علاوه بر انتقاد از شرایط اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی روزگار، فضای داستان های خود را مفرح کرده است. در منظومه لیلی و مجنون، هدف او از خلق ابیات طنزآمیز، تلطیف جریان غم انگیز داستان و همراه کردن مخاطب با خود است. بلاغت حاکم بر اثر، بستری برای طنزآمیز شدن کلام ایجاد کرده است. تشخیص و تشبیه از پرکاربردترین صنایع ادبی در این منظومه است که منجربه خلق طنز موقعیت شده است. همچنین بازی های زبانی که از مختصات سبک قرن ششم است، در منظومه لیلی و مجنون کاربرد گسترده ای دارد و طنز کلامی ساخته است. استدلال طنزآمیز و پارادوکس، دو شگرد دیگری است که با بسامد بالا در تلطیف فضای تلخ داستان نقش دارند. این پژوهش به روش کتابخانه ای انجام شده و با طبقه بندی، بررسی و تبیین ابیات طنزآمیز، میزان نوآوری نظامی در عرصه طنز و انتقاد بررسی شده است.

    کلید واژگان: نظامی, لیلی و مجنون, طنز, طنز موقعیت, طنز کلامی}
    Aida Parspour, Mohammadreza Torki *, Roohollah Hadi, Mostafa Mousavi

    Humor has been a consistent presence in Persian literature since its inception, serving as a literary device for political and social critique, as well as a means to imbue works with a lighter tone. Nezami Ganjavi, a pioneer of satirical writing in the 6th century, utilized satirical techniques to not only critique the social, cultural, and moral milieu of his era, but also to infuse his narratives with an element of amusement. In his poem "Leyli and Majnun," the incorporation of humorous verses serves to alleviate the somber narrative and engage the audience. The rhetorical framework governing the work has provided a platform for humorous discourse and expression. Utilization of identification and simile as prevalent literary techniques within this framework has given rise to situational humor. Additionally, wordplay, a hallmark of the 6th-century (Arrani) style, has been extensively employed, contributing to verbal humor. Etiology and paradox, two other devices, have frequently contributed to tempering the story's solemn atmosphere. The humor in Nezami's works has been subtly interwoven within the layers of language, often evading immediate recognition, thus adding a touch of subtle irony to his verses. 

    Keywords: Nezami, Leyli, Majnun, Satire, Situational Satire, Verbal Satire}
  • محمد هادی خالق زاده*

    در منظومه ی شیرین و خسرو امیرخسرو دهلوی (تولد: 651ق، وفات: 725ق) که به تقلید از خسرو و شیرین نظامی سروده شده، بیتی به قرار زیر آمده:که باشم من به خدمت زیردستی کنیزان تو را آیین پرستیاین بیت در شیرین و خسرو به تصحیح غضنفر علی یف و نیز در خمسه ی امیرخسرو دهلوی به قرار مذکور است؛ یعنی در بیت، ترکیب «آیین پرستی» قید شده است. در پژوهش حاضر که به صورت میدانی و کتابخانه ای انجام شده، پژوهشگر با این پرسش روبه رو شد که آیا تصحیفی در ترکیب بالا انجام شده است یا خیر؟ چون کلمات کلیدی بیت مانند «خدمت»، «زیردستی» و «کنیز» نسبت معنایی دقیقی با «آیین پرستی» ندارد. ازسوی دیگر در سه دستنویس خمسه ی امیرخسرو در کتابخانه ی مجلس شورای اسلامی به جای آیین پرستی، پایین پرستی آمده که این جستار در پی آن است که با ذکر نمونه های دیگر از نظامی گنجوی که موردتوجه خاص و تقلید امیرخسرو بوده اثبات کند «پایین پرستی» ترکیب اصح است که امیرخسرو آن را از نظامی به امانت گرفته؛ ولی به دلیل رواج اندک این ترکیب در ادبیات فارسی و نزدیکی نوشتاری آیین و پایین در نسخ خطی، توسط نسخه نویسان دچار تصحیف یا تحریف شده است.

    کلید واژگان: آیین پرستی, امیرخسرو دهلوی, پایین پرستی, تصحیح, تصحیف, نظامی}
    Mohammad Hadi Khaleghzadeh *

    verse by Amir Khosro DehlaviAbstract:In the poem Shirin and Khosro by Amir Khosro Dehlavi (born: 651 AH, died: 725 AH), which was collected in imitation of Khosro and Shirin Nizami, there is a verse as follows:I am a subservient for your slaves to worshipThis verse in Shirin and Khosro, which was edited by Ghazanfar Aliyev and published by the Institute of Asian Nations in Moscow (1961) and also in Khamseh of Amir Khosro Dehlavi, which was revised by Amir Ahmad Ashrafi (1983), is the same as mentioned, means, in that verse, the above combination "Religion" is stated.In the present research, which was conducted in the field and in the library, this researcher faced the question of whether there was any revision in the above work or not? Because the key words of this verse such as "servant", "subservient" and "maid" do not have a precise semantic relationship with "ritual worship or religion".On the other hand, in the three manuscripts of Amir Khosrow's khumsa in the library of the Islamic Council, instead of religion-worship, low-level worship is mentioned to prove that it is a valid combination that Amir Khosrow borrowed from Nezami, but due to the low prevalence of this combination in Persian literature and the closeness of the writings of ritual and low in the manuscripts, it was corrected or distorted by the hand writers.

    Keywords: Religiousness, Amir Khosro Dehlavi, Low worship, correction, Nezami}
  • لیلی کمالوند، منوچهر جوکار *، اسد آبشیرینی

    در ایران از کهن ترین زمان، جشن های گوناگونی برپا می شده است؛ امروزه بسیاری از این جشن ها فراموش شده اند و دیگر برگزار نمی شوند، اما می شود ردپا و بازتاب آن ها را در آثار گذشتگان و شاعران کلاسیک پیدا کرد؛ از جمله شاعران مکتب آذربایجانی. بر همین اساس این پژوهش به بازتاب جشن های ایرانی و آیین های مربوط به آن در شعر شاعران مکتب آذربایجانی (با تاکید بر مجیرالدین بیلقانی، نظامی، خاقانی و فلکی شروانی) پرداخته است. بر اساس یافته های این پژوهش، از میان جشن های باستانی ایرانیان فقط چهار جشن باستانی نوروز، مهرگان، سده و یلدا، در اشعار شاعران مکتب آذربایجانی بازتاب پیدا کرده اند. از میان این چهار جشن نیز جشن نوروز بیشترین بازتاب را در اشعار شاعران مکتب آذربایجان داشته است و جشن سده نیز کمترین بازتاب را در میان اشعار آن ها داشته است. این پژوهش، از نوع پژوهش های نظری و کتابخانه ای است و ابزار گردآوری اطلاعات آن نیز، از طریق فیش برداری است.

    کلید واژگان: مهرگان, سده, یلدا, نوروز, شعر}
    Leili Kamalvand, Manouchehr Joukar *, Asad Abshirini

    Various celebrations have been held in Iran since ancient times; Among them are the celebrations that were held in each month, on the occasion of the symmetry of the name of the day with the name of the month, and each of them was accompanied by special customs. Many of these celebrations are forgotten today and are no longer held, but their traces and reflections can be found in the works of the past and classical poets; Among the poets of the Azerbaijani school. Accordingly, this study reflects the Iranian celebrations and related rituals in the poetry of the poets of the Azerbaijani school (with emphasis on Mujir al-Din Bilqani, Nezami, Khaghani and Falak Shervani). According to the findings of this study, among the ancient Iranian celebrations, only four ancient celebrations of Nowruz, Mehregan, Sedeh and Yalda are reflected in the poems of Azerbaijani poets and other ancient celebrations such as: Abangan, Bahmangan, Esfandgan, Tirgan and… have not been reflected in the poems of these poets. Among these four celebrations, Nowruz celebration had the most reflection in the poems of Azerbaijani school poets and Century celebration had the least reflection among their poems. In total, Nowruz celebration has been repeated 71 times in the poems of these poets and only five times the celebration of the century has been mentioned. The reason for this is the great importance of Nowruz as the most important national holiday among Iranians. This research is a theoretical and library research.

    Keywords: Khaghani, Falak Shervani, poets of the Azerbaijani school, Nezami, Iranian celebrations, Majir al-Din Bilqani}
  • حیدرعلی دهمرده*

    غزلیات نظامی سرشار از زیباترین و جذابترین اندیشه های عاشقانه است و به خاطر سادگی و روانی زبانی که در غزلیاتش به کار برده و همچنین به علت اینکه از لحاظ مضامین، دارای تنوع قابل توجهی است باعث شده تا شاعران بزرگی که خود سرآمد شاعران غزلسرا بوده اند به طرز قابل توجهی از آنها تاثیر بپذیرند. یکی از این شاعران بزرگ که تحت تاثیر غزلیات نظامی قرارگرفته، حافظ است. وی با وجود اینکه خود ابداع کننده ی شیوه ی جدیدی از غزل است باز از نظامی تاثیر پذیرفته است و با کمی تامل متوجه این شباهت ها در غزلیات حافظ و نظامی می شویم. گفتگو و ارتباط بین متن های این دو شاعر فقط از دیدگاه زبانی و معنایی نیست، بلکه به دلایل بسیار و شاید مشابهت محیط فرهنگی و ویژگی های سبکی مشترک باشد که می تواند در دو بخش ارتباط های درون متنی و برون متنی مورد بحث و بررسی قرارگیرد. در این مقاله نگارنده سعی کرده است تا این ارتباط ها را مشخص وآنها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

    کلید واژگان: نظامی, حافظ, تاثیرپذیری, غزل, بینامتنیت}
    Heidarali Dahmarde *
    Introduction

    During the 6th century, Nizami was a well-known poet who had a significant impact on the emergence of the Persian sonnet, especially in its romantic variation. Although Nizami gained widespread fame and admiration, many of his sonnets have been disregarded. Comparable to other Persian poets, Nizami composed sonnets on specific occasions in addition to his celebrated poems, which frequently delved into subjects like love, being, and inebriation. Many articles have been written about Nizami's poems, but his sonnets have not received as much attention from scholars. Some researchers may believe that his sonnets are not as worthy of analysis compared to his Khamseh, or they might not consider them significant enough in terms of form and content. However, Nizami has exhibited his extraordinary artistic talent in crafting sonnets, much like his exceptional Masnavis. His careful word selection, artistic imagery, and suitable concepts have resulted in delightful and captivating poems that have garnered praise from prominent figures in Persian literature. The concept of intertextuality, which explores how different writers' works influence each other's ideas and perspectives, is currently a popular topic among scholars.

    Methodology

     Given the similarities in intellectual and language style between Nizami and Hafez's poetry, it is worth investigating the connection between their sonnets and other literary works. By examining Hafez's poetry, especially his sonnets, it is evident that Nizami's sonnets have influenced Hafez's literary style in various linguistic categories. Intertextuality plays a crucial role in the formation of texts, and it often creates a variety of voices and dynamics in a text. No text can be completely independent of intertextuality. Therefore, poets and writers can draw inspiration not only from previous works but also from their future works. This inspiration can manifest in different forms, such as structure, framework, external structure, word choice, sentence structure, or even descriptions. Despite Hafez's exceptional poetic skills, he still incorporated the words and ideas of his predecessors into his work, and Nizami was one of the poets who significantly influenced Hafez's work. By examining Hafez's poetry, we can comprehend how Nizami influenced both the extratextual and intratextual components of Hafez's work.

    Discussion

    "Extratextual communication" refers to the external relationship between texts. By comparing texts, we can identify these connections that exist outside of the texts themselves. This type of connection is the impact that one text has on another in terms of structure. This can be observed in the sonnets of Hafez and Nizami, where the influence of Nizami on Hafez's sonnets is evident due to the strong connection between them. While it's possible that Hafez was influenced by other writers, it's essential to identify the most impactful factors that played a role in shaping his work. This type of similarity is primarily found in the musical dimension of poetry, such as weight. However, sometimes the thematic content of the verses can also play a role alongside the musical and phonetic aspects. The following are some examples of intertextual signs that can be observed in both the internal and external aspects of certain verses written by the two poets: the use of the same weight and rhythm, the same format and rhymes, common vocabulary and combinations, similar similes, and common themes.The term "intratextual communication" refers to the relationship between different parts of a text. In this context, it pertains to the influence that certain words and their meanings have on each other within a text. Sometimes this influence is accompanied by musical harmony, while other times it is not. Here are some examples of intertextual signs that can be observed within the inner aspect of the verses written by two poets: the use of similar allusions, common images, shared similes, comparable interpretations and descriptions, and debates.

    Conclusion

    A thorough analysis of Nizami and Hafez's sonnets illustrates the degree to which Nizami's poetry served as a source of inspiration for Hafez. Hafez ingeniously utilized Nizami's poems to craft even more exceptional and articulate verses, showcasing his own creative prowess. The study's findings indicate that: 1- The interaction and correspondence between the texts of these two poets is not only based on linguistic and semantic aspects, but also due to the similarity of cultural context and shared stylistic features, which can be observed in both intra-textual and extra-textual communication. 2- Hafez was influenced by Nizami's sonnets in terms of their weight, rhyme, line structure, and other musical components. 3. There are evident connections in the field of intra-textual communication (infrastructure) between these two poets, including themes such as love, ruins, etc., which were influenced by the prevalent lyrical literary traditions of their time. 4. In some instances, Hafez incorporated Nizami's verses into his own work with little to no modification.

    Keywords: Nezami, Hafez, Influence, Sonnet, Intertextuality}
  • زهرا امینی شلمزاری، محمدرضا نصر اصفهانی*، سیده مریم روضاتیان
    یکی از موارد کاربرد تضاد و متناقض نما در آثار ادبی وصف حال عاشق و معشوق است؛ زیرا قدرت عشق فراتر از آن است که در منطق گفتار عادی زبان جریان یابد. به همین سبب گاه برای شرح مفاهیم عشق بیان شاعر و نویسنده از گفتار عادی فراتر می رود که در آشکارسازی احوال عاشق و معشوق موثر است. در این پژوهش کوشش شده است تا با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی و مدل سه بعدی فرکلاف به این پرسش پاسخ داده شود که تضاد و تناقض در بیان احوال عاشق و معشوق چه نقش و جایگاهی دارد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که تضاد و تناقض در تمام سطوح نظریه فرکلاف آشکار است و نسبت به آنچه در متون بلاغی مطرح می شود، عمومیت بیشتری دارد. کاربرد تضاد و تناقض برای بیان احوال عاشق بیش از معشوق است. تفاوت جنسیت نیز سبب می شود شاعر از شیوه های متفاوت تضاد و تناقض برای احوال عاشق و معشوق بهره گیرد؛ به گونه ای که از تضاد برای جنس مرد که قدرت بیشتری نسبت به زن دارد، آشکارتر و محسوس تر بهره می گیرد؛ اما تضاد را برای جنس زن به آن سبب به کار می برد که در اجتماع آشکار شدن مسایل عشق برای آنها خلاف عرف محسوب می شود.
    کلید واژگان: تضاد و تناقض, عاشق و معشوق, فرکلاف, نظامی, لیلی و مجنون}
    Zahra Amini Shalamzarri, Mohammad Reza Nasr Esfahani *, Sayyedeh Rozatian
    One of the cases of the use of Contradiction and Paradox in literary works is the description of the lover and the beloved, Because the power of love is beyond what can flow in the normal speech of the language. To describe the concept of love poets and writers go beyond ordinary language to better express the state of the lover and the beloved. In this research, an attempt has been made to answer this question by using critical discourse analysis and Fairclough's three-dimensional model, what is the role and position of Contradiction and Paradox in expressing the state of the lover and the beloved .The result of the research is that Contradiction and Paradox are evident at all levels of Fairclough's theory. The use of Contradiction and Paradox to express the state of the lover is more than the beloved. The gender difference makes the poet use different methods of contradiction and paradox to describe the lover and the beloved. The male sex has more power than the female, and the poet uses a more obvious contrast, But because revealing the issues of love for the female gender is against the custom, he uses contrast
    Keywords: Contradiction, paradox, Lover, beloved, Fairclough, Nezami, Lily, Majnoon}
  • برات محمدی*، پروین فیض الله زاده خویی
    صور بلاغی از عناصر مهم معناسازی هستند که علاوه بر کارکردهای زبانی در پی آیند معنا تاثیر شگرفی دارند. فردوسی و نظامی چنان بافتی استوار از لفظ و معنی در هم تنیده اند که از یک سوی در غنای زبانی و از سوی دیگر در تقویت معنی بسیار دارای اهمیت است. کنایه یکی از صورت های بیان پوشیده و اسلوب هنری گفتار است و معمولا در شعر شاعران از بسامد بالایی برخوردار است که سخن و شعر نظامی و فردوسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف از نگارش این مقاله بررسی تطبیقی کنایه در خسرو و شیرین فردوسی و نظامی است. روش تحقیق به صورت توصیفی - کمی است. نتایج نشان می دهد که تعداد کنایات در خسرو و شیرین نظامی به مراتب بیشتر از کنایات خسرو و شیرین فردوسی است. کنایه از فعل و مصدر در کار نظامی بیشتر است و فردوسی بیشتر از کنایات اسم و صفت بهره گرفته است. بازتاب و بسامد کنایه های رمز، تلویح و تعریض در هر دو اثر کم است. در خسرو و شیرین نظامی این گونه کنایه ها تا حدودی به کارگرفته شده ولی در بیان فردوسی اثری از آنها یافت نشد.
    کلید واژگان: فردوسی, نظامی, خسرو و شیرین, کنایه}
    Parvin Faizullahzade Hkhoii
    Rhetorical forms are important elements of semantics that, in addition to linguistic functions, have a tremendous effect on the outcome of meaning. Ferdowsi and Nezami are so intertwined with word and meaning that on the one hand in linguistic richness and on the other hand reinforcement of meaning is very important. Irony is one of the forms of expression and artistic style of speech and usually has a high frequency in the poetry of poets, and military and Ferdowsi speech and poetry are no exception to this rule. The purpose of writing this article is a comparative study of irony in Khosrow and Shirin Ferdowsi and Nezami. The research method is descriptive-quantitative. The results showed that the number of allusions in Khosrow and Shirin Nezami is far more than the allusions of Khosrow and Shirin Ferdowsi. The irony is more than the verb in the military work and Ferdowsi has used the irony of the name and adjective more in this. The reflection and frequency of cryptic allusions, implication and elaboration are low in both works, its percentage is very low in Khosrow and Shirin Nezami, but no frequency was found in Khosrow and Shirin Ferdowsi.
    Keywords: Ferdowsi, Nezami, Khosrow, Shirin, irony}
  • ناصر بهرامی، علیرضا مظفری*، عبدالناصر نظریانی
    شعر و موسیقی ارتباط دیرین و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و معمولا لازم و ملزوم همدیگر بوده اند. اگرچه در این روزگار، به خاطر گستردگی، هر کدام برای خود راهی پیدا کرده و به کمال رسیده اند، اما آن پیوند دیرینه هنوز پابرجاست و بدون همدیگر ناقص و ناتمام هستند. ایهام یکی از آرایه هایی است که در شعر تعدادی از شاعران نمود و برجستگی خاصی دارد و به دلیل کاربرد کلمات و جملات موهم، سخنوران به آن عنایت ویژه ای داشته اند. این آرایه را می توان جزو ویژگی های سبکی آن شاعران محسوب کرد و اگر ایهام با اصطلاحات موسیقی درهم بیامیزد زیبایی ویژه ای پیدا می کند و بیشتر، خواننده را به اعجاب و ژرف اندیشی وا می دارد. عصار تبریزی (792 ه ق) جزو معدود شاعرانی است که به خوبی از این شیوه، بهره برده است. در این پژوهش، تمام اشعار مثنوی «مهر و مشتری» عصار، منظومi خسرو و شیرین نظامی و غزلیات حافظ از دیدگاه ایهام موسیقایی مطالعه شد، و هر سه شاعر را با همدیگر مقایسه کردیم. عصار در تعدادی زیادی از اصطلاحات ایهام موسیقایی با نظامی و حافظ اشتراک دارد و گاهی نیز از مواردی استفاده کرده است که نظامی و حافظ به آن اشاره ننموده اند ، اصطلاح «شهناز» از آن جمله است. می توان گفت که عصار نیز در حوزه ایهام و ایهام موسیقایی همچون حافظ شاعری پرکار و صاحب سبک است و بیشتر از نظامی به این آرایه ادبی پرداخته است.
    کلید واژگان: ایهام تناسب, حافظ, عصار, موسیقی, نظامی}
    Naser Bahrami, Alireza Mozaffari *, Abdolnaser Nazariani
    Musical Terms Ambiguity Techniques in Assar-e-Tabrizi in Comparison with Nezami andHafizAbstractBeing correlatives, poetry and music have always had an ancient affinity standing the question of time, even though over the course of centuries each has evolved into an independent field. In some poets, ambiguity stands out as a literary device and due to the use of ambiguous words and sentences attracts the special attention of many others to the point of dictating itself as a signature feature of style, and still more so when it blends with music to take the reader by wonder and surprise. Assar-e-Tabrizi is a poet, beside a few others, to have achieved perfection in using the technique. In this study, all the lines in Assar's couplet, The Sun and Jupiter(Mehr Va Moshtari) and the poems of Khosrow and Shirin composed by Nezami, were carefully examined in search of instances of musical ambiguity to be compared and contrasted with the sonnets by Hafiz, that is the three poets were contrasted. Findings show that Assar and Hafiz have a lot in common when it comes to musical ambiguity, with Assar making a few innovative moves absent in Hafiz, the term "Shahnaz" being one such move. In fact, the claim can be legitimately made that concerning ambiguity and in particular, musical ambiguity, Assar is as great and distinguished a poet as Hafiz and he has used these literary items more than Nezami.Keywords: ambiguity, Assar, Hafez, musical terms, Nezami
    Keywords: Ambiguity, Assar, Hafez, musical terms, Nezami}
  • پریسا داوری*
    ساقی نامه از انواع ادبی ای است که شعرای فارسی گوی بسیاری در گفتن این نوع طبع آزمایی کرده اند. نظامی و حافظ معروفترین گویندگان ساقی نامه هستند و ساقی نامه گویان دیگر، همه در سرودن این نوع شعر از آن دو الگو گرفته اند، چنان که عموما آنان که ساقی نامه خود را ضمن منظومه هایشان گفته اند از نظامی و آنان که ساقی نامه مستقل یا با موضوعات اجتماعی و تفکر خیامی غالب سروده اند، از حافظ متاثر بوده اند. البته حافظ به قراین بسیار، هم در ساخت و هم در مضمون و معانی ساقی نامه و مغنی نامه، بسیار به نظامی نظر داشته است. در این مقاله به مقایسه ساقی نامه و مغنی نامه حافظ با نظامی پرداخته شده است. از نتایج مهم این تحقیق آن است که اثرپذیری شاعر شیراز از ساقی نامه نظامی -برخلاف تصور- چنان که تعابیر تشبیهی، استعاری و مفاهیم پارادوکسی مربوط به می و ملزوماتش در کل غزلیات حافظ نشان می دهد، بیشتر در غزل او دیده می شود تا ساقی نامه اش؛ دیگر اینکه حافظ برخلاف کلی گویی برخی نویسندگان، از خواجو در ترکیبات و یادکرد گذشته و از عراقی در توجه به مفاهیم عرفانی و استقلال ساقی نامه اش متاثر بوده است و میان ساقی نامه حافظ و نظامی، با وجود مشابهات بسیار، تفاوت هایی نیز وجود دارد که این نوشتار به شیوه توصیفی-تحلیلی به این موارد نیز پرداخته است.
    کلید واژگان: حافظ, نظامی, ساقی نامه, مغنی نامه, می, ساقی}
    Parisa Davari *
    Saqinameh is one of the literary types that many poets have experimented in saying this type throughout the history of Persian literature. Nezami and Hafez are the most famous narrators of Saqinameh, and other Saqinameh speakers have all adopted these two models in writing this type of poetry, as generally those who have recited their Saqinameh as part of their poems have been influenced by Nezami, and those who have written Saqinameh independently or with social issues and dominant Khayami thinking have been influenced by Hafez. Of course, Hafez himself is influenced by Nezami in this poetic style. Hafez had a very Nezami opinion both in the construction and in the content and meanings of Saqinameh and Moghaninameh. In this article, we have compared Saqinameh and Moghaninameh of Hafez with Nezami in a precise way and free from generalizations.One of the important results of this research is that Hafez's effectiveness of Nezami's Saqinameh, contrary to everyone's opinion, and as shown by similes, metaphors and paradoxical concepts related to May and its essentials in all of Hafez's sonnets, is seen more in his sonnets than in his Saqinameh; Another thing is that, contrary to the generalization of some writers, Hafez was influenced by Khaju in past compositions and memory and by Eraqi in regard to the mystical concepts and independence of his Saqinameh, and between Hafez and Nezami's Saqinameh, despite many similarities, there are also differences that this writing style Analytical and descriptive has also dealt with these cases.
    Keywords: Hafez, Nezami, Saqinameh, Mughaninameh, wind, Saqi}
  • فاطمه هادی خواه، هوشمند اسفندیارپور، پوران یوسفی پور کرمانی
    زمینه و هدف

    در منظومه های روایی، شاعران بمنظور خلق روایت پرکشش و جذاب، از سازه و عنصر روایتگری بهره میگیرند. روایت را میتوان بازنمایی رخداد یا سلسله ای از حوادث و رخدادها دانست. روایت‌شناسی دانشی است که به تحلیل و واکاوی ساختارهای روایی یک روایت بعنوان گزارش واقعیتها در قالب هنری میپردازد. بررسی روایت‌شناسی متون کلاسیک بویژه اشعار روایی و داستانی، افقی تازه پیش‌ روی مخاطبان میگشاید. بر این مبنا هدف اصلی مقاله پیش ‌رو بهره گیری از نظریات روایت‌شناسی رولان بارت جهت واکاوی و تحلیل آثار نظامی بعنوان یکی از گنجینه های داستانی زبان و ادبیات فارسی است.

    روش مطالعه

    روش پژوهش در این جستار، توصیفی تحلیلی و با رویکرد اصلی روایت‌شناسی است.

    یافته ها

    در الگوی روایت در ساختار داستانی خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر از وضعیت متعادل به نامتعادل، با پیرفتهای گوناگون اصلی و فرعی، کنشگران متقابل و نمایه ها و کارکردهای واسطه ای بسیاری مواجه هستیم. در تمامی داستانها، دگرگونی کاملی در روایت رخ داده و به ‌شیوه درونه گیری و زنجیره ای پیرفتهای اصلی و فرعی داستان ظاهر شده اند.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش حاکی از آن است که الگوی ساختاری روایت خسرو و شیرین از تغییر شرایط متعادل به نامتعادل با یک پیرفت کامل آغاز میشود. پیرفت اصلی عشق خسرو و شیرین به یکدیگر، پیرفتهای فرعی رسیدن خسرو به مریم، شکر، سلطنت و عشق فرهاد به شیرین را در خود جای داده است. کنشگران متقابل داستان نیز از جمله تقابل فرهاد و خسرو و مریم و شیرین درنهایت با دگرگونی نهایی پیرفتها یعنی مرگ خسرو، از دست رفتن سلطنت و مرگ شیرین خاتمه مییابد. پیرفت اصلی داستان لیلی و مجنون، عشق این دو دلداده به یکدیگر است که در کنار پیرفتهای فرعی مانند آغاز دیوانگی و جنون «قیس»، ازدواج لیلی با ابن‌سلام، مرگ ابن سلام، خواستگاری پدر قیس از لیلی به هسته اصلی مرگ دو شخصیت و کنشگر اصلی ختم میشود. تقابل عشق لیلی با مجنون با بی‌اعتنایی وی به ابن‌سلام، از سطوح اصلی کنشی این داستان است. در منظومه هفت پیکر نیز پیرفتهای اصلی چون به سلطنت رسیدن بهرام، یافتن اتاقی که تصاویر هفت‌پیکر از زیبارویان دارد و آوردن هفت شاهدخت از هفت اقلیم جهان به ایران به تصویر کشیده شده است.

    کلید واژگان: رولان بارت, ساختارگرایی, نظامی, لیلی و مجنون, خسرو و شیرین, هفت پیکر}
    F. Hadikhah, H. Esfandiarpour*, P. Yousefipour Kermani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    In narrative poems, poets use the structure and elements of narration in order to create an attractive and attractive narrative. A narrative can be considered as a representation of an event or a series of events. Narratology as a science that analyzes the narrative structures of a narrative as a report of facts in an artistic form. The study of narratology of classical texts, especially narrative and story poems, is a new horizon in front of the audience. Based on this, the main goal of the upcoming article is to use Roland Barthes' narratology theories to analyze and analyze Nezami’s works as one of the story treasures of Persian language and literature.

    METHODOLOGY

    The research method in this thesis is descriptive-analytical with the main narratological approach.

    FINDINGS

    In the narrative pattern in the story structure of Khosrow and Shirin, Leyli and Majnoon, and Haft peykar from a balanced to an unbalanced situation, we are faced with various main and secondary developments, mutual actors, and many mediating profiles and functions. In all the stories, a complete transformation has occurred in the narrative and the main and secondary achievements of the story have appeared in the way of internalization and chain.

    CONCLUSION

    The research results indicate that the structural pattern of Khosrow and Shirin's narrative begins with the change of balanced to unbalanced conditions with a complete follow-up. The main story of Khosrow's and Shirin's love for each other, which includes the secondary stories of Khosrow's love for Maryam, sugar, royalty, and Farhad's love for Shirin. The mutual actors of the story, including the confrontation between Farhad and Khosrow, and Maryam and Shirin, in the end, the final whirlwind of developments, namely the death of Khosrow, the loss of the monarchy, and the death of Shirin, ends. The main development of the story of Leyli and Majnoon is the love of these two lovers for each other, which, along with secondary developments such as the beginning of the madness and madness of "Qais", the marriage of Laili with Ibn Salam, the death of Ebn-esalam, the proposal of the father of Qais to Leyli is the main core of the death of the two characters and the main actor. ends The contrast between Lili's love for Majnoon and her indifference towards Ibn Salam is one of the main action levels of this story. In the Haft Peykar series, the main achievements such as Bahram's accession to the throne, finding a room with seven figures of beauties, and bringing seven princesses from the seven regions of the world to Iran are depicted.

    Keywords: Roland Barthes, structuralism, Nezami, Leyli, Majnoon, Khosrow, Shirin, Haftpeykar}
  • سید مرتضی میرهاشمی، اکبر گراوند، یوسف علی بیرانوند*

    قصه های مقدس به صورت ناخودآگاه بر نحوه داستان پردازی انسان تاثیر می گذارند. از جمله این قصه ها، قصه حضرت آدم (ع) است که در ادیان ابراهیمی و به ویژه اسلام به تفصیل بیان شده است. این قصه بر ذهن نظامی تاثیر داشته است؛ به گونه ای که داستان شاه سیاه پوش از منظومه هفت پیکر را تحت تاثیر آن سروده است. در این پژوهش بر آن شدیم که با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و تطبیق بن مایه های مشترک و شخصیت های مشابه دو داستان شاه سیاه پوش در هفت پیکر نظامی و داستان آدم (ع) در روایات دینی و ادبی بپردازیم. بعد از بررسی این دو روایت بدین نتایج دست یافتیم: بن مایه های مشترک دو داستان عبارتند از: 1- مکان مشابه 2- لذت یا گناه 3- درخت 4- سرنوشت. شخصیت های مشابه نیز از این جمله اند: 1- خداوند و ترکتاز: آن دو قهرمان را بدون سابقه آشنایی به خود نزدیک کرده اند. 2- قصاب و عزراییل: این دو کسانی هستند که رشته پیوند قهرمان را با دنیای مادی بریده اند و او را برای مدتی با دنیایی سراسر لذت آشنا کرده اند. 3- شاه و آدم: این دو هشت ویژگی مشترک دارند: دور افتادن از سرزمین خود، پیروی از هوای نفس، عروج و... .

    کلید واژگان: قرآن کریم, قصه حضرت آدم, شاه سیاه پوش, هفت پیکر, نظامی}
    Seyyed Morteza Mirhashemi, Akbar Garavand, Yosofali Beiranvand *

    Sacred stories which rooted in man's beliefs subconsciously affect his way tells stories. One of these stories is the story of Adam, which is described in detail in the Abrahamic religions, especially Islam. This story has affected the mind of Nezami; so that he has composed the story of the black cloth king of Haft Peikar poem. In this research, we decided to study and compare the common motifs and similar characters of the two stories of the black cloth king in Haft Peikar of Nezami and the story of Adam in religious and literary narrations by descriptive-analytical method. After examining these two narrations, we 1- Similar place 2- Pleasure or sin 3- Tree 4- Fate. The similar characters in the two stories are: 1- God and Torktaz: They have brought the heroes closer to themselves without any acquaintance. 2- Butcher and Azrael: They are the two people who have severed the connection between the hero and the material world and have accustomed him to a world full of pleasure for a while. 3- King and Adam: These two have eight common features: Getting away from their homeland, following the passion, ascension and so on.

    Keywords: The Holy Quran, the story of Adam, The black cloth king, Haft Peikar, Nezami}
  • فاطمه شرفی، سید علی اکبر شریعتی فر*، علی عشقی سردهی

    تاریخ ایران همواره سرشار از منابع ادبی غنی است که به ابعاد مختلف از جمله رزم و بزم پرداخته اند. از جمله این کتاب ها نسخه خطی اسکندرنامه و شاهنامه فردوسی است و یکی از این موضوعات که به فراخور حماسی بودن بخش های مهمی از این کتابهای سترگ در آن حضوری چشمگیر دارد، آیین ها و فنون و ابزار های رزم است . از این رو پژوهش حاضر که در صدد بررسی تطبیق کاربرد ابزار و آلات جنگی در نسخه خطی اسکندرنامه و شاهنامه فردوسی (نمونه موردی شاهنامه بایسنقری و خمسه نظامی با عنتره بن شداد شاعر و جنگجوی عرب) است، پس از بسط فضای مفهومی موضوع تحقیق، به بررسی موضوع ابزار و آلات جنگی و کاربرد آنها خواهد پرداخت. مطابق با مستندات موضوعی ارایه شده در این پژوهش، روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این مقاله، کتابخانه ای می باشد. یافته های این مقاله حاکی از آن است که در شاهنامه فردوسی به مانند دیگر سرایندگان، از کاربرد ابزار و آلات جنگی ابزار بهره برده، و در این راستا شجاعت و دلاوری را با عشق و دلدادگی در هم می آمیزدبا توجه به اسکندر نامه و دیگر آثار نظامی این حقیقت بر ما روشن است که نظامی آشنایی کامل با انواع سازهای بزمی ، رزمی و آلات جنگی داشته است. عنتره بن شداد از شاعران طراز اول عصر جاهلی و یکی از سرایندگان "معلقات" است سروده های وی دارای ظرافت و زیبایی قابل توجهی است. بنابراین اشعار وی در سه سطح موسیقیایی، نحوی و معنایی می کند.

    کلید واژگان: نظامی, فردوسی, عنتره بن شداد, معلقات}
    Fatemeh Sharafi, Seyyed AliAkbar Shariati Far *, Ali Eshghisardehi

    History of Iran is full of rich literary resources that it has noticed different dimensions among combat and festivity. Among these books are Eskandarnameh's manuscript and Ferdowsi's Shahnameh and one of these subjects that according to being epic important parts of these large books has in it an impressive presence, is ceremonies and techniques and combat instruments. Therefore prepared research that is in looking to review adapting the use of war instruments in Eskandarnameh's manuscript and Ferdowsi's Shahnameh. (a case example of Bysanghari's Shahnameh and Nezami's Khamseh with Antarat Ibn Shaddad Arab poet and warrior. After expanding conceptual space about research subject, they will study the subject of war instruments and their application. According to thematic documentation provided in this research, research method, descriptive - analytical and information gathering method in this article is a library. Findings of this article show that in Ferdowsi's Shahnameh like other poets benefits of the application of war instruments and tools, and in this regard, it combines courage and bravery with love and affection. According to Eskandarnameh and other Nezami's works this truth is clear to us that Nezami has had perfect acquaintance with kinds of martial, festive instruments and weapons of war. Antarat-Ibn-shadad is the best poets of the age of ignorance and one of the composers of “Moalaghat”. His poems have significant beauty and elegance. Therefore, his poems are in three levels of semantic, syntax and harmonics

    Keywords: Nezami, Ferdowsi, Antarat, Moalaghat}
  • ساناز شکوری*، یدالله شکری
    نشانه شناسی به عنوان یک دانش جدید، علمی است که به مطالعه ی نشانه های موجود در طبیعت و بررسی نقش آنها در روابط طبیعی، اجتماعی و فرهنگی میان موجودات می پردازد. این دانش نوپا می تواند با انواع علوم، بهخصوص علوم مرتبط با نشانه و فرآیند ارتباط، تحلیل و بررسی شود. زبان بدن علمی است که به ارتباطات میان موجودات، بدون برقراری کلام و تنها از طریق حرکات بدن می پردازد. در این پژوهش نیز با بررسی تعدادی از ابیات هفت پیکر که اثری رمزی و سرشار از نشانه و شاهکار نظامی شاعر قرن ششم هجری است، براساس حرکات و حالات غیرکلامی موجود در آنها و تحلیل هریک از آنها با توجه به یکی از مباحث موجود در علم زبان بدن و نشانه شناسی به مطالعه و بررسی تاثیرات و نقش این دو دانش پرداخته شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده نظامی در هفت پیکر اغلب به حرکات و حالات کلی بدن پرداخته است و به سایر حرکات بدن کمترین میزان توجه را نشان داده است همچنین اغلب حرکات و حالاتی که در هفت پیکر بدان اشاره شده است حرکاتی هستند که به نوعی رمزگان مشترک مربوط به دوران نظم هفت پیکر و عادات مردم آن روزگار هستند. بررسی های صورتگرفته نشان می دهد که ارتباطات غیرکلامی و نشانه شناسی به عنوان دو دانش مجزا از هم در عین تمایزات فراوان می توانند در هم نفوذ داشته باشند. علاوه بر این با ایجاد ارتباط میان یک مبحث ادبی و دو دانش اجتماعی نیز می توان به درک و دریافت بهتر مفهوم یک اثر ادبی رسید.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, زبان بدن, هفت پیکر, نظامی}
    Sanaz Shakoory *, Yadollah Shokri
    Semiotics, as an emerging science, studies the signs in nature and examines their effects on the natural, social, and cultural relations between the humans.  This nascent  knowledge  can  be  analyzed  and  studied  using  sciences  related  to  the signs and the process of communication. Body language is one of the sciences that deals with communication between humans without establishing words and only through body movements.  In  this  study, we  examine  a  number  of verses of  Haft  Peykar,  which  is  a  symbolic  work full  of  signs.  Haft Peykar is Nezami’s masterpiece in which he uses body language and semiotics. According to the  results  obtained,  Nezami’s  Haft  Peykar  often  deals  with the general movements  and  postures  of  the  body  which  are  a  kind  of  code related  to  the period of composing the work and the habits of the people of that time. Studies show  that  nonverbal  communication  and  semiotics,  as  two separate  bodies  of knowledge,  can  influence  each  other  with  many differences.  In  addition,  by making  a  connection  between a  literary  subject and  two  social  sciences,  it  is possible to better understand the concept of a literary work.
    Keywords: semiotics, body language, Haft Peykar, Nezami}
  • وحید علی بیگی سرهالی*، ام البنین نیکخواه نوری
    پژوهش حاضر تحقیقی جامع درباره قیس بن عامر شخصیت اصلی منظومه  لیلی و مجنون نظامی است که با توجه به رفتارهای غیر عادی و نامعقولی که از او سر زده، ما را برآن داشت تا شخصیت او را مورد واکاوی قرار دهیم که این امر با کمک نظریه شخصیت ریموند کتل قابل انجام است. در این نظریه، وی صفات را به صورت گرایش های نسبتا دایمی و واکنش نشان دادن آن گرایشها که واحدهای ساختاری بنیادی شخصیت هستند تعریف کرد که در ادامه، صفات عمقی هنجار و نابهنجار را مورد بازبینی قرار می دهد تا در پایان، با استفاده از دستاوردهای خود، نتیجه ای منطقی از شخصیت مورد مطالعه به نمایش بگذارد. بنابراین تحلیل و توصیف شخصیت مجنون بر مبنای نظریه کتل می تواند راهگشای صفات اصلی او شود که در این راستا تمام 16عاملی که کتل بیان کرده را دربار شخصیت قیس مورد ارزیابی قرار داده ایم و برای هرکدام از عوامل بیان شده در نظریه فوق، شواهد مثالی استخراج کرده و به تحلیل آن پرداخته شده است. در پایان مشاهده کردیم که بسامد صفات منفی در این نظریه درباره شخصیت مجنون بیش از حد انتظار است و همین موضوع  باعث غلبه یافتن  عواطف و احساسات بر وی شده است. این پژوهش با روش تحلیلی و توصیف ابیات و شواهد مثال صورت گرفته و شخصیت مجنون را به دقت مورد واکاوی قرار داده ایم.
    کلید واژگان: شخصیت, نظریه کتل, نظامی, شعر غنایی, لیلی و مجنون}
    Vahid Alibaygi Sarhali *, Omalbanin Nickhahnoori
    Introduction

    The present study is a comprehensive study of Qais ibn Amer, the main character of Layla and Majnoon of Nezami who, due to his unusual and irrational behaviors, led us to investigate his character with the help of personality theory of Raymond Cattle. This theory tries to describe the traits of a person that guide his behavior. “Perhaps the most distinctive feature of the theory of traits is its emphasis on the traits that make up a person's personality”. “The theory of traits emphasizes that the personality of each person can be described according to his traits” (Shojaei, 2010, p. 130). Cattell considered the adjective as a psychological structure that is inferred from observing a specific human behavior and is responsible for the order and continuity of this behavior” (Shamloo, 2003, p. 174). According to the above explanations, it should be said that “the main axis of Cattell's theory is the distinction that is made between two types of formal traits and basic or deep traits. Formal attributes are obvious and superficial and their duration is very short, and deep attributes are the source of formal attributes and the real causes of human behavior. These traits are enduring and are more important to Cattell and they are in two categories: natural traits that are inherited and environmental traits that are obtained through learning and education and are the result of the environment” (Karimi, 2005, p. 150-151). “Cattell divides traits into three categories based on how they manifest themselves as dynamic traits, traits that move a person toward a goal; ability traits, traits that show a person's talent, ability and ability to achieve a goal; and mood traits, traits that show characteristics such as energy, emotional response, speed of reaction and speed and motivational strength” (Shamloo, 2003, p. 74). He considers human reactions to be due to two deep and dynamic attributes, which play a motivating role.

    Methodology

    This research has been done by analytical-descriptive method. In this way, we have first studied the basics of Cattell's theory from books related to the subject of research, then we have extracted the evidence of each of the main topics from Layla and Majnoon and we have examined each of them in detail. Finally, with a logical conclusion, we psychologically analyzed the personality of Qais ibn Amer for the audience.

    Discussion

    The science of psychology helps us to better understand people's personalities, and this is very effective in improving the emotional relationships between different people in various fiction books. One of these people is Qais ibn Amer, the character of Layla and Majnoon of Nezami who has certain moral characteristics. To advance this, we used Cattell's theory. By studying the story of Layla and Majnoon and using the above theory, we found Majnoon as a quiet and withdrawn person who does not show any sign of being social throughout the story. He was an anti-social person who, from an early age to a time when he was studying at school, became attached to Lily, which provided more space for Majnoon to withdraw from society. Also, according to the content of the story and the study of Majnoon's character, we found that the components making Majnoon an intelligent human being do not exist during the story, and this is mostly due to the love that gripped him at the very beginning of his intellectual maturity. He has completely unnatural reactions to behaviors and issues and problems. An example of this trait is found in Majnoon's character when his father argues with Layla about his love and starts advising Majnoon about it, but Majnoon forgets his father's words in an unusual behavior, this forgetfulness in such for a short time, it seems abnormal and indicates a disorder in majnoon intelligence. In most cases, he cannot control his emotions in terms of stability and excitement, and cries when he hears the slightest news. The character we are studying is a domineering person, and not only he does not have any objections to those who have dominated him, but also the person himself strengthens his ability in him, and this factor causes the person to give up the effort. Majnoon is also morally carefree. This carelessness is more related to social issues and customs, because love has dominated him in such a way that he completely withdraws from the surrounding events and is careless about them, but he is expedient towards a human being and his actions are more based on benevolence and he does it out of charity. An example of this type of behavior can be seen in freeing a deer from the hunter. Majnoon, seeing a rope around the neck of the hunter, takes pity on him and buys the deer from the hunter in front of his horse out of benevolence and charity. In terms of personality, Majnoon has an arrogant personality that insists on his affairs and desires, in which he not only is not afraid of anyone, but also acts very boldly and courageously. A clear example of this can be seen in the story when Majnoon's father takes her to the Kaaba's house so that he may give up Layla’s love, but Majnoon stubbornly asks God not only to take Layla’s love away from him for the rest of his life, but to take it from him and add it to Layla’s life. In addition to the above, it should be said that Majnoon does not have a skeptical personality, but his behavior indicates a gullible human being who easily believes in the behavior of others and stands by these beliefs. While being gullible, he is very frank and openly declares his desire, and in this regard, he is not afraid of anyone, which shows that he is fearless, and in most issues, he is not afraid of dangers and problems, and with open arms they are welcomed. However, he relies more on others in his actions and promotes his behavior and actions by relying on others. Behaviorally, he has a very disturbed and anxious personality, and examples of this behavior are evident throughout the story. A person who exhibits disturbed behavior does not have a patient personality, and most of his reactions are of the unpleasant type, which eventually leads to hasty and far-fetched behaviors. It should also be noted that Majnoon is a fearful and worried person, and his fears and worries in life are more related to the love he has been caught in since school, and this has caused him to run away from the facts and fantasize more than his companion in a way that he walks around the animals and talks to them.

    Conclusion

    Based on the above evidence, it can be said that Qais ibn Amer has many abnormal traits that take his behaviors away from positive traits and normal behavior and lead him to behaviors that are due to the depth of his emotions and these factors. It has caused the traits that can motivate him to advance to the goals not to be placed in the personality of this person enough and as a result he cannot act to get Layla himself and he is dependent on others to do so. Therefore, it can be said that this factor has caused the ability traits in this person to be completely weakened and open the way for mood traits leading to behaviors such as emotionality and unhappiness, and fear and worry in life and even anxiety and distress created in him and chain-linked these actions and behaviors as the result of the same acquired motivations that environmental conditions have caused it. Therefore, it can be noted that the frequency of negative and unusual actions of Qais is very high and leads him from an ordinary human being to a person with low intellect, which by analyzing and examining those behaviors based on Cattell theory, we see that Qais ibn Amer has a personality which was with dementia that this was inherently institutionalized in his behavior.
    Keywords: Personality, Cattell theory, Nezami, Lyrical poetry, Layla, majnoon}
  • پروانه صفا، عنایت الله شریف پور*، مریم جعفری
    زمینه و هدف

    انواع ادبی یکی از نظریه های علوم ادبی و مشتمل بر موضوعاتی است که با ویژگیهای فنی خاص بصورت نظم و نثر مطرح میشود. موضوع اصلی انواع ادبی به شیوه جدید، طبقه بندی آثار ادبی از نظر ماده و صورت است. بر این اساس متون ادبی در چهار دسته ادبیات حماسی، نمایشی، غنایی و تعلیمی جای گرفته اند. طبقه بندی متون ادبی به این شیوه به پیروی از نظریه داروینیسم ابتدا از تفکر یونانی سرچشمه گرفت و توسط کسانی مانند افلاطون و ارسطو مطرح گردید. تقسیم بندی آثار ادبی در ادبیات کلاسیک ایران نیز بی‌سابقه نبوده است؛ اما آنچه در گذشته مورد توجه قرار میگرفت، طبقه بندی متون ادبی بر اساس شکل ظاهر بود. ازآنجاکه با دسته بندی گونه های ادبی که در آثار شاعران پراکنده اند، میتوان دریچه ای بسوی کشف ویژگیهای درونی یک اثر گشود، هدف این مقاله «بررسی و تحلیل گونه های ادبی در آثار نظامی» است. تعیین ژانرهای ادبی و زیرمجموعه هر یک و همچنین تاثیرگذاری اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کاربرد آنها هدف اصلی پژوهش حاضر است.

    روش مطالعه

    جهت آشنایی با مبانی انواع ادبی و همچنین شرح احوال و آثار نظامی از منابع کتابخانه ای استفاده شد. سپس با مطالعه آثار شاعر، شواهد گونه های ادبی استخراج شد و پس از معرفی هریک از ژانرها با استفاده از روش تحلیل متن، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    علاوه بر انواع ادبی اصلی، زیرمجموعه های آن نیز در آثار این شاعر با وسعت و تنوع بسیاری بکار رفته است که مهمترین آنها عبارتند از: اعتذاریات، تقاضا و درخواست، ساقینامه، شکواییه، شهرآشوب، طردیات، مدح، مرثیه، معراج نامه، و مفاخره.

    نتیجه گیری

    اگر انواع ادبی غنایی-تعلیمی، حماسی-تعلیمی-، و تعلیمی-تعلیمی را از زیرمجموعه های ادبیات تعلیمی بدانیم، پنج گنج نظامی را میتوان از نمونه های موفق نوع ادبی تعلیمی- غنایی، و تعلیمی-حماسی دانست. وجود زیرمجموعه های متعدد انواع ادبی در آثار نظامی نشانه وسعت دید و اندیشه او و همچنین قدرت شاعری اوست.

    کلید واژگان: نظامی, انواع ادبی, شعر, اوضاع اجتماعی و سیاسی}
    Parvaneh Safa, Enayatollah Sharifpour*, Maryam Jafari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Literary types are one of the theories of literary sciences and include topics that are presented in the form of prose and prose with special technical characteristics. The main subject of literary types in a new way is the classification of literary works in terms of material and form. Accordingly, literary texts are placed in four categories of epic, dramatic, lyrical and educational literature. The classification of literary texts in this way, following the theory of Darwinism, first originated in Greek thought and was proposed by the likes of Plato and Aristotle. The division of literary works in classical Iranian literature has not been unprecedented; But what was considered in the past was the classification of literary texts based on appearance. The purpose of this article is to "study and analyze literary genres in Nezami works" by classifying the literary genres that are scattered in the works of poets. The main purpose of the present study is to determine the literary genres and sub-categories of each, as well as the influence of political, social and cultural situations on their application.

    METHODOLOGY

    Library resources were used to get acquainted with the basics of literary types as well as descriptions of Nezami status and works. Then, by studying the works of the poet, the evidences of literary genres were extracted and after introducing each of the genres, they were examined and analyzed using the text analysis method.

    FINDINGS

    In addition to the main literary genres, its sub-categories have been used in the works of this poet with great breadth and variety, which are: apologies, demand and request, Saqinameh, complaints, city of chaos, rejections, praise, elegy, Me’rajname, Mofakhere.

    CONCLUSION

    If we consider the types of lyrical-educational literature, epic-educational-, and educational-educational literature as subsets of educational literature, five Nezami treasures can be considered as successful examples of educational-lyrical, and educational-epic literary types. The existence of numerous subsets of literary genres in Nezami works is a sign of his breadth of vision and thought, as well as his poetic power.

    Keywords: Nezami, literary types, poetry, social, political situation}
  • ندا عابد*، مریم جلالی
    عشق در خمسه نظامی مفهومی اصلی است تا جایی که نظامی عشق را جوهره زندگی دانسته و زندگی بدون عشق را با افسردگی و مرگ برابر می داند. عشق در خمسه نظامی ستون اصلی خلق داستان های منظوم اوست. این پژوهش بر آن است تا سرچشمه منظوم سازی عشق عارفانه در حوزه ادب فارسی را با توجه به مقایسه موضوع عشق در اشعار نظامی و شاعران پیش از او ارزیابی نماید. این مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده و پرسش اصلی این است که نظامی در ایجاد مقوله «عشق عذری» در ادب فارسی چه نقشی داشته است؟ یافته ها نشان می دهد پیش ازنظامی آن چه به عنوان «عشق» در متون ادبی مطرح شده، عموما با توجه به امور جسمانی و شرح معاشقه عاشق و معشوق در شرایط رزم و بزم  معرفی شده است و نظامی دگرگونی اصلی را در تغییر نگاه به عشق جسمانی  و تبدیل آن به مفهوم عرفانی در ادب فارسی ایجاد کرده است.
    کلید واژگان: عشق, خمسه نظامی, عذری}
    Neda Abed *, Maryam Jalali
    Love is the main concept in "Khamsa of Nezami "to the extent that he considered love to be the essence of life and equated life without love to depression and death. Love in "Khamsa of Nezami" is the main pillar of creating the poetic stories. In this research, we have tried to evaluate the origin of mystical love in Persian literature by comparing the theme of love in Nezami's poems and poets before him. This article is done in a descriptive-analytical way, and the main question is, what role did Nezami play in creating the category of "mystical love" in Persian literature? The findings show that before Nezami, what was mentioned as "love" in literary texts, was generally introduced with regard to physical affairs and the description of the love affair between the lover and the beloved in the conditions of war and celebration. Nezami marked the main transformation in changing the view of physical love that It has been transformed into a mystical concept in Persian literature.
    Keywords: love, khamsa, Nezami, mystrical love}
  • خدیجه مرتضایی، احمد حسنی رنجبر*، مهدیه صالحی
    نقد کهن الگویی متون ادبی، از منظر انسان شناسی و معرفت شناسی از آن رو که عمق و ژرفای اندیشه شاعر یا نویسنده را نشان می دهد، نقدی ارزشمند به شمار می آید. نظامی، شاعر بزرگ ایرانی، جزو معدود داستان پردازانی است که بر ویژگی های روانی شخصیت های داستانش تامل می کند و ایستایی و پویایی آنان را در پیوند با «آنیما و آنیموس»، توضیح می دهد. در این مقاله شخصیت های اصلی دو داستان، خسرو و شیرین و لیلی و مجنون، با بهره گیری از نظریه کهن الگویی یونگ، که خود بخشی از نظریه فردانیت اوست. برای بازنمود تاثیر طبیعت زنانه مردان و طبیعت مردانه زنان بر روان آنان، بررسی شده است. اطلاعات مربوط به موضوع با استفاده از روش کتاب خانه ای به دست آمده و سپس با بهره گیری از روش تحلیلی توصیف شده است. این دو داستان نشان می دهند که نظامی، بی آن که از نظریه های یونگ آگاهی داشته باشد، همسو با او، بر نقش زنان در ایجاد تحول در شخصیت مردان، تاکید ورزیده است. این پژوهش نشان می دهد که زنان داستان، شیرین و لیلی، البته با تفاوت های چشم گیری که در آن ها دیده می شود، توانسته اند، مردان خود را چنان متحول نمایند که در انتهای داستان، به انسان هایی متفاوت با آن چه در آغاز بوده اند، تبدیل یابند.
    کلید واژگان: آنیما و آنیموس, نظامی, خسرو و شیرین, لیلی و مجنون}
    Khadigeh Mortezaie, Ahmad Hasani Ranjbar *, Mahdiyeh Salahi
    The critique of the archetype of literary texts is a valuable critique from an anthropological and epistemological point of view because it shows the depth of the poet or writer's thought. Nezami, the great Iranian poet, is one of the few storytellers who reflects on the psychological characteristics of the characters in his story and explains their stagnation and dynamism in connection with "Anima and Animos". In this article, the main characters of the two stories, Khosrow and Shirin and Lily and Majnoon, using Jung's archetypal theory, which is part of his theory of individuality, to examine the influence of men's feminine nature and women's masculine nature on their psyche has been. The relevant information is obtained using the library method and then described using the analytical method. These two stories show that Nezami, without being aware of Jung's theories, simultaneously emphasized the role of women in transforming men's personalities. This study shows that the women of the story, Shirin and Lily, of course, with the significant differences that can be seen in them, have been able to transform their men in such a way that at the end of the story, they become different human beings than at the beginning, have been become.
    Keywords: Anima, Animos, Nezami, Khosrow, Shirin, lily, majnoon}
  • ویدا سلیمی، ناصر علیزاده خیاط *، سعیدالله قره بگلو
    زمینه و هدف

    حکیم نظامی‌گنجوی، بزرگترین داستان‌سرای ایران، در آفرینش شاهکار بی‌بدیل خود وامدار آثار پیشینیان بوده است؛ چنانکه این اثر ارزنده حاصل «ارتباط و تعامل فکری او با خیل کثیری از منابع شفاهی و کتبی و متون تاریخی و داستانی و افسانه و اسطوره» است؛ یکی از راه های دسترسی به «دامنه مطالعاتی» و «وسعت اندیشه ها»ی شاعر، کشف و شناسایی مآخذ و سرچشمه های حکایات و تمثیلاتی ‌است که به نظم کشیده ‌است؛ این تحقیق بر آن‌ است که مآخذ و سرچشمه های حکایات نظامی را -حداقل در مخزن‌الاسرار- در حد توان و امکانات بدست دهد و راه را برای مطالعات بعدی هموار کند.
    روش‌ مطالعه: پژوهشگران برخی از داستانهای خمسه نظامی را به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار داده و با توجه به وجوه افتراق و اشتراک آنها به میزان بهره مندی شاعر از متون پیشین دست یافته اند.

    یافته ها

    هر اثر ارزنده و کم‌‌نظیر بی‌شک حاصل ارتباط و تعامل فکری صاحب اثر با منابع پیشین است که معانی را با الفاظی نو و جامه ای زیبنده، خلاقانه و هنریتر ارایه میدهد. خمسه حکیم نظامی که از این قایده مستثنی نیست، بسیاری از قصه ها و حکایتهای متون پیشین را به سبک و سیاق خود آراسته و با اندک دستکاری بنظم کشیده است.

    نتیجه گیری

    میتوان به تاثیرپذیری مستقیم نظامی از برخی قصص و تمثیلات ازجمله «کتاب مقدس»، «نهج‌البلاغه»، «بلوهر و بوذاسف»، «شرح اودانه ورگه»، «روایتهای جاینی»، «محاضرات الادباء و محاورات ‌الشعراء»، «مروج‌ الذهب و معادن ‌الجوهر»، «عقد العلی ‌للموقف ‌الاعلی»، «تنبیه خواطر و نزهه ‌النواظر»، «کلیات آثار پارسی‌ خیام نیشابوری»، «دیوان ‌انوری»، «احیاءالعلوم»، «حدیقه الحقیقه» و نیز تاثیرپذیری غیرمستقیم از «حیات‌مردان نامی»، «اخبارالنساء»، «فردوس‌الحکمه»، «الملل و النحل»، «سیاست‌نامه»، «طبقات‌الصوفیه»، «کشف‌المحجوب» و... اشاره کرد. تاثیرپذیری شاعر از «حدیقه سنایی» بسیار چشمگیر و شایان توجه است.

    کلید واژگان: نظامی, خمسه, ماخذشناسی, داستان و تمثیلات}
    Vida Salimi, Naser Alizadeh Khayyat, Saeedullah Ghare Begloo
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Hakim Nezami -Ganjavi, the greatest storyteller of Iran, has been indebted to the works of his predecessors in creating his unique masterpiece. As this valuable work is the result of "his connection and intellectual interaction with a large number of oral and written sources, historical and fictional texts, myths and legends". One way to access the "scope of study" and "breadth of thoughts" of the poet is to discover and identify the sources and sources of anecdotes and allegories that have been put in order.

    METHODOLOGY

    Researchers have studied some of Khamseh Nezami"s stories in a descriptive-analytical manner and have obtained the poet"s benefit from previous texts according to their differences and commonalities.

    FINDINGS

    Every valuable and unique work is undoubtedly the result of the owner"s intellectual connection and interaction with previous sources, which presents meanings with new words and beautiful, creative and artistic clothes. Khamseh Hakim Nezami, who is no exception to this rule, has adorned many of the stories and anecdotes of the previous texts in his own style and context and has arranged them with a little manipulation.

    CONCLUSION

    This research aims to obtain the sources and sources of military anecdotes - at least in the repository of secrets - as much as possible and pave the way for further studies; This research aims to obtain the sources of military anecdotes - at least in the repository of secrets - as much as possible and pave the way for further studies; One of the most important findings of this research is the direct military influence of some stories and allegories such as: "Biblical Bible", "Nahj al-Balaghah", "Blohar and Boudasaf", Udaneh Varga"s commentary, Jaini narrations,"Lectures of Literature and Conversations of Poets"Aqd al-"Ali al-Muqqaf al-"Ali", ", "Generalities of the Persian Works of Khayyam Neyshabouri", He also mentioned the indirect influence of "famous men", "Akhbar al-Nisa "", "Ferdows al-Hikma", "Al-Mull wa al-Nahl", "Siyasnameh", "Tabqat al-Sufiya", "Kashfat al-Mahjoub" and so on. the poet"s influence on "Sanai Hadigeh" and "al-Ahya al-olom" is significant and noteworthy.

    Keywords: Nezami, Khamah, References, Stories, allegories}
  • علیرضا پیمان، سید مرتضی میرهاشمی، حسین بیات
    زمینه و هدف

    منظومه داستانی هفت پیکر چهارمین اثر حکیم نظامی گنجوی، شاعر توانای قرن ششم هجری، است. موضوع اصلی این اثر داستان زندگی بهرام گور، از تولد تا ناپدید شدن اوست، به همراه داستانهای متنوع و گوناگونی که در آن آمده و از جمله این داستانها هفت افسانه ای است که از زبان هفت شاهدخت بیان میشود. در این پژوهش، با هدف نشان دادن مهارت نظامی در داستان‌پردازی، مسئله «سرعت روایت» در این مجموعه داستان منظوم بررسی شده است.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است.

    یافته ها

    بررسی سرعت روایت برای آن است که نشان داده شود در یک اثر ادبی رویدادها و کنشهای داستانی در چه مدتی از زمان رخ داده و به تناسب هر یک از برهه های زمانی چه حجمی از داستان به آنها اختصاص یافته است.

    نتیجه گیری

    سرعت روایت در کل منظومه، متوسط است و مولفه های افزایش و کاهش سرعت روایت بشکل متوازن بکار رفته اند. هرچند تعدادی از عوامل کاهش سرعت در برخی داستانها بیشتر و در برخی کمتر است، با توجه به جنبه های هنری و زبان شعری این منظومه غنایی، لذت هنری حاصل از کاهش و افزایش شتاب روایت، به توازن و تعدیل داستان کمک کرده است.

    کلید واژگان: نظامی, هفت پیکر, سرعت روایت, نظریه ژنت}
    Alireza Peyman, Seyyed Morteza Mirhashemi, Hossein Bayat
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The weekly story system is the fourth work of Hakim Nezami Ganjavi, a talented poet of the sixth century AH. The main subject of this work is the life story of Bahram Gore, from his birth to his disappearance, along with the various stories that are included in it, and among these stories are seven legends that are told in the language of the seven princesses. In this research, with the aim of showing military skills in storytelling, the issue of "narrative speed" in this collection of poetic stories has been investigated.

    METHODOLOGY

    This research has been done in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    The study of the speed of narration is to show how long the events and actions of the story occur in a literary work and how much of the story is assigned to them according to each time period.

    CONCLUSION

    The speed of narration is moderate in the whole system and the components of increasing and decreasing the speed of narration are used in a balanced way. Although a number of slowing factors are more in some stories and less in others, due to the artistic aspects and poetic language of this lyrical system, the artistic pleasure of reducing and increasing the speed of narration has helped to balance and moderate the story.

    Keywords: Nezami, Haft Peykar, Narrative Speed, Genet Theory}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال