به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « باورهای عامیانه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « باورهای عامیانه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • وحید علی بیگی سرهالی *، هادی دهقانی

    یکی از راه های تکامل شعر و تنوع بخشی به مضامین آن، استفاده شاعر از اصطلاحات علوم گوناگون ازجمله نجوم است. ایرانیان در گذشته، به کمک اختران و صورتهای فلکی، باورهای عامیانه ای را از نجوم احکامی در میان مردم رواج داده بودند که این امر به خاطر نشات گرفتن بخشی از فرهنگ و اساطیر آنان از اجرام آسمانی و صور فلکی ناشی شده بود. در این میان، شاعران به کمک علم نجوم احکامی و باورهای عامیانه، توصیفات زیبایی را در اشعارشان به کار بردند که نشان دهنده آگاهی آنان از این علم بوده است. امیر معزی از شاعرانی است که باورهای عامیانه و اجرام آسمانی را با صور فلکی در دیوان شعرش مورد استفاده قرار داده است تا با نگرشی خاص به این مضامین، ادبیات را با علم نجوم درهم آمیزد. وی صورت های فلکی و گرایش های ذهنی عامه درباره آن ها را در دیوان شعرش به کار می گیرد و زیباترین تعبیرها را می آفریند. معزی با برخورداری از اطلاعات نجومی مطابق زمان خود، اقدام به بیان و توصیف آنها می کند و بسیاری از تشبیهات نجومی خود را بر اساس تصاویر ذهنی ای که از اجرام آسمانی داشته، به وجود آورده است و بسان هنرمندی زبردست می کوشد تا میان مردم و عناصر آن، پیوندی شاعرانه برقرار سازد. این پژوهش با روش تحلیل و توصیف ابیات، به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است تا ضمن بررسی علم نجوم احکامی و باورهای عامیانه شکل گرفته پیرامون آن، صورتهای فلکی به کار گرفته شده با ویژگی های آنان را در دیوان شعر امیر معزی مورد ارزیابی قرار داده ایم.

    کلید واژگان: امیر معزی, نجوم احکامی, باورهای عامیانه, صور فلکی, شعر کلاسیک}
    Vahid Alibaygi Sarhali *, Hadi Dehghani

    One of the ways in which poetry evolves and diversifies its contents is the poet's use of terms from various sciences, including astronomy. In the past, the Iranians, with the help of astrologers and constellations, had spread popular beliefs about astronomy among the people, which was due to the origin of part of their culture and mythology from celestial bodies and constellations. In the meantime, poets, with the help of astronomy, rulings and popular beliefs, used beautiful descriptions in their poems, which showed that they were aware of this science. Amir Moezzi is one of the poets who has used folk beliefs and celestial bodies with constellations in his poetry collection to combine literature with astronomy with a special approach to these themes. He uses constellations and popular mental tendencies about them in his poetry collection and creates the most beautiful interpretations. Moezzi, having astronomical information according to his time, expresses and describes them and has created many of his astronomical similes based on the mental images he has of celestial bodies, and as a brilliant artist, he strives to be among the people and its elements. , to establish a poetic connection. This research has been done by the method of analyzing and describing verses in a library research so that while examining the science of astronomy and the popular beliefs formed around it, we have evaluated the constellations used with their characteristics in Amir Moezi's poetry collection.

    Keywords: Amir Mo'azi, Astronomy, Folk Beliefs, Constellations, Classical Poetry}
  • لیلی کمالوند *، منوچهر جوکار، اسد آبشیرینی
    زمینه و هدف

    مطالعه باورهای عامیانه یکی از زیرشاخه های مردمشناسی است و از فولکلور و فرهنگ عامه یک سرزمین میتوان بعنوان اسناد و مدارکی ارزشمند برای انجام مطالعات مردم شناسانه بهره گرفت. فرهنگ عامه، که در حقیقت طرز تلقی انسان سنتی از جهان و زندگی است، در تار و پود جامعه جای دارد و مطالعه آن، افکار، احساسات، تخیلات و آرزوهای یک قوم را آشکار میسازد و پیشینه ای از فرهنگ و تمدن آن را نشان میدهد. در این میان سهم مکتب آذربایجانی و شاعران آن بسیار زیاد ست؛ چراکه آذربایجان و قفقاز بعنوان یکی از نواحی مهم فرهنگ ایرانی، در رشد ادب فارسی نقش بسزا داشته است. در این پژوهش با ژرفنگری در اشعار این شاعران، باورهای عامیانه و عقاید خرافی بررسی میشود.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی – تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

    در این پژوهش نشان داده شد که اندیشه های عامیانه، که پشتوانه شگرف و ارزشمندی در دل اعصار دارد، چگونه با تجلی در شعر شعرا توانسته به دست ما برسد و همچون میراثی ارزشمند بعنوان شاخصه های مردمشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

    نتیجه گیری

    نکته ای که در پایان سزاوار است به آن اشاره شود بسامد زیاد انعکاس باورهای عامیانه در شعر شاعران مکتب آذربایجانی و نقش و تاثیری که شعر آنان در مطالعات مردمشناسی، با تکیه بر فولکلور و ادبیات عامه دارد، است.

    کلید واژگان: مردم شناسی, فولکلور, باورهای عامیانه, شاعران مکتب آذربایجان}
    L. Kamalvand*, M. Joukar, A. Abshirini
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The study of folk beliefs is one of the sub-branches of anthropology, and the folklore and popular culture of a land can be used as valuable documents for conducting anthropological studies. Popular culture, which is actually the traditional way of people's perception of the world and life, is in the fabric of society and its study reveals the thoughts, feelings, imaginations and aspirations of a people and shows the history of its culture and civilization. Gives. In this, the contribution of the Azerbaijani school and its poets is very high; Because Azerbaijan and the Caucasus, as one of the important regions of Iranian culture, played a significant role in the growth of Persian literature. In this research, folk beliefs and superstitions are investigated by looking deeply into the poems of these poets.

    METHODOLOGY

    This research was done in a descriptive-analytical way.

    FINDINGS

    In this research, it was shown that folk thoughts, which have a wonderful and valuable support in the heart of the ages, were able to reach us by manifesting themselves in the poetry of poets and be examined as a valuable heritage as anthropological indicators.

    CONCLUSION

    A point that deserves to be mentioned at the end is the high frequency of reflecting popular beliefs in the poetry of poets of the Azerbaijani school and the role and influence that their poetry has in anthropological studies, relying on folklore and popular literature.

    Keywords: Anthropology, folklore, folk beliefs, poets of Azerbaijan school}
  • شهناز ولی پور هفشجانی، امیرحسین سعیدی پور

    اعتقادات و دانش عوام به مثابه پدیده‌ای آمیخته با اجتماع و رکنی گسستناپذیر از زندگی جمعی در تاریخ پرفراز و فرود بشریت، سهم قابل توجهی از فرهنگ هر ملت را به خود اختصاص دادهاست. در این میان باورداشت‌های عامه، منزلگاه آشنایی و شناسایی جنبه‌های مختلف فرهنگ توده مردم، محسوبمی‌شود. سفرنامه‌ها یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تجلی این باورها هستند که بهلحاظ انعکاس دادن فرهنگ و اندیشه مردمان جوامع مختلف، از غنی‌ترین منابع برای بررسی فرهنگ و پنداشت‌های عامه به شمار می‌روند. در همین راستا سفرنامه ناصرخسرو به دلیل دقت علمی، ژرف‌بینی و توانمندی‌های زبانی نگارنده از جایگاه خاصی برخوردار است. در این پژوهش که با رویکرد تحلیلی توصیفی و با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام شده، انواع باورهای عامه در سفرنامه ناصرخسرو بر اساس دسته‌بندی جدیدی مورد بررسی قرار گرفتهاست. در این دسته‌بندی باورهای عامه در شش دسته دینی، تاریخی، افسانه‌ای - اسطوره‌ای، غرایب، تابو و خرافه‌ها قرار گرفتهاست. نتایج پژوهش نشانمی‌دهد که از میان انواع عقاید عامه، باورهای دینی بیشترین میزان انعکاس را در سفرنامه ناصرخسرو دارد و بعد از آن باورهای عامه در مورد غرایب بازتاب بیشتری از دیگر باورها دارد. از میان انواع باورهای عامه کمترین بسامد بازتاب به باورهای خرافی اختصاص دارد. این نتایج همچنین نشان‌دهنده غلبه جنبه‌های عقلانی و دینی شخصیت این حکیم متاله در گزارش سفرهای هفت‌ساله خود است.

    کلید واژگان: ناصرخسرو, سفرنامه, خرافه, باورهای عامیانه}
    shahnaz valipourhafshejani, Amirhossein saeedipour

    The folk beliefs and knowledge, as a phenomenon intertwined with society and an inseparable pillar of collective life in the ups and downs of human history, have made a significant contribution to the culture of any nation. In the meantime, folk beliefs are considered, as the place of familiarity and identification of various aspects of public culture. Safarnamas (The Books of Travels) are one of the most important fields of manifestation of these beliefs, which in terms of representing the culture and thought of the people of different societies, are one of the richest sources for the study of culture and popular ideas. In the same direction, Naser Khosrow's Safarnama has a special place due to its scientific accuracy, insight and linguistic abilities. In this research, done with a descriptive-analytical approach and using the library method, the types of public beliefs in Naser Khosrow's Safarnama have been studied based on a new classification. In this classification, popular beliefs are divided into six categories: religious, historical, mythical, wonders, Taboo, and superstitious. The results of the research showed that among the types of popular beliefs, religious beliefs are the most reflected in Naser Khosrow's Safarnama and after that, popular beliefs about wonders are more reflected than other beliefs. Among the types of popular beliefs, the lowest percentage of reflection is attributed to superstitions. These results also revealed the dominance of the intellectual and religious aspects of the character of this theologian sage in the report of his seven-year journey.

    Keywords: Naser Khosrow. Travelogue, Folk Beliefs, Superstition}
  • قدرت الله ضرونی*

    یکی از عوامل مهم غنای شعر هر شاعر، داشتن پشتوانه‏ های فرهنگی است که خود از زیرمجموعه ‏های مختلفی تشکیل می ‏شود. یکی از این زیرمجموعه ‏ها «باورهای عامیانه» است که هر شاعری بسته به میزان مطالعات خود در فرهنگ عامه و نیز ارتباط با نهاد جامعه از آن بهره می ‏گیرد. باورهای عامیانه مجموعه ‏ای از اعتقادات، رفتارها و کردارهاست که اگرچه در برخی از موارد مبنای علمی مشخصی نیز ندارند، همواره در مرکز توجه مردم بوده‏ اند. هدف اصلی ما در پژوهش حاضر، بررسی نحوه به کارگیری باورهای عامیانه و کارکرد ‏آن‏ها در غزل نو است و در آن با روش تحلیلی انتقادی، سعی شده است باورهای به کار رفته در غزل این دوران رده ‏بندی و تحلیل شود تا از این طریق ضمن دست‏یابی به میزان استفاده شاعران جریان غزل نو از باورهای عامیانه، نقش و کارکرد این باورها در قالب غزل، که نماینده اصلی ساحت عاطفی و عاشقانه شعر معاصر است، نشان داده شود. یافته ‏های این پژوهش بیانگر آن است که شاعران مورد بحث ما باورهای عامیانه را از صافی ذهنیت تغزلی خود عبور داده و آن ها را عمدتا در خدمت تغزل قرار داده ‏اند تا ضمن غنای پشتوانه فرهنگی شعر خود، تاثیر عاشقانه بیشتری بر مخاطب بگذارند، البته کارکرد این باورها در غزل نو صرفا محدود به تغزل نیست، بلکه در حوزه مسایل سیاسی، اجتماعی، فلسفی و...  نیز مورد استفاده قرار گرفته ‏اند.

    کلید واژگان: فرهنگ عامه, باورهای عامیانه, غزل نو, تغزل}
    Ghodratollah Zarouni*

    One of the important characteristics of the excellence of a poem is having cultural supports, which itself consists of different subcategories. One of these subcategories is "Folk Beliefs" which every poet uses according to his studies in popular culture and communication with society. Folk beliefs are a set of beliefs, behaviors and actions. Despite the fact that in some cases, they do not have a scientific basis, they have always been the focus of people's attention. Our main goal in this research is to investigate the way of using folk beliefs and their functions in new sonnets. Also, we tried to categorize and analyze the beliefs used in the sonnet of this era using the analytical-critical method; in this way, we can reach the extent of the use of folk beliefs by the poets of new sonnet and show the role and function of these beliefs in their forms (the main representative of the emotional and romantic field of contemporary poetry). The findings of this research showed that the discussed poets have passed the folk beliefs from their lyrical mentality and have mainly used these beliefs in the service of poetry in order to have a more romantic effect on the audience in addition to the cultural richness of their poetry. Of course, the function of these beliefs in new sonnet is not only limited to poetry; rather, they have been used in the field of political, social, philosophical, etc. issues among others.

    Keywords: Popular culture, folk beliefs, new sonnet, poems}
  • زهرا براتیه، قربانعلی ابراهیمی*، مهرداد چترایی
    زمینه و هدف

     هدف اصلی این جستار بررسی و تحلیل اشکال باور بلاگردانی در مثنوی مولانا و دیوان عطار و نیز رسیدن به مفهوم این آیین از خلال این آثار گرانقدر ادبیات عرفانی است تا مصادیق اسطوره ای و عامیانه این آیین را در اشعار یادشده استخراج نموده و مورد بررسی و واکاوی قرار داده شود.

    روش مطالعه

     ‌پژوهش حاضر بشکل بنیادی بر پایه مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

     بلاگردانی یک آیین اسطوره ای- مذهبی است که در میان اقوام و ملل مختلف با اهداف گوناگون از دیرباز رواج داشته است. بسیاری از سنتهای اسطوره ای و کهن برای دور ماندن از بلایا و یا رفع آن، روش های مختلف بلاگردانی را توصیه کرده اند. بلاگردانی آیینی است که در پهنه جغرافیایی تمدن بشری قدمتی به گستره تاریخ بشری دارد و یکی از آیینهایی است که بصورتهای مختلف در مراسم و جشنها و در میان اقوام و تمدنهای گوناگون دیده میشود. آیین بلاگردانی از چنان ریشه و قدمتی برخوردار است که حتی ردپای آن را در ادبیات کلاسیک ایرا‌ن و در شعر عرفانی مولانا و ‌عطار بوضوح میتوان یافت.

    نتیجه گیری

     یافته های تحقیق حاکی از آن است که دو شاعر برجسته ادبیات عرفانی ایران- مولانا و عطار- به جنبه های اسطوره ای آیین بلا‌گردانی کاملا آشنا و واقف هستند‌ و توانسته اند به هنریترین وجه ممکن آن را در اشعار خویش بکار ببرند. در این میان توجه مولانا به باور بلاگردانی و مصادیق آن بیش از عطار است.

    کلید واژگان: بلاگردانی, انتقال شر, باورهای عامیانه, اسطوره, مولانا, عطار}
    Zahra Baratieh, Ghorban Ali Ebrahimi *, Mehrdad Chatraei
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     The main purpose of this article is to study and analyze the forms of scapegoating belief in the Molana’s Masnavi and Attar’s Divan and also to reach the meaning of this religion through these valuable works of mystical literature in order to investigate and extract mythical and folk examples of this religion in these poems.

    METHODOLOGY

     The present study was basically based on library studies and was done by descriptive-analytical method.

    FINDINGS

     Scapegoating is a religious mythical religion that has been common among different ethnicities and nations for various purposes for a long time. Many mythical and ancient traditions have recommended different methods of scapegoating for avoiding disasters or eliminating them. Scapegoating is a religion that is as old as human history in the geographical area of human civilization and is one of the religions that is seen in ceremonies and celebrations and among various tribes and civilizations. The religion of scapegoating has such a root and antiquity that even its traces can be clearly found in the classical literature of Iran and in Molana’s and Attar’s mystical poetry.

    CONCLUSION

     The findings indicate that two prominent poets of Iranian mystical literature, Molana and Attar, are well acquainted with the mythological aspects of the religion of scapegoating and have been able to use it in their poems in the most artistic way possible. In the meantime, Molana pays more attention to the belief of scapegoating and his examples are more than Attar.

    Keywords: Scapegoating, transmission of evil, folk beliefs, myth, Molana, Attar}
  • خدابخش اسداللهی، علیرضا کاظمی ها

    در بین متون کهن ادبیات فارسی، شواهدی از رسوخ و نفوذ اساطیر کهن ملل می توان یافت که حاکی از تاثر نویسنده یا شاعر اثر از آن اساطیر است. آنگاه که اقوال نویسنده در متن از دیدگاه اسطوره شناختی مورد بررسی قرار می گیرد؛ کم کم این تاثیرپذیری ها خود را نشان می دهند زیرا فردی که از نظرگاه علم الاساطیر به مطالعه متون – کلاسیک و معاصر- بپردازد، در صورت وجود تاثر صاحب اثر از یک کهن الگو یا عنصر اسطوره ای، متوجه این عامل در اثر خواهد شد. در داستان دیو گاوپای و دانای دینی – که در باب چهارم مرزبان نامه ثبت شده- نیز همین عناصر دیده می شود. وجود شخصیتی منفی به نام دیو- که خود از زمان تغییرات دین زرتشتی در بین ایرانیان، جایگاه والایش را از دست داده و بر اساس آموزه های زرتشت، دارای جایگاه پست و منفور شده، از یک سو و گاو پای بودن آن از سوی دیگر، نیز خبر دادن متن مرزبان نامه از استیلایی که دیوان ابتدا بر محیط داشته اند و همچنین، گرد آمدن تمامی آنان به فرمان دیوگاوپای، همگی عناصری هستند که از دیدگاه علم الاساطیر و خوانش متون کهن و اعتقادات دین اسلام و زرتشت و نیز باورهای عامیانه ، قابل ردیابی می باشد. لذا در این پژوهش بر آن بوده ایم تا تاثیر اساطیر و معتقدات ایرانیان زرتشتی و مسلمان دراین متن را تببین کنیم .

    کلید واژگان: مرزبان نامه, دیو, زرتشت, اسلام, باورهای عامیانه}
    KHodabakhsh Asadollahi, Alireza Kazemiha

    Among the ancient Persian literature ,evidences of penetration of the myths of Nations can be found, that indicates the writer’s or poet’s influences are most of these myths. when the writer’s words are exanimated from a mythological point of view; gradually these impacts give them theirs, because from the mythology’s perspective some one who is studing_classical and contemporary texts, if there is an effect of the author from archetype or mythical element, will be realize this factor at writing. In the dyvgavpay(a demon that has a cattle-shaped leg) and religious knowledge story,wich is registered in the fourth chapter of the Marzban nameh , also the same ingredient are visible. Being a negative person called demon, from the time of Zarathustra’s changes among of Iranians, he losts his grand position and , according to the Zoroastrian teachings, has a low and hateful position, on the one hand, in addition has a cattle-shaped leg on the other hand, likewise declaring the text of the mastery the demons initially had on the environment and also, gather all of them by the command of the dyvgavpay, all are elements that can be traced from the point of view of mythology and reading the old texts and the beliefs of the Islamic and Zoroastrians. So in this research we have done it till prove this point that myths ancient Iranian beliefs in the Zoroastrian and Islamic periods and after that, in this text have been impressive.

    Keywords: Marzban nameh, Dave, Zoroaster, Islam, Folk beliefs}
  • دکتر خدابخش اسداللهی*، علیرضا کاظمی ها

    ایرانیان، از گذشته های کهن، باورهایی را به عنوان اعتقادات خود در جامعه و خانواده در ذهن داشته اند.این باورها، قطعا سرچشمه هایی نیز داشته و علتی برای تشکیل مطالبی در باب آن ها و شاخ و برگ دادن یا ندادن بدین مطالب، وجود داشته است. مثلا می توان به موجودی موهوم همچون «سیمرغ» یا «اژدها» اشاره کرد که از روزگار پیش از هخامنشیان در ایران و حتی سایر ملل رواج داشته و هم اکنون نیز متداول است. همانگونه که همگان نیز به خوبی بدین مساله واقفند، غیر ممکن است که بتوان اثری از آثار ادبا را یافت که کاملا خالی از این مطالب باشد و به هیچ وجه، سخنی که حاوی وجود اعتقاد یا باوری درباره ی موجودی موهوم یا باوری وهمی درباره ی موجودی واقعی، بر صفحه ی کاغذ جاری نساخته باشد. یقینا هرچه به گذشته های دورتر برویم، به دلیل کمبود وسایل پیشرفته- که امروزه بشر از آن برخوردار است- بیشتر و بیشتر، شاهد اشاعه ی باورهای عامیانه و گاه مطلقا خرافی در باب برخی امور یا موجودات خواهیم بود. یکی از متونی که در آآآآن می توان بدین باورها دست پیدا کرد، نفثه المصدور است. این اثر با تمام تصنع و ثقالتی که در عبارات خود دارد، فاکتورها و عناصر و مواردی را درخود گنجانده است که یک یه یک، حاکی از وجود چنین باورهایی در باب موجودات موهوم و یا باورهایی اسطوره ای و عامیانه در باب موجوداتی حقیقی و واقعی است. لذا بر آن شدیم تا در این جستار به استخراج این فاکتورها از متن کتاب مذکور و بررسی و تحلیل و گاه تبیین ریشه ی آن ها بپردازیم.

    کلید واژگان: نفثه المصدور, اساطیر, باورهای عامیانه, ایران, پژوهش های فرهنگی}
    Khodabakhsh Asadollahi, Alireza kazemiha

    Iranians, have had some beliefs as their own faith in society and family in their mind from ancient times. Certainly, these beliefs have some sources, and there has been a reason to write about them ,in addition, flesh out  or not these items has existed. For example, one can be refer to an imaginary creature such as “Roc” and “Dragon”, that has been prevalent since the pre_Achaemenian period in Iran and even in other  nations, also now is widespread too. Same everyone  knows well about this issue, it is impossible to find any piece of literacy works that are completely empty of this subject, and anywise, statement that contains the belief in a fictitious creatures or imaginary belief in a real existence is not on a sheet of paper. Absolutely, as we go farther away, due to the lack of modern equipment _which human enjoy today_ more and more, we will see the dissemination of folk beliefs and sometimes , utterly, superstitious about few works and existence. One of the texts in which these beliefs can be found , is the Nafsatolmasdur. This work, with all the simulation and heavy items, contains the factors and elements which, one to one signification such beliefs about fictitious beings or the mythological faith and common of the true and real creatures. Therefore, we decided to extract these factors from the text of this book and analyze, also sometimes explain their roots in this essay.

    Keywords: Nafsatolmasdur, Mythologies, Folk beliefs, iran, cultural research}
  • زهرا محمودیان، ایرج عنایتی زاده*

    در تقویم باستانی سال مبتنی بر دوازده ماه سی روزه بود و هر یک از سی روز ماه به نام یکی از ایزدان و فرشتگان دین زرتشتی منسوب شده بود. بین ایرانیان برای انجام کارها بایدها و نبایدهایی وجود داشته است و هر روزی برای انجام کاری مطلوب و پسندیده بوده است. در قطعه ای پهلوی موسوم به مادیان سی روزه ذکر شده است که چه کاری برای کدام روز مناسب و نیک است. پرسش اصلی این تحقیق چنین است که آیا اعتقاد به سعد و نحس بودن کارها با خویشکاری ایزدان ناظر بر روزهای ماه ارتباط داشته است و از آن تاثیر می پذیرفته یا خیر؟ در منظومه ی فرضیات نامه دستور داراب پالن و قطعه ای موسوم به حقیقت روزها از آذرباد مهراسپندان هم کارهایی را که باید در هر یک از سی روز ماه انجام شود؛ ذکر شده است. این پژوهش به شیوه مطالعه اسنادی-کتابخانه ای بایسته های سی روزه ماه ایرانی را بررسی می کند . نخست متن پهلوی مادیان سی روزه به فارسی برگردانده می شود و از جنبه زبانشناسی بررسی می گردد و با فرضیات نامه و اندرز آذرباد مهراسپندان مطابقت می گردد. این تحقیق نشان می دهد اعتقاد  به سعد و نحس بودن کارها در روزهای ماه بین ایرانیان رایج بوده است و با نام و وظیفه ایزدان حافظ سی روز ماه مرتبط می باشد.

    کلید واژگان: سی روزه, شایست ناشایست, تقویم باستانی, باورهای عامیانه, ایزدان}
    Zahra Mahmoodian, Iraj Enayatizadeh *

    In the ancient calendar, the year was based on twelve thirty-day months, each of the thirty days of the month was attributed to one of the gods and angels of  Zoroastrian religion.. There have been do’s and don’ts for doing things among Iranians, and every day has been desirable for doing something. In the Pahlavi piece called MAdayAn I Sih-ROzag , thirty days are mentioned, what is suitable and good for which day. The main question of this research is whether the belief in the misfortune of deeds is related to the selfishness of the gods who observe the days of the month and is it influenced or not? In the book of Farziyat-Nameh of Darab Pahlan’s and a piece called “Truth Days” from Azarbad Mehraspandan, the works that should be included in Each of the thirty days of the month did is listed. This research examines the thirty-day requirements of the Iranian month by means of documentary-library study. First, the Pahlavi text of MAdayAn I Sih ROzag is translated into Persian and examined linguistically, and it is matched with the Farziyat-Nameh and advice of Azarbad Mehraspandan. This research shows that the belief that things are unlucky on the days of the month has been common among Iranians and is related to the names and duties of  Gods of  thirty days of the month.

    Keywords: Thirty days, do’s, don’ts, Ancient Calendar, Folk Beliefs, Gods}
  • حدیث شیخ اسدی*، صادق سیاحی، حسن دادخواه تهرانی
    باورها یکی از مهم ترین عناصر تصویرسازی و مضمون آفرینی های شاعرانه است. ادبیات عامه چون آیینه ای است که از رهگذر ضرب المثل ها، قصه ها، اساطیر، ترانه ها و آداب و رسوم آن می توان ویژگی های روحی یک ملت و پیشینه آن ها را شناخت. گاه شاعران، این باورها را چنان زیبا و ظریف به تصویر می کشند تا بتوانند به یاری آن ها در هویت بخشی به شعرشان بهره جویند. در این میان شاعران عصر عباسی همچون متنبی، شریف رضی و مهیار دیلمی توانسته اند در پرتو دانش های رایج زمانه و آمیختگی آن ها با باورهای عامیانه شعر خویش را بارور و زیبا نمایند. احاطه شاعران عصر سوم عباسی به فرهنگ خود و کثرت اشارات آنان به امثال و لغات و اصطلاح عامیانه و بهره گیری از فرهنگ اساطیری کهن، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم و... زمینه را برای ورود فرهنگ عامه در آثارشان مساعد ساخته است. وجود نمونه های بی شمار باورها در شعر شاعران عصر عباسی، نشانگر دید واقع گرایانه آنان به زندگی و بیانگر ارتباط تنگاتنگ شاعران با مخاطبینشان در حوزه مسایل اجتماعی است. این مقاله با تکیه بر شیوه وصفی-تحلیلی در صدد آن است که باورهای عامیانه ای چون اعتقاد به چشم زخم، اشک خونین، اعتقاد مفرط به بخت و سرنوشت و پرداخت فدیه و خون بها را دراشعار متنبی بررسی نماید. با درک صحیح باورها، فهم اشعار متنبی بسیار راحت می شود و به گوشه ای از باورها و اعتقادات مردمی عصر وی نزدیک می شویم. نتایج این پژوهش نشان می دهد که متنبی با به کارگیری بسیاری از این باورهای عامیانه، در غنابخشی به شعر خود موفق بوده است. همچنین، نشان می دهد که بهره گیری وی ازاین باورها نه تنها از شکوه شخصیت وی نکاسته بلکه زیبایی بلاغی اشعار او را دوچندان نموده است. افزون بر این، بازتاب این باورها در گستره شعر او بعد جمع گرایی و توده اندیشی او را نیز نمایان می سازد.
    کلید واژگان: عصر عباسی, متنبی, فرهنگ عامه, باورهای عامیانه, خرافات}
    Hadis Sheikh Asadi *, Sadegh Sayyahi, Hasan Dadkhah Tehrani
    Folk beliefs are among the most important elements of imagery in poetry. Folklore is like a mirror which reflects the spiritual characteristics of a nation and their background through proverbs, stories, myths, songs, and customs. Poets sometimes portray these beliefs so beautifully and delicately in order to elevate their poetry. The poets of the Abbasid era such as Mutanabbi, Sharif Razi, and Mahyar Deilami have been able to enrich and beautify their poetry through the common knowledge of that time and combining them with folk beliefs. The mastery of the poets of the Abbasid third era over their culture, their frequent use of proverbs and slang terms, and their use of ancient mythological culture, beliefs, and customs have let folklore culture into their works. The frequent use of beliefs in their poetry shows their realistic view towards life and their close relationship with their audience regarding social issues. Employing a descriptive-analytical method, an attempt has been made here to study folklore beliefs in the poetry of Mutanabbi. It will be easier to understand the poetry of Mutanabbi if we learn about the folk beliefs and the culture of his time. The results of this study show that Mutanabbi has been successful to enrich his poems by employing many of these folk beliefs. It also argues that his use of these beliefs not only did not diminish the value of his poetry, but also added to its rhetorical beauty. Moreover, the reflection of these beliefs in his poems reveals his collectivism.
    Keywords: Abbasid Era, Mutanabbi, Folklore, folk beliefs, superstitions}
  • حسین زنگانه، ایرج مهرکی *

    خاقانی از جمله شاعران بزرگی است که باورداشت های عامه در قصاید وی  بسامد بالایی دارد. خاقانی با به کار بردن بسیاری از باورداشت های عامیانه در دیوان شعری خود، در انتقال این باورها، که بخشی از فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است، سهم بزرگی داشته و به یقین، در این راه موفق بوده است. در این جستار، پژوهشگر کوشیده است تا با بررسی دیوان خاقانی و به ویژه قصاید او و آثار و نوشته های محققان و نویسندگان درباره خاقانی و آثارش، باورهای عامیانه مطرح شده در قصاید خاقانی را بیابد و با روش توصیفی - تحلیلی و نیز بهره گیری از منابع و بررسی اسناد و مدارک و استخراج موارد لازم، به بررسی تاریخچه برخی از این باورها بپردازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که باورها و الفاظ عامیانه در قصاید خاقانی جایگاهی ویژه دارند و می توان آنها را در پنج دسته: چشم زخم، تعویذها، فالگیری و پیشگویی، سحر و جادو، و پری جای داد. همچنین باید گفت که یکی از زمینه های اساسی الهام در شعر خاقانی زندگی مردم و جلوه های عواطف و افکار آنهاست.

    کلید واژگان: قصاید خاقانی, باورهای عامیانه, چشم زخم, تعویذ, فالگیری و پیشگویی, سحر و جادو, پری}
    Hossein Zanganeh, Iraj Mehraki*

    Khaghani is one of the high level poets of Persian poetry and prose in the sixth century AH. He has been a man who has aristocracy on various topics, and he refers in his poems to various sciences. From the sociological point of view of literature, in which, nowadays considered by literary critics, Khaghani's poetry is full of social and political issues. One component of the sociology of literature is popular culture, or in other words, folklore. Khaghani's poetical work is full of folk beliefs of his era. Popular beliefs about animals can be found in the subset of popular culture. Surprisingly, some of these beliefs are applicable even now among the populace and properties.In this essay, the authors have attempted to examine, through a descriptive-analytical method, a section of Folklore in Khaghani's poetical work and to elucidate Khaghani's view of some superstitious material of his era.

    Keywords: Khaghani Sherwani, Poetical work, Sociology of Literature, Popular Culture, Folklore, Animals}
  • حمید علیزاده*، طاها عشایری

    باروری و هنجارهای قومی، دو مفهوم مرتبط به همدیگر هستند که در شیوه های قومی و مناسک جمعی معنا می یابند. هر ساختار قومی، مناسک و آیین زایش متناسب با خود را دارد که امری جمعی فرهنگی و دارای کارکرد اجتماعی است. تلفیق باورهای باروری به منزله پدیده ای زیستی فرهنگی در گروه های چند قومیتی قابل بررسی است. بر این اساس، در پژوهش حاضر کوشش شده با تمرکز بر مفهوم «آستانگی» نزد ویکتور ترنر و نظریه «تشرف» ون جنپ به بررسی آیین ها و مناسک مرتبط با زایش در استان بوشهر پرداخته شود. همچنین سعی شد این مسئله در مباحث فرهنگ عامه، از منظر فرهنگی و اجتماعی مورد مقایسه و تحلیل قرار گیرد. روش پاسخ به این پرسش، مبتنی بر روش تاریخی (اسناد دست اول مردم شناسی) و مصاحبه گروه کانونی بوده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مطابق نظریه تشرف ون جنپ، ابعاد سه گانه زایش در فرهنگ بوشهری شامل مناسک الحاق (آش هف دنگرو، پا گرفتن، نون پوشی، توه ترسک، نذر گلال، ختنه سوران)، مناسک انتقال (مختک درآوردن، ناف بریدن، چله شورون، اوسی و پریزگار) و مناسک جدایی (چله بر، گل مسه، کیزه انداختن، دریا مابر) هستند.

    کلید واژگان: آیین های گذار, باورهای عامیانه, زایمان, ون جنپ, ویکتور ترنر, بوشهر}
    Hamid Alizadeh*, Taha Ashayeri

    Fertility is known as a biological phenomenon. The diversity and proliferation of the popular belief suggest the importance of this issue in popular culture discourse. In different periods, the reflection of the hidden aspect of fertility has been disputed with respect to the culture of society in most cases. In this study, it has been tried to identify and study the ceremonies and rituals associated with birth in Bushehr province considering multi - ethnic groups. The characteristics of child sex, sexual preference, infertility solutions, and the mother – child relationship during and after birth and other interactions between women and childbearing are particularly focused. Following other ethnographic studies, the field method was borrowed as the research method, and in order to eliminate the defects and possible shortcomings from the combination of methods, the direct observation and interviews with women and local midwives were to analyze the ethnological structural and normative explanation. Moreover, the religious attitudes and cultural foundations of rites of passage and fertility rituals were investigated based on sympathetic magic theories, the survival of the fittest, rites of passage, Social contagion and stigmatization. The results show that the representation of rituals is necessary in order to know the cultural past of the regions and its structural and normative explanation regarding the development process and the high migration potential of the province.

    Keywords: Rites of passage, popular beliefs, birth, Van Gennep, Victor Turner, Bushehr}
  • زهرا براتیه، قربانعلی ابراهیمی*، مهرداد چترایی

    بلاگردانی یک آیین اسطورهای  مذهبی است که در میان اقوام و ملل مختلف با اهداف گوناگون از دیرباز رواج داشته است. بسیاری از سنت های اسطورهای و کهن برای دور ماندن از بلایا و یا رفع آن، روش های مختلف بلاگردانی را توصیه کردهاند. در ادبیات کلاسیک فارسی از سنایی به عنوان یکی ازنخستین حلقه های نوآوری و گسترش مضامین و اندیشه های عرفانی، تعلیمی و حکمی نام برده اند، اماسنایی به شهادت شمار زیادی از ابیات مثنوی حدیقه الحقیقهاش با اساطیر به خوبی آشنایی داشته و از مصادیق و فرهنگ عامه ای که در روزگار وی رایج بوده است به خوبی بهره برده است. در پژوهش حاضر که به شکل بنیادی بر پایه مطالعات کتابخانه ای و با روش توصیفی  تحلیلی انجام شده است،سعی کردیم تا نشان دهیم سنایی در حدیقها لحقیقه صورت های گوناگون مصادیق بلاگردانی از جمله قربانی، حرز و تعویذ، دعانویسی و دودکردن اسپند برای دفع چشم زخم را مورد توجه قرار داده است.برای روشن شدن این امر، پس از تحلیل باور بلاگردانی به تحلیل مصادیق یافت شده در حدیقه سنایی خواهیم پرداخت، در نهایت نشانه های آیین بلاگردانی در این اثر مشخص و مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که سنایی به جنبه های اسطورهای آیین بلاگردانی که اشاره نمودیم کاملا آشنا است و توانسته به هنریترین وجه ممکن آن را در مثنوی حدیقه به کار ببرد.

    کلید واژگان: سنایی, حدیقه الحقیقه, باورهای عامیانه, بلاگردانی, انتقال شر}
    Zahra Baratieh, Qorbānali Ebrāhimi *, Mehrdād Chatrāee

    Scapegoating is one of the religious-mythical rituals, having been long common among different tribes and nations for various purposes. Many of the mythological and ancient traditions have suggested different ways of scapegoating to stay away from disaster or to abolish it. In classic Persian literature, Sanāī has been named as one of the first innovators who spread the mystical and philosophical and didactic teachings. As evidenced by the great number poems of Hadiqat al Haqiqa, Sanāī is very familiar with the myths and has well made use of the popular culture of his day. By employing descriptive-analytical and library methods, in the present study, we attempt to show that Sanāī took into consideration various forms of scapegoating - including sacrificing, writing amulet, burning peganum harmala (esfand) - in Hadiqat al Haqiqa. To clarify the matter, after analyzing the doctrine of scapegoating and the related rituals, we examine the cases found in Hadiqat al Haqiqa. The findings of the research indicate that Sanāī has been fully familiar with the rituals of scapegoating and used them in the most artistic way possible in Masnavi of Hadiqat al Haqiqa.

    Keywords: Sanāī, Hadiqat al Haqiqa, Public Beliefs, scapegoating, transfer of evil}
  • یزدان پاک مهر*، موسی پرنیان، خلیل بیگ زاده
    باورهای عامیانه پناهگاهی برای اذهان ساده ایست که قدرت تبیین و تحلیل حوادث را نداشته و از طرفی خود را در برابر ناگواری ها و ناملایمتی ها بی دفاع می دانند، مردمی که در محیطی آکنده از نا آگاهی زندگی می کنند به ناچار به نیروی غیرعقلانی متوسل شده تا تعارض های ذهنی را کاهش دهند. برخی از این اندیشه های خرافی به قدری محکم و استواراند که تا قرن ها پس از پیدایش همچنان ادامه حیات می دهند. در این پژوهش، که به روش تحلیلی و توصیفی انجام شده، باورها و اعتقادات عامیانه در دو داستان دل دلدادگی و باغ بلور استخراج، دسته بندی و تحلیل و بررسی شده اند. هدف از این تحلیل، تبیین باورها و مقایسه میزان کاربرد آنها در دو داستان ذکر شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در باغ بلور بیشتر باورهای متافیزیکی و مذهبی به کار رفته است در حالی که در داستان دل دلدادگی باورهای مردم شمال کشور درباره حیوانات و پرندگان بازتاب بیشتری داشته است.واژه های کلیدی: باورهای عامیانه، داستان، دل دلدادگی، باغ بلور.
    کلید واژگان: باورهای عامیانه, داستان, دل دلدادگی, باغ بلور}
    Yazdan Pakmehr *, Musa Parnian, Khalil Baygzade
    common beliefs are haven for simple minds which are not able to elucidate and analyze the events and on the other hand, they find themselves unprotected against dissatisfaction and intolerances, the people who are living in an environment replete of unawareness and forcefully are resorted to irrational forces in order to lower their mental conflicts. Some of these superstitious notions are so firm that they outlive for a long time after their advents. In this survey, which has been considered analytically and descriptively, common beliefs and creeds have been extracted, classified and analyzed in the story of ''Dele Deldadegi'' and ''Baghe Boloor''. The purpose of this analysis is elucidating of beliefs and the comparison of the level of their usages in these two stories. The results of survey indicate that in ''Baghe Boloor'' story, the metaphysics and religious beliefs have been mentioned while in ''Dele Deldadegi'' story, the Iranian northern people's beliefs of animals and birds have had reflections a lot.Keywords: Common beliefs, story, Baghe Boloor, Dele Deldadegi.
    Keywords: Common beliefs, story, Baghe Boloor, Dele Deldadegi}
  • محمد فولادی*، زهرا غلامی
    خون، خون ریزی، برخی کردن و مضامین مربوط به آن ریشه های دیرینه ای دارد و پیوسته ذهن بشر را به خود مشغول کرده و در فرهنگ ایران و جهان تاثیرگذار و ماندگار بوده است. مضامین و باورهایی مانند قربانی و برخی کردن انسان و حیوان و آیین ها و باورهای پیرامون آن، کشتن انسان های مقدس و تاثیر پادافراه آن بر سرنوشت آدمی، شومی خون زن، پاشیدن خون بر سنگ برای رفع جادو، کشتن حیوان مقدس و نزول بلا، خون خواری و مالیدن آن بر بدن، شومی خون سگ، حصار ساختن از خون دشمن، خون مظلوم و جوشش خون و انتقام گیری از صاحب آن، روییدن گیاه از خون بی گناه در داستان سیاوش، کشتن ایرج، سهراب و اسفندیار ازجمله باورهای عامیانه ای است که در طومارهای نقالی و روایات شفاهی درباره حماسه ملی، بازتاب یافته و ریشه ای در اساطیر و شاخه ای در باورهای عامیانه دوانده و گسترانده است. در این پژوهش با بهره گیری از طومارهای نقالی و دیگر منابع، ابتدا باورهای عامیانه مرتبط با خون و بن مایه های آن در طومارهای نقالی بررسی و سپس به شیوه تحلیل محتوا به دسته بندی و مقایسه نمونه های مورد نظر پرداخته می شود.
    کلید واژگان: باورهای عامیانه, خون و خون ریزی, طومارهای نقالی, حماسه, اسطوره}
    Muhammad Fooladi*, Zahra Gholami
    Blood and bleeding and their related themes have long been rooted in human spirit and have had a decisive influence on Iranian and world culture. Themes and beliefs such as the sacrifice of human beings and animals, the rituals and beliefs that involve it, the killing of the holy people and its effect on human destiny, the bloodlust of the bleeding woman, blood spilling on the stone for the suppression of magic, the death of a sacred animal and those reflected in the history of Siavash, Iraj, Sohrab and Esfandiar in Shahnameh and finally the narrative petitions and oral narratives about the national epics are reflected and rooted in myths and branches in popular beliefs. In this research, using stories and other sources, first of all, popular beliefs about blood and its contents are examined at narrative plan, then the method of content analysis has been used and the desired samples have been compared.
    Keywords: popular beliefs, blood, blood, scrolls, epic, myth}
  • شعیب خسروی، عیسی نجفی *، الیاس نورایی
    اشعار بیدل دهلوی به عنوان یکی از شاعران طراز اول شعر فارسی که خارج از مرزهای جغرافیایی ایران می زیسته دربرگیرنده تنوع فرهنگ عامه و به ویژه، فرهنگ عامه ایرانی است. در پژوهش حاضر تلاش می شود غزلیات وی از منظر تبلور فرهنگ عامه بررسی شود. از این رو، در وهله اول نشان داده شد که بیدل دهلوی با وجود آنکه شاعری غیر ایرانی است، در بازتاب فرهنگ عامه در بطن اشعار خود، به انحای مختلف و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه، به شدت متاثر از فکر و فرهنگ ایرانی بوده است. در این پژوهش، سرچشمه ها و خاستگاه های برخی از سنن و اعتقادات عامیانه مستتر در شعر بیدل که در فرهنگ های هندی و ایرانی دارای بن مایه های مشترکی هستند تحلیل و بررسی و مشخص شد که در این زمینه نیز نگاه اجتماعی و ادبی بیدل به سمت پیشینه فرهنگی ایران است و شعر او رنگ و بوی ایرانی دارد.
    کلید واژگان: آداب و رسوم اجتماعی, باورهای عامیانه, بیدل دهلوی, فرهنگ عامه}
    Shoaib Khosravi, Eesa Najafi *, Elias Noraei
    Bidel Dehlavi’s poems- as one of the prominent figures of Persian literature who was living out of Iran’s geographical frontiers – include popular culture especially Iranian culture. In the present study, his poems will be examined from the view point of the crystallization of popular culture. It was demonstrated in the first chapter that although he is a non-Iranian poet; Bidel Dehlavi was strongly influenced by Iranian thought and culture to reflect the folklore in his poetry in different ways, consciously or unconsciously. In this research, the sources and origins of some of the popular traditions and beliefs of Bidel's poetry, which are common in Indian and Iranian cultures, have been analyzed and revealed that in this respect, Bidel’s social and literary vision is the cultural background of Iran and his poem reflects Iranian culture.
    Keywords: Social customs, popular beliefs, Bidel Dehlavi, popularculture}
  • عظیم جباره ناصرو*
    داستان رستم و اسفندیار یکی از داستان های زیبا و دلکش شاهنامه است که در میان عامه ی مردم نیز بازتاب گسترده ای داشته است. این تراژدی از دیرباز در نواحی مختلف ایران رواج داشته و گاه دچار دگرگونی ها و تحریف هایی نیز شده است. یکی از مناطقی که این داستان از دیرباز در آن رواج داشته است، منطقه ی کهن کوهمره سرخی است. این داستان نیز مانند بسیاری دیگر از روایت ها از ذهن و خاطر مردم این دیار فراموش شده است و تنها به وسیله ی مسن ترین و معروف ترین نقال این منطقه- علی حسین عالی نژاد، آخرین بازمانده ی نقالان و راویان منطقه- روایت می شود. روایت نقالی داستان رستم و اسفندیار در این منطقه، آمیزشی از حماسه و باورهای عامیانه و اساطیری بومیان منطقه است. بررسی های نگارنده در روایت-های حماسی موجود در این منطقه و به ویژه روایت اخیر نشان دهنده ی این نکته است که نقالان و راویان کوشیده اند با وارد کردن باورها و عناصر بومی و اساطیری رایج در میان مردم، پذیرش این روایت ها را برای همگان بیشتر کنند. واکاوی آن افزون ب
    داستان رستم و اسفندیار یکی از داستان های زیبا و دل کش شاهنامه است که در میان عامه مردم نیز بازتاب گسترده ای داشته است. این تراژدی از دیرباز در نواحی مختلف ایران رواج داشته و گاه دچار دگرگونی ها و تحریف هایی نیز شده است. یکی از مناطقی که این داستان از دیرباز در آن رواج داشته است، منطقه کهن کوهمره سرخی است. این داستان نیز مانند بسیاری دیگر از روایت ها از ذهن و خاطر مردم این دیار فراموش شده است و تنها به وسیله مسن ترین و معروف ترین نقال این منطقه، علی حسین عالی نژاد، آخرین بازمانده نقالان و راویان منطقه، روایت می شود. روایت نقالی داستان رستم و اسفندیار در این منطقه، آمیزشی از حماسه و باورهای عامیانه و اساطیری بومیان منطقه است. بررسی های نگارنده در روایت های حماسی موجود در این منطقه و بویژه روایت اخیر نشان دهنده این نکته است که نقالان و راویان کوشیده اند با وارد کردن باورها و عناصر بومی و اساطیری رایج در میان مردم، پذیرش این روایت ها را برای همگان بیش تر کنند. واکاوی آن افزون بر ثبت روایتی که پیش از این در هیچ ماخذی ثبت و بررسی نشده است، بخشی از باورهای اساطیری مردم این منطقه را نشان می دهد. یافته های این پژوهش در بخش های زیر آمده است: الف)- خلاصه روایت نقالی؛ ب)- بررسی و تحلیل روایت در چند بخش: 1- تولد اسفندیار؛ 2- اسطوره باروری؛ 3- ایزدان شهید شونده؛ 4- باور به اجنه.
    ر ثبت روایتی که پیش از این در هیچ ماخذی ثبت و بررسی نشده است، بخشی از باورهای اساطیری مردم این منطقه را نشان می دهد. یافته های این پژوهش در بخش های زیر آمده است: الف)- خلاصه ی روایت نقالی؛ ب)- بررسی و تحلیل روایت در چند بخش: 1- تولد اسفندیار؛ 2- اسطوره ی باروری؛ 3- ایزدان شهید شونده؛ 4- باور به اجنه.
    کلید واژگان: اسفندیار, روایت نقالی, اسطوره باوری, باورهای عامیانه, ایزد شهید شونده}
    azim jabbareh naserou*

    The tale of Rostam and Esfandyar is one of the most fascinating stories in Shahnameh which has had wide reflection among the populace. Ever since its creation this tragedy has been very popular in different regions of Iran and has undergone changes and been distorted at times. The ancient region of Kouhmareh Sorkhi is one region where this tale is very popular since antiquity. Like most other narratives this tale is not remembered by the people of this locality and only is told by the eldest and the most renowned naqqal of this area, Ali Hossein Allinejad , the last of the naqqals and narrators of the region. The naqqali narrative of this tale in this area is an amalgam of epic, popular and mythological beliefs of the natives of the region. The studies made by the writer of this article on the present epic narratives in the area and specifically the recent narrative shows that narrators and naqqals have tried to make these narratives more acceptable among the community by incorporating mythological ethnic elements and beliefs among people and thus preserve them in memories. This inspection not only shows part of mythological beliefs of this community but also records narratives not previously studied nor recorded in references. The findings of this research are presented under the following sections:1- Birth of Esfandyar 2- Fertility myth 3- Martyred gods 4- belief in genies
    Keywords: Esfandyar, naqqali narrative, believe in myths, popular beliefs, martyred gods}
  • هادی یوسفی *، شراره اکبری
    ادبیات عامیانه، ادبیات توده مردم، بخشی از دانش مردمی و یا فرهنگ عامه و معادل واژه فولکلور است. در میان هر ملتی باورها و اعتقاداتی رایج است که آیینه تمام نمای اندیشه، فکر و ترجمان حال و احساسات ساده و صمیمی آن هاست. بسیاری از این باورها ریشه در تاریخ و فرهنگ یک ملت دارند که از نسل های گذشته به آیندگان رسیده است و برخی دیگر بر اثر تلفیق و تاثیرپذیری از فرهنگ اقوام دیگر به وجود آمده اند. این نوشتار برآن است که ظهور و نمود این افکار و باورها را در کتاب محی الدین حق شناس به نام «شاره که م سنه= شهر من سنندج» پیرامون مسائل مختلف بررسی نماید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که امروزه بخشی از این رسوم از جمله آتش شب نوروز، مراسم شب یلدا، سفره هفت سین و سیزده به در و... هنوز هم متداول هستند و برخی از آن ها از جمله آداب دعوت کردن به عروسی و نمایش های بومی محلی، فراموش گشته و یا در اثر تلفیق با فرهنگ سایر مناطق رو به ضعف نهاده است. حق شناس با درک این موضوع و حدس امکان فراموشی عناصر فرهنگی، در اثر خویش و با زبانی ساده و صمیمی به خلق دوباره آن ها پرداخته و آن را برای آیندگان فراموشکار به جای نهاده است.
    کلید واژگان: ادب عامیانه, فولکلور, باورهای عامیانه, محی الدین حق شناس}
    Hadi Yousefi *, Shrare Akbari
    Folk literature, mass literature of the Iranian people, is the effect of the illiterate people, which in turn is a part of popular knowledge or popular culture and is equivalent to folklore. There are many beliefs and views among each nation, which are the whole mirror of thought, attitude and interpretation, and their simple and intimate emotions. Many of these beliefs are rooted in the history and culture of a nation that has come from previous generations. Many have been created by the combination and influence of the culture of other peoples. The present paper seeks to examine the emergence and presentation of these thoughts and beliefs in the book of Mohyi Al-Din Al-Hafez (my city, Sanandaj) about various issues. The results show that today, part of these customs such as the night of fireof Nouroz, the night of Yalda, the table of Haft Sin and thirteen Badr, etc. are still common, and some of them include the conventions of inviting the wedding and local indigenous exhibits which have been forgotten, or have been weakened by a combination of culture and other areas. With the understanding of this subject and the possibility of forgetting cultural elements, theologian has rightly begun to recreate it in a simple and intimate language and put it in place for forgetfulness of the forerunners.
    Keywords: folk literature, Folklore, folk beliefs, Mohyi Al-Din}
  • امید ویسکرمی، محمد رضایی، حسین کیا
    باورهای عامه بخش بزرگی از فرهنگ و ادبیات هر قوم را تشکیل می دهد و برای تحقیق در افکار، عقاید، فرهنگ، تمدن و همچنین رفع مشکلات و دشواری های موجود در فهم اشعار و متون برجای مانده هر قوم باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرند.
    یکی از باورهای عامیانه ایرانیان، اختلاج است. خلاف طب قدیم و جدید- که آن را حرکتی غیرارادی در اندام ها و اعضای بدن می داند- قدما حوادث و پیشامدهایی را که ممکن بود برای شخص، متعلقان، خویشان و دارایی او رخ دهد، به اختلاج اعضای بدن نسبت می دادند و با توجه به آن پیشگویی هایی می کردند که با طب قدیم و یافته های علم پزشکی و روان شناسی امروز قابل تفسیر و تبیین نیست. باورهای عامه درباره اختلاج آن قدر گسترده بود که در ادبیات منثور و منظوم فارسی از کتاب کلیله و دمنه گرفته تا شعر شعرای گذشته، همچون اشعار خاقانی، نظامی، کمال الدین اصفهانی، سعدی، صائب تبریزی و شعرای معاصر، چون فروغ فرخزاد و قیصر امین پور بازتاب پیدا کرده است.
    در این پژوهش که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز آن از روش کتابخانه ای استفاده شده است، پس از بیان معانی لغوی و اصطلاحی واژه اختلاج و مبانی فیزیولوژیک این عارضه و علل حادث شدن آن در بدن انسان، جایگاه اختلاج در باورهای عامیانه ایرانیان قدیم و بازتاب آن در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که اختلاج یکی از باورهای عامیانه ایرانیان قدیم بوده است و اگر عضوی از بدن شخص می جهید، آن را نشانه وقوع رویدادی خوش و ناخوش می دانسته اند.
    کلید واژگان: اختلاج, باورهای عامیانه, طب قدیم, آثار منظوم و منثور}
    Omid Veiskarami, Mohammad Rezaei, Hosseyn Kia
    Folklore makes up a vast part of a society’s culture and literature. To have a fine understanding of what one is looking for beliefs, culture and civilization of any society and its folklore should precisely be studied. This also can be helpful in understanding the vague and problematic areas found in old literary texts and poetry.
    Of Iranian's folklore is Ekhtelaj which is considered unintentional both in ancient and modern medicine. The early people attributed what might happen a person himself, his relatives and / or properties to Ekhtelaj and made predictions which are not justifiable based on ancient and modern medicine as well as modern psychology.
    Ekhtelaj was so influencing among people and their folklore that exists in all written literary works( i.e. prose and verse).This can be found in Kelileh and Demnneh,in works of old poets (e.g Khaghani, Nizami,Kamaladin Isfahani,Saeb Tabrizi) as well as contemporary poets (e.g.Forough Farokhzad and Gheisar Aminpour).
    To collect information, survey library methods were used. The present research deals with this leading issue in Persian literature. It has been given a try to define its literal definition, discuss its idiomatic concept, elaborate on its physiological aspect and then the most important part focuses on Ekhtelaj in folklore and its reflection in Persian Literature. The study results reveal that Ekhtelaj was a main element in ancient Iranian's folklore and its occurrence would be interpreted as a case of something good and /or something unpleasant.
  • حمید جعفری قریه، فاطمه احمدی زاده کهن
    یکی از پر رمزورازترین باورهای عامیانه مردم جنوب کرمان در گذشتهاعتقاد به پرنده‏ای به نام «مرغ شو» بوده است. مردم این ناحیه می‏پنداشتد که این مرغ رنگ زرد طلایی دارد، قادر است اندازه خود را تغییر دهد، به‏طور معمول در شب ظاهر می‏شود، و با مکیدن خون نوزاد سبب مرگ او می‏شود. داستان‏های مربوط به مرغ شو در گذر زمان، با واقعیت و خیال درهم‏ آمیخته‏اند و این پرنده که به‏گونه‏ای با موجودات اساطیریپیوند دارد، در باور مردم، به مرغی شگرف و هراسناک تبدیل شده است. نگارندگان این پژوهش کوشیده‏اند به شیوه توصیفی- تحلیلی، به معرفی این پرنده و ردیابی آن در اسطوره های سایر ملل بپردازند. حاصل آنکه این مرغ اساطیری بخشی از بن‏مایه های داستان سیمرغ، موجودی به نام خون‏آشام، مرغ کمک، گارودا در اسطوره های هندی، و استیمفالی در یونان، و لیلیت یا لیلیتو در اسطوره های بین‏النهرین را با خود همراه دارد. خون‏آشام بودن مرغ شو و مرگ‏آفرینی آن نیز با ناشناخته بودن برخی از بیماری ها برای مردم گذشته در پیوند است.
    کلید واژگان: اسطوره, باورهای عامیانه, خون آشامی, مرغ شو, مرگ آفرینی}
  • رحمان مشتاق مهر*، فریبا عظیم زاده جوادی
    باورهای عامیانه یکی از عناصر سازنده فرهنگ عامه است. قانونمندیی که عوام در روابط میان اشیا و مظاهر خارجی طبیعت برقرار می کنند، با تثبیت شدن در میان توده مردم به صورت جزئی از فرهنگ عامه در می آید و بررسی و تحلیل این نگرش ها، دید روشنی از زمینه فرهنگی و اجتماعی آنها به دست می دهد. این باورها وقتی با پشتوانه ای از ذوق هنری همراه و با لحن هنرمندانه بیان می شوند، هرچه بیشتر در اذهان عموم نفوذ می یابند. کمال الدین اصفهانی از جمله شاعرانی است که با نکته سنجی های دقیق خود، از این دیدگاه های عامیانه، به عنوان دستمایه ای برای مضمون-سازی و بسط و گسترش اندیشه های خود بهره برده است؛ به طوری که نگرش عامیانه به عناصر مختلف طبیعت، از جمله جانوران و اجرام سماوی و نیز اشارات مربوط به معتقدات عامه در خصوص برخی رفتارهای انسانی، در شعر وی نمود دارد. بر اساس نتیجه حاصل شده، این بازتاب اندیشه گاه بیانگر عقیده ای خرافی است، گاه ریشه در اساطیر دارد و گاه از پیشینه ای دینی برخوردار است که نسل به نسل ادامه یافته و در عصر زندگی کمال ساری و جاری است. در این جستار سعی بر آن است که تنوع و ظهور و بروز باورهای عامیانه در دیوان کمال الدین اصفهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و با ذکر نمونه هایی تبیین گردد.
    کلید واژگان: اسطوره, باورهای عامیانه, فرهنگ عامه, کمال الدین اصفهانی}
    Rahman Moshtaghmehr*, Fariba Azimzadeh Javadi
    Folk beliefs are one of the forming components of folklore. Rules which are made by folk people for the relations between things and external symbols of the nature are changed to part of folklore through stabilization among public people. Studying and analyzing such attitudes gives a clear vision of their cultural and social background. When such beliefs are expressed with support of artistic taste, they penetrate more in public people's mind. Kamalodin Esfahani is among the poets who used public attitudes as a theme for conceptualizing and developing public thoughts through detailed discerning, in such a way that public attitude about different components of nature including animals, celestial objects, and also implications related to public beliefs about some of human behaviors can be seen in his poetry. According to results of this study, this reflection of thought, at times, explains surreptitious beliefs, at other times has stem in myths, and at some points involves a religious background which has been transferred from generation to generation, being common and ongoing in Kamal's era. In this study it is tried to study variety, diversity and advent of public beliefs in Kamalodin's Divan along with presenting some examples.
    Keywords: Myth, Folk beliefs, Folklore, Kamaldin Esfahani}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال