به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زیبایی شناسی انتقادی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « زیبایی شناسی انتقادی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • آرزو حسین پور چیانه، کامران پاشایی فخری*، پروانه عادل زاده
    ادبیات معاصر فارسی از نظر بینش عمیق اجتماعی و سیاسی و وسعت دید انسانی و اهداف مردمی، که در گذشته ادبی ایران کمتر امکان بروز یافته بود بی مانند است. شاعران و نویسندگان این دوره همگام با دیگر افراد جامعه، مظاهر زشت اجتماع را به باد انتقاد می گرفتند و ادبیات که پیش از این به سبب ترتیب نظام اجتماعی نمی توانست از حکومت ها انتقاد به سزایی بکند در این دوره چون سلاحی برای کسب آزادی و ابزاری برای بیان انتقادهای سیاسی و اجتماعی به کار آمد. محمدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک) از شاعران برجسته معاصر محسوب می گردد. او شعر نیمایی را با گونه ای تعهد اجتماعی و نگرش انتقادی درآمیخت. موضوع اجتماعی «انتقاد» با ظهور مکتب فرانکفورت شکلی منسجم تر و علمی تر یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اشعار شفیعی کدکنی بر اساس نظریه زیبایی شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت است. نوع نگاه شفیعی به کیفیت پیوند هنر با اجتماع حاوی رویکردی انتقادی است. رویکردی که به تعبیر متفکران فرانکفورت در هنر اصیل مدرن به خوبی قابل مشاهده است. مطابق با این دیدگاه، هنر مدرن بی آنکه به تصویر گر واقعیت های اجتماعی فروکاسته شود و در دام تفنن جویی مفرط بیفتد به صورتی غیرمستقیم به نفی وضعیت حاضر می پردازد. نتایج نشان می دهد که در شعر شفیعی مناسبات انتقادی هنر با جامعه به شکلی عالی نمایان می شود، انتقاد  با استفاده از شگردهای خاصی چون طبیعت گرایی، نمادپردازی، قالب های خاص انتقادی و... در شعر او نمایان است. علاوه بر این مضامین انتقادی در بافت شعری، امکان جالبی در حوزه نقد سیاسی و اجتماعی در اختیار او نهاده است.
    کلید واژگان: شفیعی کدکنی, مکتب فرانکفورت, زیبایی شناسی انتقادی, جامعه}
    Arezoo Hoseinpor, Kamran Pashaei Fakhrei *, Parvaneh Adelzadeh
    Persian contemporary literature is unique in the history of Iranian literature cosidering its deep social and political views and the diversity of its anthropological approach. The writers and poets of this era along with the other members of society  criticesed the ugly aspects of society, and literature, which had been unable to criticise due to social hierachies prior to that time, was acting like a weapon to gain freedom as an efficient tool to express political and social criticisim. M. Reza Shafi Kadkani is an eminent contemporary poet and has mixed Nimaii poem with a social commitment and critical view. Critical theory has become more scientific and concentrated with the advent of Frankfurt school. The present study aims to analyse the poems of Shafi Kadkani based on the theory of Critical aesthetics of Frankfurt School. The approach, taken by Shafii, toward the quality of the link between art and society, is critical. According to Frankfurt school, this approach is quite observable in the genuine modern art. In accorandance  with this appraoch, the modern art, needles to be inferiorized to depict the social realities and trapped in the extremist entertainment,  denies the status qua indirectly. Based on the results, in the poems of Shafii , the interrelation of critical art to society appears in the best possible way. Criticisim utilizing certain ways such as naturalism, symbolism, certain critical contexts and ..etc is salient in his art. In addition to these critical concepts in his poems, it has given an ability to criticize his poems politically as well as socially.
    Keywords: Shafii Kadkani, Frankfurt school, Aesthetic Criticism, society}
  • تورج سهرابی*، یحیی معروف، محمدنبی احمدی

    ادبیات هر دوره‎ای متاثر از اوضاع و شرایطی است که با آن تعامل دارد. شعر خزعل ماجدی (متولد 1951) و نسیم شمال (1313- 1249) نیز متاثر از شرایطی است که از دیرباز، دشمنان برای عراق و ایران پدید آورده بودند. این دو شاعر در ابعادی گسترده و با نگرشی سلبی‎نگر، وضعیت جامعه خود را نقد کرده‎اند. نظریه زیبایی شناسی انتقادی به عنوان محصول مکتب فرانکفورت در قرن بیستم پا به عرصه وجود گذاشت و عمده ‎ترین هدفش را می‎توان مخالفت با وضعیت موجود و درنهایت رهایی‎ انسان معاصر به‎ عنوان موجودی آزاد دانست. جریان ادبی شعر عربی و فارسی به ‎دلیل اشتراک در شرایط اجتماعی - فکری - سیاسی، تجربه ‎های مشترکی را رقم زد که این تحول تقریبا هم در محتوا و هم در فرم آثار ادبی دو ملت قابل مشاهده است. یکی از مهم‎ترین عناصر شعری مشترک خزعل ماجدی - به عنوان شاعر عراقی - و نسیم شمال - شاعر ایرانی - روح و فضای انتقادی است که بر اشعارشان سایه افکنده است. شیوه به ‎کار گرفته شده در نوشتار پیش رو، تطبیق اشعار دو شاعر ایرانی و عراقی براساس مکتب آمریکایی و برمبنای تحلیل و تفسیر کتابخانه ‎ای است. این دو ادیب همچون نظریه‎ پردازان مکتب فرانکفورت و نظریه زیبایی ‎شناسی انتقادی، ایدیولوژیکی بودن هر نوع اثر ادبی و غیر ادبی را نفی می‎کنند و اصالتش را در استقلال آن می‎دانند. پژوهش حاضر بر آن است تا اصلی‎ترین دغدغه‎ های فکری هردو شاعر را از چهار جنبه مشترک: رمز سیاسی، رمز اجتماعی، رمز اسطوری و رمز تاریخی که دارای بار نمادین است؛ ازنظر زیبایی‎ شناسی انتقادی مقایسه و تحلیل کند. از تحلیل اشعار ایشان چنین استنباط می شود که ریشه تمام مشکلات ایران و جهان عرب براساس این نظریه، سلطه سیاسی حاکم است و راه ایجاد آزادی در جامعه، حذف سلطه ‎گری در کشور است. خزعل ماجدی و نسیم شمال به طور رمزی اندیشه ‎های ضد استعماری خود را بیان نموده و برای تجسم بخشیدن به واقعیت‎ کشور و تهییج جامعه از رمزهای اجتماعی و سیاسی و اسطوری و تاریخی کمک گرفته‎اند‎ تا بدین وسیله اهداف و ارزش‎های مورد نظر خود را رواج دهند.

    کلید واژگان: خزعل الماجدی, نسیم شمال, مکتب فرانکفورت, زیبایی‎شناسی انتقادی}
    Touraj Sohrabi *, Yahya Marouf, MohammadNabi Ahmadi

    The literature of each period is influenced by the interacting circumstances of that particular period. The poetry of Khazal Majedi (born in 1951) and Nasim Shomal (1313-1299) experience the impact of the conditions created by the enemies of Iraq and Iran for a long time. These two poets have criticized the existing situation of their society back in the old days on a large scale and have held a negative attitude against it. The theory of critical aesthetics emerged as a production of Frankfurt School of thought in the twentieth century, and the main goals it carried were opposing the existing status and, ultimately, experiencing the liberation of contemporary man as a free being. The current literature of Arabic and Persian poetry, due to their common social-intellectual-political conditions, have formed common experiences which comprise this change in almost both the content and form of the literary works of the two nations. One of the most prominent elements of the common poetry of Khazal Majidi - as an Iraqi poet - and Nasim Shomal - an Iranian poet - is the critical spirit and atmosphere that has overshadowed their poems. The method used in this article is to compare the poems of two Iranian and Iraqi poets based on the American school of thought and the library analysis and interpretation. These two writers, like the theorists of the Frankfurt School of thought and the theory of aesthetics and critical theory, deny the ideology of any literary or non-literary work and consider its authenticity in its independence. This article aims to address the main intellectual concerns of both poets from four common aspects: political code, social code, mythical code and historical code which carries a symbolic meaning that is the critical comparison and analysis from an aesthetic point of view. From the analysis of the poems for both poets and the understanding of their views, it is inferred that the root of all problems in Iran and the Arab world, according to this theory, is political domination and the way to create freedom in society is to eliminate hegemony in the country. Criticism of the ruling political domination, opposition to positivism, revolutionary art, etc. are among the main foundations of this theory. Khazal Majidi and Nasim Shomal have symbolically expressed their anti-colonial ideas and have used social, political, mythological and historical codes to embody the reality of the country and stimulate the society, thus achieving their goals and values and develop their opinions.

    Keywords: Khazal Al-Majidi, Nasim Shomal, Frankfurt School, Critical Aesthetics}
  • مهناز فولادی*

    انتقاد به جایگاه زنان در جامعه یکی از مشخصه های رمان های رضا براهنی، داستان نویس مطرح معاصر است. مقاله حاضرکوششی جهت تحلیل و بررسی این دیدگاه انتقادی وی در رمان های روزگار دوزخی آقای ایاز، آواز کشتگان، رازهای سرزمین من و آزاده خانم و نویسنده اش است. به دلیل بازتاب دیدگاه انتقادی براهنی در بستر رمان و تطابق با دیدگاه زیبایی شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت نسبت به این که هنر و ادبیات باید با رویکرد سلبی و مخالف خوان به مبارزه با شرایط موجود برای رسیدن به شرایط مطلوب برآیند، رمان های مذکور براساس این نظریه تحلیل و بررسی شدند. یافته ها نشان می دهد وی در رمان های نام برده شده به هدف آگاه کردن جامعه و بهبود جایگاه زنان، با دیدگاه مخالف خوان و سلبی، به انتقاد از وضعیت آنان در جامعه پرداخته است. براهنی در رمان روزگار دوزخی آقای ایاز با توصیفات تلخ و گاه گزنده ریشه منفعل بودن زنان را حاکمیت تاریخ مذکر و مردسالار می داند. در آواز کشتگان و رازهای سرزمین من علاوه بر انتقاد از مردسالاری حاکم و نگاه جنسیتی به زن، نشان می دهد حوادث اجتماعی منجر به انقلاب اسلامی، باعث ظهور توانمندی های بالقوه زنان و تاثیر پررنگشان در جامعه شده است. وی در رمان آزاده خانم و نویسنده اش زن را روح عشق و شور زندگی می داند؛ اما به دلیل ناشناخته بودن و ناآگاهی جامعه باز هم تاریخ مردسالاری غالب، مانع بروز استعدادهای او می شود.

    کلید واژگان: رمانهای رضابراهنی, زن, زیبایی شناسی انتقادی, مکتب فرانکفورت, مردسالاری}
    Mahnaz Fooladi *

    Criticism of the position of women in society is one of the most prominent features of the novels of Reza Baraheni, a prominent contemporary novelist. The present article attempts to analyze and criticize this critical view of him in on the novels; Roozegare Doozakhie Agaie Ayaz, Avazekoshtegan, Razhae Sarzamine Man and Azadeh khanom va Nevisandeash, due to the reflection of Braheni's critical of view in the context of the novel and in accordance with the Frankfurt School's critical aesthetic of view that art and literature should fight against the existing conditions in order to achieve the desired conditions, the novels were analyzed according this theory. The findings show that in the mentioned novels, in order to inform the society and improve the position of women, Baraheni criticizes their position in the society with a dissenting and negative of view. In Roozegare Doozakhie Agaie Ayaz, he considers the root of women's passivity to be the rule of male and patriarchal history. In Avazekoshtegan and Razhae Sarzamine Man addition to criticizing the ruling patriarchy and the gendered view of women, it shows that the social events leading up to the Islamic Revolution have given rise to the potential of women and their significant impact on society. In the novel Azadeh khanom va Nevisandeash, he considers woman as the soul of love and passion of life; but due to the unknown and ignorance of the society, the history of patriarchy still hinders the emergence of their talents.

    Keywords: Reza Baraheni's Novels, Woman, Critical Aesthetic of Frankfurt school, Patriarchy}
  • زهرا وکیلی نوش ابادی، علی نجفی ایوکی*، اسدالله بابایی فرد، مریم جلائی
    نظریه ی زیبایی شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت، به هنر به مثابه ی یک مقوله ی مستقل می نگرد و بر اصالت آن تاکید می نماید. بر اساس مبانی این نظریه، موفق بودن یک اثر هنری در گرو سازش نکردن با ناسازگاری ها و عدم تاییدآن هاست. ادونیس به عنوان شاعر نوگرای معاصر عربی، با بهره گیری از ساخت های جدید زبانی، بر آن است تا امکان های جدید شعری را تجربه کند. زبان انتقادی وی، نظام ساکن و تاییدگر سلطه را به لرزه درمی آورد، تناقض های موجود در جامعه را افشا می کند و می کوشد تا جامعه ای بر پایه ی عدالت، آزادی و اندیشه ورزی بنا نماید. در پرتو اهمیت مساله، پژوهش حاضر تلاش دارد تا براساس نظریه ی زیبایی شناسی انتقادی و با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی اشعار انتقادی ادونیس در دفترهای شعری «اغانی مهیار الدمشقی»، «تنبا ایها الاعمی» و «هذا هو إسمی» بپردازد؛ دفترهایی که در آن شاعر قضایای موجود در جامعه را به چالش می کشد و برای بیداری و روشنگری انسان معاصر و آشنایی وی نسبت به آزادی و شهامت انتقاد نسبت به نابسامانی شرایط حاضر در جهت رسیدن به جامعه تلاش می نماید. بررسی نمونه های شعری شاعر، نشان دهنده ی آن است که ادونیس به استقلال هنر، باور دارد و کوشیده تا ملت عرب را بیدار سازد. او نپذیرفته که یک شاعر در قید و بند باشد، از حکومت یا حاکم خاصی دفاع نماید و یا وامدار شخص یا اشخاصی باشد؛ بلکه از نظر او وظیفه شاعر این است تا ضمن سلطه ناپذیری، در برابر هر نیرویی که انسان را محدود می سازد و آزادی وی را سلب می کند بایستد و با آن جریان به مبارزه برخیزد.
    کلید واژگان: زیبایی شناسی انتقادی, مکتب فرانکفورت, سلطه ناپذیری, ادونیس}
    Zahra Vakili Noosh Abadi, Ali Najafi Ivaki *, Asadollah Babaiefard, Maryam Jalaye
    The critical aesthetic theory of Frankfurt school regards art as an independent field and emphasizes its genuineness. According to this theory, success of a work of art depends on irreconcilability to compatibilities and disapproval of them. Ali Ahmad Saeid, a contemporary Arab poet, has been considered as a modernist in Arabic literature, and he has tried to use new language structures to experience new poetry. His critical language shakes the dominant ruling system and reveals the contrasts in the society. He tries to create a society based on justice, freedom and thinking. This research seeks to review Adonis's critical poetry in his anthology based on critical linguistics and the conceptual analysis method. The chapters of his book of poems challenge the events in the society, raise public awareness and awaken the society so as to criticize the current turbulent situation freely. The research gives evidence that the poet not only believes in the independence of poets of the government or certain people but also regards this as a poet’s duty to stand against any force which restricts him.
    Keywords: Critical aesthetic theory, Frankfurt school, Intolerance, Adonis}
  • فریبا میرزامحمدنیا*، محمدعلی گذشتی، عالیه یوسف فام
    زیبایی شناسی انتقادی مهم ترین دستاورد مکتب فرانکفورت است. به اعتقاد زیباشناسان انتقادی هنر اصیل باید بتواند از قید شباهت ها و همسانی های القاء شده توسط سیستم حاکم خلاصی پیدا کند و در جهانی که ماهیت معنا در آن دست خوش ویرانی ست، آزادی معناسازی را محقق نماید. در این مقاله هنر شاملو با چنین رویکردی، به روش توصیفی تحلیلی بررسی شده؛ بدین ترتیب که ابتدا شواهد از متن استخراج و سپس به یاری نظریه تحلیل شده است. از آنجایی که اشعار او پیوندی تنگاتنگ با بافت موقعیتی برقرار می کنند بررسی آنها با رویکردی جامعه شناسانه ضروری می نماید. در این مختصر، نگاه متفاوت شاملو به هنجارهای معناشناختی مرسوم و نقص ها و کاستی های جامعه مدرن ذیل عناوینی دسته بندی و بررسی شده است. پربسامد ترین هنجارشکنی های معناشناختی او در حوزه باورهای مرسوم ایدیولوژیک، تقابل های دوتایی و مظاهر جامعه مدرن رخ می دهد و پربسامدترین اعتراض های صریح او ارزش های حاکم بر جوامع مدرن را نشانه می گیرد. بدین ترتیب ساختار منسجم فکری شاملو که در پس اشعارش حضور مطلق دارد به تصویر کشیده می شود تا به کشف ایدیولوژی اثر و ترسیم جهان بینی شاعر یاری رساند.
    کلید واژگان: زیبایی شناسی انتقادی, شاملو, هنجارشکنی, بافت موقعیتی}
    Fariba Mirzamohammadnia *, Mohamadali Gozashti, Aliyeh Yuseffam
    It can be claimed that Critical Aesthetics is the most important achievement gained from the Frankfort School. As critical Aestheticians believe, noble art should be able to free itself from homogeneity and similarity induced by dominant governments. It should, also, be able to actualize free meaning creation in a world where the origin of meaning is being devastated. In the present article, the art of Shamloo was investigated descriptively and analytically, from the stated perspective. The process followed was extracting case examples from the original text and analyzing them according to the theory. Since his poems are in close relationship with local texture of society, the study necessitates accessing sociological perspectives, as well. In this article, Shamloo’s versatile views toward prevalent semantic norms and the deficiencies of the modern society in this regard are categorized under different headings. His most frequent semantic norm breaking occurs in the domain of conventional ideological beliefs, binary contradictions, and the manifestation of the modern society. Here, Shamloo’s explicit objections target the values dominating the modern society. This way, his coherent thought construct is pictured behind his poems to help the reader to discover the ideology of his work and picture the poet’s world view.
    Keywords: Critical Aesthetics, Shamloo, norm breaking, Local texture}
  • آرزو حسین پور چیانه، کامران پاشایی فخری*، پروانه عادل زاده

    ادبیات معاصر فارسی از نظر بینش عمیق اجتماعی و سیاسی و وسعت دید انسانی و اهداف مردمی، که در گذشته ادبی ایران کمتر امکان بروز یافته بود بی مانند است. شاعران و نویسندگان این دوره همگام با دیگر افراد جامعه، مظاهر زشت اجتماع را به باد انتقاد می گرفتند و ادبیات که پیش از این به سبب ترتیب نظام اجتماعی نمی توانست از حکومت ها انتقاد به سزایی بکند در این دوره چون سلاحی برای کسب آزادی و ابزاری برای بیان انتقادهای سیاسی و اجتماعی به کار آمد. هدف پژوهش حاضر بررسی اشعار نیما یوشیج بر اساس نظریه زیبایی شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت است. نوع نگاه نیما به کیفیت پیوند هنر با اجتماع حاوی رویکردی انتقادی است. رویکردی که به تعبیر متفکران فرانکفورت در هنر اصیل مدرن به خوبی قابل مشاهده است. مطابق با این دیدگاه، هنر مدرن بی آنکه به تصویر گر واقعیت های اجتماعی فروکاسته شود و در دام تفنن جویی مفرط بیفتد به صورتی غیرمستقیم به نفی وضعیت حاضر می پردازد. نتایج نشان می دهد که در شعر نیما مناسبات انتقادی هنر با جامعه به شکلی عالی نمایان می شود، انتقاد با استفاده از شگردهای خاصی چون طبیعت گرایی، نمادپردازی، عناصر درون مایه ای چون عشق، انتقاد از مردم و جامعه و... در شعر او نمایان است. علاوه بر این مضامین انتقادی در بافت شعری، امکان جالبی در حوزه نقد سیاسی و اجتماعی در اختیار او نهاده است.

    کلید واژگان: نیما یوشیج, مکتب فرانکفورت, زیبایی شناسی انتقادی, جامعه}

    Contemporary Persian literature is unmatched in terms of its deep social and political insights and the breadth of human vision and popular goals that had rarely been possible in Iranian literary past. The poets and writers of this period, along with other members of society, criticized the ugly manifestations of society, and literature which before could not be criticized by governments for the sake of social order in this period as a weapon for Freedom and the means were used to express political and social criticism. The purpose of the present study is to examine Nima Yooshij''s poems based on the theory of critical aesthetics of the Frankfurt School. Nima''s approach to the quality of art''s connection with society has a critical approach. An approach that, as Frankfurt''s thinkers have interpreted it, is well visible in modern art. According to this view, modern art indirectly rejects the present situation without being reduced to the illustrator of social realities and entangled in excessive recreation. The results show that in Nima''s poetry, the critical relations of art with society appear to be excellent, with the use of certain techniques such as naturalism, symbolism, themes such as love, criticism of people and society, etc. It is evident in his poetry. In addition to these critical themes in the context of poetry, he has an interesting opportunity in the field of political and social criticism

    Keywords: Nima Yoshige, Frankfurt school, Critical Aesthetics, society}
  • فریبا میرزامحمدنیا*، محمدعلی گذشتی، عالیه یوسف فام

    سبک شناسی انتقادی رویکرد جدیدی است که ریشه در زیبایی شناسی انتقادی دارد و به تاثیر از دیدگاه های مکتب فرانکفورت پدید آمده است. بررسی متغیرهای سبکی یک متن از منظر انتقادی به کشف ایدئولوژی متن و چگونگی رابطه متن با مرکز سلطه منتهی می شود. در اشعار شاملو از منظر سبک شناسی انتقادی لایه کاربردشناختی و لایه بلاغی و واژگانی قابل بررسی هستند. ذیل لایه کاربردشناسی به بررسی دو متغیر سبکی تکثیر معنا و نوع نگاه هنجارشکن شاملو به اسطوره ها پرداخته شده و تحلیل این شاخصه ها به یاری نظریه زیبایی شناسی انتقادی صورت پذیرفته است. ذیل لایه بلاغی و واژگانی دو متغیر سبکی باستان گرایی و تکرار مورد واکاوی قرار گرفته که از منظر زیبایی شناسی انتقادی این شاخصه ها در خدمت هنجارگریزی زمانی و تقبیح الگوی قدرت در دوران مدرن و نفی سلطه و سرکوب قرار می گیرند. در این بررسی ها، اشعار شاملو در موضعی نفی گرا نسبت به مرکز سلطه قرار دارند. او به یاری شاخصه های سبکی، تک ساحتی شدن انسان مدرن و الگوی قدرت در جوامع معاصر را نقد می کند.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی انتقادی, سبک شناسی انتقادی, شاملو}
    Fariba Mirzamohammadnia *, Mohamad Ali Gozashti, Aliyeh Yuseffam

    Critical stylistics is a new approach rooted in critical aesthetics that has emerged from the perspectives of the Frankfurt School.. The study of stylistic feature of a text from a critical point helps us understand how the text is related to the power and what the ideology of the text is. In Shamlou's poems, from the point of view of critical stylistics, the layer of pragmatics and rhetorical and lexical layers can be examined. From the perspective of the pragmatic layer we can study propagation of meaning and deviation on the poems of Shamlou. The analysis of these indicators has been done with the help of critical aesthetic theory. From the perspective of the rhetorical and lexical layers we can study archaism and repetition. From an aesthetic point of view, these attributes are explained deviation on the poems and criticism of power in modern times. In these studies, Shamlou's poems are in a negated position toward the center of domination. He criticizes the one-dimensional man in modern times and also the pattern of power in contemporary societies.

    Keywords: Critical Aesthetics, Critical stylistics, Shamlou}
  • مرتضی محسنی، غلامرضا پیروز
    بی شک مهمترین عنصر معنایی شعر پروین، روح انتقادی آن است. شعر پروین متاثر از ساختار اجتماعی ایران پیش و پس از مشروطه است. او در حجم وسیعی از اشعار با نگرش سلبی، وضع موجود جامعه خود را در بوتهنقد و داوری قرار داده و در به جلوه درآوردن زیباشناختی و هنرمندانه اندیشه های انتقادی تلاش و کوشش کرده است.
    در دیدگاه پروین صرفا هنری موجه و مقبول است که در خدمت کارکرد ارتقابخشیدن به آگاهی فرهنگی و انتقاد سازنده باشد. چنین دیدگاهی دقیقا همگرایی و همسانی نگرش پروین را با آموزه های نظریه پردازان زیباشناسی انتقادی(مکتب فرانکفورت) نشان می دهد.
    مؤلفان این مقاله درنظر دارند ضمن طرح اجمالی دیدگاه نظریه زیبایی شناسی انتقادی، اشعار پروین را در ساحت آموزه های این رویکرد ادبی بررسی و تحلیل کنند.
    کلید واژگان: پروین اعتصامی, زیبایی شناسی انتقادی, اندیشه های اجتماعی, بازتاب هنری}
    Morteza Mohseni, Gholamreza Pirooz
    Quite undoubtedly, social criticism is the most significant element in thepoetry of Parvin Etesami. Her poetry is largely influenced by the socialstructure of pre and post Constitution Revolution of Iran. In a large numberof her poems, she criticizes the current state of affair of the country throughdepicting artistic as well as critical thoughts of the period. From her point ofview, justified and popular art is one which is at the service of improvingcultural awareness and constructive criticism. Such an approach is greatly inline with the doctrines of critical aesthetics theoreticians (Frankfurt School).The authors of the current article attempt to give a concise definition ofcritical aesthetics theory and then apply the doctrines of this school ofthought to the poetry of Parvin Etesami.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال