به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « میشل فوکو » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «میشل فوکو» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرزانه جورابچی بخارایی*، اکبر شایان سرشت، سمیه حمیدی

    متون ادبی در کنار پیوند با اوضاع اجتماعی زمانه خویش، گویای روابط پیچیده قدرت نیز هستند. در قصاید ناصرخسرو گفتمان های موجود در جامعه به گونه ای بازنمود شده که عمدتا مقاومت هدفمند شاعر را در برابر ساخت قدرت حکومت سنی مذهب غزنوی نشان می دهد. بیشترین چالش های فکری ناصرخسرو را نقد قدرت و گفتمان های سیاسی و مذهبی عصر غزنوی به خود اختصاص داده است. شاعر بر اساس دانش دینی و چیره دستی زبانی خود، هژمونی گفتمانی حاکمیت غزنوی را به چالش می کشد. از نگاه شاعر، ساختار حکومت در آن دوره ترکیبی از اقتدار سیاسی و مذهبی است و نحوه اعمال و تثبیت قدرت، با تفسیر سیاسی از دین و دانش فقه شافعی در جهت مشروعیت بخشی به حکومت صورت می گیرد. ناصرخسرو به عنوان یک شاعر شیعی مذهب تلاش می کند تا در قالب سروده هایش به مشروعیت زدایی از حاکمیت سیاسی زمانه اش بپردازد. مساله نوشتار حاضر آن است که ناصرخسرو در آیینه اشعارش چگونه در برابر گفتمان غالب حاکمیت غزنوی واکنش نشان می دهد و باورهای مذهبی اش در ساخت گفتمان مشروعیت زایش تبلور می یابد؟ روش پژوهش حاضر تاریخ-گرایی نوین میشل فوکو است. دستاورد پژوهش نشان می دهد که گفتمان ناصرخسرو در جهت مشروعیت زدایی از نظام سیاسی و اجتماعی عصر خویش، جدال گفتمان قدرت میان فقه سیاسی اهل سنت و شیعه را نشان می دهد.

    کلید واژگان: ناصرخسرو, میشل فوکو, تاریخ گرایی نوین, قدرت, غزنوی}
    Farzane Joorabchi Bokharaee *, Akbar Shayan Seresht, Somaye Hamidi

    Literary texts, in connection with the social conditions of their time, also show the complex relations of power. In Naser Khosrow's poems, the existing discourses in the society are represented in a way that mainly shows the poet's resistance against the construction of the power of the Sunni government of Ghaznavid religion. Nasser Khosrow's greatest intellectual challenges are the critique of power (hegemony, domination) and the political and religious discourses of the Ghaznavid era. Based on his religious and linguistic knowledge, the poet challenges the discourse hegemony of Ghaznavid rule. According to the poet, the structure of government in that period is a combination of political and religious authority and the way of exercising power is done by political interpretation of religion and knowledge of Shafi'i jurisprudence in order to legitimize the government. Nasser Khosrow, as a Shiite poet, tries to delegitimize the political rule of his time in the form of his poems. The issue of the present article is how Naser Khosrow reacts to the dominant Ghaznavid discourse in his poems and how his religious beliefs are crystallized in the construction of the discourse of legitimacy and reproduction? The method of the present study is Michel Foucault's discourse of power and modern historiography. The result of the research shows that Naser Khosrow's discourse in order to delegitimize the political and social system of his time, shows the conflict of power discourse between Sunni and Shiite political jurisprudence.

    Keywords: Nasser Khosrow, Michel Foucault, Discourse, Power, Ghaznavi}
  • Iraj Soleimanjahan *, Hiwa Weisi

    This study attempts to examine Tom Wolfe’s The Electric Kool-Aid Acid Test in the light of the ideas of Michel Foucault, specifically the notions of normalization, institutions, and surveillance that tackle the relationships among power, institutions, and literature. The analysis posits that, in the context of the 1960s, the American government took advantage of all the institutions which were supposed to guarantee the freedom of individuals to curtail their freedom. Seeking to create a normal, ordinary, and homogeneous society, these administrations have employed the police, law, prison, and other overlapping institutions that work in tandem to create circuits of institutions which guarantee to reduce  human beings to simpletons who are docile, meek, and ready to fit in place properly. The normality and ordinariness favored by the authorities are also implemented since the novel starts by depicting free individuals whose identities hinge on their being abnormal while it ends when their movement is shattered, and the protagonist is seen as a simpleton serving the forced labor sentence of the judges of both the government and normality. Freedom emerges as a mirage than truth as there seems to be no outside through which individuals can live outside the domination of controlling apparatuses.

    Keywords: Abnormality, Individuality, Institutions, Michel Foucault, Normalization, Surveillance}
  • فاطمه مظفری*، فیروزه عامری، عفت السادات حسینی
    برخی از نظریه پردازان فمنیسم بر این باورند که در تحلیل فوکو از مفهوم قدرت، مسیله انقیاد یا غلبه جنسیتی به وضوع تبیین نشده است. از این رو، آنان به واسطه تلفیق مولفه های فوکویی قدرت با مفاهیم فمنیسم، رویکرد فمنیسم فوکویی را ابداع نموده اند تا به مسیله سلطه در روابط جنسیتی پاسخ قانع کننده-ای دهند. آن ها معتقدند که جنسیت، مسیله ای ذاتی و بیولوژیکی نیست؛ بلکه توسط صاحبان قدرت یک جامعه، تولید و به سوژه ها القاء می گردد. به همین دلیل سوژه ها پس از پذیرش ایده ال های زنانگی ساخته شده به عنوان گفتمان های حقیقی، به طور داوطلبانه به خود-انضباطی می پردازند که همان اطاعت از نظام مردسالاری است. از این رو، فمنیست ها می کوشند تا علیه هنجار های زنانگی نهادینه شده مقاومت کنند و به زنان آزادی بخشند. پژوهش حاضر با هدف شناساندن مبانی این رویکرد به علاقمندان حوزه نقد ادبی و آشنا ساختن آنان با نظریه پردازان موج های مختلف آن، می کوشد تا آگاهی مخاطبان را نسبت به نوین سازی قدرت مردسالار دو چندان سازد. همچنین نشان می دهد که چگونه صادق هدایت در داستان «عروسک پشت پرده»، با توصیف شیفتگی شخصیت اصلی داستان نسبت به زن مجسمه، به طور ضمنی ویژگی های زن ایده ال جامعه نوین مردسالار را ترسیم کرده است. به علاوه بیان می کند وجود شخصیت دختری به نام درخشنده در این داستان حاکی از آن است که زنان جامعه به دنبال کشف گفتمان های جنسیتی تولید شده هستند تا بتوانند با اعمال قدرت انضباطی بر خود و محصور کردن خودشان در دستگاه سراسربین و با اعمال تکنیک های القاء شده توسط نظام مردسالار برخود توجه مردان را جلب نمایند.
    کلید واژگان: فمنیسم, میشل فوکو, قدرت, مردسالاری, صادق هدایت}
    Fatemeh Mozafari *, Firouzeh Ameri, Efat Sadat Hosseini
    Some feminists believe that Foucault has not specified which gender dominates the other and which gender is dominated in the genealogy of power. Accordingly, by combining the Foucauldian concept of power with feminism, they have created Foucauldian feminism to give a convincing answer to the issue of domination in gender relations. The theorists of this approach believe that gender is not essential or biological; Rather, it is produced and induced by subjects by authorities of society. For this reason, after accepting the constructed ideals of femininity as true discourses, the subjects voluntarily engage in self-disciplining which is obedience to the patriarchal system. Therefore, feminists try to resist internalized norms of femininity and give freedom to women. In fact, this study attempts to introduce the basics of Foucauldian feminism to those who are interested in literary criticism and increases the audience’s awareness of the modernization of patriarchal power. It also demonstrates that Sadegh Hedayat in “The Doll Behind the Curtain,” has also drawn the characteristics of the ideal woman of the modern patriarchal society by describing the fascination of the main character, Mehrdad, towards the statue woman. In addition, with the characterization of a girl, named Derakhshande, he displays that the women seek to discover gender discourses produced by powers and to apply disciplinary techniques to themselves so that they can attract men’s attention.
    Keywords: feminism, Michel Foucault, Power, patriarchy, Sadegh Hedayat}
  • ناهید حجازی*

    در جوامع مختلف، همواره تفکر و نگرش نویسندگان تحت تاثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه بوده است. علاوه بر شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی جامعه، شخصیت و زندگی خود نویسندگان نیز در خلق آثارشان تاثیرگذار بوده و به نوعی در تاروپود آن تجلی یافته است. نویسندگان ایرانی هم از این قاعده مستثنی نبوده اند و با این رویکرد خالق آثار تاثیرگذار شاخصی شدهاند. این مقاله، براساس رویکرد نوتاریخ گرایی و مبتنی بر نظریه های فوکو و گرینبلت، می کوشد ابتدا تاثیر روش زندگی و شخصیت نویسندگان ادبیات معاصر ایران را بر خلق آثارشان جست و جو کند و سپس تاثیرپذیری آنان را از زوایای پنهان و آشکار روابط و مناسبات اجتماعی، سیاسی و اعتقادی جامعه طی سالهای 1300 تا 1380 بررسی کند. چرایی انتخاب نویسندگان و آثارشان در پیوند با رویدادهای اجتماعی از پرسشهای اصلی است که سعی خواهد شد به آن پاسخ داده شود. داده ها نشان میدهد آفرینش هر رمان یا داستان کوتاه در شبکه پیچیده ای از عناصر مختلف قرار دارد و رمان فقط محصول نویسنده و نبوغ و خلاقیت او نیست. نویسنده متاثر از گفتمان های خاصی در اجتماع است و کیفیت زبان و مضامین انتخابی او، علاوه بر آنکه برآمده از عوامل متعدد وشبکه پیچیده ای از نگرشها و انگیزه های او و نیز شرایط سیاسی، اجتماعی فرهنگی جامعه است، پاسخی نیز به نیازهای جامعه است.

    کلید واژگان: ادبیات معاصر ایران, رمان, نوتاریخگرایی, استیون گرینبلت, میشل فوکو}
    Nahid Hejazi*

    The thoughts and attitudes of writers have always been influenced by the political, social, and cultural conditions of their societies, and their personality and life inevitably affect their literary creations as well. Iranian writers are no exception to this rule, and this paper, based on the new historicism approach and Foucault and Greenblatt theories, tries to first seek the influence of the lifestyle and personality of contemporary Iranian writers of 1920 to 2000 on the creation of their works. Furthermore, the impact of social, political, and ideological relations on their works is examined. Why specific authors and their works are selected in this study is a question tried to be answered, regarding the social circumstances and events. The data reveal that the creation of any novel or short story is in a complex network of diverse elements, and the novel is not just the product of the author’s genius and creativity. The author is influenced by certain discourses in society and the quality of his chosen language and themes is the result of his attitudes, motives, and the political and socio-cultural circumstances; moreover, it is a response to the needs of society.

    Keywords: Contemporary Iranian literature, novel, new historicism, Stephen Greenblatt, Michel Foucault}
  • هاتف سیاه کوهیان*
    نوسانات گفتمانی اندیشه «رواداری دینی» در دوره های مختلف تصوف تاثیر مستقیم و غیرمستقیم شرایط اجتماعی و سیاسی این دوره ها را بر قبض و بسط این رویکرد در آثار صوفیه نشان می دهد. این مقاله در چهارچوب نظریه فوکو و با لحاظ ارتباط دوسویه میان استراتژی های قدرت و ایدیولوژی های حاکم بر جامعه، اندیشه رواداری دینی را نزد صوفیان مسلمان دارای سرشتی گفتمانی و مرتبط با اراده سیاسی حاکمان فرض کرده و آن را در بستر تحولات سیاسی و اجتماعی دوره های تاریخی بررسی کرده است. مطالعات نشان می دهد که گفتمان رواداری دینی در آثار صوفیه تا پایان قرن ششم علی رغم گسترشی که در عصر آل بویه و سلجوقی داشته، همواره به دلیل ماهیت دینی حکومت ها (کنترل نهاد سیاست توسط نهاد دین) و هژمونی پایدار گفتمان فقه، کمابیش با چالش های عقیدتی روبه رو بوده است. اما در قرن هفتم روی کار آمدن حاکمان سکولار مغول و سیاست تساهل دینی آنها از یک سو، و حذف متشرعه از عرصه قدرت سیاسی از سوی دیگر، زمینه گسترش گفتمان رواداری دینی را به نحو مطلوبی برای صوفیه فراهم ساخته است. هدف این مقاله بررسی گفتمان «رواداری دینی» در تصوف اسلامی با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی دوره های تاریخی تا سده هشتم است که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
    کلید واژگان: رواداری دینی, گفتمان تصوف, گفتمان فقه, میشل فوکو}
    Hatef Siahkuhian *
    The discursive fluctuations of the idea of “religious tolerance” in different periods of Sufism show the direct and indirect influence of the social and political conditions of these periods on the contraction and expansion of this approach in Sufi works. This article, via deploying the framework of Foucault's theory and considering the mutual relationship between power strategies and ideologies governing the society, assumes the idea of ​​religious tolerance among Muslim Sufis as having a discursive nature related to the political will of the rulers, and studies that in the context of socio-political transformations of the historical eras. The studies show that the religious tolerance discourse in the Sufi works, until the end of the sixth century, has faced ideological challenges despite its expansion in the Buyid and Seljuk eras, due to the religious nature of the governments (the control of the political institution by the religious institution) and the stable hegemony of the jurisprudence discourse. However, in the seventh century, the rise of secular Mongol rulers and their policy of religious tolerance, on the one hand, and the removal of the religious-law enforcement from the arena of political power, on the other hand, set the ground for the expansion of the discourse of religious tolerance in a favorable way for Sufism. The purpose of this article is to examine the discourse of “religious tolerance” in Islamic Sufism with regard to the political and social developments of the historical periods up to the eighth century. The study has been conducted using a descriptive-analytical method.
    Keywords: religious tolerance, discourse of Sufism, discourse of jurisprudence, Michel Foucault}
  • Siamak Shahabi, Bahee Hadaegh *

    This study pursues a study of radicalism in Hare’s most radical play, Fanshen, and in Foucault’s mode of radicalism within his theory of power relations. From a specific perspective, this study borrows from the new wave of reevaluating and reinterpreting Foucault, which is concerned with irrationalism in his mode of radicalism. This analysis helps us comprehend the changes in the social trends and the specific pattern of radicalism in both Hare and Foucault. What concerns this study gravely, is the absence of the other side of reality or possibility in Hare’s Fanshen and in Foucault’s claims on power relations. The aim of the study is to depict how adopting radicalism and revolution by Hare and Foucault results in the justification of malfunctioned experiments. Furthermore, the way political tendencies are manifested to the audience is proved to be a key factor in the analysis of British political theater and in the shaping of British society. Finally, it is found that a Foucauldian reading of Fanshen results in the recognition of Hare’s specific pattern of radicalism which is in line with Foucault’s.

    Keywords: David Hare, Michel Foucault, Fanshen, Power Relations, Radicalism}
  • گیتی شیروان دهی، فاطمه شیخلووند*، محمد فرهمند، مسعود زبردست

    در سطوح و لایه های ظاهری متن، سعدی در یک ساختاری هرمی، خاستگاه و منشا قدرت را موهبت و فره ایزدی می داند که به انسان هایی خاص اعطا می گردد و از آن ها نیز به یکی از اعضای خانواده منتقل می شود، اما متن همچون زبان سرشتی مکالمه بنیاد دارد و همواره محل تجمع معانی و مفاهیم و صداهایی متعدد و متکثر است و علاوه بر نیت مولف و گفتمان غالب، صداهای متعدد دیگری را می توان در آن شنید، از این رو متن امکاناتی را بر روی خواننده و پژوهشگر گشوده می دارد، که فراتر از برداشت گفتمان غالب  است. این مقاله در گام نخست تلاش می کند با استفاده از آراء اندیشمندانی چون میخاییل باختین و رولان بارت و پل ریکور نشان دهد که متون ترکیب و تلفیق آواها و نقل قول ها و ارجاعات و امکاناتی هستندکه از آگاهی مولفانه فراتر   می روند و زمینه را برای خوانش ها و دریافت هایی تازه تر فراهم می آ ورند، سپس       می کوشد جایگاه سعدی را در  نظریه ایرانشهری قدرت سیاسی بررسی کند و در پایان  در پی آن است که با دستاوردهای تبارشناسی میشل فوکو در مورد قدرت نشان دهد که  قدرت در اندیشه و آثار سعدی نه در یک نهاد و جایگاهی خاص بلکه در سراسر روابط و شبکه های اجتماعی جریان دارد.

    کلید واژگان: قدرت, متن, سعدی, میخائیل باختین, رولان بارت, میشل فوکو}
    Giti Shirvandehi, Fateme Sheikhlovand *, Mohammad Farahamand, Masoud Zebardast

    In the apparent levels and layers of the text, in a pyramidal structure, Saadi considers the origin of power to be a divine gift that is granted to certain people and is transferred from them to family members. But text, like language, is based on the nature of conversation, and it is always a place of accumulation of meanings, concepts, and multiple voices, and in addition to the author’s intention and dominant discourse, many other voices can be heard in it, therefore, the test provides possibilities for the readers and researchers, which go beyond the perception of the dominant discourse. In the first step, this article tries to use the opinions of thinkers such as Mikhail Bakhtin, Roland Barthes and Paul Ricoear to show that text are a combination of sounds, quotations, references, and possibilities that go beyond authorial awareness and provide the context for more recent reading and finding. Then it tries to examine Saadi’s position in iranshahri political theory, and in the end, it seeks to show through Michel Foucault’s genealogical achievements that power in Saadi’s thought and works is not a specific institution and position, but it flows throughout social relationships and networks.

    Keywords: Power, Saadi, Mikhail Bakhtin, Roland Barthes, Michel Foucault}
  • سولماز پرشور، مهین حاجی زاده*، عبدالاحد غیبی، حمید ولی زاده

    تحلیل گفتمان مجموعه ای از رویکردهای میان رشته ای است که در قلمروهای مختلف ادبی و غیر ادبی مورد استفاده قرار می گیرد. میشل فوکو پسامدرن فرانسوی نقش بنیادی در تکوین تحلیل گفتمان به عهده دارد. نگرش او به گفتمان، بسیار متفاوت از نگرش های رایج به گفتمان در زبان-شناسی است. فوکو نه تنها گفتمان را بزرگتر از زبان به حساب می آورد؛ بلکه تحت تاثیر نیچه، قدرت را علت العلل همه امور می داند و بر این باور است که قدرت تنها از بالا به پایین اعمال نمی-شود بلکه قدرت در هر لایه و سطحی از جامعه نفوذ کرده است. جستار حاضر در صدد است تا با رویکرد توصیفی-تحلیلی گفتمان هایی که در رمان "وطن من زجاج"، قدرت از طریق آن ها اعمال می شود را مشخص و به عکس العملی که از سوی مفعولان قدرت در مقابل فاعلان قدرت انجام شده است بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد؛ گفتمان های مختلفی از جمله گفتمان قدرت استعمارگر، گفتمان جبهه آزادی بخش ملی، گفتمان قدرت در خانواده، گفتمان جنسیت، گفتمان فرادستان و گفتمان فرهنگ بیگانه در این رمان حضور دارند و هر یک از این گفتمان ها به نوعی در ساختارهای قدرت و ساختار فرهنگی جامعه نقش ایفا می کنند.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, میشل فوکو, قدرت, یاسمینه صالح, وطن من زجاج}
    Solmaz Porshoor, Abdolahad Gheibi, Hamid Valizadeh

    Discourse analysis is a set of interdisciplinary approaches used in literary and non-literary various fields. Michel Foucault,a postmodern Frenchman, played a key role in the development of discourse analysis. His approach to discourse is very different of approaches discourse conventional in linguistics. Foucault not only considers discourse to be greater than language, but also, under the influence of Nietzsche, sees power as the cause of all things, and believes that power is not only applied from the top to bottom, but also power has permeated in the every layer and level of society. The present research is going to identify with analytical and descriptive way the discourses which in "Waṭan min zujāj" novel apply power through them, and want to pay to reaction which done by the Power passive versus the Power subject (factor). The results of this study show that various discourses such as the discourse of colonial power, the discourse of the National Liberation Front, the discourse of power in the family, the discourse of sexuality, the discourse of superiors and the discourse of foreign culture are present in this novel. They play a role in the power structures and cultural structure of society.

    Keywords: discourse analysis, Michel Foucault, Power, yasmina Salah, Waṭan min zujāj}
  • کطیور زیرک ساز*، روناک صمدی
    فولکلور اقوام گوناگون، مجموعه ای غنی از مواریث ذوقی و اندیشگانی ایشان است که جنبه های مختلف بافت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن قوم را بازتاب می دهد و نمودهای گوناگون قدرت حاکم را تبیین می کند. در مناطق کردنشین، ارکانی همچون خان، آقا، ارباب، شیخ و گاه روحانی نمودهای مختلف اهرم های قدرت بوده که کوشیده اند حقیقت را در راستای تثبیت و تقویت قدرت خویش در ادبیات عامه بازآفرینی کنند و بدین سان حافظه تاریخی قوم کرد را رقم بزنند. هدف پژوهش حاضر تبیین «نسبت قدرت و حقیقت» فوکویی در گفتمان مثل های عامه و محلی است تا پاسخی به این پرسش باشد که مراجع قدرت، باورهای حاکم بر زندگی عامه مردم را با چه معیار و تا چه میزانی توجیه کرده اند؟ کاوش در باورها و اندیشه های نهفته در مثل های عامه و محلی کرد، نشان می دهد که متابعت و انقیاد از اهرم های قدرت به گونه ای در اذهان مردم متمکن شده که این نهادها را همانا رژیم های حقیقی پنداشته اند که چاره جویی در برابر آنها بی ثمر است.
    کلید واژگان: حقیقت و قدرت, ادب عامه, ضرب المثل های کردی, میشل فوکو}
    Kativar Ziraksaz *, Runak Samadi
    The folklore of each nation is a measure to assess the cultural, social, political and economic progress of the nation, and a part of the popular culture and literature that reflects a variety of cultural, social, political and economic contexts that will illustrate the various manifestations of ruling power. The Kurdish people experienced various levers of power as Khan, Agha, Arbab, Sheikh, and sometimes clergyman have been illustrations of these levers of power in the Kurdish regions, and have recreated the truth in consolidating and strengthening their power in public literature. The purpose of the study explain Foucault's "relation of power and truth" in popular discourse and local literature, and to the question of which authorities have justified the power of the beliefs governing the life of the general public to what extent? Has responded Beliefs and thoughts in popular and local parables, such as the obedience of the popular class to the authorities of power, which are mostly local powers, have been excavated in this study, and its achievements have shown that this correspondence is widely considered to be the leverage of power and the modes of truth Linked to each other.
    Keywords: Truth, Power, Public Literature, Kurdish Proverbs, Michel Foucault}
  • زهره ناعمی، فرهنگ مفاخری*
    ادبیات علمی- تخیلی یکی از انواع ادبی است که پس از جنگ جهانی دوم و صنعتی شدن جوامع در ادبیات داستانی مطرح شده است. یکی از مهم ترین درون مایه های این نوع ادبی، پرداختن به مسایل اجتماعی و انسانی است که در ادبیات عربی جلوه ویژه تری یافته است. ادبیات علمی- تخیلی عربی پیرامون موضوع قدرت مفهوم سازی می کند که به نظر می رسد تا حدی نزدیک به تیوری «زیست قدرت» در اندیشه میشل فوکو است. رمان «السید من حقل السبانخ» اثر صبری موسی یکی از برجسته ترین آثار علمی- تخیلی عربی است که این تحقیق در تلاش است با تکیه بر تیوری «زیست قدرت»، به خوانش جدیدی از این رمان بپردازد تا مشخص شود که چگونه یک اثر علمی- تخیلی عربی درباره «قدرت» مفهوم سازی می کند. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- نقدی به بررسی این رمان پرداخته و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که این رمان تا حد زیادی منطبق با تیوری زیست قدرت است؛ نویسنده در این رمان قدرتی را به نمایش می گذارد که نه تنها در یک قالب نرم اعمال می شود بلکه همانند هوایی که تنفس می شود و در تمامی روابط اجتماعی جاری و ساری است و بر تمام جنبه های زندگی شهروندان تاثیر می گذارد و اعمال قدرت نه بر کشتن بلکه بر زندگی بخشیدن تکیه دارد و رژیم حاکم تضمین کننده زندگی سالم و امن برای تمامی شهروندان است. این نوع از قدرت در بطن جامعه بروز پیدا کرده است که همه شهروندان را هم به شکل فردی نظارت می کند و هم جمعیت را به مثابه یک موجود زنده تحت نظارت خود دارد.
    کلید واژگان: زیست قدرت, میشل فوکو, ادبیات علمی تخیلی, صبری موسی, السید من حقل السبانخ}
    Zohreh Naemi, Farhang Mafakheri *
    Sci-fi is one of the types of literature that has been introduced in fiction after the World War II and the industrialization of societies. One of the themes of this literary genre is the study of social and human issues that are more important in Arabic literature. Arabic science fiction literature conceptualizes the subject of power, which seems to be very close to Michel Foucault's theory of "bio-power." The novel "Al-Sayyid Min Haql Al-Sabankh" by Sabri Musa is one of the most prominent Arabic science-fiction works. this study seeks to take a new look at the novel "Al-Sayyid Min Haql Al-Sabankh" Based on the "bio-power" theory to discover how an Arabic science-fiction work conceptualizes "power". This research has examined this novel using a qualitative method and analytical-critical approach, and the obtained results indicate that this novel is largely consistent with Foucault's theories on bio-power. In this novel, the author demonstrates a power that is not only applied in a soft form, but also like the air that is breathed. It is current in all social relations and affects all aspects of citizens' lives. And the exercise of power is not based on killing but on giving life, and the ruling regime guarantees a healthy and safe life for all citizens. Power in this novel manifests itself in a different way in society and controls all citizens, both individually and as a population, and this is exactly the bio-power in Foucault's thought
    Keywords: bio-power, Michel Foucault, Science Fiction, Sabri Musa, Al-Sayyid Min Haql Al-Sabankh}
  • نسرین کاظم زاده*، پیمان صالحی
    «مقاومت» مقوله محوری و در عین حال پر ابهام و مورد تردید در اندیشه فوکو است. علت آن، تحلیل ها و برداشت های جدید و گسترده فوکو از قدرت است. وی معتقد است قدرت، چیزی نیست که در دست یک فرد، یک طبقه یا نهاد خاصی متمرکز باشد و بر دیگران اعمال شود؛ بلکه در کل جامعه پخش شده است. روابط قدرت بدون «مقاومت» امکان پذیر نیست؛ زیرا هرجا قدرت هست، مقاومت هم هست، ازاین رو مقاومت با استراتژی های حساب شده به جرح و تعدیل قدرت می پردازد. رمان تاء الخجل اثر فضیله الفاروق نویسنده معاصر الجزایری نمونه بارزی از ستم آشکار برضد زنان در جامعه مردسالار و سنتی الجزایر است، ستمی که از خانواده شروع شده و درنهایت به جامعه، نهادها، قانون و برخی از ادیان ختم می شود؛ اما زنان این رمان برای درهم شکستن این سلطه همه جانبه مقاومت هایی در دو بعد مثبت و منفی از خود نشان داده اند. هدف از پژوهش حاضر آن است تا به شیوه توصیفی - تحلیلی، مقاومت و مبارزه زنان در برابر سیطره نظام مردسالار را با تکیه بر مفاهیم قدرت و مقاومت میشل فوکو، در رمان تاء الخجل بررسی و تحلیل کند. نتایج نشان می دهد قهرمانان زن این رمان در قالب دو نوع مقاومت مثبت و منفی ظاهر شده اند. مقاومت مثبت از راه چالش با سلطه مردسالاری (مقاومت در برابر سنت ها و تقالید)، ادامه تحصیل (اثبات ذات زنانه)، نویسندگی (زبان گویای زنان و آگاهی به طبقه خود) و مهاجرت و مقاومت منفی از طریق انکار زنانگی (مبارزه با گفتمان مردسالار)، خودکشی و جنون با قدرت مردانه مقاومت کرده اند.
    کلید واژگان: قدرت طبقه, مقاومت زنانه, میشل فوکو, فضیله الفاروق, تاء الخجل}
    Nasrin Kazemzsdeh *, Payman Salehi
    Resistance" is a central yet ambiguous and questionable category in Foucault's thought. This is due to Foucault's new and extensive analyzes and conceptions of power. He believes that power is not something that is concentrated in the hands of one person, one particular class or institution and applied to others, but is spread throughout society. Power relations are not possible without "resistance"; because wherever there is power, there is resistance, so resistance manipulates power with calculated strategies. The novel "Ta al-khejel" by the contemporary Algerian author Fazileh al-Farooq is a clear example of the blatant oppression against women in Algerian patriarchal and traditional society, an oppression that begins with the family and ends with society, institutions, law and religion. But the women of the novel resist to this all-encompassing dominations. The aim of the present study is to examine the resistance and struggle of women against the domination of the patriarchal system in a descriptive-analytical way and based on the concepts of power and resistance of Michel Foucault. The results show that the female protagonists of this novel have appeared in two types of positive and negative resistance. Positive resistance through challenge to patriarchy (resistance against tradition and imitation), continuing education (affirmation of female nature), writing (expressive language of women and awareness of their classes) and emigration and negative resistance through denial of femininity (struggle against patriarchal discourse), suicide and insanity have resisted male power.
    Keywords: Class Power, Women's Resistance, Michel Foucault, fazileh al-farooq, Ta-al Khejel}
  • رضا قنبری عبدالملکی*، آیلین فیروزیان پور اصفهانی

    جستار حاضر به منظور بررسی روابط ایدیولوژی و قدرت، گفتمان طبقاتی (کاست) در داستان انوشیروان و کفشگر را بر مبنای آرای میشل فوکو در چارچوب نظریه تاریخ گرایی نوین مورد مطالعه قرار داده است. این مقاله با هدف بررسی نظام طبقاتی در داستان مذکور، می کوشد به لایه های پنهان متن دست یابد و نقش ایدیولوژی مزدیسنا را در عادی سازی این نظام در عصر انوشیروان مورد واکاوی قرار دهد. برای دستیابی به این هدف، تحقیق پیش رو حول محور دو پرسش اصلی سازمان یافته است: 1. آیا گفتمان کاست در عصر انوشیروان، تابعی از اوضاع سیاسی- اجتماعی پیرامون آن بوده است؟ 2. دیدگاه های ایدیولوژیکی انوشیروان درباره قدرت چگونه در متن داستان آشکار شده است؟ این مطالعه به روش کتابخانه ای، با رویکرد توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر پژوهش کیفی انجام شده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که گفتمان کاست با پشتوانه مذهب، به مثابه یک نهاد ایدیولوژیک، کنشگرانی چون انوشیروان را بر جامعه مسلط ساخته و فرودستان را به وسیله ایجاد آگاهی کاذب در آنها، به پذیرش وضع موجود متقاعد کرده است. بدین ترتیب طی یک فرایند ایدیولوژیک، گفتمان کاست با تولید و بازتولید ایدیولوژی غالب، به ابزار صاحبان قدرت برای سرکوب «سوژه» هایی چون کفشگر مبدل می شود.

    کلید واژگان: ایدئولوژی, فردوسی, گفتمان, میشل فوکو, نظام طبقاتی}
    Reza Ghanbari Abdolmaleki *, Ailin Firoozian Pouresfahani

    In order to investigate the relationship between ideology and power, the present paper has studied the social discourse of caste in the story of "Anushirvan and the Shoemaker," drawing upon Michel Foucault’s views within the theoretical framework of new historicism. By analyzing the concept of the caste system in this story, the study aims to explore the hidden layers of the text, namely the relationship between ideology and power in Anushirvan’s time. It is also aimed to examine the role of Zoroastrian ideology in promoting and institutionalizing the caste system. To achieve this goal, the present study is organized around two main questions: 1. Is the content of discourse on caste in Anoushirvan’s era a function of the socio-political situation around it? 2. How is Anoushirvan's ideological views on power revealed in the text of Ferdowsi's story? This is an archival study, conducted with a descriptive-analytical approach. The findings of this study shows that the discourse on caste, with the aid of religion as an ideological institution, helps superiors like Anushirvan rule the society and persuades inferiors to accept the status quo. In this way, caste becomes a tool for those in power to generate ideology and suppress their "subjects."

    Keywords: Ideology, Ferdowsi, Discourse, Michel Foucault, Caste system}
  • عبدالاحد غیبی *، فرشته اصغری

    تحلیل گفتمان یکی از بحث های مهم زبان شناسی در زمینه فهم دقیق و تفسیر متون و فرایند ارتباطی هدفمند میان فرستنده و گیرنده می باشد و از جمله علوم جدید غرب است که به صورت مستقیم با تاثیر پذیری از اندیشه میشل فوکو، بنیانگذار سبک شناسی گفتمان، ایجاد شده است. ساختار متن، شمار انواع کنش‌های گفتاری، سبک نحوی جملات، بافت موقعیتی و اجتماعی، از مباحث مطرح در الگوی گفتمان‌شناسی میشل فوکو است. این پژوهش در پی آن است تا ثابت کند غالب گزاره‌های تحلیل گفتمان با منشا غربی، در علم معانی نیز وجود دارد. برای نیل به این مقصود، در جستار حاضر سعی شده است با انتخاب سوره مبارکه قلم به عنوان متن هدف، تمامی آیات این سوره با مباحث علم معانی بررسی و سپس با الگوی تحلیل گفتمان میشل فوکو تطبیق داده شود. یافته‌ها نشان می‌دهد هر یک از مباحث علم معانی با محورهای تحلیل گفتمان فوکو منطبق و سازگار است و تمامی کنش‌های کلامی در آیات سوره قلم، با اقتضای حال، که شرط اساسی بلاغت است کاملا بجا و درست به کار رفته است. هم‌چنین می‌توان به عوامل تاثیرگذار محیطی در نازل شدن این سوره و تاثیر آن بر کنش‌های کلامی، پیوستار دستوری و معنایی و سبک و سیاق ویژه آن که به درک صحیح این سوره می انجامد، پی برد.

    کلید واژگان: قران کریم, سوره قلم, علم معانی, سبک شناسی گفتمانی, میشل فوکو}
    Abdul Ahad Gheibi *, Fereshteh Asghari

    Discourse analysis is one of the important discussions of linguistics in the field of accurate understanding and interpretation of texts and the purposeful communication process between sender and receiver and it is one of the new sciences of the West created directly by adopting the thought of Michel Foucault, the founder of discourse stylistics. The structure of the text, the number of types of speech acts, the grammatical style of the sentences, the situational and social context are some of the topics discussed in the discourse model of Michael Foucault. This research seeks to prove that most of the propositions of discouse analysis with Western origin also exist in Arabic rhetoric. In this research, it has been tried to examine all the verses of Surah Qalam with the topics of the semantics of rhetoric and the model of discourse analysis. The findings show that each topic of the science is consistent and compatible with the topics of Foucault's discourse analysis, and all the verbal actions in the verses are used according to the necessity of the present, which is the main condition of rhetoric. It is also possible to understand the environmental influencing factors in the revelation of this surah and its impact on verbal actions, grammatical and semantic continuity affected by style and context which leads to correct understanding of the verses

    Keywords: Holy Quran, Surah Qalam, Science of meanings, Discourse stylistics, Michel Foucault}
  • مصطفی مرتضی ئی کمری*، مهدی شریفیان

    میشل فوکو (1926-1984م.) متفکر، تاریخدان و فیلسوف تبارشناس معاصر فرانسوی است که در یک نگاه کلی، مرزهای اصلی جهان اندیشه او را «پدیدارشناسی، تبارشناسی، دیرینه شناسی، اخلاق، هرمونتیک، ساختارگرایی و مارکسیسم» تشکیل می دهند. از آن جایی که دیدگاه سعدی مبتنی بر دیدگاه اسلامی است، خواه ناخواه در بررسی دیدگاه سعدی، شواهدی از دیدگاه اخلاق اسلامی (قرآن و روایات ایمه علیه السلام) را هم بیان می نماییم. در این پژوهش به بررسی نظریه اخلاقی فوکو با تکیه بر بوستان و گلستان سعدی پرداخته و اخلاق از دیدگاه هر دو، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حکایت از آن دارد که الف. تربیت اخلاقی فوکو، تکثرگرایانه و نسبی گرا است اما تربیت اخلاقی سعدی مبتنی بر مفروضات متافیزیکی و مطلق گرا است. ب. تربیت اخلاقی فوکو، فاقد بنیان های ثابت و جهانی (عام) است اما تربیت اخلاقی سعدی مبتنی به بنیان های ثابت و مقدم است. پ. تربیت اخلاقی مورد نظر فوکو مخالف عقل‏گرایی و انسان‏گرایی است اما تربیت اخلاقی سعدی عقلانی و شهودی است. ت. تربیت اخلاقی مورد نظر فوکو دموکراتیک و غیر اقتدارگرایانه ‏است اما تربیت اخلاقی سعدی اقتدارگرا و الگو محور است. ث. تربیت اخلاقی فوکو اساسا مبتنی بر گفتمان است اما تربیت اخلاقی سعدی مبتنی بر عمل و عینیت است. ج. غایت تربیت اخلاقی فوکو لذات مادی اما غایت تربیت اخلاقی سعدی قرب الی الله و رسیدن به معبود است.

    کلید واژگان: میشل فوکو, بوستان و گلستان سعدی, اندیشه های فوکو, نظریه ی اخلاقی فوکو}
    Mostafa Mortezayikamari *, Sharifian Sharifian

    Michel Foucault moral theory criticism and study based on boostan and GolestanMehdi sharifian*Mostafa mortezayikamari**AbstractMichel Foucault (1926-1984) is a reflective, historian and heraldry philosopher contemporary French. In a general glance, the main frontiers of the world are thought of as phenomenology, genealogy, paleontology, morality, hermeneutics, structuralism and Marxism. Since point of view sadi is from the Islamic point of view, we will declare inevitably point to the view of Islamic ethics as preparation. In this research, Foucault moral theory to study paid on based on Sadi Boostan and Golestan and ethics resolutd and analyzed from both perspectives. The results indicate that:A. Foucault moral education is pluralistic, but Sadi moral education is based on metaphysical theories.b. Foucault moral education lacks a fixed and universal foundation, but sadi moral education is based on a fixed and preceded foundation.c. The moral education of Foucault is disagree with rationalism and humanism, but sadi moral education is rational and observational.d. The moral education of Foucault is democratic and non-authoritarian, but sadi moral education is authoritative and model axial.e. The Foucault moral education is fundamentally based on discourse, but sadi moral education is based on action and objectivity.

    Keywords: Michel Foucault, Sadi Boostan, Golestan, Foucault thoughts, Foucault moral theory}
  • فرشته حدیثی*، فیروزه عامری

    در این مقاله به مقوله ی جنسیت، تعریف متفاوت و متناقض آن ها در طول تاریخ، عملکرد مضاعف و روابط آنها به عنوان وسیله ای جهت تحلیل موضوعات عمقی تر پرداخته شده است. در این مقاله به مباحث بین منتقدان در حیطه ی زبان و تعاریف و تفاوت های پایه های هویت فردی از طریق بررسی تیوری های منتقدان و آزمایشات علمی در این حیطه و نگاه به جنسیت های غیر معمول؛ بخصوص جنسیت خنثی پرداخته شده است. تمامی این نظریه ها در طول تاریخ با ادبیات ادغام و به شکل آثار ادبی درآمده اند، که در گذر زمان شفاف تر و روانشناسانه تر شده و در سال های اخیر به سرعت از طریق روش هایی در اختیار افراد قرار می گیرند. در این مقاله از تیوری های میشل فوکو و جودیت باتلر در خصوص قدرت و پرفورمتیویته جنسیت برای جامع سازی این مطالعه و با هدف دریافت ارتباط بین نبود جنسیت، تبعیض و قدرت بود سنجیده شده است که به اولیت قدرت در تمامی جوامع و درک شخصی خوانندگان ختم می شود. بررسی احتمال وقوع جهان آیده آل عاری از مرد و زن در مقایسه با آثار ادبی، به درک بهتر اقدامات عملی در راستای حذف درونی جنسیت که از طریق حذف استعاری آن در ذهن خوانندگان و آیندگان میسر میگردد.

    کلید واژگان: تبعیض, فمینیسم, جنسیت خنثی, جودیث باتلر, میشل فوکو}
    Fereshteh Hadisi *, Firouzeh Ameri

    The history of feminism and gender studies is fraught with constant struggles to find applicable definitions for sex, gender, and sexuality, and understand their relationships and differences. This paper attempts to go through various theories in this regard, tracing their variations and evolutions through time, with a particular focus on gender elimination and discrimination. Some important issues explored in this research include experimentation with language, scientific investigations, and sociological research in the hope of defining and combating gender. Moreover, some manifestation of gender-neutrality patterns in literary works throughout ages and among nations have been represented in various degrees. The survey at hand, drawing on Foucault and Butler’s theories on power and gender performativity, asserts the relative independence of sex, sexuality, and gender from each other as well as the nonessential role of them in the game of discrimination, relegating this role instead to power relations and personal perceptions. Literature, with its vast imaginative capacities and persuasive force, has been introduced as the site where all these intellectual endeavors of various fields about gender have converged, creating metaphors for a possible discrimination-free world, and effecting inevitable changes in the perceptions of their readers.

    Keywords: Discrimination, Feminism, Gender-neutrality, Judith Butler, Michael Foucault}
  • معین مرادی، امیرعلی نجومیان*
    ریموند چندلر در رمان های خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی با خلق فضاهای دوگانه و متناقض، سعی دارد بازنمایی مرسوم ازمنطقه کالیفرنیای جنوبی را به چالش کشد. رمان های چندلر با استفاده ازهم نشینی عناصر ناهمگن، گونه ای خاص از ژانر نوار میانه قرن بیستمی را به تصویر می کشند که در آن، فضا سازی های ادبی در تنشی معرفت شناسانه، به سمت توصیفات هتروتوپیک پیش می روند. پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از مفهوم هتروتوپیا و تیوری توصیف گفتمان فوکویی موسوم به دیرینه شناسی دانش به تحلیل و بررسی فضاسازی ادبی در رمان های چندلر بپردازد. میشل فوکو هتروتوپیاها (دیگرفضا) را مکان هایی معرفی می کند که گفتمان غالب اطراف خود را بازتاب داده ولی درعین حال با شرایط موجود به ستیز بر می خیزند. فضا های داستانی فوق، ضمن آن که همچون هتروتوپیاها تضاد و دیگربوده گی را بازتاب می دهند، قادرند تا تیوری ناتمام فوکو را هم غنی تر کنند. درانتها، این مقاله، دیگرفضاهای ادبی تولید شده توسط داستان های چندلر را هتروتوپیا های نوار نامیده، و نتیجه می گیرد که فضاهای چندلری به دنبال القای حس تعلیق و بی فرجامی در توصیفات مکانی خود هستند.
    کلید واژگان: هتروتوپیا, رمان نوار, ریموند چندلر, میشل فوکو, دیرینه شناسی دانش}
    Moein Moradi, Amir Ali Nojoumian *
    Using paradoxical spatializations, Raymond Chandler challenges the conventional representation of the Southern California region. The coexistence of heterogeneous elements in Chandler’s novels depicts a particular kind of mid-twentieth-century noir genre. These literary spaces, under epistemological tensions, move toward heterotopic descriptions. Finally, this paper calls the literary other spaces produced by Chandler’s stories Noir Heterotopias, and concludes that Chandlerian descriptions seek to induce a sense of suspense in their spatializations.Acknowledging that heterotopia theory is consistent with Foucault’s method of analyzing the discourse, the examination of Chandler’s novels reveal that the heterotopic spaces are intertwined with the dark spaces of the noir fiction. Furthermore, in the stories, the paradoxes do not reach a climax, therefore, this study suggests that the resulting spaces to be called noir heterotopias. Finally, since the stories conclude with a sense of nonfulfillment, and their heterotopic tensions remain unsolved, it can be said that suspension is the key to the new social order that noir heterotopias seek in their descriptions of Southern California.
    Keywords: Heterotopia, Noir Fiction, Raymond Chandler, Michel Foucault, Archaeology of Knowledge}
  • ساناز ساعی دیباور، سارا ساعی دیباور*

    این مقاله به بررسی نقش دوگانه کافه در تهییج، شکوفایی، و سرکوبیعشق ممنوعه در ملا عام، در رمان «مدراتو کانتابیله» مارگاریت دوراس (1958)، می پردازد. به منظور تحلیل این اثر، دوراس و بررسی قوانین و کدهای اجتماعی تحمیل شده به افراد و نحوه اداره جامعه به واسطه آن ها، از نظریه میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی، درباب شیوه کنترل از طریق(ساختار) سراسربین (Panopticon)بهره جستیم. مقصود از این تحلیل، تاکید بر این نکته است که شیوه ی نوشتاری دوراس همواره نگاه خیره اجتماعی صامتولی تاثیرگذار را در هر ملاقات ممنوعه بین دو شخصیت اول داستان به تصویر می کشد. بدین سان، رمان دوراس،علیرغم کم گویی ظاهری اش، حضور فراگیر و فعال قوانین بورژوایی را نشان می دهدکه در تار و پود جامعه بورژوازی تنیده شده اند. عملکرد موفق این قوانین تحمیلی، که بر اساس گفتمان حقیقت و قدرت در جامعه شکل گرفته اند، از طریق ابزار تفتیش موجود در فضاهای عمومی نظیر کافه (که نقش دوگانه اش به آن اجازه می دهد از یک سو عشق و طلب ممنوعه را رشد دهد و از سوی دیگر شعله هایش را خاموش کند)سرکوبی عشق ممنوعه را تضمین می نماید.

    کلید واژگان: «مدراتو کانتابیله», مارگاریت دوراس, بورژوازی, میشل فوکو, سراسربین, عشق و طلب}
    Sanaz Saei Dibavar, Sara Saei Dibavar *

    This article examines the dual role of the café in instigation, development, and termination of the public display of transgressive desire in Margaret Duras’s (1958) Moderato Cantabile. To approach Duras’s narrative this way, we draw on Michel Foucault’s (1977) theories concerning Panopticon to bring into light the sociallyimposed codes and the method of their implementation. Duras’s mode of expression, we intend to discuss, brings to the reader’s attention the dominance of the silent social gaze in each transgressive scene between the two characters. Despite its laconism, therefore, Moderato Cantabile reveals the omnipresent and active bourgeois codes that are interwoven to the very fabric of the bourgeoisie. The effective operation of these codes, set through discourses of truth and power, is guaranteed through the Panopticon present in public spaces like the café, whose dual nature enables it to allow for manifestation of desire on the one hand, and effective inspection and containment of the situation (by imposing norms) on the other.

    Keywords: Marguerite Duras’sModerato Cantabile, Bourgeoisie, Michel Foucault, Panopticon, Desire}
  • مختار ابراهیمی*، حامد توکلی دارستانی

    قدرت ازنظر میشل فوکو، متفکر سرشناس فرانسوی، آن قدر نافذ است که می تواند بسیاری از ساحت های زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد. این نفوذ حتی در زبان متون ادبی نیز راه می یابد و خود را در قالب استعاره ها، نشانه ها و نماد ها نشان می دهد. داستان عاشقیت در پاورقی نوشته مهسا محب علی، ازجمله داستان های تکنیک محور و فرم گرا است که آشنایی نویسنده با رویکردهای فلسفی و همچنین تبحر وی در حوزه داستان نویسی را نشان می دهد؛ ازجمله چالش برانگیزترین نکات موجود در متن، وجود تصویری نه چندان مطلوب از شخصیت زن داستان است. باوجود زن بودن راوی و نویسنده، برای مخاطب این پرسش پدید می آید که چرا چنین انگاره ای از زن داستان تصویر شده است. در پژوهش حاضر براساس نظریه قدرت میشل فوکو می توان به نفوذ قدرت مردانه در زبان داستان اشاره داشت؛ البته با طرح مفاهیمی همچون بدن معترض و عصیان گر و همچنین برخی دیدگاه های نیچه، ازجمله اخلاق اربابان و بردگان، نشان داده می شود که برخی تصاویر به ظاهر شکننده از زن، خود نوعی تمهید برای تقابل با زبان مردانه است؛ اما درنهایت می توان اثبات کرد که این داستان ازجمله مصادیق انضمامی نظریه قدرت میشل فوکو است؛ زیرا قدرت مردانه در بسیاری از عناصر زبانی داستان نفوذ کرده و آن را تحت تاثیر قرار داده است.

    کلید واژگان: نظریه قدرت, میشل فوکو, فمینیسم, نوشتار زنانه, عاشقیت در پاورقی}
    Mokhtar Ebrahimi, Hamed Tavakoli Darestani *

    According to the French thinker Michel Foucault, power is so pervasive that it can overshadow many areas of human life. This influence penetrates even in the language of literary texts and it manifests itself in the form of metaphors, signs and symbols. Lyrical Story in a Footnote is written by Mahsa Mohebbali is one of the stories of technique-oriented and form-based, which shows the author's familiarity with philosophical approaches and also his mastery in the field of storytelling. But one of the most challenging points in the text is the non-desirable image of the female character in the story. Despite the femininity of the narrator and the writer, the question arises as to why such an idea is portrayed by the female character in the story? In the present study, based on Michel Foucault's theory of power, one can point to the penetration of masculine power in the language of the story. Of course, the concepts such as the protesting and rebellious bodies, as well as some of Nietzsche's views, such as the ethics of masters and slaves, show that some seemingly fragile images of women are themselves are in opposition to masculine language, but in the end it can be proved that this story is one of the concrete examples of Michel Foucault's theory of power: because masculine power is present in many linguistic elements. They have penetrated and overshadowed it.

    Keywords: Power Theory, Michele Foucault, Feminism, Feminine Writing, Lyrical Story in a Footnote}
  • معصومه شاهسواری، فاطمه حیدری*

    مطالعات نشان می دهد که زندگی زنان در طول تاریخ همواره با فراز و فرود و اغلب بی عدالتی و تحقیر مواجه بوده است. باتوجه به مردانه نویسی در تاریخ و ادبیات فارسی، کمتر می توان اطلاعات کاملی درباره ویژگی های شخصیتی و جامعه شناختی زنان به دست آورد. در عصر قاجار و همزمان با تحولات در اروپا برخی از زنان آغازگر تحول در دربار شدند. حضور آنها در محافل سیاسی، اجتماعی و ادبی و آثاری که ازخود به جا گذارد ه اند، برای شناخت میزان این تحولات اهمیت دارد. در میان این آثار، نامه ها به دلیل گزارش واقعیات زندگی، ارزش بیشتری دارند. این پژوهش برآن بوده است تا با تحلیل این نامه ها، میزان و چگونگی اعمال قدرت یکی از زنان درباری را بررسی نماید. روش پژوهش در این مقاله براساس تحلیل نامه های فروغ الدوله، دختر ناصرالدین شاه قاجار، و انطباق محتوای آنها با گزاره های قدرت میشل فوکو، نظریه پرداز قرن نوزدهم، استوار شده است. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که علی رغم افزایش آگاهی و بیشتر شدن حضور این زنان در فعالیت های اجتماعی، آنها نتوانسته اند بدون پشت گرمی و حمایت مردان، خواسته های خود را اجرا نمایند و از نظر توزیع قدرت، در مرتبه فرودست قرارگرفته اند.

    کلید واژگان: دوره قاجار, زنان, نامه ها, فروغ الدوله, قدرت, میشل فوکو}
    Masumeh Shahsavari, Fatemeh Heydari *

    Studies show that the lives of women throughout history have been constantly ups and downs and in the face of injustice and contempt.With regard to men's writing in Persian history and literature, less information can be obtained about the personality traits and cognitive identity of women.Their presence in the political, social, and political spheres of the Qajar period, and those that have gone away from time to time, is important for achieving this recognition.Among these works, letters are worth more because of the facts of life.This research has been aimed at analyzing these letters, the extent and manner of exercising the power of women in the courtroom.The research method in this paper is based on analysing of Forough Dawlah's letters, Nasser al-Din Shah Qajar's daughter, and their compliance with the statements of power of nineteenth-century theorist Michel Foucault.The result obtained indicates that Despite the increasing awareness and increasing the presence of women in the community, they have not been able to respond to the demands of self-restraint without the support and support of men, and in the context of the distribution of power, they have been subordinate to the lower.

    Keywords: Qajar Era, Women, Letters, Forough Dawlah, Power, Michel Foucault}
  • حامد توکلی دارستانی*

    کتاب تاریخ بدن در ادبیات، نوشته ی سید مهدی زرقانی و همکاران(1398)، به سیر شکل گیری بدن های مختلف و طبقه ی بندی آن ها در تاریخ ادبیات فارسی می پردازد و تلقی های مختلف درباره ی بدن را در آثار شاعران، عارفان و هنرمندان بررسی می کند. از حیث مو ضوع، کتاب حاضر بسیار بدیع و  نو به شمار می آید، اما با توجه به همین نو بودن و عدم پیشینه ی پژوهشی مفصل، ناگزیر دچار برخی لغزش ها و نقصان های «محتوایی» و «ساختاری» شده است. از آن جا که ممکن است این اثر مورد استناد و استفاده ی دیگر پژوهشگران قرار گیرد، ذکر پاری از لغزش های کتاب ضروری می نماید. بنابراین مقاله ی حاضر با ابتناء بر تعاطی افکار و به دور از داوری های غرض ورزانه، نگاشته شده تا با تامل، درنگ و گفت وگو، برخی مسایل موجود در کتاب، مورد «بازنگری» و «اصلاح» قرار گیرند. از جمله لغزش های کتاب می توان به: خطاهای روش شناسانه، تناقض گویی، تقلیل گرایی، چارچوب نظری ضعیف، نظرگاه تک بعدی(ایدیولوژیک)، فقدان برخی منابع مهم، عدم انسجام و چندپارگی در اهداف پژوهش و...، اشاره کرد. در مقاله ی حاضر به تبیین و تنقیح برخی نکات مذکور و  نقد آن ها، می پردازیم.

    کلید واژگان: تاریخ بدن, تصوف, تقلیل گرایی, گفتمان قدرت, میشل فوکو}
    Hamed Tavakoli Darestani*

    The History of the Body in Literature, by Seyyed Mehdi Zarghani et al. (1398), deals with the development of different types of the concept of the body and their classification in the history of Persian literature. The book examines the concept of body in the works of poets, mystics, and artists. The approach of the book towards its subject matter is novel, and it is this novelty that may explain the lack of detailed and structured research background. By critically focusing on the positive and negative aspects of the book’s novel approach towards the concept of the body, the present article sets to propose some revisions regarding some of book’s critical beliefs regarding the body. Some of the shortcomings of the book’s critical views towards the body can be listed as follows: Methodological, theoretical and bibliographical shortcomings and inconsistencies due to the book’s tendency to treat some issues one-sidedly, thematic contradictions due to the book’s incoherent and fragmentary treatment of the body, and the book’s inclination towards reductionism.

    Keywords: The History of the Body in Literature, Sufism, Reductionism, Discourse of Power, Michel Foucault}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال