به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نشانه ها » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نشانه ها» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • الهه شاهی*، محسن ذوالفقاری، حسن حیدری

    در پژوهش حاضر با عنوان «تحلیل نشانه ‏شناسیک غزلی از حافظ»، شعری انتخابی با مطلع «یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور» مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نویسنده در این جستار با بهره ‏گیری از روش تحلیل درون متنی و با استفاده از منابع دست اول کتابخانه ‏ای به پرسش ‏های تحقیقاتی مقاله پاسخ داده است. کشف، ارائه و تحلیل هسته مرکزی رمزگان و کدهای تقویت‏ کننده این کانون، تحلیل روابط دال و مدلول ‏ها و تبیین دلالت هر یک، بررسی عوامل ایجاد انگیختگی دال ها مانند، نشستن در جایگاه موصوف در ترکیب وصفی، نشستن در جایگاه مضاف در ترکیب اضافی، نشستن در جایگاه مشبه ‏به در تشبیه اضافی، نشستن در جایگاه وجه شبه در اضافه استعاری، نشستن روی محور همنشینی و بهره‏ گیری از جادوی مجاورت، وجود دلالت‏ های صریح در بیت، پس یا پیش از دال مورد نظر و... تاکید بر تاثیر درهم‏ تنیدگی نشانه‏ ها و تصاویر چند بعدی در لایه ‏ای شدن معنا و ایجاد سطوح معنایی تازه، باز کردن نقش عناصر رمزگان در ایجاد تخیل شاعرانه و آفرینش کلام هنری و کاربرد زنجیره ‏های متعدد معنایی (مراعات‏ النظیر و تناسب) به عنوان وجه غالب این عناصر نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد تصاویر سه یا چند بعدی در محور عمودی هر غزل، موضوعات اساسی پژوهش بوده که ضمن استخراج و ارائه یافته‏ ها در راستای هر یک از این محورها در پایان به تفسیری منسجم و کلی از غزل نیز دست یافته است.

    کلید واژگان: غزل «یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور», حافظ, نشانه ‏شناسی, هسته مرکزی رمزگان, دال و مدلول, دلالت, درهم‏ تنیدگی, انگیختگی}
    Elahe Shahi *, Mohsen Zoalfaghary, Hassan Heidary

    This research focuses on the analysis of a certain poem titled "Your lost Joseph will return to Canaan, do not grieve". The objective of this study is to explore, present, and analyze the fundamental principles of the codes that strengthen them. Additionally, it aims to examine the connections between signifiers and signifieds and provide explanations for their meanings. Furthermore, it seeks to investigate the factors that trigger the activation of signifiers and highlight the impact of the interplay between signs and multidimensional images in the formation of layered meanings. The research focuses on exploring the significance of symbolic elements in the formation of poetic imagination and the utilization of various chains of meaning, such as symmetry and congruency. The primary aspect of the research examines these elements, extracting and presenting the findings aligned with each of these axes. We have also achieved a cohesive understanding of Ghazal.

    Keywords: Ghazal, Hafez, Semiotics, Central Core Of Codes, Signifier, Signified, Meaning, Entanglement, Stimulation}
  • علی حسن نژاد*، ناهید احمدی
    نشانه شناسی اجتماعی از جمله رویکردهای انتقادی بازخوانی متون ادبی است که در صدد بررسی و کشف نشانه های درون متنی می باشد تا بتواند به لایه های مفهومی پنهان آن دست یافته و معانی نهفته در این نشانه ها را درک نماید. پی یر گیرو، نشانه های اجتماعی را به دو گروه هویت و آداب معاشرت تقسیم می کند. نفثه المصدور اثر ارجمند شهاب الدین محمد زیدری نسوی، منشی سلطان جلال الدین خوارزمشاه، کتابی است که در مورد حمله مغول به ایران و سقوط سلسله خوارزمشاهیان نوشته شده است و با توجه به موضوع آن که مضمونی تاریخی- اجتماعی دارد، می توان جلوه هایی از فرهنگ، هویت، و آداب و رسوم دوره خوارزمشاهیان را در آن به وضوح دید و از این رو، کتاب مذکور دارای رمزگان های اجتماعی بسیاری است که نیاز به استخراج و تحلیل دارد. بر این اساس، نگارندگان این پژوهش کوشیده اند تا با بهره گیری از روش تحلیل کیفی و با تکیه بر دیدگاه پی یر گیرو، نشانه های اجتماعی را در نفثه المصدور بررسی و تحلیل نمایند. بر اساس یافته های این پژوهش، نشانه های اجتماعی در نفثه المصدور در مقوله هویت و آداب معاشرت بازتاب یافته و در قالب عواملی چون لحن سخن، حالات و اطوار، خوراک، پوشاک و... بروز یافته است که به نوعی بیانگر تنوع رمزگان های زمان نویسنده و توجه شایان او به اوضاع اجتماعی جامعه است.
    کلید واژگان: نفثه المصدور, نسوی, نشانه شناسی, نشانه شناسی اجتماعی, پی یر گیرو}
    Ali Hassannezhad *, Nahid Ahmadi
    As a key approach to the close and critical reading of literary texts, social semiotics seeks to discover signs within literary texts. In doing so, it aims to figure out hidden concepts and layers of meanings. Pierre Giraud divides social signs into two categories: identity and etiquette. Nafsat al-Masdor is written by Shihab al-Din Muhammad al-Nasawi, the secretary of Sultan Jalal al-Din Khwarazmshi, whose book recounts the Mongols’invasion of Persia and the fall of of Khwarazmshahi dynasty. Given its soci-historical subject, one can vividly perceive the manifestations of culture, identity, and etiquette in the Khwarazamshahi period. Hence, the book contains abundant social signs and codes demanding to be extracted and interpreted. Therefore, by employing the qualitative method and drawing on Pierre Giraud’s insights, the current research attempts to analyze social signs in Nafsat al-Masdor. The findings of the current article demonstrate that social signs in Nafsat al-Masdor have manifested themselves in identity and etiquette, in turn, being materialized in tone, discourse, postures, gestures, food, and dress revealing the diversity of social codes in the author’s time and his close attention to social conditions of his own time.
    Keywords: Nafsat Al, Masdor Nasawi Semiotics Social Semiotics Pierre Giraud}
  • ناهید جعفری*

    شانه- معناشناسی ابزاری است که به یارای آن می توان، ساز و کارهای شکل گیری و تولید معنا را در گفتمان ها بررسی نمود. گفتمان منطقی و روایی، گفتمانی غالب، بر داستان های حماسی شاهنامه است و اغلب، در داستان های روایی شاهنامه، جهت گیری حوادث، به موجب داشتن روابط علت و معلولی، به جانب خاصی پیش می رود که با بررسی ساختار آن روایات، می توان به ژرف ساخت آن داستان ها، دست یافت. « لباو» و «والتسکی»، از نظریه پردازان حوزه روایت شناسی هستند؛ آنان الگویی برای ساختار روایات پیشنهاد کرده اند که به الگوی الماسی شکل معروف است؛ این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی، در قالب نشانه- معناشناسی و با بهره گیری از الگوی شعیری و آمیختنش، با الگوی الماسی شکل لباو، درصدد پاسخ به این پرسش است که؛ ساخت کلان این داستان تا چه انداره با الگوی الماسی شکل و بخش های شش گانه آن تناسب دارد؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که؛ ساخت این روایت، با الگوی الماسی شکل لباو، کاملا سازگار و قابل انطباق است و ارزیابی که مهم ترین بخش الگوی الماسی شکل است، در بیشتر بندهای روایی این داستان، بچشم می خورد. در این گفتمان روایی که از نوع پویاست، فرآیند پویایی تولید معنا از یک طرف، به سبب تعامل عوامل درون متنی (کنش گزاران و کنش پذیران) و از جانبی، به سبب تعامل عوامل برون متنی (راوی و روایت شنو) است و فردوسی بخوبی توانسته است، نظام های خاصی از گفتمان روایی را با گذر از نشانه های معمول، با کارکردهای رایج و دست یافتن به نشانه های نو، با کارکردهای زیباشناسی، شکل داده و نظام ویژه ای از گفتمان روایی پویا را خلق کرده است.

    کلید واژگان: نشانه- معناشناسی, پیکره روایی, لباو و والتسکی, الگوی شعیری, بیژن و منیژه}
    Nahid Jafari *

    Semiotics is a tool that can be used to examine the mechanisms of formation and production of meaning in discourses. The logical and narrative discourse is the dominant discourse on the epic stories of the Shahnameh, and often, in the narrative stories of the Shahnameh, the direction of the events, due to having cause and effect relationships, goes in a certain direction, which by examining its structure Narratives can reach the depth of those stories. "Labov;p" and "Waltsky" are among theoreticians in the field of narratology; They have proposed a model for the structure of narrations, which is known as the diamond-shaped model; This research is trying to answer this question with the analytical-descriptive method, in the form of semiotics-semantics and by using the poetic pattern and mixing it with the diamond-shaped pattern of lips. To what extent does the macro structure of this story fit with the diamond-shaped pattern and its hexagonal parts? The research findings show that; The construction of this narrative is completely compatible and adaptable with the diamond-shaped pattern of the lips, and the assessment that the diamond-shaped pattern is the most important part can be seen in most of the narrative clauses of this story. In this narrative discourse, which is dynamic, the dynamic process of meaning generation is on the one hand, due to the interaction of intra-textual factors (actors and receivers) and on the other hand, due to the interaction of extra-textual factors (narrator and listening narration). ) and Ferdowsi has been able to form special systems of narrative discourse by passing through common signs, with common functions and achieving new signs, with aesthetic functions, and form a special system of dynamic narrative discourse. has created semiotics-semantics, narrative body, Labov and Waltsky, poetic pattern, Bijan and Manijeh

    Keywords: Sign - Narrative Semantics, Narrative Body, Bijan, Manijehtex}
  • شهلا شکیبایی فر*، روح الله صیادی نژاد

    نظام عاطفی از جمله گفتمان هایی است که در چارچوب الگوی نشانه- معناشناسی مورد بررسی قرار می گیرد. در این نظام جریان تولید معنی با شرایط حسی ادراکی شوشگر پیوند می خورد و نشانه- معناها به گونه های پویا، متکثر و چند بعدی تبدیل می شوند که با کنترل نظامی خاص و طی یک فرآیند گفتمانی بروز می یابند. در این راستا هدف از انجام پژوهش حاضر آن است که بر مبنای روش نشانه معناشناسی گفتمانی ضمن تبیین فرآیند عاطفی داستان «اللص و الکلاب»، نقش این فرآیند در سبک حضور شوشگر و تحول شرایط گفتمانی شرح داده شود. یافته های پژوهش نشان می دهد؛ نظام عاطفی این داستان مبتنی بر شوش است. احساسات و شوش های حاکم بر رمان که خشم و ناامیدی از برجسته ترین آن به شمار می رود طی جریانی معنادار و منطقی، نظام عاطفی گفتمان را ایجاد نموده اند. وقوع دو رخداد در زندگی شوشگر- خیانت نزدیکان و شکست در انتقام از خیانتکاران- با تاثیر بر باورها و تغییر عواطف در روند گفتمان نقشی بسزا داشته اند، همچنان که در ارزش های حاکم بر متن، دگرگونی های اساسی وارد آورده اند. در بخش های آغازین متن، عاطفه خشم ضمن آنکه حضور مستمر و پویای شوشگر را در پی داشته، موجب شکل گیری ارزش انتقام در گفتمان شده است. در بخش های پایانی، احساس ناامیدی منجر به گوشه نشینی و غیاب گفته پرداز از صحنه رویدادها شده و کارکرد ارزشی متن را از انتقام به تسلیم و ناتوانی تبدیل نموده است.

    کلید واژگان: نشانه- معناشناسی, گفتمان, فرآیند عاطفی, نجیب محفوظ, رمان اللص و الکلاب}
    Shahla Shakibaee Far*, Rouhollah Saiiadi Nezhad

    The emotional system is one of the discourses that is examined in the frameworkof the sign semantic model. in this system, the flow of means production is linked to perceptual sensory conditions of the passoniate and the signs- meanings are transformed into dynamic and muitydimensional forms. In this regard, the purpose of the present study is to explain the role of the mentioned process in the style of the passoniateˈs presence  and the evoluation of discours conditions, based on the method of the sign- semantic discourse ,while explaining the emotional process of the story “Al-less va  Al-kelb “. Findings show, in the story of Al-less and Al-kelab, the emotional system is based on passions. The emotions and passions in the novel, of which anger and despair are the most prominent, have created the emotional system of discourse based on a meaningful and logical flow. The occurrence of two events in a passionate life, betrayal of loved ones and failure to avenge betrayers, has played an important role in transforming the discourse by influencing emotions, as well as, fundamentally changing the text. In the initial partes of the text, the emotion of anger while causing a continuous and dynamic presence of passion, cause the value of revenge in the discourse. In the final partes, the feeling of despaire leads to isolation and passionate absence from the scene of events and the value funection of the text has changed from revenge to surrender.

    Keywords: Sign- Semantic, Discourse, Emotional Process, Najib Mahfouz, Story Of Al-Less Va Al-Kelab}
  • سارا حسنی، یحیی معروف*، عبدالرضا نادریفر، علی سلیمی

    پیرس از نظریه پردازان بنام عرصه نشانه شناسی است که با ارائه الگوی سه گانه برای نشانه، زمینه را برای نقد بر مبنای ساختار دلالتی آثار ادبی فراهم کرد. این جستار می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی عنوان و نام شخصیت های برجسته رمان چراغ ها را من خاموش می کنم زویا پیرزاد را براساس دانش نام شناسی و با تکیه بر روش نشانه شناسی پیرس بررسی نماید. از نشانه شناسی نام های این رمان چنین استنباط می شود که این رمان مجموعه ای از نام های ارمنی و لاتین است. در این میان خاموش کردن چراغ در عنوان رمان با سه نام منتخب وکلیدی داستان پارادوکس دارد؛ یکی نام آرشالوس، مادر کلاریس به معنای سپیده دم  و دیگری پروین، تنها زن فعال و مقبول داستان، به معنای ستاره درخشان و نام کلاریس که به معنای درخشنده است. هر سه زن، مادر هستند و به ترتیب به سه تیپ اجتماعی سنتی، مدرن و بینابین آن دو تعلق دارند و همگی دارای مفهوم روشنایی، همچون همگی مادران با قربانی کردن خود چراغ های زندگی خانواده شان را روشن نگه می دارند. همچنین نام آرتوش به معنای «نامیرا» نشان از جاودانگی سنت مردسالاری و در مقابل نام گارنیک به معنای «بره» برای مرد مهربان داستان، نشان از افکار فمنیستی نویسنده است، بنابراین بیشتر نام های منتخب پیرزاد متناسب با کنش و رفتار شخصیت هاست. نام های برگزیده غالبا از نوع نشانه های نمایه ای پیرس هستند.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, چارلز پیرس, نام شناسی, چراغ ها را من خاموش می کنم, زویا پیرزاد}
    Sara Hasani, Yahya Marof *, Abdolreza Naderifar, Ali Salimi

    The presented paper is an attempt to investigate Zoya Pirzad's novel I Turn Off the Lights using a descriptive-analytical method based on Pierce's epistemology and semiotic method on the title of the novel and the names of prominent characters. This novel is a collection of Armenian and Latin letters. In the meantime, turning off the lights in the title of the novel with three selected and key names is a paradox; One is named Arshalus, Clarice's mother, “meaning dawn”, and the other is Parvin that is the only active and popular woman in the story “meaning bright star”, and Clarice's name “meaning bright”. All three women are mothers and belong to three traditional, modern and intermediate social types, respectively. Furthermore, all the three given names have the meaning of enlightenment. Like all mothers, they keep the lights of their family life on by sacrificing themselves. In addition, the name Artush, meaning "immortal", symbolizes the immortality of the patriarchal tradition, and the name Garnik, meaning "lamb" for the kind man in the story, symbolizes the author's feminist thoughts. Therefore, most of Pirzad's selected letters are appropriate to the actions and behavior of the characters. Featured letters are often of the Pierce profile type.

    Introduction

    Peirce is known as one of the theorists in the field of semiotics, who has presented a threefold model for signing and provided the fundamentals for criticism on the basis of the denotative structure of literary works. Therefore, in this research, the names and titles in the novel I turn off the lights by Zoya Pirzad, a contemporary writer of our country are to be examined based on the semiotic system of Charles Sanders Peirce (1839-1914), a philosopher and the American linguist. To achieve this goal, the novel I turn off the lights will be considered as a basis for this research. Precisely, by dealing with the meaning of the characters’ names, the title of the novel, and examining them from the point of view of semiotics, the rate of appropriateness between the names and their characterization will be achieved. What emerges from the nomenclature and semantics of the characters’ name is the author's special attention to the names and their alignment with the purpose and actions of the characters.

    Methodology

    The current research implements the descriptive-analytical method, and the basics of Peirce's semiotics to examine the title of the novel I turn off the lights and the names mentioned in it. Furthermore, in order to discover the connection between the title and its names with hidden concepts and purposes, a small step can be taken in the field of semiotics. In addition to that, to pave the way for researchers who are interested in this topic, and on the other hand, this research is a unique one for this novel considering that no research has been done on the semiotics of the novel I turn off the lights. Based on the triple semiotics of the names and the title I turn off the lights, it will reveal new horizons in front of the audience. This analysis can lead the readers to know more about the content of the story and provides the basis for a deeper understanding of the text.

    Results and Discussion

    This article tries to study Zoya Pirzad's novel I turn off the lights with a descriptive-analytical method based on Pierce's epistemology and relying on Pierce's semiotic method, the title of the novel and the names of prominent characters. This novel is a collection of Armenian and Latin letters. In the meantime, turning off the lights in the title of the novel with three selected and key names that form a paradox. One is named Arshalus, who is Clarice's mother, and carries the meaning of dawn. The other is Parvin, who is the only active and popular woman in the story, and means the bright star. The last character is Clarice's and her name means bright. All three women are mothers and belong to three traditional, modern, and intermediate social types, respectively. Furthermore, all three names have the meaning of enlightenment. Precisely, like all mothers, they keep the lights of their families’ life on by sacrificing themselves. Also, the name Artush, meaning "immortal", symbolizes the immortality of the patriarchal tradition, and the name Garnik, meaning "lamb" for the kind man in the story, symbolizes the author's feminist thoughts. Therefore, most of Pirzad's selected letters are appropriate to the actions and behavior of the characters. Featured letters are often of the Pierce profile type.

    Conclusion

    Followed by the investigations over the semiotics of the characters in the novel I turn off the lights, the following results were obtained:The title of the novel is closely related to its main character "Clarice". By selecting this name, Pirzad refers to the daily life and the duties of motherhood, wifehood, and housekeeping in Claris's life. This name is a metaphor for Clarice's silence and conscious silence in all situations that are ignored. The word "I" in the title shows the streaks of self-seeking and expressing my identity in Clarice. And finally, the most important point is that Clarisse overcomes her ambiguous feeling towards Emil, and this evokes extinguishing the sparks of her feelings, and finally, this title refers to the sacrifice of maternal desires, for the sake of clarity, staying is the light of family's wishes, and their desires. There is a paradox in the title of the novel (the blackout of the lamp) with its three characters who have the concept of light. More precisely, Archalos (mother of Claris) carries the meaning of dawn, Parvin Nurullahi which refers to one of the brightest stars in the sky, and Claris which means shining. These three names represent three classes of women. In other words, Archalos in the role of mother represents all traditional women in the society, Claris in the position of women who struggle between tradition and modernity, and Mrs. Parvin Nurullahi, who is active in women's rights and represents all the modern women in the society. The interesting point of this issue is that all three women with three different social types are mothers and all mothers keep the light of their family's life on by sacrificing their desires. And this mission has not changed with the change of social type. Pirzad's chosen names, as an Armenian writer, represents his language, ethnicity, and nationality. Most of his chosen names are related to Armenian culture. The accuracy in the names that the author has chosen for women indicates his consecration and special respect for them. Clarice, Elmira, Nina, Violet, Parvin, Archalos, etc. are all good names. Also, the choice of the name “Garnik” for the kind man of the novel and against the name of Artosh, as a representative of the patriarchal culture, shows his opposition to this culture and the influence of feminist ideas in him. Pirzad, in choosing the title "I turn off the lights" for the title of his book, like the naming of the characters in the novel, did not just choose a name, but the events of the story and the characters together. It has been stated that a special concept has been taken from these names which is completely appropriate to the atmosphere and process of the story. As a result, according to the previous material, the name for each of them is placed in a certain category of signs (iconic, indexical, and symbolic) and the classification of each of them along with the explanations given in the end of every analysis.

    Keywords: Charles Pierce, Semiotics, I Turn Off The Lights, Zoya Pirzad}
  • مرضیه زارع*
    در تحلیل نشانه معناشناختی، گفتمان روایی یکی از مهم ترین شاخه های تحلیل گفتمان است که نظریه های متعددی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهم ترین نظریه پردازان گرمس است که دو نظام روساخت و نظام ژرف ساخت را جهت فرایند آفرینش معنا مطرح کرد. براساس این نظریه در هر داستان روایی مولفه هایی مانند اتصال و انفصال گفتمانی، موضع گیری، افعال موثر، زاویه دید، فرایند هم نشینی وجانشینی، مقولات همگن و انواع گفتمان های کنشی، شوشی، زیبایی شناختی، بوشی، مربع معنایی و تنشی طی فرایندی تحقق می‏یابند که کشف ساخت‏های بنیادین فرایند معناسازی را مورد مطالعه قرار ‏می‏دهند. مسئله جستار پیش رو کاوش چگونگی فرایند آفرینش معنا به واسطه درهم کنش نظام های گفتمانی در نظام روساخت و نظام ژرف ساخت داستان است. همچنین بررسی این مسئله که مضامین اخلاقی، شخصیت پردازی و اسطوره ای در ژرف ساخت داستان چه نقشی در فرایند آفرینش معنا ایفا می کنند تا کارکرد ارزشی گفتمان و جریان ارزشی را که کنشگر و شوشگر به آن وابسته است تغییر دهند. فرض چنین است، نقش فرایند کنش و شوش در تغییر شرایط تحول گفتمان‏ها با تاثیر بر باور و تغییر در نوع احساس کنشگر، روند گفتمان را تحت تاثیر قرار می‏دهد و کارکرد ارزش آن را متحول می‏سازد. به گونه ای که روایت با گفتمان شوشی به گفتمان کنشی روی می آورد و مجددا نظام شوشی دگردیسی شده و جنس آن از نوع زیبایی شناختی و اسطوره ای تبدیل می شود و گفته خوان با فرایند شکل گیری ارزش های معنوی روبه رو می شود و شخصیت های داستان حضور خود را در ژرف ساخت بر گفته خوان هویدا می سازند. همچنین نگرش کنشگران و جهان بینی ارزشی در داستان رازوارگی «شهر مدهوشان» گناه کنشگر اصلی در قالب رمزگان مذهبی مجازات «هبوط» به جایگاه اسطوره ای ارتقا می یابد. نظام گفتمان شوشی با جنس استعلایی و زیبایی شناختی، نظامی منسجم در متن ایجاد می کنند. همچنین تحلیل فرایند آفرینش معنا در ساختار رازوارگی «شهر مدهوشان» در تایید نظریات گرمس نقش خود را ایفا کرده است. از این جهت برای بررسی و تجزیه و تحلیل نشانه معناشناسی گفتمان‏های حاکم بر آن ارزشمند و درخور توجه است.
    کلید واژگان: نشانه معناشناختی, شهر مدهوشان, کنش, شوش, روایت, رازوارگی, گفتمان}
    Marzieh Zare *
    In semiotic-semantic analysis, narrative discourse is one of the most important branches of discourse analysis, which has many theories. One of the most important theorists is Grams, who proposed two systems of superstructure and deep structure for the meaning creation process. According to this theory, in every narrative story, components such as discursive connection and disconnection, positioning, effective verbs, point of view, coexistence and substitution process, homogenous categories and types of discourses of action, shushi, aesthetic, shisha, semantic square and tension are achieved during a process that They study the discovery of the fundamental constructions of the meaning making process; The problem of the upcoming research is to explore how the process of creating meaning through the interaction of discourse systems in the superstructure system and the deep system of story construction. And also investigating the issue of what role do moral themes, characterization and mythology play in the depth of the story in the process of creating meaning in order to change the value function of the discourse and the flow of value that the actor and Shoshgar depend on? The assumption is that the role of the action process in changing the conditions of transformation of discourses by affecting the belief and changing the type of feeling of the actor, affects the process of discourse and transforms its value function. In such a way that the narration turns to the active discourse with Shushi's discourse, and again the Shushi system is transformed and its gender becomes aesthetic agnanimous
    Keywords: Semantic-Semantic, Shahrmadhoshan, Action, Sush}
  • مسعود محمدزاده*، مرضیه عقیلی

    ناپایداری نقش بسزایی در طراحی لباس پسامدرن دارد و با نگاهی واسازانه صورت می پذیرد. روایت مد متاثر از روح زمانه پساساختارگرا همواره از یک نظام معنایی نامتعین برخوردار بوده و به واسطه بازنمون کردن پیش متن های هنری یک دیالکتیک فعال و پویا را ایجاد می کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظام معنایی روایی نهفته در ارزش های وجودی گفتمان مد معاصر بوده و این پژوهش در جهت کشف ماهیت، چیستی و چرایی تعامل و تطبیق سوژه با فضای ناپایداری درون گفتمان لباس صورت می پذیرد. در این پژوهش مولفه ناپایداری به واسطه حضور تناقض، تضاد و ابهام دیداری در اندازه، شکل، رنگ، چیدمان و حرکت بصری بررسی شده و با تحلیل فرایند روایی مد معاصر در آثار هنرمندان مطرح طراحی مد جهان نظیر والنتینو، اوسی کلارک و ایسی میاکه به مطالعه فرایند تولید، انتقال، دریافت و ادراک حسی معنا پرداخته شده است. نتایج به دست آمده بیان می کند که در اثر ایجاد ابهام و فریب دیداری از هم نشینی سطح های واگرا گفتمان تنشی شکل گرفته و موجب تعامل بعد شناختی و کیفی درون روایت شده است. لباس به شبه سوژه فعالی بدل شده که در ناپیوستاریت از کارکرد متعین خویش پا به جهان نامتعین معنا نهاده و به مثابه متن پدیداری سعی دارد هویت سوژه تطبیق یافته را بازتعریف کند. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی و نوع تحلیل پیکره مطالعاتی کیفی است. رویکرد نظری پژوهش نشانه معناشناسی گفتمانی و چارچوب نظری پژوهش بر مبنای نظام های روایی تصادف و تطبیق است.

    کلید واژگان: روایت, گفتمان ناپایداری, مد, نشانه معناشناسی, اپ آرت}
    Masoud Mohammadzadeh *, Marziyeh Aghili

    Instability plays a significant role in postmodern clothing design and is done with a deconstructive look. The narrative of fashion influenced by the spirit of the post-structuralist era always has an indeterminate semantic system and creates an active and dynamic dialectic by reproducing artistic pre-texts. The purpose of this research is to investigate the narrative meaning system hidden in the existential values ​​of contemporary fashion discourse, and this research is done in order to discover the nature, what and why of the interaction and adaptation of the subject with the space of instability within the discourse of clothing. In this research, the element of instability through The presence of contradiction, contrast and visual ambiguity in the size, shape, color, arrangement and visual movement has been investigated and by analyzing the narrative process of contemporary fashion in the works of prominent world fashion design artists such as Valentino, Ossie Clark and Issey Miyake, it has been studied the process of production, transfer and reception. And sensory perception of meaning has been discussed. The obtained results state that due to the creation of ambiguity and visual deception, tension has been formed from the coexistence of divergent levels of discourse, and it has caused the interaction of the cognitive and qualitative dimensions within the narrative. Clothing has become an active pseudo-subject, which, in the discontinuity of its determined function, steps into the indeterminate world of meaning and tries to redefine the identity of the adapted subject as a phenomenal text.

    Keywords: Narrative, Instability Discourse, Fashion, Semantic Sign, Op Art}
  • مصطفی کردکتولی، ملیحه مهدوی*، مسعود مهدیان

    مبحث دوستی حضرت حق یکی از مهمترین و زیباترین مباحث عرفان اسلامی است. به اعتقاد عرفا اساس عرفان بر پایه دوستی خداوند است و کتاب شرح التعرف، یکی از امهات متون منثور و مثنوی معنوی از مهمترین آثار منظوم عرفانی، مشحون از مفاهیم مربوط به دوستی حضرت حق هستند. مستملی بخاری، صاحب کتاب شرح التعرف، هر عملی را با ترازوی محبت می سنجد و آگاهی از لوازم محبت را برای سالک طریق لازم می داند. مولوی نیز محبت خداوند را از اصلی ترین مبانی سیر و سلوک به حق قلمداد می کند. لذا هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی نشانگان دوستی حق در آثار منثور و منظوم عرفانی (مستملی بخاری و مولوی) است. یافته های پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای نشان داد از نظر مستملی و مولوی دم زدن از محبت الهی چندان ساده نیست و رسیدن به این مقام به مقدمات و تمهید لوازمی نیاز دارد. برخی از این ابزار و تمهیدات عبارتند از: خودشناسی و شناخت مقام والای انسان، مبارزه با نفس، صفای قلب، شرم و حیا. مستملی و مولوی در ادامه معتقدند با چنین نشانه هایی می توان به شناخت دوستان حقیقی خداوند نایل گردید. دوستانی که دارای شاخص هایی همچون: ذکر، توکل، نرنجیدن از بلا، خوف و رجا و لقای محبوب هستند.

    کلید واژگان: خداوند, دوستی, عرفان اسلامی, مستملی بخاری, مولوی, نشانه شناسی}
    Mostafa Kordkatouli, Maliha Mahdavi*, Masood Mahdian

    The topic of God's friendship is one of the most important and beautiful topics of Islamic mysticism. According to the mystics, the basis of mysticism is based on God's friendship, and the book of "Sharh al-Tarif", one of the most important prose texts and Masnavi Manavi, is one of the most important works of mystical poems, full of concepts related to God's friendship. Mostamli Bokhari, the author of the book "Sharah al-Tarif", measures every action based on love and considers knowledge of the essentials of love necessary for the seeker of the way. Rumi also considers God's love to be one of the main foundations of the right path. Therefore, the purpose of this research is to compare the signs of God's friendship in the works of mystical prose and poetry (Mostamli Bokhari and Rumi). The findings of this research using the analytical descriptive method and the use of library sources showed that claiming the friendship and love of God is not so simple from the point of view of Mostamili and Rumi, and reaching this position requires preparations and necessary preparations. Some of these tools and arrangements are self-knowledge and recognition of the high position of man, struggle with ego, purity of heart, shame and modesty. Mostamli and Rumi further believe that with such signs one can get to know God's true friends. Friends who have indicators such as Remembrance, reliance, not getting angry from calamity, fear, hope and encounter are popular.

    Keywords: God, Friendship, Islamic Mysticism, Mostamli Bokhari, Rumi, Semiotics}
  • مریم ارجمندی *، مهدی ظرافتکار

    هر شعر فاخری یک ایده مسلط دارد که بر سراسر اثر سایه افکنده است. شاعر این ایده را در لابه لای فرم و ساختار، یک جمله و یا یک واژه پنهان می کند. بعد با هنرمندی برخی واژه ها را نشان دار می کند تا مخاطب از طریق آنها ایده مسلط را شناسایی نماید. آیا سیمین بهبهانی در شعرمن آن روز... از این کارکرد هنری بهره برده است؟ به نظر می رسد؛ برای رسیدن به پاسخ مناسب، بهره مندی از نظریه نشانه شناسی مایکل ریفاتر بیش از هر نظریه ای مناسب است. با توجه به این سنخیت، مقاله حاضر بر مبنای نظریه نشانه شناسی این اندیشمند و با روش توصیفی- تحلیلی شعر سیمین را بررسی نموده است. پس از بررسی عناصر غیر دستوری نتایج بیانگر آن است که انباشت هایی با معنا بن مار، ضحاک و ترس با بسامد بالادر شعر حضور دارند. پس از بررسی منظومه های توصیفی با رویکرد خوشه های استعاری و با هسته های جامعه سنتی، خوی اهریمنی و جامعه شبه مدرن هیپوگرام های شعر مشخص شد که مهم ترین آنها عبارت بودند از: مار نماد خوی اهریمنی انسان هاست و در نظام های مرد سالار، بیشتر در وجود جنس مذکر تجلی می یابد. هم چنین مقایسه انباشت ها، منظومه های توصیفی و هیپوگرام ها با رویکرد بینامتنیت، ماتریس ساختاری زیر را در ذهن نویسندگان ایجاد کرد: خوی اهریمنی نظام مرد سالار در جوامع سنتی از طریق بازی های فولکلوریک، ستم پذیری را به دختران القا می کند. در جامعه شبه مدرن آموزش ستم پذیری با روش های مدرن ادامه می یابد. تا وقتی که این خوی اهریمنی در ذهنیت جامعه وجود داشته باشد، ترس زنان ادامه دارد.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, ریفاتر, سیمین بهبهانی, مار, ضحاک, زن.}
    Maryam Arjomandi *, Mehdi Zerafatkar

    Every glorious poem has a dominant idea that overshadows the whole work. The poet hides this idea in the form and structure of a sentence or a word. He then artistically marks some words so that the audience can identify the dominant idea through them. Has Simin Behbahani used this artistic function in the poem "I was that day ..."? It seems; To get the right answer, the benefit of Michael Rifater's theory of semiotics is more than any suitable theory. Due to this similarity, the present article has examined Simin's poetry based on the semiotic theory of this thinker and with a descriptive-analytical method. After examining the non-prescriptive elements, the results indicate that there are accumulations with the meanings of "snake", "laughter" and "fear" with a high frequency in the poem. After examining the descriptive systems with the approach of metaphorical clusters and with the nuclei of "traditional society", "demonic temperament" and "quasi-modern society", the hypograms of poetry were identified, the most important of which were: the symbol snake The demonic temperament of human beings and in patriarchal systems is most manifested in the existence of the male sex. Also, the comparison of accumulations, descriptive systems, and hypograms with the intertextual approach created the following structural matrix in the minds of the authors: The demonic temperament of a patriarchal system in traditional societies through folk games, oppression. It inspires girls. In a quasi-modern society, the teaching of oppression continues with modern methodses

    Keywords: Semiotics, Refater, Simin Behbahani, Snake, Zahak, Woman}
  • فاطره واثقی*، ذوالفقار علامی
    نشانه شناسی، مطالعه هد ف دار عواملی است که در تولید و معنایابی نشانه ها و یا در فرآیند دلالت شرکت دارند. این علم به بررسی نشانه ها و رابطه معنایی آنها در یک نظام نشانگانی واحد می پردازد. نشانه شناسی اجتماعی به عنوان یکی از شاخه هایی نشانه شناسی از رویکردهای مهم نگرش بر معناست که هدف اصلی آن یافتن معنا از رفتارهای انسان در زندگی اجتماعی است. رمان که جایگاه بازنمایی اتفاقات اجتماعی است، از بسترهای مهم و قابل توجه برای تحلیل و معنایابی از منظر نشانه شناسی اجتماعی است. رمان پژوهشی جمشید و جمک با موضوع روایت اساطیری از زندگی جمشید، نشانه های اجتماعی بسیاری را در خود جای داده است. در این مقاله، با اتخاذ روش کیفی، به تحلیل نشانه شناختی رمزگان های موجود در این رمان پرداخته ایم. نتایج به دست آمده نشان می دهد، براساس دیدگاه پی یر گیرو، نشانه های مربوط به هویت مانند خواب، مکان و غذاها با معانی ضمنی ای مانند «فریفته شدن توسط اهریمن»، «اهمیت به مردم از جانب جمشید» و «تاثیر مستقیم خوراک در روح و شخصیت انسان» و نشانه های مربوط به آداب معاشرت مانند لحن ها و اطوار پژوهی با بارمعنایی «آگاه کننده و هشداردهنده» از پرکاربردترین نشانه ها در این رمان است.
    کلید واژگان: رمان جمشید و جمک, رمان پژوهشی, محمد محمدعلی, نشانه شناسی, نشانه شناسی اجتماعی, معنایابی, پی یر گیرو}
    Fatere Vaseghi *, Zolfaghar Allami
    Semiotics is the targeted study of the factors that are involved in the production and meaning of signs or the signification process. This science examines signs and their semantic relationship in a single syndrome system. Social semiotics, as one of the branches of semiotics, is one of the important approaches of attitude towards meaning, whose main goal is to find meaning from human behavior in social life. The novel, which is the place of representation of social events, is one of the most important and significant platforms for analyzing and finding meaning from the perspective of social semiotics. Jamshid and Jamek's research novel with the mythological narrative of Jamshid's life contains many social signs. In this research, by adopting the qualitative method, we have analyzed the semiotics of the ciphers in this novel. The obtained results show that, based on Pierre Giroud's point of view, signs related to identity such as sleep, place and food have implicit meanings such as "being seduced by the devil", "importance to people from Jamshid" and "the direct effect of food on the soul and personality of a person." And signs related to social etiquette, such as tones and idioms with the meaning of "informing and warning" are among the most used signs in this novel.
    Keywords: Jamshid, Jamak Novel, Research Novel, Mohammad Mohammad Ali, Semiotics, Social Semiotics, Meaning Finding}
  • سید محمد حسینی معصوم*، حمیدرضا شعیری، مرجان اکبری

    گذر از نشانه‏ شناسی روایی کلاسیک ساختارگرا با دیدگاهی متن‏محور و معناهای تعینی به سمت نشانه‏ معناشناسی، درواقع گذر از کنش و برنامه ‏مداری به سمت تعامل است. در نشانه ‏شناسی کلاسیک ساختارگرا، معنا در جریان روایت صرفا از طریق کنش و برنامه ازپیش‏ تعیین ‏شده در جهت کسب ابژه ارزشی توسط کنشگر شکل می‏گیرد. اما در نشانه‏ معناشناسی، ‏معنا از طریق ایجاد رابطه حسی ادراکی با پدیده ‏ها شکل می‏گیرد و از طریق تعامل با دیگری یا هم‏سوژه ادراک می‏شود. چنین معنایی صرفا با نظام‏های معنایی نشانه ‏شناسی روایی کلاسیک یعنی نظام معنایی کنشی و مجاب‏سازی قابل بررسی نیست. لذا اریک لاندوفسکی نظام‏های معنایی تطبیق و تصادف، را به عنوان مکمل دو نظام قبل مطرح کرد. پژوهش حاضر به شرح وتحلیل تعاملات بین شخصیت‏های داستان زال و رودابه در قالب این چهار نظام معنایی می‏پردازد. مسئله پژوهش این است که چه عکس ‏العمل‏ها و کنش‏هایی نشان از پای بندی کنشگران به نظام‏های معنایی لاندوفسکی دارد. مشخص شد که در مواجهه کنشگران با چالش‏های ایجادشده در متن روایت، برخی از شخصیت های در ابتدا از یک نظام معنایی خاص تبعیت می کنند، اما در میانه روایت به‏ سمت استفاده از دیگر نظام‏ها متمایل می‏شوند. اما برخی دیگر، همچنان پای بند به یک نظام معنایی باقی می مانند. دیگر یافته جدید در بررسی کنش‏ها و تعاملات شخصیت‏های این روایت، ترسیم گذر از نظام روایی کلاسیک مبتنی بر کنش و برنامه به سمت نشانه‏ معناشناسی مبتنی بر تعامل است. به عبارتی دیگر، گذر از روایت کلاسیک به سمت روایت مدرن است که درنهایت هم‏آیی بین شخصیت‏های این روایت در جهت تحقق عشق پرچالش زال و رودابه را رقم می‏زند.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, روایت, نظام های معنایی, اریک لاندوفسکی, زال و رودابه}
    Seyed Mohammad Hosseini-Maasoum*, Hamid Reza Shairi, Marjan Akbari

    Passing from classical structuralist narrative semiology with a text-centered view and deterministic meanings towards semiotics is a transition from action and programming towards interaction. In classical semiology, the current of meaning is exclusively shaped through action and predetermined program and toward gaining the value object. But in semiotics, meaning is formed by creating a sensory-perceptual relationship with the phenomena, and is perceived through interaction with another person or co-subject. Such a meaning cannot be investigated only with semantic regimes of classical semiology, i.e. action and manipulation. Therefore, Landowsky proposed two complementary regimes, i.e. adjustment and accident. The present research probes to find what actions by the characters in Zal-and-Rodabe show the adherence of actors to Landowsky's regimes of interaction. It was found that when faced with challenges, some characters first follow a specific regime of interaction, but later, become inclined to other regimes. Others continue to adhere to a single regime. Examining the interactions shows the transition from the classical narrative regime based on action and program to the modern narrative based on interaction, which ultimately results in the unification of the characters towards the realization of a forbidden love.

    Keywords: semiotics, narrative, regimes of interaction & meaning, Eric Landowsky, Zal, Rudabe}
  • فاطمه کاظمی*، علیرضا حسینی

    نظریه نشانه شناسی مایکل ریفاتر با بررسی تمام جوانب ساختاری شعر به تحلیل متن می پردازد. این نظریه مبتنی برساختار شعر، ارتباط دال ها با یکدیگر و رسیدن به دلالت نهایی شعر است. قصیده «انشوده المطر» روح رنج کشیده شاعر در غربت و تبعیدگاه و وضعیت جامعه عراق را به تصویر کشیده است و خواننده با هر بار خوانش این قصیده می تواند معانی جدیدی را کشف نماید، هم چنین این قصیده، مملو از دلالت های ضمنی، رمز و نشانه است، بر این اساس، قصیده مذکور، اثر مناسبی برای تحلیل نشانه شناختی است. این پژوهش با بهره گیری از نظریه نشانه شناختی ریفاتر، قصیده «انشوده المطر» را به شیوه توصیفی- تحلیلی به بحث گذارده است. به دیگر سخن این پژوهش با استخراج دقیق معنابن ها، انباشت ها، منظومه های توصیفی، هیپوگرام ها و شبکه ساختاری به تحلیل دلالت های شعری قصیده انشوده المطر پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بر مبنای رویکرد ریفاتر می توان دلالت های عمیق تری از جمله عشق به وطن، مبارزه، امید به تغییر و پیشرفت را از قصیده «انشوده المطر» برداشت کرد. خوانش اکتشافی این قصیده بیانگر آن است که شاعر با توصیف چشمان معشوق سعی دارد با کلامی عاشقانه به ابراز دلتنگی خود بپردازد، اما خوانش پس کنشانه نشان می دهد معشوق شاعر، همان وطن است که شاعر در غربت و تبعیدگاه، از عشقش به وطن می گوید و هم-وطنان خود را به مبارزه و ایستادگی در برابر استبداد دعوت می کند. در این قصیده، چهار انباشت با چهار معنابن معشوق، طبیعت، باران و دریا و سه منظومه توصیفی با هسته های وطن، ظلم و ستم و امید به تغییر و تحول وجود دارد.

    کلید واژگان: انشوده المطر, ریفاتر, نشانه شناسی, خوانش اکتشافی, پس کنشانه}
    Fatemeh Kazemi *, Alireza Hosseini

    Riffaterre's theory of semiotics analyzes the text by examining all the structural aspects of the poem, including accumulation, descriptive system, hypogram, and structural network. This theory is based on the structure of the poem, the relationship between the signifiers, and reaching the final meaning of the poem. The poem “Unshūdat almaṭar” depicts the suffering soul of the poet in hisexile, and the conditions of Iraqi society. Based on this, the mentioned ode is a suitable text for semiotic analysis. Using the semiotic theory of Michael Riffaterre, this research has discussed the ode" Unshūdat almaṭar" in an analytical-descriptive way. The findings of the research indicate that based on Riffaterre's approach, deeper meanings such as love for the homeland, struggle, hope for change and progress can be taken from the ode "Anshouda Al Matar". The exploratory reading of this ode shows that the poet is trying to express his longing by describing his lover's eyes with romantic words. The heuristic reading of this ode shows that the poet is trying to express his longing by describing his lover's eyes with romantic words But the retroactive reading shows that the poet's beloved is the homeland, and the poet speaks of his love for the homeland in his sojourn and exile and invites his compatriots to fight and stand against tyranny. In this ode, there are four accumulations with four sememes: beloved, nature, rain and sea, and three descriptive systems with the cores of homeland, oppression and hope for change and transformation.

    Keywords: Unshūdat Almaṭar, Semiotics, Riffaterre, Heuristic Reading, Retroactive Reading}
  • شهلا ناصری، تیمور مالمیر*
    داستان کوتاه ماه نیمروز از مجموعه داستانی با همین نام نوشته شهریار مندنی پور است. در این مقاله به تبیین و تحلیل پیکربندی روایت، کانونی سازی و نشانه-معناشناسی این داستان پرداخته ایم تا نشان دهیم طرح داستان چگونه شکل گرفته است و این طرح به دنبال بیان چه معنایی است. با استفاده از رویکرد کانونی سازی ژنت به بحث درباره کانونی گر و کانونی شده پرداخته ‎ایم و نقش تصاویر به عنوان کانونی گر یا کانونی شده را نشان داده ایم. و با رویکرد نشانه-معناشناسی گرمس نظام های معنایی شکل گرفته در داستان را تحلیل کرده ایم. نتیجه تحقیق نشان می دهد این داستان در خواب پیرمردی در حال احتضار شکل می گیرد درحالی که سه شخصیت عجیب در خواب او به عنوان کانونی گر به تماشا و تفسیر تابلوهایی از مرگ می پردازند. با تفسیر آن ها تابلوها از تصویر به کلام تغییر شکل می دهند و گفتمان بوشی داستان به وجودمی آید . ابژه های تصاویر کنشی می شوند و شکل جدیدی از هستی برای آن ها خلق می شود. آن ها سخن می گویند، احساسات و رنج خود را بیان می کنند و گفتمان شوشی داستان شکل می گیرد. به کنش درآمدن تابلوها و استفاده از این طرح روایی، برای بیان ناگفته هایی است که در تصویر نمی توان دید. تصاویر فقط می توانند زمان حال واقعه را نشان دهند ولی با کنشی شدن آن ها، گوشه هایی از گذشته و آینده نیز بیان می شود.
    کلید واژگان: نشانه-معناشناسی, کانونی سازی, پیکربندی روایت, داستان کوتاه}
    Shala Naseri, Teymoor Malmir *
    The short story Midday Moon (Mah-e-Nimrooz) is from the collection of stories with the same name written by Shahriar Mandanipour. In this article, we explain and analyze the narrative configuration, focalization, and semiotics of this story to show how the plot of the story is formed and what meaning it conveys. Using Gennet's focalization approach, we have discussed the focalizer and the focalized, and we have shown the role of images as focalizers or focalized. And we have analyzed the semantic systems formed in the story with the semiotic-semantic approach of Grems.The result of the research shows that this story takes place in the dream of an old man who is dying, while three strange characters in his dream watch and interpret paintings of death. The objects of the images become active and create a new form of existence for them, and the reflection discourse of the story is formed. They speak, express their feelings and pain. The activation of the paintings and the use of this narrative plot are for expressing the unsaid things that cannot be seen in the image. Images can only show the present time of the event, but by becoming active, they also express some aspects of the past and future.
    Keywords: Semantic-Semiotic, Narrative Configuration, Focalization, Short Story}
  • وحید سجادی فر*، موسی پرنیان، حمیدرضا شعیری
    در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و آماری انجام شده است و رویکرد آن از دیدگاه نشانه- معناشناسی گفتمانی در روایت های کلاسیک است؛ کوشش شده است که مساله پیروی یا عدم پیروی الگوی فرایند کنشی سوژه ها برای تصاحب، بازتصاحب یا حفظ ابژه از یک الگوی خاص، در روایت 201 قصه عامیانه کوتاه ایرانی- گردآوری شده به کوشش انجوی شیرازی در مجموعه چهار جلدی عروسک و سنگ صبور، دختر نارنج و ترنج، گل با صنوبر چه کرد و گل بومادران- واکاوی شود. یافته ها نشان داد که زندگی روایی 661 سوژه حاضر در این قصه ها همانند یک ضرباهنگ تکرار شوند که دچار گسست و نوسان ضرباهنگ می شود و در آخر دوباره یک ضرباهنگ تکرارشونده پیدا می کنند، از یک الگوی مادر با متغیرهای گوناگون پیروی می کنند که دگرگونی متغیرهای آن، 19 گونه خرده ضرباهنگ را در این قصه ها ایجاد کرده است که در این پژوهش بر پایه اعداد یک تا نوزده نام گذاری شده اند.
    کلید واژگان: قصه های عامیانه کوتاه ایرانی, انجوی شیرازی, نشانه- معناشناسی, ضرباهنگ مادر, خرده ضرباهنگ}
    Vahid Sajjadifar *, Musa Parnian, Hamid-Reza Shairi
    This research with descriptive-analytic and statistical methods and its approach is from the view point of Semi- Semantic in classical narratives, tries to analyze the problem of following  or non-following of subjects acting  pattern for possessing or repossessing or protecting the object, of a special pattern in201 Iranian folk short stories collected by Enjavi Shirazi in a four-volume collection: Arousak and Sang-e Sabour, Dokhtar-e Narenj and Toranj, Gol ba Senowbar Che Kard and Gol-e Boumadaran. The results of this research show that the narrative procedure of 661 existing subjects in these stories, just like a repetitive rhythm, involves partition and rhythm vacillation and at last, finds a repetitive rhythm again. This type of narrative procedure follows a proto pattern with different variables that the changing of its variables, creates 19 types of sub-rhythm in these stories, and are listed based on the numbers from one to 19 in this research.
    Keywords: Iranian Folk Short Stories, Enjavi Shirazi, Semi-Semantic, Proto Rhythm, Sub-Rhythm}
  • Marzieh Athari Nikazm, Mahsa Mohammadizadeh

    La Gloire de mon père, un ouvrage qui a été écrit en 1957 par Marcel Pagnol, est un roman autobiographique. Selon les caractéristiques des œuvres autobiographiques, l’auteur est le personnage principal du roman. Notre principal problème dans cette recherche est que cette histoire est racontée par un enfant (le petit Marcel), alors que l’auteur est un adulte. Donc, nous avons étudié l’énonciation et les jeux de l’embrayage et du débrayage pour savoir qui parle dans ce roman.  Notre hypothèse est que la diversité des énonciateurs, provoque la dynamique du texte du roman autobiographique et à travers l’explication des embrayages et les débrayages des énonciateurs par rapport à la situation de l’énonciation, nous pourrons séparer les personnages. Dans ce roman, l’auteur a décrit tous les événements dans un ordre chronologique, ce qui a rendu le texte plus facile à lire et moins compliqué. La méthode employée est la sémiotique de l’école de Paris. Cette approche étudie les structures signifiantes profondes du texte et nous aide à mieux comprendre les sens du discours.

    Keywords: Marcel Pagnol, Autobiography, Enunciation, engagement, disengagement, Semiotic}
  • عباس نجفی*، جواد رنجبر

    یوسف زیدان در رمان گوانتانامو که عمده وقایع آن در زندانی به همین نام می‏ گذرد، به مشکلات و سختی‏ های گرفتاران در زندان پرداخته است. مکان و دلالت ‏های روان‏شناسانه و اجتماعی - سیاسی آن، جایگاه برجسته ‏ای را در رمان موردنظر به خود اختصاص داده است. عنوان رمان که خود یک مدلول مکانی است بر اهمیت کارکرد این مفهوم در رمان افزوده است. پژوهش پیش رو، با هدف تبیین نشانه‏ های مکان در رمان گوانتانامو و تعامل این عنصر با دیگر عناصر و لایه های درونی متن، به شیوه توصیفی - تحلیلی و در دو محور نظری و تحلیلی تدوین شده است. در بخش نظری، مفاهیم نشانه ‏شناسی و عنصر مکان، تعریف و تبیین شده و در محور تحلیلی، به بررسی انواع مکان و تحلیل دلالت ‏های آن پرداخته شده است. یافته‏ های پژوهش حاکی از آن است که مکان نقش بی ‏بدیلی را در رمان گوانتانامو ایفا کرده و دلالت‏ های روان‏شناسانه و اجتماعی - سیاسی متنوعی را با خود حمل می‏ کند، به‏ طوری‏ که می‏ توان عنصر مکان را بر اساس تاثیری که از حالت‏ های روحی شخصیت‏ ها می ‏پذیرد، به انواع مکان ذهنی، مرتفع، مانوس، نامانوس، متعدد الابعاد، تغییر دلالت داده و خلا آمیز تقسیم کرد. همچنین ردپای سه نوع نشانه مدنظر پیرس که عبارت‏ اند از نشانه نمادین، شمایلی و نمایه‏ ای در رمان گوانتانامو به‏ وضوح قابل پیگیری است. با این توضیح که نشانه نمادین بیشترین حضور و بالاترین بسامد را از بین نشانه‏ های سه‏ گانه پیرس به خود اختصاص داده است.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, پیرس, مکان, رمان گوانتانامو, یوسف زیدان}
    Abbas Najafi *, Javad Ranjbar

    The science of semiotics is the knowledge of examining semantic implications. Charles Sanders Peirce of the structuralist semioticians used the concept of "signification" to explain and develop his theory of semiotics. In Peirce's semiotics, the concepts of "sign", "interpreter" and "subject" are the pillars on which his semiotics is based. In examining the sign, Peirce introduced three concepts of manifestation, interpretation and example, the first is the form of the sign and the equivalent of the signifier in Saussure's semiotics, the second is the perception that creates the sign and is the equivalent of the signified, and the third is the example that the sign signifies. This linguist philosopher believes in three types of signs. First, a sign in which the relationship between the signifier and the signified is contractual and therefore learnable, and he calls it a symbolic sign. The other is a sign in which the relationship between the signifier and the signified is similar and can be called a symbolic sign, and finally, a sign in which the signifier and signified relationship is a cause and effect relationship. Place is one of the fundamental elements of every story and novel, in such a way that the absence of place in narrative works leads to the loss of the originality of those works. The place plays an irreplaceable role in the novel Guantanamo and carries various psychological and socio-political meanings with it, so that the element of place can be divided into different types of mental, elevated, Familiar, unfamiliar, multi-dimensional, signified change and empty division. Also, traces of three types of signs considered by Peirce, which are symbolic, iconic and indexical, can be clearly traced in the novel Guantanamo.

    Keywords: Guantanamo novel, Pierce, place, Semiotics, Yousuf Zidan}
  • ایمان قنبری اقدم*، علی اکبر محسنی، علی سلیمی، وحید سبزیان پور
    طارق بکاری (1988م) نویسنده اهل مراکش، از نویسندگان توانایی است که با قلم شیوا و هنرمندانه خود توانسته است بخش قابل توجهی از مشکلاتی که دامن گیر جامعه مراکش و جامعه اسلامی- عربی شده است را موشکافانه مورد نقد قرار دهد. رمان «القاتل الاشقر» یکی از آثار برجسته اوست که وی در آن ناهنجاری-هایی همچون، رواج روسپی گری، بحران هویت، قتل و کشتار و... را مورد بررسی قرار داده است. عنوان این اثر، سرشار از نشانه های است که او با هوشمندی خاصی آن ها را در اثر گنجانده است. نویسندگان در این جستار بر آن بوده اند تا با روشی نشانه شناسانه به بررسی نشانه های موجود در عنوان رمان «القاتل الاشقر» بپردازند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که کلمه «القاتل» علاوه بر معنای ظاهری آن، اشاره به حوادث کشنده ای همچون تجاوزهای دوران کودکی، آسیب عاطفی و از دست رفتن حیثیت در رابطه با شامه، بحران هویت و... به حوادثی دارد که بخشی از شخصیت اشقر را به نابودی کشانده اند. همچنین، واژه الاشقر، از لحاظ نمادین می تواند به داغ ننگ ناشی از نامشروع بودن، خاص بودن، و مفاهیمی از این دست اشاره داشته باشد که ارتباط و همنشینی آن با «القاتل» این مسیله را توجیه می کند. وی در این اثر به شیوه هنرمندانه ای روند تحول شخصیت اشقر به قاتلی خون آشام و پیوستن او به داعش را به تصویر کشیده است. در واقع، نویسنده با گنجاندن نشانه های گوناگون زبانی به دنبال آن بوده است تا پرده از روی بحران هویت و فساد اخلاقی سران داعش برگیرد.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, نشانه های تصویری, عنوان, طارق بکاری, القاتل الاشقر}
    Iman Ghanbariaghdam *, Ali Akbar Mohseni, Ali Salimi Ghale, Vahiad Sabzianpoor
    Moroccan author, Tariq Bekari (1988), is a talented writer who scrutinizes a significant part of the problems affecting the Moroccan and Arab-Islamic societies with his eloquent writing style. The novel “Al-Qatil Al-Ashqar” is one of his prominent works, which depicts anomalies including the prevalence of prostitution, identity crisis, and murder. The title of this work is full of cleverly-chosen signs. In this article, the authors try to analyze the signs in the title of the novel “Al-Qatil Al-Ashqar” with the semiotic method. The results show that the word “Al-Qatil” in addition to its apparent meaning refers to fatal incidents including childhood rapes, emotional damage, loss of dignity concerning shama, identity crisis, and other painful incidents that destroyed a part of Ashqar's personality. In addition, the word Al-Ashqar can symbolically refer to the stigma caused by illegitimacy, specialness, and similar concepts, which is justified by companionship with “Al-Qatil”. In this work, Bekari artistically depicts the transformation of Ashqar's character into a vampire killer and his joining ISIS. In fact, by including various linguistic signs, the author tries to reveal the identity crisis and moral corruption of ISIS leaders
    Keywords: Semiotics, Visual signs, Title, Tariq Bakari, the killer of Ashqar}
  • مصطفی کردکتولی*، ملیحه مهدوی، مسعود مهدیان
    مبحث دوستی حضرت حق یکی از مهم ترین و زیباترین مباحث عرفان اسلامی است.به اعتقاد عرفا اساس عرفان بر پایه دوستی خداوند است و شرح التعرف یکی از امهات متون عرفانی، مشحون از مفاهیم مربوط به دوستی حضرت حق است. مستملی بخاری، صاحب این کتاب، هر عملی را با ترازوی محبت می سنجد و آگاهی از لوازم محبت را برای سالک طریق لازم می داند.دراین پژوهش، نظر مستملی درمورد پیش نیاز ها، لوازم و نشانه های دوستی خداوند مورد بررسی و استنتاج قرار خواهد گرفت. یافته های پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای نشان داد از نظر مستملی دم زدن از محبت الهی چندان ساده نیست و رسیدن به این مقام به مقدمات و تمهید لوازمی نیاز دارد برخی از این ابزار و تمهیدات عبارتند از: خودشناسی و دانستن علت آفرینش انسان، چگونه اشرف مخلوقات بودن و مسجود فرشتگان شدن او، تلاش برای شناخت خداوند، رفع موانع خصوصا مخالفت با نفس، صفای قلب یافتن و خالی شدن از غیر حضرت دوست، حیا داشتن در حضور حق و تلاش برای شناخت او. مستملی در ادامه معتقد است با چنین نشانه هایی می توان به شناخت دوستان حقیقی خداوند نایل گردید.دوستانی که دارای شاخص هایی همچون ذکر و طاعت و عبادت مستمر خداوند، توکل و اعتماد به حکمت او، بی مرادی، نرنجیدن از بلا و امتحان الهی، رضا دادن به قضای الهی، ایثار جان و مال و فرزند و آبرو درراه او، خوف از هیبت و حضور خداوند، رجا به کرم حضرت دوست، تضرع و زاری و اظهار عجز و نیاز شبانه در پیشگاه او هستند.
    کلید واژگان: خداوند, دوستی, عرفان اسلامی, مستملی بخاری, نشانه شناسی}
    Mostafa Kordkatouli *, Maliheh Mahdavi, Masoud Mahdian
    In this research, Mostamili's opinion about the prerequisites, supplies, and signs of God's friendship will be investigated and deduced. The findings of the study using the analytical descriptive method and the use of library sources showed that, in Mostamili's opinion, it is not easy to claim friendship with God and to reach this position requires preparations and necessary preparations. Some of these tools and measures are self-knowledge and knowing the reason for the creation of man, how to be the best of creatures and to bow down to His angels, to try to know God, to remove obstacles, especially opposition to the ego, to find purity of heart and to be free from non-Holy friends, modesty, Being in the right presence and trying to know him. Mostamili further believes that with such signs one can get to know God's true friends. Friends who have indicators such as constant remembrance and obedience and worship of God, reliance and trust in His wisdom, indifference, not getting angry at God's calamities and tests, giving satisfaction to God's decrees, sacrificing life and property, children, and honor in His way, fear of awe, the presence of God, seeking the grace of the Prophet, supplicating and lamenting and expressing helplessness and need at night are in front of him.
    Keywords: God, Friendship, Islamic mysticism, Mostamli Bokhari, Semiotics}
  • مصطفی باقری*، مصطفی گرجی، فاطمه کوپا، علی (پدرام) میرزایی

    رویکرد اجتماعی نشانه معناشناسی تعاملی اریک لاندوفسکی که در ادامه باورهای زیبایی شناسی حضور و لحظه ناب گرمس مطرح شده، رهیافتی کارا و سازنده در نقد ادبی است. پژوهندگان این پژوهش از این رهیافت در بررسی تعامل و تطبیق نشانه معناهای جسمانه عاشقانه در سروده های فرامعنایی و چندلایه ای فروغ فرخزاد بهره برده اند. تعامل شرکای گفتمانی در فرایند گفتمان عاشقانه شاعر، با دگرسانی نشانه های جسمانه شوشگر تن دار در رخدادمعنایی لحظه ای و گاه دیرشی، در پی وحدت من و دیگری، معناهای ناب و بی کرانی خلق می کند. در جریان سروده های عاشقانه فروغ، سوژه و ابژه تن دار در تجربه ای زیستی با یکدیگر و جهان پیرامون در درک پدیدارشناسانه، با مجموعه نشانه معناهای جسمانه پویا در زنجیره منسجم واژگان چندمعنایی و ترکیبات مبهم، بافتی پویا و زایشی در متن خلسه ای می آفریند که به سردرگمی و حظ خلسه ای خوشایند در اتحاد شرکای گفتمانی می انجامد. در پژوهش حاضر با کاربست نقد با روی کردی کل نگر، سه سروده «وصل»، «باد ما را با خود خواهدبرد»، «فتح باغ» و سروده هایی با درون مایه تعامل تصادفی و لحظه ای و برنامه مدار، به روش تحلیلی -پژوهشی تفسیر شده است. نتیجه بررسی نشان می دهد تعامل عاشقانه طرفین گفتمان با نشانه معناهای جسمانه، جهت رسیدن به وحدت و تطبیق و آفرینش معناهای نو ادامه دار و در خدمت انسجام بیشتر متن بوده-است.

    کلید واژگان: اریک لاندوفسکی, فروغ فرخزاد, تعامل, نشانه -معناشناسی, وحدت, گفتمان}
    Mostafa Bagheri *, Mostafa Gorji, Fateme Koupa, Ali (Pedram) Mirzaie

    The social approach of Eric Landowski's about interactive sign-semantic, which is presented in continuation of Greimas' aesthetic beliefs of guizzo , is a productive approach in literary criticism. The researchers of this study have used this approach in analyzing adaptation of the corporality sign meanings of romantic in Forough Farrokhzad’s poems which are transcendental.The interaction of the discourse partners in the process of the poet's romantic discourse creates infinite meanings by metamorphosis of the corporality signs. the source of meaning creation occurre with union of me and other.Corporeal subject and corporeal object create a dynamic and generative texture in a life experience with eachother and the surrounding world in phenomenological understanding. this is in a collection of dynamic physical signs that create a generative texture in an ecstatic text . the movement of chain of ambiguous combinations leads to a pleasant ecstasy in the union of discourse partners.the authors have investigated three poems named "Vasl". "Fathe bagh" and "Bad ma ra ba khod khahad bord" with a holistic criticism. The result of investigation was that the romantic interaction of discourse partners with physical sign-meanings has been continuous in order to achieve unity and creation of new meanings.

    Keywords: Eric Landowski, Semiotics, Forough Farrokhzad, union, sign-semantic, discursive}
  • محتشم محمدی*، مطهره الله دادی، علی محمد محمودی
    بررسی و نقد لایه های صوری و معنایی قصه های ایرانی در شمار پژوهش های نقد ادبی می گنجد. قصه های عامیانه از حیث محتوا و ساختار، دارای ارزش های فرهنگی و ادبی هستند. هدف این پژوهش، بررسی قصه ی عامیانه «برگ مروارید» از مجموعه ی قصه های ایرانی (41 متن قصه و 35 روایت) گردآوری و تالیف انجوی شیرازی است. انجوی شیرازی این قصه ی کوتاه را از راوی، علی محمد فرهادی، اهل توسک سفلی ملایر شنیده و در این مجموعه ثبت کرده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای و به کاربستن نظریه ی نشانه معناشناختی گریماس انجام شده است. ساختار و بافت قصه، شیوه ی آفرینش و دریافت معنا در این روش اساس بررسی است. گریماس در پی آن بود که برای مطالعه ی روایت، الگویی منسجم را ارایه دهد که بعدها آن را نشانه معناشناسی نوین نامیدند؛ به باور گریماس آنچه اهمیت دارد، شناخت فرایند تولید متن از زمان انتقال تا دریافت، برپایه ی عناصر شوشی و کنشی است؛ به این ترتیب می توان ادبیات داستانی را بستری مناسب برای کاوش های گفتمانی و تلفیق ادبیات و گفتمان دانست؛ زیرا روایت مبتنی بر زبان شناسی، دریچه های تازه ای در عرصه ی ادبیات داستانی باز می کند. در این پژوهش با بهره گیری از درون مایه ی قصه ی «برگ مروارید»، گونه های مختلف نظام گفتمانی هوشمند و عوامل آن ها را استخراج کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هرچند این قصه برآمده از فرهنگ عامه است و ساختاری سنتی دارد، درعین حال از الگوی ساختاری و روایتی نظام مند و معنادار برخودار است و با نظریه ی نشانه معناشناسی گریماس انطباق بسیار زیادی دارد؛ ازجمله اینکه فرایند روایی تغییر معنا نیز در این قصه ، با گذر از مراحل عقد قرارداد، عملیات اصلی (توانش و کنش) و ارزیابی شناختی و عملی اتفاق افتاده است.
    کلید واژگان: ساختار قصه, قصه ی برگ مروارید, قصه ی عامیانه ی ایرانی, گریماس, گفتمان, نشانه معناشناسی}
    Mohtasham Mohammadi *, Motahhareh Allahdadi, Ali Mohammad Mahmudi
    Examining and reviewing the formal and semantic layers of Persian language stories is one of the tasks in the field of contemporary literary criticism. The cultural and linguistic functions of folk tales are the reason for preserving and examining them via literary criticism. They also increase the importance of such stories. The purpose of this study is to investigate the folk tale of "the Pearl Leaf" by Enjavi Shirazi based on structuralists and poststructuralists’ viewpoint. So, adopting a descriptive-analytical approach based on Greimas’ theory, the method of producing and receiving the meaning of this story has been studied and analyzed. Greimas, the semantic semiotician, sought to provide a coherent model for the study of narrative, which was later called the modern semantic semiotics. According to him, the important thing is to know the process of text production from the time of transmission to reception, based on the Actantial and sensitivity elements. In this way, fiction can be considered as a suitable platform for discourse exploration and integration of literature and discourse; since linguistic narrative has opened new windows in the field of fiction. In this study, using the theme of this story, different types of intelligent discourse system and their factors have been extracted. Finally, it has been concluded that although this story comes from the heart of popular culture (folklore), with an appearance simple, yet complex and coherent form, it has a specific structural and narrative pattern and form- Propp's morphology - which has made it fully compatible with Greimas’ theory of semantic semiotics.
    Keywords: Enjavi Shirazi, the Pearl Leaf, Greimas, discourse, semantic semiotics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال