به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Magical Realism » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Magical Realism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهراء حقایقی، احمدرضا حیدریان شهری*، زهراء مکی

    الواقعیه السحریه هی منهج جدید لکتابه الروایات المعاصره، حیث یتشابک الواقع والخیال بطریقه تبدو فیها کل الاحداث غیر الواقعیه والخیالیه  فی سیاق الروایه حقیقیه وطبیعیه تماما. وقد ظهر هذا الاتجاه فی روایات بعض الکتاب العرب ومنهم الکاتب الجزائری الشهیر، الطاهر وطار. وفی روایه «الولی الطاهر یعود إلی مقامه الزکی»، نواجه جهود الکاتب فی الاتکاء علی بناء سردی حدیث وتوظیف الحلم کحیله فنیه تعطیه الفرصه لإبراز ما کان کامنا فی باطنه. یهدف هذا البحث إلی وصف الفضاء السردی ودراسه التقنیات السردیه علی اساس الواقعیه السحریه، ونظرا إلی ان هذه الروایه هی الخطوه الاولی للکاتب فی توظیف هذا النوع الادبی، یبدو من الضروری إجراء بحث من اجل تطبیق الواقعیه السحریه علیها. وقد اعتمدنا فی هذه الدراسه علی منهج النقد الاجتماعی بطریقه وصفیه- تحلیلیه. وتدل النتائج  علی ان الروائی  وفر بهذه التقنیه  فضاء للتعبیر عن واقع المجتمع الإسلامی ومشاکل المجتمع الجزائری وعبر عن رویته النقدیه. وقد بنی روایته علی اساس فضاء اللاوعی، کما نشاهد تشتتا فی الفترات الزمنیه المختلفه، إذ جعل الروائی الماضی مسرحا للاحداث التاریخیه التی تشکل خلفیه للانفعالات النفسیه فی الحاضر، فقد لجا الروائی إلی التاریخ ووضع الشخصیات التاریخیه فی قوالب اسطوریه واستفاد من قضیه قتل مالک بن نویره علی ید خالد بن الولید بمنزله رمز وهدام القواعد الزمانیه والمکانیه وعرض حبکه الروایه بشکل لولبی لتنکیر التکفیر وتقبیح العنف طوال التاریخ.

    کلید واژگان: الواقعیه السحریه, تقنیات السرد, الطاهر وطار, روایه الولی الطاهر یعود إلی مقامه الزکی}
    Zahra Haghayeghi, Ahmadreza Heidaryan Shahri *, Zahra Makki

    Magical realism is a new approach to writing contemporary novels in which reality and fantasy are intertwined in such a way that all unreal and imaginary events in the context of the novel appear completely real and natural. This trend appeared in the novels of some Arab writers, including the famous Algerian writer, Al-Tahir Wattar. In the novel “The Pure Guardian Returns to His Pure Place,” we encounter the writer’s efforts to rely on a modern narrative structure and use the dream as an artistic trick that allows him to highlight what was hidden in his existence. This research was done with the aim of describing the story space and analyzing narrative techniques based on magical realism. Given that this novel seems to be the writer's first step in using this literary genre, it seems necessary to research how to apply magical realism to this novel. In this study, we relied on the application of magical realism in light of the social criticism approach descriptively and analytically. The results indicate that the novelist provided, with this approach, a space to express the reality of Islamic society and the problems of Algerian society, and expressed his critical vision. He built his novel based on the space of the subconscious, and we see a dispersion in the different periods. The novelist made the past a stage for historical events that form a background for the psychological emotions in the present. The novelist resorted to history and placed historical figures in legendary molds, and he benefited from the case of the killing of Malik bin Nuwayra at the hands of Khalid bin Al-Walid as a symbol of the collapse of temporal and spatial rules, and the presentation of the novel’s plot in a spiral manner to deny atonement and the ugliness of violence throughout history.

    Keywords: Magical Realism, Narration Techniques, Taher Wattar, Al Wali Attaher Returnes To His Pure Shrine}
  • علی حسن سهراب نژاد*، فریبا توان
    یکی از شاخه های مکتب ریالیسم، ریالیسم جادویی است که شیوه ای بدیع و جدید در داستان نویسی است و در آن عنصر واقعیت و خیال چنان با هم ترکیب می شوند که مرز میان آن ها به راحتی قابل تشخیص نیست و خواننده به راحتی آن را می پذیرد، در آثار داستانی نیز مدت هاست ریالیسم جادویی در جهت تاثیرگذاری بیشتر، مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. روش این پژوهش به گونه استقرایی، براساس مطالعه کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی است. اساس این مطالعه مبتنی بر بررسی سبکی و ساختاری12 مولفه ی مهم ریالیسم جادویی در این رمان است که می تواند دریچه ای دیگر از ادبیات داستانی بومی را به روی مخاطب بگشاید. نتایج نشان می دهد مولایی در توجه به ریالیسم جادویی از مولفه هایی همانند: توصیف واقع گرایانه جزییات، نقش طلسم و دیو، بهره مندی از عامل جادو و جن، استفاده از تخیل و توهم، حوادث شگفت انگیز، دوگانگی و تقابل، نمادگرایی و رازگونگی، کشمکش، سکوت اختیاری، زمانمندی خاص، اغراق و مبالغه و آداب و رسوم بومی و خرافه ها استفاده کرده است. نویسنده، بین جهانی که در قریه خلق کرده است با دنیای واقعی ارتباطی تنگاتنگ برقرار می کند و در ترکیب واقعیت با خیال، لحنی باورپذیر به کار برده است. به نظر می رسد تفکر نویسنده در خلق ریالیسم جادویی، ریشه در اندیشه هایی دارد که با عامل ماوراءطبیعت همراه شده است. بهره مندی از عامل جادو و جن بیشترین بسامد و استفاده از کشمکش، کمترین بسامد را در رمان قریه داشته اند. استفاده نویسنده از جادو و گروه اجنه باعث شده تا عنصر خیال نیز در این ترکیب با نویسنده همراه شود و تصاویری ماورایی را به وجود آورد. به نظر می رسد در این داستان، توجه به فضای روستایی و نمادهای مربوط به آن و عنصر تقابل و دوگانگی(تخیل با واقعیت، شهر با روستا، جن با انسان و درون با برون و...) از مولفه های مهم ایجاد ساختار ریالیسم جادویی باشد.
    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, رمان قریه, ادبیات داستانی, محمد مولایی}
    Ali Hassan Sohrabnejad *, Fariba Tavan
    One of the branches of the school of realism is magical realism, which is an innovative and new way of writing stories, in which the elements of reality and fantasy are combined in such a way that the border between them is not easily recognizable and the reader easily accepts it, in fiction works, attention to magical realism has been paid attention to by writers in order to know more about this school. In this research, an attempt has been made to theoretically examine this writing style in the novel Village by Ilami writer Mohammad Moulai, and that dealing with magical realism can bring another lens of native fiction to the audience. Moulai, in paying attention to magical realism, includes components such as realistic description of details, the role of talismans and demons, the use of magic and jinn, the use of imagination and illusion, amazing events, duality and opposition, symbolism and mystery. He has used conflict, voluntary silence, specific timing, exaggeration, local customs and superstitions. The author establishes a close connection between the world he created in the village and the real world and has used a believable tone in combining reality with imagination. The author's thinking in creating magical realism in the village novel is rooted in thoughts and ideas that are associated with the supernatural factor. Benefiting from the factor of magic and genie have the highest frequency and the use of conflict has the lowest frequency in the village novel. The author's use of magic and the group of goblins has caused the element of fantasy to come along with the author in this composition and create otherworldly images.
    Keywords: Magical Realism, village novel, Fictional literature, Mohammad Maoulei}
  • هدایت الله تقی زاده، داود شیروانی

    ریالیسم جادویی از شاخصه های واقع گرایی در نیمه دوم قرن بیستم است که با درآمیختگی با خیال، ساختارهای واقعی را تغییر داده است. حسن کمال و غلامحسین ساعدی ازجمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر عربی و فارسی هستند. رمان های المرحوم و عزاداران بیل از نمونه های برجسته این سبک داستان نویسی هستند که در این مقاله تلاش شده شگردهای نویسندگان از منظر گزاره های ریالیسم جادویی، باروش توصیفی- تحلیلی براساس مکتب آمریکایی مورد بررسی قرار گیرد. لزوم شناخت درون مایه و عناصر ریالیسم جادویی باتوجه به مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دو کشور مصر و ایران و باتوجه به اسطوره ها و باورها ضرورت پژوهش است. نتایج نشانگر آن است که نویسندگان از ریالیسم جادویی برای بیان مشکلات سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه مصری و ایرانی استفاده نمودند. عنصر «سحروجادو»، «وهم و خیال»، پس از عنصر «واقعیت»، شالوده این دو داستان را تشکیل می دهد. زمینه گرایش هر دو نویسنده به سبک ریالیسم جادویی را باید در جنبه های روان شناختی شخصیت های داستان آنان و ویژگی های فردی مشترک آنان دانست. در المرحوم مولفه های ریالیسم جادویی؛ مانند «نمادسازی»، «رازگونگی»، «صدا و بو» حضوری پررنگ تر دارد و در عزاداران بیل، نمونه های بیشتری از عناصر «دوگانگی»، «اسطوره» و «صدا و بو» دیده می شود.

    کلید واژگان: حسن کمال, المرحوم, غلامحسین ساعدی, عزاداران بیل, رئالیسم جادویی}
    Hedayatollah Taghizadeh, Davoud Shirvani

    Magic realism is one of the characteristics of realism in the second half of the twentieth century. Kamal and Saedi are among the pioneers of this style. Al-Marhoum</em> and Azadaran-e Bayal</em> are prominent examples of this style. In this paper, the writer's methods are analyzed with a descriptive-analytical method based on the American school of thought. The need to know the content and elements of magical realism with regards to the social, cultural, and political problems of the two countries (Egypt and Iran), myths, and beliefs is the necessity of research in this respect. The results show that the authors used magical realism to express the political and social problems in their society. The element of "magic", "illusion", and "imagination", after the element of "reality", forms the foundation of these two stories. The background of both writers' tendency towards magical realism style should be considered through the psychological aspects of the characters in their stories and common individual characteristics. In Al-Marhoum</em>, the components of magical realism; Such as "symbolization", "mystery", "sound and smell" have a more prominent presence, and more examples of the elements of "duality", "myth" and "sound and smell" can be observed in in this novel.

    Keywords: Hassan Kamal Al-Marhoum, Gholam Hossein Saedi, Azadaran-e Bayal, Magical Realism}
  • مالک عبدی*، محمدرضا شیرخانی، سیده زینب فقیه

    ریالیسم جادویی از شاخصه های واقع گرایی است که با خیال در آمیخته و ساختارهای واقعیت را تغییر داده است. حسن کمال از جمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر مصر است که رمان «المرحوم» را به سبک ریالیسم جادویی نوشته و در آن به بیان درد و رنج دانشجویان پزشکی اتاق تشریح و جامعه انسانی پرداخته است. سبک نویسندگی وی موجب شد تا اثرش جنبه های اعجاب انگیزی از جمله کاربرد موفق عناصر ریالیسم جادویی داشته باشد. لزوم شناخت درون مایه و عناصر ریالیسم جادویی در «المرحوم»، ضرورت اصلی پژوهش است. در این پژوهش، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی به چنین نتایجی یست می یابیم: توصیف جزییات یک اتاق تشریح توسط محمود سلمان، استفاده از ریالیسم جادویی برای بیان مشکلات سیاسی و اجتماعی  موجود در جامعه، دوگانگی شخصیت درعالم ریال و خیال، نشان از وجود رنگی از خیال و جادو در بستر واقعی رمان «المرحوم» دارد که به کمک مولفه های ذکر شده می توان مشکلات جامعه مصر را به شیوه ای جدیدتر به خواننده نشان داد. اتاق تشریح نمادی از ساختار جامعه مصر است که کمال از این ژرفا به عنوان ابزاری برای نشان دادن رویدادهای پزشکی مصر بهره می گیرد. در این داستان مولفه های ریالیسم جادویی؛ مانند دوگانگی، کشمکش، رازگونگی، سکوت اختیاری، صدا و بو (در ابعاد مختلف آن) حضوری پررنگ تر و برجسته تر دارد. برجسته ترین این مولفه ها در «المرحوم» به کشمکش ذهنی محمود سلمان و جسد مرحوم و رازگونگی وی برمی گردد. تقابل جهان خیالی و واقعی در جای جای رمان مشاهده می شود. این در حالی است که دیگر مولفه ها را نمی توان نادیده انگاشت. هدف نهایی این پژوهش نیز آن است که به کنش مندی عناصر فعال ریالیسم جادویی در پردازش طرح واره های داستانی رمان المرحوم پی برده و نقش این نمادهای تلفیقی را در ارایه تصویری باورپذیرتر از مشکلات جامعه مصر برای خواننده تبیین نماییم

    کلید واژگان: جامعه مصر, رئالیسم جادویی, حسن کمال, رمان المرحوم, واقعیت و خیال}
    Malek Abdi *, Mohammad Reza Shirkhani, Sayyedeh Zaynab Faghih

    Realism means observing the realities of life as they are. The realists believed that "the reality presented in Romanticism is fleeting; Because they portray life as more adventurous and exaggerated than reality. This is while the realists show the ordinary life of people as it is and the reader acknowledges its truth ”(Shamisa, 1391: 78-77). A realist is an external or objective school in which the author does not express his feelings and emotions in the story. He sought to discover the facts so that the reader by reading the work to reach the conclusion that he has read and understood the reality (Hosseini, 1388: 159). Magical realism is a style in which unusual and unnatural phenomena occur and the writers combine ordinary and magical events without any justification and create a story. Hassan Kamal is one of the contemporary Egyptian writers who wrote the story of the "deceased" from the point of view of magical realism, in which he shows the audience strange and surreal events; Where a person named the deceased plots to infiltrate other corpses and complete the flow of unfulfilled deeds and aspirations. The novel "Almarhum" by Hassan Kamal is about two characters, one of whom is related to the world of the dead and in his opinion has a mission from God, and the second character is a writer and a doctor and tries to be the narrator of this person's life.

    Keywords: magical realism, Kamal Hasan, novel The almarhum, Arabic literature, reality, fantasy}
  • حسین احدی قورتولمش، بیژن ظهیری ناو*، حسین نوین

    یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ریالیسم جادویی، بسامد بالای عناصری همچون صدا، بو، نور و عناصری ازاین‌دست است که درنهایت فضای اثر را مملو از وهم و خیال می‌کند و مرزهای میان واقعیت و خیال را به هم می‌ریزد. مطالعه رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» اثر رضا قاسمی نشان می‌دهد که عنصر صدا بسامد زیادی در این رمان دارد. در همین راستا، در مقاله پیش رو، برجستگی عنصر صدا در فضاسازی رمان بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که نویسنده از عنصر صدا برای فضاسازی رمان بهره فراوانی برده و با توجه به تجربه‌ای که وی در هنرهای نمایشی ازجمله تیاتر و موسیقی داشته است، عنصر صدا در این رمان نقش محوری دارد و گاه کارکرد یک‌ صدای معمولی در فضاسازی رمان، با چندین جمله و حتی صفحه برابری می‌کند. این صداها درمجموع، همنوایی ارکستری را مجسم کرده‌اند که در کنار هم نهایت ترس و وحشت را در ساختمان چوبی محل وقوع داستان القا می‌کنند. بیشترین صداهایی که در این رمان دست‌مایه فضاسازی قرارگرفته‌اند، عبارت‌اند از صدای شخصیت‌های انسانی و حیوانی، صدای منبعث از اشیاء و صدای آلات موسیقی. درمجموع، نویسنده از طریق این صداها که اغلب وهمناک و وحشت‌آفرین و مرموز هستند موضوعاتی همچون بحران هویت و مشکلات مهاجرت را به نحوی هنرمندانه و با نهایت اثرگذاری، به ذهن خواننده منتقل می‌کند.

    Hossein Ahadi, Bizhan Zahirinav*, Hossein Novin

    One of the most important components of magical realism is the high frequency of elements such as sound, smell, light and such elements, which ultimately fills the space of the work with illusion and imagination and blurs the boundaries between reality and fantasy. The study of the novel "Night Harmony of the Wood Orchestra" by Reza Ghasemi shows that the sound element has a high frequency in this novel. In this regard, in the upcoming article, the prominence of the sound element in creating the atmosphere of the novel has been investigated. The results of the research show that the author has greatly benefited from the sound element to create the atmosphere of the novel, and considering his experience in performing arts such as theater and music, the sound element plays a central role in this novel and sometimes, the function of an ordinary voice in creating the atmosphere of the novel is equal to several sentences and even pages. In total, these sounds embody the harmony of an orchestra, which together induce the utmost fear and terror in the wooden building where the story takes place. Most of the sounds used in this novel are the sounds of human and animal characters, the sound of objects and the sound of musical instruments. In general, through these voices - which are often terrifying and mysterious - the author conveys issues such as identity crisis and immigration problems to the reader's mind in an artistic way and with maximum effect.

    Keywords: Reza Ghasemi, the nocturnal harmony of the wood orchestra, magical realism, sound element, atmosphere creation}
  • سید عدنان اشکوری، عبدالله حسینی، هدی یزدان*
    این پژوهش قصد دارد تا ضمن واکاوی مولفه های ریالیسم جادویی در رمان تونسی "وقایع المدینه الغریبه"، دریابد که "عبد الجبار العش"، نویسنده این رمان، چگونه با تکیه بر ژانر ریالیسم جادویی یا نمایش واقعیت ها از دریچه امور شگفت انگیز و خیالی توانسته است به آسودگی به بیان مشکلات و کاستی های سیاسی و اجتماعی بپردازد. موفقیت این رمان عربی در دریافت جایزه ادبی کومار تونس و ناشناخته بودن این رمان نویس تونسی در میان جامعه ادبی و دانشگاهی ایران، یکی از ضرورت های این پژوهش را تببین می کند؛ مورد بعدی بیان یک سری انتقادات سیاسی و اجتماعی در این رمان است که تنها به جامعه تونس محدود نمی شود و به گونه ای با مسایل جامعه امروزی ما نیز هم پوشانی دارد. نگارندگان پژوهش، پس از بررسی این رمان به روش توصیفی-تحلیلی دریافتند که نویسنده با تکیه بر مولفه هایی مانند: طرح وقایع شگفت انگیز، نمادپردازی، تقابل مدرنیته و سنت، درون مایه سیاسی-اجتماعی و همچنین توصیفات اکسپرسیونیستی -که ازجمله مولفه های مشترک داستان های ریالیسم جادویی شمرده می شوند- موفق شده است، عمق و گستردگی مشکلات اجتماعی و سیاسی جامعه تونس را بیان کند و از این رهگذر با آگاهی دادن به خواننده، او را برای ایجاد تغییر در جامعه ترغیب سازد. العش در این داستان، مرز واقعیت و خیال را کم رنگ می سازد. او زبان طنزآمیز خود را به عنوان چاشنی به خدمت می گیرد تا بتواند تلخ ترین و سیاه ترین وقایع روز جامعه را در قابی جذاب برای مخاطبان خود به تصویر بکشد. پس از طرح وقایع شگفت انگیز، حضور نمادها در این داستان سهم چشم گیری را به خود اختصاص می دهد. علت این امر آن است که کشف امور پیچیده برای ذهن مخاطبان از جذابیت بیش تری برخوردار است؛ بنابراین العش در شخصیت پردازی و هنگام بیان انتقادات خود، نمادپردازی را چاره کار خویش قرار می دهد.
    کلید واژگان: روایت شناسی, رئالیسم جادویی, وقائع المدینه الغریبه, عبد الجبار العش}
    Sayed Adnan Eshkevari, Abdollah Hoseini, Hoda Yazdan *
    This study aims to analyze the components of magical realism in the Tunisian novel "Waqa'a al-Madinah al-Ghariba" and find out how "Abd al-Jabbar al-Osh," the author of this novel, relies on the genre of magical realism or presents facts through the lens of amazing and imaginary things has been able to express political and social problems and shortcomings easily. The success of this Arabic novel in receiving the Tunisian Kumar Literary Award and the fact that this Tunisian novelist is unknown among the literary and academic community of Iran explains one of the necessities of this research; The next issue is the expression of political and social criticism in this novel, which is not limited to Tunisian society and in some way overlaps with the problems of our society today.The authors of the study, after reviewing the novel "Waqa'a al-Madinah al-Ghariba," found in a descriptive-analytical method that "Abd al-Jabbar al-Osh," relying on components such as the plot of the fantastic events, symbolization, contrast between modernity and tradition, socio-political theme and also expressionist descriptions that are among the standard components of magical realism stories have also succeeded in expressing the depth and breadth of the social and political problems of Tunisian society, In this way, by informing the reader, he encourages him to make a change in society. In this story, Al-Osh blurs the line between reality and fantasy. He uses his humorous language as a spice to depict the bitterest and darkest events of the day in a fascinating frame for his audience. After the plot of unique events, symbols in this story play a significant role. This is because discovering complex things is more appealing to the audience; Thus, in characterization and when expressing his criticisms, Al-Osh uses symbolism as his means of work.
    Keywords: Narratology, Magical Realism, Waqa'a al-Madinah al-Ghariba, Abd al, Jabbar al, Osh}
  • نعیم عموری*، بروین خلیلی، مسعود باوان پوری

    الواقعیه السحریه تعنی الجمع والمزج بین الواقع والسحر والخیال؛ ای الواقع واللاواقع. العجایبیه ظاهره حاضره فی الروایه العربیه، یتجلی من خلالها اهتمام الکاتب العربی باستکشاف شکل کتابه الروایه من خلال عبور الحدود التقلیدیه للروایه مع فتح المجال لفیه التساول عن الواقع من خلال هذا الشکل الجدید من السرد. ظهر هذا الاتجاه الادبی فی الروایات العربیه ومولفیها، ومن بینهم احمد خالد توفیق (1962-2018 م)، وهو من رواد ادب الرعب فی الادب العربی المعاصر. کتب توفیق مولفات وروایات طویله فی هذا المجال. ومن اشهر روایاته هی "فی ممر الفیران" المستوحاه من قصته السابقه "اسطوره ارض الظلام" رقم 68 من سلسله کتاب ماوراء الطبیعه. یتناول احمد توفیق فی هذه الروایه القضایا الاجتماعیه فی مصر علی ضوء ادب الواقعیه السحریه؛ بلون الخوف والسحر والخیال والرعب والظلام والاسطوره وغیرها؛ لذلک یهدف هذا البحث إلی إعاده قراءه احداث الروایه بالمنهج الوصفی-التحلیلی بهدف الکشف عن الابعاد الاجتماعیه والسیاسیه للروایه. اما اهم النتایج التی توصلنا إلیها فهی: إن الروایی احمد خالد یصور المجتمع المصری وکیفیه مواجهته بالفقر والجهل والظلام والخوف من الاعداء. یتحدث خالد عن مشاکل شعبه وهی الیاس والحرمان واضطهاد الاعداء مثل امریکا وإسراییل وغیرها. یشرح لنا الروایی کل هذا من خلال الواقعیه السحریه بخیال واسع وتقنیات مختلفه، ویمزج عناصر الواقع مع الخیال والاساطیر الیونانیه مثل اودیسیوس، وبرومیثیوس، وما إلی ذلک، ویصف الشخصیات الاسطوریه والرهیبه بعنایه.

    کلید واژگان: الروایه العربیه المعاصره, الواقعیه السحریه, احمد خالد توفیق, فی ممر الفئران}
    Naeem Amouri*, Parvin Khalili, Masoud Bavanpouri

    Magical realism means the combination of reality, magic and imagination, that is, reality and the unreal. This style is a new style in Arabic novelism, in addition to exploring the narrative form and transcending the boundaries of the narrative tradition, opening the way for him to explain some of the issues through this new form of narrative. This literary tendency has developed in Arabic novels and among its writers; one of them is Ahmad Khaled Tawfiq (1962- 2018). He is one of the pioneers of the literature of fear in contemporary Arabic literature. He has written valuable works and novels in this field; one of his most famous novels is "Fi Mamar el-Feeran" and is an advanced and advanced type of "The Story of the Exalted One", No. 68 of his supernatural series. In this novel, he has addressed the social issues of his society, Egypt, with a place of fear and magic, imagination, fear and darkness and myth. The present study is an analytical-descriptive study of the events of this novel from the perspective of magic realism and tries to understand the social and political aspects hidden in it. One of the most important findings of the research is that Khaled Tawfiq draws a picture of contemporary Egyptian society and how they deal with issues such as poverty, ignorance, darkness, and fear of enemies, and exposes problems of their nation such as despair, deprivation, and cruelty such as enemies. Israel picks up. In this way he has used extensive imagination and various techniques such as combining real elements with the imagination and applying Greek myths such as Odysseus, Prometheus, etc., and accurately describing superstitious persons and personalities.

    Keywords: Contemporary Arabic Novel, Ahmad Khaled Tawfiq, Magical Realism, Fi Mamar el-Feeran}
  • رحمت غلامی، اسماعیل نجار*
    ریالیسم جادویی با مولفه های خاص خود به ویژه وقوع امر جادویی باورپذیر از ژانر های پرطرفدار ادبیات داستانی جهان، هم برای نویسندگان و هم برای مخاطبین، است. ساختارها، مولفه ها و فرم های ریالیسم جادویی به صورت آگاهانه و به تاثیر یا به صورت ناخودآگاه در آثار نویسندگان مختلف به شیوه های گوناگون پرورش داده شده و پرداخت شده اند. در این پژوهش رمان کیمیاگر اثر پایولو کویلیو و رمان جمشید خان عمویم، که باد همیشه او را با خود می برد، نوشته ی نویسنده کرد معاصر بختیار علی، از منظر مکتب آمریکایی مورد تطبیق قرار می گیرند تا وجوه تمایز و شباهت آن ها تحلیل و بررسی شود. ارتباط شخصیت های اصلی هر دو رمان با عنصر باد در چهارچوب ریالیسم جادویی اتفاق می افتد و نقش بسزایی در شکل گیری ساختار و محتوای آنها ایفا می کند، و در نهایت منجر به پرورش روایاتی منحصربفرد می گردد که مخاطب را در فضاهای متمایز با خود همراه می کند.
    کلید واژگان: کیمیاگر, جمشیدخان عمویم, بختیار علی, پائولو کوئلیو, ادبیات تطبیقی, رئالیسم جادوئی}
    Rahmat Gholami, Esmaeil Najar *
    Magical realism with its specific features, particularly the occurrence of believable magical incidents (with willing suspension of disbelief), is one of the popular genres of fictional literature, both for writers and readers of stories. Types, structures, and forms of magical realism are fostered either deliberately or unintentionally within the works and oeuvre of various authors. In this research, we examine Paulo Coelho’s novel The Alchemist and Bakhtiyar Ali’s My Uncle Jamshid Khan, Whom the Wind Always Takes Away from the standpoint of American school of comparative literature, and within the perspective of magical realism, to see how and where they compare and contrast with one another. The researchers conclude that although both of the aforementioned works utilize the technique of transforming humans into wind, and inevitable they have some similarities, they use significant takes and narratological decisions to foster their narratives in order to make their readers pursue the story.
    Keywords: The Alchemist, Jamshid Khan My Uncll, Bakhtiyar Ali, Paolo Coelho, comparative Literature, Magical Realism}
  • سارا مرادی*، طیبه فدوی

    در میان گونه‎ های مختلف ادبی، متون عرفانی و به‎ ویژه تذکره ‎های عرفانی که شرح حال عرفا و مشایخ صوفیه را روایت کرده اند، به سبب اشتمال بر اعمال شگفت‎ انگیز و خارق‎ العاده‎ای که بر اثر کرامت‎های عارفان رخ می‎دهد، بیشترین شباهت و هم‎سویی را با مولفه ‎های مکتب ریالیسم جادویی دارند. نگارندگان پژوهش حاضر، از میان تذکره‎های عرفانی و شرح حال عرفا، کتاب مناقب ‎العارفین احمد افلاکی را که در شرح حالات و مقامات مولانا و خاندان و اصحاب ایشان است، به‎ عنوان جامعه آماری این پژوهش در نظر گرفته‎ و به‎ شیوه توصیفی ‎تحلیلی به بررسی نمودهای عناصر ریالیسم جادویی در اثر یادشده همت گمارده‎اند. برایند پژوهش نشان می‎دهد که افلاکی نیز مانند نویسندگان پیشرو مکتب ریالیسم جادویی، با کمک قوه تخیل بسیار بالا و خلاقیت ادبی و نبوغ هنری قابل‎ تحسینی که دارد، عناصر جهان جادو و جهان واقعیت را آن چنان خلاقانه در هم می‎ آمیزد که منجر به شکل گیری کلیتی واحد و یگانه می‎شود و خواننده را مجاب می‎کند که عنصر جادویی را که در بستری از واقعیت جریان دارد، بپذیرد. وجود عناصری چون هویت گردانی، زمان‎پریشی، مکان پریشی، آمیزش و تلفیق هنرمندانه واقعیت و خیال، کاربرد بزرگ‎نمایی و اغراق و کرامت‎های شگفت‎ و شگرفی که از شخصیت‎های حکایت‎ها سر می‎زند، مناقب ‎العارفین را هرچه بیشتر به قلمرو ریالیسم جادویی سوق می‎دهد.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, تذکره‎های عرفانی, مناقب‎العارفین, واقعیت, خیال}
    Sara Moradi *, Tayebe Fadavi

    Among the various literary genres, mystical texts, and especially mystical memories that have narrated the biography of mystics, include the miraculous and extraordinary deeds that occur as a result of mystical virtues. They have the most similarity and alignment with the components of the school of magical realism. The authors of the present study, among the mystical memoirs and biographies of mystics, have considered the book Manaqeb al-Arefin Ahmad Aflaki, which describes the states and officials of Maulana and his family and companions, as the statistical population of this research. Descriptive-analytical method has tried to study the elements of magical realism in the mentioned work. The result of the research shows that Aflaki, like the leading writers of the school of magical realism, with the help of his very high imagination and admirable literary creativity and artistic genius, combines the elements of the world of magic and the world of reality so creatively that The formation of a whole becomes unique and persuades the reader to accept the magical element that flows in the context of reality. Existence of elements such as identity, timelessness, Placement, artistic fusion of reality and fantasy, use of magnification and exaggeration, and wonderful wonders that emerge from the characters of the stories. Manaqeb al-Arefin leads the mystics more and more to the realm of magical realism.

    Keywords: magical realism, Mystical Memories, reality, Imagination}
  • آمنه ورمقانی، حسن سلطانی کوهبنانی*، رحمان ذبیحی
    ریالیسم جادویی به عنوان سبکی نوین در داستان نویسی، در نیمه دوم قرن بیستم پدید آمد. اگرچه زادگاه این سبک آمریکای لاتین است و نویسندگان این منطقه با آثار داستانی خود، عامل جهانی شدن آن شده و با نوشته های تحلیلی و انتقادی خود اصول و مولفه ها و قواعد این سبک را بنا نهاده اند، اما به گمان برخی اندیشمندان حوزه ادبیات، شیوه یادشده تنها ویژه این منطقه از جهان نیست و اساسا ریشه های نخست آن را می توان در ادبیات خاورزمین و به ویژه در متون عرفانی جست وجو کرد. اغلب نویسندگان ریالیسم جادویی از قوه تخیل بسیار قوی و خلاقیت ادبی قابل تحسینی برخوردارند. این تخیل ریشه در افسانه ها، اسطوره ها، باورها، حکایات و قصه های مردمی و بومی دارد. متون عرفانی و به طور مشخص «مجالس» صوفیان، در اساس، قالبی تخیلی دارند چراکه «پیر» در هنگام مجلس به ذکر حکایت هایی از عرفا می پرداخته و به جهت اینکه اکثر مخاطبانش عامه مردم بوده اند؛ تمام تلاش خود را می کرده است که کلامش باورپذیر و موثر باشد به همین دلیل مجلس گویی او، سراسر برخاسته از تخیل بسیار قوی و خلاقیت و تصویرسازی های اوست. در این جستار با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به ذکر نمونه هایی از نقاط مشترک «سبک ریالیسم جادویی» و حکایات «مجالس عتیقی تبریزی» پرداخته ایم. از مهم ترین نقطه های پیوند «مجالس» و نوشتن به سبک ریالیسم جادویی، کنش های کرامت آمیز؛ رفتارهای عجیب وغریب، تخیل قوی، شکستن مرز واقعیت و فراواقعیت و به هم ریختگی ساختار علی و معلولی، است.
    کلید واژگان: مجالس عتیقی, حکایتهای عرفانی, رئالیسم جادویی, کرامات, واقعیت و فراواقعیت}
    Ameneh Varmaghani, Hassan Soltani Kohbanani *, Rahman Zabihi
    Although it is the birthplace of Latin American magical realism and the writers of this region have contributed to its globalization with their works of fiction, some thinkers in the field of literature believe that this method is not unique to this region of the world and its roots can be traced back to eastern literature, especially mystical texts. Mystical texts, and specifically Sufi "assemblies", are basically imaginative because the "old man" used to tell stories about mystics during the Majalis, and because most of his audience was the general public, he did his best to make his words believable and effective. In this article, using a descriptive-analytical method, we have mentioned examples of common points of "magical realism style" and the anecdotes of "Tabrizi ancient gatherings". The important points of connection between "assemblies" and writing in the style of magical realism are dignified actions, strange behaviors, strong imagination, breaking the boundaries between reality and surrealism, and disrupting the causal structure
    Keywords: Atiqi Majalis, Mystical Anecdotes, Magical Realism, Keramat, Reality, Trans-reality}
  • عبدالله حسن زاده میرعلی*، حر پریمی

    ازجمله آثار غلامحسین ساعدی که می توان مشخصات نوع گوتیک را در آن دید مجموعه داستان «ترس و لرز» است. در این مجموعه که به زندگی مردم ساحل نشین جنوب پرداخته شده است، نویسنده از مرزهای واقعیت عبور کرده، آن را آکنده از دلهره و اضطراب می کند. نوع گوتیک که ابتدا در قرن دوازدهم میلادی در معماری جلوه کرد و بیانگر راز و وحشت بود در قرن هجدهم، ژانری در داستان نویسی گردید. در این گونه آثار، نویسندگان، با ایجاد فضایی وحشتناک و توصیفات جزیی و تخیلی، خوانندگان را با دهشت و راز مشغول می سازند. شخصیت های این آثار، انسان هایی نامتعادل، روان پریش و گاهی جنایتکارند. اشاره به محیط های گرفته و دورافتاده و خالی از سکنه وحشت آور از دیگر عناصر این گونه آثار است. ساعدی در این مجموعه داستان درصدد است عقب افتادگی فرهنگی و اجتماعی ساحل نشینان را از طریق خلق فضایی خوفناک و اندوه زده با اشاره به انسان هایی متوهم و معتقد به خرافات و اشاره به نزول بلا و مرگ به اشکال گوناگون نشان دهد. توجه به عناصر غیرطبیعی که این مجموعه را به آثار ریالیسم جادویی نزدیک ساخته است از جلوه های ادبیات گوتیک این اثر محسوب می شود.

    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, گوتیک, ترس و لرز, بلا و مصیبت, رمان وهمناک, رئالیسم جادویی}
    Abdollah Hasanzadeh Mirali *, Hor Parimi

    One of the works of Gholam Hossein Saedi, in which the characteristics of the Gothic genre can be seen, is the collection of stories "Fear and Trembling". In this collection, which deals with the lives of the people of the southern coast, the author has crossed the boundaries of reality, filling it with apprehension and anxiety. The Gothic genre, which first appeared in architecture in the twelfth century and expressed mystery and horror, became a genre in fiction in the eighteenth century. In such works, the authors engage the readers with horror and mystery by creating a terrifying atmosphere and detailed and imaginative descriptions. The characters in these works are unbalanced, psychotic and sometimes criminal. The reference to secluded, remote, and uninhabited environments is another element of such works. In this series of stories, Saedi seeks to show the cultural and social backwardness of the beach dwellers by creating a frightening and sad atmosphere by referring to delusional and superstitious people and referring to the descent of calamity and death in various forms. Attention to the unnatural elements that bring this collection closer to the works of magical realism is one of the manifestations of the Gothic literature of this work.

    Keywords: Gholam Hossein Saedi, Gothic, Fear, Trembling, Disaster, Horrible Novel, magical realism}
  • خلیل بیگ زاده*، افشار حسابی

    ریالیسم جادویی نگرشی هنری به روایت و کنشی فراعادت در یک زمینه کاملا ریالیستی است که در باور های روانی، اعتقادی و عرفی جلوه ای باورمندانه، خردپذیر و منطقی می یابد. زادگاه ریالیسم جادویی و رویکرد آن را آمریکای لاتین دانسته اند، اما سنجه های پیشنهادی این مکتب فکری- ادبی عموما در ادب گران سنگ پارسی و به ویژه ادب پربار عرفانی و نیز ادب شفاهی (فولکلور) پیش تر آفریده شده است، چنان که برخی ناقدان خاستگاه تاریخی ریالیسم جادویی را مشرق زمین می دانند. این پژوهش مشخصه های ریالیسم جادویی را از قبیل حوادث فرامنطق، ریزش مرز میان واقعیت و خیال، مبالغه، شگفتی، درهم ریختن زمان، زمینه های سیاسی، دوبنی بودن، رویا، اسطوره وخیال و سکوت اختیاری در کشف المحجوب هجویری با هدف تبیین انطباق و یا عدم انطباق این متن عرفانی با مشخصه های مکتب مذکور به روش توصیفی تحلیلی بررسی کرده و نشان داده است که هجویری چگونه با فراخوان این مشخصه های فراواقعی و خارق عادت، در حکایاتی با زمینه کاملا ریالیستی، خوانشی بدیع از اندیشه های انتزاعی و آن سری خویش در پوششی عینی و ملموس بیان کرده است؛ چنان که این اتحاد متناقض نما در کشف المحجوب، حاصل کنش های شگفت و رخدادهای عقل گریز در بستری از واقعیت است که هم معتقدان به این اعمال و هم خوانندگان دیرباور آن را تحت تسخیر هنر نویسنده بدون کمترین واکنشی می پذیرند.

    کلید واژگان: ادبیات عرفانی, کشف المحجوب, رئالیسم جادویی, فراواقعیت, روایات منطق گریز}
    Khalil Begzadeh *, Afshar Hesabi

    Magical Realism is an artistic attitude toward narration (story) and an unusual action in a perfect realistic area which seems reliable, logical and reasonable in mental, doctrinal and common beliefs Latin America was known as the origin of magic realism and its approach, but it wasn't exclusively restricted to this area(Latin America) and some cases being appropriate to suggested measures of this literary and reflective school in Persian valuable literature in general and particularly in mystic literature have been created, so some critics know the eastern literature as its main origin. This research has-in a descriptive-analytical approach examined magical realism qualities such as illogical events, collapsing down the borders between reality and imagination, hyperbole (exaggeration), wonder, time downfall, political background, bidimensional, dream, legend, fantasy, myth and optional silence in order to state if this mystical text is in accordance to the features of the mentioned school or not .This study has also pointed out how Hojviri has recalled such unreal and fantastic features in a story with a pretty realistic background. He has presented an exquisite evoking of his own abstract and occult thoughts in the guise of real and tangible ones so that the paradoxical solidarity in Kashf-ol mahjoob will be the result of weird actions and unreasonable events in a real setting in order that both believers in these actions and incredulous readers will accept it as the result of its writers' artistic consequences.

    Keywords: Mystical literature, Kashf-ol mahjoob, magical realism, unreality, illogical storys}
  • عثمان هدایت، حمید مرادی*، مصطفی گرجی

    رمان کردی از نخستین دوره ی شکل گیری اش، همبسته ی تحولات و منازعات سیاسی، اجتماعی بوده است. رمان به سبب ظرفیت و توانش های ادبی اش و بیان دیدگاه های متکثر و متعدد، مورد توجه نویسندگان کرد قرار گرفته است. یکی از اقسام رمان، رمان سیاسی است که با مولفه هایی خاص از سایر جریان های داستانی معاصر به نوعی متمایز بوده است. این تمایز در ادبیات کردی به نسبت سایر اقسام داستان های اجتماعی، دینی، فمینیستی و...به دلیل ویژگی و ماهیت منحصربه فرد و پیوندهای نزدیک به جامعه و وقایع سیاسی و اجتماعی محرزتر بوده است. از میان مجموعه روش های تحلیل رمان، روش تحلیل گفتمان انتقادی سنخیت بیشتری با ماهیت این نوع رمان دارد. یکی از روش های بررسی این نوع خاص از تحلیل رمان و موثرترین رویکرد آن، رویکرد فرکلاف است که در بررسی متن به بافت موقعیتی و سیاسی آن توجه ویژه دارد و آن را در سه سطح توصیف، تبین و تفسیر بررسی می کند. رمان آخرین انار دنیا یکی از رمان های سیاسی کردی است که به بازخوانشی رویدادها قیام کرد بر ضد حکومت بعث عراق و روی کار آمدن دولت نیمه مستقل کردی با پرچم داری احزاب سیاسی آن منطقه است. تحلیل گزاره های متن در سطح تبین، نشان می دهد که رویدادهای سیاسی دوره و فضای پرالتهاب سال های 1975، جنگ های داخلی بین احزاب کرد و دوران پر آشوب بعد از آن، همواره سبب شکست، ناامیدی و فرودست تر شدن مردم شده است. تحلیل انتقادی این رمان بر پایه یدرون مایه ی خود رمان، نقد خشونت، سیاست و قدرت است، که حول تم بنیادین استبدادستیزی و سیاست ستیزی می چرخد.

    کلید واژگان: رمان کردی, تحلیل گفتمان انتقادی, آخرین انار دنیا, بختیار علی, رئالیسم جادویی}
    Hamid Moradi *, Mostafa Gorji, Osman Hedayat

    From its earliest period of formation, the Kurdish novel has been a correlation of political and social developments and conflicts. Among the collection of novel analysis methods, the critical discourse analysis method is more consistent with the nature of this type of novel. One of the methods of examining this particular type of novel analysis and its most effective approach is the subconscious approach, which pays sp, special attention to its situational and political context in examining the text and examines it in three levels of description, explanation, and interpretation. The novel The Last Pomegranate of the World is one of the Kurdish political novels that read the events of the Kurdish uprising against the Ba'athist regime in Iraq and the coming to power of the semi-independent Kurdish government under the banner of the political parties in the region. The analysis of the text's propositions at the explanatory level shows that the political events of the period and the tumultuous atmosphere of the 1975s, the civil wars between the Kurdish parties, and the turbulent period that followed, have always failed, disappointed, and degraded. The novel's critical analysis is based on the novel's content, a critique of violence, politics, and power, which revolves around the fundamental theme of anti-authoritarianism and anti-politics.

    Keywords: Kurdish novels, critical discourse analysis, The Last Pomegranate of World, Bakhtyar Ali, magical realism}
  • مهدی پرهام*، الهام جعفرزاده، الهه جعفرزاده
    ریالیسم جادویی گاه به عنوان یک طرز داستان نویسی تاریخی سیاسی نگر و پسااستعماری و گاه به عنوان شیوه ای مرکب از دید و شگرد خاص ادبی و نیز به منزله ی سبکی منحصرا محلی منطقه ای شناخته می شود. چنانکه از پیشینه ی پژوهش پیداست، معمولا وجود برخی مولفه ها اثبات ریالیسم جادویی را در یک اثر امکان پذیر می سازد. نقش و اهمیت متفاوت این مولفه ها، دیدگاه محققان را در باره ی اصلی و فرعی بودن هر یک از آنها و نیز شمار هرکدام تفاوت بخشیده است. مولفه های سبک ریالیسم جادویی به انواع مختلف بررسی شده است و بیش و کم آنچه مورد توافق و اجماع محققان است تلفیقی از شگرد های خیال پردازی و حقایق زندگی است. با توجه به هدف مقایسه ای نوشتار حاضر کاربرد مشترک برخی از این موارد به گونه ای محدود، نزدیکی دو اثر ، هنگام و پیرمرد فرتوت با بالهای عظیم به ترتیب نوشته ی شهریار مندنی پور و گابریل گارسیا مارکز را نشان می دهد. نوشتار کنونی یک بررسی محتوایی - ساختی است و مولفه های همسان در دو داستان را شناسایی و توصیف می کند.
    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, مندنی پور, مارکز, داستان, روستا}
    Mehdi Parham *, Elham Jafarzadeh, Elaheh Jafarzadeh
    Sometimes magical realism is known as a historical-political and post-colonial way of writing stories, and sometimes as a method composed of a special literary vision and technique, and also as an exclusively local-regional style. As it can be seen from the background of the research, usually the existence of some components makes it possible to prove magical realism in a work. The different roles and importance of these components have given researchers a different perspective on the main and secondary nature of each of them, as well as the number of each.The components of the magical realism style have been investigated in different ways, and what is more or less agreed upon by the researchers is a combination of fantasy techniques and the facts of life. According to the comparative aim of the present article, the common use of some of these cases in a limited way shows the closeness of these two works, Hengam and A very old man with enormous wings, respectively written by Shahriar Mandanipour and Gabriel García Márquez. The present paper is a content-structural review and identifies and describes the identical components in these two stories.
    Keywords: magical realism, Mandanipur, Marquez, story, village}
  • زیبا قلاوندی*، سارا شریفی لاری

    نگارش داستان به شیوه ریالیسم جادویی هیچ گاه سبک غالب داستان نویسان ایرانی نبوده است. با این حال تعداد نویسندگانی که این شیوه را آزموده اند کم نیست. یکی از آنها نویسنده نام آشنا منیرو روانی پور است. رمان «اهل غرق» منیرو روانی پور را بیشتر به عنوان یک داستان به شیوه ریالیسم جادویی می شناسند. اما این داستان چه اندازه به مولفه های ریالیسم جادویی وفادار است؟ این پرسشی است که مقاله حاضر بر اساس آن نوشته شده است. بعد از برشمردن ویژگی های این شیوه و بررسی دوباره رمان اهل غرق در خوانشی تازه به این نتیجه رسیده است که نویسنده درنگارش به این شیوه در بخش جادویی داستان موفق است اما در بخش دوم از مولفه های ریالیسم جادویی فاصله می گیرد. در مواردی همچون شکستن سکوت اختیاری نویسنده (راوی)، آوردن گزاره های قالبی برای باور پذیر کردن داستان، دخالت آگاهانه در ساخت شخصیت های نمادین، ایجاد تعلیق های چندگانه، تغییر هویت گمشده و گزارشی شدن لحن نویسنده، داستان مخدوش می شود و از نگارش رمان های سبک ریالیسم جادویی دور می شود.

    کلید واژگان: داستان, اهل غرق, رئالیسم جادویی, مولفه ها, نگارش}
    Ziba Ghalavandi *, Sara Sharifi Lari

    Writing a story in the style of magical realism has never been the dominant style of Iranian storytellers. However, the number of writers who have tried this method is not small. One of them is the well-known author Moniru Ravanipour. Moniru Ravanipour's novel "Ahle Ghargh" is much more known as a story in the style of magical realism. But how faithful is this story to the components of magical realism? This study intends to answer this question. After a careful analysis of the features of this style and a re-examination of the novel “Ahle Ghargh” in a new reading, it has been concluded that the author follows this style in the magical part of the story; but in the second part, he recedes from the components of magical realism. In cases such as breaking the author's (narrator's) voluntary silence, using stereotyped statements to make the story believable, conscious interfering in the construction of symbolic characters, creating multiple suspensions, changing the lost identity, and having a reporting tone, the story is distorted and it takes some distance from the style of magical realism.

    Keywords: story, Ahle Ghargh, Magical Realism, Components, Writing}
  • پروین گلی زاده*، منوچهر جوکار، زینب رحمتی
    طرح جایگاه عنصر خارق العاده در نظامی که جایگاه عناصر آن در نسبت درونی با طرح کلی تعیین می شود، روشی درست برای بررسی ساختار داستان های ریالیسم جادویی و حکایات عرفانی مشتمل بر رخدادهای شگفت انگیز است. برای نشان دادن پیوند ژرف ساخت جادویی با طرح این آثار، ساختار روایی حکایات موجود در متون عرفانی اسرارالتوحید، رساله قشیریه، کشف المحجوب، مرصادالعباد من المبدا الی المعاد و مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه و نیز آثار داستانی صدسال تنهایی، مسخ، زیباترین غریق جهان، پیرمرد فرتوت با بال هایی عظیم و آیورا بر اساس الگوی «کلود برمون» با رویکرد ادبیات تطبیقی آمریکایی بررسی شده است تا پس از استخراج پی رفت‎های اصلی، شبا هت ها و تفاوت های ساختاری در پی رفت اصلی آثار بر اساس ترکیب پی رفت های «واقع گرایانه» و «خارق العاده» مشخص شود. نتایج به‎دست آمده نشان داد که در ساختار پی رفت اصلی آثار و شیوه استفاده آنها از پی رفت خارق العاده یا واقع گرایانه شباهت هایی وجود دارد. ساختارهای مشترک در پی رفت های اصلی آثار بررسی شده، «ساختار خطی و بدون حذف پایه ها»، «حذف وضعیت متعادل اولیه و آغاز با بحران» و «ساختار غیرخطی» هستند. ترکیب های مشترک پی رفت های اصلی از نظر اشتمال بر واقعیت یا امر خارق العاده را نیز می توان به صورت ترکیب های «محذوف خارق العاده واقع گرایانه»، «محذوف خارق العاده خارق العاده»، «خارق العاده خارق العاده خارق العاده» نمایش داد.
    کلید واژگان: پی رفت های روایی, حکایات منثور عرفانی, رئالیسم جادویی, طرح روایی, کلود برمون}
    Parvin Golizadeh *, Manouchehr Joukar, Zeinab Rahmati
    Discussing the “extraordinary” element in a system in which the place of elements is determined according to their relation to the overall design of the narrative is an appropriate way of analyzing magical realism and those mystical narratives consisting of extraordinary events. In order to display the existent correlation between the magical deep structure and the plot of these literary productions, the narrative structure of these mystical texts: Asrārottowhid, Resāle - ye Qoshayriye, Kashfol- Mahjūb, Mersādol-’ebād, Mesbāhol- Hedāye and Meftāhol- Kefāye and these fictions including One Hundred Years of Solitude, Metamorphosis, The Handsomest Drowned Man in the World, A Very Old Man with Enormous Wings and Aura is investigated with an eye to Claude Bremond’s model so that we can extract the main sequences in these works and we can specify the structural similarities and dissimilarities in these works’ main sequence according to the combination of “realistic” and “extraordinary” functions in a sequence. The obtained results indicate that there are similarities in the structure of the main sequence and their utilization of “realistic” and “extraordinary” sequences. The shared structures in the analyzed works are: “the linear structure without excluding the main constituents”, “the exclusion of initial state of equilibrium and the commencement with a crisis”, and “the nonlinear structure”. The shared combinations of main sequences in terms of the inclusion of realistic or extraordinary tasks are depicted as “exclusionary-extraordinary-realistic”, “exclusionary-extraordinary-extraordinary” and “extraordinary-extraordinary-extraordinary”.
    Keywords: narrative sequences, mystical narratives in prose, Magical Realism, narrative structure, Claude Bremond}
  • عظیم جباره ناصرو*، زهرا زارعی

    باورها بن مایه اساسی داستان های سبک ریالیسم جادویی را تشکیل می دهند؛ بنابراین درک درست این گونه از داستان ها نیازمند تبیین و تحلیل باور/ باورهایی است که داستان از آن سرچشمه گرفته است. یکی از مجموعه داستان هایی که به سبک ریالیسم جادویی در ایران نوشته شده، مجموعه ترس و لرز  اثر غلام حسین ساعدی است که فهم این مجموعه داستان با دشواری هایی همراه است.   یکی از دلایل این دشواری بهره گیری غیرمستقیم ساعدی از باور عامه  زار است. نگارندگان در این جستار کوشیده اند برای درک دقیق این مجموعه داستان، باور عامه زار را در مجموعه داستان ترس و لرز ، بررسی کنند. برای انجام این کار، نخست به شیوه کتاب خانه ای درباره باور  زار در نقاط مختلف جهان تحقیق شده و سپس یافته ها به شیوه میدانی با نمونه موردی آن در استان هرمزگان مطابقت داده شده و با افراد مطلع در این منطقه مصاحبه شده است، سپس به شیوه توصیفی تحلیلی، عناصر باور عامه  زار در مجموعه داستان ترس و لرز ، بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که چند عنصر مربوط به باور عامه باد زار در این مجموعه داستان، نقش محوری دارند: انواع باد زار: که ویژگی پنج نوع از آن ها در داستان بارز است، 2. بایدها و نبایدهایی که مبتلایان به باد زار باید رعایت کنند، 3. مامازار و بابازار: درمان گرانی محلی که به وسیله موسیقی، کمک گرفتن از نیروهای ماورایی و داروهای محلی به درمان بیماران می پردازند، 4. مراسم حجاب که در آن بیماران درمان می شوند، 5. موسیقی که یکی از عناصر درمان است، 6. باور به موجودات اسطوره ای (بچه بنینگی).

    کلید واژگان: باد زار, باور, ترس و لرز, ساعدی, رئالیسم جادویی, هرمزگان}
    Azim Jabbareh Naseroo *, Zahra Zarei

    Beliefs are the basic themes of magical realism. Therefore, correct apprehension of these kinds of stories can clarify and analyze the belief/s from which the stories are originated. Fear and Trembling</em>, written by Gholam-Hossein Saedi, is one of the story collections, which is very difficult to understand, authored in magical realism style. One of the reasons for this difficulty is Saedichr('39')s indirect use of this public belief. In this article, the authors want to delve into public beliefs of Zar in this collection in order to have a better understanding of the story. To do so, first, Zar beliefs have been investigated all over the world via library research method, and then the findings are compared against a case study in Hormozgan province through field research. The insiders in that area were interviewed. After that, in a descriptive analytical manner, the elements of beliefs in Zar in the collection story of Fear and Trembling</em> were examined. The research findings show that several elements related to Zar beliefs in this collection have the following pivotal roles: 1) different kinds of Zar wind, the features of its five kinds are evident in the story, 2) the dochr('39')s and donchr('39')ts that those suffering from Zar must observe, 3) Mamazar (the mother of Zar), and Babazar (the father of Zar) are local therapists who treat  patients by music and get help from the supernatural forces and local medicines, 4) Hijab ceremony during which patients are treated, 5) music, that is one of the elements of treatment, and 6) the beliefs in mythical creatures (the cradle baby).

    Keywords: Wind of Zar, beliefs, Fear, Trembling, Saedi, magical realism, Hormozgan}
  • زهرا قدسی، بتول فخراسلام*، مهدی نوروز، اکبر شعبان
    زمینه و هدف

    بررسی آثار ادبی با نظرداشت مبانی مکتبهای ادبی، در ارایه تحلیلهای نوین، دسته بندی آثار و تبیین کیفیت قلم صاحب اثر سودمند است. شاهنامه فردوسی از مهمترین آثار ادبی به زبان فارسی است که واکاوی داستانهای آن بویژه رویدادهای مرتبط با کیخسرو با عنایت به مولفه های مکاتب ادبی، در بازشناسی توان ادبی فردوسی و خوانشی نوین از مبانی فکری او موثر است. در تحقیق حاضر براساس مولفه های ریالیسم جادویی، که برآمده از مکتب ریالیسم است، شخصیت کیخسرو و شیوه روایتگری فردوسی در ارتباط با او کاویده شده است.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و به شیوه استقرایی انجام گرفته است.

    یافته‌ها

    درآمیختن واقعیت و خیال و شکل‌گیری بخشی از روایت در عالم رویا و خواب، رفتارشناسی کیخسرو مبتنی بر جادو و سحر، اسطوره‌انگاری کیخسرو و ارایه تصاویر مبالغه‌آمیز در چهارچوب واقعیتها از جمله مولفه‌هایی هستند که امکان خوانش رویدادهای مرتبط با کیخسرو را براساس مبانی نظری ریالیسم جادویی محقق کرده‌اند.

    نتیجه‌گیری

    نتایج تحقیق نشان میدهد فردوسی رویدادهای مربوط به کیخسرو را در بستر واقعیتهای جامعه ایرانی روایت کرده است. البته او برای ایجاد فراز و نشیب روایی، جذب توجه مخاطب، نشان دادن پیچیدگی و رمزوارگی شخصیت کیخسرو، از عناصر جادویی و ماورای طبیعت در سطحی محدود و هدایت شده استفاده کرده است.

    کلید واژگان: شاهنامه, کیخسرو, رئالیسم جادویی, تخیل, واقعیت}
    Z. Ghodsi, B. Fakhraslam*, M. Norouz, A. Shabani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The study of literary works with regard to the principles of literary schools is useful in presenting new analyzes, classifying works and explaining the quality of the author. Ferdowsi's Shahnameh is one of the most important literary works in Persian language. The analysis of its stories, especially the events related to Kaykhosrow, with regard to the components of literary schools, is effective in recognizing Ferdowsi's literary power and a new reading of his intellectual foundations. In the present study, based on the components of magical realism, which derive from the school of realism, Kaykhosrow's character and Ferdowsi's narrative style have been explored in relation to him.

    METHODOLOGY

    The present study was performed by descriptive-analytical method and inductive method.

    FINDINGS

    Combining reality and fantasy and forming a part of narrative in the world of dreams, Keykhosrow's behavior based on magic, Keykhosrow mythology and presenting exaggerated images in the context of facts are among the components that make it possible to read events based on Keykhosrow theory. They have done magic.

    CONCLUSION

    The results of the research show that Ferdowsi has narrated the events related to Kaykhosrow in the context of the realities of Iranian society. Of course, he has used magical and supernatural elements in a limited and guided level to create the ups and downs of the narrative, to attract the audience's attention, to show the complexity and mystery of Kaykhosrow's character.

    Keywords: Shahnameh, Kaykhosrow, magical realism, imagination, reality}
  • قدرت قاسمی پور*، منوچهر جوکار، مرضیه شیروانی

    ریالیسم جادویی (magical realism) شیوه روایتی است که از نیمه دوم قرن بیستم در آمریکای لاتین و به تبع آن در جهان، گسترش یافت. در این شیوه از نگارش، امر شگفت با امر واقعی چنان با هم درآمیخته می شود که تفکیک آن ها از هم غیرممکن می شود. یکی از مسایل قابل تامل در باب داستان های مبتنی بر ریالیسم جادویی، این است که چرا نویسندگان آثاری از این دست، به سمت داستان های واقع گرای جادویی سوق پیدا می کنند؛ دلایل و انگیزه های آن ها برای نگارش داستان های خود به شیوه ریالیسم جادویی چیست؟ به عبارتی داستان های ریالیسم جادویی در چه فضاهایی بیشتر زمینه رشد و گسترش دارند؟ در این پژوهش، سعی شده است با روش تحلیلی توصیفی، زمینه های گرایش نویسندگان ایرانی به این سبک از نوشتار بررسی و تحلیل شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فضا و شیوه زندگی نویسندگان ایرانی مجال گسترده ای برای حضور ویژگی های ریالیسم جادویی در آثار آنان داده است. عواملی مانندتقابل سنت و مدرنیته، بافتار فرهنگی یا شرایط اقلیمی، سیاست پردازی، اسطوره پردازی، بازنمایی فرهنگ اقلیمی و نوجویی از مهم ترین  زمینه های گرایش نویسندگان به ریالیسم جادویی بوده است.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, بافتار فرهنگی, سیاست پردازی, اسطوره پردازی, فرهنگ اقلیمی, نوجویی}
    Ghodrat Ghasemipour *, Manouchehr Joukar, Marziyeh Shirvani

    Magical realism is a narrative that has been spread in Latin America since the second half of the twentieth century, and consequently in the world. In this style of writing, the marvelous affair with the real is so combined that their separation becomes impossible. One of the most debatable issues about magical realism is why the writers of this work move towards magical realistic stories, what are their reasons for writing their stories in the form of magical realism? In what ways are the spheres of magic realism more likely to grow? In this study, along with an overview of the definitions and history of magical realism in the world and Iran we have tried to analyze the tendencies of Iranian writers in this style through descriptive analytical method. The findings of this study show that the space and lifestyle of Iranian writers have made extensive use of the features of magical realism in their works. Factors such as the confrontation between tradition and modernity, cultural context or climatic conditions, politics, myths, representations of climatological culture and novelty are among the most important reasons for authors' tendency to magical realism

    Keywords: Magical Realism, Tradition, Modernity, Cultural Context, Policy Making, mythology, Climate culture, novelty}
  • سید علی روحانی*، عماد ابوعطا املشی
    ریالیسم جادویی از سبک های مهم در ادبیات معاصر جهان بوده و بر سایر هنرها به ویژه سینما تاثیر گذارده است. به گونه ای که سینمای متاثر از ریالیسم جادویی در سراسر جهان رونق داشته و به موضوع پژوهشی مورد توجه مطالعات سینمایی متاخر تبدیل شده است. این پژوهش بر آن است تا به بررسی چگونگی ساختارمندی زمان در سینمای متاثر از ریالیسم جادویی براساس نظریات ژیل دلوز در باب زمان بپردازد تا از این راه به خوانشی نظام مند از الگوهای مختلف زمانی دست یابد. بدین منظور ابتدا مولفه های مشترک آثار ریالیست جادویی در ادبیات بررسی می شوند و سپس نظریات ژیل دلوز در باب زمان و مفهوم کریستال- زمان تشریح می گردد. در ادامه به کمک تبیین ژیل دلوز از زمان های کیفی، فیلم هایی از سینمای معاصر جهان که متاثر از ریالیسم جادویی اند مورد بررسی قرار گرفته و الگوهای مختلف زمانی- روایی شان تحلیل و تشریح می گردد. این پژوهش نشان می دهد که چگونه سینمای متاثر از ادبیات ریالیسم جادویی توانسته به مدد ساختارهای جدید زمانی، تجربه متفاوتی از روایت در سینما را پدید آورد.
    کلید واژگان: ادبیات, رئالیسم جادویی, سینما, کریستال- زمان, ژیل دلوز}
    Seyyed Ali Rouhani *, Emad Abouata Amlashi
    In this research at first step the concept of magical realism and its characteristics are explained from literature perspective. Afterwards the theory of Gilles Deleuze on time and crystal-time and Related time structures are described. Then the concept of Time in magical realism literature and its effect on narrative patterns are explained as well. After that it comes the analysis of some of contemporary films influenced by magical realism which have a modern narrative structure in order to formulate time patterns for reading and analyzing time in this kind of films. Magical realism or magic realism is a genre of narrative fiction and, more broadly, art that, while encompassing a range of subtly different concepts, expresses a primarily realistic view of the real world while also adding or revealing magical elements. Films has been analyzed from this stand point of view. This research seeks to discover how and with what tools the films depict this duality of time and which narrative patterns are used for this purpose.
    Keywords: literature, magical realism, Cinema, Crystal-time, Gilles Deleuze}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال