به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معنا » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معنا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احسان شاکری خوئی*

    همگام با تحولات عصر مشروطه خواهی و جدال قدیم و جدید در ایران، فقه سیاسی و نظریه پردازی شیعه در باب دولت نیز متحول شد. در این عصر دو مکتب و سنت فکری و فقهی ایران و نجف، به طرح دیدگاه ها و مواضع سیاسی و فقهی خود در ارتباط با قدرت سیاسی و دولت پرداختند.نظریه سلطنت مشروطه با محوریت فقهایی چون محمد حسین نائینی و با الهام گیری از مفاهیم نوآئین مشروطیت تولید شد. در مقابل، نظریه سلطنت مشروعه با طلایه داری علمایی چون شیخ فضل الله نوری به بازسازی و تحکیم میراث قدمایی شیعه خصوصا متخذ از نظریه پردازی های عصر صفوی همت گماشت. در این مقاله از شکل گیری و تولید این نظریه ها پرسش خواهد شد و این که چگونه می توان خوانشی معنا دار از فضای معنایی این دو نظریه ارائه داد. به چه دلیل دو فقیه شیعه در یک عصر و بهره مند از منابع استنباط واحد، به نتایج و نظرات دوگانه ضد هم می رسند؟با استفاده از الگوی روش شناختی کوئنتین اسکینردر صدد فهم و رمز گشایی از معنای نهفته در پس آراء این دو فقیه خواهیم بود. بر اساس هرمنوتیک اسکینر، نظریات، تحت تاثیر«بسترها و زمینه ها» شکل می گیرد. در این مقاله، چارچوب روشی اسکینر در فهم نظریه سلطنت مشروطه و سلطنت مشروعه و نزد نمایندگان برجسته این دو دیدگاه یعنی محمد حسین نائینی و شیخ فضل الله نوری به بحث گذاشته خواهد شد. به این منظور زمینه های دوگانه زبانی، فکری و عملی، محیطی این دو فقیه بازسازی می شود.

    کلید واژگان: مشروطیت, معنا, زمینه, هرمنوتیک اسکینر, سلطنت مشروطه, سلطنت مشروعه}
    Ehsan Shakeri Khoei *

    Developments during the constitutional period and the formation of opposition and pro-government groups in Iran led to a change in political jurisprudence and Shia ideas about the state. During this period, Shia jurists, in the two schools of Iran and Najaf, expressed their political and jurisprudential positions, which resulted in two important views of constitutional and legitimate monarchy. The view of constitutional monarchy was created by jurists such as Mohammad Hossein Naeini and derived from the new concepts of constitutionalism. In contrast, the view of a legitimate monarchy was founded by scholars such as Sheikh Fazlollah Nuri. The author’s question in this article is what are the views of these two schools on theories of government and which concepts have had the most impact on them? The author has used the hermeneutic methodological model of Quentin Skinner to examine the views of Mohammad Hossein Naeini and Sheikh Fazlollah Nouri. The results show that linguistic and intellectual contexts on the one hand and practical and environmental contexts on the other hand have led to their different views of constitutionalism.

    Keywords: Constitutionalism, Hermeneutics of Quentin Skinner, Legitimate Monarchy, Hussein Naini, Fazlollah Nuri}
  • زهرا خشک جان*
    هدف مقال حاضر ارایه مدلی مفهومی از فرایند برساخت هویت سیاسی از مجرای زبان و صدا، بر مبنای رویکرد پژوهشی برساخت گرایی اجتماعی است.به باور برساخت گرایان اجتماعی، هیچ واقعیتی، امکان و توان حضور مستقل از بازنمایی های زبانی را ندارد. از این رو زبان، نه تنها ابزار ما برای درک واقعیت و فهم معنا، که مجرایی برای برساخت، معنادهی و هویت بخشی به آن است. در این رویکرد، هویت، خصوصا هویت سیاسی به عنوان واقعیتی نهادی، مفهومی کاملا برساخته و دلالتی معنایی زبانی تلقی می شود که جز در بستر بازنمایی های زبانی، امکان وجود ندارد.از دید نویسنده این متن، با درک فرایندهای بازنمایی و چگونگی برساخت کلیشه ها و صداهای غالب و مغلوب در هر نظم گفتمانی سیاسی، می توان نحوه برساخت هویت سیاسی از مجرای زبان را درک کرد، چرا که هویت سیاسی فردی و اجتماعی، خود را در صداهای سیاسی اجتماعی برساخت شده و کلیشه های سیاسی (که برساخته هایی گفتمانی ایدیولوژیک هستند)، بازنمایی می کند.
    کلید واژگان: برساخت گرایی اجتماعی, زبان, صدا, هویت سیاسی, بازنمایی, کلیشه, معنا}
    Zahra Khoshk Jan *
    This paper is about to provide a conceptual model from the process of political identity construction according to the social constructionist views : of Kenneth Gergen and Stuart Hall. . . .In the social constructionist view of point, there is no reality in a discourse that can represent itself without language . . Language is not only a mere way of comprehending the meaning of reality but also a main way of constructing the whole reality .In the constructionist approach, identity, especially the political one, is considered an institutional reality and a linguistic implication with complete dependence on linguistic representation . .The author mentioned that for comprehending the process of political identity construction, it is necessary to comprehend the process of representations of stereotypes and warrant voices in each political discourse, due to the representation of political identity in the constructed political voices and stereotypes . .
    Keywords: Social constructionism, language, political identity, representation, stereotype, voice, Meaning}
  • مژگان نرج آبادی فام، اسلام کرمی، محمدمنان رئیسی *، علی جوان فروزنده

    معنا از مهم ترین ابعاد هویتی شهر بوده و خلا معنا و یا عدم تطابق آن با هویت اسلامی از دغدغه های اصلی شهرهای امروزی است. سیمای شهر با نشانه های خود ارزش های موردتوجه جامعه را به مخاطبان ارایه می دهد. با توجه به موارد یاد شده پرداختن به این سوال ضروری به نظر می رسد که اصول و مولفه های موثر بر ادراک معنای سیما و نشانه های شهری براساس حکمت اسلامی چیست؟ با توجه به اینکه سیمای شهر اسلامی مدنظر است، در راستای دستیابی به مولفه های معناشناسی، جهان بینی اسلامی مورد توجه بوده است. در این راستا، به دنبال پاسخگویی بحران معنا در محیط و با هدف شناخت فرایند و مولفه های موثر بر ادراک معنای اسلامی، مدل مفهومی ادراک معنای اسلامی سیمای شهری را ارایه داده است. این پژوهش به صورت کیفی و با روش توصیفی_تحلیلی بوده و با استفاده از منابع گوناگون، به شیوه ی استدلال منطقی ارتباط مفاهیم و مولفه های مرتبط بررسی و براساس ارزش های جهان بینی اسلامی مولفه های معناشناسی سیمای شهر اسلامی نتیجه گیری و با نظرخواهی از متخصصان طی چند مرحله به روش دلفی نهایی شده است. این مولفه ها در تعدادی از برج های تجاری تبریز بررسی و مقایسه شده است. نتایج حاکی از آن است که ادراک معنا زمانی رخ می دهد که پیام های ارسالی سیمای شهر با ارزش های جامعه و طرح واره های ذهنی هماهنگ باشند. در نمونه های تحقیق به دلیل عدم توجه به اصول و مفاهیم معنوی، معنای دریافتی با ارزش ها و طرح واره های اسلامی مطابقت ندارد.

    کلید واژگان: ادراک, انسان, معنا, معناشناسی, هویت اسلامی}
    Mozhgan Narj-Abadi-Fam, Islam Karami, Mohammad-Mannan Raeesi, Ali Javan-Forouzandeh

    Meaning is one of the essential aspects of a city's identity, and the loss of meaning or incompatibility of meaning with Islamic identity is one of the main cultural concerns in modern cities. The city image and its landmarks present cultural values to its audiences. According to these facts, cognition of the principles and components affecting the perception of meaning in city images and landmarks based on Islamic wisdom seem necessary. Since the achievement of semantic components in an Islamic city's image is considered, the Islamic Ideology will be significant. Thus, responding to the crisis of meaning in the environment and recognizing the process and components affecting the perception of Islamic meaning has presented a conceptual model of the Islamic definition of the city's image. This research was qualitative and descriptive-analytical. The relationship between concepts and components has been examined in a logical reasoning method using various sources. Based on the Islamic ideology values, the semantic components of the Islamic city's image have been concluded and finalized by the Delphi method in several stages by consulting experts. These components have been studied and compared in several commercial complexes in Tabriz city. The results indicate that the perception of meaning occurs when the messages of city image, cultural values, and mental schemas are in harmony. In conclusion, due to the lack of attention to the spiritual principles and concepts in the research samples, the received meaning does not correspond to Islamic values and schemas.

    Keywords: Perception, Human, Meaning, semantics, Islamic identity}
  • عباس چگینی*

    علوم، درراستای موضوعاتی که دنبال می‏نمایند، روش‏هایی را مورد بهره‏برداری قرار می‏دهند که بتوانند به شکل آسان‏تری به مجهولات در حوزه‏ مذکور دست‏ یابند. روش‏شناسی، شناخت روش‏های علوم یا علم روش، دانشی است که درباره‏ روش‏های مناسب تحقیق و اثبات علوم مختلف به بحث و تحقیق می‏پردازد. روش‏شناسی به نحوه‏ شناخت مسایل و پدیده‏های موجود در علوم، عموما و علوم انسانی و اجتماعی خصوصا، مربوط است. درک و فهم مناسب و متناسب پدیده‏ها با اتخاذ روش درست، ممکن و میسور می‏شود. نشانه‏شناسی به عنوان یکی از روش‏هایی است که به صورت ویژه در علوم انسانی و اجتماعی که به کشف محتوا و معانی موجود در تعامل و ارتباط انسانی و اجتماعی می‏پردازد، مورد استفاده و بهره‏برداری قرار می‏گیرد. علوم سیاسی و امنیتی ازجمله حوزه‏هایی هستند که نشانه‏شناسی درراستای پنهان‏سازی و کشف معنا و مقصود پدیده‏ها، تحولات و رخدادها، انتقال و تداعی‏کنندگی مقاصد و منظورها را مورد نظر قرار می‏دهند. چگونگی درک پدیده‏های سیاسی و امنیتی و تحلیل تحولات ناشی از آنها امری لازم در علوم امنیتی و سیاسی است که در کنترل و مدیریت تحولات، نقشی تعیین کننده دارد.

    کلید واژگان: نشانه‏شناسی, مدلول, تفسیر, زبان‏شناسی, معنا}

    In pursuit of the sciences they pursue, they employ methods that can more easily reach the unknown in the field. Methodology or methodology, knowledge of the methods of science or the science of method, "is the knowledge that discusses appropriate methods of research and proving the various sciences. The methodology is related to how issues and phenomena are understood in the sciences, in general, and in the humanities and social sciences in particular. Appropriate understanding of the phenomena becomes possible by adopting a method. Semiotics is one of the methods used in particular in the humanities and social sciences that explores the content and meanings of human-social interaction and communication. Political and security sciences are areas in which semiotics is intended to conceal and discover the meaning and purpose of phenomena, developments, and events that transmit and associate intentions and purposes. Understanding the political and security phenomena, and analyzing the resulting developments, is essential in the security and political sciences, which can play a critical role in controlling and managing developments.

    Keywords: Semiotics, signified, Interpretation, Linguistics, Meaning}
  • گفتمان جهانی شدن و اسلام سیاسی سلفی جهادی
    محسن شفیعی سیف آبادی، مهدی محمدی عزیزآبادی*

    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر گفتمان جهانی شدن بر گفتمان های حاکم در جهان اسلام و چگونگی ظهور اسلام سیاسی سلفی جهادی در پرتو امواج جهانی شدن است. فرضیه مورد آزمون نیز عبارت است از اینکه: «جهانی شدن، با به چالش کشیدن هویت رسمی حاکم بر دولت ها، ضمن هموار کردن بستر ظهور گفتمان اسلام سیاسی سلفی جهادی، چالشی بنیادین در تداوم مناسبات قدرت سنتی محسوب می شود». نتایج حاصل از پژوهش که با روش تحلیل گفتمان و با استمداد از نظریات ارنستو لاکلا و شانتال موف به دست آمده، نشان می دهد که جهانی شدن در برخی کشورهای اسلامی با به چالش کشیدن گفتمانهای حاکم و تک گفتار، ضرورت هویت یابی و عطش جستجوی معنا را تشدید کرده است. سلفیگری، یکی از پاسخهایی است که به این نیاز داده شده است. آنها با گزینش معنا و انحصاری کردن آن، انرژی خود را صرف به کار بستن معانی و ویژگی های برگزیده می کنند. بازسازی معنا توسط گروه های سلفی، با تکیه بر مفاهیم جمعی همچون شریعت، رهبری، جهاد، خدامحوری، تفاسیر دینی حداکثری و اجتماع صورت می پذیرد. این مسئله آینده مناسبات قدرت را در برخی کشورهای اسلامی به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

    کلید واژگان: گفتمان, جهانی شدن, اسلام سیاسی سلفی جهادی, هویت, معنا}
    The Discourse of Globalization and Salafi Jihad Political Islam
    Mohsen Shafiei Saifabadi, Mehdi Mohammadi aziz abadi*

    The main purpose of the present study is to investigate the impact of globalization discourse on the dominant discourses in the Islamic world and how the emergence of Jihadist Salafi political Islam in the light of the waves of globalization. The hypothesis under consideration is that: "Globalization, by challenging the official identity of states while paving the way for the emergence of Salafi Jihad political discourse, constitutes a fundamental challenge to the continuation of traditional power relations." The results obtained through the discourse analysis method and using the theories of Ernesto Lacla and Chantal Mouf show that globalization in some Islamic countries challenges the necessity of identity discovery and the thirst for meaning-seeking by challenging the dominant and single-discourse discourses. Has done. Salafism is one of the answers to this need. By choosing meaning and monopolizing it, they devote their energies to applying selected meanings and attributes. Meaning is restored by Salafist groups, relying on collective concepts such as Shari'ah, leadership, jihad, altruism, maximally religious and community interpretations. This has greatly affected the future of power relations in some Islamic countries.

    Keywords: Discourse, Globalization, Salafi Jihad Political Islam, Identity, Meaning}
  • حمدالله اکوانی*

    در کنار مبارزه و قیام، «تولید معنا» در حوزه هایی که قدرت حاکم امکان دست اندازی در آن را نداشته، بخشی از سنت ایمه معصومین^ برای حفظ و توسعه گفتمان شیعه بوده است. سوال تحقیق این است که شیعه به رغم موضع انتقادی نسبت به سیاست رسمی در برخی دوره های تاریخی، چگونه توانست گفتمان سیاسی خود را حفظ کند و منتشر نماید؟ یافته های تحقیق نشان می دهد ایمه اطهار^ در مواجهه با شرایط سیاسی مختلف برای حفظ و بسط گفتمان شیعه از راهبردهای موثر بهره گرفته اند که «سیاست معنا» یکی از این راهبردها بوده است. سیاست معنا مرکب از زنجیره ای از نشانه هاست که هر کدام میراث یکی از ایمه بوده و در سیره یک یا چند امام ممکن است تکرار شده باشد. دلالت معنایی منظومه نشانه های سیاست معنا در سیره ایمه معصومین^ عبورپذیرکردن مرزهای قدرت رسمی و تضمین زیست شیعه در حوزه های مقاومت بوده است. روش این مقاله تحلیل نشانه معناشناختی گفتمان است.

    کلید واژگان: شیعه, معنا, قدرت شبکه ای, مقاومت, نشانه معناشناسی}
    Hamdollah Akvani*

    Along with the struggle and uprising, "production of meaning" in areas where the ruling power has not been able to gain access has been part of the tradition of the Imams to preserve and develop the Shiite discourse. The research question follows as: how the Shiites were able to maintain and disseminate their political discourse, despite their critical stance on official politics in some historical periods? The findings of the research show that the Imams (as) have used effective strategies in order to maintain and expand the Shiite discourse in the face of various political conditions, and "politics of meaning" has been one of these strategies. The politics of meaning is composed of a chain of signs, each of which is the heritage of one of the Imams and may be repeated in the life of one or more Imams. The semantic implication of the system of signs of the politics of meaning in the life of the Imams (as) has been the crossing of the borders of official power and the guarantee of the Shiite life in the areas of resistance. The method of this paper is to analyze the semantic sign of discourse.

    Keywords: Shia, Meaning, Network Power, Resistance, Sign of Semantics}
  • صادق میرویسی نیک*، یدالله هنری لطیف پور
    یکی از مهم ترین مولفه هایی که اصالت سوژه سیاسی و کنش مدنی انسان امروز را متاثر ساخته، مسئله معنا و امنیت هستی شناختی بشر و نیست انگاری حاکم بر جهان مدرن است. برخی متفکران سیاسی که به ارتباط میان معنای زندگی و عمل سیاسی انسان می پردازند، در راستای توجیه این معناداری به دامان تفکر کلاسیک به ویژه هنر و فضیلت خواهی یونانی پناه می برند. این مقاله ضمن بررسی ناسازواری هنر و فضیلت کلاسیک با هستی شناسی مدرن، به برخی دلالت های عرفان اسلامی در حکمت عارفانه عطار در این حوزه خواهد پرداخت. حاصل بحث جستار حاضر این است که عرفان فردگرایانه عطار اگرچه در ارتباط با «نظریه سیاسی» دست کم از نگاه برخی از محققان در حالت امتناع به سر می برد، اما در سطح معناشناختی دربردارنده برخی تضمنات معناجویانه برای حضور اصیل سوژه سیاسی و نفی سیاست ایدیولوژیک و توده ای است.
    کلید واژگان: سیاست, معنا, سوژه سیاسی, عرفان, عطار}
    Sadegh Mirveisinik *, Yadollah Honari Latif Pour
    One of the most important factors influencing the authenticity of the political subject and the civil action of recent mankind is the issue of the ontological meaning of humanity and the nihilism of the modern world. Some political thinkers concentrating on the relationship between the meaning of life and political action in humans seek to justify this meaning through classical thought, particularly Greek art and virtuosity. While analyzing the incompatibility of classical art and virtue with modern ontology, this article will elaborate on some implications of Islamic mysticism in the wisdom of Attar. The conclusion of the discussion presented in this paper is that although Attar's individualist mysticism related to "political theory" seems the refusal at least from the viewpoint of some scholars, it has some meaningful ramifications for the genuine presence of the political subject and the negation of ideological and mass politics at the semantic level.
    Keywords: Politics, Meaning, Political Subject, mysticism, Attar}
  • فرید آزادبخت*
    مواجهه حقوقدان، همانند برخورد زبان شناس، ادیب، فیلسوف و منطقدان با زبان نیست. با این حال محدودیت ها و ابهام های زبان طبیعی درصورت بندی مفاهیم حقوقی و تبیین واقعیت ها، رمز گشایی از متن ها و فهم عقلانیت حاکم بر ارزش های سیستم حقوقی بین المللی باعث می شود حقوقدان فراتر از مرزهای واقعی دانش حقوق و در محدوده ای بین منطق، زبان شناسی و فلسفه تحلیلی زبانی به تدارک نظریه ای مناسب مفاهیم، گزاره ها، متن ها، نرم ها، مدل های عقلانیت و نظریه های حقوقی پرداخته و اهتمام خود را صرف بازشناسی ماهیت، نوع  و دلالت های منطقی آنها نماید. آنچه دشواری تدارک چنین نظریه ای را دوچندان می سازد خصلت دیالکتیک زبان حقوقی است، به این معنا که زبان حقوقی  هم باید برای توصیف بی پیرایه و دقیق واقعیت ها و امور اعتباری  حیات جمعی، واجد ظرفیت بیانگری، معناکاوی و رمزگشایی از متن های متین حقوقی باشد و درعین حال قابلیت بازنمایی و تدوین روشمند ارزش ها و الزام های حقوقی و قانونی را نیز دارا باشد. زبان حقوقی نوع خاصی از زبان های طبیعی به شمار می رود، درست مشابه هر زبان طبیعی دیگرو حتی افزون بر آن، فاقد درجات یقین، سطح دقت و شفافیت است که صرفا از زبان های صوری و نمادین ساخته است که منطق دانان آن را به منظور تبیین دقیق روابط ونسب موجود معرفتی در حوزه ریاضیات، منطق و فیزیک نوین بر پایه عقلانیت صوری به کاربسته اند. با این همه چالش، حقوق بین الملل، با آزمون دشوارتری مواجه است که چند صدایی و تکثر خوانش ها و تنوع معناها را به رسمیت بشناسد و یا اینکه در چنبره قدرت، به زبان  سرکوب سوژه های سخن گو و خود رای تنزل یابد.
    کلید واژگان: زبان حقوقی, گزاره تحلیلی و ترکیبی, چند صدایی, معنا, متن, تاویل و تبیین, بشریت}
    Farid Azadbakht *
    The encounter of a publicist with language is not similar to a linguist, literate, philosopher and logician. Limitations and ambiguities of the natural language in formulation of legal concepts and explanation of realities and values of international law cause the publicist to exceed the real boundaries of law knowledge. Therefore, in a context of logics, linguistics, and linguistic analytic philosophy, the publicist presents concepts, propositions, texts, rationalism models, and legal theories and attempts to recognize nature, type, and rational implications of them. This means that legal language must have phenomenal expressiveness capacity, exploration of meaning and decoding of legal texts for the exact description of realities and facts of collective life and should also represent and codify legal necessities and values. Legal language that is a special type of natural languages, just like any other natural language and even more than others, does not have degrees of certainty, precision level, and transparency that is found in symbolic and formal languages that logicians have used it in order to explain relations in context of mathematics, logics, and modern physics based on formal rationalism. However, international law faces a more difficult test that recognizes dialogism, multiplicity of readings, and diversity of meanings, it gets degraded through the suppressive language of arrogant speakers
    Keywords: Legal Language, Analytic, Synthetic Propositions, dialogism, Communicative Rationality, Meaning, text, explanation, Monologue, Polyphony Test}
  • علیرضا تنهایی*، ابراهیم بررزگر
    فرهنگ، براساس تبادل معانی و مفاهیمی که با استفاده از کلمات و قراردادها بین مردم می گذرد، خلق می شود و زندگی اجتماعی را شکل می دهد. در واقع فرهنگ، مبادله معناهای خلق شده در جامعه از طریق نشانه ها (نمادها، شعارها، الگوها، شمایل، مثل ها، علامت های رفتاری و غیره) است. بسیاری از نمادها و نشانه هایی که در جریان مبارزات مردم در انقلاب اسلامی خلق شد، در جمهوری اسلامی نیز نقش و معنای خود را حفظ کرده اند. آنها جزئی از زبان و فرهنگ محسوب می شوند و نه تنها نشان دهنده خواست درونی و اعتقادات ملت انقلابی ایران است، بلکه به وسیله آنها مردم با یکدیگر در حال تبادل ارتباطی بوده و ضمنا باعث تفاهم معنایی و همبستگی اجتماعی نیز شده است. در این میان، تاثیر نمادها و نشانه ها و نظام معناشناختی الهام گرفته از قیام عاشورا، یکی از عمیق ترین و تاثیرگذارترین لایه های شکل دهنده به انقلاب اسلامی ایران است که در مهم ترین ساحت های هویت فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، معنابخشی داشته است. در این نوشتار، چگونگی تولید نمادها در جریان انقلاب اسلامی و نقش آنها در پیشبرد اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی ایران، با بهره گیری از رهیافت تفسیری «گیرتز» بررسی شده است.
    کلید واژگان: نماد, معنا, فرهنگ, عاشورا, جمهوری اسلامی ایران}
    Alireza Tanhaei *, Ebrahim Barzegar
    Culture is made by exchanging meanings and concepts among people, using words and signs, and makes social life. As a matter of fact, culture, is exchanging created meanings in society, by signs (symbols, slogans, patterns, icons, proverbs, body language, and so on). Therefore, symbols and signs that was created during process of Islamic revolution combats by people, and many of them are resided, and preserved their meaning and role in Islamic Republic, are considered as a part of language and culture, that not only show wishes and believes of revolutionary nation, but also people communicate together through them, and cause meaningful understanding and social solidarity. Meanwhile, effect of symbols and signs and meaning system of Ashura, is one of the most effective and deepest layers, forming Islamic Revolution of Iran, which has contributed in the most important cultural areas in Islamic Republic of Iran. The way of producing symbols during Islamic revolution and their role, to advance goals of Islamic Republic of Iran, using Geerts interpretive approach, has been surveyed in this article.
    Keywords: symbol, Islamic, republic, Iran, Ashura}
  • حمید طالب
    اخباری گری در دوره ی زمانی اواخر قرن هفدهم تا اوایل قرن نوزدهم و بطور عمده در ایران، عراق و هند جریان داشته است. در ارتباط با علت شکل گیری و رشد این تفکر محافظه کار در فقه شیعی بطور عمده دو تبیین ارائه شده است: 1 تاثیرگذاری و انتقال نگرش های اخباری در قالب انتقال ایده ها و افکار صورت می گیرد با این فرض که اصول و معیارهای ثابتی برای گرایش های اخباری وجود دارد و چارچوب های مشخص فکری و انتزاعی برای عالمان اخباری تصور می شود؛ 2 نگرش اخباری صاحبان قدرت مهمترین عامل برای انتشار و گسترش دانسته می شود و نقش حکومت های شیعی در حمایت و حکومت های سنی در تضعیف عالمان اخباری مورد توجه قرار می گیرد، بنابراین اثرگذاری بافت سیاسی و اجتماعی حاکم برجسته می شود. در پ‍ژوهش حاضر، این دو نگرش به ترتیب در آثار شرق شناسانی همچون رابرت گلیو و خوان کول برجسته و نقاط ضعف آنها بررسی خواهد شد. سپس با تاکید بر نص گرایی بعنوان ویژگی مشترک اخباری گری و نواخباری گری، با استفاده از مفاهیم روان شناسی اجتماعی و هویت، نگاه سومی به عوامل شکل گیری و گسترش نص گرایی معرفی می گردد. در این نگاه جدید ابتدا تفکر مدرن بعنوان یک «دیگری» در برابر تفکر دینی معرفی و ایده ی تمایز از دیگری برای برجسته نمودن هویت مورد توجه قرار می گیرد. به نظر می رسد در شکل گیری و گسترش نص گرایی، این نگاه سوم از قدرت تبیینی بیشتری برخوردار است.
    کلید واژگان: اخباری گری, نواخباری گری, نص گرایی, هویت, معنا, دیگری, روان شناسی اجتماعی}
    Hamid Taleb*
    Akhbārīsm was a conservative thought in Shīi jurisprudence (fīqh) from the 17th century to the 19th century in Iran, Iraq and India. There are mainly two explanations for the shaping of this movement: (1) Akhbārī attitudes transfer and affect through transferring ideas and thoughts based on the assumption of some fixed principles and criteria and explicit abstract frameworks for Akhbārīsm. (2) The authority of conservative (Sunnī) rulers was the most important factor for the extension of this thought. In this article the two approaches and shortcomings of each will be considered in the works of orientalists Joun Cole and Robert Gleave. Then, emphasizing on Scriptualism as common character of Akhbārīsm and neo-Akhbārīsm, identity as a concepts in social psychology will be used to introduce a third view on shaping and extension of Scriptualism. In this new approach, modern thought will introduce as totally other for religious ideas and the idea of distinction is used for highlighting the identity. This approach will argue to be the best explanation in formation and expansion of Scriptualism.
    Keywords: Akhbārīsm, neo, Akhbārīsm, Scriptualism, identity, otherness, social psychology}
  • احمد نقیب زاده، زهرا خشک جان
    مقاله حاضر دربرگیرنده بحثی فشرده و کلی درباره معرفی برساخت گرایی اجتماعی به عنوان یک رویکرد و روش پژوهش در علوم اجتماعی و سیاسی است. انتخاب این عنوان برای واژه انگلیسی social constructionismبه دلیل تمرکز این رویکرد بر روند برساخت معنا و کنش، در بستر و بافت فرهنگی تاریخی جامعه (به عنوان متنی که کنش در آن صورت گرفته) است.
    تمرکز اصلی این رویکرد، بیش از توجه به پارادایم های مربوط به ساخت، ساختار و کارگزار در تحلیل وقایع اجتماعی و سیاسی (مانند آنچه مورد تاکید ساختارگرایی یا نهادگرایی است). بر برساخت های معنایی و رفتاری (و آنچه موجد معنا در فرایند تعاملات اجتماعی و سیاسی می باشد) است. به نوعی، جابه جایی تاکیدها از ساخت و ساختار به برساخت و معنا و توجه به نقش آن در فرایند شکل دهی به کنش های اجتماعی یا حتی فردی، رویکرد مورد علاقه برساخت گرایی اجتماعی است.
    کلید واژگان: برساخت گرایی اجتماعی, معنا, واقعیت, تاریخ مندی, الحاد روشی}
    Ahmad Naqibzadeh, Zahra Khoshkjan
    This paper introduces social constructionism as an approach to study political and social sciences. The main approach of this methodology is to concentrate on constructions (and not structures) and meanings (semantic constructs) in the socio-political processes and actions. It inherits the role of structures and functions from structurism and functionalism both of which fail to take into account the socio-political analysis. But social constructivism accentuates everything that creates the meaning, identity and consciousness in political behaviors and phenomena. Considering the methods of this approach, collective and political behaviors as well as phenomena are analyzed on the basis of their meanings and semantic contexts. Therefore, it is necessary to focus on the important elements constructed their meaning frameworks (which leads to action). Such an approach may be considered as an interesting collection of social psychology (with emphasis), phenomenology and finally, discourse analysis.
    Keywords: social constructivism, meaning, reality, culture, language}
  • Asqar Eslami Tanha
    The outfit of clergy in our society has been gradually given a symbolic identity and changed into a symptom. So it is considered as a significant referring to some significations. Being inspired by Saussure’s semiologic approach, the author of the article has endeavored to make the “synchronic” concept understood among people, groups and societies through the interpretation of its “diachronic” meaning in the three traditional, transformational and modern statuses of clergy in the contemporary Iran.The findings of research demonstrates that within the transverse coordinate and focusing on the level of religions and communities, the outfit of Shiite clergy is not the outfit of people who are mediator of God and human and in charge of grouping ceremonies and idolatries. Since In Islam against the other religions, there exist grouping idolatries with no obstacle and intermediary between God and human and within the longitudinal coordinate from Safavid until Islamic republic period, this outfit has been considered a political and cultural significant stating extensive revolutions in the relational pattern of Shiite clergy and people.
    Keywords: outfit, Shiite clergy, significant, concept, semiology}
  • عبدالرضا باقی
    این مقاله بررسی تعاریف، مبانی و لوازم و ارکان توسعه را به عهده دارد. توسعه مورد نظر در این نوشتار توسعه ای است نه غربی، نه صوفیانه و نه دنیا زده، بلکه الگوی چهارمی را مورد کند و کاو قرار میدهد که با فرهنگ ایرانی و اسلامی مرتبط است؛ در تبیین این مدل سعی شده است از رهگذر نگاهی مقایسهای و از منظر علوم انسانی، مبانی توسعه غربی و توسعه ایرانی - اسلامی در محورهای فلسفی (معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی) اخلاقی، دینی، جامعه شناختی و تاریخی مورد تامل و بررسی و نقد قرار گیرد و مرز دقیق مدل توسعهی مورد نظر تبیین گردد. در ادامه پس از اشاره به لوازم و ارکان توسعه، پیشنهادات و راهکارهایی برای تحقق هر چه بهتر این مدل ارائه میگردد.
    کلید واژگان: توسعه, غربی, اسلامی, ایرانی, معنا, مبنا}
    Abdolreza Baghidevelopment, Western, Islamic, Iranian, Meaning, Basis.
    The present article examines the definitions, basis, the requirement and the essentials of development. The intended concept of development is not a Western style, mystical, materialistic development but a fourth concept is examined which is related to Iranian and Islamic culture. In explaining this model it has been tried by a comparative look and also from the view point of social science the basis of Western style development be studied. In this study the above development styles are examined from a philosophical view point (epistemology, ontology, anthropology) ethical view point, religious, sociological, historical view points, subsequently the exact framework of this development model is explained. Next the paper refers to the requirement and essentials of development and gives suggestion and method to achieve this model.
  • عبدالامیر نبوی
    یکی از عوامل موثر بر شکل گیری و جهت یابی تحولات و رویدادهای حوزه سیاست، آن است که کنشگران تصمیمات و رفتارهای سیاسی خود را برگرفته از چه منبع یا منابعی بدانند و در چارچوب قواعد آن تنظیم کنند. بنابراین تفسیر و ارزیابی تحولات و رویدادهای حوزه سیاست، از این دید، به درک جهان ذهنی و ذهنیتهای کنشگران بر می گردد. با توجه به آنکه اسلام گرایان رادیکال حوزه سیاست را تابعی از حوزه دین – و به طور مشخص شریعت – می خواهند، هر گونه تصمیم و رفتاری را که ریشه در شریعت نداشته باشد، غیر شرعی – و حتی غیر اخلاقی – می دانند. مقاله حاضر، با توجه به تجربه جریان اسلام گرایی رادیکال در خاورمیانه عربی به ویژه آثار چهار چهره برجسته آن؛ یعنی سید قطب، احمد شکری مصطفی، محمد عبد السلام فرج و ایمن الظواهری، شیوه رجوع آنان به منابع معنابخش (قرآن و شریعت) را بررسی می کند. اگرچه اینان خود را مجری فرامین الهی و دستورات قرآنی معرفی می کنند و تمامی تلاش خود را معطوف به تاسیس جامعه اسلامی راستین (امت) می دانند، نویسنده برآن است که نوعی رابطه دوسویه میان این افراد و منابع معنا بخش مورد نظرشان وجود دارد.
    کلید واژگان: اسلام سیاسی, اسلام گرایی رادیکال, حوزه سیاسی, معنا, شریعت}
    Dr. Seyed Abdolamir Nabavi
    The resources on which political actors’ decision-making and behaviors are based could be seen as essential factors influencing events and transitions in political sphere. In other words, actors’ subjective conception of the world and life is the key term in interpreting and analyzing the political events. Thus, as the Islamist actors see the political as a function of the religious –al-Sharia’-, any political decision or behavior which is not rooted in religion is basically amoral. Focusing on 4 key thinkers of radical Islamism in Arabian Middle East –namely, Seyed Qotb, Ahmad Shokri Mostafa, Mohammad Abdo-Salam Faraj, and Iman Al-Zawaheri- the present study attempts to explore the way they read and interpret their meaningful resources (Quran and Sharia’). Although they introduce themselves as the executor of God’s commandments and Quran’s imperatives, it is shown that there is a mutual interaction among them and those meaningful resources.
  • شجاع احمدوند، سمیه حمیدی
    سنت ایرانی هیچ گاه خالی از اندیشه حکومت نبوده است. در کانون این اندیشه نیز همواره حکومتی آرمانی حضور داشته و برمنظومه فکری معناداری مبتنی بوده است. این مقاله می کوشد با تکیه بر مفهوم «معنا» منظومه های فکری معنادار در سه دوره باستان، میانه و جدید را استنتاج کند که اندیشه سیاسی ایرانی بر آن ها استوار بوده است.
    سوال اصلی مقاله این است که حکومت آرمانی در اندیشه سیاسی ایران در سه دوره مورد بحث بر چه منظومه های معنایی استوار بوده است فرضیه آن است که حکومت آرمانی در هر سه دوره به لحاظ ذاتی مبتنی بر ترکیب دین و دولت بوده اما در دوره باستان نظم سیاسی بازتاب نظم کی هانی و منازعه کلی خیر و شر بوده است. در دوره میانه نظم سلطانی بازتاب نظم حاکم بر هستی و تجلی رابطه واجب الوجود- ممکن الوجود عرصه هستی بوده که در قالب رابطه واجب الوجود عرصه سیاسی(سلطان)- ممکن الوجود عرصه سیاسی(رعایا) باز تولید شده است. در دوره مدرن تلفیق نظم مدنی و سلطانی- الهی وجود داشته است.
    کلید واژگان: معنا, منظومه معنایی, نظم کیهانی, نظم سلطانی, نظم مدنی, سلطانی - الهی}
    Dr. Shoja Ahmadvand, Somayeh Hamidi
    The Iranian Political thought has been witnessing an ideal government, supported by a powerful meaning system. This article tries to interfere the meaning system of political thought in Ancient, Medieval and Modern Iran. The main question of the article is: What are the main conceptual foundations of the Iranian political thought in the three above-mentioned eras? The hypothesis is that the ideal government in all the three eras has been inherently based on the combination of religion and state. However, the Ancient era’s political order reflects the order of constellations and also the general tension between the good and the evil; The Medieval era’s empire-induced order stems from the cosmic order and also the relationship between the must-be (in this case, the king) and the can-be (in this case, the ruled); and, the Modern era is characterized by a merging of civil- empire - theological order.
  • احمد گل محمدی
    اگر در ساده ترین شکل ممکن معناگرایی دلالت بر این داشته باشد که معنا در فرایند شناخت مهم است و برای دست یابی به شناخت معتبرتر باید به معنا هم توجه کنیم، بی گمان این پرسش اهمیت پیدا می کند که معنا چیست و چه نسبتی با شناخت دارد؟ نوشتار حاضر ادعا می کند که معنا حلقه اتصال مفهوم با شناخت است و به واسطه معنا، مفهوم به شناخت تبدیل می شود. برای نشان دادن اعتبار چنین ادعایی، پس از اشاره به چیستی شناخت، فرایند شناخت پردازی بازشناسی می شود. سپس با توجه به آن مولفه ها و فرایند، می کوشد از دیدگاه استوارت هال نشان دهد که معنا چیست و چه جایگاهی در فرایند شناخت پردازی دارد.
    کلید واژگان: شناخت, فرایند شناخت, مفهوم, معنا, زبان}
    Dr. Ahmad Golmohammadi
    If knowledge made of meaningful statements, it's important to know what the nature of meaning is and how we can make it. In response to first question, this article claims that basically meaning is transmittable or shared concepts. But how we can transmit or share concepts? For producing meanings or shares concepts, we need two kinds of representation. First representation (mental representation) includes taking mental image of many different and complex-related entities existed in our world. We can call these mental images "concepts" or "ideas". But for maintaining and developing social life, we must change these personal entities to common or intersubjective entities by another representation. Through the second representation (linguistic representation) we relate any concept to a kind of sign by codes and get very numerous different signs. These signs and principles that rules the coordination between them made Language. To put it simply, meaning is shared concepts and conceptual systems that produced by very numerous and different signs. So we can use language (or a collection of signs) for producing and distributing meanings. So culture simply includes meaning and membership in a culture is having shared concepts and conceptual systems or common meanings and meaning systems.
  • سیدداوود آقایی، الهام رسولی
    پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رغم ثبات برخی از عوامل موثر در سیاست خارجی، رفتار خارجی این کشور در قبال اسراییل دچار دگرگونی اساسی شد و حالت منازعه جویانه به خود گرفت. در حالی که قبل از این دوران، روابط دو رژیم در زمینه های مختلف استراتژیک، نظامی و حتی اقتصادی در سطح بالایی قرار داشت. بنابراین، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که کدام نظریه روابط بین الملل بهتر می تواند این تغییر در سیاست خارجی را تبیین نماید؟ بدین جهت این مقاله فرضیه اصلی خود را روی نظریه سازه انگارانه روابط بین الملل قرار داده و بیان می دارد که شکل یری منافع ج.ا.ایران و جهت گیری های سیاست خارجی آن ریشه در نحوه شکل گیری و تکوین هویت آن دارد.
    کلید واژگان: گفتمان, مفصل بندی, نشانه, هویت, معنا}
    Davood Aghaee, Elham Rasooli
    Despite some stable factors in Iran’s foreign policy, It has changed dramatically toward Israel after the Islamic Revolution in Iran. It was the case while these two countries had intensive strategic military and even economic relations before the Islamic revolution. The main question this article seeks to answer is that among IR theory which of them can better explain this change in Iran’s foreign policy. The article, using the constructivist approach in IR, seeks to show that, constitution Islamic of republic of Iran’s interests and it’s foreign orientations can be traced back to the way Islamic regimes identity is constructed. To this purpose, in the first section, the article looks at constructivism in IR and then examines the role of this approach in foreign policy analyses. Finally the article tries to apply constructivism approach to the analyses of Iran’s foreign policy to Israel.
  • احمد بخشایش اردستانی
    از کسانی که مبنای اندیشه در امر اجتماعی را با نظریه معنا در هم آمیختند، لاکلا و موف هستند. نظریه این دو یعنی تحلیل گفتمان در حوزه جامعه شناسی رهگشا و ثمر بخش است. زیرا معنا در بستر گفتمانی سوسور و نظریه اجتماعی این دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لاکلا معتقد است حوزه اجتماع به نحوی همان نظام نشانه شناختی است که در آن مبارزه بر سر تعریف نشانه ها و تلاش برای تثبیت معنا جاری و ساری است. کارویژه اصلی نظام نشانه شناسی اجتماعی باز تعریف جهان به شیوه خودش است. در این جهان تعریف شده، سوژه ها و گروه های اجتماعی هویت می یابند. برای هویت یابی سوژه ها و گروه های اجتماعی، این نظام نشانه شناسی اجتماعی، حوزه های اجتماعی را به قطب های متخاصم تبدیل می نماید.
    کلید واژگان: گفتمان, مفصل بندی, نشانه, هویت, معنا}
    Ahmad Bakhshayesh Ardestani
    The meaning theory of LUCLA and MOUFFE and their theory of sociology are very integrated. The sphere of society is like Sinology system in which each sign wants to find it’s meaning. To obtain this, they challenge each other. The social sign system and it’s related concepts such as signifier and signified try to define the word in it’s specific approach. So it can identify the social subjects and social groups. to do this, it needs to divided the society into bipolar system, in other word, it make antagonistic attitude to ward society and under it’s shadow private and public life of people will be explained.This paper aims to concentrate on two scholars thought. i.e. LUCLA and MOUFFE in this regard. it means Discourse theory toward social theory and vice versa.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال