به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ایده ها » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ایده ها» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی عبدخدائی*
    در خرد حکمرانی، کارامدی دولت بر بنیان مشارکت و بهره گیری از عقل جمعی بنا شده است. بررسی ها حاکی از آن است که در کشور های ضعیف، محوریت مناقشه ها حول بنیان اساس نظام و خرد دولت بوده، مناظرات کمتر در قلمرو سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری مطرح است؛ در حالی که در کشورهای قدرتمند، مناقشه ها و چانه زنی ها حول محور تصمیم ها و سیاست ها بوده و عقلانیتی که اساس حاکمیت بر آن بنا نهاده شده است، کمتر محل چالش و مناقشه است. اکنون این پرسش مطرح است که ریشه این تفاوت در چیست و پیامدهای آن کدام است؟ در این راستا، پژوهش حاضر با روشی تحلیلی، به تفکیک دو نوع عقلانیت پایه و سیاستگذاری پرداخته و بر این باور است که شکل گیری استحکام کشور منوط به آن است که عقلانیت پایه، ایده دولت و مسائلی که حول آن شکل می گیرد، از میدان چانه زنی و چالش های روزمره به دور مانده و در مقابل، مسائلی که در حوزه عقلانیت سیاستگذاری و منافع ملی است، هر اندازه محل کاوش پیوسته و گسترده و با بهره گیری از خرد جمعی بیشتر انجام پذیرد، به اتخاذ تصمیم ها و سیاست های بهینه منجر خواهد شد. با وجود این در کشورهای ضعیف هم دستگاه اجرایی و بوروکراسی و هم دشمنان نظام با انگیزه های متفاوت تلاش دارند تا معرکه گفتگو را به مسائلی از سنخ نخست محدود کنند و مسائل نوع دوم را از دسترس مشارکت جمعی خارج سازند. در نتیجه ایده دولت تضعیف شده و تصمیم های حوزه منافع ملی، سیاست گذاری و تصمیم گیری نیز از خرد جمعی بی بهره می گردد و راه را بر دیکتاتوری دستگاه بوروکراسی و مدیران میانی هموار می کند.
    کلید واژگان: خرد, حکمرانی, ایده دولت, استبداد, عقلانیت, منافع ملی, استبداد دیوانی, دولت مستحکم}
    Mojtaba Abdkhodaei *
    Within the realm of governance, the effectiveness of a government hinges on the engagement and utilization of collective wisdom. Research indicates that in less developed countries, debates often center around the fundamental principles of governance and the wisdom behind governmental actions, while discussions concerning policy formulation, planning, and decision-making are relatively scarce. Conversely, in more developed nations, controversies tend to revolve around specific decisions and policies, with little emphasis on questioning the underlying rationality of governance. This prompts the question: what underlies this disparity, and what are its implications? This study employs an analytical approach, distinguishing between two forms of rationality: foundational and policymaking. It argues that the strength of a nation lies in having foundational rationality, governance principles, and related matters largely settled and accepted, thus remaining outside the realm of everyday controversies. Conversely, issues surrounding policymaking rationality and national interests often become subjects of debate. It contends that a broader and continuous engagement with public opinion, along with a wider utilization of collective wisdom, leads to more optimal decision-making and policy outcomes. However, in weaker countries, both executive bureaucratic systems and external adversaries attempt to limit debates to matters of the first type, albeit with varying motivations. Consequently, they exclude issues of the second type from collective participation. This undermines the concept of governance and results in decisions related to national interests, policymaking, and decision-making lacking the input of collective wisdom. This scenario paves the way for autocracy within bureaucratic systems and middle management.
    Keywords: Wisdom, Governance, Idea Of Government, Tyranny, Rationality, National Interests, Bureaucratic Tyranny, Strong Government}
  • سید احسان نجم الهدی، محمدرضا یزدانی زازرانی*، مهربان هادی پیکانی
    دیر زمانی است که مطالعه فعالیت های بازیگران سیاسی کانون توجه پژوهشگران است. اما این مطالعات در سال های گذشته و با طرح جریان «چرخش به سوی ایده»، تحول مهمی را تجربه کرده اند. پژوهش حاضر با تبعیت از مولفه های جریان چرخش به سوی ایده، به دنبال شناخت تصویر سازی بازیگران سیاسی کلیدی حوزه سیاست فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است. بدین منظور تلاش می شود تا اولا مشخص گردد گفتمان بازیگران چه تصویری را به شهروندان القا می کند و دوما بازیگران چه ایده هایی را برای بهبود وضعیت فرهنگی به شهروندان معرفی می کنند. برای انجام این پژوهش، گفتمان های سیاسی طرح شده توسط روسای جمهور در حوزه سیاست های فرهنگی طی سال های 1368 تا 1396 و در قالب 8 دوره ماه عسل (صد روز اول دوره ریاست جمهوری)، شناسایی و تجزیه و تحلیل شده اند. چهارچوب نظری مورد استفاده تحلیل گفتمان های سیاسی ایزابل و نرمن فیرکلاف است. یافته های این پژوهش ضمن شناسایی گفتمان های سیاسی به تفکیک دوره های ریاست جمهوری حاکی از آن است که دولت های آقایان خاتمی و احمدی نژاد بیش از همه، ایده پردازی هایی را در حوزه سیاست فرهنگی انجام داده اند. همچین سه ایده «ضرورت توسعه امکانات آموزشی»، «توجه بیشتر به افکار عمومی و آزادی بیان» و «ترویج ارزش های اسلامی» به صورت مشترک در اغلب دوران ماه عسل توسط روسای جمهور در حوزه سیاست فرهنگی بیان می شوند.
    کلید واژگان: سیاستگذاری عمومی, گفتمان سیاسی, تحلیل گفتمان سیاسی, ایده ها, سیاست فرهنگی, جمهوری اسلامی ایران}
    Seyed Ehssan Najmolhoda, Mohammad Reza Yazdani Zazerani *, Mehraban Hadi Peykani
    Political actors are one of the main drivers of public policies. They direct the policies due to their beliefs. Studying their action has a long tradition in policy studies but recent changes known as “ideational turn” gave a new aim to the research. Following this changes this article tries to uncover the images undelaying in the discourses that political actor have presented to public and also identify their ideas, used to gain audience and improve policies. The data are collected from the political discourses of 8 different Presidential Honeymoon Periods from 1989 to 2017. The Framework used to conduct this research is argumentation theory of Isabela and Norman Fairclough’s (political discourse analysis framework). The findings highlight a specific image advocated by the political actors in each Presidential Honeymoon Periods for the cultural problems and also indicates a selective use of constant key ideas in addition to changing ideas based on society’s conditions.
    Keywords: Public policy making, Political discourse, Political Discourse Analysis, ideas, Islamic Republic of Iran Cultural Policies, Iran}
  • حسین پوراحمدی میبدی*، عباس جامه
    سیاست و اقتصاد در رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگرند، سیاست قاطعانه بر سرنوشت اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد و اقتصاد نیز تاثیر بسیاری بر سیاست بین الملل و جهانی دارد. درهم تنیدگی اقتصاد و سیاست رشته آکادمیک اقتصاد سیاسی بین الملل را با مرزهای انعطاف پذیر آن شکل داده است. امروزه بازارها جهانی شده اند و همکاری و یا تضاد منافع از واقعیت های آشکار عرصه اقتصاد سیاسی است. ازاین رو نظریه پردازی اقتصاد سیاسی بین الملل- بررسی کننده رابطه میان دولت ها و بازار- نیز پا را از دنیای نظریه های متعارف فراتر گذاشته و نظریه هایی مانند سازه انگاری، پست مدرنیسم، انتقادی، فمینیسم و محیط زیست گرایی مورد توجه قرار گرفته اند. نظریه سازه انگاری همچون یکی از این نظریه های امروزی، نگاه های بسیاری را به خود جلب کرده و حجم پژوهش ها در این زمینه بسیار افزایش یافته است. دو پرسش پژوهشی این مقاله عبارت اند از: 1. بنیان های نظریه سازه انگارانه اقتصاد سیاسی بین الملل چیست؟ 2. سازه انگاری تا چه اندازه با اقتصاد سیاسی بین الملل تناسب و ارتباط دارد؟ با رویکردی تحلیلی-تبیینی، دیدگاه ها و نقدها، و نیز یافته های پژوهشی ارایه شده در آثار مکتوب پژوهشگران و نظریه پردازان این حوزه بررسی شده است تا گزاره ها، مقوله ها و مضمون های مهم شناسایی شوند. سپس تلاش شده است تا با تحلیل و استنباط از داده های کیفی برگرفته از این متون معتبر به پرسش های پژوهشی پاسخ داده شود. در فرضیه پژوهشی استدلال می شود که تکیه صرف بر تجزیه و تحلیل اقتصادی و یا سیاسی در جهان پویای کنونی به ناتوانی درک پویایی های نظام بین الملل می انجامد.  هنجارها، هویت، واقعیت اجتماعی، معانی، نبود قطعیت، شناخت و بین الاذهانی بودن مبانی تشکیل دهنده نظریه سازه انگارانه اقتصاد سیاسی بین الملل هستند. از این رو هدف اصلی این پژوهش منسجم سازی و ارایه این نظریه به مانند ابزاری کاربردی برای تحلیل موضوع های مطرح در این حوزه است.
    کلید واژگان: اقتصاد سیاسی, ایده ها, روابط اجتماعی, سازه های اقتصادی و سیاسی, سازه انگاری}
    Hossein Pourahmadi Meibodi *, Abbas Jame
    Politics and economics are closely related, politics decisively affects the fate of the world economy, and economics has far-reaching consequences for international and global politics. The complexity of the interactions of economics and politics has formed the academic discipline of international political economy (IPE) with its flexible boundaries. Liberalism, realism, and Marxism have been the three dominant and traditional approaches to the study of international political economy. In an analogous way to the studies of international relations, the field of IPE has undergone theoretical diversity since the 1990s. At present, markets have become globalized, and cooperation or conflict of interests is one of the obvious realities of political economy. Therefore, theory building and hypothesis testing in international political economy—examining the relationship between governments and the markets—has also gone beyond the conventional theories. Thus, theories such as constructivism, postmodernism, criticism, feminism, and environmentalism have been taken into consideration. Of these, constructivism as a new intellectual endeavor has attracted a great deal of attention in the research on the global political economy. In this paper, the two research questions are as follows: 1. What are the foundations of the constructivist theory of international political economy? 2. To what extent is constructivism relevant to the study of international political economy? Using an analytical-explanatory approach, various research findings of the prior works have been examined to identify propositions and important themes. To get insight into the constructivists’ perspectives, we compare and explain different constructivist arguments about the need to apply their theoretical approaches to the field of IPE. Then, an attempt has been made to answer the research questions by analyzing and inferring from the qualitative data taken from these texts. In the research hypothesis, it is postulated that relying solely on economic or political analyses without considering the interaction of politics and economics leads to the inability to fully understand the dynamics of the international political and economic order. Given the diversity of the objectives of the stakeholders in the political economy, the multiplicity and ambiguity of their preferences and strategies, as well as the uncertainties of the outcome of the actions of the competing state and non-state actors have increasingly made the researchers’ goals of explaining and predicting international political and economic processes and outcomes more difficult. Constructivism is an approach which attempts to understand "the dynamic roles played by ideas, norms, values and identities in political processes and outcomes", and provides a viable theoretical framework for analyzing issues in international political economy (i.e., the nature of conflict and cooperation in the areas of trade, finance, defense, development), and explaining the interaction between political and economic forces at international level.
    Keywords: Constructivism, Economic, Political Structures, ideas, political economy, ‎Social Relations}
  • حیدرعلی مسعودی*
    نظم بین المللی در حال گذار یکی از جذاب ترین موضوعات پژوهشی روابط بین الملل در دهه های اخیر بوده است. وجه مشترک پژوهش های واقع گرا و لیبرال در این زمینه، تمرکز بر ابعاد مادی نظم بین المللی و وجه افتراق آنها ماهیت منازعه آمیز یا همکاری جویانه سیاست بین الملل در دوران گذار است. با وجود این پیشینه نظری، ابعاد معنایی نظم بین المللی در حال گذار در این تحقیقات مغفول مانده است. تحقیقات سازه انگارانه معدود درباره  این ابعاد نیز صرفا برخی ابعاد را مبنا قرار داده اند و جامعیت لازم را ندارند. بر این اساس، سوال اصلی مقاله این است که رویکرد سازه انگاری چه کمکی به فهم نظم بین المللی در حال گذار می کند. برای پاسخ به این سوال ابتدا ادبیات موجود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس چارچوب مفهومی سازه انگارانه شامل مقوله ایده ها، هنجارها و هویت ها برای فهم ویژگی های نظم بین المللی در حال گذار توضیح داده خواهد شد. سپس در سه بخش مقاله، تداوم، فرسایش و ظهور ایده ها، هنجارها و هویت ها در نظم بین المللی در حال گذار مورد بررسی قرار خواهند گرفت. یافته اصلی مقاله این است که روندهای همزمان تداوم، فرسایش و ظهور ایده ها، هنجارها و هویت ها مهم ترین ویژگی نظم بین المللی در حال گذار از منظر سازه انگاری است.
    کلید واژگان: نظم بین المللی در حال گذار, سازه انگاری, ایده ها, هویت ها, هنجارها}
  • آرتمیس قبادی، محمدرضا شمشیری*، زهره سعادتمند
    این پژوهش با هدف بررسی مبانی نظری حق و تکلیف در اندیشه کانت و هابرماس دو متفکر آلمانی قرون هجدهم و بیستم و دلالت های تربیتی مستخرج از آن مبانی است.روش این پژوهش؛ از نظر هدف پژوهشی و کاربردی و با توجه به سنخ داده های بکارگفته شده از نوع تاریخی- تحلیلی و استدلالی است. یافته های تحقیق پژوهش نشان می دهد دیدگاه های حقوقی کانت و هابرماس از دو زمینه اجتماعی و معرفتی متاثر بوده و این دو دیدگاه های خود را- که اولی معطوف به برجسته کردن نقش سوژه (ذهن) در تحولات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و حقوقی، و دومی معطوف به تعاملات سوژه با عوامل اجتماعی است، در پاسخ به نیازهای زمانه خود عرضه کرده اند. دلالت های تربیتی آراء این دو نیز دقیقا در همین زمینه پیش کشیده شده است. به این معنا، ایده آلیسم آلمانی زمانه کانت و چپ گرایی انتقادی زمانه هابرماس دو زمینه موثر بر اندیشه های این دو هستند. با این حال، چنین نیست که این دو متفکر تماما متاثر از زمینه اجتماعی خود باشند و افکار آن ها بازتاب اندیشه های زمانه شان باشد. آن دو تا حد بسیار زیادی مسیر و جهت افکار زمانه خود را جهت داده و بر آن ها تاثیری شگرف نهاده اند.
    کلید واژگان: کانت, هابرماس, حق, تکلیف, تعلیم و تربیت, ایده آلیسم}
    Artemis Ghoubadi, Mohammad Reza Shamshiri *, Zohreh Saadatmand
    This study aims to examine the theoretical foundations of right and duty in the thought of Kant and Habermas, two German thinkers of the eighteenth and twentieth centuries, and the educational implications derived from those foundations.Method of this research; In terms of research and practical purpose and according to the type of data used, it is of historical-analytical and argumentative type.Findings of the research show that Kant and Habermas's legal views are influenced by two social and epistemological contexts, and these two views - the first of which focuses on highlighting the role of the subject (mind) in cultural, social, political and legal developments, and the second It focuses on the subject's interactions with social factors, in response to the needs of their time. The educational implications of the views of these two are presented in exactly the same context. The results of this study showed; During the comparison and discussion of these two systems of thought, which consider both human intellect as the only refuge for the development and realization of intellectual and institutional modernity, we will try as much as possible to discuss the issues raised, especially in the field of education and culture and territorial conditions. We Iranians should also be expanded to benefit from the issues raised both for a better understanding and possible use for the Iranian education system.Keywords: Kant, Habermas, Right, Homework, Education
    Keywords: Kant, Habermas, Right, homework, Education, Idealism}
  • عبدالهادی احمدی*، مهدی عزیزان
    هر تمدن و از جمله تمدن اسلامی ولفه هایی دارد که یکی از این مولفه ها را می می توان رکن اصلی، روح، قلب، موتور محرک یا همان «ایده هدایتگر تمدن» نامید. اما کدام مولفه تمدن اسلامی چنین جایگاهی دارد؟ روش اغلب مقالات برای پاسخ به این پرسش رجوع به مکتوبات تمدن پژوهان مسلمان و غیر مسلمان است. چنین رویکردی این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا به مکتوبات خالق تمدن اسلامی مراجعه نکنیم؟! قطعا خالق یک تمدن آگاهتر از دیگران به آن تمدن است. با چنین پیش فرضی، با رجوع به کتاب مکاتیب الرسول نامه های پیامبر اسلام، به عنوان بنیانگذار تمدن اسلامی، مبنا قرار گرفت و مولفه های اصلی تمدن اسلامی با توجه به فراوانی در متن مکاتیب الرسول استخراج شد، سپس از نگاه متن، زیرمتن و فرامتن مکاتیب، این مولفه ها اهمیت سنجی شدند که چهار مولفه حایز بیشترین اهمیت بودند: محمد رسول الله6، شعایر اسلامی، شریعت اسلامی، اقتصاد اسلامی. سپس این چهار مولفه را بر ویژگی های ایده هدایتگر عرضه کردیم که در نهایت «محمد رسول الله6» واجد تمام ویژگی های ایده هدایتگر تمدن اسلامی شد. با توجه به اینکه ایده هدایتگر عامل ایجاد، پویایی و انسجام تمدن اسلامی است می توان در تمدن سازی نوین اسلامی بر این مولفه تمرکز کرد.
    کلید واژگان: تمدن, ایده هدایتگر, ارکان تمدن, تمدن اسلامی, مکاتیب الرسول}
    Abdolhadi Ahmadi *, Mahdi Azizan
    Every civilization, including Islamic civilization, has elements that one of these components can be called the main pillar, soul, heart, driving engine or the "idea of ​​the guide of civilization." But which component of Islamic civilization has such a position? The method of most articles to answer this question is to refer to the writings of Muslim and non-Muslim civilizations. Such an approach raises the question why not refer to the writings of the creator of Islamic civilization ?! Certainly the creator of a civilization is more aware of that civilization than others. With such a presupposition, referring to the book Makatib al-Rasool, the letters of the Prophet of Islam, as the founder of Islamic civilization, were taken as the basis and the main components of Islamic civilization were extracted according to the frequency in the text of Makatib al-Rasool. The components were evaluated, of which four components were the most important: Muhammad Rasoolullah 6, Islamic rituals, Islamic law, Islamic economics. Then we presented these four components on the characteristics of the guiding idea, which finally "Muhammad Rasoolullah 6" had all the characteristics of the guiding idea of ​​Islamic civilization. Considering that the guiding idea is the factor of creation, dynamism and cohesion of Islamic civilization, we can focus on this component in modern Islamic civilization.
    Keywords: Civilization, guiding idea, pillars of civilization, Islamic Civilization, letters of the Prophet of Islam}
  • سید رسول قهاری، سید فرشید جعفری پایبندی*، اصغر پرتوی
    یک اندیشه و تفکر در خلا پدیدار نمی شود. هر اندیشه ای واکنش و پاسخی به نیاز دوران خود می باشند. مبانی فکری متفکران کنونی ایران نشات گرفته از تاریخ ایران، سنت و اسلام گرایی، تجدد، علم گرایی وتوسعه بوده است که این مولفه ها تحت تاثیر دوره مدرنیته، گذار به پسامدرنیته، حکومت دینی در ایران و چالش های فراروی ایران بوده است. در واقع مبانی فکری متفکران ایران همانند سیدجواد طباطبایی تحت تاثیر متغیرهای غربی، سنتی و ایران کنونی ترسیم شده است. این مبانی باعث ارایه اندیشه اقتدارگرایانه، دولت مقتدر، اقتدارگرایی بوروکراتیک، همگرایی در ایران، اسلام دنیاگرا، اندیشه نخبه گرایانه و... شده است. البته متفکرانی همانند طباطبایی با توجه به هژمونی گفتمان سنت و تجدد در معرفت شناسی و بنیان های فکری، کمتر به مولفه هایی همانند جهانی شدن، عصر اطلاعات، دموکراسی سیاسی و حقوق بشر اهمیت می دهند.
    کلید واژگان: سید جوادطباطبایی, اندیشه سیاسی, ایرانشهری, ایده آلیسم, توسعه}
    Saied Resol Ghahari, Seyed Farshid Jafari Paybandi *, Asghar Partovi
    A thought does not appear in a vacuum. But these views and theories affect the future of a country and society. The intellectual foundations of current Iranian thinkers have originated from the history of Iran, tradition and Islamism, modernity, scientism, and development, which have been influenced by the period of modernity, transition to postmodernity, religious rule in Iran, and the challenges facing Iran. The intellectual foundations of Iranian thinkers such as Seyed Javad Tabatabai have been drawn under the influence of Western, traditional, and current Iran variables. These principles have led to the presentation of authoritarian thought, powerful government, bureaucratic authoritarianism, convergence in Iran, secular Islam, elitist thought. Of course, thinkers like Tabatabai, due to the hegemony of the discourse of tradition and modernity in epistemology and intellectual foundations, pay less attention to components such as globalization, information age, political democracy, and human rights.
    Keywords: Seyed Javad Tabatabai, Political Thought, Iranshahri, Idealism, development}
  • قدرت الله بهبودی نژاد*

    ادغام منطقه‏ای یا نزدیک شدن و همکاری یکی از موضوعات اصلی گفتمان بین‌المللی است. در همین حال، پیشرفت تحقیقات علمی در آسیای میانه از جهت پرداختن به موضوعات ادغام کافی نیست و این موضوع بیشتر در سطح محاوره‏ای ارایه می‏شود. در این مقاله، سعی در درک علمی فرایندهای ادغام در آسیای میانه و به‌طور گسترده‏تر در اوراسیا می‏باشد. پرسش این است که «آیا پدیده‏های ادغام که هنوز در حال تغییر هستند، می‏توانند به‌عنوان یکپارچگی واقعی تعریف شوند؟ و یا به ‌عبارتی دیگر، آیا می‏توان از آسیای میانه به‌عنوان منطقه ژیوپلیتیکی واقعی یاد کرد یا خیر؟» فرضیه این است که ایده‏های ادغام در میان کشورهای آسیای میانه به دلیل سردرگمی حاکمیت‏‏‏ها و مشکلات داخلی موفقیت‌آمیز نبوده و ایده‏های ادغامی هم که بازیگران فرامنطقه‏ای ارایه داده‌اند چشم‌انداز مبهمی پیش‌روی خود دارند. در کنار این، تعیین موازنه و تعیین پیوندهای همبستگی بین مکانیسم‏‏‏ها وسازمان‏های منطقه‏ای فعال از نوع ادغام، مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا با پروژه‏های ایده اوراسیای پیشنهادشده کشورهای منطقه پس از شوروی مناسب است. این پژوهش، ایده سیاسی (پروژه‌ها) در مورد ادغام منطقه‏ای و چشم‌اندازهای آن را بررسی می‌کند.
     

    کلید واژگان: آسیای میانه, ایده اوراسیا, ادغام, همکاری, اتحادیه اوراسیا}
    Ghodratollah Behboudi nejad*

    Regional integration or convergence and cooperation, is one of the main topic of international discourse. Meanwhile, the progress of scientific research in Central Asia in this respect is not sufficient. In this article, an attempt into scientific understanding of the processes taking place in Central Asia and, more broadly, Eurasia; an attempt to comprehend how do they correlate with the real course of regional integration are represented. The analysis of the gradual development of the post-Soviet area leads to the results that have ambiguous definitions. The questions are whether the integration phenomena that are still transforming and ot finalized yet can be defined as real integration? or whether or not Central Asia can be referred to as a true geopolitical region? The hypothesis is that the ideas of integration among Central Asian countries have not been successful due to the confusion of States and internal problems, and the integration ideas presented by trans-regional actors do not have a clear vision. Along with this, it is appropriate to to draw parallels and determine correlation bonds between the mechanisms and the institutes of the functioning regional association. of the integration type (the EAEU) with the Eurasian idea projects proposed by the the post-Soviet area countries. In this article, try to analyse in a bundle the selected issues of the political idea (projects) regarding regional integration and its prospects.

    Keywords: Central Asia, Eurasian idea, integration, cooperation, EurasianUnion}
  • یزدان سلیمی*، حمید نساج، سید جواد امام جمعه زاده

    پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که بحران دولت مشروطه و استقرار دولت دیکتاتوری رضاشاه در ایران بر بستر چه زمینه های عینی و ذهنی ای شکل گرفته است. ذیل این مسیله اصلی مسایل فرعی دیگر نیز مطمح نظر قرار می گیرد؛ نظیر اینکه چرا تلاش های ایرانیان برای دست یابی به دولت مدرن در چارچوبی دموکراتیک با شکست مواجه گردید و بر بستر آن تلاش ها دولتی مطلقه و متمرکز سربرآورد؛ و دیگر این که چگونه بر بستر جامعه عقب مانده ایران که به زحمت اولین گام ها را در جهت گذار به جامعه مدرن برداشته بود نظام معنایی حاکم بر جوامع پیشرفته غربی سر برمی آورد ؛ حال آنکه در دیگر برهه های تاریخی ایران که زمینه عینی جامعه برای ظهور دولت دموکراتیک به مراتب مساعدتر است، نظام معنایی با مختصات مشروطه رخ نمی نماید. در این پژوهش به منظور پاسخگویی به پرسش های مطرح شده از دیدگاه های ماکس وبر در مورد رابطه اندیشه و جامعه در شکل گیری پدیده های اجتماعی یا همان الگوی نظری «قرابت گزینشی» و همچنین دیدگاه آیزیا برلین در مورد سنخ و کارکرد روشنفکران استفاده شده است. دیدگاه وبر با قایلیت به استقلال حوزه ذهن برخلاف سایر نظریات جامعه شناسی شناخت و نظر برلین در تیوریزه کرد سنخ روشنفکران پیرامونی تحت عنوان روشنفکر روسی، بستر نظری را فراهم می آورد تا تجربه معکوس جامعه ایران نسبت به غرب از دولت مشروطه به دولت مطلقه را تشریح گردد.

    کلید واژگان: قرابت گزینشی, روشنفکران, روشنگران, ظهور, ایده ها, ساخت اجتماعی}
    Yazdan Salimi *, Hamid Nasaj, Javad Emamjomezade

    The present study seeks to answer the question of what objective and subjective fields have been formed on the basis of the crisis of the constitutional government and the establishment of the dictatorial government of Reza Shah in Iran.The present study seeks to answer the question of what objective and subjective fields have been formed on the basis of the crisis of the constitutional government and the establishment of the dictatorial government of Reza Shah in Iran. Other major sub-issues are also considered under this main issue; For example, why the efforts of the Iranians to achieve a modern state failed in a democratic framework and on the basis of those efforts an authorized and centralized government emerged; And how the conceptual framework in the developed Western societies emerges in the underdeveloped Iranian society, which had barely taken the first steps towards transition to modern society;However, in other historical periods of Iran, when the objective background of society is far more suitable for the emergence of a democratic state, the constitutional conceptual system does not occur. In this study, so as to answer the questions, Max Weber's point of view on the relationship between thought and society in the formation of social phenomena or the theoretical model of "selective proximity " as well as Isaiah Berlin's outlook on the type and function of intellectuals have been used.

    Keywords: elective affinity, intellectual.intelligentsia.emergence.Ideas, .Social structure}
  • محمد عبدالله پور چناری*

    مورخان بیلفلد، در کنار سایر مکاتب مهم تاریخ نگاری، در نیمه دوم قرن بیستم میلادی به موفقیت هایی در ارایه رویکردی جدید برای مطالعه پدیده های اجتماعی دست یافته اند. در این رویکرد، مورخان با تاکید بر نظریه های کلان علم اجتماع بر این باورند که مطالعه ساختارها، کلیت ها و روندها در یک برهه زمانی به خصوص دوران معاصر باید در دستور کار مورخ اجتماع باشد، در نتیجه، مطالعه سایر ابعاد پدیده ها باید داخل پرانتز قرار گیرد. مقاله حاضر بر این مدعاست که رویکرد مذکور می تواند دلالت های مهمی برای تاریخ نگاری ایده ها، در معنای موسع کلمه، و اندیشه سیاسی در ایران داشته باشد؛ دلالت های معرفتی مهمی مانند پیوند دادن ایده ها و اجتماع، تاکید بر مطالعه روندهای شکل گیر ایده ها و در نهایت، توجه به ساختارهای کلی و جمعی ایده ها. اما در دلالت های انتولوژیک، رویکرد مذکور با تقدم بر هستی ها، اهمیتی برای وجود ایده ها و اندیشه ها قایل نمی شود و در دلالت های روشی، کاربست شیوه های کمی از طریق این رویکرد نمی تواند راهی به سوی فهم ایده های سیاسی به طور کلی داشته باشد. بنابراین، رویکرد بیلفلد به لحاظ معرفتی در برخی موارد می تواند واجد دلالت های مهمی برای تاریخ ایده های سیاسی به خصوص در ایران باشد، ولی به لحاظ انتولوژیک و روشی، در حیطه تاریخ نگاری ایده ها دلالت های آن باید دچار جرح و تعدیل های متهورانه شود تا از قبل آن بتوان فهمی بسنده از پدیده های تاریخی در ایران به دست داد.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, ایده ها, بیلفلد, تاریخ جامعه, تاریخ نگاری}
    Mohammad Abdolahpour Chenari *

    Bielefeld's historians, along with other important historiographical schools, have achieved success in the second half of the 20th century in providing a new approach to studying social phenomena. In this approach, historians, with the emphasis on the theory of social science, believe that the study of structures, generalities, and trends in a particular time period, especially contemporary, should be on the agenda of the historian of society. Consequently, the study of other dimensions of phenomena should be in parentheses. The article claims that the above-mentioned approach can have important implications for the historiography of ideas, in the broad sense of the word, and political thought in Iran: Important epistemic implications, such as linking ideas and society, emphasizing the study of trends shaping ideas, and finally, focusing on the general and collective structures of ideas. But in the ontological notions, the above-mentioned approach does not take precedence over the existence of ideas, and in methodological implications, the use of quantitative methods by this approach can not be a way to understand political ideas in general. Thus, the Bielefeld approach epistemically in some cases can have important implications for the history of political ideas, especially in Iran. But in terms of an ontological and methodological approach, in the context of the historiography of ideas, its implications must be subjected to modest adjustments, in order to provide a sufficient understanding of historical phenomena in Iran.

    Keywords: Bielefeld, History of Society, Historiography, Ideas, Political Thought}
  • شروین مقیمی زنجانی*
    جریان غالب در تفسیر فلسفه سیاسی روسو، جریانی است که می کوشد فهم روسو را به فهم «تمایز جوهری» او از هابز و لاک منوط کند. بدین ترتیب فهم ایده شهروندی مدرن که با فلسفه سیاسی روسو وارد مرحله ای اساسی شد نیز اغلب بر همین منوال، یعنی با تاکید بر «تمایز جوهری» میان ایده شهروندی نزد هابز و روسو به انجام می رسد. اما پیچیدگی و چندلایگی فلسفه سیاسی روسو نباید موجب شود که از پیوند محکم و اساسی آن با طرح نوینی که هابز درانداخت، غفلت ورزیم. در واقع روسو درست به مانند اسلاف مدرن خویش با این حکم موافقت کرد که انسان بنا به طبیعت خویش، موجودی غیرسیاسی است و اینکه تحلیل وضع بشر را باید از ایده فرد آغاز کرد. هدف از این مقاله کوشش برای نشان دادن این امر است که فهم فلسفه سیاسی روسو و به تبع آن فهم ایده شهروندی نزد روسو، بیشتر از آنکه در پرتو آن «تمایز جوهری» امکان پذیر باشد، در ذیل بسط ایده هابز و به یک معنا رادیکال کردن آن ایده قابل فهم است. ما می خواهیم نشان دهیم که ایده فرد صاحب حق در فلسفه سیاسی روسو، همان مبنایی است که اجازه نمی دهد تمایز میان فلسفه او و هابز چندان «جوهری» باشد. بر همین اساس آنچه روسو را از هابز و لاک و لاجرم شهروند روسویی را از شهروندی هابزی و لاکی متمایز می کند، بسط مقدمات هابزی و به یک معنا رادیکال کردن مبانی مدرنیستی فلسفه سیاسی هابز است که به درکی از شهروندی نزد روسو منتهی شد که اکنون در مقام طبیعت ثانوی انسان مدرن خودنمایی می کند.
    کلید واژگان: ایده فرد, روسو, شهروندی, فلسفه سیاسی, وضع طبیعی, هابز}
    Shervin Moghimi Zanjani *
    The mainstream approach in interpreting the Rousseau's political philosophy is one that stipulates the understanding of Rousseau to the understanding of his "essential distinction" from Hobbes and Lock. Therefore in this approach, the understanding of the modern idea of citizenship which underwent a fundamental evolution through Rousseau's philosophy is dependent on the understanding of that "essential distinction". But we should not ignore the tight relationship between the Rousseau's political philosophy and Hobbes's new political design, in spite of its complexity and multilayered character. In fact Rousseau just like his modern predecessors confirms that human being in naturally apolitical and that for analyzing human condition we must begin with the idea of "individual". In this article, our purpose is to show that the understanding of Rousseau's political philosophy and thereby understanding of the idea of citizenship in Rousseau's thought is comprehensible more through the development and the radicalization of Hobbes's idea of the individual than through the "essential distinction". According to our reasoning the idea of "the individual possessed unconditional right in the state of nature" as the foundation of the new approach to politics is just the same idea hinders us to take this "distinction" into account as an "essential" one. Therefore what distinguishes Rousseauian citizenship from Hobbesian citizenship is the development and the radicalization of Hobbesian premises and leading to the conception of citizenship turned into second nature of the modern man.
    Keywords: Rousseau, Hobbes, Citizenship, idea of individual, stste of nature, political philosophy}
  • دکتر شعیب بهمن

    طی سال های گذشته، سیاست خارجی روسیه نمایانگر استفاده از ابزارهای گوناگون برای دستیابی به اهداف و مقاصد مسکو بوده است. در واقع، سیاست خارجی روسیه بر اساس عملگرایی، کارآمدی اقتصادی و اولویت اهداف ملی پایه گذاری شده است و رهبران کرملین بارها به ضرورت استفاده از منابع و روش های گوناگون قدرت برای دستیابی به مقاصد خود اشاره کرده اند. سیاست های مستقلانه «ولادیمیر پوتین» در عرصه خارجی، از یکسو جایگاه روسیه در نظام بین الملل را به شکل چشمگیری ارتقاء بخشیده و از سوی دیگر باعث افزایش رویارویی میان مسکو و غرب شده است. با این حال، بازگشت روسیه به محیط بین الملل پس از شرایط نابسامان دهه 1370، این کشور را با تهدیدها و محدودیت هایی نیز مواجه کرده است. نتایج ارزیابی های صورت گرفته در این مقاله نشان می دهد که تداوم اختلاف و رقابت با غرب، ضعف های اقتصادی و مساله مدیریت آینده سیاست خارجی پس از پایان حضور پوتین در عرصه قدرت، از جمله مباحثی هستند که می توانند در سال های آینده بر مناسبات خارجی روسیه تاثیرگذار باشند.

    کلید واژگان: روسیه, محیط بین الملل, ولادیمیر پوتین, ایده روسی, ژئوپلیتیک گرایی}
    Dr. Shuaib Bahman

    In recent years, Russian foreign policy has shown the use of various tools to achieve Moscow's goals and objectives. Russian foreign policy is based on pragmatism, economic efficiency and the priority of national goals and the Kremlin leaders have repeatedly pointed to the need to use different sources of power and methods to achieve their goals. Vladimir Putin's independent foreign policies on the one hand greatly have enhanced Russia's position in the international system and on the other hand increased the confrontation between Moscow and the West. However, Russia's return to the international environment after the disordered conditions of the 1990s has also faced threats and restrictions. The results of the assessments of this article show that the persistence of rivalry with the West, the economic weaknesses and the future management of foreign policy after Putin's presence in power are among the issues that could affect Russia's foreign relations in the coming years.

    Keywords: Russia, International Environment, Vladimir Putin, Russian Ideology, Geopoliticalism}
  • الهه کولایی*، مریم نظامی
    شکل گیری جمهوری دمکراتیک آذربایجان (1918 تا 1921) در دوران اوج گیری جنبش های ملی گرایانه در مناطق مختلف جهان صورت گرفت. قفقاز از مناطقی بود که از موج دولت-ملت سازی بعد از جنگ اول جهانی تاثیر زیادی پذیرفت و دولت های مستقل از دل آن سر بر آوردند. گزینش نام «آذربایجان» برای منطقه ای که تا قبل از آن «اران» نامیده می شد، برای ایرانیان اقدامی در راستای زمینه سازی برای جداسازی مناطق ترک نشین ایران و تحقق رویای الحاق گری پان ترک های عثمانی و قفقاز تعبیر شد. جمهوری آذربایجان نمونه ای ایده آل از واحد ملی است که بدون هیچ سابقه ای در تاریخ قبل از قرن نوزدهم، به یک باره در جریان مبارزات سیاسی و اجتماعی منتهی به فروپاشی تزارها شکل گرفت. در تحلیل شکل گیری جمهوری آذربایجان، رویکرد این نوشتار تمرکز بر فرایندی است که در آن سه نسل از روشنفکران، به برساختن «ایده ملت» در میان مسلمانان قفقاز پرداختند و مبنایی برای تلاش های سیاسی در این زمینه فراهم آوردند. این نوشتار با استفاده از الگوی نظری تحلیل گرانی چون بندیکت اندرسون، نشان می دهد که چگونه این روشنفکران در فرایندی تدریجی، ایده ملت را از حسی مبهم به ایده ای سیاسی تبدیل کردند و تعریفی از خویشتن در مقابل «دیگر»ی ارایه کردند. سرانجام با استفاده از شرایط فروپاشی امپراتوری های روسیه و عثمانی واحد سیاسی تشکیل دادند. این فرایند برساختن ایده ملت، از یک سو به معنای برجسته سازی برخی عناصر هویتی موجود در هویت مردم مسلمان قفقاز و از سوی دیگر حاشیه سازی و طرد برخی دیگر از عناصر هویتی مانند عناصر شیعی و ایرانی بوده است. این نوشتار نشان می دهد که چگونه این برساختن هویت در فرایندی سیاسی و با ملاحظه های برآمده از آن صورت گرفته است.
    کلید واژگان: ایده ملت, برساختن هویت, پان ترکیسم, جمهوری آذربایجان, روشنفکران}
    Elaheh Koolaee *, Maryam Nezami
    In its analysis of formation of the Republic of Azerbaijan (1918-1920), this article focuses on a process during which three generations of Pan-Turkist intellectuals succeeded in constructing the “notion of nation” among Muslims in Caucasus, thus providing a basis for political efforts in this regard. The article uses the theoretical models of analysts like Benedict Anderson to demonstrate how, through following a specific process, these intellectuals managed to turn the vague idea of nation into a political notion. By outlining a definition of themselves against “others” and, taking advantage of the circumstances surrounding the collapse of the traditional Russian and Ottoman Empires, they eventually formed a political unit. This process of constructing a “notion of nation” has entailed on the one hand highlighting certain identity elements associated with Muslims in Caucasus and, on the other hand, has marginalized and rejected certain other identity elements including Shiite and Iranian elements. The article demonstrates how such identity construction was developed through a political process as well as the considerations arising from this process.
    Keywords: Pan-Turkism, The Republic of Azerbaijan, construction of identity, notion of nation, The intellectuals}
  • سیروس محبی، سعیده سادات احمدی*
    کنفرانس صلح ورسای که پس از پایان جنگ جهانی اول توسط دول پیروز شکل گرفت درصدد بود تا دنیای پس از جنگ را به گونه ای بسازد که منادی صلح جهانی باشد. ایده های آرمان گرایانه ای که خصوصا از حمایت ویلسون رئیس جمهور آمریکا برخوردار بودند افکار عمومی جهان را به خود جذب نمود و شرایط مساعدی را در تصورات کشورهایی که طعم ناخوشایند جنگ را چشیده بودند ایجاد کرد. یکی از این کشورها که علیرغم بی طرفی در جنگ متحمل خسارات فراوانی شده بود ایران بود که اینک قصد داشت تا از این فرصت استثنایی برای احقاق حق و استقلال واقعی اش نهایت استفاده را ببرد. از این رو نمایندگانی را به پاریس فرستاد. اما در رسیدن به مطامع خود ناکام ماند. این پژوهش به بررسی علل ناکامی نمایندگان ایرانی برای حضور در کنفرانس صلح ورسای پرداخته و با تحلیل عوامل تحمیل شده به نمایندگان ایران، این عوامل را به چهار دسته تقسیم بندی کرده و در نهایت پارادوکس میان ایده های ایده آلیستی و رئالیستی موجود در روابط بین الملل در برهه مورد نظر را عامل تسریع کننده این شکست می داند.
    کلید واژگان: کنفرانس ورسای, ایران, انگلستان, ایده آلیسم, رئالیسم}
    Sirous Mohebi, Saeedeh Sadat Ahmadi *
    Versailles Peace Conference, which was formed by allies after World War 1, sought to build a postwar world being the harbinger of world peace. Utopian ideas supported by Wilson, President of America, particularly attracted the world public attention and created favorable conditions in the imagination of countries that experienced the unpleasant taste of war. One of these countries that despite neutrality in the war suffered heavy losses was Iran. At that time, Iran wanted to best use this exceptional opportunity to get its rights and real independence. Therefore, it sent representatives to Paris, but failed to achieve its interests. This study investigated the causes of the failure of the Iranian mission to attend the Versailles Peace Conference. Analyzing the factors imposed to the representatives of Iran, we divided them into four categories, and we finally conclude that the paradox between the idealist and realist ideas in the international relations at that time speed up that failure.
    Keywords: Versailles Peace Conference, Iran, England, Idealism, Realism}
  • مجتبی زارعی
    بازخوانی عالم واقع با توجه به مفهوم وامکانات« فطرت » درگاه های بسیاری را بر اندیشه ی ما خواهد گشود . امروزه در گیر و دار مشکلات عدیده ی مادی و معنوی ای که فرارویزمانه و جامعه ی ماست ، استلزام چنین رویکردی بیش از پیش احساس می شود چرا که در چنین وضعیتی ما شاهد این امر هستیم آنچه بیش از همه مورد اغماض قرار گرفته است بحث « رعایت انسان » است . بازگشت به استعدادها و اندیشه ی فطرت گرا به معنای مهیا کردن شرایط بیرونی به منظور عرصه ای جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه ی انسان است ؛ بطوریکه انسان اعتبار « مثال » پروردگار بودن را بیابد . در این مقاله در صدد برخواهیم آمد که با وارد کردن مفهوم، قوه و فعل « فطرت » در گفتمان سیاست خارجی امکاناتی را که این مفهوم خواهد توانست به روی انسان در این عرصه ببخشد و هم هنگام بازدارندگی هایی را که بر آن اعمال می کند ، مورد تبیین و بررسی قرار دهیم .
    کلید واژگان: فطرت, سیاست, رئالیسم, ایده الیسم, دیپلماسی}
  • محسن خلیلی*
    لیبرالیسم، از پربسامدترین واژه گان اندیشه ی سیاسی مدرن است. هنگام پارسی گردانی لیبرالیسم، از واژه گان گوناگون، بهره گرفته شده است: آزاده گری، آزادمنشی گری، فلسفه ی آزادی طلبی، آزادگی، آزادی خواهی، آزادی گرایی، آزادی جویی، آزادمنشی، اعتدال گروی، آزاده گروی، و، اباحی گری. پیروزی انقلاب اسلامی، کشاکش انقلابیون، بر سر هم راهی و ناهم راهی با لیبرالیسم را پدید آورد. منظور نوشتار، نشان دادن این نکته است که پارسی گردانی های ناهمانند لیبرالیسم، نمایان گر باور های ایده ئولوژیک است و ترجمه ی ایده ئولوژیک(Ideological Translation)از مقوله ی ترجمه های دست کاری شده، است.
    کلید واژگان: ترجمه, ایده ئولوژی, ترجمه ی ایده ئولوژیک, لیبرالیسم}
    Mohsen Khalili *
    Liberalism is one of the most frequent terms of modern political thought. Various words have been used as the equivalent of ‘liberalism’ in Farsi translation, including: Azadehgari, Azadmaneshgari, Azaditalabi, Azadegi, Azadikhahi, Azadigarayi, Azadijuyi, Azadmaneshi, Etedalgeravi, Azadehgeravi and Ebahehgari. The triumph of the Islamic Revolution caused sympathy and empathy towards liberalism. The aim of the article is to show the point that various translations of liberalism in Farsi language represent ideological beliefs and ideological translation is one of manipulated translations.
    Keywords: translation, ideology, ideological translation, liberalism}
  • شهروز ابراهیمی*
    «حاکمیت» اگر چه با تغییر و تحولات رخ داده در روابط بین الملل، حقوق بین الملل و اشکال ارتباطات، متحول شده، ولی این تحولات عملی بدون عقبه نظری صورت نگرفته است. اصل «حاکمیت» پس از معاهده وستفالیا (1648) همراه با تاسیس سیستم دولت ملت ها به وجود آمد؛ ولی این ادعای هنجاری و اصل حقوقی هرگز مطلق نبوده است. در عرصه نظریه پردازی تحول این اصل از سده های 18و19 تا به امروز در نتیجه چالش های نظری آن و در بستر تقابل رویکردها بوده که متحول شده و به تدریج از مطلق بودن آن کاسته شده است.
    در این مقاله، این تحولات که در اصل حاکمیت ایجاد شده، در بستر چهار تقابل نظری کلان سیاسی بین المللی بررسی شده است: تقابل اول که ریشه در دوره روشنگری اروپا و سده های 18 و 19 دارد بین «اجتماع گرایی» و «جهان میهن گرایی» است. تقابل دوم، «بین رئالیسم» و «ایده آلیسم» است که از شکل گیری رسمی رشته روابط بین الملل تا دهه 1970 ادامه دارد. تقابل سوم بین «نورئالیسم» و «لیبرالیسم» (از دهه1970 تا 1990) و بالاخره تقابل آخر بین رئالیسم و نورئالیسم با مجموعه نظریه های انتقادی پس از جنگ سرد است. ویژگی عمده این چهار تقابل که از عصر روشنگری اروپا در عرصه نظریه پردازی حاکمیت و دولت آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد، این است که در هر یک از این تقابل های نظریه پردازی، در واقع تقابل بین ایده حاکمیت محدود به سطح«دولت» و حاکمیت «فراتر از سطح دولت» است.
    کلید واژگان: اجتماع گرایی, جهان, وطنی, رئالیسم, ایده آلیسم, اجتماع گرایی نو و جهان, وطن گرایی نو}
    Shahrooz Ebrahimi*
    It seems that all the changes and evolutions in the concept of sovereignty have been occurred in theoretical framework, then in sphere of international relations and international laws and other forms of international affairs. National sovereignty and the concept of “nation- state” came to essence as a normative and legal principle after Westphalian Treaty (1648); but this normative and legal principle has never been absolute. So in the 18th and 19th centuries, and in the course of different approaches, it evolved completely and its normative aspect has been declined. The paper attends to four major controversial trends in political and international sphere, which are: a) contrast between communitarianism and universalism, which emerged from the European enlightenment in 18th and 19th centuries; b) contrast between realism and idealism, which came out after the establishing the discipline of international relations and had lasted till to 1970; c) contrast between neo-realism and liberalism, from 1970 to 1990; and d) contrast between realism and neo-realism in one side and critical post-cold war theories. The main discrepancy of these trends is on extent and limits of the state sovereignty.
    Keywords: Sovereignty, Communitarianism, Universalism, Realism, Idealism, Neo, realism, Liberalism, International Relations}
  • غلامعلی چگنی زاده، یوسف سیفی
    مبتنی بر ماهیت سیاست بین الملل، «قدرت»، مفهومی به حساب می آید که فهم و ادراک صحیح از آن، مقدمه شناخت مجموعه موضوعات در نظام بین الملل است. به همین دلیل تلاش های بسیاری برای شناخت این مفهوم و مولفه های دخیل در آن، در حوزه ادبیات روابط بین الملل صورت گرفته است. تلاش جوزف نای در طرح نظریه قدرت نرم نیز از این منظر حائز اهمیت است. این نظریه افق های جدیدی را در ورای برداشت تک بعدی از قدرت و شناخت مولفه های معنایی در آن، گشوده است. اما نظریه نای به واسطه فقر فلسفی در شناخت مولفه های دخیل در وجه معنایی قدرت، در حد بیان امهات، باقی مانده و جزئیات موثر در این امهات را مورد توجه تحلیلی و مفهومی قرار نداده است. همین نقیصه، نظریه قدرت نرم را از پاسخ گویی به آن دسته از پرسش هایی که در فرایند پژوهش پیرامون عملیاتی کردن این وجه قدرت مطرح می شود، ناتوان ساخته است. ما معتقدیم که با استفاده از پژوهش هایی که در مورد مفهوم قدرت با ماهیتی اجتماعی صورت گرفته است، می توان در راستای رفع این نقیصه گام های موثری برداشت. نوشتار حاضر به دنبال طرح مولفه هایی است که می توانند در ارتباط با قدرت نرم، قابلیت پژوهش عملیاتی درباره این مفهوم را تقویت کنند.
    کلید واژگان: قدرت نرم, سازه انگاری, ایده, ایده استراتژیک}
    Cholamali Chegenizadeh, Youssef Seife
    Power, based on the nature of international politics, is a concept that a correct understanding of which is necessary for having knowledge of a body of issues in the international system. For this reason, many efforts have been made to understand this concept and its components in the international relations literature. Efforts made by Joseph Nye in developing the theory of soft power are of great importance in this respect. This theory reveals new horizons beyond a uni-dimensional perception of power in understanding the elements involved in the meaning of power. But Nye's theory only explains generalities and does not go further to analyze effective details due to its philosophical poverty. This shortcoming has made the theory of soft power unable to answer questions posed during the research about the operationalization of this aspect of power. We believe that we can take useful steps to remove this shortcoming by using researches carried out on the concept of power in a social perspective. This article tries to introduce some elements to enhance the operationalization of the concept of soft power.
    Keywords: soft power, constructivism, idea, strategic idea}
  • امین پرتو، مصطفی کریمی
    در سال های نخست شکل گیری رژیم غاصب اسرائیل، سیاست گذاران آن می پنداشتند وقوع انقلاب و ناآرامی در کشورهای عربی، سبب بهره مندی بیشتر اسرائیل از امنیت خواهد گردید. آنها گمان می کردند حکومت های دموکراتیک عربی، دشمنی با اسرائیل و حمایت از آرمان فلسطین را از دستور کار خود خارج می کنند، اما اکنون و در مواجهه با انقلاب های عربی، اسرائیل امنیت خود را با چالشی اساسی رویارو می بیند. نه تنها امکان روی کارآمدن دولت های اسلام گرا یا الگوگیری مردم اسرائیل از بهار عربی، بلکه بروز وضعیت دولت گسسته، خطر جدی تری برای امنیت اسرائیل شده است.
    کلید واژگان: اسرائیل, امنیت, ایده آلیسم, صلح دموکراتیک, واقع گرایی, بازیگران غیردولتی, انقلاب, دولت گسسته}
    Amin Parto, Mostafa Karimi
    Israeli politicians, in the early years of formation, argued that revolution and dispute in Arab states is in favor of Israel security. They supposed that democratic Arab states will decrease hostility toward Israel. Despite that supposition, since Arab spring, Israel security is confronting a great challenge. Possible spread of Arab spring to Israel, and also increasing fragility of Israel state, is real threats against Israel.
    Keywords: Israel, security, idealism, democratic peace, realism, non, governmental actors, revolutions, fragile state, Arab spring}
  • حاتم قادری، مصطفی یونسی، عبدالرسول حسنی فر
    افلاطون در «جمهور» بر اساس مبانی معرفتی و هستی شناسانه به صورتبندی آرمانشهری پرداخته است که می توان آن را جزء نخستین صورتهای اندیشه جامع و منسجم در باب سیاست دانست. این آرمانشهر از دیرباز مورد تفسیر و برداشتهای مختلف قرار گرفته است.
    نوشتار حاضر در صدد است با خوانش آرمانشهر جمهور در بستر سیاسی اجتماعی یونان کلاسیک از یک سو و مبانی فکری و فلسفی آن از سوی دیگر، وجه تمایز مقوله آرمانشهری در تفکر افلاطون را از دیگر صورتهای آرمان اندیشی مورد بررسی قرار دهد.
    در پرتو این خوانش به نظر می رسد ویژگی پولیس محوری یونان باستان و مبانی فلسفی چون ایده ها و نسبت آنها با واقعیت، ایده خیر و... موجب شده است مقوله آرمانشهری در منظر افلاطون از هر نوع ایدآلیسم ذهنی، آرمان گرایی ناکجا آبادی و هزاره باوری متمایز گردیده، در عین ایده ال، واقعی باشد
    کلید واژگان: آرمانشهر, افلاطون, همپرسه جمهور, فیلسوف شاه, ایده خیر}
    Hatam Ghaderi, Mostafa Younesi, Abdorasool Hasanifar
    Plato, in his famous political opus, “Republic”, has formalized an Ideal state according to epistemological and ontological bases, which can be mentioned as the first comprehensive and coherent thought about politics. This Ideal state, from years ago, has been construed in different interpretations. The present article seeks to examine the distinctions of Plato’s Ideal state from others by reading this Ideal state on the sociopolitical context of classical Greece on the one hand and Plato’s intellectual and philosophical basics on the other hand. According to this reading, it seems that the sociopolitical characteristics of classical Greece and Plato’s intellectual and philosophical basics have caused that the Ideal (actual) state on Plato’s view be distinguished from any abstract Idealism, on the one hand, and Utopianism and Millenarianism on the other hand.
    Keywords: Ideal state, Plato, Republic, Philosopher King, Idea of Good}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال