به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سعدی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سعدی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن شمسینی غیاثوند*، فاطمه نوری باطی

    با توجه به اینکه اخلاق سیاسی یکی از مهمترین موضوعات زندگی سیاسی همه جوامع بوده است، مورد توجه همه متفکران، فلاسفه، شاعران و ادیبان نیز قرار گرفته است. این موضوع با توجه با ساختار سیاست ورزی، تاریخی و فرهنگی بیش از سایر جوامع بوده است. سوال و محور اصلی این پژوهش مولفه های اخلاق سیاسی در آثار سعدی بخصوص در بوستان است. البته باید گفت که اخلاق سیاسی در ادب نامه ها و آثار ادبی همچون بوستان سعدی با ویژگی های خاصی همچون رفتار حاکمان با مردم، فضیلت مندی، اجتناب از رذیلت اخلاقی و پند ارایه شده است که با سیاست نامه ها و آثار فلاسفه سیاسی متفاوت هستند. با استفاده از روش تحلیل محتوا شاخص های اخلاق سیاسی در بوستان همانند عدالت، مردم مداری، انتقادپذیری و... استخراج شده است. البته این مصادیق اخلاق سیاسی در کتاب بوستان هم شامل حاکمان و هم مردم می شود. به همین دلیل در آرای سعدی برخلاف برخی از دیگر فلاسفه و متفکران، تفکیکی بین اخلاق فردی و اجتماعی و  اخلاق دو سطحی وجود ندارد.

    کلید واژگان: اخلاق, سعدی, اخلاق اجتماعی, بوستان, اخلاق سیاسی}
    Hasan Shamsini Ghiasvand *, Fatemeh Nori Bati
  • علی محمد جهانی، علی عشقی سردهی*، ابوالقاسم امیراحمدی
    زمینه و هدف

    این پژوهش به بررسی چهار شاعر موردبحث (فردوسی، مولوی،سعدی و حافظ) باهنر خاص خود در سبک زندگی عصر خویش و دوره های بعد تاثیر شگرفی داشته اند که ابیات مرتبط در این پژوهش مورد واکاوی قرار گرفته اند.

    روش مطالعه

    در این پژوهش سعی شده است با استفاده از روش کتابخانه ای و و شیوه تو صیفی آثار و اسناد و مدارک با اولویت آثار شعرای موردبحث و همچنین آثار صاحب نظران برجسته ای که به این استوانه های ادب پارسی (چهار سخنگوی وجدان ایران) پرداخته اند، نقش و معانی هنر در سبک زندگی، شناسایی و دیدگاه های مختلف محققان در مورد این موضوعات ،موردمطالعه و تجزیه وتحلیل قرار گیرد.

    یافته ها

    مجموعه آثار ادبی شاعران و نویسندگان کشورمان کامل ترین شیوه های زندگی در همه زمینه را ارایه می دهند. دقت نظر، درایت، تیزبینی و هنرمندی این شاعران آن چنان اعجاب انگیز بود و اشتراکات بسیاری در مورد آراء آنها یافت شد. 

    نتیجه گیری

    پس از بررسی از لحاظ محتوا، فرم (زبان و بلاغت) هنرشناسی در دیدگاه شاعران مورد بحث و استفاده از واژه هنر در موقعیت های گوناگون نشان از بار معنایی گسترده آن داشت به طوری که از فردوسی تا حافظ تقریبا هنر در معانی مشترکی چون مهارت، توانایی، فضیلت، شجاعت، جوانمردی، سخنوری، نوع دوستی، کم آزاری، صداقت، دانش، عشق، توکل، تقوی و در یک کلام جمیع فضایل انسانی به کاررفته است. همچنین ثابت می کند که هنرمند در همه دوران صاحب قدر و ارزش بوده است و از سوی بی هنران موردحسادت و شماتت قرار می گرفته است.اما اختلافات جزیی در مورد محوریت مفهوم هنر داشته اند.این تمایزات در قالب هنر حماسی(فردوسی)، هنراجتماعی(سعدی)،هنر عرفانی (مولانا وحافظ)قابل طرح است.

    کلید واژگان: سبک زندگی, هنر, فردوسی, سعدی, حافظ, مولانا}
    Ali Mohamad Jahani, Ali Eshghi Sardahi *, AMIR Ahmadi

    This study examines the four poets in question (Ferdowsi, Rumi, Saadi and Hafez) with their own art in the lifestyle of his time and later periods that the relevant verses in this study have been analyzed.In this research, an attempt has been made to use the library method and the summer method of works and documents with the priority of the works of the poets in question, as well as the works of prominent scholars who refer to these pillars of Persian literature (four speakers).Conscience of Iran)have studied, the role and meanings of art in lifestyle, identification and different views of researchers on these issues,to be studied and analyzed.All the literary works of our country's poets and writers present the most complete lifestyles in all fields.The ingenuity, tact, sharpness and artistry of these poets were so amazing and many similarities were found in their opinions.After examining in terms of content, the form (language and rhetoric) of art in the view of the poets under discussion and the use of the word art in various situations showed its wide semantic load so that from Ferdowsi to Hafez almost art in common meanings such as skill Ability. virtue, courage, chivalry,eloquence, altruism, humility, honesty, knowledge, love, trust, piety,and in a word,all human virtues have been used.It also proves that the artist has always had value and has been envied and despised by non-artists.But there have been slight differences about the centrality of the concept of art.Social art(Saadi),mystical art(Rumi and Hafez)can be designed.

    Keywords: Life style, art, Ferdowsi, Saadi, Hafez, Rumi}
  • اکرم السادات برقعی ثابت، عبدالرضا مدرس زاده*، اصغر دادبه
    فرهنگ و ادب نمودهای متفاوتی دارند گاه نمودها مکتوبند همچون شعر و داستان و گاه شفاهی چون آوازها، مثل ها و ترانه ها و باورها و اعتقادات و آداب و رسوم که همان هنجارهای زیستی جامعه ای است که با این فرهنگ مرسوم می زیند و تحلیل و تحقیق این آثار محقق را در مطالعات جامعه شناسی، تاریخی و زیستی به آگاهی هایی رهنمون می سازد و او را در شناخت بهتر و بیشتر فرهنگ پیشینیان و تاثیرگذاری آنها در زندگی امروزیش یاری می نماید.آشنایی سعدی با طبقات مختلف مردم و سخن گفتن با تامل و توجه به رفتار و اندیشه های مردم جامعیت آثارش را در پی داشته و آثارش از لحاظ مطالعات اجتماعی عصر او حایز اهمیت است.چرا که او در گلستان انسان را با تمامی محاسن و معایب و تضادها و تناقض هایی که دارد به تصویر کشیده و جهان را همانگونه که هست توصیف کرده و در بوستانش جهان آرزوهای انسانیش را تصور کرده و با کمک ذوق سلیم و افکار والا و ژرف اندیشی اش اصول اخلاقی اجتماعی را در کسوت روایات و حکایات گوناگون به جهانیان عرضه کرده و در حقیقت انسان را به یک زندگی معنوی مرفه دعوت نموده است.
    کلید واژگان: هنجارهای زیستی, فرهنگ, سعدی, گلستان, بوستان}
    Akram Sadt Borgie Sabat, Abdolreza Modarres Zadeh *, Asghar Dadbeh
    Culture and Literature have different manifestions sometimes written express ions such as poetry and stories and sometimes oral expressions such as sonfs proverbs songs beliefs customs and traditions Which are the biological norms of the society that Lives with this conventional culture And the analysis and research of these works will Lead the researcher to the knowledge in the study of historical and biological sociologyIt helps him to better understand the culture of his predecessor and their in Fluence in today LifeSaadi’s acguaintance wich different classes of people and speaking with reflection and attention to the behavior and thoughts of the people led to the comprehensiveness of his works and his works are important in terms of social studies of his time Protrayed man with all his advantages disadvantages contradictions and contradictions and described the world as it is And in his graden he imagined the world of his human desires and with the help of his sound taste high thoughts and deep thinking he presevted the moral social Principles to the woral social principles to the world in the guise of various xarrations and anecdotes and in Fact he made man one prosperous spiritual Life is invited
    Keywords: Biological norms, Saadi, culture, Golestan, Bustan}
  • محمد خورشیدی*، سید علی میرموسوی

    شعر و نظم فارسی یکی از حوزه های مهم زبانی در تاریخ اندیشه ایرانی است که گفتار و آموزه های سیاسی در آن بازتاب یافته اند. یکی از چهره های پراهمیت در تاریخ ادب فارسی که در به نظم آوردن آموزه های سیاسی کوشیده، سعدی است. گفتار سیاسی سعدی در پرتو آموزه های اسلامی شکلی ویژه از آیین شهریاری را به نمایش می گذارد؛ بر این اساس آیین شهریاری در گفتار سیاسی سعدی موضوع حایز اهمیتی خواهد بود. در نوشتار حاضر برای درک و کشف نیت شاعر از روش خوانش قصدگرای اسکینر استفاده خواهد شد. در روش خوانش قصدگرا با توجه هم زمان به زمینه های فکری و سیاسی- اجتماعی و متون شیخ اجل سعدی شیرازی، اندیشه او درباره آیین شهریاری به گونه ای دقیق تفسیر می گردد؛ بنابراین سوال اصلی مقاله حاضر این است که با توجه به زمینه های فکری و عملی زمانه سعدی آیین شهریاری در گفتار سیاسی وی را چگونه می توان تفسیر کرد. در پاسخ می توان ادعا کرد آیین شهریاری در گفتار سیاسی سعدی با واژگان سیاسی و اخلاقی برگرفته از متون اصیل ایرانی- اسلامی و تجسم فرهنگ سیاسی و طنین ذهن و زبان فارسی زمانه خویش با لحنی فارغ از مدیحه و گزافه گویی های آن عصر به شکل نوعی اعتراض و طغیان علیه نمودهای رایج زمانه اش و نقد اخلاق منحط شهریاران آن روزگار، بیان شده است.

    کلید واژگان: سعدی, اندیشه سیاسی, ایران, اندرزنامه نویسی, آیین شهریاری}
    Mohammad Khorshidi *, Seyed Ali Mir Moosavi

    Poetry and verse are one of the most important spheres of language in the history of Iranian thought, in which political speeches and political doctrines are reflected. One of the most important persons in the history of Persian literature, who tried to organize political doctrines, is Saadi. Saadi's political speech in the light of Islamic teachings is a special form of the Shahriari's regulation. The present study, based on this concern, addresses the issue of Shahriyani's political speech in Saadi's speech and seeks to focus on the concept of regulation according to the skinner's intention-oriented hermeneutics approach, while simultaneously addressing the intellectual and political context and the texts of Sa'di Shirazi to Interpret Shahriari's regulation. Therefore, the main question of the present research is how it can be interpreted in terms of the intellectual and practical aspects of the time of Saadi in his political speech? The answer can be claimed Shahriari's regulation in saadi's speech is based on the political and moral vocabulary derived from the original Iranian-Islamic texts and the visualization of political culture and the resonance of the Persian mind and language in its time in a tone of speech and exaggeration .The days of that era have been expressed as a kind of protest and uprising against the current manifestations of his time and the critique of the decadent morality of that time.

    Keywords: Saadi, Political Thought, Iran, Mirror's for princes, Shahriari's Regulation}
  • علی قاسمی *

    شناخت، فهم و تبیین دغدغه و مهم ترین مسئله زمانه در اندیشه سعدی از اهمیت زیادی برخوردار است و بر این اساس مقاله حاضر تالش می کند با الگوی روشی متن زمینه محوری هرمنوتیک اسکینر به بررسی مهم ترین مسئله سیاسی در اندیشه سعدی بپردازد. ازاین رو مقاله پس از تبیین روش مذکور، در توضیح مسئله سیاسی سعدی به زمینه های نظری و عملی سعدی می پردازد و مسئله سیاسی ایشان را با توجه به متون و زمینه های نظری و عملی مورد بررسی قرار خواهد داد تا درآمدی بر تبیین مسایل روز جامعه گردد. نگارنده درنهایت به این نتیجه رسیده که با توجه به روش فهم اسکینر و توجه به متون و زمینه های عملی و نظری زمانه سعدی، مهم ترین مسئله در افکار و اندیشه او عدالت اجتماعی و سیاسی می باشد.

    کلید واژگان: متن, زمینه, هنجار, عدالت, سعدی}
    Ali Qasemi*

    Identifying, understanding and explaining the concern and the issue is of great importance to Saadi time and the article tries to text pattern of a central area of the most important political issue in pattern of the text-context Hermeneutics Skinner. So after explaining the method and with reference to Saadi's Bustan and Gulistan will focus on two important texts And explain political issue Saadi to discuss theoretical and practical issues. And political issue them according to the text and examine the theoretical and practical aspects of the introduction to explain issues to be society. In my opinion and according to the method according to the texts and theoretical and practical aspects Saadi time, it seems that the most important thing in thoughts of Saadi is the issue of social and political justice.

    Keywords: text, Context, norm, justice, Saadi}
  • علی باقری دولت آبادی*، محمدحسن اسدی

    یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال های اخیر ذهن دانش پژوهان، سیاست گذاران فرهنگی و آموزشی و حتی مقامات عالی کشور را به خود مشغول کرده، زمینه سازی برای تولید دانش بومی و نیل به چنین دانشی است. دانش روابط بین الملل نیز از این دغدغه جدا نبوده و همیشه این بحث وجود داشته که تا چه حد تولید دانش بومی در این رشته صورت گرفته است. یکی از پایه های تدوین نظریه های بومی روابط بین الملل، توجه به سنت های فکری در طول تاریخ یک کشور است. سعدی از جمله شاعران ایرانی است که در نظم و نثر خود به حوزه ی سیاست و حکومت توجه نشان داده است. بر این اساس، سوال اصلی پژوهش این است که نگاه سعدی به جهان و روابط با سایر دولت ها در قالب کدام سنت نظری جای می گیرد؟ هدف از انجام این پژوهش، شناخت و معرفی سرمایه های فکری و اندیشه ای ایرانیان برای بهره گیری در تولید نظریه های بومی روابط بین الملل در آینده است. فرضیه پژوهش- همان گونه که در تصویرسازی های انجام شده از سعدی در جامعه وجود دارد- بر تعلق وی به نظریه لیبرالیسم (شاخه آرمان گرایی) تاکید دارد. برای آزمون فرضیه، از روش مقایسه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از مجموع نظریه های طرح شده در قرن بیستم، دو سنت واقع گرایی و آرمان گرایی را به خوبی می توان در آثار سعدی یافت. آنچه سعدی را در این میان متمایز می سازد، سیر اندیشه ی وی از واقع گرایی یا آرمان گرایی محض به سوی واقع گرایی عمل گرایانه است که در کمتر اندیشمند و نظریه پردازی مشاهده می شود.

    کلید واژگان: سعدی, نظریه های روابط بین الملل, دانش بومی, واقع گرایی, آرمان گرایی, واقع گرایی عمل گرایانه}
    Ali Bagheri Dolatabadi, Mohammad hasan Asadi

    One of the most important issues that has attracted the attentions of scholars, cultural and educational policy-makers, and as well as the Iranian top officials in recent years is to create the indigenous knowledge. Knowledge of International Relations has not been separated from this concern, and there has always been a debate about how much indigenous knowledge has been generated in this field? One of the fundamentals of native theories of international relations is the consideration of intellectual traditions throughout a nation›s history. Saadi is an Iranian poet who paid attention to politics and governance in his works. Accordingly, the main question of this research is whether Saadi›s approach to the world and relations with other nations is consistent with what theoretical tradition? For this purpose, a descriptive-analytic method has been used. Findings of the research show that among the theories of International Relations in the twentieth century, two traditions of Realism and Idealism can be found well in Sadi›s works. What distinguishes Saa›di in this regard is the evolution of his thought of pure Realism or Idealism towards the pragmatism that is seen in few thinker and theorist

    Keywords: Saadi, Theories of International Relations, Indigenous, Knowledge, Realism, Idealism, Pragmatic Realism}
  • محمد خورشیدی *، سیدصادق حقیقت
    شعر فارسی یکی از حوزه های مهم زبانی در تاریخ اندیشه ایرانی است که گفتار و آموزه های سیاسی در آن بازتاب یافته اند. یکی از چهره های پراهمیت در تاریخ ادب فارسی که در به نظم آوردن آموزه های سیاسی کوشیده، سعدی است. یکی از مهم ترین مباحث برای فهم گفتار سیاسی سعدی را می توان فهم سنت های فکری در دوران وی دانست؛ چراکه سعدی را بر آن می داشته است که برای جریان ها و مسائل سیاسی آن زمانه در قالب قبول، رد یا تردید، تاثیر و تاثر و درگیر بودن، بدان ها پاسخ بدهد. پژوهش حاضر بر اساس این دغدغه با روش خوانش قصد گرای اسکینر برای کشف نیت سعدی؛ محیط فکری و جهان ذهنی آن دوران را که در این پژوهش با سنت فکری از آن یادشده است، مورد تدبر قرار می دهد. دلیل این است که دانسته شود در محل بحث های فکری و سیاسی که درون سنت های فکری وجود داشته است چه گونه اندیشیدن رخ نموده و پرسش و پاسخ، ارائه و تجویز، استدلال و استنباط جلوه گری می کرده است؛ بنابراین پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که سنت های فکری سازنده ی عرف سیاسی دوران سعدی را چه گونه می توان تفسیر نمود؟ در این راستا فرضیه ای که برای این پژوهش طرح شده آن است که با توجه به سنت های فکری گذشته ایران و زمینه تاریخی قرن هفتم؛ اندرزنامه نویسی، یاسای مغول، نظریه خلافت اهل سنت، سنت فکری تصوف، نظریه امامت شیعه و تاریخ نگاری به عنوان مهم ترین سنت های فکری عصر سعدی، عرف سیاسی زمانه ی وی را ساخته اند.
    کلید واژگان: سعدی, اندیشه ی سیاسی, ایران, مشروعیت, قدرت سیاسی, اندرزنامه نویسی}
  • حمیرا مشیرزاده، فریبا علی کرمی
    دوستی از مفاهیمی است که با نقد جریان مسلط در عرصه روابط بین الملل، تقویت رویکردهای هنجاری و نیز نگاه جامعه انگارانه به روابط میان دولت ها مطرح شده و می تواند با ظهور آنچه در سال های اخیر «چرخش احساسی» در علوم اجتماعی نام گرفته مورد توجه بیشتری قرار گیرد. در عین حال، همچون سایر مفاهیمی که در روابط بین الملل مطرحند، عمده مباحث پیرامون آن ریشه در اندیشه و تاریخ غرب دارد. در تلاش برای طرح نگرش های غیرغربی که می توانند همگام با کثرت گرایی موجود در رشته، الهام بخش مفهوم پردازی ها و نظریه پردازی های روابط بین الملل باشند، این مقاله با بررسی تفسیری- تحلیلی آثار شیخ مصلح الدین سعدی نشان می دهد که هرچند سعدی اندیشه های خود را بیشتر برای عرصه خصوصی افراد و یا روابط دولت با مردم مطرح ساخته اما با تعمق در آثار او و با توجه به طیف وسیع مضامین دوستی مورد توجه وی، می توان مولفه هایی برای دوستی در سطح بین الملل نیز استخراج کرد که طیفی وسیع را از نگرش ابزاری یا حداقل حزم اندیشانه و واقع گرایانه به دوستی تا تساهل و مدارا در اخلاق جهانی و حتی بخشش یکجانبه برای غلبه بر خشونت و دشمنی را در بر می گیرد و در ابعادی با مفهوم بندی های جاری در مورد دوستی در روابط بین الملل همپوشانی هایی نیز دارد.
    کلید واژگان: روابط بین الملل, دوستی, اندیشه سیاسی, سعدی}
    Homeira Moshirzadeh, Fariba Fariba Alikarami
    The emergence of critical approaches and revival of normative perspectives in the 1980s 1990s have led to vivid discussions on friendship in international relations which can even gain more momentum by what is called “emotional turn” in social sciences. Yet almost all debates in this regard are inspired by Western history and Euro-centric theories and conceptualizations. In an attempt to introduce non-western ideas and perspectives that may inspire new conceptualization and theorizing in IR, this article seeks to show how Sa’di's work can contribute to present debates about friendship in IR. Although Sa’di, the Iranian poet of the 13th century, is recognized as a non-political moral thinker and the points he raises about friendship are mostly about inter-individual interactions, our reading suggests that his ideas on friendship can contribute to current debates in IR. In his discussion on friendship he sees a variety of friendly relationships. One may find ‘realistic’ instrumental or at least conservative friendship to unilateral forgiveness that may remove hostility. He also emphasizes non-violent relations and tolerance of difference that may have significant implications for international relations. Furthermore the importance of practices and interactions in changing enmity to friendship can be recognized in Sa’di’s work.
    Keywords: International Relations, Friendship, Political Thought, Sa'di}
  • سولماز رواق زاده شبستری، فرخ فرخ زاد
    سعدی به دلیل برخورداری از ذوقی سرشار و عاطفه و تخیلی کم نظیر، نمی تواند به عرفان که نگاه هنرمندانه به شریعت است، بی توجه بماند. از این گذشته، ادبیات پیش از او که بی گمان سعدی بدان علاقه مند بوده و مستمرا آن ها را از پیش چشم می گذرانده است، آکنده از مسایل مربوط به این جریان فکری و فرهنگی است و این شاعر بزرگ، مثل بسیاری از گویندگان دیگر، از رهگذر میراث صوفیان، از آن تاثیر می پذیرفته است. اگر در غزلیات سعدی جلوه هایی از عشق زمینی دیده می شود، چندان عجیب نیست، همان گونه که رنگ و بوی عرفانی گرفت و همنشین و همپای شدن معشوق برین بی قرین با معشوق زمینی نیز در دیگر غزلیات او چندان بیگانه نمی نماید. در واقع، سعدی هرچه را تجربه کرده، چون نقاشی چیره دست به تصویرکشیده است. اینکه می توان با جستجو در اشعار شاعران به اندیشه های آنان پی برد، موضوع جدیدی نیست، به ویژه شاعران کلاسیک که در آثار آنان باید به دنبال تک معنایی بود. با این حال، نکته مهم آن است که درباره سعدی این امر جلوه بیشتری دارد و با کمی دقت می توان سیر زندگی و اندیشه وی را در آثار او مشاهده کرد.
    کلید واژگان: عرفان, سعدی, عارف, مفاهیم عرفانی}
  • حاکم قاسمی، ملیحه رمضانی
    جهانی شدن به عنوان فرایندی فراگیر همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و فرهنگ های مختلف را در سراسر جهان با چالش های اساسی روبه رو کرده است. در چنین وضعیتی فرهنگ ایرانی نیز مانند هر فرهنگ دیگری با چالش های ناشی از جهانی شدن روبه روست. مسئله اساسی این است که آیا این فرهنگ در مواجهه با جهانی شدن به حیات خود ادامه خواهد داد؟
    در این مقاله اندیشه ها و افکار سعدی، شاعر و ادیب بلند آوازه ایران که آثار ماندگار گلستان و بوستان را بر جای گذاشته است، به عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی مورد بررسی قرار می گیرد. مطالعه گلستان و بوستان نشان می دهد جهان گرایی و نگرش جهانی جزء جدایی ناپذیری از فرهنگ ایرانی است. در گلستان و بوستان از یک سو ارزش های جهانی و مشترک بین همه افراد بشر معرفی، و به زندگی بر اساس آن توجه و تاکید شده و از سوی دیگر برای تحقق این ارزش ها همه افراد بدون توجه به قید زمان و مکان مخاطب قرار گرفته اند. به علاوه اجتماعی بودن انسان و ضرورت زندگی جمعی برای انسان به گونه ای معرفی شده که ضرورت همبستگی همه افراد بشر را به تصویر می کشد؛ از این رو فرهنگ ایرانی نه تنها از ظرفیت انطباق پذیری بالایی برای تطبیق خود با جهانی شدن برخوردار است بلکه توانایی لازم را برای غلبه بر چالش ها و تاثیرگذاری بر جهان دارد.
    کلید واژگان: جهانی شدن, فرهنگ ایرانی, سعدی, گلستان, بوستان}
    Hakem Ghasemi, Malihe Ramezani
    Globalization, as a comprehensive phenomenon, has influenced all aspects of humanity’s life and has posed fundamental challenges to different cultures across the world. In such a situation, Iranian culture, as any other culture, faces the challenges resulting from globalization. The main issue is whether this culture will continue its existence after encountering globalization. Cultures could be hopeful to survival if they possess the necessary capabilities and potentials for adapting themselves to the changes caused by globalization; however, in the absence of such potentials and capabilities, there would be no hope in their survival. Studies into Iranian culture reveal that it is among the cultures that possess a high degree of potentials and capabilities for adapting themselves to globalization. Through the study and review of thoughts and works of great Iranian scholars and figures, as all-showing mirrors of Iranian culture, it is possible to understand and discover these potentials and capabilities.This paper investigates thoughts and ideas of Saadi, the well-known Iranian poet and scholar, who has left such great masterpieces as Gulistan (The Rose Garden) and Boostan (The Orchard), as symbols of Iranian culture. Studies into Golestan and Boostan indicate that globalization and global ideologies are inseparable components of Iranian culture. Golestan and Boostan, on the one hand, introduce global values that are shared by all human beings and emphasize the significance of living according to these values and, on the other hand, call on all people to realize these values while disregarding limitations of time and place. In addition, the social aspect of human life and the necessity of living with others have been defined in such a way that it pictures the significance of unity of humanity. Therefore, Iranian culture not only has the potentials to adapt itself to globalization, but also possess the required capability to overcome challenges and influence the world.
  • علی نصر اصفهانی، محمداسماعیل انصاری، علی شائمی برزکی، حسین آقا حسینی

    یکی از چالش‌های عصر جدید ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی است. صاحب‌نظران در سال‌های اخیر اذعان داشته‌اند که تحمل و مدارا بخشی از سرمایه اجتماعی است. تحمل و مدارا بخشی از هویت ما ایرانیان است و در ادب فارسی فراوان به آن اشاره شده است. این پژوهش با هدف بررسی مفهوم تحمل و مدارا و نقش آن در سرمایه اجتماعی و نیز تعیین شاخص‌های تحمل و مدارا از دیدگاه اندیشمندان غربی و آموزه‌های سعدی انجام گردیده است. این پژوهش یک مطالعه تحلیل محتوا است. روش گردآوری داده‌ها روش کتابخانه‌ای است. در این پژوهش متون گوناگون در مورد تحمل و مدارا از دیدگاه اندیشمندان غربی و آثار نظم و نثر سعدی مورد بررسی قرار گرفت و سپس بر اساس یافته‌های مرحله اول، شاخص‌های تحمل و مدارا و فراوانی هر مقوله در آثار سعدی مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که تحمل و مدارا یکی از اجزاء لاینفک سرمایه اجتماعی است. شاخص‌های تحمل و مدارا در این پژوهش عبارتند از: توجه به دیدگاه‌های گوناگون، پرهیز از تعصب، احترام به تفاوت‌های فردی، تلاش جهت کشف زمینه‌های مشترک، عدم تنفر نسبت به اعضای گروه‌های متفاوت، عدم تلاش جهت بدنام کردن دیگران، عدم توهین به دیگران، دادن احساس خوب به دیگران، تلاش در برقراری ارتباطات اثربخش با دیگران، توجه به منافع دیگران و عدم احساس جدایی از دیگران.

    کلید واژگان: تحمل و مدارا, بی تحملی, سرمایه اجتماعی, سعدی}
    Ali Nasr Isfahani, MohammadIsmaeli Ansari, Ali Shaemi Barzaki, Hosain Aghanosaini

    One of the deficiencies and challenges of new era is establishment and strenghening of social capital. Specialists in recent years have confessed that tolerance is a part of social capital. Toleraoce is a part of Iranian identification and it has been mentioned in Persian Literature regularly. This research has been done with the aim of consideration of concept of tolerance and its role in social capital, and also determination of tolerance elements from western thinkers’s point of view and sadie’s instructions. This research is study of contents analysis. The way of gathering of data is a Librarian way. In this study, Subjects of tolerance was considered from view of thinkers and sadie’s prose and poerty works. Then, consideration of first stage findings of tolerance indexes, and its frequency was worked out in sadie’s poetry. The findings of the research showed that tolerance is one of inseperable parts of social capital. The indexes of tolerance are factors such as: caring to different views, avoiding stigmatizing, respect to individual differences, trying to discovery of common backgrounds, not having hatred toward members of different groups, not insulting others, giving good feelings to other people, having some conflict with others, trying to have effective communications with other people, attention to benefits of others, and not having separative feelings with others.

    Keywords: Tolerance, Intolerance, Social Capital}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال