به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فطرت » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فطرت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا فیاض بخش *، علی مطهری، علی لاریجانی

    نوع شناخت یک مکتب از جامعه و از تاریخ و طرز برداشت آن از این دو، نقش تعیین کننده در ایدئولوژی آن مکتب دارد. به همین دلیل، از جمله مباحثی که شهید مطهری در سال های پایانی عمر خویش به آن اهتمام ویژه ای داشته اند، مساله جامعه و تاریخ است. ایشان علت گرایش انسان به زندگی اجتماعی، را ناشی از ذات و طبیعت انسان دانسته و معتقدند جامعه، ترکیب حقیقی مخصوصی است که در عین داشتن وجود و شخصیت و طبیعت واحد، اجزای آن استقلال نسبی خود را حفظ کرده اند و بر اساس نظریه فطرت، چگونگی آزادی و اختیار افراد نسبت به جامعه را تبیین می نمایند. این مسئله نقش موثری در تبیین حکمرانی مطلوب و فهم وظایف ذاتی و عرضی حکومت دارد. وجود شخصیت و طبیعت واحد برای جامعه، نتایج مهمی در پی خواهد داشت. در این مقاله به واکاوی نظریه شهید مطهری و آثار و نتایج آن پرداخته شده است.

    کلید واژگان: جامعه, تاریخ, فطرت, روح جمعی, شهید مطهری}
    Zahra Fayaz Bakhsh *, Ali Motahhari, Ali Larijani

    The type of cognition of a school of society and history and its understanding of these two, plays a determining role in its ideology. For this reason, one of the most important topics that Ayatollah Mutahhari paid special attention to, in the final years of his life, is the issue of society and history. He believed that the human tendency to social life is originated from his/her nature (Fitrah). According to him, society has a real identity and benefits from special combination; i.e., while having a unique existence and personality and nature, its components (members) have preserved their relative independence. Ayatollah Mutahhari based on his theory of Fitrah explains individual’s freedom and authority in the society. This issue plays an effective role in explaining the desirable governance, and understanding Intrinsic and non-intrinsic duties of the government. In fact, this research demonstrates that the existence of a unique personality and nature for society has important consequences. Therefore, in this article, Ayatollah Mutahhari’s theory on this matter and its consequences has been studied.

    Keywords: Society, history, nature (Fitrah), collective spirit, Ayatollah Mutahhari}
  • امیر نورانی مکرم دوست*، محمود مقدس
    هدف

    هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش قدرت معنوی دین در ایجاد قدرت اجتماعی و سیاسی در فرایند انقلاب اسلامی ایران می باشد.

    روش شناسی پژوهش: 

    این پژوهش با استفاده از روش واسازی به مطالعه اسناد، مضامین گفتاری و نوشتاری آثار بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و به بررسی سطوح خرد و میکروفزیک قدرت در فرایند انقلاب می پردازد.

    یافته ها

    بر اساس نظریه دو فطرت امام خمینی(ره) می توان مقوله قدرت را در دو پارادایم قدرت معنوی و مادی تقسیم نمود. به طور طبیعی میان دین و قدرت درسطوح مختلف -معنوی، اجتماعی و سیاسی- پیوند برقرار است. امام خمینی(ره) برای مبارزه با رژیم پهلوی با تکیه بر قدرت معنوی دین، به احیای هویت مقاومت اسلامی پرداخت. همسویی ایدیولوژی اسلامی با هویت مقاومت، قدرت معنوی دین را به قدرت اجتماعی مبدل نمود. بکارگیری نمادها و نهادهای مذهب تشیع، مناسب ترین بستر را برای شکل دهی کنش های انقلابی- نه واکنش ها- فراهم ساخت و قدرت اجتماعی دین را به قدرت سیاسی ارتقاء داد. قدرت سیاسی دین با مداخله در قدرت حاکم حاکمیت پهلوی دوم را به انفعال و سقوط کشاند.

    نتیجه گیری

    از بین انواع قدرت فقط قدرت معنوی دینی است که به دلیل همسویی با فطرت انسانی از ماهیت رادیکال و سلطه گرانه برخوردار نمی باشد.

    کلید واژگان: دین و قدرت, قدرت معنوی, انقلاب اسلامی, فطرت, امام خمینی(ره)}
    Amir Noorani Mokarramdoost *, Mahmoud Moghaddas
    Purpose

    the main purpose of this research is to examine the role of the spiritual power of religion in creating social and political power in the process of the Islamic Revolution of Iran.Research

    methodology

    Using the deconstruction method, this research studies the documents, spoken and written themes of the works of the founder of the Islamic Revolution of Iran and examines the microphysical levels of power in the process of the revolution.

    Data: 

    According to Imam Khomeini's theory of two Fitrahs, the category of power can be divided into two paradigms of spiritual and material power. Naturally, there is a link between religion and power at different levels - spiritual, social and political. Imam Khomeini, in order to fight against the Pahlavi regime, started to revive the identity of Islamic resistance by relying on the spiritual power of religion. The alignment of Islamic ideology with the identity of resistance turned the spiritual power of religion into social power. Using the symbols and institutions of the Shia religion provided the most appropriate platform for the formation of revolutionary actions - not reactions - and elevated the social power of religion to political power. The political power of religion, by interfering with the ruling power, made the second Pahlavi rule collapse

    Conclusion

    among the types of power, only the spiritual power of religion which does not have a radical and domineering nature due to its alignment with human nature.

    Keywords: Religion, power, Spiritual Power, Islamic Revolution, Fitrah, Imam Khomeini}
  • ابومحمد عسگرخانی، مهدی آشنا*
    نوع نگاه به نهادهای بین المللی همواره یکی از پربحث ترین موضوعات رشته روابط بین الملل بوده و پس از انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ایران رویکرد جدیدی به نهادهای بین المللی اتخاذ کرد. به علاوه اخیرا با خروج ایالات متحده از چندین معاهده بین المللی از جمله توافق هسته ای ایران (برجام) در دوره ترامپ، مسیله رژیم های بین المللی و کارایی آن ها اهمیت سیاسی و فکری جدیدی یافته است. سوال مقاله حاضر این است که عوامل تعیین کننده در شکل گیری رژیم های بین المللی، کارایی و داوم آن ها کدامند؟ فرضیه این است که سه عامل قدرت، منافع و افتخار همزمان به درجاتی در ایجاد، کارآیی و دوام رژیم ها نقش دارند. این مقاله به بررسی سه رویکرد عمده در تبیین رژیم های بین المللی پرداخت که هر کدام بر یکی از عوامل قدرت، منافع و انگاره ها تاکید داشته اند و به این نتیجه رسید که تبیین های تک عاملی نمی توانند فهم عمیقی درباره تشکیل و کارایی رژیم ها ارایه کنند. از این رو با در نظر داشتن این مفروض که متفاوت بودن گزاره های رویکردهای مورد بررسی، لزوما به معنی ناسازگار بودن آن ها نیست یک رویکرد چند متغیره و فراتر از تلفیق محض دیدگاه های مورد بررسی، مطرح می سازد که سه عامل مذکور را در یک چارچوب عام تحلیلی ادغام می کند و با بهره گیری از اندیشه اسلامی، فطرت را در کنار دو محرک ترس و سودجویی به عنوان ضلع سوم مثلث محرک های بنیادی در تعیین رفتار کنشگران بین المللی در نظر گرفته است.
    کلید واژگان: رژیم های بین المللی, منع اشاعه, قدرت, منافع, خیر عمومی, فطرت}
    Abomohamad Asgarkhani, Mehdi Ashna *
    The way we look at international institutions has always been one of the most controversial issues in the field of international relations, and after the Islamic Revolution, Iran's foreign policy took a new approach to international institutions. In addition, with the recent withdrawal of the United States from several international treaties, including the Iran nuclear deal (JCPOA) under Trump Administration the issue of international regimes and their effectiveness has gained new political and intellectual significance. The question of the present article is what are the determining factors in the formation of international regimes, their efficiency and permanence? The hypothesis is that the three factors of power, interests, and pride simultaneously play a role in the creation, efficiency, and permanence of regimes. This article examines three major approaches to the definition of international regimes, each of which emphasizes one of the factors of power, interests, and ideas, and concludes that one-factor explanations can not provide a deep understanding of the formation and functioning of regimes. Therefore assuming that difference between propositions of the studied approaches are does not necessarily mean that they are inconsistent, we Introduce a multivariate approach that goes beyond the mere integration of the perspectives under consideration, combining the three factors into a general analytical framework and Using Islamic thought, we have considered Fitrah along with the two stimuli of fear and profit as the third side of the triangle of fundamental stimuli in determining the behavior of international actors.
    Keywords: international regimes, non-proliferation, power, interests, public good, Fitrah}
  • زهرا فیاض بخش*، علی مطهری، علی لاریجانی
    عدالت اجتماعی، از جمله مقولاتی است که همواره با تفکرات اصیل بشر همراه بوده و با وجود همه اختلاف آراء در این بحث، غالبا از ارزش معنوی برخوردار بوده است. دیدگاه شهید مطهری در مساله عدالت، مبتنی بر نظریه فطرت ایشان است که هم در حوزه حقوق و فقه و هم در بحث فلسفه سیاست تاثیرگذار است. طبق این دیدگاه، دستورهای اسلام تابع حسن و قبح واقعی بوده و حق و عدالت واقعیت دارند، لذا می توان مبانی حقوقی اسلامی را به دست آورد. دو امر باعث ایجاد علاقه بین حق و ذی حق است: علیت غایی (که باعث ایجاد حق بالقوه شده و ریشه حقوق طبیعی مساوی بین افراد است) و علیت فاعلی (که باعث ایجاد حق بالفعل شده و ریشه حقوق اکتسابی متفاوت در افراد است). ابتناء عدالت اجتماعی بر فطرت، زمینه طرح مقولاتی نظیر عدالت جهانی و عدالت بین نسلی را نیز فراهم کرده است. از نکات ارزشمند نظریه عدالت فطری در میان آراء متکثر فلاسفه، نظم معقولی است که به اندیشه مدینه فاضله می دهد و نقطه کانونی آن، پیشرفت جامعه از دو جنبه مادی و معنوی، و بسترسازی تحقق استعدادهای فطری فرد و جامعه است که این امر با فراهم کردن زمینه مسابقه و امکانات عادلانه برای رقابت آزادانه افراد در جهت بروز استعدادهای ذاتی شان محقق می گردد. در این مقاله، نظریه عدالت مبتنی بر فطرت مورد واکاوی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, فطرت, حقوق طبیعی و اکتسابی, حکومت مطلوب, شهید مطهری}
    Zahra Fayaz Bakhsh *, Ali Mutahhari, Ali Larijani
    Social justice is among the concepts that have always been accompanied by the original thoughts of humanity. Despite all the differences of opinion in this matter, it has been endowed with spiritual value. Ayatollah Mutahhari's perspective on justice is based on his theory of human nature (fitrah), which influenced his approach to various fields, including law, jurisprudence and political philosophy. According to his attitude, Islamic rules are based on rational goodness and badness. Consequently, right and justice are real. In fact, this attitude demonstrates the foundations of Islamic law. Two things create connection between right and possessor of right: ultimate causality (which creates potential rights and the root of natural equal rights among individuals) and effective causality (which creates actual rights and the root of different acquired rights in individuals). The reliance of social justice on fitrah has also provided the grounds for raising issues such as global justice and inter-generational justice. Among the valuable points of the theory of natural justice, which have been discussed by prominent philosophers, is the idea of a Utopia city in which natural justice is a central point, i.e. is the cause of society's progression in both material and spiritual aspects by providing the groundwork for the realization of natural talents of the individual and society. In other words, natural justice provides a fair competition ground and opportunities for all members of society to freely compete in developing their inherent talents. In this article, the theory of justice based on fitrah is examined.
    Keywords: Social Justice, human nature (fitrah), natural, acquired rights, virtuous government, Ayatollah Mutahhari}
  • غلامعلی سلیمانی*
    مسیله «ماهیت انسان» نقطه شروع بسیاری از مباحث نظری و فلسفی است. در مطالعات انسان شناختی می توان از دو گونه متفاوت از انسان آرمانی یعنی «انسان اقتصادی» و «انسان جهادی» سخن گفت. در انسان اقتصادی به طور کلی انسان؛ بازیگری خردمند، منفعت جو، خودپرست، بهینه خواه، محاسبه گر و هدف محور تلقی می شود. به تاسی از اقتصادانان مکتب کلاسیک که نقش پررنگی در صورتبندی انسان اقتصادی داشتند، اصل سودمندی و اصالت نفع شخصی مبنای کنش و رفتار انسان دانسته می شود و اینکه انسان ها به طور طبیعی در جستجوی تمتع بیشتر با کوشش کمتر هستند. در حالیکه انسان اقتصادی مدعی توصیفی واقعی، عینی و جهانشمول از انسان است و فراتر از این حتی نیات همنوع خواهانه، خیرخواهانه و یاریگرانه را نیز از منظر نفع شخصی توضیح می دهد، به نظر می رسد کلان روایت انسان اقتصادی قادر به توضیح رفتار انسان در همه زمان ها و مکان ها نیست و با رفتار واقعی انسان فاصله زیادی دارد. برخلاف چنین مفروضاتی با گونه ای دیگر از انسان مواجه هستیم که همنوع خواهی، ایثار، حق طلبی، از خودگذشتگی، خیرخواهی، انصاف، حق شناسی، غمخواری، اخلاق مداری، معنویت گرایی، تکلیف گرایی و رضایتمندی الهی از ویژگی های او محسوب می شود. با عنایت به این مساله پژوهش پیش رو در تلاش است با بهره گیری از روش مقایسه ای، ضمن به چالش کشیدن مفروضات انسان اقتصادی، بر ناتوانی این مدل آرمانی در فهم ماهیت پیچیده انسان صحه گذاشته و زمینه را برای طرح مدل آرمانی انسان جهادی فراهم کند. انقلاب اسلامی را می توان دمیدن روح متفاوتی به کلان روایت انسان اقتصادی و ظهور و بروز انسان جهادی دانست.
    کلید واژگان: نوع آرمانی, انسان اقتصادی, انسان جهادی, فطرت, غریزه, عقلانیت ابزاری, عقلانیت موسع}
  • معصومه اخلاق پسند، مریم ابن تراب*، سید حسین سجادی
    تبعیض جنسیت از چالش های حقوق خانواده است  که  با وجود تدوین مقررات داخلی وخارجی مقررات ،  کمتر به حل و توجیه عدم تبعیض در جنسیت در حقوق اسلام نایل گشته ایم  ، این مقاله در صدد است با روشی تحلیلی - توصیفی به شیوه کتابخانه ای ، جایگاه خانواده را در فقه اسلام ، حقوق شهروندی و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بررسی نماید.در این مقاله با تبیین مبانی فقه اسلام و حقوق شهروندی وکنوانسیون رفع تبعیض ، درپی پاسخ به این سوال هستیم که تحکیم بنیان خانواده درکدام یک از موارد مذکور ، مورد توجه واقع شده است ودر نهایت به تبیین مبانی اختلاف فقه اسلام و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بپردازیم .  بابررسی های صورت گرفته دریافتیم که ماهیت ایجاد کنوانسیون رفع تبعیض برقراری تشابه کامل میان زن و مرد، فارغ از جنسیت آن ها و متفاوت از فقه اسلام است . یافته های دراین مقاله نشان می دهد که در فقه اسلام جایگاه خانواده و منزلت والای آن با توجه به اصول  عدالت،حکمت، فطرت و مصلحت، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با وجود اینکه این دو مهم در بسیاری موارد با یکدیگر دارای تشابه هستند اما لازمه ی برطرف نموندن اختلافات کنوانسیون مربوطه وفقه اسلام درحقوق خانواده تغییر مبانی ونگرش های این دو است که بنظر می رسد دست یافتنی نباشد.
    کلید واژگان: خانواده, حقوق شهروندی, اسلام, کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان, تبعیض, تساوی, عدالت, فطرت, حکمت, مصلحت}
    Masoumeh Akhlaghpasand, Maryam Ebn Torab *, Seyed Hosein Sajadi
    Gender discrimination is one of the challenges of family law that despite the development of internal and external regulations, we have failed to resolve and justify non-discrimination in gender in Islamic law. In Islamic jurisprudence, citizenship rights and the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women. Finally, we will explain the differences between Islamic jurisprudence and the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women. Through our studies, we found that the nature of the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination is to establish complete similarities between men and women, regardless of their gender and different from Islamic jurisprudence. Findings in this article show that in Islamic jurisprudence, the position of the family and its high status have been given more attention according to the principles of justice, wisdom, nature and expediency. Although these two important issues are similar in many cases, but the need to resolve the differences between the relevant convention of Islamic jurisprudence in family law is to change the principles and attitudes of the two, which does not seem to be achievable.
    Keywords: Family, Citizenship, Islam, convention on the Elimination of All forms of Discrimination against Women, Discrimination, equality, Justice, nature, wisdom, expediency}
  • حسن مجیدی*، میثم بهارلو، محمدهادی میرانی مقدم

    تفاوت مکاتب سیاسی را می توان در تعریف آنها از انسان ریشه یابی کرد (تاریخچه). از این رو، مسئله این مقاله تبیین رویکرد آیت الله شاه آبادی به سیاست عده و عده در پرتو نگاه ایشان به انسان است (بیان مسیله). مرتبط با این حوزه، پژوهش های انجام شده یا صرفا بر بعد عرفانی و فلسفی انسان یا به بحث از سیاست از نگاه ایشان فارغ از بستر انسان شناختی پرداخته اند (پیشینه). پس، پرسش اصلی مقاله این است که نسبت سیاست عده و عده با رویکرد انسان شناختی در اندیشه آیت الله شاه آبادی چیست (سوال)؟ برای این منظور، این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی به استفاده از روش اسنادی و با تکنیک کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات اقدام کرده است (روش) که با بهره گیری از مبانی مفهومی اقدام به تعریف انسان از نگاه آیت الله شاه آبادی با تفکیک طبیعت و فطرت کرده، سپس نقش انسان را در تشکیل جامعه تحلیل کرده است. در ادامه، با تاکید بر اینکه احکام طبیعت باید پیرو احکام فطرت باشند (فرضیه)، سیاست عده و عده در اندیشه آیت الله شاه آبادی را تشریح می کند (هدف) و در نهایت، سیاست های کلی مستخرج از نسبت اصول فطری سیاست عده با لوازم طبیعت انسان از نگاه سیاست عده به دست می آید (یافته).

    کلید واژگان: ‏‎”آیت الله شاه ابادی _” سیاست _” انسان شناسی, فطرت _”سیاست عده” _” سیاست عده”}
    Hassan Majidi *, Meysam Baharloo, MohammadHadi Mirani Moqaddam

    The Political schools distinguished based on their own definition of human. Thus, this article dissects Ayatollah Shah-Abadi’s approach to Politics ('iddah” and' “Udah”) according to his view point about human. The related researches to Ayatollah Shah-Abadi’s works merely focused whether on Ayatollah’s merely philosophical and theosophy-related thoughts or political views omitting anthropological roots. So, the main question of this article is “How do “'iddah” and' “Udah” policies correlate based on Ayatollah Shah-Abadi’s own definition of human?” The article conducts a qualitative content analysis of content on Ayatollah’s collected works concerning his philosophy and his definition of the human-nature. Then, following the difference of “Nature and Fetrah”, Ayatollah shows human’s role in establishing the societies. Also, emphasizing that nature must be coordinated with Fetrah, Shah-Abadi’s views of “'Iddah” and' “Udah” policies are explained. Finally, the article dissects how Fetrah-based rules (the tendencies of coexistence, perfectionism, having dignity and help seeking) related to 'Iddah” policy and nature-based rules (improving the agriculture, industry, trade, donation and lending-culture) related to “Udah” Politics correlate to each others.

    Keywords: Ayatollah Shah-Abadi, Anthropology, Fetrah, “'Iddah” Policy, “Udah” Policy}
  • محمدرضا عبدالله نسب*، نجمه کیخا

    یکی از وجوه تربیت، تربیت سیاسی است که از مهمترین مکانیسم های شهروندپروری به شمار می آید. رویکرد های تربیت سیاسی اسلامی، منبعث از الهیات دینی - انسانی است، بنابراین سیاست ملازم با تربیت اخلاقی و متضمن سعادت دنیوی و اخروی جوامع اسلامی است. چنین استنباط و جایگاهی از مفهوم تربیت سیاسی، مطالعه اصول و مولفه های تربیت سیاسی را در اندیشه متفکران و رهبران اسلامی، ضروری می نماید. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و بهره از چارچوب نظری فطرت، مفهوم تربیت سیاسی در اندیشه آیت الله خامنه ای بررسی می شود. بنابراین سوال مقاله به چگونگی تربیت سیاسی در اندیشه آیت الله خامنه ای اشاره دارد و فرضیه مقاله این است که اندیشه آیت الله خامنه ای با ابتنا بر نظریه فطرت انسان، مفاهیمی همچون عدالت خواهی، مشارکت طلبی، آزادی خواهی و مسئولیت پذیری را از اصول بنیادین تربیت سیاسی اسلامی، قلمداد نموده که با تقویت دو حوزه بینش و نگرش شهروندان، جهت دهی به ایستارها و رفتارهای شهروندان را به عهده دارد.

    کلید واژگان: تربیت, سیاست, انسان, فطرت, آیت الله خامنه ای}
    Mohammad Reza Abdullahnasab *, Najmeh Keikha

    One of the aspects of education is political education which is one of the most important mechanisms of citizenship. The approaches of Islamic political education are derived from religious-human theology; therefore, politics is associated with moral education and ensures the worldly and hereafter happiness of Islamic societies. Such an inference and position of the concept of political education necessitates the study of the principles and components of political education in the minds of Islamic thinkers and leaders. In this research, using descriptive-analytical method and using the theoretical framework of nature, the concept of political education in Ayatollah Khamenei's thought is examined. Therefore, the question of the article refers to the modality of political education in Ayatollah Khamenei's thought, and the hypothesis of the article is based on Ayatollah Khamenei's thought on the theory of human nature, concepts such as justice, participation, freedom and responsibility which are considered as the basic principles of Islamic political education that strengthens the two areas of citizens’ insight and attitude responsible for directing the attitudes and behaviors of citizens.

    Keywords: Education, Politics, man, nature, Ayatollah Khamenei}
  • مجتبی زارعی*، سید ابراهیم سرپرست سادات

    درباره جهان پساکرونا پرسش های مهمی در میان متفکران و پژوهشگران جاری است. آنچه که به آن اذعان می شود این است که تحول اساسی در جهان ایجادشده، برخی از مناسبات فروریخته و رویش ها و روندهای جدیدی در راه است. سوال اصلی مقاله حاضر در واکاوی ضروری این شرایط خطیر پیش آمده، این است که چرا به رغم ادعای جهانی شدن، در مقطع بروز رفتارهای بیولوژیک ویروس کرونا، دولت های غربی به خصوص دولت های استکباری مدعی رهبری دهکده جهانی، میل به محلی شدن و شهروندان آنها میل به تفرد با صبغه ای خودمحورانه پیدا کرده اند؟ بررسی ما در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و مطالعه ی اسنادی نشان از آن دارد که تحولات پسا کرونایی، به لحاظ تیوریک ذات ناعادلانه جهانی شدن آمریکایی - اروپایی مبتنی بر مبادی هستی شناسی، انسان شناختی و ارزش شناسی مدرن و به لحاظ میدانی و عملیاتی ناکارآمدی حکمرانی ادعایی نظام جهانی و سقوط فردگرایی در ورطه ی خود محوری را عیان تر از پیش ساخته است، به نظر می رسد آنچه که جهانی می شود پرسش بیشتر و جدی تر از حقیقت هستی و انسان، گرایش انسان ها به سبک زندگی منطبق با فطرت انسانی، سنت های الهی و آرزو و انتظار منجی الهی موعود است. این گونه پرسش ها و گرایش ها، «دین فطری اسلام» و «مهدویت» را بیش از پیش در کانون توجهات بشری قرار می دهد.

    کلید واژگان: دهکده جهانی, کرونا, جهانی سازی, فطرت, مهدویت}
    Mojtaba Zarei *, Seyed Ebrahim Sarparast Sadat

    There are important questions among thinkers and researchers about the post-corona world. What is acknowledged is that a fundamental change has taken place in the world, some relations have collapsed and new developments and trends are on the way. The main question of the present article in the necessary analysis of these serious conditions is why, despite the claim of globalization, at the time of the biological behavior of the corona virus, Western governments, especially arrogant governments claiming to lead the global village, the desire to localize and citizens Have they found the desire to be alone with a self-centered nature? Our study in this article by descriptive and analytical methods and documentary study shows that post-coronation developments are theoretically the unjust nature of American-European globalization based on the principles of modern ontology, anthropology and arithmetic. Operational inefficiency has made the alleged domination of the world system and the fall of individualism into the abyss of self-centeredness more obvious than ever. What seems to be a global question is more and more serious than the truth of existence and man, human tendency to live Human nature is the divine tradition and the desire and expectation of the promised divine savior. Such questions and tendencies make the "natural religion of Islam" and "Mahdism" more and more in the center of human attention. The coronation of the American and European bio-world in the production of virtues and public good in the face of the recent crisis, as.

    Keywords: global village, corona, globalization, nature, Mahdism}
  • محمدصادق نصرت پناه*، محمد مهدی سیفی
    این مقاله درصدد است که با تکیه بر آرای علامه طباطبایی، به بررسی مفهوم و شاخص های کرامت ذاتی انسان بپردازد و نشان دهد که این موضوع مبنای طرح آزادی در فلسفه سیاسی ایشان است. به همین منظور با استفاده از روش تفسیری متن گرای اشتراوس و از طریق رجوع کتابخانه ای به آثار مکتوب علامه طباطبایی، ضمن اشاره به مفهوم کرامت ذاتی، شاخص هایی که براساس آن انسان دارای کرامت ذاتی شده است، برمی شمرده شده و روابط میان این شاخص ها احصا می شود. سپس با مبنا قرار دادن کرامت ذاتی، به تعریف آزادی پرداخته شده و انواع آن در جامعه استنتاج می شود. بر این اساس مشخص می شود که کرامت ذاتی در اندیشه علامه طباطبایی که عبارت است از کرامتی که در جریان تکوین و آفرینش انسان مطرح بوده و مربوط به مقام انسانیت است و در تمام افراد انسانی به صورت بالقوه وجود دارد دارای جایگاه ممتازی است و «شرافت ذاتی وجود»، «خلقت ممتاز انسانی»، «محوریت انسان برای سایر آفریده ها»، «فطرت»، «عقل»، «علم»، «قلب»، «اختیار»، «پذیرش امانت الهی» و «خلافت انسان» البته با نظم رتبی خاص ، به عنوان شاخص های کرامت ذاتی انسان در اندیشه ایشان مطرح می شود. همچنین برمبنای تعریف و شاخص های کرامت ذاتی، این نتیجه به دست می آید که آزادی جزء بدیهیات زندگی فردی و اجتماعی است و هیچ موضوع عملی ای به جز قیود عملی تشکیل اجتماع نمی تواند آن را محدود کند. بر همین اساس آزادی تفکر نیز منتج از کرامت ذاتی و متاثر از شاخص های آن بوده و کرامت ذاتی مبنای اصلی در هویت بخشی به آزادی در حیات اجتماعی است.
    کلید واژگان: آزادی, اختیار, خلقت ممتاز, عقل, علامه طباطبایی, کرامت ذاتی, فطرت}
    Mohammad Sadiq Nosratpanah *, Mohamaad Mahdi Seyfi
    The Article with a focus on the Opinion of Allameh Tabatabaee seeking to concept and features of human dignity. Therefore, based on “methodological hermeneutics” method and refers to librarian resources of Allameh Tabatabaee, define the concept of human dignity. Then fits to this concept refers to features of human dignity in Allameh Tabatabaee’s though. After that trying to show relations between this features. Conclusion based on Allameh Tabatabaee’s thought illustrate concept of human dignity is: “kind of dignity that is common between humans and proposed in creation process based on human nature”. Finally features of human dignity refers to Allameh Tabatabaee’s thought are: “inherent dignity”, “prominent of human creation”, “Centrality of human for other creatures”, “nature”, “wisdom”, “knowledge”, “free will”, “Acceptance of a divine trust”, “Human caliphate” that regulate in systematic rules that shown in conclusion of this article. So this features are evidence that prove being of human dignity in Allameh Tabatabaee’s thought.
    Keywords: human dignity, allameh tabatabaee, inherent dignity, prominent of human creation, nature, wisdom, free will}
  • صادق گلستانی*
    توجه به اهمیت دین در زندگی باعث شده تا تبیین های مختلفی در باره ضرورت وجود دین و دین داری در شاخه های مختلف علمی صورت پذیرد. یکی از انواع تبیین -که در تفسیر المیزان نیز انعکاس یافته است- رویکرد اجتماعی است که مسئله اصلی این مقاله را شکل می دهد و به این پرسش پاسخ می دهد که المیزان چگونه ضرورت وجود دین در جامعه را اثبات می کند؟؛ به عبارت دیگر بر اساس کدام مبانی معرفتی و با چه سازوکاری حضور دین را در زندگی اجتماعی توجیه پذیر و ضروری می داند؟ بدین منظور با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی پاسخ این مسئله در این مقاله بررسی می شود و بیان خواهد شد که مطابق برخی از مبانی انسان شناختی و هستی شناختی تفسیر المیزان؛ از قبیل استخدام گری و پیدایش اختلافات اجتماعی، غایات وجودی اجتماعی بودن و سنت های اجتماعی الهی، می توان حضور دین را در جامعه ضروری می سازد.
    کلید واژگان: دین, فطرت, غایات وجودی, اختلافات اجتماعی, سنت های الهی}
    Sadeq Golestani *
    Paying attention to the importance of religion in life has led to various explanations about the necessity of religion and religiosity in different branches of science. One type of explanation - which is also reflected in Al-Mizan's interpretation - is the social approach that forms the main issue of this article and answers the question: How did Al-Mizan prove the necessity of religion in society? In other words, on the basis of which epistemological principles and by what mechanism did he consider the presence of religion in social life justifiable and necessary? For this purpose, using analytical and descriptive methods, the answer to this problem is examined in this article and it will be stated that according to some anthropological and ontological principles, the interpretation of Al-Mizan; Such as employment and the emergence of social differences, the existential ends of being social, and the divine social traditions, can make the presence of religion in society necessary.
    Keywords: religion, Nature, Existential Ends, Social Differences, Divine}
  • حسین احمدی سفیدان
    بررسی رابطه امرسیاست و اخلاق در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) دغدغه این پژوهش است. از روش هرمنوتیک متن محور به مثابه روش تحلیل و از نظریه دو فطرت به مثابه چارچوب نظری استفاده شده است. این نظریه بر اساس فطرت اولیه به دو قسمت فطرت مخموره و محجوبه تقیسم می شود. نظر به اهمیت این موضوع این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش است: «مناسبات امرسیاست و اخلاق در اندیشه سیاسی امام خمینی چیست؟» یافته های تحقیق نشان می دهد علم سیاست جزو علوم نافع و متکفلان آن انبیاء و ائمه اطهار و به تبع آن ولی فقیه، در واقع راهبر جامعه به صراط مستقیم است. براساس فطرت مخموره و محجوبه، در انسان چهار قوه عاقله، غضبیه، شهوت و وهم قابل شناسایی است. امر سیاست و قوای انسان به شکل پیچیده ای درهم تنیده شده اند. در امور سیاسی بدون توجه به فضایل و رذایل اخلاقی گام برداشتن در صراط مستقیم امری دشوار است. تشکیل حکومت اسلامی و توجه به امرسیاست موجب افزایش فضایل اخلاقی و کاهش رذایل اخلاقی می شود. از سوی دیگر گسترش فضائل اخلاقی باعث حاکمیت سیاستمداران و مدیران بافضیلت و شایسته می شود. تعالی اخلاق، تعالی سیاست و تعالی سیاست تعالی اخلاق را بر عهده دارد.
    کلید واژگان: امرسیاست, اخلاق, اندیشه سیاسی, امام خمینی (ره), کتاب شرح چهل حدیث, فطرت}
    Hossein Ahmadi Sefidan
    The study of the relationship between politics and ethics in the political thought of Imam Khomeini is the main concern of this research. The theory of two natures is used as a theoretical framework. This theory, based on original nature, is divided into two parts: the natures of Makhmooreh and Mahjoobeh. The research findings show that politics is one of the advantageous sciences and prophets and the Imams and, consequently, the supreme leader who is indeed the leader of the society to straightway, are responsible for politics. Based on the natures of Mahmooreh and Mahjoobeh, there are four faculties in human, rational, wrath, lust and illusion. The politics and forces of man have been interwoven in a complicated way. It is difficult to take steps to the straight way in political affairs, regardless of moral virtues and vices. The  formation of an Islamic government and the emphasis on politics will increase moral virtues and reduce moral misconduct. On the other hand, the expansion of ethical virtues leads to the rule of competent politicians and managers. Therefore, strengthening morality is undertaken by strengthening politics and strengthening politics is undertaken by morality strengthening.
    Keywords: Politics, Ethics, Political Thought, Imam Khomeini (RA), book Description ofForty Hadith, Fitrah}
  • مهدی قربانی *
    وحدت و کثرت یکی از مسائل مهم در تاریخ اندیشه سیاسی است که گرایش به هریک از آنها می تواند در همه عرصه های سیاسی را تاثیرگذار باشد. در طول تاریخ، دیدگاه مختلفی در مواجهه با این دو مسئله بیان شده است. جایگاه سیاست اسلامی پس از انقلاب اسلامی در تاثیرگذاری بر تحولات فکری سیاسی دوره معاصر ما را بر آن داشت تا این مسئله و پیامدهای آن را بررسی نماییم؛ با هدف که راهنمای نظری مناسبی برای پیشبرد عمل سیاسی ارائه شود. برای رسیدن به هدف ، پاسخ به سئوال از مناسبات وحدت گرایی و کثرت گرایی اهمیت پیدا می کند. در سیاست اسلامی بر ضرورت توامان وحدت و کثرت در زندگی سیاسی تاکید می شود که مبتنی بر مبانی خاصی است. براین اساس، با فطری دانستن وحدت و طبیعی دانستن کثرت، ارائه راهکارهایی برای تحقق وحدت و کثرت در جامعه سیاسی ضروری قلمداد می شود که با بکارگیری آنها می توان شرایط لازم را برای تحقق وحدت گرایی و کثرت گرایی اعتدالی یا همان وحدت در عین کثرت مهیا ساخت. پیروی از دین توحیدی، ولایت مداری، حق محوری ازجمله راهکارهایی هستند که می توانند در نهایت وحدت مورد نظر در جامعه سیاسی را محقق سازند. در فرایند پژوهش از روش تحلیل توصیفی و تحلیل تفسیری استفاده شده است.
    کلید واژگان: وحدت گرایی, کثرت گرایی, سیاست اسلامی, فطرت, طبیعت}
    mahdi ghorbahni*
    Unity and plurality have always been rendered as important issues in the history of political ideology, tendency to either one can affect all political fields. In the course of history, various viewpoints have been presented on confrontation between the two key issues. The status of Islamic politics in post-Revolution Iran and its impact on intellectual and political developments in the contemporary world, motivated the author of these lines to study this issue and its consequences in the hope of creating an appropriate theoretical guideline for the progress of the political act. To realize this goal, there should be first found appropriate answers to the quality of relations between monism and pluralism. Islamic politics has placed emphasis on dual necessity of unity and plurality in political life based on certain fundamentals. On this basis, considering unity as a quiddity and plurality as a natural phenomenon, we must present strategies for realization of unity and plurality in the political community. Applying this strategy will pave the way for preparation of required conditions for realization of moderate monism and pluralism, i.e. unity in plurality. Belief in monotheism, belief in the Guardianship of the Islamic jurist, and rights-centrism are among the approaches that can ultimately realize the expected unity in political society. The methodology in this paper is based on an analytical-descriptive and analytical-interpretive method.
    Keywords: Monism, pluralism, Islamic politics, fitrat (inherent nature of man), nature}
  • مرتضی یوسفی راد
    در عصر مدرن امور سیاسی اجتماعی بر پایه باور به حق رای همگان سامان می‏پذیرد. فیلسوفان اسلامی با مواجهه با این مسئله، به خردورزی در آن برمی‏آیند و به این نتیجه می‏رسند که در تفکر اسلامی، حق و تکلیف، ملازم و پابه‏پای هم بوده، با یکدیگر مبنای سامان‏دهی امورند؛ مرتضی مطهری پایه تحلیلی خود را از مسئله حق، توجه به دو مسئله می‏داند: یکی آنکه، حقوق طبیعی در طبیعت اشیا به ودیعت گذاشته شده و انسان نیز از جمله آنهاست؛ یعنی حقوق طبیعی در سرشت انسان به ودیعت نهاده شده، مبدا اختیارات و وظایف افراد در برابر یکدیگر است. دوم آنکه، حقوق بشر، فطری آدمی است و هر استعداد طبیعی، استحقاقی را برای انسان به‏نحو قوه تولید می‏کند. بنابراین، هر آنچه از مواهب اولیه طبیعی باشد، صاحب حق است؛ هرچند این حق بالفعل نباشد. وی حق را مبنای درک عقل عملی و مبنای تعاملات افراد جامعه و دولت و مردم می‏داند و معتقد است احکام شرعی (فردی و سیاسی اجتماعی) به منظور حفظ حقوق فطری بشر است. نزد وی جامعه و نظام سیاسی دارای شخصیت حقیقی بوده و خود لوازم آن مثل امام و امامت جامعه صاحب حق می باشند و در تقدم و تاخر حقوق فرد و جامعه تقدم بر حقوق جامعه است.
    کلید واژگان: عصر مدرن, حق, حقوق, حقوق طبیعی, تکلیف, فطرت, اسلام}
    Morteza Yousefi Rad
    In the modern age, socio-political affairs are organized based on the belief in universal suffrage. At the same time, governments interfere in all aspects of the people’s lives. After facing the significance of the people’s rights in the modern age and the demands for these rights in modern Iran, the Islamic philosophers started to think about it and reached the conclusion that in the Islamic thought, rights and obligations are intertwined and together, form the basis for organizing the affairs. However, in terms of priority, rights have precedence over obligations. Morteza Motahari puts the basis of his conception of the right with regard to two issues: first, the natural rights have been granted to all species, including the man, and this is the source of the people’s rights and obligations against each other. Second, the human rights are natural to the man and every natural capacity creates a potential right for the man. Therefore, what is among the inborn natural gifts, is the subject of a right, although not necessarily an actual one. He maintains that the function of religious rules and orders is to preserve the natural rights of the man, although due to the difference in principles, these rights do not fit the western declaration of human rights. He regards the right as the basis for understanding the practical reason and the foundation of interactions between the people in the society. In discussing the relationship between rights and obligations, he considers the right as taking benefits and the obligation as being bothered and believes that every benefit has its own bothering and these two concepts are correlated.
    Keywords: the Modern Age, the Right, rights, natural rights, obligation, nature, Islam}
  • مجتبی زارعی*
    این مقاله با اتخاذ رویکرد هرمنوتیکی- قیاسی، در صدد بررسی این موضوع برخواهد آمد که آیا مبانی فطرت، پاسخگوی «شدن» آدمی هستند و می توانند تحولات و دگرگونی های جهان معاصر را تبیین نماید یا اینکه استعدادهای وجودی و آموزه های مستخرج از فطرت به دلیل ناکارآمدی در تبیین وضع انسان و جهان، این ظرفیت وجودی و آموزه های فطرت گرا، در اندازه معنویت غیر سازنده به حاشیه رانده شده و به منظور سامان دادن زندگی اینجهانی و انسانی باید به معارف و پارادایمی دیگر از قبیل سکولاریسم توسل جوییم. در همین راستا ابتدا به تعریف مفهوم فطرت خواهیم پرداخت و چگونگی مواجهه ی این مفهوم با جهان واقع را از نظر خواهیم گذراند، پس از آن سکولاریسم را نیز مورد بررسی قرار داده و نوع تعریف و تبیین انسان، در این طیف از معرفت و چگونگی سامان مند شدن حیات انسان در آن، از نظر خواهد گذشت. در این مقاله، مشخصه های اصلی و مدعیات محوری معرفت مبتنی بر امر سکولار بررسی شده است سپس این مشخصه ها و مدعیات را با امکانات مادی اندیشه ی فطرت محور، مقایسه کرده ایم.
    کلید واژگان: فطرت, سکولاریسم, انسان, اخلاقیات}
    Mojtaba Zaree *
    This article with adoption Comprative-Hermeneutic approach looking for discover whether “Fetrat” foundations can address the “being” of human and changes in the contemporary world or for doing that we should use Secular approaches? For this purpose, in first place we define “Fetrat” concept and it’s exposures with real world and then we explore Secularisms connotations and human definition in this approach. In this article the claims of Secular approach and Fetrat approach and their facilities have been compare with each other.
    Keywords: Fetrat- Secularism- Human Being- Morality}
  • مجتبی زارعی
    بازخوانی عالم واقع با توجه به مفهوم وامکانات« فطرت » درگاه های بسیاری را بر اندیشه ی ما خواهد گشود . امروزه در گیر و دار مشکلات عدیده ی مادی و معنوی ای که فرارویزمانه و جامعه ی ماست ، استلزام چنین رویکردی بیش از پیش احساس می شود چرا که در چنین وضعیتی ما شاهد این امر هستیم آنچه بیش از همه مورد اغماض قرار گرفته است بحث « رعایت انسان » است . بازگشت به استعدادها و اندیشه ی فطرت گرا به معنای مهیا کردن شرایط بیرونی به منظور عرصه ای جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه ی انسان است ؛ بطوریکه انسان اعتبار « مثال » پروردگار بودن را بیابد . در این مقاله در صدد برخواهیم آمد که با وارد کردن مفهوم، قوه و فعل « فطرت » در گفتمان سیاست خارجی امکاناتی را که این مفهوم خواهد توانست به روی انسان در این عرصه ببخشد و هم هنگام بازدارندگی هایی را که بر آن اعمال می کند ، مورد تبیین و بررسی قرار دهیم .
    کلید واژگان: فطرت, سیاست, رئالیسم, ایده الیسم, دیپلماسی}
  • عبدالمطلب عبدالله
    تفکر فیلسوفان در طراحی جامعه مطلوب است، به این امید که در عالم واقع تمام یا برخی از جنبه های آن تحقق یابد. نظرات فیلسوفانی چون «افلاطون»، «لاک» و حتی در دوران معاصر، تئوری عدالت «جان رالز» با این هدف و مقصود بوده است. در اندیشه سیاسی اسلام نیز با توجه به آموزه های قرآنی و سنت نبوی و ائمه معصومین: در بحث حکومت و حاکمیت و شرایط جامعه مطلوب، فیلسوفان اسلامی درصدد ارائه طرحی برای جامعه مطلوب می باشند. در این مقاله تلاش شده است جایگاه سعادت به عنوان هدف و غایت جامعه مطلوب اسلامی در اندیشه علامه «طباطبایی» فیلسوف و مفسر اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. از دیدگاه علامه طباطبایی، جامعه ای به سعادت می رسد که حرکتش در مسیر فطرت انسانی و نظام آفرینش باشد. حکومت مطلوب، حکومتی است که براساس دین و فطرت، جامعه را به سعادت برساند. ازاین رو، جامعه ای به سعادت دنیوی و اخروی می رسد که دین منطبق با فطرت بر آن جامعه حکومت کند. اما هدف از تشکیل حکومت این است که هر فردی از افراد جامعه به کمال لایق خود برسد و در نیل به سعادت، کسی و چیزی مانع وی نگردد.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, حکومت دینی, سعادت, فطرت, حاکمیت, اسلام}
    Abd Al Mutalib Abdullah
    Philosophers’ thoughts are directed at building an ideal society with the hope that all or some constituent elements of such a society will be made possible in the real world. Philosophers such as Plato, and Lock, and even John Rawls’ theory of justice in the contemporary world are aimed at creating such a society. In the Islamic political thought, Muslim philosophers, having taken into consideration certain Qur’anic teachings, traditions received from the Prophet Muhammad and the Infallible Imams regarding the issue of ‘government’ and ‘sovereignty’ and the conditions of an ideal society, have sought to present a good model of a desired or ideal society. In this article an attempt has been made to give a clear picture of the position of “happiness” as an end in an Islamic ideal society as depicted in the thoughts of AllÁmeh ÓabÁÔabÁÐ, the well-known Muslim thinker and Qur’anic commentator (exegete). According to AllÁmeh ÓabÁÔabÁÐ, a society can attain happiness if it moves along the road of human nature (disposition) and is in perfect harmony with the existing system of universe. For him, an ideal government is one that, while laying its foundation on religion and human nature, strives to lead humans toward happiness. Therefore, a society cannot reach happiness in this world and in the hereafter unless it has been governed by a religion which has its roots in human nature. However, governments are intended to set the stage for every individual in the society to attain to his or her own deserved perfection and to move away all the obstacles for them to attain happiness.
    Keywords: YAllAmeh OabAOabAD, religious government, happiness, human nature, sovereignty, Islam}
  • علی علی حسینی*، محمود فلاح، فهیمه قائمی
    در میان نظریات گوناگونی که درباره رابطه انسان و دولت وجود دارند، اندیشه هایی وجود دارند که معتقدند برای به سعادت رساندن انسان، دولت می باید با هدف تربیتی به کنترل مناسبات انسان و روح او بپردازد؛ اعتقادی که از یونان با افلاطون آغاز شد و در حوزه اندیشه اسلامی بستر مناسب یافت و توسط فارابی شرح و تعدیل داده شد. افلاطون و فارابی در طرح نظریه سیاسی خود، تربیت را به عنوان مفهوم اساسی تلقی نموده و دولت را بدون تحدید و تقید، موظف به تحقق آن نمودند؛ اما از مهمترین سوالاتی که برای زمینه شناسی این اندیشه ها مطرح می شود آن است که چه تصویری از انسان، نیازها و توانایی های او مفروض گرفته شده است که براساس آن، چنین الزاماتی برای نیل به کمال، در قالب نظریات سیاسی تربیتی تدبیر و توجیه گردیده است؟ این تصویر به ظاهر، عدم اطمینان آنها از توانایی انسان برای اعتلای خویش و نابرابری انسان ها در استفاده یا بهره مندی از عقل است. ارائه تصویری از انسان در دیدگاه متفکران معتقد به دخالت دولت در تربیت، با تکیه بر فهم انسان شناسی نمایندگان برجسته آن افلاطون و فارابی با هدف تحصیل درک صحیحی از تدابیر سیاسی تربیتی آنها می باشد. شرح مقایسه ای دیدگاه انسان شناسی این متفکران و تاثیر آن بر نظریات سیاسی تربیتی ایشان، پس از ارائه خلاصه ای از اندیشه های سیاسی و تجویزات تربیتی افلاطون و فارابی آورده می شود و مشخص می سازد که اعتقاد به نابرابری انسان ها در بهره مندی از عقل و قوای نفسانی، بی اعتمادی به فطرت و تربیت پذیری متفاوت انسان ها، لزوم هدایت یا کنترل آنها را ضروری میسازد که پیگیری آن به صورت وسواس گونه موجبات نظرات افراطی اصلاح و تصفیه انسانها را در پی دارد.
    کلید واژگان: تربیت, فطرت, دولت, دخالت حداکثری, افلاطون, فارابی, انسان شناسی}
    Ali Ali?Hosseini*, Mahmood Fallah, Fahimeh Qaemi
    Among miscellaneous views on the relationship between people and the state, there are some that believe the state must control the relations between the human and the soul with an educational purpose to bring about prosperity for human beings; a belief, which was developed by Plato in ancient Greek and was explicated and moderated by Farabi on the grounds he set for its development in Islamic thought. In proposing their political views, Plato and Farabi considered education as an essential concept and thought of the state as obliged to make it come true without any limitation. However, of the important questions that are posed to investigate those views is how the human and his needs and abilities are pictured, on the basis of which requirements are taken into account and justified in the form of politico‐educational views to reach perfection. Apparently, that picture shows lack of sureness about humans’ ability to elevate themselves and inequalities among them in using or taking advantage of reason. The purpose of picturing the human being from the standpoint of the thinkers that believe in the involvement of the state in education with a focus on anthropological understanding of the leading pioneers of that view, i.e. Plato and Farabi, is to gain a better appreciation of their politico‐educational measures. A comparative elaboration on the anthropological standpoints of those thinkers and their impact on their politicoeducational views will follow a short introduction to Plato’s and Farabi’s political thoughts and educational prescriptions. This paper will show that the belief in inequality of human beings in using their reason and sensual faculty, distrust in nature and different levels of educability of human beings will necessitate their guidance or control that will result in extremist views on the correction and purification of the human being if followed meticulously.
    Keywords: anthropology, education, nature, state, maximuminvolvement, Plato, Farabi}
  • حسن شفیعی، بهرام زاهدی*

    امروزه در ادبیات علوم اجتماعی، واژه توسعه دارای بار معنایی ویژه ای است که در تلازم با پاره ای از پیش فرضهای فلسفی و فرهنگی بوده و حاکی از نگاه خاصی به حیات فردی و اجتماعی انسان می باشد.معمار نظام جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره)  منادی پیمودن مسیر دیگری غیر از نسخه های شناخته شده شرقی و غربی جهان معاصر، در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و بنای کار ایشان بر پاسخ گویی همه جانبه دین اسلام به تمام نیاز های فرد و جامعه استوار است و لذا توسعه مطلوب از دیدگاه ایشان دارای ویژگی هایی خواهد بود که با تعریف توسعه در نگرش های دیگر متفاوت است.فرضیه ما این است که با توجه به نقش تعیین کننده مبانی فلسفی بر نظریه پردازی های سیاسی،اقتصادی و اجتماعی، تعریف مفهوم عدالت نزد امام خمینی (ره)، تعیین کننده ویژگی های توسعه مطلوب در اندیشه ایشان می باشد.در واقع درصدد پاسخ گویی به این سوال هستیم که تعریف مفهوم عدالت چه تاثیری بر تعیین ویژگی های توسعه مطلوب در اندیشه امام خمینی (ره) داشته است؟روش این پژوهش مبتنی بر رهیافت تفسیرگرایی و روش تحلیل کیفی است.داده ها به صورت کتابخانه ای گردآوری شده اند و با تکنیک دور هرمنوتیکی (ضمن پیش فرضی متفاوت) مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های این تحقیق که با مراجعه به کلام و نوشته های امام خمینی (ره) گردآوری شده است نشان می دهد که توسعه مطلوب از منظر امام خمینی (ره) دارای ویژگی های خاصی خواهد بود که در ذیل دیدگاه اسلامی ایشان از هستی، انسان و سعادت او شکل گرفته است. پنج ویژگی اصلی: جهت گیری کلی به سمت سعادت نهایی، استقلال و خودکفایی، توانمندی، قانونگرایی و تحقق عدالت اجتماعی در نگاه امام خمینی (ره) لازمه یک توسعه مطلوب می باشد. عنصر کلیدی در تعیین ویژگی های توسعه مطلوب در اندیشه امام (ره) مفهوم عدالت است که هم ناظر به قرار گرفتن انسان در مسیر تعالی روحانی است و هم تضمین کننده عدالت اجتماعی.

    کلید واژگان: عدالت, توسعه, وحدت وجود, سعادت, فطرت, عدالت اجتماعی}
    Hassan Shafiee, Bahram Zahedi *

    Nowadays, the word of development has special manning in literary of social science which has along with some of cultural and philosophy theories and also it shows special view to individual and social life. Architecture of Islamic Republic of Iran, Imam Khomeini was speaker of other ways; except of known eastern or western copies of recent world. He was leader in political, social, economic, cultural domains and his base of working was responding to the all side of individual and societies necessities according to Islam religion; so ideal development will have qualification which is completely different of word development definition rather than other views. Our hypothesis is meaning of judgment base on Imam Khomeini opinion identifies qualifications of ideal development with attention of main role of basic philosophy from political, economic and social theories. In fact, we are going to search how impression has been judgment meaning definition on assignment of ideal development qualifications from Imam thinking? This research way is base on interpretation approach and quality analyzing. All data are gathered in library frame and studied according to hermeneutic technique (different pre–hypothesis). All Gathered research outputs which have accorded based on Imam Opinions show that ideal development will have special characteristics which are issues of his Islamic view with regard to existence, humanity and fortune of man. Five main qualifications based on Imam Thinking are as below items which are necessities to goal ideal development; Getting direction toward the ultimate fortune, Independency, Empowering, Obligated to the legal, Reach to the social judgment. The key word according to Imam Opinion is judgment description for determination of ideal development qualifications since it observes man who stays in most high spirit and also guarantee for social judgment.

    Keywords: judgment, development, unity, Fortune, nature, Social Judgment}
  • سیدجلال دهقانی فیروزآبادی*
    این مقاله در صدد واکاوی مفهوم و الگوی نظم جهانی در نظریه اسلامی روابط بین الملل است. در این نظریه استدلال می شود که «نظم جهانی عادلانه» موضوع اصلی نظریه اسلامی روابط بین الملل بوده و در هسته آن جای دارد؛ به گونه ای که نظریه اسلامی روابط بین الملل، به عنوان یک نظریه سیاسی کلان و نظام مند، به جای توضیح کنش و واکنش واحدهای سیاسی متعامل یا تبیین تاثیر نظام بین الملل بر رفتار آنها، مفهوم و الگویی از نظم جهانی را ارائه می دهد؛ نظمی که در سطح ساختاری چگونگی آرایش و چینش کنشگران و الگوی رفتاری آنها، و در سطح کارکردی شرایط لازم برای همزیستی مسالمت آمیز و سپس زندگی سعادتمند و حیات طیبه انسان ها و جوامع انسانی را تامین و تبیین می کند. از این رو، نظم معنا و مفهومی توصیفی، هنجاری و تحلیلی باید هم ناظر بر چگونگی سامان یافتن کنشگران در وضعیت موجود و هم معطوف به ایجاد شرایط زندگی مطلوب جهانی باشد.
    کلید واژگان: نظریه, نظم, عدالت, فطرت, روابط بین الملل, ارزش, عقل, نقل, اسلام, اعتبار}
    This article attempts to examine the concept and pattern of world order in the Islamic theory of International Relations. It will argue that “a just world order” is the main subject of the Islamic theory of International Relations and it is also considered as the core of it. The paper will further argue that the Islamic theory of International Relations instead of explaining the interactions among political units or the effect of the international system on their behaviors, as a macro and systematic political theory will rather present the world order model. The order which provides and describes the context at the structural level where the arrangement of the actors and their behavioral patterns are shaped, while the necessary conditions for the peaceful coexistence and eventually blissful life of humans and human societies are expressed at the functional level. Accordingly, the order will gain descriptive, normative and analytical meaning which will supervise the organization of the actors in the existing situation and create global favorable living conditions as well.
    Keywords: Theory, Order, Justice, Nature, International Relations, Values, Wisdom, Quote, Islam, Credibility}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال