به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ولی فقیه » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ولی فقیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسعود کاویانی، علی شیرخانی*، مقصود رنجبر

    مردم سالاری دینی از مهمترین دغدغه های امروزین جامعه فرهیختگانی است. این نظریه از انقلاب مشروطه در ادبیات سیاسی ایران جلوه گر، و پس از انقلاب اسلامی به عنوان پاسخ به پرسش از مشروعیت این نظام تثبیت شد.(پیشینه). با این حال این نظریه همواره مورد مناقشه بوده است؛ عده ای با تمسک به مولفه های لیبرال دموکراسی، آن را فاقد معیارهای مردم سالار و برخی نیز با توجه به مولفه هایی از قبیل مشارکت، رضایت مردم و تقسیم قوا آن را بهترین الگوی مردم سالاری می دانند (مساله). شهید مطهری از جمله متفکران نوگرا و معرفت اندیشی است که درباره مردم سالاری دینی نظریه پردازی کرده است. از آنجا که وی مهمترین نظریه پرداز انقلاب به شمار می آید، شایسته است نظریه ی این متفکر واکاوی شود.مقاله حاضر با روش تحلیلی انتقادی مبتنی بر هرمنوتیک مولف محور قصدگرای اسکینر در صدد نقد و بررسی این نظریه است (روش)؛ و به طور مشخص در پی آن است که این نظریه مبتنی بر چه اصولی است و چه نقدی برآن وارد است؟ (سوال). این نظریه، مردم سالاری را به مثابه روش قلمداد کرده و با تاکید بر امکان مردم سالاری دینی، شان نظارتی برای ولی فقیه قائل است (فرضیه). یافته ها حاکی از آن است که بر اساس نظریه شهید مطهری دو موضوع آزادی و نقش مردم در حکومت از اهمیت بالایی برخوردار است اما جایگاه و عملکرد ولی فقیه به عنوان یکی از ارکان مردم سالاری دینی دارای ابهام است (یافته).

    کلید واژگان: مردم سالاری دینی, حکومت دینی, انقلاب اسلامی, ولی فقیه, شهید مطهری}
    Masoud Kaviani, Ali Shirkhani *, Maqsood Ranjbar

    Religious democracy is one of the most important concerns of today's cultured society. This theory was first proposed in the political literature of Iran during the Constitutional Revolution, and after the Islamic Revolution, it was established as a response to the question of the legitimacy of this system (background). However, this theory has always been disputed; while some, insisting on the components of liberal democracy, consider it to be lacking in democratic standards, others consider it to be the best model of democracy due to factors such as participation, people's satisfaction, and division of powers (problem). Martyr Muṭahharī is one of the modernist thinkers who has theorized about religious democracy. Given that he is considered the most important theoretician of the Revolution, it is appropriate to examine the theory of this thinker. The present article aims to critically analyse this theory with the critical analytical method based on Skinner's authorial intentionalism hermeneutics (method), and it specifically seeks to identify the principles on which this theory is based and analyse it critically (question). This theory considers democracy as a method and by emphasizing the possibility of religious democracy, it assigns a supervisory role to the Guardian Jurist (hypothesis). The findings indicate that according to the theory of Martyr Muṭahharī, the issues of freedom and the role of the people in the government are of great importance. However, the position and function of the Guardian Jurist as one of the pillars of religious democracy remains ambiguous (findings).

    Keywords: Religious Democracy, Religious Government, Islamic Revolution, Guardian Jurist, Martyr Muṭahharī}
  • محمد بازرگانی، سید علی مرادخانی*، علی سعیدی، محمود تشکری

    تحقق کامل و دقیق سیاست ها و تدابیر ولی فقیه در نیروهای مسلح، یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که ذهن بسیاری از فرماندهان و مسیولین را به خود مشغول کرده است. درواقع مسیله پژوهش این است که چه سازوکارها و الزامات ابزاری منظم و منسجم (نظام) برای تحقق کامل سیاست ها و تدابیر ولی فقیه در نیروهای مسلح ضروری است. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال طراحی نظامی است که بتواند سیاست های ولی امر مسلمین در نیروهای مسلح را به صورت دقیق و کامل محقق کند. این پژوهش از نظر روش، ترکیبی از کیفی و کمی است؛ روش نمونه گیری هدفمند و منظم است و برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شده است و تحلیل داده ها از طریق روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار maxqda صورت گرفت که حاصل آن حدود 641 گزاره ی پایه، 69 مضمون سازمان یافته و 8 مضمون فراگیر شد. سپس اعتبار داده های به دست آمده از پرسشنامه ها، از طریق نرم افزار SPSS ارزیابی گشت. درنهایت این نتیجه حاصل شد که مولفه های اصلی شناسایی شده برای الگوی نهایی نظام که عبارت اند از: فهم درست، کارکردها، ساختار، فرایند، اجرا، واپایش اثربخشی نظام، قو ت ها و ضعف ها،. با تمام شاخص های مربوط، و هر سه زیرنظام با تمام اجزاء آن به طور قاطع مورد تایید قرار گرفته است.

    کلید واژگان: نظام, سیاست ها, تدابیر, ولی فقیه, نیروهای مسلح}
    Mohammad Bazargani, Seyed Mohsen Moradkhani *, Ali Seedi, Mahmood Tashakori

    The complete and accurate implementation of the policies and measures of the Supreme Leader in the armed forces is one of the most fundamental issues that has occupied the minds of many commanders and officials. In fact, the problem of the research is what mechanisms and requirements of a regular and coherent tool (system) are necessary for the full realization of the policies and measures of the Islamic jurisprudence in the armed forces. In this regard, the current research is looking for a military design that can accurately and completely realize the policies of the guardian of Muslims in the armed forces. In terms of method, this research is a combination of qualitative and quantitative; The sampling method is purposeful and systematic, and a semi-structured interview tool was used to collect data, and data analysis was done through thematic analysis method using maxqda software, which resulted in about 641 basic propositions, 69 organized themes, and 8 comprehensive themes. Then the validity of the data obtained from the questionnaires was evaluated through SPSS software. In the end, it was concluded that the main components identified for the final model of the system, which are: correct understanding, functions, structure, process, implementation, and measuring the effectiveness of the system, strengths and weaknesses. With all relevant indicators, and all three subsystems with all its components have been decisively approved.

    Keywords: System, Policies, Measures, supreme leader, Armed forces}
  • سعید دارستانی فراهانی، محمدحسین توانایی*، فیض الله اکبری دستک

    موضوع این پژوهش بررسی نسبت علم در مفهوم امام مبین در قرآن کریم و تفاسیر شیعه و اهل سنت از آن و نسبت سنجی آن با علم در مفهوم با نظریه ولایت فقیه امام خمینی است و در آن تلاش شده است تا به این سیوال پاسخ داده شود علم امام مبین و علم در نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ فرضیه اولیه این پژوهش مبتنی بر این گزاره است که بررسی آیات و روایات و تفاسیر مختلف به ویژه تفاسیر شیعی نشان می دهد، علم در نظریه ولایت امام خمینی ناظر به اشراف و تسلط ولی فقیه بر ابواب فقه بوده و ترجیحا باید فردی باشد که در این زمینه دارای اعلمیت باشد و متفاوت از علم مندرج در مفهوم امام مبین است که مبتنی علم الهی و منتقل شده از سمت پیامبر به امامان معصوم می باشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با ابتنا بر داده های جمع آوری شده به روش اسنادی تلاش کرده است تا این موضوع را بررسی نماید. نتایج  تحقیق نشان می دهد که علم ولی فقیه با علم مندرج در مفهوم امام مبین تفاوت داشته و در ذیل آن قرار دارد. علم ولی فقیه اکتسابی و تدریجی، مربوط به ظواهر مسلمانان و نه بواطن آنها و معطوف به سامان بخشی سپهر عمومی و اجتماعی- سیاسی آنهاست ولی علم شخص معصوم (ع) ذاتی آنها، مربوط به ظواهر و بواطن مسلمانان و معطوف به ساحت فردی- شخصی و ساحت عمومی آنهاست. به همین ترتیب علم و دانش ولی فقیه با علم مندرج در مفهوم امام مبین کاملا متفاوت است

    کلید واژگان: علم الهی, امام مبین, ولی فقیه, امام خمینی, قرآن کریم, شخص معصوم(ع)}
    Saeed Darestani Farahani, MohamaadHosain Tavanayi *, Faiz Elah Akbari Dastak

    The topic of this research is to examine the ratio of science in the concept of Imam Mobeen in the Holy Quran and the Shia and Sunni interpretations of it and its comparison with science in the concept of Imam Khomeini's theory of jurisprudence and in it an attempt has been made to answer this question. What is the relationship between Imam Mobeen and science in Imam Khomeini's theory of jurisprudence? The primary hypothesis of this research is based on the proposition that the examination of various verses, narrations and interpretations, especially Shiite interpretations, shows that in the theory of Imam Khomeini's Wilayat, science is the overseer of the nobles and the mastery of the jurist over the chapters of jurisprudence, and it should preferably be a person who In this context, it has knowledge and is different from the knowledge included in the concept of Imam Mobeen, which is based on divine knowledge and transmitted from the Prophet to the infallible Imams. The current research has tried to investigate this issue with the descriptive-analytical method and based on the data collected in the documentary method. The results of the research show that the science of Wali Faqih is different from the science included in the concept of Imam Mobin and is below it. The knowledge of Wali Fiqh is acquired and gradual, related to the appearances of Muslims and not their homelands, and is aimed at organizing their public and socio-political sphere, but the knowledge of the innocent person (PBUH) is inherent to them, related to the appearances and homelands of Muslims, and is focused on the individual-personal sphere. and their public space. In the same way, the knowledge of the jurist is completely different from the knowledge included in the concept of Imam Mubeen

    Keywords: divine knowledge, Imam Mobin, Wali Faqih, Imam Khomeini, Holy Qur'an, Infallible Person}
  • عبدالرحیم صفایی اردکانی، مهدی شیخ موحد*، روح الله رحیمی

    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه ولی فقیه در تبیین راهبردهای کلان سیاست خارجی ج.ا. ایران است. آنچه در این میان حایز اهمیت است اینکه جایگاه ولی فقیه در حوزه سیاست خارجی با استناد به قانون اساسی و یا ورای آن است؟ فرضیه مقاله این است: نهاد ولایت فقیه و منصب رهبری وظیفه تبیین و تعیین سیاستگذاری کلان در حوزه سیاست خارجی را بر عهده دارد و این وظایف به دلیل «نقش» این نهاد بر مبنای اصول قانون اساسی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که سایر نهادها از جمله وزارت خارجه نقش اجرایی دارد. با توجه به اینکه جنبه های تعیین کننده، تبیین و کلان نگر در حیطه اختیارات ولی فقیه هستند و این جایگاه در قانون اساسی نیز بیان شده است، نهادهایی مانند وزارت امور خارجه، مجری سیاستگذاری هستند که حتی توسط مقام رهبری، مجلس، قوه مجریه و سایر نهادهای تصمیم ساز در حوزه سیاست خارجی نیز مورد نظارت واقع می شوند. به عبارت دیگر، وزارت خارجه تصمیم گیرنده و تصمیم ساز نبوده و مجری تصمیمات منبعث از قانون اساسی است. از این منظر، هر یک از نهادهای ذکر شده دارای جایگاه و مقام خود هستند و نمی توان میان اجرا و تبیین راهبردهای کلان سیاست خارجی قایل به همسانی شد. روش مقاله توصیفی_تحلیلی و چارچوب نظری نیز نظریه پیوستگی جیمز روزنا است.

    کلید واژگان: ولی فقیه, راهبردهای کلان, سیاست خارجی, ج. ا. ایران, وزارت امور خارجه}
    Abdolrahim Safaei Ardakani, Mehdi Sheykh Movahed *, Roholah Rahimi

    The purpose of the current research is to investigate the position of the legal guardian in explaining the foreign policy macro strategies of J.A. It is Iran. What is important is that the position of the legal guardian in the field of foreign policy is based on the constitution or beyond it? The hypothesis of the article is: the institution of religious authority and the position of leadership is in charge of explaining and determining macro policies in the field of foreign policy, and these duties are based on the principles of the constitution because of the "role" of this institution. The findings of the research show that other institutions, including the Ministry of Foreign Affairs, have an executive role. Due to the fact that the determining aspects, clarification and macro-viewing are within the authority of the jurist and this position is also stated in the constitution, institutions such as the Ministry of Foreign Affairs are the implementers of policies that are even by the leadership, parliament, government The executive and other decision-making institutions in the field of foreign policy are also monitored. In other words, the Ministry of Foreign Affairs is not a decision-maker and is the executor of decisions based on the Constitution. From this point of view, each of the mentioned institutions has its own place and position and it is impossible to equate the implementation and explanation of foreign policy macro strategies. The method of the descriptive-analytical article and the theoretical framework is James Rosena's continuity theory.

    Keywords: Vali Faqih, macro strategies, Foreign Policy, Iran, Ministry of Foreign Affairs}
  • شعبان رضایی، عابدین مومنی، علی فقیهی

    نظام های سیاسی همواره نیازمند مسیله مشروعیت هستند تا خط رابط آنها و نظام های اجتماعی برقرار گردد. همین مهم زمینه ساز ظهور انواع نظریه های مشروعیت از ادوار گذشته تاریخی تا امروز بوده است. مجاری ظهور این مشروعیت گاه بر حسب موازین دینی و الهی، گاه بر اساس دستاوردهای فلسفی و اجتماعی و گاه مبتنی بر آرای سیاسی است. وجه دینی مشروعیت در اسلام شیعی نشان می دهد که عامل اصلی توجیه و مشروع ساختن ساختار حاکمیت شارع مقدس و آموزه وحیانی بوده است. با این حال دین مبین اسلام به دلیل شرایط حاد و خطیر این امر و اهمیت حیاتی مسیله اجتماع سیاسی نهایت احتیاط و توجه را در قالب توصیه ها و برقرارسازی شرایط مشخص را لحاظ نموده است. مفهوم ولایت که علاوه بر منبع قرآن و سنت و روایات ایمه معصومین به لحاظ اجماع و عقل نیز واجد حجیت لازم و برهان متقن است نشان می دهد که تا چه اندازه در زمان غیبت امام معصوم زعامت و ولایت جامعه اسلامی باید بر عهده فقیه واجد شرایط باشد. بر این اساس شروط پیشیینی ولایت و فقاهت همان محور و کانونی است که در اصطلاح «ولی فقیه» دیده می شود. بر اساس چنین نگرشی است که نظام اسلامی تحت قیمومیت و رهبری چنین فردی می تواند به اعتبار موازین اسلام شیعی دارای مشروعیت و وجاهت لازم باشد. اهمیت این موضوع سبب شده تا مقاله حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به مبانی، شرایط و ساز و کار مشروعیت یابی مفهوم «ولایت فقیه» و نظام اجتماعی و سیاسی تحت هدایت او را مورد بررسی و شناسایی قرار دهد.

    کلید واژگان: مشروعیت بخشی, ولایت, ولی فقیه, نظام اسلامی, اسلام سیاسی}
    Shaban Rezaee, Abedin Momeni, ali Faghihi

    Political systems always need the issue of legitimacy in order to establish a link between them and social systems. This important issue has paved the way for the emergence of various theories of legitimacy from the past to the present. The channels for the emergence of this legitimacy are sometimes based on religious and divine standards, sometimes on philosophical and social achievements, and sometimes on political views. The religious aspect of legitimacy in Shiite Islam shows that it has been the main factor in justifying and legitimizing the structure of the rule of the holy shari'a and the doctrine of revelation. However, due to the acute and serious circumstances of this matter and the vital importance of the issue of political community, the religion of Islam has taken the utmost caution and attention in the form of recommendations and the establishment of specific conditions. The concept of guardianship, which in addition to the source of the Qur'an and the Sunnah and narrations of the Imams, also has the necessary authority and sound argument in terms of obedience and intellect, shows the extent to which in the absence of the Infallible Imam Be. Accordingly, the preconditions for guardianship and jurisprudence are the same axis and focus that is seen in the term "Wali Faqih". It is on this basis that the Islamic system under the tutelage and leadership of such a person can have the necessary legitimacy and legitimacy in accordance with the standards of Shiite Islam.

    Keywords: Legitimacy, Velayat, Vali Faqih, Islamic system, Political Islam}
  • حسین عندلیب، محمدتقی طبرسا

    در هنگام وقوع حوادث طبیعی و دیگر سوانح، برخی از نیروهای داوطلب امدادی دچار آسیب های جسمی و یا ازدست دادن جان خود می شوند. از آن جا که در برخی مواقع نیروی امدادی حادثه دیده یا اولیای دم او جهت مطالبه خسارت و دیه به محاکم قضایی مراجعه می‎کنند که در صورت فقدان پوشش بیمه ای داوطلب و برخی موارد مقررات صریحی در این باره وجود ندارد، مسوول پرداخت دیه و خسارت های نیروهای داوطلب امدادی چه نهادی می‎باشد؟ فرضیه پژوهش آن است که با توجه به مبانی فقهی و برخی قوانین و مقررات، شرکت های بیمه و در صورت عدم وجود بیمه می توان با توجه به مصالح عالی و با صلاح دید ولی فقیه، حکومت اسلامی را مسوول پرداخت دیه و خسارت های وارده به این افراد دانست. از جمله نتایج این پژوهش آن است که قوانین موجود در موارد اضطراری پیش بینی خسارات وارده به نیروهای مردمی را انجام نداده است، لکن با توجه به فراز پایانی ماده 516 قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392 و دیگر قوانین و آیین نامه ها می توان ادارات و سازمان هایی که فراخوان امدادرسانی را صادر کرده اند، مسوول دانست و در صورت فقدان شرایط، به مسوولیت بیت المال قایل گردید. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است.

    کلید واژگان: دیه, خسارت, نیروهای داوطلب امدادی, ولی فقیه, حکومت اسلامی, بیت المال}
    Hosein Andalib

    In the event of natural calamities and other accidents, some members of volunteer rescuers may suffer from serious physical harms or they even may lose their lives. Since, in certain cases, the harmed volunteer forces or their avenger of blood refer to a judicial court to ask for the payment of damage or blood money about which there is no insurance coverage or explicit regulations and this has become a matter of question and doubt for judges and lawyers. Hence, the question which this research work seek to answer is that what institution is responsible for the payment of damage or blood money to the volunteer forces or rescuers. The thesis of the present research is, given the jurisprudential principles and fundamentals and certain other laws and regulations, insurance companies, and in case of nonexistence of any insurance coverage, the Islamic government can be made responsible at the discretion of a Muslim guardian jurisconsult or when supreme interests demand to pay for blood money or for the damage inflicted on these people. From among the conclusions reached in this research is that the existing laws, in emergencies, have not anticipated the damages inflcted on the people’s volunteer forces. However, considering the conluding phrases of the article 516 of the Islamic penal code ratified in 1392 and of other laws and bylaws, one can hold the offices and organizations which announce the call for providing relief responsible, and with no favourable circumstances, the public treasury is considered responsible for the payment of the damage or blood money.

    Keywords: blood money, damage, volunteer rescuers, guardian jurisconsult, Islamic government, public treasury}
  • علی محمد حکیمیان، محمدجواد ارسطا

    یکی از بنیان‌های حکومت اسلامی، مشروعیت قوانین و نظام حقوقی آن حکومت است. قوانین جامعه نیز زمانی مشروع است که حداقل مغایرتی با احکام شرعی نداشته باشد و این فقها هستند که احکام شرعی را در قالب فتاوای فقهی از ادله شرعی استنباط می‌کنند. بنابراین، قانونی مشروع است که مغایرتی با این فتاوا نداشته باشد، ولی فتاوای فقها در موضوع واحد می تواند متفاوت باشد. حال این سوال مطرح است که کدام یک از این فتاوا، در قانون‎گذاری معیار است؟ این نوشتار با تمسک به روش توصیفی تحلیلی بر این عقیده است که بسیاری از احتمالاتی که در حوزه فتوای معیار مطرح می‌شود، دچار خلط مبحث شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که فقه فردمحور را بستر بحث خود قرار داده‌اند؛ در صورتی که به انگاره‌ این نوشتار، فقه جامعه‎محور باید بستر بازشناسی فتوای معیار قرار بگیرد. در همین راستا این نوشتار می‎کوشد تا با بیان مولفه‎های فقه جامعه‌محور، آن را بستر اصلی استنباط فتوای معیار معرفی کند. هم‎چنین به این مطلب اشاره دارد که هیچ فتوایی به ‌طور انحصاری نمی‎تواند به عنوان معیار در قانون‎گذاری مطرح شود و تنها فتوایی معیار است که برآمده از فقه جامعه‎محور بوده و سه ویژگی منسجم‎بودن با دیگر فتاوا، توانایی حل معضلات و مطابقت با مقاصد شریعت را دارا باشد.

    کلید واژگان: فتوای معیار, قانون‎گذاری, ولی ‎فقیه, فقه جامعه محور}
    ali mohammad hakimian, mohammadjavad arasta

    One of the foundations of the Islamic government is the legitimacy of its laws and legal system. The governing laws in society are legitimate as long as they have no least inconsistency or contradiction with the religious prescripts (laws) and the Muslim jurists are those who deduce the religious prescripts from legal evidence and issue them in the form of jurisprudential fatwas. Therefore, a law is legal when it does not contradict with the judicial decrees(fatwas). However, the judicial decrees of the Muslim jurists as regards to a single subject-matter can be different. Now the question arises as to which of these judicial decrees can be a standard or criterion in legislation. Drawing upon the descriptive-analytic method, this article holds the view that many possibilities in the realm of the standard judicial decrees may fall into the state of confusion in such a way that scholars have put the individualistic jurisprudence the subject of their discussion while according to the thesis raised in this essay, the society-based jurisprudence should constitute the basis for the recognition of a standard judicial decree. In this connection, this article seeks to introduce the society-based jurisprudence as the main context for deducing standard judicial decree. It also makes mention of this issue that no judicial decree can be set as a criterion for legislation and that the judicial decree can be a standard one when it is derived from the society-based jurisprudence and can thus be characterized as being consistent with other judicial decrees, being able to resolve the problems and being in correspondence with the objectives of the Law (shariÝah).

    Keywords: standard judicial decree, legislation, the Muslim guardian jurist, society-based jurisprudence (fiqh)}
  • محمدعلی فریدونی خانیمنی، مسعود راعی دهقی*، غلامحسین مسعود، سید محسن ظریف کارفرد

    هدف پژوهش حاضر بررسی انتخاب کارگزاران در نظام سیاسی اسلامی است که ولی فقیه در راس آن قرار دارد. سوالی که مدنظر است اینکه: نقش آفرینی ولی فقیه در فرایند انتخاب و یا انتصاب کارگزاران در نظام سیاسی اسلامی با چه ادله ای قابل توجیه است؟ پاسخی که می توان ارایه کرد این است که ولی فقیه به عنوان تداوم حرکت انبیاء و معصومین در عصر غیبت از حیث پیاده کردن احکام اسلامی و شریعت و همچنین از حیث رعایت معیارهای مردم سالاری دینی، نقش مهمی در پیشبرد امور جامعه اسلامی، انتخاب کارگزاران شایسته و همچنین توجه به صلاح مردم در جامعه اسلامی بر عهده دارد. همین مسوولیت باعث نقش آفرینی مستقیم و غیرمستقیم ولی فقیه در امور انتخاب کارگزاران نظام اسلامی و حرکت بر مبنای اصلاح امور جامعه اسلامی است. بررسی حاضر نشان می دهد نظریه «نظارت فقیه» بدلیل عدم درک تمایز نظام اسلامی با سایر نظام ها و همچنین نادیده گرفتن نقش مصلحت در گره گشایی از مشکلات نظام اسلامی، نظریه ای ناقص است. در مقاله حاضر از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, ولی فقیه, کارگزاران, ج.ا. ایران, احکام اسلام}
    MohammadAli Fereidouni Khanimani, Masoud Raeidehaghi *, Gholamhossein Masoud, Seyyedmohsen Zarifkarfard

    The selection of agents in the Islamic political system has a special feature in which it emphasizes the implementation of Islamic rules in society and in the process of selecting agents, the opinion of the people is important. Accordingly, at the head of the Islamic system is the Supreme Leader, who, given the continuity of the Islamic government after the era of the Infallible Absence, can play a direct and indirect role in the selection or appointment of agents. The purpose of this study is to investigate the selection of agents in the Islamic political system, which is also headed by the Supreme Leader. While two competing theories, namely Velayat-e-Faqih and supervision of Faqih and their role in determining or not appointing agents of the Islamic system can be proposed as theoretical challenges in the present discussion. Therefore, the question that is considered is: What reasons can be used to justify the role of the Supreme Leader in the process of selecting or appointing agents in the Islamic political system? The answer that can be provided is that Vali-e-Faqih, as a continuation of the movement of the prophets and infallibles in the age of absence in terms of implementing Islamic rules and Sharia, as well as in terms of observing the standards of religious democracy, plays an important role in advancing the affairs of Islamic society. It also pays attention to the good of the people in the Islamic society. This responsibility causes the direct and indirect role of the Supreme Leader in the affairs of selecting the agents of the Islamic system and moving on the basis of reforming the affairs of the Islamic society. The present study shows that the theory of supervising the jurist is an incomplete theory due to the lack of understanding of the distinction between the Islamic system and other systems and also ignoring the role of expediency in solving the problems of the Islamic system. In the present article, a descriptive-analytical method has been used.

    Keywords: Political Islam, supreme leader, Agents, Selection-Appointment of Agents, Islamic Republic of Iran.}
  • محسن حسین دوست، فریدون اکبرزاده*، شیوا جلال پور، روح الله شهابی

    دین اسلام، نسبت به نظارت بر حاکم و زمامدار حکومت اسلامی تاکید دارد. مبانی اسلام نیز قدرت، بدون نظارت را موجب فساد دانسته و بر ضرورت نظارت تاکید دارد. نظارت بر ولی فقیه در زمینه شرایط و عملکردی است که لازمه آن، دانستن ویژگی های ولی فقیه و همچنین وظایف او از منظر فقه و قانون اساسی است که با توجه به اهمیت آن و نقش مهمی که فقها در این زمینه دارند، تاکنون بررسی جامعی از منظر فقه و قانون اساسی انجام نشده است. در اسلام ادله ای وجود دارد که نظارت بر ولی فقیه را اثبات می کند که عبارتند از: عدم عصمت، نصیحت حاکم، امانت بودن مسئولیت و جمهوریت حکومت. نظارت بر ولی فقیه شامل نظارت درونی و بیرونی است و مراجع ناظر بر وی نظارت الهی، همگانی و نهادینه را شامل می شود. برخی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت نقش مجلس خبرگان رهبری که نهاد فقاهتی در جمهوری اسلامی است و وظیفه قانونی این نظارت را به عهده دارد، اشاره می کند. در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی سعی شده تا نظارت و نحوه آن از منظر قانون اساسی و فقه مورد بررسی قرار گیرد و این رهیافت، دیدگاه های دیگر اندیشمندان اسلامی را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

    کلید واژگان: نظارت, فقها, ولی فقیه, جمهوری اسلامی, ایران}
    Mohsen Hoseindost, Fereidon Akbarzadeh *, Shiva Jalalpoor, Ruhollah Shahabi

    A religion of Islam attributed to it by Nazarat Bar Kasani Kah with the title of Hakim and Zimamdar Hukumt Islamic Mahsoub Mishvand, affirmation of Farawani Dard. As for the buildings of my opinion, Islam Naze was estimated without glasses that required severe corruption, and I needed glasses for my eyes. Nazarat Barali, a jurist, Dir Zaminah, Sharayet, and a jurist, an investigator, such as this is necessary. A university student is a view of jurisprudence and basic law. Turn the religion of Islam to God, the existence of Dard is a matter for the peerage of a jurist jurist, as soon as Mishud is deduced. Where is God? The statement is: not to be protected, the necessity of an order for which it is known and forbidding what is denounced, the rule of which is advice to the imams of Muslims, the need for advice, Amnat Bodin Responsibility, the Republic of Government. Reflections of a political jurist in which there is a type of drones and a paronite tassim, and references of a scholar of the righteous and a comprehensive nazar of God, Hamgani and Nahadinah Mayshoud and Der Barkhi on the fundamentals of a fundamental law of the Islamic Republic of Iran Niz Barahimit inscription of the Majlis Khairkan Rahbari Islam Nahor He was employed legally, wherever I see him, in his custody, a very strong sign. Where there is a rush with a descriptive-analytical strived for a matter of theoretical and similar issues when a basic legal theorist and the jurisprudence of the resource of Kanakash, the decision of Baird and Dir Hameen Rehavat, Dedgah Hai Diar Andeshmandan, an Islamic niz, a source of criticism, a decision made by it. Press a decision with a cold.

    Keywords: Supervision, jurists, supreme leader, Islamic Republic, Iran}
  • محمد کاکاوند*، سجاد ترکاشوند

    در منابع دینی برای فقیه ولایت عام در نظر گرفته شده است و ولی فقیه با توجه به دارا بودن مقام فقاهت، در حکومت اسلامی، ولایتش عام است همچنان که ولایت پیامبر اکرم| و اهل بیت عام است چراکه ولایت فقیه همان ولایت رسول الله| است و دخالت پیامبر| و اهل بیت در تمامی امور مردم حتی در حریم خصوصی افراد براساس مصالح و مفاسد انجام می شود و نمونه هایی هم در تاریخ گواه این مدعا هست. با توجه به این نکته چون ولی فقیه نسبت به فقها دیگر در اداره امور جامعه دارای اختیار بیشتری است دخالت ولی فقیه در امر نکاح، صغار... می توان گفت محدوده اختیارات ولایت فقیه، حریم خصوصی را هم شامل می شود. این دخالت ها براساس مصالح و مفاسد صورت می پذیرد و ولی فقیه با توجه به مصالح و مفاسد می تواند بدون اذن در حریم خصوصی افراد تصرف داشته باشد و اگر این دو اصل در اختیارات ولی فقیه رعایت شود به حکم شرع کسی نمی تواند از حکم ولی فقیه مبنی بر دخالت در حریم خصوصی افراد براساس مصالح و مفاسد تخطی داشته باشد.

    کلید واژگان: حدود, اختیار, ولی فقیه, حریم خصوصی}
    Mohammad Kakavand*, Sajjad Torkashvand

    In religious sources, general guardianship, wilayati amm, is considered for jurisprudents, and the jurisprudent guardian, wali faqih, considering his position of jurisprudence, is of a general guardianship in the Islamic government, just as the guardianship of the Holy Prophet (s) and Ahl al-Bayt is general, because the jurisprudence is the guardianship of the Messenger of God. The interference of the Prophet (PBUH) and the Ahl al-Bayt in all the affairs of the people, even in the privacy of individuals, is done on the basis of expedience. There may be found some historical examples that prove this claim, considering that the Supreme Leader has authority over other jurists in managing society. Regarding the intervention of the Supreme Leader in such matters as marriage, small children ... it can be said that the limit of authority of the Supreme Leader includes individuals` privacy also. And if these two principles are observed in the authority of the Supreme Leader, no one can violate the ruling of the Supreme Leader based on interfering in the privacy of individuals based on expedience.

    Keywords: Hudud, Limits, Authority, Guardian, Jurist, Jurist Guardian, Privacy}
  • سید ابراهیم معصومی*، حسین ارجینی، علی هاشم زاده کوشک قاضی
    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و کارویژه های ولایت فقیه در جامعه اسلامی و به تبع آن نظریه اصل نظارت بر مجلس توسط ناظرین شرع از دیدگاه شیخ فضل الله نوری بود. روش پژوهش اسنادی و توصیفی- تحلیلی بوده و یافته ها نشان داد، حضور شیخ فضل الله نوری در انقلاب مشروطه به عنوان رهبری انقلاب، روشن ترین دلیل بر عدم اعتقاد ایشان به حکومت سلطان می باشد. ایشان فقهاء را نایب امام می داند و براساس این اعتقاد خود، به مقابله با سلطان و ایادی آن می پردازد. ایشان تمامی مسیولین (قضایی، اجرایی و مقننه) در حکومت مبتنی بر قانون را بازوی ولی فقیه دانسته و تمامی قوا را مامور فرمان ولایت فقیه می داند. شیخ فضل الله نوری درباره شان و جایگاه ولی فقیه در عصر غیبت نظر متفاوتی نسبت به بقیه علما داشت و قایل بر این بود که فقیه برای اجرای حدود الهی در جامعه و اقامه امر به معروف و نهی از منکر باید بسط ید داشته باشد تا بتواند دستورات اسلام را پیاده کند.
    کلید واژگان: شیخ فضل الله, انقلاب مشروطه, ولایت فقیه, قانون اساسی, ولی فقیه}
    Ebrahım Masoumı *, Hosein Arjini, Ali Hashemzadeh Kooshak Ghazi
    The purpose of the present study is to review the special place and function of Wilayat-e Faqih (Guardianship of the Islamic Jurist) in Islamic society and the principle of Jurists’ supervision over the parliament legislations in the ideas of Sheikh Fazlollah Noori. The method of study is documentary research and descriptive analysis; the results showed that the presence of Sheikh Fazlollah Noori as a leader in the constitutional revolution is the clearest evidence for his disbelief in the royal government. He regards the Islamic jurist as the successor of Imam Zaman and hence he opposes the king and his collaborators. He considers all the (judiciary, executive, and legislative) officials in a legal government as the assistants who fulfill the orders of the Islamic jurist. Compared to other Islamic scholars, Sheikh Fazlollha Noori had a different view about the dignity and place of Islamic Jurist during the occultation as he believed that the Islamic jurist should have authority to perform divine rules, enjoin good, forbid evil, and finally execute Islamic orders.
    Keywords: Sheikh Fazlollah Noori, constitutional revolution, Wilayat-e Faqih (Guardianship of the Islamic Jurist), Constitution, Wali-e Faqih (Islamic Jurist)}
  • احمد مرادپور *

    احکام حکومتی، اختیاراتی است که در جمهوری اسلامی ایران به مقام رهبری اختصاص دارد. درخصوص قلمرو احکام حکومتی در حقوق موضوعه ایران، بایستی قانون اساسی را مورد تدقیق قرار داد که با تورقی در کل 177 اصل قانون اساسی، در هیچ جای آن به این اصطلاح اشاره نشده است؛ اما گستره آن در قالب مواردی مانند تعیین سیاست‌های کلی نظام، حل اختلاف قوای سه‌گانه و تنظیم روابط قوا آمده است که چارچوب دقیقی برای آن در قوانین و مقررات دیده نمی‌شود. بنابراین قانونگذاران از یک‌سو سعی کرده‌اند؛ اهداف، موازین و احکام اسلام را در بهترین قالب زیر عنوان قانون اساسی تدوین نموده و از سوی دیگر از احتمال تغییر مقتضیات زمان و پیدایش روش‌های مناسب‌تر، برای اجرای موازین اسلامی و در نتیجه ناهماهنگ شدن برخی اصول موجود در قانون اساسی با ضوابط و مبانی اسلامی غفلت نکرده باشند. از همین‌رو، در اصل 177 قانون اساسی، تجدیدنظر در آن را پیش‌بینی کرده؛ همچنان که با تدوین اصل 4 قانون اساسی، احتمال هرگونه مغایرت اصول موجود در قانون اساسی با موازین اسلام را نیز منتفی کرده است. باتوجه به مطالب مذکور می‌توان بیان نمود که هدف این مقاله مشخص کردن قلمرو و گستره دقیق حکم حکومتی می‌باشد. و در جهت تحلیل این موضوع با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی این نتیجه حاصل گردید که در بازنگری قانون اساسی، این مقرره در قالب یک اصل به قانون اساسی اضافه گردد.

    کلید واژگان: ولی فقیه, حکم حکومتی, حقوق عمومی, قانون اساسی}
    Ahmad Moradpour *

    Leadership decrees are the authorities vested in the leadership in the Islamic Republic of Iran. Regarding the scope of leadership decrees in the subject law of Iran, the constitution should be scrutinized, in which, this term has not been mentioned anywhere in all 177 principles of the constitution; but its scope is in the form of issues such as determining the general policies of the system, resolving disputes between the three Iranian powers (the executive, the legislature and the judiciary) and regulating the relations of these powers, for which a precise framework is not seen in laws and regulations. Therefore, on the one hand, the legislators have tried to formulate the goals, norms and rules of Islam in the best format under the title of the constitution, and on the other hand, they have tried to not to ignore the possibility of changing the requirements of the time and the emergence of more appropriate methods for implementing Islamic standards - and as a result, inconsistency of some of the principles in the constitution with Islamic rules and principles. Therefore, Article 177 of the Constitution provides for its revision, just as by drafting Article 4 of the Constitution, it has eliminated the possibility of any contradiction between the principles contained in the Constitution and the standards of Islam. In view of the above, it can be stated that the purpose of this article is to determine the exact scope of leadership decree. In order to analyze this issue using descriptive and analytical methods, it was concluded that in the revision of the Constitution, this regulation should be added to the Constitution in the form of a principle.

    Keywords: Scope, Supreme Leader, Leadership Decree, Public Law, Constitution}
  • احمد رهدار، غلامرضا بهروزی لک، حامد اسلامی کنارسری *

    هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین تغییر و تحولات روند نظریه پردازی در ولایت فقیه در دوره ی دوم جمهوری اسلامی بود. این پژوهش با بهره گیری از «الگوی تحلیل روند» و با روش توصیفی- تحلیلی نشان داد که پس از وقوع تغییرات در قانون اساسی، روند ایده پردازی پیرامون ولایت فقیه به دلیل عواملی هم چون: مشروعیت ولی فقیه، گشودگی حوزه ی عمومی، تقویت نهادهای دینی و مسایل مستحدثه سمت و سوی جدیدی پیداکرده و موضوعاتی هم چون: ماهیت مشروعیت ولایت فقیه، نسبت ولی فقیه با قانون اساسی، تبعات ولایت مطلقه ی فقیه، ولایت فقیه یا وکالت شهروندان، ولایت فقیه یا نظارت فقیه و بازتفسیر ولایت مطلقه ی فقیه در فضای عمومی بیش تر مطرح شده اند. عوامل محدودسازی مانند تداوم دوران تثبیت نظام جمهوری اسلامی و مخالفت های رسمی و غیررسمی در این دوره نیز از موانع ایده پردازی در زمینه ی ولایت فقیه به شمار می آیند.

    کلید واژگان: ولایت فقیه, جمهوری اسلامی ایران, ولی فقیه, رهبری, حکومت اسلامی}
    ahmad rahdar, gholamreza Behrouzilak, hamed eslami kenarsari*

    The purpose of this study was to investigate and explain the changes and developments in the process of theorizing Velayat-e-Faqih in the second period of the Islamic Republic. Using a "trend analysis model" and a descriptive-analytical method, this study showed that after the changes in the constitution, the process of ideation about Velayat-e-Faqih due to factors such as: legitimacy of Vali-e-Faqih, openness of public sphere, strengthening religious institutions and emerging issues, It has found a new direction, and Issues such as: the nature of the legitimacy of Velayat-e-Faqih, the relationship of Velayat-e-Faqih with the constitution, the consequences of absolute Velayat-e-Faqih, Velayat-e-Faqih or representation of citizenship, Velayat-e-Faqih or supervision of Faqih and reinterpretation of Absolute Velayat-e-Faqih have been discussed in public. Restrictive factors such as the continuation of stabilization of the Islamic Republic period and formal and informal opposition in this period are also considered as obstacles to ideation in the field of Velayat-e-Faqih.

    Keywords: Velayat-e-Faqih, Islamic Republic of Iran, Vali-e-Faqih, Supreme leader, Islamic government}
  • رشید رکابیان*، سیدمحمدحسن سیادت

    هدف پژوهش حاضر، واکاوی نظریه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی «آیت الله سید علی طباطبایی» است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و به طور عمده بر مستندات دو کتاب «ریاض المسائل» و «شرح مختصر النافع» استوار است. نظریه ولایت فقیه، حاکمیت فقیه، حوزه اختیارات فقیه، حکومت مطلوب و حکومت نامطلوب در اندیشه سیاسی «صاحب ریاض»، موضوعات کلیدی مورد بحث در این پژوهش هستند. نتایج نشان می دهد که در اندیشه سیاسی صاحب ریاض مساله حکومت از ضروریات است و بر دو نوع حکومت عادل و جائر می باشد. حکومت عادل، همان حکومت مطلوب است که ریاست آن را پیامبر و امامان معصوم: برعهده دارند. در مقابل، حکومت جائر قرار دارد که هم‎کاری با آن جایز نیست. طبق نظر صاحب ریاض، در عصر غیبت، حکومت برعهده فقیه جامع الشرائط بوده و رابطه دین و حکومت از ضروریات است و اجرای احکام منوط به حکومت فقیه می باشد. بر این اساس، صاحب ریاض واگذاری امور جامعه را به حکومت جائر نپذیرفته و تکلیف جامعه را در دوران غیبت امام تعطیل پذیر هم نمی داند. لذا از دیدگاه صاحب ریاض، حوزه اختیارات ولی فقیه بسیار گسترده است و محدوده اختیارات فقیه را همان اختیارات معصوم می داند.

    کلید واژگان: سیدعلی طباطبایی, صاحب ریاض, ریاض المسائل, ولایت فقیه, ولی فقیه}
    RASHID REKABIAN *, sydmohamadhsan sisadat

    The present research aims to explore the theory of the guardianship of the jurisprudent in the political thought of AyatollÁh Sayyed ÝAli ÓabÁÔabÁī. The research method is descriptive-analytic and is chiefly based on the documentation of the two books “RiÁḍ al-MasÁÞil ” and “SharÎ MukhtaÒar al-NÁfiÝ”. The theory of the guardianship of the jurisprudent, the rule of the jurisprudent, jurisdiction of the jurisprudent, ideal and non-ideal forms of government in the political thought of the SÁhib RiÁÃ, are the key subjects of discussion in this research work. The findings show that the idea of government is essential in the political thought of Sayyed ÝAli ÓabÁÔabÁī. He takes government to be of two forms: government by tyranny and government by just ruler. The government by just ruler is the ideal form of government headed by the Prophet Muhammad (peace be upon him) and the Infallible Imams (peace be upon them). By contrast, there is government of tyranny with which people are strongly prohibited to interact. According to Seyyed ÝAli ÓabÁÔabÁī, in periods of Occultation, a competent jurisprudent is vested with authority and the relationship between religion and government is essential. The enforcement of the precepts or injunctions rests with the rule of a Muslim jurisprudent. Accordingly, Sayyed ÝAli ÓabÁÔabÁī does not admit to confer the affairs of society to a government of tyranny. On the other hand, he maintains that the duties and responsibilities to the Islamic community in periods of Occultation should not be abdicated. Therefore, from the viewpoint of Seyyed ÝAli ÓabÁÔabÁī, the jurisdiction of the jurisprudent guardian is not only extensive but also as identical with the jurisdiction of the Infallible Imams (peace be upon them).

    Keywords: Sayyed ÝAli ÓabÁÔabÁī, Sahib RiaÃ, Riaà al-MasaÝīl guardianship of the Muslim jurisprudent, jurisprudent guardian}
  • افسانه ترکاشوند، محمود قیوم زاده*، عباسعلی حیدری
    هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای احکام، احکام حکومتی و ترجیح برخی از احکام بر بعضی دیگر(قاعده اهم و مهم) با روش توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد ولایت مطلقه فقیه ارتباط تنگاتنگی با موضوع نقش زمان و مکان در اجتهاد دارد و این دو سمت و سوی تصمیم گیری ولی فقیه را مشخص می‍ کنند. زمان و مکان در ملاکات احکام، موضوعات و ویژگی های آن اثرگذارند. ولی فقیه تنها با احکام اولیه و ثانویه نمی تواند مشکلات و مسائل نوین جامعه مدرن را حل کند، بلکه با استفاده از عنصر مصلحت، حکم حکومتی، قاعده اهم و مهم و عنصر زمان و مکان می تواند مشکلات نوظهور را حل کند.
    کلید واژگان: ولایت مطلقه فقیه, امام خمینی, زمان و مکان, اجتهاد, ولی فقیه}
    Afsaneh Torkashvand, Mahmood Ghayoom Zadeh *, Abbas Ali Heidari
    The purpose of the present study was to explain the relationship between the jurisprudence of the jurisprudent and the role of time and place in ijtihad and present a new theoretical study on the use of jurisprudence's jurisprudence to facilitate community affairs. In this regard, the role of time and place in ijtihad, rulings, emergence of new subjects, discovery of new instances of subjects, implementation of rulings, governmental rulings and the preference of some rulings over others (important and important rule) is examined through a descriptive-analytical method. It took. The results show that the jurisprudential authority of the jurisprudent is closely related to the role of time and place in ijtihad and these two aspects of the jurisprudent's decision are determined. Time and place influence the parameters of sentences, their subjects, and their characteristics. But the jurisprudent can not only solve modern problems and problems of modern society by means of primary and secondary verdicts, but by using the element of expediency, the rule of law, the principle of importance and the element of time and place, can solve emerging problems.
    Keywords: Velayat-e Faqih, Imam Khomeini, time, place, Ijtihad, Guardian Jurist}
  • حمیدرضا خزایی فر، امیر حمزه سالارزایی*، نادر مختاری افراکتی

    در حکومت اسلامی حق ولایت و حاکمیت بر انسانها به مقتضای حکم قطعی عقل و نقل ،فقط برای خذاوند است و از آیات و روایات درمی یابیم که خداوند،این حق را به پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) و از این طریق به ولی فقیه تفویض کرده است،از اینرو اختیارات امامان معصوم (ع) به ولی فقیه به عنوان حاکم اسلامی واگذار شده و ایشان متولی اجرای احکام اسلامی می باشد. حدود به عنوان یکی از کامل ترین قوانین جزایی اسلام در جهت تحقق عدالت اجتماعی از مسلمات است که ولی فقیه متصدی اجرای احکام آن در موارد حقوق الله و حقوق الناس و سایر تخلفات حکومتی می باشد. علیرغم اصلاحات قانونی گسترده در قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 پیرامون اطفال و نوجوانان ،کماکان ایرادهایی در حوزه ی حدود،نوع مجازات قابل اجرا و دادرسی جرایم ایشان وجود دارد. در این نوشتار با رویکردی تحلیلی-توصیفی به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا ولی فقیه در تغییر مجازات حدی علیه کودکان و نوجوانان در حکومت اسلامی اختیاری دارد؟

    کلید واژگان: حدود, کودک و نوجوان, تغییر پذیری, ولی فقیه}
    hamidreza khazaieefar, amirhamzeh salarzaiee *, nader mokhtarifarafrakati

    In the Islamic government, the right of guardianship and sovereignty over human beings, according to the definite rule of reason and narration, is only for Khazavand, and we find from verses and hadiths that God gives this right to the Prophet (PBUH) and the infallible Imams (AS) and through this to The Supreme Leader has delegated it, so the authority of the Infallible Imams (AS) has been delegated to the Supreme Leader as the Islamic ruler and he is in charge of the implementation of Islamic rules. Hudud is one of the most complete criminal laws of Islam in order to achieve social justice, and the Supreme Leader is in charge of enforcing its rulings in the cases of the rights of God and the rights of the people and other government violations. Despite extensive legal amendments to the Islamic Penal Code and the Code of Criminal Procedure adopted in 1392 regarding children and juveniles, there are still objections in the field of limits, the type of punishment applicable and the prosecution of their crimes. In this article, with an analytical-descriptive approach, we answer the question whether the Supreme Leader has the authority to change the severe punishment against children and adolescents in the Islamic government?

    Keywords: Limits, children, adolescents, variability, but the jurist}
  • سید ابراهیم حسینی، مهدی ربانی *
    فقها برای جهاد شرایط، فروع و احکامی را ترسیم و به بحث درباره آنها پرداخته اند از جمله این مباحث نقش و جایگاه ولی فقیه و اذن او در جهاد؛ اعم از جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی است. از آنجا که این بحث، فرع و مترتب بر شرط حضور و مباشرت معصوم یا نایب خاص آن در جهاد است، لذا در این مقاله چهار احتمال درباره این شرط، مورد بررسی قرار گرفته است و این احتمال ترجیح داده شده که در هر دو جهاد، شرط حضور و اقدام معصوم و همچنین اذن و اقدام ولی فقیه شرط وجود و تحقق جهاد است و نه شرط مشروعیت یا وجوب آن. بنابراین، شرط وجود معصوم، نه شرط مشروعیت جهاد است تا اقدام ولی فقیه در زمان غیبت به جهاد، غیر مشروع باشد و نه شرط وجوب است تا اقدام ولی فقیه جایز و غیر واجب باشد، بلکه وجوب جهاد نسبت به این شرط مطلق است و این شرط صرفا شرط وجود است؛ به این معنا که تحقق عنوان جهاد، بدون حضور و اقدام ولی فقیه ممکن نیست. این احتمال؛ هم با عمومات و اطلاقات ادله وجوب جهاد سازگار است و هم تعابیر موجود در روایات در پرتو آن قابل توجیه و تفسیر است، کما اینکه با عموم ولایت فقیه قابل تطبیق است.
    کلید واژگان: مشروعیت جهاد, وجوب جهاد, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, امام معصوم, ولی فقیه}
    Mahdi Rabbāni *, Seyyed Ibrāhim Huseini
    Muslim jurisconsults have laid down conditions, developed principles and made rulings and elaborated on them. One of these discussions is focused on the role and position of a Muslim jurisconsult and his authorization for JihÁd or holy war, whether this jihÁd is of offensive or defensive kind. Since the conclusion of this discussion is dependent on the condition of the presence and direct participation of the Infallible Imams and their special (appointed) deputies in Jihad, in this article four possibilities for this condition have been discussed among which this possibility that in both kinds of Jihad the condition of the presence and action of the infallible Imam and the Muslim jurisconsult's authorization is the necessary condition for the existence and fulfilment of Jihad, not the condition for its legitimacy or necessity. Therefore, the condition of the presence of the Infallible Imam is not taken to be a condition for the legitimacy of JihÁd so that the Muslim jurisconsult's taking measures in this regard in the period of Occultation are deemed to be illegitimate, and not to be the condition for its necessity so that the Muslim jurisconsult's acts are deemed recommended and unnecessary. Rather, the necessity of JihÁd in relation to this condition is categorical (absolute) and the condition is merely condition of presence, i.e. the fulfilment of JihÁd is not possible without the presence and action of the Muslim jurisconsult. This possibility is consistent with the generalities and applications of the arguments for the necessity of JihÁd on the one hand and the existing expressions in traditions can be justified and explained in the light of it on the other. It is also correspondent with the idea of Muslim jurisconsult in general.
    Keywords: legitimacy of JihÁd, the necessity of JihÁd, offensive holy war, defensive holy war, Infallible Imam, Muslim jurisconsult}
  • طاهره محمود سلطانی*، محمدرضا عباسی فرد

    لزوم مداخله کیفری حکومت در برخی از حقوق و آزادی های فردی، برای نظام بخشی به جامعه و همچنین تضمین برخی از همان حقوق و آزادی ها، امری پذیرفته شده است. تعیین حدود این مداخله ها و ملاک ها و اصولی که می توانند ناظر بر مداخله های کیفری تحت عنوان جرم انگاری برخی از رفتارها باشند، در هر نظام قانونگذاری با توجه به مبانی آن می تواند متفاوت باشد؛ از این رو همواره بین حکومت های دموکراتیک دینی و غیردینی در مبانی مشروعیت و محدوده اختیارات حکومت در امور مختلف به ویژه قانونگذاری و جرم انگاری تفاوت های بنیادین وجود داشته است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومت دموکراتیک دینی (مردم سالاری دینی) در شمول دسته نخست حکومت های فوق الذکر بوده است و با توجه به جهان بینی خود سعی در تلفیق مبانی جرم انگاری غربی با مبانی جرم انگاری شرعی و اسلامی دین را دارد. در این پژوهش سعی بر آن است تا با روش تحلیلی - توصیفی بصورت کتابخانه ای و از طریق فیش برداری به بررسی حدود اختیارات حکومت جمهوری اسلامی ایران در تحدید آزادی های مردم در راستاری جرم انگاری بپردازد و موارد اعمال و میزان تحدید آزادی ها با این روش توسط حکومت مشخص شود.

    کلید واژگان: دولت, مردم, جرم انگاری, دموکراسی, ولی فقیه}
    Tahereh Mahmood Soltani *, Mohamadreza Abbasifard

    In the modern world, stripping liberty of individuals through a crime providing the institutions by the Government and will be fitted for , therefore the type and level of crimes stipulated in the laws of the State of and its criminal policy, specifically , undoubtedly affected its political ideology, and it is something in the political does believe; if librali freedom of people or other political concepts to the principle of criminal policy to know, necessity and ghirakifri interventions-in case srkobgraneh-deal crime tend to be based on the political dimension, or if your Government maintains institutions based on relevant government authority or other security considerations are also the necessity of legislation on aspects of the crime of providing hard, restrictive laws and approval of the invasive and often of freedom of citizens believing they find ‌; however, has always been between the Government, religious and democratic principles of legitimacy and ghirdini in the range of powers of the State in the Affairs of the Special legislation and the various differences there is lots of crime negligent treatment; hence the Islamic Republic of Iran Democratic religious Government; as ‌ (a religious democracy) includes the first batch

    Keywords: The Government, the people, criminalization, democracy, velayate Faqih}
  • محسن ملک افضلی اردکانی، عباس سلیمانی
    بر اساس ادله فقهی، ولایت و حکومت بر جامعه اسلامی در زمان غیبت، بر عهده فقیه جامع الشرائط است. از یک سو ولایت امر، عمومیت داشته و شامل همه شوون و امور حکومتی می شود. از سوی دیگر، با توجه به گستردگی و تنوع امور کشور، ولی فقیه به تنهایی قادر نخواهد بود در همه ارکان جامعه اسلامی به طور مستقیم ایفای نقش کرده و همه امور مربوط به حکومت را شخصا اداره کند. لذا همانگونه که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش-بینی شده است، ولی فقیه باید بخشی از وظایف و اختیارات خود را به افراد یا گروه های دیگر واگذار کند. حال سوال اساسی این است که از نظر فقهی و حقوق اساسی، نقش و جایگاه ولی فقیه در انتخاب و انتصاب کارگزاران جامعه اسلامی چگونه است، آیا کارگزاران نظام اسلامی لزوما باید از طرف ولی فقیه تعیین شوند یا نیازی به تعیین ولی فقیه نمی باشد؟ در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی با هدف پاسخ به این سوالات، ابتدا اشاره ای به نقش امام معصوم(ع) در تعیین کارگزاران حکومت شده، سپس این بحث بر اساس نظرات و سیره عملی فقهاء در طول تاریخ تشیع و همچنین از منظر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران بررسی و اثبات شده است که انتخاب و انتصاب کارگزاران نظام اسلامی بر عهده ولی فقیه بوده و ولایت ولی فقیه به سایر ارکان حکومتی و مقامات اجرایی، تسری یافته و اقدامات و تصمیمات آنها نیز مشروعیت می یابد.
    کلید واژگان: ولایت, ولی فقیه, انتصاب کارگزاران, مشروعیت, فقه سیاسی, حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران}
    Mohsen MalekafḌali Ardekani, Abbas Soleimani
    According to the fiqhi arguments, the guardianship of and the rule over the Muslim community at the time of occultation is entrusted to a qualified Muslim guardian jurist. On the one hand, the legal guardianship is something general and covers all aspects of governmental affairs. On the other hand, given the fact that there are a variety and wide range of governmental affairs, the Muslim guardian jurist alone is not able to directly play his role in taking care of the affairs in the Muslim community and in running the governmental affairs personally. Therefore, as anticipated in the constitutional law of the Islamic Republic of Iran, the Muslim guardian jurist has to entrust part of his duties and authority to some other individuals and groups. Now, the question is that, from the jurisprudential perspective and according to the constitutional law, what is the role and status of the Muslim guardian jurist in selecting and appointing the agents of the Muslim community? Are the agents of the Islamic system necessarily appointed by the Muslim guardian jurist or there is no need for the agents to be appointed by the Muslim guardian jurist? Drawing upon an analytical and descriptive method, this article aims at providing answers to the questions above by making reference to the role infallible Imams play in appointing governmental agents. Then a discussion is raised as to the opinions and views and practical life-style of the faqihs during the history of ShiÝism. This article also seeks to establish the fact that, from the perspective of the constitutional law of the Islamic Republic of Iran, the selection and appointment of the agents in the Islamic system is entrusted to the Muslim guardian jurist and the legal guardianship of the Muslim jurist is extended to include the other governmental structures and executive authorities, and, in this light, their measures and decisions are made legitimate.
    Keywords: guardianship, Muslim guardian jurist, appointment of agents, legitimacy, political fiqh, constitutional law of the Islamic Republic of Iran}
  • جهانگیرمسعودی*، علی اصغر یزدان بخش
    یکی از مهم ترین ضرورت های زندگی اجتماعی انسان؛ که هیچ گریزی از آن نیست؛ حکومت است و ازآنجایی که حکومت بدون حاکم معنی و مفهوم ندارد شناخت حاکم و ویژگی های وی نیز همین اهمیت را دارا است، متفکرین شیعه در رابطه با نحوه اداره جامعه مسلمانان در دوره غیبت نظرات مختلفی دارند که از مهم ترین آن ها؛ نظریه ولایت فقیه است؛ که در دوران معاصر احیاکننده نظری آن ودرطول تاریخ یگانه برپاکننده عملی آن؛ از شاگردان مشی حکمت متعالیه؛ امام خمینی است. این مقاله اثبات کرده که آرای ملاصدرا درزمینه حاکم اسلامی علاوه بر مبانی قابل قبول نقلی، پایه هایی عقلانی و فلسفی نیز دارد؛ و با عالی ترین نظریه های حکومتی در شیعه، کاملا هماهنگی و همخوانی دارد که این امر توجه کافی وی را به سیاست و حکومت نشان می دهد. این امر در جستار حاضر ازرهگذرمقایسه خصوصیات، وظایف، حدود اختیارات... حاکم مدینه فاضله صدرالمتالهین باولی فقیه امام خمینی صورت گرفته است که رابطه ای «این همانی» دارند.
    کلید واژگان: حاکم مدینه فاضله, ولی فقیه, صدرالمتالهین, امام خمینی (ره), ولایت}
    Jahangir Masoudi*, Ali Asghar Yazdan Bakhsh
    One of the most important necessities of human social life that is not avoidable is the government. Since the government does not make sense without a ruler, recognition of ruler and his/her characteristics has also the same importance.Shia thinkers have different opinions with regard to the management of the Muslim community during the absence period; one of the most important of them is the theory of velayat-e faqih (supreme leadership). And its theoretical revitalizer in the contemporary era and historically its unique practical founder is one of the students of transcendent wisdom approach, i.e. Imam Khomeini. This paper has demonstrated that Mulla Sadra ideas about the Islamic ruler in addition to acceptable scriptural foundations, also enjoys rational and philosophical foundations and is completely consistent and well-coordinated with the highest government doctrines in Shiism and this issue shows his adequate attention to the politics and government. In the present research, this issue has been carried outthrough comparison and comparing the characteristics, duties, scope of powers, etc. of the utopia ruler of Mulla Sadra with the supreme leader of Imam Khomeini which are “the same things”.
    Keywords: The utopia ruler, The supreme leader, Velayat, e faqih, Mulla Sadra, Imam Khomeini, Imamat (the state of being Imam)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال