به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ژئوکالچر » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ژئوکالچر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا رحمتی*، حسن رحیمی، سیده کوثر جعفری منش

    در این مقاله به دنبال تحلیل مراسم پیاده روی اربعین از منظر همبستگی اجتماعی در بستر ژیوکالچر شیعه هستیم. تحلیل ها درباره همبستگی اجتماعی بیشتر از دیدگاه کارکردگرایانه و ابزارگرایانه است در صورتی که درونی کردن همبستگی نیاز به درونی کردن هنجارها و ارزش های مشترک دارد و یکی از عناصری که توانایی این امر را دارد، عنصر مذهب و هویت مذهبی است. این مولفه در پدیده پیاده روی اربعین برای رسیدن به همگرایی و نظم بخشی نقش کانونی داشته است. ازاین رو با تمرکز بر چرایی و چگونگی تاثیرگذاری راه پیمایی اربعین بر ژیوکالچر شیعه، ضرورت توجه به مقوله همبستگی و نظم تمدنی را در ابعاد منطقه ای بررسی می کنیم. در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که همبستگی اجتماعی ایجاد شده در اربعین، چگونه بر تشکیل ژیوکالچر شیعه موثر است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح می شود که همبستگی ایجادشده در جامعه اربعینی، به دلیل اینکه در سطحی فراملی با مولفه های فراگیری همبستگی، رفاه اجتماعی، رفاه اقتصادی، رفاه امنیتی، مذهب و مبتنی بر بینش تمدنی در قالب ملی زدایی نمایان شده است، از عوامل موثر در قوام ژیوکالچر شیعه است. در روش شناسی، شاخص های پژوهش، جامعه و نمونه آماری را با استفاده از روش های کمی مطالعه می کنیم. این مقاله به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است. براساس یافته های پژوهش، افزایش همبستگی اجتماعی در بخش فرهنگی نیروهای اجتماعی در آینده محتمل به نظر می رسد که این وحدت اگر با نظم منطقه ای و تقویت عوامل تمدنی همراه شود، سبب دوام جغرافیای فرهنگی گروه های اجتماعی خواهد بود.

    کلید واژگان: راه پیمایی اربعین, ژئوکالچر, نظم منطقه ای, همبستگی اجتماعی}
    Reza Rahmati *, Hassan Rahimi, Seyedeh Kosar Jafarimanesh

    The exaltation of any society is possible in the light of social cohesion and the general participation of the members of that society. The purpose of social solidarity is the common commitment of individuals and smaller identity groups to that big "we" that gives people a collective identity in this way both in the subjective dimension and in the objective dimension and at the group levels. and institutions are established. One of the highest levels of solidarity is transnational solidarity, in which people and groups with different nationalities and citizenships find a sense of belonging and common commitment around a single axis. Sociologists also create social solidarity and public participation. They consider society to be caused by factors such as common feelings and balance and harmony between beliefs and values. These factors appear at any level - from local to international - of society, they can cause convergence and harmony among its members and bring social order to them. It is on this basis that different cultural perspectives based on order appear in the world at any time and place.One of the gatherings in which the solidarity and unity among the activists has found an external appearance is the Arbaeen walking ceremony. Despite the presence of different identities together, the activism of the participants in the Arbaeen march is based on shared efforts and strength, which has become the main basis for the creation of an atmosphere of solidarity in the Arbaeen community. The current research seeks to analyze the Arbaeen walking ceremony from the perspective of social solidarity in the context of Shia culture.In the structure of culture, cultural diversity including nationalism and religious differences do not cause political conflict and war. Still, this cultural diversity is turned into an opportunity, and with the strategy of "unity while diversity", while respecting the cultural diversity of countries and curbing the negative aspects of religiosity and nationalism, the advantages of convergence are used to prevent war and violence. Cultural convergence in an identity society is created by several factors. Among these factors is that cultural diversity does not cause political conflict, but rather it is used as a tool for intercultural dialogue, and people, while having distinct micro-identities, consider a common identity as their priority.Analyzes of social solidarity are mostly from a functionalist and instrumentalist point of view, while the internalization of solidarity requires the internalization of common norms and values and one of the elements capable of this is the element of religion and religious identity. This component has played a central role in the Arbaeen walking phenomenon to achieve convergence and order. The phenomenon of Arbaeen walking as a social and popular movement has been an important factor in the formation of convergence and solidarity of Shiites and the consistency of Shiite cultural geography in recent years. In this great event, Shiites from different countries of the world walk the route of Najaf to Karbala on the occasion of Arbaeen the third Shiite Imam. This coherent community in line with the conventional international standards has two distinct features; Its first feature is that it is the largest human gathering in the past and present on earth; So that in this community, a population of over twenty million people are present, which is unique in the history of the world. Another feature of this great gathering is its repetition every year. According to statistics, the number of pilgrims has increased every year, and this shows the continuation of this movement among Shiites.In the phenomenon of the Arbaeen procession, the common religious identity that is the characteristic and commonality of Shiites regardless of ethnicity, nationality, language, and race has created the potential for cultural convergence among them. Convergence, based on which there is the possibility of more and more intercultural interactions. By promoting cross-cultural relations, this Shiite society can take steps towards cultural convergence and strengthen and expand the common Shiite identity. In this case, the Shiite society, while respecting the micro-identities, has used cultural tools to promote the Shiite identity, and the activists of this society can see themselves ready to play a role in a larger space where the necessary facilities are available for them. Therefore, by focusing on why and how the Arbaeen procession affects Shiite culture, the need to pay attention to the category of solidarity and civilizational order in regional dimensions is investigated.  Since the cultural geography of Shia is based on Shia convergence, the main question is whether the basic stem of this social solidarity created in Arbaeen has been effective in the formation of Shia culture. In response to this question, the hypothesis is that the solidarity created in the Arbaini society, because it is at a transnational level with the components of inclusiveness of solidarity, social welfare, economic welfare, security welfare, religion, and based on a civilizational vision in the form of denationalization. It has been shown that it is one of the effective factors in the consistency of Shia culture.In methodology, the statistical population and research indicators will be studied using quantitative methods. This article is practical in terms of purpose, descriptive-analytical in terms of method, and field survey type in terms of data collection. To examine the mentioned hypothesis, after examining the concept of social solidarity, this concept was examined in the topic of transnational solidarity and in six separate components to get out of the abstract state, and in the findings section, in each section to prove the hypothesis of the article, The questions raised from the statistical sample, that is, the participants in the Arbaeen march, are analyzed along with statistical analysis using SPSS.Based on the findings of the research, the Arbaeen community, in addition to emphasizing increasing the level of intra-religious solidarity and the possibility of spreading the Arbaeen convergence model in all Shiite identity groups in the future, the possibility of enjoying a peaceful life between their identity community and other religions and They consider religions to be possible and have emphasized the influence of behaviors based on shared efforts in the Arbaeen procession phenomenon on the social well-being of Shiites. This community believes that the solidarity created in Arbaeen has a positive impact on people's well-being - through the model of economic participation of the type of self-sacrifice - the security of the Shiite world and the disappearance of national borders and the emergence of identity borders through the increase of internal solidarity. will leave religious in general, the analysis of the data shows that the increase in social solidarity in the cultural sector of social forces in the future seems probable, that if this unity is combined with regional order and the strengthening of civilizational factors, it will lead to the sustainability of the cultural geography of the group. It will be social.

    Keywords: Social Solidarity, Arbaeen Procession, culture, Regional Order}
  • مهدی فیض اللهی*، حسین پوراحمدی میبدی

    بحران قره باغ به مدت ده ها سال در وضعیت نه جنگ و نه صلح باقی مانده بود که با جنگ دوم قره باغ از حالت «منازعه منجمد» خارج شده و قفقاز جنوبی، به خصوص منطقه قره باغ را دچار دگرگونی های عمیقی کرد. ازآنجایی که این جنگ نه امری تصادفی بلکه ریشه در دل تحولات تاریخی منطقه دارد، پرسش اصلی مقاله این است که سیر تحولات تاریخی قفقاز جنوبی چگونه بر ژیوپلیتیک آن منطقه در جنگ قره باغ 2020 تاثیر گذاشته است؟ در پاسخ، این فرضیه مطرح می شود که وضعیت حاصل جمع جبری صفر اصل حاکم بر تحولات ژیوپلیتیکی منطقه قفقاز جنوبی و میراث ماندگار آن بوده است. این مقاله تاریخ پیچیده قفقاز جنوبی را باتوجه به ژیوپلیتیک و مولفه های اقتصادی و فرهنگی آن، ژیواکونومیک و ژیوکالچر، ارزیابی کرده است و پیامدهای آن را برای جنگ قره باغ در سال 2020 بررسی نموده است. یافته های پژوهش نشان داد که جنگ دوم قره باغ جنگ قومی - سرزمینی بوده و مولفه های اقتصادی در شکل گیری آن نقش اساسی داشته است. همچنین حاصل جمع جبری صفر اصل حاکم و ماندگار در این منطقه است. در این نوشتار از رویکرد پژوهشی قیاسی استفاده شده است که با کاربرد مدل مطالعاتی ژیوپلیتیک در چارچوب مطالعات منطقه ای است. تحلیل داده ها به صورت توصیفی - تحلیلی بوده و داده های این پژوهش با استفاده از منابع اینترنتی و کتابخانه ای گردآوری شده است.

    کلید واژگان: حاصل جمع صفر, ژئواکونومیک, ژئوپلیتیک, ژئوکالچر, قره باغ, قفقاز جنوبی}
    Mahdi Feizollahi *, Hosein Pourahmadi Meibodi

    The Karabakh crisis remained in a state of neither war nor peace for tens of years, but with the Second Karabakh War, it came out of the state of "frozen conflict" and the South Caucasus, especially the Karabakh region, underwent deep changes. Since this war is not a random thing but rooted in the historical developments of the region, the main question of the article is “how did the course of historical developments in the South Caucasus affect the geopolitics of that region in the 2020 Karabakh war?” In response, this hypothesis proposes that the zero-sum situation was the principle governing the geopolitical developments of the South Caucasus region and its lasting legacy. This article has evaluated the complex history of the South Caucasus its geopolitics and its economic and cultural components, Geo-economics, and Geo-culture, and examined its consequences for the Nagorno-Karabakh war in 2020. The findings of the research showed that the Second Karabakh war was an ethnic-territorial war and the economic components played an essential role in its formation. Also, the sum of zero is the ruling principle in this region. In this article, a deductive research approach has been used, which is with the application of the geopolitical study model in the framework of regional studies. The data analysis was descriptive-analytical and the data of this research was collected using internet and library sources.

    Keywords: geoculture, geoeconomics, geopolitics, Karabakh, South Caucasus, Zero-sum game}
  • رضا رحمتی*، سیده کوثر جعفری منش
    هدف

    بسیاری از تحلیل ها درباره پدیده اربعین، در حوزه ژیوپلیتیک و پیامدهای سیاسی این پدیده برای منطقه و جهان بوده است. این درحالی ست که نمی توان این پدیده را محدود به حوزه سیاسی _امنیتی کرد، بلکه تحلیل-های ژیوکالچر با محوریت مسایل هویتی، پرتو روشنی بر ابعاد مختلف آن خواهد انداخت و از این مدخل نیز می توان به تحلیل های هویتی پیرامون نظم منطقه ای ورود پیدا کرد. بر این اساس تحلیل چرایی و چگونگی تاثیرگذاری راه پیمایی اربعین بر ژیوکالچر شیعه با تمرکز بر هویت گرایی برخاسته از آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. سوال: پرسش اصلی این است که مولفه های هویت ساز راه پیمایی اربعین چگونه بر قوام نظم منطقه ای در چارچوب ژیوکالچر شیعه نقش داشته است؟ فرضیه: در پاسخ به پرسش مذکور، فرضیه پژوهش این است که هویت سازی در دو سطح مذهب (با محوریت مذهب شیعی) و عقیده گرایی (با محوریت عقاید شیعی) سبب قوام نظم ژیوکالچر شیعه در سطح منطقه ای شده است.

    روش

    در روش شناسی، شاخص های پژوهش، جامعه و نمونه آماری، با استفاده از روش های کمی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این مقاله به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان میدهد که بیشتر نمونه آماری پژوهش، با وجود دیدگاه های متفاوت درباره هویت گرایی شیعی، نسبت به چالش های موجود آن حساسیت داشته و تمایل به کنشگری دارند. همچنین نمونه آماری راهپیمایی اربعین را موجب ارتقای حس تعلقگرایی به هویت شیعی ارزیابی کرده است که این نشان میدهد؛ مراسم اربعین در حفظ، تثبیت و مانایی هویت شیعی در میان پیروان آن اثری مثبت داشته است.

    نتیجه گیری

    براساس یافته های پژوهش،کمرنگ شدن مرزهای فیزیکی و گسترش مرزهای هویتی در باور نیروهای اجتماعی در آینده، محتمل به نظر میرسد که اگر با فراهم شدن زمینه های همبستگی همراه باشد، سبب دوام جغرافیای فرهنگی گروه های اجتماعی خواهد بود

    کلید واژگان: هویت گرایی, راه پیمایی اربعین, ژئوکالچر, نظم منطقه ای}
    Reza Rahmati *, Seyedeh Kosar Jafari
    Purpose

    Many analyzes about the Arbaeen phenomenon have been in the field of geopolitics and the political consequences of this phenomenon for the region and the world. While this phenomenon cannot be limited to the political-security domain; Rather, the analyzes of geoculture, focusing on identity issues, will shed light on its various dimensions, and from this entry, we can also enter into the identity analyzes surrounding the regional order. Based on this, it is very important to analyze why and how the Arbaeen procession affects the Shia geoculture, focusing on the identitarianism arising from it.

    Method

    In methodology, research indicators, society and statistical sample will be studied using quantitative methods. This article is practical in terms of purpose, quantitative in terms of method, and field survey in terms of data collection method.

    Findings

    The findings of the research show that most of the statistical sample of the research, despite having different views on Shiite identityism, are sensitive to its existing challenges and have a tendency to be active. Also, the statistical sample of the Arbaeen procession has evaluated the promotion of the sense of belonging to the Shiite identity, which shows that; The Arbaeen ceremony has had a positive effect in preserving, consolidating and strengthening the Shiite identity among its followers.

    Conclusion

    Based on the findings of the research, the fading of physical boundaries and the expansion of identity boundaries in the belief of social forces in the future, it seems likely that if it is accompanied by the provision of solidarity grounds, it will cause It will be the cultural geography of social groups.

    Keywords: Identityism, Arba'een Pilgrimage, geoculture, Regional Order}
  • مجید رسولی*، محسن اسلامی، نرگس مرتضائی
    در دهه های اخیر، جهان بیش از پیش شاهد اثرگذاری عامل ژیوپلیتیک بر محیط بین الملل بوده است. زیرا ژیوپلیتیک می‎تواند راهبردهای سیاست خارجی کشورها را تعیین کرده و با شناسایی محدودیت ها و امکانات موجود در فضای جغرافیایی کشور، زمینه دستیابی به اهداف سیاسی، قدرت و امنیت کشور را فراهم آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به موقعیت خاصی که ازلحاظ ژیوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا دارد، از این قاعده مستثنی نیست. بر این اساس، این پژوهش باهدف تبیین فرصت های ژیوپلیتیکی مولد قدرت و امنیت پایدار ایران در منطقه غرب آسیا، درصدد پاسخگویی به این پرسش است، که وزن ژیوپلیتیک ایران در معادلات امنیتی منطقه غرب آسیا چگونه ارزیابی می شود؟ روش شناسی پژوهش حاضر که ماهیتی توصیفی- تحلیلی دارد، داده ها و اطلاعات موردنیاز را به روش کتابخانه ای و از طریق دستیابی به منابعی مانند کتاب، مقاله و گزارش های پژوهشی فراهم و گردآوری نموده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیر ژیوپلیتیک (به عنوان عامل اصلی تاثیرگذار در شکل دهی معادلات امنیتی ایران) و دو متغیر ژیوکالچر و ژیواکونومیک (به عنوان دو مولفه از اندیشه های ژیوپلیتیکی) می‎توانند به عنوان متغیرهای میانی، نقش آفرینی کرده و سه ضلع اصلی معادلات امنیتی قدرت ایران را در غرب آسیا شکل دهند. نتایج پژوهش نشان داده است که عامل ژیوپلیتیک به عنوان یک متغیر کهن، همچنان  می تواند برای جمهوری اسلامی ایران امنیت ساز بوده و معادلات امنیتی منطقه غرب آسیا را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد.
    کلید واژگان: ژئوپلیتیک, ژئواکونومی, ژئوکالچر, امنیت و منطقه غرب آسیا}
    Majid Rasouli *, Mohsen Eslami, Narges Mortezaei
    In recent decades, changes and developments in the international arena in various forms have provided the grounds for the growing dependence of countries on each other. In such a way that this dependence has made it very difficult to achieve national interests and security without active and powerful acting and role-playing resulting from a realistically foreign policy in the regional and global arena. Whereas the adoption of an effective foreign policy in order to create sustainable security depends on recognizing the influencing factors on the foreign policy of countries; Therefore, efforts should strengthen these mentioned factors to achieve national goals and create security. On this basis, among the security maker factors, geopolitical factors is one of the most important and influential factor, because geopolitics can determine the foreign policy strategies of countries and by identifying the limitations and facilities in the geographical space of the country, can provide achievement grounds to political goals, power and security of the country. The main purpose of this study is to explain the geopolitical opportunities that generate power and sustainable security for Iran in the region of Southwest Asia. This study seeks to answer the question of how is Iran's geopolitical weight evaluated in the security equations of the of Southwest Asia region? Methodology governing the present study, which has a descriptive-analytical nature, Based on the theory of Barry Buzan's regional security complex, it is based on the assumption that the geopolitical variable (as the main influential factor in shaping Iran's security equations)
    Keywords: geopolitics, geoeconomy, geoculture, security, the West Asian region}
  • خطیب شایانفر، بهرام منتظری*
    یکی از کشورهای همسایه ایران که از نظر ژیوپلیتیکی دارای امتیازهای فراوانی بوده و شاید بتوان آن را از معدود کشورهای دارای تاثیرات منطقه ای پیرامونی ایران یاد کرد کشور ترکیه می باشد. لذا پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که عوامل واگرایی در روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران وترکیه کدامند؟بررسی عوامل واگرایی درروابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران وترکیه براساس سه دسته عوامل ژیوپولیتیک، عوامل ژیواکونومیک و عوامل ژیوکالچر به عنوان اهداف این پژوهش محسوب می شوند.این پژوهش که از نوع کاربردی - توسعه ای بوده و به روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. نتیجه حاصل از این واکاوی و تجزیه و تحلیل نشان می دهد در هر سه مولفه ژیوپلیتیک، ژیوکالچر و ژیواکونومیک به ترتیب اولویت ذکر شده باعث ایجاد واگرایی شده و در مجموع 15 عامل مورد تایید قرار گرفت. در ادامه و در پاسخ به سوالات فرعی مهمترین عوامل ژیوپلیتیکی، مساله کردها در سوریه و حضور نظامی ترکیه به بهانه مبارزه با آنها در سوریه و مهمترین عوامل ژیوکالچری، پرچمداری نظام اسلامی در منطقه توسط ایران و مهمترین عوامل ژیو اکونومیکی، رقابت دو کشور جهت نفوذ در بازارهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی مشخص گردید.
    کلید واژگان: عوامل واگرایی, روابط سیاسی, ژئوپلیتیک, ژئوکالچر, ژئواکونومیک, جمهوری اسلامی ایران, ترکیه}
    Khatib Shayanfar, Bahram Montazeri *
    Turkey is one of the neighboring countries of Iran that has many advantages in terms of geopolitics and perhaps it can be mentioned as one of the few countries with regional influences around Iran. Therefore, the present study seeks to answer the question of what are the factors of divergence in the political relations of the Islamic Republic of Iran and Turkey?The objectives of this study are to investigate the divergence factors in the political climate of the Islamic Republic of Iran and Turkey based on three categories of geopolitical factors, geoeconomic factors and geocalcher factors.This research is applied-developmental and descriptive-analytical and survey method. The results of this analysis show that in all three components of geopolitics, geocalchery and geoeconomics, the mentioned priority caused divergence and a total of 15 factors were confirmed.In response to sub-questions, the most important geopolitical factors, the Kurdish question in Syria and turkey's military presence under the pretext of fighting them in Syria and the most important geocalcular factors, the flagship of the Islamic system in the region by Iran and the most important geoeconomic factors, the competition of the two countries to influence the markets of the Caucasus and Central Asia were determined.
    Keywords: Divergence Factors, political relations, Geocalysis, Geoeconomics, Islamic Republic of Iran, Turkey}
  • رضا رحمتی*، حسن رحیمی روشن، سیده کوثر جعفری
    هدف

    بسیاری از تحلیل ها پیرامون مسایل نهادی، به تحلیل های اقتصادی و سیاسی اختصاص یافته و کمتر نقش مولفه های فرهنگی و جنبش های اجتماعی مورد توجه نهادگرایان قرار گرفته است. با این حال امروزه پدیده های فرهنگی و اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر روابط بین الملل دارند. پیاده روی اربعین نیز از این حیث پدیده ای قابل بررسی است. بر این اساس، تحلیل چرایی و چگونگی تاثیرگذاری عناصر نهادی در قوام یک نظم منطقه ای از اهمیت بسیاری برخوردار است.

    روش شناسی پژوهش:

     در روش شناسی، جامعه آماری و شاخص های پژوهش، با استفاده از روش های کمی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این مقاله به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

    یافته ها

    بر این اساس سوالی که مطرح می شود این است که مولفه های نهادساز راه پیمایی اربعین با تاثیر بر قوام نظم منطقه ای در چارچوب ژیوکالچر شیعه توانسته اند نقش مهمی را در ژیوکالچر شیعه بازی کنند.

    نتیجه گیری

    نهادسازی در سه سطح فروملی (با محوریت تکثر فرهنگی)، فراملی (با محوریت هم گرایی بین المللی) و ملی (با محوریت نقش حکومت) سبب قوام نظم ژیوکالچر شیعه در سطح منطقه ای شده است.

    کلید واژگان: نهادسازی, راهپیمایی اربعین, ژئوکالچر, نظم منطقه ای, حکمرانی فراملی}
    Reza Rahmati *, Hasan Rahimi, Seyedeh Kosar Jafari
    Objective

    Many analyzes of institutional issues are devoted to economic and political analyzes, and less attention has been paid to the role of cultural components and social movements by institutionalists. Today, however, cultural and social phenomena have a significant impact on international relations. The Arba'een Pilgrimage is also a phenomenon that can be studied in this regard. Accordingly, the analysis of why and how institutional elements affect the consistency of a regional order is of great importance.

    Method

    In methodology, the statistical population and research indicators will be studied using quantitative methods. This article is descriptive-analytical in terms of purpose and methodical in terms of method and field survey in terms of data collection.

    Findings

    Based on this, the question that arises is that the institutional components of the Arba'een Pilgrimage have been able to play an important role in the Shiite geoculture by influencing the consistency and reshaping of the regional order in the framework of the Shiite geoculture.

    Conclusion

    Institutionalization at three levels of transnational (focusing on cultural pluralism), transnational (focusing on international integration) and national (focusing on the role of government) has led to the consolidation of the Shiite geocultural order at the regional level.

    Keywords: Institutionalization, Arba'een Pilgrimage, Geoculture, Regional Order, Transnational Governance}
  • بهادر زارعی، سید مهدی موسوی شهیدی*
    روابط ژیوپلیتیک روابط میان واحدهای سیاسی بر اساس زمینه وبسترهای جغرافیایی است. مقیاس ها در روابط ژیوپلیتیک در سه سطح بین المللی، منطقه ای و جهانی قرار دارد. این پژوهش با شیوه توصیفی- تحلیلی سعی در شناسایی مهم ترین بسترها و زمینه های روابط ژیوپلیتیک میان واحدهای سیاسی در مقیاس منطقه ای خلیج فارس دارد. شناسایی بسترها و زمینه های روابط کشورهای واقع در منطقه خلیج فارس بدلیل جایگاه ژیوپلیتیک و ژیواکونومیکی این منطقه در ساختار قدرت جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش ابتدا نظریه ها و رویکردهای روابط مورد بررسی قرار گرفته و فصل مشترک آن ها در راستای شناسایی زمینه های تاثیرگذار بر روابط کشورها استخراج گردیده است و سپس این مولفه ها در ارتباط با خلیج فارس پیاده سازی شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مهم ترین بسترها و زمینه های روابط ژیوپلیتیک میان کشورها در منطقه خلیج فارس در چهار بعد هیدروپلیتیک، ژیوپلیتیک، ژیواکونومیک و ژیوکالچر قرار دارد. مهم ترین بسترهای تاثیرگذار بر روابط کشورها نیز شامل موقعیت ژیوپلیتیکی منطقه، ادعاهای سرزمینی کشورهای منطقه نسبت به یکدیگر، ایدیولوژیک گرایی موجود در منطقه، ساختار ژیوپلیتیک دو قطبی، رویکرد امنیتی متعارض کشورها، کمبود آب و رودخانه ها مرزی مشترک، کدهای ژیوپلیتیک متعارض، رقابت برای هژمونی منطقه ای میان ایران و عربستان، عدم توافق در برخی از مرزهای دریایی مشترک، وجود تنگه استراتژیک هرمز، وزن ژیوپلیتیک نابرابر کشورهای منطقه، عدم موفقیت در شکل گیری یک سازمان منطقه ای جامع، پیوندهای مذهبی و قومی میان کشورهای منطقه قرار دارد.
    کلید واژگان: ژئوپلیتیک, ژئوکالچر, هیدروپلیتیک, ژئواکونومیک, خلیج فارس}
    Bahador Zarei, Mehdi Mousavi Shidi *
    Geopolitical relations are the relations between political units based on the context of geographical web sites.This descriptive-analytical study tries to identify the most important settings and contexts of geopolitical relations between political units at the scale of the Persian Gulf regions. Identifying the contexts and fields of relations between the countries located in the Persian Gulf region is of great importance due to the geopolitical and geo-economic position of this region in the structure of world power. In this research, first the theories and approaches of relations have been studied and their common chapter has been extracted in order to identify the areas affecting the relations of countries and then these components have been implemented in relation to the Persian Gulf. The results of the research show that the most important contexts and fields of geopolitical relations between the countries in the Persian Gulf region are in four dimensions: hydro-political, geopolitical, geo-economics and geo-culture. The most important factors influencing the relations between countries include the geopolitical position of the region, territorial claims of the countries in the region to each other, ideological orientation in the region, bipolar geopolitical structure, conflicting security approaches, water shortages and common border rivers, geopolitical codes Conflict, competition for regional hegemony between Iran and Saudi Arabia, disagreement on some common maritime borders, existence of the Strait of Hormuz, unequal geopolitical weight of the countries in the region, failure to form a comprehensive regional organization, religious and ethnic ties have located among the countries of the region.
    Keywords: Geopolitics, Geoculture, HydroPolitics, Geoeconomics, Persian Gulf}
  • فریبرز ارغوانی*، سجاد کریمیان

    انجام اصلاحات اقتصادی و پیرو آن ظهور مسالمت آمیز چین سرآغاز نگرانی قدرت های غربی و طرفداران ارزش های لیبرالی در ساختار نظم بین المللی بود. نتیجه این نگرانی تلاش برای برساختن تصور تهدید از چین در نظام بین المللی و متوقف کردن ظهور چین در سه دهه گذشته بوده است. این مقاله ضمن اذعان به نقش فزاینده چین در معادلات قدرت در عرصه بین المللی و با مفروضگیری تداوم برساخته شدن تصور تهدید از چین توسط غرب، بررسی و شناخت منابع شکل گیری این تصور تهدید و چگونگی تلاش چین برای استفاده از موسسات کنفوسیوس به عنوان مهم ترین رویکرد ژیوکالچر در مواجهه با این تصور را مهم ترین هدف خود می داند. این مقاله با طرح این پرسش که مهم ترین منابع تصور تهدید از چین چه محورهایی بوده و چگونه چین از نقش موسسات کنفوسیوسی به مثابه رویکردی ژیوکالچر در برابر این تصور بهره می گیرد؟ با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی بر این ادعا است که موسسه کنفوسیوس از طریق معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن کمتر شناخته شده چین در درون جوامع دیگر به مثابه ابزار سیاست خارجی در تلطیف فضای تهدید برساخته شده و اصلاح برداشت ها از نیات و عملکرد چین کمک می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهند که منابع تصور تهدید چین در سه بخش ژیوپلتیک-نظامی، اقتصادی و سیاسی - ایدیولوژیک قابل طبقه بندی است.

    کلید واژگان: تصور تهدید, چین, ژئوکالچر, سیاست خارجی, موسسه کنفوسیوس}
    Sajjad Karimian

    Economic reforms and following that, China s peaceful rise was the beginning of the great powers and proponents of liberal values in structure of international order. The consequence of this concern has been some endeavors to try construct of China s threat perception in international system and stop China s rise. This article with confess to China s rising power in international relations and china s threat perception continuous constructing by the West, is seeking to acknowledge of the threat perception sources and how china s use of Confucius institute in its foreign policy as a geoculture attitude. The question that the article trying to answer it, is what are the main important sources of China s threat perception how the china uses of the Confucius institute as a geoculture approach? This article with descriptive- explanative method argues Confucius institute acts as China s Foreign policy instrument to moderate the atmosphere of the constructed threat and reform of the views to intentions and actions of China by introducing history, culture and civilization of china. Findings of this research shows the China s threat perception sources can categorize in three part: geopolitic- military, political- ideological and economic.

    Keywords: Threat perception, China, Foreign Policy, Geoculture, Confucius Institute}
  • احسان یاری*، مرضیه عابدی
    دولت های مجموعه امنیت منطقه ای خاورمیانه بخش اعظمی از مشروعیت خود را مرهون شریعت اسلام هستند، ازاین رو یا داعیه دار حکومت اسلامی هستند و یا به نحوی درصدد نشان دادن پایبندی خود به اسلام می باشند. اولین بازخوران منطقی مورد انتظار این فاکتور هویتی مشترک و برجسته، در همبستگی و نزدیکی این کشورها خواهد بود، اما با کمی تسامح شاید بتوان گفت که اغلب تعارضات و خشونت ها در منطقه خاورمیانه ریشه در تعارضات دینی و به ویژه مذهبی دارد. این مقاله می کوشد تا در قالب مطالعه موردی، تمایز جایگاه حقیقی و بالقوه جوامع دینی خاورمیانه با جایگاه کنونی و به فعلیت رسیده آن را در بستر چالش ژیوکالچری ادیان و مذاهب در مسیر صلح و امنیت منطقه ای مورد بررسی قرار دهد. سوال مطرح شده در این پژوهش این است که دین اسلام با وجود گستره مقبولیت خود، چگونه توانایی ممانعت از خشونت ها و تعارضات و به تبع برپایی صلح و ثبات به واسطه ی بهره مندی از باورهای مشترک در بین پیروان خویش را ندارند؟ در پاسخ به سوال اصلی پژوهش، استدلال اصلی مقاله آن است که سلطه دولت محورانه و ضعف و انحرافات گروه های مذهبی فراملی، سبب استفاده ی ابزاری و متناظر دولت های هویت محور خاورمیانه با تکیه بر بازوی قدرت نرم، در قالب هویت دینی و مذهبی، جهت کسب مشروعیت خویش و نامشروع جلوه دادن سایرین شده است. این موضوع شکل گیری الگوهایدوستی و دشمنی بر اساس معیار تهدیدات مشترک و نه علقه ها و مشترکات هویت دینی و مذهبی،را در پی داشته است. پژوهش مبتنی بر روش توصیفی- تبیینی بوده و گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای و اینترنتی است؛ همچنین در تدوین چارچوب نظری پژوهش، از رهیافت هویت محور و منطقه گرای مکتب امنیتی کپنهاگ استفاده شده است.
    کلید واژگان: خاورمیانه, ژئوکالچر, امنیت و ثبات منطقه ای, اسلام, مجموعه امنیت منطقه ای}
    Ehsan Yari *, MARZYE ABEDI
    The governments of the Middle East Regional Security complex owe much of their legitimacy to religion of Islam. Therefore, they are either claiming the Islamic government or they are trying to show their commitment to Islam in some way. The first case result of this factor will be a common and prominent identity in the solidarity and closeness of these countries. But with a little tolerance, it can be said that often Conflicts and violence in the Middle East - albeit ostensibly - are rooted in religious conflicts, especially religious ones.This paper seeks to examine, in a case study, the distinction between the true and potential status of religious communities in the Middle East and its current status in the context of the geocultural challenge of religions and sects in the path to regional peace and security. The question in this study is how, despite their scope of acceptance, does Islam not have the ability to prevent violence and conflict and, consequently, to establish peace and stability through the enjoyment of shared beliefs among its followers? In this regard, Copenhagen's security-oriented and regionalist approach has been used to better explain the approach.The research hypothesis is that the domination of the centralized state and the weakness and deviations of transnational religious groups have led to the instrumental and corresponding use of the Middle Eastern identity-oriented states of religious and religious identity to gain legitimacy and make others illegitimate.
    Keywords: Middle East, Geo-culture, Regional security, Stability, Islam, Regional Security Complex}
  • رضا رحمتی*، سیده کوثر جعفری، حسن رحیمی روشن

    جهان از مجموعه ای از تمدن های بزرگ وکوچک با فرهنگ های مختلف تشکیل شده است. یکی از تمدن های بزرگ، تمدن اسلامی و یکی از زیرمجموعه های مهم آن تمدن شیعی است. بسیاری از تحلیل ها پیرامون مسایل مربوط به جهان اسلام به تبیین مسایل ژیوپلیتیک بر می گردد. اندکی از تحلیل ها با پشتوانه تحلیل هویتی و فرهنگی مسایل جهان اسلام را تبیین کرده اند، با این حال مسئله «همگرایی بین گروه های شیعی» با تحلیل ژیوکالچر در مدت زمانی طولانی به دلایل متعدد، مورد اهمال واقع شده است. اما امروزه ضرورت بازگشت تحلیل های تمدنی، فرهنگی و هویتی در ضرورتی اجتناب ناپذیر است. راه پیمایی اربعین یکی از پدیده های اجتماعی است که با تحلیل ژیوپلیتیک نمی توان آن را تشریح کرد و ضرورت توجه به نگاه گفتمانی یا بین الاذهانی برای تحلیل آن وجود دارد. سوالی که در اینجا مطرح است مربوط به چرایی و چگونگی تاثیرگذاری پیاده روی اربعین، بر شکل گیری ژیوکالچر شیعه است. برای پاسخ به این سوال ابتدا عواملی که تاثیرگذاری فرهنگ بر گروه هویتی مورد مطالعه با آن ها میسر می شود و علت شکل گیری ژیوکالچر هستند، به عنوان شاخص های پژوهش، بررسی شده و با استفاده از روش های کمی جامعه آماری مورد مطالعه قرار می گیرد. همچنین موانع شکل گیری ژیوکالچر شیعه و میزان تاثیر آن ها بررسی و مقایسه بین هر دو نوع عوامل برای یافتن پاسخ سوال اصلی پژوهش بیان شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

    کلید واژگان: ژئوکالچر, هویت گرایی, ژئوکالچر شیعه, راهپیمایی اربعین}
    Reza Rahmati *, Seyedeh Kosar Jafari, Hasan Rahimi Roushan

    The world is made up of a collection of great and small civilizations with different cultures. One of the great civilizations is Islamic Context is Shiite civilization. Many analyzes on issues related to the Islamic world is explaining geopolitical issues. Few analyzes, with the help of identity and cultural analysis, have covered Geo Cultural analysis. This has been neglected for a long time for a number of reasons. But today, the return to civilizational, cultural, and identity analysis is an inevitable necessity. The Arbaeen March is a social phenomenon that cannot be explained by Geopolitical analysis, and there is a need to pay attention to the discourse or interdisciplinary perspective to analyze it. The question here is why and how the Arbaeen March affects the formation of Shiite Geo Culture. To answer this question, we first examine the factors that influence the impact of culture on the identity group under study and the reason for the formation of Geo Culture, as research indicators, and using quantitative methods of statistical population. Also, the barriers to the formation of Shiite geoculture and their impact have been investigated and compared between both types of factors to find the answer to the main research question. The present research is applied in terms of purpose, Functional, in terms of method, descriptive-analytical, and in terms of data collection survey.

    Keywords: Identity, Shiite GeoCulture, Arbaeen March, Regional Order}
  • محمدرضا مجیدی*، محمدحسین دهقانیان فراشاه

    ابتکار کمربند و راه چین به عنوان بزرگ ترین و جسورانه ترین طرح در سیاست خارجی این کشور همچون گامی بلند به سوی ابراز وجود و کنارگذاشتن سیاست خارجی محتاطانه برجای مانده از دوران دنگ شیایوپینگ تلقی می شود که پیامدهای آن می تواند در گستره جهانی احساس شود. با این حال، در بعد منطقه ای به نظر می رسد که آسیای مرکزی از مناطقی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و همسایگی با مناطق غربی چین که مورد توجه و سرمایه گذاری فزاینده دولت چین قرار گرفته اند از این سیاست بیشترین اثر را می پذیرد. با توجه به اینکه ماهیت اصلی راهبرد چین، توسعه راه های ارتباطی و انتقالی است که فرصتی تاریخی برای مشارکت فعال در آن با هدف گسترش تبادل اندیشه و فرهنگ در کنار انتقال کالا فراهم می شود، این پرسش مطرح می شود که بهترین و کارآمدترین رویکرد سیاست منطقه ای ایران در آسیای مرکزی با توجه به ابتکار کمربند و راه و پیامدهای منطقه ای آن چه خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش با اتکا بر نظریه سازه انگاری و به ویژه تاثیر این نظریه در حوزه منطقه گرایی نوین، رویکرد مبتنی بر ایران فرهنگی به عنوان بهترین سیاست معرفی می شود که در مقایسه با رویکردهای رقیب از مزیت نسبی مناسبی برای کشور برخوردار است. در این نوشتار، میان سه رویکرد ژیوپلیتیک، ژیواکونومیک و ژیوکالچر در سیاست منطقه ای ایران در آسیای مرکزی بررسی مقایسه ای کوتاهی انجام می دهیم. همچنین موانع رویکرد ژیوکالچر ایران را بررسی می کنیم.

    کلید واژگان: آسیای مرکزی, ابتکار کمربند و راه, ایران فرهنگی, ژئواکونومیک, ژئوکالچر, سازه انگاری}
    Mohammad Reza Majidi *, Mohammad Hussein Dehghanian Farashah

    The Belt and Road Initiative as the biggest and the boldest plan in China’s foreign policy is perceived as a great stride toward China’s self-expression and abandoning the legacy of Deng Xiaoping in keeping a low profile, which would have wide repercussions worldwide. This structural change will be especially felt in regional dimensions, and as the closer the regions are to China, the greater will be the effects upon them. Central Asia is a region that will be affected strongly by this initiative. China inaugurated its vast and ambitious strategy to revive the Silk Road in 2013 during a visit by Xi Jinping to Kazakhstan, which shows the importance of Central Asia as the gateway for China’s modern Silk Road. The nature of Chinese strategy is expansion of connectivity to have new routes for its exports to its main markets especially to Europe. Therefore a historic opportunity is provided for active participation by other states in this great endeavor to expand cultural interaction besides transit of goods. In this regard, Iran as a great nation in Western Asia with shared borders with Central Asia has vested interests in this region. Historically and culturally Iran has many commonalities with Central Asia. So, this question arises that what would be the best and the most efficient approach in regional foreign policy of Iran in Central Asia as a response to Belt and Road Initiative and what are its consequences? To answer this question it is argued that based on constructivism theory and its effects on new regionalism, an approach based on Cultural Iran is regarded as the best policy for Iran which in comparison with other approaches would be more beneficial in realizing the comparative advantage of Iran. Cultural Iran is a concept which differentiates between geographical and cultural domains of Iran. Based on its deep historical and civilizational roots, Iran is regarded as among those few states in the world which have wider cultural spheres than their actual geographical borders. Cultural Iran means those invisible borders that embrace the historical and cultural roots of ancient Persia are still alive and potentially revivable. Therefore, we hypothesize that the best strategy for Iran in the Belt and Road Initiative in Central Asia would be a cultural approach, based on Iran`s soft power. Furthermore, a comparative analysis of three kinds of approaches in Iran’s regional policy in Central Asia, including geopolitics, geo-economics and geo-culture will be provided. At the end, the obstacles of Iran’s geo-culture will be examined. Our assumption on the nature of the Belt and Road Initiative is that it is a multi-dimensional concept with different geopolitical, geo-economical and geo-cultural aspects. The main assumption in the West and especially in the United States is that BRI is a geopolitical strategy by China in challenging the current American and western global order. So, the best response to BRI must be a geological response based on power and show of force. On the other hand, China constantly emphasizes that BRI is exclusively an economic strategy without any geopolitical aspects. China claims that BRI is a helping hand for strengthening globalization, which is being undermined by the U.S. actions. Our assumption in this paper is that BRI is a mutually beneficial strategy for both Iran and China, and Iran is ready and willing to participate in it. However, as Iran has deep historical and civilizational roots in Central Asia which can be used as a soft power, it will be better positioned in BRI by trying to revive these ancient roots. In conclusion, we argue that Iran’s foreign policy has different expressions in different regions and sub-regions. Iran has mainly a geopolitical approach in the Middle East which is of course based on the nature of developments in this region. In South Asia, the Iranian foreign policy is most geo-economic, which is the main reason in Iran’s balanced relations with both India and Pakistan. Iran’s main strategy in this region is North-South Transportation Corridor, by the participation of India, Russia and Iran and the possibility for inclusion of Pakistan and China. At the end, it is argued that Iran’s strategy and approach in Central Asia should be mainly a geo-cultural one. This approach is proposed because Iran is not willing and able to challenge the traditional geopolitical influence of Russia in Central Asia and is not willing and able either to challenge the geo-economic influence of China in the region. However, by focusing on the Iranian historical and civilizational roots in the region, there will be no challenge for Russia and China but great benefits will be provided by this approach for the nations in the sphere of Cultural Iran. However, there are some challenges for Iran in realizing this geo-cultural approach. One of the main obstacles is the religious one, as Iran is a Shiite country and the Central Asian states are mostly Sunnis. Also, the Central Asian countries are secular states with a cautious foreign policy in relations to Iran. Although Iran has had a pragmatic approach in relation with the countries in the region and has been a great helping hand for them in difficult times, the image framed by the West regarding Iran, has been quite negative.

    Keywords: Belt, Road Initiative, Central Asia, Constructivism, Cultural Iran, Geoculture, geo-economics}
  • عبدالرضا بای*، امیرشیر توماج، علی محمد زاده، احمد اشرفی
    یکی از بازیگران مهم در محیط منطقه ای قفقاز جنوبی کشور ترکیه می باشد ترکیه با رویکرد و اثربخشی دو عنصر ژیوپلتیک و ژیوکالچر در تلاش است تا به عنوان یک بازیگر مهم ایفای نقش نماید و منافع ملی و منطقه ای خود را تعریف نماید،رکیه اما با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، سیاست خارجی ترکیه، به واقعگرایی و چند بعدی تغییر یافت و همین عامل در افزایش پرستیژ و نفوذ آن در منطقه قفقاز شده است از این رو با بهره گیری از ظرفیت ژیوپلتیکی و ژیوکالچری توانسته به عنوان یک بازیگر مهم در قفقاز جنوبی تبدیل شود این دوعنصر در کنار اقتصاد و سرمایه گذاری ظریب نفوذ ترکیه در قفقاز جنوبی را دو چندان نموده است هرچند به واسطه عدم تکوین و تکامل دولت ملت سازی در این منطقه شاهد چالشهای امنیتی در این منطقه هستیم اما بی شک یکی از اهداف استراتژیک ترکیه در این منطقه نفوذ و دست یابی به اهداف سیاسی و امنیتی و فرهنگی خود می باشد. در این راستا این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که «مولفه های ژیوپلتیک و ژیوکالچر ترکیه چه تاثیری بر اهداف سیاسی-امنیتی و فرهنگی در قفقاز جنوبی دارد؟»، در این راستا نوشتار پیشرو از روش توصیفی و تحلیلی بهره برده برای گردآوری داده ها از کتابها، مقالات و اسناد استفاده کرده است. یافته های پژوهش نشانگر آن است که ترکیه به واسطه دو عنصر ژیوپلتیک و ژیوکالچر توانسته در قفقاز جنوبی اهداف سیاسی- امنیتی و فرهنگی خود را دنبال کند.
    کلید واژگان: ژئوپلتیک, ژئوکالچر, سیاست خارجی, ترکیه, قفقاز جنوبی}
    Abdorza Bay *, Amirshir Toomaj, Ali Mohamadzadeh, Ahmad Ashrafi
    Turkey is one of the important players in the regional environment of the South Caucasus. Turkey, with the approach and effectiveness of two elements, geopolitics and geoculture, is trying to play an important role and define its national and regional interests. With the rise of the AKP, Turkey's foreign policy changed to realism and multidimensionality, which has increased its prestige and influence in the Caucasus region. In the South Caucasus, these two elements, along with the economy and fine investment, have doubled Turkey's influence in the South Caucasus. Turkey's strategy in this region is to infiltrate and achieve its political, security and cultural goals. In this regard, this study seeks to answer the main question: "What effect do the geopolitical and geocultural components of Turkey have on the political, security and cultural goals in the South Caucasus?" Has used books, articles and documents. The research findings indicate that Turkey is mediated by two geopolitical elements
    Keywords: Geopolitics, Geoculture, Foreign Policy, Turkey, South Caucasus}
  • زکریا کاظم پور، جواد معدنی*

    فضای چندگفتمانی و چندپارگی، ورود قدرت های منطقه ای و جهانی به بازی ایتلاف قدرت یا ایتلاف گفتمانی وتلاش آنها برای بازسازی و برسازی خود به منظور کسب سهم بیشتر در نظام آتی بین الملل، حکایت از آن دارد که جهان در این پیچ تاریخی، آبستن شکل گیری نظمی سیال و شاهد تغییراتی در دوران گذار از نظام بین الملل وستفالیایی به عصر پساوستفالی است. با افول قدرت های جهانی و هژمونی غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر از یک طرف و رشد قدرت های منطقه ای از طرف دیگر، تحول و تغییر در مناسبات قدرت در سطح بین الملل مشهود و ظهور یافته است و چندجانبه گرایی در حال شکل گیری است و نشانه های بروز نظام نوین چندوجهی در مقابل نظام یک جانبه گرایی سلطه، اکنون برجسته شده است. جهان اسلام که نقطه مرکزی آن در منطقه جنوب غرب آسیا واقع شده است از جمله تمدنی است که از ظرفیت های ژیواستراتژیک، ژیوکالچر، ژیوپلیتیک و ژیواکونومیک فوق العاده ای برخوردار بوده که می تواند آن را در معادلات و مناسبات بین المللی در جایگاه شایسته ای قرار دهد و وضعیت آن را ارتقاء دهد. بنابراین تلاش شده ظرفیت های متعدد جهان اسلام مورد بررسی قرار گیرد و تحقیق انجام شده در پی پاسخ به این موضوع است که جهان اسلام دارای چه منابعی از قدرت است که می تواند بر ارتقاء و تکوین قدرت آن تاثیر گذاشته و سبب نقش پر رنگ جهان اسلام در معادلات جهانی گردد. شایان ذکراست که گردآوری داده ها نیز عمدتا از طریق کتابخانه ای و بانک اطلاعاتی صورت گرفته و از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است.

    کلید واژگان: جهان اسلام, ژئواستراتژیک, ژئوپلیتیک, ژئواکونومیک, ژئوکالچر, قدرت جهانی}
    Zakaria Kazempour, Javad Maadani *
    Introduction

    Multiparty space and multilateralism, the entry of regional and global powers into the power or discourse coalition game, and their attempt to rebuild and gain a greater share in the future international order, suggests that the world in this historical twist is pregnant with fluid orderly formation and It is witnessing changes in the transition from the Westphalian international system to the post-Westphalian era. With the decline of world powers and the hegemony of the West, and especially of the United States in recent years and the rise of regional powers on the other hand, changes in international power relations have emerged and multilateralism is emerging and signs of emergence. The new multi-faceted system versus the one-sided system of domination is now prominent. Located in the Southwest of Asia, the Islamic world is a civilization that enjoys tremendous geostrategic, ecocultural, geopolitical and geo-economics capacities that can put it in a good position in international equations and relations and enhance its status Give. Therefore, it has been attempted to examine the various capacities of the Islamic world and the research sought to answer the question of what sources of power the Islamic world possesses that can influence the promotion and development of its power and give rise to the colorful role of the Islamic world in equations Become global.
    The Islamic world has the qualities and capacities that have promoted it as an influential force in the global system and the shaping of international equations. Some scholars believe that the world after the collapse of the bipolar system based on powerful political units has given way to civilizational units and that civilizations or cultures have become major players in international politics. On this basis, it can be concluded that Islamic civilization has a special place in the modern world system. To this end, an examination of the capacities of the Muslim world will reveal its position in the international system.

     Review of Literature

    Islamic civilization is a religious civilization with many of its components centered on the religion of Islam. Because of this rich extension, it is both time-bound and meaningful, on the one hand, because its beginnings are almost certain, and on the other, it has a great deal of conceptual and subject matter that encompasses all the intricacies, subtleties, and universalities of the Islamic religion as It has a divine religion. The transition from state-based geopolitics to civilization-based geoculture in the 21st century is increasingly reflecting the reality of international relations in today's world. Traditional geopolitical theories such as Hartland and Remeland can be traced back to today's geoculture in an evolutionary direction, extending along a geopolitical geopolitical trajectory from MacIntyre to Huntington and Brzezinski. Geopolitical theory and maritime power have been used to better explain the capabilities of the Muslim world and to describe its geographical location. It is noteworthy that the Islamic world is overshadowed by such capacities that can enhance Islamic civilization within the dominant international. system.Extensive studies have been conducted in the various fields of the Islamic world, and institutions have sporadically studied and researched some of the issues of the Islamic world. But the Institute for the Future of the Islamic World, in particular, has studied numerous issues in the Islamic world with the aim of creating unity and convergence between the countries concerned.

    Method

    The research sought to answer the question of what sources of power the Islamic world possesses that can influence its promotion and development and give rise to the colorful role of the Islamic world in global equations. When defining the concepts used, the data was collected mainly through the library and database method.

    Results and Discussion

    The adult Islamic world covers one fifth of the land area, establishing the link between the Black Sea and the Mediterranean Sea, and the presence of Albania in the Adriatic Sea Port, as well as the Persian Gulf and Oman Sea, the only access to free and warm waters. And Bangladesh at the head of the Bay of Bengal, as well as the position of the Maldives and Lacdio Islands in the Indian Ocean, which has made them a natural observation of much of the ocean, could all be reasons for the strategic importance of Islamic countries. If the Islamic countries understand their geographical location in the world, they will be able to foster convergence and solidarity among the Islamic world by adhering to the geo-strategic and geo-economics factor and setting the stage for becoming an effective global power.In the whole of the Islamic world, in addition to the geopolitical power and strategic regional depth of Iran, the economies of Malaysia, Indonesia and Turkey are good backers for empowering the Muslim world. Inter-civilization structures such as the Arab League, the Gulf Cooperation Council, Echo, the Organization of Islamic Unity plus Pakistan's nuclear and military capabilities in the civilian dimension, the role of the Hajj and Saudi oil, the regional soft power of Egypt, and a vast array of world scientists and capital Many Islamic countries, especially oil clubs in the Western world, are also among the components of the power of this complex. Different poles around the world, in terms of different abilities, are aligned and have a more or less close influence in organizing the international system. One of the poles that has a role in the future international system is the Islamic world civilization complex, which, based on the cultural, economic, strategic and geopolitical capabilities of the member states, has the capacity to acquire an independent polarity in the future system.

    Keywords: Geo-strategic, Geo-political, Geo-economic, Geo-cultural, World power}
  • زهرا کرانی*

    اصطلاح علمی ژئوکالچر از دو واژه ژئو به معنی زمین و کالچر به معنی فرهنگ تشکیل یافته است. ژئوکالچر در واقع اهمیت دادن به عناصری چون فرهنگ، زبان، قومیت و مذهب در کنار عوامل ژئوپلیتیکی است و به نظر می رسد ژئوپلیتیک نوین، ترکیبی از مفاهیم ژئوپلیتیک کلاسیک، ژئواکونومیک و ژئوکالچر باشد. ساختار ژئوکالچر بیانگر موزاییکی از نواحی فرهنگی کوچک و بزرگی است که محصول تعامل های مکانی- فضایی قدرت فرهنگی هستند که در طول و به موازات یکدیگر حرکت می کنند. با فروپاشی شوروی و استقلال یافتن کشورهای آسیای مرکزی، کشورهای این منطقه هر چند از لحاظ ساختار اقتصادی- سیاسی و ارتباطات، به روسیه و مناطق شمالی متصل هستند، اما از لحاظ فرهنگی، دینی، تاریخی و جغرافیایی ادامه طبیعی بخش های جنوبی خود به حساب می آیند که طی سالیان متمادی به دلیل نفوذ شوروی سابق ارتباط خود را با منطقه خراسان بزرگ در ایران و منطقه خاورمیانه از دست داده بودند. اشتراکات فرهنگی تاریخی ایران به دوره ای باز می گردد که کشورهای آن منطقه با ایران سرنوشت مشترکی داشتند. قلمرو جغرافیایی واحد در گذشته سبب شده بود که این مناطق رویکرد اقتباسی به فرهنگ ایران داشته باشند، به گونه ای که امروزه بسیاری از آداب و رسوم و سنن ایرانی در آسیای مرکزی پا برجا مانده است. در تحولات پس از فروپاشی شوروی، نقش ایران به عنوان محور ارتباطی حوزه جدید با حوزه قدیم خاورمیانه از اهمیت خاصی برخوردار شده است. در شرایط جدید، ایران به عنوان محور سیستم تمدن فارسی شامل افغانستان، تاجیکستان و همچنین پیوند دادن آن با جهان اسلام یعنی بخش غیر عربی و بخش عربی جنوب غرب آسیا به عنوان وحدت دهنده جهان اسلام، می تواند ایفا کننده نقش حساسی در منطقه باشد.

    کلید واژگان: آسیای مرکزی, ژئوکالچر, ژئوپلیتیک, خراسان بزرگ}
  • علی امیری*، علی فلاح نژاد
    ژیوکالچر از مبانی تیوریک حوزه مطالعات ژیوپولیتیک می باشد که درصدد فهم و تحلیل تاثیرات متقابل سیاست و فرهنگ می باشد. جغرافیای فرهنگی هر ناحیه جغرافیایی با توجه به شرایط زمانی و مکانی و... ژیوپولیتیک خاص خود را رقم می زند. ویژگی های فرهنگی از قبیل هویت مذهبی، زبانی، قومی و... می توانند بسترساز بازی های سیاسی ویژه ای گردند و بازخوردها و خروجی های سیاسی خاصی را در پی داشته باشند. مذهب یکی از عناصر اصلی هویت فرهنگی می باشد که در زمانها و مکان های مختلف تاثیرات و ارتباط خود را با سیاست به روشنی نشان داده است. سلفی گری به عنوان نوعی مرام مذهبی- سیاسی در دین اسلام از موارد روشن مذهبی است که سعی دارد تا ژیوپولیتیک متناسب با اهداف و آمال خود را شکل دهد و به همین دلیل ژیوپولیتیک درونی و بیرونی کشورهای جهان اسلام و بخصوص کشورهای خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است.کشور ایران به عنوان کشوری شیعه مذهب و مخالف با سلفی گری افراطی، از کشورهایی است که از این وضعیت مستثنی نمی باشد؛ چرا که علاوه بر دارا بودن هویت دینی اسلامی، در نواحی جغرافیایی پیرامون خود، دارای هویت مذهبی اهل سنت می باشد که در موارد بسیار از سلفی گری متاثر شده و زمینه ساز ناامنی و شکل گیری ژیوپولیتیک درونی چالش برانگیزی بوده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد سلفی گری در عرصه ژیوپولیتیک درونی ایران، باعث شکل گیری بازیگرانی شده است که زمینه ساز فرقه گرایی مذهبی و تقویت کننده تحرکات قومی در نواحی و استان های سنی نشین بوده اند که این امنیت عمومی و ملی را به چالش کشیده است. این بازیگران محلی در عرصه ژیوپولیتیک بیرونی سعی در پیوند با رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای جمهوری اسلامی ایران دارند تا به اهداف خود برسند.
    کلید واژگان: امنیت ملی, جمهوری اسلامی ایران, ژئوپولیتیک, ژئوکالچر, سلفی گری}
    Ali Amiri *, Ali Fllah Nejad
    Geoculture is one of the basic fields of geopolitics that studies culture and politics interface. Cultural geography of a region, considering time and place, makes a specific geoculture. Cultural features such as religious, linguistic and ethnic identity can play an important role in this area. Religion is one of the main elements of cultural identity that has proved its impact on culture in different situations. Salafism as a religious- political doctrine in Islam tries to form its special geoculture relative to its goals so it influences internal and external geoculture of the countries of the region. Iran as a Shiite country and opposed to extremist Salafism, is not an exception in this regard. Because not only Iran has an Islamic identity, it is influenced by Sunni regions inside the country which is affects its internal geoculture and causes insecurity. This article shows that Salafism in Iranian internal geopolicy has formed new players that has caused religious sectarianism and ethnic challenges in Sunni provinces. These events are threatening national security. The new players try to cooperate with Iran`s regional and extra-regional rivals.
    Keywords: National security, Islamic Republic of Iran, geopolitics, geoculture, Salafism}
  • حجت مهکویی *
    خصوصیات و ویژگی های فرهنگی در اثرگذاری بر روابط میان گروه های قومی- دینی در یک کشور و منطقه، نقش و جایگاه با اهمیتی دارند. مناطق گوناگون در جهان، با توجه به وجود شرایط متفاوت جغرافیایی، دارای ساختار متفاوتی از منظر فرهنگی هستند. این مساله در شبه جزیره کریمه نیز وجود دارد، یعنی با توجه به تفاوت های فرهنگی اقوام مختلف ساکن در این شبه جزیره، اختلافات قومی- دینی به عنوان یک مساله چالشی، روابط میان مسیحیان ارتدوکس و مسلمانان تاتار را تحت الشعاع قرار داده است. جمهوری خودمختار کریمه به طور استراتژیک بخش مورد اهمیت در منطقه ی ژئوپولیتیکی اوراسیا و قفقاز می باشد. و همواره مورد توجه روسیه بوده است. در حال حاضر، مردم در جمهوری خودمختار کریمه در یک تجدد دینی، به سر می برند. تمام گروه های قومی در شبه جزیره در حال احیاء کردن روحانیت و خودآگاهی ملی- دینی شان هستند. این مقاله، با رویکرد ژئوپولیتیک اقلیت ها و ژئوکالچر در قالب نظریه نظام بین المللی و کشمکش های قومی به تحلیل موضوع پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل ویژگی های قومی- دینی در شبه جزیره کریمه می باشد. این مقاله به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانه ای و سایت های اینترنتی به بررسی مناقشات قومی- دینی میان مسیحیان و مسلمانان در شبه جزیره کریمه پرداخته است. نتایج یافته های پژوهش نشان می دهد که روابط قومی- دینی میان مسیحیان و مسلمانان با مناقشات، چالش ها و اختلافاتی همراه است؛ مسیحیان ارتدوکس با تاتارهای مسلمان که از ساکنان اولیه در این شبه جزیره می باشند روابط خوبی ندارند.
    کلید واژگان: شبه جزیره کریمه, ژئوکالچر, قوم, دین, مسلمانان, مسیحیان ارتدوکس}
  • فرهاد قاسمی*، بهرام عین الهی معصوم
    شبکه های منطقه ای، بنابر ویژگی های خود، شرایط متفاوتی را برای شکل گیری و یا رشد گروه های ضدسیستمی فراهم می کنند. نظم های منطقه ای به لحاظ پایداری، امنیت، ثبات و پویایی یکسان نبوده و با معماهای امنیتی مختلفی روبه رو هستند. امروزه جهان اسلام، به عنوان یک شبکه منطقه ای، با انبوهی از چنین گروه هایی مواجه است. لذا یکی از مهم ترین موضوعات، علل شکل گیری این گروه ها در نظم های منطقه ای، از جمله در گستره ژئوپلتیک جهان اسلام است که محور پژوهش حاضر را شکل می دهد. گروه های ضدسیستمی چندبعدی بوده و به عنوان یک پدیده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مطرح هستند. بر این مبنا نویسندگان این استدلال را مطرح می کنند که جهان اسلام دارای موقعیت کانونی در نظم جهانی بوده و به همین دلیل قدرت مداخله گر نسبت به کنترل نظم آن بسیار حساس می باشند و با بهره گیری از ساختار نامنسجم شبکه منطقه ای جهان اسلام، در راستای تحقق سیستم کنترل نظم مورد نظر خود، گروه های ضدسیستمی را ایجاد کرده است. در همان حال در سطح اجتماعی منطقه نیز گروه های مقاومتی در مقابل سیاست های منطقه ای مداخله گر ایجاد شده اند. گونه های متعددی ار چنین گروهایی، مانند گروه های ابزاری و مقاومتی یا دفاعی و تهاجمی در شبکه منطقه ای اسلام ایفای نقش می کنند. .برخی از این گروه ها، به تحقق کارکردهای کنترلی قدرت مداخله گر کمک می کنند.در این مقاله با بهره گیری از روش مطالعه موردی با تقدم نظریه، فرضیه مورد بررسی قرار می گیرد .
    کلید واژگان: جهان اسلام, ژئوپلیتیک, ژئوکالچر, قدرت مداخله گر, گروه های ضدسیستمی}
    Farhad Ghasemi *, Bahram Eynolahy Maesoom
    Regional networks, based on their characteristics, provide different conditions for formation and growth of anti-systemic groups. Regional orders, based on sustainability, robustness, security, stability and dynamic, are differentiated; therefore they will be confronted with different security dilemmas. Today, Islamic World, as a regional network, is confronted with multitudinous of such groups. Therefore the causes of formation and growth of these groups within regional order, of Islamic World, is the axis of this article. Anti-systemic groups are multidimensional and as a social, political and cultural phenomenon. On this base authors argue that world of Islam has a central position in global order and because of this intrusive power is very sensitive to control of it’s order and this power by use of incoherent structure of this network has formed anti-systemic groups as strategic instruments of control system of regional order. Meanwhile resistant groups have been formed at regional-social level against regional policies of intrusive power. , there are numerous types of these groups such as instrumental and resistant or defensive-offensive that play in Islamic regional network. Some of these groups play an instrumental role of regional intrusive powers, and some of them are resistance groups. Some of these groups help to fulfill the control functions of intrusive power. In this Article by using the case study method with priority of theory, investigate the hypothesis.in this respect first step theoretical model will be designed and then the regional network of Islam as a case will survey.
    Keywords: Islamic world, Geopolitics, Geoculture, Intrusive power, Anti, systemic groups}
  • حمیدرضا محمدی، ابراهیم احمدی
    اهمیت بررسی روابط همگرایی ایران و پاکستان از این حیث است که طی چند دهه اخیر(بخصوص پس از انقلاب)، به تبع از مسائلی (معمولا ایدئولوژیک) دو کشور دوست و همسایه چنانچه شایسته است نتوانستندمناسبات قابل قبولی را داشته باشند. به همین دلیل عقیده عام سرشت مناسبات ایران و پاکستان را بحرانی، غیرقابل اعتماد و واگرا می داند. بر این اساس، این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که ایران و پاکستان چگونه می توانند روابط همگرایی را تجربه کنند؟ فرضیه مطرح شده این است، علیرغم تنش های بسیاری( و بعضا ناخواسته) که وجود دارد بستر های همگرایی و روابط مطلوب دو کشور مهیا است. به صورت تاریخی دو کشور دارای، پیوندهای فرهنگی(ژئوکالچری)، ژئوپلیتیکی و جغرافیایی فراوانی اند؛ این مهم خود مدخلی است برای نیل به روابط مطلوب تر در سایر زمینه ها- به طوری که دو کشور قادرند با مشارکت بهتر و جدی تر در گروه بندی های منطقه ای نظیر: پیمان سیاسی- اقتصادی شانگهای و پیمان اقتصادی اکو، سازمان کشورهای اسلامی و گروه موسوم به دی هشت؛ با ماهیت دو گانه ژئوپلیتیک- ژئواکونومی روابط مابین را ارتقاء ببخشند. همچنین صادرات و واردات غیر انرژیک (کالاهای غیر نفتی) و انرژیک (منابع گازی و سایر منابع فسیلی) می تواند بخش از روابط ژئواکونومیک ایران و پاکستان باشد. این پژوهش بر اساس ماهیت و روش؛ توصیفی- تحلیلی محسوب می شود. اطلاعات مورد نیاز به شیوه اسنادی و با مراجعه به منابع معتبر چون کتب، مقالات و گزارش های معتبر گردآوری شده است.
    کلید واژگان: ایران, پاکستان, همگرایی, ژئوکالچر, ژئوپلیتیک, ژئواکونومی}
    Hamid Reza Mohammadi, Ebrahim Ahmadi
    The importance of investigating relations of convergence of Iran and Pakistan is due to the fact that during several recent decades (especially, after Islamic revolution of Iran), they could not make acceptable relations as what is deserved because of some problems – mostly ideological ones - between two friend and neighbor countries. This fact results in the general opinion that the nature of relations of Iran and Pakistan is critical, unreliable, and divergent. On this basis, this research attempts to answer the question of how Iran and Pakistan can experience convergent relations. The research hypothesis is that, despite the current tensions between the two countries, which are mostly unwanted, there are opportunities for convergence and desired relations between the two countries. Historically, both countries have many cultural (geocultural), geopolitical, and geographical relations. This can lead to achieving more desired relations in other fields so that two countries can be able to promote mutual relations with better and more serious participation in regional groupings such as political-economical treaty of Shanghai, economical treaty of ECO, Islamic Countries Organization, and the group called D-8 with dual nature of geopolitics–geoeconomics relations. In addition, the exports and imports of nonenergic (non–oil goods) and energic sources (gas sources and other fossil sources) can be part of Geo-economic relations between Iran and Pakistan. This research is a descriptive-analitical study. The research data has been gathered in documentary method referring to valid sources such as books, published papers, and valid reports.
    Keywords: Iran, Pakistan, convergence, geoculture, geopolitic, geoeconomy}
  • حجت مهکویی
    خصوصیات و ویژگی های فرهنگی، در اثرگذاری بر روابط میان گروه های قومی- مذهبی و قابلیت ایجاد تفاهم و ارتباط مطلوب در یک کشور و منطقه، نقش و جایگاه بارزی دارند. مناطق گوناگون در جهان، با توجه به وجود شرایط جغرافیایی، دارای ساختار متفاوتی از منظر جغرافیای فرهنگی (ژئوکالچر) میباشند. در منطقهژئوپلیتیکی خلیج فارس نیز کشورها درگیر وضعیت جغرافیایی – فرهنگی میان خود میباشند. کشورهای این منطقه در عصر جهانیشدن و در هزاره سوم که گفتمان اقتصادی- اجتماعی حاکم بر جهان شده است، هنوز در تعامل با یگدیگر، تحت تاثیر تفکرات سنتی، قومی، مذهبی و فرهنگی حاکم بر روابط میان خودشان هستند. در این منطقه چالش های انسانی مانند افزایش جمعیت و مهاجرت، تفاوت مذهبی، قومیت، تفکرات سنتی و اقتدارگرایی که از مباحث مطرح در این مقالهاند، نقش بارزی در ایجاد عدم تفاهم و تعامل بازی کرده و همچنان عامل اصلی اختلاف میان کشورها هستند. نتایج این پژوهش نشان میدهند که عوامل ذکر شده با توجه به وجود زیرساختهای قوی (نیروی انسانی و منابع معدنی) برای توسعه، همچنان نقش مهمی در ایجاد چالش و عدم رابطه همه جانبه در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند.
    کلید واژگان: ژئوکالچر, ژئوپلیتیک اقلیتها, منطقه ژئوپلیتکی, کشورهای حاشیه خلیج فارس}
    Hojatollah Mahkooee
    Characteristics and cultural characteristics affecting relations between ethnic and religious groups, the ability to establish rapport and communicate effectively in a country and the region, have a significant role. Various regions in the world, according to the geographical conditions, has a different structure from the perspective of cultural geography (Geoculture) to-be. In the area geopolitical conflict in the Persian Gulf countries geography - its cultural. this region in the era of globalization and socio-economic discourse in the third millennium of the world is, Still interact with encapsulation, influenced by traditional beliefs, ethnic, religious and cultural govern the relationship between themselves, are the. In the area of human challenges such as population growth and migration, religious differences, ethnicity, thinking that the topics discussed in this article are the traditional authoritarianism, lack of understanding and interaction play an important role in creating and The main factor among countries. The results show that the factors mentioned by the strong infrastructure (manpower and Mineral Resources) for development, continued strong role in creating a challenging and comprehensive relationship in the Persian Gulf countries.
    Keywords: Geoculture, human capital, Geopolitical Minorities, the Area Geopolitical, Persian Gulf countries}
  • فرهاد قاسمی*، زهرا لطفیان اکبرآبادی
    تحول در نظام بین الملل و مرزبندی ها و اهمیت یافتن چگالی فرآیند ارتباطات درون آن و به عبارتی پیچیدگی سیستم جهانی، سبب ناکارآمدی نگرش های سنتی در دیپلماسی شده است. از این منظر، حوزه مطالعات دیپلماتیک نیاز به رهیافت نوینی دارد که برای این منظور «نظریه شبکه» می تواند مفید باشد. در همین راستا، این پرسش مطرح می شود که با توجه به مدل تحلیلی شبکه های متداخل، تاثیر شبکه متداخل جمهوری اسلامی ایران بر دیپلماسی منطقه ای آن چیست؟ نویسندگان مقاله حاضر بر این باورند که شبکه متداخل جمهوری اسلامی ایران و ویژگی های ساختی و درونی آن سبب تغییر وضعیت چانه زنی منطقه ای کشورمان شده و مدل منطقی و فیزیکی سیستم دیپلماتیک ایران را تحت تاثیر قرارمی دهد. همچنین، محیط شبکه متداخل فرصت ها و محدودیت هایی برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دست یابی به منافع ملی و تامین اهداف سیاست خارجی پدید می آورد. از این منظر دیپلماسی شبکه ای هوشمند یکی از مهم ترین و متعارف ترین سیستم های دیپلماتیک در عرصه سیستم نوین بین الملل است.
    کلید واژگان: تئوری شبکه, شبکه متداخل, دیپلماسی, ژئوپلتیک, ژئواکونومیک, ژئوکالچر, دیپلماسی هوشمند, دیپلماسی نرم}
    Farhad Ghasemi*, Zahra Lotfian Akbarabadi
    Developments in the international system and its boundaries and the increasing intensity of communications within it have led to the ineffectiveness of classic approaches to diplomacy. Hence, the discipline of diplomatic studies needs new approaches such as the network theory. In this paper, the authors try to investigate the impact of Iran’s overlapping network on its regional diplomacy, using the analytical model of overlapping network. They believe that Iran's overlapping network and its structural and internal features have affected its regional bargaining power as well as the logical and physical model of its diplomacy. Also, the environment of the overlapping network has provided Iran’s diplomacy with opportunities and restrictions in achieving national interest and goals. From this perspective, smart network diplomacy is one of the most important and conventional diplomatic systems in the new international system.
    Keywords: Network theory, overlapping network, regional diplomacy, smart diplomacy, geopolitics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال