به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کنش ارتباطی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کنش ارتباطی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حبیب الله حلیمی جلودار*، سید ابراهیم حسینی بیجی کلایی، فاطمه هدایتی عزیزی
    هدف این پژوهش تبیین و تشریح نقش و جایگاه گفتگو و کنش ارتباطی زمینه ساز در مشارکت سیاسی است. ازآنجایی که نهج البلاغه در جوامع اسلامی غالبا به عنوان یک منبع و مرجع برای کنش ها و رفتار های طرفینی مردم و مسوولین به شمار می رود به همین منظور در این مقاله کنش های ارتباطی زمینه ساز مشارکت سیاسی در مضامین نهج البلاغه مطالعه شدند. ازاین رو مسیله اصلی تحقیق واکاوی نقش نهج البلاغه در کنش ارتباطی زمینه ساز مشارکت سیاسی می باشد. برای پاسخ به این سوال از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. با توجه به اینکه کنش ارتباطی می تواند در ایجاد یک منظر صحیح پیرامون تعامل و مشارکت در جوامع نقش مهمی را ایفا نماید، فرضیه نگارندگان این است که نهج البلاغه با توجه به جامعیت محتوایی که دارد در مشارکت سیاسی، کنش ارتباطی سازنده ای دارد. درنهایت نتایج بررسی ها نشان می دهد نهج البلاغه با اشاره به پذیرش دو طرف یا چند طرف؛ اصل آگاهی و علم، لزوم پذیرش اختلاف اقوام و ملل و زبان ها، امکان حصول تفاهم و وحدت و آزادی فکر و اندیشه، رعایت معیار حق و باطل، انتخاب راه به عنوان شرایط گفت وگوی مطلوب و نیز در نظر گرفتن اعتمادآفرینی و شایستگی سخن به عنوان مهم ترین عناصر و عوامل برقراری ارتباط، ظرفیت بسیار مناسبی را برای تحقق مشارکت سیاسی مطلوب فراهم می آورد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, کنش ارتباطی, مشارکت سیاسی, گفتگو, ارتباط گفتاری}
    Habibollah Halimi Jelodar *, Sayed Ebrahim Hosayni Bijikolaie, Fatemeh Hedayati Azizi
    The purpose of this research is to explain and explain the role and place of dialogue and communicative action as a foundation in political participation. Since Nahj al-Balagha in Islamic societies is often considered as a source and reference for the actions and behaviors of people and officials, for this purpose, in this article, the communication actions underlying political participation in the themes of Nahjal-Balagha were studied. Therefore, the main problem of the research is the analysis of the role of rhetoric in the communication action that forms the basis of political participation. To answer this question, the method of qualitative content analysis was used. Considering that communicative action can play an important role in creating a correct view of interaction and participation in societies, the hypothesis of the authors is that Nahjalbalagha has constructive communicative action in political participation due to the comprehensiveness of its content. Finally, the results of the surveys show that Nahjal Balagha refers to the acceptance of two or more parties; The principle of knowledge and science, the necessity of accepting the differences of peoples, nations and languages, the possibility of achieving understanding and unity and freedom of thought and thought, observing the criteria of right and wrong, choosing the right path as the conditions for a favorable conversation, and also considering trust-building and competence of speech as the most important elements and Communication factors provide a very suitable capacity for the realization of desired political participation.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, Communication Action, political participation, Dialogue, Spoken Communication}
  • محمدمهدی سلیمانی، محمد ترابی *

    ناآرامی و اعتراضات و نحوه کنترل این پدیده، از جمله مسایلی است که در پی تغییرات سیاسی اجتماعی پس از جنگ تحمیلی در برخی نقاط کشور برای مسیولان جمهوری اسلامی اهمیت خاصی پیدا کرده و تلاش هایی از سوی حاکمیت برای تقویت سیستم های امنیتی و انتظامی بعنوان منابع کنترل اجتماعی صورت گرفته است. این اعتراضات موجی از نظریه پردازی را در رابطه با ماهیت، ریشه ها و پیامدهای موضوع بدنبال داشت. بسیاری از تحلیل گران به نقد و تحلیل این موضوع پرداخته و تعابیر متفاوتی بکار گرفته اند که حاکی از تفاسیر گوناگون و گاها متعارض است که با عناوینی همچون اغتشاش اجتماعی، جنبش اجتماعی، فتنه جدید و... در دست نقد و تحلیل است. بررسی ناآرامی های اخیر از منظر نظریه کنش ارتباطی هابرماس از آنجایی حایز اهمیت است که برخلاف نظریه های اثبات گرایی که با نگاه تبیینی به مسایل اجتماعی می پردازند و با رویکردی محافظه کارانه به دنبال نظم و ثبات هستند، در این نظریه انتقادی به کنش های فردی و گروهی با رویکردی اجتماعی توجه می شود. این مقاله با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی و براساس گزارشات میدانی و مطالعه اسناد کتابخانه ای، با طرح این سوال که ناآرامی های پاییز 1401 در جمهوری اسلامی ایران براساس چه مولفه یا مولفه هایی قابل تبیین است؟ بدنبال آزمون فرضیه ای است که کاربست نظریه کنش ارتباطی را در تحلیل اعتراضات سیاسی و اجتماعی موثر می داند. همچنین فقدان و یا خلاء انجام پژوهشی در زمینه بررسی نظری علل حوادث از دیدگاه نظریه کنش ارتباطی هدف انجام پژوهش مزبور بوده است.

    کلید واژگان: نظریه انتقادی, کنش ارتباطی, زیست جهان, سیستم, ناآرامی های پاییز 140}
    *Mohammad M. Soleimani, Mohammad Torabi

    Unrest and protests and how to control this phenomenon are among the issues that have become particularly important for the officials of the Islamic Republic following the social political changes after the imposition of war in some parts of the country and efforts by the government to strengthen the security and police systems. It has been used as a source of social control. These protests followed a wave of theorizing about the nature, roots and consequences of the issue. Many analysts have criticized and analyzed this issue and have used different interpretations that indicate various and sometimes conflicting interpretations, which are under criticism and analysis with titles such as social unrest, social movement, new sedition, etc. Is. Examining the recent unrest from the perspective of Habermas' theory of communicative action is important since unlike positivist theories that deal with social issues with an explanatory view and seek order and stability with a conservative approach, in this theory Criticism is paid to individual and group actions with a social approach. Using the descriptive-analytical method and based on field reports and the study of library documents, this article raises the question that the unrest in the fall of 1401 in the Islamic Republic of Iran can be explained based on what component or components? It seeks to test the hypothesis that the application of communicative action theory is effective in the analysis of political and social protests. Also, the lack or vacuum of conducting research in the field of theoretical investigation of the causes of accidents from the perspective of communication action theory has been the purpose of this research.

    Keywords: Critical Theory, Communicative Action, Life of the World, System, Unrest of Autumn 1401}
  • عبدالله خاوری*، رضا سیمبر
    امروزه کشورها علاوه بر دیپلماسی سنتی به دیپلماسی عمومی تمایل نشان داده و سعی دارند تا با استفاده از آن اهداف خود را پیش برده و منافع خود را تامین کنند. ایران نیز از این قافله عقب نمانده و در تلاش بوده تا دیپلماسی عمومی خود را در هر منطقه ای به ویژه افغانستان اعمال کند و در این راه از ابزارها و شیوه های مختلفی استفاده کرده است. افغانستان یکی از جوامع هدفی است که به دلیل اشتراکات فراوان زبانی، فرهنگی، دینی، تاریخی و... با ایران، می تواند تحت تاثیر مثبت قرار بگیرد. در این پژوهش تلاش شده است تا به مفهوم دیپلماسی عمومی پرداخته شود و دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بررسی گردد. در نهایت نیز عوامل افزایش پیوند بین دو کشور مورد مطالعه قرار بگیرد. طی این تحقیق به این سوال پرداخته می شود که نقش دیپلماسی عمومی ایران در افغانستان پسا طالبان، در افزایش پیوندهای میان دو کشور چیست؟ فرضیه تحقیق نیز مبنی بر این است که ایران در اعمال دیپلماسی عمومی خود در افغانستان پسا طالبان از روش های سیاسی، فرهنگی-آموزشی و اقتصادی استفاده کرده است و این اقدامات باعث افزایش همدلی و در نتیجه باعث افزایش پیوندهای بین دو کشور شده است. برای ارزیابی فرضیه تحقیق هم از نظریه کنش ارتباطی زاهارنا استفاده شده است که میزان روابط و نزدیکی کشورها را با استفاده از سه شاخصه؛ روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی _ آموزشی مورد سنجش قرار می دهد.
    کلید واژگان: دیپلماسی عمومی, کنش ارتباطی, افزایش پیوندها, ایران, افغانستان}
    Abdollah Khavari *, Reza Simbar
    Today, in addition to traditional diplomacy, countries have shown interest in public diplomacy and are trying to use it to advance their goals and support their interests. Iran is no exception and has been trying to conduct its public diplomacy in any region, especially Afghanistan, and in this way has used various tools and methods. Afghanistan is one of the target communities that can be positively affected due to its many linguistic, cultural, religious, historical and other commonalities with Iran. In this research, it has been try to pay attention to the concept of public diplomacy and to examine the public diplomacy of the Islamic Republic of Iran in Afghanistan. Finally, the factors that increase the ties between the two countries should be studied. This study addresses the question of what is the role of Iranian public diplomacy in post-Taliban Afghanistan in increasing ties between the two countries? The research hypothesis also suggests that Iran has used political, cultural, educational, and economic methods in its public diplomacy in post-Taliban Afghanistan, and that these actions have increased empathy and, consequently, increased ties between the two countries. To evaluate the research hypothesis, Zaharena theory of communication action has been used, which measures the degree of relations and proximity between countries using three indicators; Measures political, economic and cultural-educational relations.
    Keywords: public diplomacy, Communication Action, Increase ties, Iran, Afghanistan}
  • حامد روشن چشم*، محمدحسین دشتی
    شکل گیری ساختارهای جامعه مطابق دیدگاه ساختارگرا بواسطه کنش میان اعضای جامعه و تولید نشانه های مشابه در یک نظامی از نشانه ها به وجود می آید. این کنش ها در ارتباط با یکدیگر به یک «نظم تعاملی» می رسند که الگو ها، ساختارها و نهادهای جامعه از درون آن سر بر می آورند. از این جهت فرآیند توسعه جامعه از رهگذر این ساختارها و نهادها صورت می پذیرد. از این جهت بررسی شیفت  ساختار سنتی و اجتماعی یک جامعه و تاثیر آن بر تحول توسعه حایز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تحول در ساختار اجتماعی ایران است. سوال اصلی پژوهش این است که شیفت از ساختار سنتی به ساختار پست مدرن چه تاثیری بر فرآیند توسعه سیاسی و رویکرد روابط بین الملل در ایران دارد. فرضیه پژوهش این است که تحول در ساختار اجتماعی باعث شکل گیری ساختارها و نهادهای جامعه ایران می شود که مفهوم توسعه بیش از آنکه بر وحدت و توسعه اقتصادی معطوف کند بر کثرت و توسعه انسانی تاکید دارد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از رویکرد تلفیقی همچنین گردآوری کتابخانه ای بر این نتیجه است که تحول صورت گرفته در ساختار سنتی که در اوایل انقلاب اسلامی حاکم بود و عمدتا در قالب نقش های مشخص افراد و نظام خانواده صورت می پذیرفت که توسعه جامعه را به صورت سنتی و رشد ارگانیک ترسیم می کرد به کنش ساختار  پست مدرن که عمدتا در انسان مجازی و نقش های متکثر و متضاد صورت می پذیرد.
    کلید واژگان: کنش ارتباطی, سنت, پست مدرن, توسعه اجتماعی, جمهوری اسلامی ایران}
    Hamed Roshan Cheshm *, Mohammadhossein Dashti
    The formation of society structures according to the structuralist view is created by the action between members of society and the production of similar signs in a system of signs. In relation to each other, these actions arrive at an "interactive order" from which the patterns, structures, and institutions of society emerge. Therefore, the process of community development takes place through these structures and institutions. Therefore, it is important to study the shift of the traditional and social structure of a society and its impact on development. The purpose of this study is to investigate the change in the social structure of Iran. The main question of the research is what effect the shift from traditional to postmodern structure has on the process of political development and the approach of international relations in Iran. The research hypothesis is that the change in social structure leads to the formation of structures and institutions of Iranian society that the concept of development emphasizes pluralism and human development rather than unity and economic development. Using a descriptive-analytical method and an integrated approach, as well as compiling a library, this study concludes that the change in the traditional structure that prevailed in the early Islamic Revolution and mainly in the form of specific roles of individuals and family system. He acknowledged that he portrayed the development of society as traditional and organic growth through the action of the postmodern structure, which takes place mainly in virtual human beings and in multiple and contrasting roles.
    Keywords: Communication Action, Tradition, postmodern, Social development, Islamic Republic of Iran}
  • حسین رضایی، جلال درخشه*
    خیر عمومی به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در اندیشه سیاسی تاکنون به صورت مستقل بررسی نشده است. درحالی که این مفهوم در کنار مفاهیمی چون منافع عمومی، مصالح عمومی، سیاست گذاری عمومی، کالاهای عمومی و منافع مشترک و خیر مشترک، اساس و بن مایه اغلب رویکردها و جدال های مکاتب گوناگون را شکل بخشیده است. در گفتمان متداول علوم سیاسی، خیر عمومی به امکانات مادی، فرهنگی یا نهادی گفته می شود که اعضای یک جامعه در آن اشتراک منافع دارند. خیر عمومی مفهوم مهمی در فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی است، زیرا نقش مهمی در تفکر فلسفی درباره ابعاد عمومی و خصوصی زندگی اجتماعی دارد. در این مقاله ضمن بازشناسی و تحلیل مفهوم خیر عمومی و مفاهیم مرتبط با آن؛ دیدگاه های یورگن هابرماس در ارتباط با مقوله خیر عمومی بررسی شده است. هابرماس نقطه آغاز مفهوم خیر عمومی را در شکل گیری کنش ارتباطی می داند، به گونه ای که این کنش می بایست مبتنی بر سازوکار اخلاق گفت وگویی شکل بگیرد و اصل تفاهم و مفاهمه شاکله اصلی آن باشد. در این صورت می توان در یک زیست جهان و نظام کنش ارتباطی، تصور شکل گیری کنش خیرخواهانه در شهروندان را داشت که به خیرعمومی در جامعه ایده آل منجر می شود. این مقاله می کوشد به شیوه توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر کتابخانه ای مفهوم خیر عمومی را در اندیشه سیاسی یورگن هابرماس بررسی کند.
    کلید واژگان: خیر عمومی, زیست جهان, کنش ارتباطی, کنش خیرخواهانه, یورگن هابرماس}
    Hossein Rezaii, Jalal Derakhshah *
    Public good as one of the basic concepts in political thought has not been independently explored so far. While this concept, along with concepts such as "public interest, public interest, public policy, public goods and common interests and common good", has formed the basis of most of the approaches and debates of different schools. In the popular discourse of political science, "public good" refers to those material, cultural, or institutional possibilities in which members of a community share interests. "Public good" is an important concept in political philosophy and political thought; Because it plays an important role in philosophical thinking about the public and private dimensions of social life. In this article, while recognizing and analyzing the concept of public good and related concepts; We examine Jürgen Habermas's views on the public good. Habermas considers the starting point of the concept of public good in the formation of communicative action so that this action should be based on the mechanism of dialogue ethics and the principle of understanding and communication is its main form. In this case, in a living world and communication system, one can imagine the formation of benevolent action in citizens, which leads to public good in an ideal society.
    Keywords: public good, communication action, benevolent action, ecosystem, Jürgen Habermas}
  • بهروز دیلم صالحی*، کمال پولادی
    نظریه های تجدد (مدرنیته) در دنیای دانش پژوهی و نظریه پردازی گستره شایان توجه و دامنه وسیعی را در برمی گیرد. این گستره از رویکردهای فلسفی، تا رویکرد تاریخی- تمدنی، رویکرد جامعه شناسی تاریخی و سرانجام جامعه شناسی دین را در بردارد. در درون هریک از این رویکردها نیز شیوه های تحلیل و نظریه هایی با نام و هویت خاص خود ظهور یافته است. پژوهش پیش رو از این باور آغاز کرده است که تمام این گستره بزرگ از نظریه ها را می توان حول دو مفهوم کنش و هم کنشی از یک سو و عقل خودبنیاد و عقل ارتباطی از سوی دیگر، مفهوم بندی و از یکدیگر متمایز کرد و بر این مبنا نقد و تحلیل کرد. فرضیه پژوهش این است که نگرش به مفهوم تجدد از عقل خود بنیاد و کنش خودآیین آغاز شد و تا عقل ارتباطی و همکنشی امتداد یافت و طی این مسیر، توضیح سرشت تجدد در قالب صورت بندی فرایند عقلانی شدن جامعگی از فلسفه به جامعه شناسی منتقل شد، درحالی که مفهوم بندی عقل از عقل استعلایی به عقل ابزاری و از آنجا به عقل ارتباطی گذر کرد. تمرکز این نوشته بر پی یابی این مسیر گذار با رهیافت تاریخی- تاویلی است.
    کلید واژگان: تجدد, سوژه بودگی, عقل استعلایی, عقل ابزاری, عقل ارتباطی, کنش ارتباطی}
    Behrooz Daylam Salehi *, Kamal Pouladi
    Modernity theories occupy a vast scope in the theoretical and research areas. Instances can be found in philosophical, historical-civil, sociological-historical approaches, and finally sociology of religion. Within any of these approaches some analytical methods and theories with specific names and natures have been developed. The current research started with the supposition that all these approaches in this big spectrum can be claimed to revolve around action and reaction concepts on one hand, and self-founded and communicative reason on the other. By using this framework, the aforementioned notions can be conceptualized and differentiated; that is the base for this study to analyze. The research hypothesis is that using modernity theories began with the self-founded and autonomic action and then was extended to communicative reason and interaction. In this passage, explaining the essence of modernity was transmitted from philosophy to sociology in form of a process by which the society was rationalized while conceptualizing reason made a passage through transcendental to instrumental and then to communicative reason. The focus of this research is on the exploration of this path with a historical-hermeneutical approach.
    Keywords: Modernity, Transcendental Reason, instrumental reason, Communicative Action, Communicative Reason}
  • حسین عبداللهی، علی محسنی مشتقین*، حسن الهی منش
    نظریه کنش ارتباطی هابرماس که ناظر بر شکل گیری فضای عمومی است به صورت یک وضعیت ایده آل در توسعه سیاسی در نظر گرفته می شود. شکل گیری وضعیت ایده آل گفت و گو و به هم خوردن نظم سیاسی پیشین ناشی از کنش ارتباطی سنتی بستری است که می تواند بر شاخص های توسعه سیاسی در جوامع، یعنی نقش جامعه در ساخت قدرت سیاسی، مشارکت اجتماعی و آزادی های فردی تاثیرگذار باشد. در این رابطه توسعه فضای مجازی مثابه ساختار ارتباطی جدید نقش مهمی در توسعه سیاسی دارد. هدف از مقاله حاضر، بررسی نقش فضای مجازی به عنوان زمینه جدید کنش ارتباطی بر توسعه سیاسی از گذر نظریه کنش ارتباطی هابرماس است. این مقاله با بررسی دیدگاه هابرماس در خصوص حوزه عمومی به عنوان نقطه عزیمت نظریه کنش ارتباطی نقش آن را  بر شاخص های سه گانه توسعه سیاسی در بستر فضای مجازی تحلیل کرده و با روش توصیفی-تحلیلی به این نتیجه دست یافته که با توسعه فضای مجازی کنش ارتباطی و فضای عمومی هابرماس از حالت ایده الیستی خارج شده و شکل گیری آن و تاثیرگذاری نقش جامعه در ساخت قدرت سیاسی و افزایش مشارکت اجتماعی و آزادی فردی در قالب رخ دادهای اجتماعی امکان پذیر است که در توسعه سیاسی جوامع نقش موثری دارد.
    کلید واژگان: فضای مجازی, توسعه سیاسی, کنش ارتباطی, هابرماس, ایران}
    Hossein Abdollahi, Ali Mohseni Moshtagiyn *, Hasan Elahimanesh
  • حسین مفیدی احمدی، علی اصغر کاظمی

    این مقاله در پی بررسی اروپایی شدن ترکیه در چارچوب کنش بلاغی است. به نظر می رسد کنش بلاغی به معنای استفاده بازیگران از یک مجموعه سازمان یافته از ادعاها که هدفش متقاعدکردن مخاطبان عمومی و/ یا رقبای خارجی و داخلی برای پذیرش ترجیهات مورد نظر این بازیگران و/یا مشروعیت زدایی از ترجیهات رقبا است، در روند اروپایی شدن ترکیه به معنای انطباق با هنجارهای اتحادیه اروپا نقش مهمی بر عهده داشته است. در واقع با وجود اهمیت"کنش راهبردی" و "کنش ارتباطی" به ترتیب به معنای تلاش برای "حداکثر سازی منفعت" و "درک استدلالی از رفتار معتبر"در روند اروپایی شدن ترکیه، با حضور و نقش آفرینی مستمر کنش بلاغی بوده است که در ترکیه، حتی پس از کاهش اعتبار اتحادیه اروپا در سپهر اجتماعی و سیاسی این کشور و تضعیف عامل شرط گذاری این نهاد، اصلاحات مرتبط با فرایند الحاق به اتحادیه اروپا کم و بیش استمرار داشته است. در این نگاه، هم نخبگان سیاسی حاکم و هم احزاب مخالف دولت به همراه جامعه مدنی و رسانه ها، بیشتر از "کنش بلاغی" در معنای استفاده راهبردی از استدلال های هنجار محور مرتبط با هنجارهای اروپایی و مشروعیت زدایی از کنش های رقبا توسط این هنجارها، بهره برده اند.

    کلید واژگان: اتحادیه اروپا, ترکیه, اروپایی شدن, کنش راهبردی, کنش ارتباطی, کنش بلاغی}

    This study aims to introduce the Turkey's Europeanization, within the framework of "rhetorical action." It seems the "rhetorical action" that means using an organized collection of claims, which aims to persuade public audience and/or foreign and domestic opponents to accept actors’ preference and/or de-legitimize those of opponents, has played an important role in the process of the Turkey's Europeanization in adapting to the norms of the European Union. Indeed, in spite of the importance of "strategic action" and "communicative action", respectively means “utility maximization” and “reasoned understanding about valid behavior” in the Turkey's Europeanization, With the presence and continuous engagement of rhetorical action in Turkey, even after reducing the credibility of the European Union in the country's social and political sphere, and weakening the EU conditionality, reforms related to the process of accession to the European Union have more or less persisted. In this view, both the ruling elite and the opposition parties, along with civil society and the media, use "rhetorical action" in the sense of strategic use of normative arguments based on European norms and de-legitimization of opponents by these norms.

    Keywords: Communicative Action, Rhetorical Action, Strategic Action, Turkey, Europeanization}
  • جعفر خلفی، مالک ذوالقدر*

    یورگن هابرماس از پروژه ناتمام مدرنیته سخن می گوید. بر این باور است که راه رهایی از عقلانیت ابزاری وجود دارد. در واقع می توان مدرنیته را از چالش های بنیادینی همچون بحران عقلانیت رهایی داد. در این راستا هابرماس معتقد است که عقلانیت ارتباطی در ارتباط با جهان زیست ظرفیت رهایی بشر را دارد. هابرماس از دو روش شناسی سلبی و ایجابی بهره گرفته است. در شیوه سلبی به نقد پوزیتیویسم، نقد مکتب فرانکفورت و نقد پیت مدرنیسم می پردازد و در راهکار ایجابی به بازسازی نظریه مارکس و چرخش زبانی تاکید می کند.

    کلید واژگان: مدرنیته, کنش ارتباطی, هرمونتیک, پوزیتیویسم, پست مدرنیسم, روش شناسی}
    Jafar Khalafi, Malek Zolghadr*

    Jürgen Habermas talks about unfinished project of modernity. He believes that there is a way to emancipate from instrumental rationality. In fact, we could emancipate the modernity from fundamental challenges such as rationality crisis. He also believes that the communicative rationality has the capacity of human emancipation. He would use obligatory such as the critique of positivism, Frankfurt school and postmodernism; and divesting methods such as reconstruction of Marx’s theory and linguistic change.

    Keywords: modernity, Communicative Rationality, Hermeneutic, Positivism, Post Modernism, methodology}
  • علی ملکی
    انقلاب اسلامی مرجعیت دوباره دین را در حوزه های مختلف زندگی، از جمله دولت مطرح کرد، ولی تبیین مناسب رابطه دین و دولت در قالب الگوهای رسمی و غیررسمی، قرین موفقیت نبوده و چالش های نظری و عملی به دنبال داشته است. هدف این مقاله، ارائه راهکاری برای تبیین رابطه دین و دولت از طریق کنش ارتباطی در حوزه عمومی و از طریق دموکراسی گفت وگویی به‏دور از سلطه قدرت و ثروت است تا در کاربست آن عقلانیت های مختلف از یکه تازی در عرصه دولت بپرهیزند. این نوشتار با رویکرد تحلیلی به تبیین نظریه انتقادی مبتنی بر کنش ارتباطی می پردازد و گفت وگو در حوزه عمومی را پیشنهاد می کند تا گفت وگوی دین و دولت در امور مبهم، از طریق رضایت و اقناع عمومی باشد.
    کلید واژگان: رابطه دین و دولت, جمهوری اسلامی, نظریه انتقادی, کنش ارتباطی, حوزه عمومی}
    Ali Maleki
    The Islamic revolution stated the renewed authority of religion in various domains of life including government while the appropriate declaration of relationship between religion and government within the formal and informal patterns has not been successful and it has been along with theoretical and practical challenges. The aim of this article is the presentation of a strategy towards the interaction between the religion and government via thecorrelational action in the public domain as well as the interactive democracy away from the domination of authority and wealth. Through the analytical approach, the article states the critical theory on the basis of the communicative action and suggests the exchange of idea in the public domain to provide the interaction between religion and government in regard with the ambiguous and complicated affairs along with the public satisfaction.
    Keywords: relationship between religion, government, Islamic Republic of Iran critical theory, correlational action, public domain}
  • مانا دشتگلی هاشمی*، هادی خانیکی، تهمینه شاوردی
    در این مقاله، رویدادها و مصادیق تاریخی ای که در فاصله جنبش مشروطه تا انتخابات دهم ریاست جمهوری، مبین تشکیل یا عدم تشکیل کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی بوده اند، روایت و سپس بر اساس مطالعه تطبیقی بر مبنای «جبری بولی» مقایسه شده اند. این پژوهش با هدف شناخت بیشتر و بهتر جامعه ایران و شناسایی فراز و فرودهایی که جامعه ایرانی از مشروطه تاکنون در مسیر دستیابی به دموکراسی بر پایه کنش ارتباطی، حوزه عمومی و جامعه مدنی طی کرده است، می کوشد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که رابطه میان کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی چگونه تبیین می شود. بر این اساس ابتدا مروری نظری بر مفاهیم یادشده بر مبنای آرای آرنت، هابرماس، گرامشی، لیپست، دوبنوا و بشیریه صورت گرفته و شاخص ها و معرف هایی برای این مفاهیم استخراج شده است. سپس به واسطه این معرف ها، وضعیت کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی در پنج بازه تاریخی (از مشروطه تا انتخابات دهم ریاست جمهوری) روایت و تحلیل شده است. تحلیل روایت هر مقطع، بر اساس مصادیق حضور یا غیاب هر مفهوم، به صورت صفر (شدت کم) و یک (شدت زیاد) در جدول «بولی» برای هر مقطع تاریخی قرار داده شده و رابطه میان مفاهیم بررسی شده است. بر اساس یافته ها می توان ادعا کرد که از مشروطه تاکنون، علی رغم تلاش ها و اقداماتی که از سوی جامعه، نخبگان و بخشی از دولت یا حاکمیت صورت گرفته است، جز در مواردی معدود، سه مفهوم کنش ارتباطی، حوزه عمومی و جامعه مدنی از قوت چندانی برخوردار نیست و در دوره های مختلف تاریخی، نبود یکی از این سه شرط لازم ناکافی، مانع از تحقق دموکراسی در ایران شده است. بازه تاریخی مربوط به ملی شدن نفت، در میان این پنج برش تاریخی، تنها مقطع تاریخی است که تلاش ایرانیان برای دستیابی به دموکراسی، به واسطه حضور کنش ارتباطی، حوزه عمومی و جامعه مدنی به نتیجه رسیده است و پیامدش یعنی دموکراسی را ممکن کرده است. همچنین در مقطع مشروطیت، مصادیق تاریخی که مبین حضور کنش ارتباطی و حوزه عمومی بودند و در دوران اصلاحات، مصادیق تاریخی که مبین حضور حوزه عمومی و جامعه مدنی هستند، در مقایسه با مصادیقی که غیاب این مفاهیم را نمایندگی می کنند، غلبه دارند. اما در دوران انقلاب و نیز انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و دولت برآمده از آن، مصادیقی که غیاب مفاهیم کنش ارتباطی، حوزه عمومی، جامعه مدنی و دموکراسی را نمایندگی می کنند، بر مصادیقی که حضور آنها را نمایندگی می کنند، غلبه دارد.
    کلید واژگان: کنش ارتباطی, حوزه عمومی, جامعه مدنی, دموکراسی, تاریخ ایران}
    Mana Dashtegoli Hashemi*, Hadi Khaniki, Tahmineh Shahvardi
    In this article¡ historical events and cases happening from the constitutional movement to the tenth presidential election of Iran¡ suggesting formation or non-formation of communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy¡ have been narrated and compared in a comparative study based on Boolean algebras. This study aimed at better understanding of Iranian society and identifying ups and downs that Iranian society has passed on the road to democracy regarding to communicative action¡ the public sphere and civil society since constitutional revolution until now¡ and tries to answer this question that how the relationship between communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy can be explained? Accordingly¡ the theoretical concepts of the research were reviewed and extracted from views of Arendt¡ Habermas¡ Gramsci¡ Lipset¡ Alain de Benoist and Bashiriyeh to get indices and indicators for these concepts. Then according to these indicators the situation of the communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy in five historical periods (since the constitutional movement to the tenth presidential election) were narrated and analyzed. During the narrative analysis of each period of time based on the presence and absence of each concept exemplar¡ zero (low intensity) and one (high intensity) were placed in Boolean table for each historical juncture and the relationship between these concepts were studied. Based on the findings it can be argued that despite the attempts and measures done by society¡ elites and part of state or government¡ three concepts of communicative action¡ public sphere and civil society were not so strong except in a few cases. Therefore¡ in different historical periods¡ lack of one of these three insufficient conditions impeded realization of democracy in Iran. Among these five historical periods¡ historic period of nationalization of oil is the only time that Iranian attempts to reach to the democracy has got a fruit and made democracy possible¡ thanks to the communicative action¡ public sphere and civil society. During the constitutional movement the historical cases that had traces of presence of communicative action or public sphere and during the reform era historical cases that referred to civil society and public sphere are more than the events that lack these concepts. But in the revolution and tenth presidential election of Iran the historical cases referring to communicative action¡ public sphere¡ civil society and democracy were less than events referring to these concepts.
    Keywords: Communicative Action, Public Sphere, Civil Society, Democracy, Iran History}
  • مهدی بوستانی*، کمال پولادی
    نظریه حوزه عمومی هابرماس هسته اصلی فلسفه اجتماعی او به شمار می رود. هابرماس برای توصیف مدل نظری خود از سه حوزه کمک گرفته و آن را با انواع شناخت، رسانه و علم مخصوص به هر یک پیوند می دهد. این مقاله از نقطه عزیمت هابرماس یعنی حوزه عمومی شروع کرده و پس از بررسی و تحلیل سه حوزه کرامت انسانی، گفتگو و عقلانیت، که عناصر تشکیل دهنده حوزه عمومی هابرماس را شکل می دهد، مفاهیمی از قبیل جهان زیست و سیستم و کنش ارتباطی و وضعیت کلامی ایده آل را در زمره زیر مجموعه سه حوزه یاد شده توضیح می دهد و در نهایت مدلی پویا از حوزه عمومی ارایه می دهد. به نظر هابرماس گفتگو، عقلانیت و کرامت انسانی باعث شکل گیری منطقی در عرصه تعاملات حوزه عمومی می شود. به طور کلی حوزه عمومی در جایی تشکیل می شود که سه ویژگی که در بالا ذکر شد وجود داشته باشد. حوزه عمومی عرصه فکر، گفتگو، استدلال و زبان است. حوزه عمومی نمودی است از اصول رابطه متقابل و مباحثه انتقادی و فضایی است برای تفاهم از طریق مباحثه عمومی و همچنین فضایی است برای برابری، عقلانیت و درک متقابل، استدلال مبتنی بر تبادل گفتاری.
    کلید واژگان: حوزه عمومی, جهان زیست, سیستم, کنش ارتباطی, وضعیت کلامی ایده آل, افکار عمومی}
  • حسین مفیدی احمدی، علی اصغر کاظمی

    این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که در موقعیت های مختلف نظام بین الملل، کدام کنش بازیگران پرکاربردتر است. برنهاد اصلی این مقاله آن است که با وجود اهمیت «کنش راهبردی» و «کنش ارتباطی» که به ترتیب با هدف «حداکثرسازی منفعت» و «درک استدلالی از رفتار معتبر» صورت می گیرد، از آن جا که موقعیت های نظام بین الملل غالبا به صورت هم زمان واجد مناسبات قدرت و منفعت و نیز ملاحظات استدلالی و گفتمانی هستند، بازیگران نظام بین الملل، بیش تر از «کنش بلاغی» استفاده می کنند. درواقع، در موقعیت های نظام بین الملل، بازیگران، منافع خود را نیز بیش تر از طریق ظاهرسازی دنبال می کنند. در این نگاه، «کنش بلاغی» یعنی استفاده بازیگران از یک مجموعه سازمان یافته از ادعاها که هدف اش متقاعد کردن مخاطبان عمومی و/ یا رقبای خارجی و داخلی برای پذیرش ترجیحات مورد نظر این بازیگران و/ یا مشروعیت زدایی از ترجیحات رقباست.

    کلید واژگان: کنش ارتباطی, کنش بلاغی, کنش راهبردی, خردگرایی هنجاری, اعتبار}
    Hosein Mofidi Ahmadi, Aliasghar Kazemi

    This study aims to answer the question that in different situations, which action is more usable? The main thesis of this paper is that, despite the importance of "strategic action" and "communicative action" that according to it respectively behavior is steered towards “utility maximization” and “reasoned understanding about valid behavior”, since the position of the international system at the same time has power and intrests relations and arguments and discourse considerations, for the international system actors, "rhetorical action” is more usable. In fact, in the situations of the international system, actors pursue their interests further through the pretense. In this view, the "rhetorical action" means using an organized collection of claims, which aims to persuade public audience and/or foreign and domestic opponents to accept actors’ preference and/or de-legitimize those of opponents.

    Keywords: Communicative Action, Strategic Action, Reputation, Rhetorical Action, Normative Rationality}
  • فرهاد بیانی، فاطمه گلابی*، پروین علیپور
    در این مقاله، تلفیق در آرای هابرماس مورد بررسی قرار گرفته است. در اندیشه های فلسفی و اجتماعی هابرماس تلفیق نظری در سه موضع اتفاق می افتد: تلفیق میان ذهن و عین، تلفیق میان عاملیت و ساختار و سرانجام تلفیق میان دو نوع دموکراسی مشورتی و قانونی. تلفیق عاملیت و ساختار در اندیشه هابرماس خود در دو سطح رخ می دهد: نخست تولید و بازتولید زیست جهان، حوزه عمومی و جامعه مدنی از طریق کنش ارتباطی و دوم تلفیق میان زیست جهان و نظام. تلفیق در سطوح میان ذهن، عین و عامل و ساختار از نوع تلفیق میان «زیست جهان، حوزه عمومی و جامعه مدنی» دارای ویژگی تولید و بازتولید است، در حالی که تلفیق در سطح «زیست جهان» و «نظام» و «دموکراسی مشورتی» و «دموکراسی قانونی» دارای خصلت کارکرد متقابل دو سوی تلفیق برای یکدیگر است. اندیشه تلفیقی هابرماس نقش پررنگ تری به عاملیت می دهد تا ساختار و همچنین خواهان افزایش نیروی بخش های غیررسمی جامعه در مقابل بخش های رسمی است. هابرماس در تمایز میان زیست جهان و نظام، آنها را بیش ازحد جدا و متمایز می داند. با اینکه تمایز این دو بخش به لحاظ نظری برای فهم و تبیین ضروری به نظر می رسد، در جهان اجتماعی واقعی قرابت و مشابهت زیادی میان آنها دیده می شود.
    کلید واژگان: عاملیت, ساختار, زیست جهان, نظام, حوزه عمومی, کنش ارتباطی, تلفیق نظری}
    Farhad Bayani, Fatemeh Golabi*, Parvin Alipour
    In this article, we study incorporation in the ideas of Habermas. In philosophical and social thoughts of Habermas, theoretical incorporation takes place in three situations: incorporation between subjectivity and objectivity, between agency and structure, and finally, between deliberative democracy and constitutional democracy. The incorporation of agency and structure occurs at two levels. The first level is production and reproduction of life world, public sphere and civil society by communicative action and the second level is incorporation of life world and system. Combining the levels of subjectivity and objectivity as well as agency and structure is characterized by production and reproduction, while incorporating the life-world, "system", "deliberative democracy" and "constitutional democracy" is characterized by interoperability. These combinations allow a more prominent role to agency structure and also increase the capability of informal sectors compared to formal sectors in society.
    Keywords: agency, structure, Life World, system, communicative action, theoretical incorporation}
  • حبیب الله فاضلی*، توحید افضلی
    دیپلماسی عمومی وظرفیت فضای سایبری (دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی) یکی از ابزارهای اصلی آمریکا در چارچوب دیپلماسی عمومی می باشد که از آن برای مدیریت جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران و ابزاری برای تغییر رفتار این کشور بهره می برد. در این مقاله سعی می شود تا به این سوال پرداخته شود که در دوره اوباما چه اقداماتی درفضای سایبری برمحور دیپلماسی عمومی آمریکا در رابطه با جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده است؟ برای تحلیل رفتار و عملکرد دیپلماسی عمومی ایالات متحده درفضای سایبری (دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی) درقبال جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از روش تحقیق اسنادی و همچنین تحلیل وب سایت ها وشبکه های اجتماعی، دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، بررسی و به ابعاد، اشکال وروش های اقدام شده در چارچوب نظریه کنش ارتباطی هابرماس پرداخته می شود.الگوی شبکه ای کنش ارتباطی دیپلماسی عمومی نیازمند آن است که دولت مبدا از انتشار یک سویه اطلاعات برای ملت های خارجی فراتر رفته، به سوی تعاملی که بیشتر بر گفت و گو با جمعیت های هدف مبتنی باشد، حرکت کند اما بر اساس دیپلماسی عمومی آمریکا رفتار ایالات متحده در کنش استراتژیک معطوف به هدف قرار می گیرد که شکل کاملا یکسویه و هدف محور به خود می گیرد.
    کلید واژگان: فضای مجازی, دیپلماسی عمومی, کنش ارتباطی, کنش استراتژیک معطوف به هدف, ایالات متحده آمریکا, جمهوری اسلامی ایران}
    Habib Allah Fazeli*, Tohid Afzali
    The United States is trying to use media and cyberspace in a vast amount of tools available to help public diplomacy. This policy aims to attract and encourage both the American values on the one hand and the damage and weaken the Islamic Republic of Iran, followed in public opinion. The United States uses public diplomacy tools in its foreign policy toward Iran and the focus on exploiting this kind of diplomacy could be attributed to some factors such as a lack of traditional relationship between two countries and high importance of world public opinion in general and Iranian public opinion in specific. The public diplomacy and strategic communications experts within the U.S. government are exploiting the potential of new social media to gain the hearts and minds outside America, especially Iran in content of modern diplomacy. United States public diplomacy toward Iran, unlike the other country is lessen its sovereignty and undermine the goal of regime change from the perspective of their relationship with the people of Iran. American public diplomacy in cyberspace and TV channels is a new kind of violation in Iran’s internal and domestic affairs.
    Keywords: Public Diplomacy, Communicative action, Cyberspace, United States of America, Iran}
  • ناصر هادیان*، روح الامین سعیدی
    طی سال های اخیر، دیپلماسی عمومی دستخوش تحول عظیمی از حیث الگوی اجرایی شده تا جایی که الگوی پیشین که از آغاز تاریخ دیپلماسی عمومی رایج بوده، به صفت سنتی ملقب گردیده و رفته رفته جای خود را به الگویی نوین سپرده است. گذار از تصویرمحوری برمبنای مدل ارتباطات نامتقارن یک سویه به گفتگومحوری برمبنای مدل ارتباطات متقارن دوسویه، گذار از چارچوب اطلاعاتی که ارتباطات را به مثابه یک فرایند خطی انتقال اطلاعات با هدف اقناع یا کنترل می پنداشت، به چارچوب رابطه ای که ارتباطات را به مثابه فرایند اجتماعی ایجاد روابط و ترویج هماهنگی می نگرد و گذار از تک گویی (مونولوگ) به گفتگو (دیالوگ) در فرایند اعمال نفوذ بر مخاطبان خارجی، عناصر اساسی تحول الگوی دیپلماسی عمومی محسوب می شوند. فرضیه نگارندگان در پاسخ به چرایی وقوع تحول مذکور این است که پیشرفت شتابان فناوری های ارتباطی از یک سو و جاافتادن و مورد پذیرش قرار گرفتن ایده تکثر فرهنگ ها از سوی دیگر سبب چنین تحولی شده است. به زعم نگارندگان مباحث یورگن هابرماس در خصوص کنش استراتژیک و کنش ارتباطی می تواند چارچوب نظری مناسبی برای بررسی روند گذار دیپلماسی عمومی از الگوی سنتی به الگوی نوین باشد.
    کلید واژگان: دیپلماسی عمومی, ارتباطات نامتقارن یک سویه, ارتباطات متقارن دوسویه, چارچوب اطلاعاتی, چارچوب رابطه ای, کنش استراتژیک, کنش ارتباطی}
    Nasser Hadian*, Rooholamin Saeidi
    Public diplomacy has undergone great changes in the past years in terms of the model used for its implementation. As a result، the previous model which had been in vogue since the outset of the public diplomacy، is now considered traditional and is being gradually replaced with a new model. The transition from an image-based model of one-way asymmetrical communication to a dialogue-based model of two-way، symmetrical communication; the transition from an information framework which considered communication as a linear process for the transfer of information aimed at convincement or control to a relation-based framework which sees communications as a social process for establishment of relations and promotion of coordination; and the transition from monologue to dialogue in the process of influencing the foreign audiences are considered the basic elements of changes made to the previous model of the public diplomacy. The hypothesis used by the authors to explain the aforesaid changes is that rapid progress of communication technologies، on the one hand، and institutionalization of the idea of plurality of cultures، on the other hand، have led to this changes. The authors believe that the ideas of Jurgen Habermas about strategic action and communication action can provide a suitable theoretical framework for scrutinizing the transition process of the public diplomacy from its traditional to modern model.
    Keywords: public diplomacy, one, way asymmetrical communication, two, way symmetrical communication, information framework, relations, based framework, strategic action, communication action}
  • عبدالرحمن عالم، علی پورپاشا کاسین
    دموکراسی گفتگویی، برخلاف دموکراسی های رایج، بر سه پایه ی اساسی متکی است: الف. حوزه ی زیست- جهان بازسازی شده؛ ب. زبان یا نیروی زبانی که دارای بنیانی عقلانی است و به عنوان تنها وسیله ی رسیدن به اجماع عقلانی تعریف می شود؛ و ج) مشارکت کنندگانی که همه در یک سطح مشابه «زبان» را به کار می گیرند که بطرف «اجماع» جهت گیری شده است. در حقیقت هابرماس چارچوب اثبات عقلانیت ارتباطی و امکان دستیابی به اصول عام دعوای اعتبار را که مبتنی بر استدلال برتر و بحث عقلانی و اجماع، با ویژگی شرکت آزاد از فشار و اضطرار مشارکت کنندگان و عام بودن دعاوی اعتبار می باشد، در دموکراسی گفتگویی می بیند. نهایتا اینکه دموکراسی گفتگویی به لحاظ زمانی و مکانی در نظر هابرماس در «حوزه ی عمومی» یافت می شود.
    کلید واژگان: دموکراسی گفتگو, زیست جهان, حوزه عمومی, کنش ارتباطی}
    Abd Al-Rahman Alem, Ali Pourpasha Kasin
    Modernity has been interpreted from different angles. Scholars such as Derida and Lyotard talk about the end of modernity and the beginning of a new era called post-modernism, though thinkers like Habermas do not believe in that.Habermas who do not believe in the end of modernity and the beginning of post-modernism, finds modernism as the only way to human liberty who has chosen a wrong path and asserts that its superficial face should be reconstructed. In the search to find a solution for this situation, Habermas proposes two matters: “dialog in the public domain” and “Dialogic democracy theory”. His theory has attracted criticisms which are of considerable importance in political thinking domain. Lyotard criticized Habermas’s “dialogic democracy theory”, particularly the concept of oriented integration in this theory. The purpose of the present article is to criticize Habermas’s theory. We made use of analytical research method since the aim of our research was to analyze and probe into Habermas’s theory, our criticism on that with regard to the original text and its interpreters. Therefore this research is to clarify two important concerns: first to distinguish the kind of school in which these scholars fit, say, modernism or post- modernism and second their different perspectives toward issues of “language’ and “linguistic turning’.In fact Habermas uses communicative and dialogic language, while Lyotard make use of ‘language plays” and “linguistic relativity”. Ultimately Lyotard’s criticism of Habermas’s theory is based on this “linguistic relativity”.The final purpose of the present research is to analyze Habermas‘s dialogic democracy theory in a comprehensive way and to show its unique position in Habermas‘s liberal thinking.
  • علی ملکی
    موضوع این مقاله، نقد و بررسی الگوی مناسبات دین و دولت از طرف جریان روشنفکری دینی با هدف ارائه الگوی جایگزین برای الگوهای نظری رایج در مناسبات دین و دولت در جمهوری اسلامی ایران است. بر این اساس، در آغاز به تعریف مفاهیم پژوهش مانند روش انتقادی و روشنفکری دینی پرداخته و سپس به تشریح الگوی نظری روشنفکری دینی توجه شده است. هدف جریان روشنفکری دینی، سازگار کردن دین و مدرنیته است. بر این اساس، تعدیل هایی در هر دو مفهوم انجام داده و ترکیب جدیدی را به وجود آورده است. طرفداران این الگو با جدایی دین از سیاست مخالفت کرده و طرفدار جدایی دین از دولت هستند. در این پژوهش، الگوی نظری آنان درباره مناسبات دین و دولت با استفاده ازدیدگاه های مختلف مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: دین, دولت, روشنفکری دینی, کنش ارتباطی}
    Ali Maleki
    The goal of this paper is to critically analyze models of religion and state relationships on the part of religious intellectual movement and to propose an alternative model for the current theoretical model in the Islamic Republic of Iran. Thus, at first, the basic concepts of this research such “critical method”, and “religious intellectualism” are defined and then the theoretical model of religious intellectualism is explained. The goal behind religious intellectual movement is to reconcile religion and modernity. As a result, the writer modifies both to create a new combination. The followers of this model are against the separation of religion from politics and agree upon the separation of religion from state. The paper critically evaluates their theoretical model of religion and state relationships on the basis of various approaches such as the theory of communicative action.
  • سیدجلال دهقانی فیروزآبادی
    این مقاله درصدد استخراج یک چهارچوب تحلیل سیاست خارجی از نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت است. هدف نشان دادن امکان و قابلیت به کارگیری و کاربست اصول، مفروضه ها و مفاهیم این نظریه برای تحلیل سیاست خارجی می باشد. به سخن دیگر تلاش می شود به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که: آیا می توان نظریه انتقادی را به عنوان چهارچوب مفهومی و نظری برای تحلیل سیاست خارجی به کار برد؟ برمبنای این سؤال پرسش های فرعی دیگری قابل طرح است. مدل بازیگر و منطق اقدام کشورها در سیاست خارجی چیست؟ اهداف و معیارهای سیاست خارجی کشورها کدامند؟ عوامل تعیین کننده و منابع سیاست خارجی کدامند؟ در چه سطحی می توان سیاست خارجی را تحلیل کرد؟ پاسخ موقت به سؤال اصلی آن است که: «امکان تحلیل سیاست خارجی به طور عام و به ویژه سیاست خارجی انتقادی در چهارچوب نظریه انتقادی وجود دارد».
    کلید واژگان: کنش ارتباطی, قدرت مولد, نظریه انتقادی, منطق اقدام, اخلاق گفتمانی, استدلال, رهایی, سیاست خارجی, عقلانیت انتقادی}
  • محمود شفیعی
    نقد حوزه های مختلف جامعه مدرن با استخدام دو مفهوم «جهان زیست» و «سیستم»، از مؤلفه های جامعه شناختی نظریه کنش ارتباطی، مهم ترین تلاش فلسفی- اجتماعی هابرماس در دهه هفتاد میلادی است. استدلال این است که هر نظام اجتماعی به انسجام نیاز دارد و بدون آن با بحران روبه رو خواهد شد؛ اما انسجام اجتماعی، نه صرفا برآیند الزامات سیستم که امری زبانی- فرهنگی است. گسترش سیستم در حوزه های مختلف اجتماعی چنین انسجامی را متزلزل کرده است. پیام مقاله این است که با تغییراتی در نظریه فوق جامعه ایران معاصر را نیز می توان به شکلی انتقادی مطالعه کرد.
    کلید واژگان: کنش ارتباطی, جهان زیست, سیستم, جامعه, پول, قدرت}
    Dr. Mahmood Shafiee
    Evaluation of different aspects of modern society by using two concepts of “lifeworld” and “system” is one of the most important social-philosophical efforts made by Jürgen Habermas during 1970s. The main argument here is the fact that every social system needs a minimum of cohesion without which it will face crisis.However this social cohesion is not merely a product of system requirements. It also must be regarded as a language-culture phenomenon in which language and culture play a role. Expanding of the system in a variety of social spheres has shaken the foundations for such a cohesion. The article suggests that with a few modifications too this theory one can study the current Iranian society.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال