به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "architecture" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «architecture» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قاسم رنجبر، حسین سوری*، حجت جهانی راد

    این مقاله با هدف شناخت هندسه قدرت در برابر گفتمان تهدید در نیروهای مسلح ج.ا.ا در پاسخ به این سوال که نقطه کانونی هندسه قدرت در برابر گفتمان تهدید در نیروهای مسلح ج.ا.ا چیست؟ فرضیه خود را بر این قرار داده که نقطه کانونی هندسه قدرت در برابر گفتمان تهدید در نیروهای مسلح ج.ا.ا در نظر بر سه محور دین گرایی، پیروی از قانون اساسی و اطاعت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا و در عمل تاکید بر مدیریت جهادی، قانون مداری و بومی سازی تجهیزات دفاعی، زنجیره هم ارزی هندسه قدرت در نیروهای مسلح ج.ا.ا را در برابر گفتمان تهدید شکل می دهتد. روش مقاله توصیفی- تحلیلی و نوع آن بنیادی-کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات با تمرکز بر شیوه سندکاوی و با بررسی متون موجود انجام می شود. نتایج حاصل از بررسی حاکی از آن است که نظام معنایی هندسه قدرت در نیروهای مسلح ج.ا.ا از طریق تاکید بر محورهای اشاره شده در فرضیه این مقاله می تواند نظام معنایی زنجیره هم ارزی گفتمان تهدید را که بر سه محور التهاب سازی، ترس و تردید متمرکز شده خنثی نموده و اقتدار نظام ج.ا.ا را در حوزه دفاعی- امنیتی در سه بخش دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی، حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور استحکام بخشد.

    کلید واژگان: هندسه قدرت, معماری, گفتمان, تهدید, امنیت
    GHASEM RANJBAR, Houssein Souri *, Hojjat Jahanirad

    This article aims to understand the geometry of power against the discourse of threats in the armed forces of J.A. in response to the question, what is the focal point of the geometry of power against the discourse of threats in the armed forces of J.A.? He has put his hypothesis on the fact that the focal point of the geometry of power against the discourse of threats in the armed forces of J.A. is based on the three axes of religiousness, following the constitution and obeying the orders of the Supreme Commander-in-Chief and In the emphasizing Jihadist management, rule of law and localization of defense equipment, the chain of equivalence of the geometry of power in the armed forces of J.A. is formed against the threat discourse.The method of the article is descriptive-analytical and its type is fundamental-applied. The method of collecting information is done by focusing on the document analysis method and by reviewing the existing texts. The results of the investigation indicate that the semantic system of the geometry of power in the armed forces of J.A. through emphasizing the points mentioned in the hypothesis of this article.It can neutralize the semantic system of the equivalence chain of the threat discourse, which is focused on the three axes of inflammation, fear and doubt, and preserve the authority of the J.A. system in the field of defense-security in the three sectors of defending the values ​​of the Islamic Revolution. Strengthen the country's territorial integrity and independence.

    Keywords: Geometry Of Power, Architecture, Discourse, Threat, Security
  • عمار احمدی، وحید رشیدوش*، یعقوب شربتیان، محمدهادی منصور لکورج

    هدف اساسی این مقاله پژوهشی شناخت دانش بومی معماری سنتی با گرایش بوم گردی در بین مردم روستای آللی مشکین شهر می باشد. روش تحقیق این پژوهش کاربردی با محوریت تحقیق میدانی متکی بر تحلیل میدانی ژرف می باشد که از نظریه فراخودکارگرایی در مکتب معماری و نظریه نیازها در مکتب کارکردگرایی و همچنین مکتب ساختارگرایی در تحلیل و تفسیر مردم شناختی مسئله استفاده شده است. ابتکار و نوآوری این مقاله پژوهشی در کمیاب بودن این گروه از مقالات است به عبارتی جای خالی این پژوهش در حوزه دانش بومی خصوصا دانش بومی صنعت معماری سنتی در مناطق روستایی کشور خاصه مناطق روستایی استان اردبیل کاملا احساس می شد. نتیجه این پژوهش شناساندن و حفظ و نگهداری خانه های سنتی روستاهای مناطق مختلف اردبیل و فرهنگ متعلق به ساخت و استفاده از آن و همچنین توسعه صنعت معماری سنتی در ساختار دانش بومی آن برای کمک به مسئله بوم گردی و جذب توریسم به مناطق روستایی خصوصا روستای آللی مشکین شهر می باشد. کارکرد آشکار این دانش بومی خودش را در زندگی روزمره مردم روستای آللی به عنوان معماری سنتی خاص این منطقه در کسب درآمد و رونق اقتصادی خانواده های این روستا و کارکرد پنهان این دانش بومی که همان جذب توریسم برای رونق بوم گردی در این روستا و در نهایت سبب توسعه فرهنگی است، خودش را بیش از پیش نشان می دهد. رسیدن به آرامش روحی با هنر خاص این معماری و نیز رسیدن به سود اقتصادی و رفاه اجتماعی خانواده های روستایی با صنعت بوم گردی مسئله مهم دیگری است که می تواند تاثیرش را در زندگی اجتماعی مردم روستا نشان دهد.

    کلید واژگان: دانش بومی, آللی, معماری, خانه های سنتی, بوم گردی
    Ammar Ahmadi, Vahid Rashidosh*, Yaqub Sharbatian, MohammadHadi Mansour Lecourge

    The main goal of this research paper is to know the local knowledge of traditional architecture with ecotourism orientation among the people of Aleli village in Meshkinshahr. The research method of this applied research is based on field research based on deep field analysis, which uses the theory of transautomatism in the school of architecture and the theory of needs in the school of functionalism, as well as the school of structuralism in the anthropological analysis and interpretation of the problem. The innovation and innovation of this research article lies in the rarity of this group of articles, in other words, the void of this research in the field of local knowledge, especially the local knowledge of the traditional architecture industry in the rural areas of the country, especially the rural areas of Ardabil province, was completely felt. The result of this research is to identify and preserve and maintain the traditional houses of the villages of different regions of Ardabil and the culture related to its construction and use, as well as the development of the traditional architecture industry in the structure of its local knowledge to help with the issue of ecotourism and attract tourism to rural areas, especially Aleli village of Meshkinshahr. . The obvious function of this indigenous knowledge manifests itself in the daily life of the people of Aleli village as the traditional architecture of this region in earning income and the economic prosperity of the families of this village and the hidden function…

    Keywords: Indigenous Knowledge, Allele, Architecture, Traditional Houses, Ecotourism
  • عبدالجلیل شریفی، محمدعلی شهریاری*، نفیسه واعظ

    شوراها به عنوان نهادی که مشروعیت و مقبولیت خود را از مردم می گیرند، می توانند نقش مهمی را بر اثر بخشی سیاست گذاری های شهری داشته باشند. بخشی از این سیاستگذاری در حوزه کالبد شهر به ویژه حوزه شهرسازی و معماری است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی سیاستگذاری های شهری شورای اسلامی شهر شیراز در حوزه شهرسازی و معماری از منظر توسعه پایدار انجام شده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه است. جامعه ی آماری این پژوهش مدیران و سرپرستان بخش های مختلف شهرداری شیراز (خبرگان اجرایی) و اساتید دانشگاهی آشنا به موضوع تحقیق (خبرگان دانشگاهی) بوده است. حجم نمونه از طریق جدول مورگان 113 نفر محاسبه شد. روایی و پایایی بازار پرسش نامه تایید شد. یافته های تحقیق نشان داد که برای ارزیابی سیاستگذاری های شهری شورای اسلامی، می توان از الگوی مراحل هاگوود و گان (1984) مشتمل بر 5 بعد تشخیص مسایل،تدوین سیاست،تصمیم گیری،اجرای سیاست و ارزشیابی سیاست بهره گرفت که برای سنجش ابعاد مزبور از 19 مولفه بنا به نظر خبرگان دانشگاهی و اجرایی حوزه شهری استفاده گردید. نتایج نشان داد در سطح کمتر از 05/0، ابعاد و مولفه های مرتبط با سیاستگذاری شهری معنادار بوده اند. جهت معناداری نشان داد که وضعیت ابعاد و مولفه های سیاستگذاری شورای اسلامی، متوسط ارزیابی می شود. نتیجه آزمون فریدمن جهت رتبه بندی ابعاد و مولفه های سیاستگذاری نشان داد که در میان ابعاد، بعد تشخیص مسایل و در میان مولفه ها نیز میزان تفویض قدرت و منابع به اعضای شورای اسلامی شهر، بیشترین رتبه را کسب نموده اند. همچنین نتیجه آزمون تی تک نمونه از عملکرد شورای اسلامی ازنظر سیاستگذاری های حوزه شهرسازی و معماری در سطح کمتر از 05/0 اشاره دارد. در حوزه شهرسازی بهترین عملکرد شورای اسلامی مربوط به شاخص مشورت و اعمال نظارت قانونی بر معاونت شهرسازی و واحدهای وابسته به آن با مقدار 803/0 و در حوزه معماری نیز شاخص مشورت و تصویب مقررات و مصوبات حوزه معماری با مقدار 705/3 بوده است.

    کلید واژگان: سیاستگذاری شهری, شهرسازی و معماری, شورای اسلامی شهر شیراز, توسعه پایدار
    Abdoljalil Sharifi, Mohammdali Shariari *, Nafiseh Vaez

    Councils, as institutions that derive their legitimacy and popularity from the people, can play an important role in urban policy-making through their decisions regarding urban form, especially in the fields of urban planning and architecture. The present study aimed to evaluate the urban policies of the Islamic City Council of Shiraz in the field of urban planning and architecture from the perspective of sustainable development. The research method was descriptive-survey, using a questionnaire tool. The statistical population of this study consisted of managers and heads of various departments of Shiraz municipality (executive experts) and university professors familiar with the research topic (academic experts). The sample size was calculated to be 113 individuals using Morgan's table. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed. The study's findings indicated that for evaluating the urban policies of the Islamic Council, the Hagoort and Gunn model (1984) consisting of 5 dimensions of issue identification, policy formulation, decision-making, policy implementation, and policy evaluation can be used. To measure these dimensions, 19 components related to urban policy-making were identified based on the opinions of academic and executive experts in the field of urban planning. The results showed that at a significance level of less than 0.05, the dimensions and components related to urban policy-making were significant. The results also indicated that the status of the dimensions and components of the Islamic Council's urban policies was evaluated as average. The Friedman test results for ranking the dimensions and components of policy-making showed that among the dimensions, issue identification and among the components, the delegation of power and resources to the members of the Islamic Council obtained the highest rank. The results of the one-sample t-test also indicated that the performance of the Islamic Council in terms of urban planning and architecture policies was less than 0.05. In the field of urban planning, the best performance of the Islamic Council pertained to the consultation and legal supervision of the urban planning department and its affiliated units with a score of 0.803, and in the field of architecture, the best performance pertained to consultation and approval of regulations and decisions in the field of architecture with a score of 0.705.

    Keywords: urban policy, urban planning, architecture, Shiraz Islamic Council, Sustainable Development
  • Mahnaz Qamarzadeh

    The peripheral cities of the Persian Gulf are indigenous and based on local culture in cultural and artistic circles. Preserving architectural works, renovating and keeping them alive is the evidence of our ancestors that these valuable works and textures are performed in cultural and artistic gatherings. The culture of rebuilding the architectural works of a society, which is a precious and accumulated heritage of years of experiences and behaviors of the ancestors of that society, needs a strong and strong support for its survival and durability. The purpose of writing this article is to investigate the approach and impact of culture on architecture and the construction of buildings and urban public spaces. With this aim and the search for construction knowledge, the question arises, how were the past materials and architecture of each place used in the architecture and construction of new buildings in the cities of the Persian Gulf? The current research is an artistic research and a qualitative method, and it was done with a historical descriptive review of all related books and documents. It is an analytical process that examines artistic, cultural and social phenomena in the historical process. In line with this article, we concluded that in the last ten years, the planners and governments and those in charge of the development of the cities of the Persian Gulf by formulating plans for the development of tourism culture and by attracting tourists, carried out comprehensive plans and urban planning related to reconstruction based on the nature of local culture and the real experience of the country.

    Keywords: Architecture, Bushehr Context, Cultural Area, Persian Gulf, Re-Creation Of Culture-Base
  • سحر طوفان*، سید منصور رشیدی، احد نژادابراهیمی

    از محیط به معنای احاطه کننده، دربرگیرنده، جای زندگی آدمی اعم از کشور، شهر، جامعه یا خانواده یاد شده است. اثرات زیستگاه و محیط جغرافیایی بر رفتار انسان قابل چشم پوشی نیست. هنگام سخن گفتن از تحلیل محیط، درحقیقت به جست وجوی سامان دهی روابط بین رفتارها و محیط پرداخته می شود. یکی از روش های بررسی پارادایم های زیستی، رویکرد زیست الگو است؛ زیست الگو دانش کاربردی است که راهکارهای حل مسایل انسانی را از بررسی طرح ها، سیستم ها و فرایندهای طبیعی الهام می گیرد. هدف کلی تحقیق، بررسی و ارزیابی پارادایم های زیستی در معماری مجموعه تخت سلیمان باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه است. در این پژوهش، نگارندگان با استناد به منابع، اسناد و مدارک به مطالعه و تحقیق پرداخته اند. روش تحقیق این پژوهش برمبنای روش کلی توصیفی تفسیری و همچنین، روش تحلیلی اکتشافی شکل گرفته است. نگارندگان در این نوشتار با استفاده از نرم افزار تحلیلی AHP به تجزیه وتحلیل یافته ها پرداخته اند. کمبود اطلاعات درمورد مجموعه حاکی از بی توجهی به فرهنگ و هویت ملی است. مقاله حاضر سعی دارد این مسیله را درحد توان احیا نماید؛ چراکه این مکان واجد پتانسیل های گوناگونی به لحاظ تاریخی و فرهنگی برای جذب توریست خارجی و گردشگر داخلی است. اثر تاریخی تخت سلیمان نمودی از میراث شکل گیری تمدن و به مثابه ظرفی مملو از ارزش های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی است.

    کلید واژگان: پارادایم, زیست الگو, معماری, تخت سلیمان
    Sahar Toofan*, Seyyed Mansour Rashidi, Ahad Nejad Ibrahimi

    The environment means surrounding, encompassing, the place of human life such as country, city, society or family. The effects of habitat and geographical environment on human behavior cannot be ignored. When talking about the analysis of the environment, in fact, the search for the organization of relationships between behaviors and the environment is addressed. One of the methods of investigating life paradigms is the life model approach. Life modeling is applied knowledge that draws inspiration from the study of designs, systems and natural processes to solve human problems. The general purpose of the research is to investigate and evaluate life paradigms in the architecture of Takht-e-Soleiman complex according to the climatic conditions of the region. In this research, the authors have studied and researched by referring to sources, documents and documents. The research method of this research is based on the general descriptive and interpretive method as well as the exploratory analytical method. In this article, the authors analyzed the findings using AHP analytical software. The lack of information about the Takht-e-Soleiman complex shows a lack of attention to culture and national identity. This article tries to pay attention to this issue as much as possible because this place has various potentials in terms of history and culture to attract foreign tourists and domestic tourists. The historical work of Takht-e-Soleiman is a manifestation of the heritage of the formation of civilization and is like a container full of natural, cultural, historical and social values.

    Keywords: Paradigm, Life Model, Architecture, Takht Soleiman
  • مسعود نیک فطرت، مهدی انصاری، محبوبه شرفی

    یورش مغول به ایران و تحولات عمیقی که به واسطه آن تهاجم خانمان برانداز بر جان و مال و زندگی مردم حادث شد؛ پرسمانی تک بعدی نیست که صرفا با روحیه بدوی و غیر مدنی مغولان قابل بررسی باشد؛ چه اینکه این یورش و منزل گزیدن مغولان و پسینیان ایشان یعنی ایلخانان در ایران زمین معلول عوامل مختلف ازجمله «همانند بینی» خود با ایرانیان بود؛ علاوه بر این که اختلافات شیعیان صوفی مسلک ایرانی با دستگاه خلافت نیز ازجمله عوامل مهمی است که باعث قرابت آن ها با مغولان شده و یورش این قوم را برانگیخت. ایلخانان نیز همانند نیای خود شباهت هایی میان خود و قوم مغلوب یافتند و حتی در پاره ای از زندگی سیاسی خود مفتون برخی از جریان های داخلی ایران ازجمله صوفیه شدند؛ چنانکه این شیدایی ایشان را بدان جا کشاند که در مقام مرید، زانوی ادب در مقابل مرشدانی زدند که خود از قوم مغلوب بودند؛ همین فتانگی بود که ایلخانان را بر آن داشت تا از هویت مکانی صوفیان یعنی خانقاه نیز حمایتی تمام به عمل آورند؛ گسترش عددی خانقاه ها در عصر ایلخانی اگرچه نشان از حمایت گسترده حاکمیت از آن ها است؛ اما بررسی معماری خانقاه ها نشان از تبلور آموزه های تصوف ازجمله سیادت معانی قرآنی، تهذیب نفس و تقویت روح در خانقاه های این عصر دارد.

    کلید واژگان: ایلخانان, تصوف, خانقاه, تعامل, معماری
    Masoud Nikfatrat, Mehdi Ansari, Mahboobeh Sharafi

    The Mongol invasion and its subsequences on Iranians” lives, property and lifes, is not a one-dimensional issue that can be explained only baced on the Mongols” primitive and non-civilian character. It can be said that this invasion and inhabitate in Iran by the Mongols and their descendants, the Ilkhanate, were the result of various factors, maybe they identified themselves to Iranians. In addition, the conflicts between the Iran”s mystic Shiites and the government are among the important factors that brought out them closer to the Mongols and provoked the invasion. The Ilkhanate, like their ancestors, found some similarities between themselves and defeated Iranians, and even in some parts of their political life were fascinated by some internal currents of Iran, including Sofia; it coused they as a diciple obeyed from spiritual guides who were from defeated Iranians; It was a kind of charismacy that led the Ilkhanate to fully support the Sufi spatial identity, the monastery; although the numerical expansion of monasteries in the Ilkhanate era, indicates the widespread support of the government for them; the study of the architecture of the monasteries shows the appearence and illustration of the concepts of Sufism, including the dominance of the Qur'anic meanings, the purification of the soul and the strengthening of the soul in the architecture of monasteries in this era.

    Keywords: Ilkhanate, Mysticism, Monasteries, Interaction, Architecture
  • سیامک پناهی*، عرفان محمدی، نادیه ایمانی

    این پژوهش به تبیین و خوانش فضا های معماری به روش نشانه شناسی لایه ای و بهره گیری از آن در خوانش تیاتر شهر تهران می پردازد. فرض بر این است که "مفهوم"، "معنا"، و "معنی" با گذر از لایه های متعدد و به واسطه ابزارهای کالبدی قابل دریافت می باشد. هدف اصلی این پژوهش چگونگی خوانش یک بنا بر اساس نشانه شناسی لایه ای و شناخت مرز بین انواع نشانه ها و کد های که دارای دلالت معنایی هستند می باشد. نکات حاصل از مطالعه تطبیقی مصداق های معماری، به طبقه بندی جدیدی از نشانه ها در معماری و نمود مباحث نشانه شناسی در معماری انجامید که در ادامه در جدولی گرد آوری شده است.روش تحقیق در این پژوهش به صورت تحلیلی توصیفی با رویکرد استقرایی (نمونه به نظریه) و جزء به کل بوده و از طرف دیگر به صورت پدیدار شناسانه و انکشاف حقیقت است. فرآیند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که جهت خوانش پروژه های ممتاز معماری مفهومی میتوان از نشانه شناسی لایه ای بهره برد و تیاتر شهر در تمامی لایه های هم نشینی متن، بافت، بینامتنیت ، رمز، رسانه، دارای معانی متعددی بوده و خوانش نهایی آن مستلزم عبور از تمام لایه های هم نشین بوده است.

    کلید واژگان: معماری, نشانه شناسی, نشانه شناسی لایه ای, دلالت معمارانه, تئاتر شهر
    Siamak Panahi *, Erfan Mohamadi, Nadieh Imani

    This research explains and reads architectural spaces by the method of layered semiotics and uses it in reading theater in Tehran. It is assumed that "concept", "meaning", and "meaning" can be obtained by passing through multiple layers and by physical means. The main purpose of this study is how to read a building based on layered semiotics and to recognize the boundaries between the types of signs and codes that have semantic significance. The points obtained from the comparative study of architectural examples led to a new classification of signs in architecture and the appearance of semiotic issues in architecture, which is collected in a table below. To theory) and the part to the whole and on the other hand to the phenomenological and development of truth.The process of this research has reached the conclusion that to read the excellent projects of conceptual architecture, layered semiotics can be used and the city theater has several meanings in all layers of text, texture, intertextuality, code, and media. And its final reading required going through all the layers of coexistence.

    Keywords: Architecture, Semiotics, Layered Semiotics, architectural signification, City Theater
  • محمد بهزادپور، بهناز کاشانی زاده*

    مصرف بالای انرژی و نتایج سوء آن یکی از بزرگترین دغدغه های عصر حاضر است. یکی از راه های رسیدن به تعادل مصرف انرژی مبحث پایداری وبخش بسیار مهم در آن ساختمان می باشد چرا که مطابق با آمار انرژی سالیانه کشور بیش از یک سوم انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می گردد . امروزه معماری پایدار، با هدف کاهش مصرف منابع، حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت انسان یکی از مهمترین رویکردهای معماری بشمار می اید که لازم است در ایران بر جنبه عملی آن تاکید بیشتری شود به همین سبب در این تحقیق برآنیم تا اصول معماری پایدار را تبیین و با بررسی نمونه ساخته شده ای در بوشهر به اصول پایداری عملی که در ایران اجرا می شود برسیم و میزان موفقیت پروژه ساخته شده را دریابیم چرا که بسیاری از این اصول در نقاط مختلف دنیا مورد بررسی و تعریف شده است اما هریک برای اقلیم خاصی می باشد که نمی توان از آنها به عنوان اصولی تدوین شده و کاملا مختص ایران با این اقلیم استفاده کرد و تنها راه میزان موفقیت آنها بررسی با کمک نرم افزارها و گذر زمان خواهد بود. در این تحقیق ابتدا با کمک مطالعه در باب معماری پایدار و تعریف حقیقیاصول پایداری مفهوم و هدف از معماری پایدار تبیین می نماییم  و پس از آن با کمک نرم افزار دیزاین بیلدر ساختمانی که با عنوان بنای پایدار در بوشهر معرفی شده است شبیه سازی ومورد تحیل قرار می دهیم. نتایج حاصل از این قرار است که در پروژه مذکور با میزان مصرف انرژی 2kwh/m  235.85 نیازمندیم که بیشترین مصرف را برای سرمایش در نظر بگیریم و برای کاهش مصرف انرژی و نزیکی هرچه بیشتر پروژه به اصول پایداری باید از اصولی همچون تعریف مناسبی برای ابعاد بازشوها مانند بازشوهایی با ابعاد متوسط (چرا که ابعاد بزرگ برای اقلیم گرم و مرطوب مناسب نیست) و سایبان ها مانند سایبان های عمودی در ساخت اینچنین ساختمانی کمک گرفت.

    کلید واژگان: معماری پایدار, ایران, مصرف انرژی, اصول معماری پایدار, معماری
    Mohammad Behzadpour, Behnaz Kashanizadeh *

    High energy consumption and its adverse consequences are among the greatest concerns of today’s world. One of the ways of balancing energy consumption is sustainability, particularly in buildings since according to Iran’s annual energy records, more than one third of the country’s energy is consumed in the building sector. Today, sustainable architecture is among the most important approaches in architecture, aiming to reduce consumption of resources, preserve the natural environment, and promote health. Given that the applied aspect of this approach requires further attention in Iran, this study sought to explain the principles of sustainable architecture and outline the applied sustainable principles in Iran by examining an instance built in Bushehr. In addition, it intended to investigate how successful the project was as many of these principles have been studied and defined in different parts of the world and given that they are specified for a particular climate, they cannot be used as principles prepared and suitable for the climate of Iran. Their success can only be evaluated using software applications and through the passage of time. In this study, first, the concept and aims of sustainable architecture were explained through library research on the subject and real definition of sustainability principles. Then, the building that has been introduced as a sustainable structure in Bushehr was simulated and analyzed in DesignBuilder. The results indicated that in this project, with 235.85 kWh/m2 energy consumption, cooling required the most energy and to reduce energy consumption and move towards the principles of sustainability, principles such as proper definition of the dimensions of openings (for example, openings with medium dimensions since large dimensions do not fit warm and humid climates) and canopies (such as vertical canopies) should be used in constructing such buildings. 

    Introduction

               The green process in architecture is an ancient process, for example, since cavemen first realized that choosing a cave facing south is much more suitable in terms of ambient temperature than a cave opening to the north. The new issue is understanding the importance of green architecture for artificial and human environments. Creating  the best process for designing buildings; In such a way that all the resources entering the building, its materials,  fuel or objects used by the residents, need to create a sustainable architecture. Keeping up with nature is a fundamental thing in traditional Iranian architecture and the principles in traditional Iranian architecture try to use energy efficiently, but today constructions in this region do not pay attention to this or by using laws defined for other climates. Are created. In recent years, many laws, regulations and assemblies have been created in this field, the most prominent of which are Leed, Breem, green globes, DGNB and many others, most of which are the foundations of sustainable buildings in general and public or Explained for other climates except Iran. In Iran, some projects have tried to create buildings called green buildings due to the prevailing conditions in terms of climate and energy consumption, but due to the lack of specific laws specific to the climate of Iran, no source for Measuring the success rate of their performance is nothing but the passage of time. With the current situation of energy consumption and its shortage in Iran, recognizing and introducing these laws will be very important. Given the issues raised, the main question of the research is what are the current laws of green and sustainable architecture in Iran , And after recognizing and studying the principles of sustainable architecture, measuring the success of projects made in Iran as sustainable architecture, because there is no rules for sustainaible architecture in Iran and this ecosystem, in view of all the cases that will change the determination of these laws according to the geographical location of the region, and on the other hand by looking at the cost and energy shortage in Iran and inconsistency The sources of existing regulations with the current conditions in Iran This issue is very important.

    Methodology

              This research has been done by descriptive-analytical method and then by simulation with the help of Design Builder software, a case study has been researched and studied, which finally leads to the conclusion of the studies. The context of sustainability, sustainability in Iran and the goals of sustainability in the construction industry has been prepared and read to provide a basis for identifying and determining the key criteria. And then the building designed based on sustainable architecture in Iran, which is the study sample, has been studied with the help of simulator software.

    Results and discussion

            The building has an energy consumption of 235.85 due to its location in hot and humid climates and on the coastline. According to the above diagram, the consumption of each of the heating, cooling and electricity energies can be seen. As a result of this analysis, Find that the building in question has the highest amount of energy consumption in the field of cooling and with the help of passive and active systems this consumption should be reduced, for example, vertical canopies can be used and the amount of openings should be neither too big nor too small. Systems can minimize energy consumption in this building

    Conclusion

           According to the issues raised, it can be seen that the need to reduce the consumption of fossil fuels in each sector is a requirement, and in the field of architecture with the help of sustainable architecture can be achieved to a very significant extent. In many developed countries, this is important with the help of pre-determined laws and in the form of specific instructions, but in Iran there are no specific laws for this. Since buildings in Iran are built with the method of sustainable architecture and principles derived from it, which also existed in traditional architecture, and with the help of design builder software, we examined one of these examples to find out the amount of energy consumption with the help of sustainable process. How much will be reduced? The results of the analysis show that the energy consumption in the building under construction for cooling is higher than heating and lighting. Thus, it seems necessary to find solutions to reduce the need for energy for cooling due to its significant effect on increasing the amount of initial energy in this study. One of the things that helps reduce the amount of cooling energy consumption is shading and shading forms, which prevented the amount of sunlight from entering during the warm seasons.

    Keywords: sustainable Architecture, iran, energy consumption, principles of sustainable architecture, architecture
  • سمیه قدیم زاده*
    رابطه سنت و تجدد، مبحث پردامنه ای است که در بسیاری از رشته ها ازجمله هنر معماری به عنوان عرصه مهم تجلی هویت فرهنگی، موردتوجه واقع شده است. سنت گرایی به عنوان یکی از مکاتب فکری سده بیستم که داعیه احیای سنت و نجات بشر را دارد توانسته است در درک مفاهیم معماری گذشته گام های موثری بردارد؛ اما نتوانسته است استفاده موثر از دیدگاه های سنتی بی زمان را در جریان معماری امروز نهادینه کند. مقاله ی حاضر درصدد پی جویی علل این امر است و سعی دارد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به مکتوبات سنت گرایان و سایر متون مرتبط، نسبت به نتایج عملی و نقش اندیشه و گفتمان سنت گرایی در معماری امروز شناخت حاصل کند. یافته ها حاکی از آن است که انقطاع تفکر سنتی از زبان کاربردی امروزی، همچنین نوع رویکرد سنت گرایان به تاریخ و انسان و عدم توجه به نقد درونی نه تنها سبب شده است تا کاربرد مبانی سنت گرایی در عمل دشوار گردد، بلکه در بروز چالش سنت در معماری معاصر تاثیرگذار بوده است. درنتیجه برای هویت جویی از مسیر سنت گرایی، بازاندیشی در تمایزسازی و مرزبندی های افراطی که مفاهیم سنت را از متن زندگی خارج ساخته، ضروری می نماید. در عرصه معماری توجه بیشتر به نگاه ساختاری به جای نگاه های شکلی یا معنایی صرف، آگاهی از دیدگاه های غیر سنتی و پرهیز از عمل گرایی مفرط می تواند به تحقق معماری اصیل و هویت مند یاری رساند
    کلید واژگان: سنت, تجدد, سنت گرایی, معماری, معماری سنتی
    Somayyeh Ghadimzadeh *
    The relationship between tradition and modernity is a wide-ranging issue that has been addressed in many fields, including architecture as a significant realm of cultural identity manifestation. As a 20th century intellectual school, which claims to revive the tradition and save humanity, traditionalism has been able to take effective steps in understanding the concepts of past architecture. However, it has failed to institutionalize the effective application of non-temporal traditional perspectives in contemporary architecture. In seeking reasons for it, this article tries, through a descriptive-analytical method and referring to the writings of traditionalists and other related texts, to achieve knowledge about the practical results and the role of traditionalist thought and discourse in contemporary architecture. Findings indicate that the detachment of the traditional thought from the everyday language, in addition to the traditionalists' approach to history and human beings as well as the lack of attention to internal critique, not only made it difficult to apply the principles of traditionalism in practice but also affected the emergence of the challenge of tradition in the contemporary architecture. Consequently, as for identity-seeking through traditionalism, it is necessary to rethink the extreme differentiation and demarcations that have taken the concepts of tradition out of the context of life. In architecture, more attention to the structural perspective instead of mere semantic or formal perspectives, awareness of the non-traditional perspective, and avoidance of excessive pragmatism can help the realization of original and identity-oriented architecture.
    Keywords: Tradition, modernity, Traditionalism, Architecture, Traditional Architecture
  • یوسف گودرزی، مهرداد متین*، وحید قبادیان
    یکی از عوامل بسیار مهم در تعریف گستره ی دیسیپلین در حوزه ی سبک شناسی معماری ایران انجام پژوهش های تطبیقی دوره های مختلف زمانی بر اساس بررسی علل ایجاد رویکردها و گرایش های متعدد و تاثیر آن ها بر ساخت شناختی معماری می باشد. به این منظور پژوهش حاضر با روش تحلیلی - تاریخی به بررسی تطبیقی ساخت شناختی بناهای دولتی سه دوره ی پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب پرداخته است. چرا که این گونه بناها به دلیل حمایت همه جانبه ی حکومتی از نقش قابل توجهی در ترویج سبک های مختلف معماری برخوردار هستند. از آن جا که از زمان کودتای1299 شمسی به بعد، سراسر مملکت تحت سلطه ی پایتخت در می آید و فعالیت ها و بناهای دولتی و عمومی ابتدا در پایتخت متمرکز و احداث می شدند شهر تهران به عنوان بستر مورد بررسی انتخاب شده است. در این راستا سعی شد تا با استخراج مولفه های ساخت شناختی به عنوان زیرمجموعه های شاخصه های دوره های مختلف رابطه ی میان نظر و عمل یعنی میزان تطبیق آثار با نظریات رایج دوره ی خود سنجیده شود.تا علاوه بر بازشناسی رویکردها و گرایش ها و تعریف گستره ی دیسیپلین بتوان به راهکارهایی مطالعاتی جهت تدوین مبانی نظری پشتوانه ای در آینده دست یافت.
    کلید واژگان: پژوهش تطبیقی, معماری, نظر و عمل, بناهای دولتی - عمومی
    Yousef Goodarzi, Mehrdad Matin *, Vahid Ghobadian
    One of the most important factors in defining the scope of discipline in the field of Iranian architectural stylistics is comparative research of different time periods based on the study of the causes of various approaches and trends and their impact on the cognitive construction of architecture. For this purpose, the present study, with an analytical-historical method, has comparatively studied the cognitive structure of government buildings in the three periods of the first Pahlavi, the second Pahlavi and after the revolution. Because such buildings have a significant role in promoting different architectural styles due to the full support of the government. Since the coup d'etat of 1299 AD, the whole country came under the domination of the capital and government and public activities and buildings were first concentrated and built in the capital, the city of Tehran has been selected as the study area. In this regard, it was tried to measure the relationship between thought and action by extracting the structural components as subsets of the characteristics of different periods, ie the degree of adaptation of the works with the common theories of their period. Scope of the discipline It is possible to obtain study strategies to formulate theoretical foundations for support in the future.
    Keywords: comparative research, Architecture, theory, practice, public buildings
  • خسرو بوالحسنی*، احمد کریمی، سید علی خلیلی پور، مهدی کاظمی

    وجود نیروهای مسلح معتقد، مقتدر و پویا، پیش نیاز حفظ استقلال، امنیت و تمامیت ارضی هر کشور به شمار می رود. ازاین رو، تغییر در نحوه نگرش به انجام ماموریت و معماری نیروهای مسلح، متناسب با شرایط محیطی حال و آینده به عنوان تضمین کننده امنیت ملی کشور، امری اجتناب ناپذیر است. فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) با بینش ژرف و نگرشی همه جانبه، همواره لزوم توجه به این مهم را به نیروهای مسلح یادآور شده اند. در این مقاله تلاش شده است با مرور کلیدواژه هایی نظیر: «ساختار»، «سازماندهی»، «طراحی»، «تغییر»، «اصلاح»، «نوآوری»، «تحول»، «آمادگی» و... در منویات و رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی)؛ شرایط، راه کارها و پیامدهای معماری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد، شناسایی و ارایه گردد. بر اساس نتایج این تحقیق، مهم ترین عامل برای الزام به معماری، «پیش روندگی و پیش برندگی» است. «هماهنگی و همدلی نیروهای مسلح» و «دشمن شناسی و حفظ بصیرت»، به ترتیب بااهمیت ترین عوامل زمینه ای و واسطه ای هستند که در فرایند معماری باید به آن ها توجه نمود. راه کارهای متنوعی برای انجام معماری نیروهای مسلح از سوی مقام معظم فرماندهی کل قوا(مدظله العالی) توصیه شده است، لیکن تاکید معظم له بر روی نیروی انسانی باایمان، شجاع و مجهز به دانش روز می باشد، چراکه باوجود چنین نیروی انسانی، می توان مراحل رشد و تعالی را به سرعت پیمود و نیروی مسلح درخور و شان ملت بزرگ ایران به وجود آورد.

    کلید واژگان: معماری, شرایط, راه کارها و پیامدها
    Kh Bolhasani *, A Karimi, S.A Khalilipoor, M Kazemi.

    The presence of powerful, dynamic, and resolute armed forces is a prerequisite for the independence, security, and sovereignty of every country. Therefore, changing the approach to mission accomplishment and the architecture of armed forces—in accordance with present and future circumstances—is inevitable in guaranteeing the security of a nation. With a deep and thorough approach, the dignified commander-in-chief has oftentimes forewarned the armed forces of this fact. With key words such as "structure", "organization", "architecture", "alteration," "rectification",  "innovation",  "evolution", " preparation",  etc., this article attempts to recognize and present some circumstances and solutions, using data-oriented research method. Based on the findings of the present research, the most important factors in propelling the architecture are advancement and initiation. The armed forces’ unity and solidarity as well as enemy recognition and intuition preservation are respectively the most crucial basics and mediatory factors that calls attention in the process of architecture. A variety of approaches have been suggested on behalf of the commander-in-chief in order to carry out the architecture of armed forces. Therefore, there is tremendous emphasis on faithful, courageous and up-to-date manpower. With such human resources, we can take quick steps towards growth and sublimation, and we can produce armed forces that befits the Iranian dignity

    Keywords: architecture, circumstances, solutions, consequences
  • پریوش محمدی قشلاق*

    تاریخچه پیدایش مدارس درکشورهای مختلف متفاوت است. در ایران باستان آموزش وجود داشته است.همچنین در زمان هخامنشیان آموزش در خانواده،در جوار مراکز مذهبی و دربار صورت می گرفته است. در زمان ساسانیان آموزش درباریان وجود داشته و دانشگاه جندی شاپور در زمان اردشیر بابکان تاسیس شده است. ازآغاز قرن چهارم و در طول قرن پنجم هجری قمری، تحولاتی در تشکیلات آموزش و پرورش ایران به وجود آمد. بدین طریق که ساختمان های مساجد، از شکل ساده خود خارج شده و در آنها حوزه های درس و اتاقهایی برای سکونت طلاب علم بوجود آمدند و بتدریج در جوار مساجد، مدارس بوجود آمدند. حال چنین مشاهده می شود که تنها دغدغه حاضر، محدود در چهارچوب ساخت مدارس به شیوه دهه های 1340 و 1350 با راهروهای باریک و یک سری اتاق بنام کلاس درس است، بدون هیچ گونه فضاهای آموزشی دیگر از قبیل فضاهای آزمایشگاهی، ورزشی، پژوهشی و فضایی برای گپ و گفت و گو که روند فعلی باعث عدم علاقه و انگیزه فرزندانمان به محیط های آموزشی و طبیعت به مقوله تحصیل علم در این فضاها شده است. میشل در کتاب مراقبه و تنبیه که در آن ساختار مدرسه ها را با بیان اینکه شبیه به زندان هستند، به طور ریشه ای نقد کرده و زیر سوال می برد. شاید این مورد برای ما هم آشنا و قابل طرح باشد؛ آن راهروها و کلاس هایی در طرفین، بسیار شبیه ندامتگاه یا زندان هستند، در حالی که ما قدیم در ایران مسجد- مدرسه ها را داشتیم که زندگی و تحصیل در آن ادغام بود و چقدر معماری صمیمی و سرزنده ای داشتند.

    کلید واژگان: معماری, مدارس ارومیه, دوره سنتی تا معاصر
    Parivash Mohamadi Gheshlagh *

    The history of schools varies from country to country. There was education in ancient Iran. Also during the Achaemenid period, education took place in the family, near religious centers and the court. There was court education during the Sassanids and Jundishapur University was established during the reign of Ardeshir Babakan. From the beginning of the fourth century and during the fifth century AH, there were changes in the educational organization of Iran. In this way, the buildings of the mosques were taken out of their simple form, and in them, study areas and rooms for students of science were created, and gradually, schools were established near the mosques. It can now be seen that the only current concern is limited to the construction of schools in the style of the 1940s and 1350s with narrow corridors and a series of rooms called classrooms, without any other educational spaces such as laboratory, sports, research and chat space. And the dialogue that the current trend has caused the lack of interest and motivation of our children in educational environments and nature to study science in these spaces. In Meditation and Punishment, Michelle radically criticizes and questions the structure of schools by saying that they resemble prisons. This may be familiar to us; Those corridors and classrooms on both sides are very similar to penitentiaries or prisons, while in ancient Iran we had mosque-schools where life and education were integrated and how intimate and lively their architecture was.

    Keywords: Architecture, Urmia schools, traditional to contemporary period
  • حسین امیرلی*، رضا تقی پور
    گسترش روزافزون فضای سایبر سبب شده است که بخش قابل توجهی از فعالیت های حاکمیتی ازجمله فعالیت های امنیتی و نظامی به این فضا منتقل و فضای مزبور به عرصه نبرد مبدل شود؛ بنابراین به‎منظور صیانت از منافع کشور ضرورت دارد ساختار یکپارچه و بومی برای دفاع در این فضا فراهم گردد. فرایندهای اصلی یا کلیدی از مهم ترین مباحث دفاع سایبری محسوب می شوند که دفاع پیرامون آن ها شکل می گیرد. برای دستیابی به فرایندهای اصلی دفاع سایبری در این پژوهش، با بهره گیری از روش موردی زمینه ای، نخست اسناد بالادستی کشور مورد مطالعه قرار گرفته و با گزینش چند کشور، اسناد راهبردی قابل دسترس این کشورها بررسی شد و با ورود گزاره های استخراج شده از آن ها در سطح راهبردی، چارچوب معماری زکمن و با بهره گیری از دانش 14 نفر از خبرگان این حوزه از طریق مصاحبه و پرسشنامه، فرایندهای کلیدی دفاع سایبری احصاء و با استفاده از روش مدل ساختاری تفسیری و مقایسه ای زوجی، این فرایندها سطح بندی و ارتباط بین آن ها ترسیم و مدل نهایی ارایه گردیده است.
    کلید واژگان: دفاع سایبری, فرایند, معماری, مدل ساختاری تفسیری و مقایسه زوجی
    Hosein Amirli *, Reza Taghipour
    The increasing expansion of cyber space has led to a significant portion of sovereignty activities, including security and military activities, being transformed into battlefields, thus necessitating a unified and indigenous structure to defend the country in order to safeguard its interests be provided. key processes are one of the most important cyber defense issues around which defense is formed. In order to achieve the main processes of cyber defense in this research, using the case-contextual approach, first the upstream documents of the country have been reviewed and by selecting several countries, the available strategic documents of these countries have been studied and their propositions extracted at strategic level the Zuckman architecture framework has been compiled, then utilized through the knowledge of 14 experts in the field through interviews, questionnaires, key cyber defense processes, and leveled and correlated with interpretive and comparative structural modeling methods then it is drawn and the final model is presented.
    Keywords: Cyber Defense, process, architecture, interpretive structural modeling (ISM)
  • حسن قاضی، محمدرضا خراشادی زاده، ایرج فرجی، حمید خزاییل

    به دلیل پیچیدگی های درون سازمانی و برون سازمانی، اهمیت توجه به معماری سازمانی انکارناپذیر است. با توجه به فراگیر بودن معماری سازمانی در قیاس با سازمان دهی، توجه به کلیه عوامل و ابعاد موثر در آن رمز تدوین موفق الگوی معماری است که حاصل آن سازمانی پویا، منعطف و کارآمد باشد. یکی از این حوزه ها، محیط شناسی است که بعد عوامل ژیوپلیتیکی و ژیواستراتژیک در آن قابل بررسی است. هدف اصلی این مقاله تبیین نقش عوامل ژیوپلیتیکی و ژیواستراتژیک در تدوین الگوی راهبردی معماری نیروهای مسلح است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و از روش کمی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده کرده است تا میزان تاثیر متغیر مستقل یعنی «عوامل ژیوپلیتیکی و ژیواستراتژیک» را بر متغیر وابسته یعنی «الگوی راهبردی معماری نیروهای مسلح» به دست آورد. برای مطالعه پیشینه پژوهش و ادبیات مرتبط با آن، از اسناد و کتب و مقالات مرتبط با موضوع موجود در آرشیو ها و کتابخانه های در دسترس و پایگاه های اینترنتی معتبر بهره گرفته شده است. جامعه آماری متشکل از خبرگان و صاحب نظران حوزه نظامی و دفاعی و معماری با تجارب ارزنده در مشاغل راهبردی می باشد که تعداد 41 نفر به عنوان جامعه آماری به طریق تمام شمار تعیین گردیده اند. نتیجه پژوهش نشان می دهد که عوامل ژیوپلیتیکی و ژیواستراتژیک در تهیه الگوی راهبردی معماری نیروهای مسلح به میزان بالایی موثرند.

    کلید واژگان: معماری, الگوی راهبردی, ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی, نیروهای مسلح
    H. Ghazi, R .Khorashadizadehm, I. Faraji, H. Khazaeel

    Organizational complexities, have made the importance of organizational architecture undeniable. Because of the comprehensiveness of organizational architecture in contrast to organizational structuring, successful formulation of a strategic architecture pattern which results in a dynamic and efficient organization, relies on considering all the effective elements and dimensions. One important domain here is the geopolitical and geostrategic elements whchi can be studied as an environmental factor. The main aim of this paper is to explain the role of geopolitical and geostrategic elements in the strategic pattern for the architecture of the IRI Armed Forces. The present research is of applied type done in a quantitative manner to measure the effect of the independant vaiable - geopolitical and geostrategic elements – on the depandant variable - strategic pattern for the architecture. The research literature is obtained from books, articles, reports and papers accessible in the archives of libraries and creditable internet sites. The statistical population is made of 41 experenced experts in the military, defense and architecture field. The results of the research indicate that geopolitical and geostrategic elements are extensively effective in the formulation of the strategic pattern for the architecture of the IRI Armed Forces.

    Keywords: architecture, Strategic Pattern, geopolitics, geostrategy, Armed forces
  • نیما بحرینی*، جعفر فینی زاده بیدگلی، جلیل چراخ

    شرایط و نوع کارکرد ویژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر لزوم ایجاد الگویی خاص و متناسب با اهداف و مقتضیات آینده ج.ا.ا در حوزه معماری تاکید می کند. اجرای معماری سازمانی نیازمند یک فرآیند اجرایی مبتنی بر الگوی متناسب است که دانش معماری به عنوان یکی از اجزای این الگو، ابعاد و مولفه هایی را مطرح می کند که می تواند در الگوی معماری نیروهای مسلح کاربرد داشته باشد.
    این تحقیق از حیث هدف از نوع کاربردی-توسعه ای، با رویکرد آمیخته و ابزار جمع آوری کتابخانه ای و پرسشنامه (با روایی محتوا و صوری خبرگی و آلفای کرونباخ 82/.) و باهدف بررسی ابعاد دانش معماری و تاثیر آن در الگوی راهبردی معماری نیروهای مسلح انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد دانش معماری از عوامل اثرگذار بر الگوی راهبردی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که از پنج بعد مبانی و مفاهیم، کارکردهای معماری، الزامات معماری، محصولات معماری و جهت سازها تشکیل شده است. ابعاد مذکور از 12 مولفه تشکیل شده اند که مولفه پیشران های معماری در بعد مبانی و مفاهیم مولفه سازمان پایه بودن معماری سازمانی در بعد کارکردهای معماری، مولفه طراحی چارچوب در بعد الزامات معماری، مولفه توضیحات و مدل ها در بعد محصولات معماری و مولفه اصول معماری در بعد جهت سازها دارای بالاترین ضریب تاثیر است.

    کلید واژگان: معماری, چارچوب معماری, الگوی راهبردی
    N .Bahreyni *, J. Finizadeh Bidgoli, J .Charakh

    Conditions and the type of special function of I.R.I armed forces It is necessary to create a specific model that meets the goals and requirements of the future In the area of architecture, organizational architecture requires the implementation of an appropriate model based on the architecture of which architectural knowledge as one of the components of this model raises the dimensions and components that can be used in the pattern of the armed forces architecture.
    This research was done by a purpose-oriented applied-development approach with a mixed method  approach and a questionnaire (with the content and face validity and  of Cronbach's A 0/82), with the aim of investigating  the architectural knowledge dimensions and its impact on the strategic model of the architecture of armed I.R.I  forces. The results of the research show that architectural knowledge is one of the effective factors on the strategic model, which consists of five dimensions of the principles and concepts, architectural functions, architectural requirements, architectural products and directional instruments.
    This Dimensions consist of 12 factors that architectural drivers factor in basis and conception dimention, organization-based atchitecture factor in architectural function dimention,framework Design in architectural requirement dimention, models and description factor in architectural products and architecture principles in driver dimention have upper impact in this model.

    Keywords: architecture, Architectural Framework, strategic model
  • لیدا مودت*، فاطمه نوروزی

    اوضاع اقلیمی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر آسایش زیستی محیط های انسانی است. از این رو انسان همواره تلاش کرده است تا با راه حل های دقیق و حساب شده در مناطق مختلف، شرایط زیستی مساعدی را برای زندگی مهیا سازد. معماری سنتی کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای خاورمیانه و از جمله ایران، سرشار از تجارب و نمونه های موفق در این زمینه است. سلسله مراتب طراحی اقلیمی در یک منطقه نقش زیادی در شرایط آسایش محیطی دارد و این موضوع در مناطقی با اقلیم خاص از اهمیت بیشتری برخوردار است. سواحل کناره خلیج فارس و سواحل جنوبی ایران اغلب دارای آب و هوایی گرم و مرطوب بوده و دارای تابستان های طولانی و زمستان هایی کوتاه هستند. همین عامل سبب ایجاد نوع خاصی از معماری در این مناطق شده است که با اقلیم آن هماهنگ است؛ از آن جمله می توان به شناشیرها (شناشیل) اشاره کرد. شناشیرها در معماری بوشهر با عملکردهای متنوع اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و زیبایی شناسانه ای که در طی قرن های گذشته داشته است، توجه پژوهشگران را در دهه های اخیر مجددا به خود جلب کرده است. از این رو، این نوشته درصدد است که به بررسی این گونه شاخص معماری اسلامی بپردازد. لازم به ذکر است که این سبک معماری در ایران فقط در بوشهر به چشم می خورد و تلفیقی از معماری اسلامی - ایرانی را در این شهر به نمایش می گذارد.

    کلید واژگان: خلیج فارس, بوشهر, شناشیر (شناشیل), معماری, اقلیم جنوب خلیج فارس
    Lida Mavadat, Fatemeh Nowruzi

    Climatic conditions are among the most important factors affecting the biological safety of human environments. Accordingly, human beings have always tried to provide some desirable environmental conditions for their life in different regions through taking a number of accurate measures. The traditional architecture of various countries abound in successful examples and experiences in this regard. The hierarchy of climatic architecture in a region plays a significant role in environmental safety conditions, which is still of greater importance in regions with specific climates. The coasts of the Persian Gulf and the southern shores of Iran generally enjoy a hot and humid climate and have long summers and short winters. This has resulted in the creation of a specific kind of architecture in these regions which is in conformity to its climate. Among the particular features of this style of architecture reference can be made to the making of mashrabias. With their various climatic, cultural, and aesthetic functions, during the previous centuries, the mashrabias in Bushehr’s architecture have once again attracted the attention of researchers in the recent decades. Hence, the present paper is intended to explore this specific feature of Islamic architecture. It is necessary to mention that this architectural style, which can only be observed in Bushehr, displays a combination of Islamic and Iranian architectures in this city.

    Keywords: Persian Gulf, Bushehr, mashrabia, architecture, climate of south Persian Gulf
  • احسان رسولی، مهرداد متین*، ایرج اعتصام
    شکل و فرم اغلب به یک معنی به کار می رود اما در دنیای هنرهای بصری هریک دارای مفهوم و معنای ویژه ای است. شکل هرجسم عبارت است از خطوط پیرامون سطح آن جسم، در حالیکه فرم جنبه سه بعدی جسم است که از زوایای مختلف قابل دیدن باشد. فرم اصلی ترین عامل معماری است و باید با عوامل مختلف موثر بر معماری ازجمله نظام ارزشی، فرهنگ ها، شرایط محیطی، عملکردی و همچنین پایداری هماهنگ باشد.در اینجا سعی داریم به مدل مفهومی تاثیر سبک ها، پارادایم های حاکم بر جامعه بر شکل گیری فرم درمعماری بپردازیم.گردآوری اطلاعات و داده ها بنا بر ماهیت تحقیق به دو روش کتابخانه ای و میدانی انجام خواهد شد. در این ارتباط در فاز اول منابع مربوط به آثار معماری دوران قبل و پس از اسلام و سیر شکل گیری و تغییرات فرمی در آنها مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این مقاله با تکیه بر بررسی کیفی و تحلیلی، قصد دارد این واقعیت را روشن کند که علی رغم اینکه دوران معاصر به دلیل تحولات متعاقب آن با چندگانگی و تعدد مفاهیم در بحث های نظری مواجه بوده است لیکن بحث فرم نیز مانند سایر بحث های نظری معماری، قاعده مند بوده و می توان الگوهایی را در این زمینه، به منظور کاربردی کردن مباحث نظری پارادایم ها در حوزه معماری مطرح کرد.
    کلید واژگان: الگو, مدرن, معماری, سبک, پارادایم, فرم, معاصر
    Ehsan Rasouli, Mehrdad Matin *, Iraj Etesam
    Shape and form are often used in the same sense, but in the world of visual arts, each has a special concept and meaning. The shape of any object is the lines around the surface of that object, while the form is the three-dimensional aspect of the object that can be seen from different angles. Form is the main factor of architecture and it must be coordinated with various factors affecting architecture, such as value system, cultures, environmental, functional conditions and also sustainability. According to the nature of the research, the collection of information and data will be done in two library and field methods. In this connection, in the first phase, the sources related to the architectural works of the pre- and post-Islam era and the course of their formation and formal changes will be studied. This article, relying on qualitative and analytical research, aims to clarify the fact that despite the fact that the contemporary era has been faced with the multiplicity and multiplicity of concepts in theoretical discussions due to the subsequent developments, but the discussion of form, like other theoretical discussions of architecture, is the rule and it is possible to propose models in this field in order to apply the theoretical topics of paradigms in the field of architecture.
    Keywords: pattern, modern, Architecture, style, Paradigm, form, Contemporary
  • محمد خضری مقدم، اسماعیل بنی اردلان*
    با آغاز دوره اسلامی فصلی نوین در تزیینات هنر و معماری ایران شکل گرفت. با توجه به منع تصویرنگاری انسان و حیوان در هنر این دوره، هنرمندان مسلمان به خلق تصاویر و اشکال انتزاعی روی آوردند، در نتیجه با ایجاد احکام و ترکیبات شامل نقوش هندسی درصدد بیان اندیشه های خاص و نمادین برآمدند. نقوش هندسی نشان می دهد که هنر اسلامی نتیجه تجلی وحدت در ساحت کثرت است و بیانگر این امر می باشند که همه کثرات به خدای واحد بستگی دارند و سرشت ریاضی وارشان به تعبیری تجلی بیرونی ریاضیات نهفته در ساختار خود قران و تمثیل عددی حروف و کلمات است. هنر و معماری اسلامی علاقمندی به نمادگرایی عددی را به خوبی اشکار می سازد و این نمادگرایی عددی در نقوش هندسی به وضوح آشکار است و به جوهر پیام اسلامی که آموزه توحید است اشاره دارند. نقوش هندسی به کاررفته نشان از رابطه علی میان وحی و هنر اسلامی است، بطوریکه اگر هنر اسلامی با صورت و معنای وحی اسلامی پیوند نداشت هرگز قادر نبود از عهده انجام این امر معنوی برآید. این پژوهش با هدف بررسی فرایند به کارگیری و تجلی غیر نظری واقعیت معنوی در نقوش هندسی و رابطه ی آن با تفکر توحیدی شکل گرفته است.
    کلید واژگان: تزئینات, معماری, نقوش هندسی, توحید
    Mohamad Khezri Moghadam, Esmaeil Baniardalan *
    With the beginning of the Islamic era, a new chapter was opened in the arts and architecture of Iran. Due to the prohibition of the imaging of humans and animals in the era of this period, Muslim artists have come up with abstract and abstract images and shapes, thus, they have sought to express specific and symbolic ideas by creating rules and combinations containing geometric designs. Geometric designs show that Islamic art is the result of the manifestation of unity in the field of plurality, and it is evident that all the varieties depend on the one God, and their mathematical nature, in terms of the external manifestation of the mathematics hidden in the structure of the Qur'an itself, and the numerals of the alphabets and Words are Islamic art and architecture clearly reveal the interest in numerical symbolism, and this numerical symbolism in geometric designs is clearly evident and points to the essence of the Islamic message that is the doctrine of monotheism. The geometric designs used show the causal relationship between revelation and Islamic art, so that if Islamic art was not linked to the form and meaning of Islamic revelation, it would never have been able to accomplish this spiritual. This research has been designed with the aim of studying the process of application and non-theoretical manifestation of spiritual reality in geometric designs and its relation with monotheistic thinking.
    Keywords: Decorations, Architecture, Geometric patterns, Monotheism
  • سیدشهاب الدین حجازی*، فردین زارع استخرجی، حسن عبدالملکی
    الگوی راهبردی معماری نیروهای مسلح، الگوی منسجمی می باشد که با تنظیم منطقی حوزه ها و مولفه های اصلی راهبردی و روابط بین آن ها به دست می آید. این الگو در پنج حوزه اسناد بالادستی، شناخت محیط، آینده های بدیل، مقتضیات آینده و دانش معماری قابل بررسی می باشد. از آن جا که در بحث شناخت محیط، بعد نظامی می تواند یکی از عامل های مهم این حوزه باشد، بنابراین هدف اصلی این تحقیق، شناسایی مولفه های بعد نظامی و تعیین رابطه آن با الگوی راهبردی معماری نیروهای مسلح می باشد. نوع تحقیق، کاربردی- توسعه ای است که با رویکرد آمیخته با استفاده از روش موردی- زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق، 36 نفر است که حجم نمونه آماری به علت محدود بودن جامعه آماری به صورت تمام شمار در نظر گرفته شده است. روایی پرسشنامه از طریق جامعه خبرگی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 76/0 محاسبه شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نیروهای مسلح فعلی ج.ا.ایران، وضعیت دفاعی- امنیتی بازیگران موثر و صحنه جنگ، اساسی ترین مولفه های بعد نظامی تلقی می گردند و این بعد در الگوی راهبردی نیروهای مسلح تاثیر مثبت، مستقیم و بالایی دارد. به طوری که با فقدان این عامل، الگوی راهبردی معماری نیروهای مسلح ناقص خواهد بود.
    کلید واژگان: الگو, الگوی راهبردی, معماری, نیروهای مسلح, بعد نظامی
    Seyed Shahabuddin Hejazi *, Fardin Zare Estakhroji, Hasan Abdolmaleki
    The strategic pattern of the architecture of the armed forces is a coherent model that can be attained by the logical tuning of the domains and strategic components and the relationships between them. This model can be examined in five areas of upstream documentation, environment recognition, alternative futures, future requirements, and architectural knowledge. Since regarding the discussion of environmental awareness, military dimension can be one of the important factors in this field; therefore, the main aim of this research is to identify the components of the military dimension and to define its relationship with the strategic model of the architecture of the armed forces. This research is an applied-developmental study, which is conducted with a mixed approach using case-ground approach. The statistical population of the study is 36 individuals. The size of the statistical sample is considered as the total number due to the limited statistical population. Validity of the questionnaire was measured through the community of elite and its reliability using Cronbach's alpha was 0.76. The results show that the present armed forces of the I.R. of Iran, defensive-security environment of the influential actors and war scene are the most principal components of military dimensions, and this dimension has a direct, positive impact on the strategic model of the armed forces. In a way that lack of this factor will jeopardize the strategic pattern of the armed forces architecture.
    Keywords: Pattern, Strategic model, architecture, Armed forces, military dimension
  • مهروش کاظمی شیشوان *، رقیه ثبات ثانی
    معماری بناها در هر منطقه ای متاثر از حوزه های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست و روابط بین الملل آن منطقه می باشد. همچنین معماری همواره متاثر از فرهنگ و پدیده های اجتماعی هر جامعه بوده است. انقلاب نیز از دیدگاه جامعه شناسی به نوعی جز پدیده های سیاسی-اجتماعی جوامع بوده که تحت تاثیر عوامل مختلف در برخی از جوامع رخ می دهد. کشور ایران در چند دهه اخیر شاهد تغییرات اجتماعی و سیاسی از جمله انقلاب و به دنبال آن جنگ ایران و عراق بوده است. با عنایت به اینکه هر یک از انقلاب ها ی جهان متاثر از عوامل خاص آن اجتماع در زمان و مکان خاص و دارای ریشه ها و بسترهای متفاوتی می باشند. ضمن بررسی ریشه های شکل گیری انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های مهم جهان ، انعکاس این پدیده اجتماعی بر معماری دهه57 تا 67 بررسی گردیده است و در نهایت با شناسایی جریان ویژهمتاثر ازپیامدهای اجتماعی و جامعه شناختی شاخصه های معماری دهه مذکور عنوان می گردد. این مقاله درپی آن است تا با روش توصیفی –تحلیلی، آثار شاخص (نمونه موردی: 20پروژه شاخص با کاربری عمومی که در سالهای مذکور طراحی شده اند) و نظرات منتقدان، سبک های رایج و عوامل موثر در پدید آمدن این سبک ها را در سالهای 1367-1357 با شاخصه دیدگاه امام خمینی (ره) وفرمایشات مقام معظم رهبری دردو مقوله هویت و ایدئولوژی در ایران تبیین نماید. و به سوال اصلی پژوهش که چه رابطه ای میان انقلاب و معماری دهه پس از آن وجود دارد،پاسخ دهد.
    کلید واژگان: انقلاب, معماری, هویت, ایدئولوژی
    Mehrvash Kazemi Shishavan *, Rogaieh Sebatsani
    The architecture of the buildings in each region is affected by different areas, including economics and politics and international relations, and that region. Architecture has always been influenced by the culture and social phenomena of every society. The revolution, from a sociological point of view, is a kind of political-social phenomenon of societies that is influenced by various factors in some societies. In recent decades, Iran has witnessed social and political changes, including the revolution, followed by the Iran-Iraq war.Considering that each of the world revolutions is influenced by the specific factors of that society at a specific time and place, with different roots and backgrounds. The study of the roots of the formation of the Islamic Revolution in comparison with the major revolutions of the world, the reflection of this The social phenomenon has been investigated on the architecture of the 57s to 67s and finally, by identifying the special stream affected by the social and sociological adventures of the architectural features of the decade. The main purpose of this research is to consider: 1) the relationship between revolution and architecture of the decade after that; 2) the current and the paradigm of architecture resulting from the Islamic Revolution explaining to the guide of architects and designers in the field of designing the works of contemporary architecture This article is intended to use the descriptive-analytical method, the index effects (case study: 20 general-purpose index projects that were designed during the years), criticisms, common styles and effective factors in the emergence of these styles in The years 1979-1989, with the characteristics of Imam Khomeini's viewpoint and the Supreme Leader's questions, explain the two categories of identity and ideology in Iran, and answer to the main question of the relationship between the revolution and the architecture of the decade that followed.
    Keywords: Revolution, Architecture, Identity, Ideology
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال