جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ayatollah khamenei » در نشریات گروه « علوم سیاسی »
تکرار جستجوی کلیدواژه «ayatollah khamenei» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
باتوجه به نقش و جایگاه اخلاق سیاسی در شکل دهی تمدن نوین اسلامی، این پژوهش درصدد است تا با روش تحلیلی ضمن بیان دیدگاه اسلام درباره اخلاق سیاسی و تمدن نوین اسلامی، پیشران های اخلاق سیاسی تاثیرگذار در شکل دهی تمدن اسلامی را براساس آیات قرآن و سنت ارائه کند. البته، ازآنجاکه آیت الله خامنه ای طراح مبحث تمدن نوین اسلامی بوده است، کشف پیشران های اخلاق سیاسی و نحوه ارتباط و تاثیرگذاری آنها با تمدن نوین اسلامی بر محور بیانات و دیدگاههای ایشان تحلیل شده است و گرچه عوامل، زمینه ها، محورها، اصول و مولفه های متعددی در تمدن سازی نوین اسلامی تاثیرگذارند، اما برخی عناصر اساسی به عنوان پیشران های اخلاق سیاسی در شکل گیری تمدن اسلامی نقش پررنگتری دارند و موجب تسریع دراین زمینه می شوند که با تاکید بر دیدگاه های آیت الله خامنه ای این پیشران ها، عدالت، تالیف قلوب، کرامت و تکریم انسانی، وحدت و همزیستی مسالمت آمیز، حفظ عزت و برتری مسلمانان بر کفار، مجاهدت و مقوله انتظار هستند.کلید واژگان: اخلاق اسلامی, اخلاق سیاسی, پیشران, تمدن نوین اسلامی, آیت اللخ خامنه ایConsidering the role and place of political ethics in the formation of modern Islamic civilization, this research aims to, with the analytical method, while expressing the view of Islam about political ethics and modern Islamic civilization, based on the analytical method, the drivers of political ethics that are influential in the formation of Islamic civilization according to the verses Present the Quran and Sunnah. Of course, since the Supreme Leader has been the architect of the subject of the new Islamic civilization, the discovery of the drivers of political ethics and how they relate and influence with the new Islamic civilization has been analyzed based on the statements and views of Imam Khamenei, and although the factors, contexts, axes, principles and components Many factors are influential in modern Islamic civilization, but some basic elements play a more colorful role as drivers of political ethics in the formation of Islamic civilization and accelerate this process, emphasizing the views of the supreme leader of these drivers, justice, unity of hearts, dignity and respect. Humanity, unity and peaceful coexistence, preserving the dignity and superiority of Muslims over infidels, mujahidat and the category of expectation.Keywords: Islamic Ethics, Political Ethics, Pishran, New Islamic Civilization, Ayatollah Khamenei
-
عینی سازی تمدن نوین اسلامی در عصر احیا، مبتنی بر شناخت دقیق و عمیق همه ابعاد و الزامات آن براساس دیدگاه ایده پرداز این نظریه است. پرسش مشخص در پژوهش پیشرو آن است که چرا و به چه علت آیت الله خامنهای نقش های تمدنی را به عنوان جهاد دانسته است؟ براساس یافته های پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، آیتالله خامنهای در مسیر تمدن سازی، مجاهدت سیاسی، نقش آفرینی فرهنگی، نهضت علمی و تکاپوی اقتصادی را جهاد انگاری نموده است. تعلیل این موضوع ناظر به توجه دهی به انگیزه الهی جهاد، فریضه بودن جهاد، لزوم مجاهدت و سختکوشی در جهاد، توجه دهی به وجود مانع در مسیر جهاد و توجه دهی به هجمه غیرنظامی دشمن بوده است؛ درنتیجه، مشخص شد که جهادانگاری الزامات تمدن سازی مبتنیبر کاربست انگیزه های دینی جامعه و کلان نگری نسبت به واقعیات موجود جامعه و جهان شکل گرفته است.
کلید واژگان: جهاد انگاری, تمدن سازی, تمدن نوین اسلامی, آیت الله خامنه ایThe objectification of the modern Islamic civilization in the revival era is based on a detailed and deep understanding of all its dimensions and requirements based on the idea of this theory. The specific question in the current research is that why and for what reason did the leader of the revolution consider the role of civilization as Jihad? Based on the findings of the analytical research, the leader of the revolution in the path of civilization has considered political struggle, cultural role-playing, scientific movement and economic effort as Jihad. Elaboration of this issue refers to paying attention to the divine motivation of Jihad, the obligation of Jihad, the necessity of mujahid and hard work in Jihad, paying attention to the existence of obstacles in the path of Jihad and paying attention to the civilian attack of the enemy. As a result, it became clear that the jihadism of the requirements of civilization is based on the application of the religious motivations of the society and the macro view of the existing realities of the society and the world.
Keywords: Jihadism, Civilization Building, New Islamic Civilization, Ayatollah Khamenei -
هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی و الزامات حکومت داری و رهبری مبتنی بر اندیشه های قرآنی آیت الله خامنه ای است. برای تحقق هدف نامبرده، سخنان و بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی براساس مدل باردن (1375) مورد واکاوی قرار گرفته است. براین اساس با مراجعه به سخنرانی ها، متون و یادداشت های مرتبط با موضوع از منظر ایشان که بیشتر با توجه به آیات قرآن بود، عناوین اصلی و فرضیه ها شکل گرفته و پس از آن با دقت در مضامین و عبارات و کدگذاری آن ها، تلاش گردید تا معانی پنهان روابط میان آن ها در قالب مبانی و الزامات شکل داده شود. یافته های پژوهش در 4 مولفه اصلی « انجام وظایف، مسئولیت ها و تکالیف»، «توجه به ارزش ها و اخلاقیات»، «حاکمیت قانون» و «پاسخگویی و کنش مناسب» همراه با 13 مقوله فرعی و 32 کد شناسایی و آشکار شدند. تحلیل یافته ها نشان داد عوامل نامبرده در اندیشه مقام معظم رهبری به عنوان رهبر بزرگ جهان اسلام بر پایه تعالیم قرآن و اندیشه ناب اسلامی بوده و دستورالعمل کامل و مناسبی برای تحقق حکومت داری اسلامی و رهبری شایسته است که سازوکارهای مناسبی را برای رهبران سایر کشورهای اسلامی و مدیران سطوح پایین تر کشور در راستای انجام مسئولیت های خود به صورت شایسته فراهم می گرداند.کلید واژگان: حکومت داری, آیت الله خامنه ای, اندیشه های قرآنی, الزامات, تحلیل محتوا, مدل باردنThe aim of the present research is to examine the foundations and requirements of governance and leadership based on the Quranic thoughts of Ayatollah Khamenei. In order to achieve the mentioned goal, the words and statements of the Supreme Leader (Modazeleh) have been analyzed using the method of qualitative content analysis based on the Burden model (1996). Therefore, by referring to the lectures, texts and notes related to the subject from his point of view, which was mostly based on the verses of the Quran, the main titles and hypotheses were formed, and then carefully in the themes and phrases and coding it. efforts were made to form the hidden meanings of the relationships between them in the form of foundations and requirements. The findings of the research in 4 main components "fulfilment of duties, responsibilities and assignments", "attention to values and ethics", "rule of law" and "accountability and appropriate action" along with 13 subcategories and 32 identification codes and were revealed. The analysis of the findings showed that the mentioned factors in the thought of the Supreme Leader as the great leader of the Islamic world are based on the teachings of the Qur'an and pure Islamic thought, and it is a complete and appropriate instruction for the realization of Islamic governance and competent leadership, which provides suitable mechanisms for the leaders of other Islamic countries and managers of the lower levels of the country in order to fulfill their responsibilities competently.Keywords: Governance, Ayatollah Khamenei, Quranic Thoughts, Requirements, Content Analysis, Barden Model
-
گفتمان سازی به معنای جهت دادن افکار عمومی جامعه به سمت مفهوم خاصی است که یکی از لازمه های اجرایی شدن مفاهیم و ایده ها محسوب می شود. به رغم تلاش های مجامع علمی و فرهنگی، هنوز در خصوص گفتمان سازی مفاهیم و ایده های ارزشمند، وضعیت مطلوبی مشاهده نمی شود که یکی از علل آن، نبود الگوی مناسب گفتمان سازی است؛ بنابراین استنطاق آرای اندیشمندان اصیل اسلامی بسیار با اهمیت است. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی - تحلیلی و روش تحلیل مضمونی استرلینگ، با بررسی بیانات آیت الله خامنه ای در خصوص گفتمان سازی، درصدد ارائه الگوی گفتمان سازی در اندیشه ایشان است. بنابر یافته های این پژوهش، الگوی گفتمان سازی از منظر رهبری معظم انقلاب اسلامی عبارت است از اینکه گفتمان به معنای عمومی شدن یک مفهوم در جامعه و جهت گیری افکار عمومی به سمت آن مفهوم است که برای تحقق این مفهوم، عواملی مانند نخبگان، عالمان، شاعران، ادیبان، مسئولان، هنرمندان، دانشجویان، طلاب و صداوسیما تعیین می شوند تا مفاهیمی مثل مسائل روز جامعه و مفاهیم دارای قابلیت گفتمان سازی را با رعایت شرایط آن (تفکر، تکرار، تبیین و ارائه الگو) از طریق برنامه های صداوسیما، نگارش، کرسی های آزاداندیشی، تبلیغ، شعر، کارهای هنری و امکانات دستگاه های مختلف کشور گفتمان سازی کنند. چنین گفتمانی نتایجی مانند پیشرفت و حل مشکلات کشور، تسهیل گری در امور کشور، افزایش انگیزه خدمت، فعال شدن مجریان، تبدیل فکر به عمل، ایجاد اقبال عمومی، رشد مردم و احساس مسئولیت را در پی خواهد داشت.
کلید واژگان: گفتمان سازی, اندیشه سیاسی, آیت الله خامنه ای, افکار عمومی, صدا و سیما, تبلیغ, نخبگانPolitical Science, Volume:37 Issue: 2, 2024, PP 64 -108Discourse creation involves directing public opinion toward a specific concept, which is essential for implementing ideas and concepts effectively. Despite efforts by academic and cultural institutions, there remains an inadequate level of discourse creation for valuable ideas and concepts, primarily due to the lack of an appropriate discourse model. Thus, examining the views of authentic Islamic thinkers is highly significant. This study, using a descriptive-analytical approach and Sterling’s thematic analysis method, seeks to establish a discourse model based on Ayatollah Khamenei’s statements on discourse creation. According to the study's findings, Ayatollah Khamenei’s discourse model views discourse as the process of a concept becoming prevalent in society and public opinion aligning with it. To realize this, key figures—including intellectuals, scholars, poets, writers, officials, artists, students, seminarians, and the national broadcasting network—are designated to foster discourse around socially relevant issues and discourse-ready concepts. They achieve this by meeting specific criteria (thought, repetition, clarification, and modeling) through TV programs, writing, free-thinking forums, promotion, poetry, artistic works, and the resources of various state institutions. Such a discourse is expected to yield outcomes like national progress, problem-solving, facilitating public affairs, increasing the motivation to serve, activating executives, translating ideas into action, generating public approval, fostering individual growth, and enhancing the sense of responsibility.
Keywords: Discourse Creation, Political Thought, Ayatollah Khamenei, Public Opinion, National Broadcasting, Propagation, Elites -
هدف از پژوهش حاضر روندیابی نگاه آیت الله خامنه ای درباب حکومت شامل" غایت حکومت، کیستی حاکم، محدودیت های اعمال قدرت و حق اعتراض بر ضد حاکمیت" با بهره گیری از الگوی نظری" غایت- مشروعیت" جان مارو، با استفاده از روش تفهمی است. لذا در پاسخ به سوال؛ فهم آیت الله خامنه ای از "حکومت" چگونه قابل تبیین است؟، فرضیه « با توجه به حاکمیت یافتن فقهای شیعی و نتایج سیاسی ناشی از فرایند مدرنیته (شهروند- حقوق)؛ نگاه ایشان به حکومت تلفیقی از تفاسیر مبتنی بر سنت اسلامی- شیعی و تجربیات بشری ناشی از مدرنیته است»، به بررسی گذاشته شد. نتایج حاصله حکایت از آن دارد که در بخش غایت حکومت؛ هدف حکومت سمت دادن مردم به سوی حیات طیبه همراه با رفاه مادی، عدالت محوری، ظلم ستیزی، امنیت، معنویت و اخلاق است، در بخش کیستی حاکم رهبری انقلاب معتقد به ولایت فقها به نصب عام از طرف امام معصوم به شرط تحقق این ولایت به وسیله مردم است. محدودیت ها اعمال قدرت در اندیشه ایشان شامل؛ محدودیت های درونی؛ تقوا و عدالت و فقاهت و محدودیت های بیرونی قانون اساسی و قوانین عادی، خواست مردم، آزادی، مطبوعات و رسانه ها می باشد و در حوزه اعتراض بر ضد حاکمیت ایشان حکم به مقابله قاطع با کنش براندازنه می دهد و در حوزه اصلاحی پذیرای کنشهای اصلاح گراینه در قالب نظام اسلامی است.کلید واژگان: حکومت, غایت - مشروعیت, روش تفهمی, آیت الله خامنه ای و ولایت فقیهThe aim of the current research is to determine the trends of Ayatollah Khamenei's view on government, including "the purpose of government, who is the ruler, the limitations of the exercise of power and the right to protest against the government" by using the theoretical model of "purpose-legitimacy" of John Maro, using the understanding method. Therefore, in response to the question; How can Ayatollah Khamenei's understanding of "government" be explained?, the hypothesis "with regard to the rule of Shia jurists and the political results resulting from the process of modernity (citizen-law); His view on the government is a combination of interpretations based on the Islamic-Shia tradition and human experiences resulting from modernity", was analyzed. The results indicate that in the end of the government; The purpose of the government is to guide people towards a good life with material well-being, centered on justice, anti-tyranny, security, spirituality and ethics.In the section on who is the ruling leader of the revolution, he believes in the authority of jurists to be installed by the infallible Imam on the condition that this authority is realized by the people. The limitations of the exercise of power in his thought include; internal limitations; Piety, justice, jurisprudence and external limitations of the constitution and normal laws are the will of the people, freedom, press and media.And in the field of protest against her rule, she orders to counter subversive actions, and in the field of reform, she accepts reformist actions in the form of the Islamic system.Keywords: Government, Goal-Legitimacy, Method Of Understanding, Ayatollah Khamenei, The Era Of The Islamic Republic
-
مبحث «خصوصی سازی» در صنایع کشورهای درحال توسعه، یکی از مهم ترین مسائل دو دهه اخیر بوده است. اکثر کشورهای پیشرفته صنعتی از دهه های گذشته به خصوصی سازی شرکت های دولتی روی آورده اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، بعد از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44، واگذاری امور به بخش خصوصی شتاب بیشتری گرفت و در ادبیات و گفتمان رهبر انقلاب بر موضوع واگذاری امور اقتصاد به آحاد مردم و تقویت بخش خصوصی تاکید ویژه شد. این پژوهش با روش تحلیل مضمون به منظومه فکری آیت الله خامنه ای درباره خصوصی سازی پرداخته و پس از بررسی بیانات ایشان، با کدگذاری فیش ها، 153 کد متناسب استخراج و 94 مضمون پایه ای احصا شده و با دسته بندی مضامین پایه ای، 30 مضمون سازمان دهنده و سرانجام 4 مضمون فراگیر اهمیت، الزامات، موانع و راهکارهای آن به شرح ذیل استخراج گشته است. اهمیت خصوصی سازی: ظرفیت نرم افزاری پیشرفت اقتصادی کشور؛ زیربنای قانونی اقتصاد کشور؛ تقویت سرمایه گذاری داخلی و خارجی؛ زمینه رشد اقتصادی، دخالت دادن مردم در کار تولید؛ مکمل و متمم اقتصاد عدالت محور؛ جبران عقب ماندگی های اقتصادی و تحول در اقتصاد. الزامات خصوصی سازی: عدم تصمیم گیری شخصی در باب واگذاری فعالیت های اقتصادی؛ مدنظر قرار دادن همه بندهای سیاست های اصل 44 به طور جامع؛ شفافیت در مقررات؛ اطلاع رسانی به مردم؛ حمایت کامل قضایی از مالکیت های قانونی؛ مطالبه گری درباره سیاست های اصل 44؛ تنظیم همه سیاست های کشور با سیاست های اصل 44. موانع خصوصی سازی: گستره عظیم مالکیت دولتی؛ واگذاری کارخانه های ذیل اصل 44 به سوءاستفاده گران؛ لغزش های صورت گرفته در خصوص سیاست های اصل 44؛ عدم اعمال صحیح اصل 44 برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد؛ نبود مدیریت صحیح اقتصادی و اشکال علمی. راهکارهای خصوصی سازی: توانا کردن بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری های بزرگ؛ تاکید بر اجرای صحیح سیاست های اصل 44 و پرهیز از افراط و تفریط در آن؛ سهام عدالت و راه اندازی سامانه های اطلاعاتی و خدماتی برای جلوگیری از فساد در اجرای سیاست های اصل 44.کلید واژگان: خصوصی سازی, شرکت های دولتی, اصل 44, قانون اساسی, آیت الله خامنه ایThe issue of privatization in the industries of developing countries has been one of the most important problems in the last two decades. Most of the governments of advanced industrial countries have turned to the privatization of state-owned enterprises in the past decades. Devolution of affairs to the private sector gained more momentum after the announcement of the general policies of Article 44, and in the literature and speech of the supreme leader of the revolution, special emphasis has been placed on the issue of devolution of economic affairs to the people and strengthening the private sector. This research deals with the thought system of the leadership regarding privatization with thematic analysis method and after reviewing the text of the statements several times, 153 appropriate codes were extracted by coding the extracted slips and then by categorizing the codes, it was counted into 94 basic themes. Next, by categorizing the basic themes, 30 organizing themes and at the end 4 overarching themes of importance, requirements, obstacles and solutions were extracted. The importance of privatization in the eyes of the Supreme Leader of the Revolution includes: the software capacity of the country's economic progress, the legal infrastructure of the country's economy, the strengthening of domestic and foreign investment, the context of economic growth, the involvement of people in the work of production, the complement and complement of the justice-oriented economy, the factor of compensating economic backwardness and It includes the transformation factor in the economy. Privatization requirements in the eyes of the supreme leader of the revolution are things such as: not making personal decisions about handing over economic activities, taking into account all policy clauses of Article 44 comprehensively, transparency in regulations, informing the people, full judicial support of legal ownership, emphasis on demanding Regarding the policies of Article 44, it includes the need to regulate all policies of the country with the policies of Article 44. Obstacles to privatization in the eyes of the supreme leader of the revolution are things like: the huge extent of state ownership, the need to take care of handing over factories under Article 44 to abusers, removing the slippages made regarding the policies of Article 44, the need for the correct application of Article 44 and the entry of the private sector into the economy. It includes the need for proper economic management and preventing and removing scientific obstacles. Privatization solutions in the eyes of the Supreme Leader of the Revolution include things such as: empowering the private sector for large investments, emphasizing the correct implementation of Article 44 policies and avoiding excesses in it, equity and setting up information and service systems to prevent corruption in the implementation of policies. It includes Article 44.Keywords: Privatization, State Companies, Article 44, Constitution, Ayatollah Khamenei
-
انقلاب اسلامی ایران با الهام بخشی به ملت های مسلمان در اقصی نقاط دنیا، توانسته در ایجاد احساس عزت و هویت و هدایت مسلمانان به سمت جریان بیداری اسلامی، گام مهمی در جهان اسلام بردارد؛ زیرا اهداف و ماموریت والای صدور انقلاب و اهداف تمدنی را برای خود تعیین کرده است. رهبر انقلاب نیز هدف ملت ایران و انقلاب اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی بیان نموده اند که با شناخت ابعاد و مولفه های این هدف مشخص و الزامات تحقق آن می توان برای دستیابی به آن برنامه ریزی کرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش و جایگاه پلیس، به عنوان یکی از مولفه های مهم در تحقق تمدن نوین اسلامی، درصدد پاسخگویی به این پرسش اصلی است که «نقش فراجا (پلیس) در تحقق تمدن نوین اسلامی چیست؟» روش تحقیق «کیفی» و نوع تحلیل «اسنادی» است. یافته های پژوهش بر اساس منظومه فکری رهبر انقلاب، بیانگر این مطلب بوده که نخستین و مهم ترین بستر شکل گیری دولت و تمدن نوین اسلامی، ایجاد، استقرار و عمومیت بخشیدن به امنیت است. امر مهم استقرار امنیت در کشور، ماموریت سازمان پلیس است که خود بخشی مهم از دولت اسلامی بوده و عملکردش در تحقق یا تاخیر در تشکیل دولت اسلامی و درنتیجه نیل به تمدن نوین اسلامی نقش مستقیمی داشته است؛ بنابراین شناخت و تبیین جایگاه، نقش و راهکارهای نقش آفرینی پلیس، به عنوان یکی از کارگزاران قانونی در ایجاد و حفظ امنیت و... در روند شکل گیری تمدن نوین اسلامی نقش بسزایی دارد.کلید واژگان: پلیس, تمدن نوین اسلامی, آیت الله خامنه ای, جمهوری اسلامی ایرانThe Islamic revolution of Iran, by inspiring the Muslim nations in many parts of the world, was able to take an important step in creating a sense of dignity and identity for Muslims and guiding the flow of Islamic awakening in the Islamic world. The supreme leader of the revolution (Madazaleh al-Aali) has also stated the goal of the Iranian nation and the goal of the Islamic revolution to create a new Islamic civilization. Therefore, by knowing the dimensions and components of this lofty goal and the requirements for its realization, it is possible to plan for its realization. This research aims to investigate the role and position of the police in the realization of the new Islamic civilization, and aims to answer the question, what is the role of the police in the realization of the new Islamic civilization? And Baroosh has been analyzed qualitatively and by the type of documentary analysis. The findings of the research based on the intellectual system of the Supreme Leader (Madazla Al-Ali) indicate that the first and most important platform for the formation of the state and modern Islamic civilization is the creation, establishment and generalization of security, which represents the mission of the police organization (establishment of security in the country). Which is an important part of the Islamic state and its performance has a direct role in realizing or delaying the formation of the Islamic state and as a result achieving the new Islamic civilization. Therefore, recognizing and explaining the position, role and role-playing strategies of the police as one of the legal agents in creating and maintaining security and... Has a great role in the formation process of modern Islamic civilization.Keywords: Police, New Islamic Civilization, Ayatollah Khamenei, Islamic Republic Of Iran
-
«اسلام رحمانی» یکی از مقولات مهمی است که شخصیت های فکری و سیاسی دگراندیش، در چند دهه اخیر از آن سخن می گویند و سعی می کنند با تکیه بر آن برای خود، بدنه اجتماعی بیافرینند. ممکن است در آغاز، به نظر برسد که این تعبیر تعارض و تضادی با اسلام ندارد؛ زیرا اسلام نیز «دین رحمت» است، اما با تامل در برداشت های مفسران و تحلیل گران جریان اسلام رحمانی از این مقوله درمی یابیم که منظور از آن، «اسلام لیبرالی» و حاصل «برداشت لیبرالی از اسلام» است.بنابراین کسانی در پوشش اسلام خواهی و اسلام گرایی، به دنبال جعل یک «هویت دروغین و التقاطی» برای جامعه اسلامی هستند و لازم است با نقد «مولفه ها» و «اوصاف» و روشن ساختن منطق هویتی اسلام رحمانی، مشخص شود که تا چه اندازه به «اسلام ناب» یا به «لیبرالیسم» نزدیک است. این مقاله، پس از طراحی و تعریف چهارچوب مفهومی و معنایی برای ضلع فرهنگی اسلام رحمانی، روایت هویتی اسلام رحمانی را در لایه فرهنگی، بازگفته و سپس از دیدگاه آیت الله خامنه ای، نقد و ابطال کرده است. خصایص شناسایی شده در این پژوهش عبارت اند از: اقلی و تاریخی بودن فرهنگ اسلامی (هویت حاشیه ای)، اکثریت مداری فرهنگی (هویت برساخته)، بی طرفی فرهنگی دولت (هویت غیررسمی)، تساهل و تسامح فرهنگ (هویت سیال) و غرب معیارانگاری فرهنگی (هویت غیرمدار).کلید واژگان: اسلام رحمانی, اسلام رحمانی, اسلام لیبرالی, آیت الله خامنه ای, هویتOne of the categories that has become popular in the last few decades and dissident intellectuals and political personalities are talking about it and by relying on it, they are trying to create a social body for themselves, is "Rahmani Islam". Although on the surface, it may seem that this interpretation has no conflict and contradiction with Islam, and as it is clear, Islam is also a "religion of mercy", but when we look at the interpretations of the commentators and analysts of Rahmani Islam, we find that this Islam is "liberal Islam" and the result of "liberal perception of Islam". In this way, some people seek to forge a "false and eclectic identity" for our society, and they do this under the guise of Islamism and Islamism. Therefore, it is necessary to clarify and criticize the "components" and "characteristics" of Rahmani Islam and its logic of identity in order to truly show how close it is to "Islam" and how close it is to "liberalism". In this article, first, a conceptual and semantic framework for the cultural side of Rahmani Islam has been designed and defined, and then, the identity narrative of Rahmani Islam in the cultural layer has been retold and criticized and refuted from the position of Ayatollah Khamenei. The characteristics identified are: minority and historicity of Islamic culture (marginal identity), cultural majoritarianism (constructed identity), cultural neutrality of the government (unofficial identity), cultural tolerance (fluid identity) and cultural westernization (non-orientated identity).Keywords: Islam Rahmani, Liberal Islam, Ayatollah Khamenei, Identity
-
همان گونه که قدرت خرید پول ملی هر کشور، درون و برون مرزهای آن، به عنوان شاخص سنجش توان اقتصادی آن کشور، نسبت به توان اقتصادی سایر کشورها شناخته و به کار گرفته می شود، بودجه سالانه کشورها نیز از ویژگی همسانی در ارزیابی اقتصادی آن ها برخوردار است. بودجه سالانه سندی است شامل پیشبینی درآمد و هزینه و برنامه مالی یا دخل وخرج سالانه کشور که با آگاهی از شکل، محتوا، ترکیب، کیفیت و به ویژه منابع درآمدی، برای پوشش هزینهها و درنهایت، چگونگی پیشبینی و تخصیص، به سادگی می توان به کم و کیف نسبی اقتصاد ملی پی برد. بودجه مهم ترین خط مشی مالی دولت و ازجمله نمادهای کیفیت حکمرانی آن است که با پیش بینی درآمد ها و مخارج برای یک سال مالی، در راستای نیل به اهداف معین تهیه، تدوین و اجرا می شود. بودجه بندی را می توان قلب فراگرد خط مشی گذاری عمومی تلقی کرد؛ زیرا بودجه دربرگیرنده اهداف غایی و ابزارهای دستیابی به آن ها است و تاثیر فراوان مستقیم و غیرمستقیمی در زندگی آحاد مردم و نهاد ها دارد؛ به همین دلیل، لزوم اصلاحات ساختاری و جایگاه آن در دیدگاه رهبر انقلاب حائز اهمیت است. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی و کدگذاری و مقوله بندی بیانات ایشان پرداخته و سپس خروجی این کار با احکام سیاست های کلی نظام تطبیق داده است. با بررسی تمامی سیاست های کلی نظام مشخص شد که 12 بسته و 30 بند سیاستی در قالب 111 حکم سیاستی بر بودجه و نظام بودجه ریزی دلالت دارند. مطالعه بیانات طی دوره زمانی موردبررسی و گزاره های مطرح نشان داد که مقوله های اصلی موجود در منظومه فکری آیت الله خامنه ای نسبت به بودجه و نظام بودجه ریزی به ترتیب حول 9 محور قرار دارد. در پایان با هدف توجه بیشتر به برخی گزاره ها در سیاست گذاری های کلی بخش بودجه پیشنهادهایی ارائه شده است.کلید واژگان: بودجه, سیاست های کلی, آیت الله خامنه ایJust as the purchasing power of the national currency of any country, inside and outside its borders, is recognized and used as an indicator of the economic power of that country in measuring the economic power of that country compared to the economic power of other countries, the annual budget of all countries is also Undoubtedly, their economic comparison has the characteristic of similarity, because the annual budget of each country, as a document that includes the forecast of annual income and expenditure and the financial plan or annual income and expenditure of that country, is clear that with knowledge From the form, content, composition, quality and especially the sources of the country's income to cover the expenses and finally, how to predict and allocate, one can easily understand the relative lack and quality of the national budget. The budget is the most important financial policy of the government and among the symbols of its governance quality, which is prepared, compiled and implemented by forecasting the revenues and expenses for a financial year in order to achieve predetermined goals. Budgeting can be considered the heart of the public policymaking process; Because the budget includes the ultimate goals and the means to achieve them and has a very high impact on the lives of individuals and institutions directly and indirectly. Therefore, the need for structural reforms and its place in the Supreme Leader's menu is important. For this purpose, in this study, using the method of thematic analysis, the statements of the Supreme Leader were analyzed, coded, and categorized, and then the results of this work were compared with the rulings of the general policies of the system. By examining all the general policies of the system, it was found that 12 policy packages and 30 policy clauses in the form of 111 policy rulings refer to the budget area and the budgeting system. The study of the statements during the investigated time period and the proposed propositions show that the main categories in the intellectual system of the Supreme Leader in relation to the budget and budgeting system are respectively around 9 axes. Finally, suggestions have been made to pay more attention to some propositions in general policies in the field of budget.Keywords: Budget, General Policies, Ayatollah Khamenei
-
دوران انقلاب اسلامی از این نمودهای بارز جهان اسلامی است که اندیشه اسلامی و توحیدی خویش را به نمایش گذارد. حضرت ایت الله خامنه ای در این دوران به ایراد اندیشه اسلامی توحیدی در سایه سار قرآن پرداختند و کلید راه را بازگشت به حقیقت توحید و خارج ساختن آن از ذهنیت محض و وارد عمل شدن آن در تمام لحظات زندگی فردی و اجتماعی بشر دانستند، چرا که توحید همه چیز را جهت دار می کند و این انسان است که باید در مسیر اصلی جهان هستی که به صورت قاعده مند توسط تنها منشا عالم اداره می شود، حرکت نماید . مولفه هایی همچون آرامش وتوکل، امید به خداوند، مسئولیت پذیری و آزادی انسان آثار فردی توحید به شمار رفته و عناوینی چون نفی طاغوت و ولایت پذیری، سعادت وپیشرفت، عدالت اجتماعی، استقلال، دشمن شناسی، قدرت ملی، ایثار وجهاد و وحدت بین مسلمانان آثار اجتماعی توحید بیان شده اند. همچنین واژگانی چون دعوت به معنویت و انسان سازی، حاکم بودن معیارهای اخلاقی، نفی عبودیت شرک و طاغوت، آزادی، نظم وانسجام، نفی تعصب های قومی و طبقات اجتماعی از جمله ویژگی های جامعه توحیدی است. نویسنده، با روش کتابخانه ای در سطح توصیفی-تحلیلی به بررسی ویژگی ها و آثار توحید ابتدا در سبک زندگی فردی وسپس اجتماعی انسان معاصر مسلمان پرداخته، اندیشه توحیدی از نگاه آیت الله امام خامنه ای را بر اساس آموزه های قرآنی بیان نموده که آدمی بتواند با محوریت عمل به اصل توحید، در راه خودسازی خویش و جامعه قدم های صحیحی در جهت رسیدن به کمال بگذارد.
کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, توحید, آثار, ویژگی ها, اندیشه اسلامیThe era of the Islamic revolution is one of the prominent manifestations of the Islamic world that displayed its Islamic and monotheistic thought. During this period, Ayatollah Khamenei criticized the Islamic idea of monotheism in the shadow of the Qur'an, and considered the key to returning to the truth of monotheism and removing it from pure mentality and putting it into practice in all moments of individual and social human life, because Monotheism directs everything, and it is man who must move in the main path of the universe, which is regularly governed by the only source of the universe.
Components such as peace and trust, hope in God, responsibility and human freedom are considered individual works of monotheism and titles such as negation of tyranny and provincialism, prosperity and progress, social justice, independence, hostility, national power, self-sacrifice and jihad and unity among Muslims. The social effects of monotheism have been expressed. Also, words such as calling for spirituality and humanization, the rule of moral standards, negation of polytheism and tyranny, freedom, order and cohesion, negation of ethnic prejudices and social classes are among the characteristics of monotheistic society.
The author, using a descriptive-analytical library method, investigated the characteristics and effects of monotheism first in the individual lifestyle and then in the social life style of the contemporary Muslim man, he expressed the monotheistic thought from the perspective of Ayatollah Imam Khamenei based on Quranic teachings that a person can By focusing on the principle of monotheism, take the right steps towards self-improvement and society towards perfectionKeywords: Ayatollah Khamenei, Monotheism, Works, Characteristics, Islamic Thought -
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه مقام معظم رهبری در ساختار جمهوری اسلامی ایران از منظر نقطه آجیدن می باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که رهبری به عنوان عامل اصلی حافظ هویت و اتحاد ملت، در نقش نقطه آجیدن ساخت سیاسی موجود، ایفای نقش می کند. آیت الله خامنه ای در مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران، نقشی پررنگ در هدایت ملت، تنظیم روابط قوا و مدیریت بحران ها دارند. ایشان در قامت یک پیشوا، با اختیارات قانونی و فرانهادی، کارویژه های حیاتی خود را در گذر نظام اسلامی از بحران های پیش آمده در سه دهه اخیر ایفا نموده اند. با توجه به اهمیت نقطه آجیدن در خلق حس یکپارچگی که هویت آفرین و حافظ هویت است، به نظر می رسد مقام رهبری در قامت نوعی گره گاه، شمار کثیر دال های سیال، یعنی کثرت عناصر ایدئولوژیک را در درون یک حوزه یکپارچه سامان می دهد. همچنین ولی فقیه از منظر احراز جایگاه نقطه آجیدن و اعمال کارویژه هایی خاص، نقش بی همتایی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایفا کرده و با ایجاد هم افزایی و وحدت رویه میان قوا و مسئولان، در مسیر تحقق ثبات، امنیت و پیشرفت، اقدام نموده اند.
کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, جمهوری اسلامی ایران, نظام سیاسی, نقطه آجیدن, ولی فقیه.The present study aims to examine the position of the Supreme Leader in the structure of the Islamic Republic of Iran from the perspective of a nodal point. The research method is descriptive-analytical and is based on the hypothesis that leadership, as the main factor preserving the identity and unity of the nation, plays the role of the nodal point in the existing political structure. Ayatollah Khamenei, as the leader of the Islamic Republic of Iran, has a significant role in guiding the nation, regulating the relationships among the branches of government, and managing crises. In his capacity as a leader, with legal and supra-institutional authority, he has performed vital functions during the Islamic system's passage through crises over the past three decades. Considering the importance of the nodal point in creating a sense of integration that is identity-forming and identity-preserving, it appears that the leadership acts as a kind of junction, organizing a vast number of floating signifiers, that is, a multitude of ideological elements within a unified domain. Additionally, the Supreme Leader, in fulfilling the role of the nodal point and executing specific functions, has played a unique role in the political system of the Islamic Republic, creating synergy and unity of action among the branches of government and officials, and thereby contributing to stability, security, and progress.
Keywords: Ayatollah Khamenei, Islamic Republic Of Iran, Political System, Nodal Point, Vali-E-Faqih (The Guardian Jurist) -
یکی از مهم ترین نظریات مطرح شده در بستر نظام اجتماعی ایران، نظریه «مردم سالاری دینی» است که در گام نخست، از جانب امام خمینی1 با عنوان «جمهوری اسلامی» مطرح شد و نظام سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی با محوریت این نظریه شکل گرفت. پژوهش ها و فعالیت های گوناگونی با محوریت تبیین مبانی مردم سالاری دینی انجام گرفته و آن را صورت بندی نموده است. هدف این پژوهش که با روش تحلیلی توصیفی انجام گرفته است، بررسی تحلیلی مردم سالاری دینی، در قرائتی است که آیت الله خامنه ای از دین ارائه داده اند. این قرائت در چارچوب نظام فکری ایشان و در دو لایه جهان بینی و ایدئولوژی تبیین شده است. بر این اساس، پرسش اصلی پژوهش آن است که جایگاه مردم سالاری دینی در صورت بندی اصول جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای چیست؟ نگارندگان این مقاله معتقدند که در نظام فکری آیت الله خامنه ای، مردم سالاری دینی به منظور تحقق هدف حاکمیت اسلام تبیین شده و در نظام فکری ایشان با محوریت «ولایت» سامان یافته است؛ ولایتی چندجانبه که پیوستگی مردم با یک دیگر، پیوستگی امت با امام و در نهایت، پیوستگی امت با حضرت حق را به ارمغان خواهد آورد.
کلید واژگان: مردم سالاری دینی, آیت الله خامنه ای, نظام فکری, جهان بینی, ایدئولوژی, جمهوری اسلامیOne of the most important theories proposed in the context of Iranian social system is the theory of “religious democracy,” which was initially introduced by Imam Khomeini as the “Islamic Republic”, and the Iran’s political system was shaped after the Islamic Revolution based on this theory. Researches and various activities have been carried out with a focus on explaining the foundations of religious democracy, and on formulating it. Drawing upon the analytical-descriptive method, the aim of this research is to analytically examine religious democracy in terms of an interpretation presented by Ayatollah Khamenei. This interpretation (reading) is explained within the framework of his intellectual system through the two layers of worldview and ideology. Accordingly, the main question of the research is, “What is the role of religious democracy in formulating the principles of Islamic worldview and ideology from the perspective of Ayatollah Khameneī?’ The authors of this article hold the view that, in Ayatollah Khamenei’s intellectual system, religious democracy is explained for the realization of the goal of Islamic governance, and in his intellectual system, it has taken shape around the central theme of wilāyah, “guardianship”; a multi-faceted guardianship that will bring about the unity of people with each other, the unity of the Ummah (Islamic Community) with the Imam, and ultimately, the unity of the Muslim community,Ummah, with the Truth.
Keywords: Religious Democracy, Ayatollah Khamenei, Intellectual System, World-View, Ideology, Islamic Republic -
از منظر آیت الله خامنه ای یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است؛ اما هنوز در معنای حقیقی شکل نگرفته است؛ زیرا چالش ها و آسیب هایی، فراروی تحقق دولت اسلامی است که یکی از این آسیب ها مربوط به کارگزاران نظام اسلامی است. کارگزاران از ارکان اصلی دولت اسلامی می باشند و رفتار نامطلوب کارگزاران می تواند آسیب جدی به نظام و دولت اسلامی وارد نماید. بر این اساس، آسیب شناسی کارگزاران در تحقق دولت اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از تاثیرگذارترین صاحب نظران مسلمان شیعه می تواند الگوی نظری و عملی برای عملکرد کارگزاران باشد و از سوی دیگر ایشان، رهبر جامعه ایران هستند و نظرات ایشان، نسبت به هر فرد دیگری می تواند در امور مربوط به دولت تاثیرگذار باشد. بنابراین این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که از منظر آیت الله خامنه ای، چه آسیب هایی در خصوص کارگزاران منجر به تعویق تحقق دولت اسلامی شده است؟ یافته های این پژوهش نشان داد، آسیب های کارگزاران که تحقق دولت اسلامی را به تعویق انداخته، شامل پیروی از هوای نفس، یاس و ناامیدی، ترجیح رضایت مردم به جای رضایت خدا، تحجر و مقدس نمایی، تجددگرایی افراطی، غفلت از مسائل فرهنگی، تجمل گرایی، سکولاریسم، فساد، خلف وعده به مردم، عدالت گریزی، قانون گریزی، سلطه جویی، جناح گرایی افراطی، تفرقه افکنی و وابستگی به بیگانگان است و راهکار ایشان برای رفع این آسیب ها، الگو گیری از دولت نبوی و علوی است.
کلید واژگان: دولت, دولت اسلامی, آسیب, کارگزاران, آیت الله خامنه ایIntroductionAfter the victory of the Islamic Revolution in February 1978, the Islamic Republic was founded on two core principles: divine sovereignty and popular sovereignty. One of the most important ideals of the Revolution was to establish an Islamic state that would implement the laws and rules of Islam. Such a state would not only manage the everyday affairs of the people but also guide society towards spiritual perfection and closeness to God. However, despite the efforts made over the years, a true Islamic state has yet to be fully realized. This is largely due to various challenges and the damage faced by the Islamic State, one of which is linked to its agents. It is thus essential to identify the vices in the personal and behavioral characteristics of agents. These agents are essential pillars of the Islamic state, playing a vital role in the political system’s stability and efficiency, and in achieving the government’s objectives. Throughout history, however, the agents have faced numerous challenges and vices that have threatened not only their individual and collective lives but also the survival and continuity of the political system itself. Religious teachings consistently emphasize the importance of the health and competence of agents of the Islamic state, warning that the mismanagement of such officials is one of the key factors in the collapse of political systems. In this context, Ayatollah Khamenei’s insights into the vices of agents are particularly valuable. As both the leading Shia thinker in the Islamic world and the Supreme Leader of Iranian society, his views are crucial in identifying the vices of the state officials and offering solutions for preventing or addressing them. In this line, the present study intended to identify and analyze the vices of agents of the Islamic system, which in turn have contributed to the delay in the realization of the Islamic state. Relying on Ayatollah Khamenei’s views, the study aimed to address the following question: What vices have been inflicted upon agents that have led to the delay in the realization of the Islamic state?
Materials and MethodsThe current study employed a qualitative content analysis method. The data was collected from various sources, including books, articles, and the Official Website of the Office for the Preservation and Publication of the Works of the Grand Ayatollah Sayyid Ali Khamenei (www. khamenei. ir).
Results and DiscussionFrom Ayatollah Khamenei’s perspective, the most significant challenges and vices experienced by agents that could delay the realization of the Islamic state include the following: the whims of the self, despair and hopelessness, prioritization of people’s satisfaction over God’s, dogmatism and sanctification, extreme modernism, neglect of cultural issues, indulgence in luxury, secularism, corruption, broken promises to the people, evasion of justice and the law, dominance, extreme factionalism, divisiveness, and dependence on foreign influences. According to Ayatollah Khamenei, the most important vices are the evasion of justice and indulgence in luxury. To remedy the vices, he proposed to follow the model set by the Prophetic (Nabawi) and the Alevi government.
ConclusionIf state officials lack integrity and competence, the resulting damage will permeate Islamic society, leading it astray from the right path. Therefore, the negative characteristics among agents of the Islamic State may cause serious and irreparable damage to the system, delaying or even preventing the realization of the Islamic State. Ayatollah Khamenei’s views on the shortcomings and vices of state officials and the methods to prevent or address them provide valuable guidelines. These insights can help ensure the moral integrity of agents and contribute to the realization of the Islamic state.
Keywords: State, Islamic State, Damage, Agents, Ayatollah Khamenei -
نشریه مطالعات قدرت نرم، پیاپی 36 (بهار 1403)، صص 109 -130
سیاست گذاری امنیتی یکی از مهمترین بحث های امنیتی جمهوری اسلامی ایران می باشد و دلیل این امر هم این است که جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری با موقعیت جغرافیایی استراتژیک خاص خود، در دنیای معاصر همواره در معرض انبوهی از تهدیدات در سطوح مختلف قرار داشته است. آنچه بیش از هر چیز دیگر در سیاست گذاری امنیتی برای امنیت کشور و مقابله با تهدیدات لازم به نظر می رسد توجه به سیاست های نحوه مقابله با اینگونه تهدیدات در حوزه امنیتی می باشد. هدف از این پژوهش شناخت سیاست گذاری امنیتی با توجه به اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. پرسش اصلی آن است که سیاست گذاری امنیتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی چه میزان و تا چه درجه ای در مواقع بحران و تهدیدات کارساز و جواب گو به مسائل روز می باشد؟ روش استفاده در این کار پژوهشی روش کتابخانه ای و مطالعه منابع مکتوب در حوزه سیاست گذاری امنیتی در اسناد بالادستی می باشد و این پژوهش جزو پژوهش های کاربردی محسوب می شود و روش استفاده در تحلیل داده ها روش کیفی است. یافته های اولیه پژوهش حاکی از آن است که اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به سیاست گذاری امنیتی در همه ابعاد دارد. سیاست گذاری امنیتی، امنیت ملی، تهدید و اسناد بالادستی مواردی است که در سند چشم انداز بیست ساله و قوانین توسعه از جمله قانون پنجم توسعه پرداخته شده است
کلید واژگان: سیاست گذاری, امنیت, اسناد بالادستی, آیت الله خامنه ای(مدظله العالی), تهدیداتSoft Power, Volume:14 Issue: 36, 2024, PP 109 -130Security policy making is one of the most important security issues of the Islamic Republic of Iran and the reason for this is that the Islamic Republic of Iran, as a country with its own strategic geographical position, has always been exposed to a multitude of threats at different levels in the contemporary world. Security For the security of the country and to deal with threats, it seems necessary to pay attention to the policies of how to deal with such threats in the field of security. The purpose of this research is to understand the security policy according to the top documents of the Islamic Republic of Iran, which were announced by the Supreme Leader. The main question is that according to the documents of the Islamic Republic of Iran, to what extent and to what degree is it effective and responsive to current issues in times of crises and threats? Security is used in upstream documents and it is considered as applied research, and the method used in data analysis is qualitative method. The preliminary findings of the research indicate that the upstream documents of the Islamic Republic of Iran pay special attention to security policy in all dimensions. Security policy, national security, threats and upstream documents are the things that are discussed in the twenty-year vision document and development laws, including the fifth law of development.
Keywords: Politics, Security, High-Level Documents, Ayatollah Khamenei, Threats -
The present study aims at investigating the necessity of semantic evolution in the civilizational process in Ayatollah Khamenei’s view, with an emphasis on its Quranic origin. The research method is descriptive-analytical, and it discusses two levels of concepts. The first consists of concepts in the national level, such as ‘insight’, ‘explanation jihad’, ‘insider and outsider’, ‘cultural NATO’, ‘resistance economy’, and ‘software movement’. The second consists of concepts in the transnational level, such as ‘civilization’, ‘historical turning point’, ‘resistance’, and ‘new order’. The results showed that Ayatollah Khamenei, with his insistence on resistance against the system of global dominance, created, on the one hand, new genuine concepts and, on the other hand, focused on breaking and criticizing the western secular concepts. In this way, he opened a new different way for the revolutionary individuals and Iran after the Islamic revolution. In passing through the era full of riots and turbulences after the revolution and the crisis after Imam Khomeini’s departure, the Iranian Islamic revolution, and even the whole world of resistance, owe much to intelligence, efforts and insistence of Ayatollah Khamenei in preventing the infiltration of eclectic meanings into the semantic and identity network of Islamic revolution. Now, it seems that in the continuation of this civilizational movement, and for providing the new semantic masses in the Islamic world, it is essential for the Islamic community (ummah) and the Muslim elites in the Islamic world to read the Quran repeatedly and extract new meanings from the Quran and Sunnah to be used in their civilizational process. They must also expand the operation of inquiry on the Quran and use it in interactions between civilizational needs and challenges of the Islamic world on the one hand, and religious texts and Islamic heritage on the other hand. No doubt, this is one of the basic steps in line with freedom from hegemonic meanings of capitalism and secularism of the western world.Keywords: the Quran, civilization, meaning, Ayatollah Khamenei, Islamic revolution of Iran
-
عدالت اجتماعی یکی از دلالت های مفهوم عدالت است که منظور از آن تخصیص «منصفانه ی» منابع دریک جامعه است.به این معنا قانون باید به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی و رسمی دست یابد و باید توزیع منصفانه منابع و برابر فرصت ها را تضمین کند،مبحث مقاله فرارو، تامل در باب ابعاد عدالت اجتماعی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای است. در این راستا،پژوهش این پرسش را مطرح می کندکه عدالت اجتماعی دردیدگاه مقام معظم رهبری چگونه صورت بندی می شود؟ذیل این پرسش کلان،پرسش های جزئی تر هم مطرح می شود.مقاله با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی انجام شده وفرضیه اصلی مقاله این است که حضرت آیت الله خامنه ای،با رویکردی تلفیقی از جنبه های نظری و عملی،مفهومی از عدالت اجتماعی ارائه می دهدکه برای سیاستگذاری،جنبش عدالت پژوهی وتحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران کاربرد دارد.یافته های پژوهش،نشان می دهد که عدالت اجتماعی درنظرگاه آیت الله خامنه ای،به معنای تقسیم صحیح فرصت ها،توزیع یکسان منابع و برابری افراددر مقابل قانون است،نظریه پردازی درباره عدالت اجتماعی را لازم میداند، پیشرفت را در چارچوب عدالت اجتماعی مطرح کرده و خواستار توزیع بدون تبعیض منابع میان اقشار و مناطق گوناگون کشور است. وانگهی، مقام معظم رهبری، موانع و آسیب هایی را برای عدالت اجتماعی ترسیم می کنند که می تواند به رفع فقر، کاهش شکاف طبقاتی، رفاه و پیشرفت جامعه ای توام با عدل منجر شود.کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, نظریه داده بنیاد, کدگذاری, عدالت اجتماعی, رفع فقر, پیشرفتExplaining the dimensions of social justice in the intellectual system of Ayatollah KhameneiAbstractSocial justice is one of the implications of the concept of justice, which means the "fair" allocation of resources in a society. In this sense, the law must achieve an acceptable level of real and formal justice and must guarantee the fair distribution of resources and equal opportunities.The topic of the next article is reflection on the dimensions of social justice in the intellectual system of Ayatollah Khamenei. In this regard, the research raises the question of how social justice is formulated in the view of the Supreme Leader. Below this big question, more detailed questions are raised. The article was carried out using quantitative and qualitative content analysis method and the main hypothesis of the article is that Ayatollah Khamenei, with a combined approach of theoretical and practical aspects, presents a concept of social justice that is useful for policy making, the justice movement and the realization of goals. The Islamic Republic of Iran is used.The findings of the research show that social justice in the opinion of Ayatollah Khamenei means the correct distribution of opportunities, the equal distribution of resources and the equality of people before the law, he considers it necessary to theorize about social justice, progress in the framework of social justice He raised and demanded a non-discriminatory distribution of resources among different strata and regions of the country. Wanghi, the Supreme Leader, outlines the obstacles and damages for social justice that can lead to the elimination of poverty, reduction of class gap, prosperity and progress of a just society.Wanghi, the Supreme Leader, outlines the obstacles and damages for social justice that can lead to the elimination of poverty, reduction of class gap, prosperity and progress of a just society. Wanghi, the Supreme Leader, outlines the obstacles and damages for social justice that can lead to the elimination of poverty, reduction of class gap, prosperity and progress of a just society.Keywords: Ayatollah Khamenei, foundation data theory, Coding, Social Justice, Poverty alleviation, Progress
-
هدف پژوهش حاضر این است تا نقش و جایگاه تقیه را در روابط خارجی دولت اسلامی با سایر دولت ها با بررسی آراء و دیدگاه های آیت الله خامنه ای به بحث بگذارد. در همین راستا، پرسش این است که بر مبنای دیدگاه های فقهی-سیاسی آیت الله خامنه ای، تقیه چه نقشی در تنظیم روابط خارجی دولت اسلامی با سایر کشورها بر عهده دارد؟ فرضیه این است: تقیه به دلیل پنهان کردن ابزارهای دولت اسلامی، مصون ماندن از تحرکات دشمنان و همچنین تجهیز نظام اسلامی به سازوکارهای مبتنی بر تدبیر و دوراندیشی نقش مهمی در عبور از برخی شرایط دشوار تاریخی ایفا خواهد کرد. ضمن اینکه نتایج تحقیق موید آن است که تقیه اگرچه از منظر احکام فقهی، نوعی انفعال در شرایط خاص است، اما این انفعال در عرصه سیاست و از جمله روابط خارجی می تواند نوعی استراتژی مبتنی بر صبر، تجهیز منابع و ابزارها و در پیش گرفتن یک برنامه عملیاتی در آینده نیز تلقی شود. بنابراین آثار آن در ایجاد بازدارندگی برای دولت اسلامی، دور ماندن از شرایط هزینه آور و همچنین ایجاد آرامش و فرصتی برای دوراندیشی در دولت اسلامی است. در پژوهش حاضر از روش توصیفی و تحلیلی و ابزار کتابخانه ای استفاده شده است.
کلید واژگان: تقیه, دولت اسلامی, آیت الله خامنه ای, روابط خارجیThe purpose of the present study is to discuss the role and position of taqiyyah in the external relations of the Islamic state with other governments by examining the opinions and views of Ayatollah Khamenei. In this regard, the question is, based on the jurisprudential-political views of Ayatollah Khamenei, what role does Taqiyyah have in regulating the external relations of the Islamic State with other countries? The hypothesis is: Taqiyyah will play an important role in overcoming some difficult historical conditions due to hiding the tools of the Islamic State, remaining immune from the movements of the enemies, and also equipping the Islamic system with mechanisms based on planning and foresight. In addition, the results of the research confirm that taqiyyah, although from the point of view of jurisprudence, is a form of passivity in certain circumstances, but this passivity in the field of politics, including foreign relations, can be a strategy based on patience, equipping resources and tools and taking It can also be considered as an action plan in the future. Therefore, its effects are in creating deterrence for the Islamic State, staying away from costly conditions, and also creating peace and an opportunity for foresight in the Islamic State. Descriptive and analytical methods and library tools have been used in this research.
Keywords: Taqiyya, Islamic state, Ayatollah Khamenei, Foreign Relations -
موضوع این مقاله روشنفکری در تفکر سیاسی آیت الله خامنه ای است. اصولا روشنفکران نقش مهمی را در تحولات سیاسی - اجتماعی جوامع مختلف و از جمله انقلابهای ایران بازی کرده اند و قائل به رابطه خاصی میان دین و تحولات جدید عصر مدرن می باشند. با این حال رهبر انقلاب اسلامی معتقد است که این مفهوم و حاملان آن دارای آسیب های مختلفی در ماهیت و نظرات می باشند. لذا با نقد روشنفکری موجود می توان به الگوی بدیلی دست یافت. بنابراین سئوال اصلی تحقیق این است که مولفه ها و آسیب های روشنفکری از منظر آیت الله خامنه ای دارای چه محورها و ویژگی هایی است؟ فرضیه مقاله بر آن است که آیت الله خامنه ای برای روشنفکری قائل به مولفه های سلبی و ایجابی است با این حال، غربزدگی، دوری از مردم، عافیت طلبی، خطرگریزی و ایدئولوژی سازی برای دستگاه سلطنت از مهم ترین آسیب هایی است که روشنفکران را تهدید میکند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از منظر آیت الله خامنه ای روشنفکران به عنوان یکی از گروه های مهم و تاثیرگذار در جامعه، میتوانند با نگاه و بینش خود بر جامعه تاثیر مثبت بگذارد، اما، از دیدگاه ایشان تهدیدها و آسیب های بسیاری متوجه روشنفکری موجود است که باید با رفع این آسیب ها، جایگزین یا الگوی بدیلی را طرح کرد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی-تحلیلی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است.کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, روشنفکری, غربزدگی, مولفه های ایجابی, مولفه های سلبی, اندیشه سیاسیThe subject of this intellectual article is the political thinking of Ayatollah Khamenei. Basically, intellectuals have played an important role in the political-social developments of different societies, including the revolutions of Iran, and they believe in a special relationship between religion and the new developments of the modern era. However, the leader of the Islamic Revolution believes that this concept and its bearers have various damages in nature and opinions. Therefore, by criticizing the existing intellectuals, we can find an alternative model. Therefore, the main question of the research is, what are the components and intellectual damages from the perspective of Ayatollah Khamenei? The hypothesis of the article is that Ayatollah Khamenei considers intellectuals to have both positive and negative components, however, westernization, distance from people, wellness seeking, risk aversion and ideologies are among the most important harms that threaten intellectuals. . The results of this research show that from the perspective of Ayatollah Khamenei, intellectuals, as one of the important and influential groups in society, can have a positive impact on society with their views and vision, but from his point of view, there are many threats and harms to the existing intellectuals. It is necessary to plan an alternative or an alternative model by removing these damages. The research method in this article is descriptive-analytical and the data is collected in a library manner.Keywords: Ayatollah Khamenei, intellectual, Westernization, positive components, negative components, Political Thought
-
اصطلاح نظم درحال گذار به معنای دوره ای که برآیند آن وقوع نظمی تازه و جایگزین نظم غرب محور کنونی خواهد بود، از علایم و نشانه های تغییر در موازنه ی قدرت جهانی برآمده است. لذا امروز سخن گفت از تز تغییر نظم جهانی دیگر چندان بیهوده و اغراق آمیز نیست و از همین رو اندیشمندان بسیاری تمرکز خود را بر نحوه ی رخ نمود این نظم آینده قرار داده اند. دوره و یا به عبارت بهتر نظم انتقالی یعنی نظامی که منجر به نظم جایگزین (آینده) خواهد شد، در برگیرنده ی ظهور و سقوط عناصری خاص است که تحلیلگران جهانی به اتفاق تضعیف غرب و ظهور نظم شرق محور را دو روی سکه ی این نظم می دانند. مبتنی بر این اصل، این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش است که مهمترین محورها و نمادهای زمینه ساز انتقال نظم در منظومه ی فکری آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) چیست؟. فرضیه ای که به آزمون گذاشته شده آن است که نگرش و آینده بینی رهبر انقلاب حاکی از تغییر نظم کنونی در دو بعد محورها - کشورهای ایجاد کننده نظم جدید- و نمادها - عناصر برآمده از پتانسیل محورهای ایجاد کننده نظم جدید- است. با استفاده از تیوری دژ بلامی و برپایه ی روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار یافته های پژوهش نشان داد که منظومه ی فکری آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) نشان دهنده ی نمودهایی مانند افول هژمونی، تغییر ژیوپلیتیکی و تقویت محورمقاومت در چارچوب اتحاد روسیه- چین با همراهی ایران به عنوان مدارهای نظم انتقالی است.
کلید واژگان: نظم جهانی, نظم انتقالی, جامعه امن, دژسازی, آیت الله خامنه ای(مدظلهالعالی)The term "transitional order" means a period that will result in the emergence of a new order that will replace the current western-oriented order. Thereforetoday talkingabout the thesis of changing the world order is not so vain and exaggerated, and therefore many thinkers have focused on how this future order will occur.The period, or the transitional order, means the system that will lead to the alternative (future) order.It includes the rise and fall of certain elements that global analysts consider the weakening of the West and the rise of the East-oriented order to be two sides of the coin of this order.Based on this principlethis article tries to answer the question that what are the most important axes and symbols underlying the transfer of order in the intellectual system of Ayatollah Khamenei? The hypothesis that has been put to the test is that the attitude and future vision of the leader of the revolution indicates the change of the current order in the two dimensions of axes - the countries creating the new order - and symbols - elements arising from the potential of the axes creating the new order. Using regional Fortresses Alex Bellamy and based on the qualitative content analysis method, the findings of the research showed that the intellectual system of Ayatollah Khamenei shows manifestations such as the decline of hegemony, geopolitical change and the strengthening of the axis of resistance within the framework of the Russia-China alliance with Iran as the circuits of the transitional order.
Keywords: World Order, transitional order, Security Community, Fortresse construction, Ayatollah Khamenei -
از مهم ترین وظایف هر نظام سیاسی، ترسیم راهبردهای کارآمد برای ترسیم هندسه تعاملات در داخل کشور و مواجهه با واحدهای سیاسی در عرصه روابط بین الملل است. برای چنین مواجهه ای راهبرد گام دوم انقلاب اسلامی بر اساس بیانیه رهبر معظم انقلاب، مقاومت شناخته شده است. بررسی مبانی فقهی مقاومت در جمهوری اسلامی، می تواند شیوه تعامل با کشورها، نهادها و سازمان های بین المللی را مشخص نماید. ازاین رو مسیله اصلی پژوهش این است که مبانی مقاومت مورد نظر آیت الله خامنه ای در منظومه فقه شیعه چه جایگاهی دارد و آن را با کدام یک از ابواب فقهی می توان تبیین نمود؟ مهم ترین دستاورد پژوهش حاضر، تبیین مبانی فقهی مقاومت به عنوان مولفه ای تعیین کننده در معادلات سیاسی، اقتصادی جامعه اسلامی و غلبه بر چالش های ناشی از قدرت طلبی نظام سلطه جهانی است. تحقیق حاضر این فرضیه را پیگیری می کند که مفهوم مقاومت موردنظر آیت الله خامنه ای با ابواب مختلف فقهی مانند جهاد دفاعی، تقیه، امربه معروف، و نظایر آن ها قابل تبیین است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در خلال مباحث و موضوعاتی مانند مقابله با استبداد در داخل کشور و نفی سلطه، استقلال، دستیابی به تمدن نوین اسلامی در حوزه روابط بین الملل، به تشریح فقهی مبانی مقاومت می پردازد تا بتواند تبیین معقول و جامعی از آن، فراروی مسلمانان و اندیشمندان جهان اسلام قرار دهد.کلید واژگان: مقاومت, فقه, اسلام, نظام سلطه, دفاع, آیت الله خامنه ایOne of the most important tasks of any political system is to draw efficient strategies for drawing the geometry of interactions inside the country and facing political units in the field of international relations. For such a confrontation, the strategy of the second step of the Islamic revolution, based on the statement of the supreme leader of the revolution, is known as resistance. Examining the jurisprudential foundations of resistance in the Islamic Republic can determine the way of interaction with countries, institutions and international organizations. Therefore, the main problem of the research is, what is the position of the foundations of resistance desired by Ayatollah Khamenei in the system of Shia jurisprudence and which of the jurisprudential chapters can it be explained? The most important achievement of the present research is the explanation of the jurisprudential foundations of resistance as a determining component in the political and economic equations of the Islamic society and overcoming the challenges caused by the power seeking of the global domination system. The present research pursues this hypothesis that the concept of resistance intended by Ayatollah Khamenei can be explained with different chapters of jurisprudence such as defensive jihad, taqiyyah, amrba-maaruf, and the like. This research, with a descriptive and analytical method, during discussions and topics such as confronting tyranny inside the country and negation of domination, independence, achieving modern Islamic civilization in the field of international relations, deals with the jurisprudential explanation of the foundations of resistance in order to be able to provide a reasonable and comprehensive explanation of it. Muslims and intellectuals of the Islamic world.Keywords: Resistance, Jurisprudence, Islam, dominion, Defense, Ayatollah Khamenei
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.