جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "nahj al balagha" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «nahj al balagha» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مطالعه ابعاد و مولفه های حقوق شهروندی در نهج البلاغه
متفکران علوم اجتماعی حقوق شهروندی را یکی از مهمترین شاخص های ثبات و امنیت در هر جامعه ای می دانند. حقوق شهروندی به معنای برخورداری شهروندان یک شهر از یک سری حقوق ، مسئولیت ها و امتیازات است. از منظر اسلام، جوهره حقوق شهروندی، حفظ کرامت انسانی و ارزش بشر در اجتماع و ترویج اصول مساوات و آزادی در بهره برداری از مواهب خدادی و ملی است. نهج البلاغه یکی از مهمترین متون ارزشمند اسلامی است که مفاهیم و مضامین به کار رفته در آن الگوهای مفیدی را در زمینه حقوق شهروندی در اختیار حکومت ها و انسان امروزی قرار می دهد. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی خطبه ها و نامه های نهج البلاغه، درصدد مطالعه ابعاد و مولفه های حقوق شهروندی از منظر امام علی علیه السلام است. یافته های تحقیق نشان می دهد که مهمترین ابعاد حقوق شهروندی در نهج البلاغه عبارتند از: حقوق اجتماعی شهروندان، حقوق سیاسی شهروندان، حقوق اقتصادی شهروندان، حقوق فرهنگی شهروندان، حقوق معنوی شهروندان و حقوق قضایی شهروندان.
کلید واژگان: شهروندی, حقوق شهروندی, امام علی (ع), نهج البلاغهStudying dimensions and components of citizenship rights in Nahj al-BalaghaSocial science thinkers consider citizenship rights as one of the most important indicators of stability and security in any society. Citizenship rights mean that the citizens of a city have a series of rights, responsibilities and privileges. From the point of view of Islam, the essence of citizenship rights is to preserve human dignity and human value in society and promote the principles of equality and freedom in the exploitation of God-given and national gifts. Nahj al-Balagha is one of the most important Islamic texts, the concepts and themes used in it provide useful models in the field of citizenship rights to governments and people today. The present research, using the method of qualitative content analysis of sermons and letters of Nahj al-Balagha, aims to study the dimensions and components of citizenship rights from the perspective of Imam Ali (peace be upon him). The findings of the research show that the most important dimensions of citizenship rights in Nahjul Balagha are: citizens' social rights, citizens' political rights, citizens' economic rights, citizens' cultural rights, citizens' intellectual rights, and citizens' judicial rights.
Keywords: Citizenship, Citizenship Rights, Imam Ali (AS), Nahj Al-Balagha -
در متن نهج البلاغه امیرالمومنین× از هفت گونه سیاست متناسب با هفت دوره تاریخی سخن به میان آمده است که با اقتباس از تعبیر «الاقالیم السبعه» در خطبه 224، این پژوهش به زیست جهان جاهلیت پیش از اسلام به عنوان «اقلیم اول سیاست در نهج البلاغه» اختصاص یافته است. مهم ترین هدف و دغدغه، فهم و تبیین ابعاد و زوایای زیست جهان سیاست در آن دوره است. دستیابی به چنین هدفی بر پایه پرسش از چیستی جاهلیت در منظر امیرالمومنین× تفسیر بدیعی از زیست جهان جاهلیت را به سامان رسانده است. تحلیل بر اساس چارچوب نظری «جاهلیت در آیات مدنی قرآن» و مشی بر روش «تفسیر استنطاقی» از بیانات حضرت در نهج البلاغه، نگرش تحقیق را از پژوهش های مشابه پیشین، متمایز ساخته است. تکاپوی تحقیق در دستیابی به اهداف، بر اساس پرسش اساسی و بر پایه منطق خویش، پنج دستاورد بدیع را به سامان رساند: دستاورد نخستین رسیدن به این حقیقت است که جاهلیت در کلام حضرت صرف نامگذاری برای یک دوره تاریخی ششصد ساله میانه عصر عیسی× و بعثت پیامبر اسلام| نیست، بلکه وصف عنوانی است که بیانگر سبک زندگی و زیست جهان خاصی از حیات سیاسی است که ظهور مصداقی اش در آن دوره بیشتر است. دومین دستاورد این پژوهش کشف مفهوم «لاعقلانیت» به مثابه نقطه مرکزی سیاست جاهلیت در نهج البلاغه است که واسطه ادراک چهار شاخص مهم « تباهی فطرت»، «تحاشی از وحی»، «دوری از اخلاق» و «انقیاد از خودکامگی» به مثابه دستاورد سوم شد. سامان بخشی به تحقیق در چهارچوب قرآنی «ظن الجاهلیه»، «حمیه الجاهلیه»، «حکم الجاهلیه» و «تبرج الجاهلیه» سبب شناسایی چهارلایه «سیاست جاهلی ضلالت»، «حاکمیت سیاسی جاهله»، «گرایش های سیاسی جاهله» و «رفتارهای سیاسی جاهله» به عنوان چهارمین دستاورد بدیع این پژوهش است.کلید واژگان: نهج البلاغه, سیاست جاهلی, تفسیر استنطاقی, اقالیم سیاسی, لاعقلانیت, زیست جهان جاهلیتIn Nahj al-Balagha, the compilation of Imam ʿAli’s sayings, there is discussion of seven types of politics corresponding to seven historical epochs. By employing the term “seven realms” mentioned in sermon 224, this study explores the lifeworld of the pre-Islamic period, commonly known as the period of ignorance (jāhiliyya), as the initial realm of politics in Nahj al-Balagha. The primary aim is to comprehend and elucidate the various facets of the political lifeworld during that era. Pursuing this objective through the lens of Imam ʿAli’s perspective on the nature of “ignorance” leads to a fresh interpretation of the lifeworld of ignorance. This study distinguishes itself from others by analyzing within the theoretical framework of ignorance in Medinan verses of the Quran and employing the method of interrogative interpretation based on Imam ʿAli’s remarks in Nahj al-Balagha. To accomplish its aims, this study centers on a key question, resulting in five novel contributions. The first contribution is the argument that, according to Imam ʿAli, “ignorance” is not merely a label for a historical period spanning from the time of Jesus to the beginning of Prophet Muhammad’s mission, but rather a characterization of a specific lifestyle and political lifeworld, prominently manifested during that period. The second contribution lies in the identification of “nonrationality” as the central aspect of ignorance politics in Nahj al-Balagha, leading to the third contribution of delineating four major characteristics: corruption of innate human nature, rejection of revelation, detachment from morality, and submission to tyrants. The fourth contribution involves framing the study in Quranic terms, such as “notions of ignorance,” “bigotry of ignorance,” “judgment of ignorance,” and “display of ignorance,” which facilitates the identification of four layers: ignorance politics of misguidance, political rule of ignorance, political tendencies of ignorance, and political behavior of ignorance.Keywords: Nahj AL-Balagha, Politics Of Ignorance, Interrogative Exegesis, Political Regions, Irrationality, Lifeworld Of Ignorance
-
سرمایه اجتماعی ازجمله مفاهیمی است که برای بهبود و کارآمدی نظام سیاسی بسیار موثر است. وجود سرمایه اجتماعی باعث تسهیل برنامه های نظام سیاسی می شود. در این نوشتار تلاش شده است سرمایه اجتماعی در نهج البلاغه بررسی شود. سوال اصلی مقاله این است که «چه محتواهایی در نهج البلاغه وجود دارد که به بهبود و ارتقای سرمایه اجتماعی دلالت دارد؟». برای پاسخ به این سوال ابتدا مفهوم مرکزی سرمایه اجتماعی بررسی شده و سپس با مراجعه به نهج البلاغه، مفاهیم و گزاره هایی که به این مفهوم مرکزی (همدلی) اشاره دارند، استخراج می شوند. هدف این نوشتار این است که ضمن بررسی مفهوم سرمایه اجتماعی، صورت بندی ای از محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی در اندیشه امام علی (علیه السلام) ارائه کند. در این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافته های مقاله نشان می دهد که محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی که به مفهوم همدلی میان مردم و حکومت اشاره دارد، در چهار دسته محتواهای مرتبط با همنشینی، سازگاری، پیوند دادن و ایجاد محبت قابل صورت بندی است.
کلید واژگان: امام علی (علیه السلام), اندیشه سیاسی اسلام, حکومت علوی, سرمایه اجتماعی, مطالعات اسلامی, نهج البلاغهPolitical Knowlwdge, Volume:20 Issue: 1, 2024, PP 147 -170Social capital is one of the concepts that is very effective for the improvement of the political system. Social capital facilitates the programs of the political system. In this article, an attempt has been made to examine social capital in Nahj al-Balaghah. The main question of the article is " What contents are there in Nahj al-Balagha that indicate the promotion of social capital?” To answer this question, first the central concept of social capital have been studied and then by referring to Nahj al-Balaghah, the contents that refer to social capital were extracted. The purpose of this article is to present a formulation of the contents related to social capital in the thought of Imam Ali (AS). Qualitative content analysis method is used in this article. The findings of the article show that the contents related to social capital, which refers to the concept of empathy between the people and the government, can be formulated into four categories of content related to companionship, compatibility, linking, and creating kindness.
Keywords: Alawi government, Imam Ali, Islamic political thought, Islamic studies, Nahj al-Balagha, Social capital -
احزاب سیاسی به عنوان یک مساله نوپدید و مولود دوران جدید غرب هستند.در ارتباط با نسبت این پدیده با اندیشه سیاسی اسلام، دیدگاه های مختلفی از موافقت تا مخالفت وجود دارد. مقاله حاضر بر آن است تا مساله تحزب را به نهج البلاغه عرضه کند. برای این منظور در ابتدا مساله پژوهش به دقت مورد واکاوی قرار می گیرد و تعریفی از حزب ارائه می شود. در گام بعدی بر اساس فهم اجمالی از حزب از سویی و اندیشه سیاسی در نهج البلاغه از سوی دیگر تلاش می شود تا گزاره ها و به عبارتی نصوص موجود در نهج البلاغه که می تواند مرتبط با حزب باشد استخراج گردد و در انتها با ترکیب و تحلیل این گزاره ها، فهم نویسنده از جایگاه احزاب در نظام امامت- امت بر اساس نهج البلاغه ارائه گردد. جمع بندی نشان می دهد که از منظر نهج البلاغه، کلیت حزب مورد پذیرش می باشد و می تواند با مراقبت و فرهنگ سازی، منافع حاصل از حزب در خدمت نظام اسلامی قرار گیرد.
کلید واژگان: مدیریت, اسلام, نهج البلاغه, حزب سیاسی, نظام امامت- امتPolitical parties are a new issue born in the new era of the West. There are different views on the relationship between this phenomenon and the political thought of Islam, from agreement to opposition. The present article is intended to present the issue of partisanship to Nahj al-Balagheh. For this purpose, at first, the research problem is carefully analyzed and a definition of the party is presented. In the next step, based on a brief understanding of the party on the one hand and the political thought in Nahj al-Balagheh on the other hand, an effort is made to extract the propositions and in other words the texts in Nahj al-Balagheh that can be related to the party and finally by combining and analyzing In these propositions, the author's understanding of the position of parties in the Imamat-Ummat system is presented based on Nahj al-Balagha. The summary shows that from the point of view of Nahj al-Balagheh, the party as a whole is accepted and the benefits obtained from the party can be put in the service of the Islamic system with care and culture.
Keywords: Management, Islam, Political Party, Nahj Al-Balagha, Imamat-Ummat system -
War and peace are key issues in international politics, drawing a variety of perspectives from scholars. It seems that in all schools of thought, peace is favored over war, and pacifism is widely accepted as a reasonable principle. Islam, being the final and complete divine religion, places particular emphasis on peace, considering it a core principle, a viewpoint that is also strongly reflected in the actions and teachings of the Imams (peace be upon them). Nahj al-Balagha, a collection of sermons, letters, and maxims attributed to Imam Ali (as), emphasizes the importance of peace. This study seeks to reconstruct the principles of pacifism through a descriptive and analytical examination of Imam Ali’s (as) discourses. The findings indicate that peace and reconciliation, which are often considered synonymous, are, in fact, distinct concepts. A close examination of Imam Ali’s (as) teachings reveals principles such as guidance, restraint, and prevention of war escalation, vigilance before and after peace agreements, delay of war to convince public to embrace peace and abandon conflict and finally, adherence to peace agreements constitute the framework of pacifism in his teachings.
Keywords: Peace, War, Reconciliation, Imam Ali (AS), Nahj Al-Balagha -
هدفهدف این تحقیق دستیابی به ابعاد، مولفه ها و شاخص های نیروهای نظامی مسلمان (اعم از سربازان، کارکنان و فرماندهان) از منظر امام علی (ع) در نهج البلاغه است.روشاین تحقیق از نوع بنیادی-کاربردی بوده و روش تحقیق آن تحلیل محتوای کیفی می باشد. شیوه تحقیق بدین صورت بود که ابتدا با بررسی خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه، شاخص های نظامیان مسلمان مشخص شد.یافته هایافته های تحقیق نشان داد، به ترتیب مولفه های جهادگری، توجه به زیردستان، اعتقاد به نصرت الهی، اطاعت و فرمان برداری از فرماندهان، آرایش مناسب نظامی و عدم تجاوز به بی دفاعان در بین سایر مولفه ها، امتیاز بالاتری را دارند.نتیجه گیریدر نهج البلاغه، سبک زندگی و سیمای نظامیان و نظامی گری به طور کامل تشریح شده است. بنابراین نهج البلاغه منبع گران بهایی برای تدوین شاخص های نظامیان مسلمان به ویژه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد.کلید واژگان: نهج البلاغه, سبک زندگی, شاخص های نظامیان مسلمانPurposeThe purpose of this research is to obtain the dimensions, components and indicators of the Muslim military forces (both soldiers, staff and commanders) from the perspective of Imam Ali (AS) in Nahj-ul-Balagha.MethodThis research is of fundamental-applied type and its research method is qualitative content analysis. The method of research was such that first by examining the sermons, letters and wisdom of Nahj al-Balagha, the indicators of Muslim soldiers were determined.FindingsThe findings of the research showed that the components of jihadism, attention to subordinates, belief in divine help, obedience and obedience to commanders, appropriate military formation and non-aggression to the defenseless among other components have the highest score.ConclusionIn Nahjul-Balagha, the lifestyle and image of the military and militarism have been fully explained. Therefore, Nahj al-Balagheh is a valuable source for compiling the indexes of Muslim soldiers, especially the military forces of the Islamic Republic of Iran.Keywords: Nahj al-Balagha, lifestyle, indicators of Muslim soldiers
-
مفهوم آزادی و عدالت اجتماعی از مفاهیمی آرمانی اند که جایگاه ویژه در زیست اجتماعی دارند و آدمیان خواهان تعیین آن در عرصه فردی و اجتماعی هستند. دراین جهت مفهوم احقاق حق از عناصر عدالت اجتماعی بوده که با فراگیری در جامعه، افراد به حقوق شایسته خود دست می یابند. آزادی هم به عنوان حقوق آدمی با بودگی عدالت قابل تحقق است. براین اساس عدالت اجتماعی اقتضای ایجاد اجتماع مدنی و تعیین قواعد که تفاهم افراد در اجتماع است به عنوان صفت قواعد، وضع، اجرا و مجریان قواعد برای تنظیم مناسبات اجتماعی برای محدود کردن آزادی برای تامین مصالح و منافع همگان می باشد. این پژوهه با روش پژوهش توصیفی- تحلیلی براساس منابع کتابخانه ای درپی صورت بندی چگونگی رابطه عدالت اجتماعی و آزادی در گفتمان های متعدد و نهج البلاغه و تبیین امکان تحقق توامان این دو مفهوم در زیست اجتماعی در این گفتمان ها است. ناهمسانی روی آوری گفتمان ها درباره پیوند میان آزادی و عدالت اجتماعی، از یافته های جستار حاضر است. براین اساس برخی رایشان به اولویت آزادی و گروهی به عدالت اجتماعی است، حال آن نهج البلاغه همکنشی و هم حضوری این مفاهیم را در عرصه اجتماعی روا دانسته است.
کلید واژگان: آزادی, حقوق, تکلیف, عدالت اجتماعی, نهج البلاغهThe concept of freedom and social justice is one of the ideal concepts that have a special place in social life and people want to define it in the individual and social arena. It seems that the concept of entitlement is one of the elements of social justice that by learning in the society, people get their deserved rights. Freedom as a human right can be realized with justice. Therefore, the basis of social justice is the necessity of creating a civil society and determining the rules that are the understanding of people in the society as the attribute of rules, establishing, implementing and enforcing rules to regulate social relations to limit freedom to provide interests and interests of all. This study, with the descriptive-analytical research method based on library sources, seeks to formulate the relationship between social justice and freedom in various discourses and Nahj al-Balagheh and to explain the possibility of the realization of these two concepts in social life in these discourses. The way of approaching the discourses about the conflict between freedom and social justice is not the same. Some of them vote for the priority of freedom and some of them for social justice, but Nahj al-Balagheh considered interaction and presence of these concepts to be valid in the social arena.
Keywords: freedom, Rights, responsibility, Social Justice, Nahj Al-Balagha -
اخلاق سازمانی در نظام اداری از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه اندیشمندان قرار گیرد. بسیاری از رفتارها و اقدامات مدیران و کارکنان، متاثر از ارزشهای اخلاقی بوده، ریشه در اخلاق دارد. توجه به اخلاق سازمانی در سازمانها، در جوامعی مانند ایران که دارای هویت اسلامی و ارزشهای اخلاقی غنی ایرانی و اسلامی است، می تواند، در پیشرفت سازمانها نقش اساسی ایفا نماید. پژوهش حاضر به طراحی الگوی اخلاق سازمانی مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه پرداخته است. روش پژوهش، روش آمیخته است. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون و از نرم افزار Maxqda استفاده شده است. روش کار در نهج البلاغه چنین بود، محقق با جستجوی مضامینی که معرف اخلاق سازمانی بودند، با همکاری خبرگان به 896 کد دست یافته، در نهایت کدهای مستخرج به روش تحلیل مضمون در قالب مضامین پایه و 4 مضامین سازمان دهنده که شامل، مولفه تخصصی و حرفه ای و مولفه ارزشی و معنوی و مولفه زمینه ساز و مولفه بنیادین و ایدیولوژیک تقسیم شدند. ماحصل، ارایه الگوی اخلاق سازمانی در پرتو نهج البلاغه می باشد. بر اساس یافته ها، پرسشنامه بخش کمی تدوین شد و بین کارکنانی که به صورت طبقه ای نسبی انتخاب شده بودند، توزیع شد. با توجه به نتایج حاصله، مولفه زمینه ساز، ضعیف ترین مولفه در بین مولفه های مورد سنجش انتخاب شده است.
کلید واژگان: اخلاق, اخلاق سازمانی, نهج البلاغه, تحلیل مضمون, هویت اسلامیOrganizational ethics in the administrative system is one of the very important issues that should be considered by scholars. Many behaviors and actions of managers and employees are influenced by moral values and are rooted in ethics. Paying attention to organizational ethics in organizations, in societies like Iran, which has Islamic identity and rich Iranian and Islamic moral values, can play a fundamental role in the progress of organizations. The present research has focused on the design of the model of organizational ethics based on the teachings of Nahj al-Balagha. The research method is a mixed method. In the qualitative part, the theme analysis method and Maxqda software were used. The working method in Nahj al-Balagha was like this, the researcher searched for themes that represented organizational ethics, with the cooperation of experts, he obtained 896 codes. Finally, the extracted codes were extracted using the theme analysis method in the form of basic themes and 4 organizing themes, which include They were divided into specialized and professional component, value and spiritual component, foundational component, and fundamental and ideological component. The result is presenting a model of organizational ethics in the light of rhetoric. Based on the findings, a quantitative part of the questionnaire was compiled and distributed among the employees who were selected in a relative stratified manner. According to the obtained results, the foundational component is the weakest component among the measured components.
Keywords: Ethics, organizational ethics, Nahj al-Balagha, content analysis, Islamic identity -
شفافیت بعنوان یکی از مفاهیم نوپدید در قرن اخیر مورد توجه بسیاری از دانشمندان بعنوان یکی از شاخصه های حکمرانی خوب قرار گرفته است. در پژوهش های اسلامی نیز، تحقیقات زیادی پیرامون تطبیق شاخصه های حکمرانی خوب با اندیشه اسلامی صورت گرفته است. این پژوهش با موضوع "جایگاه شفافیت در حکمرانی شایسته در اندیشه علوی"، به بررسی و تطبیق مولفه شفافیت در حکمرانی و اندیشه امام علی (ع) می پردازد. این پژوهش، نهج البلاغه را بعنوان مبنای مطالعه اندیشه علوی قرار داده است و در صدد پاسخ به این سوال است که شفافیت چه جایگاهی در اندیشه و حکمرانی علوی دارد. برای این پژوهش، از روش تحلیل مضمون بعنوان یکی از پرکاربردترین روش های تحلیل داده استفاده شده است. پس از مطالعه و بررسی، شفافیت در اندیشه علوی در دو بخش "محتوای شفافیت در اندیشه و حکمرانی علوی" و "ملزومات شفافیت زا در اندیشه و حکمرانی علوی" فصل بندی شد و نتایج حاصله از پژوهش نشانگر آن است که در اندیشه و حکمرانی علوی، شفافیت در بالاترین سطوح ممکن قرار داشته و به صراحت بدان اشاره گردیده است.کلید واژگان: شفافیت, حکمرانی خوب, حکمرانی شایسته, امام علی(ع), نهج البلاغهTransparency, as one of the new concepts in the last century, has attracted the attention of many scientists as one of the indicators of good governance. In Islamic researches, there have been many researches about matching the characteristics of good governance with Islamic thought. This research with the topic of "the place of transparency in good governance in Alevi thought" examines and applies the component of transparency in the governance and thought of Imam Ali (a.s.). This research has put Nahj al-Balagha as the basis for the study of Alawite thought and aims to answer the question of what place transparency has in Alawite thought and governance. For this research, thematic analysis method has been used as one of the most widely used data analysis methods. After studying and investigating, transparency in Alevi thought was divided into two sections: "The content of transparency in Alevi thought and governance" and "Necessities of transparency in Alevi thought and governance" and the results of the research show that in Alevi thought and governance Transparency has been at the highest possible levels and it has been explicitly mentioned.Keywords: Transparency, Good Governance, decent governance, Imam Ali (AS), Nahj al-Balagha
-
پژوهش حاضردرصددآشکارسازی و تحلیل نگرش امام علی (ع) به مبانی سیاست بر پایه اخلاق و واکاوی آسیبهای آن در پایداری حکومتها وبیداری ملتها نگارش شده است (مسیله)؛ این تحقیق که با روش کیفی و رویکرد توصیفی - تحلیلی مبتنی بر داده های کتابخانه ای با تاکید بر نهج البلاغه سامان یافته، می کوشد زیر ساختهای پیوند اخلاق و سیاست را در نگرش امام علی (ع) و با تکیه بر خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه تبیین کند.(روش) نگره سیاست بر پایه اخلاق به عنوان یکی از رویکردهای مطرح شده در پیوند این دو مقوله با یکدیگر است که بررسی جامع از بن مایه ها و درون مایه های آن می تواند در سطح گسترده بر پایداری حکومت ها و بیداری ملتها اثر شگرفی گذارد.(فرضیه) با فحص در رهیافت اندیشه حکومتی امام (ع) می توان چنین دریافت که سیاست علی رغم تنوع برداشت ها، بدون پشتوانه اخلاق آسیب های مختلف فردی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت. بهسازی زیر ساخت های اخلاق مداری درسیاست می تواند زمینه اصلاح رفتارها و مناسبات جمعی را فراهم سازد. ره آورد این رویکرد، تجمیع زیرساخت های جامعه بر پایه اخلاق مداری و دین مداری به ویژه گفتمان در پیوند با نهاد زمامداری است. برون داد و یافته ها نشان می دهد در اندیشه امام نگرش توحیدمدارانه، امانت مدارانه، خدمتمدارانه، ابزارمدارانه، کرامت مدارانه به سیاست و سیاست گذاری زمینه را برای حاکمیتی سالم و جامعه ای آگاه، نظام مند و اخلاق مدار فراهم می کند. لذا این نگرش بستری مناسب برای همدلی و تجلی تعامل هدفمند در جامعه خواهد شد.(یافته ها)
کلید واژگان: سیاست و اخلاق, هشیارسازی, آسیب ها, پایداری حکومت ها, امام علی(ع), نهج البلاغهThe current research is written to reveal and analyze the attitude of Imam Ali(AS)towards the foundations of politics based on ethics and to analyze its harms in the stability of governments and the awakening of nations(problem);This research,organized with a qualitative method and a descriptive-analytical approach based on library data with an emphasis on Nahjal-Balagha,tries to explain the infrastructures of the connection between ethics and politics in the attitude of Imam Ali(AS).(method)The view of politics based on ethics is one of the approaches proposed in the connection of these two categories with each other,and a comprehensive review of its principles and contents can have a tremendous effect on the stability of governments and the awakening of nations in a wide level.(hypothesis)By examining the approach of the government thought of Imam (AS),it can be seen that despite the variety of views,politics without the support of ethics will bring various personal and social harms. The result of this approach is to consolidate the infrastructure of the society based on morality and religion,especially discourse in connection with the institution of governance. The findings show that in Imam's thought,monotheistic,trust,service,tool-,and dignity-oriented attitude towards politics and policy-making provides the basis of a healthy governance and an informed,systematic and ethical society. Therefore,this attitude will be a suitable platform for empathy and the manifestation of purposeful interaction in society.(Findings)
Keywords: Politics, Ethics, harms, Awakening, stability of governments, Imam Ali (AS), Nahj al-Balagha -
هدف پژوهش حاضر شناخت نقش حکومت در تاسیس نهادهای جامعه پذیری سیاسی از منظر نهج البلاغه است و می کوشد کارکرد حکومت در ایجاد نهادهای جامعه پذیری سیاسی را به منظور شکل دهی به باورها، آگاهی ها و رفتارهای سیاسی مردمان، با ارجاع به آموزه های این کتاب بررسی نماید. برای این منظور با استفاده از ظرفیت روش نظریه ی مبنایی: مفاهیم، مقولات و گزاره های مربوط به موضوع، استخراج شده و در سه مرحله ی کدگذاری باز، محوری و انتخابی دسته بندی و تحلیل شده اند. دست مایه ی این تلاش را می توان شناسایی و صورت بندی حجم معتنابهی از کدها، مفاهیم و مقوله های اصلی و فرعی ناظر به پرسش های تحقیق دانست که در قالب سه گزینه ی: «اهتمام به نهادهای انتخاباتی»، «سامان دهی نهادهای مردم نهاد» و «تشکیل نهادهای نظارتی و امنیتی» مقوله بندی شده اند. در نهایت با انتزاع مقوله ی «مواجهه ی ایجابی با جامعه پذیری سیاسی» به عنوان مقوله انتخابی، مشخص شد در پرتو شکل گیری صحیح نهادهای جامعه پذیری سیاسی و نقش سازنده ی حاکمان در این زمینه، می توان به تحقق جامعه پذیری سیاسی مطلوب سرعت بخشید.
کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, جامعه پذیری سیاسی, نظریه ی مبنایی, نهج البلاغهThe aim of this study is to identify the role of government in establishing institutions of political sociability from the perspective of Nahj al-Balaghah and tries to examine the role of government in creating institutions of political sociability in order to shape the beliefs, awareness and political behaviors of people by referring to its teachings. In this regard, using the capacity of the basic theory method concepts, categories and propositions related to the subject, are extracted and classified and analyzed in three stages of open, axial and selective coding. The basis of this effort can be identified and formulated a significant volume of codes, concepts and main and sub-categories related to research questions in the form of three options: "attention to electoral institutions", "organizing non-governmental organizations" and "formation of regulatory bodies and Security »are categorized. Finally, by abstracting the category of "positive confrontation with political sociability" as a selective category, it became clear that in the light of the proper formation of institutions of political sociability and the constructive role of rulers in this field, the realization of desirable political sociability can be accelerated
Keywords: : Political Culture, political socialization, Basic Theory, Nahj AL-Balagha -
نقطه عطف حکمرانی حضرت علی(ع) تلاش برای اجرا و نهادینه سازی سیره نبوی(ص) است. کاربست های سیره نبوی در حکمرانی حضرت امیرالمومنین(ع)مسیلهای است که کمتر بدان پرداخته شده است. در پژوهش حاضر به منظور رفع ابهام از این مسئله و شناسایی شیوه حکمرانی علوی، به روش تاریخی و با استفاده از اصطلاحات و مفاهیم جامعه شناسی، به این پرسش پاسخ داده شده است که «چگونه و از طریق چه فرایندی سیره نبوی(ص) به عنوان مبنای حکمرانی در حکومت حضرت علی(ع) نهادینه و موجب اتقان حکمرانی ایشان شده است؟» در پاسخ به سوال فوق، این فرضیه مطرح شد که سیره نبوی از طریق اطمینان بخشی به جامعه و در عرصه های مختلفی همچون تربیت اخلاقی جامعه، تنظیم امور سیاسی اقتصادی، ایجاد همگرایی و... بر حکمرانی علوی اثر مثبت گذاشته است. در اثبات فرضیه از نهج البلاغه، متون تاریخی و استناد به سخنان حضرت امیرالمومنین(ع) استفاده شده است.کلید واژگان: سیره نبوی, نهج البلاغه, اطمینان بخشی, حکمرانی علویThe turning point of the rule of Imam Ali (as) is the effort to implement and institutionalize the Prophetic tradition. The applications of the Prophetic tradition in the governance of Imam Ali (AS) is an issue that has been less addressed. In the present study, in order to remove the ambiguity of this issue and identify the method of Alawite rule, in a historical way and using sociological terms and concepts, the question has been answered: Has it been institutionalized in the rule of Imam Ali (AS) and has made his rule certain?” In response to the above question, it was hypothesized that the prophetic tradition through positive reassurance to society and in various areas such as moral education of society, regulation of political-economic affairs, creating convergence, etc. has had a positive effect on Alawite rule. In proving the hypothesis, Nahj al-Balagha, historical texts and quoting the statements of Imam Ali (AS) have been usedKeywords: Prophetic tradition, Nahj AL-Balagha, reassurance, Alawite rule
-
هدف پژوهش حاضر بررسی مسئولیت جمعی از دیدگاه امام علی (ع) با استناد به نهج البلاغه و شرح های معتبر آن است. پرسش اصلی این است که آیا از نگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه می توان با استناد به قاعده ی مسئولیت جمعی، کل اجتماع یا بخش هایی از آن را در قبال اعمالی که فرد یا گروه هایی از جامعه مرتکب شده اند، مسیول دانست؟ به همین اعتبار آیا فرد یا گروه هایی از جامعه در قبال افعال و رفتارهایی که جامعه ی متبوع آن ها مرتکب می شوند و خود در آن ها نقشی نداشته اند، مسیول هستند؟ پژوهش بر این فرض استوار است که امام علی (ع) در نهج البلاغه، با ابتناء بر مبانی هستی شناختی و انسان شناختی ویژه ی خود، ضمن پذیرش مسئولیت اخلاقی فرد نسبت به پیامدهای افعالش، مسئولیت جمعی را به معنای مسئولیت اخلاقی متقابل فرد و جامعه در قبال اعمال یک دیگر پذیرفته و مورد تاکید قرار داده است؛ تاجایی که نه تنها شرکت در عمل یا معاونت در تمهید مقدمات آن، موجب مسئولیت می شود، بلکه رضایت قلبی نسبت به یک عمل و سکوت در قبال آن نیز (حتی اگر از سر رضایت نباشد)، به منزله ی مشارکت در انجام آن عمل و موجب مسئولیت در قبال آثار و پیامدهای آن خواهد بود
کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, مسئولیت جمعی, امام علی(ع), نهج البلاغهThe purpose of this study is to investigate collective responsibility from the perspective of Imam Ali (as) with reference to Nahj al-Balagha and its valid explanations. The main question is whether from the point of view of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagha, based on the rule of collective responsibility, the whole community or parts of it can be held responsible for the acts committed by individuals or groups of society? Likewise, are individuals or groups in society responsible for the actions and behaviors, committed by their community in which they themselves have no role? ? The research is based on the assumption that Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagha, based on his own ontological and anthropological principles while accepting the moral responsibility of the individual for the consequences of his actions, accepted the collective responsibility in the sense of mutual moral responsibility of the individual and society towards each other's actions. It means that not only participation in the action or assisting in the preparation of its action causes responsibility, but also heartfelt satisfaction with action and silence towards it (even if it is not from consent), is like participation in the performance of the action. It causes responsibility in front of its effects and consequences.
Keywords: Moral responsibility, Collective Responsibility, Imam Ali (AS), Nahj AL-Balagha -
نظریه کنش کلامی یکی از نظریات مطرح در زمینه تحلیل گفتمان و متن شناسی است. این نظریه که شاخه ای از فلسفه زبان است به بررسی افعال و جملات در موقعیت های مختلف می پردازد. نظریه کنش کلامی برای اولین بار توسط آستین مطرح شد و پس از او، سرل کار ناتمام او را در پنج الگو به صورت ترغیبی، اظهاری، عاطفی، تعهدی و اعلامی به پایان رساند. در الگوی که سرل ارائه کرد اطلاعاتی که توسط افعال و جمله های معادل آن ها تبادل می شود مورد ارزیابی قرار می گیرد. این نظریه با بررسی و واکاوی افعال و جملات در متون دینی اعم از قرآن و نهج البلاغه و کشف لایه های زیرین و عمیق کلام به تولید شاکله نو می پردازد. هم چنین نهج البلاغه به عنوان یکی از شاهکارترین متون ادب دینی دارای فصیح ترین و بلیغ ترین جملات و کلمات است. این کتاب ارزنده شامل خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار امام علی (ع) در همه زمینه ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دایره المعارفی کامل و راهبردی در همه ادوار بوده است. بعد سیاسی نهج البلاغه یکی از ابعاد مهم آن است زیرا عدالت اجتماعی، مساوات و برابری و مدیریت صحیح نظام اداری از دغدغه های اصلی حضرت علی (ع) بوده است.کلید واژگان: حضرت علی (ع), نهج البلاغه, کنش های کلامی, اندیشه های سیاسی, سرلPolitical Knowlwdge, Volume:15 Issue: 2, 2019, PP 369 -388Speech Act Theory is one of the significant ideas in the field of discourse and textual analysis. This theory, which is a branch of the philosophy of language, examines verbs and sentences in different situations. The Speech Act Theory was first introduced by Austin, and then, Searle completed his unfinished work in five persuasive, declarative, effective, commissive, and declarative speech acts. In the model presented by Searle, the information exchanged by verbs and their equivalent sentences is evaluated. This theory addresses investigating verbs and sentences in religious texts, including the Qur'an and Nahj al-Balagha, as well as discovering the underlying layers and the deepening of the word in the production of new chapters. Moreover, Nahj al-Balagha, as one of the most masterful texts of religious literature, has the most eloquent sentences and words. This invaluable book, including sermons, letters, and the words of Imam Ali (AS) in political, social, economic and cultural fields, has been a complete and strategic encyclopedia of all time. Political aspects of Nahj al-Balagha is one of its important dimensions because social justice, equality and equality and the proper management of the administrative system have been the main concerns of Imam Ali (AS).Keywords: Imam Ali (AS), Nahj al-Balagha, speech acts, political thoughts, Searle
-
در گفتمان و نگرش اسلامی، عدالت به عنوان عرش برین همه ارزش ها و بالاترین فضیلت شناخته می شود. چنانکه هدف از تشکیل حکومت اسلامی و عنصر تعیین کننده حفظ و اقتدار حکومت، عدالت معرفی شده است. در نتیجه در نصوص و تجربه اسلامی بخصوص شیعی، عدالت دال مرکزی اندیشه سیاسی و حکومت داری تلقی شده است. در همین راستا در نهج البلاغه به ابعاد مختلف عدالت اعم از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پرداخته شده است. چرا که عدالت والاترین ارزش انسانی، منبطق با فطرت بشری، سازگار با همه اعصار و فرهنگ ها و لازمه سعادت دنیوی و معنوی است. عدالت اقتصادی به دلیل تحقق سایر ابعاد عدالت، مشروعیت حکومت، همگرایی اجتماعی و سیاسی، احساس تعلق به کشور و نظام سیاسی و بخصوص بستر ساز فضیلت مندی و معنویت بیش از ابعاد دیگر عدالت در نهج البلاغه مورد تاکید قرار گرفته است. عدالت اقتصادی در نهج البلاغه در صورت بندی هایی همانند اجتناب از شکاف طبقاتی، مبارزه با فساد، رسیدگی به فقرا، انطباق زندگی کارگزاران با مردم و اجتناب از تبعیض ارایه گردیده است.
کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, عدالت, عدالت اقتصادی, عدالت اجتماعیIn Islamic discourse and attitudes, justice is recognized as the highest values and virtue. Justice has been introduced as the goal of the formation of the Islamic state and the decisive element of the preservation and authority of the state. As a result, in Islamic writing, and especially in the Shiites, justice has been regarded as the central sign of political thought and government. In this regard, Nahj al-Balagha deals with various aspects of justice, including economic, social and political. Because justice is the highest human value, it matches human nature, it is compatible with all ages and cultures, and it is essential for worldly and spiritual prosperity. Economic justice has been emphasized by Nahj al-Balaghah more than other aspects of justice due to the legitimacy of government, social and political convergence, the sense of belonging to the state and the political system. Economic justice in Nahj al-Balagha has been formulated in ways such as avoiding class divisions, combating corruption, addressing the poor, adapting politicians' lives to ordinary people, and avoiding discrimination.
Keywords: Imam Ali, Nahj al-Balagha, Justice, Economic Justice, Social Justice -
دست یابی به عدالت، یکی از آرزوهای دیرین بشر بوده است. از یک سو، دیدگاه های گوناگون پیرامون معنا، جایگاه و روش تثبیت و اجرای عدالت در عرصه ی حکومت و از دیگر سو، گستره ی بحث عدالت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نهج البلاغه و اشتراک چارچوب های نظری و روش های حکومتی این دو منبع، زمینه ساز پژوهش حاضر است. این مقاله، به دنبال پاسخ به پرسشی در زمینه ی اشتراکات این دو متن ارزشمند، پیرامون اهداف عدالت ورزانه ی حکومت بوده و بر این باور است که هر دو، دارای نگاه یکسانی در زمینه ی عدالت ورزی و شیوه های دست یابی به آن می باشند. بدین روی، ضمن درنگی کوتاه برای بررسی جایگاه، معنا و گستره ی عدالت، به مطالعه ی تطبیقی این دو منبع در زمینه ی عدالت-ورزی در عرصه های گوناگون حکومت پرداخته و بدین نتیجه دست یافته است که هر دو، در زمینه ی عدالت ورزی به عنوان یکی از بایسته ها و اهداف حکومت، دارای پیوند معنی دار و نگاه مشابهی هستند. ارائه ی این اشتراک به صورت جداگانه، در سه ساحت عدالت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، می تواند از یافته ها و نوآوری های پژوهش حاضر تلقی گردد. جزئیاتی از این سه ساحت، عبارت است از: عدالت سیاسی، مانند: شایسته سالاری، دفاع از حقوق همه ی مسلمانان، نفی سلطه گری و سلطه پذیری؛ عدالت اجتماعی، مانند: حرمت انسانها، آزادی بیان و عقاید و تساوی انسانها اعم از زن و مرد، مسلمان و غیرمسلمان و اقوام مختلف در زمینه ی بهره مندی از حقوق؛ عدالت اقتصادی، مانند: بهره مندی برابر انسانها از اموال عمومی، توزیع مساوی امکانات در سراسر کشور اسلامی.کلید واژگان: اهداف حکومت, نهج البلاغه, قانون اساسی, عدالتAchieving justice has always been one of the long-lasting hopes of mankind. The basis for the present study is, on the one hand, different perspectives on the meaning, position and method of establishing and implementing justice by government and, on the one hand, the scope of the issue of justice in the constitution of the Islamic Republic of Iran and Nahj al-Balagha and the implications of the theoretical frameworks and the governmental methods of these two sources. This article seeks to answer the question of the commonality of these two valuable texts about the goals of justice in the government and believes that both have the same view about justice and methods of finding it out. In this regard, while briefly analyzing the position, meaning and scope of justice, the comparative study of these two sources in the field of justice in various areas of government, has come to the conclusion that both see justice as one of the objectives of the government and both have a meaningful link and a similar look. Considering these qualities individually in three areas of political, social and economic justice, can be measured as the findings and innovations of the present research. Details of these three areas are: political justice, such as: meritocracy, the defense of the rights of all Muslims, denial of domination-taking and domination-accepting; social justice, such as: human dignity, freedom of expression and beliefs and equality if human beings, including men and women, Muslims and nonMuslims, and different ethnic groups in the enjoyment of their rights; Economic justice, such as: equal enjoyment of human beings from public property, equal distribution of facilities throughout the Islamic country.Keywords: Government Objectives, Nahj al-Balagha, Constitution, Justice
-
این مقاله، مهمترین مفروضاتی را که وندل بل برای آینده پژوهی عنوان نموده، مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. هدف از این ارزیابی، اعتبارسنجی مفروضات مذکور با آموزه های دین مبین اسلام و بویژه دو کتاب قرآن و نهج البلاغه می باشد. بدیهی است -نتیجه این ارزیابی هرچه که باشد- نمی تواند ملاکی برای رد و یا تایید مفروضات فوق براساس دیدگاه اسلام باشد. چراکه اولا در این بررسی همه جوانب دین مبین اسلام مدنظر قرار نگرفته و ثانیا، تلاش نگارنده براین بوده تا شاهد/ شواهدی از منابع مذکور، برای تایید برخی از مفروضات آینده پژوهی–به زعم خود- استخراج نماید. ازاینروی، چه بسا این امر، براساس دیدگاه های کارشناسی اسلام شناسان، قابل تایید نباشد. درهرصورت، دراین مقاله نشان داده شده است که اغلب مفروضات آینده پژوهی، قابل ارزیابی توسط آموزه های دین اسلام می باشد و ازاینروی می توان چنین نتیجه گرفت که نظیر طیف زیادی از حوزه های علمی، برای علم آینده پژوهی نیز، اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی دارای دستورالعمل ها و اصول راهنمایی می باشد.کلید واژگان: آینده پژوهی, مفروضات, وندل بل, اسلام, قرآن, نهج البلاغهIn this paper, the main assumptions of the futures studies, introduced by Wendell Bell, is evaluated. The purpose of this evaluation is the validity check of these assumptions based on the Islamic teachings, specially the Quran and Nahj-al-Balagha. Obviously, this paper does not claim that Futures Studies is fully approved by Islamic principles, because it is impossible to cover all aspects of Islam in a paper. It has been just tried to explore some evidences from the Holy Book and Nahj-al-Balagha to confirm some assumptions of futures studies, according to the self-extraction. However, this paper has shown that most of the assumptions of futures studies can be evaluated by the teachings of Islam, and hence it can be concluded that Islam - as the most complete divine religion and like many spectrums of scientific fields - has the guidelines and principles for futures studies, too.Keywords: Futures Studies, Assumptions, Wendell Bell, Islam, Quran, Nahj-al-Balagha
-
صلح به عنوان یکی از دغدغه های مشترک میان ابناء بشر همواره در طول تاریخ مطرح بوده و در فرهنگ ها و جوامع مختلف معنا و مفهوم خاص خود را داشته است. صلح به عنوان یک مفهوم بین الاذهانی در آثار و کتب اسلامی نظیر نهج البلاغه معانی متفاوت از آنچه که در نزد اندیشمندان مغرب زمین صلح نامیده می شود، دارد. از اینرو تعریف مفهوم و فلسفه صلح از دو دیدگاه متفاوت اسلامی و غربی، پرداختن به ابعاد و زوایای صلح و نیز فواید و اهمیت این مقوله از جمله مهم ترین مباحثی است که تلاش شده است با رویکردی متفاوت و جدید از سایر پژوهش ها مورد تبیین و تحلیل دقیق قرار گیرد. لازم به ذکر است که در این پژوهش با رویکردی سازه انگارانه به مفهوم صلح، تلاش شده تا ضمن تعریف این مفهوم در هر دو دیدگاه اسلامی و غربی، به بررسی تطبیقی آن ها نیز پرداخته شود. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و نوع پژوهش نیز کاربردی است. در این پژوهش روش آزمون فرضیه، کتابخانه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات نیز به صورت اسنادی می باشد.کلید واژگان: سازه انگاری, صلح, نهج البلاغه, لیبرالیسمPeace as one of the common concerns among human beings has always been at issue throughout history and it has found a specific sense in different cultures and communities. Peace as an inter-subjective concept in Islamic writings like Nahj Al-Balagha means something different from what it is meant for western thinkers. Hence, definition of concept and philosophy of peace from two different Islamic and western views, dealing with aspects and angles of peace and advantages of such category are included among issues that have been attempted to be elucidated with an approach different and moern from other studies. It is necessary to mention that this article explore concept of peace through constructivist approach so that their comparative studies can be made while the concept is being defined in two western and Islamic views. Research is done in analytic-descriptive methodology and in applied type. This research includes hypothesis test method, library and information gathering tools in the form of documentations.Keywords: Constructivism, Liberalism, Nahj Al-Balagha, Peace
-
امروزه الگوهای شایستگی یکی از موضوعات اثرگذار و در واقع هسته مرکزی تمامی فعالیت های مدیریت منابع انسانی سازمانها می باشد. این الگوها ضمن ایجاد گفتمان جدیدی در ادبیات مدیریت با عنوان مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی(CBHRM) در قالب شیوه ای نو برای یکپارچه کردن اقدامهای مختلف حوزه نیروی انسانی به کار می رود. در این مقاله با توجه به پرسش اساسی «الگوی مفهومی شایستگی نیروی انسانی در نهج البلاغه کدام است؟» و با استفاده از روش ترکیی(کیفی تحلیل مضمون و کمی ISM)، مطالعه دقیق و جامع کتاب شریف نهج البلاغه، تکمیل پرسش نامه توسط 40 تن از نخبگان و متخصصان حوزه مدیریت و نهج البلاغه، سعی شده ضمن استخراج مولفه های شایستگی، الگوی مفهومی تحقیق تدوین گردد. در نهایت با توجه به مطالعه متن و روش تحلیل مضمون، 332 کد باز، 48 مضمون پایه و شش مضمون سازمان دهنده با عناوین(خدا محوری، عدالت محوری، معرفت، درایت، قوت و سلامت) از متن استخراج و بر اساس تکنیک ISM الگوسازی، رتبه بندی و سرانجام الگوی شایستگی های منابع انسانی در نهج البلاغه ارائه و تشریح شد.
کلید واژگان: شایستگی, شایسته سالاری, منابع انسانی, نهج البلاغه, تحلیل مضمون, ISMNowadays, competence patterns are one of the affecting issues and the core of all activities of human resource management organizations. Such model creates a new discourse in the literature of management, called competency-based human resource management (CBHRM). It is a new way to integrate various measures in different areas of human resources. In this article, the basic question is:” What is the conceptual pattern of human forces competencies in Nahj al-Balagha? By using the combined method (qualitative content analysis and quantitative ISM), detailed and comprehensive study of Nahj al-Balagha, questionnaire completed by 40 scholars and experts in the field of management and Nahj al-Balagha have been tried to extract the components of competence to develop a conceptual model. Ultimately, according to the study of text and content analysis method, 332 open code, 48 basic content and 6 themes of organizing categories (God-centrism, justice-centrism, knowledge, wisdom, strength and health) were extracted. Based on ISM technique the modeling, rating and eventually human resources competency model in Nahj al-Balaghe were presented and explained.Keywords: Competency, Meritocracy, Human resources, Nahj al Balagha, Content analysis, ISM -
قرآن کریم کتابی است که از سوی پروردگار عالم برای رستگاری، رشد و تعالی و تکامل انسان ها نازل شده است. این کتاب آسمانی به همراه احادیث موثق منقول از اهل بیت علیهم السلام (کتاب و سنت) می تواند برای همیشه تاریخ و برای تمامی زمان ها ومکان ها، مشعلی هدایتگر و سراجی منیر برای انسان ها قلمداد شده و پاسخگوی نیازهای زندگی بشری باشد. مقاله حاضر با هدف توصیف و تبیین صفات و ویژگی های مدیران فرهنگی، انجام شده است و به این سوال اساسی پاسخ می دهد که مهمترین ویژگی های مدیران فرهنگی از منظر قرآن کریم و نهج البلاغه، کدامند؟
این مقاله از نظر هدف، کاربردی و با استفاده از روش تحقیق کیفی انجام و داده ها به شیوه توصیفی بیان شده اند. سطح تحلیل یافته ها حکایت از آن دارد که در حوزه تمایلات، اندیشه و رفتار به ترتیب 12، 18 و 20 ویژگی و در بخش باور، بصیرت و رفتار به ترتیب 9، 7 و 12 شاخص و در عرصه معیارهای عمومی20 عامل، معیارهای تخصصی 11 عامل و معیارهای مکتبی 12 عامل، شناسایی و معرفی گردید.
کلید واژگان: مدیریت, مدیران فرهنگی, اسلام, قرآن, نهج البلاغهment and the evolution of man. This book along with the authentic Hadith narrated from Ahl al-Bayt (Quran and Sunnah) can be considered as a navigator torch forever and for all time and spaces. It can also meet the needs of human life. This paper aims to describe and explain the attributes and characteristics of cultural managers. Moreover, the paper seeks to answer the following fundamental question:”What are the most important features of cultural managers from the perspective of holy Quran and Nahj al-Balagha?” The paper is functional and has applied qualitative research method. Data are presented in a descriptive way. The findings analysis suggest that in the field of desires, thoughts and behavior 12, 18 and 20 features were identified, respectively. In the field of faith, knowledge and behavior 9, 7 and 12 index were introduced, respectively. Ultimately, in the field of public standards 20 factors, technical standards 11 factors, and school standards 12 factors were identified and introduced, respectively.Keywords: Management, Cultural managers, Islam, Quran, Nahj al Balagha
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.