به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « philosophy » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «philosophy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • منصور کامگاری، علی رضا گلشنی*، محمد آگاه

    گفتمان حکمرانی خوب، از چند دهه پیش توسط سازمان ها و نهادهای بین المللی و بعضی از اندیشمندان و نظریه پردازان غربی مطرح شده است. با توجه به طرح ابتدایی موضوع این موضوع در غرب و با استناد به نظریات پیشینی اندیشمندانی مانند: سید جواد طباطبایی مبنی بر انحطاط و زوال فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران پسا ابن سینا و سید احمد طباطبایی دال بر تعارض اسناد بین المللی با مفاهیم اسلامی، این نظریه نشر یافته است که با توجه به زوال و تعارض فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران، جهت مطالعه و تحقیق در زمینه حکمرانی خوب به منابع ایرانی و اسلامی با دیده تردید نگریست و به ضرورت با مراجعه به ادبیات منتشره غربی به موضوع پرداخته شود. در این پژوهش با هدف اعتبار سنجی نظریات مذکور با فیش برداری کتابخانه ای و بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی با استناد به آرای موسس فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران پسا اسلام، فارابی و مقام معظم رهبری (مدظله) در جایگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران، به دنبال یافتن پاسخی برای سیوال هستیم که آیا با توجه به عناصر و ویژگی های مطرح شده غربی، از حکمرانی خوب در آرای فارابی و مقام معظم رهبری (مدظله) بحثی شده است؟ با مطالعات انجام شده به این گزاره دست یافتیم که مبانی معرفتی، هستی شناسانه و انسان شناسانه دو ساحتی فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران، نه تنها اعم از نظریات تک ساحتی امروزه غربی بوده، بلکه فلسفه و اندیشه سیاسی در ایران منحنی زوال را طی نکرده و مغایرتی نیز ندارد و اعم از نظریه های تک ساحتی غربی است.

    کلید واژگان: حمکرانی خوب, اندیشه, فارابی, مقام معظم رهبری, نیک بختی}
    Mansoor Kamgari, Alireza Golshani *, Mohammad Agah

    The discourse of good governance has been raised by international organizations and institutions and some Western thinkers and theorists since several decades ago. According to the initial design of this topic in the West and based on the previous ideas of thinkers such as: Seyyed Javad Tabatabai based on the decline and decay of philosophy and political thought in Iran after Ibn Sina and Seyyed Ahmad Tabatabai indicating the conflict between international documents and Islamic concepts, this theory has been published, Considering the decline and conflict of philosophy and political thought in Iran, in order to study and research in the field of good governance, Iranian and Islamic sources should be looked at with suspicion and the issue should be addressed by referring to the published western literature. In this research, with the aim of validating the mentioned theories by taking library records and using the descriptive and analytical method, referring to the opinions of the founders of philosophy and political thought in post-Islamic Iran, Farabi and the position of Supreme Leader (Madazleh) in the position of the leader of the revolution. Islamic Iran, we are looking for an answer to this question that Considering the western elements and features, has there been a discussion about good governance in the opinion of Farabi and the Supreme Leader? With the conducted studies, we came to the proposition that the two-dimensional epistemological, ontological and anthropological foundations of philosophy and political thought in Iran are not only western, including the one-dimensional theories of today, but philosophy and political thought in Iran have not gone through the decline curve and are contradictory. It doesn't have either, and it's from the western one-dimensional theories.

    Keywords: good governance, Farabi's thought, Supreme Leader, political thought, philosophy}
  • طیبه محمدی کیا*
    فارابی را بنیان گذار فلسفه در جهان اسلام می دانند. وی گفتمانی آمیخته از عقل یونانی، نقل اسلامی و خرد ایرانی ارایه نمود. این نوشتار واکاوی مولفه های ایرانی این گفتمان را موضوع تامل قرار داده است. در واقع کوشش نوشتار شناسایی چندوچون حضور و امتداد حکمت ایرانی در اندیشه معلم ثانی است. به باور ما، فارابی ایرانی اندیشی را در هستی شناسی، شناخت شناسی و سیاست اندیشی ویژه اش دنبال کرده است. پژوهش در تلاش برای مشابه یابی این سه مولفه گفتمان سیاسی فارابی در گفتمان خرد سیاسی ایرانی  است. در این میان می توان هستی شناسی را معادل سلسله فرشتگان به مثابه عامل پیوستگی آسمان و زمین، شناخت شناسی را در مرتبه بلند خرد و سیاست اندیشی را در جایگاه برجسته شاه آرمانی در اندیشه ایرانی سراغ گرفت. بازشناسی و بازخوانی مایه های ایرانی اندیشه سیاسی فارابی با بهره گیری از چارچوب نظری تبار شناسی  و در سه بخش هستی شناسی، شناخت شناسی و سیاست اندیشی به نگارش درآمده است.
    کلید واژگان: فارابی, فلسفه, حکمت ایرانی, معرفت, سیاست}
    Tayebeh Mohammadi Kia *
    Farabi is considered the founder of philosophy in the Islamic world. This Iranian philosopher not only entered of Greek reason into the field of Muslim knowledge, but also entered the Iranian politics to the Islamic political system. In fact, Farabi's political thought has various sources. We should consider him as the inheritor of the presence of Platonic philosophy, Aristotelian reason, Iranian wisdom, Islamic knowledge, and Shiite teachings of his time. The aim of this study is recognizing and analyzing the presence and extension of Iranian wisdom in Farabi's political thought. Farabi describes thinking in the field of Iranian wisdom in ontology, epistemology, society and politics. His ontology is linked to Iranian wisdom by following the example of the series of angels and the connection of heaven and earth, and in the field of social life, it is an ideal format for his utopia. Furthermore, Farabi's epistemology, which ultimately leads to the supremacy of fantasy, has its roots in Iranian light based Imagination; The wisdom bridges the light of knowledge and awareness between the earth and the sky. In his thought, politics should establish a connection between the sky and the seal of God with the royal throne and the people of the society. These three components have Iranian origins.
    He considered Farabi's political thought in the style of royal governance and undeniable examples of Iranian wisdom.
    Keywords: Farabi, philosophy, Iranian Wisdom, Politics}
  • آرشین ادیب مقدم*

    چگونه نژادپرستی وارد الگوریتم هایی شد که بر زندگی روزمره ما، از بانکداری و خرید، تا درخواست های شغلی حاکم است؟ این مقاله که میراث نژادپرستی روشنگری را به اشکال تبعیض در الگوریتم های مدرن و هوش مصنوعی مرتبط می کند، بررسی می کند که چه داده هایی به فناوری هوش مصنوعی تغذیه می شوند - و چگونه این داده ها آینده ما را از نظر روابط اجتماعی و سیاسی شکل می دهند.

    کلید واژگان: هوش مصنوعی, نژادپرستی, الگوریتم ها, فلسفه, اخلاق, هوش مصنوعی بد}
    Arshin Adib-Moghaddam *

    How did racism creep into the algorithms that govern our daily lives, from banking and shopping, to job applications? Connecting the legacy of enlightenment racism to forms of discrimination in modern day algorithms and Artificial Intelligence, this article examines what data feeds into AI technology - and how this data will shape our future, in terms of both social relations and politics.

    Keywords: Artificial intelligence, Racism, algorithms, philosophy, ethics, Bad AI}
  • سید هادی زرقانی*، فاطمه بخشی شادمهری، نرگس حجی پناه، فرزاد عابدی شجاع

    با حمله نظامی عراق به ایران، نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران با یکی از بزرگترین تهدیدات سیاسی-امنیتی مواجه شد. حضرت امام به عنوان رهبر انقلاب، در مواجهه با این تهدید، تدابیر و راهبردهای مختلفی را مدنظر داشتند که مجموعه آنها را می توان در قالب مفهوم «مدیریت دفاعی» حضرت امام مطرح کرد. این پژوهش به دنبال بررسی و تحلیل«فلسفه و ماهیت دفاع مقدس» از منظر امام (ره) و مبتنی بر متن«صحیفه امام» می باشد. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای ترکیبی (کیفی وکمی) است و با دو رویکرد قیاس و استقراء، متن صحیفه امام (ره) در دوران دفاع مقدس مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. بر اساس فرایند «کد گذاری و مقوله بندی»، مهمترین تدابیر و راهبردهای حضرت امام احصا گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد، دربین مفاهیم مولفه «فلسفه و ماهیت دفاع مقدس»، سه مفهوم «جنگ عقیده و جنگ اسلام و کفر»، «احیای ارزش های اسلامی و دینی» و «مبارزه با سلطه و استکبار قدرت ها» بالاترین فراوانی را داشته اند. حضرت امام برای مشروعیت بخشی به جنگ و دفاع مقدس، سه راهبرد مشخص شامل «تبیین فلسفه جنگ و دفاع از منظر دینی و عقیدتی»،«تبیین فلسفه جنگ از منظر امت محوری و جهانی اندیشی» و «تبیین فلسفه جنگ از منظر ملت محوری و حکومت محوری» را مد نظر داشتند. با عنایت به محوریت رضای الهی در منظومه فکری و عقیدتی حضرت امام، راهبرد «تبیین فلسفه جنگ و دفاع از منظر دینی و عقیدتی» مهمترین راهبرد محسوب می شود و میزان بالای فراوانی مفاهیم این راهبرد نیز موید این مطلب است.

    کلید واژگان: دفاع مقدس, راهبرد, فلسفه, ماهیت, حضرت امام}
    Seyyed Hadi Zarghani *, Fatemeh Bakhshi Shadmehri, Narges Hajipnah, Farzad Abedishoja

    With Iraq’s military attack to Iran, the newly founded system of the Islamic Republic of Iran was faced with a great political-security threat. Imam Khomeini, as the leader of the Islamic revolution, had taken many measures and strategies into consideration which can be referred to as the defensive management of Imam Khomeini. This research seeks to assess and analyze the philosophy and the nature of the sacred defense from the point of view of Imam Khomeini and it is based on the book, Sahife-ye Imam. The text of the book is analyzed through the mixed research methodology and through the use of both induction and deduction. Results show that three concepts had the most occurrence; the war of belief and the war of Islam and Heresy, Reviving the Islamic and religious values, fighting against the arrogance of the powers of the west. Khomeini also mentions three concepts to legitimize the war and the sacred defense including; Explaining the philosophy of war and defense from a religious and belief centered perspective,Explaining the philosophy of war from a nationalistic and universalistic perspective, Explaining the philosophy of war from a people oriented and government oriented perspective. Seeing that the satisfaction of God must have been the bed rock of Imam’s intellectual and faith system, then the first concept, Explaining the philosophy of war and defense from a religious and belief centered perspective, is considered the most important approach and the numerous occurrence of the concept in the text is an evidence for this.

    Keywords: holy defense, strategy, Philosophy, Nature, Imam Khomeini}
  • باقر طالبی دارابی، مهدی فرمانیان، مریم سنجابی*

    گسترش ابعاد مدرنیته زندگی انسان امروزی را تحت الشعاع قرار داده به طوریکه این امر موجب بازنگری رابطه انسان و دین شده است. در این راستا سیر تحولات کلام قدیم به کلام جدید نیز با موضوعات و مباحث نوین بیانگر رویارویی متکلمان دینی با مشکلات حاصله از رابطه انسان و مدرنیته است. وهمچنان شاهد هستیم اندیشه های کلامی در جوامع مدرن بسیار تاثیرگذار است در نتیجه این پرسش مطرح می شود که آیا با وجود اندیشه های فلسفی ومکاتب مختلف حاصل از آن چگونه جوامع جایگاه وجود کلام را برمی تابد و چه نسبتی بین تفکرات کلامی واعتقادات دینی وتفکرات فلسفی وجود دارد؟ از این رو در این پژوهش، گذر تاریخی اندیشه های فلسفی مبنا قرار گرفته و علم کلام با معیار نظریه های فلسفی در بستر رویدادهای تاریخی سنجیده میشود. و این یعنی اثبات نیاز به کلام در جهان مدرن از طریق مولفه های خود مدرنیته. برای این منظور مباحث مختلف کلام در ارتباط با فلسفه مورد بررسی قرار گرفته و مباحث مرتبط با بحث گردآوری شده، تحلیل می گردد جستجوی محقق برای یافتن پژوهش هایی در این باب نتیجه ای به همراه نداشته و این مطلب دال بر نوآوری و تازگی این موضوع دارد. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته و روش کار توصیفی-تحلیل می باشد.

    کلید واژگان: الهیات, علم کلام, مدرنیته, دین, فلسفه}
    Bagher Talebi Darabi, Mahdi Farmanian, Maryam Sanjabi *

    The expansion of the dimensions of modernity has overshadowed the life of today's human; So that this has caused a review of the relationship between man and religion. In the period of modernity, man found a different view of the universe that he no longer interpreted himself, the world and God as in the past because the elements of modernity influenced his beliefComponents such as scientism, rationalism, empiricism, etc.And philosophers like Descartes by putting forward the Cogito theorem and emphasizing the rationalism method, Kant by placing science in religion and ethics, Nietzsche by proposing the will directed to power, and Sartre by placing man in the place of God, placing man in the center of understanding the truth. , played a very important role. Now this question is raised, what is the relationship between theological thoughts and religious beliefs and philosophical thoughts? Therefore, in this research, with a passing historical review of some philosophical ideas, we have tried to analyze theology and its need in the modern world with a philosophical criterion in the context of historical events and the current situation. For this purpose, various topics of theology in relation to philosophy have been investigated and topics related to the discussion have been collected, information has been collected through library studies, and the working method is descriptive-analytical.

    Keywords: theology, Modernity, religion, philosophy}
  • قادر پناهی قدیم، احسان شاکری خویی*، رضا نصیری حامد، علیرضا اسمعیل زاد
    مکتب تفکیک یکی از مکاتب فکری است که از سال 1371 در اندیشه شیعی و حوزه های علمیه اهمیت یافته است . این مکتب اساسا بیان نظریه ای معرفت شناختی و روش شناختی در خصوص چگونگی فهم متون دینی است که در آن بر تمایز سه روش معرفت دینی ، یعنی نقل ، فلسفه و عرفان از یکدیگر تاکید می شود. در مکتب تفکیک تاملات نظری بر مباحث اعتقادی متمرکز است و مباحث اجتماعی و سیاسی در حاشیه قرار دارند. از همین رو، راجع به دیدگاه های سیاسی مکتب تفکیک مطالب مستقیم و واضحی موجود نیست . در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کشف بررسی عدالت و قسط در آرای اندیشمندان مکتب تفکیک و رویکرد و رفتار سیاسی تفکیکیان نسبت به نسبت به سیاست و حکمرانی و از جمله انقلاب در پی پاسخ به این سوال است که دلالت های سیاسی مکتب تفکیک چیست؟ فرضیه ای که در این راستا و با استفاده از روش شناسی اسکینر ارایه شد عبارت اس از اینکه نگاه مکتب تفکیک به سیاست مبتنی بر تغییرات بنیادین معرفتی و به تبع آن کارکردهای سیاسی به ویژه با تاکید بر مقوله قسط و عدالت مخصوصا در نزد حکیمی است.بنابراین نتیجه ای که در پایان می توان گرفت این است که در فرایند مبارزات انقلابی، رفتار سیاسی تفکیکیان در عمل، از گوشه نشینی تا مشارکت در مبارزات سیاسی و در حوزه نظری شامل عدم علاقه به انقلاب و مشارکت در سیاست بوده است.
    کلید واژگان: مکتب تفکیک, دلالت های سیاسی, فلسفه, عدالت و انقلاب}
    Ghader Panahi Ghadim, Ehsan Shakeri Khooie *, Reza Nasiri Hamed, Alireza Esmailzad
    The school of segregation is one of the schools of thought that has been important in Shiite thought and seminaries since 1992. This school is basically an epistemological and methodological theoretical expression in terms of how to understand religious texts, which emphasizes the distinction between the three methods of religious knowledge, namely, narration, philosophy and mysticism. In the school of segregation, theory focuses on doctrinal issues, with social and political issues on the sidelines. Therefore, there is no direct and clear content about the political views of the school of segregation.In this article, using a descriptive-analytical method and with the aim of discovering the study of justice and installment in the opinions of separatists and the political approach and behavior of separatists towards politics and governance, including the revolution, seeks to answer the question that the implications What is the political school of segregation? The hypothesis presented in this regard, using Skinner's methodology, is that the school of segregation's view of politics is based on fundamental epistemological changes and, consequently, political functions, especially with emphasis on installments and justice, especially for Hakimi.Thus, the conclusion that can be drawn in the end is that in the process of revolutionary struggles, the political behavior of separatists in practice, from isolation to participation in political struggles and in the theoretical field has included lack of interest in revolution and participation in politics.
    Keywords: School of segregation, political implications, philosophy, justice, revolution}
  • Wali Muhammad-Wand, Bahram Dalir

    The present article presupposes that the philosopher does not restrict himself just to knowing things as they are; rather, rising to do things as they must [be done] is considered the actual continuation of his thought, and that a philosopher is not just aware of the truth, but he stays at it. The article poses the following questions: "what is Mullah Sadra's position as to the truth?" "Is our philosopher – as Foucault expresses under the features of Parrhesia – ready to have the same treatment with truth as Socrates did?" This study deals with Mullah Sadra's  Parrhesia-like actual aspects in confronting with the owners of power and the factors defacing social wisdom. Thus, the study of Mullah Sadra's political-social mission is determined in two lines. First, we deal with Mullah Sadra's Parrhesian mission. Parrhesia means truthfulness without adulation, freedom of speech, frankness and explicit veracity in facing with the king's will or facing the irrational requests of the majority. In the second line, we deal with Mullah Sadra's attempt to enumerate factors defacing the truth in a way that leads to ruin of the social wisdom, an action that can result – by removing the layers of ignorance – in freedom of human's reason from the dominance of factors defacing it. The removal of layers of ignorance has been borrowed from the literature of ideal of freedom in Frankfort school. The present article uses the discourse method for maximal coverage of the meanings.

    Keywords: Parrhesia, Freedom, Truth, Philosophy, Transcendental Politics}
  • فاطمه طاهرخانی*

    مقاله حاضر با هدف تبیین فرایندهایی که منجر به شکل گیری عقلانیت انقلابی شد، نگاشته شده است. منظور از عقلانیت انقلابی، عقلانیتی است که پشتوانه ی عمل انقلابی در سال های 1356-57ه.ش بود. اندیشه ی سیاسی تشیع، در طول قرون متمادی یک عقلانیت بارور و عمیق را در حوزه های متفاوت دانش از قبیل فلسفه، تاریخ، عرفان و فقه پرورد. در این مقاله، مقصود از "عقلانیت فلسفی" این است که دیانت با فلسفه تفسیر شده و به آن صورت فلسفی داده شده است. مراد از "عقلانیت فقهی" عقل موید و اثباتگر حسن احکام و قواعد دینی است. "عقلانیت تاریخی " عقل شناساگر اصول و قواعد نهفته در پس رویدادهای تاریخ است و در نهایت "عقلانیت عرفانی" ، بیان معانی عرفانی از طریق اسلوب عقلیست .این عقلانیت در تعامل با وحی و پشتیبان آن بود و باسایر اندیشه ها از جمله نظام اندیشه در غرب قدیم و جدید، گفت و گو داشت و به هنگام وقوع انقلاب اسلامی بروز و ظهور یافت.عقلانیت انقلابی در تبیین وضعیت عینی جامعه و سیاست و نیز ترسیم آینده پیش روی انقلاب، در گفتار رهبران انقلاب متجلی شد . مبنای نظری و روشی این تحقیق ،تحلیل گفتمان و نتیجه ی آن تشریح مولفه های و مختصات این عقلانیت است.

    کلید واژگان: تشیع, عقلانیت, انقلاب اسلامی, تاریخ, فلسفه, عرفان, فقه}
    Fatemeh Taherkhani *

    The present study aimed to analyse the process that caused revolutionary rationality. Revolutionary rationality supported extreme action in the years 1356-57. Shia political thought through the centuries has developed fertile and deep rationality in various fields of knowledge such as philosophy, history, mysticism and jurisprudence. "Philosophical Rationality" means that religion is interpreted with philosophy and given a philosophical form. "Jurisprudential Rationality" is the proven reason that establishes the goodness of religious rules and command. "Historical Rationality" identifies the principles and regulations behind the events of history, and "Mystical Rationality" is the expression of mystical meanings through rational style. Revolutionary rationality is rooted in the above principles. This rationality interacted with revelation and supported it, and had a relationship with other ideas, including the thought system in the old and new West, and emerged during the Islamic Revolution. Revolutionary rationality was manifested in the words of the revolutionary leaders in explaining the objective situation of society and politics, as well as in drawing the future of the revolution. The theoretical and methodological basis of this research is discourse analysis and its result, explaining the achievements of this rationality in overcoming the political order of Taghut and the birth of the Shia political order.

    Keywords: Shiism, Rationality, Islamic Revolution, history, philosophy, Mysticism, jurisprudence}
  • کیومرث منجزی، شهرام محمدی*، طیبه بیژنی، احمد فلاحی
    موضوع این پژوهش نظریه مندسازی اهداف کیفر در قانون مجازات اسلامی ایران است. سیوال اصلی پژوهش این است که آثار نظریه مندسازی حقوق جزا در سیاست گذاری جنایی در حقوق ایران چیست؟ فرضیه مقاله این است که بر اساس نظریه مندسازی، جرم زدایی و کیفرزدایی صورت گرفته و مداخلات دادگاه های کیفری به نفع راه های دیگر کاهش می باید. نتایج نشان می دهد که نظریه مندسازی کیفر میزان آسیب وارده به قربانی و میزان قابلیت سرزنش آن، ماهیت شدت جرم را تشکیل داده و بر همان مبناء میتوان هم در مرحله تقنین اقدام به تعیین مجازات نموده و هم در مرحله صدور رای در دادگاه ها، متناسب نمودن جرم و مجازات را محقق ساخت. قانونگذار باید از پاسخ های غیر کیفری، ترمیمی، سازوکارهای ارفاقی بهره گیرد که در این خصوص اثربخش تر به نظر می رسد. روش تحقیق، کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است.
    کلید واژگان: نظریه کیفر, مجازات, فلسفه, کیفرگذاری}
    Kiomars Monjezi, Shahram Mohammadi *, Tayebe Bizhani, Ahmad Fallahi
    The subject of this research is theorizing the purposes of punishment in the Islamic Penal Code of Iran. The main question of the research is what are the effects of criminal law theorizing on criminal policy in Iranian law? The hypothesis of the article is that based on the theory of criminalization, decriminalization and impunity have been done and the interventions of criminal courts should be reduced in favor of other means. The results show that the theory of criminalization of the degree of harm to the victim and the degree of its ability to blame, constitutes the nature of the severity of the crime and on the same basis can be determined both in the legislative stage and in the judicial stage, proportional. Committed crime and punishment. The legislature should use non-criminal responses, remedial, compassionate mechanisms that seem more effective in this regard. The research method is descriptive-analytical and the data is collected in a library method.
    Keywords: Punishment Theory, philosophy, punishment, crime}
  • نجمه کیخا*

    سید جمال الدین اسدآبادی با نگاه جدید به حکمت و ارایه طبقه بندی جدید از علوم، جایگاهی متناسب با روزگار نو برای سیاست تعیین نمود و دگرگونی بزرگی در زمانه خویش ایجاد کرد که تاثیرات آن تا دوره کنونی پابرجاست. از نظر وی حکمت باید به تغییر و حرکت منجر شود و تاثیرات مطلوبی برای جامعه به بار آورد. این پژوهش می کوشد نشان دهد که سید جمال با چه تعریف و نگاهی از حکمت و حکمت سیاسی توانست این تحول را ایجاد نماید. به نظر می رسد او با تقسیم بندی جدید علوم، تبیین جایگاه فلسفه سیاسی و سیاست در دوره معاصر، نقد و بازخوانی کارکردهای حکمت در روزگار نو و ارایه معیارهایی مستدل و برهانی برای تفسیر اجتماعی کارآمد از قرآن چنین کاری را انجام داد.

    کلید واژگان: سید جمال الدین اسدآبادی, قرآن, حکمت و فلسفه, فلسفه سیاسی, دین و سیاست}

    Sayed Jamal al-Din Asadabadi, with a new look at wisdom and the introduction of a new classification of sciences, set a new age appropriate for political science and philosophy of politics and created a major change in public opinion of his time that had an impact until that time. The current foot is flat. In his view, wisdom should lead to change in the individual and society and bring about favorable effects for society. The present study seeks to show how Seyed Jamal defined this transformation of political wisdom and how this new perspective relates to religion. He seems to have done so by re-dividing the sciences, explaining the position of political philosophy and politics in contemporary times, critiquing and re-examining the functions of wisdom in the modern age, and providing reasonable and the emphasis on education and rational criteria for efficient social interpretation of the Qur'an and religion.

    Keywords: Sayed Jamal al-Din Asad Abadi, Quran, Wisdom, Philosophy, political philosophy, Religion, Politics}
  • محمدحسین قنبری جهرمی*

    محیط پیرامونی ایران که شاید حساس ترین محیط امنیتی جهان باشد، سرشار از تهدید و فرصت هایی است که  منافع و امنیت ملی کشور ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد و استکبار جهانی در سال های اخیر با ناامیدی از دستیابی به اهداف خود در مهار انقلاب اسلامی، ایجاد و توسعه جنگ نیابتی را در دستور کار خود قرار داده  که در آن دشمن مقابل، نه یک کشور و یا ایتلافی بین المللی که گروه هایی نوظهور با سازماندهی پیچیده ، پشتیبانی بی دریغ مالی و تجهیزاتی و نظام جذب نیروی انسانی با عقیده تکفیری هستند. باعنایت به تهدیدهای روزافزون ناشی از این نوع جنگ ها که در محیط امنیتی  ایران نمایان شده اند و وضعیت شکننده «نه جنگ نه صلح» میان  ایران و امریکا که با وجود پایداری نسبی در چهار دهه گذشته، همواره مستعد تغییر و دگرگونی بوده و سبب شده تا احتمال جدی برای بروز جنگ  نیابتی و یا وقوع درگیری نظامی تمام عیار وجود داشته باشد. ازاین رو، این مقاله دنبال تبیین فلسفه جنگ های نیابتی در عصر جدید است. برای دستیابی به این هدف، از روش "توصیفی تحلیلی" استفاده شده است و جامعه آماری آن شامل اسناد و منابع معتبر انتشاریافته و دردسترس محقق بوده است. نتیجه اینکه، جنگ نیابتی، معمولا درراستای اهداف قدرت های رقیب، به منظور دوری از جنگ مستقیم و  رودررو که می تواند خسارت  سنگین مادی و معنوی به همراه داشته باشد در عصر جدید نیز به عنوان یکی از ابزارهای پیشبرد اهداف کلان، مورد استفاده قرار گیرد.

    کلید واژگان: فلسفه, جنگ, جنگ نیابتی, عصر جدید}

    Iran's environment,which is perhaps the most sensitive security environment in the world, is full of threats and opportunities that affect our country’s national interests and security And in recent years ,global arrogance-frustrated with achieving its goals in controlling the Islamic Revolution-has put the creation and development of proxy warfare on its agenda in which the enemy is not one country or international coalition, but new emerging groups with complicated organization, unsparing financial and equipment support and the system of recruiting human beings with takfiri belief. With regard to the growing threats posed by these types of wars that have emerged in Iran's security environment ,And the fragile condition of neither war nor peace between Iran and the United States -despite relative stability over the past four decades - has always been talented to change and transform and has led to a serious possibility of proxy war or full-scale military conflict. Therefore, in this article, we explore to explain the philosophy of proxy wars in the new era. So,to achieve these goals, a descriptive-analytical method has been used and its statistical population includes published documents and resources which are available to the researcher. As a result, the proxy warfare is often used in direction of the goals of rival powers in order to avoid direct and face-to-face warfare, which can cause great material and spiritual damage. In the new era, it is also used as one of the tools to advance big goals.

    Keywords: philosophy, War, proxy war}
  • سید حسام الدین رفیعی طباطبائی

    یکی از مسایل بحث برانگیز حال حاضر جوامع مسئله حقوق حیوانات می باشد. این مسئله اگرچه در میان حوزه های مختلف علمی و اجتماعی موضوعی نسبتا نوظهور است و اغلب فعالان و پژوهشگران این حوزه معتقد بر مغفول ماندن جوانب بسیاری از آن هستند، لیکن این مغفول ماندن را نباید به معنای سکوت و غفلت ریشه ای و مبنایی دانست. بلکه مسئله حقوق حیوانات از حیث مبنا و پایه، چه در مستندات فقهی و چه در میان رویکردهای فلسفی دارای مبانی محکم و کاملی است؛ که در آن ها نه تنها جوانب مختلف موضوع مغفول نمانده، بلکه حتی می توان گفت تقریبا تمام جوانب آن را  پوشش داده اند. لذا مغفول ماندن برخی از جوانب این مسئله را در مقطع زمانی حال، می بایست ناشی از غفلت پژوهشگران و نیز دستگاه قانون گذاری دانست. لذا از آن جایی که پرداختن به مسئله حقوق حیوانات در ابتدا مستلزم درک صحیح مبانی و ریشه و اصالت آن است و نیز پرداختن به انواع حقوق حیوانات و ابعاد ایشان خود موضوع مستقلی برای پژوهش به شمار می آید، در این مقاله مستقلا به بررسی مبانی و ریشه حقوق حیوانات در پرتو فقه و رویکردهای فلسفی می پردازیم تا اصلا بدانیم که چرا گفته می شود حیوانات نیز دارای حق و حقوقی می باشند؛ و چرا باید به رعایت حقوق ایشان پایبند باشیم.

    کلید واژگان: حقوق حیوانات, مبانی حقوق حیوانات, فقه, فلسفه, حقوق}
    Sayyed Hesamoddin Rafieei Tabatabaeei

    One of the most controversial issues right now is animal rights communities. Although it is a relatively new topic in various scientific and social fields, and most activists and researchers believe that many of its aspects are neglected, such neglect should not be understood as rooted in silence and neglect. Rather, the issue of animal rights has a solid basis in both the jurisprudential documentation and the philosophical and ethical approaches.In which not only are the various aspects of the subject ignored, but it can even be said to cover almost all its aspects. Therefore, the neglect of some aspects of this issue at the present time should be attributed to the negligence of scholars and the legislature. Therefore, addressing the issue of animal rights first requires a proper understanding of its fundamentals and origins, as well as addressing the types of animal rights and their dimensions as an independent subject for research, in this article, we independently examine the foundations and roots of animal rights in the light of jurisprudence and philosophical approaches. To understand why animals are said to have rights and rights; and why we should abide by their rights.

    Keywords: Animal Rights, the Principles of Animal Rights, Jurisprudence, philosophy, Law}
  • گارینه کشیشیان سیرکی*، مهدی احمدی

    نقش آفرینی اندیشمندان و فلاسفه سیاسی غرب تمدن اسلامی در خاستگاه سیاسی اجتماعی خود علی رغم نابسامانی های آن دوران از اعتباری خاصی در شکل گیری دانش سیاسی برخوردار است. فلسفه سیاسی و نقش و ارتباط آن با تولید فکر، دانش، اثرگذاری و اثرپذیری آن بر ساخت سیاسی جوامع مسلمان غرب تمدن اسلامی را باید در نوع نگاه خاص ابن باجه در اثرش «تدبیر المتوحد»، ابن طفیل در نمونه «حی بن یقظان» و ابن رشد با نوع روش شناسی خاص خود در فلسفه جستجو کرد. در این مقاله با بهره گیری از روش تطبیقی به بررسی رابطه دانش و قدرت در اندیشه این اندیشمندان پرداخته ایم، نتایج حاصله این مقاله مبنی بر تقدم دانش بر قدرت در اندیشه های ابن باجه و ابن طفیل بود. اما ابن رشد با تکمیل نواقص موجود در مفاهیم فلسفی آنها با تایید انطباق شریعت و فلسفه، بر جایگاه خاص فیلسوف در ساختار سیاسی مورد نظر خود و ارجح دانستن فیلسوف بر فقیه در این ساختار تاکید می ورزد.

    کلید واژگان: قدرت, دانش, غرب تمدن اسلامی, فلسفه, ابن باجه, ابن طفیل, ابن رشد}
    Garineh Keshishyan Siraki *, Mahdi Ahmadi

    The role of political thinkers and political philosophers in the West of Islamic civilization in its socio-political origin, despite the disorders of that era, has special credibility in the formation of political knowledge. Political philosophy and its role and relationship with the production of thought, knowledge, its impact and effectiveness on the political structure of Muslim societies in the West of Islamic civilization should be seen in the special view of Ibn Bajah in his work "Tadbir al-Mutawahid", Ibn Tufail in the sample of "Hayy Ibn Yaqzan" and Ibn Rushd searched philosophy with his methodology. Using a comparative method, in this paper, we have studied the relationship between knowledge and power in the minds of the above thinkers. The results of the paper were based on the precedence of knowledge over power in the thoughts of Ibn Bajah and Ibn Tufail. By supplementing the shortcomings in their philosophical concepts by confirming of Sharia and philosophy, Ibn Rushd emphasizes the special position of the philosopher in his desired political structure and the preference of the philosopher over the jurist in this structure.

    Keywords: Power, knowledge, West of Islamic Civilization, philosophy}
  • محمدعلی فتح الهی*

    تاسیس تهران را باید نمادی برای هویت ملی ایرانی تلقی کرد. تهران صرفا یک پایتخت در عداد پایتخت های دیگر نیست، بلکه علاوه بر آن پدیده ای است که حیات و زندگی فلسفی دارد و احکام فلسفی را ظاهر می سازد. ویژگی مهندسی ساز بودن تهران و انفراد ساکنان آن را می توان در این جهت موثر دانست. تهران، انتظاری را برآورده کرد و تخیلات و انتظاراتی را سبب شد. جایگاهی در داخل کشور و موقعیتی در عرصه بین المللی یافت. ادراک واقعبینانه از تهران گذشته و مآلا کنونی، به درک مناسب تر زندگی امروز هر ایرانی با همه زوایای آن منجر می شود. این داشته تهران هم مربوط به جغرافیای آن است و هم در گرو زمان تاسیس و تحولات و پیشرفت آن است. شکل دهی به تخیل های سیاسی و اجتماعی جدید، نیازمند بازآفرینی های تاریخی جدیدتر و برساخت های اجتماعی تازه تری از واقعیات تاریخی گذشته است. این مقاله با چنین هدفی، به سراغ امر پایتختی تهران و شکل گیری هویت جدید آن رفته است و آن را در بستر تحولات نیمه اول قرن سیزدهم هجری مورد توجه قرار می دهد.

    کلید واژگان: تهران, هویت ملی, فلسفه, قاجار, ایران}
    MohmmadAli Fathollahi *

    The establishment of Tehran should be considered a symbol for the Iranian national identity. Tehran is not only a capital, but also it has a philosophical life and a philosophical proposition.The engineering nature of Tehran and the individuality of its inhabitants can be considered effective in this regard. Tehran met the expectations and created imagination and expectations. Found a place inside the country and a situation in the international arena. Realistic perception of past and present Tehran has led to a better understanding of today's Iranian life with all its angles. This is how Tehran relates to its geography, as well as its time of establishment and progress.

    Keywords: Tehran, national identity, philosophy, Qajar, Iran}
  • محمد مهدی اسماعیلی، میثم عباسی
    امام محمد غزالی از بزرگ ترین متفکران جهان اسلام است. ویژگی بارز وی کثرت تالیفات در موضوع های مختلف است. او در بعضی اوقات در موضوع واحد، حرف مختلف زده است. چنین می نماید که ابوحامد شخصیت یکپارچه و منسجمی نداشته است و این یکپارچگی و وحدت نداشتن در آثار، قبل از همه بر می گردد به حوزه های متعددی که او در آن زمینه ها قلم فرسایی کرده است. این موضوع را می توان با بررسی رویدادهای زندگی وی و بحرانی توضیح داد که در زمانه او وجود داشت. این پژوهش به دنبال آن است تا با بهره گیری از الگوی روش شناسی توماس اسپریگنز، اندیشه سیاسی غزالی را با توجه به شرایط بحرانی ای که بر عصر وی حکمفرما بود بررسی کند. این الگو چهار مرحله دارد: 1. مشاهده بی نظمی؛ 2. مرحله تشخیص درد؛ 3. بازسازی آرمانی جامعه سیاسی؛ 4. ارائه راه حل. هدف در این نوشتار، بررسی ربط عمیق میان اندیشه و آثار غزالی با بحران زمانه وی است.
    کلید واژگان: باطنیه, بحران, تصوف, غزالی, فقه, فلسفه, کلام}
    Mohammad Mahdi Esmaeili, Meysam Abbasi
    Imam Mohammad Ghazali, the Islamic world is the greatest thinkers. He is characterized by a multitude of books on various subjects, and she is sometimes the same thing, what is different. Such My Nmayd Abu Hamed has been integrated personality, and the lack of integrity and lack of unity in the works, first of all refers to numerous areas of application context in which he has a pen-tough. This can be critical to the investigation of accidents in the era of his life and he was there, explained. This research aims to use the methodology of Thomas Springs, al-Ghazali's political thought according to Bhrany Ay that dominated his era, examine. This model has four steps: 1. See By Nzmy; 2. identifying pain; 3. rehabilitation of ideal political society; and 4. Provide solution. The purpose of this paper is to investigate the deep relation between thought and works of al-Ghazali's crisis of his era.
    Keywords: Ghazali, crisis, Batnyh, philosophy, jurisprudence, theology, mysticism}
  • ایرج رنجبر، محمدجواد صادقی متین

    فهم دلالت ها و تضمنات سیاسی اندیشه فارابی با تکیه بر معیار تصمیمات مبتنی بر «گفتگو» و استوار کردن مفروضات سیاسی بر روابط میان انسان های آزاد و برابر در «حوزه عمومی» ، مسئله مقاله حاضر را تشکیل می دهد. نگارندگان با تحقیق در منظومه اصلی فلسفه سیاسی فارابی، بر این ادعا هستند که این فیلسوف مسلمان، با فضل تقدم «رئیس» بر «جامعه» و قائم نمودن شهر فاضله بر رئیس فاضل و قرار دادن وی در جایگاه فرد هنجارگزار و مجرای تشخیص خیر برین و سعادت نهایی، مصلحت عمومی و به تعبیری متاخر، «عرصه عمومی» را نادیده می گیرد. بدین سان، مقوله شهروندی، به همان معنای کلاسیک و ارسطویی آن، یعنی موجودیتی «مشارکت» جو، در اندیشه فارابی ممتنع می شود. در این پژوهش، نگارندگان نسبت اندیشه و سیاست را از منظری خاص و با اتکا به منطق علمی و چارچوب نظری هانا آرنت تبیین می کنند. از نظر آرنت، سیاست صرفا محصول روابط انسان های آزاد و برابر در حوزه عمومی است؛ از این رو، انسداد حوزه عمومی و حاکم کردن مداری سلسله مراتبی بر جامعه، نتیجه ای جز «خشونت» نخواهد داشت. لذا، این مقاله برای اثبات ادعای خود، با کاربست روش کیفی، به گردآوری دلایل و اطلاعات لازم پرداخته و به این نتیجه رسیده است که فارابی با وابسته کردن جامعه به رئیس اول، نوع خاصی از سیاست ورزی را در افق اندیشه اسلامی رواج می دهد که خشونت به معنای آرنتی کلمه را توجیه می کند و راه گفتگو و ظهور شهروند آزاد و مشارکت جو را می بندد.

    کلید واژگان: فلسفه سیاسی, قدرت, گفتگو, عرصه عمومی, خشونت}
    Ranjbar Iraj, MohammadJavad Sadeghi Matin

    The understanding of significances and political implications of Farabi's thought by considering decision criteria based on dialogue and also basing political assumptions on the relationship between free and equal human beings in “general field”, is forming the main purpose of this research. The researchers by conducting an accurate research on the main system of Farabi's political philosophy, believe that this Muslim philosopher is ignoring “public domain” or in other words “public interest”, by preferring boss over society and basing the utopian city on superior boss, putting him in the place of a normative and the channel of supreme good and ultimate bliss. Thus, citizenship category, in its classic and Aristotelian meaning “participatory existence”, is abstained on the thought. Current research explains the connection between thought and politic in a particular perspective and by relaying on the scientific logic and the theoretical framework of Hannah Arendt. According to Arendt, politics is merely the product of free and equal human beings’ relationship in the public domain. Obstruction of public domain and appointing a hierarchical system on society will only lead to violence. The current research has applied an analytical and interpretative method through analyzing of available contexts, collected information and reasons in order to prove its claim, hence it concluded that Farabi is promoting a specific type of politics in the horizon of Islamic thoughts that justifies violence in its Arendt verbal form by making society dependent on primary superior and it blocks the path to dialogue and advent of a free and participatory citizen.

    Keywords: Politics, freedom, Violence, philosophy, Utopia, Farabi's political philosophy, The Prime Superior}
  • قاسم جعفرزاده*
    این نوشتار بر آن است که اندیشه یکی از اندیشمندان معاصر عربی به نام فتحی التریکی را بررسی کند. از این رو ابتدا زمینه های اجتماعی و سپس ریشه های معرفتی اندیشه ایشان بررسی گردید. در این بخش ضمن بیان سرچشمه های اندیشه وی، به دلیل تاثیری که میشل فوکو در اندیشه تریکی داشته است، به صورت مختصر به نظریه های فوکو در مورد فلسفه، اندیشه و عقلانیت و نقدهای او به فلسفه محض و رویکرد وی در کاربردی سازی نظریه های فلسفی و استفاده از آنها برای حل مسائل و تحلیل پدیده های اجتماعی پرداخته شد. سپس تعریف تریکی از فلسفه و عقل، تفاوتی که وی بین عقلانیت، معقولیت و تعقلیت قائل می شود و نحوه معرفت افزایی آن بررسی شد و در پایان ضمن ارزیابی و نقد نگاه ایشان به فلسفه و عقل، روش و نوع مواجهه ایشان با عقل، اندیشه و فلسفه بیان گردید.
    کلید واژگان: فتحی التریکی, فلسفه, عقل, عقلانیت, میشل فوکو, روش شناسی}
    Ghasem Jafarzadeh *
    Purpose of This paper is review on thoughts of Fathi Alteriki, as a comporary  thinkers in Arab world. thus, first  his social contexs, and then epistemological origins of his thought is viewed.  In this section, in meantime that we demonstrate  origins of his thought, for Michel Foucaultinfluenceon Alteriki, we view Foucault theories concerning philosophy, thinking andintellectuality, and his critic on pure philosophy, and his approach in  Operationalization of philosophical theories and their usage for solution of problem and exhibition analysis for for social phenomenon. Then, we view terikis definition of philosophy and reason, and his differentiation between rationality, reasonability, reasoning, and the role they play in increasing knowledge and Finally we explain, view, and critic his view on philosophy and reason.
    Keywords: Fathi Alteriki, philosophy, reason, rationality, Michel Foucault, methodology}
  • اکبر عروتی موفق
    اندیشه سیاسی مجموعه ای از آرا و عقاید است که به شیوه ای عقلانی، منطقی و مستدل، فراتر از آرا و ترجی هات شخصی، درباره چگونگی سازمان دادن به زندگی سیاسی مطرح می گردد. امام خمینی (ره) به حوزه های گوناگون علمی نظیر فلسفه، عرفان، اصول، فقه و... اشراف داشت، به گونه ای که این ویژگی از ایشان شخصیتی جامع الاطراف ساخته و اندیشه هایشان را از عمق، غنا و ماندگاری شگرفی برخوردار کرده است. با بررسی آثار علمی و سیره نظری و عملی ایشان می توان به نوعی نظام اندیشه ای منسجم، جامع و منطقی دست یافت که اجزای گوناگون آن با هم دارای ارتباط وثیقی هستند. مبانی فلسفی اندیشه سیاسی امام خمینی متاثر از « معرفت شناسی»، « هستی شناسی» و « انسان شناسی» خاص ایشان است. این مبانی چارچوب، محدوده و غایت های اندیشه سیاسی ایشان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. هرچند بین معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی ایشان هم ارتباط و پیوستگی وجود دارد . ولی در این مقاله مبانی هستی شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی مورد بررسی قرار گرفته و به این سوال پاسخ داده می شود : مبانی هستی شناسی فلسفی امام خمینی چیست ؟ این مبانی چه تاثیری در شکل گیری اندیشه سیاسی ایشان داشته است؟ در نگاه امام هستی دارای مراتب گوناگونی است و اندیشه سیاسی ایشان بر اساس جهان بینی الهی، توحید مدار است.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, مبانی, فلسفه, امام خمینی (ره), هستی شناسی}
    Akbar Orvati Movafagh
    Political thought is a collection of ideas and beliefs which are related to how one organizes the political life in a rational, logical and reasonable manner, beyond personal opinions and preferences. Imam Khomeini as a philosopher, mystic, scholar and political scientist in the contemporary era succeeded to establish the first Islamic state according to a religious theory. In this regard, addressing his political thought and studying his ideas in the field of politics and government are seriously and basically important. Being aware of various scientific areas such as philosophy, mysticism, principles, jurisprudence, etc. has made it a comprehensive personality and his thoughts have depth, richness and great durability due to strength of fundamentals. Through studying his scientific works and theoretical and practical way, a coherent, comprehensive and logical thought system can be found that its various components are related consistently. Philosophical principles of Imam Khomeini’s political thoughts are affected by his special “ontology”,“epistemology” and “anthropology”. These principles have strongly affected scope and limits of his political thoughts. In this paper, ontological principles of Imam Khomeini’s political thoughts have been studied and this question is answered that: what are ontological principles of Imam Khomeini’s philosophy and what are the effects of theseprinciples on formation of his political thoughts.Monotheism-orientation, trust in God,effectsof unseen worlds and belief in it are fundamental pillars in political thoughts of Imam Khomeini and all of political affairs such as power, etc. find a certain sense under their shelter.
    Keywords: political thoughts, principles, philosophy, Imam Khomeini, ontology}
  • آرشین ادیب مقدم
    این مقاله پیوند میان فلسفه، هنر (شعر) و نقد را با تاکید ویژه بر فیلسوفان کلاسیک مسلمان طرح ریزی می کند. در همان حال خاطر نشان می کند که چگونه بزرگانی مانند عمر خیام و ابن سینا در نوزایی فلسفه، به مثابه عمل به (تمرین) آزادی خواهی و به عنوان وسیله ای برای دنبال کردن شادی از طریق دانش، نقش ایفا کردند. در بخش دوم این مقاله، این بحث از قالب مکانی خارج می شود تا تئوری های انتقادی از اروپا را نیز مورد واکاوی قرار دهد. نتیجه گیری بر مقایسه پذیری نظریه های انتقادی معاصر با فلسفه های" مشرق زمین" تاکید می کند.

    کلید واژگان: گفت و گو, خاورمیانه, فلسفه, هنر, علوم سیاسی, نقد, دیگری}
    Arshin Adib, Moghaddam
    The article sketches a nexus between philosophy, art (poetry) and critique with a particular emphasis on the contribution of classical Muslim philosophers. At the same time, it demonstrates how luminaries such as Omar Khayyam and Ibn Sina, contributed to the renewal of philosophy as a freedom seeking exercise and as a means to pursue happiness through knowledge. In the second part of the article this discussion is geographically de-located to include critical theories from mainland Europe. The conclusion focuses on the comparability of these contemporary critical theories with the philosophies of the “east”.
    Keywords: Dialogue, Middle East, Philosophy, Art, Political Sciences, Critique, Other}
  • جیمز راترفورد
    چهار اصل اخلاق پزشکی: استقلال، عدالت، غیر تبه کار بودن و لطف می توانند به عنوان اساسی برای احترام به حقوق بشر تفسیر شوند. با این وجود، زندگی انسان به صورت چند بعدی قابل درک است. درست مانند روانشناسی عامیانه، اخلاق پزشکی نیز دارای جنبه های فیزیکی، اجتماعی، ذهنی و متافیزیکی/ معنوی طبیعی انسان می باشد. این چهار مقوله یک چهارچوب بسیار مفید تجزیه و تحلیل مناسب برای زمینه های بزرگتر فلسفه اخلاقی و سیاسی می باشند. همچنین این چهار اصل اخلاق پزشکی با چهار مفهوم برابری که از چهار سیستم مختلف اخلاقی حقوقی از تمدن غرب مشتق شده اند و دارای پایه های جداگانه خود در دین (canon law)، طبیعت (قانون رومی یا Roman law)، اجتماع (English Common law) و فرد (نظریه قرارداد اجتماعی Social Contract Theory) هستند. بنابراین، یک رابطه میان مفهوم احترام قائل شدن برای کرامت شخصی و انسانیت مشترکمان در اخلاق پزشکی و مفهوم برابری در سنت سیاسی لیبرال غربی وجود دارد. اخلاق پزشکی نسبت به مقولات اخلاقی برخی انسجام ها را به ارمغان آورده است. همچنین آنها یک منبع فلسفه اخلاقی کاربردی هستند که می توانند به ایجاد یک فهم بین فرهنگی و گفتگو میان آنها کمک کنند. دست کم، اخلاق پزشکی ظرفیت فراهم آوردن یک منبع متعادل سازگاری در جامعه جهانی کثرت گرای فاقد بیگانگی و یا اجبار را دارد.
    Dr. James, H. Rutherford
    The four principles of medical ethics -- autonomy, justice, nonmaleficence, and beneficence -- can be interpreted as being based on a respect for human life. Human life, however, is also understood to be multidimensional. Like folk psychology, medical ethics understands there to be physical, social, mental, and metaphysical/spiritual aspects of human nature. These four categories are a very useful framework of analysis for the larger fields of moral and political philosophy. The four principles of medical ethics are also compatible with four concepts of equality derived from four different moral and legal systems in Western Civilization which had their separate foundations in religion (Canon Law), nature (Roman Law), society (English Common Law), and the individual (Social Contract Theory). There is, thus, a relationship between the concept of a respect for personal dignity and our common humanity in medical ethics and the concept of equality in the Western liberal political tradition. Medical ethics bring some coherence to the moral categories. They are, also, one source of an applied moral philosophy that can enable cross-cultural understanding and dialogue. Medical ethics have, at least, the capacity to provide a well-balanced source of accommodation in a pluralistic global community, without alienation or coercion.
    Keywords: Pluralism, Equality, Accommodation, Philosophy, Medical Ethics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال