جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "tudeh party" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «tudeh party» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
حزب توده یکی از قدرتمندترین و دیرپاترین احزاب سیاسی تاریخ معاصر ایران به شمار می رود که پس از شهریور 1320 و با باز شدن فضای سیاسی ایران پایه ریزی شد و چندین دهه به فعالیت خود ادامه داد. با این حال، حزب توده در حیات سیاسی خود فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد. مطابق یک تقسیم بندی احسان طبری؛ عضو کمیته مرکزی حزب توده، این حزب در مقطع سال های 1320 تا 1326، دوران طلایی خود را گذراند و از 1326 تا 1332 وارد مرحله حضیض و شکست شد. در مطالعه حاضر، رابطه نهادمندی و عملکرد حزب توده در این دو مقطع مورد بررسی قرار می گیرد. برای این منظور، شاخص های نهادمندی سازمان سیاسی هانتینگتون بر حزب توده اعمال شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد شاخص های نهادمندی هانتینگتن رابطه مستقیمی با عملکرد حزب توده دارد و هنگامی که شاخص های نهادمندی حزب توده کاهش می بابد، حزب با شکست های متعدد مواجه می شود.
کلید واژگان: حزب توده, پهلوی دوم, نهادمندی, حزب, سازمان سیاسیThe Tudeh Party is one of the most powerful and persistent political parties in the contemporary history of Iran, which was founded after September 1941 when the political space of Iran was opened, and continued its activities for several decades. However, the Tudeh Party experienced many ups and downs in its political life. According to a classification by Ehsan Tabari; member of the Central Committee of the Tudeh Party, this party went through its golden age between 1941 and 1947, and from 1947 to 1953 it entered a period of decline and failure. In this study, the relationship between the institutionalization and the performance of the Tudeh Party in these two sections is examined. To this end, the Huntington's institutionalization indexes of political organization were applied on the Tudeh Party. The results of this study shows that Huntington's institutionalization indexes are directly related to the performance of the Tudeh Party, and the party faces multiple failures when its institutionalization indexes decreases.
Keywords: Tudeh Party, Second Pahlavi, Institutionalization, Party, Political Organization -
فعالیت های سیاسی زنان در ایران از همان آغاز مشروطه با محرومیت از حق رای در حاشیه قرار گرفت. شرایطی که پس از شهریور 1320 و در نتیجه خلا دیکتاتوری پهلوی اول و بی تجربگی شاه جوان و مداخله قدرت های بزرگ پدید آمد، راه را برای حضور و پیدایش جریان های سازمانی جدید با رویکردهای متفاوت مذهبی، ملی و کمونیستی و سوسیالیستی باز کرد. یکی از این سازمان ها و جریان ها، «تشکیلات دموکراتیک زنان» وابسته به حزب توده بود که همراه و همسو با سازمان های دیگر به نام دفاع از حقوق زنان موجودیت یافت. این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با استفاده از روش کیفی تحلیل اسناد تاریخی، به بررسی جایگاه و کارکرد تشکیلات یادشده می پردازد تا نقش این سازمان و فعالیت های زنان توده ای را در عرصه های سیاسی و اجتماعی توصیف، تفسیر و تبیین کند. دو پرسش پژوهش عبارت اند از: 1. این سازمان چه اهدافی را دنبال می کرد؟ 2. در رسیدن به آنها تا چه اندازه موفق بود؟ در فرضیه پژوهشی بیان می شود که شکل گیری سازمان دموکراتیک زنان متاثر از تلاش حزب توده برای نفوذ در ساختار اجتماعی ایران و استفاده از ظرفیت های جامعه زنان در جهت تحقق اهداف سیاسی خود بود؛ ازاین رو، با پرداختن به مسایل سیاسی به جای مسایل و مشکلات عمومی زنان و به ویژه بی توجهی و مقابله با سنت های دینی و عرفی جامعه، از دستیابی به موفقیتی پایدار باز ماند. این پژوهش با روشن ساختن مشارکت سیاسی بخشی از جامعه زنان ایرانی در دوره 1332-1320، نشان می دهد که در پیش گرفتن خط فکری حزب توده توسط تشکیلات دموکراتیک زنان و در نتیجه برانگیختن مخالفت گروه های سنتی و مذهبی جامعه از یک سو و حاکم شدن دوباره اختناق سیاسی از سوی دیگر، این سازمان را در پیگیری هدف های خود ناکام ساخت.
کلید واژگان: ایران, جنبش چپ, حزب توده, زنان, سلسله پهلوی, فعالیت های سیاسیPolitical Quartely, Volume:52 Issue: 4, 2023, PP 923 -948The occurrence of the Russian Revolution of 1917 influenced the growth of political groups with leftist tendencies, and had an impact on a small segment of Iranian women in the society. In the framework of Marxist school, the inferior position of women in the contemporary societies is attributed to the unfair historical process of the formation of exploitation and exploitative relationships. Since Marx and Engels considered politics and political power to be dependent on the economic infrastructure, they naturally considered the reason for women's lack of political participation to be her economic dependency as well as her being oppressed and exploited in the family and society at large. Although they did not pay sufficient attention to the issue of women's political participation, other Marxist leading figures such as Rosa Luxemburg, Clara Zetkin, and Lenin defended the equal rights of men and women in a way which led to the formation of the schools of Marxist and socialist feminism. These thinkers believed that the most important step for women's liberation is the abolition of private property and the elimination of exploitative classes, because the way for their liberation would be paved by these actions first and foremost. Based on this belief, Marxism presented a materialistic analysis and a scientific perspective for women's freedom, which was considered to be the responsibility of governments and Marxist parties all over the world, including the Tudeh Party of Iran and its affiliated Women's Democratic Organization (WDO).Before the formation of Tudeh Party (the so-called the Party of the Iranian Masses), it was only the Communist Party of Iran that defended the political and social rights of women within the framework of its ideology. Accordingly, this party took measures to promote socialist tendency among women's rights activists and their organizations by presenting plans and programs to transform the living conditions of Iranian women, which were temporarily interrupted as a result of the establishment of Reza Shah's dictatorship. Despite some achievements in social and legal fields aimed at extending modern western-style social rights to women in Iran, Reza Shah’s regime created obstacles for their political rights and prevented them from engaging in non-governmental political activities. The changed Post-September 1941 political environment resulted from the vacuum created by the ending of the first Pahlavi Shah’s rule followed by the coming into power of his inexperience young heir as well as the continued intervention of the great powers in Iranian internal affairs facilitated the formation of new political organizations with different political, religious, ethnic outlook. Some groups and organization had communist and socialist inclinations and programs. Among these organizations was the Women's Democratic Organization — affiliated with the communist Tudeh party of Iran— and created at the same time as other similar organizations with the objective of defending women's rights.The Two questions posed in this study are as follows: 1. What were the main objectives of the Women's Democratic Organization (WDO) affiliated with the communist Tudeh Party of Iran? and 2. How successful was this organization in achieving its objectives? In the hypothesis, it is postulated that the formation of women's democratic organization was largely influenced by Tudeh party's attempt to penetrate the social structure of Iran and using the capacities of women's society in order to achieve its political goals. Therefore, by addressing political issues instead of general women's issues and problems, and especially neglecting and confronting the religious and customary traditions of the society, women's organization were prevented from achieving a sustainable success. Focusing on a descriptive-analytical approach, the authors analyze qualitative data on the characteristics and function of this organization collected from historical documents, memoirs, books, and articles written by the WDO’s founders, supporters, critics, and various experts. The findings of the research, while clarifying the political participation of a notable segment of the society of Iranian women in the given period of time, indicate that the ideological leftist line of the Tudeh party was adopted by the Women's Democratic Organization, and consequently provoked the opposition of the traditional and religious groups in the society. Moreover, the establishment of authoritarianism in the country lead to the failure of this organization to achieve its ultimate objectives.
Keywords: Iran, Left-wing Movement, Pahlavi Dynasty, Political Activities, Tudeh Party, Women -
پس از سقوط رضاشاه در شهریور1320 و ایجاد فضای باز سیاسی بسیاری از احزاب در ایران تشکیل شدند یکی از این احزاب حزب توده بود که در مهر 1320 تشکیل شد این حزب که در ابتدا با شعارهای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و تاکید بر قانون اساسی و مبارزه با فاشیسم کار خود را در ایران آغاز کرد اما حزب با تشکیل سازمان نظامی و نفوذ در ارتش و با مدد نیروهای نظامی شوروی مستقر در ایران و وضعیت ناآرام و هرج و مرج در کشور و بنا بر صلاحدید شوروی سعی در قبضه قدرت در ایران داشتندمسیله پژوهس حاضر اینست که نقش سازمان نظامی حزب توده در فرقه دموکرات آذربایجان چه بوده و این سازمان چه ارتباطی با شوروی ها داشتند و هدف از این ارتباط چه بود ؟فرضیه تحقیق حاضر این است که سازمان نظامی حزب توده در پی سیاستهای شوروی در ایران با اقداماتی چون قیام فرقه دموکرات آذربایجان سعی در پیاده کردن سیاستهای شوروی در ایران داشتندکلید واژگان: حزب توده, سازمان نظامی حزب توده, شوروی, فرقه دموکرات آذربایجانAfter the fall of Reza Shah in September 1941 and the creation of an open political space, many parties were formed in Iran. One of these parties was the Tudeh Party, which was formed in October 1941. It started its work in Iran with fascism, but the party tried to seize power in Iran by forming a military organization and infiltrating the army with the help of Soviet military forces stationed in Iran and the unrest and chaos in the country and at the discretion of the Soviets.The question of the present researcher is what was the role of the military organization of the Tudeh Party in the Democratic Party of Azerbaijan and what was its relationship with the Soviets and what was the purpose of this relationship?The hypothesis of the present study is that the military organization of the Tudeh Party, following the Soviet policies in Iran, tried to implement the Soviet policies in Iran with measures such as the uprising of the Democratic Party of Azerbaijan.Keywords: Tudeh Party, Tudeh party military organization, Soviet Union, Democratic sect of Azerbaijan
-
حزب دموکرات ایران (قوام)، از جمله احزابی بود که در پی سقوط حکومت رضاشاه در ایران تشکیل گردید. این حزب توسط نخست وزیر وقت ایران، احمد قوام، بوجود آمد. حزب دموکرات در ابتدا بواسطه حمایت قوام، گسترش فراوانی یافت ولی در ادامه، ستاره اقبال حزب رو به افول نهاد و در نهایت با عزل قوام از نخست وزیری، حزب دموکرات نیز منحل شد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که آیا حزب دموکرات ایران خصیصه های یک حزب نهادمند را دارا بوده است؟ این پژوهش با استفاده از نظریات هانتینگتون در باب نهادمندی، به بررسی شاخصه های نهادمندی حزب دموکرات ایران می پردازد. همچنین این پژوهش می کوشد با مطالعه حزب دموکرات، به بررسی علل ناکارآمدی احزاب در تاریخ معاصر ایران نیز بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهند که بر مبنای شاخصه های هانتینگتون، حزب دموکرات فاقد ویژگی های نهادمندی بوده است و اساسا در مورد علل ناپایداری احزاب در ایران، می توان به فقدان نهادمندی این تشکل ها استناد نمود. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. منابع مورد استفاده در پژوهش، شامل آثار کتابخانه ای، مجلات علمی و اسناد مراکز معتبر پژوهش تاریخ معاصر می باشند.
کلید واژگان: حزب دموکرات ایران, احمد قوام, حزب توده, فرقه دموکرات آذربایجان, ساموئل هانتینگتونThe Democratic Party of Iran (Qavam) was one of the parties formed after the fall of Reza Shah's government in Iran. The party was founded by the then Prime Minister of Iran, Ahmad Ghavam. The Democratic Party initially expanded greatly with the support of Qawam, but later, the fortune star of the party declined, and finally with the removal of Qavam from the post of Minister, the Democratic Party was dissolved. This study seeks to answer the question of whether the Democratic Party of Iran had the characteristics of an institutionalized party? This study examines the institutional characteristics of the Democratic Party of Iran using Huntington's theories on institutionalization. This study also tries to study the causes of party inefficiency in the contemporary history of Iran by studying the Democratic Party. The research findings show that according to Huntington's characteristics, the Democratic Party lacked institutional features, and mainly due to the instability of parties in Iran, one can cite the lack of institutionalization of these organizations. The method used in this research is descriptive-analytical. Resources used in the research include library works, scientific journals and documents of prestigious contemporary history research centers.
Keywords: Democratic Party of Iran, Ahmad Ghavam, Tudeh Party, Democratic Party of Azerbaijan, Samuel Huntington -
پژوهش حاضر در جستجوی فهم مفهوم انقلاب با تاکید به اندیشه های مارکسیست های ایرانی در دهه 40 و 50 شمسی و برآمدن انقلاب اسلامی است. هدف پژوهش بررسی مفهوم انقلاب در اندیشه مارکسیست های ایرانی است. پرسش تحقیق؛ مارکسیست های ایرانی براساس کدام بنیان های نظری به فهم مفهوم انقلاب مبادرت می کردند؟ فرضیه پژوهش حاضر این است که نیروهای مارکسیست ایرانی براساس نظام دانایی برآمده از اندیشه های مارکسیستی به فهم مفهوم انقلاب مباردت کرده اند. نتایج پژوهش حاضر که با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با خوانش منابع دست اول انجام شده به این نتیجه می رسد که از منظر جریان مارکسیست های ایرانی که اندیشه های خود را از سایر متفکران غربی وام گرفته بودند، مفهوم انقلاب به معنای دگرگون ساختن نظم سیاسی و استقرار نظم جدید فهم می شود. آنها دقیقا در چارچوب نظری و دستگاه اندیشه متفکران مارکسیست فکر می کردند و به دنبال پیاده سازی همان نظرگاه برای تغییر و تحولات در کشور ایران بودند. از نگاه مارکسیست های ایرانی، مفهوم انقلاب در گرو اندیشه های هراکلیت، مارکس و لنین صورت بندی می شود، فهم و درکی که در کلان روایت ماده خلاصه شده و تمام آن نیروی دگرگون کننده که نظم حاکم را دست خوش تغییرات بنیانی می کند در نظام دانایی مارکسیست های ایرانی، به ماده ختم می شود.
کلید واژگان: انقلاب, مارکسیست, هراکلیت, مارکس, چریک های فدایی خلق, حزب تودهThe current research is in search of understanding the concept of revolution by emphasizing the ideas of Iranian Marxists in the 40s and 50s and the emergence of the Islamic Revolution. The aim of the research is to investigate the concept of revolution in the thought of Iranian Marxists. research question; Based on which theoretical foundations did Iranian Marxists try to understand the concept of revolution? The hypothesis of the current research is that the Iranian Marxist forces have struggled to understand the concept of revolution based on the knowledge system derived from Marxist ideas. The results of the current research, which was carried out with a descriptive-analytical approach and by reading first-hand sources, come to the conclusion that from the perspective of the flow of Iranian Marxists who borrowed their ideas from other Western thinkers, the concept of revolution means transforming the political order and establishing the order. New is understood. They thought exactly in the theoretical framework and thought system of Marxist thinkers and sought to implement the same point of view for change and developments in Iran. From the point of view of Iranian Marxists, the concept of revolution depends on the ideas of Heraclitus, Marx and Lenin, the understanding that is summarized in the macro-narrative of matter and all that transformative force that causes the ruling order to undergo fundamental changes in the system of knowledge of Iranian Marxists, to matter ends
Keywords: Revolution, Marxist, Heraclitus, Marx, People's devoted guerrillas, Tudeh Party -
حزب توده ایران از نماینده های قابل اعتنای مارکسیسم در ایران بود. حزب توده را در مهر 1320 و با مشاوره ای نزدیک با سفارت شوروی، 27 نفر از اعضای گروه پنجاه و سه نفر تشکیل دادند. عوامل زیادی از جمله تشکیلات منسجم، سلسله مراتب مطیع و تزریق مداوم آگاهی های حزبی به اعضا و کادرها، بازوهای مطبوعاتی قدرتمند، سردمداری جنبش های کارگری، نفوذ در میان تحصیل کرده ها، شعارهای جذاب متناسب با وضع موجود و زندگی زیر چتر حمایتی شوروی در سال های اشغال ایران، موفقیت حزب توده را برای تاثیرگذاری بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران پشتیبانی می کرد. پشتیبانان اصلی حزب توده طبقه متوسط حقوق بگیر جامعه و همچنین طبقه کارگر شهری بودند. اگرچه حزب بر تمام اعضای طبقه متوسط به طور گسترده و چشمگیر نفوذ داشت، نفوذ آن در بین مهندسان، استادان دانشگاه و دانشجویان، روشنفکران، به ویژه نویسندگان، زنان دارای تحصیلات جدید و همچنین افسران ارتش، بسیار آشکار بود. با توجه به نفوذی که حزب توده در آغاز شکل گیری خود توانست در میان لایه های مختلف اجتماعی ایران پیدا کند این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که سرمایه اجتماعی چه نقشی در شکل گیری، گسترش و افول حزب توده داشته است.
کلید واژگان: حزب توده, سرمایه اجتماعی, ایران, کمونیسمThe Tudeh Party of Iran was one of the most prominent representatives of Marxism in Iran. The Tudeh Party was formed in October 1931, in close consultation with the Soviet embassy, by 27 members of the 53-member group. Many factors, including cohesive organization, obedient hierarchy, and the constant injection of party knowledge into members and cadres, powerful press arms, the leadership of labor movements, influence among the educated, and attractive slogans appropriate to the status quo, make the party successful to influence the political and social atmosphere of Iran. The main supporters of the Tudeh Party were the salaried middle class as well as the urban working class. Although the party wielded considerable influence over all members of the middle class, its influence was very evident among engineers, university professors and students, intellectuals, especially writers, newly educated women, as well as army officers. Given the influence that the Tudeh Party was able to find among the various social strata of Iran at the beginning of its formation, this study seeks to answer the question of what role social capital has played in the formation, expansion and decline of the Tudeh Party
Keywords: Tudeh Party, Social Capital, Iran, Communism -
جلال آل احمد به شهادت داستان ها، مقالات و رفتار سیاسی اش، همواره با مسایل ایران درگیر بوده و همراه با دلمشغولی مداوم نسبت به فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه ایران، «درد ایران» و دغدغه وضعیت حال و آینده ایرانیان داشته است. آل احمد زندگی پرتلاطم و اندیشه رو به تکامل و متحولی داشته که در آثار گوناگون وی نمود یافته است و با نگاهی تاریخی به سیر زندگی و آثارش قابل بررسی می باشد. او در محیط مذهبی متولد، در فضای مذهبی به بلوغ و در جوانی از مذهب گسست و به حزب مارکسیست توده پیوست. در ادامه راه به سوسیالیسم گرایش پیدا کرد و بعد عضو حزب نیروی سوم شد، چشمداشتی هم به جریان ملی دکتر مصدق داشت. ولی بعد از کودتای 28 مرداد 1332 در خود فرو رفت و به دنبال گمشده خود می گشت تا اینکه سرانجام با انتشار آثاری همچون «غرب زدگی»، «خسی در میقات» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» و پیوستن او به اندیشه کلیت اسلام و دفاع از خون شهیدان 15 خرداد 1342، نشان داد که راه نجات را یافت و از ماکسیسم و سوسیالیسم برای همیشه گسست. آل احمد تا هنگام مرگ از اسلام در برابر غرب گرایی رژیم شاه دفاع نمود، اگر چه بازگشت او به اسلام بیشتر از آن که جنبه مذهبی داشته باشد جنبه سیاسی داشت، او ریشه های فرهنگ و پیوند مردم ایران را در اسلام یافته بود.
کلید واژگان: جلال آل احمد, غرب زدگی, بازگشت به خویشتن, روشنفکری, حزب تودهAccording to his stories, articles and political behavior, Jalal Al-Ahmad has always been involved with Iranian issues and along with his constant concern for Iranian culture, politics, economy and society, he has had "Iranian pain" and concerns about the current and future situation of Iranians. Al-Ahmad had a turbulent life and an evolving and evolving thought that has been reflected in his various works and can be examined with a historical look at the course of his life and works. Born in a religious environment, he grew up in a religious environment and in his youth he left religion and joined the Tudeh Marxist Party. He later turned to socialism and later became a member of the Third Force Party, which had an eye on Dr. Mossadegh's national current. But after the coup d'etat of August 19, 1943, he sank into himself and sought his lost, until finally, with the publication of works such as "Westernization", "Khesi Dar Miqat" and "In the service and betrayal of intellectuals" and his joining the idea of the whole of Islam And defending the blood of the martyrs on June 6, 1963, showed that he found the way to salvation and broke away from maximism and socialism forever. Al-Ahmad defended Islam against the Shah's Westernization until his death. Although his return to Islam was more political than religious, he found the roots of Iranian culture and unity in Islam.
Keywords: Jalal Al-Ahmad, Westernization, Return to Self, Intellectuals, Tudeh Party -
احزاب سیاسی از یک سو رو در روی قدرت سیاسی و از سوی دیگر ریشه در اجتماعات انسانی و فعالیت در جامعه مدنی قرار می گیرند و به نسبت هر دو سمت، احزاب سیاسی واجد عللی برای تداوم یا عدم تداوم می باشند. احزاب چپ به عنوان بزرگ ترین و مستمرترین احزاب سیاسی در تاریخ معاصر ایران از این قاعده مستثنی نمی باشد. این پژوهش تلاش دارد تا به طور مقایسه ای به ریشه ها و علل تداوم مستمر احزاب چپ در دوره زمانی 1332 تا 1362 پرداخته و این مهم را از مسیر بررسی اسناد درون حزبی این احزاب انجام دهد. سوال اصلی این پژوهش بیان می دارد که از منظر جامعه شناسی سیاسی عمده علل تداوم احزاب چپ از 1332 تا 1362 چه بوده است؟ لذا این پژوهش با تکیه بر روش اسنادی در پی به آزمون گذاشتن فرضیه اصلی می باشد. فرضیه این پژوهش بیان می دارد که پایگاه اجتماعی سران احزاب چپ، فساد دربار، مبارزه با امپریالیسم و حمایت های اتحاد جماهیرشوروی در چارچوب نظام دوقطبی غیرمنعطف به عنوان علل و عوامل اصلی تداوم احزاب چپ در دوره فعالیت این تشکل ها در ایران به شمار می آید.
کلید واژگان: حزب توده, نظام سیاسی, پایگاه اجتماعی, دوقطبی غیرمنعطف, اتحاد جماهیرشورویPolitical parties are on the one hand political power and on the other are rooted in human societies and civil society activities, and in both respects, political parties have reasons for continuity or continuity. The left as the largest and most persistent political party in contemporary Iranian history is no exception. This research attempts to compare the origins and causes of the continuation of the Left parties in the period 1332 to 1362, and to do so through the examination of their parties' intra-party documents. The main question of this research is what are the main reasons for the continuation of the left parties from 1332 to 1362 from the perspective of political sociology? Therefore, this research seeks to test the main hypothesis based on the documentary method. The hypothesis of this study suggests that the social base of left-wing leaders, corruption of the court, the fight against imperialism and the support of the Soviet Union within the framework of a rigid bipolar system as the main causes and causes of the continuation of leftist parties in Iran during the period It counts.
Keywords: Tudeh Party, political system, Social status, Inflexible Bipolar World Order, Soviet Union -
آزادی نسبی اوایل دهه 40 فرصتی را برای بازسازی و فعالیت دوباره جنبش دانشجویی در ایران فراهم کرد. در این زمان جنبش دانشجویی به دلیل سرکوب سیاسی دهه 30، ناامیدی از روش های رفورمی و حاکم شدن مبارزات چریکی در برخی از کشورهای جهان سوم به سوی رادیکال شدن در حال حرکت بود. در این میان برخی از احزاب و گروه های سیاسی و اجتماعی مانند جبهه ملی، حزب توده، روحانیون سنتی و نهضت آزادی سعی کردند هویت های مشروع، برنامه دار و مقاومت را تعریف و دانشجویان را ترغیب به پذیرش اثربخش بودن اقدامات رفورمی بکنند. با این حال استفاده از پیشینه گذشته همراه با حفظ خطوط قرمز حکومت در عمل باعث نوعی سردرگمی در تعریف هویت توسط برخی از این گروه ها گردید. این مسئله که دانشجویان در دهه 40 چه واکنشی به هویت های مشروع، برنامه دار و مقاومت جبهه ملی، حزب توده، روحانیون سنتی و روشنفکران دینی داشتند، موضوعی است که این نوشتار به دنبال بررسی آن است. چارچوب نظری این نوشتار هویت «کاستلز» است. نتیجه تحقیق نشان می دهد انطباق نداشتن هویت های مشروع، برنامه دار و مقاومت جبهه ملی، حزب توده، روحانیون سنتی و نهضت آزادی با انتظارات دانشجویان سبب طرد و یا ارائه تفاسیر متفاوت از سوی آن ها گردید. روش به کاررفته در نوشتار تطبیقی است.
کلید واژگان: جنبش دانشجویی, جبهه ملی, حزب توده, روشنفکران دینی, سبک های هویتAfter the coup d'état of 1332, and the closure of the political space and the limitation of the activities of the student movement in Iran, relative freedom of the early 1340s provided an opportunity to rebuild and re-engage in the student movement in Iran. At this time, the student movement was moving toward radicalization due to the political repression of the 1330s, the frustration of the methods of reforming and ruling the guerrilla struggles in some Third World countries. Some political parties and political groups such as the National Front, the Tudeh Party, traditional clerics and religious intellectuals have tried to define legitimate, planned and resistance identities and encourage students to accept the effectiveness of reform efforts. The issue that the students in response to legitimate, planned and resistance identities of the National Front, the Tudeh Party, traditional clerics and religious intellectuals reacted to in the 1940s is what the paper is seeking to investigate. The authors of this article, using the Castells' theoretical framework, found that the non-conformance of legitimate, planned, and resilient identities with the expectations of students caused rejection or presentation of different interpretations by them. The method used in the comparative text is.
Keywords: Important vocabulary: student movement, national front, Tudeh party, traditional clerics -
حزب توده ایران که در ادامه حزب کمونیست و گفتمان چپ پس از مشروطه و در راستای انقلاب سوسیالیستی 1917 شوروی شکل گرفته بود بعد از سقوط رضاشاه تاسیس شد. این حزب که در طبقه بندی احزاب در طیف احزاب چپ قرار می گیرد خود را وابسته به افکار مارکسیستی می دانست که در تمام رخدادهای سیاسی از جمله: امتیاز نفت شمال، غائله آذربایجان، ملی شدن صنعت نفت و... جانب اتحاد شوروی را گرفت و اندیشه مارکسیسم-لنینیسم را بعنوان ایدئولوژی و مکتب سیاسی خود ترویج نمود. پس از کودتای 28 مرداد 1332 این حزب بطورکامل توسط رژیم پهلوی سرکوب و ناچار به مهاجرت از کشور شد. حزب توده که به دنبال یک مارکسیسم ایرانی بود با شروع انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و با حمایت از خط امام و مکتبی ها به تایید تمامی مواضع جمهوری اسلامی پرداخت، اما در سال 1362 با ایجاد سازمان مخفی و جاسوسی و فاش ساختن اسرار نظام به اتحاد جماهیر شوروی سرانجام توسط جمهوری اسلامی منحل اعلام شد. هدف این پژوهش بررسی مواضع حزب توده در قبال انقلاب اسلامی است، در این پژوهش ضمن بررسی مواضع حزب توده در قبال انقلاب اسلامی به دنبال تبیین این فرضیه هستیم که اصولا در جامعه ای که ریشه و فرهنگ آن با دین مبین اسلام گره خورده و انقلابی مستقل و مردمی در آن شکل گرفته اندیشه های مارکسیستی نمی تواند جایگاهی در آن داشته باشد ولو اینکه آن ایدئولوژی بخواهد خود را با نظام حاکم همسو کند.کلید واژگان: حزب توده, انقلاب اسلامی, مارکسیسم, لنینیسمTudeh party of Iran which continues the communist party and the left discourse after the constitution and in line with the Soviet Socialist Revolution of 1917 it was formed, founded after the fall of Reza Shah. This party, classified in the parties, placed in the left-wing spectrum knew himself depended to Marxist thoughts which is in all political events among them: The north petroleum points, the Azerbaijan republic, the nationalization of the oil industry and ... took the side of the Soviet Union and promoted the thought of Marxism-Leninism as an ideology and its political doctrine. After the August 28, 1332 coup this party was completely suppressed by the Pahlavi regime and had to emigrate from the country. The Tudeh party was looking for an Iranian Marxism with the start of the Islamic revolution, return to Iran and with the support of the Imam's line and the schools, to confirm all the positions of the Islamic republic, but in 1362 by creating secret and spy agency and revealing the secrets of the system to the Soviet Union finally dissolved announced by the Islamic republic. The purpose of this research is Check Tudeh party's positions in relation to the Islamic revolution of Iran, in this research while analyzing the positions of the Tudeh party towards the Islamic revolution we seek to explain this hypothesis basically in a society tied to its roots and culture with the religion of Islam and formed an independent and popular revolutionary in it Marxist ideas cannot have a place in it even if that ideology wants to reconcile itself with the ruling system.Keywords: Tudeh Party, Islamic Revolution, Marxism-Leninism
-
خط فکری روشنفکری در دهه 30 ایران، مانند اکثر نقاط دنیا، نوعی مبارزه با سرمایه داری آمریکایی است. بخش روشنفکری جریان چپ در دهه 30، به نوعی تحت تاثیر مبارزات جهانی است. اما جریان حزبی نگاهی به آن سوی مرزها دارد و فرامین و جزواتش را مستقیما از مسکو دریافت می کند. در دهه 50 جریانات حزب توده و مارکسیستی برای یافتن پایگاه اجتماعی دست به التقاط میان اسلام و مارکسیست زدند. آنها خود را در خانه های تیمی تجهیز می کردند و دست به ترورهای انقلابی و رفتارهایی مانند واقعه سیاهکل می زدند، اما بحران و غائله 14 اسفند و پس از آن فرار بنی صدر از ایران و تحولات مربوط به رد صلاحیت آنها در انتخابات، گروه های چپ را به خیابان کشاند. بررسی سیر تطورات این گروه ها، شباهت ها و تفاوت های منش و مشی فکری در این دو دهه هدف این مقاله است.کلید واژگان: حزب توده, مارکسیست, هویت, نهضت نفت, روشنفکری, جریان چپIntellectual orientation in Iran during 1330s AH, like other parts of the world, was a kind of struggle with American Capitalism. Intellectual part of leftist movement in 1330s AH was influenced by global struggles in one way or another. However, factional movement had an eye to the over the borders and received its orders and pamphlets directly from Moscow. In 1350s AH, the "Tudeh Party" and Marxist movements attempted to create an eclectic version of Marxism mixed with Islam. They mobilized themselves in cabal houses and committed revolutionary assassinations and events such as what happened in Siahkal. However, the crisis of Esfand 14th and Banisadr's escape from Iran and developments regarding their disqualification in elections moved leftist groups to the streets. This article is aimed at studying developments of these groups as well as their similarity and differences in their intellectual orientation and behavior during these two decades.Keywords: Tudeh party, Marxist, identity, Oil movement, intellectualism, leftist movement
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.