به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قبیله گرایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « قبیله گرایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حمزه صفوی، سید حسام الدین زمانی *
    هدف

     ساخت و نابودی «امر قبیله ای» در یمن، مولفه ای تعیین کننده در تحلیل روند تحولات این کشور است.هدف این پژوهش، پاسخ به این پرسش مهم است که ویژگی ها و مولفه های قومی و قبیله ای، چه نقشی در خیزش مردمی و تحولات انقلابی کشور یمن از سال 2011 تا 2022 داشته اند.

    روش

     این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.                                       

    یافته  ها:

     یکی از ویژگی های مهم و بنیادین فرهنگی و اجتماعی کشور یمن که در طول تاریخ، منشا تحولات سیاسی بوده است، عملکرد ساختارهای قومی و قبیله ای است. ساختارهایی که در طول تاریخ قبل و بعد از ورود اسلام به این کشور و از زمانی که این سرزمین در کنترل امپراتوری عثمانی و استعمار بریتانیایی بوده است تا دوره استقلال یمن شمالی و یمن جنوبی و همچنین وحدت دو یمن، از سال 1990 همواره حضور پررنگی در نظام سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی این کشور داشته اند. این مولفه در خیزش مردم یمن در سال 2011 نیز مولفه ای حیاتی در بازچینش فضای سیاسی این کشور و تحولات جاری بوده است. بعد از دوره طولانی همراهی رهبران قبایل در دستگاه دولتی علی عبدالله صالح که به تقویت ثروت و نفوذ برخی از شیوخ و تضعیف برخی پیوندهای آن ها با قبیله منجر شده بود، با آغاز درگیری های 2011، شاهد عملکرد چندوجهی و بازچینش نیروهای قبیله ای و درنتیجه تحول جایگاه قبایل هستیم.

    نتیجه  گیری:

     یافته های پژوهش نشان می دهد؛ در طول تحولات انقلابی یمن، جایگاه تعیین کنندگی سنتی قبایل، به مرور انسجام خود را از دست داده است و نقش آن ها در تعیین روند تحولات جاری در حال کاهش است.

    کلید واژگان: یمن, انقلاب 2011, قبیله گرایی, حوثی ها, انصارالله, ایتلاف سعودی}
    Hamzeh Safavi, Seyed Hesamoddin Zamani *
    Objective

     The creation and destruction of "tribal order" in Yemen is a decisive component in the analysis of the development process of this country. In this research, we answer the main question that what role did ethnic and tribal characteristics and components play in the popular uprising and revolutionary changes in Yemen from 2011 to 2022.

    Method

     The method of research is descriptive-analytical by using library and internet sources.

    Results

     One of the important and fundamental cultural and social features of Yemen, which has been the source of political developments throughout history, is the functioning of ethnic and tribal structures. This component in the Yemen popular uprising in 2011 has also been a vital component in rearranging the political framework of this country and current developments; After a long period of accompanying the tribal leaders in Ali Abdullah Saleh’s government, which led to the strengthening of the wealth and influence of some sheikhs and the weakening of some of their ties with the tribe, at the beginning of the crisis in 2011, we witnessed the multi-faceted performance and rearrangement of tribal forces. As a result, the position of tribes changed.

    Conclusion

     The research findings show; during the revolutionary developments in Yemen, the traditional determining position of the tribes has gradually lost its coherence and their role in determining the current developments is decreasing

    Keywords: Yemen, 2011 Revolution, Tribalism, Houthis, Ansarullah, Saudi Coalition}
  • محمد سلطانی نژاد*
    تمام تلاش هایی که تا کنون برای پایان دادن به بحران لیبی صورت پذیرفته است ناکام مانده اند و این کشور همچنان صحنه منازعه میان جنگ سالاران است. این مقاله با هدف تبیین فرآیند منازعه در لیبی و ترسیم چشم اندازهای گذار به صلح بر مبنای تحلیل روندهای موجود نگاشته شده است. بحث اصلی این است که بافت قبیله ای جامعه لیبی، سیاست های حکومت پیشین در مدیریت قبایل بر اساس حفظ و تعمیق اختلافات میان آن ها همزمان با ایجاد ایتلافی از قبایل وابسته به راس نظام سیاسی (معمر قذافی) در کنار منافع دولت های خارجی عوامل اصلی ادامه یافتن منازعه در این کشور هستند. هرچند کاهش شدت رقابت قدرت های منطقه ای و حرکت تدریجی دولت های اروپایی درگیر در نزاع به سمت ابتکارهای جمعی بخشی از موانع پیش روی مصالحه پایدار در لبیبی را کمرنگ می کند اما ضعف نهادهای ملی و ادامه هویت یابی جمعی بر محوریت وابستگی های قبیله ای نشان از آن دارد که بحران همچنان به قوت خود باقی خواهد بود و چشم اندازهای گذار به صلح در آینده نزدیک ضعیف است.
    کلید واژگان: بحران لیبی, قبیله گرایی, مداخله خارجی, صلح سازی}
    Mohammad Soltaninejad *
    All the efforts made to put an end to the Libyan crisis have failed and the country is still a scene for conflict among the warlords. This paper is written with the aim to explain the process of conflict in Libya and to depict the outlooks of transition to peace based on the existing trends. The main argument is that the tribal structure of the Libyan society, the policies of the previous government of Muammar Gaddafi in managing the tribes through a divide and rule mechanism together with building a coalition of the tribes loyal to the head of the state as well as the interests of the foreign countries involved in the conflict are the main reasons for continuation of the conflict in Libya. Although diminishing of the rivalries between the regional powers and the European countries readiness to accept collective initiates have weakened some of the barriers to transition to peace, the shattered national institutions and continuation of popular identification based on tribal loyalties point towards continuation of the crisis and demonstrate that the outlooks for peace in the near future are all but gloomy.
    Keywords: The Libya crisis, Tribalism, Foreign Intervention}
  • علی محمد هاشم زاده، محمدحسن دهقان

    قذافی حکومت خود را بر اساس یک حرکت نظامی به دست آورد و بعد از چهل سال با شروع اعتراض ها و ناآرامی ها از اواسط فوریه2011 حکومت خود را از دست داد. حرکت اعتراضی مردم لیبی در آغاز اعتراضی مسالمت‌آمیز از سوی خانواده 1200 زندانی مفقودشده بود. این حرکت مسالمت آمیز به‌شدت از سوی واحدهای امنیتی قذافی سرکوب شد. سپس امواج این حرکت اعتراضی به‌سرعت گسترش پیدا کرد و با سقوط شهرهای بزرگ و حساس نظیر بنغازی ، البیضا، مصراته زاویه در شرق و غرب کشور لیبی به جنگ داخلی کشیده شد. در این پژوهش به مسایل جامعه‌شناختی کشور لیبی از منظر نقش قبایل پرداخته خواهد شد. اهمیت قبایل ازآنجا ناشی می‌شود که کشور لیبی هنوز به شکل قبیلگی اداره می‌شد و قبیله عامل اصلی انسجام اجتماعی در این کشور است. سوال اصلی این تحقیق این است که عوامل موثر در تحولات سیاسی لیبی و سقوط قذافی با تاکید بر قبیله گرایی چیست؟ فرضیه اصلی این است که تحولات و تغییرات رخ‌داده در لیبی به علت دیکتاتوری و نظام استبدادی موجب شده است تا قبایل لیبی از حمایت خود از قذافی دست کشیده ولی به سبب اختلافات با یکدیگر نیز نتوانند نظام سیاسی دمکراتیک تشکیل دهند. روش استفاده‌شده در این مقاله توصیفی-تحلیلی و گردآوری با اسناد کتابخانه‌ای است.

    کلید واژگان: لیبی, استبداد, بیداری اسلامی, قبیله گرایی}
    Ali Mohammad Hashemzadeh, MohammadHasan Dehghan

    Gaddafi gained his government based on a military movement and lost his government after forty years with the beginning of protests and unrest in mid-February 2011. The protest movement of Libyan people started a peaceful protest by the families of 1200 missing prisoners. This peaceful movement was severely suppressed by Gaddafi's security units. Then the waves of this protest movement spread rapidly and with the fall of big and sensitive cities such as Benghazi, Al-Bayda, Misrata Zawiya in the east and west of Libya, it was dragged into civil war. In this research, the sociological issues of Libya will be discussed from the point of view of the role of tribes. The importance of tribes comes from the fact that the country of Libya was still governed by tribes and the tribe is the main factor of social cohesion in this country. The main question of this research is what are the effective factors in Libya's political developments and its downfall with an emphasis on tribalism? The main hypothesis is that the developments and changes that occurred in Libya due to the dictatorship and authoritarian system have caused the Libyan tribes to stop supporting Gaddafi, but due to differences with each other, they cannot form a democratic political system. The method used in this article is descriptive-analytical and compilation with library documents.

  • مجید عباسی، رضا عمویی

    یکی از ویژگی های مهم و بنیادین اجتماعی و سیاسی لیبی که در طول تاریخ منشا تحولات سیاسی بوده است و نمی شود آن را در تحولات سیاسی این کشور نادیده بگیریم، نقش و عملکرد ساختارهای قومی و قبیله ای است. ساختارهایی که در طول تاریخ و از زمانی که این سرزمین در کنترل امپراتوری عثمانی بود و در دوره استعمارگران بریتانیایی و ایتالیایی و در دوره پس از استقلال و تشکیل نظام سلطنتی و سپس از زمان کودتای قذافی تا سرنگونی آن در سال 2011 همواره حضور پررنگی در نظام سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی لیبی داشته و جامعه سیاسی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در این پژوهش به این پرسش اصلی پاسخ می دهیم که ویژگی ها و مولفه های قومی و قبیله ای چه نقشی در خیزش مردمی و تحولات انقلابی سال 2011 لیبی داشته اند؟ یافته های پژوهش نشان می دهند که ویژگی‎ قبیله‎گرایی، یکی از مشخصه‎های بارز و برجسته در مسایل جامعه شناختی مرتبط با لیبی است که در دوره‎های مختلف تاریخ سیاسی این کشور و به ویژه در دوره قذافی و با وجود تلاش هایی که او برای کنارگذاشتن این ساختار از جامعه لیبی داشت تداوم داشته و از دلایل تسریع کننده و سازمان دهنده به خیزش مردمی سال 2011 بوده است.

    کلید واژگان: اصلاحات سیاسی, خیزش مردمی, ساختارهای قومی, سقوط قذافی, قبیله گرایی}

    The popular uprisings of 2011 in the Arab countries of West Asia and North Africa, which led to political regimes change in Tunisia, Egypt, and then Yemen and Libya, could not be limited to purely political or economic factors in the view of many observers. Therefore, paying attention to the other dimensions and aspects of these developments can lead to results, which may have been less considered so far. In this context, ethnic characteristics and tribal factors are among the issues in the light of which, the 2011 revolutionary developments in some Arab countries can be analyzed from a different perspective.Accordingly, given the importance of ethnic-tribal issues in the political developments on the one hand and the outbreak of the 2011 protest uprisings in Libya as an important country in the Islamic world, the authors seek to analyze the issue of whether ethnic-tribal components played an effective role in the 2011 Libyan revolutionary developments. In other words, can the 2011 revolutionary developments in Libya have ethnic and tribal roots along with other factors and characteristics? In this case, if the answer is positive and the developments in Libya in 2011 can be considered to have sub-national and ethnic roots, the next question should explain why ethnic and tribal roots should essentially be considered as an influential factor along with other existing factors in the developments in Libya in 2011. To answer these questions, the role and function of ethnic-tribal characteristics and components, the context of tribalism, the political and social structure of Libya and its government's approach to tribes and their role in the 2011 popular uprising will be studied. 

    Methodology

    The research method of this research is descriptive-analytical. The authors have used library and documentary methods to collect information and data. Descriptive research has considered both applied and basic aspects; in the applied dimension, the results of this research are used in decision-making and policy-making, as well as planning. Knowing the scope of management and the change in variables is essential for decision-making and decision-making and policy-making would be impossible without any knowledge of the society, tendencies, characteristics, quality of variables as well as effective factors in the scope of management. Descriptive research is necessary to make us aware of these affairs. Descriptive research in its basic dimension leads to the discovery of facts and realities. This kind of research in the humanities leads to discovering scientific facts and obtaining a lot of general information by an inductive method.

    Discussion and Result

    One of the most important and fundamental social and political features of Libya, which has been historically the source of political developments, which cannot be ignored in the political developments of this country, is the role and function of ethnic and tribal structures. These structures have always deeply affected Libya’s political-social and even economic system throughout history, since the time that this territory was under the control of the Ottoman Empire, and also during the British and Italian colonial period, in the period after independence and the establishment of the monarchy and then since the Gaddafi’s coup and subsequently, its overthrow in 2011. An important aspect of the 2011 Libyan popular protests has been the existence of sub-national and tribal ethnic components and characteristics. This claim is made due to the significant presence of tribal leaders in these developments. The reason for the fact that Libya's revolutionary developments have been affected by ethnic and tribal features is due to two general characteristics of this country. On the one hand, the historical and geographical situation of Libya has been a major factor in the role of ethnic and tribal components in this country. On the other hand, despite its economic and social achievements, the policies and actions of the government during the rule of Colonel Gaddafi have been a factor in the continuation and revival of tribalism in Libya in the two decades leading up to the 2011 revolution.In this study, the authors tried to answer the main question that "what role did ethnic-tribal characteristics and components play in the popular uprising and the revolutionary developments in Libya in 2011?". To answer this question, the nature and characteristics of the Libyan popular uprising, the historical and geographical background of tribalism in the country, the new social structure of Libya, social policies and approaches of the Gaddafi government to tribes and ethnic groups in Libya and the function of Libyan tribes and ethnic groups in the 2011 popular uprising were studied. The findings showed that ethnic-tribal structures played an important role in the 2011 Libyan popular uprisings.

    Conclusion

    Tribalism is a prominent feature of sociological issues related to Libya. In different periods of Libya's political history, this feature has given a special shape to the developments in this country. Prior to independence, the ruling powers in Libya tried to contain and control this feature in the direction of their goals, even at the time of attaining independence, whether during the Libyan monarchy or under Gaddafi, the issue of tribalism has been always placed in the core of government’s agendas. The reason for the fact that this feature has so far maintained its importance in Libya's sociological issues is related to the country's historical, natural and political background, which was mentioned in this study. But the more important issue is how tribalism acts in Libya's political future, which needs to be addressed. Since this feature has always been a major factor in creating ethnic and social divisions in the country, if future governments in Libya do not pursue effective ethnic policies, given the continuation of old ethnic divisions and the creation of new ones, the country's political scene will be faced with instability and problems due to ethnic divisions as in the past.

    Keywords: Ethnic structures, Tribalism, popular uprising, political reform, social system}
  • احمد شکرچی، هیوا عمر*
    مسئله محوری تحقیق اثبات تجربی ضعف عملکرد حاکمیت قانون به عنوان یکی از ارکان اصلی دموکراسی و اینکه چگونه ساختارهای اجتماعی و سیاسی، حاکمیت قواعد رسمی در دادگاه ها در کردستان عراق را تحت تاثیر قرار داده است. برای بررسی این مسیله، بر صلح های عشایری انجام شده که توسط دیوان خانه های آغاها و دفترهای اجتماعی احزاب در شهر اربیل تمرکز شده است. در چارچوب نظری، با استفاده از مفاهیم هنجاری اجتماعی و قواعد قانونی در صدد اثبات نظری تاثیر هنجارها و قواعد قبیله ای و تاثیر آن بر حاکمیت قواعد قانونی است. برای تولید داده از رویکرد کیفی گراوند تتوری در تحقیقات اجتماعی، و با استفاده ار تکنیک مصاحبه عمیق با نخبگبان جامعه (سران عشایر و احزاب سیاسی، و قضات دادگستری و نخبگان دانشگاهی) مدل پارادایمی برآمده از داده ها برساخته شده است. این مدل شامل سه جزه اساسی است: 1 تاثیر علی ساختار اجتماعی قبیله ای بر نخبگان سیاسی و حکومتی؛ 2 شرایط زمینه ای که شامل سه نوع مکانیسم (استقلال دادگاه ها، صلح عشایری، کارآمدی نهادهای اجرایی) است که تاثیرات شرایط ساختار کنشگر را به پیامد می رسانند؛ 3 با فعال شدن این سه مکانیسم زمینه ای، حاکمیت قانون در کردستان محدود می شود. این صورت بندی سیاسی قبیله ای ناکارآمدی نهادی، صرفه نظر کردن احزاب حاکم از فعالیت های سران عشایر و محدود شدن استقلال دادگاه ها را بوجود آورده است، که این خود مصداق بارزی یر حاکیمت خارج از قانون یا مهارنشدهاست که نشانه ای بر فقدان یکی از ارکان اصلی دموکراسی است.
    کلید واژگان: قبیله گرایی, صلح عشایری, حاکمیت قانون, دموکراسی, ساختار قبیله ای حزب, کنترل حزبی نهادها}
    Ahmad Shekarchi, Hewa Omar *
    The central problem of the empirical demonstration is the weakness of the rule of law as one of the main pillars of democracy and how social and political structures have influenced the rule of law in the courts in Iraqi Kurdistan. To address this issue, tribal peace efforts have been focused on Agha Houses (Diwankhana) and party social offices in Erbil. In the theoretical framework, using social normative concepts and legal rules, it seeks to prove theoretically the influence of tribal norms and rules and its effect on the rule of legal rules. In this research to generating data, using the ground theory in social researches, and using the technique of in-depth interviews with community elites (tribal leaders and political parties, and judges of justice and academic elites), a paradigmatic model of data has been developed. This model consists of three basic points: 1- The effect of causal tribal social structure on political and governmental elites; 2- Field conditions, which include three types of mechanisms (independence of courts, tribal peace, efficiency of executive bodies) that affect the effects of structural-actor conditions; 3- With the activation of these three basic mechanisms, the rule of law in Kurdistan will be limited This political-tribal formation has created institutional inefficiency, the ruling parties ‘renunciation of tribal leaders’ activities, and the restriction of the independence of the courts, which is a clear example of illegal or uncontrolled rule, a sign of the lack of one of the main pillars of democracy.
    Keywords: Tribal Normal Structure, Tribal Relational Structure, Tribal Peace, Rule of law, Democracy, Political-Tribal Structure, Party State Structure}
  • عالیه شکربیگی*، فهد کمالوندی

    هدف این مقاله بررسی مردم نگارانه کیفیت مشارکت سیاسی - شیوه ها و الگوهای رای دهی در انتخابات- در استان ایلام است. چارچوب مفهومی مورد مطالعه مبتنی بر رویکردهای کنشی در جوامع ارگانیک و مکانیک دورکیم، گزل شافت وگمین شافت فردیناندو تونیس، متغیرهای الگویی پارسونز، قضایای جورج هومنز و برخی دیگر از این دسته از نظریه پردازان است. میدان مورد مطالعه، حوزه انتخاباتی شمالی در استان ایلام شامل شش شهرستان است. به همین منظور با 35 نفر از کسانی که تجربه زیسته در انتخابات داشتند (مطلعان کلیدی) مصاحبه شد. روش اجرای تحقیق مردم نگاری میدانی است و داده ها، از طریق فنون مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهدات میدانی گردآوری شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد با عنایت به در حال گذار بودن استان ایلام، کیفیت انتخابات با چالش های جدی از جمله قبیله گرایی و خرید و فروش آرا مواجه است. در نهایت مقوله های تنازع قبیله ای، بازتولید مناسبات ایلی، ته نشست های ایلی، اقتصاد انتخابات، فروشنده ها، قضیه موفقیت و عقلانیت انتخاباتی، از این پژوهش استخراج شد.

    کلید واژگان: بازتولید مناسبات ایلی, ته نشست های ایلی, خرید و فروش آرا, عقلانیت انتخاباتی, قبیله گرایی, قضیه موفقیت}
    Alieh Shekarbeigi *, Fahad Kamalvandi

    The aim of the present research is investigating quality of political cooperation, methods and procedures of voting In Ilam province in perspectives of citizens. Conceptual framework of the study is based on reactive procedures in organic and mechanic societies of Durkheim, Shaft and Gilman Shaft, Ferdinando Toni's, pattern variables of Parsons, George Homes theorems and some other rhetoricians. Research field is electing area of northern part in Ilam province that is including 6 cities, and we interviewed 35 cases that had experience of election. Research method was people- based and data were collected by semi- structural interview techniques and field observations. The findings of the present research indicated that regarding too instable conditions of Ilam province, election quality is faced with serious challenges such as: tribe dogmatic, exchanging votes and so on. Finally categories including: tribe challenges, retrieving tribe customs, tribe sediments, election economy, sellers, success and intellectuality of election were derived from this study.

    Keywords: Qualitative explanation, &quot, partnership&quot, tribalism, vote buying}
  • محسن محمدی
    افراط گرایی نوعی بنیادگرایی خشن است که از مهم ترین مسائل جریان شناسی دینی پاکستان شده و ابعاد امنیتی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی پیدا کرده است. این موضوع با رویکردهای گوناگون معرفتی- ایدئولوژیک یا سیاسی- اجتماعی بررسی گردیده است. در این مقاله، با توجه همزمان به این دو رویکرد، عواملی بررسی می گردد که سبب می شود گروه های اسلامی در پاکستان هویتی از جنس بنیادگرایی افراط گرا پیدا کنند. چارچوب نظری در این بررسی، نظریه ی سازه انگاری است که به عوامل هویتی با رویکرد اجتماعی توجه ویژه دارد. عوامل موثر بر هویت از نگاه سازه انگاران عبارت است از: فرهنگ و ارزش ها، هنجارها و قواعد رفتاری، عقاید و باورها، کنش متقابل بین الاذهانی (نمادین). در تحلیل بنیادگرایی در پاکستان، هر یک از این عوامل دخیل اند. فرهنگ قبیله ای، از مهم ترین عناصر فرهنگی پاکستان در زمینه ی بنیادگرایی افراطی به شمار می رود. ایدئولوژی گذشته گرا و تاسیس خلافت، از مهم ترین افکار و ایدئولوژی بنیادگرایان افراط گرا در پاکستان است. ضعف ظرفیت سازشی، خشونت گرایی، ضعف فرهنگ گفت وگو و نبود تساهل در تعامل با دیگران، در بنیادگرایان افراطی در پاکستان وجود دارد. در پایان نیز در بررسی کنش متقابل نمادین براساس رابطه ی کنشگر- ساختار، به تعامل نیروهای بنیادگرا با ارتش، دولت و همچنین قدرت های خارجی پرداخته می شود. این تعامل در قالب امنیت سخت افزارانه و نرم افزارانه تحلیل می گردد.

    کلید واژگان: هویت, بنیادگرایی, افراط گرایی, ایدئولوژی, امنیت, خشونت, قبیله گرایی}
    Mohsen Mohammadi
    Extremism is a kind of violent fundamentalism, which has become one of the most important issues in Pakistani religious studies and has found security dimensions at national, regional and international levels. This issue has been examined with various epistemological-ideological or socio-political approaches. In this article, with simultaneous attention to these two approaches, factors are being investigated witch cause Islamic groups in Pakistan to find an extremist fundamentalist identity. The theoretical framework in this study is a constructivist theory that has particular attention to identity factors with a social approach. The factors influencing identity from the viewpoint of the constructivists are: culture and values, norms and rules of behavior, opinions and beliefs, interactive interaction of symbols (symbolic). In fundamentalist analysis in Pakistan, each of these factors is involved. Tribal culture is one of the most important cultural elements of Pakistan in terms of extremist fundamentalism. The past ideology and the establishment of the caliphate is one of the most important thoughts and ideologies of extremist fundamentalists in Pakistan. The weakness of reconciliation capacity, violence, lack of dialogue culture and lack of tolerance in engaging with others exist in extremist fundamentalists in Pakistan. In the end, in the examination of the symbolic interaction, based on the structure-activist relationship, the interaction of fundamentalist forces with the military, the state, and foreign powers is also addressed. This interaction is analyzed in the form of hardware and software security.
    Keywords: Identity, Fundamentalism, Extremism, Ideology, Security, Violence, Tribalism}
  • رضا خلیلی
    با اینکه واقعیت‏های ژئوپلیتیک و ملاحظات امنیتی همواره نقش اساسی در تعیین رفتارهای سیاسی و تصمیمات استراتژیک عربستان داشته‏اند، اما سیاستمداران سعودی در سال‏های اخیر رفتارهایی بروز داده‏اند که بیش از آنکه ناشی از این مبانی باشد، متاثر از هنجارهای فرهنگی و مولفه های هویتی شکل‏دهنده به تصمیمات سیاسی و استراتژیک یا به عبارت دیگر «فرهنگ استراتژیک» آن‏ها بوده است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله تلاش می‏شود تصویری از فرهنگ استراتژیک عربستان سعودی ارائه شود. پرسش اصلی این است که عوامل، مبانی و عناصر شکل‏دهنده به فرهنگ استراتژیک عربستان کدامند و چه تاثیری بر رفتار استراتژیک این کشور داشته‏اند؟ در پاسخ به این پرسش، ابتدا چارچوبی نظری از فرهنگ استراتژیک ارائه می‏شود و سپس بر اساس آن، به شناسایی عوامل محیطی و عناصر و مولفه های سازنده فرهنگ استراتژیک عربستان سعودی پرداخته می‏شود تا در نهایت تاثیر آنها بر رفتار استراتژیک این کشور مشخص شود.
    کلید واژگان: فرهنگ استراتژیک, عربستان سعودی, وهابیت, سنت گرایی, قبیله گرایی}
    Reza Khalili
    Although the geopolitical and security concerns have a great importance to diplomatic action and strategic decision making, the Saudi politicians have recently acted in a way that mare than these concerns, it is their cultural norms and identity that affects those decisions and this shapes their strategic culture. Given the importance of the said fact, the paper attempts to provide a clear picture of the Saudis strategic culture and in this way the main question is that what those elements and their influences are in this strategic culture. To answer these questions first a theoretical framework is offered to explain the strategic culture and then the elements and foundation of the Saudi strategic culture are identified and finally their influence on this culture will be discussed.
    Keywords: strategic culture, Saudi Arabia, Wahhabism, Traditionalism, Tribalism}
  • عنایت الله یزدانی*، مصطفی قاسمی
    با شروع بیداری اسلامی در تونس، کشورهای مستعد بحران نظیر لیبی نیز با روند بیداری مواجه شدند. بعد از 9 ماه جنگ و درگیری بین نیروهای قذافی و انقلابیون، در مرداد سال 1390 انقلابیون پیروز شدند. بعد از پیروزی، مرحله ی جدیدی در حیات سیاسی و اجتماعی این کشور آغاز شد. البته در این کشور نه تنها یک دولت قدرتمند و مردمی شکل نگرفت؛ بلکه تا تشکیل دولت وفاق ملی، دو دولت، دو پارلمان، دو نخست وزیر و دو کابینه حضور داشتند با توجه به توصیف وضعیت لیبی و دخالت عوامل متعدد، این کشور را می توان به عنوان یک دولت ورشکسته به شمار آورد. بر همین اساس سوال این مقاله این است که لیبی بعد از انقلاب در چه شرایطی با پدیده ورشکستگی روبه رو شده است؟ در پاسخ به این سوال بحث اصلی این است که گرایشات قبایلی، نبود ساختارهای نظامی و اقتصادی، فقدان فرهنگ دموکراتیک، جامعه مدنی و مداخلات خارجی باعث شده وضعیت به سمت یک دولت ورشکسته پیش رود. یافته های مقاله نیز نشان از شکل گیری نوعی دولت ورشکسته دارد که موجب رشد ناهنجاری ها و نابسامانی های سیاسی و اجتماعی در این کشور گردیده است.
    کلید واژگان: لیبی, انقلاب لیبی, دولت ورشکسته, خشونت, قبیله گرایی}
    Enayatollah Yazdani *, Mostafa Qasemi
    Purpose
    The aim of the present paper is to examin the features and characteristics of a failed state with emphasis on the failed state in Libya. The paper seeks to answer the following questions: "Under what conditions does a state end in failure? And what are the criteria of a failed state?" With regard to the situation in Libya after Gaddafi and the Libyan scene involved in multiple matters, the country can be regarded as a failed state.
    With the beginning of the Islamic awakening in Tunisia, crisis-prone countries such as Libya faced the awakening of the Muslims. In Libya, after 9 months of conflict between Gaddafi forces and the revolutionaries, the anti-government forces finally gained victory in August of 2011. Following the victory of the Libyan revolutionaries, a new stage began in the socio-political life of the country.
    At first, it seemed that the process of nation-state building in the country would be taken slowly and with slight ups and downs. However, despite such hope and earlier efforts, after the collapse of the Gaddafi government, not only a powerful state did not take the stage in Libya, two governments, two parliaments, two prime ministers and two ministers entered the scence. During these years, Libya has been torn in fighting between two groups, one of which claimed that they are the genuine revolutionary forces and the other claimed that they have been trying to restore the country to the path of revolution.
    In the true sense of the word, there is still no government in Libya, and the governments established after the revolution in this country have inherited the inefficiency of Gaddafi's failed state, and are now proceeding along the path of state failure. Considering the situation in post-Gaddafi Libya and many other factors, this country could be regarded as a failed state. Libya is now a country with a government so weak that is unable to provide even its own security.
    Design/Methodology/Approach: This paper is formed and based on the failed states theory, using the destructive method for exploring failed state indexes in order to examine the failed state in Libya in the post-Gaddafi era.
    Findings: The new achievement of this paper lies within the situation that when there is no ability to perform functions such as security, welfare, civil society, democracy and legitimacy, the government is in a state of bankruptcy and one is faced with a phenomenon known as a failed state. The situation in Libya is an example of such a state. Tribal tendencies, regionalism, weakness of state institutions, and insufficiencies in various areas such as proper military structure, consensus among the elites and the state, democratic culture and civil society, elites, religious scholars and leaders, control over lands, infrastructure for economic, and foreign intervention are all signs of a failed state in the country.
    Originality/Value: The failed state is a political body that has disintegrated to a point where basic conditions and responsibilities of a sovereign government no longer function properly. Loss of control, instability, inability to provide public services and interact with other states are the main characteristics of a failed state which is the case of Libya.
    Keywords: Failed state, Libya, Libyan Revolution, tribal structure, violence}
  • حسین دهشیار
    انتخابات شوراهای استانی (31 ژانویه 2009) مرحله ای مهم در حیات سیاسی عراق پس از صدام به شمار می آید. این انتخابات اگرچه آزادانه و به صورت دموکراتیک انجام شد، آرا براساس الگوهای سنتی و ملاحظات قومی قبیله ای و مذهبی جهت یافت. همین امر پارادوکس دموکراسی در عراق امروز را می سازد؛ زیرا بسیاری از اقدامات خشونت آمیز در سالهای اخیر نیز برپایه همین الگوهای سنتی و ملاحظات قومی قبیله ای و مذهبی شکل گرفته است. به نظر نویسنده، از زمانی که بحث سهم اقوام و طوایف از قدرت مطرح شده است، مرحله«سیاست ورزی» جایگزین «مرحله شورش» شده است که بایستی آن را تحولی مثبت تلقی کرد.
    کلید واژگان: جامعه عراق, انتخابات, فرهنگ سیاسی, قبیله گرایی, سنگوارگی ارزشی, پارادوکس دموکراتیک}
    Hossein Daheshiar
    Provincial Councils Elections on January 31, 2009 heralded an important stage in Iraq's political life after Saddam Hussein. The elections although were held freely and democratically, votes were cast according to traditional patterns and ethnic-tribal and religious considerations. This very fact reveals the paradox of democracy in today's Iraq, because most of violent actions in recent years were undertaken based on such traditional patterns and ethnic-tribal and religious factors. According to the author, from the time when the issue of tribe's shares in power came up, the phase of politicking has replaced the phase of insurgence, which should be regarded as a positive development.
    Keywords: Iraqi Society, Elections, Political Culture, Tribalism, Value Fossilization, Democratic Paradox}
  • روح الله بهرامی

    با ظهور اسلام، زبان عربی به عنوان زبان دین و سیاست، به زبان علمی و تمدن اسلامی تبدیل شد.فتح ایران به وسیله ی مسلمانان، موجب شد که اغلب ایرانیان، اسلام و زبان عربی را به عنوان دین و زبان جدید و بخشی از هویت نوین خود پذیرفته و در تدوین و توسعه ی زبان عربی و گسترش دین اسلام نقش موثری ایفا نمایند.ایرانیان تازه مسلمان، به خوبی، بین هویت اسلامی و ایرانی خود پیوند برقرار کرده و با زبان جهانی اسلام و تمدن اسلامی به نگارش تاریخ روی آوردند.انتقال ویژگی های هویتی ایرانیان، تنها از طریق نوشتن تاریخ میسر بود و برای آنکه مخاطبان سراسر قلمرو جهان اسلام از مرزهای چین تا کوه های پیرنه در فرانسه با آن آشنا شوند، مورخان ایرانی ناگزیر به استفاده از زبان و ادبیات عرب بودند، و همین انعکاس حضور تاریخی و نمایش تجربیات و توان فکری و معنوی، آن چیزی است که ما به عنوان ضرورت تلاش و کوشش برای انتقال تاریخ ملی از طریق زبان عربی مورد بحث قرار می دهیم.

    کلید واژگان: هویت, هویت تاریخی, تاریخ نگاری, تاریخ ملی, هویت ایرانی, عربی سازی, قبیله گرایی}
    Rohullah Bahrami

    With the emergence of Islam, Arabic language form the official and religious language turned into the scientific language and that of Islamic civilization. The conquer of Iran by the Muslims encouraged most of the Iranians to accept Islam and Arabic language as the language of their religion and a part of their new identity and therefore played a significant role in the spread of Arabic language and religion of Islam. The Iranian Muslims who had just embraced Islam established a good relationship between their Islamic and Iranian identities and tried to write their history in an international language which was the language of the Islamic civilization as well. The Iranian writers had to write in Arabic in order to transfer the characteristics of the Iranian identity. This subject is what we are going to discuss in the present paper.

    Keywords: Identity, Historical identity, Historiography, National history, Iranian identity, Arabization, Tribalism}
  • رهیافت نظری تحلیل رقابت سیاسی و وفاق اجتماعی در ایران
    داوود میرمحمدی
    این مقاله با قبول اصل رقابت به عنوان یکی از شاخص ای نظام مردم سالار، آراء افرادی را مورد بررسی قرار می دهد که عقیده دارند به دلیل فقدان چارچوب و اصول رقابت، فقدان نهادهای مدنی، ضعف در فرایند جامعه پذیری سیاسی، نابرابری های اجتماعی و اقتصادی و تکثر قومی و مطالبات نهفته در جامعه ایران، این احتمال وجود دارد که رقابت سیاسی وجه غیر مسالمت آمیز ی به خود گیرد و موجب بروز تنش های سیاسی و گروهی و آسیب پذیری وفاق اجتماعی شود. راهبردهایی که جهت پیشگیری از بحران های سیاسی احتمالی ناشی از رقابت های سیاسی غیر مسالمت جویانه پیشنهاد شده است عبارتند از1- ازشناسی سه حوزه: منافع عام و ملی، مصالح شرعی و دینی، منافع، مصالح و علایق فردی، شخصی، خانوادگی و گروهی 2- تعیین خطوط قرمز و مرزهای نمادین اجتماعی ملی به صورت شفاف 3- بازشناسی حوزه های رقابت و تبیین مرزهای نمادین، سیاسی کشور و طراحی مکانیزم های اجرایی رقابت 4- گسترش فرهنگ مشارکتی 5- تدوین چارچوب مناسب برای تحقیق فراشدهای رقابتی
    کلید واژگان: تعارض اجتماعی, تکثرگرایی, جامعه پذیری سیاسی, رقابت سیاسی, عدالت اجتماعی, فرهنگ ساسی, قبیله گرایی, نهادهاس مدنی, وفاق اجتماعی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال