به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Political Islam » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Political Islam» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد محمودی کیا*
    درخصوص نسبت میان اسلام و دموکراسی در بیان دیگر از جمهوریت و اسلامیت از دیرباز، مناقشات نظری فراوان و پردامنه ای میان اندیشمندان ایرانی وجود داشته است. در این پژوهش با عنایت به جایگاه محوری امام خمینی در گفتمان حاکم، بر آن شدیم تا به بررسی قرائت و روایت پژوهشگران ایرانی از اندیشه امام خمینی بپردازیم؛ تا اولا مشخص شود درخصوص نسبت جمهوریت و اسلامیت در اندیشه امام خمینی چه روایت هایی وجود دارد و ثانیا وزن این دسته بندی ها به چه صورت است و کدام روایت، روایت غالب را شکل می بخشد. براین اساس، محقق با بهره گیری از روش تحلیل اسنادی از یافته های پژوهش های فارسی زبان داخل، سعی در ارائه پاسخی به پرسش های مطروحه دارد. یافته پژوهشی حکایت از آن دارد که در خصوص این نسبت، شاهد چهارگونه از روایت هستیم؛ پژوهش هایی که وجه ابزاری برای جمهوریت در اندیشه امام قائل هستند؛ پژوهش هایی که آن را دارای اصالت و جزئی از امهات اندیشه وی برمی شمارند؛ پژوهش هایی که پذیرش جمهوریت را بنا بر اقتضائات زمانی و اصل اجتناب ناپذیری می دانند و پژوهش هایی که بر وجه قانونیت اندیشه جمهوری در فهم اندیشه امام تاکید دارند. با این حال، وجه دوم، وجه غالب را تشکیل می دهد؛ لذا به نظر می رسد ادراک جامعه علمی کشور از اندیشه امام خمینی، بر اصالت اندیشه جمهوری در نظم اندیشگی ایشان تاکید دارد و این که بین اسلامیت و جمهوریت تعارض ذاتی وجود ندارد، بلکه صرفا باید هر یک را در موضع خود نشاند و از همان منظر به آن تحلیل گذارد.
    کلید واژگان: امام خمینی, جمهوریت, اسلامیت, روایت پژوهی, اندیشه سیاسی}
    There have been longstanding theoretical differences among Iranian thinkers regarding the relationship between Islam and democracy or republicanism and Islamism. Given Imam Khomeini’s pivotal role in the dominant discourse, this research is an attempt to study the reading and narratives of Iranian researchers of Imam Khomeini’s thought.  In the first place, this will help us find out what narratives are there about the relationship between republicanism and Islamism in Imam Khomeini’s thought; and, secondly it will be useful in finding out the weight of these narratives, which will show which narrative is the dominant one. Employing documental method in studying the findings of the works of Persian researchers inside Iran, attempts have been made to provide answer to the research questions. The findings of this research indicate that there are four narratives about this relationship: The researches arguing that Imam Khomeini had an instrumental approach to republicanism; the researches arguing that Imam’s approach to republicanism was an important and original part of his thought; the researches arguing that Imam’s approach to republicanism was based on the imperatives of time and was an inevitable principle; and the researches that lay emphasis on the legality of the idea of republicanism in Imam’s thought. However, the second approach is the dominant one. Hence, it seems that the understanding of the academic community of Imam’s thought is that of originality of the idea of republicanism in Imam’s thought. Moreover, according to this, there is no essential contradiction between republicanism and Islamism, rather each should take its proper place and analyzed from the same perspective.
    Keywords: Imam Khomeini, Republic, Islam, Political Islam, Political Thought}
  • حسین مهربانی فر*، کاظم موذن

    هدف این مقاله مطالعه مقایسه ای خوانش های مختلف شخصیت های فکری-سیاسی پس از انقلاب اسلامی به مساله اسلام رحمانی از رهگذر کشف و صورت بندی مضامین اسلام رحمانی در اندیشه ایشان است.در این پژوهش سخنان 6 شخصیت فکری-سیاسی (دکتر حسن روحانی،حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی،حجت الاسلام سید محمد خاتمی،دکتر محسن کدیور،آیت الله جوادی آملی و آیت الله خامنه ای) در زمینه اسلام رحمانی به عنوان شخصیت های فکری-سیاسی که بیش از سایرین به این مساله پرداخته اند،به روش تحلیل مضمون، مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت.در نهایت مضامین محوری این سخنان استخراج و مقایسه شد.مطالعه دیدگاه ایشان حکایت از دو قرائت از اسلام سیاسی است که یکی با پررنگ کردن سویه های لیبرالیستی امکان سازش آن با مفاهیم غربی را میسر ساخته و دیگری با توجه بر تفاوت ذاتی و جوهری مفاهیم اسلامی با مفاهیم مدرن و اصالت بخشی به معارف حقیقی اسلام بر مواجهه عقلانی با دشمنان تاکید می کند.آن چه عمدتا در طرح التزام به اسلام سیاسی مطرح می شود نوعی دوگان سازی از سوی طرفداران اسلام رحمانی است که یک سوی آن اسلام رحمانی و سوی مخالفش، قرائت های افراطی ازاسلام است.حال آن که آیت الله خامنه ای و آیت الله جوادی آملی رویکرد سومی را پیش می کشند که همچون خوانش امام خمینی ره از اسلام سیاسی، بر مبانی توحیدی در برابر مبانی اومانیستی و لیبرالیستی اسلام رحمانی تاکید می کند.

    کلید واژگان: اسلام رحمانی, اسلام سیاسی, متفکرین, سیاستمداران, مضمون}
    Hossein Mehrabanifar *, Kazem Moazen

    The purpose of this essay is to compare the different readings on the Islam Rahmani through the discovering and formulation of Islam Rahmani themes in the thought of the intellectuals and politicians after Islamic Revolution . In this study the speeches of 6 intellectuals and politicians ( Dr. Hassan Rouhani, Hojatolislam Hashemi Rafsanjani, Hojatolislam Sayyed Mohammad Khatami, Dr. Mohsen Kadivar, Ayatollah Javadi Amoli and Iran’s supreme leader ; Ayatollah Khamenei ) on Islam Rahmani, studied and analyzed by thematic analysis method and finally the central themes of these speeches have been found and compared to each other . The study of these readings indicates that , while there is a similarity in a quasi-critical approach towards the West, we confront to two readings and interpretations of political Islam; one highlights liberal aspects and makes it possible to reconcile Islam with Western concepts and the other emphasizes the rational and intelligent confrontation with the enemies, considering the inherent and essential differences between Islamic concepts and modern concepts and the originality of the true teachings of Islam . What is mainly proposed in the proposal of commitment to political Islam is a kind of dualism by the supporters of Islam Rahmani, one side of which is Islam Rahmani and the opposite side is takfiri and violent readings of Islam . However, Ayatollah Khamenei and Ayatollah Javadi Amoli advance a third approach, which, like Imam Khomeini's reading of political Islam, looks at modernity from the tradition, and while emphasizing rationality and negation of any kind of violence, emphasizes on the monotheism foundations of this approach against the humanistic and liberal foundations of Islam Rahmani .

    Keywords: Islam Rahmani, Political Islam, the intellectuals, the politicians, theme}
  • یوسف خان محمدی*

    چرایی و چگونگی برآمدن و بالیدن اسلام سیاسی در ایران، استقرار اولین حکومت اسلامی و استمرار آن پس از حدود پنج دهه، همچنان مدنظر بسیاری از پژوهشگران و علاقمندان سیاست است. با توجه به این مساله، هدف پژوهش، شناسایی رویدادها و روندهای موثر بر شکل گیری اسلام سیاسی در دوره پهلوی اول و دوم است. پژوهش در پی جواب به این سوال است که چگونه اسلام باوجود سرکوب شدید در دوره پهلوی ها توانست به قدرت سیاسی دست یابد و علل و عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی چه بود. در این مقاله با بهره گیری از روش روندپژوهی و با کاوش رویدادها، مهمترین روندهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی 1357، استخراج شد. یافته ها نشان داد "ستیزه گری پهلوی ها با دین و مناسک دینی"، "مداخله گری امریکا و وابستگی شاه"، "تغییرات جمعیتی از روستایی به شهری"، "تحولات فناوری ارتباطاتی و سبک زندگی"، "غلبه دین گرایی بر ملی گرایی باستانگرای شاهی، لیبرالیسم غربی و کمونیسم شرقی"، و در نهایت "همراهی مردم با گزینه جایگزین ولایت فقیه" ، روندهایی بودند که به انقلاب اسلامی منتج شد.

    کلید واژگان: اسلام سیاس, دوره پهلوی, امام خمینی, روندپژوهی}
    Yousef Khan Mohammadi*

    Why and how the rise and rise of political Islam in Iran, the establishment of the first Islamic government and its continuation after about five decades, are still considered by many researchers and political enthusiasts. Considering this issue, the aim of the research is to identify the events and trends affecting the formation of political Islam in the first and second Pahlavi period. The research seeks to answer the question of how Islam was able to achieve political power despite severe repression during the Pahlavi period and what were the causes and effective factors in the victory of the Islamic Revolution. In this article, the most important trends leading to the victory of the Islamic Revolution of 1357 were extracted by using the trend research method and by exploring the events.The findings showed "the hostility of the Pahlavis with religion and religious rituals", "American intervention and Shah's dependence", "demographic changes from rural to urban", "developments in communication technology and lifestyle", "the victory of religiosity over royalist archaic nationalism, western liberalism and Eastern Communism", and finally "the people's support with the alternative option of Velayat al-Faqih", were the trends that led to the Islamic Revolution.

    Keywords: political Islam, Pahlavi period, Imam Khomeini, Trend research}
  • مجتبی جاذبی*، مهدی مشکی

    هدف پژوهش حاضر بررسی چیستی، ابعاد و استلزامات حصول علت نظام سیاسی پیشرفته است. مسیله این پژوهش بررسی چیستی و انواع غایت در نظام سیاسی پیشرفته است. روش به کار رفته از نوع توصیفی تحلیلی بوده و نتایج پژوهش نشان می دهد که بر خلاف نظام های سیاسی توسعه یافته که صرفا غایات مادی و متوسط را به رسمیت شناخته و دنبال می کنند، غایات نظام سیاسی پیشرفته بر دو قسم غایت نهایی و غایات متوسط هستند. غایت نهایی این نظام، قرب الهی بوده و غایات متوسط نیازهای پنجگانه عادی انسان هستند که 5 نهاد حکومت، اقتصاد، خانواده، آموزش و پرورش و مذهب یا حقوق متکفل تامین آنها هستند. این تحقیق با استفاده از روش اسنادی در سطح تحلیلی به شناسایی علت غایی نظام سیاسی پیشرفته اسلامی و تمایز آن از علت غایی نظام های سیاسی توسعه یافته غربی و ذکر پاره ای از سطوح و الزامات حصول غایت در نظام سیاسی پیشرفته اسلامی می پردازد.

    کلید واژگان: پیشرفت سیاسی, توسعه سیاسی, نظام سیاسی, علت غائی, اسلام سیاسی}

    The purpose of the current research is to investigate the what, dimensions and requirements as the cause for an advanced political system to be achieved. The problem of this research is the investigation of the what and types of goals for an advanced political system. The method used here is a descriptive-analytical one, and the results of the research show that, unlike developed political systems that only focus on and follow material and medium goals, the goals of an advanced political system are of two types: final goals and intermediate goals. The ultimate goal of this system is nearness to God and the intermediate goals are the five normal human needs, which are the five institutions of government, economy, family, education and religion or rights. This research, using the documentary method at the analytical level, identifies the ultimate cause of an advanced Islamic political system and differentiates it from the ultimate goal of the developed western political systems and mentions some of the levels and requirements for achieving the goal in an advanced Islamic political system

    Keywords: Political Progress, Political Development, Political System, Ultimate Goal, Political Islam}
  • محمد صدرا*
    قیام 1920 عراق مهم ترین حادثه تاریخی، سیاسی و اجتماعی عراق کنونی در ورود به عصر جدید می باشد. این قیام در دو طیف تحلیلی مورد بررسی و فهم قرار گرفته است. بخشی از تحلیل ها ذیل مفهوم سکولاریسم این قیام را یک خیزش ملی و سکولار معرفی نموده اند. بخش دیگر تحلیل هابا استفاده از مفهوم اسلام سیاسی تحلیلی دینی و اسلامی از این قیام ارایه داده اند. در این نوشته سعی شده تا با بازخوانی زمینه گرایانه مفاهیم ناسیونالیسم، سکولاریسم، اسلام سیاسی و مفاهیم مرتبط، ناکارآمدی این گفتمان ها در تحلیل و فهم حوادثی مانند قیام 1920 عراق نشان داده شود.از زاویه چنین نگاهی، تصویر بازنموده در قالب این تحلیل ها از قیام 1920 عراق به همین سبب نه سکولار و نه ذیل مفهوم اسلام سیاسی قابل فهم و تفسیر و تحلیل می باشد. حتی آنچنان که برخی تلاش دارند که آن را ذیل مفهوم ناهمسازه ناسیونالیسم اسلامی بگنجانند، نیز دچار نوعی سردرگمی در فهم آن شده اند. این قیام به خوبی ناکارآمدی این مفاهیم را در فهم پدیده های سیاسی اجتماعی جهان اسلام نشان می دهد. در همین راستا تلاش شده تا اهمیت قیام 1920 عراق در شالوده و ساختار شکنی از مفاهیم و پارادایم مسلط در حوزه سیاسی نشان داده شود. همچنین توان و پتانسیل این قیام در ایجاد الگوهای جدید سیاست ورزی و حکمرانی در مرز جغرافیایی بین مفاهیم و دوگانه هایی همچون سکولاریسم و تیوکراسی را پر رنگ گردد.
    کلید واژگان: قیام 1920, عراق, ناسیونالیسم عربی, سکولاریسم, اسلام سیاسی}
    Muhammad Sadra *
    The uprising of 1920 in Iraq is the most important historical, political and social event of current Iraq in entering the new era. Some of the analyzes under the concept of secularism have introduced this uprising as a national and secular uprising. Another part of the analysis has presented a religious and Islamic analysis of this uprising using the concept of political Islam. In this article, an attempt has been made to show the ineffectiveness of these discourses in analyzing and understanding events such as the 1920 Iraqi uprising by contextualizing the concepts of nationalism, secularism, political Islam and related concepts. From this point of view, the image presented in the form of these analyzes of the 1920 Iraqi uprising is therefore neither secular nor under the concept of political Islam that can be understood, interpreted and analyzed. Even as some are trying to include it under the incompatible concept of Islamic nationalism, they have also suffered a kind of confusion in understanding it. This uprising shows the ineffectiveness of these concepts in understanding the socio-political phenomena of the Islamic world. In this regard, an attempt has been made to show the importance of the 1920 Iraqi uprising in the foundation and deconstruction of the dominant concepts and paradigms in the political field. Also, the power and potential of this uprising in creating new models of politics and governance in the geographical border between concepts and dualities such as secularism and theocracy will be highlighted
    Keywords: 1920 uprising, Iraq, Arab Nationalism, Secularism, Political Islam}
  • مهدی نادری*، شهره پیرانی، سیده مهرانه ساداتی

    گفتمان های سیاسی موثر بر جهت گیری های سیاست داخلی و خارجی ترکیه بعد از استقلال عبارتنداز: ملی گرایان سکولار یا کمالیست ها، لیبرالیست های سکولار، ملی گرایان اسلام گرا و لیبرالیست های اسلام گرا (نوعثمانی گرایان). رشد گفتمان نوعثمانی-گرایی را می توان از دوره اوزال دانست که با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002، این گفتمان با دال مرکزی اسلام لیبرال به اوج خود رسید. بعد از تحولات بیداری اسلامی در سال 2011، سیاست نوعثمانی گرایان ترکیه در قبال بحران-سوریه و مقاومت اسلامی شکل گرفته علیه تروریست هایی مانند داعش، با فراز و نشیب های جدی روبرو بود. سوال پژوهش این است که دلایل تقابل جریان نوعثمانی گری با مقاومت اسلامی با تاکید بر مساله داعش چیست؟ پژوهش حاضر مبتنی بر چارچوب نظری گفتمان و کاربست روش کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. نگارندگان نوعثمانی گرایی را به عنوان جریانی معارض با مقاومت اسلامی مفروض دانسته و معتقدند نوعثمانی گرایان حزب عدالت و توسعه، در عین التزام به اسلام-لیبرال به عنوان دال مرکزی نوعثمانیسم، در مقاطع و بحران های مختلف، به برجسته کردن یکی از دال های شناور این گفتمان ازجمله سکولاریسم، ناسیونالیسم، پراگماتیسم و توازن رابطه با شرق و غرب پرداختند. در عرصه نظر، گفتمان نوعثمانی گرایی با دال مرکزی اسلام لیبرال را می توان درمقابل اسلام سیاسی گفتمان مقاومت اسلامی درنظر گرفت. در جریان بحران سوریه نیز، نوعثمانی گرایان، با حمایت از گروه های معارض جریان مقاومت اسلامی ازجمله داعش، درصدد برآمدند تا با غیریت سازی و تقابل با گفتمان مقاومت اسلامی که مبتنی بر اسلام سیاسی می باشد، بتوانند گفتمان خود را در جهان اسلام گسترش و نهادینه کنند.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, اسلام لیبرال, داعش, مقاومت اسلامی, نوعثمانی گرایی}
    Mahdi Naderi *, Shohreh Pirani, Seyede Mehrane Sadatei

    AbstractThe growth of the discourse of neo-Ottomanism can be seen from the Ozal period,when the Justice and Development Party(AKP)came to power in 2002,this discourse reached its peak with the nodal point of liberal Islam.After the developments of the Islamic awakening in 2011,Turkey's neo-Ottomanist policy faced serious ups and downs regarding the Syrian crisis and the Islamic resistance formed against terrorists such as ISIS.The question of the research is,what are the reasons for the conflict between the current of Ottomanism and the Islamic resistance with an emphasis on ISIS?The current research is based on the theoretical framework of the discourse and the application of the qualitative method of the descriptive-analytical type.The writers consider Ottomanism as a movement opposed to the assumed Islamic resistance and believe that the Ottomanists of AKP,while adhering to liberal Islam as the nodal point of Ottomanism,at different times and crises,highlight one of the floating signifiers of this discourse such as secularism,nationalism,pragmatism,and the balance between East and West.Theoretically,the discourse of Ottomanism with the nodal point of liberal Islam can be considered as the discourse of Islamic resistance against political Islam.During the Syrian crisis,the Ottomanists,by supporting the opposing groups of the Islamic resistance,including ISIS,tried to expand their discourse in the Islamic world by alienating and opposing the discourse of the Islamic resistance,which is based on political Islam.

    Keywords: Political Islam, liberal Islam, Islamic Resistance, ISIS, Neo-ottomanism}
  • سید محمدعلی حسینی زاده*، حسین کیوانفر

    مساله دولت مدرن ذهن و ضمیر بسیاری از اندیشمندان ایرانی معاصر از جمله نواندیشان حوزوی را به خود مشغول داشته است. در این میان داود فیرحی به دلیل گستره وسیع و تنوع آثار و نفوذ کلام مشهورترین نواندیش حوزوی است که در این زمینه به تامل پرداخته و آثاری معتبر و درخور توجه به وجود آورده است. با نگاهی اجمالی به آثار فیرحی می توان دریافت که دولت مدرن و چالشهای آن در ایران از دغدغه های اصلی او در سراسر عمر پژوهشی اش به شمار آمده و به نوعی تمامی آثار آن مرحوم در این راستا به نگارش در آمده اند. مساله اصلی این مقاله این است که فیرحی چه تصوری از دولت مدرن داشته و چه مدلی از آن را برای ایران قابل تحقق می دانسته است. در پاسخ به این سوال مقاله به این نتیجه می رسد که به رغم تاملات جدی در مفهوم دولت مدرن و بررسی چالشهای آن در ایران، فیرحی فاقد یک تیوری منسجم و مستقل در این مورد بوده و توضیح دقیقی از مدل مورد نظر خود در ایران ارایه نمی دهد.

    کلید واژگان: دولت مدرن, اسلام سیاسی, دانش سیاسی, فقه سیاسی, ایران}
    Seyyed Mohammadali Hosseinizadeh *, Hossein Keivanfar

    The problem of the modern state has occupied the mind and conscience of many contemporary Iranian thinkers, including the seminary neo-thinkers. Meanwhile, due to the wide range and diversity of his works and the wide influence of his words, Davood Feirahi is the most famous seminarian thinker who has pondered in this field and has created valid and worthy works. With a glance at Feirahi's works, it can be seen that the modern state and its challenges in Iran are among his main concerns throughout his research life, and in a way, all the works of him were written in this direction. The main issue of this article is what kind of idea Feirahi had of the modern state and what model of it he considered feasible for Iran. In response to this question, the article comes to the conclusion that despite serious reflections on the concept of the modern state and the examination of its challenges in Iran, Feirahi lacked a coherent and independent theory in this matter and did not provide a detailed explanation of his desired model in Iran.

    Keywords: modern state, political Islam, Political Knowledge, Political Jurisprudence, Iran}
  • جواد بوستان افروز، حامد محقق نیا*، روح الله شهابی، فریدون اکبرزاده

    هدف پژوهش حاضر بررسی گفتمان اسلام سیاسی و تبارشناسی اسلام گرایی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و از نظریه گفتمان لاکلا و موف نیز استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که اسلام سیاسی در بین مسلمانان، گفتمانی است که صورت بندی خاصی از جامعه و سیاست را با محوریت دال مرکزی اسلام ارایه می دهد و تلاش می کند اسلام را از منظر سیاسی مورد تاکید قرار داده و آن را از دایره صرفا مذهبی خارج سازد. همچنین درصدد است تا اسلام را به دال برتر تمامی گفتمان های امت اسلامی تبدیل کند. تعیین دال های گفتمان اسلامی حوزه نبرد گفتمان مدرنیته غرب با اسلام گرایان بوده است، برای تبیین دال های اسلام سیاسی رویکردهای اندیشه ای، اجتماعی و جریان شناسی به کار برده شده است، ولی رویکرد گفتمانی از ظرفیت گسترده تر و انعطاف پذیرتری در تبیین جریان های جوامع اسلامی برخوردار است. در بین صورت بندی های این گفتمان، اسلام سیاسی مردم سالار با قرار گرفتن در مقابل مقوله های جدیدی از قبیل دموکراسی، انتخابات، حکومت و سیاست سازی، به بازتعریف نشانه های متعدد اسلام سیاسی سنتی ازجمله تبیین نقش شورا، مشورت، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، عدالت اقتصادی، جایگاه غیرمسلمانان و زنان در جامعه اسلامی، اقدام کرده است.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, تبارشناسی, اسلام گرایی, مردم سالاری}
    Javad Bostan Afrooz, Hamed Mohagheghnia *, Ruhollah Shahabi, Fraidoon Akbarzadeh

    The purpose of the present study is to review the discourse of political Islam and genealogy of Islamism. The research method is descriptive-analytic and Laclau and Mouffe’s discourse theory has been used. The results indicate that political Islam is a discourse among Muslims which represents a special formulation of society and politics focusing on the signifier of Islam and it attempts to emphasize on Islam from a political perspective, not within a merely religious hemisphere. It also seeks to turn Islam into the best signifier for Islamic community discourse. Determination of signifiers of Islamic discourse is a battlefield between western modernity and Islamism. For determination of the signifiers of political Islam, intellectual, social, and movement approaches have been used; however, the discourse approach has a more extensive and flexible potential to explain movements in Islamic communities. Among formulations in this discourse, democratic political Islam versus some new categories such as democracy, election, government, and policy-making has attempted to redefine various signs in traditional political Islam including the role of council, consultation, enjoining good and forbidding evil, Jihad, economic justice, the status of non-Muslims and women in Islamic society.

    Keywords: Political Islam, genealogy, Islamism, democracy}
  • رحمت عباس تبارمقری، عباداله اختری*

    اسلام سیاسی مدلی مفهومی است که با جامعه نگری به دین اسلام و در پیوند عمیق بین دین و سیاست شکل می گیرد و به مسیله دین نگاه تک بعدی ندارد بلکه در آن امور دنیوی هم ملاک قرار می گیرد. مدل اسلام سیاسی برای حکومت هایی به کار برده می شود که به دنبال ایجاد حکومتی بر مبنای اصول اسلامی هستند. ضرورت و هدف از این نوشتار، معرفی مدل مفهومی و همچنین شناخت مختصات اسلام سیاسی با توجه به اندیشه های سیاسی آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) است. پژوهش موجود داده های لازم را از طریق مطالعه کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل بیانات و نوشتار آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) استخراج می کند. در این پژوهش از روش نظری با ماهیت داده های کیفی به مطالعه متون پرداخته و با برگزیدن گزاره های مختلف به جمع بندی مطالب می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اسلام سیاسی به دنبال هویت بخشی به مفاهیمی چون آزادی، برابری، مردم سالاری دینی، عدالت، وحدت، امنیت، رفاه و معنویت است و معتقد به تشکیل دولت مدرن بر اساس اسلام است که به ارایه الگوی توسعه پایدار و همه جانبه می پردازد.

    کلید واژگان: مدل مفهومی, مختصات, اندیشه سیاسی, آیت الله خامنه ای(مدظله العالی), اسلام سیاسی}
    Rahmat Abbastabar, Ebadolah Akhtari *

    Review:olitical Islam is a conceptual model that is formed with the social view of Islam and in the deep connection between religion and politics, and it does not have a one-dimensional view of the issue of religion, but it is also used as a criterion for worldly affairs. The model of political Islam is used for governments that seek to establish a government based on Islamic principles. The necessity and purpose of this article is to introduce the conceptual model and to know the coordinates of political Islam according to the political thoughts of Ayatollah Khamenei. The existing research extracts the necessary data through library study and analysis of Ayatollah Khamenei's statements and writings. In this research, he studied the texts from a theoretical method with the nature of qualitative data and summarized the contents by selecting different propositions. The findings of the research indicate that political Islam seeks to give identity to concepts such as freedom, equality, religious democracy, justice, unity, security, prosperity and spirituality, and believes in the formation of a modern state based on Islam, which provides a model for development. Pays stable and comprehensive.

    Keywords: Conceptual model, coordinates, Political Thought, Ayatollah Khamenei, Political Islam}
  • مجید بهستانی*، مرتضی عباس زاده
    اگر چه وقوع انقلاب اسلامی در ایران با مشارکت افراد، سازمان ها، گروه ها و طیف های متنوع، شامل اندیشه های اسلام سیاسی، ملیگرایانه، چپگرایانه (کمونیستی-مارکسیستی) و التقاطی همراه بود اما با سرنگونی رژیم پهلوی تفاوت دیدگاه ها و آرمان های هر یک از این ابعاد هویتی فوق بیش از پیش نمایان شد. با مطالعه روند تطور سیاست هویت در ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی در 1357، تا تثبیت دولت در جمهوری اسلامی در سال 1360، شاهد بازخوردها و برخوردهای اندیشه ها و سیاست های هویتی بازیگران دخیل در وقوع انقلاب و به ویژه مابین هویت اسلام حکومتی که به رهبری امام خمینی بود با تفکر هویتی اسلامی-مارکسیستی سازمان مجاهدین خلق (اسلام سازمانی) هستیم که نهایتا منجر به تثبیت ایده امام خمینی در جمهوری اسلامی شد. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیل تاریخی و با استفاده از منابع کتابخانه ای درصدد پاسخ به این پرسش برآمدیم که برخوردها و بازخوردهای سیاستهای هویتی مابین اسلام حکومتی و سازمان مجاهدین خلق از 1357 تا 1360، چگونه سبب تفوق هویت اسلام حکومتی در نظام جدید شد؟ در این راستا سازمان مجاهدین خلق از ابتدای انقلاب سعی داشت، برای کسب قدرت، خود را همسو با جریان هویتی اسلام سیاسی قلمداد کند و حتی بر آن نیز تاثیر بگذارد اما به دلایلی چون عدم پذیرش مارکسیسم از سوی مردم، رهبری قاطعانه امام خمینی (ره)، شوق توده مردم به حضرت امام، و مذهب شیعه، وقوع جنگ تحمیلی و لزوم دفاع از کشور و تفوق کارکرد فرهنگی اسلام گرایان بر عملکرد مسلحانه مجاهدین خلق، سازمان مذکور نتوانست سیاست هویتی خود را در جامعه ایران بقبولاند.
    کلید واژگان: سیاست هویت, اسلام سیاسی, سازمان مجاهدین خلق, انقلاب اسلامی, اسلام سازمانی}
    Majid Behestani *, Morteza Abbaszadeh
    Although the occurrence of the Islamic Revolution in Iran with the participation of diverse individuals, organizations, groups and spectra included Islamic, political, nationalist, leftist (communist-Marxist) and eclectic thoughts, but with the overthrow of the Pahlavi regime, differences of opinion The ideals and the ideals of each of these dime Under the leadership of Imam Khomeini, we were of the Mujahedin-e Khalq Organization (organizational Islam), which ultimately led to the consolidation of the idea of ​​Imam Khomeini in the Islamic Republic. In this paper, using the qualitative analysis method, we sought to answer the question of how the clashes and reciprocity of the government of Islam and the MKO from 1357 to 1360 led to the supremacy of the identity of government Islam in the new system. In this regard, the Mojahedin-e Khalq Organization from the beginning of the revolution tried to consider itself consistent with the flow of the identity of political Islam in order to obtain power and even affect it, but for reasons such as the denial of Marxism by the people, the decisive leadership of Imam Khomeini ), The people's enthusiasm for Imam and the Shiite religion, the imposition of imposed war and the need to defend the country and the superiority of the Islamist culture on the armed activity of the Mujahedin-e Khalq, the organization failed to establish its identity politics in Iranian society.
    Keywords: Identity politics, Political Islam, mujahedine khalgh organization, Islamic revolution. organizational Islam}
  • شعبان رضایی، عابدین مومنی، علی فقیهی

    نظام های سیاسی همواره نیازمند مسیله مشروعیت هستند تا خط رابط آنها و نظام های اجتماعی برقرار گردد. همین مهم زمینه ساز ظهور انواع نظریه های مشروعیت از ادوار گذشته تاریخی تا امروز بوده است. مجاری ظهور این مشروعیت گاه بر حسب موازین دینی و الهی، گاه بر اساس دستاوردهای فلسفی و اجتماعی و گاه مبتنی بر آرای سیاسی است. وجه دینی مشروعیت در اسلام شیعی نشان می دهد که عامل اصلی توجیه و مشروع ساختن ساختار حاکمیت شارع مقدس و آموزه وحیانی بوده است. با این حال دین مبین اسلام به دلیل شرایط حاد و خطیر این امر و اهمیت حیاتی مسیله اجتماع سیاسی نهایت احتیاط و توجه را در قالب توصیه ها و برقرارسازی شرایط مشخص را لحاظ نموده است. مفهوم ولایت که علاوه بر منبع قرآن و سنت و روایات ایمه معصومین به لحاظ اجماع و عقل نیز واجد حجیت لازم و برهان متقن است نشان می دهد که تا چه اندازه در زمان غیبت امام معصوم زعامت و ولایت جامعه اسلامی باید بر عهده فقیه واجد شرایط باشد. بر این اساس شروط پیشیینی ولایت و فقاهت همان محور و کانونی است که در اصطلاح «ولی فقیه» دیده می شود. بر اساس چنین نگرشی است که نظام اسلامی تحت قیمومیت و رهبری چنین فردی می تواند به اعتبار موازین اسلام شیعی دارای مشروعیت و وجاهت لازم باشد. اهمیت این موضوع سبب شده تا مقاله حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به مبانی، شرایط و ساز و کار مشروعیت یابی مفهوم «ولایت فقیه» و نظام اجتماعی و سیاسی تحت هدایت او را مورد بررسی و شناسایی قرار دهد.

    کلید واژگان: مشروعیت بخشی, ولایت, ولی فقیه, نظام اسلامی, اسلام سیاسی}
    Shaban Rezaee, Abedin Momeni, ali Faghihi

    Political systems always need the issue of legitimacy in order to establish a link between them and social systems. This important issue has paved the way for the emergence of various theories of legitimacy from the past to the present. The channels for the emergence of this legitimacy are sometimes based on religious and divine standards, sometimes on philosophical and social achievements, and sometimes on political views. The religious aspect of legitimacy in Shiite Islam shows that it has been the main factor in justifying and legitimizing the structure of the rule of the holy shari'a and the doctrine of revelation. However, due to the acute and serious circumstances of this matter and the vital importance of the issue of political community, the religion of Islam has taken the utmost caution and attention in the form of recommendations and the establishment of specific conditions. The concept of guardianship, which in addition to the source of the Qur'an and the Sunnah and narrations of the Imams, also has the necessary authority and sound argument in terms of obedience and intellect, shows the extent to which in the absence of the Infallible Imam Be. Accordingly, the preconditions for guardianship and jurisprudence are the same axis and focus that is seen in the term "Wali Faqih". It is on this basis that the Islamic system under the tutelage and leadership of such a person can have the necessary legitimacy and legitimacy in accordance with the standards of Shiite Islam.

    Keywords: Legitimacy, Velayat, Vali Faqih, Islamic system, Political Islam}
  • محمدحسین ناظمی اشنی*

    یکی از ثمرات اندیشه های فقهی و کلامی آیت الله خامنه ای، حوزه علمیه انقلابی است که معتقد به اسلام سیاسی و مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه جامع الشرایط می باشد. این مقاله در صدد پاسخ گویی به این سوال است که شاخص های حوزه علمیه انقلابی با رویکرد جامعه شناختی از نگاه معظم له کدام هستند و دیدگاه قرآن کریم به این شاخص ها چگونه است. روش این پژوهش کیفی و در جمع آوری داده ها از روش اسنادی و در تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای پاسخ به این سوال، سخنان ایشان پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. مقولات حاصل از آن با مقولات مورد نظر در قرآن کریم مقایسه شد تا میزان انطباق آن مشخص شود. شاخص های به دست آمده عبارتند از : تهذیب نفس، پاسخگویی به مسایل روز جامعه، همکار و پشتیبان حکومت، مستقل از دولت در معیشت طلاب، تولید و تبیین فکر در جامعه، عامل نفوذ در قلب مردم، عالم بودن، لحاظ کننده ظرفیت های انقلاب در تحلیل ها، استفاده کننده از ظرفیت های انقلاب در تبلیغ دین. بر اساس یافته های پژوهش، در آیات قرآن به بیشتر مقوله هایی که در تحلیل بیانات مقام معظم رهبری استخراج شده، اشاره شده است.

    کلید واژگان: شاخص های حوزه علمیه انقلابی, اسلام سیاسی, اندیشه مقام معظم رهبری, قرآن کریم}
    Mohamad Hosein Nazemi Ashani *

    One of the fruits of Ayatollah Khamenei's jurisprudential and theological thoughts is the revolutionary seminary, which believes in political Islam and is based on the absolute authority of the jurist. This article aims to answer the question of what are the indicators of the revolutionary seminary from the point of view of His Holiness and what is the view of the Holy Quran on these indicators. The method of this research is qualitative and documentary method was used in data collection and thematic analysis method was used in data analysis. To answer this question, his words about this issue were examined. The resulting categories were compared with the desired categories in the Holy Quran in order to determine the extent of its conformity. The obtained indicators are: self-improvement, responding to the issues of society, collaborating and supporting the government, independent from the government in the livelihood of students, producing and explaining thoughts in the society, influencing the hearts of the people, being a scholar, taking into account the capacities of the revolution. In the analysis, the user of the capacities of the revolution in the propagation of religion. Based on the findings of the research, most of the categories extracted in the analysis of the Supreme Leader's statements have been mentioned in the verses of the Quran.

    Keywords: The indicators of the revolutionary seminary, Political Islam, the thought of the Supreme Leader, The Holy Quran}
  • مرتضی عمرانی، سعید اسلامی*، کمال پولادی

    اسلام به عنوان ایدیولوژی ای سیاسی برای اولین بار با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد؛ اما آنچه در این بین کمتر مورد توجه دارد تبیین چرایی و چگونگی شکل گیری و رشد اندیشه اسلام سیاسی می باشد. گفتمان اسلام سیاسی، بر اساس اندیشه های امام خمینی(ره)، بر ولایت فقیه، فقه و روحانیت به عنوان مفسران اصلی شریعت تاکید دارد. اسلام سیاسی فقاهتی نیز پس از انقلاب اسلامی با پشتوانه امام خمینی و روحانیت به عنوان قدرتمندترین گفتمان مطرح گردید. این گفتمان به آرامی نشانه ها و مفاهیم خود را در یک مناظره سخت گفتمانی و دررویارویی با گفتمان های دیگر تثبیت نمود. از سویی از دیرباز تلاش‏های بسیاری برای حل چالش بین سنت و مدرنیته صورت گرفته است. اصلی ترین سوالی که در این پژوهش به ذهن متبادر می شود این است که اسلام سنتی که نصر بر آن اصرار می ورزد با اسلام سیاسی امامخمینی(ره) که معیار صحیح فهم معارف دینی است چه تفاوت هایی دارد؟که یافته های پژوهش حاکی از آن است که اسلام سنتی و به طورکلی سنت گرایی که نصر بر آن اصرار می ورزد با اسلام سیاسی امام خمینی(ره) که معیار صحیح فهم معارف دینی است، در مسایل گوناگونی با هم چالش دارند.و سوال دیگر در این خصوص است که اسلام سیاسی امام خمینی با تاکید بر جاودانگی و جامعیت دین و همچنین پویایی فقه شیعه در اثبات کارآیی دین بر چه مباحثی تاکید دارد؟که یافته ها حاکی از آن است که اسلام سیاسی امام خمینی با تاکید بر جاودانگی و جامعیت دین و همچنین پویایی فقه شیعه به دنبال اثبات کارآیی دین برآمده است.

    کلید واژگان: اسلام فقاهتی, اسلام سیاسی, امام خمینی (ره), اسلام سنتی, سید حسین نصر}
    Morteza Omrani, Saeed Eslami *, Kamal Pouladi

    Islam as a political ideology was realized for the first time with the victory of the Islamic Revolution; But what is of less interest in this is the explanation of why and how the thought of political Islam was formed and developed. The discourse of political Islam, based on the thoughts of Imam Khomeini (RA), emphasizes the authority of jurisprudence, jurisprudence and clergy as the main interpreters of Sharia. Jurisprudential political Islam also emerged as the most powerful discourse after the Islamic Revolution with the support of Imam Khomeini and the clergy. This discourse slowly established its signs and concepts in a tough discourse debate and in confrontation with other discourses. On the one hand, many attempts have been made to solve the challenge between tradition and modernity. The main question that comes to mind in this research is what is the difference between the traditional Islam that Nasr insists on and the political Islam of Imam Khomeini (RA), which is the correct standard of understanding religious education? It is that the traditional Islam and in general the traditionalism that Nasr insists on and the political Islam of Imam Khomeini (RA), which is the standard of correct understanding of religious teachings, are in conflict with each other in various issues. And another question in this regard is that the political Islam of Imam Khomeini Emphasizing the immortality and comprehensiveness of religion as well as the dynamics of Shiite jurisprudence,

    Keywords: Jurisprudential Islam, Political Islam, Imam Khomeini (RA), traditional Islam, Seyyed Hossein Nasr}
  • حسین مسعودنیا*، نیلوفر شفیعی ینگابادی

    منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در دهه دوم هزاره سوم شاهد وقوع تحولاتی بوده است که یکی از مهم ترین آنها وقوع جنبش های موسوم به بهار عربی یا بیداری اسلامی است. عامل اصلی پیچیده تر شدن این تحولات تلاش سه کشور ایران، عربستان و ترکیه به ترتیب با سه نگرش از اسلام یعنی شیعی، سلفی- تکفیری و اخوانی برای رهبری این جنبش ها بوده است. هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین چگونگی تکوین سه نگرش از اسلام، تحلیل چرایی رقابت میان آنها و تشریح پیامدهای آن است. ازاین رو، دو پرسش پژوهشی عبارت اند از: 1. چه عواملی موجب چرخش سیاسی حامیان نگرش های سیاسی از اسلام در قبال تحولات خاورمیانه شده است؟ 2. تا چه اندازه تکوین، رشد و رقابت این سه برداشت از اسلام به بروز درگیری ها در خاورمیانه منجر شده است؟ در فرضیه پژوهشی بیان می شود که رقابت میان حامیان سه نگرش متفاوت از اسلام سیاسی یعنی اسلام شیعی، سلفی- تکفیری و اخوانی به افزایش ناآرامی و خشونت در خاورمیانه منجر شده است. پاسخ به پرسش های پژوهش با استفاده از روش تحلیل داده های کیفی گردآوری شده مربوط به جنبش های بهار عربی و یا مواضع رسمی رهبران سه کشور در قبال این جنبش ها و بحران هایی مانند سوریه و قطر بوده است. یافته های پژوهش بیانگر چرخش در سه نگرش از همکاری تا تقابل و تاثیر آن بر تشدید ناآرامی هاست.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی اخوانی, اسلام سیاسی شیعی, اسلام سیاسی سلفی- تکفیری, بهار عربی, خاورمیانه}
    Hossein Masoudnia *, Niloufar Shafie Yangabadi

    The region of West Asia and the Middle East has witnessed scores of unrest and political protests in recent years. These turmoil and conflicts have increased in the second decade of the third millennium with the occurrence of Arab Spring, which denoted the widespread citizen revolts in the Arab World in 2011-2012. These chains of political events were also called the Islamic Awakening. Regarding the lack of meaningful integration in the Middle East, researchers have considered various factors, including regional competition, foreign intervention and the legacy of colonialism. Nevertheless, an examination of recent events reveals a key point—The rivalry between Iran, Saudi Arabia and Turkey which advocate three different views of Islam (i.e., Shiite, Salafi-Takfiri, and the Sunni Islamist Moslem Brotherhood) have led them to vie for power and spiritual influence in the region. We argue that this competition is one of the main factors of crisis escalation in the Middle East. The efforts of the three rivals to increase the size of the advocates of their preferred attitudes towards Islam in order to form a stronger coalition to weaken their opponents have added to the complexity of the problem of seemingly constant turmoil and political crisis in this strategic region.The three main objectives of the present study are: a) to explain how these three views of Islam were formed; b) to analyze the reasons for the competition between the advocates of these points of view; and c) to describe the consequences of the continued rivalry between Iran, Saudi Arabia and Turkey over this issue from the perspective of regional stability and prosperity. Therefore, the authors try to succinctly answer the following research questions: 1. What factors have led to the political changes in the attitudes of the proponents of these views of Islam towards the Middle East developments? 2. To what extent have the formation, growth, and increasing competition of these three views of Islam contributed to the occurrence of conflicts in the Middle East? In the research hypothesis, it is stated that the competition between the proponents of the three different conceptions of political Islam (i.e., Shia Islam, Salafi-Takfiri, and Ikhwani) has increased unrest and violence in the Middle East. Using a qualitative-analytical approach, we collected data on  the Arab Spring events and information about the official statements of the political leaders and decision-makers in Iran, Saudi Arabia and Turkey regarding the regional uprising and crises, particularly as related to the Syrian civil war, the rise of ISIS, and the inter-Arab crisis over Qatar. The findings of the research show that the rotational changes in the attitudes of the advocates of different brands of political Islam on a continuum from cooperation to confrontation have had an impact on the crisis escalation and unrest in the region.The 2011 Arab pro-democracy movements initially encouraged the proponents of the three views of political Islam  to come closer to these movements. For example, Saudi Arabia and Turkey as the supporters of Salafi-Takfiri and Akhwani views formed a coalition against the Shiite-backed Iran. Incidentally, Qatar also supported the Brotherhood's viewpoints. The most significant policy of the Salafi-Takfiri camp’s coalition against the Shiite camp was to support the Syrian opposition in a bid to overthrow Bashar al-Assad regime. They even provided assistance to those who established and operated ISIS, and created an economic, military, and ideological challenge for the Iraqi Shiite government. However, the cooperation among the members of this coalition did not last long because of disagreement over key issues such as the future of the Egyptian regime after Muslim Brotherhood-backed Morsi came into power, the future of the Assad regime in Syria, and the crisis in Qatar-Saudi relations. The consequence of these developments was that the supporters of the Brotherhood moved away from the Salafi-Takfiri proponents in order to counter the Saudi threats against Qatar. Turkey started moving closer to Iran and Russia to secure its interests in the post-war Syria; and this resulted in a temporary reduction in Saudi influence in the region. But this does not mean the end of competition over political clout and influence in the region by smart coalition-building. Therefore, the most crucial strategy of the IRI should be to strengthen its coalition-building strategy and use the vacuum created in the Salafi-Takfiri and Brotherhood camps, along with continuing cooperation with Qatar, tension-reduction with Ankara as well as expanding economic relations with Turkey for the purpose of intensifying the isolation of the Salafi-Takfiri camp.

    Keywords: Arab Spring, Brotherhood, Middle East, Political Islam, Salafi-Takfiri, Shiite}
  • مسعود کاویانی، علی شیرخانی*، مقصود رنجبر

    مردم سالاری دینی الگویی جدید از حکومت دینی است که آن را برخی اندیشوران دینی نوگرا در قرن بیستم مطرح کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ظهوریافت. این نظریه با وجود نو بودن و سازگاری با مبانی دینی، هنوز نتوانسته به عنوان یک الگو در جهان اسلام جلوه کند و به رغم مهم بودن، پژوهش چندانی درباره آن صورت نگرفته است. (پیشینه) در این باره این پرسش مطرح است که با نگاه موردی به اندیشه های سید قطب، اندیشه های سلفی و بنیادگرا چه نقشی فراروی گسترش مردم سالاری دینی در جهان اسلام ایفا کرده اند. (مسیله) این پژوهش مهمترین چالش فراروی گسترش مردم سالاری دینی در جهان اسلام را برخی اندیشه های سلفی مبتنی بر خلافت می داند. (فرضیه) به طورخاص اندیشه مبتنی بر ظاهرگرایی، عقل ستیزی و تقدیرگرایی سید قطب که با مفاهیمی مانند جاهلیت، جهاد ابتدایی وخلافت عجین شده، نقش مستقیمی در ایجاد و گسترش این چالش داشته است. این مقاله درصدد است با استفاده ازروش شناسی هرمنوتیک مولف محور (روش)، ضمن بررسی و نقد اندیشه سیاسی سید قطب و تبیین نفوذ اندیشه سیاسی وی در گروه ها و جریان های سلفی تکفیری، نشان دهد یکی از چالش های پیش روی گسترش مردم سالاری دینی در جوامع اسلامی، اندیشه های سلفی و بنیادگرایانه است. با این حال، می توان با تکیه بر اسلام سیاسی مبتنی بر عقلانیت و اجتهاد و همافزایی با برخی گروه های متعادل جهان اسلام، بر مشکلات فراروی گسترش این پدیده فایق آمد. (یافته)

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, حکومت دینی, انقلاب اسلامی, مردم سالاری دینی, سید قطب, سلفی گری}
    Masoud Kaviani, Ali Shirkhani *, Maghsood Ranjbar

    Religious democracy is a new model of religious government that was proposed by some modernist religious thinkers and emerged after the victory of the Islamic revolution. In spite of the modernity of this theory, it has not yet been able to show the degree of Islam; And not much research has been done on why. (Background) In this regard, we are faced with the question of what effect the Salafist and fundamentalist ideas branched off from Sayyid Qutb's thoughts have had on the non-expansion of religious democracy in Islamic societies. The challenge facing the expansion of religious democracy in the Islamic world is, in addition to liberalist ideas, Salafist ideas based on the opposite. The thought based on appearanceism, anti-rationalism and fatalism of Seyyed Qutb, which is mixed with concepts such as ignorance, elementary jihad and caliphate, has had a direct role in creating and expanding this challenge. ) while criticizing Seyed Qutb's political thought and the influence of his political thought in Salafi-Takfiri groups and currents, show that one of the challenges facing the expansion of religious democracy is Salafi and fundamentalist ideas. And it is possible to overcome the challenge of expanding this modern religious model by relying on political Islam based on rationality and ijtihad and synergy with the balanced groups of the Islamic world.

    Keywords: Political Islam, religious government, Islamic Revolution, Religious Democracy, Sayyid Qutb}
  • Ahmad Reza Yazdani Moqaddam *
    The present article poses questions about the relationship between Allameh Tabatabaʾi’s political philosophy and Islamic revolution and answers them. The method of this article is using library resources and documents, and it uses them to answer the questions. The achievement of the article is that Allameh Tabatabaʾi was the theoretician and one of the founders of Islamic revolution and had a considerable presence in Iran’s political arena as a political activist. Allameh Tabatabaʾi was a thinker with socio-political commitment and responsibility, and would attempt to perform his human, moral, religious and seminary duties. He had also political activities in proportion to his own situation. The present article is an introduction to this issue, and this subject deserves to attract some broad studies and inquiries.
    Keywords: Allameh Tabatabaʾi’s political philosophy, Islamic revolution, social Islam, political Islam, social thought}
  • محمدرضا قائمی نیک*، محمد سلطانیه

    هدف:

     اگر با منطق تحلیل گفتمان، تاثیر گفتمان های نظری - عملی بر وقوع انقلاب 1357 در ایران را تحلیل کنیم، گفتمان های متعددی را می یابیم که بعضی از آنها متاثر از سنت های غربی شکل گرفته و بعضی از آنها تاثیر بیشتری از سنت اسلامی پذیرفته اند. در این مقاله با ترسیم منازعات گفتمانی دو گفتمان مارکسیسم-کمونیسم ایرانی (با محوریت سازمان مجاهدین خلق) و گفتمان اسلام سیاسی (با محوریت اندیشه های امام خمینی (ره))، نشان داده ایم که چگونه در یک سیر تاریخی، گفتمان اسلام سیاسی بر گفتمان دیگر غلبه یافته است.

    روش شناسی پژوهش

    تحلیل گفتمان با رویکرد لاکلا و موف تناسب قابل توجهی با موضوع این مقاله داشته و از آن استفاده شده است.

    یافته ها

    در ذیل گفتمان مارکسیسم-کمونیسم ایرانی، سه دوره ی 1344-1350 (اسلام و مبارزه ی مسلحانه)، 1350-1354 (نبرد ایدیولوژیک و ناکامی در اقدام انقلابی) و 1354-1357 (قطع واقعیت با جهان خارج) و در گفتمان اسلام سیاسی، سه دوره ی 1342-1349 (مرجعیت شیعی)، 1349-1356 (ولایت فقیه) و 1356-1357 (پیروزی انقلاب اسلامی) شناسایی شده اند.

    نتیجه گیری

    بررسی منازعات گفتمانی فوق نشان می دهد که هر چند گفتمان اول، زودتر دست به کنش انقلابی و مبارزاتی زده است، اما به جهت عدم ارتباط عمیق با زمینه های تاریخی و فکری جامعه ی ایرانی، در آستانه ی وقوع انقلاب، ارتباط وثیقی با واقعیت آن برقرار نکرد و در مقابل، گفتمان اسلام سیاسی بود که در یک سیر تاریخی، توانست غلبه ی گفتمانی خویش را محقق ساخته و به همین جهت، گفتمان انقلاب اسلامی را در ایران صورت بندی کند.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, مارکسیسم-کمونیسم ایرانی, سازمان مجاهدین خلق, انقلاب اسلامی, امام خمینی(ره)}
    MohammadReza Qaeminik *, Mohammad Soltanieh

    Target:

     If we analyze the impact of theoretical-practical discourses on the occurrence of the 1979 revolution in Iran with the logic of discourse analysis, we will find several discourses, some of which are influenced by Western traditions and some of which are more influenced by Islamic tradition. In this article, by drawing the discourse conflicts between the two discourses of Iranian Marxism-Communism (centered on the People's Mojahedin Organization) and the discourse of political Islam (centered on the thoughts of Imam Khomeini), we show how in one historical course, the discourse of political Islam has overcome another.

    Methodology

    Discourse analysis with Laclau and Mouffe's approach is significantly relevant to the subject of this article and has been used.

    Findings

    Following the discourse of Iranian Marxism-Communism, three periods of 1344-1350 (Islam and armed struggle), 1350-1354 (ideological battle and failure in revolutionary action) and 1354-1357 (disconnection of reality with the outside world) and in the discourse of political Islam The three periods of 1342-1349 (shiite authority), 1349-1356 (Velayat-e Faqih) and 1356-1357 (victory of the Islamic revolution) have been identified.

    Results

    The study of the above discourse conflicts shows that although the first discourse took revolutionary and militant action earlier, but due to the lack of deep connection with the historical and intellectual contexts of Iranian society, on the eve of the Revolution, it did not establish a close connection with the reality of that; in contrast, it was the discourse of political Islam that, in a historical course, was able to achieve its dominant discourse and, therefore, formulate the discourse of the Islamic Revolution in Iran.

    Keywords: political Islam, Iranian Marxism-Communism, People's Mojahedin Organization, Islamic Revolution, Imam Khomeini}
  • یوسف خان محمدی*، محمدباقر خرمشاد
    هدف
    اسلام سیاسی، پدیده ای موثر بر سیاست، امنیت و فرهنگ جهانی است. هر سرنوشتی که اسلام سیاسی پیدا کند، بر عرصه سیاست، امنیت و فرهنگ در عرصه بین الملل به ویژه در کشورهای اسلامی منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا؛ ازجمله عربستان، تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به این مسیله، هدف پژوهش، شناسایی رویدادها، روندها و پیشران های موثر بر اسلام سلفی، وهابی و تکفیری و ترسیم دورنمایی از آینده های احتمالی آن است. پژوهش در پی یافتن جوابی به این سوال است که آینده اسلام سیاسی در عربستان سعودی در افق 2030 میلادی و چگونه است.
    روش
    با روش های تحلیل روند، دلفی دومرحله ای و پانل خبرگان، مهم ترین روندهای حاکم بر اسلام سیاسی سلفی، وهابی تکفیری در عربستان، شناسایی و نیروهای پیشران کلیدی تعیین گردید.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد که چهار پیشران «بحران های اجتماعی و هویتی»، «تشدید بستگی فضای سیاسی و بازشدگی فضای فرهنگی اجتماعی»، «رابطه با آمریکا»، و «پایان درگیری های داخلی به نفع محمد بن سلمان»، از بالاترین اجماع و اهمیت در بین صاحب نظران برخوردار است و آینده اسلام سیاسی سلفی - وهابی و تکفیری در عربستان را رقم می زنند.
    نتایج
    به نظر می رسد در آینده، با واگرایی بین آل سعود و آل الشیخ، نیاز به اقتصاد متنوع؛ ازجمله مبتنی بر گردشگری مذهبی، غیرمذهبی و پیشرفت های فناوری های ارتباطاتی، غلظت شریعت در سپهر سیاسی عربستان، کاهش، مطالبه دموکراسی، افزایش و جایگاه اسلام سلفی، وهابی و تکفیری هرچه بیشتر به حاشیه خواهد رفت.
    کلید واژگان: اسلام سیاسی, اسلام سلفی - وهابی, تکفیری, آینده پژوهی}
    Yousef Khanmohammadi *, Mohammadbagher Khorramshad
    Objective
    Political Islam is a phenomenon which influences the global politics, security and culture. Whatever the fate of the political Islam is, it will affect politics, security and culture in the international arena, especially in the Islamic countries of West Asia and North Africa, including Saudi Arabia. Considering this issue, the aim of the present research is to identify the events, trends and drivers affecting Salafi-Wahhabi Islam and draw a perspective of its possible futures. The research seeks to find an answer to the question how the future of political Islam will be in Saudi Arabia in the horizon of 2030.
    Method
    With the use of the methods of trend analysis, two-stage Delphi and expert panel, the most important trends governing Salafi-Wahhabi political Islam in Saudi Arabia were identified and the key driving forces were determined.
    Results
    The findings of the research shows that the four drivers of "social and identity crises", "intensification of the dependence of the political environment and openness of the social cultural environment", "relationship with America", and "the end of internal conflicts in favor of Muhammad bin Salman", are among the highest consensus and importance among experts and they determine the future of Salafi-Wahhabi political Islam in Saudi Arabia.
    Conclusion
    It seems that in the future, with the divergence between the House of Saud and the House of Sheikhs, there will be a need for a diverse economy, including religious and non-religious tourism and advances in communication technologies, the concentration of Sharia in the political sphere of Saudi Arabia, the reduction, the increase in the demand for democracy, the increase and the status of Salafi Islam, Wahhabi and Takfiri will be marginalized further.
    Keywords: political Islam, Salafi-Wahhabi, Takfiri Islam, Futures Studies}
  • محمد ربیعی کهندانی، حسن خدادی *

    اصطلاح مکتب در دهه نخست پس از انقلاب اسلامی در فضای جامعه ایران و در گفتمان حزب جمهوری اسلامی بسیار پرتکرار و مهم است. در این مقاله به بررسی معنا و جایگاه مکتب پرداخته ایم. برای این منظور، با مفروض گرفتن نظریه استعاره مفهومی و استفاده از روش تحلیل انتقادی استعاره به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که «مکتب در گفتمان حزب جمهوری اسلامی چه معنا و جایگاهی دارد؟» پژوهش از نوع کیفی است و فرضیه ای را آزمون نمی کند. نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که مکتب در گفتمان حزب جمهوری اسلامی اشاره به برداشتی از اسلام دارد که بر خالص، به روز و انقلابی بودن، توجه به مسایل اجتماعی و سیاسی، لزوم اجرای فقه و حاکمیت فقیه در جامعه تاکید دارد. استعاره ای بنیادی است که منطق زیرین گفتمان حزب را شکل می دهد. جایگاه آن با حوزه های مبدا راهنما، معیار، تکیه گاه، رزمنده، سلاح و زیربنا فهمیده می شود و منبع دانشی برای تفکر و عمل فراهم می کند که تمام مناسبات فردی، اجتماعی و سیاسی باید براساس آن تنظیم شوند.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, اسلام سیاسی, حزب جمهوری اسلامی, زبان شناسی شناختی, شناخت سیاسی, ولایت فقیه}
    mohammad rabeai, hasan khodadi *

    In the first decade after the Islamic Revolution, the term School is very frequent and important in the atmosphere of Iranian society and in the discourse of the Islamic Republic Party. In this article, we have investigated the meaning and place of the School. For this purpose, assuming the theory of conceptual metaphor and using the method of critical metaphor analysis, we are looking for an answer to the question, "What is the meaning and place of School in the discourse of the Islamic Republic Party?" The research is qualitative and does not test a hypothesis. The authors have come to the conclusion that the Shool in the discourse of the Islamic Republic Party refers to an understanding of Islam that emphasizes being pure, up-to-date and revolutionary, paying attention to social and political issues, the need to implement jurisprudence and the rule of jurisprudence in society. It is a fundamental metaphor that forms the underlying logic of the party's discourse. Its place is understood with the spheres of origin of guide, criterion, support, warrior, weapon and infrastructure and it provides a source of knowledge for thinking and action on which all personal, social and political relations should be regulated.

    Keywords: Cognitive linguistics, Conceptual metaphor, Islamic jurisprudence, Islamic Republic Party, Political cognition, Political Islam}
  • میلاد موحدیان*، اصغر افتخاری

    تحلیل جایگاه روحانیت در سیاست و به تبع آن، نسبت دین و سیاست، از مباحث پرتکرار در حوزه علوم انسانی اسلامی و حتی سکولار به شمار می رود. در این پژوهش، تلاش شده است تا از منظر آیت الله مهدوی کنی به واکاوی این موضوع پرداخته شود. سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه: جایگاه روحانیت در سیاست از منظر آیت الله مهدوی کنی چیست؟ برای رسیدن به پاسخ، از روش تحلیل مضمون استفاده شده و نتیجه این پژوهش نشان از آن دارد که آیت الله مهدوی کنی معتقد به نقش آفرینی دین در نوع نظام سیاسی، مشروعیت نظام سیاسی، تعیین حاکم نظام سیاسی، حقوق و تکالیف شهروندی، گزینش کارگزاران سیاسی و سبک سیاست ورزی است. بر این اساس در باب سیاست ورزی روحانیت، به پنج بعد مبنا، ضرورت، حوزه های مجاز و غیرمجاز و در نهایت لوازم سیاست ورزی روحانیت اشاره کرده اند. ایشان عرصه سیاست ورزی روحانیت را منحصر به راهبری و ارشاد ندانسته و ورود به حوزه های تقنین، قضاء، اجرا و اداره را نیز، از وظایف روحانیت در عرصه سیاست و حکومت، تحلیل می کند.

    کلید واژگان: اسلام سیاسی, انقلاب اسلامی, دین, روحانیت, سکولاریسم, سیاست, محمدرضا مهدوی کنی, سیاست اسلامی}
    MILAD MOVAHEDIAN *, asghar eftekhari

    Analyzing the position of the clergy in politics and, consequently, the relationship between religion and politics, is one of the recurring issues in the field of Islamic and even secular humanities. It seems that the analysis of the views of the founders of the Islamic Revolution will help to better understand the angles and secrets of the three categories of religion, politics and clergy, and therefore in this study, we will try to do from the perspective of Ayatollah Mahdavi He was one of the students of Imam Khomeini (RA) and a revolutionary pioneer fighter, and in addition to his scientific and jurisprudential weight and his seminary position, he also had first-level political and governmental responsibilities. Let us investigate the subject of research. The main question of the research is what is the position of the clergy in politics from the perspective of Ayatollah Mahdavi Kani? To reach the answer, the method of content analysis has been used and the result of this study shows that Ayatollah Mahdavi Kani believes in the role of religion in the type of political system, legitimacy of the political system, determining the ruler of the political system, citizenship rights and duties, selection of agents It is political and the style of politics. Accordingly, regarding the politics of the clergy, they have pointed out the five dimensions of basis, necessity, permissible and unauthorized areas, and finally the tools of the clergy.

    Keywords: Clergy, Islamic politics, Islamic revolution, Mohammad Reza Mahdavi Keni, Politics, Political islam, Religion, Secularism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال