به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابن خلدون » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ابن خلدون» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد جهانی نسب*
    مقاله در تلاش است تا جامعه آرمانی را در اندیشه سیاسی اجتماعی ابن سینا و ابن خلدون، بر اساس الگوی اسپریگنز بررسی کند. لذا مسئله پژوهشی چنین تدوین شده است که ابن سینا و ابن خلدون بر اساس دیدگاه سیاسی اجتماعی خود، در طرح جامعه آرمانی چگونه می اندیشند؟ به بیانی دیگر، این دو اندیشمند مسلمان، بحران استقرار جامعه آرمانی را چگونه تعلیل یابی کرده و برای برون رفت از آن چه راهکاری ارائه می دهند؟ نوشتار حاضر به روش توصیفی تحلیلی موردی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به این گزارش دست یافته است که ابن سینا در تلاش برای پیوند بین سیاست و نبوت، بحران را نبود قدرت متمرکز ملی دانسته که فقدان سیاست نبوی و عدم اجرای درست شریعت را در پی داشته است. وی در طرح جامعه آرمانی، بهترین نوع نظام را نظام سیاسی نبوی دانسته که پیامبر یا جانشین او، در راس امور قرار دارند. آرمان او آشتی بین دین و فلسفه، پیوند سیاست با شریعت و حفظ وحدت جامعه مسلمان از طریق قدرت متمرکز فیلسوف پیامبر است. در واقع طرح جامعه آرمانی در اندیشه سیاسی اجتماعی ابن سینا بر مبنای فطرت الهی انسان و نقش حداکثری دولت در سعادت و رستگاری اتباع در هر دو جهان بنا شده است. در حالی که در آراء ابن خلدون، شکل گیری و بسط حکومت های پهناور و قدرتمند با منشاء اصول دینی و نقش دین و مذهب در طول عمر دولت ها ارتباط دارد. وی دولت را پدیده ای سیال و زوال پذیر می داند که همانند انسان ها دارای عمر طبیعی، از زایش تا مرگ، بوده که در این راستا، علاوه بر عصبیت قبیله ای، عصبیت دینی می تواند قوام بخش دولت ها باشد.
    کلید واژگان: ابن سینا, ابن خلدون, جامعه آرمانی, دولت نبوی, عصبیت, عنایت الهی}
    Ahmad Jahani Nasab *
    This article aims to analyze Utopia from Avicenna and Ibn Khaldun’s socio political point of view based on Spriggans’ model. Therefore, the research question is: How did Avicenna and Ibn Khaldun think about the idea of Utopia and what ideal solution did they propose to get rid of its crises? Using the descriptive analytical method, as well as library resources, the researcher found out that in an effort to create a link between politics and prophecy, Avicenna considered the crisis to be a lack of centralized national power, which in turn led to a lack of prophetic policy and proper implementation of sharia laws. Proposing the Utopia, he considered a prophetic political law as the best system, in which the prophet or his successor is at the forefront. His Utopia includes reconciliation of religion and philosophy, linking politics with sharia, and maintaining the unity of the Muslim community through the philosopher prophet concentrated power. In fact, proposing of Utopia from the socio political perspective was based on the divine nature of man and the maximum role of government in the felicity and salvation of citizens in this world and hereafter. However, in Ibn Khaldun’s point of view, formation and expansion of powerful and vast governments are related to origin of religious principles and the role of religion in the lifespan of the states. He considers the state a fluid and declining phenomenon that, like humans, has a natural lifespan from its emergence to its decadence. Given that, in addition to tribal solidarity (Asabiyyah), religious solidarity can strengthen governments.
    Keywords: Asabiyyah, Avicenna, Ibn Khaldun, Prophetic Government, Solidarity}
  • رحمت الله محمودی*، ابوالفضل سلمانی گواری، غلامرضا جمشیدیها
    ابن خلدون و هگل به عنوان پایه گذاران «فلسفه ی تاریخ» در عالم اسلام و غرب به شمار می روند، لذا موضوع این پژوهش، توصیفی است در راستای بررسی نحوه ی مواجهه دو اندیشمند، از دو سنت مختلف، با مفهوم فلسفه تاریخ. در این تحقیق با روش مقایسه ای ابتدا ضمن تمرکز بر بنیاد های نظری ابن خلدون در کتاب «مقدمه» که زمینه ای نظری برای تامل در باب فلسفه تاریخ فراهم آورده است را بررسی خواهیم نمود، سپس اندیشه هگل، نحوه ی ورود، تبیین و نهایتا چگونگی شکل گیری فلسفه تاریخ در اندیشه ی او مورد بحث قرار می گیرد. از این روی، سعی بر کشف ذات دو جانب اندیشه، جدای از اینکه مسیر گفتگوی طرفینی را فراهم می آورد، مقایسه را نیز میسر می سازد؛ رهیافتی که به روش مقایسه ی پدیدراشناسانه معروف است. ماحصل این مقایسه، با عنایت بر تمایز های دو اندیشمند، نتایج مشترکی است در باب تاریخ و امر تاریخی، سیاسی و اجتماعی، نگاهی که حکایت از جبر محتوم و ضرورت اجتناب ناپذیر در حرکت تاریخ می نماید.
    کلید واژگان: ابن خلدون, هگل, فلسفه ی تاریخ, پدیدارشناسی, ضرورت تاریخی}
    Rahmat Alllah Mahmoodi *, Abolfazl Salmani Gavari, Gholamreza Jamshidiha
    Ibn Khaldun and Hegel are considered as the founders of "philosophy of history" in the Islamic world and the West, so the subject of this research is a description in order to examine how two thinkers, from two different traditions, faced the concept of philosophy of history. In this research, with a comparative method, we will first focus on the theoretical foundations of Ibn Khaldun's view in the book "Introduction", which provides a theoretical basis for thinking about the philosophy of history, and then we will explain how to enter Hegel's thought. Finally, how the philosophy of history is formed in his thought is discussed. From this point of view, trying to discover the essence of two sides of thought, apart from providing a path for two-sided dialogue, also enables comparison; an approach known as the phenomenological comparison method. The result of this comparison, taking into account the differences between the two thinkers, is common results in terms of history and the historical, political and social issues, a view that speaks of inevitable determinism and inevitable necessity in the movement of history.
    Keywords: Ibn Khaldun, Hegel, Philosophy of History, phenomenology, historical necessity}
  • علی بحرانی پور، شهرام جلیلیان، علی لجم اورک مرادی*

    تلفیق تاریخ و نظریه از جمله روش‏هایی است که از جانب بسیاری از پژوهشگران، بویژه مورخین و جامعه‏ شناسان به کار گرفته شده است. ابن خلدون (808-732ق/ 1406-1332م) از جمله نخستین مورخ-جامعه‏شناسانی بوده که سعی کرده الگوهایی برای تبیین پدیده های تاریخی-اجتماعی جوامع انسانی ارایه دهد. وی در بخش های آغازین کتاب خود معروف به «مقدمه» به شناخت جوامع کوچ رو و یکجانشین و هم چنین مناسبات آن ها با یکدیگر پرداخته و الگویی در شناخت و تکوین این جوامع نشان داده است. هدف اصلی این پژوهش، تبیین و بررسی دگرگونی شیوه ی زیست مغولان از کوچ روی به یکجانشینی در ایران سده های هفتم و هشتم هجری براساس نظریه ابن خلدون است. ابتدا مفاهیم مرتبط با دگرگونی مورد نظر ابن خلدون چون اقلیم، شیوه معاش و عصبیت؛ شناسایی و شرح داده شده ، سپس بر اساس این مفاهیم به روند یکجانشینی مغولان در ایران پرداخته می‏شود. روش مورد استفاده در این پژوهش «تحلیل تاریخی» است؛ و یافته‏ های حاصل اینکه، دیدگاه ابن خلدون نه تنها می تواند دگرگونی شیوه ی زیست مغولان در ایران را تبیین کند؛ بلکه می تواند به عنوان الگویی شایان توجه برای تبیین و فهم دگرگونی شیوه ی زیست دودمان های کوچ رو در ایران بویژه از سلجوقیان تا پیش از صفویه مورد استفاده قرار گیرد و چگونگی یکجانشین شدن کوچ روان  و دور شدن آنان از زندگی کوچ روی را تبیین کند.

    کلید واژگان: شیوه ی زیست, مغولان, کوچ روی, یکجانشینی, ایران, ابن خلدون}
    Ali Bahrani Pour, Sahram Jalilian, Ali Lajmorak Moradi *

    Ibn-Khaldun (1332-1406 A.C) was one of the greatest scholars of Islamic civilization. In part of his book, he presents a model for the transformation and evolution of life in nomadism to sedentary. The Mongols were also a nomadic people with a pastoral economy and they had little cognition of sedentary lifestyle and its conditions. In the 13th century, they were able to build a vast empire in Asia and Europe. The Mongol nomadic invasion of Iran (1219 AD) caused the occupation of its eastern regions and afterwards led to the establishment of the Ilkhanate dynasty (1256-1335 AD). The process of confrontation and subsequent domination of the Mongol nomads over the Iranian sedentaries over several years led to Mongols life style switch from nomadic life to sedentaries life. The authors of this article intend to utilize Ibn Khaldun's view in the process of switch the lifestyle of the Mongol nomads from nomadism to sedentary in Iran.
    Question: How can it be explained the Mongols life style switch from nomadic life to sedentaries life in Iran according to Ibn- Khaldun's theory?

    Methodology

      The method used in this study is historical analysis.

    Findings

     The findings show that Ibn-Khaldun's view can explain Mongols switch lifestyle in Iran. Furthermore can be used as a remarkable model to explain and understand the switch of nomadic tribes in Iran especially from the period of Seljuq dynasty to pre- Safavid era.

    Conclusion

     During the research, it was determined that Ibn Khaldun emphasizes the three components of geography (nature and climate), economic (lifestyle) and social (asabiyyaht) in studying the lifestyle of nomadic societies and its transformation. These components were used in studying transformation the lifestyle of Mongol society in Iran and was determined proportion of these concepts to the society. Thus, the nomadic Mongols lived in a harsh climate, had a simple life and was away from urban luxuries, the force of asabiyyaht that had caused a strong social cohesion among them led to the defeat of the sedentary Iranians. The Mongols With the conquest of Iran and the interaction with the Iranian sedentary, gradually became accustomed with sedentary lifestyle. The Mongols could not resist the material and immaterial attractiveness of the culture Iranian sedentaries, so they abandoned many Mongol customs and were encouraged to sedentary. Eventually the Mongols began rebuilding and developing damaged cities or building new ones and they dwelt in them.

    Keywords: Lifestyle, Mongols, Nomadic, Sedentary, Iran, Ibn- Khaldun}
  • احمد جهانی نسب*

    همبستگی اجتماعی به عنوان مهم ترین بخش یک پیوستگی جامعه، جایگاه ویژه و حایز اهمیتی داشته و علاوه بر کارکردهای ذاتی آن در اداره و انتظام بخشی امور اجتماع، وجود آن برای حفظ و ثبات نظام سیاسی- اجتماعی ضروری است. از این رو، مقاله حاضر در صدد است تا به بررسی و شناخت عوامل شکل دهنده آن در آراء و اندیشه های ابن خلدون به عنوان فیلسوف اجتماعی مسلمان و امیل دورکیم نظریه پرداز همبستگی اجتماعی بپردازد. لذا تلاش شده تا مسیله پژوهش در چارچوب رویکرد کارکردگرایی با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع آوری داده ها بصورت کتابخانه ای مورد بررسی قرار گیرد. با این فرضیه که « عصبیت » در اندیشه ابن خلدون و « روابط متقابل بین افراد در قالب تقسیم کار اجتماعی » در اندیشه دورکیم، اصلی ترین عامل همبستگی اجتماعی می باشد. همچنین نقطه آغازین هر یک از این دو اندیشمند، میزان تعامل و تاثیر و تاثر متقابل اعضاء در روابط و مناسبات اجتماعی بوده که بر حسب تکوین و تداوم نظام سیاسی و اجتماعی، دوری (چرخشی) بودن نظریه ابن خلدون و خطی بودن نظریه دورکیم را سبب می شود. شهرت ابن خلدون به عنوان مهم ترین متفکر اجتماعی جهان اسلام، بیش از هر چیز مرهون مفهوم عصبیت و جایگاه آن در دگرگونی های اجتماعی است که مراحل پنجگانه از تولد تا زوال را شامل می شود. از این رو، به نظر می رسد نظریه اجتماعی ابن خلدون از حیث دگرگونی اجتماعی و تاثیر آن بر تکوین و تداوم نظام سیاسی، از سنخ نظریه دورانی و کشمکش و نظریه اجتماعی دورکیم نیز از نوع نظریه تک خطی و تکاملی است.

    کلید واژگان: ابن خلدون, امیل دورکیم, تقسیم کار اجتماعی, دگرگونی اجتماعی, دین, عصبیت, همبستگی اجتماعی}
    Ahmad Jahani Nasab *

    Social solidarity, as the most important part of a society, has a special and important place and in addition to its intrinsic functions in the management and regulation of social affairs, its existence is necessary to maintain and stabilize the socio-political system. Therefore, the present article intends to study and recognize its shaping factors in the views and ideas of Ibn Khaldun as a Muslim social philosopher and Emile Durkheim, theorist of social solidarity. Therefore, an attempt has been made to study the research issue in the framework of functionalism approach using descriptive-analytical and documentary method. With the hypothesis that "Asabiyyah" in Ibn Khaldun's thought and "interactions between individuals in the form of division of social work" in Durkheim's thought, is the main factor of social solidarity. Also, the starting point of each of these two thinkers is the degree of interaction and interaction of members in social relations, which in terms of the formation and continuity of the political and social system, the distance (rotation) of Ibn Khaldun's theory and Durkheim's theory are linear. It becomes. Ibn Khaldun's reputation as the most important social thinker in the Islamic world owes more than anything to the concept of Asabiyyah and its place in social change, which includes the five stages from birth to decline. Hence, it seems that Ibn Khaldun's social theory in terms of social transformation and its effect on the formation and continuity of the political system is of the type of rotational and conflict theory and Durkheim's social theory is also a monolithic and evolutionary theory. Although Emile Durkheim is known as a theorist of social solidarity, but thinkers such as Montesquieu, Saint Simon, Comte, Rousseau and even Ibn Khaldun in the Islamic world can be named who have focused on social harmony and cohesion.

    Keywords: Ibn Khaldun, Emil Durkheim, Division of Social Work, Social Transformation, Religion, Asabiyyah, Social solidarity}
  • فاطمه امین رعیا جزه*، علی مرادخانی، سید جواد میری، سید حسین سجادی

    ابن خلدون در مقدمه علم عمران را بنیاد نهاد و بدین سبب اغلب به عنوان بنیان گذار یا دست کم پیشگام جامعه شناسی شناخته شده است؛ اما جامعه شناسی وی بسط نیافته و از او به عنوان نظریه پرداز غفلت شده است. فرید العطاس تداوم اروپامحوری در علوم اجتماعی را مانع توجه به منابع غیر اروپایی نظریه ها و مفاهیم دانسته؛ به طوری که تفکر ابن خلدون را در حاشیه علوم اجتماعی مدرن قرار داده است. طرح اسلامی کردن دانش به عنوان واکنشی به اروپامحوری در جهان اسلام مطرح شد. فرید العطاس این طرح را در بسط جامعه شناسی ابن خلدون به عنوان نمونه ای برای جامعه شناسی دگرواره ناموفق دانسته است. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه انتقادی فرید العطاس درباب علوم اجتماعی اروپامحور و نقش آن به مثابه مانع برای بسط جامعه شناسی ابن خلدون است. روش این پژوهش اسنادی است و با مراجعه به آثار فرید العطاس به شیوه توصیفی _ تحلیلی این پرسش ها بررسی شد: فرید العطاس چگونه اروپامحوری را به مثابه مانعی برای بروز نظریه اجتماعی ابن خلدون مطرح می کند؟ چرا فرید العطاس طرح اسلامی کردن دانش را در بسط جامعه شناسی ابن خلدون ناموفق می داند؟ و این که فرید العطاس فراهم آوردن چه شرایطی را برای بسط جامعه شناسی ابن خلدون لازم می داند؟ بنابر یافته های پژوهش فرید العطاس هم مخالف علوم اجتماعی اروپامحور است و هم خصم آن یعنی طرح اسلامی کردن دانش را مکفی نداسته است؛ لذا جامعه شناسی ابن خلدون در جریان اصلی جامعه شناسی و نیز در علوم اجتماعی اسلامی توفیقی نیافته است. بدین روی فرید العطاس پیشنهاداتی برای ورود ابن خلدون به جریان اصلی جامعه شناسی و بسط جامعه شناسی نو _ ابن خلدونی ارایه داده است.

    کلید واژگان: ابن خلدون, فرید العطاس, مقدمه, جامعه شناسی مدرن, اروپامحوری, اسلامی کردن دانش}
    Fatemeh Amin Roaya Jazeh *, Ali Moradkhani, Seyed Javad Miri, Hossein Sajadi

    Ibn Khaldun founded ilm al-‘umran in the Mugaddimah and For this reason, he is often hailed as the founder or at least the precursor of sociology; But his sociology has not developed and he has been neglected as a theorist. Farid Alatas considers the continuation of Eurocentrism in the social sciences as an obstacle to attention to non-western sources of theories and concepts; in a way that has put Ibn khaldun's thinking on the margins of modern social sciences. The project to Islamization of knowledge was introduced as a reaction to the Eurocentrism in the Islamic world. Farid Alatas considers this project to be unsuccessful in the development of Khaldunian sociology as a model for alternative sociology. While Ibn Khaldun has been marginalized in the Modern social sciences، his sociological approach sits between two opposing approaches of knowledge production: Islamization of knowledge and Eurocentrism. The purpose of this study is to investigate Farid Alatas's critical view of Eurocentric social sciences and its role as an obstacle to the development of Khaldunian sociology. The method of this study is documentary and by referring to Farid Alatas's works in a descriptive-analytical way, these questions were examined: How does Farid Alatas present Eurocentrism as an obstacle to the emergence of Ibn Khaldun's sociology? Why does Farid Alatas consider the project to Islamization of knowledge unsuccessful in developing Khaldunian sociology? What conditions does Farid Alatas consider necessary for the development of Khaldunian sociology? According to the findings of study, Farid Alatas is both opposed to the European social sciences and its adversary, the project to Islamization of knowledge, has not been sufficient; Therefore, Khaldunian sociology has not been successful in the mainstream of sociology and also in Islamic social sciences. Thus, Farid Alatas has made suggestions for Ibn Khaldun entering the mainstream of sociology and developing Khadunian Sociology.

    Keywords: Ibn Khaldun, Farid Alatas, Muqaddimah, Modern Sociology, Eurocentrism, Islamization of Knowledge}
  • جواد نظری مقدم*

    پرسش از چیستی مفهوم خلقیات و منش ملی و ابعاد و ویژگی ها آن و عوامل تاثیرگذار در تکوین شخصیت و خلق و خوی ملت ها و در نتیجه چگونگی تاثیر آن بر سرنوشت جوامع و توسعه یافتگی و توسعه نایافتگی آن ها همواره در مرکز توجه مطالعات حوزه علوم اجتماعی و محققان حوزه جامعه شناسی تاریخی و مردم شناسی بوده است. موضوع این پژوهش بررسی مفهوم خلقیات و ابعاد و ویژگی های آن و چرایی تفاوت خلقی میان ملت ها با یکدیگر از منظر ابن خلدون است. هدف پژوهش واکاوی و تحلیل اندیشه متفکران اجتماعی مسلمان در باب مفهوم خلقیات است. در این پژوهش تلاش شده با اتخاذ رویکردی توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش مطالعه اسنادی ضمن رجوع به کتاب «مقدمه» ابن خلدون به بیان دیدگاه او در این رابطه پرداخته شود. از نگاه ابن خلدون، عوامل جغرافیایی و طبیعی، عوامل اجتماعی مانند قوانین و تجربیات زیسته ، ساختارها و مناسبات اجتماعی و نوع تربیت و عوامل اقتصادی و شیوه معیشت نقش مهمی در تکوین شخصیت و شکلگیری خلقیات جوامع مختلف دارد. به نظر می رسد بازخوانی متون اندیشمندان اجتماعی مسلمان و نقد و بررسی روشمند آن به توسعه و بسط دانش علوم اجتماعی و گشوده شدن افق های تازه تر در این حوزه بیانجامد.کلیدواژه ها:خلقیات و منش ملی، شرق شناسی، اندیشمندان اسلامی، ابن خلدون

    کلید واژگان: خلقیات و منش ملی, مردم شناسی, شرق شناسی, اندیشمندان اسلامی, ابن خلدون}
    Javad Nazarimoghaddam *

    The question of what is the concept of national temperament and character and its dimensions and characteristics and the factors influencing the development of personality and temperament of nations and therefore how it affects the fate of societies and their development and underdevelopment are always in the focus of social science studies and researchers The field has been historical sociology and anthropology. The subject of this research is the study of the concept of temperament and its dimensions and characteristics and why the temperamental differences between nations with each other from the perspective of Ibn Khaldun. The purpose of this research is to analyze the thoughts of Muslim social thinkers about the concept of creation. In this research, an attempt has been made to adopt a descriptive-analytical approach and to use the method of documentary study while referring to Ibn Khaldun's book "Introduction" to express his views in this regard. According to Ibn Khaldun, geographical and natural factors, social factors such as laws and lived experiences, structures and social relations and type of education and economic factors and lifestyle play an important role in the development of personality and the formation of temperaments of different societies. It seems that re-reading the texts of Muslim social thinkers and its methodical critique and study will lead to the development and expansion of social science knowledge and the opening of newer horizons in this field.

    Keywords: National character, Anthropology, Oriental Studies, Islamic thinkers, Ibn Khaldun}
  • رضا تسلیمی طهرانی*، حمید پارسانیا

    این مقاله به دنبال بررسی و تحلیل قرایت اجتماعی و معرفتی طه حسین از اندیشه ابن خلدون و نقد و ارزیابی آن است. در این راستا، با استفاده از روش اسنادی و تاریخی، پس از تحلیل دیدگاه‎ها و نقدهای طه حسین در مورد اندیشه ابن خلدون، نقدهای او در چند محور برجسته و تلاش می‎شود تا با عنایت به پیش زمینه‎های نظری طه حسین و با بررسی جهان بینی و سنت نظری ابن خلدون، دیدگاه‎های طه حسین در مورد اندیشه ابن خلدون نقد و ارزیابی شود. این تحقیق نشان می‎دهد که طه حسین از دریچه نگاه اثبات گرای خویش و براساس جهان بینی علم مدرن به نقد دیدگاه‎های ابن خلدون پرداخته است؛ در حالی که ابن خلدون در سنت فکری کلامی اشعری بوده و از جهان بینی کاملا متمایزی برخوردار بوده است. در نتیجه، به نظر می‎رسد، نقدهای طه حسین بر اندیشه‎های ابن خلدون در بسیاری موارد بیتوجه به پیش زمینه‎های نظری او صورت گرفته اند و به همین دلیل نمی‎‎توانند درست باشند.

    کلید واژگان: طه حسین, ابن خلدون, اثبات گرایی, کلام اشعری, تفکر اجتماعی}
    Reza Taslimi Tehrani *, Hamid Parsania

    The present work aims to study and critically analyse Taha Hussein’s reading on Ibn Khaldun’s thoughts. To this end, by employing the documentary and historical methods, we give a comprehensive review and analysis of the Taha Hussein’s readings on Ibn Khaldun’s contemplations. Furthermore, we evaluate and criticize Taha Hussein’s account of Ibn Khaldun based on the theoretical, social and intellectual backgrounds of both. It is argued that Taha Hussein has carried out his critiques from his modern and positivistic point of view, while Ibn Khaldun had been highly influenced by the Ashari tradition atmosphere of his time which comprises a completely distinguished idea on society, history, causality, etc., than the modern one. Consequently, our analysis leads to the conclusion that Taha Hussein’s critiques dismiss Ibn Khaldun's distinctive social and intellectual backgrounds and hence in many cases appear to be arguably imprecise and incorrect. In other words, Ibn Khaldun’s works and thoughts have to be read and perceived based on his own Ashari worldview.

    Keywords: Taha Hussein, Ibn Khaldun, positivism, Ashari school, Social thoughts}
  • حسن سرایی*، ابوالفضل فتح آبادی

    برخی اندیشمندان برای تبیین شکل گیری حکومت صفوی بر نقش عصبیت قبیله ای و برخی دیگر بر نقش عصبیت دینی تاکید کرده اند و در واقع، هیچ کدام به هم نشینی و هم افزایی فرایندی عوامل مزبور در تشکیل این حکومت توجه نداشته اند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر این بوده است که بر اساس آراء سیاسی ابن خلدون و با رویکردی توصیفی- تحلیلی و استفاده از روش اسنادی و مطالعه متون تاریخی مرتبط با موضوع پژوهش، فرایند هم نشینی و هم افزایی هر دو نوع عصبیت را در تشکیل حکومت صفوی آشکار کند. یافته های پژوهش نشان می دهند که شاه اسماعیل با بهره گیری از ولایت صوفیانه، موجبات هم نشینی سه عامل عصبیت قبیله ای درون هر یک از قبایل، عصبیت دینی درون هر یک از قبایل و عصبیت دینی میان همه قبایل را فراهم آورده و بر همین اساس، میان قبایل مختلف تحت امر خود اتحاد و انسجام ایجاد کرده و با استفاده از قدرت مضاعف این قبایل که محصول هم نشینی و هم افزایی پیوندهای دینی با پیوندهای قومی بوده، با پیروزی بر سایر مدعیان قدرت موفق به تشکیل حکومت صفوی شده است. بنابراین، در تشکیل حکومت صفوی هر دو نوع عصبیت، البته با تقدم عصبیت دینی بر عصبیت قبیله ای، دارای نقش و جایگاه بوده اند.

    کلید واژگان: تصوف, ولایت صوفیانه, عصبیت دینی, عصبیت قبیله ای, تشکیل حکومت صفوی, ابن خلدون}
    Hassan Saraie *, Abolfazl Fathabadi

    Some of thinkers emphasis on the role of tribal Asabiyyah and some of them emphasis on the role of religious Asabiyyah to explain the development of safavid government and all of them, neglect the process of affinity and synergy of these factors in this respect. Therefore, the article tries to reveal the process of affinity and synergy of these two factors in the development of Safavids on the base of Ibn Khaldun’s political theories and with descriptive- analytical study and using of archival research method and studying the related historical texts. Findings show that Shah Ismail, by applying Sufi Walayah, has provided the affinity of tribal Asabiyyah within each tribe, religious Asabiyyah within each tribe and religious Asabiyyah between all tribes and accordingly, was able to create unity and cohesion among several tribes which were under his commands and by using the double power, which has been the product of affinity and synergy of tribal Asabiyyah and religious Asabiyyah, has defeated other contenders and has succeeded in developing the safavid government. This means, two aspects of Asabiyyah, of course with the precedence of religious Asabiyyah over tribal Asabiyyah, have taken role in the process of the development of this government.

    Keywords: Sufism, Sufi Walayah, Religious Asabiyyah, Tribal Asabiyyah, Development of Safavids, Ibn Khaldun}
  • علی انتظاری*، عهدیه اسدپور

    لقد بات مفهوم الإنجاب فی العصر الحدیث یتمتع باهمیه کبیره فی نظریات علم السکان (الدیمغرافیا) ویعبر عنه بمصطلح الخصوبه. تحاول الدراسه الحالیه وصف وتحدید هذا المفهوم لدی عدد من المفکرین المسلمین بما فیهم: الفارابی وابوعلی مسکویه والمعری وابن سینا ونصیر الدین الطوسی وابن خلدون. وتتمثل اهمیه هذه الدراسه کونها تعبر عن حاجه النظام الجامعی الإیرانی- الذی یعد مجتمعا یعتمد فی اسسه مبادی الإسلام وشریعته- إلی علم محلی فی کافه مجالات العلوم الإنسانیه بما فیها علم السکان. ویعتبر علم السکان الذی یدرس فی الجامعات هو تقلید للمفهوم الغربی لهذا العلم المعرفی ولیست هناک إشارات إلی ما خلفه مفکرو الإسلام والحضاره الإسلامیه. ومن اجل تحقیق اهداف البحث استفدنا من المنهج الوثایقی. اظهرت نتایج البحث ان جمیع مفکری الإسلام الذین تمت دراسه آرایهم کانوا یهتمون بموضوع التناسل(الإنجاب) والقضایا المتعلقه به. إن اهمیه التناسل او الإنجاب لدی هولاء المفکرین کانت کبیره بحیث اعتبروا القابلیه للإنجاب احد خصایص المراه وما یمیزها فی النوع البشری، کما عرفوا التناسل والإنجاب بانه اهم هدف للزواج. وفی هذا الإطار استعانوا بالآیات والروایات الدینیه من اجل تعزیز آرایهم ودعمها. وفی هذا المجال نجد ان ابا العلاء المعری مستثنی من هذه القاعده العامه لانه کان یوصی الناس بعدم الزواج والإنجاب. إن تحلیل النتایج یظهر ان مفکری العالم الإسلامی الذین تمت دراستهم فی هذا البحث وعلی الرغم من انهم ناقشوا موضوع الإنجاب والقضایا المتعلقه به إلا انهم لم یقدموا إحصاییات وارقام فی هذا الباب وکانوا فی الغالب یتکلمون نظریا ویبینون آراءهم ومعتقداتهم حول هذا الموضوع.  والجدیر بالذکر انه لا ینبغی علینا ان نعتبر هذا الامر علامه ضعف او نقص فی هولاء المفکرین الکبار بل یجب ان نقر بالمحدودیه فی البیانات والإحصاییات فی العصور القدیمه لان موضوع الجمع والإحصاء السکانی وتحلیله هو امر خاص بالعصر الحدیث.

    کلید واژگان: الإنجاب, الفارابی, ابوعلی مسکویه, ابن سینا, نصیر الدین الطوسی, ابن خلدون}
    Ali Entezari*, Ahdieh Asadpour

    Childbearing is a very important concept in contemporary demographic theories, referred to as fertility. In order to describe and understand this concept, the current article has taken into account the views and ideas of Muslim thinkers such as Al-Farabi, Miskawayh, Al-Machr('39')arri, Ibn Sina, Khaje Nasir al-Din, and Ibn Khaldun, using the attributional method. This reseacrh is important as today’s university system of Iran is based on the principles of Islamic law hence; there is need for indigenous knowledge in all fields of humanities, including demography. The findings of the study show that all the thinkers have had paid attention to the issue of reproduction and its related forces. The importance of reproduction or generational reproduction in their view has been so importnat that they not only introduced fertility as a vital feature of women but also explained the first and foremost purpose of marriage as the human generational reproduction. They used religious verses and traditions to substantiate their views. However, Al-Machr('39')arri is an exception as he recommends men to abstain from marriage and childbearing. The analysis of the findings and results shows that the Muslim thinkers, despite discussing about childbearing and related phenomenon, have not provided figures in this regar and rather expressed their ideas theoretically. Of course, this should not be seen as a sign of the weaknesses of those great thinkers, but that was probably due to a limitation on statistical data in the past.

    Keywords: Childbearing, Farabi, Ma'arri, Miskawayh, Ibn Sina, Toosi, Ibn Khaldun}
  • اصغر منتظر القائم

    راه‌های تشخیص اخبار صحیح از موضوع از دیدگاه ابن خلدون و سید جعفر مرتضی عاملی اصغر منتظر القایم چکیده: یکی از مشکلات علم تاریخ اختلاف روایات درباره وقایع تاریخی است. تشخیص یک خبر از میان چندین روایت، مورخان را ناگزیر می‌سازد تا با دیدی انتقادی و علمی خبر صحیح را از اکاذیب بازشناسی کنند. ابن خلدون مورخی نواندیش متوفی 808 هجری برای بازشناسی تحلیل و علل ضعف و انحطاط مغرب اسلامی، طرحی نو پیرامون روش‏شناسی تاریخی درانداخت و با انتقاد سازنده از مورخان تاریخ نقلی، روش‌شناسی نوینی را در تاریخ‌نگاری و نقد اخبار صحیح از اکاذیب بنیان نهاد. مورخ دیگر سید جعفر مرتضی عاملی متولد 1364 قمری در روستای عیتا الجبل واقع در جبل عامل لبنان متوفای 1441ق است که درباره انتخاب اخبار صحیح از اخبار موضوع سخن گفته است. مسئله مقاله مقایسه معیارهای تشخیص اخبار صحیح از اکاذیب از دیدگاه ابن خلدون و سید جعفر مرتضی عاملی می‌باشد که با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش‌شناسی تاریخی ابن خلدون در مقدمه مدون شده است ولی در تاریخ‌نگاری عمومی اسلام درالعبر معیارهای خود را رعایت نمی‌کند، درحالی‌که سید جعفر مرتضی روش‌شناسی خود را در جلد اول کتاب الصحیح بیان داشته است و به معیارهای خود پای بنده باقی مانده است.

    کلید واژگان: روش شناسی, اخبار صحیح, اخبار موضوع, ابن خلدون, سید جعفر مرتضی عاملی}
    Asghar Montazer al, Qāem

    One of the problems with the science of history is the disagreement between different accounts of the historical events .In order to distinguish the true story from the false ones ,the historians have to have a critical and scientific look at the narratives .In order to recognize and analyze the reasons of the decline of Islam, Ibn Khaldun ,the innovative historian who died in 808 AH ,.developed a new approach regarding the historical methodology ;and by criticizing the historian of the narrative history ,he introduced a new methodology in historiography and critiques of accurate news .The other historian discussed here is Seyyed Ja›far Morteza Ᾱmeli ,born in 1364 in Eit al-Jabal village in Lebanon and died in1441 AH ,.who discussed how to select the accurate news .The purpose of this paper is to compare the criteria for identifying the correct news from the false news from the point of view of Ibn Khaldun and Seyyed Ja›far Morteza Ᾱmali ,which will be studied in a descriptive and analytical manner .Although Ibn Khaldun›s historical methodology is explained in the introduction ,he does not meet his standards in the general historiography of Islam in Al-Abar. However ,Sayyid Ja›far Morteza has stated his methodology in the first volume of al-Sahih ,and he remains committed to his standards.

    Keywords: Methodology, news, truenews, Ibn Khaldun, Seyyed Ja›far MortezaAmeli}
  • محمد علی توانا*، سید یزدان هاشمی اصل، جواد جریده
    متفکران مسلمان عمدتا از منظر فقهی-کلامی به پدیده جنگ نگریسته اند، به نظر می رسد ابن خلدون نخستین متفکران مسلمان است که از منطر جامعه شناسی-انسان شناسی به پدیده جنگ می نگرد. مقاله حاضر این پرسش ها را طرح می کند: 1- ابن خلدون چه تبیینی از جنگ ارائه می دهد؟ 2-مهمترین عوامل جامعه شناسی-انسان شناسی آغاز گر و پایان بخش جنگ از منظر ابن خلدون چه می باشد؟3) از منظر وی چه عواملی بر نتیجه جنگ تاثیر گذارند؟ یافته های این تحقیق نشان می دهد ابن خلدون جنگ را پدیده ای طبیعی در مناسبات انسانی می داند. وی بر اساس بدوی یا مدنی بودن، جنگ ها را به مشروع و نامشروع تقسیم می نماید؛ از منظر ابن خلدون جنگ هایی که بر ارزش های بدوی مبتنی هستند نامشروع اند و جنگ هایی که به یک نظم مدنی منجر می شوند، مشروع قلمداد می شوند. وی مهمترین عوامل جامعه شناسی-انسان شناسی آغاز گر جنگ های نامشروع را زیاده خواهی طبیعی بشر، مبارزه برای قدرت صرف می داند و مهمترین عوامل جامعه شناسی-انسان شناسی آغازگر جنگ های مشروع را حفظ نظم و عصبیت اجتماعی و گسترش باورهای دینی می داند. در عین حال او درباره عوامل جامعه شناسی-انسان شناسی جنگ های مشروع و جنگ های نامشروع به عوامل واقع گرایانه (همچون توان نظامی) و عوامل فراواقعی (همچون بخت و اقبال و امور نهانی) توجه می نماید. مقاله حاضر از روش خوانش متن محور بهره می برد.
    کلید واژگان: ابن خلدون, جنگ, ارزش های بدوی و مدنی, قدرت, امور نهانی, بخت و اقبال}
    Mohammad Ali Tavana *, Yazdan Hashemi, Javad Jarideh
    Ibn Khaldun seems to be the first Muslim thinker to look at the phenomenon of war from the sociological-anthropological point of view. This article raises the following questions: 1- What explanation does Ibn Khaldun give of war? 2. What are the most important factors in the sociology-anthropology of Ibn Khaldun's beginning and end of the war? 3) What factors influence the outcome of the war?. The findings of this study show that Ibn Khaldun regards war as a natural phenomenon in human relations. He divides wars into legitimate and illegitimate on the basis of primitive or civilized; in Ibn Khaldun's view, wars based on primitive values are illegitimate and wars that order Are civil, legitimate. Ibn Khaldun considers the most important elements of sociology-anthropology as the initiator of illegitimate wars as the natural excess of mankind, the struggle for mere power, and the most important factors of sociology-anthropology as the initiation of war, tribal loyalty social order and the spread of religious beliefs. At the same time, he focuses on the sociological-anthropological factors of legitimate wars and illicit wars with realistic factors (such as military might) and extraneous factors (such as fortunes and secrecy);. The present paper uses text-based reading method.
    Keywords: Ibn Khaldun, War, primitive, civil values, power, secrecy, Fortune}
  • معصومه شفعتی*، محبوبه بابایی

    در این مقاله سعی شد، با رویکرد ابن خلدون، موانع توسعه در دوران پهلوی دوم مورد تبیین قرار گیرد. از نگاه ابن خلدون، عواملی ازجمله مردم، مقامات سیاسی، باورها، ثروت یا ذخیره منابع، توسعه و عدالت به گونه ای گردشی و مستقل به یکدیگر پیوند دارند، هریک دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه را برای تحول مثبت یا منفی فراهم می آورد. با توجه به این که در دوران پهلوی دوم برخی از مولفه ها مثل ثروت که عبارت بود از پول نفت و کمک های خارجی به عنوان عناصر سازنده، قابلیت تاثیرگذاری مثبتی بر توسعه را دارا بود، اما، این عوامل باعث وابستگی بیشتر عناصر رسمی به دولت شد و آنها به جای تاثیر گذار بودند، تابع نظام سیاسی شدند و گروه های غیر رسمی وظایف آنها را انجام می دادند و مهم ترین اثرات سلطه گروه های غیر رسمی، به وجود آمدن زمینه بی اعتنایی به نظم و قانون است. که زمینه برای دوری از تحول مثبت فراهم می شود. و از سوی دیگر بهبود وضعیت پولی، زمینه را برای مستبد شدن محمدرضاشاه در اواخر دوران حکومت او فراهم آورد . این در حالی است که، دولت خوب ازنظر ابن خلدون نه به صورت یک دولت مداخله گر و نه یک دولت دیکتاتوری تصور می شود. پس تاثیری که متغیرهای پیشتاز در توسعه در دیگر متغیرها داشته اند، تاثیر منفی بوده است، نه تاثیر گردشی در راستای توسعه.

    کلید واژگان: ابن خلدون, پهلوی دوم, توسعه, دولت, برنامه های توسعه}
    mahsomeh shafati*, mahboobeh babaie

    . In this paper try to explain, with an Ibn khaldon's aprroach that mentioned, the obstacles of development in the second Pahlavi era. From Ibn Khaldun's perspective, factors such as people, political officials, beliefs, wealth, or resources, development, and justice are linked in a circular and independent. They affect each other and provides grounds for positive or negative transformation. Considering that during the second Pahlavi, some components such as wealth, namely, oil money and foreign aid as constructive elements, had the potential for a positive development impact. However, these factors have made official elements dependent on the government more, and they were subordinated to the political system instead of being effective. Moreover, unofficial groups performed their duties, and the most important effects of the domination of informal groups is disregard for order and law, which provides context for avoiding positive developments. On the other hand, the improvement of the monetary situation provided context for the despotism of Mohammad Reza Shah in the late period of his rule. Meanwhile, good government in Ibn Khaldun's view is neither an interventionist government nor a dictatorial government. Therefore, the effect that the pivotal variables have on development in other variables has had a negative impact, not a turning point for development.

    Keywords: Ibn Khaldun, The second Pahlavi, Development, government, development planing}
  • محسن خلیلی *، حسن زرگری سنقز
    زوال نظام سیاسی واجد نشانه هایی است. از منظر ابن خلدون بدویان به دلیل داشتن عصبیت بیشتر بر یک جانشینان ظفر می یابند و زمینه های تاسیس امارت را فراهم می آورند. سپس پیروزمندان با خلق و خوی شهریان خو گرفته و سخت کوشی چادرنشینی جای خود را به محافظه کاری می دهد و عصبیت آن ها به ضعف می گراید و زمینه آماده می شود تا گروهی دیگر بر آن ها چیره شوند. نگارندگان با بهره گیری از سومین پرسش مقوله قدرت (قدرت چگونه از دست می رود؟) و با بهره گیری از رهیافت ابن خلدون و با برشماری نشانگان زوال قدرت برآن شده اند که با تحلیل سیاحت نامه ابراهیم بیگ به شمارش تفسیرگونه نشانگان زوال قاجاریه بپردازند.
    کلید واژگان: زوال قاجار, ابن خلدون, عصبیت, سیاحت نامه ابراهیم بیگ}
    Mohsen Khalili*, Hassan Zargari sanghez
    Decline of political system have the signs. In the Ibn Khaldun’s perspective, Bedouin with the power of Asabiyyah (social cohesion or group solidarity) more than the Settled, become triumphant. Then, the victors prepare the conditions of the establishment of the political statesmanship. Afterward, the conquerors, acclimatize with the temperaments of the settled and urbanites and the nomadic diligence convert to conservatism. Thereupon, Asabiyyah or the power of social cohesion of urbanites become loose and weak. Hereafter, the weakness of group solidarity of the settled cause to defeat of the burgher and the conquest of the new Bedouin with the new Asabiyyah. Authors of the present paper with utilization of two methodological category (third question of regarding to the gain and loss of power, and the approach of the Ibn Khaldun’s theory of the rise and fall of political statesmanship) have tried to interpretative enumerate the signs of the decline of power (Qajar’s collapse) in the IbrahimBeig’s Travelogue.
    Keywords: Fall of Qajar, Ibn Khaldun, Asabiyyah, IbrahimBeig’s Travelogue}
  • غلامرضا جمشیدیها، زینب نادی *

    نگرش ابن خلدون به تاریخ به عنوان یک فیلسوف، به فلسفه نظری تاریخ محدود نمی شود و فلسفه انتقادی یا فلسفه علم تاریخ را نیز در بر می گیرد. از نظر ابن خلدون روش تاریخی بر دو اصل انتقاد و تعلیل استوار است و تاریخ به واسطه این دو اصل است که علمی می گردد، در این مقاله با در نظر گرفتن این دو اصل و با توجه به تجزیه و تحلیل پیچیده و پیشرفته ای که مرتون از ساختار اجتماعی و ساختار فرهنگی و بررسی پیامدهای ستیز و تناقض بین این ساختارها به عمل آورده، نظریه وی را به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار داده و با استمداد از روش تاریخی، به باز شناخت دیدگاه ابن خلدون در خصوص حدود و جهت انحطاط یک جامعه از منظر ستیز و تناقض بین ساختارهای اجتماعی و ساختارهای فرهنگی، پرداختیم، نتیجه ای که از مواجحه نظریه این دو به دست آمد حاکی از این است که ساختار اجتماعی و فرهنگی بادیه نشینی از بدو ورود به زندگی شهری به سبب ویژگیهای خاصی که در دستگاه قدرت بروز می کند عامل ایجاد نوعی منش به حوزه فرهنگی در جامعه می گردد که سازگاری با نقش ها و پایگاه های مردم ندارد و همین عامل سبب ایجاد ستیز و تناقض و در نهایت ایجاد نابهنجاری و رفتارهای منحرفانه در حوزه های متعدد حیات اجتماعی گردیده و روز به روز بر ستیز و تناقض میان این ساختارها افزوده می گردد و این مسئله تا جایی پیش می رود که در نهایت بروندادی جز انحطاط و سقوط دولت را در پی نخواهد داشت.

    کلید واژگان: ساختار اجتماعی, ساختار فرهنگی, تناقض, دولت, ابن خلدون, رابرت مرتن}
    gholamreza Jamshidiha, Zaynab nadi *

    Ibn Khaldun's attitude as a philosopher toward history is not limited to theoretical philosophy of history and includes critical philosophy or philosophy of history science. According to Ibn-Khaldun, the historical method is based on two principles of critique and explanation. No history can really be called science unless it is critical and Ali's. In this regard, in this paper, Ibn Khaldun, in consideration of the two principles in question, redefined Ibn Khaldun's view of the limits and directions of degeneracy. From the point of view of the contradiction between social structures and cultural structures, using the theoretical framework of Robert Merton, and drawing on the historical method, in the context of the theory of these two, the social and cultural structure of the Bedouin from the moment of entering the urban life as As the day goes by, the contradiction between their structures increases, and this goes so far. The river which ultimately does not result in the decline of the state.

    Keywords: social structure, Cultural Structure, contradiction, state, Ibn Khaldun, Robert Merton}
  • یونس اکبری، غلامرضا جمشیدیها
    علم عمران ابن خلدون برپایه روش شناسی خاصی بنا نهاده شده است که فهم این نحوه تببینی گام مهمی در زمینه فهم منطق خلدون و متعاقب آن فهم پدیده های است که او قصد تبیین آنها را دارد. مقاله حاضر قصد بررسی نحوه تبیین وقایع توسط خلدون را دارد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش اسنادی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که رویکرد تببینی ابن خلدون در تبیین امور واقع با رویکرد علمی متعارف امروزی که همان رویکرد قانون مدار یا نوموتتیک است، همخوانی دارد. از منظر روش شناسی نتایج بیانگر این امر است که تجربه ی خلدونی اشاره به تجریه مکرر در تاریخ دارد، به عبارتی همان ساختارهای رویکرد ساختارگرایی هستند که نتایج مشخص تکرار شونده ای را به دنبال خود دارند. از دید هستی شناسی نیز ابن خلدون فرض واقعیت بیرونی و مستقل از ذهن را به رسمیت می شناسد.
    کلید واژگان: ابن خلدون, هستی شناسی, معرفت شناسی, روش شناسی}
    Younes Akbari, Gholamreza Gamshidiha
    Ibn khaldun’s science of omran has been founded based on Special methodology that understanding that logic of explain is an important step to understanding the logic of khaldun and subsequently understanding of phenomena that He is going to explain them. This article is going to examine how to explain fact’s by khaldun. The research method in this study is documentary. The findings indicate that explained approach of ibn khaldun in explaining the facts is rule-based or nomothetic approach that is alignment with today's conventional scientific approach. In terms of methodology, findings demonstrate that khaldunin experience reference to the frequent experience in the history, in other words, his methodology is as structures of structural approach that to followed themselves repeated specific results. From the perspective of ontology also ibn khaldun recognizes assume external reality independent of the mind.
    Keywords: Ibn Khaldun, ontology, epistemology, methodology, Explanation}
  • محمد عزیز احمدی*، غلامرضا جمشیدیها
    صنفت نظریه التطور والتغیر الاجتماعی لدی ابن خلدون عاده علی هامش النظریات الدورانیه او الدوریه التی تومن بمراحل ظهور الحضارات ونموها وتسامی ها وانحطاطها وزوالها فی النهایه. ولکن ما یبدو من خلال التعمق والتامل فی نص مقدمه ابن خلدون، ان هناک طریقین مختلفین ومترابطین فی الوقت نفسه وهما «التکامل الحضاری» و«التغییرات الدوریه للحکومه»، حیث یومن ابن خلدون من خلال تجنب اعتبار فکره مطلقا بالتکامل المتعدد الخطوط او المتذبذب لمسار الحضاره من جهه، والتغییر الدورانی او الانحطاطی للحکومات فی النطاق الحضاری العربی - الإسلامی فی عصره من جهه اخری. ویمکن الاستدلال بان التغییرات الدورانیه للحکومات تتحرک وتنشط فی داخل التغییرات التکاملیه للحضاره، وان تکامل الحضاره سوف یتخذ شکلا متذبذبا بسبب استناد تطوراته إلی اقتدار الحکومات. إن ترکیز ابن خلدون علی موضوع «انحطاط دول» هذا النطاق الحضاری، یمکن ان یعتبر منطلقا مستقلا لدراسه البلدان المسلمه والعالم الثالث من وجهه نظر علم الاجتماع، حیث یمکن ان یکون باعثا علی تامل علماء الاجتماع فی هذه البلدان فی قضایا اجتماعیه مثل الفساد الإداری والانحطاط وعدم الاستقرار السیاسی فی هذه البلدان فی العصر الراهن من دون التقلید والتبعیه التامه للإطارات النظریه الاجتماعیه الغربیه. وعلی هذا الاساس ایضا، فإن القضیه الاجتماعیه فی البلدان المسلمه والنامیه المعاصره هی نفس قضیه عصر ابن خلدون وفی الوقت نفسه، فإنها خضعت للدراسه من وجهه نظر ابن خلدون باعتباره مفکرا مسلما وعارفا بالقضایا الخاصه بالمجتمعات المسلمه والعربیه. وبعباره اخری، فإن امرا خاصا (فساد الدوله) تتم دراسته من ظاهره عامه (التغییر الاجتماعی) بنظره مستقله (نظریه انحطاط الدوله لدی ابن خلدون).
    کلید واژگان: ابن خلدون, التغییر الاجتماعی, التکامل الحضاری, التغییر الدوری, الانحطاط}
    Mohammadaziz Ahmadi *, Gholamreza Jamshidiha
    Ibn-khaldun,s social change theory has been often classified as cyclic theoty of social changes that has three stages includes in generation, growth and progress and ultimately regressive and decadence. But, what is inferred by rethink in text of Ibn-khaldun,s Moghaddame, are two different courses,as interrelated to each other, “civilizational evolution” and “cyclic changes of state.Avoiding make absolute his ideas, Ibn-khaldun believes in multilinear or fluctuating evolution of civilization procedure, on the one hand, and cyclic/decadence change of states in the domain of Arab-Islamic civilization of his time on the other hand. It can be argued that cyclic changes of state processes and continues in framework of civilizational evolution, and because of relay civilization on level of state powerfulness, its changes are fluctuating form. Ibn-khaldun,s focus on decadence problem of state in the domain of Arab-Islamic ,can be seen as independent foundation for sociology of Islamic and thired world countries that without mimesis and total dependency to thoritical framework of western sociology, is consentrated on social problems of these countries.
    Keywords: Ibn-khaldun, social changes, civilizational evolution, cyclic changes, decadence}
  • شکوه دیباجی فروشانی*، غلامرضا جمشیدیها
    عدالت از مفاهیم بنیادی در دین اسلام است که متفکران بی شماری به آن توجه کرده و تعابیر مختلفی از آن ارائه داده اند. هدف پژوهش حاضر این است که با بررسی اسنادی مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعه مفهوم عدالت از دیدگاه دو اندیشمند مسلمان یعنی فارابی و ابن خلدون بپردازد و در نهایت راه کار آنها در خصوص برخورد با بی عدالتی را بررسی کند. شایان ذکر است که فارابی و ابن خلدون به دو دوره تاریخی متفاوت تعلق دارند و دارای دو نوع نگرش خاص به جامعه، انسان و جامعه طبقاتی هستند و منظور از مقایسه دیدگاه آنها، توجه به اشتراک و اختلاف آنها در کلیت و به نحو اجمال است. به طور کلی، آنها آرای فلسفی خاصی درباره عدالت دارند. با توجه به گستره دیدگاه آنها، گفتمان ایشان در قلمرو گفتمان اسلامی قرار دارد و گاهی رنگ و بوی الهی می دهد. از جمله اینکه دو اندیشمند مذکور، ضمن اینکه عدالت را تحت تاثیر دین و فقه، ملکه نفسانی و ملکه راسخه معرفی می کنند، تحقق عدالت محض را فقط در سایه نبوت و امامت میسر می دانند. ایشان همانند سایر فلاسفه کلاسیک، عدالت را بر حسب سزاواری ها و استحاق می شناسند. فارابی عدالت را حامل امنیت می داند که از طریق قانون تامین می شود و نظریه عدالت او با مسئله ثبوت حق و ضرورت حمایت از این حق توسط حکومت تکمیل می شود. از دیدگاه ابن خلدون نیز عدالت اجتماعی به معنای تامین مصلحت عمومی و مبنای تامین عمران و امنیت است.
    کلید واژگان: ابن خلدون, اجتماعی- سیاسی, عدالت, فارابی}
    Shokofe Dibaji *
    Justice is a fundamental concept in Islam. Numerous thinkers have reflected upon it. The present article aims to study the meaning of justice from the perspective of Al-Farabi and Ibn Khaldun by a qualitative content analysis-based literature review, and in the end, assess their strategies of confronting injustice. It is worth noting that Al-Farabi and Ibn Khaldun belong to different historical periods, and have different views of society, class society, and humans. The goal of comparing their viewpoints is briefly focusing on their general similarities and differences. In general, these two great Islamic scholars have expressed specific philosophical points regarding justice. Considering the fact that the perspectives of these two Muslims are not limited to this world, their discourse belongs to the domain of Islamic discourse and, at times, has a divine quality. For instance, these scholars introduce justice as influenced by religion and jurisprudence, a fixed habitues of the soul; in addition, they consider absolute justice achievable only with Prophet Hood and Imam. Same as other classical philosophers, they view justice based on merits and worthiness. Al-Farabi considers justice to bear security, provided by Law. His Theory of Justice is completed with conformation of rights and the necessity of their sanction by the government. Ibn Khaldun believes social justice to mean securing the general interest, and considers it to be the basis for provision of construction and security. Therefore, the goal of this article is reviewing the meaning of justice from the viewpoints of these two Muslim scholars.
    Keywords: Justice, Islam, Al, Farabi, Ibn Khaldun, social-political}
  • غلامرضا خدیوی*
    امروزه، بحث درباره «اسلامی کردن» علوم انسانی به یکی از چالش برانگیزترین مباحث در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است؛ به نحوی که در حال حاضر، گسترش این رشته ها منوط به پاسخ به «چیستی» و «چگونگی» «علوم انسانی اسلامی» است. نظر به اینکه یکی از رویکردهای کلیدی برای ورود به چنین گفتمانی تبیین مبانی معرفتی چنین رویکردی می باشد. مقاله پیش رو در پی آن است که با واکاوی مبانی معرفتی در یک نمونه الگویی اولیه(Archetype) و منحصر به فرد؛ یعنی «علم العمران» راهی را برای ورود به این گفتمان باز کند. پرداختن به مبانی معرفتی یک «علم انسانی» از منظر یک عالم مسلمان کلاسیک، می تواند در این زمینه راهگشا باشد. این مقاله با مراجعه مستقیم به کتاب العبر و با استفاده از تفسیر درون متنی آن نشان می دهد که ابن خلدون توانسته است به عنوان یک عالم مسلمان مبانی معرفتی «علمی» در حوزه علوم انسانی را پایه ریزی کند که می تواند مبنایی برای گفتمان «علوم انسانی اسلامی» باشد.
    کلید واژگان: علوم انسانی اسلامی, ابن خلدون, مبانی معرفتی, علم العمران}
  • رسول صادقی
    ابن خلدون، به عنوان سرشناس ترین متفکر اجتماعی مسلمان، نقش مهمی در شکل گیری آرا و نظریه های جمعیتی دوران ماقبل مدرن داشته است. وی مباحث و دیدگاه های مهمی را درباره تعامل جمعیت و توسعه مطرح کرده است. ازاین رو، در مقاله حاضر ضمن مروری بر آرای جمعیت شناختی ابن خلدون، رویکرد وی درباره تعامل جمعیت و توسعه، بررسی شده است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ابن خلدون ضمن معرفی ابعاد و مولفه های رشد جمعیت و گذار جمعیتی در بستر توسعه، بر تعامل پویا بین جمعیت و توسعه تاکید داشته است. همچنین، از دیدگاه ابن خلدون تاثیر مثبت یا منفی رشد جمعیت بر توسعه و رفاه، به ساختار و کیفیت جمعیت و نیز شرایط ساختاری جامعه بستگی دارد. از این رو، نظریه ابن خلدون درباره توسعه، مبتنی بر نظریه جمعیت شناختی وی است. همچنین، ابن خلدون دیدگاهی چندبعدی در تحلیل رابطه جمعیت و توسعه داشته و نحوه و سازوکار شکل گیری این رابطه و خروجی آن را در ارتباط با مجموعه ای از شرایط پیرامونی تبیین کرده است.
    کلید واژگان: ابن خلدون, پویایی جمعیت, تغییرات اجتماعی, جمعیت و توسعه, رویکرد چرخه ای گذار جمعیتی}
    Ibn Khaldun has played a major role in the shaping of pre-modern population theories. He has proposed some important issues and perspectives on the interaction of population dynamics and development. Thus, this paper attempts to explore Ibn Khaldun’s demographic perspectives and identify his approach to population and development interrelationship. The results indicate that Ibn Khaldun has introduced the dimensions and components of population growth in the context of demographic transition, and also he has discussed on the dynamic interaction of population and development. According to Ibn Khaldun, positive or negative impact of population growth on development and welfare depends on population structure and its quality on the one hand, and infrastructure conditions of society on the other hand. Therefore, Ibn Khaldun’s theory of development is based on his demographic theory. In addition, Ibn Khaldun has applied a multidimensional approach to analyze the relations between population and development. He has explained the mechanism of this relationship and its results in the connection with an array of environmental factors.
    Keywords: Demographic Transition, Population Dynamics, Population, Development, Social Changes, Cyclical Approach, Ibn Khaldun}
  • غلامرضا جمشیدیها، علی بقایی سرابی
    این نوشتار به بررسی این معمای رایج در علوم انسانی و اجتماعی می پردازد که آیا ابن خلدون در مقام تبیین گری پدیده های کانونی دانش خود، پوزیتیویست است یا تاریخ گرا؟ در این راستا، ابتدا در قالب چارچوب مفهومی به بیان مشخصه های عمومی پوزیتیویسم و تاریخ گرایی پرداخته می شود. بعد با اتخاذ روش شناسی «مطالعات اسنادی» با استناد به آثار و زندگی نامه ابن خلدون و خوانش های ابن خلدون شناسان به بررسی بخش هایی از آثار وی که با هرکدام از مشخصه های تبیین های پوزیتیویسم و تاریخ گرایی موافق می افتند، پرداخته می شود. در نهایت در خصوص موضع ابن خلدون در مقام تبیین گری پدیده های انسانی و اجتماعی داوری می شود.
    کلید واژگان: معماهای علمی, تاریخ, جامعه شناسی, روش شناسی, تبیین علمی, پوزیتیویسم, تاریخ, گرایی, ابن خلدون}
    Gholamreza Jamshidiha, Ali Baghaei Sarabi
    This Article is aimed atelucidating the known dilemma that is whether Ibn-Khaldun in explaining his topic of knowledge is Positivist or Historicist?For this, at first general characteristics of Positivism or Historicism is explained. Then, by reviewing his works, autobiography and other related writings, certain parts of his work that are consistent with Positivism or Historicism is highlighted. Finally, his position on explaining human and social phenomena is judged.
    Keywords: Scientific Dilemma, History, Sociology, Methodology, Scientific Explanation, Positivism, Historicism, Ibn, Khaldun}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال