به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کلیسا » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کلیسا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امید ابرقوئی

    مطالعه جنبشهای نوپدید دینی از جمله مسایل پرتکرار در مطالعات اجتماعی امروز محسوب میشود. رشد بالای این گروه ها در شصت سال اخیر، بهخصوص در جوامع غربی، باعث بروز سوالهایی زیادی شده است. برای درک بهتر کارکرد این گروه ها میتوان به بررسی زمینه های شکل گیری و گسترش آنها پرداخت. نوشتار حاضر به همین منظور بعد از معرفی کلی پدیده مورد بحث و تشریح مباحث پیرامونی، به نوعی بررسی تاریخی- تحولی میپردازد تا نشان دهد چگونه در یک فرایند دیالکتیک وار با افول کلیسای کاتولیک (تز) و بحران معنایی ایجاد شده (آنتی تز)، شکل گیری جنبشهای نوپدید دینی (سنتز) به عنوان نوعی کارکرد عمل کرده است. همچنین مسایلی از قبیل مهاجرت، کثرتگرایی فرهنگی و حکومت لیبرال دموکراسی نیز به عنوان عوامل گسترش دهنده این جریانات مورد توجه خواهد بود.

    کلید واژگان: جنبشهای نوپدید دینی, کلیسا, مهاجرت, بحران معنایی, دیالکتیک, کارکرد}
  • محسن لطف آبادی*، عطاالله حسنی
    ارامنه جلفای اصفهان، در تاریخ فرهنگی ایران دوره صفوی، نقش فعالی داشتند. آنها بعد از مهاجرت از مناطق جلفا و قفقاز و ساکن شدن در اصفهان در زمان شاه عباس اول، حفظ فرهنگ و هویت شان را از طریق نظام آموزشی در دستور کار قرار دادند. ویژگی ها و ابعاد آموزش و پرورش آنان و جایگاه شان در نظام آموزشی آن عصر، مسئله ای است که چندان مورد توجه و تحقیق قرار نگرفته است. این مقاله با روش تحقیق تاریخی، بر اساس داده های جمع آوری شده از اسناد و کتب دست اول، ضمن نظر داشت یافته های ادبیات تحقیق، به توصیف و تفسیر این مسئله می پردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارامنه جلفا برای حفظ دین و اعتقادات خود، نظام آموزشی شان را بر اساس سنن تعلیم و تربیتی خود پی ریزی کردند و از حمایت حکومت صفوی برخوردار شدند. در این زمان، کلیسا و مدارس به موازات هم امر تعلیم را بر عهده داشتند و ساختمان مدارس در محوطه کلیساها بنا شده بودند. به همین دلیل، جنبه دینی نظام آموزشی ارامنه، غلبه داشت و در کنار آن بر آموزش برخی علوم غیردینی به ویژه در زمینه تجارت نیز تاکید می شد. البته، وجود فرقه های مختلف کاتولیک در اصفهان، انگیزه رقابت بین آنها را بیشتر برجسته می کرد.
    کلید واژگان: ارامنه جلفا, نظام آموزشی, کلیسا, مدارس, دوره صفوی}
    Mohsen Lotfabadi *, Ataollah Hassani
    The Armenians of Isfahan played an active role in Iranian culture in the Safavid era. After migrating from Julfa and the Caucasus and settling in Isfahan during the reign of Shah Abbas I, they intended to preserve their culture and identity through their educational system. Features and dimensions of their education and their place in the educational system of that era are topics to which researchers have not paid much attention up to now. In this article, these topics are discussed based on the data collected from reliable books and documents. The results indicate that the Armenians of Julfa, in order to preserve their religion and beliefs, established their educational system with the support of the Safavid government of that time; meanwhile the churches and schools were running educational affairs, and some schools were built in the grounds of the churches. Thus, religion was the prominent subject in the Armenian educational system, yet some non-religious sciences were taught too, especially commerce. Of course, the presence of different Catholic sects in Isfahan influenced the competition between them.
    Keywords: Armenians of Julfa, educational system, Church, Schools, Safavid Era}
  • سید ابوتراب سیاهپوش
    چگونگی پیدایش و سیر تحول و شکوفایی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در غرب موضوع پیچیده و دشواری است که به سختی تن به پژوهش می دهد. در این مقاله نخست، با استناد به منابع معتبر، آرای چند مورخ برجسته تاریخ علم و قرون وسطی شناس صاحب نظر درباره نحوه پیدایش و تاسیس نهادها و مراکز دانشگاهی بررسی می شود و تاریخ نسبتا دقیقی در خصوص شکل گیری آن ها به دست می آید و سپس اجمالا به رابطه استادان با دانشجویان و برنامه و مواد درسی و آموزشی آن ها اشاره می شود. در همین زمینه به بررسی کشمکش ها و جدال های فکری و دینی در محیط های دانشگاهی پرداخته و از سوی دیگر به مواضع و رفتار ارباب کلیسا در این مورد اشاره می شود. سرانجام به آمیزه عقلانی و علمی حاصل از این مناقشه ها، که در اواخر قرون وسطی دست مایه پیشرفت تمدن اروپایی و سپس انقلاب علمی شد، اشاره می شود.
    کلید واژگان: قرون وسطی, کلیسا, دانشگاه, دانشجو, علم, آموزش}
    The formation and evolution procedure of cultural and academic institutes in the Christian West is a complicated and difficult issue to study, and is hardly survivable. In this paper, based on valid references, the opinions of some remarkable historians of science and middle-ages scholars, regarding the advent and establishment of academic institutes and centers, are examined, and consequently a relatively exact date of the formations of the centers is obtained. Then the relation between professors and students, the course titles and educational details of the centers will be pointed out in brief. In this regard, on one hand, the thought and religious challenges in academic environments are investigated, and on the other hand, the behaviors of Church masters and their positioning are studied. Finally, I indicate to a combination of rationalization and science which is the results of these disputes, and was the source of development in European civilization and then a scientific revolution at the end of middle-ages
    Keywords: cultural centers, academic institutes, middle, ages, European civilization}
  • محمد هاشم پور یزدان پرست
    با تسلط تدریجی پاپ و کلیسای کاتولیک بر اروپا، قرونوسطی آغاز شد. افکار دنیاگریز و علم ستیز این مذهب شرایطی را به وجود آورد که از آن به عصر تاریکی یاد نموده-اند و انسانی تارک دنیا و رهبانیت پیشه و آخرت گرا به معنی کاتولیکی آن و علم گریز متولد شد. در عکس العمل به این تفکرات و شرایط حاصل از آن، معترضانی تفکرات انسان محورانه و مذهب پروتستان را به وجود آوردند که این تفکرات اعتراضی نقش بزرگی در گسترش تمدن مادی جدید و تولد انسان دنیا طلب منفعت جوی بریده از دین در این تمدن داشت. با ظهور انقلاب اسلامی و طرح شعار نه شرقی و نه غربی، در برابر مکاتب حاصل از این تمدن که ادعای جهانشمولی و ادعای برتری و تسلط بر همه تمدن ها و سرنوشت انسان ها را داشت این مبانی فکری مورد چالش قرار گرفت و به وسیله رهبری انقلاب اسلامی هویت و شخصیتی الهی و معنوی برگرفته از اندیشه های اسلامی برای انسان مطرح شد که در عمل موجب تولد انسانی جدید به عنوان الگوی انسان در عصر ما گردید. بررسی و مقایسه این سه آیین با دیدی تاریخی هدف این تحقیق می باشد.
    کلید واژگان: کاتولیک, کلیسا, پروتستانتیسم, اومانیسم, انسان شناسی}
    Mohammad Hashempour Yazdanparast
    The Middle Ages began with the gradual domination of Catholic Church over Europe. The anti-mundane and anti-scientific approach of this religion led to the creation of a situation which is also called the Dark Age. As a result, a man who renounced the world and was inclined to live in monastery, focusing on the hereafter in its catholic sense, was born. In reaction to this approach, humanism and Protestantism were born, which played a crucial role in expansion of modern materialistic civilization and birth of utilitarian human begin who discarded religion. With the victory of Islamic Revolution, the said schools of thought were challenged. The new Islamic approach offered a new human identity based on Islamic thought and practically a new human being was born in our age. The main objective of the present paper is to compare the three said approaches.
    Keywords: Catholic, Church, Protestantism, Humanism, anthropology}
  • مسعود طالبی
    در میان عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که در ظهور فمینیسم نقش داشته اند، عامل دین مهم ترین نقش را ایفا کرده است. تاثیر و نفوذ دین در اروپا از یک سو و رویکرد تبعیض آمیز جنسیتی کتاب مقدس و ارباب کلیسا از سوی دیگر، موجب شد که جنبش زنان در ابتدا با تفسیر و توجیه دل خواهانه از آموزه های مسیحیت و سرانجام با نفی و طرد کامل آن، به تدریج به موضع رویارویی با آموزه های کتاب مقدس سوق پیدا کند. این نوشتار به اختصار به سیر تحول جنبش زنان و مواضع ضد دینی هسته های اولیه تشکیلاتی فمینیست ها از جمله زنان سالن دار، انجمن جوراب آبی ها، لژهای زنانه، فراماسونری و کوئیکرها اشاره می کند و سرانجام در جهت ردیابی بازتاب تشکیلات مذکور بر فمینیسم، به معرفی و تبیین اجمالی نظریات سه تن از بزرگان این نهضت، جان استوارت میل، برتراند راسل و سیمون دوبوار، می پردازد.
    کلید واژگان: کتاب مقدس, فمینیسم, کلیسا, دین, زن, هرمنوتیک}
    Masood Talebi
    Among the various cultural, social, political, and economical factors which played a part in the emergence of feminism, the role of the religion was the most crucial one. As a result of the deep influence of religion in Europe and the discriminatory attitude of the Scriptures and the church authorities towards sex, women’s movement inclined to, first, subjective interpretations and justifications of Christianity teachings and, then, a complete denial and rejection of Christianity and gradually adopted a oppositional stance towards the Scriptures. This paper briefly surveys the course of the development of women’s movement and the anti-religious stance of the first group of feminists such as the Saloon Feminists, the Blue Stockings Society, women and freemason loges, and the Quillers. Finally, to study the impacts of the aforementioned groups on feminism, the paper briefly explains the theses of three main figures of the movement, John Stuart Mill, Bertrand Russell, and Simon de Boire.
    Keywords: the Scriptures, feminism, church, religion, woman}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال