به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "بازنمایی رسانه ای" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «بازنمایی رسانه ای» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالطیف کاروانی*، مهدی کاوه، سامان یوسفوند
    پژوهش حاضر با هدف شناخت نظم و ترجیح گفتمانی بازنمایی شده از خانوده ایرانی در سریال میکاییل انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل گفتمان است. واحد تحلیل سریال و واحد مشاهده مناسبات گفتمانی موجود در فیلم است. اجزاء این روش عبارت اند از: شناسایی دال های محوری، مفصل بندی و تعیین گفتمان، شناسایی دال شناور، رابطه گفتمانی، فرجام تقابل گفتمانی و رابطه با متن (زمینه اجتماعی). یافته های پژوهش نشان می دهد که در سریال میکاییل، سه گفتمان حق طلبی، محافظه کار و افراطی مورد بازنمایی قرار گرفته و فرجام گفتمانی با برتری گفتمان حق طلب خاتمه یافته است. اصلی ترین دال های محوری گفتمان حق طلبی عبارت بودند از انعطاف پذیری در سنت ها، استقلال زنان، سبک حل مسیله مثبت اندیش، حمایت حق طلبانه و خانواده گرایی؛ دال های محوری گفتمان محافظه کار تقدیرگرایی، احترام و حرمت نگه داشتن، ترس و احساس ناامنی، بی اعتمادی به پلیس، خانواده دوستی، حمایت محافظه کارانه و دال های محوری گفتمان افراطی خانواده نیز شامل جمود فکری و سنت گرایی افراطی، مرد سالاری، کینه توزی و انتقام، سبک حل مسیله خشونت آمیز، انگ و برچسب زنی و قانون-گریزی بوده اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که یک بازنمایی واحدی از خانواده ایرانی وجود ندارد و با تکثری از گونه های خانواده در ایران مواجه هستیم و به همین منوال در این سریال ها نیز به تقابل های گفتمانی از این نوع خانواده ها می پردازند و در پایان سریال با توجه به گفتمان مدنظر، به دنبال برتری گفتمان و نوع خانواده مدنظر خود هستند.
    کلید واژگان: سریال تلویزیونی میکائیل, خانواده, تحلیل گفتمان, بازنمایی رسانه ای, مسائل و آسیب های خانواده
    Abdollatif Karevani *, Mehdi Kaveh, Saman Yousefvand
    The present study was conducted with the aim of recognizing the order and preference of the discourse represented by the Iranian family in the series Mikael. The research method in this study is discourse analysis. The analysis unit is the serial and observation unit of the discourse relations in the film. The components of this method are: Identification of central signs, articulation and determination of discourse, identification of floating sign, discourse relationship, outcome of discourse confrontation and relationship with the text (social context). Findings show that in Michael's series, three discourses of right-seeking, conservative and extremist are represented and the end of the discourse ends with the superiority of right-wing discourse. The main themes of the right-wing discourse were flexibility in traditions, women's independence, positive thinking style, right-wing advocacy, and family orientation; Central features of conservative discourse include fate, respect, fear and insecurity, distrust of the police, family friendliness, conservative support, and central points of extreme family discourse, including extremism and traditionalism, patriarchy, malice, and revenge. Violent problem-solving styles have been stigmatizing, labeling, and breaking the law. The results of the research indicate that there is no single representation of the Iranian family and we are faced with a multitude of family types in Iran, and similarly in these series, they deal with the discourse confrontations of this type of family and in the end The series, according to the discourse in question, are looking for the superiority of the discourse and the type of family they are considering.
    Keywords: Michael's TV series, family, discourse analysis, Media Representation problems, injuries of the family
  • حسین میرزایی، عبدالله کریم زاده، سمیه محمودی پیام*

    پیشرفت تکنولوژی و مواجهه با ارزش‌های جامعه مدرن، ارزش‌های سنتی جامعه ایرانی را دچار تغییر و تحولات بسیاری کرد. همزمان با این تحولات نقش‌های اجتماعی و اقتصادی زنان نیز در جامعه دچار تحولات عدیده گردید. این تحولات، زمینه‌ساز حضور گسترده زنان در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی شده و همچنین چالش‌هایی را برای آنان ایجاد کرده است. سینما به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر فرهنگ و جامعه، نقش مهمی در تداوم و یا حذف چالش‌های موجود از طریق چگونگی بازنمایی وضعیت آنان دارد. از این رو، پژوهش حاضر  بر اساس رویکرد نشانه‌شناختی فیسک و تحلیل بازنمایی هال در صدد است به بازنمایی وضعیت اشتغال زنان در مشاغل آزاد در فیلم سینمایی طلا بپردازد. این فیلم به عنوان یک متن فرهنگی در نظر گرفته شده است تا از طریق تحلیل نشانه‌شناختی آن به چگونگی تولید معانی فرهنگی مربوط به اشتغال زنان در مشاغل آزاد بپردازیم. بازنمایی نقش زنان و جایگاه اجتماعی آنان به عنوان عضوی مستقل و موثر در فعالیت‌های اقتصادی از جمله موارد مطرح در این فیلم است. یافته‌های این پژوهش تشان می‌دهد  که به رغم گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی، هنوز سینمای ایران در مسیر بازتولید و تثبیت کلیشه‌های جنسیتی گام برمی‌دارد.

    کلید واژگان: زنان شاغل, مشاغل آزاد, بازنمایی رسانه ای, نشانه شناسی, سینمای ایران, فیلم طلا
  • محمد نیک ملکی*، سید نورالدین رضوی زاده

    درمطالعات انتقادی و ارتباطی،«بازنمایی»،تولید معنا ازطریق چارچوب های مفهومی وگفتمانی تعریف می شود. استوارت هال معتقد است که هیچ معنایی خارج از گفتمان وجود ندارد وآنچه را که ما واقعیت می نامیم،خارج از فرایند بازنمایی نیست. براین اساس پژوهش«بازنمایی چرخش گفتمانی قدرت در ایران ؛ تحلیل گفتمان انتقادی مراسم تنفیذ و تحلیف هفتمین رییس جمهور منتخب ایران در شبکه های خبری سی ان ان بین المللی ، بی بی سی جهانی، الجزیره انگلیسی،پرس تی وی و العالم»به روش تحلیل گفتمان انتقادی، واحدتحلیل،گزارش خبری، به روش و شیوه نمونه گیری غیر احتمالی و هدفمند ودر بازه زمانی (روزهای 12 ، 13 و 14مرداد)1392 انتخاب ومورد تحلیل گفتمانی قرار گرفت.براساس نتایج این تحقیق؛ بازنمایی گفتمانی شبکه الجزیره انگلیسی بر« استقبال مشروط از مذاکرات هسته ای»در قالب گفتمان تلویحی« رویکرد پان عربیسمی مخالف تعامل ایران با کشورهای منطقه وحتی مذاکره مستقیم با امریکا»، شبکه بی بی سی جهانی بر«طرد گفتمان درون زایی بومی وملی »درقالب گفتمان «سلطه و محکوم»وشبکه سی ان ان نیز بر بازنمایی گفتمانی«حیات مجدد نظام درگروتعامل با غرب» استنباط شد. در مقابل رسانه های برون مرزی ایران، شبکه پرس تی وی بر بازنمایی «گفتمان انتخابات به مثابه نمایش بزرگ دموکراسی» و شبکه العالم نیز برگفتمان «مردم سالاری اسلامی» ودر پیوند با «مشارکت گسترده مردم درانتخابات»با موضوع هسته ای متمرکز بود.

    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, تحلیل گفتمان انتقادی, مراسم تنفیذ و تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهوری, گزارش های خبری, شبکه های خبری بین المللی
    Mohammad Nikmalaki *, Nooredin Razavizadeh

    In critical and communicative studies, “representation” is defined as the production of meaning through conceptual and discourse frameworks. Stuart Hall argues that there is no meaning outside of discourse, and that what we call reality is beyond the representation process.According to the study, “Representation of the Discourse of Power Discourse in Iran; Critical Discourse Analysis of the Execution and Analysis Ceremony of the Seventh President-elect of Iran on CNN International, BBC World, Al Jazeera English, Press TV Network and Al-Alam network “ Critical discourse analysis method, analysis unit, news report, non-probable and purposeful sampling method and in the time period (August 3, 4 and 5) of 2013 were selected and included in discourse analysis. Based on the results of this research; Al-Jazeera English Discourse on “Conditional Welcome to Nuclear Negotiations” in the Form of Implicit Discourse “Pan-Arabism Approaches Iran's Opposition to Countries' Interaction with the Countries of the Region and even Direct Negotiations with the United States”,The BBC World Service's “ Rejection of the discourse of indigenous and national internalization” in the form of “Dominance and Condemned” discourse and the CNN network also referred to the discourse of “Revival of the System in Interacting with the West.” In contrast to Iran's foreign media, Press TV focused on representing “election discourse as a major show of democracy” and Al-Alam, including “Islamic Democracy,” linked to “broad popular participation in elections” on the nuclear issue.

    Keywords: Media representation, critical discourse analysis, 11th Presidential investiture ceremony, News Reports, International news networks
  • عبدالطیف کاروانی*، مهدی کاوه

    پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت نظم و ترجیح گفتمانی بازنمایی شده از خانواده ایرانی در سریال زیر پای مادر انجام شده است. در این پژوهش، واحد تحلیل، سریال و واحد مشاهده، مناسبات گفتمانی موجود در فیلم بوده است. اجزای این روش عبارت است از: شناسایی دال های محوری، مفصل بندی و تعیین گفتمان، شناسایی دال شناور، رابطه گفتمانی، فرجام تقابل گفتمانی و رابطه با متن (زمینه اجتماعی). یافته های این پژوهش نشان داد در این سریال، دو گفتمان خانواده در حال گذار و خانواده سنتی بازنمایی شده و فرجام گفتمانی با برتری گفتمان سنتی خاتمه یافته است. خانواده در حال گذار در این سریال، ویژگی هایی مانند خانواده هسته ای، عشق رمانتیک، سبک حل مسئله غیرسازنده، فرزندسالاری، بی سویه سازی رفتارهای ناهنجار و کینه توزی و نبخشیدن داشته است. در آن سو، خانواده سنتی قرار گفته است. ازجمله ویژگی های اصلی این خانواده می توان به ویژگی های مانند خانواده گسترده، مردسالاری، تعصبات شدید خانوادگی، سبک حل مسئله غیرسازنده، پشتیبانی و حمایتگری، جمع گرایی و خانواده گرایی اشاره کرد.

    کلید واژگان: سریال های تلویزیونی, خانواده, تحلیل گفتمان, بازنمایی رسانه ای, مسائل و آسیب های خانواده
    Abdollatif Karevani *, Mehdi Kaveh
    Introduction

    One of the important functions of television is its discourse function. Television, through the production of cultural texts, represents and reproduces the discourses that govern society. One of the discourse texts that plays an effective role in the representation of discourse is TV series. TV series as one of the popular genres has attracted a large audience and is one of the suitable formats for representing and reproducing values ​​and discourses. Television, as an ideological device, tries to dominate a certain discourse through these serials by naturally showing some actions and attitudes, and introduce this discourse to its audience as a common custom. Examining how the family discourse is constructed and how certain elements of it are highlighted on television, and whether the represented discourse seeks to induce what interpretation or construction of the family is an issue that needs to be considered. In this regard, the main purpose of the present study was to investigate the dominant discourse of the family and its harms, which was done using the method of Laclau and Mouffe discourse analysis.  

    Materials and Methods

    In the present study to answer the research question, the method of discourse analysis (with emphasis on the analysis of Laclau and Mouffe discourse), which is one of the important approaches of representation theory, was used. It should be noted that the choice of a series for discourse analysis depended on the existence of specific features of discourse in that series. These characteristics were the existence of different discourses, delimitation of discourse boundaries, open conflict between discourses, and the social consequences of each discourse. Also, being popular, focusing on family issues, focusing on social realities related to this phenomenon such as (divorce, violence, generation gap, value and semantic conflicts, the vulnerability of private territory, weakening family institution and emotional transformation such as loyalty and intimacy) and serial role in stirring up a public debate on the subject of the individual and the family has been a hallmark of serial selection.  For this purpose, an attempt was made to first identify the discourse relationship represented in the film, which aims to identify the central points, articulate, and determine the rival discourses, and then we have sought to end the discourse confrontation. Finally, the relationship of the represented discourses with the text (social context) is discussed.  

    Discussion of Results and Conclusions

    The discourse analysis of this series showed that in this series, two types of families in transition and the traditional family were represented. The transition family represented in this series has features such as core family, romantic love, non-constructive problem-solving style, filial piety, neutralization of abnormal and high-risk behaviors, resentment, and unforgiveness. Among the main characteristics of the Satani family were characteristics such as extended family, patriarchy, severe family prejudices, non-constructive problem-solving style, support and advocacy, collectivism, and family orientation. The subject of this series is one of the main challenges of our current society because, in the field of the role of the family in the social order, there are different discourses in the society that have confused families. In the series ‘Under the Foot of Mother’, the two discourses of the traditional family and the family in transition are presented, each with their elements and moments. But in the end, after many struggles between these two discourses, everything ends in favor of the traditional discourse. The series leads us to rejoin a traditional family gathering, albeit with a more or less new definition.

    Keywords: TV series, Family, Discourse Analysis, media representation, Family Issues, Problems
  • داتیس خواجه ئیان*، سمیه لبافی، افشین امیدی
    رسانه ها با استفاده از چارچوب بندی، ذهن مخاطبان و افکار عمومی را در مقابل رویدادها و مسائل شکل می دهند و بر واکنش های جامعه در برابر پدیده ها تاثیر می گذارند. به این علت که در دهه اخیر تعداد قابل توجهی از ایرانیان به بیماری ام‏اس مبتلا شده اند و کیفیت زندگی بیماران و اطرافیان آنها تحت تاثیر قرار گرفته است؛ بازنمایی صحیح این بیماری از روش چارچوب های خبری مناسب به افزایش آگاهی جامعه درباره این بیماری و افزایش کیفیت زندگی این بیماران منجر می شود. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل چارچوب های خبری درباره بیماری ام‏اس و بهبود این چارچوب ها برای افزایش کیفیت زندگی مبتلایان و اطرافیان آنها انجام شده است. این پژوهش با ااستفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمونی انجام شده است. جامعه این پژوهش را گزارش های خبری منتشر شده از سوی خبرگزاری های ایسنا، صدا و سیما، ایرنا و مهر درباره بیماری ام‏اس تشکیل می دهند که از آنها نمونه ای شامل 133 گزارش منتشر شده این خبرگزاری ها از ماه فروردین تا پایان آبان ماه 1395 برای انجام تحلیل استخراج شد. با تحلیل یافته ها، سه چارچوب خبری اصلی «مشخصات بیماری ام‏اس»، «مشکلات بیماران ام‏اس» و «حمایت و امید» شناسایی شد و مضامین فرعی هر یک از این چارچوب ها نیز استخراج و تحلیل شدند. این پژوهش تلاش کرده است تا درک بهتری از  سیاستگذاری رسانه ای درباره فهم و تنظیم رابطه اجتماعی با بیماران ارائه نماید که امید می رود به پژوهش های بیشتری در این زمینه بینجامد.
    کلید واژگان: چارچوب خبری, بازنمایی رسانه ای, تحلیل مضمونی, بیماری ام‏اس, رسانه و سلامت
    Datis Khajeheian *, Somayeh Labafi, Afshin Omidi
    Framing is one of the effective ways through the media that shape public opinion about the events and issues of the day. Planning to design appropriate news frames to enhance the quality of life of Multiple Sclerosis (MS) patients and increasing community awareness of this disease is necessary. In this regard, the aim of this study was to identify and analyze the news frames in relation to MS. Following a qualitative research approach, the research’s population consisted news reports released by the ISNA, IRIB, IRNA and MEHR about this disease and 133 reports (from March to October 2016) was selected through purposive sampling. The data were analyzed using thematic analysis. The final findings of the study revealed that three main frames called "specification of MS", "problems of MS patients" and "Support and Hope" and sub-themes associated with each of these frames have been introduced and analyzed. This research as a starting point in the field of media policy in relation to MS is that more research will be needed.
    Keywords: News Framing, Media representation, Thematic Analysis, MS Disease, Media, Health
  • علی بقایی سرابی*، صمد رسول زاده اقدم، میثم علویان سوق

    حفاظت از ادبیات، تاریخ،زبان، غنای هر چه بیشتر فرهنگ بومی استان ها و ارائه تصویری واقع بینانه از آن به نسل جوان، از جمله وظایف اساسی شبکه های استانی هستند. در این راستا، پژوهش حاضر، با استفاده از روش ترکیبی به مطالعه عملکرد برنامه های سیمای آذربایجان شرقی در خصوص هویت قومی مخاطبان ترک زبان در شهر تبریز پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین میزان استفاده از برنامه های شبکه استانی و واقعی تلقی کردن محتوای برنامه های شبکه استانی با هویت قومی مخاطبان رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین انگیزه و هدف مخاطبان (استفاده هدف مند و غیرهدف مند) در استفاده از برنامه های شبکه استانی با هویت قومی مخاطبان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین از نظر پاسخگویان، اکثر برنامه های سیمای استان آذربایجان شرقی کمتر به فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ترک ها توجه می کنند و بنابراین از نظر آنها توجه به مضامین فرهنگی، زبان و آداب و رسوم ترک ها در این برنامه ها بیش از پیش ضروری است. علاوه بر این، از نظر پاسخگویان، برنامه های شبکه استانی سیمای آذربایجان شرقی در جهت معرفی موسیقی و زبان ترکی، ادبیات، فرهنگ و تاریخ قومیت ترک موفقیت چشمگیری نداشته اند و این عوامل در ارتباط با عواملی چون شاد و متنوع نبودن برنامه های این شبکه و عدم تناسب این برنامه ها با نیاز های مخاطبان، باعث رویگردانی مخاطبان از برنامه های شبکه استانی آذربایجان شرقی و گرایش آنها به سمت برنامه های شبکه های ماهواره ای ترک زبان شده اند.

    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, فرهنگ و زبان ترکی, هویت قومی
  • حسین بنی فاطمه، محمد عباس زاده، محمدباقر علیزاده اقدم، نیر محمدپور*

    بر اساس نظریات مطرح شده به لحاظ روانشناختی و جامعه شناختی، یکی از مجاری اصلی برای یادگیری خشونت، خانواده است که اگر در این مجرا خللی حاصل آید؛ یکی از تبعات آن ایجاد گسست در فرایندهای توسعه ای  خواهد بود؛ چرا که با توجه به حوزه مطالعاتی در این پژوهش، خشونت به عنوان یکی از عوامل بازدارنده توسعه مدنظر می باشد. عدم دسترسی به آموزش همگانی برای بسیاری از زنان و دختران در جوامع، برخوردهای جنسیتی در اشتغال، ازدواج زودهنگام و مواردی از این دست همگی زمینه های بروز خشونت علیه زنان را فراهم می کنند. بنابراین، خشونت به عنوان یکی از پدیده های شایع در جهان امروزی  و عامل بازدارنده در فرایند توسعه ابعاد مفهومی گسترده ای به خود گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده کیفی بوده و از روش زمینه ای به عنوان روش اجرای عملیات پژوهش استفاده شده است. داده های کیفی از طریق مصاحبه عمیق با زنان متاهل شهر تبریز گرداوری شده اند. انجام مصاحبه ها تا حصول اشباع نظری، ادامه یافته و در این میان سعی شده است حداکثر گونه رعایت گردد. یافته ها در شش مقوله شخصیت پرخاشگرانه، تحدید اقتصادی، الزام های حقوقی، ترومای اجتماعی، بازنمایی رسانه ای و انزوای عاطفی دسته بندی شدند. هسته مرکزی این تحقیق مفهوم "تزلزل در پایگاه زنانگی" است. این مفهوم نشان می دهد پایگاه زنانه دچار تزلزل شده و جایگاه سابق خود را از دست داده است.

    کلید واژگان: خشونت, شخصیت پرخاشگرانه, تحدید اقتصادی, ترومای اجتماعی, بازنمایی رسانه ای
  • محمدرضا الهی منش*، محرم تقی زاده
    تاکنون، رویکردها و سیاستهای جنایی مختلفی در کشورهای دنیا در مبارزه با جرایم اقتصادی اتخاذ شده است که برخی از این رویکردها، رویکرهای سزادهنده و برخی نیز پیشگیرانه بودند. اما؛ در دهه های اخیر سیاست کیفری بسیاری از کشورها تحت تاثیر عوام گرایی قرار گرفته و حکومتها در جهت جلب نظر عموم با توجه به افکار و خواسته های آنها قوانین را تدوین و اجرا میکنند حتی اگر این قوانین و تدابیر با منطق و یافته های علمی در مغایرت باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و با روش توصیفی- تحلیلی آن است تا ضمن تبیین چارچوب مفهومی عوا مگرایی کیفری و بسترهای ظهور آن، جلوه ها و بسترهای عوام گرایی را در حوزه سیاست تقنینی و قضایی در جرایم اقتصادی بررسی نماید. سیاست جنایی عم لگرا یا عوام گرا، الگویی از سیاست های جنایی مک دونالدیزه است که با کنار زدن گفتمان های نخب هگرا بر لزوم مدخلیت افکار عمومی و عوام در کلیه مراحل سیاستگذاری جنایی و اجرای راهبردهای آن تاکید میکند. در این الگو که هویتی سیاسی دارد، توجه به افکار عمومی و تدبیر موقت و مقطعی بحران پدیده جنایی در کانون توجه قرار دارد. نتیجه پژوهش بیانگر این بود که تدابیر و سازوکارهای به کار گرفته شده در کشور ما پیرامون مبارزه با جرایم اقتصادی نیز نشانگر آن است که نوعی عوام گرایی در مبارزه با این جرایم بکارگرفته شده است.
    کلید واژگان: سیاست جنایی, عوا مگرایی (پوپولیسم), جرایم اقتصادی, رویکرد سرکو بگرانه, بازنمایی رسانه ای, اصول بنیادین دادرسی
  • آرش حسن پور، احسان آقا بابایی
    جامعه شناسان، ازآن رو کودکی را یکی از مهم ترین ادوار رشد، تحول شخصیتی و اجتماعی فرد در جامعه ی انسانی می دانند که جامعه پذیری در این دوران برای کودک محقق می شود. در فرایند جامعه پذیری، کودک با شبکه های نقش، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی آشنا شده و نقش های جنسیتی را به مرور آموخته و درونی می کند و به اصطلاح جامعه پذیر می شود. کار ویژه ی جامعه پذیری در جامعه را نهادهای مختلفی در جامعه بر عهده داشته که از مهم ترین آن می توان به نهاد خانواده، گروه های مرجع، تعلیم و تربیت، دین و رسانه های جمعی اشاره کرد. در این میان، تلویزیون به عنوان یکی از عوامل جامعه پذیرسازی جنسیتی کودکان نقش انکار نشدنی و مهمی دارند. این مطالعه در حوزه ی جامعه شناسی جنسیت، سنت مطالعات فرهنگی و با پذیرفتن این پیش فرض که تبلیغات به عنوان ژانری رسانه ای با فرهنگ جامعه ارتباط مستقیم داشته و در فرایند جامعه پذیری رسانه ای، کودکان نقش ها و هویت جنسیتی خود را فرا می گیرند، به تحلیل و واکاوی تبلیغات تلویزیونی با روش تحلیل محتوای کیفی پرداخته است. نتایج این مطالعه مبین حضور ایدئولوژی جنسیت گرایانه مردانه در تبلیغات تجاری است. همچنین با تحلیل و تفسیر متون تبلیغی، نشان داده شده که نوعی نابرابری در بازنمایی جنسیتی کودکان در تبلیغات تلویزیونی به نفع کودکان پسر حاکم است. به بیان دیگر آگهی های تجاری تلویزیونی سعی داشته تا با اعطای موقعیت و پایگاهی ویژه به کودک مذکر سلسله مراتب جنسیتی را بازتولید ساخته و به فرو دست سازی جنس مونث و کودکان دختر، استمرار بخشند.
    کلید واژگان: کودکی, جامعه پذیری, بازنمایی رسانه ای, نابرابری جنسیتی, دختران آپولونی, پسران دیونوسوسی, فرزند سالاری مذکر
    Arash Hassanpuor, Ehsan Aqababaei
    Sociologists, believe that childhood is one of the most important periods of growth, personal and social development of person in the human society because at this time children socialization attained. In the process of socialization, children knowing with networking role, values ​​and social norms and gradually learn and internalize gender roles and become socialized. The function of socialization in the society, operate by various institutions in society like: family, reference groups, education, religion and mass media. The gender socialization of children's by TV has undeniable and important role. This study in the field of sociology of gender, cultural studies tradition and by accepting these premises that advertising as a genre of media have a direct link to culture of society, and in the process of socialization by media, children learn gender identity and roles, try to analyze and investigate Advertising TV with qualitative content analysis. The results indicate the presence of male sexist ideology in commercial advertising. As well as the analysis and interpretation of advertising texts, shown that kind of gender inequality in the representation of children in television advertising in favor of boys, prevail. In other words, television commercials have tried to offer special status to male children and reproduce the gender hierarchy and lasting subordination of the females and girls.
    Keywords: Childhood, Media Representation, Socialization, Gender Inequality, Apollonian Girls, Boys Dionysian, Masculine's Filiarchy Legislator
  • محمدساجد هاشمی*، محمدهادی همایون
    شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، پروژه ای در دست اجرا است که در مقاطع مختلف مورد توجه رسانه ها ازجمله رسانه های خارجی قرار گرفته است. ازآنجایی که بازنمایی های رسانه ای در این خصوص می تواند در جهت گیری افکار عمومی نسبت به ماهیت شبکه ملی اطلاعات موثر واقع شود، در این پژوهش بازنمایی این طرح در برخی رسانه های برون مرزی (بی بی سی فارسی، دویچه وله فارسی، رادیو فردا، رادیو زمانه، سی ان ان، الجزیره، گاردین و واشنگتن پست) را که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند، به روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار داده ایم. بر این اساس، گزاره های کلیدی برآمده از متون برگزیده تا جای ممکن خلاصه شده و به صورت مضامین منتزع شده از متن مورد تحلیل قرار گرفتند؛ و در نهایت شش مقوله اصلی و یازده مقوله فرعی از دل این مضامین استنتاج گردیدند. مقوله های اصلی عبارتند از: مبهم بودن نسبت شبکه ملی اطلاعات با اینترنت جهانی، اقتدارگرایی و تمامیت خواهی جمهوری اسلامی در فضای مجازی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، عوام فریبانه بودن تبلیغات جمهوری اسلامی درباره این شبکه، نگرانی همگانی از اجرای این پروژه، فرایند پرهزینه اجرای این طرح و فساد مالی مجریان آن، و عدم امکان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به دلیل موانع و تبعات اجتماعی آن.
    کلید واژگان: شبکه ملی اطلاعات, بازنمایی رسانه ای, تحلیل محتوای کیفی
    Mohammad Sajed Hashemi *, Mohammad Hadi Homayoon
    The National Information Network (NIN) in Iran as the communication infrastructure of the national cyberspace is an ongoing project that has been a subject of media attention including some foreign media agencies in recent years. Since the media representations in this regard can be effective on public opinion orientations about the nature of the national information network, the representation of the project in some Persian and non-persian overseas media that have been selected by theoretical sampling has been studied using qualitative content analysis. Accordingly key statements arised from the selected texts have been summarized as far as possible and analyzed as the themes. Finally, six categories and eleven sub-categories were derived from the themes. Main categories include: Ambiguity in relationship between national information network and global Internet; Iran’s Authoritarian and totalitarian approach to the cyberspase by establishing the national information network; Iran’s demagogic propaganda about the national information network; Public concern over the implementation of the project; Costly process of launching the project and financial corruption of its implementers; and Iran’s inability to launch the national information network because of some social barriers and consequences.
    Keywords: National Information Network, Media Representation, qualitative content analysis
  • فرهاد الله وردی، محمد فرجیها*
    در این مقاله به دنبال واکاویدن مسئله بازنمایی رفتار مجرمانه در تلویزیون با تمرکز بر مستند تلویزیونی شوک هستیم تا نشان دهیم که این بازنمایی می تواند بر نحوه جرم انگاری رفتارها در جامعه واقعی اثر بگذارد. با روش نشانه شناسی به سراغ مستند شوک که درباره انحرافات جوانان است رفته، دلالت های ثانویه آن را نشان داده و بر نحوه رمزگشایی مقامات رسمی نظام عدالت کیفری از رمزگذاری های صورت گرفته، تمرکز می کنیم. توضیح آنکه رابطه رسانه و جرم همواره در جرم شناسی کلاسیک مطرح بوده است اما جرم شناسی فرهنگی به عنوان رویکرد نظری برآمده از مطالعات فرهنگی، برداشت های ساده انگارانه از این رابطه را به کناری نهاد و معنای جرم را برساخته نظام های بازنمایی دانست. هراس اخلاقی تولید شده توسط رسانه ها، مفهوم جرم انگاری را از معنای سنتی آن که در حقوق کیفری مورد نظر است، فراتر برده و جنبه های جدیدی به آن می دهد. تلویزیون به مثابه رسانه ای فراگیر و عامه پسند با پردازش های ایدئولوژیک از وقایع اجتماعی، نقش مهمی در این فرایند جرم انگاری پنهان ایفا می کند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که در گفتمان تلویزیون ایران، تیپ گروهی از جوانان در قالب مصرف کنندگان منفعل نمادها، موسیقی زیرزمینی و فرقه ها رمزگذاری شده است. از سوی دیگر، گفتمان رسمی پلیسی و قضایی، اولا خود در برساختن هراس اخلاقی از جوانان از طریق ایجاد دوگانه ها و بازتولید اسطوره هایی مانند جوانان «پاک دامن و سلیطه» تاثیر داشته و ثانیا این برساخته رسانه ای را در قالب برساخته های حقوقی مانند جرایم علیه عفت عمومی و اخلاق مصرف می کند.
    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, هراس اخلاقی, جرم شناسی فرهنگی, جوانان, مستند شوک, جرم انگاری
    Mohammad Farajiha*, Farhad Allahverdi
    Introduction
    This paper is about how media constructs criminality and how it encodes such notion in real life’s understanding of criminality. Nowadays, there is almost a consensus on simplicity of this idea that the media merely reflect a social event. The media highlight their own reading from a social event which is according to specific cultural assumptions, and consequently media representation of youth crime is obviously not an exception in this issue. The way of representation has been always at the center of attention in cultural studies tradition. Having wide audience and a key role in reconstructing the popular culture, by producing soap operas, documentaries and broadcasting criminal news, television is one of the most prominent media in representing youth's crimes and deviations. Accordingly, the study of different aspects of Iran's media representation of youth's crimes and deviations which have been neglected in academic research is vital. To study on representation of youth's deviations, in this paper, we have concentrated on a television documentary named "Shock", which deals with social deviations in Iran's society among youths and is being broadcasted weekly, and we have tried to use semiotics to show its implications. Unlike popular perceptions, documentaries do not merely reflect social facts but similar to dramas they follow narrative patterns and reconstruct a manipulated image of social facts. Similarly, “Shock” follows the archetype of hero and anti-hero (good vs. evil) and looks for themes related to youth culture such as fashion, underground music and alternatives. The main strategy for this documentary to make conflict between “The goodies- The baddies” is symbolization. Using symbolization, “Shock” has made relations between conceptions such as fashion, underground music and alternatives and SatanismConceptual Framework: For analysis, the subject of this paper, moral panic which is related to Social construction of crime theory and labeling theory is a hard core. Social construction of the crime theory explains how interest groups, moral entrepreneur, and social movements, making claims about a particular type of social behavior. The concept of moral panic becomes developed with different approaches. using this concept, Cultural criminology as an approach derived from the tradition of cultural studies and embedding serious criticism to using simplified media coverage of crime concepts problematize interaction between media, crime and culture. Based on Cultural Criminology approach, Meaning of crime and control is constructed by representation system.
    Findings
    The results of this research indicate that the “Shock” documentary besides stating social damages in youth's area as its primary signifier has secondary signifiers and semantic implications which have been encoded in form of social, technical and ideological codes. “Shock” uses underground music as a mediator, makes a connection between fashion and Satanism and by means of stereotyping and misrepresenting groups of youths, seeks for reproducing and inducing its own ideology among public. This program has two groups of audience; the youth who should receive the official discourse message, and those authorities who should respond to the social deviations and be more sensitive about social disorders. Criminalization based on the rule of law is in exclusive jurisdiction of legislature. However, the effects of public culture or specific subculture of youths are criminalized primarily through media, manipulated news, and daily papers, and consequently the perpetrators are called criminal or deviant. Regardless of legal considerations, in all cases, media criminalization is happened since these behaviors are called corruptive behaviors. Indeed it should be noted that the relation between media criminalization and Criminal justice system is dialectic and reciprocal one. On the one hand, the court and the police represent the ruling ideology and affect producing media criminalization discourse; on the other hand, the media has an effective role in emphasizing parts of youth culture for criminal justice system authorities. The finding of our research state that police officials as the experts of “Shock” television documentary have an important role in creating Myths for youths and at the same time they use those Myths themselves. Media stereotyping and creating myths like what was happened in “Shock” are firstly encoded in police discourse in binary forms such as “Madonna-Whore” or youths who are worthy of support and those who are not, secondly, Iran's criminal legislation reproduce such stereotypes and myths in forms of legal construction such as "Offenses against public decency and morality".
    Keywords: media, criminology, youth, cultural criminology
  • آمنه بختیاری*، بهاره نصیری، محمدرضا حقیقی
    نظریه فمینیستی، شاخه ای از پژوهش میان رشته ای است که جنسیت را به عنوان مقوله اصلی سامان بخش تجربه در نظر می گیرد. میتوان نظریه فمینیستی را نظامی تعمیم یافته و گسترده از ایده هایی درباره زندگی اجتماعی و تجربه انسانی دانست که از چشم اندازیزن محور شرح و بسط یافته است. این پیش فرض ها و پیش داوری های فرهنگی و اجتماعی، زنان را به نحو خاصی در رسانه هابازنمایی نموده به گونه ای که آشنایی با مضامین فمینیستی در مطالعات ارتباطی و رسانه ای ضروری گردیده است. به تصویر کشیدننقش های جنسیتی در رسانه ها طی فرایند اجتماعی شدن آموخته می شوند و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت اند. در این مقاله بهگفتمان های رادیکال، سوسیالیست و لیبرال که به رغم تفاوت های بسیار، در نقد الگوی کنترل اجتماعی ارتباطات و بازنمایی هایرسانه ای مشترک اند و استنباطی مشابه از جنسیت به عنوان مقوله دوانگاری متضاد با معنایی فراگیر و ثابت به لحاظ تاریخی دارند میپردازیم. لذا با توجه به اهمیت عصر ارتباطات ، اطلاعات و نقش جنسیت در رسانه ها و تمرکز و توجه صاحب نظران و کارشناساندوحوزه مطالعات زنان و رسانه، تامل و بررسی در این مقوله حائز اهمیت می باشد.نوع تحقیق حاضر؛ توصیفی- تبیینی و تکنیکگردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانه ای، همراه با ارائه مدل در حوزه فمینیسم و مطالعات رسانه و رویکردهای نظریمرتبط در این خصوص می باشد.
    کلید واژگان: جنسیت, فمینیسم رادیکال, فمینیسم سوسیالیستی, فمینیسم لیبرال, رسانه, مطالعات رسانه, بازنمایی رسانه ای
  • محمد سعید ذکایی
    رشد فرهنگ عامه پسند، ظهور سبک های جدید زندگی و اهمیت یافتن بازنمایی های رسانه ای در دو دهه اخیر چشم انداز تازه ای را در پرداختن به مسایل بزهکاری جوانان گشوده است. جرم شناسی فرهنگی بعنوان نقطه تلاقی جرم شناسی ومطالعات فرهنگی با فاصله گرفتن از علت کاوی های عموما بیرونی و تاکید مفرط بر زمینه های فردی و ساختاری، جرم و مجرم را بر ساختی اجتماعی نیز تلقی می کند که برای فهم آنها الزاما می بایست به زمینه ها، متن اجتماعی و روابط قدرت در جامعه تاملی جدی داشت. مقاله حاضر پس از مرورتحولات نظری و تنوعات گفتمانی در نگاه به جرایم جوانان، به شرح و تحلیل سنت جرم شناسی فرهنگی و ظرفیت ها و چالش های آن در بررسی مسایل خرده فرهنگی و سبک زندگی جوانان ایران می پردازد. استدلال اصلی مقاله بر این است که جرم شناسی فرهنگی امکان مناسبی را برای بازنگری در مرز بندی های فرهنگ و جرم فراهم ساخته و با دوری جستن از برخی کلیشه سازی ها به فهم و شناخت بهتری از مسایل جوانان و در نتیجه سیاست گذاری بهتر برای آنها منتهی می شود.
    کلید واژگان: جرم شناسی فرهنگی, سیاست فرهنگ, بزهکاری جوانان, فرهنگ عامه پسند, بازنمایی رسانه ای
    Mohammad Saeed Zokaei
    A growth in popular culture, the emergence of new life styles and the increasing importance of media representations in the last two decades have opened up new angles for dealing with the youth delinquencies. Cultural criminology as the melting point of criminology and cultural studies, far from seeking external causalities or making an excessive emphasis on structural and personal variables, assumes both crimes and criminals as social constructs whose understanding requires attending to the social context and the power relations existing in the society. The present paper first makes a quick review of discursive developments on the issue of youthscrimes. Following that I will make an account of cultural criminology approach and the capacities it shows explaining some current youth (sub) cultural issues. It is argued that cultural criminology is a useful option for revising the boundaries between culture and crime and could lead to a better understanding of the youth problems and therefore results in a better policy making.
    Keywords: Cultural Criminology, Culture Politics, Youth's Delinquency, Popular Culture, Media Representations
  • محمد مهدی فرقانی، علی احمدی*

    رسانه ها منابع اطلاعاتی سریع و مفیدی برای تصمیمات سیاسی به شمار می روند. تلاش برای همسو کردن افکار عمومی بین المللی با اهداف و سیاست های هر کشور از طریق پوشش رسانه ای، اهمیت خبر و شبکه های خبری بین المللی بویژه تلویزیونی را افزایش می دهد. تبلیغات شبکه های خبری بین المللی درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، به گونه ای است که می تواند بر دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها در قبال ایران بسیار تاثیرگذار باشد. این تحقیق با توجه به فعالیت گسترده شبکه های خبری تلویزیونی عربی و غربی در پوشش اخبار و گزارش های مربوط به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، نحوه پوشش این اخبار را در شبکه های خبری غربی شامل بی بی سی (انگلیس)، سی ان ان و فاکس نیوز (امریکا)، فرانس 24 (فرانسه) و شبکه های عربی شامل الجزیره (قطر) و العربیه (عربستان سعودی) بررسی می کند. یافته ها نشان می دهد، شبکه های خبری غرب تلاش می کنند برنامه هسته ای ایران را برنامه ای نظامی جلوه دهند که این موضوع در مورد شبکه های خبری عرب زبان در برخی مولفه ها مشابه و در برخی دیگر متفاوت است.

    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, برجسته سازی, برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران, تلویزیون, دیپلماسی عمومی, شبکه های خبری
    Mohammad Mehdi Forqani, Ali Ahmad, M.A

    Media are fast and useful helps in political decision-making. Attempts to fit world public opinions with a country’s political objectives through media, highlights the significance of news and news channels. International news channels propaganda against Iran nuclear program could affect other countries’ foreign policies towards the Islamic republic. Given the numerous propaganda campaigns led by Arab and Western TV news channels against Islamic Republic of Iran’s nuclear activities, the present research studies the way Western channels such as BBC, CNN, FoxNews, France24, and Arabic language channels like Al-Jazeereh, Al-Arabiyeh cover stories related to Iran nuclear program. The findings show that Western news channels attempt to depict Iran nuclear program as a military one. This is the case with Arab channels with a less effect.

  • محمد سروی زرگر
    در مقاله حاضر، به چگونگی بازنمایی «خانواده» در آگهی های بازرگانی پرداخته شده است و سعی بر این است که با مطالعه ای کیفی، سازوکارهای نشانه شناختی دخیل در شکل دهی به مفهوم و معنای خانواده در آگهی های بازرگانی مورد بررسی قرار گیرد. بررسی نشانه شناختی نمونه هایی از آگهی های پخش شده در زمستان 1388 از شبکه سوم سیما نشان می دهد که میان ارزش های ارائه شده در گفتمان رسمی و بازنمایی رسانه ای آن در قالب آگهی های بازرگانی، تفاوت هایی به چشم می خورد و این امر نشان دهنده وجود پویایی های معنایی بسیار، حول محور مفهوم خانواده در جامعه ایرانی است که در آن نزاع میان خانواده سنتی و خانواده مدرن، به مسئله ای محوری در متن های رسانه ای بدل شده است. در نزاع معنایی میان خانواده یا کالا، این کالاست که به عنوان عضو جدیدی از خانواده مطرح شده است و ارزش های مرتبط با خود را به ساختار خانواده وارد کرده است.
    کلید واژگان: آگهی های بازرگانی, بازنمایی رسانه ای, تلویزیون, خانواده, نشانه شناسی
    Mohammad Sarvi Gar, M.A
    The present article, studies the way “family” is represented in TV commercials. Through a qualitative study, the article tries to examine semiotic constructs playing role in shaping the concept and meaning of family in TV commercials. The study of commercials broadcast on TV Channel Three in 1388 winter (Iranian calendar) indicates that there are disparities between values emphasized in official discourse and media representation of such values in TV ads. This contradiction shows that there are numerous meaning dynamics on the concept of family in Iran, highlighting the media focus on conflict between traditional and modern family. In the conflict between family and goods, it is goods that is represented as a new member of family and has imposes its related values on the family structure.
  • فروزنده جعفرزاده پور، منصور ساعی
    برنامه های تلویزیونی نه تنها آیینه ای برای بازنمایی شرایط موجود در یک جامعه هستند، بلکه می توانند به عنوان مدل رفتاری برای اعضای جامعه نیز عمل کنند. به ویژه زمانی که تماشاگر بین خویش و شخصیت های نمایش داده شده در برنامه ها شباهت هایی می یابد. سریال های ایرانی تلویزیون سراسری را می توان هم بازنماینده شرایط اجتماعی و هم یک مدل رفتاری برای اعضای آن محسوب نمود. مطالعه حاضر با هدف بررسی بازنمایی الگوهای روابط نسلی در سریال های ایرانی تلویزیون انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه سریال های پخش شده در سال 1385 از شبکه 1 (شبکه ملی) و شبکه 3 (شبکه جوان) می باشد. چهار سریال (دو سریال از هر شبکه) با ژانر خانوادگی- اجتماعی به صورت هدفمند انتخاب شده اند. روش تحلیل محتوا به عنوان روش تحقیق به کارگرفته شده و سه نوع روابط بین نسلی شامل تفاهم، تفاوت و تعارض در بین شخصیت های سه نسل جوانان، میان سالان و سالمندان در این سریال ها مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر نشان می دهد که تلویزیون و سریال های ایرانی آن بر الگوی تفاهمی در روابط بین نسل ها در جامعه تاکید داشته و الگوی غالب بازنمایی شده توسط آن الگوی تفاهمی ست در حالی که مطالعات نشان می دهد که الگوی غالب دیگری در روابط بین نسلی در جامعه امروز ایران وجود دارد.
    کلید واژگان: روابط نسلی, بازنمایی رسانه ای, سریال های تلویزیونی, شبکه تلویزیونی ایران, ژانر خانوادگی, اجتماعی
    Forouzandeh Jafarzadehpour, Mansour Saei
    TV programs not only reflect existing situation of the society, but also can act as offering behavior patterns for the viewers, especially, when they find a sort of similarity between the acting characters and themselves. It is also the case for TV serials. The present research was carried out with the purpose of studying the representation of the relationships intergenerational in TV serials. The research population included four serials broadcasted in 1385 on channel 1 (the national channel), and channel 3 (the youth channel). The two serials of each channel are selected deliberately because of their family genre. The research method was content analysis. Three kinds of relationships - Solidarity, difference, conflict- among the three generations- old, middle-aged, and young- were checked for each serial. According to the findings of the research, Television and its Iranian serials stress Solidarity pattern in relationships among generations, and this pattern is the dominant represented one. However, studies shows that the actual relationship follows a different pattern.
  • بهنام رضاقلی زاده
    هدف این پژوهش که به شیوه اسنادی صورت گرفته، مطالعه نقش رسانه ها در بازنمایی مناطق مقصد و همچنین پیوند بین گردشگری و رسانه از دیدگاه های مختلف بوده است.
    در بحث توسعه چارچوب برای مطالعه گردشگری و رسانه، روزنامه نگاری گردشگری و مفاهیم کلیدی آن شامل زمان بندی، قدرت و هویت و تجارب و پدیدارشناسی و همچنین در بخش دیگری رویکردهای بررسی گردشگری و رسانه از دیدگاه های بازاریابی، تاثیرات رسانه ای، جامعه شناختی و فرهنگی انتقادی مورد توجه قرار گرفته و سپس بحث فیلم های محرک گردشگری به عنوان جنبه ای از گردشگری فرهنگی معرفی و در نهایت، درباره توسعه صنعت گردشگری در ایران پیشنهادهایی ارائه شده است.
    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, تصور از مقصد, رسانه, روزنامه نگاری گردشگری, گردشگری
    Behnam Rezaqoli Zadeh, M.A
    This research, carried out based on a documentary method, aims to study the role of media in representation of tourist attractions as well as the bond between tourism and media from different aspects.In the field of development of a framework for tourism and media, the field of Tourism Journalism and its related concepts including, timing, power, identity, experience and phenomenology, as well as the approaches to exploring tourism and media from the viewpoint of marketing, media impacts, as well as sociological, cultural and critical aspects are all addressed in the article. The article introduces the films promoting tourism industry as an aspect of cultural tourism and finally, puts forward suggestions on how to develop tourism industry in Iran.
  • کاووس سیدامامی
    سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان فراگیر ترین و پرمخاطب ترین رسانه کشور، نقش بسزایی در پروراندن شناخت و درک مردم از گروه های قومی و تعریف روابط میان گروهی در کشور برعهده دارد. شواهد پژوهشی نشان می دهد که اقوام ایرانی، تصاویر پخش شده از سیما درباره خود را چندان مطلوب نمی یابند. برای فهم عمیق تر درک خود اعضای گروه های قومی، یک رشته مصاحبه نیمه متمرکز در میان افرادی از این گروه ها، که در تهران به کار یا تحصیل اشتغال دارند، صورت گرفت. همان طور که انتظار می رفت، آنها از بازنمایی هایی که از ایشان در سریال ها و فیلم های تلویزیونی ارائه می شود، ناخرسندند. افراد مصاحبه شده از شبکه های سراسری انتقاد دارند و چنین می پندارند که در این شبکه ها به اندازه کافی نقش ندارند و اگر هم نشان داده می شوند، اغلب چهره های تحریف شده ای از آنان به نمایش درمی آید. آنها بر این باورند که در بسیاری از مواقع از آنان، برحسب ویژ گی های منسوب به قومشان در گفتمان عامیانه، تصویرهای قالبی نشان داده می شوند. بیشتر افراد مصاحبه شده بر این باورند که فیلم های نشان داده شده در تلویزیون، از اعضای گروه های قومی در چهر ه های اصلی استفاده نمی کنند و معمولا نقش های حاشیه ای را به آنها محول می نمایند. به اعتقاد مصاحبه شوندگان، گستردگی بازنمایی های مذکور از یک سو ناشی از بی اطلاعی تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی و یا نگرش های پیشداورانه آنها نسبت به خرده فرهنگ های قومی است و از سوی دیگر، ریشه در برخی سیاست های گذشته دارد که به حضور و سهم گروه های قومی در فرهنگ ملی بهای لازم را نمی دهد.
    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, رسانه های جمعی, روابط قومی, سیمای جمهوری اسلامی ایران, _ گروه های قومی
    Kavous Seyyed Emami
    The Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) television channels, with the largest audience across the country, plays a prominent role in cultivating people’s perceptions about ethnic groups and in defining intergroup relations in the country. Evidence from previous research indicates that there is notable dissatisfaction on the part of ethnic groups about images broadcasted of them on the television. To gain a deeper understanding of the perceptions of ethnic minorities themselves, a number of semi-structured interviews were conducted among an educated segment of minority groups currently residing in Tehran. As expected, they do not approve of the representations that are made of them in the television series and films. They are critical of the national networks on the grounds that ethnicities are generally neglected on the national television and, when they are indeed shown, they are often misrepresented. They also identify various kinds of stereotypical images that are often portrayed of various ethnic groups based on traits attributed to them in popular discourse. Most of those interviewed believed that films shown on the television hardly present members of ethnic groups as central characters and tend to cast them in marginal roles. The prevalence of such representations, according to the interviewees, stems from film producers’ lack of knowledge about ethnic subcultures and/or their prejudiced attitudes towards them. It may also reflect continuation of past practices that tend to downplay the ethnic groups’ presence in and contribution to the national culture.
  • محمدرضا جوادی یگانه، حمیده هاتفی

    پوشش زنان در ایران هم زمان امری فرهنگی، مذهبی و ایدئولوژیکی است. در عین حال بازنمایی آن نیز تابعی از امور مذکور است. در این مقاله به اشکال بازنمایی پوشش زنان و تغییرات حادث در شکل بازنمایی پرداخته شده است. نویسندگان سعی دارند با بهره گیری از مبحث فرهنگ عامه تاثیرات سینما را بر اشکال بازنمایی پوشش زنان تبیین نمایند. براساس یافته های پژوهش که از تحلیل محتوای 103 فیلم در سه دوره تاریخی پس از انقلاب به دست آمده در شکل پوشش زنان در فیلمها تغییراتی بروز نموده است به این صورت که به طور کلی پوشش بدن و سر زنان سیری نزولی داشته و از غلبه چادر در دوره جنگ کاسته و به سایر انواع پوشش متمایل شده است. نویسندگان نشان داده اند که سینما از بازنمایی هژمونیک ساز پوشش زنان (چادر به مثابه ایدئولوژی رسمی) در دوره اول به تدریج به سمت بازنمایی ضد هژمونیک پوشش (ارائه تصویر منفی از چادر) در دوره سوم تغییر موضع داده است.

    کلید واژگان: سینما, فرهنگ عامه پسند, پوشش, زنان, حجاب, بازنمایی رسانه ای
    Mohammadreza JAvadi yegane, Hamideh Hatefi

    The covering of women in Iran is simultaneously a cultural, religious and ideological issue. Therefore its representation is dependent on the values and norms of these dimensions. This article looks at the representation of women’s clothing and the changes that have occured therein. The authors, using discussions on popular culture, have tried to explain cinema’s impact on the forms of representation of women’s clothing. According to the findings that come from content analysis of 103 films during 3 periods after the Revolution, the covering of women has changed so that the total coverage of body and head has diminished in importance. The domination of chador from the Iran-Iraq war period has decreased in favor of other types of dress. The authors reveal that cinema has gradually moved from a hegemonic representation of women’s dress (chador) as a formal ideology towards the representation of counterhegemonic dress (presenting a negative image of chador) in the third phase of films analyzed.

    Keywords: Cinema, popular culture, dress, Women, Hijab, Media Representation
  • محمدرضا رضایی بایندر
    امروزه رسانه های جمعی، بویژه تلویزیون نقش بسیار مهمی در ادراک مخاطبان از جهان واقعی دارند. بازنمایی رسانه ای جهان در چهارچوب تصاویر کلیشه ای و قالبی، باعث شکل گیری ادراک و شناخت طبقه بندی شده از پدیده های مختلف می شود. چنین ادراکی گاه مبنای قضاوت افراد درباره پدیده ها و برخورد با آنها قرار می گیرد و پیامدهای نامطلوبی در سطح فردی و اجتماعی برجا می گذارد. در این مقاله، نقش رسانه ها در بازنمایی تصویر بیماری روانی و افراد مبتلا به اختلالات روانی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی ادبیات پژوهشی در این گستره، نشان می دهد که بیشتر تولیدات رسانه ای، بویژه فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی، تصویری تحریف شده و مخدوش از بیماری روانی و افراد مبتلا به اختلالات روانی ارائه می دهند. نمایش چنین تصویری، نه تنها باعث شکل گیری نگرش های منفی به بیماران روانی و حتی متخصصان این حوزه می شود بلکه بر فرایند درمان بیماری های روانی و امنیت روانی جامعه تاثیر منفی می گذارد.
    کلید واژگان: بازنمایی رسانه ای, بیماری روانی, افراد مبتلا به اختلالات روانی, تصاویر کلیشه ای, اثرات رسانه ها
    Mohammad Reza Rezayee Bayandor, M.A
    Nowadays, media, particularly television, have a key role in people’s understanding of the world. Media representation of the world using stereotypical and cliché images will shape individuals’ understanding of different phenomena in the world. Such an understanding will be considered sometimes as a pillar against which people judge and treat world’s phenomena which, in turn, brings about bad consequences at both social and individual levels. In this article the role of media in representing the image of mental illness and the mentally-ill people is studied. Reviewing the literature of the subject shows that most of the media productions, particularly those of cinema and TV, present a distorted image of mental illnesses and the mentally- ill people. Depicting such an image will not only form negative attitudes towards these patients and even the professionals working in the field, but also will have a negative effect on the process of curing such patients and on the mental security of the society.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال