به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تربیت جنسی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تربیت جنسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عبدالرسول حسینی نودادی*
    طرح مسایل جنسی به خصوص با ورود مباحث جدید و ضرورت برخورد صحیح و اسلامی، مارا برآن داشت که به این موضوع مهم و مبتلابه، تحت عنوان مسایل جنسی بایدها و نبایدها که بایدهای آن مربوط به مسایل اخلاقی و استفاده صحیح از این موهبت الهی در وجود انسان و نبایدها، مربوط به مسایل غیر شرعی و غیر اخلاقی که امروزه گریبان گیر بسیاری از خانواده ها و فرزندان شان شده است، پیرامون آن دقت و مطالعه بیش تر انجام دهیم، با مراجعه به منابع مختلف موضوعات آن را مورد کنکاش قرار داده تا گامی در جهت کمک به خانواده ها برداشته شود. لذا در این تحقیق مسایل جدید مطرح شده و در پاسخگویی به این گونه مسایل مهم با کمک آیات قرآن و مراجعه به تفاسیر امر ضروری است. که با استفاده از منابع کتابخانه ای نرم افزاری و با روش تحلیلی توصیفی به بیان وظیفه پدر و مادر در تربیت جنسی فرزندان پرداخته و آیات در این مورد را مورد کنکاش قرار داده ایم.
    کلید واژگان: والدین, تربیت جنسی, منزل, قرآن}
  • فرزانه فولادبند، سیده زهرا اجاق*

    با توجه به اهمیت تربیت جنسی در توانمندسازی و آگاه سازی کودکان، والدین به عنوان تسهیلگر نیازمند دریافت اطلاعات صحیح و متناسب با ویژگی های فرهنگی جامعه هستند. هدف این پژوهش دستیابی به الگوی بومی تربیت جنسی ازطریق رسانه برای آموزش، آگاه سازی و توانمندسازی والدین است؛ به طوری که ویژگی های فرم و محتوای تربیت جنسی رسانه ای شناسایی شوند. رویکرد پژوهش، کیفی است و از نظریه زمینه ای استفاده می کند. داده های حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 نفر از صاحب نظران و دست اندرکاران آموزش تربیت جنسی در رسانه به روش تحلیل خرد شامل کدگذاری باز و محوری تحلیل، و 646 برچسب مفهومی یا کدباز استخراج می شوند. این یافته ها بر اساس پرسش ها و اهداف پژوهش طبقه بندی و در مقوله ها و زیرمقوله ها جای گذاری می شوند. محاسبه ضریب کاپای کوهن (0.6) حاکی از پایایی قابل قبول داده هاست. نتایج نشان می دهند که وضعیت آموزش تربیت جنسی در رسانه های داخلی نیازمند توجه است. استفاده از قالب های رسانه ای مختلف با ارجحیت تلویزیون و پیام رسان های موبایلی، آموزش غیرمستقیم و متناسب سازی فرم ارایه اطلاعات با گروه های مختلف مخاطبان به عنوان ویژگی های فرمی در تربیت جنسی از طریق رسانه شناسایی می شوند. به لحاظ محتوایی نیز، متناسب بودن با فرهنگ و عرف جامعه، اتخاذ نگاه علمی به موضوع، لزوم آموزش خودمراقبتی و بدن آگاهی، پرهیز از افراط و تفریط و آموزش تدریجی واجد اهمیت معرفی می شوند. همچین نتایج نشان می دهند که برای توانمندسازی کودکان آموزش بهنگام، آموزش نقش های جنسیتی و ارایه الگوهای مناسب لازم هستند. در پایان براساس تحلیل داده ها «الگوی ارتباطی برنامه های آموزش تربیت جنسی در رسانه» ترسیم می شود.

    کلید واژگان: تربیت جنسی, مدل بومی, پیام های رسانه ای, والدین, کودک}
    Farzaneh Fouladband, Seyyed Zahra Ojagh *

    Considering sexual education as an empowerment factor for children, parents as facilitators need to receive true and reliable information which be in line with cultural considerations. The objective of this study is recognizing native model of media sexual education that uncover characteristics of its form and content for educating, informing and empowering parents. For this, we used qualitative approach and grounded theory. Data gathered from 13 experts and practitioners, and analysed by using micro-analysis method including open and axical coding. 646 open codes and conceptual labels extracted. Cohen's kappa coefficient was calculated (0.6) which showed the acceptable reliability of the data. Research indicated that it is needed to pay attention to sexual education of children. Using of different media formats with the preference of television and mobile messengers; indirect education; and adaptation of information with different groups of audiences were identified as formal features in sexual-ity education through the media. being appropriate to the culture and customs of society; adopting a scientific view on the subject; the need for self-care and body awareness training; avoiding extreems; and gradual and step-by-step education were introduced as content’s attributes. also, timely education and awareness; education of gender roles; and providing role models are necessary in order to empower children. Finally, the "communication model of sexual education programs in the media" was drawn.

    Keywords: Sexual-ity Education, Native Model, Media messages, Parents, Children}
  • سمیه سادات فاضلی، وجیهه شیرکوند مقدم*

    تربیت جنسی فرزندان، یکی از مهمترین دغدغه های فکری والدین است. ناتوانی پدر و مادر در انتخاب رفتار مناسب با فرزندان، اثرات جبران ناپذیری بر رفتار آنها دارد که گاهی تا پایان عمر باقی خواهد ماند. اگر والدین اطلاعات و راه کارهای صحیح را با به کار گیری از اصول تربیت اسلامی همراه کنند، قادر خواهند بود فرزندان خود را در دورانی کودکی و نوجوانی که خطر آلوده شدن به انواع انحرافات به ویژه انحرافات جنسی برای آنها وجود دارد، کمک کرده تا این دوران را به سلامت و با بهداشت جسمی و روحی پشت سر بگذرانند. مقاله حاضر، راه کارهای تربیت جنسی فرزندان از سن نوجوانی و جوانی در خانواده را بررسی کرده و توصیه می کند که والدین باید نسبت به این مرحله از زندگی فرزندان شناخت کامل داشته باشند و برای پرورش فکری و اخلاقی فرزندانشان تلاش کنند. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی، راهکارهای تربیت جنسی فرزندان در خانواده را بررسی می کند. براساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش صحیح مسایل جنسی، پرورش حیا، پرورش غیرت، نماز و روزه، نظارت بر گروه همسالان، آموزش احکام زن و مرد، پرورش هویت جنسی، پرکردن اوقات فراغت و ازدواج از اموری است که می تواند راهکاری برای تربیت صحیح جنسی فرزندان در خانواده لحاظ شود.

    کلید واژگان: تربیت جنسی, جنسیت, خانواده, راهکار, فرزند}
  • سمیه سادات موسوی

    پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی، راهکارهای تربیت جنسی فرزندان در خانواده را بررسی می کند. پس از بیان و توضیح مفهوم تربیت، تربیت جنسی و جنسیت، تفاوت تربیت جنسی و آموزش جنسی و راهکارهای خانواده در تربیت جنسی، راه های کنترل میل جنسی بیان می شود. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که تنها جایگاهی که نقش تعیین کننده ای در تربیت جنسی جوانان و نوجوانان دارد نهاد خانواده است. پدر و مادر می توانند فرزندان را در اصول و روش های تربیت جنسی و دوری از آلودگی های جنسی کمک کنند.

    کلید واژگان: تربیت, تربیت جنسی, جنسیت, آموزش جنسی}
  • شیرین پولادی*، ناصر باقری، زهرا امینی راستایی

    در مسیر رشد و تحول انسان، کودکان نیازمند محیطی هستند تا اطلاعات و آموزش های مناسب و متناسب با رشد را دریافت کنند تا بتوانند تکالیف رشدی دوره های مختلف زندگی را با موفقیت پشت سر بگذارند. در این مسیر شاید یکی از مهم ترین نیازهای آموزشی کودکان، آگاه شدن از رشد و تحولات جنسی خود، انگیزه ها، نگرش ها، باورهای جنسی و نحوه مدیریت رفتارهای جنسی باشد که در قالب تربیت جنسی تبلور می یابد. در زمینه تربیت جنسی کودکان، والدین دارای نقش کلیدی و مهم در سلامت جنسی و رشد و شکل گیری اعتماد به آینده در کودک هستند. آن ها باید سعی کنند با شناخت مراحل رشد جنسی کودکان و نوجوانان، واقعیت های ظریف و آداب تربیتی مرسوم فرهنگ و جامعه خود را به فرزندانشان منتقل کنند و پاسخ گوی سوال ها و کنجکاوی های آن ها باشند. بر این اساس هدف از مقاله ی حاضر این است که به والدین کمک شود گامی مفید در جهت تربیت جنسی صحیح فرزندانشان بردارند. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که به روش مطالعه ی اسنادی، کتابخانه ای و جست وجوی اطلاعات از منابع مختلف مکتوب انجام شده است. نتیجه نشان می دهد که والدین نقش مهم و قدرتمندی در شکل گیری رفتار جنسی صحیح در کودکان دارند و از آنجایی که در کشور ما برنامه ی آموزشی مدون و مناسب در این زمینه وجود ندارد، اکثر والدین اطلاعات کافی پیرامون این موضوع ندارند. درحقیقت والدین می توانند با کسب آگاهی در این زمینه به فرزندشان در هر سنی که باشد، متناسب با سن او آموزش جنسی را آغاز کنند. در هر مرحله از سن کودک، آموزش ویژگی خود را دارد و باید درک و فهم کودک و ویژگی های عاطفی او در نظر گرفته شود تا موجب بیداری جنسی کودک نشود.

    کلید واژگان: تربیت جنسی, کودکان, والدین}
  • عبدالله غلامی*، نگار کرمی
    اهتمام به مسئله سلامت جنسی در عصر حاضر، به علت گسترش شبکه های اطلاع رسانی و وسایل ارتباطی که منجر به تشدید و تحریک شهوت می شود، ضرورتی مضاعف است. قرآن کریم در طرح مسایل جنسی از نهایت عفت و متانت بهره برده و در بازگویی اعمال و اندام های جنسی با استفاده از کنایات از بی پردگی و به کار بردن الفاظ صریح و قبیح اجتناب کرده است، این روش وسیله ای شده تا مخاطبان قرآن به اصل حیا و متانت گفتاری و رفتاری توجه بیشتری داشته و آثار اخلاقی و تربیتی قابل توجه قرآن در فرهنگ عمومی منعکس شود. میل جنسی و نیاز به ارضای آن از امیال فطری بشر است و قرآن به جهت سازگاری که با فطرت انسانی دارد، انسان ها را به انتخاب راه سالم ارضای آن و پرهیز از بیراهه ها توجه داده و به آنها یاد می دهد که چگونه با ایمان به خدا و استعانت از او از بحران ها و مشکلات جنسی رهایی یابند. از سوی دیگر، قرآن مومنین را به رعایت اصل حیا در گفتار و رفتار و جلوگیری از اختلاط زن و مرد جهت بهره مندی از سلامت جنسی فرمان داده و در پایان با اظهار انزجار از اعمال قبیح و قاطعیت در برخورد با مفسدین، اصول و روش های تربیتی خود در امر سلامت جنسی را کامل کرده است. این پژوهش، با محوریت آیات شریفه قرآن، این روش ها و اصول تربیتی را مورد بررسی قرار داده تا متصدیان حوزه تربیت بجای استفاده از قوانین تربیتی غیراصولی و ضداخلاقی غرب از این منبع وحیانی و خطاناپذیر جهت پیشبرد اهداف تربیتی بهره مند شوند.
    کلید واژگان: تربیت, تربیت جنسی, مسائل جنسی, غریزه}
    Abdollah Gholami *, Negar Karami
    Concerns about sexual health in the present age are doubly necessary due to the expansion of information networks and means of communication that lead to the intensification and arousal of lust. The Holy Qur'an has used the utmost chastity and sobriety in raising sexual issues and has avoided innocence and using explicit and ugly words in narrating sexual acts and organs, this method has become a means to bring the Qur'anic audience to the principle of modesty and sobriety. Speech and behavior should be given more attention and the moral and educational effects of the Qur'an should be reflected in public culture. Sexual desire and the need to satisfy it is one of human instinctual desires, and the Qur'an, due to its compatibility with human nature, pays attention to human beings choosing the healthy way of satisfying it and avoiding misguidance, and teaches them how to believe in God and seek help. Get rid of sexual crises and problems from him. On the other hand, the Qur'an instructs the believers to observe the principle of modesty in speech and behavior and to prevent mixing of men and women in order to enjoy sexual health. Has perfected sexual health. This study, focusing on the verses of the Qur'an, examines these methods and principles of education so that those in charge of education instead of using the unprincipled and immoral educational laws of the West to use this revelatory and infallible source to advance educational goals
    Keywords: Education, Sexual Education, Sexual Issues, Instinct}
  • سروناز تربتی، سمیه تاجیک اسماعیلی، نیکا خسروی

    تربیت جنسی به کارگیری شیوه هایی برای ایجاد صفات و رفتارهای جنسی سالم و در عین حال زدودن صفات و رفتارهای جنسی ناشایست از مجموعه وجودی انسان است. به عبارت دیگر تربیت جنسی ارایه سلسله ای از اطلاعات ضروری روان شناختی، جسمانی و دینی  در حوزه زمینه های جنسی مرتبط با فرد و به همراه آن ارایه اطلاعات و آگاهی هایی به فرد در زمینه آشنایی بیشتر با خصوصیات جنس مخالف است. هدف تحقیق حاضر، مطالعه تربیت جنسی نوجوانان شهر تهران و عوامل زمینه ساز آن با تاکید برروابط میان فردی با والدین است. برای این منظور از روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه برای  جمع آوری داده ها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نطریه زمینه ای استفاده شده است. داده های به دست آمده به شکل گیری مقولاتی مانند آگاهی از مسایل دینی در رابطه با تربیت جنسی،  آگاهی والدین از مسایل جنسی و اثرات جسمی و روحی آن، ارایه رفتارهای مناسب در خانواده از سوی والدین، آگاهی و مسلط بودن والدین به یک سری از مهارت های ارتباطی در جهت ارتباط بهتر با کودکان، تربیت جنسی درقالب آموزش مدارس، آموزش والدین و اجتماعی کردن و انتقال درست هنجارها و ارزش های جنسیتی به فرزندان، وجود ارتباط عاطفی در خانواده، نظارت مدارس بر فعالیت های کودکان و نوجوانان در مدرسه و همکاری با والدین در این زمینه منتهی شده است. این مفاهیم در سه دسته عوامل خانوادگی، آموزشی یا برون خانوادگی و اجتماعی دسته بندی شدند. نهایتا بر اساس نتایج به دست آمده، یکی از دلایل اصلی تاثیرگذار  بر تربیت جنسی در این پژوهش، وجود آگاهی در بین خانواده ها و در راس آن در بین والدین می باشد.

    کلید واژگان: تربیت جنسی, نوجوانان, والدین, آگاهی}
    Sarvenaz T Orbati, Somayeh Tajik Esmaeili, Nika Khosravi

    Sex education is adopting methods for creating healthy sexualcharacteristics and behaviors and at the same time removing inappropriatesexual characteristics and behaviors from human existence. In otherwords, sex education offers a series of essential psychological, physical,and religious information regarding the sexual field related to anindividual, as well as providing information and awareness to theindividual in order to become more familiar with the characteristics of theopposite sex. The present study aimed to investigate sex education ofadolescents in Tehran and its underlying factors with emphasis oninterpersonal relationships with parents. To this end, qualitative researchmethod and interviewing technique were used for data collection. Thegrounded theory approach was employed to analyze the data. Theobtained data resulted in forming categories such as awareness ofreligious issues related to sex education, parents’ awareness of sexualissues and its physical and psychological effects, parents’ appropriatebehaviors in family, parents’ awareness of and dominance on somecommunication skills for better connections with children, sex educationin the form of school education, parents’ education and socialization,correct transfer of sexual norms and guidelines to children, existence ofan emotional connection in family, supervision of school activities forchildren and adolescents, and cooperation with parents in this field. Theseconcepts were categorized into three themes: family, educational orextramarital and social factors. Finally, based on the results, one of themain reasons for influencing sexual education in this study is theawareness among families and at the top among parents.

    Keywords: sex education, adolescents, Parents, awareness}
  • سهراب محمدی، علی ایمان زاده، فرامرز محمدی، احمد زارعی*

    یکی از ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت تربیت زیستی و بدنی است که یکی از مقوله های تحت پوشش این ساحت، توجه به تربیت جنسی است. در بسیاری از نظام های آموزشی، تحقق تربیت جنسی با موانع زیادی در عرصه عمل مواجه بوده است و همین امر، زمینه ساز بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و انحراف های رفتاری در میان نسل جوان شده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی موانع تحقق برنامه درسی تربیت جنسی در مدارس متوسطه بر اساس رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. داده ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختارمند با نوزده نفر از والدین، معلمان و مدیران در سطح منطقه شش شهر تهران با شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی گردآوری شده و بر اساس راهبرد کلایزی تحلیل شد. نتایج این پژوهش موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه تحصیلی را در سه مضمون اصلی و نه خوشه مضمونی شامل عوامل خانوادگی ازجمله، مقاومت و بی میلی والدین در برابر تربیت جنسی فرزندان، ضعف مهارت های ارتباطی مطلوب بین والدین و فرزندان و غلبه نگاه بزرگ سالی بر مسائل جنسی نوجوانان، همچنین عوامل سازمانی نظیر؛ کمبود چشمگیر معلم متخصص حوزه تربیت جنسی در آموزش و پرورش، محدودیت و چالش برانگیز بودن منابع آموزشی در حوزه تربیت جنسی، ضعف خط مشی مناسب حمایت از تربیت جنسی در چارچوب تربیت اسلامی و چالش تعامل مطلوب مدرسه و خانه و در نهایت، عوامل فرهنگی اجتماعی همچون ضعف آگاهی اجتماعی از تعریف صحیح تربیت جنسی و برداشت های شخصی و بدون پشتوانه از مبانی دینی دسته بندی کرد.

    کلید واژگان: برنامه درسی, تربیت جنسی, دوره متوسطه, پدیدارشناسی}
    Sohrab Muhammadi, Ali Imanzadeh, Faramarz Muhammadi, Ahmad Zarei *

    One of the educational sex dimensions of the Fundamental Transformation Document of education is the bodybuilding and physical educational dimension, and one of the categories covered in this dimension is attention to sexual education. Sexual education is one of the challenging areas of education in various societies and this has led to the creation of many social problems and behavioral deviations among the younger generation. The present study aims to study the barriers of sexual education curriculum in high schools with a phenomenological approach. The data were collected using a semi-structured interview technique with Nineteen people included parents, teachers and principals in Tehran 6th district, with a purposeful sampling method and were analyzed based on the colazzi،s strategy. The results of this research identified the barriers to the sexual education curriculum at the high school in three Emergent Theme and nine Theme Clusters including family factors such as parental resistance and reluctance vs children sexual education, communication skills weakness between adolescents and parents, and the kind of viewing of adolescent sexuality from the viewpoint of adults, also organizational factors such as, dramatic shortage of sexual education specialist teachers in education, restriction and challenges of educational resources in the field of sexual education, support and policy weakness of sexual education in context of Islamic education and challenge of desire interaction between home – school. and finally Sociocultural factors such as social sensitivity, personal and unbiased perceptions of religious foundations.

    Keywords: Curriculum, Sexual Education, High School, Phenomenological}
  • محمد مجید شهبازی*، محمد امین بهزادنسب، محمدرضا برزویی
    در عصر اطلاعاتی امروز که زندگی فردی با رسانه ها عجین شده، یکی از جذاب ترین و سرگرم کننده ترین تفریحات، تماشای تولیدات انیمیشنی است. در دهه های اخیر انیمیشن های سه بعدی، به سبب ویژگی های تکنیکی منحصربه فرد و جذابیت های ظاهری و همچنین فراهم آوردن بستری مناسب برای انتقال محتواهای متنوع، منجر شده است که این فرم (قالب) رسانه ای به سرعت طیف گسترده ای از کودکان، نوجوانان و حتی رده سنی بزرگ سالان را به خود جذب نماید. آنچه در این میان حائز اهمیت است، اهتمام سازندگان انیمیشن، به جنبه های تربیتی و آموزشی در کنار ابعاد سرگرم کننده این نوع از رسانه است. از سوی دیگر، عجین شدن مضامین ناسالم و غیراخلاقی با این محتواها، و آموزش و انتقال آن ها به مخاطب، حوزه عفاف عمومی و اجتماعی را، با تهدیدهای جدی مواجه می کند. این پژوهش به دنبال آن است که برخی از پیام های موجود در انیمیشن سه بعدی مهمانی سوسیس ها، ساخت شرکت هالیوودی کلمبیا پیکچرز را استخراج نموده و محتوای موردنظر را با رویکرد تربیتی و استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، موردبررسی و واکاوی قرار دهد. در این روش مضامین موجود در این انیمیشن استخراج و مفاهیم مربوط به آن ها احصا شد؛ سپس مفاهیم به دست آمده، منجر به شکل گیری دوگانه ای در سه سطح «جهان بینی»، «باورها» و «رفتارها» شد. در پایان نیز مدلی ارائه گردید که نشان می دهد هر نوع جهان بینی، باورهای جنسی و به تبع، رفتار عفیفانه منحصر به خود را در حوزه مسائل جنسی تولید می کند.
    کلید واژگان: جهان بینی, مسائل جنسی, عفاف, انیمیشن, تعلیم و تربیت, تربیت جنسی}
    Mohammad Majid Shahbazi *, Mohammad Amin Behzadnasab, Mohammad Reza Borzouee
    In today's information age our individual lives are combined with the media, hence one of the most attractive amusements is watching animations. In recent decades, 3D animations, due to their unique technical specifications, attractiveness, and offering suitable grounds for transmitting diverse contents, have appealed to a vast number of people at different age levels. What counts here is the efforts made to provide educational products side by side with entertainment. Meanwhile, some included immoral contents have threatened the society's norms of modesty. This research has extracted some messages from the 3D Sausage Party animation (2016) produced by Hollywood's Columbia Pictures and analyzed it with an educational approach and use of quality content analysis. The obtained concepts led to the development of a duality at three levels, namely worldview, beliefs, and behaviors. Finally, a model is presented that shows each worldview can create its own sexual beliefs and consequently its unique chaste behavior in sexual domains.
    Keywords: Worldview, Sexual Matters, Chastity, Animation, Education, Sexual Training}
  • شیما حاج ایریلو، الهه خوشنویس*، سیما قدرتی

    آشنایی با فرایند آموزش خودمراقبتی و تربیت جنسی به کودکان، می تواند به داوطلبان مربیگری تربیت جنسی استرس وارد کرده و برای آن ها نگرش های نادرستی را ایجاد نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر نگرش های ناکارآمد زنان داوطلب مربیگری تربیت جنسی کودکان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه زنان داوطلب شرکت در دوره تربیت مربی مهارت های خودمراقبتی جنسی و تربیت جنسی انجمن حمایت از حقوق کودکان در سال 1397 بود که با روش نمونه گیری هدفمند 30 نفر از این افراد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه نگرش های ناکارآمد (ویسمن و همکاران، 1987) استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش خودمراقبتی بر نگرش های ناکارآمد زنان داوطلب مربیگری تربیت جنسی کودکان تاثیر دارد (f=97/81، 05/0p≤). با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گیری نمود که آموزش خودمراقبتی می تواند به بهره گیری از مفاهیمی همچون آموزش تکنیک توقف نگرانی ها و اصول تفکر مثبت و خوش بینانه و پرورش شخصیت سالم و افزایش خودآگاهی، نگرش های ناکارآمد زنان داوطلب را کاهش داده و درنتیجه آن ها می توانند کارآیی بالاتری را در جهت آموزش تربیت جنسی کودکان نشان دهند.

    کلید واژگان: آموزش خودمراقبتی, نگرش های ناکارآمد, تربیت جنسی, زنان داوطلب مربیگری}
    Shima Hajiriloo, Elaheh Khoshnevis*, Sima Ghodrati

    Familiarity with the process of self-care training and sexual education can make sexual education instructing volunteers stressful and create incorrect attitudes for them. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of Self-care training on dysfunctional attitudes in Volunteer women of instructing children’s sexual education. The research was a quasi-experimental study and a pretest-posttest design with control group. The statistical population in this study included all Volunteer women to take part in the courses of instructor training in sexual self-care skills  and sexual education held by the society of children rights support in 2018, 30 of whom were selected through purposive sampling and they were randomly replaced into experimental (15 individuals) and control groups (15 individuals). The questionnaire of dysfunctional attitudes (Wissman, et.al, 1987) was used in the current study. The data were analyzed via ANCOVA method. the results showed that Self-care training is effective on dysfunctional attitudes of sexual education instructing Volunteer women of the children (P≤0.05). considering the results, it can be concluded that Self-care training can decrease dysfunctional attitudes of the Volunteer women through employing concepts such as training technique of stopping anxieties and the principles of positive and optimistic thoughts and nurturing healthy personality and raising self-awareness; and as a result, they can show higher efficiency to train children’s sexual training.

    Keywords: self-care training, dysfunctional attitudes, sexual education, instructing volunteer women}
  • محمد جواد صادقی*
    هدف از نگارش مقاله حاضر بیان تربیت جنسی کودکان و نوجوانان است. تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در عصر حاضر یکی از دغدغه های اصلی خانواده هاست این نوع تربیت زیرمجموعه ای از نظام تعلیم و تربیت است و در اسلام نیز این تربیت موردتوجه قرارگرفته است. تربیت جنسی کودکان، آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک آن ها است به گونه ای که باعث انحراف جنسی آن ها نشود. کودکان باید بدانند که روابط با هم جنس و جنس مخالف چگونه است. امروزه متاسفانه در جامعه ی ما، منابع غیر صحیح برای پاسخ گوئی به نیازهای جنسی کودکان فراوان است به همین دلیل خانواده ها باید کودکان خود را به طریق صحیح تربیت نمایند تا به انحراف جنسی دچار نشوند. از نگاه علم و دین، کودک جز در حالت های غیرطبیعی و استثنایی، فعالیت و رفتار جنسی بالفعل ندارد. این مطالعه با روش اسنادی، بیشتر به اصول و روش های تربیت جنسی از دیدگاه های مختلف پرداخته است. ازآنجاکه مسئولیت خطیر سلامت جامعه بر عهده خانواده، آموزش وپرورش، دانشگاه ها و رسانه ها است، لازم است در تحلیل برخی از مشکلات خانواده های امروزی، گام های اساسی برداشته شود و زمینه بهداشت جنسی و حذف شیوه های نادرست و ناشایست تربیت جنسی در خانواده به عنوان اولین کانون تربیت انسانی فراهم گردد.
    کلید واژگان: تربیت جنسی, هویت جنسی, تربیت دینی, خانواده, کودکان}
  • علینقی فقیهی
    بر اساس آموزه های اسلامی خانواده باید نقش بسزائی در تربیت جنسی کودکان ایفا نماید، و برای این منظور، موظف گردیده شیوه های تربیتی را بکارگیرد که به سلامت جنسی کودک و پیشگیری وی از انحرافات جنسی بینجامد. هدف مقاله تبیین شیوه های صحیح آموزشی و تربیت جنسی در دوره کودکی است که بر اساس آموزه های اسلامی، خانواده، موظف به اجرای آن گردیده است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است که با گردآوری و مطالعه آیات و  روایات معصومان(ع) در خصوص موضوع، به توصیف محتوائی و تحلیل آنها، پرداخته شد. از نتایج این تحقیق: لزوم اهمیت دادن خانواده ها  به تربیت جنسی کودکان، در کنار پرورش سایر ابعاد وجودی و رشدی کودک است. و اینکه تربیت جنسی در  پرورش مطلوب کل شخصیت کودک بسیار موثر است. همچنین شیوهای تربیت جنسی مشترک و اختصاصی دختر و پسر و شیوه های غیر مستقیم و مستقیم آنان در دوره کودکی که خانواده باید به آنها اهتمام بورزد؛ تبیین گردیده است. از دیگر نتایج  این تحقیق این است که در نگاه اسلامی بر چهار شیوه: تامین خواسته های روانی- عاطفی از قبیل: محبت، عزت و ارزشمندی، امنیت، شکوفا سازی فطرت، زمینه سازی ادب نیکو، پرورش روحیه پایبندی به ارزش ها، به عنوان شیوه های غیرمستقیم موثر در سلامت جنسی کودکان تاکید شد و همچنین آموزش جنسیت، نقش جنسی و پرورش هویت جنسی و پیشگیری از تحریکات جنسی، به عنوان دو دسته از شیوه های مستقیم که لازم است خانواده ها در تربیت جنسی کودکانشان بکار گیرند، تبیین گردید.
    کلید واژگان: خانواده, تربیت جنسی, کودکان, شیوه های مشترک و اختصاصی, شیوهای مستقیم و غیرمستقیم}
    Ali Neqi Faghihi
    According to the Islamic teachings of the family, it is important to play a significant role in the education of children, and, to this end, it is required to apply educational methods that will lead to the sexual health of the child and the prevention of sexual deviance. This paper aims to explain the proper methods of sexual education in childhood, which, according to Islamic teachings, the family, is obliged to implement it. The method of research is descriptive-analytic that by collecting and studying the verses and traditions of the innocents (AS) about the subject, the content was discussed. The result of this study is that it is a need for families to care for their children's sexual education, along with the development of other aspects of the child's development. According to this paper, sexual education is very effective in fostering the ideal of a child's entire personality and there are common sexual and gender-specific approaches to the girl and the boy, and their direct and indirect ways in which the child should pay attention to the childhood. The other results of this research are that in the Islamic perspective, there are four ways in which families need to apply to their children's sexual education: providing psychological and emotional demands such as: affection, dignity and worthiness, security, the perfection of nature, the foundation of good literature, the development of the spirit, as an indirectly affecting children's sexual health. Also the education on gender, sexuality development and prevention of sexual stimulation, were described as two categories of direct methods of children's health.
    Keywords: family, sexual education, children, common, special methods, direct, indirect ways}
  • روح الله شهریاری
    براساس جهان بینی اسلامی راهبردی خاص در تربیت جنسی دنبال می شود، که نسبت به نظریات رقیب دارای امتیازات و تفاوت هایی است. این پژوهش در این راستا قدم برداشته تا با نگاه توصیفی تحلیلی(روش پژوهش) به منابع دینی، راهبرد دین نسبت به این ساحت از تربیت را تبیین کند، تا درپی آن، به چیستی مدل اسلامی تربیت جنسی(سوال اصلی) دست یابیم. ترسیم خطوط اندیشه اسلامی در تربیت جنسی راهگشا و جهت دهنده دستورالعمل های تربیتی آن و هدفمند کردن فعالیت های مربیان و والدین در عرصه عمل تربیتی، همچنین کاربست صحیح اسنادو دستورالعمل های آموزش جنسی خواهدبود(ضرورت). آنچه در این پژوهش حاصل شد(یافته ها) نشان می دهد، درمبانی نظری تربیت جنسی، نگاه اسلام به این ساحت از تربیت، برخلاف نظریات دیگر، نه صرفا دنیا گرا و نه منحصرا آخرت گرا است، بدین معنا که، بهره مندی از مواهب دنیوی این غریزه، دروهله ی اول، منافاتی با هدف اصیل آن که قرب الهی است ندارد. بعلاوه تربیت جنسی دراسلام از قبل از تولد فرد تا زمانی که در حیات  دنیوی است ادامه دارد. همچنین براساس ابعاد اصیل وجود انسان و توجه به مبانی شکل گیری رفتار اختیاری و نظر به دستورات رسیده درمنابع دینی، سه ساحت  شناختی، عاطفی و رفتاری در سه سطح زمینه ساز، ایجابی و سلبی جهت کاربست دستورالعمل های تربیتی استنباط شد.
    کلید واژگان: تربیت جنسی, رویکرداسلامی, مبانی, اهداف, ساحات, اصول, روش ها}
    Rouhollah Shahriari
    Based on the Islamic worldview, there is a special strategy for sexual education, which has advantages and disadvantages compared to other views. In this regard, this research has tried to explain the religious strategy based on religious sources in order to show the strategy of Islam towards this field in order to achieve the Islamic model of sexual education. Drawing the lines of Islamic thought in sexual education and orienting its educational guidelines and targeting the activities of educators and parents in the field of exercising, as well as the proper application of the documents and instructions for sexual education can show the necessity of this research. Findings of this study show that, in the context of the theory of sexual education, the view of Islam in this field of education, contrary to other ideas, is not merely world-oriented and not exclusively future-oriented but the enjoyment of the worldly benefits is no contradictions with the original purpose of divine proximity. In addition, sexual education continues in Islam before the birth of a person until it is in worldly life. Also, based on dimensions of human existence and attention to the basics of the formation of arbitrary behavior and according to the orders of the religious sources, three cognitive, emotional and behavioral areas were inferred on three levels of context for the implementation of educational guidelines.
    Keywords: sexual education, Islamic approach, foundations, goals, areas, principles, methods}
  • منیره عابدی
    پاسخ دهی به سوال های جنسی کودکان، به عنوان بخشی از تربیت جنسی، از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این پژوهش، ارائه ی راهبردهایی برای پاسخ دهی اصولی به این گونه سوال ها است. روش مورد استفاده، روش کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد راهبردهای پاسخ دهی به سوال های جنسی کودکان در دو دسته ی راهبردهای زمینه سازی و راهبردهای پاسخ گویی قابل بررسی است. راهبردهای زمینه سازی شامل پیش گیری از اشتغال زودهنگام به مسائل جنسی، افزایش اطلاعات فردی خود، پیشقدم شدن در ارائه ی اطلاعات و آموزش غیرمستقیم است. راهبردهای پاسخگویی در دو بخش سلبی، شامل مواردی چون پرهیز از تابوانگاری و پرهیز از افسانه سرایی و دروغ و بخش ایجابی، شامل مواردی چون رعایت حیا و عفت کلام و تناسب با ویژگی ها و نیازهای رشدی مورد بررسی قرار گرفت. این نتایج حاکی از این است که پاسخگویی به سوال های جنسی کودکان، با استفاده از راهبردهای مناسب، نه تنها آسیب زا نیست، بلکه امری ضروری است که باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد.
    کلید واژگان: تربیت جنسی, سوال های جنسی, سلامت جنسی کودک, پاسخ دهی به سوال های کودک, کنجکاوی های جنسی}
    Monireh Abedi
    Answering the children's sexual questions is very important as part of sexual education. The purpose of this study is to provide strategies for answering such questions. This research is done in the library. The results show that responding to children's sexual questions can be considered in tow kinds; the strategies for setting up or contextualization and strategies to responses. Contextualization strategies include preventing early sexual engagement, increasing personal information, advancing in information provision and indirect education. Strategies to responding are also in two parts; negative and Positive. Negative strategies include the avoidance of Fabulous weaving, and avoidance of false. The positive part, have been investigated, such as observing Modesty and Chastity, and adapting to the characteristics and developmental needs of children. The results suggest that answering the children's sexual questions is not only harmful by using appropriate strategies, but it is imperative that they should be addressed by families.
    Keywords: sexual education, sexual questions, child sexual health, child response, sexual curiosity}
  • ستاره موسوی، آیت الله پوینده
    هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی، اصول و روش های  تربیت جنسی  در تربیت اسلامی است. پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی  است. جامعه آماری پژوهش نیز مجموعه آیات و روایات و متون تخصصی تربیت اسلامی و  برنامه ریزی درسی است. نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب می شود. بر اساس یافته های پژوهش مهمترین مبانی تربیت جنسی عبارتند از: تداوم نسل، واقع بینی، طبیعی بودن نیازجنسی، عاملیت محیط و شرایط، عاملیت انسان، توانمندی و ارزش و اندیشه ورزی می باشد و مهمترین اصلهای تربیت جنسی عبارتند از: ارتباط صحیح با جنس مخالف، عمل گرایی، عفاف و پاکدامنی، الگوی پذیری، پرهیز از افراط و تفریط می باشد و در این راستا مهمترین روش ها عبارتند از: توام کردن علم و عمل، ایجاد عادات مطلوب، انعطاف پذیری، مراقبه و محاسبه نفس، امربه معروف و نهی از منکر، عبرت آموزی و اسوه سازی، پرهیز از معاصی، تکریم شخصیت، محبت، اعتدال بیم و امید و میانه ورزی و اعتدال است

    کلید واژگان: تربیت جنسی, روش های تربیتی, اسلام}
    setareh Mousavi, Ayatollah Pouyande
    The purpose of this study is to explain the basis, principles and methods of sexual education in Islamic education. The method of research is descriptive-analytic. The statistical population of the study is the collection of verses, narrations and texts of Islamic education and curriculum planning. Sampling is selectively targeted. According to research findings, the most important basis for sexual education is: continuity of generation, realism, natural necessity, the nature of the environment and conditions, human agency, ability of thinking. The most important principles of sexual education are: right relationship with the opposite sex, pragmatism, chastity, patterning, avoidance of extremism. And the most important methods are: to combine knowledge and practice, to create good habits, flexibility, meditation and calculation of the soul, well-known Command and forbidding evil, teaching and learning, avoiding sin, respecting for personality, kindness, moderation hope and mediocrity.
    Keywords: sexual education, educational methods, Islam}
  • رحیم دهقان*، ولی الله نصیری
    یکی از آسیب های جدی استفاده بی رویه از اینترنت، «اعتیاد اینترنتی» است که امروزه می توان آن را تهدیدی برای تربیت جوانان، نوجوانان و حتی کودکان دانست. این مسئله علاوه بر اینکه آسیب هایی چون نگرانی و بی حوصلگی، اختلالات عاطفی، افسردگی، بدخلقی و از هم گسیختگی روابط خانوادگی و اجتماعی را به دنبال دارد، پیامدهای ناگواری، همچون ضعف باورهای دینی، گرایش به پورنوگرافی و مسائل جنسی، ایجاد روابط ناسالم اجتماعی، کاهش تاثیرپذیری اطفال از والدین، افزایش کجروی ها و انحرافات اجتماعی، دوست یابی های خطرناک اینترنتی و مواردی از این قبیل را نیز در پی خواهد داشت. پژوهش حاضر تلاش خواهد نمود تا پیامدهای اعتیاد به اینترنت را در سه بعد عمده تربیت دینی، اخلاقی و اجتماعی با روشی تحلیلی مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: اعتیاد اینترنتی, تربیت دینی, تربیت اخلاقی, تربیت جنسی, فضای مجازی}
    Rahim Dehqan*, Waliullah Nasiri
    “Internet addiction” is a serious damage caused by excessive use of internet. Today it may be considered as a threat for the education of the youth, teenagers, and even children. In addition to different damages caused by this matter including stress and lack of patience, affection disorders, anxiety, bad temper, and disruption of family and social relations it has many unpleasant consequences like weakening of religious beliefs, inclination to pornography and sexual matters, creating unhealthy social relations, lowering the influence of parents on children, increasing social deviations, seeking dangerous friends on internet, and so on. The present research, using an analytical method, attempts to study the consequences of internet addiction in three major religious education, moral and social dimensions.
    Keywords: Internet addiction, religious education, moral education, sexual education, cyberspace}
  • احمد زندوانیان، صادق شمشادی
    در مقاله حاضر، که مقاله ای سندی تحلیلی است، ضمن تعریف غریزه جنسی، تربیت و آموزش جنسی، به اهمیت تربیت جنسی زنان به عنوان قشر تاثیرگذار در جامعه پرداخته شده است. تربیت جنسی امری مداوم و مستمر در تمام مدت زندگی است، از این رو، سعی شده است تا مسائل مربوط به امور جنسی و جنسیتی زنان در چهار دوره اصلی و دوره های فرعی با تکیه بر منابع اسلامی شیعی مورد تشریح قرار گیرد. این چهار دوره عبارتند از:دوران پیش از بلوغ (تولد تا 9- 12 سالگی)؛ دوران بلوغ از 12 سالگی تا پیش از ازدواج؛دوران تاهل (ازدواج، بارداری، همسرداری و فرزندپروری)؛ و سرانجام دوران یائسگی و پیری. نیز به آسیب هایی که در هر مرحله شیوع بیشتری دارند اشاره شده است. همچنین، جایگاه غریزه جنسی در سه بستر افراط، تفریط و اعتدال، در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی به طور اجمال با یکدیگر مقایسه شده اند.
    کلید واژگان: زنان, تربیت جنسی, غریزه جنسی}
    Dr. Ahmad Zandawaniyan, Sadeq Shemshadi
    The present article, a documentary-analytical research, defines the sexual instinct and sexual education first; then, it deals with sexual education of women as an effective section of the society. Sexual education is a continuous process in one’s whole life. Thus, we have tried to explain the issues concerning women’s sexual affairs in four primary periods and some other secondary periods based on Islamic-Shiite sources. These periods are as follows: a) the period before puberty (from the birth up to 9-12 years old); b) the puberty period from 12 years old up to pre-marriage period; c) the marital period (marriage, pregnancy, wifehood, and motherhood); and finally d) period of menopause and oldness. Besides, the impairments common in each period are also mentioned here. Furthermore, the status of sexual instinct in three categories of ‘excess’, ‘negligence’ and ‘moderation’ in Islamic and western cultures have been synoptically compared.
    Keywords: women, sexual education, sexual instinct}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال