به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « audience » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «audience» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه رئوفی منش، فائزه تقی پور*، حمید دوازده امامی

    این پژوهش، با هدف ارائه الگوی داده‎‍بنیاد تعیین‎‍کننده‎‍های جامعه‎‍شناختی ارتباطات هنرمندان هنرهای تجسمی با مخاطبان و با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه‎‍ای به انجام رسیده است. مشارکت‎‍کنندگان پژوهش شامل کارشناسان در حوزه هنر بودند که با استفاده از شیوه نمونه‎‍گیری هدفمند- نظری، تعداد 14 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده‎‍ها از مصاحبه عمیق نیمه‎‍ساختاریافته و به منظور تجزیه وتحلیل داده‎‍ها، از سه شیوه‎‍ کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. یافته‎‍های پژوهش بیانگر این است که عوامل تاثیرگذار بر رابطه هنرمند- مخاطب عبارت اند از: فهم تکه تکه شده از تعامل، شخصیت حرفه ای- اخلاقی و چرخش تکنولوژیک (شرایط علی)، ناکارآمدی نهادی و فساد نهادینه شده (شرایط زمینه ای)، اقتصاد هنر و دگردیسی مخاطب (شرایط مداخله گر). این عوامل و شرایط در وضعیت فعلی جامعه ایرانی، سبب تخریب نسبی رابطه هنرمند و مخاطب شده اند. برای رهایی از این وضعیت، مشارکت کنندگان این استراتژی ها را ارائه داده اند: تعامل همدلانه، مخاطب شناسی مداوم، بازسازی نهادی، فرهنگ سازی هنری و بازسازی اقتصاد هنر. در صورت تحقق این راهبردها، تعالی هنری-فکری، بازآفرینی ساحت فرهنگی هنر و بازآفرینی ساخت اجتماعی هنر (پیامدها) اتفاق خواهد افتاد. به طور کلی نتایج پژوهش، نشانگر تعامل و رابطه دوسویه هنرمند-مخاطب، هنر-جامعه بود.

    کلید واژگان: هنرهای تجسمی, مخاطب, ارتباطات انسانی, جامعه‎‍شناسی هنر, اصفهان}
    Fatemeh Raoufimanesh, Faezeh Taghipour *, Hamid Davazdahemami

    Art is fundamentally a product of society. Artworks require social feedback and engagement to refine and develop their quality, which occurs through the interaction between the artist and the audience. In the pre-modern era, this relationship between the artist and audience was generally unidirectional. However, in the modern era, this dynamic has been transformed by the rise of network societies and new social media platforms. Art has become far more interconnected with the audience in the modern context. In Iranian society, the relationship between the artist and audience has fluctuated and evolved over time. Isfahan has long been one of Iran's premier centers for artistic production and creation. Isfahani culture has played a vital role in shaping these artistic works, underscoring the inherently social nature of art in this city and the deep bonds between artists and their audiences. Regrettably, this artist-audience relationship appears to have weakened in contemporary times. Rebuilding and reinvigorating this connection is essential for improving the quality of artworks in Isfahan and strengthening the cultural capital of the city's citizens. Accordingly, the present study sought to identify the key sociological determinants governing the relationship between visual artists and their audiences in Isfahan based on interpretations and insights from experts in the local visual arts scene. Ultimately, a grounded model outlining these crucial determinant factors was presented.

    Materials & Methods

    This study employed a qualitative research methodology utilizing the grounded theory approach. The participants comprised a total of 14 art experts. Data were collected through purposive-theoretical sampling techniques and in-depth, semi-structured interviews. The data analysis process involved open, axial, and selective coding, as well as the use of the paradigm analytical tool. To ensure the validity and rigor of the data collection, analysis, and resultant findings, the researchers leveraged a range of conventional validation techniques common to qualitative research, such as Member Checking, Analytical Comparison, and External Audits.

    Discussion of Results and Conclusion

    The findings revealed that the key impact factors governing the relationship between artists and audiences in Isfahan could be categorized as fragmented interaction, professional-ethical order, and technological transformation (causal conditions), institutional inefficiency and institutionalized corruption (contextual conditions), and art economy and audience transformation (intervening conditions). These various factors collectively contributed to the deterioration of the artist-audience dynamic. To address this concerning situation, the study participants proposed several strategic interventions, including fostering empathic interaction, continuous audience analysis, institutional restructuring, artistic cultivation, and reconstruction of the local art economy. Implementing these strategies was expected to yield positive consequences, such as artistic-intellectual advancement, re-creation of art's cultural arena, and social re-construction of art.Fundamentally, the results illustrated the mutually interactive nature of the relationship between artists and audiences. This reciprocal dynamic could significantly influence the creation and quality of artworks. On the one hand, the semantic frameworks of audiences were transferred to and shaped the artistic mentalities of creators through their interactions. Conversely, the semantic systems of artists were also conveyed to audiences, enhancing their understanding and appreciation of art. Interestingly, the findings suggested that the existing theoretical approaches failed to adequately explain this complex, multifaceted relationship. Artists were inherently impacted by the cultural, social, political, and economic dynamics of the society, while simultaneously exerting influence over these very societal relationships. Consequently, it appeared that by synthesizing the theoretical perspectives of 'formation' and 'reflection' in the art-society relationship, a more comprehensive and effective understanding of the artist-audience dynamic could be achieved.

    Keywords: Visual Arts, Audience, Humanistic Interactions, Sociology Of Art, Isfahan}
  • جواد آذرنگار، سید علیرضا افشانی*، سید علی محمد مزیدی

    مطبوعات در سال های اخیر و تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مجازی شدن ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از یک طرف و محدودیت های موجود از طرف دیگر، با ریزش مخاطب مواجه بوده اند. نتیجه این فرآیند فاصله گزینی مردم از مطبوعات بوده است. پژوهش حاضر دلایل، فرآیندها، راهبردها و پیامدهای این مسیله را بررسی کرده است. این پژوهش با روش تحقیق نظریه زمینه ای (رویکرد سیستماتیک) انجام شده است. مشارکت کنندگان پژوهش، متخصصان ارتباطات و رسانه های ارتباطی و افرادی بودند که حداقل 7 سال سابقه فعالیت در زمینه مطبوعات داشتند. بر این اساس و با روش نمونه گیری هدفمند 29 نفر انتخاب شده و با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با آن ها مصاحبه انجام گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای نظریه زمینه ای (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که شرایط علی تاثیرگذار بر فاصله گزینی مطبوعات را می توان در سه بخش تقسیم بندی نمود: عوامل فرهنگی-اجتماعی (سنت شفاهی ایرانی، دیجیتالیزه شدن فرهنگ، مینیمالیستی شدن زندگی و بی اعتمادی نهادی)، عوامل سیاسی (محدودیت های سیاسی و سیاست زدگی رفتاری) و عوامل اقتصادی (فقر اقتصادی، تورم و گرانی). شرایط زمینه ای تاثیرگذار بر فاصله گزینی مردم از مطبوعات عبارت اند از: اقتصاد سیاسی و مجازی سازی. همچنین شرایط مداخله گر تاثیرگذار بر فاصله گزینی مردم از مطبوعات شامل دو مورد بود: ضعف محتوایی و ضعف ساختاری. راهبردها و استراتژی های مواجه با فاصله گزینی مردم از مطبوعات عبارت اند از: نوسازی محتوایی، نوسازی ارتباطی و نوسازی ساختاری. در صورت تحقق این راهبردها، مهم ترین پیامد برای مطبوعات، کاهش فاصله گزینی مردم از مطبوعات و نزولی شدن روند کاهش مخاطبان مطبوعات است.

    کلید واژگان: رسانه های ارتباطی سنتی, فضای مجازی, شبکه های اجتماعی, مخاطب, فاصله گزینی}
    Javad Azarnegar, Seyed alireza Afshani *, Seyed alimohamad Mazidi

    In recent years, the press has witnessed a decline in its audience due to various factors, including cultural, social, political, and economic influences, as well as existing restrictions. This research aimed to investigate the reasons, processes, strategies, and consequences of this issue by employing the grounded theory method, which follows a systematic approach. The participants in this study were communication media experts and individuals with a minimum of 7 years of experience in the press field. Through purposeful sampling, a total of 29 people were selected and interviewed using a semi-structured interview. The data were analyzed using the three-step coding method of grounded theory, which includes open coding, axial coding, and selective coding. The findings revealed that the causal conditions influencing the distancing of the press can be categorized into three parts: socio-cultural factors (such as Iranian oral tradition, digitization of culture, minimalistic life, and institutional mistrust), political factors (including political restrictions and behavioral politicization), and economic factors (such as economic poverty, inflation, and high prices). The contextual conditions contributing to people's distance from the press are the political economy and virtualization. Additionally, the intervening conditions impacting people's distance from the press encompass content weakness and structural weakness. To address this issue, strategies such as content modernization, communication modernization, and structural modernization were identified. If these strategies are successfully implemented, the most significant consequence for the press would be a reduction in people's distance from it, leading to a decrease in the downward trend of the press audience.

    Keywords: Traditional Communication Media, Virtual Space, Social Networks, audience, Distance Selection}
  • مسعود جلیلوند خسروی*، مرضیه کریمی
    آب به عنوان مهم ترین عنصر حیات از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. این مهم با توجه به بحران های زیست محیطی ایجاد شده در جهان اهمیتی مضاعف پیدا کرده است. همچنین شناخت دقیق رسانه و بهره گیری از ظرفیت های آن برای کمک به بحران های آبی مفید فایده است. این پژوهش با هدف معرفی راهکارهای رسانه ای اقناع مخاطبان در پی تسهیل تاثیرگذاری رسانه بر فرهنگ مصرف آب است. در فاز اول ضمن بهره گیری از اسناد و پژوهش های پیشین با استفاده از روش پیمایش در استان البرز (هشتگرد، اشتهارد، کرج، نظرآباد) 605 پرسشنامه تکمیل شد که نشانگر نگرش مردم استان به وضعیت آب استان و راه های مصرف آب است. در فاز دوم پژوهش با بهره گیری از نتایج حاصل شده از پیمایش فاز اول، 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با کارشناسان و تولیدکنندگان حوزه رسانه، مدیران حوزه آب و مدیران رسانه صورت گرفت. پس از تحلیل محتوای کیفی این مصاحبه ها 42 راهکار به منظور اقناع رسانه ای استخراج شد که می توان آن ها را در دو نگاه انتقادی و مطالبه گری و نگاه ترویجی در سه محور 1. پیش بینی: تدابیر سازمانی 2. جهت گیری: رویکرد تولید پیام 3: پسینی: روش ها و قالب های تولید و توزیع پیام دسته بندی نمود.
    کلید واژگان: مدیریت مصرف, مصرف آب, اقناع, مخاطب, رسانه}
    Masoud Jalilvand Khosravi *, Marzie Karimi
    Water is the most essential element of life, This matter has gained double importance due to the environmental crises created. we are witnessing the growing influence of media on the formation of society's culture. Therefore, it is useful to know the media and take advantage of its capacities to help with water crises. Therefore, the current research aims to find out the media strategies to persuade the audience to manage water consumption in Alborz province, The research is defined in two phases. In the first phase, 605 questionnaires were completed in Alborz province (Hashtgerd, Eshtehard, Karaj, Nazarabad) by survey method, which shows the attitude of the people of the province towards the water situation of the province. In the second phase of the research, using the results obtained from the first phase survey, 16 semi-structured interviews were conducted with media experts and producers, water managers, and media managers. After analyzing the qualitative content of these interviews, 42 strategies were extracted for persuading the media, which can be divided into two aspects: critical and demanding, and promotion in three axes: 1. Forecasting: organizational measures 2. Direction: Message Generation Approach 3: Retrospective: Methods and formats for generating and distributing categorized messages.
    Keywords: consumption management, Water Consumption, persuasion, Audience, Media}
  • سید حمیدرضا هدائی*، مهران فولادی نژاد

    پژوهش حاضر با هدف بررسی فرهنگ استفاده از رادیو در بین مردم اصفهان انجام شد. این تحقیق بصورت توصیفی- پیمایشی (مقطعی) انجام شد. از جامعه آماری شهر اصفهان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای - تصادفی تعداد 600 نفر انتخاب شدند که 345 نفر به برنامه های رادیو اصفهان گوش می دادند و عمده بررسی ها و سنجش ها بر اساس این تعداد صورت گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و سوالاتی برای سنجش فرضیه ها که بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. آلفای کرونباخ برای سوالات پرسشنامه ، 941/0 محاسبه شد و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد که نگرش مردم اصفهان نسبت به برنامه های ارشادی تربیتی بامیانگین 59/3، برنامه های اطلاعاتی آموزشی بامیانگین 41/3 و برنامه های سرگرمی تفریحی بامیانگین 37/3، بالاتر از سطح متوسط بوده است. با آزمون فریدمن رتبه بندی مولفه ها به ترتیب ارشادی تربیتی(بامیانگین 93/2)، اطلاعاتی آموزشی(بامیانگین 33/2) و سرگرمی تفریحی(بامیانگین 25/2) می باشد. آزمون فریدمن با خی دوی 507/52 مشخص کرد بین این موارد سه‌گانه اختلاف معنا داری وجود دارد.

    کلید واژگان: نگرش, مخاطب, رسانه, رادیو, آموزش, سرگرمی, فرهنگ}

    The purpose of this study was to investigate the culture of using radio among the people of Isfahan. This study was performed in a descriptive-cross-section. Isfahan's statistical population was selected using random sampling of 600 people, 345 people listened to Isfahan Radio programs, and most of the surveys were conducted. To collect information from a researcher -made questionnaire, which includes two parts: demographic information and questions to measure hypotheses based on the Likert scale. Cronbach's alpha for questionnaire questions was 0.941 and the reliability of the questionnaire was confirmed. The comparison test showed that Isfahan people's attitude towards educational guidance programs was 3.59, educational information programs with average 3.41 and recreational entertainment programs with average 3.37 were above average. With the Friedman test, the components are educational guidance(2.93), educational information(2.33) and recreational entertainment(2.25) respectively. Friedman's test and 52/552 showed that there is a significant difference between these three cases.

    Keywords: attitude, audience, media, radio, training, entertaining, culture}
  • ارسلان مقدس*، علی شیخ مهدی
    هدف کتاب راهنمای تولید برنامه های تلویزیونی، آشنایی دانشجویان رشته ی تولید سیما با تکنولوژی دیجیتال در ساخت برنامه های تلویزیونی و هم چنین ارایه ی زیبایی شناسی خاص این رسانه برای هرچه بیش تر اثرگذاشتن بر مخاطب است. با استفاده از روش تحلیل کیفی و استفاده از نظریات مک لوهان و بودریار در نقد رسانه ها این نتیجه حاصل شد که برای جذب مخاطب و ارایه ی عناصر فرمی برای تاثیرگذاری حداکثری، حق انتخاب او در تفسیر، محدود می شود و محروم سازی او از بدیل های ممکن در تصویر قابل مشاهده، وجهی ایدیولوژیک به برنامه می دهد. معیارسازی در انتخاب فرم بصری برنامه ها و پرهیز از نوآوری های تصویری در انتخاب اندازه نما، زاویه ی دوربین و مواردی از این دست نیز در همین راستا عمل می کند. موردی که می توان آن را سلب آزادی مخاطب از تفسیر برنامه نامید. نادیده انگاشت.
    کلید واژگان: تلویزیون, رسانه, برنامه سازی, مخاطب, ایدئولوژی}
    Arsalan Moghadas *, Ali Sheikhmehdi
    The book "The TV Production Handbook" aims to introduce students to digital technologies for producing TV programs and also the presentation of the specific aesthetic of this medium for influencing audiences. In this regard, we confront explanations about technical facilities and how to use them, regarding qualitative analysis method for reviewing and analyzing the book "The TV Production Handbook", and, along with the use of theories of McClellan and Baudrillard in media criticism. Regarding this analysis, the important point is that for the invitation of the audience, and presentation of formal elements to influence, his choice for interpretation is restricted. His deprivation of possible alternatives in the visible image is an ideological aspect of the TV program. Standardization in choosing the visual form of programs and avoiding visual innovations in choosing the shot sizes, camera angle, etc. This can be called depriving the audience of their freedom to interpret the program.
    Keywords: television, medium, Programing, Audience, ideology}
  • علی جهانی، محمدرضا رسولی*، بیتا شاه منصوری

    چکیده هدف از مطالعه حاضر؛ مطالعه نقش فناوری های نوین بر توسعه مخاطب محوری در سازمان تامین اجتماعی در سال 1399 است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مراجعه کنندگان به (30 شعبه) ادارات سازمان تامین اجتماعی استان تهران بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 382 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه ای- اسنادی و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. یافته های بدست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که از میان متغیرهای پژوهش متغیر کیفیت اطلاعات به میزان 28/2 بتا؛ متغیر رضایت الکترونیکی به میزان 224/0 بتا؛ متغیر اعتماد الکترونیکی به میزان 209/0 بتا؛ متغیر کیفیت سیستم به میزان 976/0- بتا؛ متغیر کیفیت خدمات به میزان 463/1- بتا، توسعه مخاطب محوری سازمان تامین اجتماعی را پیش بینی می کنند. یافته های بدست آمده همچنین نشان داد که 51 درصد نگرش نسبت به توسعه مخاطب محوری توسط متغیرهای پنج گانه مورد بررسی پیش بینی شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سازمان باید در ارایه خدمات خود به کیفیت مطلوب اطلاعات، ارتباطات و سیستم توجه داشته باشد.

    کلید واژگان: فناوری نوین ارتباطی, مخاطب, کیفیت, اعتماد, رضایت الکترونیکی}
    Ali Jahani, Mohammad Reza Rasouli *, Bita Shah Mansouri

    AbstractThe purpose of the present study; The study of the role of new technologies on audience-centric development in the Social Security Organization in 1399. The statistical population of this study was all those who referred to (30 branches) offices of Tehran Social Security Organization, from which 382 people were selected as a research sample using multi-stage cluster sampling method. The present study is a descriptive-correlational study in which information was collected through a library-documentary study and a researcher-made questionnaire. Findings obtained from the present study showed that among the research variables, the information quality variable was 2.28 beta; Electronic satisfaction variable of 0.224 beta; Electronic trust variable of 0.209 beta; System quality variable at -0.976 beta; The quality of services variable of 1.463 beta predicts the development of the central audience of the Social Security Organization. Findings also showed that 51% of attitudes toward audience-centered development were predicted by the five variables studied. The results of the research indicate that the organization should pay attention to the desired quality of information, communication and system in providing its services.

    Keywords: New communication technology, audience, quality, Trust, electronic satisfaction}
  • ایمان خدابنده بایگی*

    این پژوهش قصد دارد تا میزان «اعتماد»، «بی طرفی» و «صحت پوشش خبری» بی بی سی را از نظر مردم انگلستان و در میان سایر رسانه های معتبر این کشور، شناسایی کند. لازم به ذکر است که این مقایسه تنها به یک رسانه خاص مانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه محدود نمی شود. به بیان دیگر، این پژوهش افزون بر مقایسه یک شاخص مانند اعتماد در بین انواع گوناگون یک رسانه خاص (مانند شبکه های تلویزیونی مختلف)، همان شاخص را به صورت بین رسانه ای نیز بررسی می کند (مانند مقایسه شاخص اعتماد مخاطب بین شبکه های تلویزیونی، روزنامه ها و شبکه های اجتماعی). برای نیل به هدف پژوهش، پژوهشگر از روش اسنادی استفاده کرد. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که 57 درصد از مردم انگلستان باور دارند که بی بی سی قابل اعتمادترین اخبار را ارایه می دهد. افزون بر این، در سال های 2015 و 2017 به ترتیب، 53 و 50 درصد مردم از انگلستان اعتقاد دارند که پوشش خبری بی بی سی بی طرف است. در نهایت، نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد که در سال های 2015 و 2017 به ترتیب، 59 و 57 درصد مردم انگلستان فکر می کنند که پوشش خبری بی بی سی صحیح است.

    کلید واژگان: بی بی سی, اعتماد, بی طرفی, صحت پوشش خبری, مخاطب}
    Iman Khodabandeh Bygee *

    This study aims to identify the level of "trust", “impartiality” and “accuracy of news coverage” of the BBC in England‘s people opinion and among other valid media in this country. It should be noted that this comparison is not restricted to a particular media such as television, radio or newspapers. this study, in addition to comparing an indicator such as »trust«among different types of a particular medium (such as various television channels), also examines the same indicator among different types of media (such as comparing an indicator such as audience trust among television networks, newspapers and social networks). To achieve the research goal, the researcher used the documentary research method. Survey results show that 57% of UK people believe that the BBC offers the most trusted news. In addition, in 2015 and 2017, 53% and 50% of UK people believe that BBC news coverage is impartial. Finally, surveys show that in 2015 and 2017, 59% and 57% of the UK people think that BBC coverage is accurate.

    Keywords: BBC, Trust, Impartiality, Accuracy of News Coverage, audience}
  • رویا فرامرزی، داود صفایی*، حوریه دهقان شاد، حسین انتظامی
    یکی از اصلی ترین مشکلات در مدیریت روزنامه ها، چالش های اقتصادی است. هدف از این پژوهش، شناسایی چالش های اقتصادی روزنامه های ایران و راهکارهای برون رفت از آن است. روش تحقیق این پژوهش، کیفی با رویکرد گراندد تیوری و مبتنی بر مصاحبه عمیق بود. جامعه آماری شامل مدیران مسیول روزنامه های دولتی و خصوصی و انتخاب نمونه، با استفاده از روش هدفمند، تا اندازه ای ادامه یافت که اشباع نظری حاصل شد. در مجموع با انتخاب 21 نفر، پژوهش به اهداف خود نایل شده است. تجزیه و تحلیل داده ها، بعد از سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزار مکس کیودا صورت گرفته و از بین 188 کد باز به دست آمده، شش طبقه از مفاهیم استخراج و درنهایت ده آیتم، جهت برون رفت از مشکلات به دست آمد که عبارت اند از: قرار گرفتن مدیریت رسانه ای در کنار مدیریت اقتصادی، استفاده از روش های بنگاه داری و تجمیع بین روزنامه های خرد، وضع قوانین حمایتی و یارانه های پرداختی برای روزنامه های خصوصی، توجه به حضور فضای مجازی و استفاده از محتوای مکتوب بر مبنای شبکه های اجتماعی، کاهش سیطره دولت در بخش روزنامه های دولتی، شتاب در اطلاع رسانی و استفاده از فناوری های نوین و کاربردی در سیستم توزیع، استقلال در تولید مواد اولیه و چاپی روزنامه ها، استفاده از نیروی های انسانی متخصص، توجه به کاهش خود سانسوری، توجه به کاهش مخاطبان روزنامه و وضع قوانین جدید برای صدور مجوز روزنامه ها.کلیدواژه: رسانه، روزنامه، روزنامه نگاری، چالش های اقتصادی، مخاطب.
    کلید واژگان: رسانه, روزنامه, روزنامه نگاری, چالش های اقتصادی, مخاطب}
    Roya Faramarzi, Davood Safaei *, Hourieh Dehghan Shad, Hossein Entezami
    Economic problems are among the main challenges faced by Iranian newspapers. The aim of this research work is to identify the economic challenges of Iranian newspapers and ponder about the ways to tackle this chronic problem. The method used for this study is qualitative based on the Grounded Theory approach and in-depth interviews. The statistical community includes persons in charge of public and private newspapers and sample selection, by using an objective method, continued until theoretical saturation was achieved. By selecting 21 people, the research has achieved its objectives. Data analysis was done after three stages of coding (open, axial, and selective) using MAXQDA Software, and out of 188 open codes obtained, six classes of concepts were extracted and finally ten items, in order to get out of Problems were found, which are: putting media management alongside economic management, using corporate methods and integration of small newspapers, establishing protective laws and paying subsidies to private newspapers, paying attention to the cyber space and using written content based on social networks, reducing the control of the government over  state owned newspapers, speeding up process of information dissemination and using new and applied technologies in the distribution system, independent production of raw and printing materials for newspapers, the use of qualified human resources, paying attention to reducing self-censorship, taking to account the fall of readers and establishing new laws for licensing newspapers.
    Keywords: : Media, Newspaper, Journalism, Economic Challenges, audience}
  • علی بابائی کلاریجانی، جهاندار امیری*، اردشیر زابلی زاده

    به کارگیری فناوری‌‌های پیشرفته در تولید، زیرساخت و ارایه ی محتوا و خدمات مورد نیاز مخاطبان، آن ها را می‌‌تواند بیش از پیش به سمت رسانه سوق داده و از گرایش به رسانه‌‌های رقیب بازدارد. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانه‌‌ای تولیدکنندگان محتوای برنامه‌‌های صداوسیمای مرکز مازندران برحسب مولفه ی درک محتوای پیام‌‌های رسانه‌‌ای است. پژوهش از نظر نوع، توصیفی- تحلیلی و اطلاعات آن از روش کتاب خانه‌‌ای و پیمایش گردآوری شده است. ابزار پژوهش، پرسش نامه ی ساختاریافته بوده که پس از تایید روایی و پایایی آن، در اختیار 50 نفر از تولیدکنندگان برنامه صداوسیمای مرکز استان مازندران قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد که سطح سواد رسانه‌‌ای پاسخ گویان در رادیو بیش از تلویزیون و فضای مجازی است. همچنین بر مبنای نتایج، تولیدکنندگان محتوای برنامه‌‌های صداوسیما به نسبت سایر افراد جامعه دارای سطح سواد رسانه‌‌ای به نسبت بالایی هستند؛ اما مشاهده و شناخت محقق از جامعه ی آماری و قلمرو مکانی تحقیق، گویای آن است که بیشتر پاسخ گویان به ویژه در حوزه ی تلویزیون، دارای سطح سواد رسانه‌‌ای پایینی هستند و باید با روش‌های دیگری آن را افزایش داد. آگاه‌‌سازی، مطالعه و آموزش‌های حین خدمت همراه با ارتقای سطح فرهنگ جامعه، به خصوص در زمینه ی استفاده از فناوری‌‌های نوین ارتباطاتی یکی از راهکارهای اساسی در این حوزه است.

    کلید واژگان: سواد رسانه ای, مخاطب, محتوای پیام رسانه ای, صداوسیمای مرکز مازندران}
    Ali Babayee, Jahandar Amiri*, Ardashir Zabolyzade

    In the recent decades, advanced technologies in production, infrastructure and devices for providing content and services have been provided. The audience can use the media of their interest at any time, with the desired devices .Accordingly, there are many differences in the level of media literacy of the people. This study seeks to determine the level of media literacy of the producer of programs in the Mazandaran broadcasting in terms of the component of understanding media messages.The present research has been collected in terms of descriptive-analytical type and information required for the research is library and survey methods.The research tool is a structured questionnaire, after evaluating its validity and reliability, according to the quality of participation, it was provided to 50 producers of Mazandaran broadcasting programs.The research results show that the level of media literacy of the respondents in radio is more than television and cyberspace. Awareness and promotion of community culture and culture building, especially in the field of using new communication technologies is one of the basic strategies in this field. Also, according to the results, the producers of Mazandaran Radio and Television have a relatively higher level of media literacy. However the researcher's observation and knowledge of the statistical community and the spatial domain of the research indicate that the respondents have low media literacy which should be increasing in other ways.

    Keywords: Audience, Mazandaran Center Broadcasting, Media Literacy, Media Message Content}
  • مسلم ملکی*
    ضرورت خبر در طول تاریخ آنچنان بوده که از آن به عنوان ابزای برای ترغیب، تهییج و بسیج افکار عمومی استفاده می شده است. برخی از برنامه های خبری، همواره از هنجارهای قاعده مند برای بسط و گسترش ارزش ها یا حتی شکل دهی به آنها استفاده می کنند؛ اما برخی دیگر، با هدف حفظ منافع خود، اخبار نادرست و گمراه کننده را در جامعه نشر می دهند. از سوی دیگر، افزایش حجم و سرعت مبادله اطلاعات و اخبار در جهت حفظ انسجام اجتماعی باعث شد که نوع و روش انتقال اطلاعات و اخبار نیز متغیر شود؛ از این رو، شناخت قواعد در درک، فهم و تنظیم خبر به خبرنگار کمک می کند و می تواند در قالب معیارهایی برای مقایسه، ارزش گذاری و گزینش رویدادهای روز مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر، با روش اسنادی و نیز رویکرد توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، به بررسی شاخص های کاربردی قاعده عدالت در خبررسانی از منظر حقوق مخاطب پرداخته است.
    کلید واژگان: خبر, قواعد فقه, عدالت, مخاطب, رسانه}
    Moslem Maleki *
    The necessity of news throughout history has been such that it was used as a tool for persuading, stimulating and mobilizing public opinion. Some news programs constantly use regular norms to expand and even shape values. But some others spread false and misleading news in the society in order to protect their interests. On the other hand, the increase in the volume and speed of information and news exchange in order to maintain social cohesion caused the type and method of information and news transmission to change. Therefore, knowing the rules helps the reporter to understand and adjust the news and it can also be used in the form of criteria for comparing, evaluating and selecting the events of the day. In this study, the author examines the practical indicators of the rule of justice in news reporting with the use of library resources, using documentary methodology and a descriptive-analytical approach, from the perspective of the audience's rights.
    Keywords: News, rules of jurisprudence, Justice, audience, media}
  • سید محمد طباطبائی، محمدرضا رسولی*، سید وحید عقیلی، نسیم مجیدی قهرودی

    راهپیمایی اربعین یکی از آیین های مذهبی جهان است که سالانه میلیون ها نفر در آن مشارکت دارند. این پژوهش در حوزه رسانه، دین و ارتباطات است. دستیابی به ابعاد رسانه ای راهپیمایی اربعین از اهداف اصلی این پژوهش می باشد که با استفاده از روش نظریه مبنایی و انجام مصاحبه با خبرگان، طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مولفه ها استخراج و ارایه گردیده است. یافته های پژوهش نشان داد؛ راهپیمایی اربعین از دو نوع ارتباطات درونی و بیرونی برخوردار است. بعد درونی بیشتر شامل "ارتباطات میان فردی سنتی" و بعد بیرونی مربوط به کسانی است که اخبار و اطلاعات این راهپیمایی را از طریق رسانه های مختلف دریافت می کنند که به "ارتباطات جمعی" مربوط می شود و به دو دسته "ارتباطات رسمی" و "ارتباطات غیررسمی" تقسیم می شود. در ارتباطات درونی این راهپیمایی، "فرستندگان" و "گیرندگان" پیام خود "شرکت کنندگان" هستند اما در ارتباطات بیرونی میان فرستندگان و گیرندگان پیام تفاوت وجود دارد. فرستندگان به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول "گزارش گران" و "خبرنگاران رسمی" هستند که در راهپیمایی شرکت دارند و وظیفه "اطلاع رسانی" و "تولید خبر" برای رسانه های رسمی را بر عهده دارند. دسته دوم "گزارش گران مردمی" هستند که پیام هایی از خود و رویدادهای اطراف خود در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. مخاطبان دارای ویژگی های "مخاطبان آیینی" می باشند و الگوی آن "مراوده ای - تعاملی" ارزیابی می شود. "برد رسانه ای راهپیمایی اربعین" با عنایت به "مخاطبین فراملی" آن، برد رسانه ای فراملی و جهانی قلمداد می شود.

    کلید واژگان: راهپیمایی اربعین, رسانه, ارتباطات, پیام, مخاطب}
    Seyed Mohamad Tabatabaei, Mohammadreza Rasouli *, Seyed Vahid Aqili, Nasim Majidi Ghahrodi

    The Arbaeen March is one of the world's religious rites, which is attended by millions of people every year. This research is in the field of media, religion and communication. Achieving the media dimensions of the Arbaeen March is one of the main objectives of this research. Using the method of basic theory and conducting interviews with experts, during the open, pivotal and selective coding process, the components have been extracted and presented. Research findings showed; The Arbaeen March has two types of communication, internal and external. The internal dimension mostly includes "traditional interpersonal communication" and the external dimension is related to those who receive the news and information of this march through various media related to "mass communication" and is divided into two categories: "formal communication" and " Informal communication"is divided. In the internal communication of the march, the "senders" and "receivers" of the message are the "participants", but in the external communication, there is a difference between the senders and the receivers of the message. Senders are divided into two categories. The first group are "reporters" and "official reporters" who take part in the march and are responsible for "informing" and "producing news" for the official media. The second category is "people's reporters" who post messages about themselves and the events around them on social media. Audiences have the characteristics of "ritual audiences" and its model is evaluated as "interactive". The "media win of the Arbaeen March" is considered a transnational and global media win, given its "transnational audience".

    Keywords: Arbaeen March, media, Communications, Message, Audience}
  • محمد فتحی نیا*
    یکی از الگوهای رمزگذاری پیام در سریال های صداوسیما، گنجاندن رمزگان مرجح سریال در قالب گفت وگوها و رفتار یک شخصیت «کاملا سفید و مثبت» است. بررسی محتوای پربیننده ترین سریال های صداوسیما در 15 سال اخیر، رواج این الگو را در سریال های صداوسیما نشان می دهد. مقاله حاضر که برگرفته از پژوهش های نگارنده در حوزه مصرف سریال های پربیننده صداوسیماست، بر نحوه مواجهه مخاطبان با این الگو و شخصیت ها و نیز نحوه رمزگشایی آنان از این شیوه مرجح کردن رمزگان، تمرکز کرده است. یافته های ارایه شده، از مصاحبه های نیمه ساختاریافته فردی و گروهی با 74 نفر از مخاطبان سریال های پربیننده صداوسیما استخراج شده و اظهارات آنان را در خصوص شخصیت های سفید و مثبت سریال ها و الگوی ذکر شده، در قالب بازخوردهای هیجانی و شناختی صورت بندی و ارایه کرده است. یافته ها، حاکی از آن است که بازخوردهای مشارکت کنندگان، عمدتا در حوزه بازخوردهای هیجانی و شناختی منفی قرار می گیرند. بر اساس یافته ها و در توافق با دیدگاه های شناختی در خصوص هیجانات، مواجه مخاطبان با متون و سریال های تلویزیونی بسیار پیچیده تر از آن است که با گنجاندن پیام سریال در گفتار و رفتار «شخصیت های کاملا سفید و مثبت» و ارایه پیام مستقیم، بتوان مخاطب را تحت تاثیر قرار داد.
    کلید واژگان: سریال های تلویزیونی, مخاطب, بازخورد هیجانی و شناختی, رمزگذاری, رمزگشایی}
    Mohammad Fathinia *
    One of the patterns of encoding messages in TV series is to include the preferred codes of the series in the form of dialogues and behavior of a "quiet white and positive" character. Examining the content of the most watched TV series in the last 15 years shows the prevalence of this pattern in TV series. The present article, which is derived from the author's research in the field of the consumption of popular television series, focuses on how the audience encounters this pattern and characters, as well as how they decipher the preferred codes. The research data was collected through semi-structured individual and group interviews with 74 viewers of popular TV series. The findings showed that the feedbacks of the interviewees are mainly negative emotional and cognitive. Based on the findings and in agreement with the cognitive views about emotions, the audience's encounter with contents and television series is much more complicated than that by including the message of the series in the speech and behavior of " quiet white and positive characters" and Presenting a direct message can influence the audience.
    Keywords: TV Series, audience, Emotional, Cognitive Feedback, Encoding, Decoding}
  • محسن روحانی، حمیدرضا حسینی دانا*، بی بی سادات میر اسماعیلی، امید جهانشاهی، علی اکبر فرهنگی
    برخورداری یک دولت از اعتماد سیاسی شهروندانش، نشانگر برخورداری آن دولت از شاخصه مشروعیت نزد اتباع خود است. با توجه به نقش و تاثیرگذاری که رسانه ها به ویژه سازمان صداوسیما، از یک سو بر ابعاد مختلف زندگی مردم و همچنین بر ساختار سیاسی از نظر ایجاد وحدت، همبستگی و مشروعیت دارند، بررسی علمی و تحقیق درباره اینکه رسانه چگونه می تواند بیشترین نقش را در ارتقاء اعتماد سیاسی بازی کند، امری ضروری است. بنابراین هدف این تحقیق، بررسی چگونگی نقش آفرینی سازمان صداوسیما بر ارتقاء اعتماد سیاسی (مخاطبان) در جامعه است. روش تحقیق این پژوهش، کیفی است و داده ها از طریق مصاحبه عمیق با 12 نفر از خبرگان حوزه رسانه و جامعه شناسی و علوم سیاسی جمع آوری و به شیوه تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید در زمینه های ارتقاء سواد رسانه ای، توانمندسازی کارکنان، انعکاس مناسب صداهای مختلف در جامعه و استفاده از ظرفیت های رسانه های اجتماعی و قالب های جذاب و متنوع، جدید و امیدآفرین و تبیین چشم انداز آینده ای روشن همت گمارد.
    کلید واژگان: رسانه, اعتمادسازی, اعتماد سیاسی, سازمان صداوسیما, مخاطبان}
    Mohsen Rohani, Hamid Reza Hoseini Dana *, Bibisadat Miresmaili, Omid Jahanshahi, Ali Akbar Farhangi
    A government that has secured the political trust of its citizens is a government that enjoys public legitimacy. With respect to the role and influence that the media outlets, especially the Broadcasting Organization, have on the different aspect of people's lives and also on the political structure in terms of creating unity, solidarity and legitimacy, scientific investigation and research studies are needed to understand how the media can play the greatest role in promoting political trust of the people. Therefore, the purpose of this research is to investigate how the Islamic Republic of Iran broadcasting (IRIB- State Radio and Television Organization) plays a role in improving political trust among its audience. The research method employed for this study is qualitative, and the data was collected through in-depth interviews with 12 experts in the fields of media, sociology, and political science, and the gathered data was analyzed using qualitative content analysis. The findings of the research show that the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization should make efforts in the fields of media literacy promotion, employee empowerment, appropriate reflection of different voices in the society, and the use of social media potentials and attractive and diverse, new and hopeful formats, and elaborate on a bright future outlook.
    Keywords: Media, Trust Building, political trust, IRIB, audience}
  • حنانه زینلی، محمد سلطانی فر*، افسانه مظفری

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه های اجتماعی موبایلی بر صنعت روزنامه نگاری انجام شده است. این تغییرات در سه دسته شکل، محتوا و کاربرد بررسی شده اند. در این تحقیق، با استفاده از روش کیو دیدگاه روزنامه نگاران و متخصصان علوم ارتباطات در ارتباط با نقش شبکه های اجتماعی موبایلی بر روزنامه نگاری مورد مطالعه قرار گرفت. در این تحقیق به دلیل نبود چارچوب نمونه گیری دقیق، از روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند استفاده شده است. حجم نمونه 60 نفر است که30 نفر روزنامه نگار و 30 نفر کارشناس علوم ارتباطات هستند. پرسش نامه این تحقیق شامل 33 سوال است که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده است. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری مانند SPSS تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد عواملی که در این پژوهش به عنوان عامل های مرتبط با موضوع در نظر گرفته شده اند 74.269 درصد تغییرات متغیر وابسته را تببین می کند. این میزان از تعیین کنندگی متغیرهای مستقل از سوی روزنامه نگاران و متخصصان علوم ارتباطات تبیین شده است، که این عوامل بر اساس کاربرد (افزایش قدرت مخاطب، کاهش هزینه ها، توسعه حوزه عمومی، جهان شمولی و بازخورد بالا)، شکل (افزایش سرعت انتشار، چند رسانه ای شدن و حذف دروازه بانی) و محتوا (تنوع و تکثر معنا) تقسیم بندی شده اند. تحلیل عاملی گویه ها نشان می دهد که عامل افزایش قدرت مخاطب با 13.56 درصد مهم ترین و گسترش جهان شمولی با 6.64 درصد کم اهمیت ترین عاملی است که در نتیجه استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در صنعت روزنامه نگاری در تغییرات صنعت روزنامه نگاری ایفای نقش کرده اند.

    کلید واژگان: رسانه های اجتماعی, شبکه های اجتماعی مجازی, شبکه های اجتماعی موبایلی, صنعت روزنامه نگاری, روزنامه نگاری شبکه ای}
    Hannaneh Zeinali, Mohammad Soltanifar *, Afsaneh Mozafari

    This research aims to study the role of mobile based social networks in journalism industry. These changes are studied in three groups included form, content and application. In current research the notions of journalists and communication sciences experts related to role of mobile based social networks in journalism is studied through Q-methodology. Due to lack of precise sampling framework, the purposeful sampling has been used. The sample size is 60 including 30 journalists and 30 communication sciences expert. The questionnaire includes 33 questions that is designed in form of Likert Spectrum. The data is analyzed by SPSS software and Quenelle software. The results of factor analyze shows that related factor to research subject determines 74,269 percent of the dependent variable changes. This rate of determination has been claimed by journalists and communication sciences experts. These factors have been divided based on application (increasing the audience power, decreasing the expenses, developing the public sphere, universality and high feedback), form (increasing in publication speed, multimedia and omitting the gatekeeping), and content (diversity and plurality of meaning). Factor analysis of statements shows that the factor of increasing the audience power with 13,56 percent is the most important and the universality with 6,64 percent is the least important factor that has affected journalism industry changes in result of using the mobile based social networks in journalism industry.

    Keywords: Social Networks, mobile based social networks, journalism industry, network journalism, Audience}
  • امیرعبدالرضا سپنجی*

    در این مقاله، مدل مفهومی مخاطب پنداری، در مورد نحوه نگاه صاحب منصبان به مخاطبان و رسانه ها (موردنگاری کشور ایران) ارایه می شود. مخاطب پنداری، مفهومی است که به مجموعه تصورات و دیدگاه ها درباره رسانه ها و مخاطبان اطلاق می شود. این نوع نگاه، از این تفکر نشات می گیرد که نقش و نحوه عملکرد رسانه ها نیز همچون منبر[1] است.مدل مذکور با استفاده از نتایج پژوهشی استخراج شده که طی سال های 2005 تا 2010 (سپنجی، 1389) انجام شد. در این پژوهش، بیش از 10370 دیدگاه و سخن از صاحب منصبان پیش گفته استخراج شد. این دیدگاه هابه 371 گزاره تبدیل و پس از آن گزاره ها با شیوه های کمی و کیفی مورد تحلیل قرار گرفت.سه مولفه اصلی مدل مخاطب پنداری در قالب دو زیر بخش عبارتند از:1-الف) تاثیرات وعملکردهای منفی رسانه ها بر افراد آن سوی رسانه ها، مبتنی بر ذهنیت مخاطب پندار؛ب) توقعات پدرسالارانه و عملکردی از رسانه ها برای تاثیر  بر مخاطبان، مبتنی بر ذهنیت مخاطب پندار؛2- نحوه نگاه به رسانه ها مبتنی بر ذهنیت مخاطب پندار.هر یک از این دو بخش نیز به زیرمولفه هایی تقسیم می شود. [1]منبر، جایگاهی مرتفع در مساجدو اماکن اجتماع مسلمانان از صدر اسلام تاکنون، با حدود یک تا سه متر ارتفاع است که معمولا از چوب ساخته می شود و سخنران یا خطیب دینی بر فراز آن می نشیند. این رسانه به عنوان ابزاراصلی تبلیغ دین در اسلام شناخته می شود.

    کلید واژگان: مخاطب پنداری, رسانه, ارتباطات, ایران, صاحب منصبان}
    AMIR ABDOLREZA Sepanji *

    In this article, the conceptual model of audience perception is presented on how officials look at the audience and the media (case study of Iran). Audience is a concept that refers to a set of perceptions and views about media and audiences. This kind of view stems from the idea that the role and function of the media is the same as the pulpit.The model was extracted using research results conducted from 2005 to 2010 (Spanji, 1389). In this study, more than 10,370 views and words were extracted from the aforementioned officials. This view was converted into 371 propositions and then the propositions were analyzed in quantitative and qualitative ways.The three main components of the audience perception model in the form of two sub-sections are:1-a) The negative effects and functions of the media on people beyond the media, based on the mentality of the imaginary audience;B) patriarchal and functional expectations from the media to influence the audience, based on the perception of the audience;2- How to look at the media based on the mentality of the imaginary audience.Each of these two sections is also divided into subcomponents.

    Keywords: Audience, Media, Communications, Iran, Officials}
  • مجید سلیمانی ساسانی*، مهدی شهبازی، سینا قربانی

    فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنش ها در بستر رسانه های اجتماعی است. هم اکنون، رسانه های اجتماعی قابلیت های ویژه ای در شکل گیری فرهنگ شهرت دارند. دراین بین، اینستاگرام، به سبب تصویرمحوربودن و فراهم سازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتی ها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعه پیش رو، از یک سو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن و، از سوی دیگر، بررسی میزان پیگیری صفحات شخصی سلبریتی ها از سوی کاربران یا مخاطبان است. از روش کمی پیمایش و تکنیک پرسش نامه برای گردآوری داده ها و اجرای پژوهش استفاده شده است. در مبانی نظری، به «رهیافت فرهنگ سلبریتی»، «رهیافت سلبریتی سازی و سلبریتی شدن»، «رهیافت اکولوژی سلبریتی»، «رهیافت فضای خصوصی و عمومی سلبریتی»، و «رهیافت روان شناختی به هواداری و سلبریتی» پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد تقریبا 20 درصد کاربران اینستاگرام «اخبار و صفحات سلبریتی ها» را پیگیری می کنند. آن ها صفحات بازیگران، خوانندگان و ورزش کاران سلبریتی داخلی را بیش از سایر گروه های سلبریتی دنبال می کنند؛ به طوری که تقریبا یک سوم کاربران صفحات شخصی بازیگران و خوانندگان سلبریتی را پیگیری می کنند و تقریبا یک چهارم کاربران صفحات شخصی ورزش کاران را. روابط فرااجتماعی، هم ذات پنداری و پرستش سه شاخص گرایش به سلبریتی هاست. این مطالعه نشان می دهد که تقریبا 47 درصد کاربران فعال در حوزه سلبریتی ها به سلبریتی ها گرایش دارند؛ به نحوی که، علاوه بر علاقه به تعامل فرااجتماعی با سلبریتی ها، در بعد انتزاعی به الگوبرداری از ارزش ها و نگرش های سلبریتی ها و در بعد رفتاری به پرستش و تقلید سبک زندگی سلبریتی محبوب می پردازند.

    کلید واژگان: اینستاگرام, مخاطبان, کاربران, فرهنگ سلبریتی, کنشگری}
    Majid Soleimani Sasani *, Mahdi Shahbazi, Sina Ghorbani

    Celebrity culture is one of the basic concepts for understanding actions in the context of social media. Social media has a special ability to create celebrity culture. Among these, Instagram is of interest to researchers due to its image-oriented nature and the creation of an interactive space for users and celebrities. The purpose of this study, on the one hand, is to examine the celebrity culture and its consequences, and on the other hand, to examine the extent to which users or audiences follow the personal pages of celebrities. In this research, survey method and questionnaire technique are used to collect data. In the theoretical section, "Celebrity Culture Approach", "Celebrification and Celebritization Approach", "Celebrity Ecology Approach", "Celebrity Private and Public Space Approach" and "Psychological Approach to Advocacy and Celebrity" are discussed. Findings show that about 20% of Instagram users follow news and celebrity pages. The pages of domestic celebrity actors, singers and athletes are followed more than any other celebrity group. As a result, about a third of users follow the personal pages of actors and celebrity singers, and about a quarter of users follow the personal pages of athletes.‌ Para-Social Interaction, identification and worship are the three main indicators of tendency to celebrities. Our study shows that approximately 47% of active users in this subject pay attention to celebrities; so that, in addition to the interest in Para-Social Interaction with them, they intellectually follow the values and attitudes of celebrities and behaviorally imitate their celebrity lifestyle.

    Keywords: Instagram, audience, Users, Celebrity Culture, activism}
  • حسین بصیریان جهرمی*، بدریه جوکاری

    برنامه های ترکیبی طنز از جمله پربینندهترین برنامه های تلویزیون است و این ظرفیت را دارد که بیشترین و ماندگارترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای کمی و کیفی برنامه های ترکیبی طنز سیما و شناسایی دیدگاه های متخصصان رسانهای و در راستای رسیدن به راهکارهای نهایی و عملیاتی انجام شده است. روش تحقیق این مقاله، کیفی و شیوه انجام آن مصاحبه نیمه ساخت یافته است. جامعه آماری شامل متخصصان رسانه ای است که به طور موقت یا دایم در حوزه نقد و تحلیل برنامه های طنز تلویزیون بوده اند. نمونه پژوهش به شکل هدفمند از میان کسانی انتخاب شده که به صورت نظری و عملی با مراحل پیش تولید، تولید، پخش و تحلیل برنامه های ترکیبی طنز در ارتباط هستند. سوالات مصاحبه ها پژوهشگرساخت بوده است و مصاحبه شوندگان به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، بر مبنای تحلیل مضمون و با تکنیک کدگذاری (کدهای باز، محوری و گزینشی) انجام شده است. سوالات نیز بر اساس مدل سوات (SWOT) و مبتنی بر ارتقای کمی و کیفی برنامه ها، سازماندهی شده است. از مهمترین یافته های این پژوهش میتوان به ضرورت افزایش تجربه و رواداری مدیران در مقوله طنزهای سیاسی و اجتماعی، ایجاد آیتم های خلاقانه نمایشی و گنجاندن ابزارهای برخط و تعاملی مردم با برنامه های طنز، تغییر سیاستهای کلی سیما در حوزه نویسندگی طنز و فرهنگ سازی در بین اقشار و اصناف مختلف جامعه برای افزایش روحیه نقدپذیری در بستر برنامه های ترکیبی طنز سیما اشاره کرد.

    کلید واژگان: برنامه ترکیبی طنز, تلویزیون, مجری, مخاطب, تحلیل مضمون, مدل سوات}
    Hossein Basirian Jahromi *, Badrieh Jokari

    TV comedy mixed programs, are among the most watched TV shows and have the capacity to have the greatest and most lasting impact on the audience. The aim of this study is to identify the factors affecting the quantitative and qualitative promotion of TV comedy mixed programs & to identify the views of media experts in order to achieve final and operational solutions. The research method of this article is qualitative and the method of conducting it is a semi-structured interview. The statistical population includes media professionals who have been temporarily or permanently in the field of critique and analysis of TV comedy mixed programs. The research sample was purposefully selected from those who are theoretically and practically related to the stages of pre-production, production, distribution and analysis of comedy/ humorous mixed programs. The interview questions were researcher-made and the interviewees were selected by snowball sampling. The analysis of the interviews was done based on thematic analysis and with coding technique (open, axial & selective codes). The questions are also organized based on the “SWOT” model and based on the quantitative and qualitative improvement of the programs. The most important findings of this study is the need to increase the experience and tolerance of managers in humor, creating creative theatrical items, including online tools with humor programs, changing the general policies of TV in the field of humor writing and among classes and social groups, in order to increase the spirit of liquidity in context of TV comedy mixed programs.

    Keywords: Comedy Mixed Programs, Television, Presenter, audience, Thematic Analysis, SWOT Model}
  • سید حمید قریشی*، محمدنقی ایمانی گله پردسری، فتاح ناظم
    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطبین برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت امنیت اجتماعی انجام گرفته است.

    روش تحقیق

    روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی-کاربردی؛ برحسب نوع داده، کیفی از نوع نظریه زمینه‌ای است که جمعیت مورد مطالعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند وکفایت داده‌ها و اصل اشباع در مجموع با 23 نفر مصاحبه گردید. برای گرداوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه ساختار‌ یافته استفاده شد. داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها و نتیجه‌گیری

    نتایج حاصل از یافته‌های این پژوهش نشان داد که پدیده محوری ارتقاء سواد رسانه مخاطبین در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شامل: دسترسی، استفاده، فهم انتقادی، ارزیابی و تولید پیام می‌باشد. همچنین شرایط علی براساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین به ترتیب اولویت پژوهش شامل: باورهای مذهبی، برنامه‌های آموزشی، شایستگی فردی، مهارت های فناورانه، حمایت مدیران و قابلیت اجتماعی؛ عوامل زمینه‌ای شامل انگیزه مخاطبین، جذابیت رسانه و سرمایه ‌فرهنگی شناسایی شد که منجر به پیامدهای حفظ هویت فردی، حفظ هویت اجتماعی، افزایش اعتماد به رسانه و افزایش آگاهی می‌شود. نتیجه‌گیری: و در نهایت الگوی ارتقا سواد رسانه‌ای مخاطبین برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت امنیت اجتماعی بر اساس نظریه استراوس و کوربین ارایه شد.

    کلید واژگان: سواد رسانه, مخاطب, نظریه داده بنیاد, ارتقا سواد رسانه, امنیت اجتماعی}
    seyedhamid Ghoreyshi*, mohammad naghi imani galehpardsari, fattah nazem
    Background and Aim

    The present study was conducted with the aim of designing a model for promoting media literacy of the audience of the programs of the IRIB in order to strengthen social security.

    Method

    Research method in terms of purpose, is of basic-applied type; and in terms of data type is of quality type; and in terms of theory is of background type. The study population in the research included 23 academic and organizational experts who were interviewed using purposive non-random sampling method and data adequacy and saturation principle. Semi-structured interviews were used to collect data. The data were analyzed in three stages of open, axial and selective coding.

    Findings

    The results of the findings of the study indicated that the central phenomenon of promoting media literacy of the audience in the IRIB includes: access, use, critical understanding, evaluation and message production. Causal conditions based on the Strauss and Corbin paradigm model  and research priorities, respectively, including religious beliefs, educational programs, personal competence, technological skills, managerial support and social capability; underlying factors including audience motivation, media attractiveness, and cultural capital were identified ; and lead to the consequences of maintaining individual identity, maintaining social identity, increasing trust in the media, and increasing awareness.

    Conclusion

     Finally, a model for improving the media literacy of the audience of the programs of the IRIB was presented in order to strengthen social security based on the Strauss and Corbin theory.

    Keywords: Media Literacy, Audience, Grounded Theory Approach, Media literacy promotion, social security}
  • نسترن نوروزی*، مجید حاتمی

    هنر تعاملی شاخه ای از هنر جدید است که اساس آن بر تعامل مخاطب با اثر هنری، هنرمند و نیزدیگر مخاطبان است. در این ژانر هنری مخاطب از حالت انفعالی خارج شده، در فرایند خلق اثر هنریبنا به اندیشه و سلیقه خود، نقش آفرینی می کند. بنابراین اثر هنری در هنر تعاملی ترکیبی از صداها واندیشه های مخاطبان است که با سهیم شدن در تجربه ای مشترک و در چارچوب طرح ریزی شده آن بایکدیگر به تعامل و گفت وگو می پردازند. این ویژگی ها در هنر تعاملی قابل انطباق با اندیشه هایمیخاییل باختین است که به اهمیت مخاطب و مشارکت او در تولید اثر اشاره دارند. هدف اینپژوهش ارزیابی ویژگی های هنر تعاملی و جایگاه مخاطب در آن، مطابق با اندیشه های باختین است.این پژوهش در جستجوی پاسخ این پرسش ها است: رابطه هنر تعاملی با اندیشه های باختین چگونهاست؟ براساس این رابطه، نقش و جایگاه مخاطب در ایجاد اثر هنری تعاملی چگونه تبیین می شود؟این پژوهش با هدف بنیادی و روش تحلیلی تطبیقی انجام شده و تجزیه و تحلیل داده ها نیز به -صورت کیفی صورت گرفته است. در بیان نتایج آن می توان گفت مشارکت و حضور مخاطب در هنرتعاملی، تنها یک رویداد ذهنی نیست، بلکه بخشی جدایی ناپذیر از فرایند آفرینش هنری است که برخروجی آن نیز تاثیر می گذارد و اثر هنری تعاملی، بنا به مشارکت و تعامل مخاطبان و دریافت کنندگانآن با اثر، هنرمند و دیگر مخاطبان واجد ویژگی های دیگربودگی، چندصدایی وگفت وگومندی است.

    کلید واژگان: هنرتعاملی, مخاطب, دیگربودگی, چندصدایی, گفت وگومندی}
    Nastaran Norouzi *, Majid Hatami

    Interactive art is a branch of modern art based on the audience's interaction with the work of art, the artist and other audiences. In this artistic genre, the audience gets out of passivity and plays a role in the process of creating a work of art according to their thoughts and tastes. Thus, interactive art is a combination of the voices and thoughts of the audiences, who interact and talk with each other by sharing common experiences and within its planned framework. These features in interactive art are compatible with the ideas of Mikhail Bakhtin, which point to the importance of the audience and their participation in the production of the work. The purpose of this study is to evaluate the characteristics of interactive art and the position of the audience in it, in accordance with Bakhtin ideas.This study seeks to answer these questions: What is the relationship between interactive art and Bakhtin ideas? Based on this relationship, how is the role and position of the audience in creating interactive artwork explained? This research has a fundamental purpose and analytical-comparative method, and data analysis is qualitative. In expressing the results, it can be said that the participation and presence of the audience in interactive art is not just a mental event, but it is an integral part of the process of creating art, which also affects its output and an interactive work of art, depending on the participation and interaction of the audience and its recipients with the work, the artist and other audiences, has the characteristics of otherness, polyphony and dialogue.

    Keywords: interactive art, Audience, Otherness, Polyphony, Dialogue}
  • مصطفی رضایی، سید محسن بنی هاشمی*، بهرام علی شیری
    هدف این تحقیق ارایه الگوی مطلوب مدیریت ارتباط رسانه ملی با اقوام ایرانی است؛ روش انجام این تحقیق، کیفی از نوع گراندد تیوری می باشند. جامعه آماری این تحقیق اساتید و خبرگان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی و مدیران و معاونین ارشد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. برای مصاحبه با خبرگان برای تحلیل کامل و جامع در زمینه مدیریت ارتباط رسانه ملی با اقوام ایرانی با 30 نفر مصاحبه باز و عمیق انجام شد. نتایج نشان می دهد افزایش مشارکت قومی با تمرکز بر نیازسنجی و افکارسنجی مخاطبان قومی امکان پذیر است که راهکار ایجاد یک واحد مستقل برای پژوهش در مورد مباحث مرتبط با اقوام و راهکارهای اجرایی شدن سیاست های رسانه ملی در زمینه اقوام ارایه شد. همچنین تولیدات رسانه ای باید برگرفته از فرهنگ اقوام، استفاده از زبان محلی در برنامه های قومی، عدالت، برجسته سازی، امیدافزایی، تنوع و تکثر قومی، گفت وگو و هم اندیشی اقوام، همدلی و هم زبانی، معرفی الگوهای قومی، اتاق فکر، نظارت و مطالبه گری از نهادهای مسیول، بازنمایی مطلوب از اقوام در شبکه های استانی و تعامل برون سازمانی باشد.
    کلید واژگان: اقوام, رسانه ملی, مخاطب, الگوی مطلوب}
    Mostafa Rezaei, Seyed Mohsen Banihashemi *, Bahram Alishiri
    Achieving the goals of any society requires the use of all material and human resources of that society. Proper management of human resources is one of the most important factors to achieve the goals of any society. The purpose of this study is to provide a favorable model for managing the relationship between national media and Iranian ethnic groups; The method of this research is qualitative grounded theory. The statistical population of this research is professors and experts in the field of media management, social communication sciences and managers and senior deputies of the Radio and Television Organization of the Islamic Republic of Iran. To interview the experts, for a complete and comprehensive analysis in the field of national media relations management with Iranian ethnic groups, 30 people were interviewed openly and in depth. The results show that increasing ethnic participation is possible by focusing on assessing the needs and opinions of ethnic audiences, and provided a way to create an independent unit for research on ethnic issues and ways to implement national media policies on ethnicity. Also, media productions should be based on ethnic culture, use of local language in ethnic programs, justice, highlighting, hope, ethnic diversity and pluralism, ethnic dialogue and empathy, empathy and language, introducing ethnic patterns, think tank, monitoring and demanding from responsible institutions. , Optimal representation of relatives in provincial networks and extra-organizational interaction.
    Keywords: Relatives, national media, Audience, desirable model}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال