به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « colonialism » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «colonialism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا نصیری حامد*
    اهداف
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رهیافت پسااستعماری و ظرفیت سنجی امکانات نظری آن برای بازاندیشی و تامل در هویت ایرانی در دوران معاصر است.
    روش مطالعه
    مطالعه حاضر از نوع کیفی و بر اساس تحلیل انتقادی و مقایسه ای نظریه پسااستعماری با تاکید بر هویت و در خصوص مسائلی که در دوران متاخر هویت ایرانی را همپای دیگر جوامع به موضوعی مساله ساز تبدیل کرده، است. گستره مطالعه نیز با نگاهی به مهم ترین ابعاد نظریه پسااستعماری، بخشی از آرا و نظریات مهم در حوزه هویت معاصر در ایران را که از حیث دغدغه های مشترک قابل تطبیق و مقایسه هستند، دربرمی گیرد.
    یافته ها
    با آنکه ایران جزو معدود کشورهایی است که به طور مستقیم مستعمره نشده، فارغ از معضلات دوران استعمار نبوده و در هویت یابی دوران اخیر کمابیش با همان معضلاتی مواجه بوده که در رهیافت پسااستعماری مطرح شده اند. نظر به هویت چندلایه و نسبت همواره بغرنج ارتباط آن ها، موضوع مهم در این مطالعه، کیفیت برقراری نسبتی بین اجزای هویت ایرانی با یکدیگر از یک سو و در عین حال، مواجهه با دیگری در وضعیت جدید است.
    نتیجه گیری
    بر اساس رویکرد پسااستعماری، بازتعریف هویت ایرانی مستلزم بازاندیشی نوینی در اقتضائات هویتی نوظهوری است که از سویی نیازمند اتخاذ موضعی نقادانه در قبال سیطره مفروضات گفتمان شرق شناسی و تمایل منفعلانه نسبت بدان بوده و در عین حال، باید تلاش نماید از گرایش به قطب سلبی محتمل در این خصوص یعنی بومی گرایی واکنشی و منفعلانه نیز اجتناب ورزد. بدین ترتیب در متن زمانه و زمینه پسااستعماری به دور از دوگانه سازی های ذاتی معرفتی، امکان طرح تاسیس نظام دانایی جدیدی بر اساس باور به برساخته بودن و نیز ترکیبی و به اصطلاح هیبریدی بودن هویت مساله مهم بازتعریف هویت ایرانیان در دوران جدید است به ویژه اینکه چنین بازاندیشی جدیدی برای تعامل فعالانه در جهان کنونی و اتخاذ موضعی فراتر از حب و بغض های تاریخی ضرورت دارد.
    کلید واژگان: استعمار, شالوده شکنی, دیگری, هویت, شرق شناسی}
    Reza Nasiri Hamed *
    Objectives
    The current research aims to investigate the post-colonial approach and assess its theoretical possibilities for rethinking and reflecting on Iranian identity in the contemporary era.
    Methods
    The present study is qualitative and based on a critical and comparative analysis of the post-colonial theory with an emphasis on identity and the issues that have made Iranian identity problematic. This investigation, which looks at the most important aspects of post-colonial theory, includes some of the important opinions and ideas in the field of contemporary identity in Iran, which can be compared in terms of common concerns.
    Results
    Although Iran is one of the few countries that has not been directly colonized, it is not free from the problems of the colonial era, and in the identification of the recent era, it has faced the same problems that were raised in the post-colonial approach. Considering the multi-layered identity and their always complicated relationship, the important issue in this study is the quality of establishing a relationship between the components of the Iranian identity with each other on the one hand, and at the same time, facing the other in a new situation.
    Conclusion
    Based on the post-colonial approach, redefining the Iranian identity requires a new rethinking of emerging identity requirements, which, on the one hand, requires taking a critical stance towards the dominance of the assumptions of the orientalist discourse and a passive tendency towards it, and on the other hand, must try to avoid the negative pole. In this regard, it is possible to avoid reactive and passive localism. Thus, in the context of the post-colonial era and context, away from the inherent epistemological dualisms, the possibility of establishing a new knowledge system based on the belief that identity is constructed, as well as the so-called hybrid nature of identity, is an important issue of redefining the identity of Iranians in the new era. Such a new rethinking is necessary for active interaction in the current world and for adopting a position beyond historical love and hatred.
    Keywords: Colonialism, Deconstruction, Other, Identity, Orientalism}
  • Navid Zarrinnal *
    This article examines the theme of cultural imperialism through a case-study of change in nineteenth-century intellectual discourse. It analyzes an Iranian intellectual discourse, which is known, according to the Persian nomenclature, as the discourse of “misery” (badbaxti). The article shows that throughout the nineteenth-century, the perception of Iranian intellectuals changed, rather drastically, from self-confidence to self-immiseration. This argument is grounded in a close textual contrast between two representative texts. Mirza Saleh Shirazi’s Safar-nāme (1815), representing confidence, is contrasted with Siyāḥat-nāme-ye Ebrāhim Beyk or “The Travel Diary of Ibrahim Beg” (1895), which articulated the idea of an incomparable Iranian misery. The author of  Siyāḥat-nāme-ye Ebrāhim Beyk captured this discursive transformation when he wrote: “there is no country on the face of the planet today more miserable than Iran.” The discourse of misery had profound consequences well into the present. Self-immiseration entered popular culture in the Pahlavi period (1925-1979) and intensified in the Islamic Republican period (1979-present). The discourse of misery has captivated modern Iranian consciousness, without necessarily corresponding to social reality.
    Keywords: Colonialism, Intellectual History, Iranian Studies, Persian Travelogues, West Asia}
  • جلیل کریمی*
    «صدای سکوت» تاملی در یکی از آثار عبدالرزاق گورنه، رماننویس افریقایی برنده جایزه نوبل ادبیات است. هدف مقاله بررسی نشانه های تعاملات دو جهان اجتماعی استعمارگر و استعمارشده است که همچون رنج حکشده بر آگاهی/ناخودآگاهی راوی، نویسندهای چون گورنه را به نوشتن درباره سرنوشت خود ترغیب میکند. سراسر زندگی نویسنده/ راوی درگیر استعمار و پس از استعمار بوده و هم این است که مبانی نظری و روششناختی پسااستعماری این نوشتار را تحمیل میکند. کتاب «ضیافت سکوت» به نحوی بیانگر کلیتی متزلزل و سایهروشن است که یک سر در وطن و سر دیگر در غربت دارد. کتاب اودیسهای دردناک از صداها، رنگها، فرهنگها، جغرافیاها، سیاستها، و... را توصیف و مقایسه میکند. ساختار اصلی داستان و نیروی پیشبرنده ماجراها را دوگانه های مبتنی بر زمان، مکان، زبان، شخصیت و فرهنگ و جامعه شکل میبخشد. بنا بر سرشت تاریخی این گونه رمانها، داستان گورنه هم تلاشی انسانی را روی کاغذ آورده تا صدای فرودستان باشد. میزان توفیق او در نوسان و ابهام است. این اثر سکوتی بیانگر زخمهاست.
    کلید واژگان: ادبیات پسااستعماری, استعمار, عبدالرزاق گورنه, ضیافت سکوت, مهاجرت}
    Jalil Karimi *
    "Sound of Silence" is a reflection on one of the works of Abdulrazak Gurnah, an African novelist who won the Nobel Prize for Literature, in 2021. The purpose of the article is to examine the signs of interactions between the two social worlds of the colonizer and the colonized, which, like the suffering engraved on the consciousness/unconsciousness of the narrator, encourages a writer like Gurnah to write about his destiny. The whole life of the author/narrator has been involved in colonialism and post-colonialism, and this is what imposes the post-colonial theoretical and methodological framework of this writing. The book "Admiring Silence" somehow expresses an ambivalent and shadowy whole that has one end in the homeland and the other end in exile. The book describes and compares the painful odysseys of sounds, colors, cultures, geographies, politics, etc. The main structure of the story and the driving force of the adventures are formed by dualities based on time, place, language, personality, culture and society. According to the historical nature of such novels, Gurnah's story has also put a human effort on paper to be the voice of Subalterns. His success rate is fluctuating and ambiguous. This silent work is expression of wounds.
    Keywords: Abdulrazak Gurnah, Colonialism, Post-colonial literature, Admiring silence, Migration}
  • هیرمند حساس صدیقی، فیاض زاهد*، حسین آبادیان
    به دنبال جنبش روشنگری و سپس انقلاب فرانسه، رقابت بین قدرت های بزرگ اروپایی برای دسترسی به ایران شدت گرفت، در سوی دیگر طیف هم روسیه تزاری قرار داشت. برخلاف روسیه که با ابزار نظامی راه خود را به سوی اروپا و شرق دور باز می کرد، قدرت های اروپایی با اندیشه های عصر روشنگری و سرمایه گذاری اقتصادی اهداف خود را به پیش می بردند. همزمان در ایران برخی روشنفکران ظهور کردند که همان اهداف جنبش روشنگری را سرلوحه فعالیت های خود قرار دادند. آنها با هدف پیشرفت ایران تلاش می کردند برخی آموزه های جدید مثل حکومت قانون را در ایران رواج دهند. تصور بر این بود که اگر ایران هم راهی را بپیماید که در اروپا پیموده شده، به زودی ترقی و تعالی از راه می رسید. این دسته افراد نه تنها نسبت به الزامات تمدن جدید توجه لازم را نداشتند، بلکه به این مقوله توجه نکردند که تمدن جدید سویه ای استعماری هم دارد که مقارن و ملازم اندیشه های جدید است. مقاله حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی نشان می دهد که این دسته روشنفکران با این مقوله ها، برخوردی انتقادی نداشتند و در نتیجه به جای تاسیس اندیشه طبق الزامات کشور، راه تقلید از چیزی را در پیش گرفتند که در صورت موفقیت هم نمی توانست ایران را نسبت به خطر استعمار بیمه کند.
    کلید واژگان: منتسکیو, روشنگری, استعمار, ایران, روشنفکری}
    Hirmand Hassas Seddighi, Fayyaz Zaahed *, Hosin Abadiyan
    Following the Enlightenment movement and then the French Revolution, competition between the great European powers for access to Iran intensified, on the other side the Tsarist Russia did play another role in these competitions. Unlike Russia, which used military means to open her way to European boarders and the Far East, European powers pursued their goals with the Enlightenment ideas alongside with economic investment. At the same time, some Iranian intellectuals emerged who put the same goals of the Enlightenment movement at the forefront of their activities. With the aim of promoting Iran, they tried to spread some new instructions such as the rule of law in Iran. It was thought that if Iran follows the same attitude as Europe, it would soon achieve progress and growth. These people not only did not pay enough attention to the requirements of the civilization, but also did not pay attention to the fact that the new civilization also has a colonial aspect that is contemporaneous with the new ideas. With the descriptive-analytical method of research, this study shows that these intellectuals did not have a critical approach to these categories and as a result, instead of establishing an idea according to the custom of the country, they took the path of imitating something that could not prevent the colonial risk upon.
    Keywords: Montesquieu, Enlightenment, Colonialism, Iran, Intellectualism}
  • محمد ملک زاده*
    شیخ فضل الله نوری نماینده جریانی در ایران است که بیش از هر چیز به حفظ دیانت و استقلال کشور در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می اندیشید. از جمله مسایلی که دغدغه ایشان در ایران بود، استبداد و استعمار در کنار حفظ استقلال کشور بود؛ مسیله ای که او را از پیشروان نهضت تنباکو و جنبش مشروطه مشروعه در ایران قرار داد. شیخ فضل الله با شناخت عمیقی که از مبانی فرهنگ و تمدن غرب و اصول فکری و اندیشه سیاسی آن ها داشت، هدف اصلی مبارزات خود را صیانت از دین به عنوان عامل همبستگی، وحدت و استقلال ایرانیان و حفظ عزت مردم ایران با قطع دست اجانب از سرنوشت کشور قرار داد. دشمنان شیخ فضل الله عمدتا دو جریان خارجی استعمار و داخلی غرب گرا بودند که شیخ را سد راه پیشبرد اهداف خویش می دیدند و درنهایت ایشان جان خود را در راه دفاع از ساحت دین و مبارزه برای استقلال ایران فدا کرد. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیف و تحلیل به مبانی اندیشگی و ابعاد مبارزات استقلال طلبانه شیخ فضل الله در رهایی ایران از سلطه استعمار می پردازد.
    کلید واژگان: استعمار, انقلاب مشروطه, انگلیس و روسیه, شیخ فضل الله نوری, مقاومت}
    Mohammad Malekzadeh *
    Sheikh Fazullah Nouri embodies a political and cultural movement in Iran whose foremost concern is the preservation of the nation's religious identity and its autonomy across economic, social, and political domains. Terrorism, colonialism, and the preservation of the nation's independence were among the matters that occupied his attention in Iran. This matter positioned him among the forerunners of the Iranian legitimate constitutional movement and the tobacco movement. By leveraging his profound understanding of the underpinnings of Western civilization and culture, Sheikh Fazlullah directed his campaigns primarily towards safeguarding the dignity of the Iranian people, preserving the role of religion in the nation's unity and independence, and severing the foreign influence over the country's destiny. Principally the two currents of foreign colonialism and internal westernism opposed Sheikh Fazlullah. These factions viewed the Sheikh as an impediment to their objectives. Ultimately, Sheikh Fazlullah gave his life to defend the religion and fight for Iran's independence. By employing a descriptive and analytical approach, this article examines the intellectual underpinnings and facets of Sheikh Fazlullah's Iranian independence movement and liberation from colonial rule.
    Keywords: Colonialism, independence of Iran, England, Russia, Sheikh Fazlollah Nouri, Resistance}
  • محمدصادق کلبادی، سید حسین نبوی*، رضا عظیمی
    پس از نخستین رویارویی های ایرانیان با غرب و آشنایی و حیرت آنان از پیشرفت های غرب در ساحت علم و حکومت داری بود که عقب ماندگی ایران از غرب در ذهن متفکران و اندیشمندان سرزمین مان به مثابه مسیله مطرح شد و تا به امروز ادامه یافت. در پژوهش پیش رو به منظور پاسخ به مسیله مذکور از آراء علی شریعتی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روشنفکران پیش از انقلاب اسلامی ایران و عبدالکریم سروش که از نظریه پردازان مطرح پس از انقلاب، در سنت روشنفکری دینی، محسوب می شود استفاده شد تا در مقایسه این دو به مثابه دو نسل از جریان روشنفکری متعلق به دو شرایط اجتماعی پیش و پس از انقلاب اسلامی مسیله عقب ماندگی ایران مورد بررسی قرارگیرد و برای این منظور از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. باتوجه به نتایج حاصل از این مطالعه، استحمار عامل اصلی انحطاط و عقب ماندگی جامعه ایران از منظر شریعتی است و اصلاح عاملیت و ساختار بوسیله بازگشت به خویشتن اسلامی، یگانه راه رهایی از این وضعیت. در مقابل از نظر سروش رشد نیافتگی علوم تجربی، عدم استقرار مفهوم حق، حاکمیت استبداد و استعمار علل اصلی عقب ماندگی جامعه ایران است و تنها راه رهایی از این شرایط و دست یابی به توسعه نیز درگرو توسعه علم محور است. ازسویی هردو متفکر مذهب را ذاتا عامل انحطاط یا توسعه نمی دانند. به باور شریعتی مذهب بصورت بالقوه می تواند منجر به اصلاح جامعه ایران بشود اما سروش مذهب را پاسخگوی تمام نیازهای زندگی مادی بشر نمی داند بنابراین علم تجربی را درمقابل گفتمان بازگشت، برای توسعه ایران پیشنهاد کرده است.
    کلید واژگان: انحطاط, عقب ماندگی, توسعه, استعمار, علی شریعتی, عبدالکریم سروش}
    Mohammad Sadegh Kolbadi, Seyed Hosein Nabavi *, Reza Azimi
    After the first encounters of Iranian with the west and their familiarity with the westerns governing and their astonishment at science progress there, Iranian lagging behind from the west was become a certain issue for our country thinkers and intellectuals and also it continues yet. In order to solve the concept of Iranian historical decline and their backwardness from the west, Ali Shariati and Abdolkarim Soroush views as two most influential Iranian intellectuals was used in this research. Indeed, they were chosen since both of them are two most prominent thinkers who belongs to different social conditions before and after the Iranians Islamic revolution respectively. Therefore, compare of their ideas about the reasons of Iran’s civilization decline and backwardness from the west would lead to better perception of the mentioned issue. For this purpose, the qualitative content analysis was utilized. According to the results, Shariati believed that stupefication or estehmar (it is an innovation concept by Shariati) is the most mainly reason of the Iranian historical decline and backwardness and also the solution is reform of both agency and structure by return to noble Islamic ideology. In addition, Soroush is of the opinion that lack of experimental sciences growth, lack of concept of right, despotism and colonialism as well are mainly reasons of Iranian historical decline and backwardness. Furthermore, his opinion is way of development passes through the scientific development. Moreover, both of them believed that religion is not cause of either the development or backwardness instinctively. Although Shariati believed that there is a potential in religion which could be helpful to reform Iranian society. Conversely Soroush believes that, in general, religion is not able to provide all human beings worldly needs. so he has suggested empirical science against the discourse of returning to Islamic ideology for Iranian society development.
    Keywords: decline, backwardness, Development, Colonialism, Ali Shariati, Abdolkarim Soroush}
  • ایمان عرفان منش*

    شرق شناسی در راستای مقاصد امپریالیسم کمک شایان توجهی به تحکیم و سلطه تمدن غرب کرده است. هدف اصلی عبارت از هویت و تمدن زدایی از شرق(به معنای اخص اسلام) بوده است. این اغراض نه تنها در ابعاد سیاسی-اقتصادی، بلکه در ابعاد معرفتی-دانشی(مثلا برخی از نظریه های علوم اجتماعی) از سوی غرب دنبال شده است. این مقاله تلاش می کند تا نشان دهد چگونه در گفتمان سیدحسن نصرالله نوعی ساخت زدایی و انگاره زدایی از شرق شناسی و توجه دادن به تمایزات هویت تمدنی اسلامی پیگیری شده است. برای این منظور، از روش تحلیل گفتمان(با تاکید بر تحلیل گفتمان استعماری) و روش نمونه گیری کامل در میان 853 سند الکترونیکی از بیانات سیدحسن نصرالله استفاده شده است. یافته ها و نتایج در 12 محور صورت بندی شده اند: 1- وجوه سازنده هویت 2- عوامل تهدیدکننده هویت 3- وارونه سازی هویتی توسط استعمارگران 4- خنثی سازی هویتی توسط جبهه اسلامی 5- ماهیت و ابعاد فرهنگ اسلامی 6- اهمیت و جایگاه انقلاب اسلامی ایران 7- گفتمان آینده شناسانه آخرالزمانی 8- رویارویی تمدنی حق و باطل 9- ابعاد و مصادیق پروژه های دشمن چند-وجهی 10- ابعاد و مصادیق وضعیت واقعی دشمنان 11- عوامل و مصادیق تقویت کننده تمدنی و فرهنگی اسلام 12- گفتمان فقهی.

    کلید واژگان: هویت, تمدن و فرهنگ, اسلام و غرب, شرق شناسی, استعمار, سیدحسن نصرالله, حق و باطل, تحلیل گفتمان}
    Iman Erfanmanesh *

    Orientalism has considerably aided to establish and rule the occident civilization on the way of imperialism’s interests. The main goal has been de-identification and de-civilization from the orient (especially Islam). These purposes have followed by west not only in the political and economical aspects, but also in the scientific and speculative aspects (e.g. some social theories). This article seeks to reveal the modality of deconstruction of orientalism as well as paying attention to distinctions of the Islamic civilizational identity contained in Sayyed Hasan Nasrallah’s discourse. In this regard, the discourse analysis (with emphasis on the Colonial D.A.) and full sampling among 853 e-documents concerning Sayyed Hasan Nasrallah’s statements have been applied. The findings and results have been articulated in 12 axes: 1- constructing dimensions of identity, 2- threatening dimensions of identity, 3- the identity inversion from the side of colonialists, 4- the identity neutralization from the side of Islamic agents, 5- the essence and dimensions of the Islamic culture, 6- the significance and role of Iran’s Islamic revolution, 7- the apocalyptic and futuristic discourse, 8- right-and-wrong’s civilizational combat, 9- dimensions and examples of the multi-lateral enemy’s plots, 10- dimensions and examples of the real condition of enemies, 11- strengthening dimensions and examples of Islam’s civilization and culture, 12- the juridical discourse. 

    Keywords: Identity, Civilization, Culture, Islam, West, orientalism, Colonialism, Sayyed Hasan Nasrallah, Right, Wrong, Discourse analysis}
  • Seyed Javad Miri*

    In this article, the author is trying to problematize the concept of critique in Critical Theory by arguing that we need to go beyond the traditional parameters of the Critical Theory Canon as defined by Euro-Atlantic historiographers and critical social theorists. But in order to achieve this goal the author has attempted to demonstrate alternative approaches in conceptualizing complexities of social reality by employing the concept of Istehmar as defined by Ali Shariati. What does Istehmar mean? How does Shariati articulate this concept in sociological fashion? How is this concept different than classical concepts such as anomie, alienation and disenchantment?

    Keywords: Istehmar, Ali Shariati, Mazhab, Religion, Colonialism, Critical Theory}
  • مهدی اسدی، پرویز حسین طلائی*، علی اکبر مسگر

    از ابتدای دوران قرون جدید و با آغاز سلطه سیاسی غرب بر نقاط مختلف جهان ازجمله شرق، تعاملات سنتی شرق و غرب معطوف به مسایل جدیدی گردید و لزوم شناخت نقاط جدید به دلایل بسیار موردتوجه اروپاییان قرار گرفت. از سده های هفدهم به بعد ارتباط تنگاتنگی میان شرق شناسی به مثابه حرفه و شغل و گسترش تجارت اروپایی و درنهایت میان امپریالیسم و استعمارگری وجود داشته است. با همین رویکرد، نوع نگاه آنان به سایر تمدن ها بخصوص شرقیان اغلب بااحساس برتری و لزوم سلطه بر آنان، تغییر یافت. متفکران شرقی به گونه های متفاوت چاره اندیشی هایی در مواجهه با غرب ارایه نمودند. هرچند انتقاد به شرق شناسی به صورت روشمند پس از جنگ جهانی دوم آغاز گردید، اما زمینه های این انتقاد به پیش از جنگ اول جهانی و به ظهور جنبش های ملی در شرق بازمی گردد. ماهیت این جنبش ها نیز به چالش کشیدن هژمونی سیاسی و فرهنگی غرب بود. تفکرات کسروی در چنین زمانی شکل گرفت؛ وی نخستین پژوهشگری در ایران یا شرق است که به مسئله شرق شناسی هرچند نه به صورت روشمند و منسجم پرداخت. شیوه مبارزه کسروی در هر دو عرصه (هژمونی سیاسی و فرهنگی غرب) تا حدودی متفاوت از سایرین بود. در خلال همین مبارزات قلمی بود که او به ماهیت پژوهش های برخی شرق شناسان در رابطه با مسئله استعمار برای تداوم سلطه بر ملل شرق پی برد. پژوهش حاضر درصدد پاسخ گویی به این پرسش اصلی است: کسروی در رابطه با مطالعات شرق شناسی و مستشرقین چه رویکردی را دنبال می کرد؟ یافته های پژوهش که با تکیه بر منابع دست اول و بر اساس روش های تاریخی و بر مبنای توصیف و تحلیل صورت گرفته، نشان می دهد کسروی در دو عرصه به انتقاد از مطالعات شرق شناسی و مستشرقین پرداخت. نخست برای از میان بردن احساس سرافکندگی ایرانیان در برابر دستاوردهای علمی غرب و شیفتگی پژوهشگران ایرانی به آثار آن ها به مبارزه علمی با آنان پرداخت و ضعف های اساسی آنان را متذکر گردید. دوم به شرح ارتباط شرق شناسان با مسئله استعمار پرداخت و هدف پژوهش های شرق شناسان را نگه داشتن ایرانیان در بدآموزی های گذشته خود برای تداوم سلطه دولت های استعماری دانست.

    کلید واژگان: کسروی, شرق شناسی, مطالعات شرق شناسی, مستشرقین, استعمار}
    Mahdi Asadi, Parviz Hossein Talaee *, AliAkbar Mesgar

    From the early modern period and with the beginning of the political domination of the West in different parts of the world, including the East, the traditional interactions of East and West turned to new issues, and the need to know about new places was considered by Europeans for various reasons. From the seventeenth century onwards, there has been a close connection between Orientalism, as a profession and occupation, and the expansion of European trade, and eventually between imperialism and colonialism. With this approach, their view of other civilizations, especially the Orientals, changed with a sense of superiority and the need to dominate them. Eastern thinkers came up with different ways of dealing with the West. Although the critique of Orientalism began methodically after World War II, the grounds for this critique date back to before World War I and the emergence of national movements in the East. The purpose of these movements was to challenge the political and cultural hegemony of the West. Kasravi’s thoughts were formed at such a time; he was the first researcher in Iran and the East to deal with the issue of Orientalism, although not in a methodical and coherent way. Kasravi’s method of struggle in both areas was somewhat different from the others. It was during this literary struggle that he realized the nature of the research of some Orientalists on the issue of colonialism. The present study seeks to determine what approach Kasravi took in relation to Orientalist studies. The findings of the research show that Kasravi criticized Oriental studies and Orientalists in two respects. First, pointed out the fundamental flaws in the achievements of the West in order to free Iranians of the feeling of shame. Second, he expounded on the relation between Orientalism and colonialism, claiming these scholars to be keeping the Iranians in the past to preserve the domination of the colonial governments.

    Keywords: Kasravi, Oriental Studies, orientalism, Orientalists, Colonialism}
  • مجید سرسنگی، صادق رشیدی*، فرهاد امینی
    این پژوهش که با روش تحلیلی نشانه شناسی فرهنگی به انجام رسیده، یک نمایشنامه نوشته شده در فضای ادبیات نمایشی مدرن ایرانی و ساختار تیاتری آن را در سپهر نشانه ای قرن 14 هجری شمسی، به عنوان یک پدیده بینافرهنگی با استفاده از نشانه شناسی فرهنگی، مورد بررسی قرارداده است. با درنظرگرفتن حضور فرهنگ اروپا/آمریکا مرکز به عنوان دیگری فرهنگی در قرن مذکور، شیوه های مواجهه با این دیگری مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با تحلیل فرایند سازوکار جذب و طرد در نمایشنامه «آی با کلاه، آی بی کلاه»، شیوه ساعدی برای ترجمه فرهنگی تیاتر از سپهر فرهنگی تیاتر غربی و همچنین سازوکار مواجهه با دیگری های درزمانی و هم زمانی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه پسااستعماری این سازوکار در اثر ساعدی نشان می دهد که سازوکار مواجهه ساعدی با دیگری، سازوکاری است که هراس از دیگری و خطر آن را به عنوان پیش فرض در نظر می گیرد و با طرد بخشی از فرهنگ درزمانی به عنوان سنت ها و طرد بخش های دیگری از آن و همچنین طرد گفتمان غالب و رسمی قدرت، برای مقابله با دیگری، تکیه بر آگاهی را پیشنهاد می کند.
    کلید واژگان: استعمار, دیگری, خودبودگی, فرهنگ, ساعدی}
    Majid Sarsangi, Sadegh Rashidi *, Farhad Amini
    The present study that is carried out using the analytical approach of the cultural semiotics is a play that is written in the context of the modern Iranian dramatic literature and it reviews its theatrical structure in the semiotic sphere of the 14th century SH. as an intercultural phenomenon using cultural semiotics. Considering the presence of the European/Central American culture as the cultural 'Other' in the mentioned century, the ways of dealing with this 'Other' in the post-colonial space have been explained and reviewed. In the present study, the Sāedi’s approach for the cultural translation of theater from the cultural sphere of Western theater and the mechanism of encountering the diachronic and synchronic 'Others' have been studied by the analysis of the mechanism of absorption and exclusion in the play ā-yi bā kulāh ā-yi bī kulāh. The post-colonial study of this mechanism in Saedi's work indicates that the mechanism of Sāedi's confrontation with the 'Other' is a mechanism that considers the fear of the 'Other' and its danger as a presupposition and by excluding a part of the diachronic culture as the traditions and excluding the parts of the 'Other' from it, as well as excluding the dominant and formal discourse of power, suggests the confrontation with the 'Other' based on the consciousness.
    Keywords: Colonialism, The other, self-hood, Culture, Sāedi}
  • محمد دینمحمدی*، مهدی حسین زاده یزدی، رضا لطفی مغانجوقی
    استفاده از اهرم های فکری در کنار فشارهای فیزیکی، ازجمله ابزارهای استعمارگران برای کنترل سلطه شدگان بوده است تا علاوه بر اقناع و همراهی اختیاری و رضایتمندانه سلطه شدگان، توجیه مناسبی در مقابل پرسشگری وجدان های بیدار و قضاوت های عادلانه داشته باشند. این اهرم های فکری، بیشتر در قالب نظریه های «جبری محور» و  «اکتساب محور» به جوامع تزریق می شود تا با ذی حق نشان دادن سلطه گران ، استفاده از این منافع را حق طبیعی یا اکتسابی آنها معرفی کند. این نظریات بر پایه مبانی انسان شناختی ای پی ریزی شده اند که نظام امپریالیستی هیچ تمایلی به آشکار شدن آنها نداشته و بلکه برای جلوگیری از رسوایی، عامدانه سعی در پنهان نگه داشتن آن نیز داشته است . مولف این مقاله به دنبال یافتن مبانی انسان شناختی نظریات «اکتساب محور» نظام امپریالیستی است. پررنگ بودن ابعاد «من محوری» و «قوم محوری» ازجمله محورهای اساسی این نظریات است که «حقیقت یابی» و حتی «حقیقت سازی» را خصوصیت انحصاری «سلطه طلبان» قلمداد کرده و با نگاه «انسان درجه دومی» یا «غیرانسانی» به سلطه شدگان ، سلطه گران را شایسته و بایسته رهبری و بهره مندی از منافع و حتی معیار «سعادتمندی» ، «سعادت یابی» معرفی می کند.
    کلید واژگان: سلطه, استعمار, نژادپرستی, قوم گرایی, مبانی انسان شناختی, امپریالیست, هژمونی}
    Mohammad Dinmohammadi *, Mehdi Hosseinzadeh Yazdi, Reza Lotfi Moghanjuqi
    Usage of mental levers alongside the physical pressures is included among the tools of colonialists for controlling those being dominated so that there would be a suitable justification in the face of interrogation of awakened consciences and just judgements, not to mention satisfactory and voluntary contentment and accompaniment of those being under yoke. Such mental levers are injected into the society more in the shape of “acquisition-based” and “determinism-based” theories in order to introduce usage of such interests as their natural or acquisitive right by showing that the dominators are beneficiaries. These theories have been founded upon anthropological principles, the revelation of which is not tended by the imperialistic system, but it has tried to keep it concealed deliberately in order to prevent from fiasco. The author of this article seeks to find the anthropological principles of “acquisition-based” theories of the imperialistic system. Highlighting the aspects of “ego-centeredness” and “race-centeredness” includes basic topics of these principles which have considered “fact-finding” and even “fact-making” as monopolizing feature of the “dominators” and have introduced them to be competent and necessary leader and realizer of interests and even a criterion for “prosperity” and “prosperity-thriving”.
    Keywords: domination, Colonialism, racism, Ethnocentrism, Anthropological Principles, Imperialist, Hegemony}
  • محمدسالار کسرایی*، ریتا اصغرپور
    این مقاله در صدد است به فرآیند شکل گیری و هژمون شدن گفتمان غرب زدگی در ایران بپردازد. در شناسایی سازوکار کشمکش ها و منازعات اجتماعی، نظریه گفتمان لاکلاو و موف یکی از کارآمدترین روش ها است که به عنوان چارچوب و استراتژی تحقیق پیش رو برگزیده شده است. با اتکا به این نظریه، پی می بریم گفتمان غرب زدگی تصویری که از گفتمان غربگرای تجدد خواه و مدرنیزاسیون ارایه می دهد، تصویری از شکاف ها و انشقاق های فزاینده هویتی سوژه هاست که طی سلطه پارادایم صنعتی غرب و وابستگی اقتصادی- سیاسی شکل گرفته است. پس از ارایه چنین تصویری و  با استفاده از زمینه هایی که در ایجاد تزلزل و بی قراری در گفتمان حاکمیت به وجود می آورد، با بهره گیری از دال«اصالت و هویت»، به طرد و حاشیه رانی دال های گفتمان غرب گرای حاکمیت پرداخته و با غیریت سازی از غرب، شرایط لازم را برای ساختار شکنی همه جانبه  گفتمان رقیب و هژمون شدن خود فراهم می کند.
    کلید واژگان: غرب زدگی, بازگشت به اصل, تجدد, استعمار, روحانیت, گفتمان, هژمونی}
    Mohammadsalar Kasraie *, Rita Asgharpoor
    This article seeks to address the process of formation and hegemony of the  Westoxification discourse in Iran. In identifying the mechanism of conflict and social conflict, Laclau and Mouffe's theory of discourse is one of the most effective methods that has been chosen as the framework and strategy for the forthcoming research. Relying on this theory, we find that the Westoxification discourse, the image of the Westernist discourse of modernism and modernization, is a picture of the increasing divisions and divisions of subjects' identities formed during the domination of the Western industrial industrial paradigm and economic-political dependence. After presenting such an image and using the grounds that it creates in creating instability and restlessness in the discourse of the government, using the sign of "originality and identity", he rejected and marginalized the signs of the Western discourse of the government and by alienating from the West, it provides the necessary conditions for the comprehensive dismantling of its rival discourse and its hegemony.
    Keywords: Westoxification, Return to Principle, Modernity, Colonialism, clergy, Discourse, hegemony}
  • رضا پارسای، سیدعلی مرتضویان*
    زمینه و هدف

    مسائل قومی برای برخی کشورها چالش های متعددی به دنبال داشته و شکل حاد این چالش ها یعنی پان ایسم ها گاهی دولت ها را با بحران نیز مواجه ساخته است. از جمله مناطقی که با چالش ایسم ها رو به رو بوده، غرب و شمال غرب ایران است. عوامل مختلفی در بروز چالش های قومیتی و به ویژه پان کردیسم در این منطقه تاثیر گذاشته که در این پژوهش به بررسی عوامل خارجی آن پرداخته شده است.

    روش

    این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را اساتید گروه علوم سیاسی، علوم اجتماعی و علوم امنیتی دانشگاه علوم انتظامی امین به تعداد 50 نفر تشکیل داده اند و داده ها با استفاده از پرسشنامه روا و پایا (آلفای کرونباخ 75/0) جمع آوری و با کمک آزمون t مستقل در نرم افزار SPSS تحلیل شدند.

    یافته ها و نتایج

    پژوهش نشان داد سه دسته عوامل مرزی، منطقه ای و بین المللی در بروز چالش پان کردیسم در این منطقه تاثیرگذار است و عوامل بین المللی با میانگین 83/3 بیشترین تاثیر را دارد.

    کلید واژگان: چالش, قومیت, پان کردیسم, مرز, جدایی طلبی, استعمار}
    Reza Parsai, Seyed Ali Mortazavian *
    Background and Aim

    Ethnic issues have posed a number of challenges for some countries, and the acute form of these challenges, ie Pan-Islamism, has sometimes brought governments into crisis. One of the areas facing the challenge of Islamism is Iran's west and northwest. Various factors have influenced the emergence of ethnic challenges and especially Pan-Kurdishism in this region.

    Method

    This is an applied and survey research. The statistical population of the study consisted of 50 faculty members of Political Science, Social Sciences and Security Sciences Department of Amin University of Medical Sciences. SPSS was used for analysis.

    Findings and Results

    The results showed that three categories of cross-border, regional and international factors have an impact on the development of Pan-Kurdishism in this region and international factors with the mean of 3.83 have the most effect.

    Keywords: Challenge, ethnicity, Pan-Kurdishism, Frontier, Separation, Colonialism}
  • آسیه ذبیح نیا عمران*، علی نجفی
    منظومه ی حماسی قیصرنامه، مشهورترین اثر ادیب پیشاوری است ،که مشتمل بر14000بیت است و به تقلید و وزن شاهنامه فردوسی سروده شده است.کثرت اطلاعات ادیب از فرهنگ اسلامی وعلوم مختلف قدیم وتبحرش در لغت فارسی وعربی موجب گردید که شعرش مشحون از اطلاعات ومعلومات مختلف باشد. ادیب پیشاوری قیصرنامه را در توصیف «ویلهم دوم» امپراطور آلمان ومبارزات آلمان درجنگ جهانی اول در برابر انگلیس وهم پیمانانش سروده است.حب وطن وعشق به استقلال مملکت، مذهب وسیرت ادیب بود. هیچ گناهی را بزرگتر از خیانت به وطن وتمایل به اجانب نمی دانست. این مقاله مارا با یکی از برجسته ترین درون مایه های شعر وی که میهن دوستی است، آشنا می کند.
    کلید واژگان: قیصرنامه, ادیب پیشاوری, شاهنامه, استعمار, میهن پرستی}
    Azia Zabih Nia Amran*, Ali Najafi
    The epic poetry of Khezar-e Sharqi, the most famous literary work of the Prophets, consisting of 14,000 bits, is composed of the imitation and weight of Ferdowsi's Shahnameh. The vast array of literary information from different Islamic and different languages of the old and its Persian and Arabic dialects caused its poetry to be mixed with information and knowledge. . Adeib wrote the pre-Quran in the description of "The William II" of the German emperor and the German battles in the First World War against Britain and his allies. Homeland and love were the independence of the country, religion and literature. He did not consider any sin greater than betraying his homeland. This article introduces us to one of the most prominent elements of his poetry that is patriotic.
    Keywords: Qais-pars, Adib Peshawar, Shahnameh, Colonialism, Patriotism}
  • سید سیاوش موسوی رکعتی، مهرداد جواهری پور*، حسن محدثی
    در تحلیل پیش رو می کوشیم تا به این سوال پاسخ دهیم که ،چرا جامعه ی ایرانی از توسعه یافتگی باز ماند؟که در این راستا، کتاب هایی که توسط نظریه پردازان ایرانی نگاشته شده بود مورد تحلیل واقع گردید، که برایند آن بدین قرار شد؛الف. نظریه پردازانی که پارادایم توسعه نیافتگی ایران را ساختار جامعه قلمداد می کنند. این نظریه پردازان معتقدند ساختار اقتدارگرایانه و عدم رشد سرمایه داری در این ساختار، علت توسعه نیافتگی ایران بوده است.آن چه باعث پیدایش مولفه های اقتدارگرایانه در ایران شده است ، تمرکز اقتصادی وسیاسی، ساختار فرهنگی رشد نایافته و همچنین ضعف در یادگیری از جوامع موفق بوده است.اما آنچه که باعث عدم تکوین نظام سرمایه داری در ایران شد، نا امنی بوده است و علت آن هم ترس از مصادره اموال توسط کارگزاران استبداد بوده است.ب.نظریه پردازانی که پارادایم توسعه نیافتگی ایران را عاملیت جامعه تلقی می کنند. این نظریه پردازان معتقدند کنش کنشگران جامعه ی ایرانی باعث توسعه نیافتگی ایران شده است.از اهم این عناصر فرهنگی باید به خلقیات ایرانیان، خاصه فرهنگ استبدادی، غربزدگی و نخبه کشی اشاره کرد.ج. نظریه پردازانی که پارادایم توسعه نیافتگی ایران را تلفیقی می دانند. این نظریه پردازان معتقدند، علاوه بر ساختار و عاملیت، باید به عوامل خارجی به مثابه ی حملات نظامی بیگانگان و نقش استعمار هم اشاره کرد.
    کلید واژگان: نظریه پردازان ایرانی, توسعه نیافتگی, ساختار, عاملیت, استعمار}
    Seyed Siavash Mousavi Rakati, Mehrdad Javaheripour *, Hasan Mohadesi
    In this article is provided for analytical documentary attempts to answer this question, Why Iranian society lagged of development? In this direction, the books were written by Iranian theoreticians were analyzed, the outcome of which are the following: 1. theorists who consider the Iran''s underdevelopment paradigm is structure of society. These theorists argue that authoritarian structure and the growth of capitalism in this structure are reasons of underdevelopment of Iran. What is the genesis of the components of authorityin Iran were, the focus of economic and political, cultural structure immature and impaired learning communities, But what causes the development of capitalism in Iran, has been insecurity because of the fear of confiscation by the despotism brokers. 2- Theorists who consider the paradigm of Ounderdevelopment of the agency community. These theorists believe that the action of the Iranian society activists in Iran is causing of underdevelopment. The most important of these cultural elements must point to the ethos of Iranians, especially the illiterate public, seeking out Ghrbzgy and elite plumbing.3- theorists who consolidated the paradigm of underdevelopment Iran. These theorists believe that, in addition to the structure and functionality, they have to point to military attacks, external attacks and noted the role of colonialism.
    Keywords: Iranian theoreticians, underdevelopment, structure, agent, colonialism}
  • علی اصغر طالب نژاد، سید محمد علی تقوی*، محمد جواد رنجکش

    چیستی تمدن مدرن غرب و چگونگی مواجهه با آن در شمار مهم ترین پرسش های نخبگان مسلمان طی دو قرن گذشته بوده اند. این پژوهش دیدگاه آیت الله مطهری در مورد مدرنیته و چگونگی تعامل با تمدن مدرن غرب را مورد بررسی قرار می دهد. پرسش های اصلی این پژوهش عبارت از آنند که آیا از دیدگاه مطهری دو تمدن اسلامی و غرب مدرن امکان وام گیری از یکدیگر را دارند؟ و این وام گیری باید با چه شرایطی صورت گیرد؟ روش پژوهش در این تحقیق تفسیری مولف محور بوده و بر مبنای یک مدل نظری بسط یافته از مدل «دو رویه تمدن بورژوازی غرب» ارائه شده توسط عبدالهادی حائری انجام می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که مطهری در مجموع نگاهی بدبینانه به تمدن مدرن غرب دارد، اما پیشرفت آن در برخی از زمینه ها مانند دانش و فناوری و حتی استقرار عدالت در درون جوامع خود را می پذیرد. ایشان این تمدن را دارای نقاط ضعف بسیاری می داند که عمدتا به مبانی فکری آن مربوطند و در رویه سیاسی آن نیز قابل مشاهده اند. به اعتقاد مطهری، استعمار در اشکال گذشته و جدید آن تاریک ترین نقطه در روند تعاملات غرب و شرق را تشکیل می دهد. او اقتباس مسلمانان از غرب مدرن را نامطلوب نمی شمارد، اما هضم شدن در این تمدن و الگوگیری از نقاط منفی آن را ناپسند می داند. مطهری تمدن غرب را یک کلیت غیرقابل تفکیک که آن را یا باید به تمامی پذیرفت یا به طور کلی مردود شمرد نمی داند.

    کلید واژگان: مطهری, غرب, اقتباس, سکولاریسم, اومانیسم, استعمار}
    Ali Asghar Taleb, Nejad, Seyed Mohammad Ali Taghavi, Mohammad Javad Ranjkesh

    The questions of the nature of the Western civilization and the way to confront it have been among important questions for Muslim politicians and thinkers, in the last two centu-ries. In this research, Ayatollah Motahari’s views on the West and the way to deal with it are studied. The main questions in this paper are: can Islamic and Western civilizations bor-row from each other intellectually and is there any limitation in such a borrowing, from Motahari’s view? While he argues that the West’s borrowings from the Islamic civilisation played an important role in the formation of the modern Western civilisation, he believes that the latter suffers from many weaknesses, which are related to its philosophical founda-tions and can also be seen in its political thought and practice. Motahari sees colonialism as the darkest point in the process of exchange between the West and Muslim societies. In principle, he is pessimist about the Western civilisation, though acknowledges its achieve-ments in some aspects such as science and technology and even in the promotion of justice. He does not refute Muslims’ adoption from the West, but renounces any attempt at dissolv-ing Islamic identity within the Western civilisation or following the latter’s deficiencies. He does not see the civilisation as a package that must be adopted or rejected as a whole, nor does he see it an integrated civilization with no differentiation between its constituent soci-eties.

    Keywords: Motahari, the West, adoption, humanism, secularism, colonialism}
  • سید سالار اجتهدنژاد کاشانی *، علی ساعی
    این مقاله کوششی برای ارایه ی یک دستگاه نظری جایگزین در مطالعه ی جامعه شناختی مدرنیته در ایران است. تحلیل جامعه شناختی از مدرنیته در ایران عمدتا بر پیش فرض های جامعه شناسی کلاسیک و نظریه ی مدرنیزاسیون مبتنی بوده است. رویکرد تکاملی و تک بعدی این دسته از نظریه ها مانع از دست یافتن به تبیین هایی درخور برای مدرنیته در ایران شده است. رهیافت مدرنیته های چندگانه چارچوبی تحلیلی برای گذر از محدودیت های نظریه ی مدرنیزاسیون در تحلیل مدرنیته ارایه نموده است، اما این رهیافت نیز برای تحلیل مدرنیته در جامعه ی ایران خالی از کاستی و ابهام نیست. در مقاله ی پیش رو، پس از نقد و بررسی نظریه ی مدرنیته های چندگانه ی آیزنشتات، دستگاهی نظری برای تحلیل چندسطحی مدرنیته در ایران ارایه شده است. در این دستگاه نظری، مدرنیته در پنج سطح نظام جهانی، مواجهه ی استعماری، مدرنیته ی جامعه ای، جنبش های اجتماعی و عاملیت مدرن مورد تحلیل قرار می گیرد.
    کلید واژگان: مدرنیته, تجدد, مدرنیته های چندگانه, مدرنیته ی ایرانی, استعمار, جنبش های اجتماعی, عاملیت اجتماعی}
    Salar Ajtahed Nejad Kashani Seyed *
    This paper is an attempt to suggest an alternative theoretical apparatus for sociological analysis of modernity in Iran. The sociological analysis of modernity in Iran often has based on presuppositions of classical sociology and Modernization theory. The evolutional approach of these theories prevents the achievement of adequate explanations for modernity in Iran. Multiple Modernities approach has presented an analytical framework for crossing the limits of Modernization theory in the analysis of modernity, but also this approach suffers from some ambiguities and shortcomings: scrutiny of S. N. Eisenstadt’s theory of Multiple Modernities shows his ignorance of the impact of imperialism, colonialism and otherness processes in the extension of modernity from European countries to other parts of the world. The role of creative agency in the development of modernity in non-western societies is also underestimated in his work. Another problem in his theory is related to the level and the units of analysis. Regarding above issues, this paper tries to move forward from the theory of Multiple Modernities and suggests a multi-level theoretical apparatus for the analysis of modernity in Iran. This theoretical apparatus analyzes modernity in five levels contains world system, colonial confrontation, societal modernity, modern social movements and modern agency.​
    Keywords: Modernity. Multiple modernities, Iranian modernity, Colonialism, Social movements, social agency}
  • نیما شجاعی باغینی *
    بحران آب در ایران آنقدر شدید است که می توان حیات اجتماعی ایرانیان را مسخر طبیعت زخم خورده ی کنونی لحاظ کرد. در این میان، به نظر می رسد دولت به معنی دقیق کلمه نقش مهمی برای معکوس کردن این شرایط دارد. ولی، آیا دولت کنونی ایران چه در نظر و چه در عمل از این قابلیت برخوردار است؟ برای پاسخ به این پرسش در این مقاله نشان خواهم داد که اول، حل بحران آب در ایران نیازمند استراتژی ای اجتماعی، و نه صرفا اقتصادی است. دوم، به صورت تاریخی پارادایم سوداگری استعماری از یک سو بر سیاست های دولت و از سوی دیگر بر حیات اجتماعی ایرانیان احاطه پیدا کرده است که به طور مشخص منجر به غلبه ی مکانیسم های «نظام بازار» در ساختار سیاسی، و پیامدهایش در ساختارهای اقتصادی و فرهنگی شده است، که این وضعیت نتیجه اش تشدید بحران آب در سال های کنونی در ایران بوده است. سوم، اگر دولت به معنی دقیق کلمه یک «دولت زیست بوم گرا» باشد چه در نظر و چه در عمل قادر خواهد بود موتور محرکه ا ی برای «دگرگونی» در نهادهای تشدیدکننده ی بحران آب در ایران باشد.
    در این مقاله با مطالعه ی تاریخی و اسنادی، جهت بررسی وضعیت موجود، تلاش می کنم نشان دهم عوامل اصلی تشدید بحران آب در ایران چه بوده اند و برای برون رفت از وضع کنونی چه بدیلی را می توان ترسیم کرد. نتیجه ی پژوهش این است که در ایران از نظر تاریخی، هراس از دولت استبدادی منجر به سیطره ی پارادایم سوداگری استعماری شده است؛ و پیامد آن مقبولیت و روی آوری به مکانیسم های نظام بازار (خصوصی سازی و رقابت) در عرصه ی سیاسی و به تبع آن در عرصه های اقتصادی و فرهنگی بوده است. این ها تشدیدکننده ی بحران آب بوده اند و راه حل هم »دگرگونی« آن پارادایم، از طریق بسط نهادهای ذیل »دولت زیست بوم گرا» است.
    کلید واژگان: دولت زیست بوم گرا, پارادایم سواگری, استعماری, نظام بازار, خصوصی سازی, رقابت, استبداد, بحران آب}
    Nima Shojaie *
    The water crisis in Iran is so violent that Iranian social life can be thought of as possessed by the shattered environment. Meanwhile, it seems that the State has a key role to reverse this condition. But, we can ask whether the current Iranian State has the capability to do so, theoretically and practically? To answer the question firstly, I will demonstrate that any resolution to water crisis in Iran demands social strategy(and not only economic strategy); secondly, historically speaking, the dominance of Capitalism-Colonialism paradigm both effects the politics of State on one side, and the Iranian social life on the other, resulting in the dominance of “Market System” mechanisms in political structure and its consequences on the economic and cultural structure hence the water crisis in Iran in recent years; thirdly, if the State were environmentalist, it could theoretically and practically “transform” the institutions which exacerbate the water crisis in Iran.
    This paper, via historical and documentary studies, demonstrates that historically in Iran the phobia from Autocratic State results in the dominance of Capitalism-Colonialism paradigm in the decision-making system; consequently , mechanisms of “Market System” (privatization and to make competitive)are deemed as highly acceptable and win legitimacy in political as well as economic and cultural spheres. These exacerbate the water crisis thus the resolution lies in “transforming “of aforementioned paradigm through developing institutions pertaining to the “Environmentalist State”.
    Keywords: Environmentalist State, The Paradigm of Capitalism, Colonialism, Market System, Privatization, To Make Competitive, Autocracy, Water Crisis}
  • حمید رضایی، ابراهیم ظاهری*
    بررسی موضوع استعمار در رمان های دانشور، رویکرد و راه کارهای وی را برای هویت یابی و شیوه ی مبارزه با استعمار مشخص می کند. هدف در این پژوهش نیز واکاوی این موضوع در رمان های جزیره سرگردانی، ساربان سرگردان و سووشون با روش تحلیل محتواست.
    از نظر بسامد، دانشور بیشتر سلطه فرهنگی استعمار را به خصوص در زمینه ی خانواده برجسته کرده است و این که کشورهای استعمارگر از طریق آموزش زبان، هنر و معماری، می کوشند مردم مستعمره را از فرهنگ بومی تهی کنند. در زمینه سیاست، بیشتر به فعالیت های ضد استعماری و وابستگی و دست نشاندگی مسئولان پرداخته است. سلطه اقتصادی استعمار فراوانی کمی در آثار وی دارد و اشاره هایی به غارت منابع ملی و تبدیل شدن کشور، به بازاری برای کالاهای خارجی شده است. از نظر دانشور، فقر و جهل، مهمترین عوامل زمینه ساز استعمار شدن هستند و بازگشت به سنت های اصیل ضمن توجه به ویژگی های مثبت فرهنگ مدرن، مهمترین راه کار برای مبارزه با استعمار است.
    کلید واژگان: رمان های دانشور, استعمار, فرهنگ, سیاست, اقتصاد}
    Hamid Rezaei, Ebrahim Zaheri *
    Colonized and the colonizers, especially in the third world country MvzvHay one of the most important writers of contemporary history that is often given a place in it. Simin Daneshvar, including writers who have explored this issue in his DastanHay. In this study the issue of colonialism and the island RmanHay wandering, wandering camel driver and Leaves of Grass analytical methods have been studied.
    Addressing the social and cultural programs, colonial states such as schools, AnjmnHa and parties to promote colonial culture, the most important issue of the Journal. Colonial countries through language, art, architecture and family MyKvshnd colonies from their native culture poor people and to humiliate their culture, their culture, their preferred alternative; cultural population to those without mobility the political and social events turn.
    Being a puppet rulers, established parties and SazmanHa, the power of the people, eliminate opponents, assassination, JbhhHay anti-colonial, colonial ties with the countries of colonialism, including political issues that are in the works Made reflected. Journal of economic issues and less attention AsharhHayy has become the country to foreign goods.He has worked as indirectly through the figures and literary techniques, and strategies VaqytHay represent the cultural, political and economic colonialism highlight for our readers.Countries that are culturally Astmagr to promote their culture including art, architecture, language, culture and national KarbranShan worthless colonial countries in terms of their effectsThey play in the context of family propaganda ArzshHayy leading to the disintegration of the family in this country evenly. Daneshvar's also the political role of the colonial countries have shown interest.Parties, political institutions, creating a conflict between different segments of society, bringing people into the ranks of the political MnsbHay, conflict of interests between the colonial countries, the fight against colonial powers and their impact on the lives of indigenous people, including issues Simin Daneshvar, which examines the policy is paid.Journal of economic issues received less attention has become more of a market for foreign goods hinted.Through his artistic arrangements created especially ShkhsytHay fiction and dialogue between them, these issues have been highlighted for its readers. ShkhsytHay DastanHay he somehow reflect colonial ideas, for instance the story of the island wandering bon symbol of women in family relations MyPzyrnd impact of Western ideas and their families breakdown Shvnd.
    The story of the men and Krasly ShkhsytHayy Tavassoli are intended to promote national culture and native West play through them down evenly. ShkhsytHayy such as pick-and thus means a member of the Party for the sake of their own political party MyKvshnd. The dialogue between art and cultural programs colonialist seeks singer Salim meanings. A. Khan embodies ShkhsytHayy through colonial dependency to your desired position MyRsnd. Brocade chat with KhanvadhAsh, this result suggests that Southern culture is taught comes Asmargr countries, thereby eliminating the native language and culture, or of secondary importance lie in the colonial culture and promote  .he story of the men and Krasly ShkhsytHayy Tavassoli are intended to promote national culture and native West play through them down evenly.novelist, colonialism, culture, politics and economics
    Keywords: novelist, colonialism, culture, politics, economics}
  • افشین متقی*، مصیب قره بیگی
    انقلاب اسلامی ایران دارای مشخصه های منحصر به فرد و یگانه ای در زمانه خود بود؛ زمانه ای که از آن دو قطب ژئوپلیتیکی شرق و غرب با جهان بینی های خاص خود بود و همه جریان ها در این دو راستا شناسایی و هویت می یافت. دو قطب جهانی در هنگامه انقلاب اسلامی به رهبری آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود و مبادلات و معادلات منطقه ای و فرامنطقه ای با ارجاع به یکی از این دو نیروی متخاصم، تعیین می گشت. اما انقلاب اسلامی ایران، نوعی گریز از این دو جریان سلطه، و بازگشایی قطب «دیگر» بود. این قطب دیگر، بر پایه گفتمان های ویژه ای شکل گرفته بود که مهم ترین آن، گفتمان ژئوپلیتیک «ضد استعمارگرایی» و «ژئوپلیتیک مقاومت» به شمار می رفت. در این مقاله تلاش می شود بدین پرسش، پاسخی درخور داده شود که انقلاب اسلامی ایران از نظرگاه ژئوپلیتیک دارای چه ویژگی های گفتمانی بوده است؟ بر این پایه، به نظر می رسد تقابل هویتی «معنا- ماده» و «ایدئالیسم- فیزیکالیسم» یکی از مهم ترین عناصر شکل گیری گفتمان ژئوپلیتیکی انقلاب اسلامی است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, گفتمان ژئوپلیتیک, ضد استعمارگرایی, سازه انگاری, ایدئالیسم, فیزیکالیسم}
    Afshin Motaqi*, Mosayeb Qarabeigi
    The Islamic Revolution enjoyed unique features in its time; when two geopolitical poles of the East and West and all other currents were identified with their specific worldviews in the directions of the said two poles. The two main global poles at the time of the Islamic Revolution were the Soviet Union and the United States and regional and extra-regional equations and interactions were determined by referring to one of the said poles. But the Islamic Revolution of Iran was a kind of evasion of the two domineering currents and introduction of a new pole. This new pole was formed on the basis of specific discourses, the most important of which were anti-colonial geopolitical discourse and geopolitics of resistance. Attempts have been made in this paper to restudy the geopolitical discourse of the Islamic Revolution through descriptive-analytical method to explain the geopolitical features of the Islamic Revolution. The contention of this paper is that identity confrontation of meaning-matter and idealism-physicalism is among the most important elements of the geopolitical discourse of the Islamic Revolution.
    Keywords: Islamic Revolution, geopolitical discourse, anti, colonialism, constructionism, idealism, physicalism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال