به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « critical theory » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «critical theory» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله مرادی*، عماد هلالات

    اندیشه انقلاب اسلامی، با طرح مفاهیمی چون مقاومت در عرصه منطقه ای و بسط آن در حوزه نظری روابط بین الملل، در نقد استکبار و نظام سلطه، پیامی مبتنی بر تغییر ساختارهای بین الملل ظالمانه موجود و تبیین نظم مطلوب ارائه می دهد. از سوی دیگر در مناظره چهارم دانش روابط بین الملل، رویکردهای متعددی وجود دارند که با تاکید بر تغییر مناسبات بین المللی و در برابر وضع موجود جهتی انتقادی به خود می گیرند. در این میان می توان به «مکتب انتقادی فرانکفورت» با طرح مباحث صنعت فرهنگ، هژمونی، رهایی و... اشاره کرد. با توجه به ضرورت توسعه دانش نظری، هدف این پژوهش «بررسی تطبیقی ایده ها و راهبردهای ضدسلطه در اندیشه انقلاب اسلامی و نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت» بوده است. بر این اساس پرسش اصلی این گونه طرح شده است که «نقاط اشتراک و افتراق اندیشه انقلاب اسلامی و نظریه انتقادی فرانکفورت در طرح ایده ها و راهبردهای ضدسلطه کدم اند؟»پژوهش حاضر به شیوه توصیفی‐ تحلیلی با تکیه بر اطلاعات کتابخانه ای صورت گرفته و با استفاده از رویکرد مقایسه ای برای بررسی تطبیقی مولفه های استخراجی از دو نظریه پیش گفته، این فرضیه ارائه شده است: «اندیشه انقلاب اسلامی در مشروعیت زدایی از سلطه و ترسیم افق عادلانه و اخلاقی در سطح بین الملل، واجد رویکردهای مشابه با نظریه انتقادی است؛ اما با تفاوت در مبانی فرا نظری و ماهیت نظریه پردازی، این اندیشه با راهبرد نفی ظلم و تحقق نظام صلح عادلانه بین المللی وارد کنش عملیاتی چندسطحی، دعوت اخلاقی، استحکام درونی، موازنه چندجانبه گرا، مقاومت و بازدارندگی علیه نظام با بازیگرانی متکثر و ابزارهای متفاوت می شود. همچنین به واسطه نگرش تمدنی در انقلاب اسلامی نظم مطلوب مبتنی بر جامعه سازی الهی، تفاوت های جدی با نظام اخلاقی بین المللی در نظریه انتقادی دارد.»

    کلید واژگان: اندیشه انقلاب اسلامی, نظریه انتقادی, سلطه, رهایی, مقاومت}
    Abdolah Moradi *, EMAD HALALAT

    The idea of ​​the Islamic revolution, by proposing concepts such as resistance in the regional arena and expanding it in the theoretical field of international relations, in criticizing arrogance and the domination system, presents a message based on changing the existing oppressive international structures and explaining the desired order. On the other hand, in the fourth debate on the knowledge of international relations, there are several approaches that emphasize the change of international relations and take a critical direction against the current situation. Among these, we can mention the "Frankfurt critical school" with the topics of culture industry, hegemony, liberation, etc. Considering the need to develop theoretical knowledge, the aim of this research was "a comparative study of anti-domination ideas and strategies in the Islamic Revolution and the critical theory of the Frankfurt School". Based on this, the main question has been proposed as follows: "What are the points of commonality and difference between the Islamic Revolution and Frankfurt's critical theory in the design of anti-dominion ideas and strategies?"The present research was carried out in a descriptive and analytical manner, relying on library information, and using a comparative approach to compare the components extracted from the aforementioned two theories, this hypothesis was presented: "The idea of ​​the Islamic Revolution in delegitimizing domination and drawing a just and moral horizon in The international level has approaches similar to critical theory; But with the difference in meta-theoretical foundations and the nature of theorizing, this thought enters multi-level operational action, moral appeal, internal strength, multilateralist balance, resistance and deterrence against the system with multiple actors and different tools with the strategy of negating oppression and realizing a just international peace system. Also, due to the civilizational attitude in the Islamic revolution, the desired order based on divine socialization has serious differences with the international moral system in critical theory.

    Keywords: Islamic Revolution Thought, Critical Theory, Domination, Liberation, Resistance}
  • ایوب نیکونهاد*، امید خزایی، محسن بیوک
    مرکزیت گفتمانی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین انقلاب های مردمی قرن بیستم و به تعبیری نخستین انقلاب پست مدرنیستی مبتنی بر یک اندیشه انتقادی در ابعاد داخلی و بین المللی بوده است. در واقع انقلاب اسلامی با به چالش کشیدن و نقد مفاهیم و آموزه های دنیای متجدد همانند ظهور انسان مدرن با هویتی جدید، حاکمیت فراروایت های کلان و روایت تک خطی از تاریخ و توسعه که پایه و اساس گفتمان مدرنیسم شکل می داد و با بازخوانی و شالوده شکنی از این مقولات و ایجاد گسست معرفت شناسانه، افق جدیدی در میان نظریات انقلاب ها و مسیر توسعه جوامع گشوده است. طرح مفاهیم و آموزه های جدید و ارائه قرائت های متکثر از پدیده های مختلف در نظام بین الملل با تاکید بر آموزه های ارزشی و غیرمادی و رهایی بخشی انسان از ساختارهای استعمارگونه موجود از جمله این مفاهیم نقادانه بوده است. پژوهش پیش رو در پی پاسخگویی به این پرسش است که در یک مقایسه تطبیقی آیا می توان پدیده انقلاب اسلامی در حوزه نگرش به نظام بین الملل را با نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت یکسان انگاشت؟ روش پژوهش بر اساس روش تحلیل تطبیقی و ابزار آن بر اساس منابع موجود کتابخانه ای بر اساس اهداف، شعارها، دیدگاه ها و قرائت های رهبران انقلاب اسلامی است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که بامطالعه و بررسی اصول نظریه انتقادی و تطبیق آن با مبانی شکل دهنده به انقلاب اسلامی می توان گفت باوجود شباهت های لفظی و بیانی بین شعارها و اهداف و دیدگاه های انقلاب اسلامی و نظریه انتقادی، اما به علت تفاوت در مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی انقلاب اسلامی ایران و مکتب انتقادی، نمی توان این دو را یکسان پنداشت و به لحاظ بار معنایی این دو مکتب علیرغم شباهت های لفظی هر یک برخواسته از جهان بینی و گفتمان منحصربه فردی هستند.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, نظریه انتقادی, روابط بینالملل, مقایسه تطبیقی}
    Ayub Nikunahad *, Omid Khazaie, Mohsen Biuck
    The centrality of the discourse of the Islamic Revolution of Iran as one of the biggest popular revolutions of the 20th century and in a sense the first post-modernist revolution has been based on a critical thought in domestic and international dimensions. In fact, the Islamic revolution by challenging and criticizing the concepts and teachings of the modern world, such as the emergence of modern man with a new identity, the rule of macro-narratives, and the one-line narrative of history and development, which formed the basis of the discourse of modernism, and by rereading and breaking the foundations of these categories and creating an epistemological break, has opened a new horizon among the theories of revolutions and the development path of societies. The present research seeks to answer the question that in a comparative comparison, can the phenomenon of the Islamic Revolution in the field of attitude towards the international system be equated with the critical theory of the Frankfurt School? The research method is based on the comparative analysis and its tools are based on the available documentary resources based on the goals, slogans, views and readings of the leaders of the Islamic Revolution. The findings of the research show that despite the verbal and expressive similarities between the slogans and goals and views of the Islamic revolution and critical theory, the epistemology and methodology of the Islamic revolution and critical theory cannot be the same and in terms of the meaning of theses two schools, each of them is a unique worlview and discourse.
    Keywords: Iran' S Islamic Revolution, Critical Theory, International Relations, Comparative Comparison, Change, Transformation}
  • فاطمه براتلو*
    مقاله حاضر در بررسی انتقادی کتاب «اخلاق مدیریت» نگاشته تامس کلیکاور (2010)، رویکرد کلی نویسنده، ابزارهای مفهومی به کار گرفته شده و نیز شیوه استدلال را مورد توجه قرار داده است. به زعم نویسنده، مدیریت خصوصا مدیریت کسب و کار بدلیل اهمیتی که برای بقای سازمان قایل است، اصل بنیادین خود را بر افزایش نفع و کسب سود قرار داده، از این رو اخلاق مندی مساله بنیادینش نبوده و حتی می تواند در مواردی بنا به ضرورت تمایلات و گرایش های غیراخلاقی هم پیشه کند. نویسنده به عنوان نظریه پرداز حوزه اخلاق مدیریت از منظری تاریخی هم تلاش کرده تا نشان دهد مدیریت کسب و کار همواره با تجارب غیراخلاقی همراه بوده، تجربه ای که به صورت نوعی بردگی مدرن تا عصر حاضر ادامه دار بوده است. او بر این اعتقاد است که اخلاق مدیریت به عنوان میان رشته ای که از حیث موضوع شاخه ای از دانش مدیریت محسوب می شود در عمل ناگزیر باید با فلسفه عجین تر باشد. در نهایت گرچه نویسنده توانسته مغایرت ذاتی مدیریت بویژه مدیریت کسب وکار را با اخلاق نشان دهد و بر این مبنا راهکاری هم ارایه کند، اما این که نویسنده موفق به ارایه نظریه متفاوتی در حوزه «اخلاق مدیریت» شده باشد، محل تردید و تامل است.
    کلید واژگان: فلسفه, اخلاق, مدیریت, اخلاق مدیریت, نظریه انتقادی.}
    Fateme Baratlou *
    In the critical review of the book “Ethics of Management” written by Tomas Klikavar (2010), the present article has paid attention to the general approach of the author, the conceptual tools used, and the way of reasoning. According to the author, management, especially business management, due to the importance it attaches to the survival of the organization, has placed its fundamental principle on increasing benefit and earning profit, therefore, morality is not its fundamental issue, and it can even commit immorality in some cases, according to the necessity of tendencies and dispositions . As a theoretician of management ethics, from a historical point of view, the author has tried to show that business management has always been associated with unethical experiences, an experience that has continued until the present day as a kind of modern slavery. He believes that management ethics as an inter-discipline, which is considered a branch of management knowledge in terms of its subject, must be more intertwined with philosophy in practice. Finally, although the author has been able to show the inherent contradiction of management, especially business management, with ethics and provide a solution based on this, the fact that the author has succeeded in presenting a different theory in the field of “management ethics” is a matter of doubt and reflection.
    Keywords: philosophy, ethics, management, ethical management, critical theory}
  • مریم رحیمی سجاسی*، عبدالحسین کلانتری، طوبی شاکری گلپایگانی

    بررسی متون فقهی بیانگر مصادیقی از حقوق زن است که در هنجارهای عرفی و منابع حقوقی کمتر شناخته شده است. این در حالی است که بعد از پیروزی انقلاب، تطبیق قوانین با احکام اسلام و احقاق حقوق مادی و معنوی زن در اصول قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفت. اما بررسی هنجارهای عرفی و مواد قانونی، بیانگر عدم تطابق آنها با حقوق شرعی و در نتیجه تضییع حقوق زن در جامعه است. مقاله حاضر درصدد معرفی دلایل این شکاف است. به این منظور30 زن ساکن استان تهران که از سابقه زندگی زناشویی برخوردار بودند، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و نظری، مورد مصاحبه قرار گرفتند و یافته ها با رویکرد نظریه زمینه ای انتقادی تجزیه تحلیل شدند. در نهایت 11 مقوله محوری استخراج شد که از میان آنها «هژمونی فرهنگ جمع گرای مرد محور» و «فرهنگ حاکم بر خانواده زوجین» به عنوان شرایط زمینه ای و «انحصارگری مردها»، «عدم مطالبه گری زن ها» و «تعاملات نامناسب زوجین» به عنوان شرایط علی این شکاف شناسایی شدند. دغدغه اصلی زنان مصاحبه شونده، «تعارض احقاق حقوق و حفظ ثبات یا آرامش در خانواده» بوده است که تحت تاثیر شرایط مداخله ای «قبض و بسط حمایت گری»، «نابسامانی های اجتماعی» و «ویژگی های شخصیتی زوجین»، آنها را به کنش های«سازگاری یا عدم سازگاری با تضییع حقوق» سوق می دهد.

    کلید واژگان: حقوق زن, شکاف عرف و شرع, شکاف فقه و حقوق, سازگاری یا عدم سازگاری زنان, نظریه زمینه ای انتقادی}
    Maryam Rahimisajasi *, Abdolhosein Kalantari, Toba Shakeri

    Examining jurisprudential texts shows examples of women's rights that are less known in customary norms and legal sources. This is despite the fact that after the victory of the revolution, the adaptation of the laws to the rules of Islam and the realization of the material and spiritual rights of women were emphasized in the principles of the constitution. However, the examination of customary norms and legal articles shows their incompatibility with Sharia rights and as a result, women's rights are violated in the society. This article tries to introduce the reasons for this gap. For this purpose, 30 women living in Tehran province, who had a history of married life, were interviewed using the purposeful and theoretical sampling method, and the findings were analyzed with a critical grounded theory approach. Finally, 11 key categories were extracted, among them "the hegemony of the male-centered collectivist culture" and "the culture that governs the couple's family" as background conditions and "men's exclusivity", "women's lack of demands" and "inappropriate interactions between couples" were identified as the causal conditions of this gap. The main concern of the interviewed women was "conflict of asserting rights and maintaining stability or peace in the family" which was influenced by the intervening conditions of "expenses and expansion of patronage", "social disturbances" and "characteristics of the couple". Actions of "compliance or non-compliance with the violation of rights" lead.

    Keywords: women', s rights, gap between custom, Shariah, gap between jurisprudence, law, compatibility or non-compatibility of women, critical theory}
  • Seyed Javad Miri*

    In this article, the author is trying to problematize the concept of critique in Critical Theory by arguing that we need to go beyond the traditional parameters of the Critical Theory Canon as defined by Euro-Atlantic historiographers and critical social theorists. But in order to achieve this goal the author has attempted to demonstrate alternative approaches in conceptualizing complexities of social reality by employing the concept of Istehmar as defined by Ali Shariati. What does Istehmar mean? How does Shariati articulate this concept in sociological fashion? How is this concept different than classical concepts such as anomie, alienation and disenchantment?

    Keywords: Istehmar, Ali Shariati, Mazhab, Religion, Colonialism, Critical Theory}
  • آسو جواهری، حسین راغفر*، یوسف اباذری
    نابرابری، روابط قدرت، سرمایه و ساختار جنسیتی، مسایل و موانع مهمی در مقابل شرکت زنان در ورزش ایجاد کرده اند. این مسایل در دهه های اخیر به توجه بیشتر به نظریه های برابری جنسیتی و مطالعات جنسیت در موضوع ورزش و زنان منجر شده است. نظریه هایی که علاوه بر تفاوت های گسترده، وجوه مشترکی درباره برخی راه حل های ارایه شده نیز دارند. تفاوت مبنای نظری این رویکردها با پیچیدگی های ناشی از شرایط عینی زنان منجر به برخی چالش ها شده است. به ویژه در کشورهایی همچون ایران که کاربست برخی از این راهبردها در مواجهه با درهم تنیدگی موانع ساختاری، با چالش روبرو بوده است. این پژوهش، تحلیلی انتقادی از مهم ترین نظریه های برابری جنسیتی درباره ورزش و چالش های آن ها است و به صورت کیفی و با روش اسنادی انجام شده است. تحلیل این نظریه ها نشان می دهد برای حذف موانع پیش روی ورزش زنان و دستیابی به وضعیت برابر، شناخت دقیق مبانی نظری راهبردها و بستر اجتماعی موردنظر به یک اندازه ضروری است. در این صورت می توان انتظار داشت، سیاستگذاری ها با توجه به شرایط عینی جامعه طراحی شود و از اجرای راهبردهای متناقض و بازتولیدکننده نابرابری و تبعیض جنسیتی پیشگیری شود.
    کلید واژگان: نظریه انتقادی, برابری جنسیتی, ورزش, فمینیسم ورزشی, جنسیت, ورزش زنان}
    Asoo Javaheri, Hossein Raghfar *, Yosef Abazari
    Inequality, power relations, capital and gender structures are some of the important impediments women’s sports face. As a result, this latter has in recent decades attracted the attention of interdisciplinary studies and feminist theories, which despite their numerous differences, suggest similar solutions. The gap between theoretical foundations of these approaches and complexities of women’s objective conditions has caused important challenges especially in countries such as Iran, where the application of suggested strategies has been challenged by structural impediments. Employing qualitative methods and document research, this paper offers a critical analysis of some of the most important theories of gender equality on sports and the challenges ahead. The analysis shows that in order to overcome impediments and reach equality, a meticulous knowledge is needed not only of theoretical foundations of suggested strategies but also of the respective social context. Only with such knowledge could one expect policies to correspond to objective social conditions and avoid implementing contradictory strategies that reinforce inequality and gender discrimination.
    Keywords: Critical Theory, gender equality, sports feminism, Sport, gender, Women’s Sport}
  • رضا نصیری حامد*

    الیناسیون یا ازخودبیگانگی از مفاهیم مهم فلسفی و اجتماعی از هگل به بعد بوده که در دوران اخیر تا حدودی از اقبال و توجه بدین مفهوم کاسته شده بود. کتاب ازخودبیگانگی «راهل یگی» با بازخوانی این مفهوم بر اساس رویکردی فلسفی و اجتماعی، سابقه ازخودبیگانگی را تا اندیشه روسو به عقب برده و با نقد رویکرد ذات گرایانه وی و دیگران، بر آن است که ازخودبیگانگی را باید در متن روابط انضمامی و اجتماعی بررسی نمود. در این دیدگاه، الیناسیون زمانی پدیدار می شود که نوع رابطه آدمی با دیگران از جمله در   نقش هایی که بر عهده گرفته، مختل شده و به تعبیر وی در «رابطه بی رابطه گی» قرار گیرد. یگی بر آن است که انسان ماهیت و ذاتی مجزا و مستقل از جامعه و روابط و نقش های آن ندارد که بتواند در حکم معیاری برای ارزیابی وضعیت ازخودبیگانگی انسان به کار گرفته شود. از این رو با آنکه نقش های اجتماعی و روابط جمعی گاه موجب ازخودبیگانگی انسان می شود، در عین حال همین تعاملات اجتماعی ارایه گر ظرفیت ها و امکاناتی برای رهایی آدمی نیز هست و لذا رهایی از الیناسیون را نباید جایی بیرون و خارج از جامعه و روابط آن جستجو نمود.

    کلید واژگان: ازخودبیگانگی, نظریه انتقادی, نقش, رابطه, تملک}
    Reza Nnasiri Hamed *

    Alienation has been one of the most important philosophical and social concepts since Hegel’s time, which has been somewhat diminished in recent times. Based on a philosophical and social approach, Rahel Jaeggi in her book takes back the history of alienation to Rousseau’s thought and criticizes his and others’ essentialist approach, arguing that alienation should be surveyed in the context of concrete social relations. In this view, alienation appears when the human relationship with others, including the roles who have taken on, are disrupted, or as Jaeggi stated, they are placed in the “Relation of Relationlessness”. It is clear that man does not have a separate and independent nature from society and its relations and roles until that can be used as a criterion for evaluating the situation of human alienation. Therefore, although social roles and collective relations sometimes lead to human alienation, at the same time, social interactions offer capacities and possibilities for human liberation, and therefore escapement from alienation should not be sought outside the society and its relations.

    Keywords: Alienation, Critical Theory, Role, Relation, Appropriation}
  • عبدالله قنبرلو*

    جنبش های اجتماعی نوین یکی از مهمترین پدیده هایی هستند که در شاخه های مختلف علوم اجتماعی و انسانی در مورد آنها مطالعه و پژوهش صورت می گیرد. انتقاد از نظم اقتصادی موجود و مسایل هویتی مدرنیته از مهمترین وجوه شباهتی هستند که بسیاری از جنبش های نوین را به هم پیوند می دهند. آنها مبین پیوند عمیق بین اقتصاد و فرهنگ هستند. از این زاویه، جنبش های مذکور پیوند عمیقی با تیوری انتقادی پیدا می کنند. مقاله حاضر به تحلیل ریشه و نقش جنبش های اجتماعی نوین بر پایه مکتب فرانکفورت می پردازد. مقاله استدلال می کند که از نگاه این مکتب، جنبش های اجتماعی نوین محصول تداوم روابط سلطه در مدرنیته و بالاخص سرمایه داری متاخر بوده و رسالت اصلی اش رفع سازوکارهای سلطه و سرکوب است. پژوهش حاضر به روش نقد و ارزیابی نظری تنظیم شده، به این معنی که از یک چشم انداز فکری خاص به تحلیل یک پدیده اجتماعی می پردازد.

    کلید واژگان: جنبش های اجتماعی نوین, سرمایه داری, جهانی شدن, روابط سلطه, مکتب فرانکفورت, چپ گرایی, دموکراسی, رهایی}
    Abdollah Ghanbarloo*

    The new social movements (NSMs) are important phenomena that have been studying within the different fields of social sciences. Criticizing the established order and modernity's identity issues are some main features of NSMs. They create deep links between economic and cultural matters. From this viewpoint, NSMs are important subjects of researches drawing from critical theory. This article deals with the roots and roles of NSMs from the perspective of critical theory. It argues that NSMs are outcomes of persistent dominance relations under modernity and capitalism, while trying to eliminate the new mechanisms of exploitation and oppression.

    Keywords: NSMs, Capitalism, globalization, dominance relations, Critical Theory, leftism, Democracy, emancipation}
  • بهناز عقیلی دهکردی*، حسین کلباسی اشتری
    نقد فلسفی دلوز بر اسپینوزا که در کتاب اسپینوزا و مساله ی بیان آمده است، اثر بسیار مهمی است زیرا نتایجی که در آن کتاب به دست آمده اند بنیادهایی فراهم می اوردند برای تاملات مابعدالطبیعی بعدی دلوز درباب طبیعت قدرت، بدن، تفاوت و شباهت. دلوز و اسپینوزا، نخستین کتابی است که به بررسی نظرات فلسفی دلوز می پردازد در جاهایی که تلاش می کند فلسفه اسپینوزا را ارزیابی کند و استدلال های وی را درباب مسائلی مانند امر مطلق، فلسفه ی ذهن، معرفت شناسی و فلسفه ی اخلاق و سیاست به چالش بکشد. نویسنده اگرچه دلوز را تحسین می کند، با او سر مخالفت دارد و بر آن است که استدلال های وی نه تنها به ماتریالیسم حذفی و گونه ای سیاست هابزی می انجامند، بلکه مبهم گویی و مبهم کردن را رواج می دهند. وی ضمن مخالفت با نظریه پردازان فمینیست که مفاهیم دلوز را راهی برای نجات نظریه های فمینیستی می دانند، پیشنهاد می کند چرخش به سوی مارکسیسم و نظریه ی انتقادی بهترین راهگشای فمینیسم خواهد بود.
    کلید واژگان: دلوز, اسپینوزا, فمینیسم, ماتریالیسم, نظریه ی انتقادی}
    Behnaz Aghili Dehkordi *, Hossein Kalbasi Ashtari
    Deleuze's philosophical commentary on Spinoza is a critically important work because its conclusions provide the foundations for Deleuze's later metaphysical speculations on the nature of power, the body, difference and singularities. Deleuze and Spinoza is the first book to examine Deleuze's philosophical assessment of Spinoza and appraise his arguments concerning the Absolute, the philosophy of mind, epistemology and moral and political philosophy. The author respects and disagrees with Deleuze the philosopher and suggests that his arguments not only lead to eliminativism and a Hobbesian politics, but that they also cast a mystifying spell.Opposed to feminist philosophers whofind Deleuze's theories practical for third wave feminism, Gillian Howie propose that a turning to Marxism and critical theory would be an answer.
    Keywords: Deleuze, Spinoza, Feminism, Materialism, Critical Theory}
  • علی رستمیان، قنبر محمدی الیاسی *، مجتبی امیری، کمال سخدری
    پژوهش حاضر در پی طرح سنخ بندی انتقادی هویت کارآفرینانه است. اتکا بر رهیافت انتقادی به ویژه تعریف عقلانیت از منظر یورگن هابرماس و ابعاد مربوط به چارچوب مفهومی ناظر بر سنخ بندی هویت کارآفرینانه، از یک سو به شکل گیری قطبیت عقلانیت رهایی بخش در برابر عقلانیت ابزاری، و از سوی دیگر به قطبیت فردمداری در برابر جامعه مداری می انجامد که در نتیجه آن چهار سنخ هویت کارآفرینانه شامل آزادی خواهی، استقلال طلبی، نظم طلبی و سودجویی معرفی شده اند. در ادامه، جایگاه هر یک از این سنخ های هویتی در شناخت اقسام گوناگون کارآفرینی، بررسی و ضمن مقایسه این هویت ها، چهار نوع کارآفرینی شامل کارآفرینی عمومی، کارآفرینی سبک زندگی، کارآفرینی بوروکراتیک و کارآفرینی تجاری معرفی و دلالت های مفهومی این نوع سنخ شناسی طرح می گردند. پاین پژوهش علاوه بر غنای مطالعات هویت کارآفرینانه از طریق به پیش کشیدن نقش عقلانیت و قضاوت درباره جامعه، به تفاوت و تعارض این هویت ها نیز اشاره دارد . اتکا به مواضع نظریه انتقادی در مطالعه هویت کارآفرینانه، گامی است در راستای تعمیق سرشت میان رشته ای پژوهش کارآفرینی.
    کلید واژگان: هویت کارآفرینانه, نظریه انتقادی, عقلانیت, سنخ شناسی هویت}
    A. Rostamiaan, Gh. Mohammadi Elyasi *, M. Amiry, K. Sakhdari
    This study attempts to present a typology of entrepreneurial identity on the basis of a Habermasian critical approach. To this end, four dimensions of a conceptual framework for a typology of entrepreneurial identity is designated constructed on the duality of emancipatory/instrumental rationality and the duality of individualism/collectivism. Accordingly, four types of entrepreneurial identities are presented: freedom-seeker, independency-seeker, and order-seeker and self-interested. Through a critical appraisal of the role of these identity types in identification of different forms of entrepreneurship, four types of entrepreneurship are introduced in accordance with each identity type: public entrepreneurship, lifestyle entrepreneurship, bureaucratic entrepreneurship, and commercial entrepreneurship. In addition to enriching entrepreneurial identity studies through demonstrating the role of rationality and judgment towards society in the formation of different entrepreneurial identities, this study, relying on fundamental concepts of critical theory, is an inspirational step towards promoting the interdisciplinary nature of entrepreneurship theory.
    Keywords: entrepreneurial identity, critical theory, rationality, identity typology}
  • محمد تقی قزلسفلی *، حسین دوست محمدی
    هابرماس از متفکران نظریه انتقادی مشهور به بازسازی نظریه سیاسی مارکسیستی با الزامات شرایط نو پدید است. در این تحقیق پژوهشگران تلاش دارند ضمن اشاره اجمالی به مبانی معرفتی او، جایگاهی را که زبان در فرایند شکل گیری حوزه عمومی و تعمیق کنش ارتباطی دارد تبیین کرده به این پرسش اساسی پاسخ دهند که کارویژه زبان ، دیالوگ و ارتباط زبانی در فضای حاکم بر اندیشه ورزی هابرماس به ویژه در شکل گیری حوزه عمومی چیست؟ و چگونه می توان با کاربست این نحله فکری مشکلات داخلی از جمله شکاف های ملت / ملت، دولت/ ملت و دولت / دولت و به ویژه نقش نهادهای حوزه عمومی در عرصه سیاست را مدیریت نمود؟ این پژوهش که از الزامات نظریه هنجاری-انتقادی مکتب فرانکفورت به عنوان چارچوب نظری بهره برده است، در بخش دوم مقاله می کوشد امکان کاربست این نظریه را در نهادینه کردن حوزه عمومی ایرانی مورد بررسی قرار دهد. مقاله حاضر از روش توصیفی – تحلیلی در بررسی متون هابرماس برخی راهکارها جهت پیش گیری از واگرایی ملی در ایران را با تقویت حوزه عمومی و ارتقاء انسجام داخلی ارائه نماید.
    کلید واژگان: نظریه انتقادی, کنش ارتباطی, حوزه عمومی, جهان زیست, چرخش زبانی}
    Mohammad Taghi Ghezelsofla *, Hosein Doostmohammadi
    Habermas is well-known by his critical theory entitled a revision on Marxist political theory. On the basis of this theory, this paper tends to explain the place of language in the formation of public sphere and in the enhansment of communicative action. This study deals with this key research question: how is the theory of Habermas associated with language, dialogue and linguistic communication, particularly in the formation of public sphere? Furthermore, this study examine the application of this theory in establishing the public sphere in Iran. Methodologically, this study employs descriptive – analytical method. Finally, on the basis of the theoretical model developed by Habermas, this study presents suggestions in order to avoid national divergence in Iran through sterngthening public sphere and promoting internal solidarity.
    Keywords: critical theory, communicative action, public sphere, Life world, linguistic turn}
  • غلامرضا فدایی*

    نقد امری طبیعی و انسانی است و از میل انسان به آزادی نشئت می گیرد. فکر همان حرکت ذهنی از مبدا کاری به سوی نتیجه و برعکس آن است و خود همین سبب می شود که راه رفته یا عمل انجام شده ارزیابی شود. در ادوار گذشته، همه متفکران کار نقد انجام می دادند و همین کار موجب پیشرفت و رشد دانش شده است. خودانتقادی در حوزه های دینی و عرفانی هم جایگاه مهمی داشته است. درعین حال، تفکر انتقادی پدیده ای جدید است که به دنبال جزم گرایی در غرب و به طور ویژه پس از مارکسیسم رخ داد. آن چه در نقد مهم است این است که باید منتقد به مبانی تفکر نویسنده واقف باشد و نیز زمینه های فکری جامعه ای را که نویسنده در آن زندگی می کند بشناسد تا بتواند نقاد خوبی باشد. مکتب فرانکفورت درزمینه تفکر انتقادی مبتکر و صاحب نظر است و نویسندگان مشهور این حوزه صاحب نظران در این مکتب بوده اند. تفکر انتقادی بیش تر به نقادی درونی براساس اهدافی که متن یا موسسه دارد تکیه می کند. پیش فرض در نقادی هم بسیار مهم است. درمجموع، نقد معیار و معیار نقد دو شاخص عمده برای نقادی درست است.

    کلید واژگان: محاسبه, معیار نقد, مکتب فرانکفورت, نظریه انتقادی, نقد درونی, نقد معیار}
    Gholamreza Fadaie *

    Criticism is a natural and humane phenomenon, and it originates from his willing to freedom. Thought is the mental moving from the base to the result and visa e versa. And this action is subject to evaluation and criticism. In the past, all the scholars have tried to criticize and it caused knowledge to develop and promote. Self-criticism in religious and mystic domains has had a high position. Anyway, Critical Thinking is a new phenomenon which appeared after Dogmatism in the West, especially after Marxism. What is important in criticism is that the critic must be familiar with the thinking principles of the writer, and also, he should discover the thinking domains of the society where the author lives so that he can be a good critic. Frankfurt School is well-known in the field of Critical Thinking, and most of the authors in this field were belonged to this school. In Critical Thinking, the most emphasis is on the internal criticism based on the objectives of the text or the institute. Presupposition is also very important. As a result, the criticism of standard and standard of criticism are two main criteria for critique.

    Keywords: Internal Criticism, Frankfurt School, Estimation, Critical Theory, the Criticism of Standard, the Standard of Criticism}
  • علیرضا مرادی*
    برنامه های درسی علاوه بر دانش تخصصی خود، پیام های ضمنی ای را درباره ارزش ها، نگرش ها، و قواعد رفتاری به فراگیران منتقل می کنند که بر کردار و تلقی های آن ها تاثیر می گذارد. مقاله حاضر، به بررسی این مسئله می پردازد که «هریک از نظریه ها یا چشم اندازهای نظری جامعه شناسی، برنامه پنهان درسی را چگونه تبیین می کند؟» بر این اساس، هدف این پژوهش، بررسی مفهوم برنامه درسی پنهان و مرور تعریف ها و ماهیت آن در چشم انداز نظریه های گوناگون جامعه شناسی و شناسایی جنبه های اجتماعی شکل گیری برنامه های پنهان است. مقاله حاضر، پژوهشی کیفی در حوزه جامعه شناسی آموزش است که در آن مفاهیم و نظریه های مختلف مرتبط با برنامه درسی پنهان با استفاده از روش اسنادی، گرد آوری و تحلیل شده اند. چارچوب نظری این مقاله مبتنی بر دیدگاه های انتقادی در آموزش است و نتایج به دست آمده نشان می دهد که کردارهای ذی نفعان آموزش، روال ها، قوانین، کنش های متقابل، و ساختارهای اجتماعی در شکل گیری برنامه های درسی پنهان، نقش جدی ای ایفا می کنند. همچنین نتایج این بررسی مشخص کرد که طرفداران کارکردگرایی، برنامه درسی پنهان را به دلیل انتقال ارزش های اجتماعی، دارای ضرورتی کارکردی می دانند. مارکسیست ها و طرفداران نظریه انتقادی، میان برنامه های درسی پنهان و ساختار کلی اجتماعی، رابطه معنا داری درنظر گرفته و نقش برنامه را عبارت از آماده سازی فراگیران برای استثمار شدن در بازارهای کار معرفی می کنند. نظریه کنش متقابل اجتماعی به سلطه بی چون وچرای برنامه درسی پنهان معتقد نیست و امر جامعه پذیری را محصول «تعامل فراگیر» و «معلم » می داند. نظریه های فمینیستی نیز برنامه پنهان را عاملی برای مشروعیت بخشی به کلیشه های جنسیتی میان دانش آموزان دختر و پسر معرفی می کنند.
    کلید واژگان: برنامه درسی پنهان, نظریه انتقادی, نابرابری آموزشی, جامعه پذیری, نظریه جامعه شناسی}
    Alireza Moradi *
    This paper reviews the concept of hidden curriculum in the sociological theories and wants to explain sociological aspects of formation of hidden curriculum. The main question concentrates on the theoretical approaches in which hidden curriculum is explained sociologically.
    For this purpose it was applied qualitative research methodology. The relevant data include various sociological concepts and theories of hidden curriculum collected by the documentary method.
    The study showed a set of rules, procedures, relationships and social structure of education have decisive role in the formation of hidden curriculum. A hidden curriculum reinforces by existed inequalities among learners (based on their social classes or statues). There is, in fact, a balance between the learner's "knowledge receptions" with their "inequality proportion".
    The hidden curriculum studies from different major sociological theories such as Functionalism, Marxism and critical theory, Symbolic internationalism and Feminism.
    According to the functionalist perspective a hidden curriculum has a social function because it transmits social values. Marxists and critical thinkers correlate between hidden curriculum and the totality of social structure. They depicts that curriculum prepares learners for the exploitation in the work markets. Symbolic internationalism rejects absolute hegemony of hidden curriculum on education and looks to the socialization as a result of interaction between learner and instructor. Feminism theory also considers hidden curriculum as a vehicle which legitimates gender stereotypes.
    Keywords: Hidden curriculum, Critical theory, socialization, Unequal Education}
  • Minoo Sharifi Darvazeh, Mohammad Hasham Rezaei, Faezeh Nateghi *
    One of the most important basic human issues is the education, which has always been considered by many thinkers. The issue of education has gone a long way from the past to the present; so that in the contemporary world, it has entered new realms with the emergence of new schools such as pragmatism and postmodernism. One of the most important of these arenas is the emergence of critical thinking in the field of education. Critical education is a theory in the field of education that emphasizes the development of critical thinking and knowledge of students, and the curriculum elements are designed in such a way that critical knowledge of political, cultural, economic and social developed in it. Thinkers such as Paulo Freire , Henry Giroux, Michael Apple, Jurgen-Habermas and Peter McLaren, who plotted and made their point of view. The present research sought to determine the main elements of the curriculum of critical education based on the views of theorists on this field. Identifying the philosophical and social foundations and determining the main elements of the curriculum, such as the role of school, teacher, student, and evaluation, finding teaching methods and curriculum content in critical education, emphasizing the notion of prominent scholars of this field were among the goals of this research. First, the critical theory of the Frankfurt School and then the foundations and elements of the curriculum in postmodernism and critical education were examined and then the views and ideas of the major theorists of this field were analyzed. The findings of this research made it clear that prominent scholars of this field followed humanists in their philosophical and psychological foundations and to achieve their educational goals, which were critical awareness, propose a problem and in this case, dialogue played an essential role.
    Keywords: Curriculum Planning, Critical Theory, Henry Giroux, Habermas, Paulo Freire}
  • ارسلان قربانی شیخ نشین*، محمد محمودی کیا
    رهایی بخشی و آزادسازی بشر از قیودی که ره آورد ساختار، اصول، و ارزش های نظام مسلط بین المللی است، عاملی برای طرح نظریات بازاندیشانه ای در روابط بین الملل گردیده که وجه مشترک همه آنها، تغییر نظم و نظام موجود و تلاش برای پی ریزی نظمی نوین و مطلوب در نظام بین الملل است.
    نظریه انتقادی روابط بین الملل، با تاکید بر مولفه هایی چون آزادی، عقلانیت و نیز نقد تجربه گرایی سنتی و علم گرایی محض، تلاش بسیاری برای نقد وضع موجود، فراهم آوردن زمینه ای برای امکانپذیر نمودن رهایی در سیاست جهانی و نیز تحقق زیست اخلاقی در نظام بین المللی دولت ها به عمل آورده است. همچنین، به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، نیز شاهد طرح گسترده مباحث انتقادی نسبت به نظم و نظام بین الملل هستیم.
    این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی، و نیز مطالعه اسنادی، به بررسی تطبیقی مفهوم رهایی بخشی از نظر امام خمینی و نظریه انتقادی روابط بین الملل پرداخته و علاوه بر بیان راهکارهای تحقق رهایی بخشی در نظام بین الملل، وجوه اشتراک و افتراق این دو رویکرد را نیز بررسی کرده است.
    کلید واژگان: رهایی بخشی, نظریه انتقادی, امام خمینی, نظام سلطه, روابط بین الملل}
    Arsalan Qorbani Sheikhneshin*, Mohammad Mahmoudikia
    Liberation of man from the shackles of structure, principles, and the values of hegemonic international system has become a factor for introducing revised views in international relations, all of which in common tend to make a change in the status quo and to lay the foundation for a new and desirable international system. The critical international relations theory emphasizes on such factors as freedom and rationality, and pursues a critical approach to traditional empiricism and absolute scientism. In the meantime, this school of thought criticizes political status quo, and tries to pave the ground for the realization of liberation in world politics and ethical life in the international system for the states. Following the victory of the Islamic Revolution in Iran under Imam Khomeini, a wide range of discussions on critical approach toward international order and system was presented. This paper follows a descriptive-analytical approach along with documentary study to make a comparative analysis of the concept of liberation in view of Imam Khomeini and the critical international relations theory. In addition to presenting solutions for realization of liberation in international system, we will cover in this work the differences and similarities between the two approaches.
    Keywords: Liberation, critical theory, Imam Khomeini, hegemonic system, international relations}
  • حسین میرزایی، علیرضا خیراللهی
    در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیت نگر، موضوعاتی همچون جامعه ی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاست های حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولت های گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیم بندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونه ای سی عددی از فیلم های روستایی سینمای ایران با استفاده از روش نمونه گیری متناسب با حجم، متوجه شدیم که سینمای روستایی در مقطع ده ساله ی تثبیت حاکمیت انقلابی و جنگ با عراق دارای بیشترین میزان واقع نمایی، پایبندی به واقعیت زندگی روزمره و نقد اجتماعی بوده و کمترین میزان مظاهر صنعت فرهنگ سازی (نظیر کلیشه ها یا طبیعت زدگی) را نسبت به دوره های بعد داراست. در مقطع سازندگی به خاطر سیاست های تعدیل ساختاری و همچنین ساخت سیاسی جامعه در این دوران، فیلم ها اکثرا تبلیغی و ایدئولوژیک بوده و مظاهر سینمای گیشه پسند و همچنین جشنواره ای در فیلم های روستایی نمود بیشتری می یابند. در مقطع اصلاحات، غیر از موارد ایجاد نگرش های تازه و نقدهای نه چندان عمیق اجتماعی، مناسبات سینمای روستایی مانند دوران قبل بوده و فیلم های جشنواره پسند روستایی با رویکردی طبیعت زده نمود زیادی پیدا می کنند. در دوره ی بازآفرینی گفتمان انقلابی از سال 1384 به بعد نیز، فیلم های شبه دولتی و ایدئولوژیک با ساختاری مشابه با فیلم های جشنواره پسند و با تاکید بر طبیعت گرایی و مذهبی گری عرفانی (در تقابل با مذهبی گری متعارف و سنتی) و همچنین کلیشه هایی مانند کلیشه ی کودک یا عقب مانده ی ذهنی، عملا برای واقعیت اجتماعی روستا، اهمیت زیادی قائل نمی شوند.
    کلید واژگان: سینمای روستایی, نظریه ی انتقادی, صنعت فرهنگ سازی, زندگی روزمره, اقتصاد سیاسی}
    Hossein Mirzaei, Alireza Khirolahi
    In this research, the rural society, rural cinema, changing of governmental policies and political economy of post 1979-revolutiont governments have been compared with each other by social and holistic approaches. We also aimed to assess the relationship and interplay between these subjects.
    For these purpose, we categorized mentioned years (from 1979 to 2009) in four periods according to ruling governments, and social conditions: (1) consolidation of sovereignty and the Iraq vs. Iran war, (2) construction, (3) reformation and (4) recreation of revolutionary discourse.
    We found that the first period had the most realism and commitment to reality of everyday life, but had least attend on culture industry (such as stereotypes and naturopathy) in comparison to other periods. Because of government neoliberal policies and ideological hegemony of structural adjustment and political structure of society during the Construction period the majority of movies were propaganda and ideological. Furthermore commercial and festival aspects became more apparent in rural movies.
    During reform period, with the exception of creating new social idea and superficial social criticism that were introduced, the rural cinema remained unchanged. In this time, naturopathic films that can be admired by foreign festivals became more important.
    In the third period, quasi-governmental and ideological movies that structurally based on festival-admired movies with emphasis on naturopathy, mystical religiosity (in contrast with traditional religion) and stereotypical subjects such as kids or mental retardation human. So there is no consideration about social reality of rural.
    Keywords: Rural cinema, Critical theory, Culture Industry, Everyday life, Political Economy}
  • جلال درخشه، بهنام سرخیل
    حقوق بشر در حوزه مباحث بین المللی اغلب از منظر سیاسی و بازتاب های آن مورد اعتنا قرار می گیرد. این درحالی است که سنگ بنای حقوق بشر معاصر بر پایه رفع نابرابری ها و آلام اجتماعی- اقتصادی گسترده ای شکل گرفته که در پی جنگ های جهانی و متعاقب آن تعارض ها و بحران های گوناگون به یک معضل پایدار بین المللی مبدل شده است.
    لذا در چارچوب نظریه مکتب انتقادی که از دو ویژگی مهم (یعنی تبیین ناکارآمدی «وضعیت موجود» با هدف دستیابی به «وضعیت مطلوب» و همچنین اهتمام آن به مقوله های بیناذهنی نظیر فرهنگ، هنجارها و فهم مشترک) بهره می برد، این بخش مهم حقوق بشر از زاویه مباحث فرهنگی کنکاش و بررسی شده و در پایان نیز راهکارهایی برای طراحی ساختارهای نوین بین المللی که حاوی مفاهیم و گفتمانی جدید برای پیشبرد حقوق بشر باشد، ارائه شده است. از آن جمله اجماع سازی حقوقی با تکیه بر اخلاق مسئولیت و نیز ایجاد اتحادیه سازمان های غیردولتی حمایتی پیشنهاد می شود.
    کلید واژگان: حقوق بشر, فرهنگ, نظریه انتقادی, رفتارهای حمایتگرانه, نظام بین الملل, نابرابری های اجتماعی}
    As far as the international issues are concerned، human rights are often considered from a political perspective and its reflections. Meanwhile، the cornerstone of contemporary human rights has been formed based on the elimination of inequalities and major social-economic sufferings that were turned to an international persistent problem after Two World Wars and subsequent conflicts and crises. Therefore، within the framework of the critical school theory which benefits from the two important features (i. e. explanation of the ineffectiveness of «status quo» with the aim of achieving «optimal status» and its dedication to inter-mental categories such as culture، norms and common sense)، this important part of the human rights is explored and evaluated in terms of the cultural issues. At the end، a number of guidelines for the design of new international structures containing a new discourse and also new concepts to promote human rights are presented. Two of these guidelines are legal consensus building with an emphasis on ethics of responsibility، as well as the formation of the union of support NGOs.
    Keywords: Human rights, Culture, Critical theory, Supportive behaviors, The international system, Social inequalities}
  • کیهان برزگر، رحمت حاجی مینه *
    مطالعات تروریسم، همانند هر رشته دانشگاهی تا اندازه زیا دی توسط مجموعه معین و سازگاری از فرضیه ها، روایت ها و طبقهبندی های مشترک درباره موضوع آن و همچنین رویه های تولید دانش در این خصوص شکل گرفته است. دراین راستا، کارکرد اینروایت ها، فرضیه ها و رویه های تولید دانش، تعریف مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، روش شناختی و هنجاری- اخلاقی استکه در نوشته های اولیه بسیاری از دانشمندان برجسته حوزه تروریسم دیده می شوند. بر این اساس، امروزه دانش بیشتری در مورد ابعادمتفاوت تروریسم وجود دارد که لازم است به لحاظ تحلیلی و ابعاد میان رشته ای آن بیشتر مطالعه شود. در این بین می توان به شکلگرفتن مطالعات تروریسم انتقادی اشاره کرد که با اتخاذ یک رویکرد انتقادی سعی در توضیح پدیده تروریسم دارد. لذا سوال اصلیاین مقاله آنست که آیا رویکرد انتقادی برگرفته از مکتب فرانکفورت که در حوزه مطالعات اجتماعی به پیشرفت های زیادی منجرشده است، می تواند چارچوب جامعی را برای تبیین پدیده تروریسم و مطالعات آن فراهم کند که فراتر از محدودیت های رویکردسنتی قرار گیرد. برای این منظور، این مقاله با اتخاذ رویکرد انتقادی به پدیده تروریسم در دو مرحله تعمیق بخشیدن و گسترش دامنهمطالعات تروریسم، نشان می دهد که چنین رویکرد انتقادی نه تنها رویکرد سنتی حاکم بر مطالعات تروریسم را نقد می کند بلکهکمبودهای موجود در داخل رویکرد سنتی از جمله؛ عدم خود انعکاسی، عدم بافت نگری، غیرتاریخی بودن، تعصب دولت- محور،سانسور رسانه ای، انجام نگرفتن کارهای میدانی و غیره را بیان می کند و چارچوب جامع تری را برای مطالعه تروریسم فراهم می کند.
    کلید واژگان: تروریسم, نظریه انتقادی, نظریه سنتی, رها سازی, رسانه, 1}
    Keyhan Barzegar, Rahmat Hajimineh *
    As with any academic field, terrorism studies is in large part constituted by an identifiable and fairly consistent set of sharedassumptions, narratives and labels about its primary subject as well as an accepted body of knowledge-generating practices.These narratives, assumptions and knowledge-generating practices function to define the field’s ontological, epistemological,methodological and ethical-normative approaches which can be found in much of the field’s primary output, particularly byits leading scholars. Since, nowadays there is a great knowledge about different dimensions of terrorism that should bestudied in term of interdisciplinary and analytical matters. In this regard, we can address about formation of critical terrorismwhich attempts to explain terrorism phenomenon. So, the main question of this paper is that if critical approach couldestablish a comprehensive frame for studying terrorism as it did in other fields. For this aim, by applying critical approach toterrorism in two steps, including; deepening and broadening terrorism research shows that such critical view not only revealshortage of dominant traditional paradigm such as, lack of self- reflexivity, lack of contextualization, ahistoricity, statistbias, media censoring, dearth of fieldwork and so on, but also provides more comprehensive framework for terrorismstudies.
    Keywords: Terrorism, Critical Theory, Traditional Theory, Emancipation, media}
  • سیدضیاء هاشمی، محسن غلامی
    در این مقاله با اتکا به رویکردهای نظری جامعه شناسی آموزش و پرورش، به ویژه نظریه انتقادی ایوان ایلیچ به بررسی نظری و تحلیلی عملکرد و سازوکارهای آموزش و پرورش رسمی در ایران پرداخته شده است. در این زمینه، ابتدا به مشکلات اجتماعی و آموزشی موجود اشاره شده است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از سازوکارهای آموزش و پرورش نشات گرفته اند. سپس، ضمن بررسی ارتباط مشکلات و معضلات موجود با سازوکارهای آموزشی، همراه با تحلیل نظری، مشخصه هایی از عملکردهای آموزشی نشان داده شده است که از عوامل اصلی بروز بی کارکردی ها و کژکارکردی های نظام آموزش هستند، در پایان رهنمودها و پیشنهادهایی برای بهبود و اصلاح آموزش و پرورش ایران ارائه شده است.
    این مقاله بر آن است که نظام مدرک دهی و استخدامی کنونی، وجود روحیه انقیاد و انفعال نسبت به نظام سازمانی و نبود خلاقیت و نقادی را بررسی کند. در درون این نظام عناصری از قبیل بسته های آموزشی، انعطاف ناپذیری، حضور اجباری در کلاس ها و سایر فعالیت ها، آموزش طولانی و... منجر به بروز مشکلات متعدد آموزشی و اجتماعی شده اند که برای رفع آن ها باید نظام مدرک دهی، فرآیندهای استخدامی و الگوهای آموزش و پرورش با هم بازنگری شوند تا بتوان به نظام آموزشی کارآمدتری دست یافت.
    کلید واژگان: آموزش و پرورش ایران, سازوکارهای آموزش و پرورش, مشکلات آموزشی, ایوان ایلیچ, تحلیل انتقادی, نظام مدرسه}
    Seyed Zia Hashemi, Mohsen Gholami
    This article seeks to analyze the mechanisms of Iran’s education system, using the critical theories, especially that of Ivan Ilich. First, we discuss the social issues which can be traced to education system’s mechanisms, directly or either indirectly. Then these issues are analyzed through the lens of critical theories, during which the relationship between some traits of the mechanisms of Iran’s education system, its malfunctions and dysfunctions of the system are unraveled. Based on this analysis we propose some solutions to amend the education system. Overwhelming emphasis that the state recruitment system puts on certificates makes people obey the rules of education system blindly in order to gain formal qualifications and certificates. Some traits of education system such as categorizing based on age and certificate, centralized curricular materials, hegemony of specialists, mandatory schooling, long years of education and schooling, and so on, sprang up numerous educational and social problems. The proposed solution is that education system and the state recruitment system must change radically in order to regain efficiency.
    Keywords: Education, Education System Mechanisms, Social Issues, Critical Theory, Ivan Illich}
  • محمد علی توانا
    یورگن هابرماس از جمله متفکرین مکتب انتقادی است که به سختی می توان وی را به یک حوزه معرفتی خاص محدود و مقید نمود. با تفحص در آثار وی آشکار می شود که وی همزمان به چند حوزه معرفتی متفاوت از جمله فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی و زبان شناسی تعلق دارد. هابرماس برای حل معضلات بشر امروزین چندین رشته علمی را در هم بیامیزد که حاصل آن نظریه خویشتن نگری (تامل بر خویشتن) و نظریه کنش ارتباطی است. در هر دو نظریه تلفیقی از دانش های مختلف مشاهده می شود. از این رو، می توان تفکر میان رشته ای را یکی از شاخصه های اصلی نظریه انتقادی یورگن هابرماس برای رهایی جامعه مدرن از سیطره قدرت و ثروت دانست. بر همین اساس، متن حاضر می کوشد هم خاستگاه های معرفتی متفاوت تفکرهابرماس (فلسفه ذهن، فلسفه تاریخ، فلسفه انتقادی، جامعه شناسی معرفت، جامعه شناسی سیاسی، جامعه شناسی کارکردگرای ساختاری، اقتصاد سیاسی، روان کاوی، روان شناسی رشد و زبان شناسی) را نشان دهد و هم نحوه تلفیق آنها در نظریه ای منسجم و بدیع را تبیین نماید. به بیان صریح تر، مقاله حاضر متون اصلی هابرماس را مورد واکاوی قرار می دهد تا نخست منابع الهام بخش وی را مشخص سازد و آنگاه نحوه ترکیب و تلفیق حوزه های معرفت متفاوت در نظریه انتقادی بازتابی(در دوره اول) و نظریه انتقادی کنش ارتباطی (در دوره دوم) را نشان دهد.
    کلید واژگان: یورگن هابرماس, تفکر میان رشته ای, نظریه انتقادی, نظریه تامل بر خویشتن, نظریه کنش ارتباطی}
    Jurgen Habermas is among thinkers of critical school that is hard to limit him to a domain specific knowledge. With research in his works، it becomes obvious that he belongs to the several cognitive domains such as philosophy، sociology، psychology and linguistics simultaneously. Habermas bends several scientific field for solving the human problems that result of it was the theory of self-confidence،and theory of communicative action. This two theory show synthesis from different knowledge. so theory of interdisciplinary is one of the main characteristics of critical theory of Jurgen Habermas for releasing modern society from domination of power and wealth. Hence، this article tries to show different knowledge sources (philosophy of mind، philosophy of history، critical philosophy، sociology of knowledge، political sociology،…) also represents how to integrate them in integrated and innovative approach.
    Keywords: Jurgen Habermas, thinking of interdisciplinary, Critical theory, Theory of self, confidence, Theory of communicative action}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال