به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « fatalism » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «fatalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شهرام فاضلی، عبدالرضا ادهمی*، فیض الله نوروزی

    این پژوهش با هدف بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی در شهرستان های جوانرود و روانسر انجام شده است. در این پژوهش می خواهیم بدانیم میزان مشارکت اجتماعی شهروندان شهرستان های جوانرود و روانسر در چه وضعیتی می باشد؟ و عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی را مورد بررسی و آزمون قرار دهیم تا مشخص شود که چه عواملی برکاهش مشارکت اجتماعی تاثر گذاشته اند؟ چهارچوب نظری تحقیق از آرا صاحب نظران مکتب نوسازی قدیم مانند لرنر و راجرز و... گرفته شده است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار تحقیق پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهرستان های جوانرود و روانسر بوده است. حجم نمونه 384 نفر بوده که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. یافته های پژوهش حاکی از میزان مشارکت اجتماعی متوسط در شهرستان های جوانرود و روانسر است و رابطه معنی داری بین متغیرهای مستقل (تقدیرگرایی، تحصیلات، سن و جنسیت) با متغیر وابسته (مشارکت اجتماعی) وجود دارد. بین متغیر طبقه اجتماعی با مشارکت اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که مقدار ضریب همبستگی چندگانه 393/0 می باشد و متغیرهای مستقل، 6/14 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند و از بین عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی، فقط متغیرهای سن و تقدیرگرایی به ترتیب تاثیر گذار بوده اند. نتایج نشان داد که تقدیرگرایی محرک مشارکت اجتماعی می باشد.

    کلید واژگان: تقدیرگرایی, طبقه اجتماعی, مشارکت اجتماعی, انفعال, رضایت جمعی}
    Shahram Fazeli, Abdulreza Adhami *, Faizollah Nouroozi

    This research was conducted with the aim of sociological study of the factors affecting social participation in the cities of Javanroud and Ravansar. In this research, we want to know the level of social participation of the citizens of Javanroud and Ravansar cities and examine and test the factors affecting social participation to determine what factors have influenced the reduction of social participation? The theoretical framework of this research is taken from the opinions of experts of the old school of modernization, such as Lerner and Rogers, etc. The research method was a survey and the research tool was a questionnaire. The statistical population of the research was all citizens over 18 years old living in the counties of Javanroud and Ravansar. The sample size was 384 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. The findings of the research indicate the average level of social participation in the counties of Javanroud and Ravansar, and there is a significant relationship between the independent variables (fatalism, education, age and gender) and the dependent variable (social participation). There is no significant relationship between social class variable and social participation. The results of the regression analysis showed that the value of the multiple correlation coefficient is 0.393 and the independent variables explain 14.6% of the changes in the dependent variable, And among the factors affecting social participation, only the variables of age and fatalism have been effective respectively. The results showed that fatalism is the driver of social participation.

    Keywords: fatalism, social class, social participation, passivity, social satisfaction}
  • طاها عشایری*، طاهره جهان پرور، اصغر وثوقی اصل، زهرا حسن زاده
    خرافه به باورهای مبتنی بر تقدیر، شانس، سنت می گویند که فرد برای تحلیل اتفاقات پیرامون خود استفاده می کند و معمولا مبنای علمی ندرند. متفکران نوسازی علت آن را محلی گرایی، انزوای محیطی، فقر فرهنگی، تله محرومیت، خرده فرهنگ گروهی، عدم نوسازی اجتماعی، ترس از تحول، جامعه کندویی و قطاعی و وجود تصور خیرمحدود می داند. در ایران مطابق آمارها، میزان گرایش به خرافه زیاد شده و شهروندان هزینه مالی و اجتماعی برای این مساله می پردازند. هدف اصلی تحقیق، مطالعه عوامل موثر گرایش به خرافات در بین شهروندان است. روش تحقیق از نوع فرا تحلیل کمی، جامعه آماری آن 23 سند که 18 پژوهش به دلیل پیمایش و مرتبط بودن با مساله پژوهش، رعایت کیفیت و روایی انتخاب شده است؛ روش نمونه گیری از نوع غیراحتمالی از پایگاه علمی نورمگز، جهاد دانشگاهی، مگ ایران و ایران داک بوده است. نتایج نشان می دهد که بین عوامل اجتماعی (0.135)، فرهنگی (0.204)، روانی (0.365) و اقتصادی (0.478) با گرایش به خرافات رابطه وجود داشته و اثر کل آن ها برابر با 19 بوده است. هم چنین آزمون Q و نمودار قیفی وجود ناهمگنی (واریانس) بین مطالعات را تایید کردند. برای بررسی آن، متغیرهای زمینه ای به عنوان متغیر تعدیل گر درنظر گرفته شدند. نتایج بررسی تعدیل گر نشان می دهد که هویت قومی بر گرایش به خرافه تاثیر داشته و میزان اثر کلی آن برابر با 0.13% است. این میزان در بین گروهی قومی لر و ترک ها نسبت به سایر اقوام بیشتر بوده است. از بعد جنسیت، زنان بیشتر از مردان به سمت خرافه می روند و علت این امر به تفاوت روانی، جسمی و تفاوت اجتماعی بین مردان و زنان در جامعه برمی گردد؛ هم چنین بازیکنان فوتبال کمتر و شهروندان عمومی بیشتر از همه به خرافات گرایش دارند. از نگاه محل زندگی (زیست مکانی-جغرافیایی)، ساکنان محیط روستا بیشتر علاقه و تمایل به تبیین امور با خرافات دارند. علت این امر به انزوای جغرافیایی، سرمایه فرهنگی پایین، محلی گرایی و سازگاری و هم نوایی مردم با هنجارهای سنتی و تاریخی خود در باب امور اجتماعی دارد.
    کلید واژگان: تقدیرگرایی و سنت, تله محرومیت, خرافه گرایی, عقلانیت, نوسازی}
    Taha Ashayeri *, Tahereh Jahanparvar, Asghar Vosoghi, Zahra Hassanzadeh
    The main purpose of the research is to study the effective factors of tendency to superstition among citizens. The research method is quantitative meta-analysis, the statistical population of which is 23 documents, of which 18 studies were selected due to the survey and being related to the research problem, compliance with quality and validity, non-probability sampling method from the scientific database of Nurmagz, Jihad Dhanshi, Mag-Iran and Iran has been docked. The results show that there is a relationship between social (0.135), cultural (0.204), psychological (0.365) and economic (0.478) factors with superstition tendency and their total effect was equal to 19. Also, Q test and funnel plot confirmed the existence of heterogeneity (variance) between studies. To check it, contextual variables were considered as moderator variables. The results of the moderator study show that ethnic identity has an effect on superstition tendency and its overall effect is equal to 0.13%. This rate has been higher among Ler and Turks than other ethnic groups. In terms of gender, women are more prone to superstition than men, and the reason for this is the psychological, physical and social difference between men and women in society. Also, football players are less inclined to superstitions and general citizens are more prone to superstitions. From the point of view of the place of life (biospatial-geographic), the residents of the village environment are more interested and willing to explain things with superstitions. The reason for this is geographical isolation, low cultural capital, localism, and people’s compatibility with their traditional and historical norms regarding social affairs.
    Keywords: Fatalism, Tradition, Deprivation Trap, Superstition, Rationality, modernization}
  • سید رضا جوادیان*، پیمان فتحی، نسرین بابائیان، مهناز فرهمند

    تقدیرگرایی باور به تاثیر یک قدرت مافوق بشری یا نیروهای بیرونی مثل شانس در زندگی است. پزوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی تقدیرگرایی در افراد دارای معلولیت و افراد غیر معلول انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 400 نفر شامل 200 نفر از معلولین جسمی حرکتی، فلج مغزی و نابینا و 200 نفر افراد غیر معلول شهر یزد در سال 1397 انتخاب شدند. برای انتخاب افراد معلول از روش نمونه گیری سهمیه ای در دسترس و برای انتخاب افراد غیرمعلول از روش نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس مسیولیت پذیری احمدی آخورمه و همکاران (1392)، توانمندی پترسون و سلیگمن (2004)، نگرش های ناکارآمد وایزمن و بک (1978) و پرسش نامه محقق ساخته تقدیرگرایی است. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون رگرسیون چند متغیره در دو گروه مستقل مورد تحلیل قرارگرفت. میانگین تقدیرگرایی در افراد معلول3/48 و در افراد غیر معلول برابر با 45 بود. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که میزان تقدیرگرایی در افراد معلول بیشتر از افراد غیر معلول است. در افراد معلول بین تقدیرگرایی و متغیرهای مورد پژوهش از قبیل تحصیلات با سطح معناداری، سن، شدت معلولیت ، نگرش های ناکارآمد، توانمندی و مسیولیت پذیری، رابطه معنادار وجود داشت. درصورتی که در افراد غیر معلول بین تقدیرگرایی و متغیرهای نگرش های ناکارآمد و توانمندی رابطه معنادار مشاهده شد، اما بین تقدیرگرایی و دیگر متغیرهای موردبررسی رابطه معنادار وجود نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای نگرش های ناکارآمد و توانمندی بیشترین تاثیر را بر تقدیرگرایی در افراد معلول و غیر معلول داشته اند و 16 درصد از واریانس تقدیرگرایی را تبیین می کند.

    کلید واژگان: تقدیرگرایی, معلول, نگرش های ناکارآمد, مسئولیت پذیری, توانمندی}
    Seyed Reza Javadian *, Peyman Fathi, Nasrin Babaeian, Mahnaz Farahmand

    Fatalism is believing in the impact of superhuman power or external forces like chance/luck in life. This research was conducted for a comparative study of fatalism among disabled and non-disabled people. In this research, a survey method was used. 200 people with physical disabilities, cerebral palsy (CP) and blindness and 200 non-disabled people from Yazd in 2018 were selected. Available quote sampling method was used to select disabled people and systematic cluster sampling was used to select non-disabled people. Data collection tools include the responsibility scale of Ahmadi Akhorme et.al (1392), the ability of Peterson and Seligman (2004), Weissman & Beck`s (1978) dysfunctional attitudes and researcher questioner made by fatalism. Data were analyzed in two independent groups by statistical mean difference, T-test, Pearson correlation, ANOVA and multivariate regression test. The average fatalism is 48.3 in disabled people and 45 in non-disabled people. The result of hypothesis showed that the measure of fatalism is higher in disabled people. In disabled people, there was a significant/meaningful relationship between fatalism and the studied variables such as education (with meaningful level, age, severity of disability, inefficient attitudes, empowerment and responsibility. In non-disabled people, there was a meaningful relationship between fatalism and inefficient attitude variables and empowerment, but there wasn’t any significant relationship between fatalism and other studied variables. The result of regression analysis showed that inefficient attitude variables and ability had the greatest effect on fatalism in disabled and non-disabled people and only people and only 16 percent of Variance explains fatalism.

    Keywords: Fatalism, Disabled, dysfunctional attitudes, responsibility, Empowerment}
  • زهرا شمس الدینی، سوده مقصودی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی تقدیرگرایی و عوامل اجتماعی موثر بر آن در بین شهروندان شهر کرمان بود. 385 نفر از زنان و مردان 18 تا 65 سال شهر کرمان با روش خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. نتایج نشان داد که بین متغیرهای دین داری، احساس بی قدرتی، احساس بیگانگی اجتماعی، احساس نابرابری اجتماعی، و تقدیرگرایی رابطه مثبت و بین نیاز به موفقیت و تقدیرگرایی رابطه منفی وجود دارد. یافته ها نشان داد که متغیرهای احساس بی قدرتی، دین داری، نیاز به موفقیت، و احساس بیگانگی اجتماعی در تبیین متغیر وابسته موثرند و توانسته اند تا 22/0 از تغییرات واریانس متغیر تقدیرگرایی را پیش بینی کنند. بنابراین باید با ایجاد فرصت های مناسب و برابر زمینه حضور و مشارکت تمام شهروندان را در جامعه فراهم کرد تا احساساتی مانند احساس بیگانگی و بی قدرتی و نابرابری اجتماعی را که باعث گرایش افراد به تقدیرگرایی می شود کاهش داد.

    کلید واژگان: تقدیرگرایی, دین داری, احساس بی قدرتی, احساس بیگانگی اجتماعی, احساس نابرابری اجتماعی, نیاز به موفقیت, ساخت قدرت خانواده}
    Zahra Shams Aldinni, Sudeh Maghsudi *

    This study aimed to investigate fatalism and social factors affecting on it among Kerman's citizens. 385 men and women 18-65 were selected using multistage cluster sampling method. The data were gathered using questionnaire and data analysis was carried out using T-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, Regression correlation coefficient and Path Analysis Tests. The results showed a positive correlation between independent variables (rate of religiosity, feeling of powerlessness, feeling of social alienation, feeling of social inequality and power structure) and fatalism. A negative correlation between the need for success and fatalism was documented. Regression analysis showed that the variables of feeling of powerlessness, religiosity, need for success and feeling of social alienation were effective in explaining the dependent variable and were able to predict 22 percent of the variance of the variable of fatalism. The study concludes that providing equal opportunities for all citizens to participate in society could reduce feelings of alienation, powerlessness, and social inequality that lead to decrease the level of fatalism.

    Keywords: Fatalism, religiosity, powerlessness, social alienation, social inequality, need to succeed}
  • Mohsen Niazi *, Akbar Zolfaghari, Elham Shafaiei Moghadam
    The aim of this study is to survey the effective factors on the risk-taking rate as the basic elements of youths’ life style in the various and wide sampling of students quantitively. This study was from the social survey and the research data have been collected by using the questionnaire techniques. The statistical population includes all students of Kashan University. Using Cochran sampling formula, 403 students were randomly selected as sample size. Findings showed that fatalism with 59% of total negative effect and high impact volume in the first rank, social satisfaction with 24% overall effect and average effect volume in the second rank, luxuriousness with 21% of total effect and volume of effect at the level low in the third rank, and worldliness with 11% overall impact and volume in the lowest rank. In addition to, the Q2 value indicates that overally the predictive power of the model is moderate. Based on the obtained value in the matrix, the significance-function of the variable of Fatalism was significant.
    Keywords: :. Risk-Taking, Dangerous behavior, fatalism, Luxuriousness, Worldliness, social satisfaction}
  • محمد عباس زاده*، نسرین انصاری اوزی، علی بوداقی
    پژوهش حاضر درصدد است تا به روش شناسی کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به فهم عمیق تجربه زیسته خرافه گرایی در میان دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز بپردازد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش دانشجویان دختر مقطع ارشد دانشگاه تبریز است که حداقل دو بار در یک سال اخیر 1394-1395 به فال بین مراجعه کرده اند. مصاحبه ها به روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شده است و تا جایی که از نظر پژوهشگر به اشباع نظری برسد، ادامه یافته است. اعتبار پژوهش با درنظرگرفتن مکان و زمان پژوهش و حداقل دخالت ارزشی از سوی مصاحبه گر صورت گرفته است. بعد از گردآوری داده ها و مطالعه متن مصاحبه ها، داده ها بعد از بازبینی های مکرر کدگذاری و مقوله بندی شدند. نتایج یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که پدیده خرافه گرایی به پیامدهای ذهنی منفی از جمله تقدیرگرایی، وابستگی فکری و تاثیرگذاری منفی بر ذهن آزمون شوندگان منجر می شود. همچنین از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر خرافه گرایی در پژوهش حاضر می توان به احساس ناتوانی، پیشینه خانوادگی (تجربه آموخته شده)، نظام مردسالاری حاکم بر فضای جامعه و بی هنجاری اشاره کرد. در پایان پژوهش برآیند متغیرهای تاثیرگذار در گرایش به خرافه گرایی ماتریس شرطی «تخدیر ذهنیت» حاصل شده است.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, تخدیر ذهنیت, خرافه گرایی}
    Mohammad Abbaszadeh *, Nasrin Ansariozi, Ali Boudaghi
    In the era of globalization, the development of modern institutions has created fears and hopes for social actors on a global scale and regional. Because, according to the views of scholars such as Giddens, psychological sense of meaninglessness, anxiety, depression, stress, choices, ontological insecurity, etc. are unintended consequences of modernity. In the situation of postmodernism, some of the social actors to exit the challenges of late modernity and overcome the pressure and feeling of meaninglessness rather than follow over the religious values and maximum capacity of meaning-making religion in all fields, the they is sometimes superstitious scientism (the action is inherently illogical and inconsistent with religious teachings). Academic Human as well as other social actors are not excluded from it. Thus, present study aims to understanding the lived experience of superstitions among M.A. female students of Tabriz University through establishing qualitative methodology and phenomenological approach. Statistical society of present study is M.A. female students of Tabriz University who referred to soothsayer at least two times from 2015 to 2016. Interviews conducted via In-depth and semi-structured approach. Interviews has continued till reaching theoretical saturation from researcher’s perspective. Research validity measured by author regarding to time and location of study and with minimum value interface. After collecting the data, interviews’ transcripts have been studied. And after repeated reviews data was encoded and categorized. The results of present study suggested that the phenomenon of superstition leads to negative mental consequences such as Fatalism, intellectual dependence and negative impact on the minds of respondents. Also, in this study, among the affecting variables on superstitions disability in solving problem, family background (learned experience), prevailing patriarchal system in the society and Anomie could be mentioned. And at the end of study resultant of effective variables obtained for tendency to superstitions of conditional matrix of mental stupefaction. .
    Keywords: superstitions, mental stupefaction, phenomenology, fatalism, anomie}
  • محید فولادیان*، حسن رضایی بحرآباد
    خودمداری را خصلتی تاریخی در روانشناسی جمعی ایرانیان دانسته اند، اما به عقیده نظریه پرداز این نظریه، این خصلت هم اکنون نیز در جامعه ایران وجود دارد و آثار نامطلوب خویش را همچنان به دنبال خواهد داشت. بجاست که در عین نظریه پردازی و تحلیل تاریخی، با شیوه های متداول علمی در پی یافتن عوامل موثر بر ایجاد و تداوم این ویژگی در جامعه ایرانی که بسیاری از ناکامی های تاریخی و معاصر ایرانیان را می توان منتسب به آن دانست، باشیم. سئوال اصلی این نوشتار این است: عوامل موثر بر خودمداری ایرانیان چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، سعی شده است با تحلیل ثانویه داده های یک پیمایش معتبر که در شهر تهران انجام شده است، مدل نظریه ای بر اساس شاخص های مورد استفاده در آن پیمایش، طراحی و آزمون کنیم. حجم نمونه این پیمایش تعداد 1256 نفر بوده که با روش نظام‏مند انتخاب شده اند. نتایج نشان می دهد که میزان خودمداری بیش از 15 درصد پاسخگویان خیلی کم و کم، بیش از 44 درصد متوسط و بیش از 40 درصد زیاد و خیلی زیاد بوده است. همچنین ضریب همبستگی چندگانه مساوی 446/0M.R= است، ضریب تعیین مساوی 119/0= 2R است و ضریب تعیین تعدیل شده برابر 196/0 است و بیانگر این مطلب است که در حدود 20 درصد از واریانس و تغییرات خودمداری توسط متغیرهای موجود در معادله تبیین می شود. متغیر تقدیرگرایی با دارا بودن اثر کل به اندازه (276/0) در تبیین واریانس متغیر خودمداری از بیشترین قدرت برخوردار است. بعد از این متغیر، بیگانگی اجتماعی و سپس احساس بی قدرتی در مراتب بعدی قرار دارند که هر سه این متغیرها رابطه مثبتی با متغیر خودمداری دارند. بدین معنی که هرچه بر میزان هریک از سه متغیر فوق افزوده شود، میزان خودمداری افراد نیز افزایش می یابد.
    کلید واژگان: خودمداری, تقدیرگرایی, بیگانگی اجتماعی, احساس بی قدرتی, بیگانگی سیاسی}
    majid fouladiyan*, hasan rezaeebahrabad

    Egocentricity is known as a historical feature in Iranian's collective psychology, but according to the theorist of this theory, such a feature exists in Iranian's community, even nowadays and its negative consequences are still unavoidable. Therefore, it makes sense to search for current scientific methods in order to find effective factors in creating and existence of such a phenomenon as well as theorizing and evaluating its historical effects; because most of the contemporary historic failures in Iran can be related to this issue. Hence the main question of this research would be: What are effective factors in Iranians' Egocentricity? In order to answer this question, we have tried to get to a valid evaluation through the secondary analysis of data gathered in Tehran, and design and test a rhetoric model based on applied indexes in mentioned evaluation. The study population in this research has been1256 people who were chosen systematically.
    Results show that the Egocentricity in more than 15% of the interviewees has been too little or a little; more than 44% in average; and more than 40% too much or more. Also, the multiple correlation rates equaled 0.446, T square as 0.119, and justified rate as 0.196. It shows that about 20% of the Egocentricity variance is determined by current variables. The fatalism variable shows the highest effective rate as 0.276 and social alienating and powerlessness follow that respectively. All three mentioned variables (independent) have a positive significance in Egocentricity (dependent). It means that increasing each of the mentioned three variables will increase the level of Egocentricity in people.
    Keywords: Egocentricity, Fatalism, Social alienating, Powerlessness, Political alienating}
  • Tooba Zamani, Alireza Mohseni Tabrizi*

    Fatalism and Rationality are two separate valuable attributes. In Rationalism and rationality, the active and creative role of human is emphasized, meaning ignorance aversion, imagination aversion, illusion removal and superstition removal. This concept is the opposite of the concept of fatalism in which human has the minimum activity and the emphasis is very much on the role of trans-physics in humans’ destinies. The purpose of this article is to investigate the limits of rationality and fatalism in oral and folk (colloquial) literature of Kurdish people. In fact, the study attempts to reveal that to what extent Rationalism and fatalism exist in oral culture of Kurds through analyzing their oral literature. To achieve the mentioned objective, qualitative research method and thematic technique have been employed in the study and it seeks to reach the principal categories using de coding the data collected from interview with the selected samples. The selected samples have been restricted to theoretical saturation and time interview in order not to obtain new data from interviewing. The result of the study show the theme of Kurdish oral literature includes both rationalism and fatalism which determines that many sociological schools’ views and theories such as the theory of modernization which believes undeveloped societies won’t develop unless they get rid of the negative concepts and gravitate towards the positive concepts of rationality and wisdom are not true.

    Keywords: Fatalism, rationality, oral literature, Kurds}
  • احمد موذنی *، علی بهشتی دوست
    این مطالعه با تاکید بر مفهوم طبقه، انواع سرمایه و بازتولید فرهنگی، رابطه میان تقدیرگرایی و طبقه اجتماعی (334 نفر از سرپرستان خانوار شهر اصفهان) را با استفاده از روش پیمایش و نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای بررسی کرده است. نتایج نشان می دهند رابطه معکوس میان طبقه اجتماعی و میزان تقدیرگرایی وجود دارد؛ به عبارت دیگر، طبقات پایین تر، تقدیرگراتر هستند. نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز نشان دادند مولفه های سرمایه فرهنگی (به عنوان مهم ترین شاخص طبقه اجتماعی) و پس از آن سرمایه اقتصادی، بیشترین واریانس مربوط به تغییرات مفهوم تقدیرگرایی را تبیین کرده اند. علاوه بر این، نقش سرمایه فرهنگی و توزیع نابرابر آن در بین طبقات اجتماعی (بالابودن میانگین آن در طبقات بالا) و تفاوت زیاد نمرات تقدیرگرایی (بالابودن میانگین آن در بین طبقات پایین) در هر دو معنا نشان می دهد الگوی تحرک فرهنگیبه طور نسبی در طبقه متوسط وجود دارد و بیشتر الگوی بازتولید فرهنگی در طبقات اجتماعی حاکم است.
    کلید واژگان: بازتولید فرهنگی, تحرک فرهنگی, تقدیرگرایی, سرمایه اجتماعی, سرمایه اقتصادی, سرمایه فرهنگی, طبقه منزلت}
    Ahmad Moazzeni *, Ali Beheshti Doust
    This study emphasizes the concept of class, capital and cultural reproduction, the relationship between fatalism and social category (334 out of the heads of households in Isfahan) using surveys and multistage cluster sampling was conducted. The results show that there is an inverse relationship between social class and fatalism. In other words, the lower classes are more fatalist. Regression analysis also showed that the components of cultural capital (as the most important indicator of social class) and after the economic capital, have been able to explain most of the variance related to changes in the concept of fatalism. In addition to the unequal distribution of cultural capital and between social classes (high average in the upper classes) and the big difference between fatalism (high average among the lower classes), Both concept, shows that, cultural mobility relatively existed for middle class and between social classes,there is more cultural reproduction.
    Keywords: Economic Capital, Social Capital, cultural capital, Class-status, cultural reproduction, cultural mobility, fatalism}
  • رضا پیش قدم، آتنا عطاران
    واژه «قسمت» و عبارت های هم معنای آن مفاهیم عجین شده در فرهنگ فارسی هستند که به کاربردن صحیح و فهم آنها نیاز به تعمق و بررسی دارد؛ ازاین رو، در این پژوهش کوشیدیم تا نگاهی زبانی تاریخی به باور تقدیرگرایی در جامعه ایران بیندازیم و با به کاربردن نظریه اسنادی به بررسی دقیق تر این باور بپردازیم؛ بنابراین، در 4 ماه، 280 موقعیت گفتمانی از افراد با گروه های سنی، سطح تحصیلات و مشاغل مختلف گردآوری شد. سپس، با استفاده از مدل هایمز (1967) تفکر تقدیرگرایی واکاوی شد و معنای مفهوم قسمت و واژگان هم نشین با آن بررسی شد. افزون بر این، با بهره گیری از فرهنگ کاوی این باور در جامعه، «زباهنگ جبرگرایی» را معرفی کردیم و نشان دادیم که می توان مفهوم «قسمت» را فصل مشترک دو زباهنگ «جبرگرایی» و «صراحت گریزی» دانست. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان داد تقدیرگرایی با سن رابطه ای مستقیم و با تحصیلات رابطه ای معکوس دارد.
    کلید واژگان: تقدیرگرایی, فرهنگ کاوی, زباهنگ جبرگرایی, قسمت}
    Reza Pishghadam, Atena Attaran
    Culturology of language along with a historical analysis of it can lead to a better understanding of a culture, and may provide the opportunity to change or cultivate the wrong beliefs systems of a society. In fact, any culture can be cultivated by a deep understanding of its contexts, speech events, and social conventions. The reason for this is that language and culture cannot be entirely separated and they are interwoven. One of the commonly used concepts in Iranian culture is “qesmat” and its related collocations which needs detailed investigation of its roots and origin as well as its utilization. The article thus aimed at having a linguistic-historic look toward fatalism and analyzes it based on aspect hypothesis. In doing so, a total of 280 contexts were recorded in natural situations, transcribed, and later analyzed. The data reflected the attitude of people in different age groups, levels of education, and occupations toward fatalism. Hymes’ model of SPEAKING was then applied to scrutinize the aforementioned attitude. Moreover, the concept of "qesmat" and its related collocations were discussed. Through culturology of “qesmat”, a new notion under the title of "fatalism cultuling" was introduced, and “qesmat” was found to be a common feature of both "fatalism cultuling" and "indirectness cultuling". The results also reported the fact that there was a positive relationship between age and fatalism; however, this relationship became negative when it came to level of education.
    Keywords: Fatalism, culture mining, Fatalism cultuling, Qesmat}
  • محمد مهدی رحمتی*، لیلا کریم زاده، سعید کبیری، سعادت بخشی
    تحقیق حاضر باهدف بررسی تاثیر سبک زندگی بر نگرش های تقدیرگرایانه در میان دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شده است.اهداف این پژوهش عبارت اند از: برآورد میزان تقدیرگرایی در میان دانشجویان و تحلیل نگرش-های تقدیرگرایانه با توجه به موقعیت اقتصادی و فرهنگی آن ها. روش تحقیق این پژوهش به صورت تلفیقی است، یعنی ابتدا داده ها به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسش نامه جمع آوری و سپس برای تکمیل پژوهش با چند نفر از پاسخگویان، که نمونه های معرف به شمار می آمدند، مصاحبه ی عمیق صورت گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال 1390 تشکیل می دهند که با حجم نمونه 400 نفر موردمطالعه قرارگرفته اند. در این پژوهش به مطالعه ی تاثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی،سرمایه ی اقتصادی،رشته ی تحصیلی،سرمایه ی فرهنگی،جنس و مدیریت بدن بر میزان تقدیرگرایی پرداخته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهند که بین متغیرهای سرمایه فرهنگی،مدیریت بدن و رشته ی تحصیلی با میزان تقدیرگرایی رابطه وجود دارد.
    کلید واژگان: تقدیرگرایی, سبک زندگی, سرمایه فرهنگی, سرمایه اجتماعی, مدیریت بدن}
    Mohammad Mahdi Rahmati*, Leila Karimzadeh, Saeed Kabiri, Saadat Bakhshi
    Current study by focusing on the impact of life style on fatalistic attitudes, attempt to follow these goals: an assessment of the rate of fatalistic attitudes among university of Guilan’s students; an explanation (analysis) of fatalistic attitudes by respondents’ socio-economic status, Gender, educational field, body management and cultural capital. Survey method and in-depth interview have been used for data collection. Relevant statistical tests, such as analysis of variance and Chi-Square have been used for data analysis. The results of study among 400 respondents in Guilan University indicate that, there is significant relationship between cultural capital, body management, educational field and the level of fatalism, and there are no significant relationship between socio-economic status (SES), Gender and the level of fatalism.
    Keywords: fatalism, life style, socio, economic status, Gender, educational field, body management, cultural capital}
  • فرهاد مجدی فرد، صمد صباغ *

    رابطه تقدیرگرایی و بهره مندی از رسانه های ارتباطی در بین شهروندان ارومیه به عنوان هدف اصلی این تحقیق مطرح شده است. متغیر تقدیرگرایی بر اساس نظریه راجرز به عنوان متغیر ملاک مطرح است و متغیر رسانه های ارتباطی بر اساس نظریه وابستگی و استفاده و رضامندی به عنوان متغیر مستقل مطرح شده است. حجم نمونه این تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی متناسب با جامعه آماری شهروندان شهر ارومیه برابر با 384 نفر است. در این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای جمع - آوری داده های مورد نیاز بهره برده و به منظور بررسی پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ برابر82/0 استفاده شده است. نتایج حاصل ازتحلیل داده ها و یافته های تحقیق نشان دادکه بین تقدیرگرایی و استفاده شهروندان از ماهواره، مجلات، رادیو،اینترنت رابطه معنادار وجود داشته است و بین تقدیرگرایی و استفاده شهروندان ازتلویزیون، کتاب، روزنامه رابطه معنادار وجود ندارد و هم چنین براساس نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه متغیرهای زمینه ای جنسیت و سطح تحصیلات با متغیر ملاک رابطه معنادار وجود داشته اند و رابطه متغیر نوع شغل بامتغیر ملاک رابطه وجود نداشته است و هم چنین یافته ها نشان می دهد که رسانه های ارتباطی7/8 درصد تقدیرگرایی را تبیین می کنند.

    کلید واژگان: تقدیرگرایی, رسانه های ارتباطی, شهروندان ارومیه}
    Farhad Majdi Fard, Samad Sabagh *

    The main goal of this study is to determine the relationship between fatalism and the use of communicational media among Uremia citizens. In this researchfatalismis dependent variable based on Parsons Theory and communicational media is independent variable based on Reliance, Use and Satisfaction theory respectively. The sample of the research is 384 Uremia citizens which are determined by stratified sampling. In order to gather the required dataa self-designed questionnaire was used and to obtain the reliability of the research alpha Cronbach was used. The results show that, there is a significant relationship between fatalism and participants’ use of TV, magazines, radio and Internet. On the other hand,there is not a significant relationship between fatalism and participants’ use of TV, book and newspaper. Also, the analysis of the results of One-Way An ova has shown that, there is a significant relationship between participants’ gender and their level of literacy and fatalism. In the same veinparticipants’ type of job has no significant relationship with their fatalism. Moreover,communicational media can predict 8.7 percent of participants’ fatalism.

    Keywords: fatalism, communicational media, Uremia citizens}
  • سجاد مرادی، مجید شمسه
    این مقاله به نقد تقدیرگرایی در سریال آوای باران می پردازند. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه-شناسی انتقادی برای تحلیل داده ها انتخاب شده است. روش نشانه شناسی این مقاله دارای سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرآیند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سه گانه منجر به نتایج زیر می شود. علیرغم اینکه فیلم سعی کرده است تا با استفاده از روایت پردازی های ملودرام نشان دهد که آسیب ها و جرائم اجتماعی در آینده ای محتوم حل خواهد شد و تناسب جرم و مجازات آن در همین دنیا رعایت خواهد شد، اما این گفتمان با اتخاذ نوعی ایدئولوژی تقدیرگرایی باعث به حاشیه کشاندن گفتمان های مدرن پلیس و نیروی انتظامی برای مبارزه با جرائم و آسیب-های اجتماعی شده است. چنین ایدئولوژی ای نمی تواند به شیوه مناسب بازنمایی کننده جایگاه و نقش نهادهای مدرن در برخورد با جرائم باشد و دلالت های منفی زیادی برای این نهادها به همراه دارد که می تواند نقش و جایگاه این نهاد را به میزان زیادی تحلیل ببرد. به واقع در این فیلم به نظر می رسد برخی سنت های شبه دینی جایگزین روح مدرنیته ای می شود که قرار بوده است تا سرنوشت بشر را به دستان خویش رقم بزند.
    کلید واژگان: تقدیرگرایی, نشانه شناسی انتقادی, پلیس, جرم, آسیب اجتماعی}
    Sajadmoradi, Majid Shamse
    This article is seeking to criticize fatalism in the film The Sound of Rain. After reviewing the literature, semiotics method for analyzing critical data is selected. The semiotics method of this article has three descriptive level (social code), representation (technical codes) and ideological (and ideological codes) is. Return process and the interaction between the three levels resulted in following results. Although the film has tried to use the Melodrama Narration is trying to say that social crime will be solved in near future inevitably and proportionality of crime and their punishments in this world will comply, but the dialogue with adopt an ideology of fatalism would marginalize Modern Discourses of Police and law enforcement to combat crime and social damages.This ideologycannotrepresent appropriately the role of modern institutions to deal with crime and negative Implication to the institutions with which could greatly undermine the role of this institution. In fact, in this film seems to some quasi-religious is an alternative of the spirit of modernity that it was suppose to figure out the fate of mankind with their hands.
    Keywords: fatalism, Critical semiotics, police, crime, social disorder}
  • شهناز صداقت زادگان اصفهانی*
    مسئله مورد بررسی پژوهش حاضر، برگرفته از آرای سید جمال الدین اسدآبادی و مرتضی مطهری است که باور به قضا و قدر را در سرنوشت جوامع تاثیرگذار می دانند. در پژوهش حاضر، نظریه اجتماعی دو متفکر مسلمان با شیوه تطبیقی بررسی شده است. نظریه اجتماعی اسدآبادی درباره باور به قضا و قدر، بیشتر تاریخی- تجربی است و بازه زمانی آن، تاریخ قبل و بعد از اسلام و قلمرو مکانی آن، تاریخ جهان است. نظریه اجتماعی مرتضی مطهری درباره باور قضا و قدر، بیشتر تاریخی- فلسفی است و بازه زمانی آن، تاریخ بعد از اسلام و قلمرو مکانی آن، بیشتر تاریخ اسلام و کشورهای اسلامی است. هر دو معتقدند فهم مستشرقین از قضا و قدر نادرست است. اما اسدآبادی این فهم نادرست را مغرضانه و هدفمند و مطهری غیرمغرضانه و ناشی از اطلاعات اندک مشترقین و تاکید بیش از حد بر آیات قرآن بدون در نظر گرفتن آرا و اندیشه های پیامبر و امامان می داند. هر دو معتقدند که چگونگی فهم قضا و قدر بر پیشرفت و انحطاط کشورهای مسلمان موثر است و در حال حاضر، فهم نادرست از قضا و قدر در کشورهای مسلمان موجب خمودگی و سستی و مانع پیشرفت آن ها است.
    کلید واژگان: باور قضا و قدر, پیشرفت, تقدیرگرایی, جمال الدین اسدآبادی, مرتضی مطهری, مستشرقین}
    Shahnaz Sedaghatzadegan*
    AsadAbadi and Motahari contened that Believing in Ghada and Ghadar affects destiny of societies. The problem in this article is inspired by thoughts of Jamal-Aldin Asad Abadi and Morteza Motahari. Social theories of both thinkers about Ghada and Ghadar are studied by comparative method. Asad Abadi’s theory about Ghada and Ghadar is more historical-experimental, during the history of before and after Islam and its spatial domain is world history. On the other hand, social theory of Morteza Motahari is more historical- philosophical, about after the appearance of Islam and its domain is Islamic history and Islamic nations. Both thinkers believe that understanding of Orientals about Ghada and Ghadar is false. This false understanding is intentional and biased according to Asad Abadi’s view but unintentional and unconscious as a result of less information and excessive focus on Quran and less focus on thoughts of the prophet and Imams in Motahari’s viewpoint. Both thinkers believe in the positive role of unbiased Ghada and Ghadar understanding on development of Islamic nations. Nowadays biased understanding about Ghada and Ghadar in Islamic nations is a barrier to development and results in sloth and indolence.
    Keywords: Ghada Ghadar believe, fatalism, Jamal, Aldin Asad Abadi, Morteza Motahari, Orientalists, development}
  • محسن نیازی، الهام شفایی مقدم
    امروزه تقدیرگرایی، از نظر صاحب نظران علوم اجتماعی، به مثابه نوعی باور و اعتقاد فرهنگی و از موانع فرهنگی اجتماعی توسعه به شمار می رود و بررسی این مفهوم در مورد زنان، که نیمی از جامعه را در بر می گیرند، از اهمیتی خاص برخوردار است. هدف این مقاله بررسی میزان تقدیرگرایی زنان و عوامل موثر بر آن در جامعه آماری تحقیق، زنان بالای پانزده سال دو شهرستان کاشان و آران وبیدگل در سال 1390 است. در این تحقیق، با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش سهمیه ای بررسی شده اند. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی است و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسش نامه جمع آوری شده است. نتایج ضریب آلفای کرونباخ روایی مقیاس های تحقیق را تایید کرده است و نتایج ضریب همبستگی پیرسون گویای رابطه ای معنا دار بین متغیرهای سنت گرایی (0.574=r)، جامعه پذیری جنسیتی (0.409=r)، شیوه تربیتی سهل انگارانه (0.155=r)، شیوه تربیتی اقتدارگرایانه (0.256-=r)، سبک تربیتی استبدادگرایانه (0.367=r)، و میزان تقدیرگرایی پاسخ گویان است. بیش ترین تاثیر بر تقدیرگرایی، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون یافته های پژوهش، مربوط به متغیر سنت گرایی با میزان 0.48=β است و پس از آن جامعه پذیری جنسیتی با 0.19=β و شیوه تربیتی مقتدرانه با 0.084-=β به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.
    کلید واژگان: تقدیرگرایی, جامعه پذیری جنسیتی, سنت گرایی, شیوه های تربیتی خانواده, نمونه گیری کوکران}
    Mohsen Niazi, Elham Shafaiimoghaddam
    Today, fatalism isconsidered by social sciences experts as both a type of cultural belief and a socio-cultural barrier. Investigating this concept as viewed by women is of great significance, given the fact that they form half of the body of the society. Accordingly, the present paper aims to investigate the rate of fatalism in women and factors affecting that among the participants of this study. The study is a social survey and the data was collected through conducting questionnaires. The Cranach alpha value confirmed the reliability of the research scales. The research population consisted of women over the age of fifteen in Kashan and Aran&Bidgol in the year 2011. Through Cochran measuring formula, four hundred women were selected as the sample size and were studied by employing Quota method. The values of Pearson correlation coefficient indicate significant relationships between the variables of conventionalism (r=.574), gender-based generalizability (r=.409), lax disciplinary treatment (r=.155), authoritative disciplinary treatment (r=.256), and totalitarian disciplinary treatment (r=.367), and the rate of fatalism among the respondents. The results of regression analyses reveal that the most effective factor in fatalism relates to the variable of conventionalism, rating B=. 48. The second most effective factor is gander-based generalizability, and the third stance belongs to authoritative disciplinary treatment, rating B=.084.
    Keywords: Fatalism, Gender, based Generalizability, Conventionalism, Familial disciplinary treatment}
  • محسن نیازی*، محمدگنجی، محمد کارکنان نصرآبادی
    این پژوهش باهدف بررسی نگرش مردم به تعاون و شرکت های تعاونی در ایران انجام شده است. روش تحقیق آن پیمایش و شیوه نمونه گیری، در انتخاب استان ها وشهرستان ها، تصادفی ساده و در انتخاب پاسخگویان سهمیه ای و متناسب با گروه های شغلی بوده است. حجم نمونه مقتضی براساس فرمول کوکران 1550 نفر محاسبه شده است. کنکاش در ویژگی های جامعه آماری بر اساس پرسشنامه طراحی شده دارای روایی، منجربه نتایج متعددی شده که برخی از آنها عبارتند از: در کل میزان آگاهی بیشتر پاسخگویان از برنامه ها و عملکرد تعاونی و میزان مشارکت بیشتر آنها در حد متوسط روبه پایین بوده است. بیشتر پاسخگویان دارای نگرش مثبت به تعاون و تعاونی ها می باشند. میانگین فردگرایی افراد پایین تر از حد متوسط طیف، میانگین تقدیرگرایی بیشتراز حد متوسط طیف، میانگین آینده نگری کمتر از حد متوسط طیف و میانگین نوگرایی پاسخگویان کمتر از حد متوسط طیف می باشد. در کل، میانگین نمره پاسخگویان به سوالات سرمایه اجتماعی، پایین تر از حد متوسط طیف است. نگرش زنان و مردان به تعاون و تعاونی ها تفاوت معناداری ندارد. با افزایش سن پاسخگویان شاهد افزایش میزان نگرش مثبت به تعاون می باشیم. متاهلین نسبت به مجردان نگرش مثبت تری به تعاون و تعاونی دارند. افراد ساکن در شهرها نسبت به ساکنان روستایی، دارای نگرش مثبت تری به تعاون هستند. با افزایش فردگرایی در افراد، نگرش مثبت آنان نسبت به تعاون کاهش می یابد. بین سایر ویژگی های شخصیتی همانند تقدیرگرایی، آینده نگری و نوگرایی با نگرش به تعاون رابطه معنادار دیده نمی شود. میزان سرمایه اجتماعی افراد دارای رابطه مستقیم و معنادار با نگرش مثبت به تعاونی است و این رابطه در مشارکت اجتماعی بیشتر از اعتماد، دیده می شود. در مجموع براساس رگرسیون چندمتغیره، دو متغیر فردگرایی و سرمایه اجتماعی، 27 درصد از تغییرات نگرشی پاسخگویان به تعاونی را تبیین می کنند. اثر فردگرایی بر نحوه نگرش به تعاونی منفی و برابر 25- درصد و اثر سرمایه اجتماعی 15 درصد است. بنابراین میزان فردگرایی اثر منفی و غیرمستقیم و سپس سرمایه اجتماعی اثرمستقیم و معنا دار به نگرش مثبت درباره تعاون و تعاونی در مدل رگرسیونی دارند.
    کلید واژگان: تعاون, شرکت تعاونی, نگرش, گرایش, فردگرایی, تقدیرگرایی, آینده نگری, نوگرایی, سرمایه اجتماعی}
    Mohsen Niazi*, Muhammad Ganji, Muhammad Karkonan
    The present study aimed at examining Iranians’ attitudes towards cooperation and cooperatives. It was a survey research and the sampling method was simple random sampling for the selection of provinces and cities and quota sampling for the selection of respondents based on their job categories. The sample volume size was determined using Cochran 1550 formula. The characteristics of the statistical population were analyzed based on questionnaires of a required validity. The results indicated that generally, the level of knowledge of respondents was lower than average. The majority of respondents had a positive attitude towards cooperation and cooperatives. The mean of respondents’ individualism was less than average; the mean of fatalism was more than average; the mean of foresight was less been less than average; and the mean of novelty was less than average among them. The respondents’ mean score in answering social capital questions was less than average. There is no significant difference between men and women attitudes towards cooperation and cooperatives. The older the respondents were, the more positive their attitudes towards cooperation and cooperatives became. Married people have a more positive attitude towards cooperation and cooperatives. Urban people had a more positive attitude towards cooperation and cooperatives as compared to rural people. The more individualistic people were, the less positive their attitude towards cooperation would be. There is no significant relationship between other personality traits, such as fatalism, foresight and novelty, and their attitude towards cooperation. There is a direct and significant relationship between the level of people’s social capital and their positive attitude towards cooperation. This relationship is more noticeable in social participation as compared to trust. The multivariable regression showed that the two variables of individualism and social capital explained 27% of changes in respondents’ attitudes. The effect of individualism on the attitude towards cooperation was - 25% and that of social capital was 15%. Therefore, according to the regression model, the degree of individualism has a negative and indirect effect and the degree of social capital has a direct and significant effect on having positive attitude towards cooperation and cooperatives.
    Keywords: Cooperation, Cooperative, Attitude, Tendency, Individualism, Fatalism, Foresight, Novelty, Social Capital}
  • محسن نیازی، اسدالله بابایی فرد
    هرچند سالمندی به عنوان دوران آسایش و رهاشدن از کار و فعالیت و مشغله های گوناگون زندگی به شمار می آید، اما دارای مسائل و مشکلات متعددی است که باید ازسوی کارشناسان و کارگزاران امور سالمندان مورد شناسایی قرار گرفته و برای آن ها چاره اندیشی شود. امروزه، در سراسر جهان، جمعیت سالمندان روبه گسترش است؛ ازاین رو، لازم است مشکلات آن ها با استفاده از روش های علمی شناسایی شود. در این پژوهش، مسئله رضایت از دوران سالمندی، در بین سالمندان مقیم آسایشگاه و سالمندان ساکن در خانه، مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش، در این مطالعه، روش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسش نامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از سالمندان آسایشگاه گلابچی و سالمندان ساکن در خانه شهر کاشان در سال 89-1388. در این پژوهش، برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 300 نفر از سالمندان، به عنوان حجم نمونه پژوهش، مورد بررسی قرار گرفته اند. 110 نفر از این تعداد، سالمندان آسایشگاه و 190 نفر دیگر از آن ها سالمندان ساکن در خانه هستند. در این پژوهش، برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است.
    در آزمون فرضیات پژوهش، ملاحظه شد که بین جنسیت و وضعیت تاهل و رضایت از اقامت در آسایشگاه، با رضایت از دوره سالمندی، رابطه معنادار وجود ندارد؛ اما بین متغیرهای نحوه زندگی، رضایت از زندگی، روابط خویشاوندی، روابط دوستی و تقدیرگرایی، با رضایت از دوره سالمندی، رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد؛ بدین معنا که به موازات بالارفتن میزان متغیرهای مذکور، میزان رضایت از دوران سالمندی نیز افزایش پیدا می کند. در تحلیل چندمتغیره نیز ملاحظه شد که متغیر روابط خویشاوندی دارای رابطه معنادار با رضایت از سالمندی بوده و بیشترین تاثیر را بر رضایت سالمندان از دوره سالمندی داشته است. این متغیر توانسته است 52درصد بر رضایت از سالمندی اثرگذار باشد. در تحلیل مسیر نیز ملاحظه شد که مهم ترین متغیرهای اثرگذار بر متغیر وابسته، به ترتیب اهمیت، عبارت اند از: 1. روابط خویشاوندی؛ 2. روابط دوستی؛ 3. رضایت از دوره زندگی و 4. تقدیرگرایی.
    کلید واژگان: سالمندی, نحوه زندگی, روابط دوستی, روابط خویشاوندی, تقدیرگرایی, آسایشگاه سالمندان و رضایت از دوران سالمندی}
    Mohsen Niazi, Asadolah Babaeifard
    Old age may mean less work and more spare time, but it is also associated with its own problems that should identify and treated by experts and practitioners of elderly affairs. As the number of the elderly population is rapidly increasing, their problems need to be identified using scientific methods. In this study, satisfaction with aging among the elderly living in nursing homes (the Home-Stay) and elderly people living homes were studied. The study used a survey method and the data were collected through a questionnaire. The study population consists of the elderly people of Golabchi Nursing Home and elderly people at home in Kashan in 1388-89. In this study, to determine the sample, simple random sampling is used. Based on Cochran’s formula, 110 of the former and 190 of the latter group were chosen as the sample and also SPSS statistical software has been used for data analysis.The results of data analysis indicate that there was no significant relationship between sexuality, marital status and satisfactionofresidency innursing home in terms of satisfaction with aging. On the other hand, the results showed that life style, life satisfaction, kinship ties, friendship and fatalism were positively related to satisfaction with aging. It means that along with the rise of those variables, the satisfaction rate of aging also increases. Multivariate analyses showed family relationships to account for 52 percent of the variation in satisfaction of aging among elderly. In path analysis it was observed that the most important variables affecting the dependent variable, regarding the importance, are: 1. kinship ties, 2. friendship, 3. satisfaction with life, 4. fatalism.
    Keywords: aging, friendships, fatalism, kinship ties (family relationships), life style, nursing home, satisfaction with aging}
  • محمدرضا جوادی یگانه، مجید فولادیان
    تنبلی اجتماعی از مواردی است که به ایرانیان نسبت داده می شود و در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است و نمودهای آن نیز در جامعه ایران موجود است، از جمله پایین بودن بهره وری کار، تعطیلات فراوان، اضافه وزن و کم تحرکی. علیرغم اهمیت این موضوع، تاکنون پژوهش جامعه شناختی مستقیمی درباره آن انجام نشده است. مقاله حاضر میزان و عوامل موثر بر تنبلی اجتماعی را در قالب یک مفهوم در چارچوب نظریه انتخاب عقلانی بررسی می کند. روش تحقیق پیمایش بر روی 1256 شهروند تهرانی بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که حداقل میزان گرایش به تنبلی در تهران 20 درصد است. تفسیر این یافته، روند گرایش به تنبلی در تهران را رو به افزایش نمی داند. مهمترین عوامل موثر بر تنبلی در تحلیل های چندمتغیره عبارت است از تقدیرگرایی، احساس بی قدرتی و خودمداری. نتیجه نهایی این است که پایین بودن میزان تمایل به تنبلی در تهران، نشانه پایین بودن میزان تنبلی نیست، چون وضعیت اجتماعی، تسهیل کننده تنبلی در جامعه است.
    کلید واژگان: تنبلی اجتماعی, اهمال کاری, خلقیات منفی, تقدیرگرایی, انتخاب عقلانی}
    Mohammad Reza Javadi Yeganeh, Majid Fouladiyan
    Social laziness is attributed to the Iranians and it has come to the general attention in recent years. There are some manifestations representing it in the society such as low work ef f iciency, abundance of holidays, overweight and lack of physical movement. Despite the importance of this issue, a direct sociological research has not been conducted on it. This paper attempts to study the number of factors influencing social laziness in the form of a concept in the framework of Rat ional Choice theory. This is a survey-method research conducted on 1256 residents of Tehran. The findings indicate that tendency for lazines s in Tehran is at least %20. The interpretation of this finding expresses that the trend of tendency to laziness is not increasing. The most important factors inf luencing laziness in Multivariable Analysis is fatalism, sense of powerlessness and autonomy. The final finding indicates that low- level tendency toward laziness does not necessarily mean the actual low rate of its occurrence, because social conditions facilitates laziness in society.
    Keywords: Social Laziness, procrastination, Negative Mood, Fatalism, Rational Choice}
  • سنجش اقتدار گرایی و عوامل موثر بر آن
    فیض الله نوروزی، سمانه زم

    شخصیت قدرت نگر، شخصیتی است که در موضع بی قدرتی، قدرت را می پذیرد و در برابر آن متواضع است ولی زمانی که در موضع قدرت قرار می گیرد، قدرت را بر دیگران اعمال می کند. هدف از انجام تحقیق، سنجش میزان اقتدارگرایی افراد و مطالعه عوامل موثر بر آن است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش، انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جمعیت تحقیق، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران شمال وحجم نمونه برابر با 401 نفر بود که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. واحد مشاهده و واحد تحلیل در تحقیق، فرد می باشد. رابطه بین متغیر های میزان شادی در زندگی فرد، اطاعت از تشدید تدریجی دستورات فرد صاحب قدرت، منزلت شغلی فرد، میزان اعتقادات دینی فرد، میزان احساس حقارت فرد از طبقه اجتماعی خود، میزان اهمیت قدرت پاداش دهنده برای فرد، میزان بی معنایی هویت ملی برای فرد، میزان نا برابری در تبادل ارتباط بین فردی، میزان اقتدار گرایانه بودن نحوه جامعه پذیری فرد در خانواده، میزان درونی شدن اقتدار گرایانه ارزش های اخلاقی درفرد با اقتدارگرایی تایید شد. به علاوه، تفاوت اقتدار گرایی در بین گروه های مختلف تحصیلی (فنی و انسانی) معنا دار شد و اقتدار گرایی در بین جنسیت های مختلف، معنادار نشد. میزان نیز 33 درصد بوده است.

    کلید واژگان: اقتدار گرایی, تقدیر گرایی, شخصیت قدرت نگر, جامعه پذیری}
    The evaluation of authoritarianism and affecting factors on it
    Feyzollah Norouzi, Samaneh Zam

    The authoritarian is a personality who accepts the power in the powerlessness situation, but when placed in a position of power exercise power on others. The purpose of this study is to evaluate the authoritarianism and affecting factors on it. The method of the study is survey and a questionnaire was used to collect the data. The population of the study was Islamic Azad University (North of Tehran branch) students and the sample size was 401 students who were selected by stratified sampling method.  Based on the results of this research there is a meaningful relationship between following independent variables and authoritarianism:Shortage of happiness in person's life, obedience from gradually intensified orders, individual's occupation reputation, the amount of individual's religious belief, the amount of individual's inferiority feeling due to his social class, the amount of importance of the power of yielder for individual, the amount of meaninglessness of national identity for individual, the amount of inequality in interpersonal communication exchange, the amount of authoritativeness of individual's socialization in family, the amount of  authoritative  internalization of moral values in individual. The difference of authoritarianism among different educational fields (technical and human science) was confirmed. Also, authoritarianism between different genders was not confirmed.

    Keywords: Authoritarianism, fatalism, power-based character, Socialization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال