به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اهل سنت » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « اهل سنت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمد شجاعیان*
    بحرانی که در نتیجه افول خلافت عباسی در نیمه قرن هفتم هجری برای اندیشه سیاسی اهل سنت ایجاد شد تا قرن ها ادامه داشت. این بحران در قرن دهم برای شیخ فضل الله روزبهان خنجی، که از نظریه پردازان برجسته سنی مذهب بود موجب تلاش برای احیاء خلافت از طریق متوسل شدن به سلاطینی شد که در روزگار او قدرت سیاسی را در دست داشتند و بیش از آنکه دغدغه حاکمیت دین را داشته باشند در پی بسط قدرت سیاسی خود بودند.کتاب«فقیه سرگردان» به بررسی آراء و اندیشه های خنجی به عنوان یکی از آخرین نمایندگان اندیشه اهل سنت در جامعه ایران می پردازد که با قدرت روزافزون حکومت شیعه مذهب صفوی مخاف بود. نوشتارحاضر هم خوانشی انتقادی از آراء «شیخ خنج» است و هم به بررسی انتقادی کتاب «فقیه سرگردان» می پردازد.این بررسی در چهار بخش سامان می یابد.نقد رویکرد نویسنده به حکومت صفویان، بررسی انتقادی مخالفت خنجی با حاکمیت سیاسی تشیع و رگه های ایرانی ستیز موجود در آراء او از جمله نکاتی است که در پژوهش حاضر بر آنها تاکید می شود. نظریه استیلا که با عنوان واقع گرایی سیاسی ارایه می شود و تقلیل جایگاه معرفتی اندیشه سیاسی از انتقادان وارد بر «فقیه سرگردان» است.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, خنجی, صفویه, اهل سنت, تشیع}
    Mohammad Shojaiyan *
    The crisis that arose as a result of the decline of the Abbasid caliphate in the middle of the seventh century AH for Sunni political thought continued for centuries. This crisis in the tenth century for a prominent thinker named Roozbehan Khonji, a prominent Sunni theorist, led to the attempt to revive the caliphate by appealing to the kings who held political power in his time, rather than concerning religion. The book “The Political Thought of Khonji, The Wandering Faqih” examines the views and ideas of Khonji as one of the last representatives of Sunni thought in Iranian society. The present article is both a critical reading of the views of "Sheikh Khonj" and a critical review of the book. This study is organized in four parts. Criticism of the author's approach to the Safavieh rule, critical study of Khonji's opposition to Shiite political rule and anti-Iranian elements of his views are among the points that are emphasized in the present study. Also, the theory of domination, which is presented as political realism and the reduction of the epistemological position of political thought is one of the challenges that will be sought.
    Keywords: political thought, Khonji, safavieh, Sunni, SHIITE}
  • علی دلدار

    یکی از مهم‎ترین مسایل مناقشه ‎برانگیز در چند دهه اخیر، مداخلات نظامی نامشروعی است که در ابعاد منطقه ای و بین المللی رخ داده است. شیعه و سنی، حکومت پیامبر6 را به دلیل نصب الهی مشروع می‎دانند؛ اما بعد از پیامبر 6 بین ایشان اختلاف نظر وجود دارد. شیعیان معتقدند که امامان معصوم: از سوی خداوند متعال نصب شده اند؛ ولی اهل‎سنت معتقدند که بعد از پیامبر 6 حکومت با رای و بیعت مشروعیت می یابد. در حقوق بین الملل نیز مشروعیت حاکمان از طریق رضایت مردمی است. حال پرسشی که مطرح می شود این است که: مشروعیت حکومت در اسلام و حقوق بین الملل چگونه است و مشروعیت و صلاحیت مقام دعوت کننده چگونه قابل تشخیص است؟ برای پاسخ به این سوال با روش توصیفی و تحلیلی می توان گفت که: مشروعیت حکومت به این است که کسی حق حاکمیت و در دست گرفتن قدرت و حکومت را داشته باشد؛ اگر مقام دعوت ‎کننده صلاحیت قانونی و مشروعیت مردمی نداشته باشد، به منزله عدم مشروعیت مقام دعوت‎ کننده و عدم مشروعیت مداخله کننده است که اخیرا از سوی تعدادی از کشورها صورت گرفته است.

    کلید واژگان: مشروعیت حکومت, اهل ‎سنت, حقوق بین الملل, مداخله نظامی, مقام دعوت کننده}
  • Zeynab Salavatizadeh, Monir Kabir

    Khums is among the consequential and practical issues that has long led jurists to explore it. The major unresolved dispute in Fariqain’s jurisprudence is the perception of the sentence, “the booty that you may acquire”. The knowledge of jurisprudence and the interpretation of the Qur’an, has established a solid relationship with semantics for the purpose of grasping the semantics of the Qur’anic terminology, for the accurate comprehension of the meanings of the Qur’anic terms has a direct effect on understanding decrees. The topic of the present research is the semantics of booty in the verse of Khums from the perspective of Islamic denominations. This article, using the descriptiveanalytical method, collecting information from jurisprudential and narrative sources by library technique and referring to Fariqain’s words, has investigated the meaning of the word booty in the verse. By criticizing Sunni arguments on the restriction of Khums to war spoils, it is inferred that booty in this verse is used in the general sense, that is, any sort of profit. In Sunni sources, in addition to war spoils, Rekaz (mineral resources), property hidden in the ground, and treasures are also introduced as instances of booty. Therefore, the restriction of the concept of “booty” to war spoils disappears.

    Keywords: semantics, the verse of Khums, booty, Imamiyyah, Sunnis}
  • محمدرضا بذرافشان*، حسن بشیر
    ارتباطات میان شیعه و اهل سنت به دلیل اختلافاتی که دو گروه در زمینه های مختلف ازجمله فرهنگی با یکدیگر دارند، در حوزه ارتباطات میان فرهنگی قابل بررسی است. «نظریه مدیریت اضطراب/عدم قطعیت در ارتباط موثر» یکی از نظریات نوین ارتباطات میان فرهنگی به شمار می رود که هدف آن مدیریت اضطراب و عدم قطعیت در تعامل ما با غریبه (دیگری) و نگه داشتن آن در سطح مطلوب - جایی میان آستانه حداکثر و حداقل- به منظور برقراری یک «ارتباط موثر» با «دیگری» است. در این پژوهش تلاش شده با کنکاش در منابع کتب روایی شیعه و با استفاده از روش تحلیل مضمون سیره گفتاری و رفتاری و توصیه های معصومین علیهم السلام در تعامل با اهل سنت در چارچوب نظریه مدیریت اضطراب/عدم قطعیت در ارتباط موثر مورد مطالعه قرار گیرد و راهکارهایی برای افزایش همگرایی شیعه و اهل سنت و کاهش اختلاف میان ایشان استخراج شود. درنتیجه تحلیل روایات گردآوری شده، 38 مضمون اولیه، 16 مضمون سازمان دهنده و پنج مضمون فراگیر شناسایی شدند. مضامین فراگیر شناسایی شده که به عنوان محورهای اصلی مدیریت اضطراب/عدم قطعیت در ارتباطات میان فرهنگی با اهل سنت به شمارمی روند، عبارتنداز: «همدلی با اهل سنت»، «عفت کلام و پرهیز از بدزبانی و توهین به مقدسات»، «حسن معاشرت با اهل سنت»، «همراهی با اهل سنت و شرکت در اجتماعات مسلمانان» و «پرهیز از خودبرتربینی و برایت جویی از اهل سنت».
    کلید واژگان: مدیریت اضطراب, عدم قطعیت, ارتباطات میان فرهنگی, اهل سنت, شیعیان, ایران}
    Mohammadreza Bazrafshan *, Hassan Bashir
    Communications between the Shia and Sunni Muslims can be studied in the field of intercultural communication due to the differences between these two groups in various fields, including culture. The theory of Anxiety/Uncertainty Management (AUM) in effective communication is one of the new theories of intercultural communication aims at managing the anxiety and uncertainty in our interaction with a stranger (other) and keeping it at a desirable level - somewhere between the maximum and minimum threshold – so that a kind of effective communication with ‘other’ can be established. Through investigating the Shiite narration sources and using the thematic analysis method in the framework of Anxiety/Uncertainty Management (AUM) theory of effective communication, this study has tried to examine the speech and conduct of the infallibles (Peace Be Upon Them) in their interactions with Sunnis in order to achieve a paradigm for the enhancement of the convergence and rapprochement between Shiites and Sunnis and reduction of the differences. As a result of the analysis of the collected narrations, 38 initial themes, 16 organizing themes, and five inclusive themes were identified. The identified inclusive themes, accordingly considered as the main pivots of anxiety management / uncertainty in intercultural communication with Sunnis, are: empathy with Sunnis, modesty of speech and avoiding any derogatory language and any insult towards their holy things, good companionship with them, attending their religious ceremonies, and avoiding any arrogance towards the Sunnis and avoiding acquitting them.
    Keywords: Anxiety, Uncertainty Management, intercultural communication, Sunni, Shia, Iran}
  • رسول جعفریان
    کتاب تبصره العوام اثر جمال الدین رازی آبی، کتابی به زبان فارسی درباره ادیان و مذاهب بوده که در سال 630 به نگارش درآمده است. هدف نویسنده در نوشتار پیش رو این است که نشان دهد نویسنده کتاب تبصره، چه تصوری از شیعه دارد هم از نظر ارتباطش با فرقه های دیگر شیعه، و هم با اهل سنت و گروه های دیگر. وی در راستای هدف مذکور، مروری بر کتاب و محتوای فصول آن دارد.
    کلید واژگان: کتاب تبصره العوام, جمال الدین رازی آبی, ادیان, مذاهب, شیعه, فرقه های شیعه, اهل سنت, ملل, نحل}
    Rasul Jafarian
    The book "Tabṣirat al-'Awām" by Jamāl al-Dīn Rāzī Ābī is a book in Persian about religions and sects that was written in 630. The purpose of the author in the following article is to show how the author of the book thinks of the Shiites, both in terms of their relationship with other Shiite sects, as well as with Sunnis and other groups. In line with this purpose, he has an overview of the book and the content of its chapters.
    Keywords: Book of Tabṣirat al-'Awām Jamal al-Din Razi Abi, religions, sects, Shiites, Shiite sects, Sunnis, Milal, Niḥal}
  • محمدرضا بذرافشان*

    امانویل لویناس که از او به عنوان فیلسوف اخلاق نیز نام برده شده، فیلسوفی است که دغدغه اصلی اش توجه به پدیده ای به نام «دیگری» است. دیگری ای که او خود را در قبال آن مسیول می داند. مقاله حاضر تلاش دارد به بررسی مسئله دیگری و غیریت در اندیشه لویناس و موردکاوی آن در ارتباطات میان فرهنگی شیعه با اهل سنت در ایران بپردازد. در این مجال، پژوهشگر شیعیان ایران را به مثابه «خود» و پیروان مذهب اهل سنت ایران را در مقام «دیگری» در نظر گرفته است و تلاش کرده با تکیه بر اندیشه غیریت و توجه به دیگری در آراء امانویل لویناس، به بررسی و تحلیل وضعیت کنونی ارتباط با اهل سنت در ایران و بررسی اجمالی راه کارها جهت بهبود این ارتباط با هدف تقویت هم گرایی و حفظ انسجام ملی و وحدت اسلامی در ایران، بپردازد. از این روی پژوهشگر با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی مسایل فرهنگی-ارتباطی میان شیعیان و اهل سنت ایران پرداخته و پس از تحلیل آن بر اساس اندیشه لویناس، محورهایی را جهت بهبود ارتباطات میان فرهنگی شیعه و اهل سنت در ایران استخراج کرده که عبارت اند از: «افزایش ارتباطات میان شیعه و اهل سنت»، «افزایش شناخت طرفین از یکدیگر»، «لزوم توجه به حقوق اقلیت های مذهبی» و «رعایت احترام و پرهیز از توهین به مقدسات طرفین». به نظر می رسد محورهای مذکور در سیاست گذاری برای مسایل اهل سنت از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره باید موردتوجه سیاست گذاران و تصمیم سازان کلان جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

    کلید واژگان: امانوئل لویناس, غیریت, دیگری, ارتباطات میان فرهنگی, شیعه, اهل سنت}
    Mohammadreza Bazrafshan*

    Emanuel Levinas, a philosopher of ethics, is highly concerned with the concept of otherness and feels highly responsible for "the other". This article tries to deal with this concept in the thought of Levinas and concentrate on the specific role it could serve in Shi'a and Sunni intercultural communication in Iran. Here, the Iranian Shi'as are considered as "the self" and Sunnis as "the other", and based on Levinas's theory we have sought ways to ameliorate the communication between the two sects for the sake of establishing more national and religious solidarity. The method adopted is documentary and library research with descriptive-analytical approach examining the existing cultural and communicative problems among Iranian Shi'as and Sunnis, and offering ways to solve them. The solutions can be listed as follows: improving mutual relation between Shi'as and Sunnis, improving their mutual knowledge, the necessity of paying more attention to minority groups' rights, respecting other groups' sacred beliefs and avoiding offense. It seems that these are to be included in the Islamic Republic of Iran's policies vis-a-vis Sunni groups.

    Keywords: Emanuel Levinas, Otherness, The Other, Intercultural Communication, Shi'as, Sunnis}
  • معصومه تقی زادگان، محمدرضا مریدی، بهزاد مریدی
    گفتمان های موجود در مورد همگرایی شیعه و سنی، شامل سه گفتمان «تقریب مذاهب» ، «وحدت اسلامی» ، و «انسجام اجتماعی» هستند، اما فارغ از گفتمان ها، مقاله حاضر الگوهای فرهنگی همسازی میان شیعه و سنی در منطقه لارستان (جنوب استان فارس) و بستک (غرب استان هرمزگان) را با رویکرد اجتماعی مطالعه می کند. هدف این مقاله، بررسی ابعاد مختلف این الگوی فرهنگی است و پرسش های پژوهش عبارتند از اینکه: درجه همزیستی و مدارای فرهنگی میان شیعه و سنی در این منطقه تا چه حد است؟ همچنین، درجه تعصب گرایی قومی و مذهبی در میان این دو گروه مذهبی چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش ها، به مطالعه میدانی و مصاحبه پیمایشی با 420 نفر از اهل تشیع و تسنن در منطقه لارستان و بستک پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد که در جنوب استان فارس، همزیستی، همگرایی، و درهم تنیدگی اجتماعی بین شیعیان و اهل تسنن وجود دارد.
    کلید واژگان: اهل شیعه, اهل سنت, فرهنگ جنوب ایران, لارستان, بستک, الگوی حساسیت میان فرهنگی}
    M. Taghizadegan, M.R. Moridi, B. Moridi
    This study follows a social approach and pays attention to the social and cultural level of convergence in the daily life of the Shia and Sunni people. The cultural patterns of Shia-Sunni divide in Lārestan region (south Fars province) and Bastak (west Hormozgān province) are a good example of the coexistence and sympathy between the two religious groups in Iran. The main question is: How the co-existence of Shia and Sunni people in this region can transform the ethnic and religious fanaticism into the ethnical and cultural relativism and ultimately lead to a cultural integration between Shias and Sunnis? Milton J. Bennett's Developmental Model of Intercultural Sensitivity (DMIS) was adopted as the theoretical model for answering the question. The research includes a field study and a survey interview with 420 Shia and Sunni people in Larestan and Bastak. The results showed that Sunni people have a more ethnocentric view compared with Shia people, because the Sunni people are a minority group who pursue more conservative and cautious views to protect their societies. The Shia people have more ethno relativist views; Shia people have more cultural tolerance and are more inclined to accept and even integrate with Sunnis. It is based on this view that the coexistence, convergence and social integration of Shias and Sunnis have become possible.
    Keywords: Shia people, Sunni people, Culture of Southern Iran, Larestan Intercultural sensitivity model}
  • حمید عطایی نظری
    ویلفرد مادلونگ اسلا مشناس برجسته آلمانی، به مناسبت معرفی و نقد کتاب ارزشمند «یکی و دیگر ]یعنی: خدا و همه اندیشه های انسان در باب او [: ملاحظاتی در باب کتابهای ملل و نح لنگاشتی اسامی » نوشته دیگر اسا مپژوه برجسته آلمانی، پروفسور یوزف فان اس، به اختصار بسیار، دیدگاه های خویش را در باب مساله جانشینی پیامبر ا کرم (ص) و موضع شیعیان و اهل سنت در این باره بازگو کرده است و این بار با صراحتی بیشتر به تبیین و توضیح نظرگاه خویش و آنچه در کتاب جانشینی حضرت محمد )ص( بیان کرده بود، پرداخته است. به جهت اهمیت نگر شها و نظرگاه هایی که وی در مقاله یادشده درباره تاریخ پیدائی تشیع و موضوع جانشینی پیامبر )ص( و نقد برخی از آراء فان اس در مسائل یادشده، مطرح کرده است، در این نوشتار ب هطور جدا گانه بعض آراء شایان توجه او در این موضوعات مرور می شود.
    کلید واژگان: جانشینی پیامبر, شیعه, اهل سنت, ویلفرد مادلونگ, یوزف فان اس}
  • مریم حقی کورانی
    نویسنده در نوشتار حاضر در پی معرفی چندین کتاب است که در زمینه اجتهاد و اصول فقه و تفاوت وهابیان و حنبلیان به قلم شیوخ اهل تسنن در مصر، شام، فلسطین و اردن نوشته یا چاپ شده است.
    کلید واژگان: نشر عربی, تازه های نشر, اهل تسنن, اهل سنت, اجتهاد, اصول فقه, وهابیان, حنبلیان, معرفی کتاب, فقهای سنی}
  • شیوا علی نقیان*، بهروز روستاخیز
    این مطالعه پدیدارشناختی در پی آن است تا با بررسی علت های گسترش چندهمسری در میان بلوچ های ساکن چابهار، به طرح این پرسش بپردازد که علی رغم تحولات توسعه ای اخیر در این شهرستان، پدیده چندهمسری چگونه توانسته همچنان خود را بازتولید کند. از سویی دیگر، آیا اساسا زنان بلوچ تمایل و نیز امکان مقاومت در برابر ساختار چندهمسری را دارند یا صرفا این شرایط را پذیرفته اند؟ بر اساس نتایج این پژوهش، چندهمسری یا به عبارتی چندزنی در بلوچستان امری کاملا پذیرفته شده و جاافتاده است، چراکه در بسیاری موارد تعداد فرزندان و در نتیجه قدرت اجتماعی و اقتصادی خانواده، تیره و نهایتا طایفه را افزایش می دهد. این امر را باید در برابر موقعیت زنان بلوچ در سلسله مراتب اجتماعی و اقتصادی، وابستگی مالی آن ها، عدم حمایت حقوقی از طلاق و جدایی زن و فقدان پشتیبانی های اجتماعی قرار داد. به علاوه گستردگی این الگوی خانوادگی بیشتر از آنکه ناشی از سن و سال و یا میزان ثروتمندی مردان باشد، زمینه و ریشه های فرهنگی دارد و آن را نمی توان به یک تیره یا طایفه یا طبقه اجتماعی خاص محدود دانست. در مورد پرسش دوم نیز یافته های تحقیق نشان داد که با وجود آنکه تصمیم به چندهمسری، معمولا تصمیمی یک طرفه و از طرف مردان است، اما زنان نیز در این میدان عاملانی صرفا منفعل و پذیرا نیستند، چراکه استراتژی های مبتنی بر جبران و انتقام مراتبی از کنش ورزی را به آن ها عطا کرده تا در برابر این ساختار خانوادگی به مقاومت خاموش و غیررسمی دست زنند.
    کلید واژگان: استراتژی های مقاومت, اهل سنت, چابهار, چندهمسری, کنش ورزی, قوم بلوچ}
    Shiva Alinaghian *, Behrouz Roustakhiz
    The phenomenon of polygamy although is not the dominant structure of family life in Iran, but among the Sunni people, particularly the Baloch, is a common phenomenon such that the highest observed proportion of polygamy is in Sistan and Balochistan province. The tribal structure of the Baloch people and their adherence to their ethnic and religious tradition have paved the way for this phenomenon. This phenomenological study, by investigating the causes of polygamy spread among the Baloch living in Chabahar, seeks to answer the question “How polygamous culture has been able to reproduce itself?”. On the other hand, “Are Baloch women willing and able to resist against polygamous family structure or simply have accepted these conditions?”. It was found out that Polygamy in Sistan and Balochistan is an accepted culture because in many cases, it increases the number of children and, as a result, the social and economic power of the family and tribe. This is against the situation of Baloch women in the social and economic hierarchy, their financial dependence, lack of legal support for divorce, and lack of social support. In addition, the breadth of this phenomenon has a cultural background, rather than age or wealth of men, and it cannot be limited to a particular tribe or social class. Regarding second question, findings of the current study showed that, although the decision to live in polygamy is usually a one-sided decision made by men, women are not only passive and receptive because compensation or revenge-based strategies have given them a degree of subjectivity to react against this family structure in an informal and silent way.
    Keywords: Polygamy, Baloch, Balochistan, subjectivity, Resistance Strategies, Sunni}
  • محمد سپهری
    همواره زندگانی رسول خدا(ص) مورد علاقه خاص مسلمانان بوده، چنان که حجم انبوهی از کتابهای مختلف و متفاوت در همین موضوع نوشته شده و می شود. آنچه موجب این اختلاف شده علاوه بر وابستگی های دینی و مذهبی، اصول، مبانی ومعیارهایی است که هر کدام از سیره نگاران بدان ملتزم بوده اند؛ و نیز شیوه تنظیم و تدوین و اصول و سبک نگارش، و اهداف و انگیزه های آنان. یکی از این کتابها، الصحیح من سیره النبی الاعظم(ص(است. نویسنده ضمن تبیین سیمای رسول خدا(ص) در کتب و روایات مکتب خلافت و بررسی پدیده منع حدیث و نقش آن در تحریف حقایق تاریخی و رواج احادیث جعلی، از نقش نومسلمانان اهل کتاب و قصه پردازان در این باره سخن می گوید. پس از تشریح اصول و معیارهای آشفته در تدوین سیره، اصول، ضوابط و معیارهایی برای انجام پژوهش علمی صحیح از دیدگاه خود ارائه می دهد و با مراجعه به متون عمده سنی و شیعه در حوزه های تفسیر، حدیث و تاریخ، سیمایی از رسول خدا (ص) ترسیم می کند که به زعم وی درست ترین است. این مقاله ضمن بیان نقاط قوت و ضعف الصحیح، روش تاریخ نگاری نویسنده را به اختصار مورد واکاوی قرار می دهد.
    کلید واژگان: سیره نگاری, رسول خدا (ص), سید جعفر مرتضی عاملی, الصحیح من سیره النبی الاعظم (ص), شیعه, اهل سنت}
    Mohammd Sepehri
    The Prophet Muhammad`s (pbuh) life has always been of great interest especially to the Muslim scholars. There have, however, been some discrepancies in their accounts of the prophet`s life depending on these scholars religious orientations, principles, criteria, methodology, styles, motives, and purposes. One of the books in this area is, Al Sahih Men Sirat Nabavi, The writer, elaborating on the prophet`s character in different manuscripts, discusses the role of the most recent writers in this area. Discussing the confused principles and criteria used to describe the prophet`s character, the author presents his own framework of principles and referring to both Sunni and Shia accounts, gives his own account of the Prophet`s character which he believes is the most accurate. Discussing the strengths and weaknesses of the book, the present paper examines the writer`s methodology.
    Keywords: Hagiography, Prophet Muhammad s, Sayed Jafar Morteza Ameli, Al Sahih Men Sirat Al Nabavi, Shiite, Sunni Orthodoxy}
  • عبدالواحد قادری، سیدهاشم آقاجری
    اختلاف بر سر جانشینی حضرت محمد(ص) سرآغاز تفرقی شد که با قتل عثمان و جنگ های داخلی ایام حکومت علی(ع) به اوج خود رسید. بر این اساس، مسئله پژوهش عبارت است از: شناسایی جریان های فکری سیاسی نزد مسلمانان و در طول تاریخ اسلام که درباره حاکم نظریه پردازی کرده اند. سوال های پژوهش از این قرارند: 1. ازلحاظ متنی، اندیشه مسلمانان درمورد خلافت چه جریان های را شامل شد؟ 2. با توجه به شرایط سیاسی- اجتماعی (زمینه های بیرونی)، اندیشه سیاسی در جهان اسلام چه دوره هایی را پشت سر گذاشت؟ فرضیه پژوهش نیز به این شرح است: با توجه به رویکرد تاریخی- تحلیلی و با استفاده از متدولوژی اسکینر، اندیشه سیاسی مسلمانان را می توان به دو دوره کلی تقسیم کرد: دوره سنتی و دوره مدرن. ازلحاظ متنی، دوره سنتی شامل سه جریان مهم خوارج، شیعه و اهل سنت است؛ ازمنظر زمینه ای، چهار مرحله قابل شناسایی است: منازعات کلامی، تکوین مکاتب فقهی- کلامی، تثبیت مکاتب فقهی- کلامی و مرحله پساعباسی. در پژوهش حاضر، مصداق امام یا خلیفه نزد هر فرقه شناسایی و سپس وظایف امام و مفاهیم مرتبط با آن بیان شده است.
    کلید واژگان: امام, نصر, شوری, خوارج, شیعه, اهل سنت, جماعت}
    A.V. Qaderi, S. Hashem Aghajari
    Dispute over the succession of the Prophet Muhammad (Pbuh) is prelude to scatter that reached a peak with the murder of Uthman and the civil war in Imam Ali’ period. Accordingly, the research issue consists of identifying the sects of political thought throughout the history of Islam, which have theorized about the governing. Questions: 1 - In terms of textual, which sects were in cluded in the thought of Muslims about the caliphate, were? 2- Considering the political - social conditions (external fields), what periods has passed the political thought in the Muslim world? Hypothesis: using the historical - analytical approach and by adopting Skinner's methodology, the Muslims political thought can be divided into two periods: traditional and modern. In terms of textual, three main groups were distinguished in the traditional period: A- Kharijites, B- Shiite and C- Sunni. From the perspective of context, four stages can be identified: A) the stage of theological disputes, B) the stage of the genesis of jurisprudence-theological schools, C) the stage of the consolidation of jurisprudence-theological schools, D) the stage of post-Abbasid. This research attempts to identify the extesionaliy of Imam or Caliph befor each sect, and tasks of the Imam, as well as the concepts associated with that.
    Keywords: Imam, Text, Council, Kharijites, Shiite, Sunni, Jamaat}
  • علی ربانی*، لیلا شعبان، داریوش شعبان
    هدف از مقاله حاضر، تحلیلی جامعه شناختی بر نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی، می باشد. که در آن تلاش شده است، به این سوال پاسخ دهیم که نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی چگونه است. در این تحقیق با توجه به نظریه تزیشه و کرومکا که گرایش را به سه بعد عناصر ادراکی، عناصر ارزشیابانه و عناصر عملی و رفتاری تجزیه کرده-اند، نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی نیز در این سه بعد مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق، کل دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بوده اند که تعداد آنها 8103 نفر می باشد. این تحقیق به روش پیمایش انجام شده و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. در این تحقیق بر اساس فرمول کوکران 366 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری سهمیه ای استفاده شده است. نتایج به دست آمده، حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیرهای میزان استفاده از رسانه های جمعی، میزان پیروی ازدوستان و وجود ارتباط معکوس و معنادار بین متغیرهای دینداری، میزان پیروی از شخصیت های مذهبی، سن و مقطع تحصیلی بر نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی می باشد.
    کلید واژگان: تقریب مذاهب, اهل سنت, شیعه, نگرش}
    Ali Rabbani*, Leyla Shabani, Daryoush Shabani
    The purpose of the present paper is a sociological analysis on the attitude of the Islamic religions approximation. It is an attempt to answer the question what the attitude of students is to the Islamic religions approximation. According to the theory which tends to Tzyshh and Krvmka, three conceptual elements, evaluative and action elements have been analyzed, and in terms of population, the total female students studying at the university in the academic year of 2012-13 were analyzed accordingly. This survey was conducted and data collection techniques were also used. This research is based on a sample of 366 ones by Cochrane formula selected for quota sampling method. The results showed a significant direct correlation between the variables used in the mass media, compliance friends and a significant inverse correlation between religiosity variables, religious compliance personalities, age and the level of education on attitudes of students to Islamic religions approximation.
    Keywords: Approximation of religions, Sunni, Shite, Attitude, Islamic schools}
  • سبحان رضایی، حسام الدین آشنا، محمود شهابی، ابوتراب طالبی
    خشونت سیاسی، کنشی جمعی است که هدف و بهانه های دستاویز آن به لحاظ نمادین، اجتماعی و نه شخصی می باشد و در این میان، بمب گذاری، نمادین ترین گونه ممکن است. در همین راستا، این مقاله به دنبال آن است که با ارائه مدلی ارتباط شناختی، فرایند بمب گذاری را به مثابه یک واقعه رسانه ای مورد مطالعه قرار دهد و این نوع نگاه را در بررسی اهداف، معانی و گفتمان خشونت سیاسی عملیات های بمب گذاری سال های (1389-1387) در استان سیستان و بلوچستان ایران بسط دهد. مقاله حاضر بر اساس مدل ارتباط شناختی بمب به مثابه واقعه رسانه ای طراحی شده و به دنبال بررسی نحوه رمزگذاری گروه معارض در عملیات بمب گذاری می باشد. در این میان، به منظور استخراج معانی و مضامین مقوم گفتمان مشروعیت بخش این نوع خشونت، از روش تحلیل محتوای کیفی مضمونی بهره برداری شده تا با اتکا بر آن بتوان به کدگذاری و کشف شاخص های معنایی اصلی در محتوای این مقوله های کلامی پرداخت.
    کلید واژگان: گفتمان مشروعیت بخش, خشونت سیاسی, واقعه رسانه ای, مدل بمب به مثابه واقعه رسانه ای, اهل سنت}
    Sobhan Rezaee, Hesamodin Ashna, Mahmood Shahabi, Aboutorab Talebi
    Background
    The study aims to explore suicide bombing attack as a media event and extends it to suicide bombing attacks carried out in the South-East of Iran.
    Methodology
    The present work is an ideographic qualitative study، which has been designed based on the communicative model of Suicide Bombing Attack as a Media Event and examines encoding process of militant Jundallah group، an Iranian extremist Sunni group، in its suicide bombing attacks. Qualitative contextual thematic analysis was applied on the group statements to understand concepts and meanings of its political violence discourse، and explore main discursive themes and elements of these social contexts.
    Results
    Since December 2008، militant Jundallah group entered a new period in fight with Iranian central government and it carried out five suicide bombing attacks in Balochistan province، in the South-East of Iran. The attacks were carried out in religious dates and sites related to resident Shiite minority in the region (3 attacks)، and on armed forces of the central government (2 attacks). The main themes of the group`s formal statements included weakening of the central government، taking revenge، autonomy of Balochistan province and establishing a regional government، defending Sunni religious beliefs، and also considering resident Shiite minority as alien.
    Discussion
    Political violence discourse of Jundallah group is a meaningful system، which reflects the regional position of this group as savior of Sunni Balochi people in contrast with the central Shiite government and in an international affirmative atmosphere. According to this definition، Jundallah group draws its utopia on Balochistan province which will be autonomic within Iran`s boundaries، politically; and demographically، it will have a united Sunni Balochi population; economically، it will be the center of Asian economy; and religiously، it will give complete religious freedom to Sunnis. To reach these perspectives، the group uses two strategies in carrying out suicide bombing attacks including attacking the government''s representatives and agents also Shiite minority; and threatening، terrifying and persuading them to leave the region. As the last point، in order to control this crisis، armed confrontation cannot be solely adequate and modifying cultural and ethnic policies are necessitated in the region. This encourages negotiation to substitute bombing words with peaceful dialogues.
    Keywords: Political Violence Discourse_Communicative Model of Suicide Attack as a Media Event_Suicide Bombing_Iran Balochistan Province_Iran's Sunni Minority}
  • نورالله قیصری، ناصر غلامی علم *

    در این مقاله هدف نشان دادن این مساله است که چگونه تبیین های متفاوت از امر حکومت و الزامات ناشی از آن در اندیشه های سیاسی به تفاوت های معناداری در اجزاء و ساختار حکومت و لوازم آن منجر می شود. این وضعیت برای اندیشه گرانی که در درون یک سنت فکری مشخص اندیشه ورزی می کنند تابع الزاماتی است که در ساختارهای اندیشگی آن سنت وجود دارد. به همین سیاق الزامات متفاوت در ساختارهای اندیشگی اهل سنت و شیعه تبیین های متفاوت از امر حکومت را در اندیشه سیاسی اندیشه گران این دو سنت بزرگ فکری در دنیای اسلام موجب شده است. در این مقاله تفاوت های ساختاری در اندیشه اهل سنت و تشیع و الزامات ناشی از آن در تبیین های متفاوت از امر حکومت که در اندیشه سیاسی ابوالاعلی مودودی، از اندیشه گران اهل سنت، به صورت حکومت دموکراتیک الهی با مشروعیت الهی مردمی و در اندیشه سیاسی امام خمینی به صورت حکومت جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه، همراه با مشروعیت الهی (ولایی) مردمی تجلی یافته بررسی می شود.

    کلید واژگان: تبیین, اندیشه سیاسی, حکومت, اهل سنت, شیعه, ولایت فقیه}
    Norullah Qeisrai, Naser Golami Alam

    The main thrust of this paper is to discuss how different definitions of the issue of government and its requirements in the political thoughts lead to significant differences in the structure and components of government and its requirements. For those who think within the framework of a specific intellectual tradition this condition is a function of requirements which are inherent in the structure of that intellectual tradition. In fact, different requirements in the intellectual structures of Sunni and Shia thoughts have led to different definitions of the issue of government. Attempts have been made in the present paper to discuss the structural differences between the Shia and Sunni thoughts regarding the issue of government focusing on the political thought of Abul A’la Moududi who believes in a divine democratic government with divine-popular legitimacy and Imam Khomeini who believes in an Islamic Republic based on the guardianship of jurisprudent with divine (Wilai)-popular legitimacy.

  • محمود یعقوب بشوی
    آیه مباهله بر صداقت و عصمت گفتاری و رفتاری اصحاب کساء دلالت دارد. به اعتراف دانشمندان فریقین، روایات متواتری وجود دارد که پیامبر گرامی به جای «انفسنا»، حضرت علی (ع) به جای «نسائنا»، حضرت فاطمه (س) را و به جای «ابنائنا» حضرت امام حسن و حسین (ع) را برای مباهله با نصارای نجران به عنوان گواه نبوت از میان همه امت به همراه بردند. برخی از دانشمندان اهل سنت این امر را متفق علیه و برخی دیگر اجماعی می دانند. روایات مباهله با بیش از 51 طریق متفاوت از 37 تن از بزرگان دین روایت شده اند. برخی دانشمندان اهل سنت شبهاتی را نیز مطرح کرده اند، اما این شبهات هیچ پایگاه علمی ندارند.
    کلید واژگان: فاطمه (س), آیه مباهله, اهل سنت, مفسران, شبهات}
    Mohammad Yaqoob Bashavi
    The Qur’anic verse, Mubāhela, is a testimony to the sincerity and infallibility of ‘Ali, Fātima, Hassan and Hossein, whom the Prophet Mohammad chose to take with him when Christians called for “mutual invocation of a curse” (e.g. “may God’s curse over the one who is wrong, who lies”). Most Sunni scholars confirm the fact of the selection of ‘Ali’s family, from the Muslim community of those days, for the event. Various pieces of hadith on the event of “mubāhela” (mutual cursing) have been passed on to us by 37 of great religious scholars in 51 ways. Some Sunni scholars have cast doubts on this matter but their doubts are of no scientific basis.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال