به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خاورشناسان » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «خاورشناسان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی راد*
    پژوهش های خاورشناسان درباره الکافی الکلینی در سده معاصر هر چند دوره های متنوع با رویکردهای متعدد را تجربه کرده است؛ ولی تحلیل روند و برایند این جریان حدیث پژوهی نوآمد در بازشناسی حدیث شیعه گویای این مهم است که این جریان هنوز در گام نخستین خود در شناخت و ارزیابی الکافی الکلینی قرار دارد و تا رسیدن به پژوهش های فاخر و ممتاز در تحلیل و نقد این کتاب حدیثی شیعه فاصله زیادی دارد؛ بنابراین تا کنون تک نگاری جامع، فاخر و برتری از سوی خاورشناسان در الکافی پژوهی ارائه نشده است و تعداد خاورشناسانی که به پژوهش درباره الکافی کلینی پرداخته اند، چندان فراوان نیستند. این مهم خود نتیجه علل و زمینه های مختلفی است که از جمله مهم ترین آنها توجه دیرهنگام غرب در آشنایی درست و عمیق با مذهب شیعه و اسلام شیعی است که در فراوانی و کیفیت محتوایی پژوهش های شیعه شناسی ایشان و به طور خاص پژوهش درباره جوامع حدیثی شیعه از جمله الکافی کلینی اثر نهاده است. پژوهش های سده معاصر خاورشناسان درباره الکافی کلینی به سه دوره تاریخی متمایز از همدیگر تفکیک پذیر است: دوره فقر و بحران آگاهی، دوره درنگ در مضامین برگزیده، دوره تحول در رویکرد و مسئله. پژوهش های خاورشناسان درباره الکافی کلینی به دو رویکرد انتقادی و ناهمدلانه و رویکرد خنثی و محض تقسیم پذیر است. شخصیت هایی چون ویلفرد مادلونگ، آندره نیومن، رابرت گلیو، تمیمه دائو و... از جمله مهم ترین خاورشناسانی هستند که درباره الکافی کلینی پژوهش هایی را در قالب مدخل دایره المعارفی، مقاله مستقل و جستاری از کتاب منتشر کرده اند. تحلیل مضامین اصلی این پژوهش ها مسئله اصلی پژوهه حاضر است.
    کلید واژگان: الکافی کلینی, خاورشناسان, ویلفرد مادلونگ, آندره نیومن, رابرت گلیو, تمیمه دائو, نقد کتاب}
    Ali Rad *
    Contemporary orientalist research on Al-Kāfī by Kulaynī has experienced various periods with diverse approaches. However, analyzing the trend and outcome of this discourse in the recognition of Shia hadith is indicative of the fact that this trend is still in its early stages in understanding and evaluating Al-Kāfī by Kulaynī, and there is still a long way to go before reaching outstanding and excellent research in analyzing and criticizing this Shia hadith book. Therefore, a comprehensive, outstanding, and superior monograph on Al-Kāfī studies by orientalists has not yet been presented, and the number of orientalists who have engaged in research on Al-Kāfī by Kulaynī is not abundant. This is itself the result of various factors, including the belated attention of the West to a proper and deep understanding of Shia Islam, which has affected the abundance and quality of their research content in Shia studies, particularly research on Shia hadith communities such as Al-Kāfī by Kulaynī. Contemporary orientalist research on Al-Kāfī by Kulaynī can be distinguished into three distinct historical periods: the period of poverty and the shortage of knowledge, the period of reflecting in selected topics, and the period of transformation in approach and issue. Orientalist research on Al-Kāfī by Kulaynī is divided into two discernible approaches: critical and skeptical approach, and neutral and purely scholarly approach. Figures such as Wilferd Madelung, Andrew J. Newman, Robert Gleave, Tamima Bayhom-Daou, etc., are among the most important orientalists who have published research on Al-Kāfī by Kulaynī in the form of encyclopedia entries, independent articles, and essays from books. Analyzing the main themes of these research works is the main issue of the present research.
    Keywords: Al-Kāfī By Kulaynī, Orientalists, Wilferd Madelung, Andrew J. Newman, Robert Gleave, Tamima Bayhom-Daou, Book Criticism}
  • مهدی پیچان، نصرت نیل ساز

    انتشار کتاب مذاهب التفسیر الاسلامی گلدتسیهر،فصل بدیعی را در مطالعات تفسیری گشود. تا پیش از گلدتسیهرعمده توجه قرآ نپژوهان مسلمان به تبیین اصول و قواعد تفسیرو نگارش کتب طبقات مفسران بود. اما اثر وی زمین هساز تالیفنوشته هایی مبسوط پیرامون روش ها و گرایش های تفسیری وبررسی سیر تحول و تطور تفسیر قرآن، گشت. این نوشتار برآن استبا بررسی تالیفات پیرامون علم تفسیر، علل امتناع دانشمندان مسلمان از نگارش متنی مستقل درباره گرایش ها و روش های تفسیری تا پیش از گلدتسیهر را واکاوی نموده و چگونگی بازتاب اثرگلدتسیهر در مکتوبات تفسیری اسلامی و غیر اسلامی بعد از ویرا نمایان سازد. تفاوت در انگیزه و دغدغه مسلمانان با مستشرقانو علاقه بیشتر به بررسی تاریخ علوم و سیر تحول پدیده ها در میانغربیان، دو عامل مهم در اختلاف رویکردهای ایشان به مطالعاتتفسیری است. پیدایش تالیفات فراوان درباره گرایش ها و روش های تفسیری با یادکرد از نظرات گلدتسیهر و ارزیابی آراء وی، تفاوتسبک و سیاق کتب طبقات مفسران پیش و پس از گلدتسیهر وتمرکز بر تبیین روش تفسیری مفسر بجای معرفی خصوصیات شخص مفسر و روی آوردن به تاریخ تفسیرنویسی از مصادیقبازتاب تاثیر اثر وی بر مطالعات تفسیری پس از او است.

    کلید واژگان: گلدتسیهر, مذاهب التفسیر الاسلامی, رو شها و گرایش های تفسیری, مکاتب تفسیری, تاریخ تفسیر, خاورشناسان}
  • شایسته سادات حسینی رباط*

    موضوع جایگاه زنان در جامعه، همواره به عنوان مساله‌ای مهم و اثرگذار در مطالعات تاریخی به شمار می‌آمده که در منابع و متون تاریخی ایران، اشاره چندانی به آن نشده است. ازین رو سفرنامه‌ها که حاوی مطالب مهمی در پیوند با جنبه‌های مختلف زندگی زنان ایرانی در دوره‌های گوناگون تاریخی هستند، اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند. با مطالعه سفرنامه‌های عصر صفوی می‌توان به اطلاعات مهمی در ارتباط با ابعاد متعدد زندگی زنان در جامعه، از جمله: آزادی اجتماعی، نوع پوشش، سواد آموزی، تفریحات، ازدواج و طلاق و حقوق زنان دست یافت. در این نوشتار به دنبال پاسخ به این مساله هستیم که پیرو متون سفرنامه‌نویسی دوره صفوی، جایگاه و شخصیت زنان ایرانی به چه صورتی روایت شده است؟ بر پایه گزارش‌های سفرنامه‌نویسان خارجی میتوان گفت، زنان عصر صفوی از آزادی بسیار کمی برخوردار بودند و از این روی حضوری بسیار کمرنگ در جامعه ایران داشتند. در حقیقت، زندگی آنان بیشتر به خانه‌نشینی و سرگرمی با خرافات، تجملات و رقابت با زنان دیگر، خلاصه می‌شد. همچنین زنان این عصر در عرصه اشتغال و علم‌آموزی به ندرت به مدارج بالا دست پیدا می‌کردند.

    کلید واژگان: زنان ایرانی, وضعیت اجتماعی, دوره صفوی, خاورشناسان, سفرنامه}
  • مینا موذنی*

    موضوع جایگاه زنان در جامعه، همواره به عنوان مساله‌ای مهم و اثرگذار در مطالعات تاریخی به شمار می‌آمده که در منابع و متون تاریخی ایران، اشاره چندانی به آن نشده است. ازین رو سفرنامه‌ها که حاوی مطالب مهمی در پیوند با جنبه‌های مختلف زندگی زنان ایرانی در دوره‌های گوناگون تاریخی هستند، اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند. با مطالعه سفرنامه‌های عصر صفوی می‌توان به اطلاعات مهمی در ارتباط با ابعاد متعدد زندگی زنان در جامعه، از جمله: آزادی اجتماعی، نوع پوشش، سواد آموزی، تفریحات، ازدواج و طلاق و حقوق زنان دست یافت. در این نوشتار به دنبال پاسخ به این مساله هستیم که پیرو متون سفرنامه‌نویسی دوره صفوی، جایگاه و شخصیت زنان ایرانی به چه صورتی روایت شده است؟ بر پایه گزارش‌های سفرنامه‌نویسان خارجی میتوان گفت، زنان عصر صفوی از آزادی بسیار کمی برخوردار بودند و از این روی حضوری بسیار کمرنگ در جامعه ایران داشتند. در حقیقت، زندگی آنان بیشتر به خانه‌نشینی و سرگرمی با خرافات، تجملات و رقابت با زنان دیگر، خلاصه می‌شد. همچنین زنان این عصر در عرصه اشتغال و علم‌آموزی به ندرت به مدارج بالا دست پیدا می‌کردند.

    کلید واژگان: زنان ایرانی, وضعیت اجتماعی, دوره صفوی, خاورشناسان, سفرنامه}
  • علی راد
    رابرت گلیو از خاورشناسان معاصر در مقاله «هرمنوتیک متقدم شیعی: برخی فنون تفسیری منسوب به امامان شیعه » با رهیافت توصیفی تبیینی به بررسی اخبار تفسیری متعلق به دوره هرمنوتیک مرجعیت مطلق امام در تفسیر قرآن پرداخته است. نتایج تثبیت این هرمنوتیک در سه قرن نخست هجری تاریخ شیعه عبارت است از: عدم ارائه توجیه معناشناسی از سوی امام، عدم استناد به نظریه تفسیری خاص، ترجیح معنای ارائه شده از سوی امام در فرض تعارض. برابر مبانی این هرمنوتیک با وجود امام، هرگونه نظریه هرمنوتیکی بی فایده بوده است و اعتقاد به معصوم بودن امام نیاز به هرگونه نظریه تفسیری را که فرایند رسیدن به یک معنای خاص از طریق آن طرح ریزی می شود، برطرف می سازند. گلیو این نتایج را از طریق تحلیل روایات تفسیری موجود در منابع روایی متقدم شیعه به دست آورده است. وی تلاش دارد با روش های سبک شناسی و تحلیل متن، فنون تفسیری به کار رفته در احادیث تفسیری را بکاود تا فرضیه وجود یک نظریه هرمنوتیک نزد امامان شیعه را به آزمون بسپارد. برآیند مقاله وی فقدان شواهد کافی برای اثبات انسجام در هرمنوتیک قرآنی امامان شیعه است. نویسنده در نوشتار حاضر به نقد و ارزیابی دیدگاه های رابرت گلیو در مقاله مذکور همت گمارده است. رهیافت وی در نوشتار، تحلیلی انتقادی بوده و ابتدا آرای رابرت گلیو را تقریر و سپس آنها را در سه بخش محتوایی، شکلی و روشی در بوته نقد و ارزیابی قرار می دهد.
    کلید واژگان: هرمنوتیک متقدم شیعی: برخی فنون تفسیری منسوب به امامان شیعه, احادیث تفسیری, تفسیر امامایه, خاورشناسی, رابرت گلیو, هرمنوتیک قرآن, هرمنوتیک روایی شیعه, خاورشناسان, تفسیر قرآن, امامان شیعه, فنون تفسیر, روایات تفسیری, نقد دیدگاه, نقد محتوایی, نقد شکلی}
    Ali Rā, D
    Robert Gleave, one of the contemporary orientalists, in his article “Early Shii Hermeneutics: Some Exegetical Techniques Attributed to the Shii Imams” has used an explanatory-descriptive approach to study the exegetical news which belong to the hermeneutic period of the absolute authority of Imam in the interpretation of the Qur’an. The outcomes of the fixation of this hermeneutics in the first three centuries of Shiite history include: failure to present Imam’s semantic justification, failure to refer to any specific exegetical theory, and preference for the provided meaning by Imam in case of conflict. In comparison with the principles of this hermeneutics, considering the presence of Imam, any other kind of hermeneutic theoryis useless. Moreover, believing in the infallibility of Imam does not leave place for the need of other exegetical theories which may lead to another special meaning. Gleave has reached these outcomes through analyzing the exegetical hadiths which are available in early Shiite hadith sources. Ha has made an effort to apply stylistic and textual analysis methods in order to explore exegetical techniques used in exegetical hadiths so that he could put the hypothesis of Shiite Imams’ having a hermeneutic theory to the test. His article comes to the conclusion that there are not enough evidences available to prove the integrity of the Shiite Imams’ Qur’anic hermeneutics. The author of this article is going to criticize and evaluate Robert Gleave’s point of views which are pointed out in his essay. The author’s approach is critical-analytic; therefore, he firstly writes Robert Gleave’s opinions and then criticizes them in three parts of content, form, and method.
    Keywords: Early Shii Hermeneutics: Some Exegetical Techniques Attributed to the Shii Imams, exegetical hadiths, Imamia exegesis, orientalism, Robert Gleave, hermeneutics of the Quran, Shiite Imams, exegetical techniques, criticizing the point of view, criticizing the content, criticizing the form}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال