به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شاکله » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شاکله» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یونس حسنی*، محمد نقیب زاده، اسمعیل سلطانی بیرامی

    سرشت انسان نحوه وجودی و نوع آفرینش اوست که در قرآن از آن به «فطرت» یاد شده و آیاتی بر وجود آن دلالت دارد. از سوی دیگر برداشتی سطحی از آیاتی همچون آیه شاکله (اسراء: 84)، آیه تقسیم کننده انسان ها به دو گروه مومن و کافر در آغاز آفرینش (تغابن: 2)، نیز آیات بیانگر برخی از ویژگی های انسان (همچون جزوع، منوع، ظلوم، جهول، مفسد و خونریز بودن) ممکن است موهم اثبات چنین سرشتی دست کم در گروهی از انسان ها تلقی شود. این پژوهش با هدف دستیابی به دیدگاه قرآن و با روش توصیفی تحلیلی به دلالت شناسی این قبیل آیات و وجه جمع میان آنها سامان یافته و به این نتیجه رسیده که آیات یادشده بیانگر خاستگاه تکوینی چنین صفاتی در انسان نیست و بر این اساس نمی توان از آنها تعدد سرشت آدمیان را اثبات کرد.

    کلید واژگان: سرشت, فطرت, شاکله, تعدد سرشت, انسان, انسان شناسی, قرآن}
  • سعید نمازی زادگان، احمد آقائی زاده ترابی*

    مفسران از آغاز تاکنون، ذیل آیه 84 سوره اسراء، در بیان معنای «شاکلته» مواضع چندی داشته اند؛ برخی آیه را بی نیاز از تفسیر دانسته اند اما بیشتر مفسران به اجمال برای «شاکله» معانی ای چون: نیت، خلق و خوی، عادت، دین و مذهب، ذات و طبیعت را مطرح کرده اند ولی توضیح بیشتری نداده اند و فقط در تفاسیر قرن 14 به پیام های اعتقادی و ابعاد انسان شناختی «شاکله» توجه اندکی شده است. بیشتر تفاسیر عامه در تفسیر «شاکله» به اقوال پیشینیان اکتفا کرده و فاقد داوری و تحلیل است و اگر توضیحی داده شده ا ست، بیان آنان موهم جبر بوده است. چنان که بیشتر مفسران امامیه نیز تا اواخر قرن 14 همانند بقیه تفاسیر، به اجمال از کنار آیه گذشته اند، ولی آنان با الهام از روایات اهل بیت^ در تفسیر «شاکله» از اندیشه جبر مطلق مصون مانده اند. نخستین تفسیری که در قرن 14به اهمیت بحث شاکله توجه کافی کرده و به تفصیل، شبهه جبر را از حریم آیه زدوده و تاثیر جدی در اندیشه مفسران پس از خود داشته، تفسیر المیزان است، هر چند این تحول به تفاسیر عامه راه نیافته است.

    کلید واژگان: آیه 84 اسراء, شاکله, شخصیت انسان, جبر و اختیار}
    Saeed Namazizadegan, Ahmad Aghaeizadeh Torabi*

    From the beginning until now, under the verse 84 of Surah Israa, the commentators have had several positions in explaining the meaning of "shakilatihi". Some have considered the verse to be unnecessary of interpretation, but most of the commentators have put forward meanings such as intention, disposition, habit, religion and denomination, essence and nature for "shakilah", but they have not given further explanation and only in the interpretations of the 14th century, they refer to the messages of religious beliefs and anthropological aspects and the anthropological aspects of "shakilah" have received little attention. Most of the public commentaries in the interpretation of "shakilah" are satisfied with the sayings of the predecessors and lack judgment and analysis, and if an explanation was given, their statement was vague. Like the rest of the commentaries, most of the Imamiyyah commentators have briefly ignored the verse until the end of the 14th century. In the 14th century, the first interpretation that paid enough attention to the importance of shakilah's discussion and removed the doubt of predestination from the sanctuary of the verse in detail, and had a serious impact on the thinking of commentators after it, is the commentary of al-Mizan; although this transformation has not taken any way to Ammeah exegetic works.

    Keywords: Verse 84 Isra', Shakilah, Human Personality, Predestination, Choice}
  • سهراب غلامی دیزیچه، محمدرضا ستوده نیا*، مهدی امامی جمعه

    در جستار حاضر با مروری بر مبانی هستی شناختی ملاصدرا به روش توصیفی - تحلیلی، تلاش شده افزون بر بررسی تاثیر هرکدام از مبانی حکمت متعالیه بر برداشت های تفسیری آیه شاکله به چگونگی بکار گیری شان در مباحث زیبایی شناختی صدرایی بپردازد. از منظر ملاصدرا شاکله خداوند اسماء و صفات جمیل است که در حاق ذات وجود اوست. شاکله آفرینش هم، تجلی تام و تمام اسماء حسنی الهی است که سرمنشا ازلی دارد و در هر آنی شانی از شیون و بطنی از بطون بدیع احسن الخالقین در نظام احسن، ظهور می یابد. شاکله اولیه انسان همان فطرت خدادادی است که انسان با قدرت عقل و اختیار و با تکرار صفات و عادات، شاکله ثانویه وجودی خود را به صورت ملکات کریمه یا کریه می سازد و در نشیه برزخی و اخروی هر ملکه ای از نفوس انسانی بهشت و جهنم متناسب با آن را ایجاد می کند و او را به سمت اعلی علیین یا اسفل سافلین سوق می دهد. هدف نگارنده نشان دادن بخشی جزیی از تفسیر زیباشناسانه صدرایی است تا بتوان از نتایج پژوهش در تربیت شاکله فردی و اجتماعی متربیان استفاده نمود. از کاربردهای متعدد پژوهش تبیین بحث عدل جزایی است؛ بدین معنا که شاکله زیبای برزخی و اخروی ثمره مترتب علی اعمال و اخلاق حسنه در رسوخ ملکات شاکله دنیوی است.

    کلید واژگان: اسماءالحسنی, تجلی, تفسیر ملاصدرا, زیبایی شناختی, شاکله}
    Sohrab Gholami Dizicheh, Mohammadreza Sotoudehnia *, Seyed Mahdi Emami Jomeh

    In the present study, with a review of Mulla Sadra's ontological foundations in a descriptive-analytical method, in addition to examining the effect of each of the foundations of transcendent wisdom on the interpretive interpretations of Shakeleh (form) verse, it is aimed to see how could they have been used in Sadra's aesthetic discussions. According to Mulla Sadra, the image of God is beautiful names and attributes, existing in the essence of his existence. The form of creation is the full manifestation of all the names of the divine goodness, which has an eternal origin, and in every moment, a dignity of things and the womb of the original belly of the best of creators appear in the good system. The primary form of man is the God-given nature that man, with the power of intellect and free will and by repeating attributes and habits, forms the secondary form of his existence in the shape of Crimean or ugly attributes, bringing Paradise or Hell for every man according to his worldly and otherworldly situation, and then creates and leads him to the highest or the lowest level. The purpose is to show a part of Sadra's aesthetic interpretation so that the research results can be used in educating the individual and social structure of educators. One of the many uses of research is to explain the issue of criminal justice; In other words, the beautiful form of purgatory and the hereafter is the result of orderly causal actions and good morals in the penetration of worldly forms.

    Keywords: Asmā’ al-Husnā, manifestation, Mulla Sadra’s Exegesis, Aesthetics, Shakeleh}
  • محمدعلی میرزایی*، محمدعلی وطن دوست، صفدر رجب زاده

    یکی از مسایلی که در آموزه های دینی مورد تاکید قرار گرفته، مساله نیت و جایگاه آن در سعادت و شقاوت انسان است. در برخی روایات، نیت فرد ملاک ارزش گذاری انسان، و برتر از عمل دانسته شده است. در جستار حاضر تلاش می شود با رویکرد فلسفی و به شیوه عقلی و نقلی، اصطلاح نیت در آموزه های دینی و حکمت متعالیه مورد بازخوانی و تحلیل قرار گیرد. در همین راستا ابتدا گزارشی اجمالی از چیستی نیت و جایگاه آن در آیات و روایات ارایه شده و سپس براساس مبانی حکمت متعالیه، چیستی نیت، مورد تحلیل فلسفی و وجودشناختی قرار گرفته است. دستاورد تحقیق این است که «نیت» برابر با تصورات ذهنی و باور صرف نیست، بلکه حالتی نفسانی است که پس از شکل گیری اعتقاد، تصمیم و عزم بر فعل، در نفس، حادث می گردد. به دیگر سخن، نیت برآیند مجموعه بینش ها و باورهای انسان است که پس از شکل گیری شاکله و شخصیت، و پیش از صدور افعال جوارحی، در نفس انسان پدید می آید.

    کلید واژگان: نیت, شاکله, مفهوم شناسی, وجودشناسی, آموزه های دینی, حکمت متعالیه}
    MohammadAli Mirzaei *, MohammadAli Vatan Doost, Safdar Rajabzadeh

    One of the issues that is emphasized in religious teachings is the issue of intention and its place in human happiness and misery. In some narrations, one's intention is considered as a criterion for valuing human beings, and is superior to action. In the present article, an attempt is made to re-read and analyze the term intention in the religious teachings and transcendent wisdom with a philosophical approach and in a rational and narrative manner. In this regard, first a brief report on what is intention and its place in verses and hadiths is presented and then based on the principles of transcendent wisdom, what is intention, is philosophically and ontologically analyzed. The result of the research is that "intention" is not equal to mental imaginations and mere beliefs, but is a psychic state that occurs in the soul after the formation of belief, decision and determination on the action. In other words, intention is the result of a set of human insights and beliefs that arise in the human soul after the formation of shape and personality, and before the issuance of verbal actions.

    Keywords: intention, structure, semantics, ontology, religious teachings, Transcendent Wisdom}
  • عبدالمومن حکیمی، علی اصغر شعاعی*
    موضوع شخصیت از مهم ترین مباحث انسان شناسی است. قرآن کریم در مورد شکل گیری رفتار آدمی بر اساس شخصیتش اشاره نموده و برخورداری از جامعه سالم را مستلزم داشتن افرادی با شخصیتی متعادل می داند. این تحقیق با کاربست روش تطبیقی، شخصیت را از منظر قرآن کریم و دانش مدیریت  به کاوش گرفته است. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که دانش مدیریت جدید در مطالعه شخصیت تنها به عوامل جسمی - بیولوژیک توجه می‎کند و جنبه روحی و روانی انسان را کنار گذاشته و از آن غفلت کرده است. این امر، طبیعتا تصویری مبهم و غیردقیق از شخصیت سالم به دست می ‎دهد. لذا قرآن کریم، علاوه بر آشکارسازی دقیق مولفه ها، ابعاد و جلوه های شخصیت سالم و ویژگی ها و ملاک های تعادل یافته آن، با در پیش گرفتن راه میانه‎ای و ایجاد تعادل میان جنبه‎های مادی و معنوی انسان، شخصیتی متعادل را نشان داده است. قرآن کریم، از «شخصیت» با واژه ی «شاکله» به معنای ملکات نفسانی یاد کرده که به مثابه ی زیرساخت و علت بروز رفتارهای انسان است که بخشی از آن را ابعاد درونی و بخشی را ابعاد بیرونی انسان تشکیل می دهد. ابعاد درونی، غیر اکتسابی؛ اما بسترآفرین بوده و نقش آفرینی آن ها به صورت بالقوه است، ولی ابعاد بیرونی، اکتسابی و سازنده شخصیت بالفعل است که تبیین، تغییر، تعدیل، کنترل و پیش بینی رفتارهای انسان وابسته به آن ها است.
    کلید واژگان: قرآن, مدیریت, شاکله, شخصیت, ابعاد شخصیت}
    Abdul Momen Hakimi, Aliasghar Shoaei *
    The subject of personality is one of the most important topics in anthropology.The Holy Qur'an refers to the formation of human behavior based on his personality and considers that having a healthy society requires people with a balanced personality. Using a comparative method, this research has explored personality from the perspective of the Holy Quran and management knowledge. The findings of this study indicate that the new management knowledge in the study of personality pays attention only to physical-biological factors and has neglected the psychological aspect of human beings and has neglected it. This naturally gives a vague and inaccurate picture of a healthy personality. Therefore, the Holy Quran, in addition to accurately revealing the components, dimensions and manifestations of a healthy personality and its balanced characteristics and criteria, has shown a balanced personality by taking a middle path and creating a balance between the material and spiritual aspects of man. The Holy Qur'an refers to "personality" with the word "shakleh" meaning the properties of the flesh, which is the infrastructure and cause of human behavior, part of which is the internal dimensions and part of which is the external dimensions of man. Internal dimensions, non-acquired; But they are contextual and their role-playing is potential, but the external, acquired and constructive dimensions of the personality are actual, on which the explanation, change, adjustment, control and prediction of human behaviors depend
    Keywords: Quran, Management, structure, personality, Personality Dimensions}
  • فهیمه ساجدی مهر، حوران اکبرزاده

    مقاله حاضر به تحلیل مفهومی شاکله به مثابه امری واسطه ای بین انسان و کنش او می پردازد. واژه «شاکله» در آیه 84 سوره اسراء مطرح شده است. درباره چیستی شاکله و شاکله مندی رفتار در طول تاریخ تفسیر فرضیات متفاوتی بیان شده است. برخی از مفسران شاکله را جوهر و ذاتی انسان، برخی اکتسابی و جوهری انسان و برخی باتردید به صورت فصلی بین این دو دانسته اند. تبیین مفهوم شاکله مندی رفتار و تاثیر آن در نظام های تربیتی و اخلاقی بسیار ضروری است. در این تحقیق، آیه همچون نموداری خطی فرض شده و جایگاه شاکله با کلمات قبل و بعد خود در این نمودار بررسی می شود. از طریق تحلیل پیوند شاکله با انسان و رفتار انسان به مفهوم جامع و جدیدی می توان دست یافت. شاکله هرانسانی برآیندی از جوهر انسان و ملکاتی که جوهری او هستند و مجموع دارایی های اکتسابی اوست که رفتارش را شکل می دهد.

    کلید واژگان: شاکله, کنش انسان, هویت واسطه ای, هیئت های اکتسابی, هیئت های طبیعی}
    Fahimeh Sajedi Mehr, Hooran Akbarzadeh

    The present article deals with the conceptual analysis of the Shākilih (rule of conduct) mentioned in verse 84 of Isra' Surah as a mediator between man and his action. Different hypotheses have been expressed about the Shākilih and behavior conduction throughout the interpretation history. Some commentators describe Shākilih as essence of human beings, some acquired phenomenon, and some have doubted between the two. It is very important to explain the structure of Shākilih concept and its effect on educational and moral systems. In this research, the verse is assumed to be a linear graph and the position of Shākilih is examined with its before and after words in this diagram. A comprehensive and new concept can be achieved by analyzing the relationship between Shākilih and human behavior. The human Shākilih is the result of the essence of man and the properties that are his essence and the sum of his acquired assets that conduct his behavior.

    Keywords: shākilih, human action, mediating identity, Natural Phenomenon, acquired phenomenon}
  • اعظم سادات حسینی*، سهیلا پیروزفر، سید کاظم طباطبایی

    آیه 84 سوره اسراء کلیدی ترین اساس کنش های آدمی را در کلمه «شاکله» جمع نموده است. از ریشه «ش ک ل» تنها دو واژه «شکل» و «شاکله» در قرآن کریم آمده و معنای «شاکله»نزد مفسران و لغویان، محل اختلاف نظر بیشتری بوده است. برخی آن را کاربردی استعاری یا مجاز می دانند.تلاش لغویان برای دستیابی به یک معنای جامع برای ریشه «ش ک ل» موفقیت آمیز نبوده و برگزیدن «شباهت» به عنوان معنای محوری در ریشه عربی آن از سوی لغت شناسان چندان دقیق نیست.مقاله حاضر درصدد است با بهره گیری از روش معناشناسی تاریخی با تکیه بر مطالعات ریشه شناختی به بیان مولفه های معنایی ریشه «ش ک ل» در زبان های نیای عربی و چگونگی پیوند این مولفه ها با مفهوم شاکله در زبان عربی بپردازد. در پرتو این روش نخست راهیابی مولفه های معنایی مربوط به درون و برون در ریشه «ش ک ل» از زبان های نیا به زبان عربی و نیز چگونگی تاثیر گذاری آن بر معنای شاکله نشان داده شده است.

    کلید واژگان: شکل, شاکله, معنا شناسی, ریشه شناسی}
    Azam Sadat Hoseini *

    Verse 84 of Surah Al-Isra represents most essential basis of human deeds in the word “Shakilah” (manner), where it says “Say, each works according to his manner …” There are only the two words of “Shikl” (form) and “Shakilah” (manner) from the root word of “Sha-ka-la” in the Holy Quran, while the majority of commentators and lexicographers offer quite different definitions for the word “Shakilah”. Of course, some definitions are figurative. Lexicographers’ attempts to find a collective meaning for the root word of “Sha-ka-la” have yielded no results thus far. Some lexicographers have presented “likeness” as a synonym for the Arabic root word, but it is not that much accurate. This paper intends to apply semantics and resort to etymological studies to explore semantic components of the root word of “Sha-ka-la” in early Arabic languages to find how these components have established links with the concept of “Shakilah” in Arabic language. In the light of this method, we have indicated how intrinsic and extrinsic semantic components in the root word of “Sha-ka-la” have found their way from the early Arabic languages to the contemporary Arabic language and how they affected the meaning of “Shakilah”.

    Keywords: Quran, &ldquo, Shikl&rdquo, (form), Shakilah&rdquo, (manner), semantics, Etymology}
  • اعظم السادات حسینی*، سهیلا پیروزفر، سید کاظم طباطبایی پور
    درمنابع دینی اعم از آیات وروایات، طیف گسترده ای از آموزه ها بیانگر تاثیرعقل،علم و تفکر بر کنش های انسانی است چنان که آیه «لو کنا نسمع اونعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»به روشنی منشا اعمال دوزخیان را اجتناب از به کارگیری تفکر وتعقل می داند وآیه«هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون» (زمر/9)تنها معیار ارزش گذاری انسان ها را علم ایشان می داند. از سویی دیگر آیه 84 سوره اسراء اساس همه رفتارها را «شاکله» دانسته است. گرچه لغت شناسان مفهوم «شباهت» را به عنوان معنای محوری ریشه«شکل» برگزیده اند، اما پژوهش حاضر با جستار جایگاه ذهن وعلم در این ریشه بر اساس روش معنا شناسی تاریخی ومطالعات ریشه شناختی ، ذهن و مفاهیم مربوط به آن همچون تفکر وتعقل را از محوری ترین مفاهیم ریشه «شکل» یافته است. همچنین با تبیین برخی معادل های پر تکرارتفسیری برای "شاکله "همچون نیت، ناحیه ، ملکه و... به چگونگی ارتباط آنها با علم وتفکر دست یافته است و ازین رهگذربر پیوند مفهوم «شاکله» با علم وتفکرتاکید دارد.
    کلید واژگان: شکل, شاکله, علم شباهت, ریشه شناسی}
    Azam Alsadat Hoseini *, Sohaila Pirouzfar, Seyed Kazem Tabatabaie
    Religious sources, including the Holy Quran verses and traditions, contain a wide spectrum of teachings on the effects of mentality, knowledge and pondering on human acts. As such, the Quranic verse “And they shall say: Had we but listened or pondered, we should not have been among the inmates of the burning fire” (Surah Mulk: 10), clearly says inmates of the burning fire are those who avoided listening and pondering. Similarly, the verse “Are those who know equal to those who do not know?” (Surah Zumar: 9) says knowledge is sole criterion for valuation of human beings. On the other hand, verse 84 of Surah Isra (“Everyone acts in their own way”) attributes all behaviors to “Shakilah”. It comes from the root word of “Shikl” and etymologists say “similarity” is its central meaning. This work, researching into the status of mentality and knowledge in the etymology of “Shakilah” based on a historical semantic method as well as etymological studies, has found out that mentality and its related concepts such as pondering and contemplation are among the key concepts in the root word of “Shikl”. Also through clarification of frequently used equivalents for the word “Shakilah”, such as “intention”, “manner”, “habit”, etc., we have explored the quality of their relations with knowledge and contemplation, emphasizing the semantical link between the concept of “Shakilah” and knowledge and contemplation.
    Keywords: Shikl, Shakilah, knowledge similarity, Etymology, Contemplation}
  • قاسم درزی*، مرتضی سلمان نژاد
    امروزه پیچیدگی های مفهومی در ارتباط با برخی مفاهیم قرآنی، افق های نوینی در این نوع از پژوهش ها فراسوی محققان گشوده است. از جمله می توان به اقبال محققان به الگوهای روشی مطالعات میان رشته ای به صورت تخصصی در یک دهه اخیر اشاره داشت. جستار پیش رو از دو حیث روش و موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ از جهت موضوع به واکاوی مفهومی «شاکله» پرداخته است؛ واژه ای که به رغم تک کاربرد بودن آن در قرآن کریم معانی مختلفی را در طول سنت تفسیری از سوی مفسران به خود اختصاص داده و همچنان به دلیل همین پیچیدگی مفهومی، ضرورت ورود به حل مساله از منظر مطالعات میان رشته ای را موجب شده است. از جهت روش نیز با برگزیدن رویکرد تلفیقی به مطالعات میان رشته ای، سعی در تبیین بهتری در معنای «شاکله» در قرآن کریم با نگاهی فرایند محور دارد. از میان دو رویکرد کل نگر و تلفیقی به مطالعات میان رشته ای، این تلفیق گراها هستند که معتقدند از طریق نگاهی فرآیندمحور می توان به تلفیق دست یافت. دو مرحله اساسی در این ارتباط می توان در نظر گرفت: ترسیم بینش های رشته ای و تلفیق این بینش ها. غالب نظریه پردازان فرآیند میان رشته ای، تمامی مراحل مورد نظرشان را ذیل این دو قسمت اساسی قرار داده اند. با وجودی که اتفاق نظر خوبی پیرامون اصل نگاه فرآیندی در میان این نظریه پردازان وجود دارد، اما در تعداد مراحل اختلاف شدیدی دیده می شود. با توجه به جمع بندی زوستاک از این مراحل، پنج مرحله زیر برای فرآیند میان رشته ای پیشنهاد می شود: الف. شناسایی مساله یا پرسش پژوهش؛ ب. شناسایی رشته ها، روش ها، نظریات و پدیده های مرتبط با پرسش، مساله یا موضوع اصلی؛ ج. زمینه مندسازی مساله مورد نظر در رشته های مرتبط و ایجاد بینش های مرتبط با مساله؛ د. ایجاد زمینه مشترک، و ه. ایجاد ادراک جامع و آزمون آن. در این مقاله تلاش شده تا حد امکان مراحل یاد شده در تبیین مقوله پیچیده «شاکله» به کار گرفته شود.
    کلید واژگان: قرآن کریم, شاکله, مطالعات میان رشته ای, فرآیندشناسی, تلفیق بینش ها, زمینه مشترک}
    Qasem Darzi *, Morteza Salmannejad
    Today, conceptual complexities surrounding some Quranic concepts have opened new avenues of research for the researchers. It is especially evident in the inclination of researchers for models of interdisciplinary studies in the last decade. This paper is of crucial importance in terms of method and subject matter. From the perspective of subject, it explores the concept of "Shakeleh", a term which despite its single function in the Holy Quran, has been assigned with diverse meanings by exegetes throughout the interpretation tradition. This conceptual complexity highlights the importance of addressing this problem from the perspective of interdisciplinary studies.
    From a methodological viewpoint, adopting a combined approach to interdisciplinary studies, offers deeper insights into the meaning of the "Shakeleh" in the Holy Quran from a process-oriented approach. There are two holistic and integrate approaches to interdisciplinary studies. The advocates of the latter posit that integration can be achieved through a process-oriented perspective. In this connection, two fundamental steps can be envisaged: portraying insights derived from each discipline and amalgamating such insights. Most of the interdisciplinary theorists have classified all of their steps under these two fundamental stages. Despite the relative consensus on the principle of a process-oriented approach among these theorists, there is considerable disparity with regard to the number of steps. According to Szostak’s classification, the following five steps are recommended for the interdisciplinary process: A) identification of the problem or research question; B) identification of disciplines, methods, theories and phenomena associated with the question, issue or subject matter; C) contextualizing the problem in relevant disciplines and offering insights related to the problem; D) finding a common ground, and E) obtaining a comprehensive perception and testing it. In this article, attempts have been made to employ the above steps in a bid to explain the complexity of the term "Shakeleh".
    Keywords: Holy Qur'an, Shakeleh, Interdisciplinary studies, Processology, Integratedinsights, Common grounds}
  • فرشته قبادی *، قاسم درزی
    منشا و عامل اصلی کنش های انسانی در زمره مهمترین مسائلی محسوب می شود که همیشه دغدغه اندیشمندان بوده است. قرآن کریم نیز در آیه 84 سوره إسراء، با مقوله کلیدی شاکله به این مساله اساسی پرداخته است. البته به غیر از انگاره «شاکله» در گفتمان قرآنی مفاهیم مرتبط دیگری نیز وجود دارد. مفاهیمی از قبیل: تاثیرات مشیت الهی، اختیارات فردی و عوامل اجتماعی، در عملکرد انسان. انگاره شاکله، با اهمیت ترین واژه در این ارتباط محسوب می شود که مفسرین در طول تاریخ تفسیر، نظرات مختلفی را پیرامون معنای آن مطرح کرده اند. به شکل خاص در دو دوره ی: پیدایش (دوران پیامبر و ائمه) و کلاسیک (از نیمه دوم قرن سوم تا ششم) شاهد تحول و تکامل روی آوردها به این انگاره هستیم؛ در دوره پدایش، عموما نظرات مفسران مجمل و بسیط است. اما هر چه به جلو پیش می رویم، به شکل خاص در دوره کلاسیک، روش های مختلفی برای تبیین معنای این انگاره و پرده برداشتن از ابهام آن اتخاذ شده است. اولین روی آورد تبیین، استفاده از روایاتی است که میان «شاکله» و «نیت مومن» ارتباط برقرار می نمایند. پس آز آن نظریات ترکیبی قابل رصد هستند. همچنین استفاده از پیش فرض های کلامی، عرفانی و ادبی نیز برای تبیین معنای شاکله قابل مشاهده هست. بنابراین مشاهده تطور دیدگاه ها پیرامون معنای شاکله از یک توسعه معنایی در معنای این انگاره خبر می دهد.
    کلید واژگان: شاکله, تاریخ انگاره, دوره پیدایش تفسیر, دوره کلاسیک, مکاتب تفسیری}
    fereshteh ghobadi*, ghasem darzi
    The source and main factor of human actions is among the most important issues have always being concerned by scholars. The holy Qur’an addresses this fundamental issue in the verse 17:84, with the key term of "shākilah". There are other relevant concepts with shākilah in Qur’anic discourse, such as effects of divine providence, individual authority and social factors on human performance. The concept of shākilah is the most important word, which exegetes have put forward different opinions on its meaning in the course of interpretive history. Specifically, in two periods of the emergence (the era of the Prophet (PBUH) and Imams (AS)) and the classics (from the second half of the third to the sixth centuries), we witness the evolution of the attitudes toward this notion; during the period of its origin and development, the commentators’ ideas are mostly simple and short, but by next centuries in the classical era, various methods have been adopted to explain the meaning of this notion and discover its ambiguity. The first approach of explanation is the use of narratives that communicate between the shākilah and “believer’s intention (nīyyah)”. Then, the mixed opinions are observable. Also, the use of verbal, mystical, and literary presuppositions is visible in order to explain its meaning. Therefore, observing the evolution of perspectives on the meaning of shākilah expresses a semantic development in the meaning of this notion.
    Keywords: Keywords: sh?kilah, history of concept, the origin period, the classic period, interpreting schoolsativism}
  • محمدتقی تبیک*
    سازه انگیزش اهمیت محوری در ساختار وجودی آدمی دارد. ادیان الاهی، و نیز علوم بشری توجه ویژه ای به این سازه دارند. با این حال، تاکنون پژوهش منسجمی در باب تبیین سازه انگیزش از دیدگاه اسلام انجام نشده است. هدف پژوهش حاضر، تبیین سازه انگیزش بر اساس منابع اسلامی، و روش آن توصیفی -  تحلیل مفهومی است. در بخش توصیفی، مفاهیم مربوط به سازه انگیزش در کتاب های معتبر لغوی و منابع اسلامی (قرآن کریم و احادیث اسلامی) بازشناسی و توصیف شد، و در بخش تحلیل مفهومی، داده های گردآوری شده تبیین و تحلیل گردید. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، «نیت» هسته مفهومی انگیزش در منابع دینی را تشکیل می دهد و از سه مولفه اصلی نیرومندی، جهت مندی، و تداوم تشکیل شده است. به دلیل نگاه ارزشی دین به سازه انگیزش، نیت به دو نوع خوب و بد تقسیم می شود. نیت خوب دارای سه مولفه صدق (نیرومندی)، اخلاص (جهت مندی)، و شاکله نیک (تداوم) است. نیت بد نیز سه مولفه دارد: کذب (نیرومندی)، شرک (جهت مندی)، و شاکله بد (تداوم).
    کلید واژگان: انگیزش, نیت, شاکله, اخلاص, صدق, کذب, شرک}
    Mohammad Taghi Tabik *
    The construct motivation has a central importance in the existential structure of man. Theistic religions, as well as human sciences, pay special attention to this construct. However, to date, no cohesive research has been done to explain the construct motivation according to Islamic sources. This study aims to explain the construct motivation according to Islamic sources. The method of this study is descriptive and conceptual analytic. In the descriptive part, concepts invalid dictionaries and Islamic sourcebooks (the Holy Quran and Islamic hadiths) which were related to the construct motivation have been identified and described. In the conceptual analysis part, the obtained data have been explained and analyzed. According to the findings of this study, in the religious sources “intention” is the core concept of motivation and consists of three main factors: strength, direction, and duration. Because religion views the construct motivation as a value, there are two types of intention: good and bad. Good intention consists of three factors: honesty (strength), sincerity (direction), and good structure (duration). Bad intention too consists of three factors: dishonesty (strength), unfaithfulness (direction), and bad structure.
    Keywords: motivation, intention, structure, sincerity, honesty, dishonesty, unfaithfulness}
  • قاسم درزی*، احد فرامرز قراملکی، مهین ناز میردهقان
    زبان شناسی شناختی یکی از علوم نوپدید میان رشته ای است که به اصول ساختاری زبان از منظر شناخت انسانی می نگرد. آگاهی بر الگوهای شناختی زبان می تواند فرایند تحقق گفت وگوی میان رشته ای را تسهیل کند. سه الگوی تاثیرگذار در این علم عبارت اند از: «نگرش دائره المعارفی به معرفت»، «طرح واره های تصویری»، و «استعاره». در این میان، استعاره اهمیت ویژه تری دارد و به منزله محوری که دو الگوی دیگر پیرامون آن قرار دارند در نظر گرفته شده است. استعاره به هم راه دو الگوی دیگر می تواند به منزله باب ورود به مباحث میان رشته ای در نظر گرفته شود. کلام به وسیله آن ها ظرفیت ویژه ای برای طرح مباحث میان رشته ای به دست می آورد. از این منظر، بررسی تفاسیر مختلف از واژه قرآنی «شاکله» حاکی است که ظرفیت میان رشته ای بالای این واژه به دلیل وجود الگوهای شناختی پیش گفته در آن است. تفسیر این واژه به «طریقت»، «توان و طاقت»، «طبیعت»، و «حال و ملکه» امکان پژوهش در رشته هایی از جمله جامعه شناسی، روان شناسی، و فلسفه را پدید آورده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, شاکله, مطالعات میان رشته ای, زبان شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, نگرش دائرهالمعارفی به معرفت, استعاره}
    ghasem darzi *, Ahad Faramarz GHaramaleki, mahin naaz Mirdehghan
    Cognitive Linguistics is one the emerging interdisciplinary sciences that look at Structural principles of language from the perspective of human cognition. Awareness of these patterns could Catalyze the process of Interdisciplinary Dialogue. There are three patterns here: Encyclopedic Approach, Image Schemas, and Metaphor. Metaphor in this case is of great importance. Metaphor and two others could be considered as an entrance of interdisciplinary studies. From this perspective we could survey the quranic exegesis around world “shakilah” and show that all the interdisciplinary issues comes from these cognitive patterns.
    Keywords: cognitive Linguistics, interdisciplinary studies, shakilah word, Image Schemas, Encyclopedic Approach, Metaphor}
  • احد فرامرز قراملکی
    در این مقاله، مواجهه مسئله محور در تفسیر، در برابر مواجهه نظریه محور به مثابه اصل روش شناختی در فهم و تفسیر آیه به کار رفته است.. با طرح مسائل مختلف می توان ابعاد گوناگون آیه را تحلیل کرد و از تطبیق و تفسیر به رای دوری جست. در این مقاله به شیوه موردپژوهانه، نقش مواجهه مسئله محور را در تفسیر آیه شاکله)الاسراء/ 48 (نشان می دهیم. روش تحقیق، تحلیل منطقی در سه گونه تحلیل: مفهومی، گزاره ای و سیستمی و متنی است. بر حسب هر یک از سه گونه تحلیل، مسائل فراوانی به میان می آیند: چرایی آغاز شدن آیه با فرمان بگو، چرایی حذف مضاف الیه کل، چیستی مضاف کل، تمایز فرآیند یعمل از عمل، مفاد علی، تحلیل مفهومی شاکله، حقیقی یا خارجی بودن آیه، جستجو از سور یعمل، پیوند معنایی صدر و ذیل آیه، پیوند معنایی آیه با آیه های پیشین و پسین. البته هر یک از این مسائل، پرتوی در فهم ژرف تر آیه است. مواجهه مسئله محور، گونه شناسی مسئله، روش شناسی حل مسائل و فرآیند عبور از فرضیه به نظریه را نشان می دهد. اخذ رویکرد بین رشته ای و تفسیر آیه، می تواند پدیدارشناسی شاکله را غنی تر و اثر بخش سازد.
    کلید واژگان: شاکله, ملکه, روش شناسی تفسیر, مواجهه مسئله محور, حقیقی و خارجی, الگوی رفتار}
    Ahad Faramarz Gharamaleki
    I use the question-driven encounter in interpretation against the theory-driven encounter as a methodological principle in the understanding and interpretation of the verse. With implementation of different issues can analysis various dimensions of the verse and avoid from comparison and a vote commentary. In this article by case study method we will show the role of the question-driven encounter in interpretation of ayat al-Shakilah (Isra/58). The method of research is the logical analysis in three species: conceptual analysis, propositional analysis and system analysis and text. According to any of the three kinds of analysis, will come very issues: Argument of the verse began with command tell, argument of removing the whole augends, essence of whole augend, differentiation of "Yamal" of "Amal", purporst of "ala", the conceptual analysis of "shakilah", being reality or externality of verse, search of "Yamal" quantification, semantic link of the cipher and appendix of verse, the semantic link of verse with previous and after verse. Each of these issues is the beam in a deeper understanding of the verse. The question - driven encounter demonstrate, the typology of question, methodology of problem's solving and the process of passing through the hypothesis (conjectural answer the question) to the theory. Taking an interdisciplinary approach and interpretation of the verse can do the phenomenology of "Shakilah" richer and effective.
    Keywords: Shakilah, Mannerism, Methodology of the interpretation, Question, driven encounter, Reality, externality, Pattern of behavior}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال