به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اخلاق جنگ » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اخلاق جنگ» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد صحاف کاشانی*
    بشر از دیرباز به دنبال وضع قوانینی برای کاهش آسیب های منازعات مسلحانه به خصوص بر غیرنظامیان بوده است. در دنیای مدرن این اصول در قالب قوانین «حقوق بشر دوستانه بین المللی» یا «حقوق جنگ» در کنوانسیون های مختلف به تصویب رسید که مهم ترین آن کنوانسیون چهارگانه ژنو 1949 م. است. بخشی از این قوانین مربوط به حفاظت از زنان، کودکان و غیر نظامیان است. در این تحقیق درصدد بررسی مسیله حفاظت از جان غیرنظامیان به خصوص کودکان و زنان در منازعات مسلحانه از  منظر متون مقدس اسلام و مسیحیت و همچنین دیدگاه های الهی دانان مسلمان و مسیحی هستیم. هدف از این پژوهش نشان دادن این مسیله است که قوانین مدرن حقوق بشردوستانه تا چه میزان ریشه در متون مقدس اسلام یا مسیحیت دارد. روش پژوهش در این تحقیق مبتنی بر روش کتابخانه ای و بررسی متون مقدس و الهیات دو دین اسلام و مسیحیت است. طبق نتایج این تحقیق گرچه در متون مقدس اسلام و مسیحیت به خصوص در عهد عتیق تفاوت چشمگیری در خصوص رعایت حقوق غیر نظامیان دیده می شود ولی این تفاوت در فتوای الهی دانان مسلمان و مسیحی کمتر می شود.
    کلید واژگان: اخلاق جنگ, غیرنظامیان, زنان, کودکان, قرآن, بایبل}
    Mohammad Sahaf Kashani *
    For a long time, people have sought to establish laws to reduce the harm of armed conflicts, especially on civilians. In the modern world, these principles were adopted in the form of "international humanitarian law" or "law of war" laws in various conventions, the most important of which was the 1949 Geneva Quadrilateral Convention. Some of these laws are related to the protection of women, children and civilians. In this research, we are trying to investigate the issue of protecting the lives of civilians, especially children and women, in armed conflicts from the perspective of the holy texts of Islam and Christianity, as well as the views of Muslim and Christian theologians. The purpose of this research is to show the extent to which the modern laws of humanitarian law are rooted in the holy texts of Islam or Christianity. The research method is based on the library method and the study of the sacred and theological texts of two religions, Islam and Christianity. According to the results of this research, although in the holy texts of Islam and Christianity, especially in the Old Testament, there is a significant difference regarding the observance of the rights of civilians, but this difference becomes less in the fatwas of Muslim and Christian theologians.
    Keywords: Ethics of war, Civilians, Women, children, Qur’an, Bible}
  • محمد صحاف کاشانی*
    بشر از دیرباز به دنبال وضع قوانینی برای کاهش آسیب های منازعات مسلحانه به خصوص بر غیرنظامیان بوده است. در دنیای مدرن این اصول در قالب قوانین «حقوق بشر دوستانه بین المللی» یا «حقوق جنگ» در کنوانسیون های مختلف به تصویب رسید که مهم ترین آن کنوانسیون چهارگانه ژنو 1949 م. است. بخشی از این قوانین مربوط به حفاظت از زنان، کودکان و غیر نظامیان است. در این تحقیق درصدد بررسی مسئله حفاظت از جان غیرنظامیان به خصوص کودکان و زنان در منازعات مسلحانه از  منظر متون مقدس اسلام و مسیحیت و همچنین دیدگاه های الهی دانان مسلمان و مسیحی هستیم. هدف از این پژوهش نشان دادن این مسئله است که قوانین مدرن حقوق بشردوستانه تا چه میزان ریشه در متون مقدس اسلام یا مسیحیت دارد. روش پژوهش در این تحقیق مبتنی بر روش کتابخانه ای و بررسی متون مقدس و الهیات دو دین اسلام و مسیحیت است. طبق نتایج این تحقیق گرچه در متون مقدس اسلام و مسیحیت به خصوص در عهد عتیق تفاوت چشمگیری در خصوص رعایت حقوق غیر نظامیان دیده می شود ولی این تفاوت در فتوای الهی دانان مسلمان و مسیحی کمتر می شود.
    کلید واژگان: اخلاق جنگ, غیرنظامیان, زنان, کودکان, قرآن, بایبل}
    Mohammad Sahaf Kashani *
    For a long time, people have sought to establish laws to reduce the harm of armed conflicts, especially on civilians. In the modern world, these principles were adopted in the form of "international humanitarian law" or "law of war" laws in various conventions, the most important of which was the 1949 Geneva Quadrilateral Convention. Some of these laws are related to the protection of women, children and civilians. In this research, we are trying to investigate the issue of protecting the lives of civilians, especially children and women, in armed conflicts from the perspective of the holy texts of Islam and Christianity, as well as the views of Muslim and Christian theologians. The purpose of this research is to show the extent to which the modern laws of humanitarian law are rooted in the holy texts of Islam or Christianity. The research method is based on the library method and the study of the sacred and theological texts of two religions, Islam and Christianity. According to the results of this research, although in the holy texts of Islam and Christianity, especially in the Old Testament, there is a significant difference regarding the observance of the rights of civilians, but this difference becomes less in the fatwas of Muslim and Christian theologians.
    Keywords: Ethics Of War, Civilians, Women, Children, Qur’An, Bible}
  • سید محسن اسلامی*
    ربات های قاتل یا سامانه های تسلیحاتی خودآیین (AWS) از نمونه های بارز کاربست هوش مصنوعی هستند، به نحوی که قابلیت ها و نگرانی ها درباره گسترش کاربست هوش مصنوعی در حوزه های مختلف را به خوبی نشان می دهند. طبیعتا این موضوع واکنش های بسیاری را برانگیخته است. این سامانه ها از هوش مصنوعی در عملکرد اصلی خود استفاده می کنند، یعنی در انتخاب هدف و اقدام درباره او. طی سال های اخیر این بحث از حیث نظری در عرصه اخلاق، حقوق و سیاست اهمیت داشته است، با این نگاه که اگر چنین سلاح هایی در کار باشند باید چه موضعی درباره آنها (در سطح توسعه، ساخت و استفاده) اتخاذ کرد؟ گرچه این مسیله فارغ از امکان یا عدم امکان چنین سلاح هایی مهم است، پیشرفت های تکنولوژیک نیز به چنین ایدیالی نزدیک شده است و اهمیت مسیله را دوچندان کرده اند. در این نوشته به استدلال هایی اخلاقی له و علیه این سامانه ها می پردازم. به نظر نمی رسد هیچ یک از این استدلال ها برای اتخاذ موضع در این باره کافی باشند. بنا براین، یا باید استدلال های دیگری را در این باره جست وجو کرد، یا این وضع را دال بر نتیجه ای کلی تر درباره چارچوب این بحث دانست که نظریه جنگ عادلانه است. در ضمن این بررسی، بعضی از ابعاد اخلاقا مهم این عرصه مرور خواهند شد.
    کلید واژگان: اخلاق جنگ, اخلاق هوش مصنوعی, استدلال پیامدگرایی, کرامت انسانی, ربات قاتل}
    Seyyed Mohsen Eslami *
    Killer robots or autonomous weapon systems (AWS) are representative of theapplication of AI in new areas, where worries about its wide application can befully expressed. This being said, it is expected that such systems have elicited manyreactions. These systems use AI in their main (or critical) functions, i.e. to decideabout the target, and what to be done about it. In recent years there have been manydebates from ethical, legal, and political standpoints about such systems; thesedebates revolve around what position one should adopt on their development,production, and use. Though such questions are important theoretically, the actualtechnological developments are getting closer to the ideals discussed, making theissue even more important. Here I assess some ethical arguments for and againstAWS. It seems that none of the arguments, for or against, is compelling enough totake a position. Therefore, either we should look for further arguments, or look intothe more general implications of the current state of arguments about the just wartheory, the main framework in which the issue is discussed. Along with thisexamination, some main ethical aspects of the issue are reviewed.
    Keywords: ethics of war, ethics of AI, consequentialist argument, human dignity, killer robots}
  • امیر غلامعلی پوردزفولی*، علیرضا آل بویه
    در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از دغدغه های مهم بشر وجود جنگ ها و آسیب های ناشی از آن است. اندیشمندان همواره تلاش کرده اند که جنگ را از منظرهای گوناگون بررسی کنند و مشروعیت و عدم مشروعیت آن را به لحاظ حقوقی و اخلاقی بسنجند. بررسی جنگ به لحاظ اخلاقی از جمله دغدغه های فیلسوفان اخلاقی است که از دوران یونان باستان تا کنون ادامه داشته است. در اخلاق جنگ، سه نظریه معروف مطرح است که عبارتند از واقع گرایی، صلح گرایی و نظریه جنگ عادلانه. واقع گرایی یکی از دیدگاه های رایج است که خود به دو نوع توصیفی و تجویزی، و نوع تجویزی نیز به دو نوع احتیاطی و اخلاقی تقسیم می شود. بر اساس واقع گرایی تجویزی ۔ احتیاطی تنها راه کم هزینه برای دولت ها برای دست یابی به منافع، کنار گذاشتن اصول اخلاقی و عمل بر اساس رعایت احتیاط در جانب منافع است. از نظر آنها، پذیرش واقع گرایی به گسترش صلح در میان دولت ها نیز کمک می کند؛ بر خلاف نظریه جنگ عادلانه که به گسترش جنگ ها می انجامد. در این مقاله، استدلال ها به سود واقع گرایی تجویزی ۔ احتیاطی بررسی و نقد شده اند.
    کلید واژگان: اخلاق جنگ, جنگ عادلانه, واقع گرایی احتیاطی۔ تجویزی, صلح گرایی}
    Amir Gholamalipourdezfuli *, Alireza Alebouyeh
    A human serious concern throughout history and especially during the presentepoch is war and its potential damages. Theorists have always attempted toexamine war in many respects and weighed up its legitimacy legally and morally.Since ancient Greece, moral philosophers have concerned themselves about themoral assessment of war. There are three known theories regarding the ethics ofwar: realism, pacifism, and just war theory. Realism as a common view is dividedinto two kinds: descriptive and prescriptive, and prescriptive realism is classifiedinto two parts: moralized and cautionary. According to cautionary prescriptiverealism, the only way for states to promote interests inexpensively is byabandoning moral principles and taking precautionary measures to protectinterests. This theory holds that accepting realism helps promote peace amongstates while accepting just war theory may lead to war expansion. In this paper,arguments for cautionary prescriptive realism will be critically explored
    Keywords: Cautionary prescriptive realism, ethics of war, just war, peace, interests}
  • حمید شهریاری*

    مفهوم «جنگ» مستلزم قتل و نابودی دارایی هاست. بنابراین، ورود به آن نیازمند دلیل است. اصل عقلایی بر جلوگیری از بروز جنگ است مگر دلیلی بر خلاف آن اقامه شود. در این زمینه سه نظریه در این مقاله طرح شده است: نخست، نظریه «صلح گرایی یا نظریه احتراز از جنگ» قایل است که چون جنگ به صورتی مطلق ظلم و منع حق دیگری است، باید از آن پرهیز کرد. ورود به جنگ در هر شرایطی  - از نظر اخلاقی  - مثل ظلم است و به هر نتیجه ای منجر شود، قبیح است و از این نظر، استثنابردار نیست. نظریه دوم، «واقع گرایی سیاسی» است که معتقد است «دولت» مقتدرترین عامل در صحنه ارتباط بین دولت هاست. دولت، خودمختار است و قدرت خود را با توانایی های نظامی ای که دارد به دیگران تفهیم می کند. هیچ اصول کلی و جهانی وجود ندارد که راهنمای عملی برای همه دولت ها باشد. واقع گرایان، دو رویکرد دارند: الف) فردگرایی؛ به این معنا که حقوق اختصاصی حکومت ها نمی تواند از حقوق جمعی ثابت شده برای افرادی که تحت حاکمیت آن زندگی می کنند، فراتر رود. دولت، باید خواسته افراد را دنبال کند و اهداف سیاسی دولت ها نمی تواند توجیهی برای آغاز جنگ باشد. ب) جمع گرایی؛ به این معنا که دولت، هویت حقوقی مستقلی دارد و معیارهای ارزشی خاص و مستقل از معیارهای ارزشی فردی بر رفتار آن حاکم است. دولت ها - در جنگ - نه تنها از جان افراد، بلکه از نوعی حیات اجتماعی دفاع می کنند. در این مقاله، اشکالات وارد بر صلح گرایی، فردگرایی و جمع گرایی به بحث گذاشته شده است و در نتیجه گیری، نظریه سومی - که تجمیع منافع دولت و افراد است - ارایه شده است.

    کلید واژگان: اخلاق جنگ, صلح گرایی, واقع گرایی, فردگرایی, جمع گرایی, منافع ملی}
    Hamid Shahriari *

    War involves killings and the destruction of properties. So a strong reason is needed to justify the entrance into it. Rationality requires all to prevent war unless there is a good reason to establish the opposite. Three related theories are proposed in this paper: first, the theory of pacifism (or war avoidance) holds that since war generally leads to oppression and the infringement of others’ rights, it should be avoided, and that it is morally wrong to wage war in any case without exception. The second theory is political realism which holds that while the state is the most powerful factor in the relations among states, it is autonomous and shows its power to others through its military forces. There are no universal principles that can guide all states’ behavior. Realists employ two approaches: (a) individualism and (b) collectivism. According to individualism, states’ exclusive rights cannot exceed the proven collective rights of each individual who lives in the society. The state must follow people’s wants. According to collectivism, the state has an independent legal identity with a set of specific values which are different from individuals’ values. States fight in wars not only for individual’s lives but also for a kind of social life. The current paper discusses the problems with pacifism, individualism, and collectivism, and concludes by proposing another theory that takes into consideration the interests of both individuals and states.

    Keywords: ethics of war, pacifism, realism, individualism, collectivism, national interests}
  • مهدی مطهری*، حسین توسلی

    یکی از بحران های مهم بشر در طول تاریخ، جنگ و پیامدهای ناگوار آن در جوامع مختلف بوده است. اخلاق جنگ، به عنوان یکی از مباحث مهم اخلاق کاربردی، ضمن واکاوی ابعاد و  و ملاحظات اخلاقی جنگ و نیز اخلاقیات رفتاری حین جنگ، به بیان قواعد و هنجارهای لازم جهت کنترل اقدامات خشونت آمیز بین نیروهای متخاصم و ارایه راهکار برای حل چالش ها و تعارضاتی می پردازد که بین اصول نظامی و اخلاقی رخ می دهند. نگارنده  بر خلاف واقع گرایان که جنگ را بکلی بی ارتباط با اخلاق می دانند بر این باور است  که رعایت موازین اخلاقی در این حوزه ضروری است و این امر می تواند به کاهش خشونت و تبعات منفی جنگ کمک کند. از این رو، در این مقاله تلاش شده تا برخی از مهم ترین و پرکاربردترین اصول راهنما در حل چالش های اخلاقی جنگ  که با اتکا  به عقل و نقل  قابل اصطیاد و استخراج اند، برشمرده و بررسی شوند. از جمله این اصول می توان به اصالت اخلاق، اصل کرامت، اصل عدالت، اصل تفکیک، اصل تناسب، و اصل صلح ورزی اشاره کرد.

    کلید واژگان: اخلاق کاربردی, اخلاق جنگ, جنگ و صلح, چالش های اخلاقی, اصول اخلاقی}
    Mahdi Motahari *, Hosain Tavasoli

    One of the most important human crises throughout the history of war is its adverse consequences in various societies. Ethics of war as one of the important topics of applied ethics, while analyzing the issue of ethics of war and behavioral ethics during war, to express the necessary rules and norms to control violent actions between hostile forces and provide solutions to resolve challenges between military principles and Morality happens, it pays.Contrary to realists who see war as completely unrelated to morality, the author believes that it is necessary to observe moral standards in this area, and this can help reduce the violence and negative consequences of war.Therefore, this article tries to enumerate some of the most widely used guiding principles in solving the moral challenges of war, which can be learned by relying on reason and narration. These principles include the originality of morality, dignity, honor, justice, segregation, proportionality, limitation and peace.Keywords: War, War Ethics, Challenge, Guiding Principles.

    Keywords: War, Ethics, war ethics, challenges, guiding principles}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال