به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اعجاز » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اعجاز» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی اسمعیلی صدرابادی، سارا حیدری*، سمیه دستان زند
    جنبه شاخصی از وجوه اعجاز قرآن ناظر به ساختار بیانی خاص آن است که در انتخاب الفاظ و عبارات به ویژه در مسائل تربیت جنسی عفت کلام و نزاهت بیان بازتاب داده شده و در بسیاری از آیات قرآن ضمن استفاده از الفاظ و عبارات کنایی، از هرگونه لفظ صریح و به دوراز ادب در این مسائل خودداری شده است. این پژوهش باهدف کاوش در این آیات و از رهگذر روش توصیفی- تحلیلی در پاسخ به این سوال که زبان کنایی قرآن چه نقشی در تربیت جنسی دارد به بررسی آن پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش گویای این است که در تربیت جنسی اسلام به خصوص در آیات قرآن شیوه بیانی ماخوذه جهت طرح مسائل جنسی تماما مشحون از عفت کلام، نزاهت گفتار و نهایت ادب است و گفتار الهی با بلاغتی تام و شیوا ایرادشده و گزینش الفاظ و جملات کنایاتی به نحوی است که کلام الهی عاری از هرگونه لفظ صریح، مستهجن و زشت در این امور باشد. این شیوه بیانی از صفت حیا و ستاریت خداوند سرچشمه گرفته و در آیات قرآن متبلور شده و باید به عنوان الگویی مطلوب و مهم در حیطه مسائل تربیتی و اخلاقی موردتوجه همگان قرار گیرد.
    کلید واژگان: زبان قرآن, اعجاز, کنایه, تربیت جنسی, تربیت اسلامی}
    Mahdi Esmaeili Sadr Abadi, Sara Heydari *, Somaye Dastan Zand
    An indicative aspect of the wonders of the Qur'an is related to its special expressive structure, which is reflected in the choice of words and expressions, especially in the issues of sexual education, and in many verses of the Qur'an, while using ironic words and expressions, any explicit and polite words have been avoided in these issues. With the aim of exploring these verses, this research has investigated the role of ironic language in Islamic sexual education through the descriptive-analytical method. The results of this research show that in the sexual education of Islam, especially in the verses of the Quran, the way of expression used to raise sexual issues is completely charged with chastity of speech, politeness of speech and utmost politeness, and divine speech is full of eloquence and extraordinary beauty and the selection of words and sentences is allusive in such a way that the divine word is free of any explicit, obscene and ugly words in these matters. This way of expression originates from God's modesty and stardom and is crystallized in the verses of the Quran and should be considered a desirable and important model in the field of educational and moral issues.
    Keywords: The language of the Qur'an, miracle, sarcasm, sex education, Islamic education}
  • محمدمهدی شاهمرادی فریدونی*، سیده فرناز اتحاد

    ازآنجاکه معجزه راه اثبات نبوت نبی از دیدگاه دینداران شمرده می شود، اثبات عجز بشر از آوردن مانند قرآن دلیلی بر الهی بودن قرآن و دلیلی بر صدق ادعای نبوت پیامبر اکرم (ص) است. عجز بشر از آوردن مانند قرآن در صورتی ادعای نبوت پیامبر (ص) را اثبات می کندکه دلالت آن بر صدق ادعای آورنده آن پذیرفته شود. اثبات این دلالت بر پایه تبیین حسن و قبح عقلی و پس از باور و اعتراف به وجود خداوند قادر، حکیم و عالم عملی می شود. در این نوشتار، موضوع با روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای و با توجه به قواعد «وجوب لطف»، «قبح اغراء به جهل» و «امتناع نقض غرض» از خداوند، بررسی شده است. نتیجه نوشتار حاضر، اثبات دلالت عقلی و برهانی عجز بشر از آوردن مثل قرآن بر الهی بودن آن است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, همانندناپذیری, الهی بودن, اعجاز, صدق نبوت, حکمت, حسن و قبح عقلی, قاعده لطف}
    Mohammadmahdi Shahmoradi Fereyduni *, Seyede Farnaz Ettehad

    Since miracles are considered as a way to prove prophethood from the point of view of religious people, proving the inability of human beings to create something like the Qur'an is a reason for the divinity of the Qur'an and a reason for the validity of the claim of the Holy Prophet prophethood. The inability of human beings to create something like the Qur'an proves the claim of prophethood of the Prophet if its implication is accepted as the validity of the claim of its creator. The proof of this implication is based on the rational explanation of goodness and badness, and after believing and confessing the existence of Allah, the Almighty, the Wise and the All-Knowing. In this article, this issue has been examined via a descriptive, analytical and library method and according to the rules of "obligation of grace", "ugliness of exaggeration with ignorance" and "refusal to violate the intention" of Allah. The result of the present article is the proof of the rational and logical reason for human inability to create the Qur'an indicates its divinity.

    Keywords: The holy Qur'an, inimitability, Divinity, miracle, Validity of Prophethood, Wisdom, Rational goodness, badness, The rule of grace}
  • زهرا درویش*، طاهره سادات طباطبایی

    یکی از مباحث مهم علوم قرآنی، موضوع اعجاز قرآن کریم است. قرآن پژوهان درباره ویژگی ها و ابعاد اعجاز قرآن اختلاف نظرهایی دارند. از آنجا که اعجاز شاخصه جاودانگی و تحریف ناپذیری قرآن کریم است؛ انجام چنین پژوهش هایی ضرورت می یابد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی- تطبیقی به بررسی تطبیقی اندیشه های آیت الله جوادی آملی و آیت الله معرفت در اعجاز پرداخته و به این نتایج دست یافته است:هر دو قرآن پژوه، نظری میانه در بحث اعجاز قرآن دارند و لفظ و محتوای آیات را خارق العاده برمیشمرند؛ اما مهمترین وجه افتراق دیدگاه دو اندیشمند در ذات اعجاز قرآن است که، آیت الله جوادی آملی ذات اعجاز قرآن را در محتوا و آیت الله معرفت اصل اعجاز قرآن را اعجاز بیانی میداند. ابعاد اعجاز قرآن از نگاه آقای جوادی آملی شامل: اعجاز در بلاغت، محتوا، هماهنگی آیات با یکدیگر، اعجاز غیبی و علمی و تشریعی است.آقای معرفت، اعجاز قرآن را در سه بعد، اعجاز بیانی، علمی و تشریعی مطرح کرده اند.

    کلید واژگان: اعجاز, قرآن, تطبیقی, جوادی آملی, معرفت}
    Tahere Tabatabaei, Zahra Darvish *

    One of the important topics in Quranic sciences is the miracle of the Holy Quran. Quranic scholars differ about the characteristics & dimensions of the miracle of the Holy Quran. Since miracles are a feature of the immortality of the Quran, such research is necessary. The Present study has used a comparative- analytical method to comparatively study of the views of Ayatollah Javadi Amoli & Ayatollah Marefat in miracle & has achieved these results. Both Quran scholars have a moderate view on the discussion of the miracle of theQuran & they consider the word & the content of the verses extraordinary.but the most important difference between the views of the tow thinkers is in the miraculous nature of the Quran that Ayatollah Javadi Amoli considers the essence of the miracle of the Quran in its content & Ayatollah Maarefat considers the essence of the miracle of the Quran as an felicity miracle. The dimensions of the miracle of the Quran from the point of view of Mr. Javadi Amoli include: miracles in felicity, content, harmony of verses with each other, unseen news in the verses, scientific & miracle canonical. Mr. Maarefat has presented the miracle of Quran in three dimensions: explanatory, scientific & miracle canonical.

    Keywords: miracle, Quran, Comparative, Javadi Amoli, Marefat}
  • زینب شمس*، راضیه سادات میرزاده
    دکتر نصر حامد ابوزید، متفکر مصری است که همواره به عنوان یک چهره نومعتزلی قلمداد می شود، اخیرا برخی محققان از ترکیبی بودن نظرات وی نتیجه گرفته اند که ایشان روش منحصر به خود را داشته که محصور به هیچ جریانی نیست و یا تنها با اتکاء بر یک نظریه ابوزید، پیوند وی با نومعتزله را مورد تردید قرار داده اند. نوشتار حاضر، با نگاهی جامع به روش تحلیلی-تطبیقی درصدد ارزیابی صحت انتساب ابوزید به مکتب اعتزال قدیم و جدید است، بدین منظور ابتدا نظریات ایشان را در چند مبحث (فارغ از ارزیابی و نقد) بیان نموده و سپس با معتزله و نومعتزله مقایسه شده است. ضمن اذعان به تفاوت های معتزله با نومعتزله، مشخص شد دیدگاه های ابوزید به رغم رویکرد عقل گرایانه اش، در مواردی با معتزلیان قدیم تفاوت دارد و در موارد متعددی مشابه نومعتزلیان است، لذا همسویی ابوزید با مکتب اعتزال غیرقابل انکار است، اختلاف نظریات وی با معتزلیان قدیم و کثرت مشابهت آرایش با نومعتزلیان، قرابت آراء او با نومعتزلیان را نتیجه می دهد.
    کلید واژگان: مکتب تفسیری, نصر حامد ابوزید, معتزله, خلق قرآن, تاریخمندی قرآن, وحی, اعجاز}
    Zeinab Shams *, Razieh Sadat Mirzadeh
    Dr.Abu Zayd is an Egyptian scientist who has always been known as a new Mu'tazilite. The present article, which has been done analytically-comparatively and with library resources, seeks to assess the correctness of his attribution to the interpretive school of thought of the Etzal (old and new Mu'tazilites). Therefore, first, his views were expressed on several topics (without evaluation and criticism) and then briefly compared with the old and new Mu'tazilites. It turned out that many patterns have influenced Abu Zayd's ideas. His view, despite his rationalist approach to conflict resolution, in some cases is different from the old Mu'tazilites, such as: adherence to the five principles of the Mu'tazilites, the reasons for believing in the existence of the Qur'an, denying the previous existence of the Qur'an in the Preserved Tablet, observing the rules in interpretation. And in many respects is similar to the neo-Mu'tazilites, Such as: emphasizing the literary aspect of the miracle of the Qur'an, humanizing the words of the Qur'an, knowing the history of the Qur'anic rules, not knowing the Qur'anic concepts that indicate the beliefs of the people of the age of revelation. Acknowledging the differences between the Mu'tazilites and the old and the new. The differences between Abu Zayd's approach and the old Mu'tazilites, in addition to the many similarities between his views and those of the new Mu'tazilites, with the approval of experts, show that his ideas are close to the new Mu'tazilites. Therefore, the opinion of recent researchers, which is often obtained from the study of only one topic, is not correct.
    Keywords: School of Interpretation, Nasr Hamed Abu Zayd, Mu'tazilites, historicity of the Qur'an}
  • حسین رضایی*، مجید معارف
    تاریخ نشان می دهد که از دیرباز تا کنون، یکی از روش های مبارزه با قرآن کریم، تولید و ترویج شبهاتی علیه این کتاب آسمانی بوده و در این راستا مخالفان از هیچ کوششی دریغ نکرده اند و تالیفات متعددی در این حوزه نگاشته شده است. از جمله این تالیفات، کتابی با عنوان "نقد قرآن" است که در بخشی از آن، با مبنای انکار هرگونه اعجاز برای قرآن کریم و با استناد به اسناد تاریخی، درستی پیش گویی قرآن کریم در مورد پیروزی رومیان بر ایرانیان انکار گردیده و آن را نه یک معجزه، بلکه اشتباهی تاریخی برشمرده است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی با گرایش انتقادی و بر اساس منابع کتابخانه ای انجام شده، در صدد بررسی این ادعا و نقد آن است و می کوشد، بطلان ادعای مخالفان را اثبات و از نظریه اعجاز قرآنی دفاع نماید. این نگاشته، نشان می دهد که ادله نویسنده کتاب نقد قرآن نه تنها موجب انکار اعجاز در قرآن کریم نیست، بلکه جلوه ای از حقانیت آن را نیز به اثبات می رساند.
    کلید واژگان: اعجاز, دکتر سها, غلبه روم بر ایران, قرآن کریم, نقد قرآن}
    Hossein Rezaee *, Majid Maaref
    History shows that for a long time until now, one of the methods of fighting against the Holy Qur’an has been to create and promote misconceptions about this divine book. The opponents have not spared any effort and so many works have been written in this field, among which there is a book entitled “Criticism of the Qur'an”. Based on the denial of any miracles for the Holy Qur'an, it denied the correctness of the Holy Qur'an's prophecy about the victory of Romans over Iranians and so has considered it not a miracle, but a historical mistake. This study, based on a descriptive-analytical method with a critical orientation using library sources, aims to investigate this claim and criticize it. It comes to prove the invalidity of the opponents’ claim and then defend the theory of Qur’anic miracles. It shows that the arguments of the author of Criticism of the Qur'an do not only deny the miracles in the Holy Qur'an but also prove a manifestation of its authenticity.
    Keywords: Holy Qur’an, Miracle, Criticism of the Qur'an, Rome's Conquest of Iran}
  • مسلم کامیاب

    شیخ طوسی در کتاب امالی گزارش جابر بن عبدالله انصاری از لوح فاطمه (ع) را از استاد خود ابومحمد فحام نقل کرده است. انتهای حدیث به ابری سفید اشاره دارد که با زبان عربی فصیح به طوری که جن و انس شرق و غرب، آن را می‌‌شنود حضرت حجت(ع) را معرفی می‌کند. با توجه به گزارش‌های متعدد حدیث لوح این گزارش با توجه به فقره پایانی آن، که از یک اعجاز سخن می‌راند، صحت و عدم صحت آن و انتساب آن به میراث شیعی، درخور توجه است. نوشتار پیش رو که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته است، در صدد بررسی این قسمت از روایت است. نتایج به دست آمده، حکایت دارد که روایت، ضعف سندی دارد و علاوه بر آن، فقره پایانی روایت در دیگر احادیث لوح ذکر نشده است و با قراینی، احتمال انتقال انتهای متن آن از اهل سنت به متون شیعی وجود دارد.

    کلید واژگان: مهدویت, اعجاز, حدیث لوح, امام مهدی, علی راسه عمامه}
  • لطفعلی عبداللهی واشان*، مجید معارف، سید محمدعلی ایازی

    یکی از وجوه اعجاز که مفسران قرآنی را به تدبر وا داشته اعجاز محتوایی است؛ این نوع از اعجاز با مفاهیم درونی قرآن ارتباط دارد و اگر چه میتوان مولفه های گونا گونی را برای آن برشمرد، اما مولفه های مورد اتفاق فریقین را میتوان اختاف ناپذیری، اخبار از غیب، بواطن قرآن، اعجاز علمی وجامعیت قرآن دانست که شامل محورهایی نظیر قانونگذاری، هدایتی، حقوقی، مسایل اخاقی و... میشود و آنچه از تطبیق استنتاج میگردد معین آنست که توجه به این نوع اعجاز در طی قرون مختلف با شدت و ضعف هایی روبرو بوده که در سیر زمانی مختلف هر یک از فریقین توجه و عنایت ویژه بدان داشتهاند و اختافات مبنایی در طرح مساله، باورها و روش طرح با یکدیگر دارند برای مثال در مورد بطون قرآن کریم با وجود قبول و مسلم دانستن این مولفه در نقل اهل سنت با اندک اغماض از پیامبر (ص) یا صحابه بحثی مطرح نمیشود در حالی که شیعه بدان عنایت و اهتمام ویژه داشته است یا در مبنا تشیع بر خاف اهل سنت بر این باور است تنها مرجع حقیقی برای دفع شبهات معصومان میباشند و آنها عالم به قرآن هستند. بنابراین این نوشتار میکوشد با رویکردی توصیفی_ تحلیلی مولفه های اعجاز محتوایی را از منظر مفسران شیعه و سنی مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اعجاز, شیعه, اهلسنت, محتوی, اختافناپذیری, قرآن کریم}
    Lotf Ali Abdollahi Vashan*, Majid Maarif, Seyyed MohammadAli Ayazi

    One of the aspects of miracles that have made the Qur'anic commentators ponder is the miracle of content of the Quran; This  type of miracle is related to the inner concepts of the Qur'an, and although various components can be enumerated for it, but the components agreed upon by both parties can be considered as indisputability, news from the unseen, the inside layers of the Qur'an, scientific miracles, and the comprehensiveness of the Qur'an, which include axes such as legislation, guidance, legal, ethical issues, etc.. What can be deduced from the comparative study reveals  that the attention to this type of miracle during different centuries has been faced with intensity and weaknesses, which in the different time course, each of the two groups  has been paid special attention to it, and has  fundamental differences in the formulation of the problem, beliefs and methods of formulation with each other, for example, regarding the inside layers ( بطون) of the Holy Qur'an, despite accepting and considering this component as certain,  no discussion is made  in the words of the Sunnis, while the Shia has paid special attention to it, or on the basis , the Shia, contrary to the Sunnis, believe that infallibles are the only real authority to dispel the doubts and they are knowledgeable about the Qur'an. Therefore, this article  tries to analyze the components of content miracles from the point of view of Shiite and Sunni commentators via a descriptive-analytical approach.

    Keywords: Miracles, Shia, Sunnis, content, indisputability, Holy Quran}
  • وحید وطن خواه*، کیوان احسانی
    قرآن کریم اعجاز وحیانی آخرین پیام آور الهی، به علت ارایه برنامه ی تکاملی خاص خوددر رابطه با انسان، جهان و خداوند از زمان نزول مورد هجمه ی پیوسته ی مخالفان قرار داشته است. «فرقان الحق» نمونه ی معاصر این هماوردنمایی است که در معارضه ی تاریخی خود با قرآن، بوسیله ی سرقت متن، محتوا و سیاق آیات، به ساخت77 «سوره واره»، با هدف الغاء در قرآن کریم و نفی تعالیم آن اقدام کرده است. نوشتار حاضر با روش تحلیلی- توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای، مبانی نظری طراحان این پروژه را مورد واکاوی و نقد قرار داده است؛ بررسی نویسندگان نشان می دهد که این اثر با الهام از الهیات مسیحی، مجموعه ای از شبهات و ایرادات قدیم و جدید اهل کتاب و مستشرقان را جمع-آوری نموده و با عنوان قرآن جدید معرفی کرده است. نوبسندگان در این کتاب، القاء شخصی بودن دین اسلام، تخریب شخصیتی پیامبر(ص)، تشکیک در حجیت قرآن و دفاع از مسیحیت کنونی را محور معارضه ی خود قرار داده اند.
    کلید واژگان: هماوردنمایی, الهیات مسیحی, معارضه ی تاریخی, انیس شوروش, اعجاز}
    Vahid Vatankhah *, Keyvan Ehsani
    AbstractThe Holy Quran is the Book of Revelation and the Miracle of the Last Prophet, has always been under attack for his special plans.The quran has called on the opposition to bring something like that, if they doubt its divinity, "Farqan al-Haq" is a contemporary example of the claimant's response to this challenge Which has done in the greatest historical conflict with the Qur'an, by stealing and adapting the text, content and content of the verses, has made 77 sections to reject the teachings of the Qur'an.The present article analyzes and critiques the theoretical foundations of the project designers through an analytical-descriptive method. The authors of the study show that the creators of this book, in the light of Christian theology and compiling a series of skeptics and objections of Jews, Christians, and Orientalists, have constructed sections. And inducing the personalization of Islam, the destruction of the Prophet's personality, Contribution in the validity of the verses of the Qur'an and they have put the defense of Christianity at the heart of their controversy.
    Keywords: challenge, Christian theology, historical conflict, Anis Shurush, miracle}
  • فیض الله اکبری دستک*

     مساله ی اعجاز قرآن از جمله موضوعات مهم و اساسی است که در سیر تاریخی مطالعات و مناقشات قرآن پژوهان فریقین به طور مبسوط و مستقل انعکاس یافته است به گونه ای که شماری از محققین به کشف و اصطیاد وجوه خاصی از اعجاز قرآن پرداخته و برخی دیگر نیز عمدتا به وجوه فرعی و غیر محوری اعجاز آیات وحی پرداخته و از بررسی و تمرکز درخور در ابعاد اصلی آن بازماندند تا جایی که اعجاز بلاغی و ادبی قرآن در شمار نخستین، مشهورترین و محوری ترین دامنه ی اعجاز قرآن قرار گرفت. این در حالی است که در میان اندیشه وران اسلامی، امام خمینی (ره) را باید از جمله معدود عالمان دین باور و باریک اندیشی به شمار آورد که در آراء و آثار قرآن شناختی خویش از اعجاز قرآن، با نگرشی خاص، واقع بینانه، مبتکرانه و در عین حال کاربردی سخن رانده به گونه ای که چنین باور و بینشی در نگاه ها و نگاشته های هیچ یک از متفکرین شیعه و سنی در ادوار مختلف تاریخ تفسیر قرآن مشاهده نمی گردد. امام خمینی (ره) که قرآن را کتاب هدایت و آدم سازی انسان ها می داند، ضمن تاکید بر ضرورت ملاحظه ی تمام جنبه های اعجاز قرآن ازیک طرف و انتقاد ازعقیده طرفداران اعجازبلاغی قرآن بعنوان اعجاز عمومی قرآن ازسوی دیگر، بر اعجاز معرفتی و تربیتی (اعجازعرفانی) قرآن تمرکز و اصرار ورزیده است. لذا تبیین اندیشه های قرآن شناختی امام خمینی (ره) با تاکید و تمرکز بر مساله ی اعجاز قرآن با روش توصیفی و تحلیلی، از اهداف اصلی این مقاله می باشد.

    کلید واژگان: قرآن, امام خمینی, اعجاز, عرفان, وجوه}
    F.Akbari*

    The question of the miracle of the Qur'an is one of the major issues that has been reflected in the historical and scholarly course of the Qur'anic studies and disputes of the Furijan scholars, with a number of scholars discovering and validating certain aspects of the Qur'anic miracle and some others mainly. The minor and non-pivotal aspects of the miracles of the revelations have been dealt with, and they have failed to properly focus on their major dimensions until the rhetorical and literary miracle of the Qur'an is among the first, most famous and central domain of the Qur'anic miracle.However, among Islamic thinkers, Imam Khomeini should be regarded as one of the few religious and narrow-minded scholars who, in his studies and works on the miracle , have a specific, realistic, innovative and at the same time attitude. Practically speaking, such beliefs and insights are not seen in the views and writings of any Sunni or Shiite thinker in different periods of Qur'anic commentary. Imam Khomeini, who regards the Qur'an as a book of guidance and humanization,Emphasizing on the necessity of considering all aspects of the Quran's miracles on the one hand and criticizing the beliefs of the prophets of the Quran as miracles of the Quran on the other hand, he emphasized the Qur'anic epistemic and educational miracles. Therefore, the main purpose of this article is to explain Imam Khomeini's Quranic thoughts by emphasizing and focusing on the Quran's miraculous problem through a descriptive and analytical method.

    Keywords: Quran, Imam Khomeini, miracle, mysticism, means}
  • علی کریم پور قراملکی*

    در حوزه زبان شناسی، وجود ترادف یا عدم وجود ترادف در الفاظ عربی، یکی از مباحث بحث‏برانگیز میان دانشمندان اهل لغت به شمار می آید. به تبع آن، وجود ترادف یا عدم آن در قرآن کریم نیز، از موارد اختلافی بین قرآن‏پژوهان است. در این میان، تاریخ تفسیر قرآن کریم، گویای آن است که برخی از مفسران، مانند طبرسی، زمخشری و دیگران با قول به ترادف در قرآن، موافق هستند. در مقابل، بعضی دیگر هم، مثل سیوطی و مرحوم استاد معرفت و سایرین، خلاف این را اعتقاد دارند. در این مقاله، ضمن تبیین ادله هر یک از موافقان و مخالفان قول به ترادف، چالش های برخواسته از پذیرش ترادف در قرآن هم، مورد کندوکاو قرار گرفته است.رهاورد این پژوهش، با روش انتقادی، تحلیلی و شیوه درون‏متنی، معطوف به این حقیقت است که اولا، قبول ترادف در قرآن کریم بر اساس ادله محکم مخالفان ترادف، امکان‏ناپذیر است. ثانیا، قول به وجود ترادف در قرآن، پیامدهای منفی، همچون حاکمیت افکار سطحی و ساده از فهم معانی آیات، طرح حشو و زیاده در الفاظ قرآن، مخدوش شدن اعجاز قرآن در ابعاد مختلف آن و غیره را به همراه می آورد که التزام به آنها را، هیچ قرآن‏پژوهی نمی پذیرد.

    کلید واژگان: ترادف در قرآن, اعجاز, اشتراک, اضداد و نظایر}
    Ali Karimpoor Qaramaleki *

    In the field of linguistics, the presence or absence of synonyms in Arabic words is one of the most controversial issues among lexicographers. Consequently, the presence or absence of synonymy in the Holy Quran is one of the differences among Qur'anic scholars. Meanwhile, the history of the interpretation of the Holy Quran shows that some commentators, such as Tabresi, Zamakhshari and others, agree with the idea of synonymy in the Quran. On the other hand, others, such as Suyuti and the late Master Ma’refat and others, believe otherwise. In this article, while explaining the arguments of each of the proponents and opponents of synonymy, the challenges arising from the acceptance of synonymy in the Quran have also been explored.The result of this research, with critical-analytical method and in-text method, is focused on the fact that, first, it is impossible to accept synonym in the Holy Quran based on the strong arguments of the opponents of synonymy. Secondly, the idea of synonymy in the Quran has many negative consequences, such as the rule of superficial and simple thoughts in understanding the meanings of the verses, belief in redundancy in the Quranic words, the distortion of the Quranic miracle in its various dimensions, etc. which are not accepted by any researcher in the field of Quran.

    Keywords: Synonymy in Quran, Quranic Miracle, Homonymy, Contrary, Similar}
  • انیس کاظمی

    اعجاز در قرآن دارای وجوه مختلفی است که یکی از مهمترین آن اعجاز علمی است یعنی وجود گزاره های علمی در قرآن. به دیگر سخن، اعجاز علمی قرآن عبارت است از خبرهای غیبی در امور طبیعی که در قرون اخیر به جهت پیشرفت ها و کشفیات علوم تجربی، مورد توجه قرآن پژوهان و دانشمندان مختلف قرار گرفتته است. اعجازعلمی دارای مصادیق مختلفی است که در جای خودش بیان شده است اما در این تحقیق تنها به اعجاز زوجیت عام موجودات در آیات مختلف با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی پرداخته شده است که در نتیجه با استقرای آیات مربوط به زوجیت و بررسی معانی مختلف آن (نر و ماده، اصناف و انواع، قرین یکدیگر بودن، فاعل و منفعل و...) در تفاسیر المیزان، نمونه، تبیان و... و بیان مصادیق زوجیت در قرآن (گیاهان ، حیوانات ، انسانها و همه ی موجودات) اثبات گردیده است که این اثبات، خود بخود منجر به اثبات معجزه بودن خود قرآن نیز بطور کلی می گردد. در ادامه به بعضی از شبهاتی مانند تعارض زوجیت عام با مساله ی بکرزایی برخی موجودات و ناسازگاری آن با تولد حضرت عیسی علیه السلام، نیز به نحو مستدل پاسخ داده شده است.

    کلید واژگان: اعجاز, اعجازعلمی, زوجیت عام, بکرزایی, آیات زوجیت}
  • مریم مظاهری، سید محمدرضا موسوی شوشتری*

    جامعیت قرآن مجید از جمله مباحث بنیادین تفسیر و علوم قرآنی است که در فهم مراد و مقصود کلام خداوند متعال، بسیار تاثیرگذار است. پژوهشگران به منظور تبیین قلمرو معارف قرآن به آیاتی از قرآن استناد کرده اند. این مقاله، دیدگاه مفسران را در خصوص جامعیت قرآن با استناد آنان به آیه ﴿قل لین اجتمعت الإنس و الجن علی‏ ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا﴾(اسراء، 88) - که از جمله آیات مستند جامعیت قرآن است- به روش توصیفی- تحلیلی بررسی کرده و کوشیده است به این مسئله که کدام تفاسیر آیه را مستند جامعیت دانسته و چه نوع جامعیتی را مد نظر داشته اند، پاسخ مناسبی دهد. بررسی ها نشان می دهد که به رغم آموزه‏ های دیرین مکتب اهل بیت مبنی بر جامع بودن قرآن، استفاده جامعیت از آیه مزبور، بیشتر از ناحیه مفسران معاصر که رویکردی علمی- اجتهادی به قرآن داشته اند، صورت پذیرفته است.

    کلید واژگان: تفسیر ترتیبی, تفسیر موضوعی, قلمرو معارف قرآن, اعجاز, تحدی}
    Maryam Mazaheri, Sayed Mohammad Reza Mousavi Shoushtari *

    The comprehensiveness of the Qur'an is one of the fundamental issues of Qur'anic interpretation and science, which is very effective in understanding the meaning and purpose of God's word. Researchers have cited verses from the Qur'an to explain the realm of Qur'anic knowledge. The paper, citing their commentators' views on the comprehensiveness of the Quran verse ﴿قل لئن اجتمعت الإنس و الجن علی‏ ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا﴾ (Isra, 88) - one of the verses documentary It is comprehensive - it has studied descriptively-analytically and has tried to answer the question of which interpretations of the verse have been documented as comprehensive and what kind of comprehensiveness they have considered. Studies have shown that despite the long-standing teachings of the Ahl al-Bayt on comprehensive of Qur'an, the comprehensive use of this verse has been done more than contemporary commentators who have a scientific-ijtihad approach to the Qur'an.

    Keywords: Sequential Interpretation, thematic interpretation, The Realm of Quranic Knowledge, miracle, challenge}
  • حسین مقدس*، جواد کارخانه
    یکی از نکات برجسته و قابل تامل در امر اعجاز به نحو عام توجه به ویژگی های آن بوده که آن را از بقیه امور خارق العاده مانند سحر تمییز داده و برتری اعجاز را ثابت می نماید. در این مهم، هرچند می توان اذعان نمود تمام فرق اسلامی و حتی اندیشمندان غرب نیز معتقدند که معجزات انبیا، خارق عادت است اما اینکه این خارق عادت بودن به معنی نقض قانون علیت بوده و یا در راستای آن تحقق می یابد سخنان متفاوتی بیان داشتند. این مقاله تلاش دارد تا به روش تحلیلی- توصیفی، ضمن تبیین برخی از مهم ترین شرایط اعجاز، به مواردی همچون بررسی رابطه میان عادت و طبیعت با اعجاز، رابطه اعجاز با قانون علیت، طفره ناپذیر بودن اعجاز، تبیین فاعل اعجاز و تعمیم تحدی در تمام اعجاز انبیا در پرتو اندیشه های قرآنی آیت الله جوادی آملی بپردازد. در این راستا اعجاز انبیا در پرتو ارتباط با علل غیبیه ای شکل می گیرد که خود حاکی از عجز دیگران است.
    کلید واژگان: اعجاز, نبوت, علیت, تحدی}
    Hossein Moqaddas *, Javad Karkhaneh
    One of the important points of the miracle in general is the attention to its characteristics, which distinguishes it from other miraculous things such as magic and proves the superiority of the miracle. In this regard, although it can be acknowledged that all Islamic sects and even Western thinkers believe that the miracles of the prophets are supernatural, but that this supernatural means violation of the law of causality or it is realized in accordance with it, said different words. This article tries to explain some of the most important conditions of miracles in an analytical-descriptive way, such as examining the relationship between habit and nature with miracles, the relationship between miracles and the law of causality, the inevitability of miracles, explaining the perpetrator of miracles and generalizing the challenge in all the miracle of the prophets in the Quranic thoughts of Ayatollah Javadi Amoli. In this regard, the miracle of the prophets is formed in relation with the occult causes, which itself indicates the inability of others.
    Keywords: miracle, prophecy, causality, challenge}
  • حمیدرضا صراف *

    سابقه بحث در رابطه با اعجاز قرآن کریم به زمان نزول قرآن کریم باز می گردد. در طول تاریخ اسلام وجوهی به عنوان وجه اعجاز قرآن نام برده شده که اعجاز در بیان اخبار غیبی یکی از این موارد است. در خود قرآن کریم، وحی کردن اخبار غیبی به صراحت ذکر شده است. دلایلی برای اثبات این وجه از اعجاز قرآن کریم بیان شده است که قراین تاریخی بر عدم آشنایی پیامبر(ص) با کتب مقدس پیشین یکی از آنان است. در این نوشتار پس از بررسی این مساله و بیان مثال هایی در رابطه با بیان اخبار غیبی در قرآن کریم، به بررسی ادعای برخی منکران وحیانی بودن قرآن کریم مبتنی بر معرفی منبعی غیر الهی برای قرآن کریم پرداخته شده است و به وجهی جدید در اثبات اعجاز قرآن کریم در بیان اخبار غیبی اشاره شده که بر اساس داده های باستان شناسانه استوار است و نشان داده شده که چگونه می توان بر اساس علم باستان شناسی برای اثبات اعجاز قرآن و اثبات اینکه قرآن کریم از جانب خداوند است استفاده کرد.

    کلید واژگان: اعجاز, اخبار غیبی, باستان شناسی, یوسف(ع), فرعون}
    Hamid Reza Sarraf *

    The history of debate over the miracle of the Holy Quran dates back to the time of the revelation of Holy Quran. Throughout the history of Islam, aspects have been mentioned as the miraculous aspect of the Qur'an, that the miracle in expressing the unseen news is one of them. In the Holy Quran itself, the revelation of unseen news is explicitly mentioned. Reasons have been stated to prove this aspect of the miracle of the Holy Quran, one of which is the historical evidence that the Prophet (PBUH) was not familiar with the previous holy books. In this article, after examining this issue and giving examples related to the expression of unseen news in the Holy Quran, the claim of some deniers of the revelation of the Holy Quran based on introducing a non-divine source for the Holy Quran is examined and a new aspect in proving the miracle of the Quran is mentioned in the statement of the unseen news, which is based on archaeological data, and it is shown how it can be used on the basis of archeological science to prove the miracle of the Qur'an and to prove that the Holy Qur'an is from God.

    Keywords: miracle, Unseen News, Archeology, Yusef (AS), Pharaoh}
  • محسن خوشفر، راحله رحمانی حسین آبادی *

    یکی‌ از وجوه اعجاز قرآن که‌ در‌ دوره های اخیر مورد توجه قرآن پژوهان معاصر قرار گرفته اعجاز روانشناختی قرآن کریم است،قرآن به‌عنوان کتاب هدایت در حوزه علوم انسانی به فراوانی سخن گفته است از اینرو ضرورت بحث پیرامون رابطه قرآن وعلوم انسانی بیشتر احساس می شود،این نوشتار به‌ روش کتابخانه‌ای و با بهره گیری از یافته های روانشناسی به‌صورت توصیفی پس‌از تبیین روانشناسی رشد و بیان نظرات مختلف پیرامون این موضوع به تبیین مراحل رشد انسان پرداخته و مراد از‌ رشد دراین آیه را رشد روحی وروانی انسان بیان می کند،در مجموع می‌توان گفت:با توجه به اینکه یکی از کارایی های معجزه آنست که فرد منکر با دیدن آن معجزه مومن شود،به نظر می رسد این آیه یکی از گزاره های شگفت انگیز قرآن است نه معجزه علمی وبا توجه به این که هرچند علوم طبیعی و انسانی هر دو در حوزه علوم تجربی قرار دارند ولی به خاطر ویژگی های علوم انسانی ازجمله نسبی بودن ادعاهای مطرح شده در این علم،دلیل قاطعی بر انطباق آن نظریه با حقیقت وجود ندارد و مشکل است که اخبار غیبی قرآن با نظریه‌های علوم انسانی تطبیق داده شود،از اینرو اثبات اعجاز دراین حوزه و بررسی و نقد آن دشوار است.از اینرو می‌توان این آیه را به عنوان یکی از شگفتیهای بی‌ نظیر قرآن پذیرفت نه به عنوان معجزه علمی.

    کلید واژگان: قرآن, رشد, اعجاز, اعجاز علمی, آیه 20 حدید}
  • حیدر شریفی*

    نگارنده بعد از تقسیم آیات پزشکی قرآن به «آیات بهداشتی» و «آیات درمانی»، به اهداف آیات پزشکی قرآن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که قرآن کتاب علمی نیست، بلکه کتاب هدایت انسان به سوی کمال است. قرآن برای تقویت مبدء شناسی و معاد شناسی و تحریک حس کنجکاوی بشر، به مسایل علمی پرداخته و نیز به برخی از مسایل پزشکی اشاره نموده است. در تفسیر آیات پزشکی لازم است از شیوه «استخدام» برای فهم بهتر قرآن سود ببریم و از شیوه افراطی «استخراج همه علوم از قرآن» و تحمیل نظریه های علمی بر قرآن بپرهیزیم. نویسنده در پایان با توجه به آیه 275 سوره بقره که خداوند دیوانگی را به مس شیطان نسبت می دهد و مفسران احتمال‎های زیادی در برای آن مطرح می کنند، ضمن اشاره به شبهات وارده بر آیه، به نقد و بررسی آن احتمال‎ها پرداخته است.

    کلید واژگان: پزشکی, اعجاز, قرآن, تفسیر علمی, شیطان}
  • سید مصطفی مناقب*، سید کریم خوب بین خوش نظر، جواد کارخانه

    با عنایت به برخورداری قرآن از پاره ای صفات، از جمله جامعیت، ابتنای بر اصل توحید، انسجام و عدم اختلاف معانی، هدایت، نور، بینه، مبرهن بودن و...، باید اذعان نمود که سنخ اعجاز قرآن و شریعت محمدی (ص)، به کلی از سنخ اعجاز سایر شرایع ممتاز است؛ زیرا شرایع، معجزه ای محسوس، از سنخ ماده و محدود به زمان و مکان ارایه کردند و حال آن که اعجاز قرآن از سنخ دانش، فرا حسی، فایق بر گستره زمان و مکان و مسیطر بر تارک هستی است. نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی مبتنی بر دیدگاه طباطبایی (ره)، صاحب «المیزان فی تفسیرالقرآن»، به سه تبیین سترگ در باب استنتاج جامعیت قرآن از کلیت اعجازمند آن دست یافته است. طباطبایی بر این باور است که در دو تبیین نخست، عمومیت تحدی و اعجاز قرآن، و نیز جامعیت برگرفته از آن، ناظر بر گستره معارف مرتبط به هدایت انسان است، در حالی که در تبیین سوم، عمومیت و جامعیت مذکور، ناظر بر گستره اغراض الاهی می باشد. نکته درخور تامل آن که در میان مفسران متقدم و معاصر،این تنها طباطبایی است که با ژرف نگری منحصر به فرد، به ابعاد نسبت موجود بین اعجاز قرآن و جامعیت آن عطف توجه نموده است.

    کلید واژگان: اعجاز, جامعیت, قرآن, تحدی, اغراض الاهی, طباطبایی}
    Seyyed Mostafa Managheb *, Seyed Karim Khobbin Khoshnazar, Javad Karkhane

    With the knowledge of the Quran has some of the traits and characteristics; including comprehensiveness and macro review, Based on the principle of the unity and human nature, cohesion and no difference, guidance and light and apparent reason and being clear etc. admittedly type of miracles of Quran is different overall from types of miracles of other religious laws; because religious laws has been present tangible miracle of type of article limited in space and time and meanwhile the miracle of the Quran is from the type of knowledge and cognition, extra sensory, overcome the expanse of time and space and shines on the end of all existence. This article with an interpretive and analytical approach and based on deceased Allamah Tabatabaei's judgments has achieved two major explanations about the conclusion of integrity of the Quran from its whole miraculous. Late Allamah believes that in the first explanation, generality of motivating people to make a book like Quran and the miracle of Quran, and also the comprehensible, which is derived from the Quran is concerning the scope of sciences and teachings related to human navigation, while in the second explanation, generality of motivating people to make a book like Quran.

    Keywords: miracle, community, the Quran, moderation, ulama, divine purposes, Tabatabai}
  • محمدعلی رضایی اصفهانی*

    اعجاز قرآن دارای ابعاد متعددی است که یکی از ابعاد مهم آن اعجاز علمی می باشد. این بعد از اعجاز در کتاب مدخل التفسیر آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی به صورت گسترده مطرح شده است. از جمله تحت عنوان «اخبار غیبی قرآن و اعجاز تشریعی قرآن و نیز اعجاز در اسرار خلقت» مطرح شده؛ که به مواردی از اعجاز علمی در حوزه زیست شناسی، زمین شناسی، کی هان شناسی، تاریخی و قانون گذاری اشاره کرده اند و آیات و مصادیق هر کدام را توضیح علمی داده اند.   در این نوشتار با بررسی موارد فوق روشن می شود که اولا اعجاز علمی قرآن یکی از ابعاد اعجاز پذیرفته شده بوده و ثانیا ایشان یکی از پیشگامان طرح اندیشه اعجاز علمی در دوره معاصر می باشند و دارای نوآوری در این زمینه هستند.

    کلید واژگان: قرآن, اعجاز, اعجاز علمی, محمد فاضل لنکرانی}
  • ملیکا بایگانیان*، محمد حسن رستمی

    اصطلاح «قرآن» در علم اصول، مفهوم همواره ثابتی نداشته بلکه در طول تاریخ این علم، تعاریفی متفاوت و مولفه هایی مختلف به خود دیده است. باآنکه در سده های پنجم و ششم هجری، مولفه های «منقول متواتر» و «مکتوب در مصاحف» برای معرفی قرآن بر هر مولفه دیگری ازجمله «اعجاز»، ترجیح داده می شد اما در سده هفتم، مفهومی جدید از قرآن در علم اصول، ارائه و مولفه اعجاز، جایگزین مولفه های پیشین در تعاریف شده است. تبیین چرایی جایگزینی مولفه اعجاز در تعاریف اصولی سده های هفتم و هشتم به جای مولفه های «منقول متواتر» و «مکتوب در مصاحف» با استفاده از روش تاریخ انگاره، مهم ترین مساله پژوهش پیش رو بوده است. تحقیق دراین باره نشان گر آن است که گفتمان علمی سده های هفتم و هشتم پیرامون مبحث اعجاز، نیز وجود انتقادات متعدد پیرامون مولفه های منقول و مکتوب در این دوران، مهم ترین دلایل انتخاب مولفه اعجاز برای تعریف قرآن در این دو سده بوده است.

    کلید واژگان: قرآن, تحولات مفهومی, تاریخ انگاره, اعجاز, اصول فقه}
    Melika Bayganian*

    In the field of principlism, the term ‘Quran’ has never had a fixed meaning. So far, the term has been used with different definitions and parameters. In the 5th and 6th centuries A.H, the Quran used to be referred to as ‘widely quoted’ and ‘voluminously recorded’, and these two definitions were preferred over ‘miracle’. In the 7th century, however, the perception of the Book was revised, and ‘miracle’ was raised as its major feature. The present study seeks to elaborate on the reasons as why ‘miracle’ emerged as a replacement for the previously used terms of reference to the Quran. The study is conducted through the paradigm shift method, namely reading history texts on the purpose of detecting the development trend of a concept. As the results indicate, the high frequency of criticism on the features ‘widely quoted’ and ‘voluminously recorded’ in the scientific dialogues of the 7th and 8th centuries was the major factor that made scholars shift to the feature ‘miracle’.

    Keywords: Quran, Conceptual variation, Paradigm shift, Miracle, Principles of jurisprudence}
  • یوسف فرجی*، رقیه رحمانی نودوزقی

    در فرهنگ اسلامی انگاره اعجاز قرآن، ابتدا در محافل کلامی شکل گرفت و سپس وارد حوزه مباحث علوم قرآنی شد. از این رو در طول سده‌های اسلامی عالمان این دو حوزه به بحث و بررسی در اعجاز قرآن پرداخته و کتب متعددی را درباره ابعاد مسئله اعجاز قرآن به رشته تحریر درآورده‌اند. هدف این نوشتار مروری بر سیر تاریخی تدوین این کتب و تبیین فراز و فرود‌های سیر این تدوین است. در اهمیت و ضرورت بررسی سیر تاریخی تدوین کتب اعجاز، همین بس که، انجام هر گونه تحقیق و پژوهشی در حوزه اعجاز قرآن مترتب بر شناخت و آگاهی کامل از سیر تاریخی و نقاط عطف و شناخت منابع مهم و اثرگذار در این حوزه است. این پژوهش با رویکرد توصیفی_ تحلیلی کوشیده سیر تدوین کتب را مورد بررسی قرار دهد. تالیف در باره اعجاز قرآن، به صورت علمی مدون در قرن سوم هجری به وقوع پیوست. تدوین کتب اعجاز در قرون چهار تا پنج به علت شرایط سیاسی و فرهنگی، به‌وجود آمدن و رویارویی فرقه‌های مختلف و توان‌مندی دولت اسلامی، به اوج خود رسید. از قرن هفت به بعد با حمله مغول‌ها و شرایط نابسامان، تدوین کتب به دوران افول و ایستایی خود رسید. در سده‌های دهم تا سیزدهم، به علت رواج بحث درباره حجیت ظواهر کلام خدا و مسئله تحریف، تدوین کتب در باب اعجاز کاهش داشت. در تمام این دوران، گفتمان غالب، وجه اعجاز فصاحت و بلاغت قرآن بود. با شروع سده چهارده و با توجه به پیشرفت علوم در مغرب زمین رویکرد علمی اعجاز علمی گسترده‌تر شد.

    کلید واژگان: قرآن, سیر تاریخی, اعجاز, فصاحت و بلاغت}
    Yousuf Faraji*, Ruqayyah Rahmani Nodoozaqi

    In Islamic culture, at first the idea of ​​the miracle of the Qur'an was formed in theological circles and then entered the field of Quranic sciences. Therefore, during the Islamic centuries, scholars of these two fields have discussed the miracle of the Qur'an and written several books on the dimensions of the problem of the miracle of the Qur'an. The aim of this article is a review of the historical course of compiling these books and explaining the ups and downs of the course of this compilation. In the importance and necessity of study the historical course of compiling miracle books, it is enough that conducting any research in the field of miracle of the Qur'an is based on knowing and being fully aware of the historical course and turning points and recognizing important and effective sources in this field. This research tries to examine the process of compiling books by a descriptive-analytical approach. The compilation on the miracles of the Qur'an took place scientifically in the third century AH. The compilation of miracle books in the fourth to fifth centuries reached its peak due to the political and cultural conditions, the emergence and confrontation of different sects, and the ability of the Islamic State. From the seventh century onwards, with the invasion of the Mongols and the turbulent conditions, the compilation of books reached its decline and stagnation. In the tenth to thirteenth centuries, the compilation of books on miracles declined due to the prevalence of the debate over the authenticity of the appearances of God's Word and the issue of distortion. Throughout this period, the dominant discourse has been the miraculous aspect of the eloquence and eloquence of the Qur'an. With the beginning of the fourteenth century and with the advancement of science in the West, the scientific approach to scientific miracles became more widespread.

    Keywords: Quran, Historical Course, Miracle, Eloquence, Rhetoric}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال