به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امویان » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امویان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا زارع خورمیزی*

    در ایام حج و عمره بیشترین اتهامی که از جانب مخالفان تقریب اسلامی در حرمین شریفین مکه و مدینه به پیروان مکتب اهل بیت: وارد شده و می شود، اتهام ناسزاگویی (سب) به صحابه است، این در حالی است که منابع تاریخ اسلام نشان می دهد انگاره سب شخصیت های اسلامی موضوعی است که از جانب مخالفان ائمه شیعه: آغاز و به آن دامن زده شده. بنابراین ضروری است واقع امر روشن شود. حال سوال اینجاست که ناسزاگویی آشکار با نام و نشان نسبت به اهل بیت : و صحابه اولین بار از طرف چه کسانی و چگونه در ایام حج و در حرمین شریفین ترویج شد؟ علل و عوامل آن چه بود و چه تاثیراتی بر جامعه اسلامی نهاد؟نویسنده در این تحقیق با روش توصیف و تحلیل منابع دست اول تاریخ سده اول اسلامی به این داده ها رسید که نخستین بار بدعت ترویج ناسزاگویی نسبت به امیرالمومنین علی (ع) به وسیله خلفا خلیفگان و امرای اموی و زبیری در ایام حج و حرمین شریفین آغاز شد و در ورای هدف اصلی آنها از این بدعت، که همان بیرون راندن رقیب سیاسی بود، انگیزه های متعدد اجتماعی و روانی نیز وجود داشت و خروجی این بدعت، عادی سازی ناسزاگویی به امیرالمومنین علی (ع) در حج و حرمین شریفین از سال 41 تا 99 ، ترویج اندیشه ناصبی گری و گسترش فرهنگ ناسزاگویی در جامعه اسلامی بود.

    کلید واژگان: حرمین شریفین(مکه و مدینه), حج, سب علنی, امیرالمومنین علی(ع), معاویه, امویان}
    Mohammadreza Zare Khormizi *

    During the Hajj and Umrah, the most common charge leveled by those opposed to Islamic approximation against the adherents of the Ahl al-Bayt School in the Holy Shrines of Mecca and Medina is the insulting of the Companions. However, Islamic historical sources confirm that the subject of insulting the Muslim figures was initiated and fostered by the opponents of the Shia Imams (as). Therefore, it is necessary to clarify the fact. Now the question is, by whom and how was the open curse against the Ahl al-Bayt (as) and the Companions first promoted during the Hajj season and in the Holy Shrines? What were its causes and reasons, and what were its effects on Islamic society? In this study, the author describes and analyzes primary sources of the history of the first century of Islam to arrive at the conclusion that the Caliphs, the rulers of the Umayyad and Zubair dynasties, initiated the heresy of spreading blasphemy against Amir al-Mu'minin Ali (as) during the Hajj and in the Holy Shrines for the first time, and there were several social and psychological reasons in addition to their primary objective of driving out the political opponent behind this heresy. The result of this heresy was the normalizing of insulting Amir al-Mu'minin Ali (as) in the Hajj season and in the Holy Shrines during the years 41-99, and the promotion of the School of Nasbiism and the blasphemy culture in Islamic society.

    Keywords: Haramain Al-Sharifain (Mecca, Medina), Hajj, Clear Insulting, Amir Al-Mu'minin Ali (As), Muawiya, Umayyads}
  • فاطمه امینی، سجاد دادفر*

    عمر بن عبدالعزیز را می توان از معدود خلفای اموی دانست که بر خلاف اسلاف خود تلاش نمود تا با اعمال مجموعه ای از اصلاحات، شرایط متفاوتی را در جامعه اسلامی و مخصوصا برای شیعیان رقم بزند. از این رو سیوال پژوهش حاضر که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته آن است که اصلاحات عمر بن عبد العزیز چه تاثیری بر وضعیت شیعیان بجای گذاشت؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که خلیفه اصلاح گراموی، با درک اهمیت مساله شیعیان برای دولت اموی و در راستای جلب رضایت آنان، دست به اصلاحاتی زد؛ فدک را به اهل بیت برگرداند، خمس را دوباره برقرارکرد، مستمری علویان و بنی عبد المطلب را تضمین ساخت و بجای سب و لعن، تکریم و احترام را نسبت به امام علی (ع) و اهل بیت برقرار نمود. در نتیجه این اصلاحات، ضمن آن که شرایط اقتصادی و فضای سیاسی و فکری مناسب تری برای شیعیان ایجاد شد، آنان تحت رهبری امام باقر (ع) توانستند امور مذهبی و سیاسی خود را راحت تر پیش ببرند.

    کلید واژگان: شیعیان, عمر بن عبدالعزیز, اصلاحات, امویان, امام محمدباقر(ص)}
    Fatemeh Amini, Sajad Dadfar *

    Omar ibn Abdul Aziz can be considered one of the few Umayyad caliphs who, unlike his predecessors, tried to create different conditions in the Islamic society, especially for the Shiites, by implementing a series of reforms. Therefore, the question of the present study, which was done using a descriptive-analytical method, is what effect did the reforms of Umar ibn Abd al-Aziz have on the situation of the Shiites? The findings of the study show that the Caliph of the Grammar Reform, realizing the importance of the Shiite issue for the Umayyad government and in order to satisfy them; He returned Fadak to the Ahl al-Bayt, re-established khums, guaranteed the pensions of the Alawites and Bani Abd al-Muttalib, and instead of cursing, established respect and esteem for Imam Ali (as) and the Ahl al-Bayt. As a result of these reforms, while creating a more open and appropriate political and intellectual atmosphere, the Shiites under the leadership of Imam Baqir (as) were able to carry out their religious and political affairs more easily.

    Keywords: Shiites, Omar Ibn Abdul Aziz, reforms, Umayyads, Imam Mohammad Baqir (PBUH)}
  • علی فارسی مدان

    زمینه های اجتماعی وقوع حادثه عاشورا در سه بعد و ساحت شخصیتی، حاکمیتی و جامعه شناسی قابل بررسی است. در ساحت شخصیتی، شخصیت معاویه و یزید در وقوع حادثه کربلا اثرگذار است. راه کار مقابله با این رفتار شخصیتی، امر به معروف و نهی از منکر است. در ساحت حاکمیتی، معاویه به وسیله کادرسازی و تلاش برای ولیعهدی یزید در وقوع عاشورا نقش داشت. از نظر امام (ع) راه کار مقابله با آن تشکیل حکومت اسلامی، قیام و عدم سکوت در برابر یزید است. در ساحت جامعه شناسی، به عوامل مهمی همچون رفتار اجتماعی حاکمان اموی، دنیاطلبی و عدم حمایت کوفیان از امام (ع) می توان اشاره کرد. راه کار امام حسین (ع) در این مورد بصیرت بخشی و اصلاح امور امت است.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), امویان, عاشورا, معاویه, یزید}
    Ali Farsi Madan

    The Ashura episode can be viewed from at least three perspectives. On the personality level, the characters of Muawiyah and Yazid left their sinister influences. The way to oppose them was to invite people to avoid committing sins. At the governance level, Muawiyah paved the way for Yazid's rule and left for him the staff needed. The way to oppose it was to implement the Islamic state, uprise, and raise voices against Yazid. On the social level, to oppose the Umayyad rule, it was necessary to confront their love for the worldly life. Based on other criteria, it was Imam al-Husayn who was able to counteract against the Umayyad hegemony and influence the Islamic world with his enlightenment.

    Keywords: Imam al-Husayn, Ashura, social backgrounds}
  • حسین محمدی*، ابراهیم ابراهیمی، علیرضا طبیبی، علی حسن بیگی

    در برخی کتب حدیثی و تاریخی اهل سنت روایت ها و گزارش هایی وجود دارد که برابر با آنها، پیامبر اکرم$ پیش از بعثت، جامه از تن درآورده و مکشوف العوره شده و براساس یک ندای غیبی از این کار باز داشته شده است. دو دسته از این گزارش ها مربوط به کودکی پیامبر$ و یک دسته مربوط به نوجوانی پیامبر و یک دسته نیز مربوط به جوانی اوست که از جهت سند و متن قابل نقد و بررسی هستند. با وجود اهمیت این موضوع تاکنون هیچ گونه پژوهش مستقلی در این زمینه، سامان نیافته است. در نقد سندی، مشخص گردید که اسناد روایات ناپوشیدگی پیامبر$ پیش از بعثت مرسل و ضعیف هستند و در نقد متنی نیز، روایات مورد بحث با آیات قرآن، سنت و عقل ناسازگار است و دچار اضطراب نیز هست. در نهایت خاستگاه این گزارش ها بررسی شده و روشن گردید که این روایات را بنی امیه برای تخریب چهره پیامبر$ ساخته اند.

    کلید واژگان: روایات ناپوشیدگی پیامبر(ص), نقد سندی, نقد متنی, اضطراب روایات, امویان, حجاب, علل حدیث}
    Hosein Mohammadi*, Ebrahim Ebrahimi, Alireza Tabibi, Ali Hasan Beygi

    In some hadith and historical books of Sunnis, there are narrations and reports that, according to them, the Holy Prophet (pbuh) took off his clothes and exposed his private parts and was prevented from doing so based on an unseen call. Two groups of these reports are related to the Prophet's childhood, one group is related to the Prophet's adolescence, and one group is related to his youth, which can be criticized in terms of documents and texts. Despite the importance of this topic, no independent research has been conducted in this field. In the documentary review, it was found that the documents of the narratives of the Prophet's nakedness before his mission are weak, and in the textual criticism, the discussed narrations are inconsistent with the verses of the Quran, Sunnah and reason, and they are scattered and full of anxiety. Finally, the origin of these reports was investigated and it became clear that these traditions were made by the Umayyads to destroy the reputation of the Prophet.

    Keywords: Narratives of the Prophet's Nakedness, Documentary Criticism, Textual Criticism, Contradictions of Narratives, Umayyads, Ḥijāb, Causes of Hadith}
  • سید مرتضی حسینی شیرگ*

    احادیث مهدویت به دلیل ظرفیت بالای اعتبار بخشی به جریان های سیاسی، مورد سوء استفاده قرار گرفته است، از این رو جدا سازی مجعولات و تبیین دلایل رویکردهای سیاسی به این اخبار کمک شایانی به پاک سازی معارف مهدویت از مجعولات دارد، گویا رقابت های سیاسی پررنگ ترین نقش در وارد کردن احادیث جعلی به حوزه مهدویت داشته است. در این میان نقش امویان به عنوان نخستین کسانی که در تاریخ اسلام خلافت را به سلطنت تبدیل کردند، پررنگ می نماید. این مطالعه با هدف بررسی نقش امویان در جعل و تحریف احادیث مهدویت و گونه شناسی این احادیث شکل گرفته است. پرسش ما این است که رویکرد امویان به احادیث مهدویت چه بوده و آنان در جهت تحکیم و توسعه قدرت خود چه نقشی در جعل روایات مهدویت داشته اند؟ نتایج این مقاله که با روش تحلیل محتوا و بر پایه منابع کتابخانه ای به دست آمده است، نشان می دهد که مهم ترین گونه های جعل و تحریف امویان در روایات مهدوی عبارت اند از: «جعل و تحریف در مصداق مهدی موعود»، «فضیلت بخشی به اماکن تحت سلطه»، «مشرق ستیزی» و «جعل و تحریف در نشانه های ظهور».

    کلید واژگان: روایات مهدوی, امویان, احادیث ساختگی, سیاست}
    Seyed Morteza Hoseini Shirg*

    Hadiths of Mahdism have been misused due to their high capacity of giving credibility to political movements. Therefore, separating the falsehoods and explaining the reasons for the political approaches to these narratives are of great help in purifying the teachings of Mahdism from the falsehoods. It seems that political rivalries have played the most prominent role in bringing fake hadiths into the field of Mahdism. Meanwhile, the role of the Umayyads as the first ones in the history of Islam to convert the caliphate into a monarchy is highlighted. This study aims to investigate the role of the Umayyads in forging and distorting the hadiths of Mahdism and the typology of these hadiths. Our question is, what was the approach of the Umayyads to the hadiths of Mahdism and what role did they play in falsifying the traditions of Mahdism in order to consolidate and develop their power? The results of this article, achieved by the method of content analysis and based on library sources, show that the most important types of forgery and distortion of the Umayyads in the Mahdavi traditions are: "Forgery and distortion in the case of the Promised Mahdi", "Giving virtue to the dominated places", "Anti-Orientalism" and "Forgery and distortion in the signs of the reappearance".

    Keywords: Mahdawi Narratives, Umayyads, Fabricated Hadiths, Politics}
  • مسعود بهرامیان*

    اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران امام سجاد (علیه السلام) (61- 95ق) یکی از مهم ترین دوره های تاریخ صدر اسلام بود. دورانی که خلافت امویان (41-132ه.ق) و شاخه مروانی آن در اوج قدرت خود بود. امام بعد از شهادت پدر بزرگوارشان زعامت شیعیان را بر عهده گرفتند. ایشان با اتخاذ سیاست هم سازگری امت اسلامی توانستند هم جان خود و پیروان خود را حفظ کنند و هم این که حساسیت حاکمان وقت اموی را از خود دور کنند. هدف تحقیق حاضر پی بردن به ضرورت بحث وحدت، اوضاع تاریخی امام سجاد (ع) و اقدامات ایشان در راستای حفط وفاق امت اسلامی است. این تحقیق با رویکردی توصیفی- تحلیلی در صدد پاسخ گویی به این سوال است که راهکارهای مذهبی، سیاسی و اجتماعی امام سجاد (علیه السلام) برای همگرایی جامعه اسلامی چگونه بوده است. طبق نتایج تحقیق باید گفت در بعد مذهبی دعا برای کارگزاران دولت اسلامی، مدارا با غیر شیعیان، انجام مراسمات مذهبی با عامه و دعا برای یاران و پیروان پیامبر و در بعد اجتماعی و سیاسی مشورت حاکمان با امام، مبارزه منفی و تعاملات حسنه با غیر شیعیان است.

    کلید واژگان: امام سجاد(ع), امویان, هم گرایی, راه کارهای مذهبی, راه کارهای سیاسی}
  • شهناز کریم زاده *

    حاکمیت اخلاف امیه بر مقدرات جهان اسلام پس از حدود چهار دهه از رحلت پیامبر (ص) یکی از شگفتی های تاریخ اسلام است که باوجود پژوهش های گسترده همچنان در خور واکاوی و خوانش های جدید از منظرهای گوناگون است. نظریه تحلیل گفتمان با ظرفیتی که دارد، می تواند برای بازنمایی جوانب ابهام و تبیین دلایل بقای حدود یک صده این جریان در هرم قدرت، مساعدت نماید. بدین منظور، پژوهش حاضر با استفاده از نظریه و روش تحلیل گفتمان لاکلاو و موف و با استفاده از تکنیک تحلیل داده های تاریخی به دنبال پاسخ به این سوال است که شکل گیری نظام گفتمانی امویان و حذف رقیب یعنی، ائمه (ع) تا پایان عصر سفیانیان چگونه بوده است؟ یافته های این پژوهش حاکی از آن است که امویان از سویی با به متن کشاندن ارزش های جاهلی توانستند ذائقه امت اسلامی را که با مواهب ناشی از فتوحات به سوی مادیات سوق یافته بود به فاصله از ارزش های اسلامی جهت دهند و از سوی دیگر با دادن پوشش عقیدتی به اقدامات خود، خلفای اموی را جانشینان به حق پیامبر اسلام (ص) نشات دهند.

    کلید واژگان: امویان, اهل بیت, گفتمان امامت, تحلیل گفتمان لاکلاو و موف}
  • زهرا محققیان*
    مطالعه مکتوبات قرون میانه درباره سیره [حضرت] محمد باید همراه با مطالعه تاریخ وی باشد، وقایعی که شواهد متعددی در منابع مختلف برای آنها داریم. گزارش ابن اسحاق از سیره [حضرت] محمد و خلاصه آن که ابن هشام تهیه کرده، همگی محصول دوران خود این نویسندگان اند. یک نمونه خودسانسوری که یکی از راویان ابن اسحاق اعمال کرده و دو نمونه سانسور که ابن هشام اعمال کرده و بسیاری از مطالب پیشینیان خود را حذف کرده است، به درک بهتر بافت اجتماعی و سیاسی این سیره ها کمک می کند.
    کلید واژگان: [حضرت] محمد, سیره, بیوگرافی, عباسیان, امویان, مدینه, حیره, خودسانسوری, حدیث}
  • علی شمس آریان، مهرناز بهروزی*

    مسئله مالی و مالیه از موارد مهم و قابل توجه در تاریخ است. با برآمدن اسلام و بر اساس آموزه های قرآنی و سنت پیامبر (ص)، احکام نوینی بر امور اقتصادی جامعه اسلامی حاکم شد. با آغاز فتوح و گسترش قلمرو مسلمانان آنان با مسایل جدیدی مواجه گردیدند که زمینه ساز تحولات مهمی در جامعه گردید. سوال اصلی این پژوهش بررسی مالیات های اسلامی خراسان دوران اموی بر اساس داده های فقهی، حدیثی و تاریخی است و از آنجا که احکام اقتصادی، مهم ترین احکام حکومتی بوده و حکومت امویان نیز یکی از مهم ترین حکومت های مدعی اسلام در تاریخ است، لذا در این پژوهش به صورت مطالعه موردی احکام اقتصادی صادره توسط حاکمان اموی در بوم خراسان در بازه زمانی سال 100 تا 132 هجری، مورد بررسی و سنجش مطابقت با آموزه های اسلامی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: اهل ذمه, آموزه های اسلامی, قوانین مالیاتی, خراسان, امویان}
    Ali Shamsariyan, Mehrnaz Behruzi *

    The issue of finance is one of the most important and significant issues in history. With the rise of Islam and based on the teachings of the Qur'an and the tradition of the Prophet (PBUH), new regulations ruled over the economic affairs of Islamic society. With the beginning of the conquest and expansion of the Muslim realm, they faced new issues that paved the way for important changes in society. The main question of this study is to study the Islamic taxes of Khorasan during the Umayyad period based on jurisprudential, hadith, and historical data. Since economic rulings are the most important governmental rulings and the Umayyad rule is one of the most important dynasties claiming Islam in history, so in this study as a case study of economic rulings issued by Umayyad rulers in Khorasan in the period of 100-132 AH, has been examined and evaluated in accordance with Islamic teachings.

    Keywords: Ahl Dhimah, Islamic teachings, Tax Rules, Khorasan, The Umayyad}
  • عبدالمجید مبلغی*

    هدف پژوهش حاضر این بود که چگونه سقیفه، نهاد خلافت را بر پایه هایی متزلزل و فاقد ثبات نهایی بنا نهاد. در این راستا، با روش پدیدارشناسانه و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، بستر تاریخی سقیفه در ساختار قبیله گرایانه ی قریش، الگوی توزیع قدرت و نیل به توافق در سقیفه و پیامدهای تاریخی سقیفه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، سقیفه براساس بازگشت به نظام قدرت قبیله محور، کارکردی دوگانه را سبب گردید. در کوتاه مدت (عهد شیخین) به انتقال قدرت در قریش از عبدمنافیان به خرده قبایل حاشیه ای انجامید؛ و در بلندمدت (از خلافت عثمان تا پایان عباسیان) محوریت قریش را به مثابه درون مایه ی خلافت در قالبی جدید (عدم التزام به ائتلاف) اما درون مایه ای قدیمی (مصدریت عبدمنافیان در هسته ی مرکزی قدرت) در دوران پس از اسلام تثبیت کرد. پس از سقیفه به تدریج ابتدا دو گفتمان شیعی (منتقد وضع موجود و حامی اصلاح نهاد خلافت) و قریشی (مدافع خلافت ناشی از ائتلاف قبیله گرایانه) و سپس از عهد عثمان بدین سو، گفتمان اموی (ملهم از ساختارهای شاهی ایران-رومی بر پایه ی درون مایه ی عربی) شکل گرفتند. نهایتا امام علی(ع) سیاست تعویق و کناره گیری را پس از سقیفه اتخاذ کردند. بر اساس این سیاست، همکاری با نهاد خلافت به معنای پذیرش آن نبود؛ این عدم پذیرش در هویت بخشی به شیعیان به مثابه گروه مخالف و متفاوت با عامه موثر واقع گردید.

    کلید واژگان: سقیفه, قبیله گرایی, قریش, هاشمیان, امویان, توزیع قدرت, نهاد خلافت}
    Abdul Majid Moballeghi*

    The present study aims to find out how Saqifah founded the caliphate on a shaky basis with no ultimate stability. In this regard, using a phenomenological and with a descriptive-analytical approach, the historical context of Saqifah in the Quraish tribal structure, the pattern of distribution of power and achieving agreement in Saqifah, and the historical consequences of Saqifah are studied. The results showed that based on the return of power system to tribal-based system, Saqifah had a dual function. In the short term (Sheikhs era), it led to transfer of power in Quraysh, from Abd-Manafis to the marginalized sub-tribes; and in the long term (from the Ottoman Caliphate to the end of the Abbasids), it stabilized the dominance of Quraysh as a theme of caliphate in a new template (no binding to coalition) but In an old theme (Abd-Manafis were in center of the power), in the post-Islamic era. After Saqifah, firstly two Shiite discourses (critical to status quo and advocate of reforming the caliphate) and Qurayshi emerged (defending the caliphate built on the tribal coalition), and then from the Ottoman era, the Umayyad discourse (inspired by the Persian-Roman imperial structures, based on Arabic background) emerged. Eventually Imam Ali (pbuh) adopted the policy of postponement and resignation after Saqifah. According to this policy, working with the caliphate did not mean accepting it; it was effective in identifying Shiites as a dissident and different group.

    Keywords: Saqifah, Tribalism, Quraysh, Hashemis, umayyad, Power Distribution, Khalifate}
  • مهدی نورمحمدی، صدیقه اقرار
    یکی از مهم ترین مسایل قابل پژوهش در قیام امام حسین (ع) ، مساله خروج ایشان از مدینه است. برای شناخت عمیق و همه جانبه این پدیده همچون هر پدیده تاریخی دیگر، نیاز به یک مطالعه فراگیر بسترشناسانه از اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… است. این مقاله پاسخ به این پرسش اصلی است که تاثیر اوضاع فرهنگی مدینه بر خروج امام حسین (ع) از این شهر چگونه بوده است؟ فرضیه نویسنده آن است که امام حسین (ع) ، مجبور به خروج از مدینه بوده و عوامل چندی از جمله وضعیت فرهنگی مدینه، در این مهم موثر بوده اند. پژوهش پیش رو تلاش کرده تا با مطالعه متون تاریخی و غیرتاریخی و با روش توصیفی تحلیلی نشان دهد که در بخش فرهنگی، حوزه علمی مدینه و مکتب خلفا، رواج اسرائیلیات، سیاست های فرهنگی امویان از جمله تخریب، مبارزه و تبلیغات منفی علیه اهل بیت (ع) ، گرایش اعتقادی کم رنگ اهل مدینه به ائمه (ع) و اوضاع نامناسب دینداری در این شهر، از شاخصه های مهم اوضاع فرهنگی مدینه در عصر امام حسین (ع) بوده که ایشان را به این نتیجه رسانده که برای عدم بیعت با یزید مجبور به خروج از مدینه است.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), امویان, مدینه, اوضاع فرهنگی مدینه, اهل بیت (ع)}
    Dr. Mahdi Nour, Muhammadi, Sidiqeh Eqrar
    One of the key factors in the movement of Imam al-Husayn was the culturally corrupt atmosphere of Medina at that time. Research shows that the teachings of the rulers who preceded Imam Ali, the spread of fabricated Israelite traditions, and the Umayyads' propaganda against the Ahl al-Bayt, and the unfavorable religious situation of Medina forced Imam al-Husayn to leave Medina so as not to take an oath of allegiance in favor of Yazid.
    Keywords: Imam al-Husayn, the Umayyads, Medina, the Ahl al-Bayt}
  • محبت عباس منش، مریم عفراوی

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی در ترکیب با بازخورد بر تعادل دختران دارای اختلال هماهنگی رشدی بود، به همین منظور 30 دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی با توجه به ملاک های موردنظر انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه خودکنترل، آزمونگر کنترل و گروه گواه تقسیم شدند. تعادل ایستا و پویای آزمودنی ها با تست لک لک و آزمون راه رفتن پاشنه پنجه ارزیابی شد. سپس گروه آزمایش به مدت 18 جلسه برنامه ی مداخله ای را انجام دادند. پس آزمون همانند پیش آزمون برگزار شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون K-S، تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در هر دو متغیر تعادل پویا و ایستا هم در تمرین و هم در گروه اثرات معناداری وجود داشت. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین گروه خود کنترل و آزمونگر کنترل با گروه گواه در تعادل ایستا و پویا تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین دو گروه خود کنترل و آزمونگر کنترل در هر دو مولفه تفاوت معناداری وجود داشت. یافته ها نشان داد که تمرینات ادراکی حرکتی همرا با بازخورد در مقایسه با تمرین صرف می تواند باعث عملکرد تعادلی بهتری شود.

    هدف

    مشروعیت حکومت ها (legitimacy) همواره و حداقل از یونان باستان تاکنون به عنوان یکی از مباحث کلیدی دانش سیاسی مطرح بوده است. در جهان اسلام نیز صورت بندی های مختلفی برای انعقاد خلافت ارایه شده است.

    روش

    این پژوهش می‌کوشد بر اساس روش توصیفی تحلیلی ضمن اشاره به سیر این اندیشه از دوران امویان و انتقال همراه با تغییر مسیر آن به حکومت عباسیان، رویکرد ایمه اطهار (ع) را در این زمینه بررسی ‌کند.

    یافته ها

    اندیشه موروثی شدن خلافت یکی از اندیشه‌هایی بود که خلفای امویان و عباسیان به منظور توجیه مشروعیت حکومت خود مطرح کردند. آنها با تکیه بر این اندیشه که بنا بر مفهوم ولایت عهدی پدر، فرزندی یا ارث‌بری شکل گرفته بود در طول زمان و نسل‌های پی در پی از حق فرمانروایی بهره‌مند ‌شدند. بهره‌گیری خلفای اموی از این اندیشه که در تقابل با منطق و گفتمان انتصاب الهی بود که توسط ایمه اطهار (ع) ترویج می‌شد.

    نتایج

    ایمه (ع) در برابر اندیشه «موروثی بودن خلافت» و همچنین طرح «وراثت اعمام» واکنش نشان داده و در مواضع مختلف به نقد و تقابل با آن پرداختند. همچنین مروری بر روایات نشان می‌دهد ایمه (ع) در تلاش بودند الگوی شیعه یعنی «نص» را نیز ارایه دهند، تا علاوه بر رویکرد سلبی، در مقام نفی نیز به اصول سیاسی مکتب شیعه، جانی تازه ببخشند.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, خلافت موروثی, امویان, عباسیان, ائمه (ع)}
  • سیدمحمود سامانی، محمود بختیاری
    دوران نسبتا طولانی پیشوایی امام سجاد (ع) را می توان از حساس ترین ادوار برای عصر امامت و شیعیان دانست. شهادت پیروان معتقد و راستین در واقعه ی عظیم عاشورا و انگشت شمار بودن آنان در آغاز امامت آن حضرت و جسارت د شمنان اهل بیت در سرکوبی قیام های شیعی، امام را وادا شت تا به جای فعالیتهای سیا سی آشکار که منجر به شهادت شیعیان و شاید خود امام می شد، فعالیت های فرهنگی را در بسترهای گوناگون به انجام رساند و با ارایه ی فرهنگ و تعالیم ا صیل ا سلامی، ضمن کادر سازی در دوره امویان برای انتقال آموزه های اهل بیت ، زمینه گسترش تشیع در دراز مدت و توان دستیابی شیعیان به تشکیل حکومت شیعی را فراهم نماید. این مقاله در پاسخ به این پرسش سامان یافته که نقش امام سجاد (ع) در گسترش تشیع و فرهنگ اهل بیت چه بوده است؟ روش ها و اقدامات اتخاذ شده از سوی آن حضرت برای حفظ شیعیان و گسترش کمی آنان کدام است؟ دستاورد بنیادی مقاله آن است که امام بیشتر تلاش خود را در راستای ظرفیت سازی برای گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) و تشیع به کار برد و با وجود خفقان شدید، زمینه های بنیان گذاری مراکز علمی توسط صادقین (ع) را که نقشی سترگ در گسترش تشیع داشت فراهم آورد.
    کلید واژگان: امام سجاد (ع), تشیع, فرهنگ اهل بیت (ع), راهبرد, امویان}
    Seyyed Mahmood Samani, Mahmoud Bakhtiary
    Relatively long duration of leadership of Imam Sajad (S.A.) can be considered one of the most important, critical periods in Islamic era and Shiism. Martyrdom of true Muslim believers in Ashura- the most prominent event of Islam, being few in population at the beginning of Imam Sajad’s leadership, audacity of the enemies towards Ahl-e- Bait (S.A.) in suppressing Shiite movements forced Imam Sajad to perform some various cultural activities in different forms instead of political explicit actions which would result in killing Muslims and also the Imam, himself. Therefore the Imam managed to present true Islamic culture and principles along with paving the way for transmitting Ahl-e-Bait teachings and providing appropriate means of establishing Shiite government during Umavid dynasty in the long run. The present study tries to propose answers to these questions: what has the role of Imam Sajad been in developing Shiism and Ahl-e-Bait? What were his methods and activities to expand and develop Shiite culture in both quality and quantity? The fundamental results of this article is that Imam Sajad seriously attempted to develop Shiism and was successful in establishing a school of trustful Muslims, in spite of severe suppressions by the enemies.
    Keywords: Imam Sajad, Shiism, Culture of Ahl-e-Bait, Strategies, Umavids}
  • مهیار خانی مقدم
    پژوهش حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی به واکاوی برجسته ترین دلایل، جنبه ها و نتایج تجلی آیات قرآن در خطبه های حضرت زینب(س) در شهر های کوفه و شام می پردازد و این نتایج را به دست می دهد: 1_ استفاده از نقطه مشترک برای هدایت و اتمام حجت و نفی تبلیغات دستگاه اموی پیرامون خارجی دانستن امام حسین(ع) برجسته ترین دلایل تجلی قرآن در خطبه های آن حضرت بود.2_ از جنبه های تجلی قرآن در خطبه های کوفه و شام می-توان به نکوهش عهدشکنی، نقش اعمال در تعیین سرنوشت انسان، شباهت کوفیان و یهودیان، یادآوری سنت املاء و امهال به یزید و اشاره به اصل اختیار و تکلیف مداری اشاره کرد. 3_ برجسته ترین نتایج این تجلی نیز برملا شدن چهره منافقانه یزید و اطرافیان او، یادآوری مجدد شایستگی آل پیامبر(ص) برای ولایت و حکومت و اصلاح نگرش و جهان بینی مردم بود.
    کلید واژگان: خطبه زینب (س) و قرآن, امویان, حضرت زینب (س), خطبه کوفه}
    Mahyar Khani Muqaddam
    With a descriptive-analysis method, the present research explores into the most eminent reasons, aspects, and outcomes of the manifestation of the Qur’ānic verses in Ḥaḍrat Zaynab’s (S.A.) Sermons in Shām and Kūfa and provides the following
    Results
    1. Using a common ground for guidance, giving an ultimatum, and refuting the Ummayid rule’s propaganda about Imam al-Ḥusayn (A.S.) as the Khārijite were the most outstanding of the manifestation of the Qur’ān in the sermons of her holiness. 2. Among the aspects of the Qur’ān’s manifestation in the Kūfa and Shām sermons we can point out the reproaching of perfidy, the role of actions in determining man’s destiny, similarity between the Kūfīs and the Jews, reminding the sunna of dictation and respite (imlā’ wa imhāl) to Yazīd, and reference to the principle of free will and task-orientedness. 3. The most outstanding outcomes of this manifestation are the exposure of the hypocritical face of Yazīd and his cronies, reminding the competence of the household of the Prophet (S.A.W.) for guardianship, rulership, and correction of the people’s worldview.
    Keywords: Zaynab's (S.A.) Sermons, the Qur'ān, the Ummayds, Ḥaḍrat Zaynab (S.A.), the Kūfa sermon}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال