به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بررسی تطبیقی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بررسی تطبیقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی شیر افتخاری *

    حدیث شریف منزلت یکی از برجسته‎ترین میراث‎های گران‎‎بهای روایی بر جای مانده از رسول خداj است. در این نوشتار این حدیث از منظر سندی و دلالی از دیدگاه فریقین به صورت تطبیقی بررسی گردید. پس از بررسی روشن شد عالمان شیعه و اهل سنت این حدیث را در همه دوره‎های مختلف تاریخی به صورت گسترده در منابع  خود ثبت کرده‎اند. عالمان شیعه این حدیث را در منابع خود، دست‎کم از «نه» نفر از امامان اهل بیتm، و «بیست و چهار» نفر از صحابه، و عالمان اهل سنت این حدیث را در منابع خود دست‎کم از «بیست و شش» نفر از صحابه از رسول خداj نقل کرده‎اند. رسول خداj این حدیث را در زمان‎ها، مکان‎ها و مناسبت‎های مختلف بیان فرموده است. حدیث منزلت ازنظر سندی، نزد فریقین صحیح، متواتر و مورد اتفاق است و ازنظر دلالی شیعه امامیه معتقدند بر اساس این حدیث همه منازل هارونm نسبت به موسیm برای علیm نسبت به رسول خداj به صورت عموم و اطلاق ثابت است و آن حضرت خلیفه رسول خداj در زمان حیات و پس از حیات آن حضرت است. بیشتر عالمان اهل سنت منازل هارونm را فی الجمله برای علیm پذیرفته‎اند و عموم و اطلاق آن را نپذیرفته‎اند و گفته‎اند علیm تنها در زمان حیات رسول خداj و در مدینه خلیفه آن حضرت است. منتقدان اهل سنت برخی ایرادهایی بر سند و دلالت این حدیث گرفته‎اند و بطلان این ایرادها بر اساس گفته‎ها، باورها و منابع اهل سنت روشن گردید. روش تحقیق در این نوشتار «توصیفی- تحلیلی» است.

    کلید واژگان: حدیث منزلت, بررسی تطبیقی, فریقین, سند و دلالت, شیعه امامیه, اهل سنت}
  • سید علی میرآفتاب، عبدالرسول حسینی زاده، بهزاد جلالوند*

    اعتبار عقل و اعتماد بر آن در فهم کلام و کشف مراد الهی در ادوار مختلف سکه رایج مفسران بوده است، اما در قرن چهاردهم بی شک بارزه تفاسیر، کاربرد عقل و تکیه بر آن است. المنار و المیزان به عنوان مهم ترین تفاسیر قرن اخیر در ضمن گرایش به مسایل اجتماع، عقل گرایی را در تفسیر قرآن پیگیری کرده اند؛ با این تفاوت که المنار عقل را به عنوان منبع خود در تفسیر برگزیده، اما المیزان ظواهر دینی و فهم دین را که متوقف بر ظهور لفظ هستند، مستند به حکم عقل دانسته، ولی در تفسیر، به منبعیت قرآن برای تفسیر خود قایل بوده و عقل را به عنوان ابزاری برای فهم قرآن می داند. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، با بررسی دو تفسیر المیزان و المنار، به بررسی تطبیقی عقل گرایی در نظر این دو مفسر تمرکز نموده و مختصات عقل را از این نظرگاه مقایسه خواهیم کرد. حاصل آنکه عقل در المنار به عنوان ابزاری برای هماهنگ کردن احکام و معارف دینی با مقتضیات زمان به کار بسته شده و ریشه در تجربه گرایی دارد، درحالی که علامه طباطبایی با تخطیه عقل گرایی تجربی، حرکت عقل ابزاری در مسیر فطرت سالم را لازمه تمییز و تشخیص درست حق از باطل معرفی می نماید.

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, تفسیر المیزان, تفسیر المنار, علامه طباطبایی, رشید رضا, عقل}
    Sayyid Ali Miraftab, Sayyid ‘Abdulrasoul Husaynizadeh, Behzad Jalalvand *

    The validity of intellect and trusting it in understanding the Divine Word and unveiling the Divine Intention has been common among the interpreters in different eras; however, in the 14th century, the application of reason and relying on it has been the distinguished feature of interpretations. Al-Manār and Al-Mīzān, as the most important interpretations of the last century, have pursued rationalism in the interpretation of the Qur'an, while inclining toward social issues. Nevertheless, the difference is that al-Manār has chosen intellect as its source in interpretation; whereas al-Mīzān has considered the religious exteriors and understanding of religion, based on literal manifestation, to be relied on the dictates of intellect; but in the interpretation, it believes in the Qur'an as a source for its interpretation and considers intellect as a tool for understanding the Qur'an. In this research, we will focus on the comparative study of rationalism in the opinions of these two commentators by examining the two interpretations of al-Mīzān and al-Manār, using a descriptive and analytical method, and we will compare the features of intellect from this point of view. As a result, intellect in al-Manār is used as a tool to coordinate religious rulings and knowledge with the requirements of the time and has its roots in empiricism, while Allama Tabataba'i, with the denigration of experimental rationalism, introduced the movement of instrumental intellect on the path of healthy nature as a requirement for differentiating and distinguishing right from wrong.

    Keywords: Comparative Analysis, Tafsīr Al-Mīzān, Tafsīr Al-Manār, Allameh Tabataba'i, Rashid Reza, Intellect}
  • سید شاه گل حسین سجادی

    «جری و تطبیق» آیات قرآن، یکی از مسایل مهم، در علم تفسیر است. اصطلاح «جری و تطبیق» بدین معنا، که هیچ آیه ‎ای از قرآن در زمان و مکان محصور نمی ماند، بلکه در هر موردی که با مورد نزول ، ازنظر ملاک و مناط یکسان باشد، جاری می‎شود که درواقع اصطلاحی برگرفته از روایات اهل بیت است، در نظر ابتدایی، گمان می‏رود که روایت جری، شمول آیه را به مورد تطبیق شده در روایت، محدود نموده است، حال آنکه این تطبیقات در روایات از باب ذکر مصادیق آیه هست و هرگز آیه به آن تطبیقات، محدود نمی‏گردد. ادله حجیت این قاعده، علاوه از دلیل عقلی، عمده دلایل آن روایات است. در این مقاله تلاش شده با بررسی تطبیقی ادله و دیدگاه‎ های فریقین، مفاد این قاعده همانند شیعه، نزد اهل سنت نیز اثبات گردد، مفسرین اهل سنت گرچه اصطلاح «جری و تطبیق» را به کار نبرده اند اما مفاد آن را باور داشته و دارند؛ چون با این قاعده جاودانگی قرآن، و نقش هدایتی آن در جامعه بشری، توجیه پذیر است. اندیشمندان اهل سنت برای سرایت حکم آیه، از زمان نزول به موارد مشابه و هم نظیر، در بستر زمان بجای قاعده جری، راهکارهای عموم نص، عموم معنایی و امثال آن را ارایه می کنند.

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, قاعده جری و تطبیق, تاویل, بطن}
  • انسیه سادات هاشمی*، ریحانه هاشمی

    واژه بینات از واژگان کلیدی قرآن کریم به شمار می آید که 51 بار در قرآن کریم به صورت جمع و 17 بار به صورت مفرد در سیاق های مختلف تکرار شده است. این واژه در آیه 25 سوره حدید در کنار کتاب و میزان از عوامل برپایی قسط در جامعه معرفی شده است. این هم نشینی با واژه کتاب که به قرآن اشاره دارد، اهمیت جایگاه بینات را نشان می دهد. از این رو پژوهش حاضر در صدد است مصادیق و معنای بینات را در قرآن کریم بر اساس دیدگاه های مفسران فریقین مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور مقاله حاضر به روش توصیفی-تطبیقی پس از بررسی معنای بینات با استفاده از معاجم مختلف، آیاتی که دربردارنده این واژه هستند، استخراج کرده، سپس با مطالعه تطبیقی تفاسیر مختلف، مصادیق بینات را مورد بررسی قرار می دهد. این پژوهش نشان می دهد بینات در قرآن کریم گاه در مصادیق مادی و گاه معنوی به کار رفته است. از مصادیق مادی بینات می توان به معجزات پیامبران و آثار باقیمانده از گذشته اشاره کرد. مصادیق معنوی بینات شامل کتب آسمانی به خصوص قرآن، علم و بصیرت الهی و استدلال و برهان های عقلی و نیز ولایت امام علی (ع) می شوند. بررسی تطبیقی تفاسیر فریقین نشان می دهد که مفسران در مصادیق مرتبط به پیامبران یعنی معجزات و استدلال های آنها و نیز مصداق قرآن کریم اتفاق نظر دارند. تنها در آیاتی که به کتمان بینات اشاره شده است، اختلاف نظر دیده می شود و فقط مفسران شیعه بر اساس تفاسیر روایی، ولایت امام علی (ع) را از مصادیق بینات کتمان شده بیان کرده اند.

    کلید واژگان: بینات, بررسی تطبیقی, مصداق, مفهوم شناسی, تفاسیر فریقین}
    Ensiyeh Sadat Hashemi *, Reyhaneh Hashemi

    The word ‘Bayyenāt’(بینات) is one of the key words of the Holy Qur’an which has been repeated 71 times in the Holy Qur’an considering its other derivatives. The key use and repetition of this word in the Holy Qur'an requires a close examination of its meaning and examples in the referenced verses. Since Bayyenāt has been used in different contexts, the purpose of this study is to discover the distinctions between the causes of which the word Bayyenāt have been use in each verse, according to its Quranic conceptual meaning. For this purpose, first the lexical meaning of Bayyenāt was investigated by examining several dictionaries, then the verses that contain this word were extracted, and finally the examples of Bayyenāt were examined through a comparative analysis of different interpretations. The results of the research show that Bayyenāt, which literal meaning is ‘clear and enlightening reasons’, has been used in the Holy Qur'an in both material and spiritual instances. For the materialistic examples of using Bayyenāt, we can mention the miracles of the prophets and the remnants of the past. The spiritual examples of Bayyenāt also include the Holy books, especially the Qur'an, divine knowledge and insight, and rational arguments. A comparative analysis of the Shiite and Sunni commentators shows that the commentators agree on the examples related to the prophets, their miracles, and arguments, as well as the example of the Holy Qur'an. Differences of opinion can be seen only in the verses that refer to the concealment of evidence, and only the Shia commentators, have stated Imam Ali’s leadership as an example of concealed evidence based on Hadith.

    Keywords: Bayyenāt, comparative study, case study, semantics}
  • سید حسین شفیعی دارابی، نادره رحیمی نژاد قره آغاج*

    بروز نقطه نظرهای متفاوت از سوی مفسران فریقین در جهت تفسیر آیه 32 سوره فاطر، حاکی از چالشی بودن فهم فرازهای مختلف آن است. نوشتار حاضر که به شیوه اسنادی و روش تحلیلی- توصیفی تدوین یافت؛ ضمن بیان دیدگاه آیت الله جوادی آملی در جهت تبیین مفهوم واژگان «ثم»، «اورثنا»، «کتاب»، و «إصطفینا»ی مذکور در این آیه و تفسیر فرازهای مختلف آن، بر آن است تا بصورت تطبیقی، نگرش های مفسران فریقین در جهات مورد اشاره را نیز مورد واکاوی قرار دهد. نتیجه و برآیند این تحقیق حکایت از این دارد که ایشان بر این باورند که مراد از «کتاب»، قرآن و مقصود از «وارثان کتاب»، «الذین اصطفینا» هستند که دارای سه طایفه ی: «ظالم لنفسه، مقتصد» و «سابق بالخیرات» می باشند. «ظالم لنفسه» افراد غیر عارف به امام و هوامحور و «مقتصد» عارف به حق امام و قلب محور و «سابق بالخیرات» پیشگامانی هستند که همواره بر محور اراده خدای سبحان حرکت می کنند. اینان مراحل کمال انسان را به سلامت طی کرده و با فضل الهی به مرحله امامت متقین نایل آمده اند. ایشان ایمه اطهارD را مصداق «سابق بالخیرات» و بالاصاله میراث دار قرآن می دانند که بقیه امت هم در پرتو علم آنان از قرآن کریم بهره می گیرند.

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, محورهای چالشی, سوره فاطر, وارثان کتاب, اصطفاء, جوادی آملی}
    Saied Hosein Shafieidarabi, Nadereh Rahiminezhad Qareaghaj *

    The emergence of different points of view from the commentators of Fariqin regarding the interpretation of verse 32 of Surah Fater indicates that it is a challenge to understand its various passages. The present article, which was compiled in a documentary and analytical-descriptive manner; while expressing Ayatollah Javadi Amoli's point of view in order to explain the meaning of the words "Summa = ثم ", "Orathna = اورثنا ", "Kitab = کتاب ", and "Estafaina = إصطفینا " that mentioned in this verse and the interpretation of its various passages, it is aimed to compare the attitudes of the commentators. to analyze the parties in the mentioned directions as well. The results of this research indicate that they believe that what is meant by "the book" is the Qur'an and what is meant by "the inheritors of the book" is "those who have resigned= الذین اصطفینا " which has three clans: "the oppressors of the soul= ظالم لنفسه", "the moderate= مقتصد". And they are "former benefactors= سابق بالخیرات". "Operators of the soul" those who have no knowledge of Imam and they are air-oriented, and "conservative" are those who have knowledge about Imam and are heart oriented, and "former benefactors" are pioneers who always move on the axis of the will of God Almighty, They have passed the stages of human perfection safely and have reached the stage of pious Imamate by the grace of God. They consider the imams of Athar to be examples of "former benefactors" and indeed inheritors of the Qur'an, and the rest of the nation also benefits from the Holy Qur'an in the light of their knowledge.

    Keywords: comparative study, challenging axes, Surah Fater, heirs of the book, Estefaa, Javadi Amoli}
  • جنت حسین شاه*، محمد امینی تهرانی، عباس الهی
    دانش قرایت از مباحث مهم علوم قرآنی است که از نزول قرآن تاکنون برای علماء و دانشمندان شیعه و اهل سنت مورد توجه قرار گرفته است. بحث از دانش قرایات ابعاد متعددی را دارد. یکی از مهم ترین این ابعاد، بررسی مبانی تاریخی دانش قرایات از دیدگاه دانشمندان فریقین می باشد. مقاله حاضر به بررسی دیدگاه دانشمند بزرگ شیعه آیت الله علامه معرفت و دانشمند معروف اهل تسنن عبد العظیم زرقانی در حوزه ی مبانی تاریخی دانش قرایت می پردازد. نتایج مهمی که در اثر بررسی دیدگاه دو دانشمند فوق حاصل شد عبارت اند از: آیت الله علامه معرفت غیر از روایت حفص از قرایت عاصم هیچ قرایت دیگر را متواتر ندانسته و برای آن حجیت قایل نیستند. عبدالعظیم زرقانی قرایت هفت گانه را متواتر و حجت می داند. در دیدگاه آیت الله علامه معرفت جمع و تالیف قرآن به شکل کنونی، در یک زمان صورت نگرفته، بلکه به مرور زمان و به دست افراد و گروه های مختلف انجام گرفته است. ترتیب، نظم و عدد آیات در هر سوره در زمان حیات پیامبر اکرمJ و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقیفی است و باید آن را تعبدا پذیرفت و به همان ترتیب سوره ای را تلاوت کرد. ثبت آیات در سوره ها، چه با نظم طبیعی یا نظم دستوری، توقیفی است و با نظارت و دستور خود پیغمبر اکرمJ انجام گرفته است و باید از آن نظم پیروی نمود. اما در نظر زرقانی جمع آوری قرآن در سه مرحله دوران پیامبر J، دوران ابوبکر و دوران عثمان بود. مهم ترین عامل پیدایش قرایات از نظر آیت الله علامه معرفت اجتهاد صحابه و قراء است. اختلاف قرایات از نظر ایشان مستند به وحی نمی باشد. اما از دیدگاه رزقانی قرایات سبعه از طرف خداوند متعال بر پیامبر اکرمJ نازل شده است. بر همین اساس تفسیر این دو عالم دینی از روایت سبعه احرف متفاوت می باشد.
    کلید واژگان: مبانی تاریخی دانش قرائت, بررسی تطبیقی, معرفت, رزقانی}
    Jannat Hussain Shah *, Mohammad Amini Tehrani, Abbas Elahi
    The science of recitation (Qira’t) is one of the important subjects of Quranic sciences, which has been the focus by Shia and Sunni scholars since the revelation of the Quran. The discussion of recitation (Qira’t) science has many dimensions. One of the most important of these dimensions is the investigation of the historical foundations of recitation (Qira’t) science from the perspective of scholars of Two Major Islamic Sects. The present article examines the views of the great Shia scholar Ayatollah Allamah Ma’rifat and the famous Sunni scholar Abd al-Azim Zurqani in the field of the historical foundations of recitation (Qira’t) science. The important results obtained by examining the views of the above two scholars are: Ayatollah Allamah Ma’rifat did not consider any recitation (Qira’t) of Hafr’s narration from Asim recitation to be a more massive report, and does not consider it authentic. Abdul Azim Zurqani considers the seven recitations to be a massive report and valid. In Ayatollah Allamah Ma’rifat’s view, the collection and compilation of the Quran in its current form did not take place at one time but was done over time by different people and groups. The order, setting and number of verses in each surah during the lifetime of the Holy Prophet are done by the order of the Holy Prophet and it should be accepted as worship and reciting a surah in the same way. The recording of the verses in the surahs, whether by natural order or order-based, is restricted and by the supervision and order of the Holy Prophet, it has been done and it should be followed. However, according to Zurqani, the collection of the Quran was in three stages: the era of the Prophet, the era of Abu Bakr, and the era of Uthman. According to Ayatollah Allamah Ma’rifat, the most important factor in the creation of the science of recitation (Qira’t) is the ijtihad of the companions and the reciters. According to him, the difference in recitations (Qira’at) is not based on revelation. But from Ruzqani’s point of view, the seven recitations from the Almighty God on the Holy Prophet have been revealed Based on this, the interpretation of these two religious scholars is different from the narration of Seven Letters
    Keywords: Historical Foundations of the Science of Recitation (Qira’t), comparative study, Ma’rifat, Ruzqani}
  • خدابخش اسداللهی *، غلامرضا ضیائی نیری

    حادثه عظیم عاشورا مملو است از پایمردی ها و حماسه هایی که امام حسین ع و اصحاب بزرگوار آن حضرت، قهرمان آن بودند لذا این بعد(حماسه) از ابعاد آن حادثه جاوید، بیشتر از سایر ابعاد جلوه کرده و از برجستگی ویژه‌ای برخوردار است. در مقاله حاضر با یک نگرش تطبیقی، زمینه‌های حماسی، آیینی عاشورایی در آثار الهامی کرمانشاهی و عباسقلی یحیوی اردبیلی تبیین می‌شود و انعکاس ارزش‌های آیینی (دینی)و حماسی عاشورا از قبیل: پایمردی،ایثار،نثار مقاومت و مبارزه،ایستادگی در برابر بیدادگری های اشخاص و حکومت های ظالم ،ستایش آزادگی و آزادی‌خواهی،سازش ناپذیری در برابر ظلم،دعوت به مبارزه و پایداری در برابر بیدادگران وجهاد و شهادت و اندیشه های انقلابی تشیع در گستره ی ادب فارسی و ترکی با ارایه نمونه های تامل برانگیز و آموزنده پی گرفته می شود و سرانجام، مقاله با بررسی اغراض شعری و پیامدهای ارزشی و ادبی آن پایان می پذیرد.

    کلید واژگان: شعر عاشورایی, بررسی تطبیقی, حماسه های مذهبی, الهامی, یحیوی}
    Khodabakhsh Asadollahi *, Gholamreza Ziyaee Nayyeri

    The Ashura episode is replete with various kinds of steadfastness as practised and led by Imam al-Husayn and his companions,  hence the epic aspect of the whole event has been shown much more than its other aspects.  The present paper attempts to provide a comparison of the Ashura-oriented poems of Elahi Kermanshahi and Abbasqoli Yahyavi Ardabili.  They portray various religio-ritual and epic values highlighted therein.  Such values pertain to steadfastness,  sacrifice,  resistance,  challenges,  and fighting oppression.  Composed in Persian and Turkish,  they embody educative values and standards,  too.

    Keywords: Ashura-oriented poems, religious epics, Elhami, Yahyavi}
  • سید عبدالله اصفهانی*

    گرایش اخباری، رویکردی معرفتی در حوزه دانش های شیعی نظیر: فقه، اصول، تفسیر و...و یکی از جریان های فعال و تاثیرگذار محسوب می شود. پرسش پژوهش حاضر که به روش توصیفی ،تحلیلی و بنیادین نگاشته شده، مقایسه دیدگاه های اخباریان و مفسران عقل گرای شیعه در قلمرو شش قاعده تفسیری است .هرچند اندیشه های نخستین اخباری گری ظاهرا حدود پنج قرن قبل از محمد امین استرابادی به شکل نهفته و پنهان وجود داشته، ولی عمدتا در قالب محدثان شیعه و در تضاد با اصولیانی همچون شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی نبوده است. دستاورد مقایسه تطبیقی دو رویکرد فوق در مورد شش قاعده تفسیرگری عبارتست از: انکار مطلق اعتبار ظن در آموزه های دینی؛ اعتبار ظنون که برخاسته از عقل ناقص، قیاس ،استحسان، رای شخصی و هوای نفس نباشد، با تفاوت دیدگاهشان با عقل گرایان در خصوص ظنون برخاسته از عقل محض؛ ظنی و غیر معتبر دانستن احکام نظری در اصول و فروع دین برخاسته از ظواهرقران؛انحصار تحصیل یقین در احکام دینی صرفا از طریق روایات اهل بیت(ع)؛ انکار مطلق یا محدود ساختن قلمرو قواعد چهارگانه : پیوستگی متن قرآن ،سیاق ،جری و تطبیق و توامانی ظاهر و باطن قران

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, قواعد تفسیر, اخباریان, عقلگرایان}
    Seyyed Abdollah Esfahani

    Akhbari method in the epistemological view in the field of Shiya sciences such as feghh, osul, tafsir, etc. is considered as one of the active and effective currents. The main question of this Article, which has been compiled by descriptive-analytical and root method, is about comparing the view of Akhbari against tafsirian shiya sages within the scope of six tafsiric laws. Despite the fact that the first akhbari ideas apparently existed about five centuries ago by Mohammad Amin Astarabadi in a hidden and visible form, But this akhbarian idea was mostly in base of Shiya hadith narrators and was not in against osulic men such as Sheikh Mofid, Seyyed Morteza, Sheikh Tusi. The product of comparing these two views on the six tafsiric rules is as follows: In religious teachings, conjecture is not valid at all, conjectures that have not been obtained from imperfect intellect or ghiyas or estehsan are valid if they are not personal opinion and lust, Contrary to their views with rationalists on the suspicion of pure reason; Suspicion and invalidation of theoretical rules in the principles and sub-principles of religion arising from the appearances of the Qur'an; Certainty is created in religious rulings only through the narrations of the Ahl al-Bayt (Peace be upon them) ; The range of the four rules is completely denied or limited; These four rules are: the continuity of the text of the Qur'an, the siyagh, the Jarry, and the accompanying of the appearance and the interior of the Qur'an.

    Keywords: comparative study, rules of interpretation, Akhbarians, Rationalists}
  • عباس گنجعلی، سید مهدی نوری کیذقانی*، بنفشه نیکبخت

    ادبیات داستانی در سال های اخیر بخشی مهم از آثار ادبی را به خود اختصاص داده و با استقبال کم نظیر مواجه شده است. یکی از حوزه هایی که در نقد معاصر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، بررسی تطبیقی داستان ها و رمان های مشابه در ادبیات فارسی و عربی می باشد. از آن جا که میان رمان «الباحث عن الحقیقه» اثر محمد عبدالحلیم عبدالله و «او سلمان شد» اثر سید ناصر هاشم زاده از نظر محتوایی و ساختاری شباهتی فراوان وجود دارد، در این مقاله سعی شده تا با روش تحلیل متن و مقایسه ای، عناصر ساختاری و محتوایی دو اثر به صورت تطبیقی مورد تحلیل قرار گرفته و عناصر داستانی، مانند شخصیت، پیرنگ، زاویه دید و دیگر موارد در دو رمان واکاوی و مقایسه شود. در یک نگاه کلی می توان گفت برخی از ارکان عنصر پیرنگ هم چون گره افکنی، کشمکش، نقطه اوج و گره گشایی در هر دو اثر در سطحی تقریبا یکسان به کار گرفته شده و شباهتی بسیار در این زمینه وجود دارد؛ در حالی که برخی دیگر از ارکان پیرنگ چون آغاز و آستانه ورود، تعلیق و فرجام در سطحی متفاوت پردازش شده است. در زمینه عنصر شخصیت و شخصیت پردازی نیز باوجود برخی شباهت ها در هر دو رمان، تفاوت هایی نیز وجود دارد که در مقاله به آن ها اشاره شده است.

    کلید واژگان: عناصر داستانی, رمان, «الباحث عن الحقیقه», «او سلمان شد», بررسی تطبیقی}
    Abbas Ganjali, Sayyed Mahdi Nori Keyzghani *, Banafsheh Nikbakht

    Fiction has taken an important part of literary works in recent years and has been met with unmatched acceptance. One of the areas that has been considered by researchers in contemporary criticism is the comparative study of similar stories and novels in Persian and Arabic literature. Since there are many similarities in content and structure between the novel "Al-Baheth An Al-Haqiqa" by Mohammad Abdul Halim Abdullah and "He became Salman" by Seyyed Nasser Hashemzadeh, in this study by using text analysis and comparison, we have tried to analyze the structural elements of the content of the two works and the narrative elements, such as character, plot, angle of view, and other items in the two novels are analyzed and compared. In a general view, it can be said that some elements of the plot, such as complication, conflict, climax, and denouement, are used at almost the same level in both works, and there are many similarities in this regard; while some other elements of the plot, such as the exposition, the threshold, and cliffhanger (suspense) are processed at different levels. Despite some similarities in the two novels in terms of personality and characterization, there are some differences that are mentioned in this article.

  • بهرام نصیری، محمدرضا حاجی اسماعیلی*

    با رشد تکنولوژی و سلطه ی شبکه های اجتماعی، مرزهای جغرافیایی آن چنان رنگ باخته که ساکنان کره ی خاکی به مثابه ی شهروندان دهکده ای کوچک تعریف می شوند. در این سپهر جدید، ادیان اما همچنان از عناصر بنیادین و به جای مانده از سنت، تنیده در تاروپود اجتماعات بشری به شمار می آیند. در این میان جامعه شناسان دو مفهوم تساهل و تسامح را وام گرفته از پایه های مشترک ادیان و اندیشه ی غرب دانسته و برآنند که زیست اجتماعی بدون آن ها ممکن نخواهد بود. جان لاک به عنوان یکی از اصلی ترین نظریه پردازان اندیشه تساهل در غرب، تساهل را ویژگی کسانی می داند که رسالت ادیان را به نیکی درک و فهم کرده اند و هر آنچه را که مغایر با این رسالت باشد، خلاف دین داری صحیح تلقی می کنند. اما از منظر قرآن کریم، محتوای رسالت پیامبر اسلام$، مبتنی بر رحمت و مخاطبان این محتوا، همه ی جهانیان اند. تساهل در اندیشه ی اسلامی مبتنی بر قرآن در قالب مهرورزی نسبت به ساکنان زمین، هم شناسی، گفتگو، هم گرایی و همکاری با دگراندیشان، نیک خویی و مدارا با آن ها خود را می نمایاند. این پژوهش با تطبیق تعاریف و کارکردهای دو مفهوم مشترک تساهل و تسامح در اندیشه ی جان لاک و اندیشه اسلامی مبتنی بر قرآن به تبیین این موضوع پرداخته است.

    کلید واژگان: تسامح, تساهل, جان لاک, قرآن, بررسی تطبیقی}
  • سید مجید نبوی*، لیلا خانی اوشانی

    آیات 90 و 91 سوره آل عمران مضمون آیه 86 همین سوره را تعلیل می کنند. این آیات در مورد شرایط پذیرش توبه و فدیه از دوگروه بحث می کنند: 1. افرادی که کافرند و پیوسته در حال افزایش کفر خود هستند؛ 2. افرادی که در حال کفر می میرند. جستار پیش رو به دنبال پاسخ به این پرسش است که «تفاسیر مجمع البیان، المیزان و تسنیم چه اشتراکات و اختلافاتی پیرامون آیات 90 و 91 دارند و محاسن و معایب نظرات هریک از مفسران چیست». روش جمع آوری مطالب در این پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده و پردازش آن ها به صورت تطبیقی می باشد. طبق استنتاج مقاله، توبه گروه اول از کافران براساس نظر علامه و شیخ طبرسی تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست ولی براساس نظر آیت الله جوادی آملی توبه این گروه به احتمال زیاد مورد پذیرش خداوند است. همچنین براساس دیدگاه هر سه مفسر هیچ گونه فدیه و بدلی از گروه دوم در آخرت پذیرفته نخواهد شد.

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, آیه 90 آل عمران, آیه 91 آل عمران, توبه نامقبول, توبه کافران}
  • محسن نیل فروش زاده*
    حدیث، پس از قرآن کریم، به عنوان دومین منبع اساسی کشف و تبیین معارف الهی، بشمار می رود. مهم ترین چالش حدیثی، مساله اختلاف میان روایات و روش برخورد صحیح و اصلاح آن ها می باشد. از این رو در این مقاله به بررسی تطبیقی روش محدثین متقدم، در رفع تعارض اخبار با استفاده از روش تحلیل اسنادی پرداخته شده و به نتایج ذیل دست یافته است: شیخ کلینی(ره) اغلب از روش ترجیح و تخییر و توقف استفاده نموده، بدون آنکه دلایل خاص انتخابش را ذیل احادیث متعارض بیان کند؛ شیخ صدوق(ره) علاوه بر دو روش فوق، از روش جمع نیز استفاده نموده، لذا ایشان را می توان اولین جامع نویس متقدم شیعی دانست، که به جمع بین روایات متعارض پرداخته، براهین تجمیع خود را در ذیل پاره ای از آنها بیان نموده است؛ شیخ طوسی(ره) نیز، اساس و بنیان کار خود را بر ارایه دلایل منطقی جهت رفع اختلاف احادیث قرار داده، رفع تعارض اخبار را قانون مند و روش مند نمود؛ و پایه گذار ساختاری جامع و علمی جهت حل معضل فوق در آن زمان و همچنین آموزش روش برخورد با این موضوع و مباحث مشابه، جهت آیندگان گردید.
    کلید واژگان: اختلاف حدیث, شیخ کلینی(ره), شیخ صدوق(ره), شیخ طوسی(ره), بررسی تطبیقی}
    Mohsen Nilforoushzadeh *
    Hadith, after the Holy Qur'an, is considered as the second basic source for discovering and explaining divine knowledge. The most important challenge of the hadith is the issue of differences between the narrations and the method of dealing with them correctly and correcting them. Therefore, in this article, a comparative study of the method of the earlier Muhaddithin in resolving the conflict of news using the method of documentary analysis has been achieved and the following results have been achieved: Sheikh Kulayni (RA) has used his choice to express the following contradictory hadiths; Sheikh Saduq (RA) in addition to the above two methods, has also used the plural method, so he can be considered the first early Shiite comprehensive writer, who has combined the conflicting narrations, expressed the evidence of his aggregation in some of them. Sheikh Tusi (RA) also based his work on providing logical reasons to resolve the differences between the hadiths, and made resolving the conflict of news legal and methodical; and became the founder of a comprehensive and scientific structure to solve the above problem at that time, as well as teaching the method of dealing with this issue and similar topics for the future.
    Keywords: The Difference Hadith, Sheikh Kulayni (RA), Sheikh Saduq (RA), Sheikh Tusi (RA), comparative study}
  • مریم یوسفی*

    مسئله انتساب شروروحسنات به خداوند،به نوعی از فروع مسئله جبر و اختیار محسوب می شود و مورد توجه قرآن پژوهان و مفسران بسیاری قرار گرفته است. از طرفی هم ، در برخی از آیات ، حسنات و سییات از جانب خدا بیان شده ؛ از جمله آیه 78 سوره نساء ، اما در برخی از آیات دیگر، میان این دو تفکیک قایل شده و حسنات را از جانب خدا و سییات را از جانب انسان دانسته اند؛ از جمله در آیه 79 سوره نساء که مورد بحث ما دراین نوشتار می باشد.این تفاوت در انتساب ، تبدیل به یک چالش برای مفسران و علمای علوم قرآنی شده است.در این مقاله به دیدگاه عبدالله جوادی آملی صاحب تفسیر" تسنیم "و فخرالدین رازی صاحب تفسیر"مفاتیح الغیب" . در طی این بحث بیان خواهد شد که از منظر آیت الله جوادی آملی، همه خیرات و شرور از نزد خدای سبحان است و از آنجا که خداوند منشا هر خیر و و رحمتی است، خیرات نه تنها از نزد خداست بلکه از خدا نیز نیز هست ولی شرور فقط از نزد خداست (من عندالله (78/نساء)) اما از خدای متعال نیست بلکه سبب قریب آن اعمال خود انسان است؛ در حالی که فخر رازی با پذیرش دیدگاه کسب، اسناد حسنات و شرور به خداوند را حقیقی می داند و اسناد شرور به انسان را از باب "رعایت ادب" و یا "استفهام انکاری" می داند.

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, انتساب شروربه خدا, آیت الله جوادی آملی, فخر رازی}
    Maryam Yousefi *

    The issue of attributing evil and goodness to God is considered as a kind of branch of the issue of predestination and authority and has been considered by many Quranic scholars and commentators. On the other hand, in some verses, good and evil are expressed by God; For example, verse 78 of Surah An-Nisa ', but in some other verses, a distinction is made between these two and they consider the good from God and the evil from man; For example, in verse 79 of Surah An-Nisa ', which we are discussing in this article. This difference in attribution has become a challenge for commentators and scholars of Quranic sciences. Sahib Tafsir "Mafatih al-Ghayb". During this discussion, it will be stated that from the point of view of Ayatollah Javadi Amoli, all goodness and evil are from God Almighty, and since God is the source of all goodness and mercy, charity is not only from God but also from God, but Evil is only from God (Min Andallah (78 / Nisa)) but it is not from God Almighty, but the cause of those actions is man himself; While Fakhr-e-Razi, by accepting the view of business, considers the documents of good and evil to God as real and considers the documents of evil to man as "observance of politeness" or "denial inquiry".

    Keywords: comparative study, attribution of evil to God, Ayatollah Javadi Amoli, Fakhr Razi}
  • زهره اخوان مقدم، سید مجید نبوی*، راضیه سعادتی

    مسلمانان در اصل توحید و برخی شیون آن اختلافی ندارند اما در برخی مسایل توحید اختلافاتی وجود دارد علامه طباطبایی و شنقیطی دو مفسر معاصر هستند که هردو تفسیر خود را به روش قرآن به قرآن نگاشته اند علی رغم وجود اشتراکات، اختلافاتی میان این دو مفسر در حوزه توحید و رویت وجود دارد این نگارش به بررسی اشتراکات و اختلافات علامه و شنقیطی در حوزه توحید می پردازد.روش جمع آوری مطالب در این تحقیق کتابخانه ای بوده و روش تحقیق توصیفی و تطبیقی می باشد.پس از بررسی ها مشخص شد که هر دو مفسر در بسیاری از مسایل توحیدی اشتراکات فراوانی دارند اما شنقیطی در حوزه صفات خدا، قایل به جسمانیت است و صفات را بر معنای ظاهری حمل می کند درحالیکه علامه جسمانیت خدا را مخالف قرآن و عقل می داند. همچنین شنقیطی قایل به رویت خدا در آخرت است اما علامه رویت خدا را در دنیا و آخرت محال می داند.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, شنقیطی, توحید, رویت, بررسی تطبیقی}
    Zohreh Akhavanmoghaddam, Seyed Majid Nabavi *, Razieh Saadati

    Muslims do not disagree on the principle of tawhid and some of its aspects, but there are disagreements about some issues of monotheism, allameh Tabataba'i and Shanqiti are two contemporary exegetes who have written their interpretations in the Qur'an in the qur'an, despite the existence of common shares, there are disagreements between these two exegetes in the field of monotheism and view. The method of collecting materials in this research is library and the research method is descriptive and comparative. After studies, it was found that both exegetes have many shares in many monotheistic issues, but in the field of god's attributes, he believes in physicality and carries attributes on the apparent meaning, while Allama believes that god's physicality is against the Qur'an and reason. It is also a way of seeing God in the hereafter, but allamah believes that it is impossible to see God in this world and in the hereafter.

    Keywords: Allameh Tabataba'i, Shenqiti, Tohid, Royat, comparative study}
  • لیلا احمدی*، محمد فاکر میبدی، علی اصغر تجری

    استظهار قواعد نانوشته به کاررفته در کتب تفسیری به مثابه ابزار محکمی در دست قرآن پژوهان است تا آنان را در رسیدن به مراد اصلی آیات الهی یاری رساند. یکی از این قواعد، «حجیت فرازهای مستقل» است. این نوشتار پس از تبیین و تحلیل قاعده، به بررسی کارکردها و نمونه های قرآنی آن، در دو تفسیر «المیزان» و «نمونه» پرداخته است. صاحبان هر دو تفسیر باتوجه به اصول و قواعدی خاص، به معناداری مستقل فرازهایی از آیات بدون توجه به سیاق معتقدند. از مهم ترین نتایج نگاه مستقل به آیات، اثبات تعلق قرآن به تمام اعصار و دوران ها می باشد. میزان بهره گیری از این قاعده در «نمونه» بنابر رسالتش بسیار بیشتر از «المیزان» که تفسیری سیاقی است، می باشد. پایه ریزی مبانی اصیل اسلامی، همچنین اثبات قواعد پرکاربرد فقهی از نتایج بهره گیری از این قاعده در «نمونه» است. پژوهش حاضر، پژوهشی بنیادی-کاربردی می باشد که با نگرش تحلیل محتوای تطبیقی-توصیفی انجام شده است.

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, قواعد تفسیر, حجیت, فرازهای مستقل, المیزان, تفسیر نمونه}
    Leyla Ahmadi *, Muhammad Faker Meybodi, AliAsghar Tajari

     Reliance on the unwritten but applied rules in the tafsir books has long been a powerful tool in the hands of the Quran scholars to help them reach the original purpose behind the Divine verses. One of these tools is the authority of independent fragments. The present paper first gives an analysis of this rule, followed by citing relevant examples from the Quran tafsirs of al-Mizan and Nemouneh. The authors of both of these tafsirs believe in the independent meaningfulness. The authors of both of these tafsirs believe in the independent meaningfulness of certain Quranic fragments, irrespective of their contexts. An outstanding benefit of having an independent view of the Quranic verses is the age-free value of the Quran in that it belongs to, hence applicable to, the needs of all eras and time-periods. From this perspective, the Nemouneh Tafsir benefits much more from this rule, compared with al-Mizan which is a context-bound tafsir. Some of the benefits of the application of this rule in the Nemouneh Tafsir are expressions of the Islamic articles of faith and proving the most widely-used fiqh-oriented rules. The present research falls within the scope of basic-applied ones carried out with a view to comparative-descriptive content analysis.

    Keywords: comparison, tafsir rules, independent fragments, Al-Mizan, Nemouneh tafsirs}
  • محمد بریهی بهمنشیری، سید حسام الدین حسینی*

    هدف تحقیق حاضر، «بررسی تطبیقی آراء و نظریات تیودور نولدکه و آیت الله خویی و آیت الله معرفت پیرامون جمع قرآن کریم» است. لذا، سعی شده که با بررسی ادله و اقوال این سه اندیشمند علوم قرآنی آنچه که به حق نزدیکتر است، مشخص گردد. آیت الله خویی، معتقد است که یکی از ادله مهم عدم جمع آوری قرآن در زمان پس از حیات پیامبر (ص)، تناقض محتوایی روایاتی است که گردآوری قرآن را مربوط به زمان خلفا می دانند و آیت الله معرفت معتقد است که جمع قرآن بعد از رحلت پیامبر صورت گرفته، در صورتیکه، نولدکه ادعا می کند جمع نشدن قرآن در زمان پیامبر یک امر روشن و بدیهی است، در صورتی که دست کم باید مشخص می کرد منظورش از جمع نشدن قرآن، در یک مصحف بوده و یا شواهد تاریخی بر این مطلب اقامه می نمود که این امر باعث بطلان نظریه نولدکه پیرامون جمع قرآن می باشد. با توجه به ادله ی ارایه شده اثبات گردید که آراء و نظریات آیت الله معرفت (ره) قابل قبول تر و به صواب نزدیک تر و نظریه ایشان پیرامون جمع قرآن، نظریه برتر است.

    کلید واژگان: جمع قرآن, تئودور نولدکه, آیت الله خویی, آیت الله معرفت, بررسی تطبیقی}
    Mohammad Bereihi Bahmanshiri, Seyed Hesamoldin Hoseini *

    The purpose of the present study is "a comparative study of the views and theories of Theodore Noldke and Ayatollah Khoei and Ayatollah Ma'rifat' on the collection of the Quran". Therefore, it has been attempted to determine what is closer to the truth by examining the arguments of these three Quranic scholars. Ayatollah Khoei believes that one of the important reasons for not collecting the Quran in the time of the Prophet's (pbuh) life is the contradiction in the content of the traditions that regard the compilation of the Quran as being about the time of the caliphs and according to Ayatollah Ma'rifat's view, collecting the Quran after death The Prophet knows, as well as, that Noldeke claims that not gathering the Qur'an during the time of the Prophet is a clear matter, if at least he had to indicate that the Qur'an was not collected at a time when he was presenting or providing historical evidence. This invalidates Noldeke's theory of the Qur'an. Based on the presented evidence, it was proved that the views and theories of Ayatollah Ma'rifat' were more acceptable and closer to the truth and their theory of the Qur'an was superior.

    Keywords: Quran collecting, Theodore Noldeke, Ayatollah Khoei, Ayatollah Ma', refat, comparative study}
  • سید ضیاء الدین علیانسب*، سید مجید نبوی

    خروج سفیانی، یکی از وقایع قطعی در آخرالزمان است که روایات فریقین به آن تصریح کرده اند. از آنجا که سفیانی پرچم دار رهبری کفر و طاغوت در برابر پرچم های حق است، شناخت مشخصات سفیانی اعم از نام، نسب، صفات، زمان و مکان خروج او برای منتظران حضرت مهدی # لازم و ضروری است؛ چراکه اگر مومنان و منتظران حضرت مهدی #، مشخصات لشکرها، پرچم ها و رهبران گروه ها و جنگ های آستانه ظهور را نشناسند گرفتار انحراف می شوند و از یاری حق، بازمی مانند. ازاین رو، نوشتار پیش رو با هدف تبیین مشخصات سفیانی انجام یافته و اشتراکات و افتراقات روایات فریقین در خصوص نام، نسب، صفات و زمان و مکان خروج سفیانی را با روش کتابخانه ای به صورت تطبیقی بیان کرده و در نهایت بدین نتیجه رسیده است که برای سفیانی نام هایی چون حرب، عثمان، عنبسه در روایات شیعی و عبدالله، ازهر بن کلبیه و معاویه بن عنبسه در روایات اهل سنت آمده است. نسب او به ابوسفیان برمی گردد. محل خروج او سرزمین شام است. زمان خروج سفیانی در ماه رجب و هم زمان با خروج یمانی، خراسانی و حضرت قائم است.

    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, سفیانی, زمان و مکان خروج سفیانی, علائم ظهور, ملاحم و فتن ظهور}
    Sayyid Zia al-Din Olyanasab *, Nabavi Sayyid Majid

    Sufyani's arising is one of the definite events in the end times, which has been clarified by the narrations of the two schools of thought. Since Sufyani is the flag bearer of the leadership of infidelity and Taghut against the flags of truth, acquaintance with the characteristics of Sufyani including his name, lineage, attributes, time and place of his arising is necessary for those waiting for Hazrat Mahdi (May Allah Hasten His Appearance); Because if the believers and those who are waiting for Hazrat Mahdi (May Allah Hasten His Appearance) do not know the characteristics of the armies, flags and leaders of the groups and the wars on the verge of appearance, they will be caught in deviation and will not able to help the truth. Therefore, the present article has been dealt with the aim of explaining the characteristics of Sufyani and the commonalities and differences of the narrations of the two sects regarding the name, lineage, attributes and time and place of Sufyani's arising with comparatively expressed by the documentative method. Sufyani’s names such as Harb, Uthman, Anbasa have been mentioned in Shiite narrations and Abdullah, Azhar Ibn Kalbiya and Mu'awiyah Ibn Anbasa have been mentioned in Sunni narrations. His lineage goes back to Abu Sufyan. His place of arising is the land of the Levant. Sufyani's arising time is in the month of Rajab and coincides with the arising of Yamani, Khorasani and Hazrat Mahdi (May Allah Hasten His Appearance).

    Keywords: Comparative Study, Sufyani, Time, Place of Sufyani’s Arising, Signs of Appearance, Bloody Wars [malahim], Seditions, appearance}
  • لطفعلی عبداللهی واشان*، مجید معارف

    بررسی اعجاز محتوایی و مولفه های آن در نگاه مفسران فریقین در سیر اعصار چکیده یکی از وجوه اعجاز قرآن که در کتابهای تفسیر و علوم قرآنی مورد بحث واقع شده، اعجاز محتوایی است که در نگاه عده ای از آنان به اعجاز معنوی نیز تعبیر شده است. اعجاز محتوایی مرتبط با درون مایه قرآن است و توجه به آن در اثبات حقانیت این کتاب الهی نقش بسزایی دارد. به عقیده برخی قرآن پژوهان، نقطه پیدایش این نوع اعجاز ، قرن اول هجری توسط امام علی(ع) بوده و سیر طرح مباحث گوناگون در باره ی آن تا به امروز به صورت صعودی ادامه داشته است؛ به بیان دیگر، نگاه دانشمندان در دوره متقدمان به اعجاز محتوایی کم دامنه تر نسبت به دوره متاخران بوده است. در دوران معاصر این توجه بیشتر شده و غالب نظریه پردازی ها از جانب مفسران شیعه در چند بخش بر مولفه هایی نظیر عدم وجود اختلاف در قرآن، اخبار غیبی که نسبت به برخی وقایع یا افراد به وقوع پیوسته ، معارف قرآنی، گزارش های علمی، جامعیت قرآن، معانی بلند عرفانی و بطون قرآن مطرح می شود. بنابراین این نوشتار میکوشد با رویکردی تحلیلی-توصیفی به بررسی اعجاز محتوایی و مولفه های آن در نگاه فریقین در سیر اعصار بپردازد. 

    کلید واژگان: قرآن کریم, اعجاز محتوایی, مفسران, فریقین, بررسی تطبیقی}
  • زهره نریمانی*، جعفر فیروزمندی بندپی
    یکی از مهم ترین روش های قرآن در بیان عقاید و معارف الهی، روش قصه گویی است. این روش می تواند توجه همگان را به خود جلب کرده و آن ها را مجذوب مفاهیم خود کند. قصه های قرآن فقط داستان و سرگرمی نیستند، بلکه معارفی انسان ساز و عبرت آموز در قالب قصه هستند که ما را به سوی هدایت راهنمایی می کنند و صد البته زیبا و جذاب هستند؛ چرا که در آن ها همه نوع داستانی اعم از خانوادگی، مبارزه و پیروزی، عاطفی و . . . وجود دارند. داستان حضرت یوسف هم یکی از داستان های زیبا و جذاب قرآن است که بین قرآن و تورات مشترک است. البته بین نوع داستان گویی و شخصیت های این داستان در قرآن و تورات اختلاف فراوان است و نوع نگاه قرآن به این داستان نشان از حقانیت این کتاب آسمانی دارد؛ زیرا بدون هیچ گونه صحنه ی زشت یا تهمت به پیامبران و بد گفتن از آنان، داستان را بیان می کند. در این مقاله با بررسی تطبیقی میان قرآن وتورات در این قصه و با استفاده از کتب تفاسیر و... به مشابهت و تفاوت های دو کتاب در نقل ماجرا دست یافتیم که هر کدام در نوع خود پرده از حقایق بزرگی درباره قرآن برمی دارد که تامل در آن بر حقیقت ایمان به قرآن تاثیر بسزا دارد.
    کلید واژگان: حضرت یوسف, قرآن, تورات کریم, بررسی تطبیقی}
    Zohreh Narimani *, Jaffar Firoozmandi Band Pay
  • محمدحسین برومند*، حسین ابویی، امیر جودوی، راضیه برزگر دهجی
    نقد و بررسی آراء مفسران در زمینه تاثیر عمل بر رشد علم فطری در شبکه ارتباط موضوعی، مستلزم ارایه الگو و معیار و سپس عرضه عملکرد آنان بر آن الگو می باشد. در این راستا، ابتدا موضوعاتی که از سنخ عمل هستند و موجبات رشد علم فطری را فراهم می آورند، نظیر تقوا، ایمان، احسان، جهاد، شکرگزاری، تزکیه و تطهیر، شناسایی و رابطه آنها با علم فطری در شبکه تشریح گردیده، سپس هر کدام از این موضوعات نظیر تقوا به عنوان محور موضوعات مرتبط با خود، مانند نماز، انفاق، بر، وفای به عهد، صبر، صدق و تواضع، در شبکه قرار گرفته و روابط تحلیل شده است. بدین ترتیب از یک سو جایگاه علم فطری و عمل در شبکه ارتباط موضوعی ترسیم گردیده و از سوی، دیگر آراء مفسران مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: علم فطری, عمل, شبکه ارتباطی, فطرت, بررسی تطبیقی}
    Muhammad Husayn Boroumand *, Husayn Abuey, Amir Joudavi, Raziyeh Barzgar
    Critical review of the interpreters’ opinions in relation to the effect of action on development of natural knowledge in subject communication network necessitates presenting a model and standard and then presenting their function to that model. In this respect, first the subjects which are of a practice type and cause the development of natural knowledge such as virtue, faithfulness, doing good, holy struggle, thanksgiving, self-purification are identified and their relation to natural knowledge in network is expounded and then, each of these subjects like virtue is placed in the network as the base of the subjects related to it such as prayer, alms-giving, piety, fulfillment of pledge, patience, honesty and humbleness, and then their relations are analyzed. Thus, on the one hand, the status of natural knowledge and action is delineated in subject communication network and on the other hand, the opinions of the interpreters are appraised.
    Keywords: natural knowledge, action, communication networks, nature, comparative study}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال