به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تاریخ تفسیر » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تاریخ تفسیر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد موسوی مقدم*، زهرا قاسمی زرندی
    کلود ژیلیو استاد دانشگاه پروونس و ویراستار ارشد دایره المعارف قرآن لیدن است. وی درزمینه تاریخ تفسیر صاحب تالیفات بسیار است. نوشتار حاضر به ارزیابی آراء کلود ژیلیو در مقاله «آغاز تفسیر قرآن» می پردازد. در مقاله مذکور نویسنده مباحث مرتبط با دوره شکل گیری تفسیر قرآن و مرحله علمی شدن آن را واکاوی کرده است. از نظر او، تاریخ و ادبیات موجب وثاقت و اعتبار علمی دانش تفسیر شده است. وی در این راستا به موضوعاتی مانند آغاز تفسیر از دیدگاه مسلمانان و خاورشناسان، ممنوعیت تفسیر و جایگاه ابن عباس و مفسران صدر اسلام از دیدگاه خاورشناسان می پردازد. در این پژوهش سعی شده است تا با روش توصیفی تحلیلی به ارزیابی محتوایی، روشی و منبعی مقاله مذکور پرداخته شود. این پژوهش نشان می دهد که نویسنده بر اثر دخالت دادن پیش فرض ها، اشکالات روشی و منبع بسندگی به آثار دیگر خاورشناسان، دچار خطاهای راهبردی شده است
    کلید واژگان: تاریخ تفسیر, کلود ژیلیو, آغاز تفسیر قرآن, علم تاریخ, علوم ادبی.}
    Seyyed Mohammad Musavi Moqaddam *, Zahra Qasemi Zarandi
    Claude Gilliot, a professor at the University of Provence and senior editor of the Encyclopedia of the Quran, Leiden, is well-versed in the field of the history of exegesis and has authored numerous works. This present article evaluates Claude Gilliot’s perspectives in his article “The Beginning of Quranic Exegesis.” In this particular article, the author explores matters related to the period of the formation of Quranic exegesis and its scholarly phase. According to him, history and literature contribute to the solidity and scientific credibility of the interpreted knowledge. He delves into topics such as the commencement of exegesis from the perspectives of Muslims and Orientalists, the prohibition of interpretation, and the position of Ibn Abbas and the leading Islamic exegetes from the standpoint of Orientalists. This research attempts to analyze the content, methodology, and sources of the aforementioned article using a descriptive-analytical approach. This study demonstrates that due to intervening presuppositions, methodological flaws, and the reliability of sources, the author has encountered strategic errors in his works compared to other Orientalists.
    Keywords: : History of Exegesis, Claude Gilliot, The Beginning of Quranic Exegesis, historiography, literary sciences}
  • مرتضی اوحدی*، حبیب الله حلیمی جلودار
    عصر صحابه یکی از ادوار مهم در تاریخ تفسیر قرآن محسوب می شود. در این دوره برخی صحابه پیامبر (ص) بر اساس آموزه هایی که از ایشان دریافت کرده بودند به تفسیر آیات پرداختند. یکی از این صحابه مفسر ابوهریره است. ابوهریره قاص بوده، و ارتباط نزدیکی هم با دستگاه خلافت اموی داشته است. این دو ویژگی او بر نحوه تفسیر قرآن او تاثیر نهاده اند. لازم است با مطالعه همه آراء و روایات تفسیری ابوهریره و تحلیل آن ها، نحوه رویارویی او با آیات قرآن تبیین شود. بر اساس یافته های این مطالعه روایات تفسیری ابوهریره را می توان در سه دسته کلان صورت بندی کرد: تفسیر هستی شناسانه، انسان شناسانه، و قرآن شناسانه. این که چرا شخصیتی هم چون ابوهریره در نسل صغار صحابه  و نیمه های سده 1ق از میان مضامین متعدد قرآن خود را درگیر توجه به این چهار سنخ از آیات نموده، امری است که در جای دیگری باید جداگانه تحلیل شود.
    کلید واژگان: ابوهریره, روایات تفسیری, تفسیر صحابه, تاریخ تفسیر, عصر صحابه}
    Morteza Owhadi *, Habiballah Halimi Jelodar
    The era of the Companions is considered one of the most important periods in the history of interpretation of the Qurʾān. During this period, some companions of the Prophet interpreted the verses based on the teachings they had received from him. One of these companions is Abū Hurayra. He was al-Qāṣṣ (story teller), and he had a close relationship with the Umayyad Caliphate. These two characteristics of his have influenced the way he interprets the Qurʾān. It is necessary to explain his way of confronting the verses of the Qurʾān by studying all opinions and interpretive traditions of him and analyzing them. It seems that Abū Hurayra's interpretative narratives can be divided into three major categories: ontological, anthropological, and Qurʾānic interpretations. Why a personality like Abū Hurayra, in the younger generation of the Companions and in the middle of the 1st century AH, among the many themes of the Qurʾān, involved himself in paying attention to these four types of verses, is a matter that must be analyzed separately.
    Keywords: Abū Hurayra, Interpretive Traditions, interpretation of al-Ṣaḥāba, History of the Interpretation of the Qurʾān, the Aage of al-Ṣaḥāba}
  • محسن زارعی جلیانی، محمدمهدی رضوانی حقیقی شیرازی، احمد جعفری*

    ابوعلی فارسی از بزرگان و ادیبان معروف و مشهور قرن چهارم هجری و از مشاهیر دانشمندان متقدم و امام النحویون زمانه خویش است. او صاحب تالیفات ارزشمند و گرانبهایی در تفسیر و نحو است که مورد استناد مفسران قرار گرفته است. یافته ها حاکی از وجود یک کتاب تفسیری از ابوعلی فارسی است که مفقود گردیده ولی آثار و آراء تفسیری وی را می توان از دیگر تالیفاتش و همچنین از جوامع تفسیری قرن پنجم به بعد، بازیابی نمود. همچنین یافته ها نشان می دهد نامی از ابو علی فارسی در تاریخ تفسیر وجود ندارد. لذا این نوشتار تحلیلی کتابخانه ای با پژوهش در آثار و تالیفات ابوعلی و آراء تفسیری وی در آثار دیگر مفسران، رهیافتی به منهج تفسیری آن بزرگ دانشمند یافته است. اهمیت این پژوهش، احیای میراث تفسیری گذشتگان بالاخص متقدمین است. چون اساسا ضرورت دارد برای تکمیل چیستی و کارکرد تفسیر در سده های متقدم هجری به همه عناصر دست یافت.

    کلید واژگان: ابوعلی فارسی, روش شناسی, تفسیر, تاریخ تفسیر, نحو}
    Muhsen Zarei Jalyani, Muhammad Mahdi Rezwani Haqiqi Shirazi, Ahmad Jafari *

    Abu Ali Farsi is one of the great and famous writers of the fourth century AH and one of the famous scholars and Imam al-Nahwiyun of his time. He is the author of valuable and valuable writings on interpretation and syntax that have been cited by commentators. The findings indicate the existence of a commentary book by Abu Ali Farsi that has been lost, but his commentary works and opinions can be retrieved from his other writings as well as from commentary societies of the fifth century onwards. The findings also show that there is no name of Abu Ali Farsi in the history of Tafsir. Therefore, this library analytical article has found an approach to the interpretive method of that great scientist by researching the works and writings of Abu Ali and his interpretive opinions in the works of other commentators. The importance of this research is to revive the interpretive heritage of the past, especially the ancients. Because it is basically necessary to complete what and the function of interpretation in the early centuries AH, all the elements were achieved.

    Keywords: Abu Ali Farsi, Methodology, interpretation, history of interpretation, Syntax}
  • آزاده عباسی*
    یمن از دیرباز دارای موقعیت مهم جغرافیایی و تاریخی بوده است ؛ یمن یکی از اولین سرزمین هایی است که مردم آن مسلمان شده اند ؛ می توان گفت از ابتدایی ترین امور در مسیر مسلمان شدن ، آشنایی با قرآن و در مرحله بعد آگاهی از تفسیر آیات الهی است. این پژوهش بر آنست تا به این سوال پاسخ دهد که سیر تطور تاریخی تفسیر در یمن چگونه بوده است ؟در پژوهش حاضر به مطالبی همچون جایگاه تاریخی یمن و نحوه ورود اسلام به این سرزمین پرداخته شده است . سپس سیر تاریخی تفسیر قرآن در ادوار مختلفی همچون دوران نبی اکرم (ص) ، دوران صحابه ، زمان تابعین و بعد از آن یعنی دوران تبع تابعین و همچنین ادوار پس از آن تا دوران متاخر به تفکیک مورد دقت و بررسی واقع شده است . در پایان نیز برخی از مهمترین تالیفات تفسیری یمن مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: یمن, تفسیر قرآن, تاریخ تفسیر, تفسیر در یمن}
    Azadeh Abbasi *
    Yemen has long been an important geographic and historical location; Yemen is one of the first territories where Muslims have become; it can be said that from the earliest point on the Muslim path, familiarity with the Qur'an, and then the awareness of the interpretation of the verses Divine In the present research, we have discussed issues such as the historical place of Yemen and how Islam has entered Islam. Then, the historical course of the Qur'anic interpretation was studied in different periods such as the time of the prophet , the time of the Companions, the time of the followers, and then the period of the followers of the followers, as well as the period after that, has been carefully and carefully analyzed until recently. In the end, some of Yemeni's most important commentary compilations have also been examined. This research seeks to answer the question of how the historical evolution of interpretation in Yemen has been ?
  • سید محسن کاظمی*، محمد فاکر میبدی

    تحلیل بافت صدور روایات تفسیری، بیانگر آن است که این روایات در تعامل مستقیم با مسائل اجتماعی عصر خود شکل گرفته و اهل بیت (ع)، اهتمام ویژه ای به اقتضائات اجتماعی زمانشان داشته اند. این پژوهش با روشی تحلیلی در پی تبیین نقش سیاست های اموی در شکل گیری تفاسیر اهل بیت (ع) در سده نخست هجری است. حذف اهل بیت (ع) از صحنه مرجعیت دینی و سیاسی، جلوگیری از ترویج احادیث مغایر با مشروعیت و اهداف حکومت، تقویت سنت ها و فرهنگ های مخالف همچون سنت اسرائیلی و فرهنگ جاهلی، ظاهرگرایی در تفسیر، جبرگرایی، اجتهاد در مقابل نص، اجتهاد مبتنی بر منابع و یا روش های ناصحیح، قداست زدایی از چهره قرآن و پیامبر اکرم (ص) و تخریب سیمای ائمه اطهار و پیروان ایشان و در نهایت ترویج مفاسد اخلاقی، از مهم ترین اقدامات این جریان است. در مقابل اقدامات جناح علوی مشمول ترسیم مرزهای اندیشه ورزی، مقابله با تشبیه و تعطیل، ابطال تفکر جبر و تفویض، نهی از مراجعه به اهل کتاب و مقابله با القائات ایشان، در کنار تثبیت مرجعیت علمی و ولائی اهل البیت (ع) و بی اعتبار ساختن امویان و دفع بدعت های آن ها بوده است.

    کلید واژگان: تاریخ تفسیر, روایت تفسیری, ظاهرگرایی, جبر گرایی, اهل بیت}
    Seyed Mohsen Kazemi*

    The analysis of religious quotations belonging to an era shows that they have been formed in direct connection with the social events in that very era. In this regard, the remarks quoted from an Imam (pbuh) mostly represent the social contexts of his own time. Through an analytical method, this study aims at the role of Umayyad caliphs’ policies in what was quoted from Imams in the first century A.H and how the quotations were interpreted. According to the results of the study, the words of Imams under the Umayyad rule make references to certain social disorders mainly including elimination of Imams from political arenas and religious jurisprudence, banning anti-government remarks, backing up adverse traditions and cultures such as Judaic traditions and Jaheli culture, dependence on denotations of words for interpretation, fatalism, preference of personal decrees over the Quranic ones, jurisprudence based on wrong methods and sources, desanctification of the Quran and the prophet, ruining the image of Imams and their followers, and propagation of immoralities. Versus all this, the Alavi camp took certain measures including the delineation of human thoughts, opposing the notions of incarnation of God and his unrecognizability, undermining the notions of fatalism and divine concession, rejection of advice or inductions from non-Muslims, advertising the scholastic credibility and political patronage of Imams, devaluation of Umayyads and refusing their heretic manners.

    Keywords: History of interpretation, Quotation to interpret, dependence on denotations, Fatalism, Ahl-e Beit (Imams)}
  • حامد خانی (فرهنگ مهروش)*

    گرچه تا کنون روش های مختلف حکیم ترمذی در تفسیر قرآن کریم و فهم های نوآورانه او کاویده شده، هنوز تا شناخت رویکرد او به قرآن کریم و خاستگاه آن رویکرد راه است؛ آگاهی از این که فهم های نوآورانه وی از آیاتو روش های متفاوتی که در تفسیر به کار می گیرد، ریشه در کدام گرایش های فکری او دارد؟ به طبع برخی گرایش های فکری او  مثل تمایلش به نوعی رویکرد عرفانی، نوعی تصوف یا به عبارت بهتر، سلوکی اخلاقی و عملی  را بر پایه مطالعات کنونی می توان بازشناخت. بااین حال، به نظر می رسد که در مرور دقیق تر آثار وی رگه هایی از گرایش های او به دیگر جریان های فکری نیز دیده می شود. هدف این مطالعه، بازشناسی همین گرایش های کم ترکاویده او ست. ربط و نسبت آرای وی با اندیشه های رایج در عصرش بازشناخته شود؛ این که آیا مثلا، وی چه رویکردی به اندیشه های کلامی حنفیان اهل سنت و جماعت ماوراءالنهر داشته، یا چه آموزه هایی از مکاتب بومی و باستانی ایران وام ستانده، یا چه اندازه از اندیشه های شیعیان که در عصر وی حضوری گسترده در ماوراءالنهر داشتند متاثر شده است. افزون بر این، گرایش وی به اندیشه های فقیهان اهل اختیار مکتب فقهی عالمانی همچون طبری، ابن منذر و جز آن ها که در اواخر سده سوم گسترش یافت نیز جای پرسشگری و تامل دارد. سرآخر، خواهیم کوشید دریابیم چه رویکردهای شاخصی در آثار وی هست که با گرایش وی به هیچ یک از مکاتب شناخته عصرش هماهنگی ندارند.

    کلید واژگان: تاریخ تفسیر, امام صادق (ع), حکمت ایران باستان, پیوند تصوف و تشیع, زبان نمادین دین}
  • محمد کاظم شاکر *، انسیه عسگری
    مطالعات تطبیقی از اتفاقات خجسته ای است که در دوره معاصر، علوم انسانی را در نقطه عزیمت برای پیشرفت چشمگیر قرار داده است. دانش های دینی و از جمله، تفسیر قرآن نیز می تواند یکی از جلوه های این گونه مطالعات باشد. اندیشه خاص مذهبی مفسران سبب تولید فرآورده های تفسیری متفاوت شده، به طوری که تاثیر دو مکتب تشیع و تسنن بر تفسیر برخی آیات، به ویژه آیات کلامی و فقهی، انکارناپذیر است. کاربست رویکرد تطبیقی در تفسیر این دسته از آیات، ضمن آنکه به شفافیت آرای تفسیری فریقین می انجامد، باعث رشد و بالندگی دانش تفسیر و گزینش آرای قوی تر از سوی مفسران نیز خواهد شد. پژوهش حاضر درصدد است تا پیدایش رویکرد تطبیقی در تفسیر و نیز سیر تحول آن را با مطالعه اهم تفاسیر اجتهادی فریقین در سده های چهارم، پنجم و ششم به انجام رساند. در این مقاله، برخی از آیاتی که بیش از دیگر آیات، معرکه آرای فقهی یا کلامی شیعه و اهل سنت بوده اند، انتخاب کرده ایم و دیدگاه مفسران یک مذهب در برخورد با آرای تفسیری مذهب دیگر ارزیابی نموده ایم. نگارندگان این مقاله درصدد هستند بدین پرسش پاسخ دهند که رویکرد تطبیقی در تفاسیر مورد بررسی چه ویژگی هایی دارد و هر یک از مفسران به آرای مخالف مذهب خود چگونه نگریسته است و با چه معیارهایی به طرح و نقد این آرا پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که همزمان با رشد و توسعه دو دانش کلام و فقه در سده های میانی، رویکرد تطبیقی شیعی سنی به تفاسیر اجتهادی راه یافته است و در هر دو مکتب، سیری تکاملی داشته است و مفسران بعدی نقاط ضعف مفسران قبلی را جبران کرده اند. نمونه هایی که در این تحقیق بررسی شده اند، حاوی نکاتی است که نقاط قوت و ضعف در تفسیر تطبیقی را نشان می دهد که این امر می تواند چراغ راهی برای مفسران و نیز نقطه عزیمت خوبی برای دانش تفسیر به شمار آید.
    کلید واژگان: تفسیر تطبیقی, تفسیر مقارن, تفسیر مقایسه ای, روش های تفسیری, رویکردهای تفسیری, تاریخ تفسیر, تفسیر فریقین}
    Mohammad Kazem Shaker *, Ensiyeh Asgari
    Comparative studies are the blessed events in the contemporary period that put humanities at the departure point for a dramatic progress. The various branches of religious studies, including the interpretation of the Quran, can be one of the manifestations of such studies. The particular religious thought of the Quran commentators has led to the production of different exegetical products, so that the effect of the two schools of Shi’a and Sunni on the interpretation of some verses - especially theological and jurisprudential verses- is undeniable. Applying a comparative approach in interpreting these two kinds of Quranic verses, while also giving rise to the transparency of the exegetical views of the Shi’a and Sunni commentators, will increase the knowledge of the interpretation and selection of stronger views by Quran exegetes. The present paper seeks to study the beginning of the comparative approach to the interpretation and evolution of it through the study of the most important inferential interpretations of the Fourth, the Fifth and Sixth Centuries. In this essay, some of the most controversial verses among jurisprudents and theologians of Shi’a and Sunni have been selected and the viewpoints of a commentator of a cult in comparison to another cult commentator have been evaluated. The authors of this paper seek to answer the question of what the characteristics are in the comparative approach in the relevant commentaries and what each commentator has looked at, and by what criteria, criticized these views. The results of this research show that with the simultaneously development of two knowledge of theology and jurisprudence in the Middle Centuries A.H, a comparative Shiite-Sunni approach has led to inferential interpretations, and in both schools there has been evolutionary development, and subsequent commentators have compensated for the weaknesses of previous interpreters. Examples that have been examined in this study include points that highlight the strengths and weaknesses of the comparative interpretation, which could be a light for commentators, and a good departure point for interpretive knowledge.
    Keywords: Comparative Interpretation, Exegetical Methods, Exegetical Approaches, History Of Interpretation, Shia, Sunni Interpretation}
  • سجاد محمدفام*، جعفر نکونام، سید رضا مودب
    سیری در تفاسیر قرآن نشان می دهد درک مفسران پیشین در برخی از آیات با فهم های دوره های پسین متفاوت است. همین تفاوت هاست که این پرسش را پیش می کشد اساسا چرا چنین اختلاف نظر و تحول آرائی در فهم و تفسیر برخی آیات قرآن بوجود می آید؟ و چگونه می توان تبیین و توضیح علمی برای چنین رخدادی ارائه کرد؟ در پاسخ به این پرسش، محققان قرآنی غالبا از عوامل معرفتی سخن گفته و کمتر به عوامل غیرمعرفتی پرداخته اند. از جمله عوامل غیر معرفتی تاثیرگذار در تحول آراء مفسران، مفهوم ایدئولوژی مطرح در علوم اجتماعی است. در این پژوهش، تحول صورت گرفته در تفسیر آیاتی از قرآن در دوره معاصر، نسبت به دور ه های پیشین با استفاده از مفهوم ایدئولوژی بررسی شده است. نتایج از این قرار است که شکل گیری ایدئولوژی های جدید، از جنبه های مختلف به تحول در فهم مفسران معاصر انجامیده است.
    کلید واژگان: تاریخ تفسیر, روش تفسیری, علوم اجتماعی, ایدئولوژی علمی, ایدئولوژی جنسیتی}
    Sajjad Mohammad-Fam *, Ja?far Nekoonam, Sayyed Reze Mo?addab
    Study on Quranic exegeses demonstrates that previous exegetes’ understanding of some verses is different to subsequent ones. These distinctions raise a question that why these disagreements and alteration of viewpoints appear in comprehension of Quran. How one can explain this phenomena in a scientific manner? To answer to this question, Quranic researchers often examine epistemic factors and pay less attention to non-epistemic ones. One of the effective non-epistemic factors of alteration in exegetes’ viewpoints is concept of ideology in social sciences. In this essay, alteration done in contemporary exegeses of some verses has been reviewed with relation to previous periods by usage of concept of ideology. The outcome is that constituting new ideologies lead to alteration in contemporary exegetes’ understanding from several aspects.
    Keywords: History of Quran, Exegetic Methodology, Social Sciences, Scientific Ideology, Gender Ideology}
  • احمد پاکتچی
    در سنت تفسیری، سدره المنتهیٰ به عنوان درخت سدری باشکوه و آراسته در دورترین نقطه بهشت مطرح بوده، و در زمره باورهای آخرت شناختی مسلمانان جای گرفته است. این در حالی است که با توجه به سیاق تنها کاربرد قرآنی آن در سوره مکی نجم، سدره المنتهی باید پدیده ای شناخته برای مشرکین عرب نیز بوده باشد. مجموع کاوشهای فرهنگی گفتمانی و ریشه شناختی نشان می دهد که سدره المنتهی نه دقیقا یک درخت، بلکه یک صورت فلکی با شکلی شبیه به درخت سدر است که در دورترین بخش مرئی با چشم غیر مسلح در آسمان دیده می شده، و بر پایه شواهد مختلف قابل تطبیق با صورت فلکی آندرومدا ست. می توان با تکیه بر مجموع مستندات ادعا کرد در فضای نزول قرآن کریم، فارغ از تفاوت آشکار در باورهای دینی مومنان و مشرکان، برای هر دو طیف از مخاطبات بر اساس یک شناخت فرهنگی مربوط به پیش از اسلام، سدره المنتهی همچون یک صورت فلکی، و نیز، دورترین نقطه آسمان شناخته بوده است.
    کلید واژگان: صور فلکی در قرآن, آندرومدا, آگاهی افزایی در تفسیر, تاریخ تفسیر, تفاسیر متقدم, نمادشناسی سدر}
    AḤmad Pakatchi
    In Quranic exegetical literature, the expression of “Sidra-t al-Muntahā” which has been mentioned in the Quran (53:14) is usually translated as a glorious and ornate cedar tree grown in the farthest point in the paradise and is categorized in Muslim scatological beliefs. However, considering the fact that this expression has been used just once in a Meccan chapter (i.e. Najm), the expression must have been a clear phenomenon for the pagan Arabs. Based on the entire cultural, discourse and etymological researches, the expression of “Sidra-t al-Muntahā” is not a tree, rather it is a constellation shaped like a cedar tree which could be seen in the farthest point of the sky by naked eyes. Based on various proofs, "Sidra-t al-Muntahā” matches the constellation of Andromeda. Thus, based on all evidences, one can claim that considering the time and conditions of revealing the Quran and apart from the obvious differences in religious beliefs among pagans and believers, the expression of “Sidra-t al-Muntahā” had a clear picture for both groups of pagans and believers and that was a constellation visible in the farthest point of the sky.
    Keywords: The Constellations in the Quran, Andromeda, Increasing Awareness in Exegesis, Early Commentaries, Symbol of Cedar}
  • اکرم خلیلی نوش آبادی*
    یکی از اصطلاحات شناخته قرآنی «الراسخون فی العلم» است که در هفتمین آیه از سوره آل عمران یاد شده، و در تفاسیر اسلامی با بحث تاویل آیات متشابه گره خورده است. این اصطلاح در آثار ملاصدرا اعم از تفسیری و فلسفی نیز به وفور دیده می شود. وی افزون بر این که در بحثهای تفسیری خویش رسوخ در علم را ملاک جواز ورود به عرصه تاویل دانسته، کاربرد این ملاک را توسعه بخشیده، و در گستره ای از مباحث اعتقادی و فلسفی از آن همچون معیار حقانیت و بطلان آراء مفسران و فیلسوفان و متکلمان بهره جسته است. در این مطالعه بنا داریم ضمن بازخوانی ویژگی های راسخان در علم از نگاه ملاصدرا و پی جویی مصادیق آن در آرای تفسیری وی، دریابیم که این مفهوم در نظام فکری او چه جایگاهی دارد.
    کلید واژگان: صدارالدین شیرازی, تاویل, محکم و متشابه, حکمت متعالیه, الهام, شهود, مفاتیح الغیب, تاریخ تفسیر, نمادگرایی}
    Akram Khalili Nush Abadi
    One of the well-known Quranic expressions which has been mentioned in the seventh verse of chapter 3 is "al-Rāsikhūn fi al-'Ilm" (those who are firmly grounded in knowledge). This notion is correlated with the subject of interpretation of the ambiguous verses in Islamic commentaries. In Mullā Ṣadrā's works –including both exegetical and philosophical ones- this expression is frequently mentioned. In his exegetical works, he considers having firm knowledge as the necessary element for starting interpretation. He has also expanded the usage of the expression, using it in a wide variety of theological and philosophical matters. For instance, he regards it as a criterion to whether confirm or deny the expert's views in exegesis, philosophy and theology. Reviewing the features of "al-Rāsikhūn fi al-'Ilm" from the perspective of Mullā Ṣadrā and identifying the referents of the notion within his exegetical works, the present study aims at clarifying this expression in his system of thought.
    Keywords: Ṣadr al Dīn al Shīrāzī Interpretation, Firm, Ambiguous Verses, Transcendent Wisdom, Inspiration, Intuition, Mafātiḥ al Ghayb, History of Exegesis, Islamic Symbolism}
  • احمد پاکتچی*
    شعریٰ در قرآن کریم، تنها یک بار یاد شده و آن آیه 49 سوره نجم است: «وانه هو رب الشعری»؛ آیه ای که در آن، پروردگار رسول اکرم (ص) ربک به عنوان پروردگار شعریٰ معرفی شده است. با مفروض گرفتن این که شعریٰ نام یک ستاره باشد چنان که مفسران مسلمان گفته اند این که چرا در میان ستارگان آسمان، اینچنین اهمیت یافته، و این که معرفی خداوند متعال به عنوان پروردگار شعریٰ چه پیامی را می تواند دربرداشته باشد، نیازمند آن است تا ویژگی های شعریٰ هم از حیث تاریخ آشنایی با این ستاره، و هم از حیث اهمیت آیینی و نمادین آن مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه بنا ست با مروری بر جایگاه شعریٰ در قرآن کریم و ادبیات تفسیری سده های متقدم، راهی برای پاسخ گفتن بدین پرسشها بیابیم.
    کلید واژگان: شعری, تاریخ تفسیر, تفسیر تابعین, دین عرب پیش از اسلام, اساطیر عرب, اساطیر مصری, اساطیر یونانی}
    Ahmad Pakatchi
    The term "Shirā" (Sirius) has been mentioned in the Quran just once, in Sura 53, verse 49: "and that it is He who is the Lord of Sirius". In this verse, almighty God introduces Himself to the prophet as the Lord of Sirius. Given the fact that Shirā is a name of a star –as Muslim exegetes believe- the reason why among the numerous stars, this one has been mentioned and what connotations the phrase "Lord of Sirius" may have, need a thorough investigation about the features of "Sirius" at that time, its historical background and its ritual and symbolic significance. In this study after reviewing the status of Shirā in the Quran and the literature of early exegetical works, the answers to the above mentioned questions will be given.
    Keywords: Shira History of Exegesis, The Commentaries of the Successors, Pre, Islamic religions of Arabs, Arab's Mythology, Egypt's Mythology, Greek Mythology}
  • حسینعلی ترکمانی*، جواد محمدی
    این پژوهش برآن است تا به بررسی و نقد پژوهش های پروفسور جین دمن مک اولیف پیرامون قرآن و تفاسیر آن بپردازد. وی که از قرآن پژوهان بنام و مشهور غربی است، در آثار مختلف خود به تفسیر قرآن پرداخته است. او قرآن کریم را از حیث متنی، کتابی قدرتمند و تاثیرگذار، ولی از حیث سندی دارای اشکالاتی می داند؛ از آن جمله: عدم جمع قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) و موقوف بودن اعتبار قرآن بر احادیث. این دو اشکال مخالف دلایل قطعی است و قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) تدوین شده و به علت نقل متواتر از اعتبار کامل برخوردار است. مک اولیف تاریخ تفسیر قرآن کریم را به سه دوره تکوین،کلاسیک و مدرن تقسیم نموده است. عمده ترین اشکال وی در این تحلیل آن است که در معرفی مهم ترین مفسران دوره صحابه از نام حضرت علی(ع) غفلت ورزیده است و اعتبار تفسیر را منحصر درحدیث دانسته است. او تفسیر دوران مدرن را تداوم همان دوره کلاسیک البته توام با تغییراتی می داند که ظهور صداهای تفسیری جدید از مهم ترین مشخصات آن است. این مستشرق مشهور در زمینه معرفی علوم تفسیری از رهگذر مقایسه دو کتاب معروف «البرهان» و «الاتقان» تلاش نموده است اطلاعات سودمندی به دست دهد.
    کلید واژگان: جین دمن مک اولیف, پژوهش های تفسیری, قرآن, تاریخ تفسیر, شبهات}
    Dr. Hussain Ali Turkmani*, Javad Muhammady
    This article is written to review the work of Professor Dammen McAuliffe that he has written concerning the Qur’an and its exegesis. He is a prominent western known for his Qur’anic research and in his many works he has dealt with the Qur’anic exegesis too. He considers the Qur’anic text as an impressive and authoritative but in terms of the document he has some objections. Such as the collection of the Qur’an not taking place in the life time of the Prophet, dependedy on the Qur’an on ahadith. These two objections are against the profound proofs that claim the Qur’an was compiled in the life time of the Prophet and therefore, enjoys the status of uninterrupted transmission. McAuliffe has classified the history of the Qur’anic exegesis into three stages: Genesis, classical and modern. The main objection in his work is that during explaining the famous exegetes amongst the companions of the Prophet he ignored the name of Imam ‘Ali and considered the authenticity of the qur’anic exegesis relying on hadith. His interpretation of the modern era exegesis is as the continuity of the same classic era with a change, which helped the emergence of new interpretive voices having the most important characteristics of this age. This orientalist has tried his best to present the useful information utilizing two famous exegeses of entitled ‘al Burhan’ and ‘al Itqan’.
    Keywords: Jane Dammen McAuliffe, Quranic researches, The Quran, History of the exegesis, Objections}
  • محمود ملکی تراکمه ای
    این مقاله بر آن است که میراث مکتوب تفسیری شیعه در دوران حضور امامان در مدینه را بر اساس «عنوان پژوهی» بازشناسی کرده، گوناگونی آنها را بشناساند، حضور عنوان های مختلف و فراوان تفسیری را در این دوران نشان دهد. دو کتاب فهرست شیعی نجاشی و شیخ طوسی، یعنی فهرست مصنفی الشیعه و الفهرست، منابع اصلی ما در این پژوهش است. سی مولف با 43 قرآنی، در این حوزه تفسیری حضور دارند که اهتمام شیعه به قرآن و نیاز جامعه شیعی به این گونه آثار را نشان می دهد.
    کلید واژگان: مدرسه مدینه, میراث شیعه, تاریخ تفسیر, میراث پژوهی}
    MaḤmŪd MalikĪ*
    The present paper studies the Shīʿī exegetical heritage in Medina in the age of the Īmāms (upon whom be peace), its rank, its characteristics and its main categories. Fihrist Musannifī al-Shīʿa by al-Najāshī and al-Fihrist by al-Ṭūsī represent the two reliable sources of this study. We have laid our hands on 30 authors with 43 Qurʾānic works during that period, which unveils the Shīʿītes’ interest in the Qurʾān and their need for such writings.
    Keywords: The school of Medina, Shīʿī heritage, history of exegesis, study of heritage}
  • عباس همامی، سمیه خلیلی آشتیانی
    ماتریدیه از فرق کلامی جهان اسلام است که تا دوران معاصر در میان پیروان مکتب فقهی حنفی پیروان بسیار دارد. پایه گذار این فرقه کلامی، ابومنصور محمد بن محمد ماتریدی (د ح 333ق)، صاحب آثار متعددی از جمله تفسیر تاویلات اهل السنه است. وی در این تفسیر با کاربرد معتدل ادله عقلی و نقلی مبانی مکتب کلامی خود را در تقابل با مکتب اشاعره و نیز معتزلیان تثبیت می کند. نگرشهای کلامی او به مباحثی همچون لزوم عقلی شناخت خدا پیش از بعثت پیامبران (ع)، مخلوق بودن ایمان و در نتیجه مخلوق بودن افعال انسان، و همچنین رویکرد خاص این مکتب به مسئله امکان رویت خداوند را می توان در جایجای این تفسیر سراغ گرفت. بنا داریم در این مطالعه دریابیم که ماتریدی همچون مفسری با رویکرد کلامی، بلکه همچون یکی از نخستین مفسران سرشناس با رویکرد کلامی، از چه روش هایی برای تفسیر قرآن کریم بهره جسته است و روش وی چه شباهتها و تفاوتهایی با معاصرانش دارد. چنان که خواهیم دید، وی در این تفسیر بیش از هر چیز همچون یک متکلم ظاهر شده، و غلبه رویکرد کلامی بر تفسیر، نگرش از دیگر منظرها را به محاق برده است؛ چنان که علوم ادبی، تاریخ و فقه در این تفسیر جایگاهی ندارند.
    کلید واژگان: ماتریدیه, ابومنصور ماتریدی, تاویلات اهل السنه, معتزله, اشاعره, تاریخ تفسیر}
    Abbas Hemami, Somayye Khalili Ashtiyani
    Al-Māturīdī is one of the theological divisions of Islam, which still has followers from the adherents of legal school of Ḥanafī. The founder of this theological sect is Abū Manṣūr Muhammad b. Muhammad al-Māturīdī (d. 333 AH) who is the author of several works, including a Quran commentary titled Taʼvīlāt Ahl al-Sunnah. In this work, applying mild intellectual and textual reasoning, he elaborates on the bases of his theological school as opposed to the ones of Ashari and Muʻtazila schools. In his theological discussions he gets involved in issues such as necessary intellectual cognition of God before the prophets being assigned, the belief in the creation of faith which results in belief in the creation of human acts, his special approach to the possibility of sighting God, which can be seen everywhere throughout his commentary. This study aims at identifying the methods and approaches applied in this commentary, a work reflecting al-Māturīdī's views as an exegete with theological presuppositions. Also, we seek to notify the differences and similarities of his methods from those of his contemporaries. As it will be indicated, he is more like a theologian than an exegete in his work, a fact that has caused the work to lack other aspects of exegesis such as linguistic, historical and legal discussions.
    Keywords: al, Maturidiyyah, Abu Manṣur al Maturidi, Tavilat Ahl al Sunnah, Mutazila, Ashari, History of Quranic Exegesis}
  • حامد خانی*، بگم عقبه

    خلقت بهینه انسان از جمله مفاهیمی است که اشاراتی بدان در جای جای قرآن کریم دیده می شود. این مفهوم از دیرباز نظر مفسران را به خود جلب کرده است. آنها در هزار و چهارصد سال گذشته، دیدگاه های مختلفی را در تفسیر این مفهوم قرآنی بیان داشته، و در این باره بحث کرده اند که اولا خلقت بهینه دقیقا به چه معناست، و ثانیا، اسباب و علل بهینگی خلقت انسان در قیاس با دیگر موجودات چه می تواند باشد. بناست که در این مطالعه، اولا، سیر تحول این درک ها را بکاویم و ببینیم در طول تاریخ چه درک های مختلفی از این مفهوم ارائه شده است و بیان های ظاهرا مشابه مفسران در این باره، چه تمایزهای مهمی با یکدیگر دارند. ثانیا، بکوشیم رابطه میان این درک های متمایز را با زمانه هر یک از مفسران، مبانی فکری، و مشرب علمی ایشان بازکاویم. آن گاه، بر پایه نتایج بحث، نظریه های ارائه شده درباره عوامل موثر بر تحول فهم مفسران از آیات قرآن کریم را بیازماییم و دیدگاه مختار خویش را در این باره برگزینیم.

    کلید واژگان: کرامت انسان, پیش فرض های مفسر, تاریخ تفسیر, اثر زمان و مکان بر اجتهاد}
    Hamed Khani, Bagom Agabah

    Perfect creation of Mankind is a concept in which the Quran has referred. This concept has been noticed by interpreters over a long period of time. They have stated different views about the interpretation of this concept and its quranic context. Some of Muslim exegetes ascribed this perfection to the human body, while the others understood it in relation to mental abilities of human, his best mixture of classical elements, his ability to love God, and so on. They have argued about the meaning of the concept; as well as its reasons. This study aims at comparing the different exegetical literature around the concept in order to compare the similarities and differences between the viewpoints of Islamic exegetes. Another aim is to find out the relation between each idea and the circumstance that it has been created in it, the source of each thought and its scientific origins.

    Keywords: Human Dignity, Exegetical Presupositions, History of Quranic Exegesis, The Evolution of Religious Thought, The Effect of the Period, Locality on Thoughts}
  • مرتضی کریمی نیا
    کهن ترین منابع کلامی، حدیثی و تفسیری عالمان مسلمان طی قرون نخست به ندرت نظریه ای روشن درباب وجه اعجاز قرآن بیان می کنند. این در حالی است که در آغاز قرن پنجم، این بحث در آثار محققانی چون باقلانی، قاضی عبدالجبار و شریف مرتضی به نحوی بالغ و کامل مطرح می شود. غیبت این امر از یک سو و حضور انبوهی از مباحث قرآنی دیگر در آثار اسلامی قرون نخست اسلامی از سوی دیگر، این پرسش را در میان می آورد که عالمان اسلامی از کی و تحت چه شرایطی به موضوع اعجاز قرآن و تبیین وجه آن پرداخته اند. این مقاله می کوشد با مروری بر پیشینه ی مباحث مرتبط، دو خاستگاه تاریخی برای پیدایش و نظریه پردازی درباب وجه اعجاز قرآن در قرون نخست بازشناسی کند: نخست مباحثات و مناظرات کلامی مسیحیان و مسلمانان درباب نشانه های نبوت حضرت محمد(ص) و دوم تلاش های ادبی و کلامی معتزله ی بصره و بغداد. پس از این دوران، متکلمان معتزلی این امر را در قرن چهارم بیشتر و بیشتر مطرح کردند که در اواخر این قرن، درآمد. از آغاز قرن پنجم، نظریه پردازی درباب اعجاز و تبیین وجه اعجاز قرآن هم در آثار کلامی و هم در آثار تفسیری عالمان تمامی فرق متداول و به یکی از مباحث اساسی در دو دانش تفسیر و علوم قرآن تبدیل شده است.
    کلید واژگان: اعجاز قرآن, معتزله, ادبیات جدلی یهودی و مسیحی, علوم قرآنی, تاریخ تفسیر, مجادلات اسلامی مسیحی, وجوه اعجاز}
    Morteza Karimi, Nia
    The oldest works of Muslim scholars in the fields of kalām, ḥadīth and tafsīr during the 2nd and 3rd centuries AH rarely offer an explicit basis for regarding the Qur’ān as an inimitable miracle of the Prophet. However, the issue appears fully fledged in the works of scholars such as al-Bāqillānī, Qāḍī ‘Abd al-Jabbār and al-Sharīf al-Murtaḍā. This silence in the early Islamic centuries, when considered side by side with the profusion of other Qur’ānic discussions in the same period, raises the question of when and under what conditions the early Muslim scholars began to deal with the subject of i‘jāz al-Qur’ān. The essay identifies two factors that gave impetus to the emergence and development of theories about the Qur’ān’s inimitability: first, Christian-Muslim polemics about the signs of Muhammad’s prophecy, and second, the literary and theological endeavors of the Mu‘tazilīs of Baghdad and Basra.After initiating discussion and speculation about the nature of the Qur’ān’s inimitability, some Mu‘tazilī theologians extended the scope of the topic during the 4th century, until it assumed the form of a bona fide Qur’ānic issue in tafāsīr. From the beginning of the 5th century until the present, speculation about the i‘jāz and its nature became a common feature of theological and exegetic works for all Islamic sects.
    Keywords: ijāz al Qur'ān, Inimitability of the Qur'ān, Mutazila, Christian, Muslim polemics, Judaic, Christian polemical literature, ulūm al Qur'ān, Qur'ānic sciences, history of tafsīr}
  • علی معموری، زهرا خوش سخن مظفر

    در قرآن کریم، زنان از‏نظر رتبه انسانی، همشان مردان شمرده شده‏اند و حقوقی عادلانه برایشان در‏نظر گرفته شده است؛ با این حال، مفسران گذشته در‏فهم برخی آیات ناظر به حقوق، و روابط اجتماعی و خانوادگی زنان، برداشت‌هایی متناسب با وضع زمان خود به‏دست داده‏اند که بر‏خلاف نگرش قرآنی و نامتناسب با وضع کنونی زنان است؛ از این روی، نقد و بررسی این نظر‏ها با توجه به برداشت‌های معتبر امروزی، ضروری می‌نماید.
    یکی از مهم‌ترین این آیات، آیه 34 سوره نساء است که به آیه قیمومیت شهرت دارد و مبنای حقوقی برخی قوانین مدنی ایران است. نوع برداشت از مفاهیمی چون قیمومیت و حدود آن، فضل، صالحات، نشوز، حافظات للغیب، تخافون و ضرب، در این آیه، طی قرون متمادی از اولین نوشته‌های تفسیری موجود تا زمان حال تغییر کرده است. با توجه به اینکه دین و حقایق وحیانی، فراتر از زمان و مکان‏اند و رنگ کهنگی نمی‌گیرند، و اندیشه‌های بشری و فهم دینی، در بستر زمان و مکان شکل می‌گیرد، سیر تطور فهم مفسران از این آیه با توجه به زمان و مکان این افراد، دارای اهمیت فراوان است.
    در این مقاله، سیر تطور فهم این آیه را نزد مفسران و نیز برون‏رفت آن‏ها از چالش هایی مانند «ضرب» را بررسی کرده‏ایم و در پایان، خلا‏های موجود در تفسیر این آیه را نقد کرده ‏ایم.

    کلید واژگان: مقتضیات تاریخی فهم, تاریخ تفسیر, آیه 34 سوره نساء}

    Women from the viewpoint of the holy Qur’an are equal to men in human status and fair rights are considered for them. However, in the past, commentators' interpretations of some verses about women’s rights and their social and family relationships, have been in accordance with the terms of their own time . These interpretations are not consistence with the Qur’anic perspective and are not applicable to and compatible with women's contemporary situation. Therefore, an evaluation of these interpretations, given the contemporary valid understandings, will be necessary. Of most important one of these verses is verse 34 of Sura Al-Nisa’, known as the verse of Guardianship. This famous verse is the juridical basis for Civil Law in Iran.
    Understandings of the concepts like Guardianship (Gheymumiat) and its limitations (Hudud), grace (Fadhl), the righteous women (Salihat), recalcitrance (Nushuz), custodians of the unseen (Hafizat al-ghayb), Fear (Takhafun) and hitting (Dharb), in this verse has been subject to different kinds of modifications until now. Given the fact that religion and revelation are beyond time and place and will not become obsolescent while human understanding of religion is limited to time, it is of great importance to study the course of evolution of interpretations, according to time, place and setting. This article studies the course of evolution in commentators' understanding of this verse and reviews some strategies for solving problems like Dharb (hitting). Eventually we will consider the deficiencies seen in various interpretations of this verse.

  • مژگان سرشار*
    میقات موسی (ع) با خدا از جمله حکایات یاد شده در قرآن کریم درباره قوم بنی اسرائیل است؛ حکایتی که از یک سو در عهد عتیق نیز با قدری تفاوت بازتاب یافته، و از دیگر سو، در ادبیات تفسیری جهان اسلام به تفصیل مورد توجه واقع شده است. مقایسه تحلیلی میقات موسی (ع) در قرآن، عهد عتیق، و تفاسیر اسلامی، موضوع این مطالعه است. مباحثی چون شیوه طرح بحث قرآن و عهد عتیق درباره دو میقات موسی و تفاوت رویکردهای بازتابیده در این دو متن مقدس، رویدادهای خاص میقات، از جمله مدت زمان اعتکاف، تکلم خدا با موسی، تقاضای رویت، اعطای الواح و گزینش هفتاد تن از مشایخ بنی اسرائیل، بافت اصلی این مطالعه را تشکیل می دهد. بناست که از رهگذر این مقایسه تحلیلی، میزان تاثیر منقولات توراتی را بر برخی از اهم مفسران مسلمان بررسی کنیم.
    کلید واژگان: مطالعه تطبیقی قرآن و عهدین, اسرائیلیات, نقد حدیث, بنی اسرائیل, قصص قرآن, تاریخ تفسیر, رویت خدا}
    Mozhgan Sarahar*
    Moses's appointment with God is one of the anecdotes narrated in holy Quran about the children of Israel, the story which has been reflected in the Old Testament with a slight difference and has been elaborated in details in the Muslim exegetical literature. The subject of this essay is to do a comparative analysis of the story in Quran, Old Testament and Islamic exegeses. The article includes the themes such as: the methods followed by Quran and Old Testament in mentioning the two Moses's appointments and their different approaches, the narration of the special features of the appointment like the duration of the Moses's retreat, his talk with God, his request to see God, his receiving of the holy tablets and his designation of seventy elderly nobles of Israelis. The essay is aimed at noting the influence of biblical narrations about this anecdote on the most important Muslim exegeses.
    Keywords: Comparative study of Quran, Bible, Israeli's Narrations, hadith Criticism, Quran Stories, the history of Exegeses, Sighting God}
  • مرتضی کریمی نیا*
    مقاله ی حاضر درصدد تصویر چهارچوبی تاریخی برای سیر تطور تفاسیر شیعه طی قرون چهارم تا چهاردهم هجری است. از آنجا که آثار تفسیری عالمان شیعه طی 11 قرن گذشته تنوع و تفاوت هایی داشته است، پژوهش حاضر می کوشد با توجه به برخی مقاطع تاریخ خاص و یافتن عواملی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی مختلف نشان دهد که جریان اصلی تفسیر شیعه در سده های اخیر چهار مرحله ی اساسی را پشت سر گذاشته و آثار تفسیری هر مرحله ویژگی هایی متفاوت از دوره های بعدی یافته اند. این چهار مرحله به ترتیب زمانی عبارتند از: الف) تفسیر ماثور و منتخب تا پایان قرن چهارم هجری؛ ب) تفسیر جامع نگر در مکتب شیخ طوسی تا پایان قرن نهم هجری؛ ج) تفسیر ماثور اخباریان در دوران صفویه و د) جریان تفسیرنگاری معاصر.
    کلید واژگان: تفسیر شیعه, پارادایم های مختلف در تفسیرنگاری, تاریخ تفسیر, شیخ طوسی, تفسیر اخباری بر قرآن, تفسیر معاصر شیعه}
    Morteza Karimi, Nia*
    The present article is an endeavour in the subject matter of the history of Shia interpretation of the Qur’an, i.e. tafsīr. It goes to presents a historical framework for the development of Shia tafsīr between 4th-14th Islamic centuries. On the whole, the history of written Shia tafsīr can be classified into four main periods, each of which may be considered to include a paradigm due to the differences between exegetic characteristics in each period. These paradigms include the followings: 1) Selective and ma’thūr tafsīr up to the 4th century or pre-Ṭūsī tafsīr; 2) Ṭūsī school of comprehensive tafsīr or the Buyid exegetical school; 3) tafsīr of the Safavid era or akhbārī exegesis; and 4) contemporary and modern Shia tafsīr. Each of these periods possesses specific characteristics. General similarities exist among the first and third periods as well as among the second and fourth periods.
    Keywords: Shiite tafsīr, history of tafsīr, different paradigms in tafsīr, al, Shaykh al Ṭūsī contemporary Shiite tafsīr, akhbārī tafsīr}
  • محمدرضا ستوده نیا، زهرا فقیهی
    تفسیر قرآن کریم در دو دوره بر اثر ورود علوم بشری به دنیای اسلام برجستگی خاصی پیدا کرد که در این مقاله به بررسی ویژگی های تفسیری و مقایسه آنها پرداخته می شد: یکی قرن چهارم و پنجم با ترجمه کتب یونانی و ایرانی به زبان عربی در دوره خلافت عباسی و دیگر قرن چهاردهم و پانزدهم بر اثر رنسانس و نوزایی علمی و ورود علوم غربی به دنیای اسلام. سعی بر این است، موضوعاتی چون گرایش های تفسیری، روش های تفسیری، ابزار مورد استفاده مفسران و نیز نیازها و عوامل روی آوری آنان به این روش ها و گرایش ها در هر دوره تبیین شود و تفاوت های بررسی و تحلیل گردد.
    کلید واژگان: تفسیر, روش های تفسیری, قرآن, گرایش های تفسیری, تاریخ تفسیر}
    Mohammad Rez, Auml, Sutoodeh Niy, Auml, Zahr, Auml, Faqihi
    Two periods are of special prominence in the history of the interpretation of the Quran. This article deals with the interpretation features of these periods and compares them. One of these periods is the time when interpretation found its way into the realm of science in the 4th and 5th centuries, and another is the period of transformation of the science of interpretation in the 14th and 15th centuries. Here, we attempt to explicate the interpretation approaches, interpretation methods, the instruments employed by the interpreters, and the requirements and the motives leading them towards these approaches and methods in both periods and examine the differences between the two periods.
    Keywords: interpretation, interpretation methods, the Quran, interpretation approaches, history of interpretation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال