به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حجاب » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حجاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسماعیل آقابابائی بنی*
    از آنجا که تحولات فرهنگی جامعه برخوردهای گوناگون با مسئله حجاب را در جامعه رقم می زند و امروزه به دلیل گسترش رسانه های جمعی اعم از ماهواره و اینترنت و فراگیرشدن شبکه های اجتماعی، طرح آرای مختلف به آسانی صورت می گیرد و بسیار از شبهه ها و اشکال ها همچنان بی پاسخ می مانند. افزون بر توجه به سابقه حجاب در ادیان مختلف و ضرورت آن در دین مبین اسلام که به اشکال مختلف بیان و در جامعه ارائه می شود و کسانی مثل شهید مرتضی مطهری در کتاب مسئله حجاب به این امر مهم می پردازند که تاکید بر حجاب ویژه دین اسلام نیست و اشکال های مخالفان حجاب را به تفصیل پاسخ می دهند، گذشت زمان عمق بخشیدن به این قبیل مباحث و آگاهی بخشی به افراد و خانواده ها را ضروری تر می کند؛ به ویژه از این حیث که عوامل موثر بر بدحجابی در حال تغییر است و از عوامل مختلف فرهنگی، خانوادگی، سیاسی، روانی و شخصیتی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی نباید غافل بود.[1]
    این نوشتار مهم ترین راهکارهای فرهنگی ترویج حجاب را بر اساس نظر برخی کارشناسان به اختصار بیان می کند.
     
    [1]. در سال 1384 پژوهشکده فقه و حقوق مسئله حجاب را در دو شاخه «فقهی حقوقی» و «فرهنگی اجتماعی» با عنوان «حجاب، مسئولیت‏ها و اختیارات دولت اسلامی» در دستور کار همایش ملی قرار داد که درنهایت در دهم خرداد سال 1386 مراسم ویژه همایش برگزار شد و حاصل آن در سال 1387 در مجموعه ای سه جلدی در حجم حدود 1800 صفحه در قالب مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه ها به کوشش ابراهیم شفیعی سروستانی به جامعه علمی عرضه گردید. با گذشت زمان و تبدیل شدن حجاب به مسئله روز از یک سو، حجیم و گاه تکراری بودن مباحث مطرح شده در مجموعه یادشده از سوی دیگر و کاربردی بودن بسیاری از راهکارهای ارائه شده، باعث شد آثار علمی همایش یادشده با تحلیل ها و دسته بندی جدید در قالب کتابی با حجم اندک با عنوان حجاب؛ عوامل، مسئولیت ها و راهکارها به قلم نویسنده به نگارش درآید و آنچه در ادامه می آید، بخش کوتاهی از نوشته حاضر است.
    کلید واژگان: راهکار, فرهنگی, حجاب, ترویج}
  • محمدکاظم کریمی

    حجاب از ضرورت های دین اسلام است که افزون بر جنبه شناختی و اعتقادی، در ایران اسلامی، شکل قانونی نیز یافته است و رعایت آن برای بانوان الزام آور است. این نوشتار درصدد است ضمن بررسی ماهیت و دلایل حجاب اسلامی در آیات و روایات و با الهام از مبانی فکری امام خمینی (ره)، موضوع اختیاری و اجباری بودن آن را بررسی کند و ابعاد آن را متذکر شود.موضوع حجاب و حدود پوشش بانوان از دیرباز محور مباحث گروه های مختلف اجتماعی در جامعه اسلامی بوده است و با پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش توجه اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی و حقوقی را به خود جلب کرده است. افزون بر مباحث مختلفی چون تعریف مشخص حجاب و مصادیق آن، حدود پوشش، شیوه برخورد با بی حجابی و نظایر آن، بحث اختیاری یا اجباری بودن حجاب، موضوعی کاربردی است که حجم گسترده ای از مباحث کارشناسان را به خود اختصاص داده است. آیا حجاب مانند دیگر احکام و فروعات دینی، تکلیفی فردی است که شخص ملزم به رعایت آن است و در صورت تخلف، دچار معصیت می شود و در پیشگاه خداوند مسئول است؟ یا افزون بر جنبه فردی، دارای ابعاد اجتماعی است و آثار و پیامدهای آن مورد ابتلای دیگر اعضای جامعه است و به این دلیل فرد باید در برابر قوانین اجتماعی و عرفی نیز پاسخ گو باشد؟ مباحثی از این قبیل، ضرورت پرداختن به این موضوع را ایجاب کرده است و شناخت ابعاد آن از دیدگاه صاحب نظران امری بایسته است.شناخت دیدگاه امام خمینی (ره) در جایگاه معمار انقلاب اسلامی درباره حجاب، محور این نوشتار است.

    کلید واژگان: حجاب, امام خمینی(ره), اختیاری و اجباری بودن حجاب}
  • ناهید طیبی*

    پوشیدگی باورمند یا حجاب، در کشورهای اروپایی، در قالب نماد نمایان اسامی، پس از واقعه یازدهم سپتامبر، به مسئله مهمی تبدیل شده است. در این میان، تجربه زیسته و تحلیل نومسلمانان پس از انتخاب آ گاهانه حجاب، تعریف جدیدی را برمی تابد. در این نوشتار، با استفاده از مقاله Being a Muslim Woman in Academia and Journalism« (زن مسلمان بودن در مرکزهای آموزشی و مطبوعاتی) »، نگاشته دکتر کلودیا عزیزه سیز (نویسنده و کنشگر نومسلمان آلمانی)، به تجربه زیسته وی در رابطه با حجاب پرداخته می شود. بر اساس دستاورد تحقیق، تجربه زیسته وی - که یک زن محجبه است - نشانگر توجه برخی از شهروندان اروپایی به شان و جایگاه معنوی زنان محجبه است. تعبیر «حجاب، علامت شفاف قاب لمشاهده از زیست پرهیزکارانه زنان »، برساخته این بانوی آلمانی است. وی تجربه تازم پوشیدگی و زندگی دی نمدارانه و احساس بانوی الهی Women of God بودن را با آیه (... ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین...) (احزاب، 59) منطبق دانسته و معتقد است که خدا با حکم حجاب می خواهد که زنان باورمند از دیگر زنان بازشناخته شوند.

    کلید واژگان: حجاب, تجربه زیسته, کلودیا عزیزه سیز, زنان نومسلمان, آیه حجاب}
  • احمد فلاح زاده*

    پوشاندن بدن و پرهیز از برهنگی، یکی از گرایش های فطری است که پروردگار آن را در وجود انسان قرار داده است؛ به گونه ای که آدمی به ذاته میل به برهنگی ندارد. اولین نشانه های شروع بی حجابی در ایران، هم زمان با آشنایی با فرهنگ غرب و شروع غرب زدگی در دوره قاجار رخ داد و بعد از آن رضاخان، طرح بی حجابی را در جایگاه راهکار غربی سازی ایران به اجرا گذاشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پایبندی به حجاب یکی از اصول اسلامی در ایران قرار داده شد. برخی با طرح شبهه هایی ناظر به حکومت مانند نقض حریم خصوصی، فردی بودن و اجباری نبودن حجاب، در امتداد برنامه فرهنگی غرب حرکت می کنند. تلاش برای کاستن جایگاه مسیله حجاب به یک امر شخصی که بیرون از قلمروی احکام دین است، با هدف رواج بی حیایی و نفی نقش سازنده زن مسلمان در جامعه رخ می دهد. آنان با طرح این ادعا که گزارش تاریخی از برخورد با پدیده بدحجابی در حکومت نبوی و علوی در دست نیست، مدعی اند حکومت نمی تواند قوانینی را در برابر بی حجابی اعمال نماید. این نوشتار در پی آن است تا با نگاهی تاریخی به روش های مواجهه دولت نبوی و علوی با بی حجابی بپردازد و به طور کاربردی شیوه های دولت های پیامبر (ع) و حضرت علی (ع) در این باره را بررسی کند.

    کلید واژگان: حجاب, بی حجابی, نبوی, علوی}
  • سهیلا جلالی کندری، فاطمه عظیمی*

    احمد قابل یکی از نواندیشان دینی معاصر در ایران است که با توجه به مبنای آرا و اندیشه هایش می توان او را یکی از طرفداران گرایش نواعتزالی دانست. او در استنباط احکام فقهی کارکرد ویژه ای برای عقل مستقل قائل است و با تکیه بر عقل گرایی و مبانی خاص خود، در مسائل فقهی گوناگون آرای خاصی را درخصوص مسائل بانوان مسلمان ارائه داده است. از جمله؛ امکان تغییر نسبت ارث زن و مرد درصورت تغییر عمومی کلیه مناسبات اقتصادی خانواده و عدم وجوب پوشش سر و گردن زنان. در پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی مبانی فقهی احمد قابل استخراج و برخی آرای او درمورد مسائل بانوان بررسی و نقد شده است. این نتیجه حاصل شد که برخی آرای احمد قابل درخصوص مسائل زنان که تحت تاثیر پیش فرض ها و مبانی نواعتزالی اوست، قابل نقد و بازبینی است و از سوی دیگر برخی آرای او هم چون رای بر عدم برتری مردان بر مبنای قوامیت آنان، موافق با قرآن و سیره حضرت رسول (ص) است و تایید می شود.

    کلید واژگان: احمد قابل, نواندیشان, عقل گرایی, مسائل بانوان, حجاب}
    Soheila Jalalikandari, Fateme Azimi *

    Ahmad Ghabel is one of the modern religious thinkers in Iran, and according to the basis of his opinions and thoughts, he can be considered one of the supporters of the neo-atzali trend. In the derivation of jurisprudence, he attaches a special function to the independent intellect, and relying on his rationalism and special foundations, he has presented special opinions regarding the issues of Muslim women in various jurisprudential issues. Including; The possibility of changing the ratio of inheritance between men and women in the event of a general change in the economic relations of the family and the absence of the obligation to cover the head and neck of women. In the present research, by descriptive-analytical method, Ahmad's jurisprudential foundations can be extracted and some of his views on women's issues have been examined and criticized. The result was that some of Ahmad Qal's opinions regarding women's issues, which are influenced by his presuppositions and neo-atzali foundations, can be criticized and revised, and on the other hand, some of his opinions, such as the opinion on the non-superiority of men based on their stature, It is in agreement with the Qur'an and the life of the Prophet(PBUH) and is confirmed.

    Keywords: Ahmad Qabel, Neo-Thinkers, Rationalism, Women', S Issues, Hijab}
  • سید محمدحسن جواهری*

    یکی از شبهات پر تکرار شبکه های مجازی عدم حجاب اجباری در عصر نبوی و پیامد آن عدم جواز حجاب اجباری در عصر کنونی است. اهمیت نداشتن حجاب، و بسنده بودن حجاب حداقلی به دلیل تاخیر در نزول آیات حجاب، و تاخر نزول حجاب حداکثری (جلباب) بر حجاب حداقلی (خمار) از دیدگاه برخی بر پایه غالب روایات ترتیب نزول، و نیز رفع حکم حجاب با رفع حکمت آن، چالش ها و شبهات دیگر حجاب می باشد که فراروی تحقیق درباره آیات حجاب و چگونگی تحقق و رواج آن در عصر نزول با وجود بقای فرهنگ جاهلی است؛ از این رو تحقیق پیش رو، با تکیه بر قرائن آیات و مبتنی بر پژوهش روش مند در آیات حجاب و شرایط معاصر نزول قرآن و با تمرکز بر چهار محور چرایی تاخیر حکم حجاب، حکمت دو مرحله ای بودن نزول آن، بسترسازی هوشمندانه بین دو مرحله نزول، و استفاده حداکثری از فضای حاکم بر جامعه عصر نبوی، می کوشد به دفع شبهات یادشده فائق آید و مهم ترین نتیجه تحقیق پیش رو اثبات وجود ظرفیت حجاب اجباری در آیات قرآن و نقش نظام اسلامی در آن خواهد بود.

    کلید واژگان: حجاب, عفاف, خمار, جلباب, تبرج}
    Seyyed Mohammadhassan Javaheri *

    One of the recurring doubts of virtual networks is about the lack of obligation to wear the hijab in the prophetic age and the consequence of not being allowed to wear the hijab or the so-called" compulsory hijab "in the current era. The insignificance of hijab, and the adequacy of the minimum hijab due to the delay in the revelation of the verses of hijab, and the revelation of the maximum hijab) jilbab (after the revelation of the minimum hijab) khimar (from the point of view ofsome according to most narrations, - which is the immunity of women from sick-hearted people – are other challenges and doubts about the hijab, which are subjects to the study of the verses of the hijab and how it is realized and spread in the age of revelation despite the survival of ignorant culture. According to the author, despite the many efforts that have been made so far to dispel doubts about the law of hijab and its surrounding issues, there are still unexplored angles and opportunities for new efforts, and in addition to what others have presented with jurisprudential tendencies, verse-based answers can be given. It is natural that the answer based on the verses of the Qur'an is very important due to the source of the verses for any religious research and its priority. And in the case of a number of doubts, the main origin of which is the false use of incorrect interpretations or wrong impressions of the verses of hijab, it has a key, privileged and often unique role. In this article, with methodical research on the verses of hijab and the contemporary conditions of the revelation of the Qur'an and focusing on the four axes of why the hijab is delayed, the wisdom of its two-stage revelation, intelligent bedding between the two stages of revelation, and maximum use of space in the Prophetic society suitable answers to the above doubts can be found; Answers that are perfectly in line with the evidence of the verses and in accordance with the method of the wise in analyzing the verses of the hijab, which in turn will be the basis for some secondary and governmental rulings.

    Keywords: Hijab, Chastity, Khimar, Jilbab, Tabarruj, Zinat}
  • مهدی شجریان*

    مسیله کانونی این مقاله ، توصیف و تحلیل تمایزات دو مقوله حجاب فقهی و عفاف اخلاقی است. این دو در پیشینه پژوهشی تمایز روشنی ندارند و به تبع ، در قوانین اجتماعی یکسان انگاری شده اند. این مقاله با روش توصیفی۔ تحلیلی و انتقادی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای ، از هفت تمایز عمده میان این دو مفهوم سخن خواهد گفت. «حجاب» به معنای پوشش بدن بانوان ، تکلیفی بیرونی و وظیفه ای فقهی است ، اما «عفاف» به معنای خویشتن داری در مسایل جنسی ، امری درونی و فضیلتی اخلاقی است. همه زنان و مردان موظف به انجام رفتارهای عفیفانه اند ، اما همه زنان مکلف به رعایت حجاب نیستند. شاخص «حجاب» ، امری کمی و قابل اندازه گیری است ، اما شاخص «عفاف» امری کیفی و وابسته به فرهنگ است. «عفاف» وظیفه ای عقل پذیر با توجیه پیشینی است ، اما «حجاب» به خودی خود ، تکلیفی عقل گریز با توجیه پسینی است. «عفاف» ، مصالح و مفاسدی برای جامعه دارد و در نتیجه ، تکلیفی اجتماعی است ، اما «حجاب» به خودی خود و صرف  نظر از موارد انطباق با «عفاف» مصالح اجتماعی ندارد و از باب مراعات دستورات تعبدی برای فرد مفید است.

    کلید واژگان: عفاف, عفت, حجاب, مرزهای حجاب و عفاف, فقه, اخلاق}
    Mahdi Shajarian *

    This paper’s central aim is to analyze fully the distinctions between the jurisprudential concept of veil and the moral concept of chastity. This difference has not been clearly explained in the literature and they have been mistakenly taken for one another in social rules. Adopting a descriptive, analytical, and critical method in the form of library research, the present research seeks to draw seven main distinctions between them. While “veil” in the sense of women’s body covering is an external jurisprudential obligation, “chastity” in the sense of abstinence in regard to sexual activities is an internal moral virtue. Every man and woman is obliged to perform chaste actions whereas every woman is not obliged to wear a veil. “Veil” can be seen as a quantitative measurable indicator but “chastity” can be seen as a qualitative cultural indicator. “Chastity” is a rational duty with a priori justification; in contrast, “veil” is a duty unconcerned with rationality which can be justified a posteriori. “Chastity” has advantages and disadvantages for society and thus is a social duty; on the contrary, “veil” as such does not have social advantages regardless of its overlap with “chastity” and it is useful for a person to wear a veil only because of the obedience of divine commands.

    Keywords: chastity, continence, veil, jurisprudence, Ethics}
  • محمد عشایری منفرد*

    در فقه فریقین یک وفاق نسبی وجود دارد که کنیزان از حکم وجوب پوشش سر و صورت، مستثنا شده اند. در قرآن کریم به مستثنا شدن کنیزان تصریح نشده است. پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام به عنوان معلمان و مفسران قرآن، نادیده انگاشته شد. از طرف دیگر، صحابه نیز دانش و تسلط کافی برای گره گشایی از معانی قرآن کریم نداشتند. این عوامل موجب شد جامعه پس از پیامبر صلی الله علیه و آله تعداد قابل توجهی از آیات قرآن کریم را با سوء برداشت یا اجتهادات مصلحت محور نقض کند. نقض آیات قرآن کریم توسط جامعه پس از پیامبر صلی الله علیه و آله این احتمال را به وجود می آورد که «مستثنا شدن کنیزان از حکم قرآنی حجاب شرعی» نیز سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نباشد؛ بلکه از قبیل همین موارد باشد. این مقاله برای بررسی همین احتمال تدوین شده است. هرچند مسئله پوشش کنیزان، امروزه مسئله مورد ابتلایی نیست؛ اما درک مسائلی مانند مقاصد شارع، علل تشریع احکام، نظام جنسیتی مورد نظر اسلام به تحلیلی که از پوشش آنان داریم وابستگی دارد.

    کلید واژگان: پوشش, کنیزان, حجاب, فقه, خلافت, جاهلیت, پیامبر}
    Mohammad Ashairi Monfard*

    In the jurisprudence of the two sects, there is a relative agreement that the maids are exempted from the obligation to cover their heads and faces. The Holy Quran does not specify the exception of maids. After the death of the Holy Prophet (sawa) the scientific authority of the Ahl al-Bayt (as) as teachers and interpreters of the Quran was ignored. On the other hand, the companions did not have enough knowledge and mastery to untie the meanings of the Holy Quran. These factors caused the society after the Prophet (sawa) to violate a significant number of verses of the Holy Quran by misunderstanding or expediency-based ijtihads. Violation of the verses of the Holy Quran by the society after the Prophet (sawa) raises the possibility that "the exemption of maids from the Quranic rule of the religious hijab" is not the tradition of the Holy Prophet (sawa); but be like these cases. This article is compiled to investigate this possibility. However, the issue of maids’ Coverage is not a problem today; but understanding issues such as the intentions of the Shari'a, the causes of the legislation of rulings, and the gender system that Islam seeks depend on the analysis we have of their coverage.

    Keywords: Coverage, maids, hijab, jurisprudence, caliphate, Jahiliyyah, the Prophet}
  • مصطفی محسنی*
    برای اینکه بشر پله های ترقی را سیر کند، به الگو نیاز دارد؛ چنانکه خدای متعال در آیه 21 سوره احزاب رسول الله(ص) را به عنوان الگو معرفی کرده است: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه». در برخی از موارد الگوها به زنان اختصاص دارد مانند اندازه حجاب بانوان. حضرت زهرا(س) یکی از الگوهایی است که بنا بر روایتی از امام زمان(عج)، حتی بر معصومین(ع) نیز حجت است.[1] بنابراین آن حضرت الگویی شایسته و کامل برای بانوان در عمل به وظایف اختصاصی است که از سوی خدا معرفی شده  است و در تمامی جهات زندگی و به ویژه رعایت حجاب و عفاف الگوی بانوان است. حجاب به عنوان امری فطری، مورد توجه ادیان و ملل پیش از اسلام بوده است. در ایران باستان، روم باستان، یهودیت و مسیحیت پیش از اسلام و نیز در جاهلیت عرب حجاب وجود داشته است. در جاهلیت عرب، زنان پوشش کافی داشتند؛ چنانکه علت جنگ فجار ثانی که در جاهلیت اتفاق افتاده است، مسیله حجاب است. ماجرا از این قرار بود ک دو جوان از بانویی از قبیله دیگر می خواهند تا روبند خود را کنار بزند، اما با ممانعت وی مواجه می شوند که این امر به جنگ میان دو قبیله منجر شد.[2] حتی برخی زنان عرب از جمله هند بنت صعصعه، به خود افتخار می کردند که مقنعه خود را جز در مقابل چهار نفر از بستگان محرم خود باز نکرده اند.[3]
     
    [1]. محمد بن حسن طوسی، الغیبه، ص 286.
    [2]. محمد بن حبیب البغدادی، المنمق فی اخبار قریش، ص 163.
    [3]. عبدالملک بن محمد ثعالبی، ثمار القلوب فی المضاف و المنسوب، ص 219.
    کلید واژگان: حجاب, فاطمه زهرا سلام الله علیها, همسران اهل بیت علیهم السلام, بانوان منتسب به امامان معصوم}
  • مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، حوزه های علمیه*

    فصلنامه پاسخ با توجه به رسالت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه بر آن است تا یک بخش از نشریه را به درج تعدادی از پرسش ها و شبهات مطرح در موضوعات مختلف که در گروه های علمی این مرکز بررسی و پاسخ داده شده اختصاص دهد. در این بخش به اختصار حاصل برخی از این پژوهش ها برای استفاده پژوهشگران محترم و مخاطبان عزیز نشریه پاسخ ارایه می گردد.

    کلید واژگان: حجاب, زن, دین, اجباری, مالکیت}
  • مدیر نشریه*
    پوشش زنان، مظهری از اسلامیت و تمدن جوامع اسلامی است. بررسی ها و داده های تاریخی و کتب دینی نشان می دهد اسلام و سایر ادیان آسمانی با صراحت به دو فریضه الهی، یعنی حجاب و عفاف پرداخته و انسان ها را بدان فراخوانده اند. در آیات و روایات معصومان0ع) نیز بر رعایت حجاب بانوان و بایستگی حفظ عفت اجتماعی پافشاری شده است. افزون بر آن، گزارش‍های تاریخی نیز از حساسیت و عملکرد پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) برای اقامه عملی حجاب و ایجاد فضای عفت در جامعه حکایت دارد. امروزه مسیله «حجاب»، از موضوعات مطرح و چالش زاست که بایسته است بدان پرداخته شود. نوشتار پیش رو که در قالب پرسش وپاسخ سامان یافته است، به این امر مهم می پردازد.
    کلید واژگان: حجاب, اهل بیت, پرسش}
  • مهدی شجریان*
    در میان معارف اسلامی، دعای جوشن کبیر نقش بسیار مهمی در امر خداشناسی دارد؛ تا آنجا که می توان آن را جامع ترین نسخه متنی که معرف ویژگی ها و اوصاف خداوند متعال است، شمرد. در فراز 22 این دعای شریف می خوانیم: «یا من اظهر الجمیل یا من ستر القبیح یا من لم یواخذ بالجریره یا من لم یهتک الستر یا عظیم العفو یا حسن التجاوز یا واسع المغفره یا باسط الیدین بالرحمه یا صاحب کل نجوی یا منتهی کل شکوی؛[1] ای آن که زیبایی را آشکار نمودی، ای آن که زشتی را پوشاندی، ای آن که بر گناه سرزنش نکردی، ای آن که پرده دری ننمودی، ای که گذشتت بزرگ، ای که نیکو درگذری، ای آمرزشت فراگیر، ای دستت به مهر گشوده، ای شنوای هر راز، ای سرانجام هر شکایت».[1]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 91، ص 397 382.
    کلید واژگان: چیستی, پرده پوشی, حجاب, خدا}
  • جنت فاطمه، کبری امینی

    در دنیای امروز، حجاب، سمبل اسلام و زیرمجموعه عفت و یک فرهنگ ارزشمند الهی و نیاز فطری هر بشر است. لزوم پوشیدگی زنان در برابر بیگانگان از ضروریات دین است. زنان به دلیل حیای فطری، پیوسته پوشیدگی بیشتری داشتند. خداوند پرتوی از جلال و جمال خود را به انسان بخشیده، مرد را جلوه جلال و زن را در چهره جمال خویش و هردو را کامل کننده وجود هم قرار داده است. حجاب برای حفظ امنیت و آرامش زندگی خانوادگی و اجتماعی است. پژوهش پیش رو بااستفاده از منابع اخلاقی و تربیتی و با روش توصیفی ابتدا به مفهوم شناسی، اهمیت و ضرورت حجاب و عفاف و انواع آن، علل بی حجابی و راه های ترویج حجاب می پردازد. راهکارهای به دست آمده برای ترویج حجاب عبارتند از: فرهنگ سازی در رسانه، تولید پوشاک مناسب و آموزش در خانواده ها که با رعایت و به کارگیری این روش ها جامعه و افراد به سلامت و آرامش می رسند.

    کلید واژگان: حجاب, عفاف, ترویج حجاب, فرهنگ سازی, بدحجابی}
  • حسین محمدی*، ابراهیم ابراهیمی، علیرضا طبیبی، علی حسن بیگی

    در برخی کتب حدیثی و تاریخی اهل سنت روایت ها و گزارش هایی وجود دارد که برابر با آنها، پیامبر اکرم$ پیش از بعثت، جامه از تن درآورده و مکشوف العوره شده و براساس یک ندای غیبی از این کار باز داشته شده است. دو دسته از این گزارش ها مربوط به کودکی پیامبر$ و یک دسته مربوط به نوجوانی پیامبر و یک دسته نیز مربوط به جوانی اوست که از جهت سند و متن قابل نقد و بررسی هستند. با وجود اهمیت این موضوع تاکنون هیچ گونه پژوهش مستقلی در این زمینه، سامان نیافته است. در نقد سندی، مشخص گردید که اسناد روایات ناپوشیدگی پیامبر$ پیش از بعثت مرسل و ضعیف هستند و در نقد متنی نیز، روایات مورد بحث با آیات قرآن، سنت و عقل ناسازگار است و دچار اضطراب نیز هست. در نهایت خاستگاه این گزارش ها بررسی شده و روشن گردید که این روایات را بنی امیه برای تخریب چهره پیامبر$ ساخته اند.

    کلید واژگان: روایات ناپوشیدگی پیامبر(ص), نقد سندی, نقد متنی, اضطراب روایات, امویان, حجاب, علل حدیث}
    Hosein Mohammadi*, Ebrahim Ebrahimi, Alireza Tabibi, Ali Hasan Beygi

    In some hadith and historical books of Sunnis, there are narrations and reports that, according to them, the Holy Prophet (pbuh) took off his clothes and exposed his private parts and was prevented from doing so based on an unseen call. Two groups of these reports are related to the Prophet's childhood, one group is related to the Prophet's adolescence, and one group is related to his youth, which can be criticized in terms of documents and texts. Despite the importance of this topic, no independent research has been conducted in this field. In the documentary review, it was found that the documents of the narratives of the Prophet's nakedness before his mission are weak, and in the textual criticism, the discussed narrations are inconsistent with the verses of the Quran, Sunnah and reason, and they are scattered and full of anxiety. Finally, the origin of these reports was investigated and it became clear that these traditions were made by the Umayyads to destroy the reputation of the Prophet.

    Keywords: Narratives of the Prophet's Nakedness, Documentary Criticism, Textual Criticism, Contradictions of Narratives, Umayyads, Ḥijāb, Causes of Hadith}
  • احمد طاهری نیا

    یکی از مسایل مطرح درباره حجاب، فردی یا اجتماعی بودن آن است که دو دیدگاه متفاوت درباره آن ارایه شده است: برخی حجاب را امری فردی قلمداد کرده و مداخله حکومت اسلامی در امر حجاب را مجاز ندانسته و گروهی آن را امری اجتماعی تلقی کرده، تاکید می‌کنند: نه‌تنها حکومت اسلامی مجاز به دخالت است، بلکه حتی وظیفه اوست. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی این مسیله از دیدگاه قرآن صورت داده شده و حاکی از آن است که مفهوم «امر فردی» و «امر اجتماعی» مربوط به دو حوزه جداگانه است:‌ یکی حوزه رفتار و دیگری حوزه حکم شرعی، و در هر دو حوزه تعریف و معیار مشخصی دارند. دلایل و شواهد قرآنی بیانگر آن است که حجاب، هم به‌مثابه «رفتار اختیاری زنان» و هم به‌منزله «حکم شرعی» دارای معیارهای امر اجتماعی است، نه امر فردی و بدین‌روی، حجاب از دیدگاه قرآن امری اجتماعی و در حیطه دخالت حکومت اسلامی است.

    کلید واژگان: حجاب, امر فردی, امر اجتماعی, حکم فردی, حکم اجتماعی, عمل اختیاری}
  • زهرا رضائیان*

    یکی از نیازهای حقیقی در زمینه های تربیتی، دینی، اخلاقی و فرهنگی، مسیله حجاب است. هر چه الگوهای حجاب از مرتبه بالاتر و برتری برخوردار باشند، تاثیرپذیری افراد جامعه در دینداری و معنویت بیشتر خواهد بود  و به تبع آن، رشد و تعالی جامعه نیز بیشتر خواهد بود. اسلام به عنوان آیین جامع و کامل ، در حمایت از شخصیت انسانی و معنوی زن و برای حفظ عفت عمومی، دستورهای حکیمانه ای مبتنی بر لزوم رعایت عفت و حیا در ابعاد گوناگون صادر کرده است. «اسلام به مسیله عفاف زن اهمیت می دهد. البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نیست، مردان هم باید عفیف باشند؛ منتها چون در جامعه مرد به خاطر قدرت جسمانی و برتری جسمانی، می تواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روی عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است».[1] متاسفانه امروزه در جامعه اسلامی، عده ای هر چند ناچیز در صدد مخدوش کردن جایگاه حجاب و حیا در جامعه هستند. این عده تحت تاثیر تمایلات پست حیوانی و شهوانی و نیز القایات دشمنان بیرونی انقلاب اسلامی، می کوشند نقشه های شوم دشمنان قسم خورده ما را در جامعه پیاده کنند و بی حجابی را امری طبیعی جلوه دهند. اگر چه این افراد راه به جایی نخواهند برد، اما با برنامه و تدبیر لازم باید به تبیین این ارزش اصیل اسلامی پرداخت و دختران و زنان مسلمان به رعایت این شعار اسلامی تشویق کرد تا بدین وسیله نقشه کسانی را که به دنبال پیاده سازی نقشه های دشمنان هستند، نقش بر آب شود. برای تبیین اهمیت و ارزش حجاب و عفاب ضروری است که به معرفی الگوهای کامل بپردازیم؛ زیرا  زبان الگو، زبان عمل است و تاثیری که بر افراد می گذارد، بسیار عمیق تر و ماندنی تر از گفتار است. از همین روست که ادیان الهی و مکاتب بشری همواره کوشیده اند الگویی از نوع خود انسان را ارایه دهند؛ زیرا به نقش ماندگار الگو در آبادانی و یا بالعکس ویرانی جوامع به خوبی واقفند. حضرت زهرا (س)، مظهر کمالات الهی و برترین اسوه انسان ها به ویژه زنان است. در این نوشتار، سیره رفتاری حضرت زهرا (س) در رعایت حجاب و عفاف به عنوان برترین الگوی زنان مسلمان مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلید واژگان: حضرت زهرا, حجاب, عفاف}
  • مهدی شجریان*

    فلسفه های ذکرشده برای حجاب، تا چه میزان عادلانه بودن این تکلیف را توجیه می کنند و ادراک عدالت را در این مقام بسط می دهند؟ مقاله پیش رو با روش تحلیلی انتقادی پاسخ این مسیله را می کاود. زن در فقه اسلامی برخلاف مرد، مکلف به پوشش حداکثری بدن غیر از صورت و دست ها تا مچ است. برای توجیه این تمایز فقهی، فلسفه هایی نظیر مهار آتش شهوت، استحکام پیوند خانوادگی، استواری جامعه و مانند آن ذکر شده است. از منظر فقیهان، فلسفه های مذکور «علت» حجاب شرعی نیستند و «حکمت» آن محسوب می شوند؛ درنتیجه حتی با فقدان آن ها نیز حجاب واجب است. این درحالی است که آنچه تحقق این فلسفه ها را تضمین می کند، شکل گیری «عفت اخلاقی» در بستر جامعه است، نه لزوما «حجاب فقهی». نقض این فلسفه ها در برخی فتاوای فقهی نظیر تجویز عدم پوشش کنیزان و اهل کتاب و تجویز نگاه به زنان ازکارافتاده و زنانی که عادت به پوشاندن ندارند نشان می دهد که با تکیه صرف بر این فلسفه ها نمی توان این تمایز فقهی میان زن و مرد را کاملا توجیه کرد. در این مقام، اثبات عدالت جنسیتی در سطح واقعی و ادراکی، با تکیه بر این فلسفه ها ممکن نیست و تنها می توان از تعبد به حکم شارع و حق طاعت الهی سخن گفت.

    کلید واژگان: حجاب, فلسفه حجاب, عفاف, عدالت جنسیتی}
    Shajarian Mahdi *

    To what extent do the philosophies related to hijab justify the fairness of this task and expand the perception of justice in this position? The current paper analyzes the answer to this question through a critical-analytical method. In Islamic jurisprudence, unlike men, women are obliged to cover their bodies as much as possible, except for the face and arms up to the wrists. To justify this jurisprudential distinction, philosophies such as controlling the fire of lust, strengthening family ties, stability of society and the like have been mentioned. Based on point of view of jurists, the mentioned philosophies are not the "causes" of the religious hijab and are considered its "wisdom (Hikmah)". Therefore, hijab is obligatory even in their absence. What guarantees the realization of these philosophies is the formation of "moral chastity" in the context of society, not necessarily "jurisprudential hijab". Violation of these philosophies in some jurisprudential fatwas - such as prescribing the non-covering of slaves and people of the Book and prescribing looking at disabled women and women who are not accustomed to covering - shows that relying on these philosophies alone cannot fully justify this jurisprudential distinction between men and women. In this regard, proving gender justice at a real and perceptual level is not possible by relying on these philosophies, and we can only speak of following (Share') Allah's commands and the right of obedience to Allah.

    Keywords: Hijab, philosophy of hijab, chastity, gender justice}
  • محمد سبحانی نیا*

    در سالیان اخیر حجاب و پوشش زنان به عنوان موضوعی دارای حساسیت دینی و اجتماعی، مورد توجه اندیشمندان و متولیان فرهنگ بوده است. این حساسیت بیانگر آن است که مسیله بدحجابی، امروزه به عنوان یک آسیب جدی اجتماعی قابل بررسی است و پژوهش در این خصوص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متاسفانه وضعیت حجاب در مناطقی از کشور به شکل غیر قابل تحمل درآمده و به گونه ای است که همه دلسوزان جامعه را به واکنش واداشته است. بررسی ها نشان می دهد غالب بدحجابی ها از روی عناد و مخالفت با احکام اسلامی نیست؛ بلکه از ناآگاهی بیشتر این افراد  نشات می گیرد. به نظر می رسد خلا کنونی، ضعف و فقر تیوریک و عدم نظریه پردازی درباره حجاب اسلامی و ابعاد و مسایل جدید آن، به پدیده بدحجابی دامن زده است. سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری مدظله العالی، در این باره بسیار الهام بخش و کارگشاست؛ آنجا که فرموده است: «خیلی از خانم ها، متدین و مسلمانند و به انقلاب عقیده دارند، ولی مسیله حجاب برای آنان روشن نیست. حرفی ندارند، حجاب را رعایت می کنند؛ اما واقعا حجاب در ذهن آن ها سوال و مسیله است، باید به این ها پاسخ داده شود».[1] [1]. جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات کنگره اسلام و زن، ص 24 و25.

    کلید واژگان: حجاب, آموزش, دختران, روش}
  • علی شریفی*، اشکان نعیمی، فرشته کوئینی

    طی چند دهه اخیر، حجاب از جمله مهم ترین احکامی بوده که در حوزه زنان مورد توجه جریان هایی موسوم به نواندیشان دینی و فمینیسم اسلامی قرارگرفته است و آنها با نگرشی عرفی سعی در قرایتی نو از آیات حجاب بر مبنای رعایت حقوق زنان داشته اند. فاطمه مرنیسی از جمله این افراد است که در یکی از آثار خود به نام «زنان پرده نشین، نخبگان جوشن پوش» با بررسی آیه 53 سوره احزاب، برخلاف نظر مفسران و فقها قایل است مفهوم حجاب در آیه مورد نظر به معنای حایل بین دو مرد است. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع معتبر تفسیری و دینی، به تحلیل و نقد دیدگاه و ادله این محقق درمورد مسیله حجاب می پردازد. براساس بررسی های انجام شده، دیدگاه مرنیسی به دلیل محدودیت و عدم اتقان منابع و استفاده گزینشی از آنها، خلط بین پرده نشینی و پوشش زنان، عدول از ظاهر آیه 53 سوره احزاب و سیاق آیات مجاور، عدم توجه به نسبیت معنایی و عدم توجه به آیاتی که به صراحت حکم حجاب را برای زنان مسلمان تشریع کرده اند و به حاشیه راندن اصل فرازمانی و فرامکانی بودن قرآن، نادرست است.

    کلید واژگان: حجاب, پرده نشینی, آیه 53 سوره احزاب, فاطمه مرنیسی}
    Ali Sharifi *, Ashkan Naiemi, Fereshte Kuini

    In recent decades, the hijab has been one of the most important rulings in the field of women, which has been considered by currents called religious modernists and Islamic feminism And they have tried to recite the verses of hijab with a customary attitude based on respect for women's rights.One of these people is Fatemeh Mernissi, who in one of her works called "The veil and The Male elites " examines verse 53 of Surah Al-Ahzab and believes that the concept of hijab in the verse in question means a barrier between two men.This research uses analytical-descriptive method and using valid interpretive and religious sources to study and analyze the views and methods of this researcher on the issue of hijab. According to studies, Mernissi's view is due to the limitation and lack of resources and selective use of them, confusion between veiling and covering women, deviation from the appearance of verse 53 of Surah Al-Ahzab and the context of adjacent verses, lack of attention to semantic relativity and lack Paying attention to the verses that explicitly legislate the ruling on hijab for Muslim women is flawed and not based on a solid basis.

    Keywords: hijab, curtain sitting, verse 53 of Surah Al-Ahzab, Fatemeh Mernissi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال