جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سبحانی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «سبحانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
قرآن کریم انسان ها را به دو گروه بهشتی و دوزخی تقسیم کرده و وعده تحقق آن در قیامت را می دهد. میان متکلمان مناقشاتی پیش آمده است که حقیقت این پاداش و عذاب اخروی چه بوده و از کجا نشیت می گیرد. یکی از مباحث مطرح در علم النفس نیز حقیقت و منشا سعادت و شقاوت انسان است. به هر روی، متکلمان و فلاسفه درباره مجازات اخروی نظریه های مختلف بیان کرده اند. پژوهش حاضر، که از سنخ معرفهالنفس است، با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از اندیشه های کلامی و فلسفی انجام شد. هدف این تحقیق تحلیل هستی شناختی حقیقت مجازات اخروی از دیدگاه دو شخصیت متقدم و معاصر شیعه، ملاصدرا و سبحانی، است و به این پرسش اساسی پاسخ می دهد که از دیدگاه ملاصدرا و سبحانی منشا پاداش و عذاب اخروی و ظهور بهشت و جهنم چیست. نتایج پژوهش اشتراکات و افتراقاتی را نشان می دهد. اشتراکات عبارت از این است که حیات و حشر اخروی مرهون اتحاد بین علم و عمل و نفس انسان در دنیا است و ظهور ملکات در نشیه آخرت، بدن اخروی و ابدی را می سازد. همچنین، برخلاف تصور بسیاری از حکما، عذاب اخروی حاصل امور عدمی و نقصان های دنیوی ناشی از تعلقات نفسانی است و پاداش بهشت زدودن آنها و کسب کمالات حقیقی با معارف الاهیه و اخلاق حمیده است. وجه افتراق اندیشه هر دو متفکر درباره شرور بر این نکته استوار است که ملاصدرا بر ذاتی بودن شرور و وجودی بودن آنها تمرکز دارد، اما سبحانی شر را از لوازم وجود خیر تلقی می کند.کلید واژگان: مجازات اخروی, بهشت و جهنم, ملکات نفسانی, سبحانی, ملاصدراThe Holy Quran divides human beings into two groups, the people of Paradise and the people of Hell, and promises to fulfill the division on the Day of Resurrection. There are disputes among theologians as to what is the truth of the reward and punishment of the Hereafter and where they come from. One of the issues in psychology is the reality and the source of human happiness and misery. However, theologians and philosophers have expressed different theories about the afterlife punishment. The present study, which is in the field of self-knowledge, was conducted by descriptive-analytical method and using theological and philosophical ideas. The purpose of the study is the ontological analysis of the truth of the afterlife punishments from the perspective of two early and contemporary Shiite figures, Mulla Sadra and Sobhani, and it seeks to answer the fundamental question: "What is the source of Heaven and Hell and the afterlife reward and punishment from the viewpoint of Mulla Sadra and Sobhani?" The research results show similarities and differences. According to similarities, the life and the Resurrection are due to the union between science, practice and the human soul in this world, and the emergence of moral characteristics in the next life makes the afterlife and eternal body. Furthermore, contrary to the belief of many sages, the afterlife punishment is the result of non-existence affairs and worldly shortcomings rooted in sensual desires, and the reward of Paradise is the result of removing them and attaining true perfection with divine teachings and good morals. The difference between the viewpoints of both thinkers about evil is based on the fact that Mulla Sadra emphasizes that evil is inherent and existential, but Sobhani considers evil as a concomitant of the existence of goodKeywords: : Afterlife Punishment, Heaven, Hell, Moral Characteristics, Sobhani, Mulla Sadra
-
نشریه پاسخ، پیاپی 15-16 (پاییز و زمستان 1398)، صص 113 -134
قرآن کتابی است جهانی و همه انسان ها مخاطب آن است. نداها و خطاب هایش، هیچگونه رنگ و بوی نژادی، منطقهای و طبقاتی ندارد. قرآن از همان آغاز، جهانی بودن رسالت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) را اعلام کرد؛ رسالتی که همه مکان ها را در برمیگیرد و در همه زمان ها ماندگار میماند و همه امور انسان ها را شامل میشود. با توجه به کتاب «مفاهیم القرآن» و «منشور جاوید» که از اولین تفسیرهای موضوعی قرآن کریم به زبان فارسی است و تفسیر ترتیبی «منیه الطالبین فی تفسیر القرآن المبین» و کتاب های دیگر قرآنی؛ می توان به اهمیت بررسی دیدگاه مفسر گرانقدر آیت الله جعفر سبحانی در خصوص جهانی بودن قرآن و پاسخ به پندارهای منطقه ای بودن این کتاب الهی پی برد. نوشتار پیش رو، پندارهای منطقه ای بودن قرآن کریم و جهان شمول نبودن معارف آن را با نگاهی به پاسخ های آیت الله سبحانی و با رویکرد تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و دکتر طنطاوی که بر تفسیر اثرگذار بودند؛ بررسی می شود تا این حقیقت بر همگان روشن گردد که آیات قرآن کریم و سیره رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) در رساندن معارف قرآنی به ایران، روم، حبشه و غیره، گویاترین دلیل بر فراگیری و جهانی بودن قرآن است.
کلید واژگان: قرآن, جهانی بودن, منطقه ای بودن, سبحانی, طباطبایی, طنطاوی -
مفهوم امامت بر پایه قرآن و روایات، مقام وجوب اطاعت و دارا شدن حق امر و نهی است. برخی عالمان و مفسران شیعه با تاکید بر بعد تشریعی امامت، معنای آن را افتراض طاعت دانسته اند و در مقابل شماری از اندیشمندان بعد تکوینی امامت را برجسته کرده و معنای آن را نوعی تصرف تکوینی در قلوب بندگان خدا و هدایت و ایصال آنان به مطلوب شمرده اند. نگارنده با بررسی تطبیقی مفهوم امامت با تاکید بر دیدگاه دو اندیشمند معاصر یعنی آی هالله جعفر سبحانی به عنوان نماینده دیدگاه نخست و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی به عنوان نماینده دیدگاه دوم چنین نتیجه گرفته است که دیدگاه آی هالله سبحانی با ظواهر و بلکه با نصوص قرآن و روایات سازگارتر است.
کلید واژگان: امامت, افتراض طاعت, هدایت, ایصال به مطلوب, سبحانی, جعفر, طباطبایی, سید محمدحسینthe meaning of Imamat based on Quran and traditions denotes the necessity of being followed and the right to order others to do something or stop doing something which is not proper. Some scholars and interpreters by emphasizing on the Tashri’I aspect of Imamat,believe Imamatmeans theobligatory obidience. But some others emphasize on the Takvini aspect of imamat, so they interpret imamat as a kind of interference in the hearts of people to guide them. The author, through conducting a comparative study on Imamat by emphasizing on the idea of two contemporary elites, Ayatullah Jafar Subhani, the representative of the first idea and Allamah Sayyid Muhammad Husain Tabatabaee, the representative of the second belief, concludes that the first belief is more compatible with the surface and exact wording of Quran.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.