به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عقل اول » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عقل اول» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرضیه عبدلی مسینان*، مریم علیزاده، کلثوم رجبی
    تفسیر اجتهادی جامع تفسیری جامع نگر به لحاظ روش شناسی تفسیر است که در کشف مراد جدی خداوند از همه ی منابع تفسیری بهره می برد. از آنجا که در این تفسیر عقل از جایگاه مهم و اساسی برخوردار است، بررسی کارکردهای   برهانی عقل ضروری می نماید. استفاده از عقل در برهان های قرآنی و قرائن عقلی در تفسیر برای کشف مفاهیم و مقاصد آیات قرآن، کارکرد برهانی عقل است که به عقل از جنبه ی مدرک بودن نظر شده است. این پژوهش با گردآوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای و فیش برداری و با رجوع به اسناد و مدارک معتبر با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی مهم ترین کارکردهای برهانی عقل در تفسیر اجتهادی جامع می پردازد. استفاده از عقل در رفع تعارض ظاهری آیات، استفاده از قرائن عقلی (معرفت های بدیهی و برهان های قطعی) در تفسیر، اجرای قاعده ی جری و تطبیق و کشف استلزامات عقلی موجود در آیات قرآنی از مهم ترین کارکردهای عقل برهانی است.
    کلید واژگان: کارکرد, اجتهاد, عقل برهانی, تفسیر اجتهادی جامع}
    Marziyeh Abdoli Masinan *, Maryam Alizadeh, Kolsoum Rajabi
    Comprehensive Ijtihad (Jurisprudence) interpretation is a comprehensive approach to interpretation in terms of the methodology of interpretation and employs various interpretive sources to discover the true intent of God. Since reason holds a significant and foundational position in this interpretation, examining the functions of rational reasoning becomes essential. The utilization of reason in Quranic arguments and rational indicators in interpretation serves the purpose of uncovering the meanings and objectives of Quranic verses, emphasizing the function of rational reasoning as a valid source of knowledge. This study, employing a descriptive-analytical method and through data collection procedures such as library research, data extraction, as well as referencing credible documents, investigates the most important functions of rational reasoning in comprehensive Ijtihad (jurisprudence) interpretation. The use of reason in resolving apparent contradictions in verses, the utilization of rational indicators (intuitive knowledge and conclusive arguments) in interpretation, applying the principle of “implementation and adaptation”, as well as the discovery of rational requirements within Quranic verses are among the key functions of rational reasoning.
    Keywords: Function, Ijtihad (Jurisprudence), Rational Reasoning, Comprehensive Ijtihad (Jurisprudence) Interpretation}
  • سهیلا جلالی کندری، فاطمه عظیمی*

    احمد قابل یکی از نواندیشان دینی معاصر در ایران است که با توجه به مبنای آرا و اندیشه هایش می توان او را یکی از طرفداران گرایش نواعتزالی دانست. او در استنباط احکام فقهی کارکرد ویژه ای برای عقل مستقل قائل است و با تکیه بر عقل گرایی و مبانی خاص خود، در مسائل فقهی گوناگون آرای خاصی را درخصوص مسائل بانوان مسلمان ارائه داده است. از جمله؛ امکان تغییر نسبت ارث زن و مرد درصورت تغییر عمومی کلیه مناسبات اقتصادی خانواده و عدم وجوب پوشش سر و گردن زنان. در پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی مبانی فقهی احمد قابل استخراج و برخی آرای او درمورد مسائل بانوان بررسی و نقد شده است. این نتیجه حاصل شد که برخی آرای احمد قابل درخصوص مسائل زنان که تحت تاثیر پیش فرض ها و مبانی نواعتزالی اوست، قابل نقد و بازبینی است و از سوی دیگر برخی آرای او هم چون رای بر عدم برتری مردان بر مبنای قوامیت آنان، موافق با قرآن و سیره حضرت رسول (ص) است و تایید می شود.

    کلید واژگان: احمد قابل, نواندیشان, عقل گرایی, مسائل بانوان, حجاب}
    Soheila Jalalikandari, Fateme Azimi *

    Ahmad Ghabel is one of the modern religious thinkers in Iran, and according to the basis of his opinions and thoughts, he can be considered one of the supporters of the neo-atzali trend. In the derivation of jurisprudence, he attaches a special function to the independent intellect, and relying on his rationalism and special foundations, he has presented special opinions regarding the issues of Muslim women in various jurisprudential issues. Including; The possibility of changing the ratio of inheritance between men and women in the event of a general change in the economic relations of the family and the absence of the obligation to cover the head and neck of women. In the present research, by descriptive-analytical method, Ahmad's jurisprudential foundations can be extracted and some of his views on women's issues have been examined and criticized. The result was that some of Ahmad Qal's opinions regarding women's issues, which are influenced by his presuppositions and neo-atzali foundations, can be criticized and revised, and on the other hand, some of his opinions, such as the opinion on the non-superiority of men based on their stature, It is in agreement with the Qur'an and the life of the Prophet(PBUH) and is confirmed.

    Keywords: Ahmad Qabel, Neo-Thinkers, Rationalism, Women', S Issues, Hijab}
  • سید ابوالفضل حسینی پور*
    وهابیت به عنوان یکی از فرقه های فعال در دوران کنونی، نظرات خاصی در قلمرو عقل دارد. دیدگاه وهابیت درباره عقل را می توان در دو محور مورد بررسی قرار داد؛ اول، کارکرد عقل از نظر وهابیان که در فهم متون دین، از عقل استفاده می کنند؛ دوم، منبع بودن یا نبودن عقل از نظر وهابیان که محمد بن عبدالوهاب و پیروان او، حیثیت منبع بودن عقل را نپذیرفته اند. منبع بودن عقل نیز، در دو جنبه عقل نظری و عقل عملی قابل بررسی است؛ از آنجا که بسیاری از استدلال های عقلی با ظواهر برخی از دلایل نقلی، تعارض بدوی یا مستقر می یابند، وهابی ها گفته اند: آنچه با نقل تعارض کند، عقل نیست؛ بلکه وهم است که در پوشش عقل ظاهر شده و بدین ترتیب، نباید آن را عقل خواند. وهابیان تنها زمانی استدلال عقلی را صحیح می دانند که موید و موافق با نقل باشد. در حوزه عقل عملی نیز، هرچند بسیاری از آنها، حسن و قبح را عملی دانسته اند، اما هیچ گاه، نتایج و کارکردهای حسن و قبح عقلی در دیدگاه های آنان، دیده نمی شود.
    کلید واژگان: وهابیت, عقل, عقل مستقل, عقل نظری, عقل عملی}
    Seidabolfazl Hoseinopoor *
    Wahhabism, as one of the active sects in the current era, has bizarre views in the realm of reason. Wahhabi's point of view about reason can be examined in two axes: First, the function of reason from the viewpoint of Wahhabis, using reason in understanding religious texts; Second, whether or not reason is a source of reason from the view point of Wahhabis, who Muhammad bin Abdul Wahhab and his followers did not accept the authority of reason as a source of knowledge. Being reason as a source of knowledge can also be examined in two aspects: theoretical , and practical reason; Since it may seems that many rational arguments have superficial contact with religious texts, the Wahhabists say that what conflict with religious text is not reason, Rather, it is an illusion that has appeared under the cover of reason, thus, it should not be called reason. Wahhabis consider rational reasoning correct if only it supports and agrees with the Narration and Hadith. In the field of Practical Reason, although many of them have considered goodness and ugliness in practice, but never confess to it theoretically.
    Keywords: Wahhabism, reason, Independent Reason, Theoretical reason, practical reason}
  • مصطفی آذرخشی، علی اکبر حسین نژاد

    در گفتمان دینی، ارایه معجزات همواره به عنوان یکی از نشانه های پیامبری مطرح بوده است. با ختم نبوت، این مساله مطرح می شود که چگونه می توان برای انسانی که عصر پیامبران را درک نکرده است، الهی بودن دعوت آنان و بالاخص آخرین پیامبر را آشکار کرد تا در پی آن، آدمیان را نسبت به تبعیت از آموزه های ایشان متقاعد ساخت؟
    برای پاسخ به این سوال باید این نکته ی مهم را در نظر داشت که آنچه هیچگاه با گذشت سالها و قرنها، کهنه و مندرس نمی گردد و همواره جاذبه های نامحدودی برای انسانها به همراه دارد،"علم و معرفت" است. از مهمترین ویژگی های انسانی که در عصر مدرن زندگی می کند نیز توجه تام و تمام او به ساحات مختلف علمی است.
    چنین است که خدای متعال برای تایید رسالت و حقانیت دعوت، با عنصر علم و معرفت، انسانهای تمام اعصار پس از خاتم النبیین(صلی الله علیه و آله)  را در کتاب نازل شده خویش رهنمون ساخته است. قرآن کریم در ساحات مختلف علمی، بینات روشنی برای آدمیان ارایه کرده است که حاکی از این حقیقت است که وحی نازل بر رسول اکرم(ص) برای مردمان گذشته و زمانه ی محدودی نیست؛ بلکه چراغ راه تمامی انسانها در همه ی ادوار تا قیامت است.
    اشارات قرآن کریم به حقایق عالم تکوین که در شمار مکشوفات انسان در دوران مدرن است؛ نیز مطالب بنیادینی که در ساحات علوم انسانی مطرح ساخته است، دلایل کافی و روشنی برای اهل تحقیق و انصاف در دوران مدرن است که به الهی بودن این کتاب پی برده و آموزه های آن را راهنمای سعادت خود قرار دهند.نظر به این اغراض مهم است که هیچگاه در قرآن کریم، از چنین دلایلی، تعبیر به معجزه نشده است؛ بلکه به جای آن، کلماتی همچون آیه، بینه، نور، برهان که همگی از سنخ دانایی و آگاهی است، به کار رفته است.

    کلید واژگان: انسان, عصر مدرن, اعجاز قرآن, بینه, انسان گرایی, علم گرایی, عقل گرایی}
    Mostafa Azarkhashi, Ali Akbar Hosseinnejad

    In religious discourse, the presentation of miracles has always been discussed as one of the signs of Prophethood. With the end of Prophethood, the question arises of how to manifest the divine nature of the call to someone who has not experienced the era of the Prophets, especially the last Prophet. How can the divine nature of their invitation, and particularly the last Prophet, be made clear to humans so that they can be convinced to follow their teachings?
    To answer this question, it is important to consider that what never becomes obsolete and always holds unlimited attraction for humans over the years and centuries is “knowledge and understanding.” One of the most important characteristics of modern humans is their complete attention to various scientific fields.
    Therefore, the Almighty God, to confirm the mission and authenticity of the call, has made humans of all ages after the Seal of the Prophets (peace be upon him) guided by the knowledge and understanding contained in His revealed book. The Holy Quran has provided clear explanations in various scientific fields, indicating the fact that revelation to the noble Prophet (peace be upon him) is not limited to the people of the past and a specific era; rather, it is a guiding light for all humans in all periods until the Day of Judgment.
    The Holy Quran’s references to the realities of the natural world, which are among the discoveries of humans in the modern era, as well as the fundamental concepts it presents in the field of human sciences, provide sufficient and clear evidence for those who seek knowledge and justice in the modern era to discover the divine nature of this book and consider its teachings as a guide to their happiness. For these important purposes, the Holy Quran has never interpreted such evidence as miracles; instead, it employs words like verse, clear sign, light, and evidence, all stem from the root of knowledge and awareness.

    Keywords: Human, Modern Era, Quranic Miracles, Manifestation, Humanism, Science, Rationalism}
  • سید تقی کبیری *، حکیمه سیمائی

    یکی از مباحث اساسی و مقدماتی تفسیر قرآن کریم که مفسران و محققان، ناگزیر به توجه به آن می باشند، مبحث « روش های تفسیری» است که همه فرق اسلامی در تفاسیر خود آن روش ها را ند طر قرار داده و تفاسیر خود را بر اساس آنها می نگارند و اشاعره نیز از این امر مستثنی نمی باشند. مبانی تفسیری اشاعره به دو دسته تقسیم می گردد، یک بخش آن مبانی تفسیری مشترک با سایر فرق اسلامی بوده و دسته دیگر مبانی خاص فرقه اشاعره می باشد. مبانی مشترک اشاعره با دیگر فرق اسلامی شامل : امکان فهم و جواز تفسیر قرآن، حجیت سنت پیامبر (ص) در تفسیر به رای صحابه و بهره از آراء آنها در تفسیر قرآن می باشد. اشاعره دو مبنای تفسیری دیگر نیز دارند که خاص آنها بوده که عبارتند از: عدم حجیت عقل در تفسیر قرآن از نظر برخی مفسران اشعری معاصر و تاویل آیات قرآن توسط برخی از مفسران اشعری و منع آن از سوی برخی دیگر. مفسران اشعری همانند سایر مفسران از روش هایی در تفسیر قرآن بهره برده اند که به عنوان مهم ترین روش ها می توان به بهره از آیات قرآن در تفسیر، استناد به روایات در تفسیر قرآن که شامل روایات پیامبر (ص) و لقوال صحابه و تابعین می شود، تاکید بر مباحث کلامی در تفسیر، و بیانی معانی لغات با تکیه بر نظرات اهل لغت و مفسران گذشته و آیات و روایات، اشاره نمود.

    کلید واژگان: اشاعره, عقل گریزی, جبرگرائی}
  • روح الله دهقانی، ایوب اکرمی*، عبدالقاسم کریمی

    «فهم حدیث» از جایگاه والایی نزد دانشمندان شیعه برخوردار است با این وجود، فهم های اندیشمندان حدیثی شیعه در مواجهه با احادیث ازجمله احادیث اعتقادی متفاوت است. برخی از اختلاف فهم ها مربوط به مفسر حدیثی است که اختلاف در سطح درک افراد، اختلاف در گرایش ها و اختلاف در مبانی و رویکردها را می توان از این عوامل دانست. آنچه به نظر مهم می آید اختلاف در اصول و مبانی و مواجهه عالمان شیعی با متون روایی است که نقش بسزایی در تنوع فهم احادیث ایفا می کند. از میان این رویکردها، گفتمان نص گرایی و عقل گرایی عالمان قرن چهارم مانند شیخ صدوق و شیخ مفید در مواجهه با روایات اعتقادی است. بدیهی است نوع نگاه صاحبان این دو رویکرد، نتایج متفاوتی از احادیث اعتقادی به دنبال خواهد داشت؛ چراکه نتیجه رویکرد نص گرایی، توقف در فهم متن برخی احادیث اعتقادی و نتیجه رویکرد عقل گرایی در حدیث بسط معارف اعتقادی و سنجش آن بر اساس عقل خواهد بود. نوشتار حاضر بعد از مفهوم شناسی فهم، عقل گرایی و نص گرایی با روش مطالعه توالی تاریخی و تحلیلی به بررسی تمایزات نص گرایان و عقل گرایان در شاخصه هایی مانند: انگاره و نوع نگاه آنان به پذیرش احادیث و همچنین عقل گریزی یا اجتهاد در احادیث اعتقادی که باعث فهم های گوناگون در احادیث مربوط به مسایلی چون سهوالنبی، افعال بندگان و خلقت ارواحقبل از اجسام شده است، می پردازد.

    کلید واژگان: فهم حدیث, روایات اعتقادی, تنوع فهم, عقل گرایی, نص گرایی}
    Rohollah Dehghani, Ayyoub Akrami *, Abdolqasem Karimi

    Understanding Hadith’ enjoys a high ranking position among Shia scholars; however, Shia hadith thinkers’ understanding of the hadiths including religious hadiths is different. Some of the differences in understanding stems from hadith interpreters due to their diversity in their level of understanding people, their tendencies, the principles, and attitudes. What seems to bear significance is the difference in principles and foundations and the encounter of Shia scholars with narrative texts, which plays a significant role in the diversity of understanding the hadith. Among all these approaches, the discourse of textualism and rationalism of the 4th century scholars such as Sheikh Sadouq and Sheikh Mofid in the face of theological traditions are much discussed. It is obvious that the views of the holders of these two attitudes will lead to different understanding of the theological hadiths since the result of the textualism would be to stop understanding the text of some theological hadiths, and the result of of rationalism in the hadith will be the expansion of theological knowledge and evaluating it by means of reason. Having conceptualized understanding, rationalism, and textualism, the present study has used the historical and analytical sequence to examine  the distinctions of textualists and rationalists in some indexes including their conceptions and view on the acceptance of hadiths, as well as evasion from rationality through Ijtihad in theological hadiths, which causes different understandings in hadiths with regard to issues such as possibility of error on the part of the prophet, the deeds of servants, and the creation of souls before bodies.

    Keywords: Understanding Hadith, Religious Narratives, Diversity of Understanding, Rationalism, Textualism}
  • مریم شاهمرادی*
    سید رضی خطبه هشتاد نهج البلاغه را از امیرالمومنین (علیه السلام) و در مذمت زنان در این کتاب شریف آورده است. مهم ترین محور این خطبه، سرزنش زنان به علت عقل ناقص و ایمان ناقص و بهره مالی ناقص می باشد و در انتها توصیه به عدم مشورت با زنان حتی در امور نیکو دارد. بسیاری از محققان مهم ترین علت ایراد آن را نقش عایشه همسر پیامبر (صلی الله علیه وآله) در جنگ جمل که موجب کشته شدن تعداد زیادی از مسلمانان شد، می دانند. یکی از مهم ترین ویژگی های خطبه هشتاد، استدلال هایی است که ظاهرا قرینه قرآنی دارد و سالیان زیادی، متفکران و عالمان برجسته ای آن را شرح و تفسیر کرده اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی استدلال های خطبه، بر اساس قرآن کریم و زدودن گرد و غبار از اثر الهی نهج البلاغه، بهترین و مهم ترین کتاب معنوی شیعیان بعد از قرآن، می باشد. روش تحقیق این پژوهش از نوع تحلیل محتوا است و نتایج حاصل از آن نشان داد که خطبه هشتاد، کاملا برخلاف آیات قرآن کریم است و ازآنجاکه کلام معصوم نمی تواند خلاف قرآن باشد، در نتیجه نمی تواند از امیرالمومنین (علیه السلام) که قرآن ناطق بود، صادر شده باشد.
    کلید واژگان: خطبه هشتاد, عقل زن, نقص عقل, نقص ایمان, زن در نهج البلاغه, زن در قرآن, شبهات نهج البلاغه}
    Maryam Shahmoradi *
    Seyyed Razi has given the 80th sermon of Nahj al-Balagha by Amir al-Mu'minin, peace be upon him, and in condemning women in this honorable book. The most important focus of this sermon is blaming women for their imperfect intellect, imperfect faith, and incomplete financial benefit and in the end, he has a moral advice not to consult with women even in good matters. Many researchers consider the most important reason for this sermon to be the role of Aisha, the wife of the Prophet, peace be upon him, in the Battle of Jamal, which killed a large number of Muslims. One of the most important features of the Eighth Sermon is the arguments that apparently, it has a Quranic analogy and for many years, prominent thinkers and scholars have explained and interpreted it. The purpose of this research is to examine the arguments of the Holy Quran and remove the dust from the divine work of Nahj al-Balagha, which is the best spiritual book of Shiites after the Quran. The research method of this research is content analysis, and the results showed that the Eighth Sermon is completely contrary to the verses of the Holy Qur'an, since the infallible speech cannot contradict the Quran, as the result, it cannot be issued by Amir al-Mu'minin, peace be upon him.
    Keywords: Eighth sermon, lack of intellect, lack of faith, women in Nahj al-Balaghah, women in the Qur'an, Doubts of Nahj al-Balagha}
  • مریم براتی، رضاعلی نوروزی*، مجتبی سپاهی
    هدف پژوهش حاضر استنتاج مبانی عدالت اجتماعی بر مبنای عقلانیت عملی از منظر علامه طباطبایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که از روش استنتاج عملی فرانکنا برای تبیین بهره برده است. به همین منظور ابتدا مباحث مربوط به عقلانیت عملی در آثار علامه طباطبایی بررسی و سپس مبانی عدالت اجتماعی در دو دسته مبانی پیشا اجتماع و پسا اجتماع استنتاج گردید. مبانی پیشا اجتماع شامل: استخدام عالم هستی بر اساس قوانین حاکم بر آن و استخدام همنوعان با خدمت رسانی و خدمت گیری عادلانه، اعتبار حسن عدالت اجتماعی بر مبنای علوم عقلی در مجرای فطرت سلیم، عدالت اعتقادی با ایمان آوردن به حق و التزام عملی و عدالت فردی با کسب اخلاق فاضله از طریق تلقین علمی و تکرار عملی است. مبانی پسا اجتماع شامل: عدالت اجتماعی با قرارگیری هر یک از اعضای جامعه در جایگاه مناسب و برخورداری از حقوق برابر، عدالت سیاسی به معنای مشارکت اعضای جامعه در تاسیس حکومت، تعیین مسیولان و امر قانون گذاری در حیطه ضوابط الهی، ملکیت با تصرف مشروع انسان در ممالکش، عدالت اقتصادی با رشد و توسعه مال در دسترس به نحو احسن مطابق با احکام اسلام و مصالح جمعی و حقوق اجتماع با تشکیل خانواده برای قوام نسل است.
    کلید واژگان: مبانی, عدالت اجتماعی, عقل عملی, ادراکات اعتباری}
    Maryam Barati, Reza Alli Nowrozi *, Mojtaba Sepahi
    The aim of this research is to infer the foundations of social justice based on practical rationality from the perspective of Allameh Tabatabaei. This qualitative study utilizes the practical inference method of Frankena to elucidate the topic. To achieve this goal, the concepts related to practical rationality in the works of Allameh Tabatabaei are examined, and the foundations of social justice are inferred in two categories: pre-social foundations and post-social foundations. The pre-social foundations include the employment of knowledgeable individuals based on the governing laws and the fair service and interaction with peers, the credibility of social justice based on rational sciences in the course of sound nature, religious justice by instilling faith in rights and practical obligations, and individual justice through acquiring virtuous ethics through scientific indoctrination and practical repetition. The post-social foundations encompass social justice by placing each member of society in an appropriate position and ensuring equal rights, political justice in terms of the participation of members in establishing the government, appointing officials, and legislating within the framework of divine regulations, ownership through legitimate human possession of their properties, economic justice through growth and development of accessible wealth in accordance with Islamic principles and collective interests, and social rights by forming families for the preservation of future generations.
    Keywords: foundations, social justice, practical rationality, perceptual credibility}
  • جواد غلامرضائی*، زینب سلطانی

    گزاره های اخلاقی ، گاهی از منبع نقلی توسط عالمان و فقیهان اخلاقی استنباط می‎شوند که در این فرض گرچه منبع نقلی است ، اما در این روش نقلی نیز عقل می‎تواند حضور داشته باشد. در پژوهش پیش‎رو ، تلاش شده است تا ضرورت نحوه به  کارگیری عقل در استفاده از متون نقلی در کسب معرفت اخلاقی نشان داده شود. البته ، در کتاب های اخلاقی کمتر به این امر مهم پرداخته شده است و بیشتر به تبیین نقش های کلی عقل اشاره شده است. هدف از این نوشتار تبیین نقش های مختلف عقل به منزله ابزاری در اختیار نقل - با اتکا و استفاده از متون اخلاقی ماثور - است. برای رسیدن به این هدف ، از روش توصیفی ۔تحلیلی بهره گرفته شده است. این‎حضور همراه با شیوه‎های درون منبعی است که منجر به استنباط و تبیین گزاره‎های اخلاقی می شود. برخی از کارکردها و نقش های  عقل در روش نقلی اخلاق عبارتند از: نقش استنباطی ، نقش تبیینی۔ دفاعی ، و نقش اعتبار بخشی.

    کلید واژگان: عقل, اخلاق, متون‎نقلی, عقل ابزاری, استنباط, اعتباربخشی}
    Javad Gholamrezaei *, Zeinab Soltani

    Although moral propositions are sometimes inferred from a scriptural source by moral scholars and jurists, reason also would be able to get involved in this procedure. The present research seeks to show how reason can be used properly to examine scriptural texts for acquiring moral knowledge. In ethics works, not much attention has been paid to this matter and the general roles of reason have been explained. This study aims to explain reason’s various roles as an instrument for understanding scriptural texts. For this purpose, adopting a descriptive analytical method, we refer to some moral texts to find different cases in which reason is employed for making sense of scriptural texts. With some in-source methods, reason may infer and explain moral propositions. To understand moral scriptural texts, reason can perform an inferential function (an appeal to outward meanings; discovery of entailment), an explanatory and defensive function (esoteric interpretation; answer to the doubt), and an accrediting function..

    Keywords: Ethics, reason, moral inference, instrumental reason, scriptural ethics, moral texts, accreditation}
  • عبدالله جبرئیلی، حمیدرضا طوسی*

    یکی از شاخصه های تفسیری نواعتزالیون مغرب عربی معاصر، نقد همه جانبه سنت است. ادله نومعتزلیان درباره نقد سنت، دو گونه اند؛ پاره ای از دلایل با دیدگاه انتقادی آنان بر متن قرآن اشتراک دارد و پاره ای دیگر، اختصاص به سنت دارد. در دسته اول دلایل انتقادی، نومعتزلیان مسیله سیالیت معانی متون مربوط به سنت را مطرح کرده اند. در دسته دوم با پیش کشیدن مسیله رابطه دین و تجدد (سنت و مدرنیته) هم ادعای عدم قداست داشتن سنت را مطرح کرده اند و هم به سمت تقلیل قلمرو سنت معتبر رفته اند. حاصل پژوهش نشان می دهد که مبانی تفسیر عقل گرای نومعتزله از قبیل برداشت آنان از سنت، اعتقاد به تاریخمندی و اصول هرمنوتیکی و قلمرو سنت، همگی قابل انتقاد است. این تحقیق درصدد است با روش توصیفی - تحلیلی و انتقادی جریان نومعتزله مغرب عربی معاصر و رویکرد آنان به سنت را تصویر کرده و آسیب های آن را بررسی کند.

    کلید واژگان: نومعتزلیان, سیالیت متن, قلمرو سنت, عقل گرایی}
    Abdullah Jabreili, HamidReza Tousi *

    One of the characteristic features of contemporary Abab Maghrebi New Mu'tazilites interpretations is the comprehensive critique of the Sunnah. New Mu'tazilites arguments regarding the critique of the Sunnah can be divided into two categories: some reasons share a critical perspective on the text of the Quran, while others specifically target the Sunnah. In the first category of critical reasons, New Mu'tazilites raise the issue of the fluidity of meanings in texts related to the Sunnah. In the second category, they address the relationship between religion and modernity (Sunnah and modernity), claiming both the lack of sanctity in the Sunnah and a reduction in its valid scope. The research findings indicate that the foundations of the rationalist New Mu'tazilites interpretation, such as their understanding of the Sunnah, belief in historicity, hermeneutical principles, and the scope of the Sunnah, are all subject to criticism. This study aims to depict and examine the contemporary Arab Maghrebi New Mu’tazilites movement and their approach to the Sunnah using a descriptive-analytical and critical methodology and its drawbacks.

    Keywords: New Mu'tazilites, Fluidity of Text, The Scope of Sunnah, Rationalism}
  • زهرا صفاری نژاد*، محمد سعیدی مهر
    ابن عربی با رویکردی عرفانی و ملاصدرا به مثابه یک حکیم متاله در آثار خود به بررسی عقل، خواه به عنوان موجودی مستقل از انسان و خواه به مثابه قوه ای ادراکی در انسان پرداخته اند. مقاله حاضر در صدد تحلیل و مقایسه این دو دیدگاه است. از نظر ابن عربی، عقل اول، نخستین مخلوق روحانی و اولین مفعول ابداعی است که همه معلومات علوی و سفلی است که بدون واسطه از خداوند دریافت می کند. وی عقل نظری را در معرفت به حق، ناتوان می شمارد و معتقد است عقل در شناخت حق تعالی، دو مقام دارد: مقام ادراک و مقام قبول و پذیرش. عقل از ادراک و شناخت ذات حق و بعضی از مراتب تعینات و تجلیات حق، ناتوان است، اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق بوده و محدودیتی ندارد. ملاصدرا در برخی آثار خود، عقل را صادر  نخستین به شمار می آورد، ولی در برخی آثار دیگر به پیروی از دیدگاه عرفا، وجود منبسط را صادر نخست می پندارد. وی هرچند برای عقل، جایگاه رفیع معرفت شناسی درنظر می گیرد، اما با پذیرش محدودیت های آن و رد حجیت مطلق برای عقل، مدعی است فرد می تواند با شناخت های عقلانی به سوی استکمال نفسانی خویش پیش رفته و زمینه را برای دریافت هایی فراتر از عقل فراهم آورد.
    کلید واژگان: صادر نخست, عقل اول, ادراک عقلی, وجود منبسط, ملاصدرا, ابن عربی}
    Zahra Safarinejad *, Mohammad Saeedimehr
    Intellect, as one of the tools for human recognition and knowledge, has a high standing among philosophers and thinkers. Respecting the status of intellect, Ibn ‘Arabī deems speculative intellect as powerless in knowing God. He believes that intellect has two positions in recognition of the Exalted God: first, the station of perception; and second, the station of acceptance. He views intellect powerless in terms of perception and recognition of the essence of God and some stages of His identifications and manifestations; but he also maintains that intellect is able to recognize God in terms of perception and in this perspective he does not believe in any limitations for it, even though the accepted subject would not be arguable and provable with the perceptive position of intellect. As one of the eminent Muslim philosophers, although Mullā Ṣadrā also maintains a high status for epistemology, he claims, by accepting limitations of intellect and rejecting absolute authority for it, that man can by means of rational recognitions move toward perfection of his soul and pave the way for perceptions beyond intellect. With reliance on the viewpoints of Ibn ‘Arabī and Mullā Ṣadrā concerning intellect and its limitations, the present research is intended to examine their similarities and differences in this respect.
    Keywords: first intellect, unfolded existence, Mullā Ṣadrā, Ibn ‘Arabī, cognition}
  • علی افضلی*

    شیخ الرییس ابوعلی سینا، «صادر اول» در فلسفه خود را «عقل اول» می نامد و برای آن اوصاف  خاصی قایل است. از سوی دیگر در دین تعابیر مختلفی درباره «نخستین مخلوق» آمده است، که از آن جمله، «عقل» و «روح رسول اکرم؟ص؟» است. ابن سینا، برای نشان دادن سازگاری نظریه خود با آموزه های دینی، روایات مربوط به «اولیت عقل» را شاهد صحت نظریه «اولیت عقل اول» می آورد. نگارنده در این مقاله به موضوع ادعای مطابقت «عقل اول» با دو تعبیر دینی مذکور پرداخته و کوشیده   ثابت کند که: اولا معنای اصطلاح «عقل» در نظام آفرینش فلسفه ابن سینا، با معنای آن در آیات و روایات، و نیز معنای «اولیت عقل» در این دو نظام، کاملا با هم متفاوت اند و از این رو این دو غیر قابل تطبیق با یکدیگرند.  ثانیا ابن سینا هیچ ذکری از احادیث نخستین مخلوق بودن «روح پیامبر اکرم؟ص؟» نمی کند و نمی کوشد روح آن حضرت را با «عقل اول» تطبیق دهد، زیرا چنین تطبیقی مستلزم اشکالات متعددی است، و چه بسا وی به برخی از آنها آگاه بوده که ادعای آن را نکرده است. عمده ترین این اشکالات، مساله «تقدم نفس بر بدن» است که شیخ الرییس آن را قبول ندارد، در حالی که روایات متواتر، به صراحت بر آن دلالت دارند. از این رو نمی توان ادعا کرد که «عقل اول» _ که در فلسفه بوعلی بر همه مخلوقات تقدم دارد _ همان «روح حضرت رسول؟ص؟ » است، که شیخ آن را حادث به حدوث بدن، و نه مقدم بر آن می داند. در متن مقاله، بعضی دیگر از اشکالات مطابقت «عقل اول» با «روح» آن حضرت و ناسازگاری این ادعا با آموزه های وحیانی نشان داده شده است.

    کلید واژگان: حضرت رسول اکرم؟ص؟, ابن سینا, صادر اول, روح و نفس, عقل اول, احادیث «اول ما خلق الله»}
  • مینا شمخی*، علی شریفی، سید یوسف محفوظی موسوی

    در حوزه تفسیر نگاری معاصر، تفسیر اجتماعی یکی از مهم ترین دستاوردهای این عرصه است. نگاه جامع گرایانه، ساده نویسی و تاکید بر هدایت گری قرآن، عقل گرایی در تفسیر و عدم پیروی کردن از شیوه تفسیری سلف از شاخص های اصلی این رویکرد جدید تفسیری است..کتاب «التفسیر لکتاب الله المنیر» آیت الله محمد کرمی ، از تفاسیر اجتماعی به شمار می آید. ایشان که از مفسرین خطه خوزستان است با توجه به شرایط روز، روش تفسیر اجتماعی را برگزیده است و سعی کرده شاخص های تفسیر اجتماعی را رعایت کند. این مقاله که به روش کتابخانه ای تدوین گردیده است، نخست به شاخص های تفسیر اجتماعی اشاره نموده، سپس به بررسی شاخص های اجتماعی تفسیر شیخ کرمی می پردازد. در ادامه پس از بررسی روش تفسیری ایشان، رویکرد تفسیری این مفسر را مورد نقد قرار می گیرد. در پایان به این نتیجه می رسیم که ایشان از روش تفسیر اجتماعی در برخی آیات پیروی ننموده و تفسیر خود را بر اساس شاخص های تفسیر اجتماعی تدوین نکرده است. در واقع آیت الله کرمی برخی آیاتی که مباحث گسترده اجتماعی دارند به آنها وارد نشده و در حد اشاره ای کوتاه گذر کرده است

    کلید واژگان: تفسیر اجتماعی, محمد کرمی, عقل گرایی, آموزه های تربیتی}
    Mina Shamkhi *, Ali Sharifi, Seied yousef Mahfouzi Musavi

    Social commentary in the field of contemporary commentary is one of the most important achievements in this field. Holistic view, simplistic writing and emphasis on the guidance of the Quran, rationalism in interpretation and not following the interpretation method of the predecessor are the main indicators of this new interpretation approach.The book "Al-Tafseer Lektab Allah Al-Munir" by Ayatollah Mohammad Karami, one of the contemporary elders, is one of the contemporary social interpretations. He, who is one of the commentators of the Khuzestan region, has chosen the method of social interpretation according to the current conditions.Therefore, the main goals of this article, after referring to the indicators of social interpretation, is whether the mentioned commentator has observed the social indicators in his interpretation? Can the mentioned interpretation be called a social interpretation only? After examining his interpretation method, we come to the conclusion that he did not follow the method of social interpretation in some verses and did not compile his interpretation based on the indicators of social interpretation. They didn't enter and it just passed by.

    Keywords: social interpretation, Mohammad Karami, rationalism, educational teachings}
  • سید رضا یوسفی*

    درک گستره علم امام، نقشی مهم در شناخت امام و جایگاه والای شان دارد.محققین از راه های مختلف عقلی و نقلی، مسیله علم امام را واکاویده اند، اما یکی از راه ها و براهینی که مورد غفلت قرار گرفته و می توان با استفاده از آن گستره علم امام را بررسی نمود، تبیین آن بر اساس برهان حکمت است. براساس دیدگاه حکمای اسلامی در حکمت متعالیه، مراتب وجودی انسان در عالم هستی از مرتبه عقل هیولانی شروع شده و به مرتبه عقل مستفاد ختم می گردد؛ در این مرتبه نفس با اتصال به عقل فعال شبیه او بلکه با او یکی می گردد. صور جمیع موجودات به صورت انفعالی در عقل مستفاد موجود است؛ همچنان که در عقل فعال جمیع صور موجودات به صورت فعلی وجود دارد. از منظر حکمای الهی کمال نهایی انسان رسیدن به مقام عقل مستفاد است. بر این اساس، قابلیت رسیدن به این مقام و دستیابی به علمی که دربرگیرنده همه حقایق عالم به صورت گسترده و بی انتهاست برای انسان موجود است. از سوی دیگر، حکمت الهی اقتضاء می کند که در عالم تکوین هیچ خلقتی، بیهوده و عبث نباشد؛ زیرا خلقت امر عبث، فعلی قبیح بوده و با حکمت خداوند مخالف است. ظرفیت تکوینی و بی انتهای علمی موجود در بشر اگر در هیچ فردی از افراد انسانی به فعلیت نرسد، مستلزم عبث است. پژوهش حاضر بعد از توضیح و تبیین مقدمات استدلال، نشان می دهد وجود چنین قابلیتی در انسان بیهوده نیست؛ زیرا دست کم در برخی انسان ها این قابلیت به فعلیت رسیده است. امام معصوم7 مصداق اتم کسانی است که به مقام عقل مستفاد رسیده و دارای علم گسترده و بی انتها می باشند.

    کلید واژگان: گستره علم امام, علم امام, حکمت الاهی, عقل مستفاد, عقل فعال}
    Seyed Reza Yousefi*

    Understanding the extent of Imam’s knowledge plays an important role in understanding Imam and his high status. One of the ways that has been neglected by researchers and can be used to pay attention to the extent of Imam’s knowledge is the quality and quantity of this knowledge with the use of rational rules. According to the viewpoints of Muslim sages, the levels of human existence in the universe start from the level of material intellect and end at the level of acquired intellect, in which the soul, by connecting to the active intellect, becomes similar to it, or rather, becomes one with it. In the acquired intellect, the forms of all beings exist passively; whereas, in the active intellect, all forms of beings exist actively. The final perfection of a human being is to reach the status of acquired intellect and he has the ability to have knowledge that includes all the truths of the world and has an infinite and unlimited extent. On the other hand, Divine wisdom requires that no creation, including this creative capacity in human existence, should be useless or nullified, because a nullified creation is indecent and against Divine wisdom. The present research, after explaining these preliminaries, shows that at least some human beings have reached such a status and have such knowledge. Then, in the process of identifying the examples of acquired wisdom, the viewpoints of some Islamic philosophers are used and the Infallible Ahl al-Bayt (A.S.), who enjoy the position of Wilāya, are introduced as the perfect example of such wisdom.

    Keywords: Imam’s Knowledge, Divine wisdom, acquired intellect, active intellect}
  • ابوذر رجبی، سید محمد کاظمی شیخ شبانی*

    در ادیان الاهی – به ویژه دین اسلام و مذهب تشیع – نسبت به متون دینی، به طور کلی، با دو نگرش و رهیافت مواجه هستیم: «نص گرایی» و «عقل گرایی». جریان نص گرا، در فهم دین محوریت و اصالت را به متن داده و بر فرع و حاشیه بودن عقل تاکید می کند و جریان عقل گرا (اعتدالی)، ضمن پایبندی به متن، برای عقل نیز شان کشف معارف دینی قایل است. حوزه علمیه قم در سده اخیر، شاهد حضور این دو جریان در صحنه مهدویت پژوهی بوده است. جریان عقل گرای اعتدالی با نقد تک ساحتی بودن روش نص گرایان افراطی، بین عقل و متن و پایایی و پویایی باورداشت مهدویت پیوند و آشتی برقرار کرده و مبارزات علمی بر جریان نقل گرای افراطی غالب شد. پژوهش پیش رو، از آن جا که به دنبال کشف بروندادهای غلبه جریان عقل گرایی اعتدالی بر نص گرایی افراطی حوزه علمیه قم در مهدویت است و به توصیف و تحلیل نتایج غلبه تفکر عقل گرایی بر نص گرایی در آن آموزه می پردازد، و بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی مبتنی است؛ از نظر روش اجرای تحقیق، توصیفی تبیینی خواهد بود.

    کلید واژگان: عقل گرایی, نص گرایی, حوزه علمیه قم, مهدویت, فهم دین, انتظار سازنده}
    Abuzar Rajabi, Seyyed Muhammad Kazemi Sheikh Shabani*

    In the Abrahamic religions - particularly Islam and Shiism- we encounter two general approaches and attitudes towards religious texts: "textualism" and "rationalism." The textualist approach gives centrality and authenticity to the text in understanding religion, emphasizing the subordinate nature of reason, while the rationalist (moderate) approach, while adhering to the text, also recognizes the importance of reason in discovering religious knowledge. In recent century, the Qom seminary has witnessed the presence of these two currents in the arena of Mahdism studies. The rationalist moderate movement has established reconciliation through criticism of the monolithic approach of extremist text-oriented thinkers, linking the beliefs of Mahdism to the balance between reason and scripture, and stability and dynamism. Scientific struggles have dominated the extremist traditionalist movement. This progressive research aims to discover the prevalence of the moderate rationalist movement over the extremist textualism orientation in the scientific domain of Qom Seminary in relation to Mahdism. It delves into describing and analyzing the implications of the prevalence of rationalistic thinking over textualism in this doctrine and is based on library and documentary studies; it will be descriptive-explanatory in terms of research methodology.

    Keywords: rationalism, textualism, Qom seminary, Mahdism, religious understanding, constructive anticipation}
  • محمود کریمی*، عباس مصلایی پور، هدی تفضلی

    اندیشه ی تفکیک همواره با نوعی نقل گرایی و فلسفه ستیزی همراه بوده است. نقل گرایی در جریان های مختلف فکری مانند اخباری گری در شیعه و سلفی گری در اهل تسنن به چشم می خورد. اما نقل گرایی در دوره ی اخیر در قالب جریان تفکیک نیز قابل بررسی است. میرزامهدی اصفهانی به عنوان موسس مکتب معارف خراسان، موسوم به «مکتب تفکیک»، رویکرد متفاوتی نسبت به مخالفان خود و بسیاری از مطالب فلسفی داشته که از آن جمله می توان به تمییز بین برهان فلسفی با عقل مذکور در آیات و روایات اشاره کرد. وی بر این باور است که حجت الهی بر بندگان، عقل نورانی است که بین حق و باطل تمییز داده و کاشف حسن و قبح می باشد؛ نه برهان ظلمانی که از تمییز دادن مواد خود نیز عاجز است. این رویکردها منشا انتساب باور نقل گرایی در مفهوم عقل گریزی به جریان تفکیک شده است. مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین نگاه منتقدان جریان تفکیک، محل اشکال میرزای اصفهانی را تبیین نموده و اشکالات ناقدان در این خصوص را مورد نقد و تحلیل قرار دهد.

    کلید واژگان: میرزامهدی اصفهانی, نقل گرایی, عقل گریزی, عقل, قیاس, مکتب تفکیک}
    Mahmoud Karimi*, Abbas Mosllaipour, Hoda Tafazzoli

    The idea of segregation has always been associated with a narrativeism and anti-philosophy. Narrativeism can be seen in different intellectual trends such as Akhbārism in Shia and Salafism in Sunnis. But narrativeism in the recent period can also be examined in the form of the segregation school. As the founder of the Khorasan School of Education, known as the Segregation School, Mirza Mahdi Esfahani had a different approach to his opponents and many philosophical topics among which we can mention the distinction between philosophical argument and reason mentioned in the verses and traditions. He believes that Allah's authority over His servants is the enlightened intellect that distinguishes between right and wrong and discovers good and bad, not the dark argument which is unable to distinguish its materials. These approaches are the source of assigning the belief of narrativeism in the concept of anti-rationalism to the segregation school. The present article aims to explain the problems of Mirza Esfahani with the descriptive-analytical method, while explaining the views of the critics of the segregation school, and criticize and analyze the problems of critics in this regard.

    Keywords: Mirza Mahdi Esfahani, Narrativeism, Rationalism, Intellect, Analogy, Segregation School}
  • خدیجه نظری

    انسان موجودی دو بعدی است که از یک سو رو به عالم خلق و مادیات دارد و می تواند از حیوان پست تر شود و از سوی دیگر رو به عالم امر و مجردات دارد و می تواند به مرتبه اعلای انسانیت برسد. انسان برای اینکه بتواند به کمال انسانیت صعود کند باید علل و عواملی که زمینه ساز انحرافات اخلاقی است را بشناسد و با جهاد نفس و مبارزه با آن عامل به مقام کمال انسانیت برسد. علل و عواملی که زمینه ساز انحرافات اخلاقی انسان است و مانع رسیدن ا به مقام خلیفه اللهی است گاه مربوط به بعد ادراکی و بینشی اوست و گاه با بعد تحریکی و گرایشی وی مرتبط است. این پژوهش که با روش تحلیلی - توصیفی است و جمع آوری اطلاعات در آن با مطالعه منابع و متون کتابخانه ای انجام شده است، به این نتیجه دست یافته است که منشا انحرافات اخلاقی از نظر نهج البلاغه و بیانات رهبری، عدم توازن عقل و عواطف است. مهمترین عوامل زمینه ساز انحرافات اخلاقی فرد که مربوط به تعد ادراکی و بینشی و عقل نظری او است، عبارتند از: جهل، تکیه بر حدس و گمان و استبداد رای که باعث می شود پرده ای بر قوای ادراکی و بینشی او نشیند و ترازوی سنجش عقل توازن خود را از دست بدهد و به جای ورود به وادی تعقل و یقین به خیال و گمان و خودمحوری در اندیشه گرفتار شود و در نهایت از درک حقایق حق محروم شود. دسته دیگر عوامل که مربوط به بعد تحریکی و گرایشی و عقل عملی انسان است عبارتند از: دلبستگی های مادی، عشق بیجا و مفرط که باعث می شود بر دل انسان زنگار نشیند و چشم دلش، نابینا شود و در نهایت، عقل عملی او که محافظ رح انسان در برابر طغیان شهوات و طوفان غضب است، ضعیف شود.

    کلید واژگان: انحرافات اخلاقی, عقل نظری, عقل عملی, نهج البلاغه, امام خامنه ای}
    Khadijeh Nazari

    Human has two dimensions, on the one hand, he/she has a desire for the world of creation and material things and can become lower than animals; on the other hand, he/she has a desire for the world of abstraction and can get to the highest level of humanity. A person, who wants to reach the perfection of humanity, should know the underlying factors of moral deviations and fight against him/herself and those factors. Sometimes, these factors are related to his/her perception and insight dimension, and sometimes, are related to his/her stimulus and tendency dimension. This analytical-descriptive study, after reviewing library texts, concludes that the origin of moral deviations from the perspective of Nahj al-Balagha and the Supreme Leader is an unbalance between the reason and emotion. The most important underlying factors, related to the perception and insight dimension and theoretical reason, are as follows: ignorance, and the reliance on guess and despotism, which are an obstacle to perception and insight powers, cause the scale of reason to lose its balance, cause to fall into fantasy, suspicion, and despotism in thought, instead of entering the realm of rationality and certainty, and finally, cause to be deprived of understanding the truth. The other factors, related to the stimulus and tendency dimension and practical reason, are as follows: material attachments, and untimely and excessive love, which cause to rust and blind human’s heart, and finally, cause to weak the practical reason that is a protector of the human soul against the outburst of lust and anger.

    Keywords: moral deviations, theoretical reason, practical reason, Nahj al-Balagha, theSupreme Leader}
  • فاطمه فلاح تفتی*
    یکی از ادله ای که در استنباط مسایل و قواعد فقهی بسیار موردتوجه قرار می گیرد سیره و بنای عقلا است. بنای عقلا ناظر به رفتار و مشی خردمندان در عرصه های مختلف زندگی است که بر اساس مصالح و مفاسدی روشی را برای انجام یا ترک رفتاری قرار می دهند. علامه طباطبایی به عنوان مفسری فقیه با ژرف نگری در مسایل و قضایا، این منبع استنباط را در استدلال های خود به وفور استفاده کرده اند که تبیین صحیح حجیت و میزان دلالت بنای عقلا از دیدگاه علامه، در فهم مواردی که ایشان استنباط کرده اند، راهگشاست. این مقاله که با شیوه توصیفی - تحلیلی تدوین شده به بررسی بنای عقلا از دیدگاه این اندیشمند فرزانه پرداخته و برآیند مقاله بیانگر آن است که اولا بنای عقلا به عنوان منبعی مهم برای استنباط احکام به شمار می رود و ثانیا مبنای حجیت آن عقل است که احکام صادره عقلی قطعی و یقینی است ولی ازآنجایی که عقل عملی است و مربوط به بایدها و نبایدها می شود، دارای محدودیت هایی است و ممکن است در تطبیقات عملی، اشخاص دچار انحراف شوند؛ درنتیجه نیاز به مویدی از جانب شرع دارد و اینکه برخی مدعی تناقض در بیان علامه در باب حجیت بنای عقلا هستند، صحیح به نظر نمی رسد. با پذیرش مبنای علامه فرقی بین بنایات مستحدثه و متصل به زمان معصوم نیست و این خود می تواند جهت مطالعات بنیادی در فقه و حقوق اسلامی راهگشا باشد.
    کلید واژگان: بنا عقلا, حجیت, عقل عملی, علامه طباطبائی, مسائل مستحدثه}
    Fatemeh Fallah Tafti *
    One of the arguments that is of great interest in deriving jurisprudential issues and rulings is the structure of reasoning. The structure of wisdom is the observation of the behavior and approach of wise people in different fields of life, who, based on the benefits and harms, put a way to do or leave a behavior. Allameh Tabatabaei, as a jurist commentator and with a deep insight into issues and cases, has used this source of inference in his arguments and correctly explained the validity and significance of the intellectual structure from Allameh's point of view. This article, compiled by descriptive-analytical method, examines the structure of wise men from the perspective of this wise thinker, and the result of the article shows that firstly, the structure of reason is an important source for inferring rulings. . And secondly, the basis of its validity is the fact that the rulings issued by reason are definitive. And it is certain, but because the intellect is practical and related to dos and don'ts, it has limitations. In practical applications, people may deviate. As a result, it needs Sharia approval. Some claim a contradiction in Allameh's statement regarding the validity of the intellectual structure, it does not seem correct. By accepting Allameh's principles, there is no difference between the new structures and those related to the Innocent Age, and this itself can open the way for fundamental studies in Islamic jurisprudence and law.
    Keywords: The wise, the foundation of the wise, the way of the wise, the authority, the practical intellect, Allameh Tabatabai}
  • سید سعید شرف الدین طباطبائی، سید حجت طباطبایی*

    صدرالمتالهین در بحث تقسیم وحی، تعلیم را به سه نوع تعلیم بشری، تعلیم ملکی و تعلیم الهی تقسیم می کند. ازنظر علامه، «وحی الهی» به سه صورت مطرح است؛ «وحی»، «سخنی از پشت حجاب» و «گفتاری که به وسیله ملکی رسانده می‎شود»؛ اما حقیقت آن یک معنا و مفهوم است و آن این که جبرییل آن را احساس می کند، با خود به زمین می آورد و در جان پیغمبر قرار می دهد. از اهداف این نوشتار، بیان خصوصیات ادراک وحیانی ازنظر این دو حکیم متاله است که با روش توصیفی - تحلیلی و در قالب تحقیق کتابخانه ای ارایه شده است. از نتایج این بحث در نظر صدرالمتالهین این که آنچه بر قلب نبی اکرم (ص) نازل شده، حقایق قرآن است؛ نه الفاظ یا نوشته‎ آن؛ ازاین‎رو قلب نبی، نور عقلی قرار داده شده که به سبب آن نور، حقایق اشیا در آن مانند نوری آشکار و منورند. به اعتقاد او آنچه در مسیله وحی هست، درک شهودی یک واقعه یا یک حقیقت عرفانی است که این ادراک جز با صعود نفس به مصدر وحی محقق نمی شود. علامه طباطبایی نیز معتقد است که وحی، کلام خفی و تفهیم به طریق اشاره است. او آن را ادراکی بشری و شعوری مرموز می‎داند که فراتر از عقل و حس و با پشتوانه امر غیبی است؛ پس منشا الهی دارد و با خرق عادت، به نبی داده شده است.

    کلید واژگان: تکلم الهی, شعور مرموز, صدرالمتالهین, عقل فعال, علامه طباطبائی, وحی}
    Seyyed Saeed Sharafuddin Tabataba’I, Seyyed Hojjat Tabataba’I *

    In discussing the division of revelation, Sadr al-Mutallahin divides education into three types of human education, angelic education, and divine education. According to Allameh, "divine revelation" is presented in three ways: "revelation", "speech from behind the veil" and "speech delivered by Maliki". But the truth of it is a meaning and concept, and that Gabriel feels it, brings it to the earth with him, and places it in the Prophet's soul. One of the goals of this article is to express the characteristics of revelation perception according to these two wise sages, which is presented with a descriptive-analytical method in the form of library research. From the results of this discussion, in the opinion of Sadr al-Mutalahin, what was revealed to the heart of the Holy Prophet (PBUH) are the facts of the Qur'an; not its words or writing; therefore, the prophet's heart has been given the light of reason, because of that light, the truths of things are clear and illuminating in it. According to his belief, what is in the issue of revelation is the intuitive understanding of an event or a mystical truth, which cannot be realized except by the ascension of the soul to the source of revelation. Allameh Tabataba'i also believes that revelation is a hidden word and understanding is through hints. He considers it a human perception and a mysterious consciousness that is beyond reason and sense and with the support of the unseen; therefore, it has a divine origin and was given to the Prophet by breaking the habit.

    Keywords: Theological Talk, Mysterious Intelligence, Sadr al-Mutalahin, active intellect, Allameh Tabatabai, Revelation}
  • فرخنده نصیری، عباس احمدی سعدی*
    از منظر فخر رازی سرچشمه معرفت، نفس ناطقه انسانی است که از آن به عقل یا قوه عاقله تعبیر شده که خود به دو قوه عملی و نظری تقسیم می شود. به عقیده وی عقل نظری برتر از عقل عملی است و هیچ گاه حکمت عملی به پای حکمت نظری نمی رسد. شیخ صدوق هم عقل گرا و هم نص گراست هر چند بررسی آثار وی حاکی از آن است که به اصول عقل عملی کمتر اشاره مستقیم نموده و ورود به برخی مباحث و ساحات را برای عقل ممنوع شمرده با این همه اما در بسیاری موارد اصل حسن و قبح ذاتی و عقلی را در مقدمات بحث مورد عنایت قرار داده است. از نظر وی، قرآن کمالات آدمی را در قوه نظریه و قوه عملیه منحصر دانسته است. این تحقیق در صدد نشان دادن بهره گیری فخر رازی و شیخ صدوق از عقل در فهم و تفسیر معارف دینی است. شیخ صدوق کمتر از فخر رازی برای عقل در شناخت خداوند و صفاتش ارزش قایل است . شیخ صدوق عقل را یک منبع عالی برای شناخت و نیز یک دستاویز مهم و موثر جهت درک مسایل دینی و نیز دفاع از امور عقلانی می داند.
    کلید واژگان: مفاهیم قرآنی, استکمال عقل, تعقل, عقل نظری, عقل عملی}
    Farkhondeh Nasiri, Abbas Ahmadi Saadi *
    From the point of view of Fakhr Razi, the source of knowledge is the speaking soul of a human being, which is interpreted as intellect or intellectual faculty, which itself is divided into two practical and theoretical faculties. According to him, theoretical wisdom is superior to practical wisdom, and practical wisdom never reaches the feet of theoretical wisdom. Sheikh Sadouq is both a rationalist and a textualist, although the examination of his works indicates that he does not directly refer to the principles of practical reason and considers it forbidden to enter some topics and areas for reason. And he has taken care of the inherent and intellectual ugliness in the preliminaries of the discussion. According to him, the Qur'an considers human perfection to be unique in theory and practice. This research aims to show Fakhr Razi and Sheikh Sadouq's use of reason in understanding and interpreting religious teachings. Sheikh Sadouq values intellect less than Fakhr Razi in knowing God and His attributes. Sheikh Sadouq considers reason to be an excellent source of knowledge and an important and effective tool for understanding religious issues and defending rational matters.
    Keywords: Quranic concepts, completeness of intellect, logic, theoretical intellect, practical intellect. &emsp}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال