جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مشکل الحدیث » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه «مشکل الحدیث» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
پاسخ های معصومان علیهم السلام به سوال از ادخال دنیا در تخم مرغ، بدون تغییر حجم طرفین، از جمله روایات مشکل در حوزه توحید است که پی آورد آن، ممکن دانستن امر محال عقلی با استمداد از تمثیل ادخال تصویر اجسام در چشم است که از نظر محتوایی با اصل سوال هم خوان نیست. مسئله به این ختم نمی شود و دریافت پاسخ دوگانه و متعارضی دیگر از معصوم علیه السلام، به سوالی یکسان و محال دانستن این امر، از دیگر مشکلات در رویارویی با این دسته از احادیث محسوب می شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به تبیین این احادیث پرداخته و دریافته است که دانشوران، تنها دلالت ظاهری روایاتی را می پذیرند که این امر را محال شمرده اند و روایاتی که با تمثیل مجازی از جا شدن دنیا در چشم، به حل مسئله پرداخته اند را تاویل و یا انکار می کنند. در مقابل می توان از روایاتی که بر ممکن بودن این امر، با ایجاد تغییر در طرفین دلالت دارند و بدون اظهارنظر باقی مانده اند، با استناد به نظریه های «هولوگرافیک» و «حذف فضای خالی اتم» در دانش های معاصر، خوانشی جدید ارائه کرد، به گونه ای که راه حلی برای رفع تعارض به شمار آید. در حقیقت امامان علیهم السلام به فرا خور حال و نیاز راویان، گاه پاسخی دقیق و حقیقی و گاه پاسخی مجازی و اسکاتی داده اند تا نه عالمان از حقیقت بی بهره بمانند و نه دست آویزی برای نفی قدرت خداوند متعال برای نادانان و معاندان ایجاد گردد. از این رو، صرف اینکه یک روایت از ظاهری غریب بهره دارد و یا فهم ظاهری از آن در وهله اول با عقل، علم، هندسه معرفتی و... متعارض جلوه می کند، دلیل کافی برای رد و انکار نیست و فهم دقیق احادیث، مستلزم بررسی های چندجانبه است که توجه به دانش روز بشری می تواند از جمله الزاماتی باشد که دنیای فهم حدیث را تغییر دهد.کلید واژگان: دنیا, تخم مرغ, هولوگرافیک, حذف فضای خالی اتم, اختلاف الحدیث, مشکل الحدیثThe responses of impeccable Imams to the question of entering the world into an egg, without changing the volume of both sides, are among the problematic narratives in the field of monotheism, the interpretation of which may be considered as knowing the impossible rational matter by using the analogy of entering the image of objects into the eye, which is not consistent with the content of the original question; the issue does not end there and receiving conflicting dual answers from the Imams to the same question and considering this matter as impossible, are among the other challenges in dealing with this category of hadiths. The present study has used a descriptive-analytical method to explain these hadiths and has found that scholars only accept the apparent indication of the narratives, considering this matter as impossible, and interpret or deny the narratives that have addressed the problem through a metaphorical representation of the world entering the eye. On the other hand, one can interpret some narratives that indicate the possibility of this matter by making changes to both sides and remaining silent, and present a new interpretation based on the theories of "Holography" and "Removal of Empty Space of Atoms" in contemporary sciences, in a way that it can be considered as a solution to resolve the contradiction. In fact, the Imams have sometimes given a precise and real answer to the narrators' current state and needs, and sometimes a metaphorical and tacit answer, so that neither the scholars remain ignorant of the truth nor a pretext for denying the power of Almighty God is created for the ignorant and the opponents. Therefore, merely benefiting from a strange appearance of a narrative or initially understanding it in conflict with reason, knowledge, epistemological geometry, etc., is not a sufficient reason for rejection and denial, and a precise understanding of the hadiths requires multidimensional studies that taking into account the knowledge of contemporary humanity can be one of the requirements that can change the world of hadith understanding.
-
یکی از نکات ضروری در مواجهه با متون کهن بویژه متون دینی، توجه به واژگانی است که در معنای لغوی به کار نرفته اند؛ بلکه متکلم متناسب با فرهنگ گفتاری رایج در عصر خود، مفهومی مجازی، اراده کرده است. تشبیه رخدادیست که گاه کاربست آن در متون کهن مانند نهج البلاغه موجب پیچیدگی معنا گشته. معادل گزینی صحیح برخی از این گزاره های تشبیهی بویژه آن دسته که از معنای مستعمل کهن خود فاصله گرفته اند، دقتی دوچندان می طلبد و عدم توجه به مجاز بودن، برداشت ناصواب از کلام را به همراه دارد. نامه 45 نهج البلاغه که امیر مومنان% در آن خود را به «ماده الاغی پشت زخم» تشبیه کرده اند، از این سنخ گزاره ها به شمار می رودکه در وهله اول معنای ظاهری آن کژتاب است و در ادبیات معاصر، نامتعارف جلوه می کند. موضوعی که چرایی کاربست آن، مسئله نوشتار حاضر است که به شیوه کتابخانه ای و با روش توصیفی استنتاجی، با مراجعه به کاربست در متون اصیل، توجه به فضای صدور، سیاق و بهره گیری از شاخصه های گفتاری فرهنگ عرب متقدم، به نفی پندار رایج بر انحصار این تعبیر در معنای منفی می پردازد. اثبات چند کاربردی بودن این تعبیر و کاربست توام مثبت و منفی، در سده نخستین، از مهم ترین ثمرات این پژوهش به شمار می رود.کلید واژگان: تشبیه انسان به حیوان, نامه 45 نهج البلاغه, اتان دبره, مشکل الحدیثHadith Sciences, Volume:29 Issue: 1, 2024, PP 130 -155One of the essential points in dealing with ancient texts, especially religious texts, is to pay attention to words that have not been used in the literary industry in the literal sense; Rather, the theologian has intended to use them in a virtual sense, in accordance with the common speech culture of his time. One of these industries is simile, the use of which has sometimes led to the elaboration and complexity of meaning in ancient texts such as Nahj al-Balaghah. Proper equivalence of some of these metaphorical propositions, especially those that are less commonly used today and have distanced themselves from their ancient meaning, requires double precision; Because not paying attention to the permissibility and discovering the ancient used meaning will lead to misunderstanding of the audience and incorrect interpretation of the word. The issue of why it is used is the issue of the present article, which is used in a library style and by inferential descriptive method, by referring to Arabic literature and using this interpretation in original texts and paying attention to the context of utterance and context and using the spoken features of early Arab culture.Keywords: The Simile Of Man, Animal, Letter 45 Of Nahj Al-Balaghah, Atan-E-Dabira, The Problem Of Hadith
-
حدیث مقراض از جمله احادیث مشکلی است که در منابع معتبر شیعه و سنی نقل شده و دلالت می کند بر اینکه بنی اسرائیل هر گاه بول به آنان اصابت می کرد، محل اصابت را می بریدند. این معنا معرکه تضارب آراء شده و دیدگاه های معتددی را به خود اختصاص داده است که به طور کلی می توان گفت: توقف، انکار و توجیه مضامین آن، سه دیدگاه مطرح شده در این باره است. بررسی این روایت هرچند در ظاهر از اهمیت چندانی برخوردار نیست چرا که یک حکم منسوخ است (حکمی که در دین بنی اسرائیل بوده و توسط ادیان بعدی نسخ شده) ولی از آنجایی که هدف این پژوهش رساندن این نکته به مخاطب است که به صرف مواجه شدن با روایتی که در ظاهر قابل پذیرش نیست نمی توان حکم به جعل آن کرد؛ چراکه حضرات معصومین به مقابله شدید با آن پرداخته و جزاهای سختی را برای آن بیان داشته اند از این رو نوشتار حاضر به دنبال یافتن جایگاه و اعتبار حقیقی این حدیث، از همه قرائن بهره جسته تا پس از احراز صدور و اعتبار این حدیث، اشکال موجود را با پیمودن فرایند فقه الحدیث (در نظر گرفتن ویژگی های قومی تاریخی بنی اسرائیل، تشکلیل خانواده حدیثی و نیز معنایابی واژگان)، پاسخ دهد و پس از تجمیع شواهد و پایبندی به معنای ظاهری، دو گمانه اصلی (بریدن محل اصابت بول و یا کندن و جدا کردن نجاست به وسیله مقراض)، را به عنوان قوی ترین احتمال مطرح کند
کلید واژگان: مقراض, بنی اسرائیل, تکلیف مالایطاق, مشکل الحدیث, تحلیل فهرستی -
روایت «اعرفوا الله بالله» از جمله روایات مشکل و کانون توجه دانشوران، به ویژه فلاسفه، عرفا و محدثان به شمار می رود. پذیرش مراد ظاهری این حدیث، مستلزم دور و تسلسل خواهد بود و نیز تصحیف های رخ داده در اسناد، پیچیدگی سندی را، بر ابهام محتوایی، افزوده است. از این رو، روایت مذکور در زمره احادیث مشکل جای دارد. این پژوهش برخلاف پژوهش های هم عرض، از نگاه دانش های حدیثی سعی دارد به ارایه راه حل بپردازد. محدثان به تمامی، صرفا با رویکرد پذیرشی، شش معنا از روایت ارایه می دهند، تا از دشواری آن بکاهند. حال آنکه توجه به مفهوم حدیث با نظر در روایات هم خانواده و هم مضمون و عرضه متن حدیث به سایر احادیث، خود کلید گشاینده ای در فهم حدیث، و نقد و بررسی دیدگاه های مطرح است. ارایه و ترجیح نظریه الهیات سلبی و تنزیهی و شناخت خدا با توجه به نفی صفات، از دستآوردهای پژوهش حاضر با رویکرد شرح الاخبار بالاخبار است.کلید واژگان: اعرفوا الله بالله, تصحیف سندی, عرضه حدیث به حدیث, مشکل الحدیث, معرفت خدا با خداThe tradition of “’Iʻrifū Allāh bi Allāh” is a difficult (mushkil) hadith that has been considered by philosophers, mystics, and hadith scholars. Some tried to draw the meaning and impact of this narration in the system of Islamic knowledge by using sanad criticisms, while some by explaining and interpreting hadith with different approaches. Accepting the apparent meaning of this hadith requires circle and chain, and as it appears from logical and philosophical findings, circle and chain are vicious and invalid. Therefore, this hadith is a difficult one. This study, using the library method of collecting data, extracting the narrative, and presenting it to other texts, concludes that the existence of the difference between the versions of Kulainī and Sadūq of Mahāsin, with the existing version of Mahāsin al-Barqī and the changes occurred in the sanads, shows the complexity of the sanad. It shows also the ambiguity of the content and makes scholars provide a solution to solve the content and sanad problems of this hadith. Unlike similar studies, this research does not explain the opinions of philosophers and mystics but tries to provide a solution from the perspective of hadith knowledge. Traditionists present six meanings of the hadith to reduce its difficulty. However, looking at the concept of hadith through traditions of the same family and the same topic and presenting the text of the hadith to other hadiths, are a key to better understanding the hadith, and the criticism and review of the views raised in the explanation of this narration. Presenting and preferring the theory of negative and retributive theology and knowing God according to the negation of attributes, is one of the other achievements of this study, with the approach of explaining hadiths by other hadiths.Keywords: Difficult Hadith, 'I'rifū Allāh bi Allāh, Knowledge of God by God, Sanad Change, Presentation of Hadith by Hadith
-
مجموعه احادیث «تردد خداوند» را که دربردارنده حدیث قدسی: «ما ترددت فی شیء انا فاعله کترددی فی موت عبدی المومن» است، می توان از نمونه های بارز مشکل الحدیث دانست که قرن هاست موردبحث و گفتگوی محدثان، فقیهان، متکلمان، فیلسوفان، عرفا و مفسران شیعه و سنی قرار گرفته است. نوشتار پیش رو در پی آن است که اعتبارسنجی مجموعه احادیث «تردد» را، بر پایه نظام اعتبارسنجی قدمایی «کتاب محور» واکاود. هدف از اجرای این فرایند، نه فقط پی بردن به اعتبار این مجموعه از احادیث، بلکه افزون بر آن، ردیابی ورود این روایات به اولین مصادر حدیثی شیعه و جریان آن در منابع بعدی است. گردآوری مصادر اولیه دربردارنده این حدیث، می تواند باور نهفته در آن را به عنوان یک اندیشه پذیرفته شده و فراگیر در میان امامیه مطرح کند. از این رو برای دستیابی به این دو مهم، یعنی: شناسایی راویان اول و نیز کشف اولین کتب حدیثی دربردارنده حدیث تردد، با تحلیل اسناد این حدیث ارزشمند و مشهور در منابع حدیثی موجود، به ردیابی آن در مصادر حدیثی اولیه و در نتیجه، اثبات اعتبار و استحکام آن دست یافتیم.
کلید واژگان: تردد خداوند, ما ترددت, مشکل الحدیث, اعتبارسنجی حدیث, روش فهرستی, شهرت کتابThe collection of hadiths concerning “ Abyssal Thinking “ which includes the Qudsi hadith: “ترددی فی موت عبدی المومنک ء انا فاعله ما ترددت فی شی”, can be considered as one of the clear examples of the problematic hadith (مشکل الحدیث) that has been discussed for centuries by scholars, jurists, theologians, philosophers, Shia and Sunni mystics and commentators. The following article seeks to analyze the validation of the hadith collection of “ Abyssal Thinking “ based on the ancient “book-oriented” validation system. The purpose of implementing this process is not only to find out the validity of this collection of hadiths, but also to trace the entry of these hadiths into the first Shia hadith sources and its flow in later sources. Collecting the primary sources containing this hadith can present the belief hidden in it as an accepted and comprehensive thought among the Imamiyyah. Therefore, in order to achieve these two important things, i.e.: identifying the first narrators and also discovering the first hadith books containing the hadith, by analyzing the documents of this valuable and famous hadith in the existing hadith sources, we traced it in the primary hadith sources and as a result, proved its validity and strength.
Keywords: Abyssal Thinking, مشکل الحدیث, ما ترددت, hadith validation, list method, book reputation. Ways of evaluation of interpretive narrations in al-Tabyan fi Tafsir al-Qur’an by Somayeh Khalili Ashtiyani -
وظیفه هدایت گری امامان علیهم السلام در نظام آفرینش اقتضا می کند که گاه از شیوه ها و پاسخ های نامتعارف استفاده کنند. ممکن است برخی از پاسخ ها با آموزه های دینی و یا داشته های علمی قطعی تنافی داشته باشند از این منظر داخل در عنوان مشکل الحدیث هستند. تتبع در پاسخ های امامان نشان می دهد شمار پاسخهای نامتعارف آنان در مقایسه با پاسخ های متعارف، بسیار اندک است و مبتنی بر نظام هدایت تحلیل می شود. مواردی همچون نهی از پرسش گری، اجمال گویی، تقیه، توریه، توجه به باورهای رایج، استفاده از روش جدل و پاسخ های اقناعی از گونه های پاسخ نامتعارف است.کلید واژگان: مشکل الحدیث, پاسخ متعارف, پاسخ نامتعارف, نظام هدایتگر, روش اقناعیThe task of guiding Imams (peace be upon them) in the system of creation requires that they sometimes use unconventional methods and answers. Some of the answers may be in conflict with religious teachings or certain scientific facts. Following the imams' answers shows that the number of their unconventional answers is very small compared to the conventional answers, and it is analyzed based on the guidance system. Things like prohibition of questioning, summarizing, taqiyyah, taqiyya, attention to common beliefs, use of argumentative method and persuasive answers are types of unconventional answers.Things like prohibition of questioning, summarizing, taqiyyah, taqiyya, attention to common beliefs, use of argumentative method and persuasive answers are types of unconventional answers.Keywords: Hadith problem, conventional answer, unconventional answer, guiding system, persuasive method
-
تاثیر شگرف شعر بر جوامع بشری و علاقه عرب به کاردانان این عرصه، امری است که تقسیم دوگانه ی شعر به دو گونه ی ارزشی و جاهلی توسط قرآن و توجه سیره ی وحیانی رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) ایشان را به دنبال داشت. تحقیق توصیفی تحلیلی حاضر با عنایت به اهمیت واکاوی سیره ایمه (ع) و پیروی از آن، از رهگذر بررسی روایات، به تحلیل رفتار دوگانه ی آل الله (ع) در مواجهه ی با شاعران عصر اموی و عباسی در دو ساحت عطا و منع معنوی و مالی پرداخته است. یافته های تحلیل تطبیقی روایات مشکل این حوزه، حاکی از آن است؛ شاعرانی که تنها به جنبه-های عاطفی و محبت به خاندان وحی (ع) بسنده نکرده، بلکه با تاکید بر مساله ی ولایت، معرفت افزایی و روشن گری اجتماعی سیاسی را سر لوحه ی تلاش های خود قرار دادند، هماره مورد تایید خاندان وحی (ع) قرار گرفته و برای بازماندگان عرصه ی ادب، معیار و ملاک اصلی شعر ارزش مدار و آیینی را به میراث گذاشته اند.کلید واژگان: شعر, اهل بیت (ع), ولایت, مشکل الحدیث, سیره, امامتHadith Sciences, Volume:28 Issue: 1, 2023, PP 153 -172The tremendous impact of poetry on human societies and the interest of Arab scholars in this field is that the dual division of poetry into two types of value and ignorance by the Qur'an and the attention to the revelatory nature of the Prophet (PBUH) and his Ahl al-Bayt (AS) Followed. The present descriptive-analytical research, considering the importance of analyzing the life of the Imams (AS) and following it, by examining the narrations, analyzes the dual behavior of Allah (AS) in dealing with the poets of the Umayyad and Abbasid eras in two areas of Atta. And has dealt with spiritual and financial prohibitions.Findings of comparative analysis of difficult narrations in this field indicate that; Poets who have not only focused on the emotional aspects and love for the family of Revelation (AS), but also by emphasizing the issue of guardianship, have placed socio-political knowledge and enlightenment at the top of their efforts. They have been approved by the family of revelation (AS) and have inherited the main criterion and criterion of valuable and ritual poetry for the survivors of the field of literature.Keywords: Poetry, Ahl al-Bayt (AS), Wilayah, the problem of hadith, Sira, Imamate
-
«جهاد تبیین» به یکی از واژه های پربسامد در آثار تحلیلگران فرمایشات مقام معظم رهبری تبدیل شده است که ایشان در اربعین امسال در دیدار با دانشجویان، «جهاد تبیین» را از وظایف آن ها برشمرده است. در همین راستا، بررسی پشتوانه های دینی این کار از ارزش بالایی برخوردار است؛ چراکه به آن صبغه دینی و شرعی مضاعف می دهد. جهاد تبیین برای دفع ایراد و اشکال از ساحت معارف اسلامی، به ویژه «احادیث» و برای حفظ دین از طعن مخالفان و معاندان از اهمیت و ضرورت به سزایی برخوردار است. با این تفاسیر، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که امام رضا (ع) چگونه و با استعانت از چه رویکرد و شیوهای به تبیین «مشکل الحدیث»های اجدادشان می پرداختند؟ در همین راستا، نوشتار پیشرو، ضمن بیان پشتوانه دینی کلیدواژه «جهاد تبیین»، به بررسی سیره امام رضا (ع) در محدوده کتاب عیون اخبارالرضا (ع) پرداخته است. طبق یافته های پژوهش که مبتنی بر روش «اسنادی» است؛ امام رضا (ع) در مواجهه با تبیین مشکل الحدیث، با سه رویکرد «تبیینی»، «انکاری» و «تاویلی» مجاهدانه به تبیین احادیث مشکل اجداد طاهرینش پرداخته اند که این احادیث در سطح جامعه اسلامی، سبب شبهه و سوال شده بود. هدف اصلی از این پژوهش این است که نشان داده شود جهاد تبیین امر مقدسی است که مجاهدان اصلی این جهاد، ایمه طاهرین (ع) هستند .
کلید واژگان: جهاد تبیین, امام رضا علیه السلام, عیون اخبارالرضا, مشکل الحدیث, آیت الله خامنه ای"Jihad of explanation" has become one of the most frequent words in the works of analysts of the orders of the Supreme Leader, who in the Arbaʿīn of 1400, in a meeting with students, listed "jihad of explanation" as one of their duties. In this context, examining the religious foundations of this work is of great value; because it gives it a double religious effect. The Jihad of explanation is very important and necessary to remove objections and problems from the field of Islamic knowledge, especially Hadiths and to protect the religion from the enmity of opponents. With this approach, the present research seeks to answer the question of how Imam Riḍā (as) explained the "problem of hadith" of his ancestors and with the help of what approach and method? The following article, while expressing the religious basis of the keyword "Jihad of explanation", has examined the lifestyle of Imam Riḍā (as) within the scope of the book ʾUyun Akhbār al-Riḍā (as). According to the findings of the research, which is based on the documentary method; facing the problem of hadith, Imam Riḍā (as) tried to explain the hadith problem of his ancestors which had caused doubts and questions in the Islamic society with three approaches: "explanation", "denial" and "esoteric interpretation". The main goal of this research is to show that the Jihad of explanation is a holy matter, that the main strivers of this Jihad are the purified infallible Imams (as); therefore, it is necessary for the Shia community, especially the educated scholars with following the example of the pure Imams (as), strive to explain Islamic teachings and truths, and even to explain the important social and political issues of the society.
Keywords: jihad of explanation, Imam Riḍā (as), Hadith Problem, ʾUyun Akhbār al-Riḍā (as), Ayatollah Khamenei -
یکی از ویژگیهای لازم برای امام به شهادت احادیث معتبر، علم است. در گستره این علم اختلاف بوده و با توجه به متن روایات، برخی از آنها با اصل مسلم در نزد شیعه که امام باید عالم به امور مربوط به هدایت بشر باشد در تنافی است و در بسیاری از آنها محدوده علم امام را به ماسویالله گسترش دادهاند؛ به همین دلیل این مساله از مشکلات احادیث است و ذیل دانش مشکل الحدیث از آن بحث میشود. این پژوهش بعد از تحلیل و نقد روایات و همچنین اقوال علماء از آغاز تا کنون، به این نتیجه رسیده است که امام نسبت به همه چیز علم احاطی دارد مگر در جایی که خداوند آن علم را از امام قبض کند و یا اینکه امام بهخاطر مصالحی علم حقیقی خود را بروز ندهد. ارادیبودن علم امام بهجهت ضعف روایات دال بر آن و نیز تعارض آنها با روایات معتبر دیگر قابل پذیرش نیست.
کلید واژگان: علم امام, مشکل الحدیث, گستره علم امام, محدوده علم امام, کیفیت علم امام -
«حدیث تردد» که از نقل های مشهور و چه بسا متواتر فریقین است, از روایات مشکلی به شمار می رود که کثرت نقل, اعتبار منابع و عرضه حدیث به منظور فهم بهتر مراد, از اهمیت آن نشان دارد. مشکل این دسته روایات, نسبت دادن شک و تردید به خداوند متعال است که به باور شیعی و تحلیل عقلی و نیز باور عمده اندیشوران اهل سنت, جایز نیست. از این رو, نیاز است تبیین شود که چگونه «تردد» که از صفات مخلوقاتی است که مبتلا به زوال و تغیراند و نوعی نقص برخاسته از جهل و یا عجز در دستیابی به هدف به شمار می رود، می تواند به خداوند سبحان نسبت داده شود؟ تعارض میان این دسته از روایات با دیگر متون روایی که به «علاقه مومن به مرگ» اشاره دارند, از دیگر چالش هایی است که این محتوای روایی با آن مواجهه است. پژوهش حاضر به شیوه استنتاجی تحلیلی و نیز تحلیل اسناد و کشف خلط و تصحیف، التفات به خاستگاه صدوری, واکاوی و گزینش رهیافت های اندیشوران فریقین و ارایه راهکارهای حلی در رفع تعارض اخبار, به مفهوم شناسی این روایات پرداخته است. به نظر می رسد توجه به ارتباط معنایی این روایات با مسیله طول عمر, خود نقطه عطفی در کشف مفهوم دقیق این روایات باشد و موجب گردد معنای تانی و تراخی در قبض روح مومن, از میان سایر وجوه معانی, قوی تر بنماید که به تبع آن, این احادیث با بحث بداء, مرتبط خواهد بود و دیگر مفسر صفات ذات نیست بلکه به صفات فعل الهی ناظر است.کلید واژگان: حدیث ماترددت, کراهت و علاقه مومن به مرگ, تردید خداوند, تعارض اخبار, مشکل الحدیث"Traddod Traditions", which is one of the famous narrations and perhaps a succession of the two sects, is considered as a problematic narration that the multiplicity of narrations, the validity of sources and the presentation of the hadith in order to better understand the meaning, show its importance. The problem with this group of narrations is that they attribute doubts to God Almighty, which is not permissible according to the Shiite belief and rational analysis, as well as the major beliefs of Sunni thinkers. Hence, it needs to be explained how "traffic", which is one of the attributes of creatures can be attributed to God Almighty? The conflict between this group of narrations and other narrative texts that refer to the "believer's interest in death" is another challenge that this narrative content faces. The present study has dealt with the semantics of these narrations in a inferential-analytical manner as well as document analysis and discovery of sputum and correction, paying attention to the origin of the issue, analyzing and selecting the approaches of the thinkers of the two sects and presenting solutions to resolve the news conflict. It seems that paying attention to the semantic connection of these narrations with the issue of longevity is a turning point in discovering the exact meaning of these narrations and makes the meaning of Tani and Tarakhi stronger in the soul of the believer, among other aspects of meanings.Keywords: Hadith Matraddata, Hate, Belief in Death, Doubt of God, Conflict of News, Problem of Hadith
-
برخی باورها، در زمان معصومان علیهم السلام به ایجاد پرسش و عرضه انجامیده است و احادیث حاوی پاسخ امامان، خود به مثابه راهکاری حلی هستند که باور صحیح را در این حوزه می نمایانند. در این میان، روایاتی به چشم می خورند که پذیرش ظاهر آنها، مشکل است. از یک سو متعارض با باورها هستند و از دیگر سو، به سبب کثرت نقل، اعتبار منابع و... نمیتوان از آنها به راحتی گذشت. تفسیرهای متعدد از «مشهور فریقین» که بر«خداانگاری آفرینش صورت انسان» دلالت دارد، موجب شده این روایات در زمره روایات متعارض جای گیرند. نوشتار حاضر با تحلیل اسناد، التفات به خاستگاه صدوری، اعتبارسنجی منابع و نیز تحلیل روش های حلی محدثان فریقین، سعی دارد به شیوه توصیفی تحلیلی، وجوه معنایی و راهکارهای حلی تعارض در این احادیث را بیان نماید که ثمره آن، دستیابی به رویکردهایی از پذیرش تا انکار است که اغلب با هدف سازواری با باورهای کلامی سامان یافته است.
کلید واژگان: خداانگاری آفرینش صورت, تعارض اخبار, مشکل الحدیث, مشهور فریقین, احادیث صورت -
تحلیل معنای روایات دال بر رستگاری مومن اعم از مذنب و محسن، صرفا به سبب باورمندی به توحید و احتراز از شرک، از جمله مباحث مشکل در حوزه کلام است. استناد به دلالت ظاهری این دسته از روایات، بدون توجه به این درون مایه که رستگاری فرد موحد، توام با رسیدگی به حساب اعمال است؟ یا رستگاری بدون حسابرسی مقصود روایات است؟، پی آورد ثمراتی است نظیر بهشتی بودن مومن خطاکار بدون بازخواست، تعارض با روایات دال بر منطبق بودن جزای اخروی با عمل دنیوی و... نوشتار حاضر با تحلیل اسناد، توجه به خاستگاه صدوری و مکتوب روایات، اعتبارسنجی منابع و نیز تحلیل رهیافت های شرح الحدیثی عالمان فریقین، سعی دارد به شیوه توصیفی تحلیلی، وجوه معنایی و نیز راه کارهای حلی تعارض این دسته از احادیث را بیان نماید. ثمره این پژوهش، دستیابی به رویکردهایی از «پذیرش مطلق» تا «انکار مطلق» روایات است که اغلب با هدف سازواری و هماهنگ سازی با حوزه عدل الهی سامان یافته اند. تحدید معنای واژگان و تاویل معنای ظاهری بر اموری همچون عدم انجام اعمال مخل و منکر ایمان، توفیق مومن بر توبه از گناه، عدم خلود در جهنم و... از جمله راه کارهای حلی عالمان به شمارمی روند که برای درک مراد جدی معصوم (ع)، ارایه گشته اند.
کلید واژگان: روایات متعارض, مشکل الحدیث, رابطه ایمان و عمل, توحیدAnalysing the meaning of the narrations about the believer salvation, including sinner and righteous, is one of the complicated topics in theology regarding the belief in monotheism and the avoidance of polytheism. Citing the apparent meaning of these narrations, regardless of these themes: ‘Is the salvation of the monotheist with deeds auditing?’ or ‘Is salvation without auditing the purpose of narrations?’ has consequences such as being from the paradise of the sinful believer without questioning, conflict with the narrations about the conformity of the Hereafter punishment with worldly act, etc. With a descriptive-analytical method, the present study aimed to express semantic aspects and conflict resolution alternatives of these narrations by analysing documents, paying attention to the issuance and written origin of narrations, validating sources and analysing the hadith explanation approaches of the two sect scholars. The results indicated that we had reached the techniques from “Absolute Acceptance” to “Absolute Denial” of hadiths, often organised with divine justice to adapt and harmonise. Restricting the meaning of words and interpreting the apparent meaning on issues such as not doing disruptive and denying acts of faith, the believer succeeding in repenting of sin, not going to hell, etc., are the solutions of the scholars to the understanding profound meaning of Imams.
Keywords: Salvation of Sinner Monotheist, Mushkil al-Hadith, Relationship between Faith, Action -
برخی احادیث، محتوایی بحث برانگیز و دیرفهم داشته و در زمره «مشکل الحدیث» جای دارند و تلاش برای فهم صحیح آنها با رویکردهای متفاوتی همراه است. یکی از آنها، حدیث بریدن گوشت و پوست بدن یا لباس در برخورد با ادرار، میان بنی اسراییل است. این روایت با الفاظی متفاوت اما با مفهومی تقریبا متحد در کتب روایی شیعه و سنی نقل شده است. نظرها پیرامون این حدیث را می توان به سه دسته عمده پذیرش، انکار و توقف تقسیم نمود. تحقیق حاضر ضمن نقل و نقد آنها، متمایل به حمل حدیث بر معنای مجازی است تا مبالغه در مشقت طهارت در میان بنی اسراییل را برساند.
کلید واژگان: بریدن بدن و لباس, تکلیف شاق, حدیث جعلی, مشکل الحدیث, حدیث مقراض, حکم تطهیر ادرار, شریعت یهودCertain hadiths have a controversial content which is hardly understood. They are categorized as mushkil al-hadīth (hadith containing difficult words or meanings) and the attempt to understand them in a correct way is associated with different approaches. One of these hadiths is the one denoting that in the eyes of the Children of Israel (Banī Isrā'īl) the flesh, skin or clothes when contaminated with urine should be cut off. This tradition has been mentioned in Shi'a and Sunni hadith collections with different words but with almost the same concept. The opinions about this hadith can be classified in the three major groups of acceptance, rejection and suspension of decision (tawaqquf). Having quoted and criticized these opinions the present study is inclined to attribute the concept of this hadith as a metaphorical meaning denoting the exaggeration of the hardship of purification among the Children of Israel.
Keywords: Cutting off the flesh, clothes, burdensome obligation, forged hadith, mushkil alhadīth, the Hadith of Miqrāḍ, rule of purification of a thing contaminated with urine, Judaism -
از جمله روایات مشکل در حوزه توحید, پاسخ معصوم علیه السلام به سوال از جا شدن دنیا در تخم مرغ، بدون تغییر حجم طرفین است که پی آورد آن مواجهه با دو مشکل اساسی است: یکی ممکن دانستن امر محال عقلی با تمثیل از جا شدن تصویر اجسام در چشم، که از نظر محتوایی با اصل سوال هم خوان نیست؛ دوم تعارض و دوگانگی در پاسخ به یک سوال واحد. پژوهش حاضر با روش توصیفی استنتاجی به تحلیل این احادیث پرداخته و دریافته است که دانشوران، تنها دلالت ظاهری روایاتی را می پذیرند که این امر را محال شمرده اند و روایاتی که با تمثیل مجازی از جا شدن دنیا در چشم، به حل مسئله پرداخته اند را، تاویل و یا انکار می کنند. در مقابل روایاتی که بر ممکن بودن این امر، با ایجاد تغییر در طرفین دلالت دارند بدون اظهارنظر باقی مانده اند که امروزه با نظریه های «هولوگرافیک» و «حذف فضای خالی اتم» در دانش فیزیک، می توان خوانشی جدید از آنها ارایه کرد، به گونه ای که ظاهر بعید این روایات را ممکن جلوه دهد و راه حلی برای رفع تعارض به شمار آید.
کلید واژگان: دنیا, تخم مرغ, هولوگرافیک, حذف فضای خالی اتم, اختلاف الحدیث, مشکل الحدیثOne of the complicated traditions in the field of God's unicity is the response of the InfallibleImams to the question whether or not the world can be inserted into an egg with no change in thevolume of either of them. It is followed by two basic problems: first,to consider an intellectuallyimpossible issue by the analogy of insertion of the image of things in the eye,which is notcongruous with the mere question,second,the contradiction,duality when responding the samequestion. Having applied a descriptive-deductive method,the present article has analyzed thesehadiths,has found out that the scholars accept merely the apparent denotation of certaintraditions,have deemed this issue impossible. They either interpret or deny the traditions thathave solved the problem by the metaphorical allegory of insertion of the world in the eye. On thecontrary,they have no comments when facing the traditions that denote the feasibility of this issueby means of making changes in the two sides (i.e. eye,world). Today by means of the theoriesof "holography","removal of the free space of an atom" in physics a new version of thesetraditions can be presented,so that the improbable denotation of these traditions can be manifestedas possible,this version can be considered as a solution to remove this contradiction.
Keywords: world, egg, holographic, removal of the free space within an atom, ikhtilāf al-hadith, mushkil al-ḥadīth -
یکی از دشواری های پژوهش در حدیث، روایاتی هستند که به دلایلی دسترسی به مراد از آنها آسان نیست. برای فهم این روایات که از آنها به «حدیث مشکل» یاد می شود دانشوران حدیث، راهکارهای گوناگونی به مانند تشکیل خانواده حدیث و بررسی آسیب های رایج در نقل حدیث را ارایه کرده و به کار بسته اند. استفاده از سیاق یکی از استوارترین و کارآمدترین ابزارهای حل این مشکل است که کاربست آن، افزون بر اینکه مختص به زبان خاصی نیست پیشنیه ای کهن در فهم سخنان به ظاهر نامفهوم در بین عموم مردم دارد. استفاده فراگیر و دیرین از این قرینه هرگز به معنای نبود ضابطه در کاربست آن نیست؛ بلکه بر قواعدی استوار است. از سیاق در پژوهش های تفسیری فراوان سخن گفته اند و بدان استناد کرده اند؛ اما در فهم حدیث به ویژه حدیث مشکل، کمتر به آن توجه شده است. در این نوشته تلاش شده پس از تعریف و تبیین حدود آن، ارزش و چگونگی کاربستش در قالب تطبیق بر نمونه هایی ارایه گردد.کلید واژگان: سیاق, مشکل الحدیث, قرائن فهم, فقه الحدیث, دلاله الاقتضاء
-
نسبت کاستی ایمان به زنان در خطبه هشتاد نهج البلاغه، به ظاهر حکایت از نقص استعدادی زنان در رسیدن به کمال دارد. خصوصا آنکه کاستی ایمان آنها به کناره گیری از نماز در هنگام عادت ماهانه مستند شده است. از آنجا که مهم ترین کمال در اندیشه دینی تقرب به خداوند و دستیابی به ایمان کامل است، نقص ایمان زنان به معنای نفی برابری زن و مرد در ارزشمندی خواهد بود و متن یاد شده، حکایت از نقص توان زن در رسیدن به حقیقت ایمان دارد. از این رو بررسی این پرسش، از اهمیت بسیار برخوردار است که معنای این روایت چیست. ایمان چه معنایی دارد و نقش عمل به تکالیف در ایمان چقدر است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی بر پایه فرضیه صدور روایت، اعتنا به ظاهر آن و توجه به آیات و روایات دیگر مبنی بر عدم فرق بین زن و مرد در قبول عبادات، به اظهار نظر پیرامون این روایت پرداخته است. زنان به علت دوری از نماز و روزه در بعضی از روزها، دچار نقص در ایمان هستند. از طرفی امکان جبران این نقص برای زنان وجود دارد. به همین خاطر تعارضی با قرآن یا سایر روایات ندارد.
کلید واژگان: عبادات, مشکل الحدیث, شبهات نهج البلاغه, نقصان ایمان زنانThe lack of faith attributed to women in the eightieth sermon of Nahj al-Balagheh, seems to indicate the lack of talent of women in achieving perfection. Especially since their lack of faith has been documented in abstaining from prayer during menstruation. Since the most important perfection in religious thought is approaching God and attaining complete faith, the lack of faith of women will mean the denial of equality between men and women in value, and the text indicates the lack of ability of women to reach the truth of faith. Therefore, it is very important to study this question, what is the meaning of this narration? What does faith mean and what is the role of fulfilling the obligations in faith? This research has This research has commented on this narration in a descriptive-analytical method based on the hypothesis of issuing a narration, paying attention to its appearance and paying attention to other verses and narrations stating that there is no difference between men and women in accepting worships. Women suffer from a lack of faith due to abstaining from prayer and fasting on some days. On the other hand, it is possible for women to compensate for this defect. Therefore, it does not conflict with the Qur'an or other narrations.
Keywords: Worships, Hadith Problems, Issues of Nahj al-Balaghah, The Lack of Faith of Women -
علم، از صفات کمال خداوند است و هیچ محدودیتی ندارد. قرآن مجید احاطه علم خداوند را به همه چیز می داند و مکرر تاکید می کند که خدا بر هر چیزی داناست. شیخ صدوق روایتی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که می فرماید: «من قال یعلم الله لما لا یعلم الله اهتز العرش إعظاما لله عزوجل» ؛ هر کس درباره آنچه خدا نمی داند، بگوید: خدا می داند، عرش خدا به خاطر تعظیم خداوند به لرزه می افتد. ظاهر روایت با دیگر آموزه های قطعی اسلام، تعارض دارد چراکه در اینجا درباره ندانسته های خداوند سخن می گوید. برای مخاطب این سوال مطرح می شود، آیا چیزی هست که خالق هستی از آن بی اطلاع باشد؟ نوشتار حاضر برای نخستین بار، با بررسی روایت در منابع مختلف، این مشکل را پاسخ می دهد. به همین منظور، به نسخه شناسی روایت مذکور پرداخته و اسناد و محتوای روایت را مورد کنکاش قرار داده است. بحث پیش رو در تصحیف، رجال، مشکل الحدیث و فقه الحدیث کاربرد دارد.
کلید واژگان: تصحیف, ما لایعلم الله, مشکل الحدیثKnowledge is one of the perfection attributes of God, and it has no restrictions. The Quran states that Allah knowledge surrounds all things completely, and it repeatedly emphasize that God has knowledge of everything. Sheikh Saduq narrated a tradition from Imam Sadiq (PBUH), as follow: " من قال یعلم الله لما لا یعلم الله اهتز العرش إعظاما لله عز و جل "; everyone says about what God knows, He knows, shook the throne of God falls into the bow of God. The appearance of this tradition is the conflict with the definitive teachings of Islam, because here, this is about the unknowingly by God. One question arises for the audience is that if there is something that the Creator is unaware of it? This article tries for the first time, with studying the different resources, provide an answer to this question. In this regard, the origin version of this tradition will be examine, and explore the evidences and content of tradition. Following discussion applies to the Tashif, Rejal, problem with Hadith and Fiqh al-Hadith.
Keywords: Tashif, what God not know, problem with Hadith -
شبهه زدایی از آموزه های دین امری اجتناب ناپذیر است. حدیث هم به عنوان یکی از منابع استنباط دینی از این امر مهم مستثنی نیست. شبهه زدایی از احادیث می تواند با رویکرد ثبوتی یا اثباتی انجام شود. رویکرد ثبوتی ناظر به مقام ثبوت یعنی واقع امر و حقیقت حال مورد پژوهش است؛ در حالی که در رویکرد اثباتی تنها دغدغه کاربرد نتایج آن وجود دارد. علامه شبر از دانشمندانی است که از هر دو رویکرد در حل مشکلات اخبار بهره برده است. روش ایشان با دو رویکرد مذکور، موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
کلید واژگان: علامه شبر, رویکرد ثبوتی و اثباتی, مشکل الحدیثRemovingthedoubts of the teachings of religion is inevitable. Resolving the doubts concerning religious teachings is an inevitable responsibility. Hadithas a source for religious deduction is no exception to this serious rule In response to these doubts, two approach can be followed: the one considering all the probabilities, even the most unacceptable ones(esbati) and the one seeking a real response (sobuti).Allameh Shobbar, is one of the scholars who have benefited from both approaches in resolving the complications related to Hadiths. This issue is the concern of this study.
Keywords: Allameh Shobbar, Hadith complications, Sobutiapproach, Esbatiapproach -
اندیشه مرحومه بودن امت اسلامی که از دسته ای اخبار و روایات با محوریت عبارت «امتی امه مرحومه» قابل دریافت است در صورتی که به معنای نبودن حساب بر امت مسلمان در سرای دیگر، یا عذاب افرادی از سایر امم به جای آنها باشد، آن گونه که این دو معنا در برخی متون حدیثی نیز وارد شده است با برخی آیات قرآن، و نیز دسته ای دیگر از روایات معتبر در تعارض صریح است. در این نوشتار به بررسی محتوایی این دسته اخبار و روایات پرداخته ایم تا میزان درستی دلالت آنها را بسنجیم. در این زمینه گونه های مختلف نقل این روایت را در منابع شیعی و اهل سنت مورد کاوش قرار داده و تلاش کرده ایم تا به فهمی درست از این روایات نزدیک شویم. نتیجه این کوشش آن بوده است که باید اصطلاح «مرحومه» را در عبارت «امتی امه مرحومه» به معنای «شایسته شفاعت»، آن گونه که برخی از محدثان سده های میانه نیز بیان کرده اند، یا «شایسته رحمت»، به عنوان گونه ای تمجید، آن گونه که از زمینه صدور برخی نقل های این دسته روایات بر می آید بدانیم. عبارت های متاخر موجود در این مجموعه اخبار و روایات که بر معاف بودن امت مسلمان از عذاب آخرت، و نیز در افتادن افراد مشرک به جای آحاد مسلمانان در آتش دوزخ دارد افزوده های پسین به اصل ماثور «امتی امه مرحومه» بوده است که با هدف بیان معنای آن، به باور افزایندگان، به روایت اصلی افزوده شده اند.
کلید واژگان: امت مرحومه, نقد مضمونی, درج, مشکل الحدیث -
به عنوان گسترده ترین منبع دریافت قوانین و احکام شرع مقدس اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است. علومی که به این منبع می پردازند، علوم حدیثی نامیده می شوند که سه بخش «مصطلح الحدیث»، «رجال الحدیث» و «فقه الحدیث» را دربر می گیرد. مختلف الحدیث و مشکل الحدیث نیز به عنوان شاخه های فقه الحدیث از طلایه داران این رسالت عظیم هستند؛ اما سهم مشکل الحدیث در این مجموعه موضوعی است که در مقاله حاضر بررسی خواهد شد.
کلید واژگان: دانش های حدیثی, مشکل الحدیث, فقه الحدیث, اختلاف الحدیثTraditions are of great importance as the most widespread source of receiving rules and precepts of the sacred law of Islam. Sciences that deal with this source are called ḥadith sciences, which consist of three parts of muṣṭalaḥ al-ḥadith (classification of ḥadith), rijal al-ḥadith (study of the transmitters of ḥadith), and fiqh al-ḥadith (science of ḥadith which deals with legal judgments). Mukhtalif al-ḥadith (contradictory ḥadith) and Mushkil al-ḥadith (difficult ḥadith), as branches of fiqh al-ḥadith, are also among the pioneers of this great task, but the contribution of Mushkil al-ḥadith in this collection is the topic addressed in the present article.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.