به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مصلحت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مصلحت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زین العابدین نجفی

    مشهور فقیهان امامیه، به اشتراط مصلحت در تصرفات ولی قهری در اموال مولی علیه معتقد شده اند؛ بلکه برخی بر آن، ادعای اجماع کرده اند. حقوق دانان نیز به پیروی از مشهور فقیهان، نفوذ تصرفات ولی قهری را مشروط به رعایت مصلحت دانسته اند. در قانون مدنی نیز نفوذ این گونه تصرفات در اموال مولی علیه، مشروط به رعایت مصلحت شده است. در مقابل، برخی از فقیهان برای تصرفات ولی قهری، هیچ شرطی قایل نشده؛ بلکه آن را به طور مطلق نافذ دانسته اند. در این پژوهش، به روش توصیفی تحلیلی و با گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، ضمن بازخوانی کلمات فقها و بررسی ادله از آیات، روایات و اجماع، اثبات شده که هر دو قول، ناتمام است: در نظریه اطلاق ولایت، آیه و روایات مورد استناد از نظر دلالت بر مدعا، مخدوش است و در نظریه اشتراط مصلحت نیز، دلایل ارایه شده ناتمام اند: آیات و روایات مورد استناد، دلالتی بر مدعا ندارند و اجماع مورد ادعا نیز تمام نیست؛ زیرا اجماع محصل در این مساله وجود ندارد و اجماع منقول از نظر تحقق، مشکوک است. وانگهی این اجماع مدرکی است یا درباره آن احتمال مدرکیت می رود و حجت نیست؛ در نتیجه، تصرفات ولی قهری در اموال مولی علیه، نه به طور مطلق نافذ است و نه مشروط به وجود مصلحت است؛ بلکه صرف نبود مفسده کفایت می کند.

    کلید واژگان: تصرفات ولی, فقه امامیه, قوانین ج.ا.ا, مصلحت, مولی علیه, ولی قهری}
    Zeinolabedin Najafi

    The most Imami jurists have insisted on expediency in possessions of the compulsory guardian on incapables' properties, even some have claimed consensus on it. The jurists, following the most Foqahā, have considered the influence of the compulsory guardian's possession conditional on compliance with expediency. In the civil law, the influence of the compulsory guardian's possession in the property of the incapables' properties is conditional on compliance with expediency. On the other hand, some jurists have not set any condition for the compulsory guardian's possessions, but considered it to be absolutely valid. In this research, using a descriptive-analytical method and by collecting library information, while rereading the words of jurists and examining evidence from verses, narrations and consensus, it has been proven that both sayings are incomplete: in the theory of the unconditioned guardianship, the verse and narrations cited in terms of the implication to the claim are confused, in the theory of expediency, the proofs presented are also incomplete: the cited verses and traditions do not imply the claim, the claimed consensus is also incomplete because there is no stablished consensus on this issue and the quoted consensus in terms of realization is doubtful, so this consensus is a documented or at least there is a possibility of documentary about it, so it is not a proof, As a result, the compulsory guardian's possessions in the incapable's properties is neither absolutely valid nor conditional on the existence of expediency, but the mere absence of the corruption is sufficient.

    Keywords: expediency, Compulsory Guardian, Guardian's Possessions, Incapables, Imami jurisprudence, I.R.I's laws}
  • عمار نصرالهی

    نقش محوری مصلحت در فقه استدلالی شیعه بر کسی پوشیده نیست تا جایی که بسیاری از فقیهان، احکام را تابع مصالح و مفاسد می دانند. یکی از ساحت های مهم تاثیرگذاری اندیشه فقه مصلحت محور، حوزه موضوعات نوپیدای فقه پزشکی است که می توان بر چالش های فراروی این عرصه فایق آمد. کارکرد مصلحت در تزاحم بین حفظ اسرار بیمار و رعایت مصالح مهم و مورد تاکید شریعت، از جمله مسایلی است که نیازمند تامل و تحقیق شایسته در این حوزه می باشد. مساله ای که تاکنون به صورت جدی در حوزه فقه پزشکی بدان پرداخته نشده است. در نوشتار حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری کتابخانه ای، تزاحم بین مصالح مورد تحلیل واقع شده تا مواردی که دارای ملاک های مهمتری از حفظ حریم خصوصی بیمار هستند، شناسایی شوند؛ مواردی، مانند جلوگیری از سرایت بیماری، مشورت دادن درباره ویژگی های افراد، آزمایش های قبل از ازدواج، شهادت در محاکم، جلوگیری از ارتکاب جرم، دفاع پزشک از عملکرد خویش، اهداف آموزشی و تحقیقاتی.

    کلید واژگان: افشای اسرار, بیمار, تزاحم, حریم خصوصی, رازداری, مصلحت}
    Ammar Nasrollahi

    The central role of expediency (Maslahat) in Shia argumentative jurisprudence (Feqhe Estedlāli) is not hidden from anyone, to the extent that many jurists consider rulings sequences (Tābe') of benefits and detriments (Masāleb wa Mafāsed). One of the important areas of influence of expediency-oriented jurisprudence is the area of ​​newly emerging issues of medical jurisprudence (Feqhe Pezeshki), which can overcome the challenges facing this field. The function of expediency in the conflict between keeping the patient's secrets and respecting the important and emphasized interests of the Shari'a is one of the issues that requires proper reflection and research in this field. It is an issue that has not been seriously addressed in the field of medical jurisprudence. In this article, relying on the descriptive-analytical method and using the inferential and ijtihad style, the conflict between expediencies is analyzed to identify the cases that have more important criteria than protecting the privacy of the patient, cases such as preventing the spread of the disease, consultation about the characteristics of people, pre-marital tests, witness in courts, preventing crime, doctor's defense of his practice, educational and research purposes.

    Keywords: expediency, Conflict, Privacy, Confidentiality, Patient, Disclosure of Secrets}
  • مهدی زندی*، محسن هنرجو

    قوانین و مقررات کشورها بر اساس ارزش ها و آرمان های مشخصی وضع می شود و آنچه سبب تمایز این قوانین می شود عناوین مبانی، اهداف و ساختارهاست؛ نگاه های متفاوت بشر به این عناوین سبب تفاوت های اساسی در اعمال و رفتار افراد و حکومت ها می شود. قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز بر پایه مبانی اسلامی بنا شده است؛ حال این سوال مطرح می شود که چرا قوانین اسلام و حقوق ایران در حق کودکان برخلاف حکم عقل است؟ مثلا در صورت قتل فرزند توسط پدرش، طبق قانون نمی توان او را اعدام کرد؛ بلکه نهایتا می توان بر اساس جنبه عمومی جرم، قاتل را به 3 تا 10 سال حبس محکوم کرد. پژوهش حاضر بر اساس شیوه توصیفی تحلیلی و با استناد منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد اعدام پدر در برابر قتل فرزند، اگرچه در ظاهر منطقی جلوه می کند، اما درواقع این قضیه بر اساس مصالح و مفاسد واقعی استثنا شده است؛ چراکه اگر قوانین مرتبط با کودکان به خوبی بررسی شود به دست می آید که در نگاه اسلام در وضع این قوانین برخلاف جوامع دیگر نگاه اومانیستی (انسان محوری) حاکم نیست و بهترین حکم در این موضوع عدم قصاص پدر است؛ زیرا سبب استحکام روابط خانوادگی شده و به رشد جامعه کمک می کند.

    کلید واژگان: کودکان, قصاص, قوانین حمایتی, پدر, مجازات, مصلحت}
    Mahdi Zandi, Mohsen Honarjoo

    The rules and regulations of all countries are established based on specific values and goals, and what distinguishes them is the principles, aims and structures; The different human views on these titles cause fundamental differences in the actions and behavior of people and governments. The rules of the Islamic Republic of Iran are also based on Islamic principles; now this question arises, why some rules of Islam and IRI’s laws about children are contrary to reason? For instant, in case of killing a child by his father, according to the Islamic law, the father cannot be executed; but utmost, this father, who was the murderer, can be convicted to prison for 3 years up to 10 years, based on the general aspect of the crime. The current research was done based on the descriptive-analytical method and citing library sources. The findings of the research prove that the execution of father for killing his child, although it seems reasonable apparently, but as a matter of fact, this case is excluded based on real expediencies and disadvantages; Because if the laws related to children are carefully checked, it will be reached that in the Islam point of view, unlike other communities, the humanistic view (anthropocentric) in the establishment of such rules is rejected, and the best ruling in this matter is not to retribute the father; insomuch it causes survival of family relationships and helps the community growth.

    Keywords: children, retribution, protective rules, father, punishment, expediency}
  • رحمان مجازی، علیرضا رجب زاده اصطهباناتی*، علیرضا مظلوم رهنی

    مصلحت مولی علیه به عنوان یک ضرورت در هر جامعه ای، امری مسلم و خدشه ناپذیر است. علاوه بر تاکید شارع مقدس بر حمایت از افراد ناتوان و محجوران که توانایی حراست از اموال و شناسایی مصالح امور خود را ندارند ؛ عقلاء، مصلحین اجتماعی و علمای حقوق نیز در هر جامعه ای بر اهمیت موضوع واقف بوده و بر اجرای درست حمایت از محجورین اهتمام ویژه دارند. با توجه به اینکه اداره اموال و مصلحت های زندگی صغار، مجانین، اشخاص غیر رشید و... دارای جنبه های مختلف بوده و شامل مصادیق متعدد می شود. گاهی اتفاق می افتد ولی، قیم، سرپرست قانونی، مقام قضایی دخیل در امور مولی علیه و...، در امور مالی و غیرمالی با مواردی مواجه می شوند که دو مصلحت در برابر یکدیگر قرار می گیرند که تشخیص اینکه کدام امر از امور متعارض از نظر شرعی، اخلاقی و قانونی به سود مولی علیه می باشد ؛ ضابطه مشخصی ندارد. در این باب هم نقص و اجمال قوانین مطرح است و هم تصمیمات ولی، قیم یا سرپرست قانونی در موارد مختلف ممکن است متناقض باشد که این امر با عدالت سازگار نیست. در این پژوهش با بررسی « مصلحت محجورین در مطالعات قرآنی و حقوق » به تحلیل موضوع می پردازیم. 

    کلید واژگان: مصلحت, محجورین, مطالعات قرآنی, حقوق}
    Rahman Majazie, Alireza Rajab Zadeh *, Alireza Mazloom Rahnie

    As a necessity in any society, the pecuniary interest is certain and inviolable. In addition to the emphasis of the Holy Law on supporting disabled and disabled people who do not have the ability to protect their property and know the interests of their affairs; Intellectuals, social reformers and legal scholars are also aware of the importance of the issue in every society and pay special attention to the proper implementation of protection for the imprisoned. Due to the fact that the management of the property and interests of minors, madmen, non-reshid persons, etc. has different aspects and includes many examples. Sometimes it happens, however, guardians, legal guardians, judicial authorities involved in financial affairs, etc., in financial and non-financial affairs, come across cases where two interests are placed against each other, to determine which of the conflicting matters From the Shari'a, moral and legal point of view, it is against financial gain; There is no specific rule. In this regard, there are shortcomings and abridgements of the laws, and the decisions of guardians, guardians or legal guardians may be contradictory in different cases, which is not compatible with justice. In this research, we will analyze the issue by examining the "expediency of prisoners in Quranic studies and law".

    Keywords: expediency, prisoners, Quranic studies, Law}
  • احمد خوانساری*
    بحث مقصد شناسی فقهی یکی از مباحث مهم مرتبط با استنباط احکام می باشد؛ بدین بیان که با شناسایی مقاصد کلی شریعت بتوان فروع را فقهی استنباط نمود که در صورت تعارض، مرجح و رافع تعارض و در موارد فقدان نص، مبین حکم باشد؛ احکام تعبدی را کم نموده و توازن و اعتدال در آن را رعایت کرده و از اضطراب فتاوی جلوگیری کند. اهل تسنن به دلایلی پیشگام این روش بوده اند بدون این که چندان آن را دلیل مند نموده باشند و بیشتر به صورت قطعی بدان نگریسته اند. برخی به خصوص متاخرین از تسنن بدین نقیصه پی برده و ادله ای برای آن برشمرده اند؛ مانند تمسک به سنت البته به گستره آن نزد خود. در این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی و کمک از منابع کتابخانه ای، ضمن بررسی گستره سنت نزد عامه، که شامل سنت نبوی و بعد سنت و روش صحابه باشد، چندین بیان و دلیل از کلمات موجود در کتاب های مقاصدیون اهل تسنن استخراج و به بوته نقد گذارده شده که به نظر می رسد با توجه به آن، نتوان چندان از این دلیل بهره جست.
    کلید واژگان: فقه مقاصدی, سنت, روش صحابه, مصلحت}
  • سیف الله صرامی*

    فقهای شیعه از دو گونه حکم و مصلحت سخن گفته اند: ثابت و متغیر. احکام ثابت، مصلحتی ثابت دارند که زمان و مکان نمی شناسد. احکام متغیر نیز مصلحتی متغیر دارند که در هر زمان و هر مکانی به گونه ای هستند؛ به این دسته از احکام، احکام ولایی و حکومتی نیز می گویند. عموم فقهای شیعه، مصلحت در مقام استنباط حکم شرعی را نپذیرفته اند، اما در مقابل، از سوی همین فقها، دیدگاه های گوناگون و فراوانی درباره مصلحت در مقام اجرا و امتثال ابراز شده است. مصلحتی که در مقام قانون گذاری و تقنین به آن می پردازیم، همین مصلحت در اجرا یا امتثال است. موضوع مصلحت، بحثی پردامنه و فراتر از این نوشته کوتاه را می طلبد. در این مقاله تنها به اشاره و از باب گشودن پنجره ای به بحث، ضرورت مصلحت در تقنین، مرجع تشخیص مصلحت، ضوابط مصلحت، اثبات مصلحت -که آیا مصلحت در مقام قانون گذاری، باید قطعی باشد یا ظنی- و فرایند عملی آن در جامعه را مطرح کرده ایم.

    کلید واژگان: مصلحت, قانون گذاری, احکام شریعت, مرجع تشخیص مصلحت نظام}
    Seyfollah Sarrami *

    Shiite jurists have articulated two types of orders and expediency: fixed and variable. Fixed orders have a permanent expediency that does not belong to a specific time and place. Variable orders have a mutable expediency and appear at any time and place in a manner commensurate with it. These orders are also called "Velaee" or governmental orders. Most Shiite jurists have not accepted the position of expediency in deriving the Shari'a law. On the other hand, the same jurists have expressed various views on expediency in the position of implementation and obedience. The expediency that is dealt with in the legislation and legislative system is the same expediency in implementation or obedience. The subject of expediency requires a wide-ranging discussion and is beyond this short text. In this article, we have only mentioned the necessity of expediency in legislation, the authority for determining expediency, the criteria of expediency, proving expediency (whether expediency in the legislative position should be definite or doubtful) and its practical process in society

    Keywords: expediency, legislation, sharia law, Expediency Discernment Reference of the System}
  • سید علی اصغر علوی*

    هدف پژوهش حاضر تبیین و شناسایی مستندات مصلحت در فقه سیاسی شیعه با روش توصیفی- تحلیلی است در این راستا مستندات عام و خاص مصلحت، شامل آیات، روایات، سیره و قواعد دیگر، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با نگاه کاربردی به اصل مصلحت، ضوابط حاکم بر آن در نظام سیاسی مورد بحث قرار گرفت. نتایج نشان داد عقل سلیم با تاکید بر هدفمند بودن شریعت، غرض تشریع الهی را تامین مصالح بندگان دانسته و اسلام به عنوان دینی که پاسخگوی تمامی مسایل فردی، اجتماعی و سیاسی است، علاوه بر تبیین احکام ثابت، به احکام متغیر، مصالح و مفاسد مادی و معنوی هم عنایت دارد. همچنین با واکاوی مستندات مصلحت، پیوند وثیق آن با عملکرد نظام اسلامی در برون رفت از مشکلات اعم از سیاسی، امنیتی و اقتصادی، مشخص شد.

    کلید واژگان: مصلحت, فقه سیاسی شیعه, شریعت, حکومت}
    Seyed Ali Asghar Alavi *

    The purpose of the present study is to identify and explain the documentaries about public interest in Shi’ite political Fiqh (jurisprudence) using a descriptive-analytical method. In this regard, the generic and particular documentaries about the principle of public interest involving the Qur’anic verses, traditions, Sirah (biography of the Prophet), and so on were surveyed. Furthermore, with a practical outlook on the principle of public interest, its regulations in politics were discussed. The results showed that common sense with emphasis on the purposefulness of Shari’at (religious guidelines of Islam), holds that the goal of Godly legislations is to provide public interests; and that Islam as a religion responding to all individual, social, and political issues, cares about changeable rules as well as material and spiritual interests and corruptions, in addition to the fixed rules. Besides, the study of documentaries about public interest determined its firm relation to the performance of Islamic government in solving political, security, and economic problems.

    Keywords: public interest, Shi’ite Political Fiqh (Jurisprudence), Shari’at (Religious Guidelines in Islam), Government}
  • حسن لاهوتیان*، بهروز محمدی منفرد
    چگونگی تعیین حسن و قبح افعال در علم اصول، مساله ای مبنایی است که تاثیر مستقیم در درک ماهیت «حجیت» دارد. برخی از اصولیین که طرفداران حسن و قبح عقلایی هستند، با استفاده از آرای فیلسوفان مسلمان در باب قضایای مشهورات، سعی کرده اند میان حسن و قبح با مصالح و مفاسد افعال رابطه برقرار کرده و با معرفی مصلحت و مفسده خاصی، خوبی ها و بدی ها را بر اساس آن تعیین و تبیین کنند. شهید صدر به عنوان یکی از طرفداران سرسخت حسن و قبح ذاتی و عقلی، با وجود چنین رابطه ای به شدت مخالف است و از این رو ضمن نقد دلایل مربوطه، بحثی را مبتنی بر تمام احتمالات ممکن درباره مصلحت و مفسده معیار شکل داده و بعد از تبیین آنها، هرگونه رابطه ای میان خوبی و بدی و این مصلحت و مفسده را مورد مناقشه قرار می دهد. نوشتار پیش رو بعد از بیان نقدهای خرد و کلان شهید صدر، به ارزیابی آنها پرداخته و نشان می دهد به جز مبانی فرااخلاقی، دیدگاه اندیشمند در خصوص ماهیت «مصلحت و مفسده معیار» و همچنین درک وجدانی از «قبح یا عدم قبح تجری» و «تفاوت فعل مضر با قبیح»، در میزان همراهی با اشکالات شهید صدر تاثیر دارد.
    کلید واژگان: حسن, قبح, مصلحت, مفسده, شهید صدر}
  • فاطمه شوری*، فیصل شریفی پور

    این مقاله سعی می کند با تحقیق در آیات، روایات، دلیل عقلی و بناء عقلا راهکار مناسب جهت حل شبهات مطرح شده ارایه نماید. با توجه به اینکه احکام دایر مدار مصلحت و مفسده می باشند، پیش بینی جرایم موجب حد الزامی می باشد، زیرا نقش مجازات ها، حفظ اعتدال فرد و جامعه از طریق حفظ ارزش ها می باشد. ترجیح داشتن مصلحت نوعیه بر مصلحت شخصی، اهداف مجازات و عدالت کیفری اقتضا دارد که در حدود مانند تعزیرات، اوضاع و احوال، شرایط، زمان و مکان و ویژگی های هر یک از مجرمین در تعیین مجازات حدی به آن معنای گسترده تاثیرگذار نباشد و این موضوع با عدالت کیفری ناسازگار نیست بلکه عین عدالت است زیرا عدالت به معنای قرار دادن هر چیزی در محل خودش است. لذا ضرورت ندارد که رعایت عدالت در انواع جرایم با هم متشابه باشد؛ چراکه منظور از عدالتی که شارع مقدس به آن دستور داده است، مراعات حقوقی است که اسلام آن را به رسمیت می شناسد و منظور از پیراستگی از ظلم، دوری از پایمال نمودن حقوقی است که خداوند متعال آن ها را معتبر می خواند.

    کلید واژگان: مجازات, ادله استنباط, ارتکاز عقلی, مصلحت}
    Fatemeh Shori, Feisal Sharifipour

    This article tries to provide a suitable solution to solve the doubts raised by researching verses, narrations, rational reason and scholars' practice. Given that the rulings are expediency and corruption, the prediction of crimes is mandatory, because the role of punishments is to maintain the moderation of the individual and society through the preservation of values. The preference of typical interest over personal interest, the purposes of punishment and criminal justice requires that in hodud such as punishments, circumstances, time and place and characteristics of each offender in determining the punishment is not effective in a broad sense. This issue is not incompatible with criminal justice; it is justice because justice means putting everything in its place. Therefore, it is not necessary that considering justice in different types of crimes to be similar; Because the justice that the holy shari'ah has commanded means the observance of the rights that Islam recognizes, and refining of oppression is the avoidance of trampling on the rights that God Almighty considers valid.

    Keywords: Punishment, Inference Arguments, Rational proof, Expediency}
  • محمود خوران*
    در این پژوهش که با روش مطالعه کیفی و نگرشی تحلیلی، تدوین شده است پس از ذکر اجمالی مقدماتی در مصلحت اندیشی، با تحلیل بارزترین نمونه مصلحت اندیشی در سوره یوسف (علیه السلام) یعنی ماجرای جاسازی ظرف مخصوص در بار بنیامین و تطبیق ضوابط اصولی بر آن، ضمن پاسخ به شبهات پیرامونی، به یافته های جدیدی رسیده است؛ اولا متزاحم اهم در این ماجرا -که بر بیشتر مفسران مشتبه شده - مشخص شده است . ثانیا با تطبیق اجزای دخیل در این ماجرا از جمله قضیه اتهام دزدی به بنیامین با معیارهای فعل اخلاقی، شبهه مذمومیت اخلاقی و استفاده از وسیله غیر اخلاقی در این مصلحت اندیشی، رد شده است . ثالثا چهار راهبرد تشخیص مصلحت احصاء شده سپس ضمن تطبیق تفکر سیستمی با مدیریت ماجرا، نگاه سیستمی جامع به عنوان راهبرد کلان یوسف علیه السلام در تشخیص مصلحت معرفی شده است .
    کلید واژگان: مصلحت, یوسف علیه السلام, بنیامین, تزاحم, تشخیص}
    Mahmoud Khoran *
    In this research, which is carried out with a quality study and an analytical approach, at first, prudence is briefly touched upon and then with an analysis of the most evident example of prudence in Sūrat al-Yūsif (A.S.), i.e., the incidence of embedding the king’s cup in Benjamin’s load and conforming legal criteria to it, while responding to peripheral misconceptions, new findings have been achieved; firstly, the most important congestion (tazāḥum) in this incidence – which is misconceived by most interpreters – is specified. Secondly, by applying the components involved in this incidence, including accusing Benjamin of theft to the criteria of moral action, the misconception of moral blameworthiness and using immoral means in this prudence is rejected. Thirdly, four strategies for discernment of prudence have been enumerated and then by applying systemic thinking to the management of the incidence, the comprehensive systemic outlook as Yūsif’s (A.S.) macro-strategy in discernment of prudence has been introduced.
    Keywords: prudence, Yūsif (A.S.), Benjamin, congestion, discernment}
  • علی احمدی، کاوس روحی *
    صلح امام حسن(ع) با معاویه در سال چهلم هجری، یکی از مهم ترین وقایع صدر اسلام است که باعث تغییر مدل حکومت اسلامی، از خلافت به سلطنت شد. به همین جهت، مورخان و محدثان، این واقعه را مورد توجه خویش قرار داده اند و هر کدام، با توجه به رویکرد مذهبی و سیاسی خود، به نقل و تحلیل علل آن پرداخته اند. این مقاله، فلسفه صلح امام حسن(ع) با معاویه را با توجه به منابع سنی و شیعه، تا قرن هفتم مورد پژوهش قرار داده و پس از تحلیل انتقادی مستندات روایی و تاریخی این منابع، به این نتیجه دست یافته که نوع نگاه مورخان و محدثان سنی و شیعه، در بیان و تحلیل فلسفه این صلح، متفاوت است. برایند این تحقیق نشان می دهد هر دو گروه، حفظ مصالح مسلمانان را فلسفه اصلی پذیرش صلح از طرف امام حسن(ع) می دانند، اما هر کدام از مورخان و محدثان اهل سنت و شیعه، زمینه های گوناگونی را برای این دلیل اصلی، ذکر می کنند.
    کلید واژگان: صلح, امام حسن(ع), معاویه, مصلحت}
    Ali Ahmadi, Kavoos Roohi
    Imam Hasan’s reconciliation with Movie in the year 40 is a defining moment in the early history of Islam. This event changed the structure of Islamic governments from caliphate to monarchy. Therefore, historians and hadith scholars have placed this issue at the center of their attention and investigated the reasons behind it from the perspective of their own religious or political stances. The current paper first studies the philosophy of this reconciliation up to the seventh century with reference to Sunni and Shia writings. It then takes a critical analytical stance toward narratives and historical accounts. Finally, the current research concludes that Shia and Sunni scholars looked at this reconciliation from different perspectives and offered differing analyses and reasons. The current article finds that both Shia and Sunni scholars concur that Imam Hasan’s reconciliation emenated from Imam’s decision to protect the interests of Muslims. However, sunni and Shia historians single out different backgrounds for this major decision
    Keywords: reconciliation, Imam Hasan, Moavie, prudency}
  • محمد عمر مبارز

    مصلحت، یکی از قواعد کار آمد در پویایی، باز سازی ونوسازی فقه شمرده می شود، در واقع یکی از رازهای جاودانگی شریعت اسلامی، وجود عنصر مصلحت در آن است. بنابر این مورد توجه فقهای اسلامی قرار گرفته است با این تفاوت که امامیه برخلاف فقهای اهل سنت احکام شرعی را دائر مدار مصلحت ومفسده ذاتی میپندارند ودر خصوص فهم مقاصد شریعت میان فقهای امامیه اختلاف است به همین منوال دانشیان اصولی اهل سنت در خصوص حجیت مصلحت مرسله اختلاف دارند. هدف از پژوهش حاضر«بررسی تطبیقی مصالح مرسله وحجیت آن در مذاهب اسلامی » با روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای- اسنادی سعی بر این دارد که مصلحت مرسله را از دیدگاه مذاهب اسلامی موردبررسی، پژوهش و درنهایت مورد ارزیابی قرار دهد.حجیت، احکام، استنباط، مذاهب اسلامی.بحث مصلحت احکام ، بحثی تطبیقی، میان مذهبی و فلسفه فقهی است اصل ضرورت توجه به مصلحت در فقه را هیچ یک از مذاهب انکار نکرده اند چنانچه در برخی از متون پس بیان حکم به وجوه مصالح ومفاسد آن اشاره می شود، همچنان که هیچ یک از مذاهب اهل سنت حتی مالکیه مصلحت را به طور مطلق نمی پذیرند این نشان گر ضابطه مند بودن استفاده از این عنصر شناخت احکام است.

    کلید واژگان: مصلحت, مفسده, مصالح مرسله}
  • علی شیرخانی، محمود ابراهیمی ورکیانی *
    یکی از موضوعات محوری الگوی پیشرفت، مربوط به حوزه سیاست است؛ فقه سیاسی نیز داعیه دار حل بسیاری از مسائل این حوزه است. در الگوی نظام سیاسی جمهوری اسلامی، باید این امکان فراهم شود که جایگاه فقه سیاسی بیشتر بررسی شود؛ زیرا جولانگاه مسائل نوپدید و حوادث واقعه است و استنباط های فقهی ناظر به عمل سیاسی می توانند تکلیف فرد مسلمان در زندگی سیاسی را تعیین کنند. این امر از سویی مستلزم توضیح شاخصه های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. مقاله حاضر برای ضابطه مندکردن الزامات شرعی زندگی سیاسی در عرصه های داخلی و بین المللی، شاخصه های مورد نظر رهبر معظم انقلاب را مبنا قرار داده؛ و از سوی دیگر، به ظرفیت های فقه سیاسی به منظور تامین اصول لازم برای جهت گیری الگوی یادشده نیز توجه کرده است. فرضیه مقاله حاضر این است که فقه سیاسی شیعه توانایی ارائه الزامات شرعی مربوط به زندگی سیاسی براساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را دارد. برای تایید این مطلب، روش توصیفی تحلیل به کار گرفته شده است. حاصل آنکه باید علاوه بر اجتهاد «نقل محور»، بر اجتهاد «عقل محور» نیز تاکید شده و از فقه فردمحور به فقه جامعه محور گذر شود.
    کلید واژگان: پیشرفت, حکومت, عدالت, عقل, فقه سیاسی, مصلحت}
    Ali Shirkhani, Mahmood Ebrahimi *
    One of the central issues of progress model relates to area of politics; political jurisprudence claims it can resolve many of problems in this field. In the Islamic Republic of Iran Regime model, political jurisprudence should be made possible to undergo further consideration because it is arena of newly emerged issues and events. Jurisprudential inferences overseeing political action can help determine situation of a Muslim individual in political life. This, on one hand, necessitates explication of indexes of Iranian-Islamic model of progress. The present article has postulated the indexes concerned by the supreme leader of the Islamic revolution in order to standardize the religious necessities of political life in the international and internal areas. On the other hand, it has paid attention to capacities of political jurisprudence in order to provide necessary tenets for directionality of the subject model. The article has hypothesized that the Shiite political jurisprudence has the ability to present religious necessities pertinent to political life based on the Iranian-Islamic model of progress. To confirm this, analytic-descriptive methodology has been applied. As a result, in addition to “tradition-centered” ijtihad, “intellect-centered ijtihad shall be emphasized and individual-centered jurisprudence shall be transitioned to society-centered jurisprudence.
    Keywords: progress, government, Justice, Intellect, Political Jurisprudence, Expediency}
  • حسام عباسی، بیتا بهرامی

    بحث مصلحت و نظام مند کردن آن بعنوان یک قاعده و یک عنوان خاص می تواند در صدور حکم حکومتی تاثیر بسزایی داشته باشد، در دیدگاه شیعه احکام حکومتی عبارت است از فرمانها و دستورالعمل‌های جزیی، ‌وضع قوانین و مقررات کلی و دستور اجرای احکام و قوانین شرعی که رهبری مشروع جامعه با توجه به حق رهبری که از جانب خداوند متعال یا معصومان: به وی تفویض گردیده است و با لحاظ مصلحت جامعه صادر می‌کند.ودر دیدگاه اهل تسنن هدف از حفظ نظام بر احکام حکومتی بر اساس ماهیت جایگاه مصلحت به معنی محافظت بر مقاصد پنج گانه شریعت یعنی عقل، نفس، نسل، مال و دین است. مصلحت چند نوع است که در اینجا منظور، مصالح مرسله است. هدف از صدور حکم حکومتی این است که باید مصلحت عمومی رعایت شود. حکم حکومتی ورابطه آن با هدف حفظ نظام ،که خود از بزرگترین مصلحت‌های جامعه بشری است صورت می‌گیرد. در این پژوهش سعی شده است که به بررسی این مفاهیم بپردازیم که حفظ نظام در احکام حکومتی ورابطه آن با قاعده مصلحت چیست واز دیدگاه فریقین چه جایگاهی دارد.

    کلید واژگان: حفظ نظام, احکام, حکومتی, مصلحت, فریقین}

    Discussing expediency and systematizing it as a rule and a specific title can have a significant impact on the issuance of a ruling. In the Shi'ite view, government orders are partial orders and instructions, the position of general rules and regulations, and the order in which Shariah is enforced. That the legitimate leadership of a society according to the right of leadership - which has been delegated to him by God Almighty or the Infallible One - and issued in the community's best interest. In Sunnis' view, the purpose of maintaining a system of government orders based on the nature of the expediency means Protecting the five purposes of the Shari'ah is wisdom, self, generation, property and religion. There are several types of expediency that are here referred to as 'marseille'. The purpose of issuing a government order is that public interest must be respected. The government decree on its purpose is to preserve the system, which is one of the greatest interests of human society. In this research, we have tried to explore the implications of what is the preservation of the system in government-related rules of interest and what is the position of Farragin.

  • محمد شعبانپور *، زهرا بشارتی، محمد مهدی ولدخانی
    حکم شرعی حجاب و عفاف در معنای رعایت پوشش ظاهر و کنترل و پاسداشت درون انسان از گناه و حرام در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است. این در حالی است که در جوامع معاصر از عریانی و بی حیایی به پیشرفت و توسعه تعبیر شده و هویت انسانی به هویت بدنی مبدل گردیده است. این امر بسیاری از اندیشمندان و نخبگان را بر آن داشته تا در پی نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف روند و راه حل هایی را جهت حل نابسامانی های ناشی از عدم پای بندی به آن ارایه کنند. از جمله نظریاتی که بهره گیری از آن با تکیه بر رویکرد تحلیل محتوا می تواند در تبیین چرایی حجاب و عفاف و راهکارهای مقابله با آن راهگشا باشد، نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی است که برپایه استخدام، عدالت و اجتماع تقریر شده و مصلحت فردی و اجتماعی انسان ها را مورد توجه قرار داده است. بر این اساس،قریحه استخدام و عدالت اجتماعی منجر به تامین مصالح عمومی می شود و امر به پاسداشت حجاب و عفاف را نیز از آنجایی که به تعادل در اجتماع می انجامد، باید از همین مقوله دانست.
    کلید واژگان: قرآن, حجاب, عفاف, مصلحت, ادراکات اعتباری}
    mohammad shabanpoor *, zahra besharati, mohammadmehdi valadkhani
    The verdict of hijab and chastity in the meaning of observing the appearance as well as controlling and protecting man from sin and haram has been emphasized in the holy Quran. In the contemporary societies, however, the nakedness is regarded as a sign of development and human identity has turned into physical identity. This has led many intellectuals and elites to seek for institutionalizing hijab and chastity and providing solutions to solve the uncertainties caused by it. Among the theories that its utilization relying on the content analysis approach can be influential in the explanation of logic behind hijab and chastity and ways to deal with it, is the theory of credit perception proposed by Allameh Tabataba'i, which is based on recruitment, justice and community, and personal and social interest. Accordingly, recruitment and social justice will lead to the provision of public goods, and the obligation to protect hijab and chastity as well as balance in society.
    Keywords: Quran, hijab, chastity, expediency, credit perception}
  • عباس حیدری، حمیدرضا گردشتی
    جمهوری اسلامی ایران، نظامی مبتنی بر مردم سالاری دینی و ناظر به اجرای احکام اسلام در حوزه ی سیاسی است که ضمن تمهید علمی و عملی حضور جمهور در ساختار قدرت، درصدد ارائه ی الگویی موفق از تلائم اسلام و دموکراسی است. نقش مردم در انتخاب نمایندگان قوه ی مقننه و تصویب قوانین ناظر به ضرورت و مصلحت نظام اسلامی، مساله ای فراتر از ولایت عامه ی فقیه است که صرف نظر از مشروعیت بخشی به نظام اسلامی فعلیت می بخشد. مشارکت بانوان در عرصه های مختلف سیاسی و امکان حضور اهل ذمه ی حاضر در حکومت اسلامی در ساختار قدرت نیز بخش دیگری از جلوه ی سازگاری اسلام و دموکراسی در الگوی جمهوری اسلامی ایران است که علاوه بر به کارگیری مولفه های اسلامی برای کنترل قدرت، مثل تقوای حاکمان، از حضور مردم نیز به عنوان ناظر بر کارکرد حاکمیت در ایفای نقش آمر به معروف و ناهی از منکر برای اصلاح امور حکومت استفاده می کند.
    کلید واژگان: دموکراسی, مصلحت, اهل کتاب, کنترل بیرونی قدرت}
    Democracy, Interest, The Religious, Exterior Control Of Power.
    Islamic Republic of Iran is a discipline based on religious democracy that supervises the implementation of Islamic laws in the political domain which is after presenting a successful example of the unification of Islam and democracy, in addition to scientific and practical scheming of the presence of “republic” in power structure. The role of people in selecting the deputies for the legislatory power and passing essential laws to the interest of the Islamic discipline, is a higher issue than the public Vilayah (supremacy) of Faqih (the jurist) which actualizes the Islamic discipline, regardless of legitimizing it. Participation of women in various political domains and the possibility of the presence of the Dhimmis in the Islamic government at the power structure is another aspect of adaptability of Islam and democracy in the example of Islamic Republic of Iran which, in addition to applying Islamic parameters to control the power such as piety of the governors, uses the presence of people as supervisor for the functionality of the government in practicing the role of ordering to the good and preventing from the evil for correcting the government’ affairs.
    Key Words: Democracy, Interest, The Religious, Exterior Control of Power.
    Republic of Iran on Basis of Imam Khomeini and Basic Law Viewpoints
    Abbas Heidari1 Hamid-Reza Gardashti2
    Abstract Islamic Republic of Iran is a discipline based on religious democracy that supervises the implementation of Islamic laws in the political domain which is after presenting a successful example of the unification of Islam and democracy, in addition to scientific and practical scheming of the presence of “republic” in power structure. The role of people in selecting the deputies for the legislatory power and passing essential laws to the interest of the Islamic discipline, is a higher issue than the public Vilayah (supremacy) of Faqih (the jurist) which actualizes the Islamic discipline, regardless of legitimizing it. Participation of women in various political domains and the possibility of the presence of the Dhimmis in the Islamic government at the power structure is another aspect of adaptability of Islam and democracy in the example of Islamic Republic of Iran which, in addition to applying Islamic parameters to control the power such as piety of the governors, uses the presence of people as supervisor for the functionality of the government in practicing the role of ordering to the good and preventing from the evil for correcting the government’ affairs.
  • علی مجتبی زاده*

    مصلحت‌سنجی و عمل به گزینه‌ای که مصلحت امت اسلامی را تامین کند، از جمله وظایف حاکم اسلامی است. اما تلقی نادرست از مفهوم و جایگاه مصلحت و نادیده گرفتن ضوابط حاکم بر آن موجب شده که هرازگاه شاهد ایراد اتهامات و شبهاتی در این خصوص به نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن باشیم. تا آنجا  که برخی طرح مصلحت را ، به معنای نادیده گرفتن آموزه‌های دینی و کوتاه آمدن نظام در عمل به تعالیم شریعت بوده و آن را مساوی با زیر پا گذاشتن ارزش‌ها و اصول اخلاقی و موجب هرج و مرج انگاشته‌اند.در نوشتار حاضر تلاش شده با نگاهی دوباره به مفهوم و جایگاه مصلحت و تبیین مفهوم ولایت مطلقه فقیه و جایگاه احکام حکومتی و ضوابط حاکم بر مصلحت و سازوکارهای تشخیص آن، پاسخ بسیاری از ابهامات و شبهات مطرح در این حوزه داده شود.

    کلید واژگان: مصلحت, حکم حکومتی, ولایت مطلقه فقیه, حفظ نظام, فایده گرایی}
  • محمد علی اسماعیلی
    شهید صدر در مسئله حسن و قبح، به تبیین معناشناسی حسن و قبح، حسن و قبح در مقام ثبوت و اثبات، و تبیین سنخ قضایای حسن و قبح پرداخته، و برخی دیدگاه های جدیدی ارائه نموده است. در اندیشه ایشان، تفسیر حسن و قبح به «مصلحت و مفسده»، «استحقاق ثواب و عقاب»، «استحقاق مدح و ذم» و «میل و غریزه» صحیح نیست، و معنای حسن و قبح، ضرورت اخلاقی ای است که در لوح واقع و با قطع نظر از دائره اعتباریات، تحقق داشته و غیر از ضرورت تکوینی است. به باور ایشان، تفاوت حسن و قبح ذاتی و شرعی، تفاوت جوهری بوده و در کیفیت اسناد خلاصه نمی شود. ایشان به نقد برخی ادله عدلیه برای اثبات حسن و قبح ذاتی و عقلی پرداخته و دو گزاره «عدل حسن است» و «ظلم قبیح است» را از قضایای ضروری به شرط محمول قلمداد می نماید. به باور ایشان قضایای حسن و قبح، برهان ناپذیر بوده و جزء یقینیات اند و استدلال محقق اصفهانی بر مشهوری بودن آنها صحیح نیست. دیدگاه شهید صدر در کنار نقاط قوت، کاستی هایی نیز دارد که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است.
    کلید واژگان: حسن و قبح, ذاتی, عقلی, مصلحت, مفسده, مدح و ذم, شهید صدر}
    Mohammad Ali Esmaili
    Exploring the question of goodness and badness, Martyr Sadr has aimed to explain the meaning of goodness and badness and their status in the station of realization and affirmation and typology of statements of goodness and badness. According to his view, interpretation of goodness and badness as “expediency and aftermath”, “deserving reward and punishment”, “deserving praise and blame”, “desire and instinct” is not correct but the authentic meaning of goodness and badness is the moral necessity which - regardless of the realm of conventions - has had actuality in the tablet of reality and is other than cosmic necessity. According to him, the difference between essential and canonical goodness and badness is substantial and is not limited to the quality of ascription. He has criticized some of justice-oriented ('adliyyah) theologians for proving essential and rational goodness and badness and regarded the two propositions of “justice is good” and “oppression is bad” as assertoric propositions. According to him, the propositions of goodness and badness are indemonstrable and are among certainties and Muhaqqiq Isfahani’s argument for their being among conventional proposition is not valid. Beside its strong points, Martyr Sadr’s view has some weak points which have been dealt with in the present article.
    Keywords: goodness, badness, essential, rational, expediency, evil aspect, praise, blame, Martyr Sadr}
  • علی زارع
    بر اساس روش متداول اصولی، در تمام مسائلی که قطع یا اماره معتبری یافت نشود، بلافاصله به اصول عملیه ای مراجعه می شود که در اصل برای رفع تحیر محض تعریف شده و معمولا خاصیتی جز نظم بخشیدن به امور ندارد. در این دیدگاه که هیچ واسطه ای میان امارات و اصول عملیه وجود ندارد، بالاترین مراتب ظنون غیرمعتبر با پایین ترین مراتب وهم، مسائل خطیر با مسائل کم اهمیت و موضوعات مستحدثه با غیرآن، هیچ تفاوتی ندارند. در حالی که به نظر می رسد این روش صحیح نیست و بر اساس ادله فطری، عقلایی، عقلی و نقلی، «احتیاط عندالخوف» واسطه و حایل میان امارات و اصول عملیه است و این قاعده می تواند وجه جمع بین ادله احتیاط و برائت واقع شود.
    کلید واژگان: احتیاط, خوف, علم اجمالی, برائت, مصلحت, دلیل فطری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال