به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « منجی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «منجی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد مهدی لطفی، مهرداد ندرلو*
    مسیله «نجات» و «ظهور منجی» یکی از  مهم ترین آموزه ها در میان یهودیان است که  پژوهشگران از زوایای مختلف بدان پرداخته اند؛ اما به نظر می رسد تمام جنبه های آن مورد کاوش قرار نگرفته اند. یکی از این جنبه ها بررسی سیر تحول این آموزه در میان یهودیان است که در طول تاریخ پر فراز و نشیب یهودیت، با شدت و ضعف همراه بوده و تحولاتی را پشت سر گذاشته است. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی_تحلیلی و گرد آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای، به بازخوانی تاریخ یهود از آغاز تا زمان پراکندگی پرداخته و تطور این آموزه در میان یهودیان را بررسی کرده است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که اندیشه منجی در میان یهود، در این بازه زمانی در ابتدا حالت فرابشری با کارکرد زمینی و مادی داشته است و در طول این مدت، با توجه به حوادث و رخدادها، نگاه به منجی و مسیله نجات، از حالت فرابشری که همان نجات توسط یهوه باشد، خارج و باور به ظهور منجی بشری با نگرش فرجام شناسانه مطرح شده است.
    کلید واژگان: نجات, منجی, یهودیت, اسارت بابلی}
    Muhammad Mahdi Lotfi, Mehrdad Naderloo *
    The concept of "salvation" and the "appearance of the Messiah" is one of the most important teachings among the Jews, which researchers have addressed from various perspectives, but it seems that all aspects of it have not been thoroughly explored. One of these aspects is the examination of the evolution of this doctrine among the Jewish people, which has been accompanied by intensity and weakness throughout the ups and downs of Judaism's history, and has undergone significant changes. The advancing research employs a descriptive-analytical method and data collection in a library-style manner to revisit the history of the Jews from the beginning to the time of dispersion, examining the development of this doctrine among the Jews. The research findings suggest that within the Jewish community, during this period, the concept of a savior initially had a transcendent nature with earthly and material functions. Throughout this time, due to various events and incidents, the perspective on the savior and the concept of salvation evolved from a transcendent state, which was the salvation by Yahweh, to the belief in the advent of a human savior with an eschatological outlook.
    Keywords: salvation, Savior, Judaism, Babylonian Captivity}
  • شریفه محمدی*، محمدجواد ذریه

    موعودباوری یکی از باورهای مشترک در میان ادیان مختلف می باشد. این باور در تمامی منابع ادیانی با اسامی و القاب خاصی ذکر شده و به طور کلی یک باور جهان شمول است. این موضوع در اسلام و در قالب آیاتی چند از قرآن کریم (آیات 5 سوره قصص، 55 سوره نور، 81 سوره اسراء، 105 سوره انبیاء) و روایات متعدد، مورد تبیین و توجه قرار گرفته و او را وارث زمین و منجی عالم خوانده است. امروزه با رشد تکنولوژی و صنعت ارتباطات بدون هدایت مبتنی بر ادیان الهی، شرایطی فراهم گردیده که رسالت اصیل پیامبران الهی که همانا شکل گیری تمدن نوین اسلامی است در معرض تهدید جدی قرار گیرد. بی اخلاقی، بی عدالتی، رشد فاصله طبقاتی، بی هویتی و بی معنایی زندگی از جمله معضلات جوامع امروز بشری و از موانع اصلی در تحقق تمدن اصیل دینی و اسلامی است. در این راستا موعودباوری دارای چنان ظرفیت و ویژگی هایی است که محور قرار دادن این اندیشه در راس تعاملات اجتماعی، خود می تواند نقشی مهم به عنوان نرم افزار شکل گیری تمدن نوین اسلامی را ایفا نماید. در این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی این نتایج حاصل شد که اندیشه موعود باوری نقش موثری در حل مشکلات اقتصادی، آسیب های اخلاقی، بی هویتی و در رهنمون نمودن بشر به عدالت و عقل گرایی دارد که همه این نتایج دارای نسبتی معنادار در شکل گیری تمدن اسلامی می باشند.

    کلید واژگان: قرآن, کتب مقدس, موعود باوری, تمدن, منجی}
  • جمال فلاح یخدانی

    در طول تاریخ همواره اعتقاد به منجی، دستخوش حوادث و القایات خاصی بوده است. اعتقاد به این آموزه بسته به شرایط جامعه متفاوت بوده، گاهی دارای شدت و گاهی دارای رخوت بوده است. گاهی منجی را با رسالتی قومی و این جهانی و گاهی او را فراقو‌می ‌و فراکیهانی تصور می‌کردند. در هرصورت، این آموزه در طول تاریخ همواره در حال تغییر و تحول بوده است. عناوین مختلفی برای مفهوم منجی آخرالزمان در کتاب‌های عهد عتیق و عهد جدید ذکرشده است؛ یکی از این عناوین که مخصوصا در عهد جدید، مکرر برای منجی آخرالزمان ذکرشده، عنوان «پسر ‌انسان» است. این واژه، معنا و رسالتی فراتر ازآنچه برای ماشیح در یهود ذکر شده را برای منجی آخرالزمان ارایه می‌دهد.
    نوشتار حاضر با رویکرد توصیفی–تحلیلی، سیر تطورات و تحولات منجی‌باوری با تکیه بر عنوان «پسر انسان» و بسترهای شکل‌گیری اعتقاد به «پسر ‌انسان» به‌عنوان منجی آخرالزمان را کنکاش نموده و سیری را که در معنا و مفهوم منجی آخرالزمان در هریک از کتاب‌های عهد عتیق و جدید رخ داده، بررسی کرده است.

    کلید واژگان: منجی, عهد عتیق, عهد جدید, پسر انسان, ماشیح, مسیحا}
  • رضا ابروش، سید محمد مبینی پور، فاطمه هنروران

    تفکر «منجی‌گرایی» و «اعتقاد به نجات‏بخش جهانی»، نزد اقوام و ملل، با آیین‏ها و فرهنگ‏های متفاوت مطرح است. چشم‌‌اندازی که ادیان در مورد نجات در آخرالزمان ارایه می‌کنند، در تبلور جایگاه ادیان و استقبال مردم از آن دین نقش مهمی خواهد داشت. ادیان غیر ابراهیمی همانند ادیان ابراهیمی دارای چشم‌‌انداز نجات در آخرالزمان هستند. آنچه به عنوان مسئله در این پژوهش مورد توجه است، «درک و تبیین چشم‌‌انداز منجی‌‌گرایی در آخرالزمان در ادیان غیر ابراهیمی» است. از این‌‌رو، این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف تبیین چشم‌‌انداز ابعاد نجات در رویکرد منجی‌‌‌گرایی، درصدد تبیین ویژگی‌‌های منجی و علایم ظهور آن و چرخه نجات در ادیان غیر ابراهیمی است. براساس بررسی‌‌های انجام شده، چشم‌‌انداز منجی در ادیان غیر ابراهیمی دارای ویژگی‌‌های منحصر به فردی است که هر یک از ادیان دارای علایمی در سه سطح قبل، حین و بعد از ظهور می‌باشد. در چرخه ظهور نیز هر یک از ادیان دارای رویکردهای مختلف و متمایزی است که این رویکردها در قالب دو رویکرد «خطی» و «دوری» قابل طرح و بررسی هستند.

    کلید واژگان: منجی, چشم انداز نجات, ادیان غیرابراهیمی, چرخه نجات}
    Reza Abravesh, Seyyed Muhammad Mobinipour, Fatemeh Honarvaran

    The notion of "saviorism" and "belief in a universal savior" is prevalent among peoples and nations with different religions and cultures. The vision that religions offer about salvation in the end times will play an important role in the appearance of the status of religions and the acceptance of that religion by the people. Non-Abrahamic religions, like the Abrahamic religions, have the prospect of salvation in the end times. What is considered as an issue in this study is "understanding and explaining the perspective of apocalyptic saviorism in non-Abrahamic religions." Therefore, this descriptive-analytical study aims to explain the perspective of the dimensions of salvation in the saviorism approach, seeks to explain the characteristics of the savior and the signs of its appearance and the cycle of salvation in non-Abrahamic religions. According to studies, the vision of a savior in non-Abrahamic religions has unique characteristics that each religion has signs at three levels of before, during and after the advent. In the cycle of appearance, each of the religions has different and distinct approaches that can be designed and studied in the form of two approaches: "linear" and "cyclical".

    Keywords: savior, vision of salvation, non-Abrahamic religions, cycle of salvation}
  • مسعود زائری

    رسانه‌های صوتی‌تصویری دنیای غرب، به‌ویژه هالیوود از حدود سی سال پیش تمایل وافری برای پرداختن به موضوعات آخرالزمانی و منجی‌گرایانه پیدا کرده‌اند. در این بین، یکی از موضوعاتی که با پرداختن به آن، موفقیت قابل توجهی به‌ دست آورده‌اند، ایجاد حس نیاز و اضطرار به منجی در بین مخاطبان خود می باشد. این رسانه‌ها در راستای ایجاد این موضوع، انواع روش‌ها و تکنیک‌ها را به استخدام خود درآورده‌اند؛ تکنیک‌هایی که با زیرکی در لابه‌لای آثار سینمایی جای‌گذاری شده، تا بیشترین تاثیر را در مخاطب ایجاد کنند. تکنیک‌هایی از قبیل دو قطبی‌ سازی خیر و شر، جذاب سازی منجی، باور‌پذیر نشان دادن منجی، قهرمان‌سازی و... از جمله مواردی هستند که به منظور ایجاد حس نیاز به منجی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نوشتار حاضر، ضمن بررسی شماری از آثار شاخص سینمای هالیوود با موضوعات آخرالزمانی، به معرفی و تبیین مختصر تعدادی از این تکنیک‌ها پرداخته خواهد شد.

    کلید واژگان: منجی, احساس نیاز, اضطرار, سینمای هالیوود, تکنیک های سینمایی}
  • سمیه اخلاقی، منیره فردوسی نیا*

    مساله مهدویت، انتظار مصلح کل و موعود منتظر از ویژگی های مختص دین اسلام نیست، بلکه همه ادیان و مذاهب و کیش های آسمانی مانند زرتشت، یهودیت، مسیحیت آن را پذیرفته اند. پیروان آیین های آسمانی در سراسر تاریخ محنت بار خود هر گونه خواری و شکنجه را به این امید برخود هموار کردند که روزی منجی ظهور خواهد کرد و آنان را از جمیع بلاها نجات خواهد داد. اعتقاد به منجی یکی از اصول پذیرفته شده در دین مسیحیت می باشد که در کتاب مقدس آنان منعکس شده است. در مسیحیت برای منجی القاب و ویژگی های مختلفی بیان شده که همگی بر عیسی (ع) پسر مریم انطباق دارند. او نبی، صاحب معجزه، نجات دهنده و رجعت کننده خوانده شده که با ظهور مجدد خود جهان را از تاریکی ظلم و جهل نجات خواهد داد. منجی مسیحیت دارای ماهیت نجات بخشی فردی و هم جمعی است. برای وی دو کارکرد قابل تصور است یکی مبتنی بر شخص او و دیگری بر عمل تاریخی اش. همین امر منجر به تصور دو گونه نجات و منجی شده است: 1. نجات سیال، شخصی و میانجی گرایانه، 2. نجات جمعی، زمان مند و منجی گرایانه. در گونه اول، عیسی (ع) با فدیه کردن خود رابطه میان انسان و خدا را اصلاح می کند و نقش میانجی را دارد تا منجی و در گونه دوم وی با بازگشت مجدد خود و تشکیل حکومت جهانی، عدالت را برپا کرده و پیام انجیل را به همه مردم می رساند و نقش منجی را دارد تا میانجی. در پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به کتب و مقاله های نوشتاری سعی شده اعتقاد به منجی در مسیحیت و کارکردهای مختلف عیسی (ع) و نقش و جایگاه وی، مورد تبیین و بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: منجی, مسیحیت, موعودباوری, مهدویت, حضرت عیسی(ع), امام مهدی(عج)}
  • فاطمه الشرع، آمنه عباسعلی زاده*

    شناخت و معرفت نسبت به امام زمان علیه السلام ضروری ترین مباحث دوران غیبت آن حضرت محسوب می شود. این شناخت راه معرفت الهی و لازمه ایمان به خدا و نبوت است؛ همچنین با زوایای مختلف زندگی انسان ارتباط مستقیم دارد و باعث می شود توجه و امیدواری مردم به حضرتشان افزایش یابد. از سوی دیگر امام علی علیه السلام در نهج البلاغه بارها از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یاد نموده اند.سخنان ایشان در این کتاب شریف که از اعتبار سندی بالایی برخوردار است می تواند معیار و الگویی باشد تا بر اساس آن واقعیت های وجود امام زمان علیه السلام روشن گردد.امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه علاوه بر معرفی امام زمان علیه السلام،  درمورد یاران خود و اوضاع قبل از ظهور اشاره ای کرده و این اشاره تا حد امکان قادر به آماده سازی مردم و جامعه برای ظهور منجی موعود خواهد بود؛ لیکن هدف اساسی از این بررسی توصیفی تحلیلی، روشن ساختن زمینه های شناخت حضرت مهدی علیه السلام است که نقش مهمی در رفع کاستی های اخلاقی و عملی در این زمینه را دارد.

    کلید واژگان: منجی, مهدویت, نهج البلاغه, ظهور, یاران, پیروان}
  • مرضیه سادات حسینی، مریم السادات موسوی*

    عقیده به ظهور منجی، یک عقیده مشترک جهانی و یکی از حساس‏ترین فرازهای عقیدتی ادیان و مذاهب و مکاتب و نیز از آرزوهای دیرین بشریت است.ادیان و مذاهب گوناگون از کسی که نجات دهنده بشریت است، سخن به میان آورده اند؛ اگر چه در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند، با این حال عموما ظهور او را نوید داده‏اند، تا حدی که حتی شعاع آن در بین مکاتب و اقوام مختلف بشری نیز دیده می‏شود.این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی تنظیم شده است، ظهور منجی‏، را به عنوان باور مشترک ادیان و مکاتب مورد بررسی قرار داده و به این نتیحه رسیده است که یهودیان با امید به ظهور ماشیح، روزگار می‏گذرانند. مسیحیان نیز بر این باورند که عاقبت، عیسی به زمین باز خواهد گشت و آسایش و بهره‏مندی را به ارمغان خواهد آورد. در اسلام نیز عقیده به ظهور)منجی بزرگ آسمانی(، به صورت گسترده‏ای عنوان گردیده است.

    کلید واژگان: منجی, ادیان ابراهیمی, ادیان غیر ابراهیمی, مکاتب}
  • رحیم کارگر*، جمال فلاح یخدانی

    یکی از اسبابی که در طول تاریخ، انسان ها را به ورطه نابودی کشانده، گناه است، در کتاب مقدس یهودیان به این سنت الهی اذعان شده که سبب بی بهره شدن از انواع نعمت ها، مخصوصا نجات به علت گناه بوده است. در آنجا بر این حقیقت اذعان می کند تا بنی اسراییل و یهود خدا را پرستش می کردند خدا هم به عنوان تنها منجی قوم در کنار آن ها بوده است اما وقتی عصیان کردند و توبه نکردند خدا آن ها را تنها گذاشت و آن ها را مبتلا به انواع بلاها کرد.
    این پژوهش کوشیده است با رویکرد توصیفی- تحلیلی و باهدف تبیین جایگاه یکی از موانع ظهور ماشیح که گناه باشد این حقیقت را اثبات کند که همان طور که گناه سبب بلا و رنج بنی اسراییل و یهود شده توبه هم می تواند این گرفتاری ها را از این قوم رفع کرده و مقدمات نجات را فراهم کرده و ظهور ماشیح را به جلو بیندازد.

    کلید واژگان: توبه, گناه, منجی, نجات, ماشیح, تاخیر, تعجیل}
    Rahim Kargar *, Jamal Falah Yakhdani

    One of the reasons that has historically led people to morass of destruction is sin. The Jewish Bible acknowledges this divine tradition which was the reason to the deprivation of people of all sorts of blessings, especially salvation, due to the sin. There, it acknowledges the fact that as long as the Israelites and the Jews worshiped God, He was by their side as their only Savior; however, when they rebelled and did not repent, God left them and afflicted them with all sorts of calamities.
    This study, with a descriptive-analytic method and with the aim of explaining the status of one of the barriers of the appearance of Mashih (Messiah) which is the sin, proves this fact that sin has caused the hardship and suffering for the Israelites and the Jews, and repentance can also alleviate these hardships and prepare the preliminaries for salvation and speed up the appearance of Mashih (Messiah).

    Keywords: repentance, sin, savior, salvation, Mashih (Messiah), delay, hastening}
  • سیداحمد طباطبایی ستوده
    بدون شک مسئله ظهور منجی موعود در آخرالزمان یکی از موضوعات کلیدی و در عین حال جذابی است که به طور عام تمام ادیان و به طور خاص ادیان ابراهیمی را با خود درگیر نموده است. در این بین تعیین زمان ظهور یا همان توقیت در میان پیروان این ادیان آسمانی حساسیت فوق العاده ای داشته و بعضا آسیب هایی را بر ساحت دین وارد نموده است. این در حالی است که تبیین دقیق از وضعیت عصر ظهور می تواند این توقیت های ناصواب را پیش از ورود در سطوح مختلف جوامع دینی از بین برده و زمینه انتظار سالم برای ظهور حقیقی را فراهم آورد. این تحقیق در صدد است تا با بررسی کلیسای ادونتیست _ فرقه ای که براساس همین توقیت های ناصواب در مسیحیت به وجود آمده و هم چنان به حیات خود ادامه می دهد _ به آسیب شناسی توقیت پرداخته، و در ضمن آن بر ضرورت تبیین عصر ظهور و عدم تعیین زمان وقوع آن تاکید کند.
    کلید واژگان: توقیت, منجی, ظهور, ادونتیسم, ادونتیست های روز هفتم, هزاره گرایی}
  • قدسیه عبداللهی*

    در نزد همه منجی باوران، ظهور منجی امری مبارک و پدیده ای حتمی به شمار می رود، زیرا نجات از ظلم ها، تاریکی ها و پلیدی ها را در وجود او تعریف می کنند. اما آنچه منشا اختلاف است نوع نگاه به این پدیده است. گروهی آن را اتفاقی و تصادفی و بی ارتباط با بقیه رویدادهای جهان می دانند و گروهی نیز آنرا بی ارتباط ندانسته و بین ظهور و دیگر اتفاقات جهان ارتباط قایلند و آن را بی ربط با روند حرکت جهان نمی دانند، اما درصدد تبیین این روند بر نمی آیند و به صورتی طفره گونه به آن می نگرند. ما در این مقاله قصد داریم نشان دهیم دو دیدگاه فوق اشتباه بوده و با تاکید بر نگاه فرآیندی به ظهور، می توان روند حرکت جهان را به سمت ظهور تبیین کرد و تصویری از رویدادها و تحولات جهان به سمت ظهور ارایه داد.

    کلید واژگان: ظهور, منجی, اتفاق, تصادف, طفره, نگاه فرآیندی}
  • علی الله بداشتی، بهروز دیلم صالحی
    در پژوهش حاضر، جایگاه فطرت، عقل و اراده بشر در تحقق صلح و عدالت جهانی بر پایه آموزه مهدویت بررسی شده است. تعیین جایگاه این سه عنصر، با نگاه معرفت شناختی و انسان شناختی به صورت مجموعه ای به هم پیوسته در این گفتمان، در اندیشه سیاسی اسلام؛ از این منظر اهمیت پیدا می کند که از یک سو، تعامل و ترابط منطقی این سه نیروی انسان شناختی است که شتاب دهنده پدیده ظهور در پایان تاریخ خواهد شد؛ و از سوی دیگر، بستر را برای پذیرش جهانی مهدی موعود فراهم می کند . فرضیه ای که در این پژوهش مورد بررسی قرارمی گیرد، آن است که فطرت انسانی، به پشتوانه عقل و اراده، انسان را درتحقق صلح و عدالت جهانی مهدی موعود تقویت می کند. اصل انتظار موعود، منبع این گفتمان به شمار می آید. روش و رهیافت پژوهش حاضر، فلسفه تاریخی و سیاسی است.
    کلید واژگان: مهدویت, فلسفه تاریخ, منجی, انتظار, فطرت, عقل, اراده}
    Ali Allah Bedashti, Behrouz Deylam Salehi
    In this research, the position of nature, intellect and human will in the realization of peace and global justice based on the teachings of Mahdism has been investigated. Determining the position of these three elements, with the epistemological and anthropological view as an interconnected set in this discourse, in the political thought of Islam, becomes important from this perspective that on the one hand, the interactions and logical relations of these three anthropological forces are accelerating the phenomenon of Appearance at the end of history and on the other hand, it paves the way for the universal acceptance of the promised Mahdi. The hypothesis investigated in this paper is that the human nature, supported by reason and will, strengthens the man in realizing the peace and global justice of the promised Mahdi. The principle of the expecting the expected is the source of this discourse. The methodology and the approach of the present research is historical and political philosophy.
    Keywords: Mahdism, the philosophy of history, the savior, awaiting, nature, reason, will}
  • محمدطاهر رفیعی
    ظهور منجی برای نجات بشر از حیرت و گمراهی و گرداب ظلم و ستم حاکمان مستبد و دنیاپرستان فرصت طلب، باور اساسی پیروان ادیان آسمانی و آرزوی دائمی بسیاری از مردم آزادی خواه جهان است. در اسلام، این عقیده با تکمیل اهداف نبوت و رسالت خاتم پیامبران پیوند نزدیک دارد و در روایات فراوان، مشخصات مهدی موعود و عصر ظهور به تفصیل بیان گردیده است، طوری که هیچ مسلمانی نمی تواند منکر این قضیه باشد. بررسی این موضوع در اندیشه علمای دیوبند، به عنوان یک مکتب فکری و مذهبی مهم و تاثیرگذار اهل سنت در دوران معاصر، بیانگر آن است که آنان نیز همانند سایر اهل سنت و دیگر مسلمانان، اصل ظهور منجی را مسلم و روایات وارده در این مورد را متواتر و قطعی می دانند. هم چنان که در بیان وقایع آخرالزمان و حوادث عصر ظهور معمولا همانند سایر مسلمانان می اندیشند. هرچند به خاطر وجود روایات مختلف در متون حدیثی اهل سنت، بسیاری از آنان در تعیین مصداق و بیان ویژگی های منجی موعود اختلاف نظر دارند. در این نوشتار، سعی می شود با استفاده از منابع اصلی دیوبندیان، دیدگاه علمای دیوبندیه درباره این موضوع بررسی و ارزیابی گردد.
    کلید واژگان: منجی, مهدی, موعود, آخرالزمان, دیوبند, دیوبندیه, علمای دیوبند}
  • محمدرضا بندرچی*
    یکی از مباحث مهم کلام اسلامی بحث مهدویت و موعود آخرالزمان است.مسئله مهدی موعود، تقریبا بین فرق کلامی اعم از شیعه و سنی مورد قبول است ولی با این حال عده اندکی بر اساس پاره ای از تحلیل ها منکر این مقوله شده و آن را جعلی می دانند. ابن خلدون یکی از این اشخاص است که عقیده دارد روایات پیرامون مهدویت ضعیف است لذا براساس قاعده ای که آن را «تقدم جرح بر تعدیل» می نامد این نوع روایات را مثبت امر مهدویت نمی داند و عقیده دارد تعصب عربی و قوم گرایی قریش باعث شده این نوع روایت ها ساخته شود. با بررسی اندیشه های ابن خلدون در کتاب العبر در می بابیم وی در فهم صحیح قاعده یاد شده دچار اشتباه شده و نیز با استدلالاتی که پایه های محکمی ندارد به گمان خود، خواسته است اعتقاد به مهدویت و منجی را بی اساس نشان دهد، در حالی که روایات پیرامون مهدویت در کتب روایی اهل سنت بسیار زیاد است و در این بین تعداد احادیث ضعیف و غیر معتبر اندک می باشد. لذا علمای اسلامی فریقین مقوله مهدویت را امری مهم و معتبر در کلام اسلامی تلقی کرده اند.
    کلید واژگان: مهدویت, منجی, آخرالزمان, جرح و تعدیل, اهل بیت}
  • سکینه خاتون تشت زرین
    خصوصیات دوران ظهور در منابع مختلف ادیان ابراهیمی و گاه سایر فرق و ادیان جهان به انحاء مختلفی بیان شده است. برخی از این ویژگی ها، مشترک و برخی دارای تفاوت های زیادی است. اما این باور در ادیان مختلف در مواجهه کنش گران با این تعالیم دست خوش تغییرات شده است. ما در این مقاله سعی می کنیم یافته های حاصل از پژوهشی با عنوان «جهان زندگی در جمکران؛ روایت زندگی منتظرانه» را در این باره ارائه نماییم. در این پژوهش با انجام مصاحبه روایی به جهان زندگی و تجربیات اکثر مصاحبه شوندگان مسجد جمکران نزدیک شدیم و مراحل شکل گیری این باور را در زندگی زیسته آنان پی گرفتیم. موضوع ویژگی های منجی و دوران ظهور از منظر این افراد به عنوان یک موضوع، ذیل هدف اصلی پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس اطلاعاتی که از متن مصاحبه ها به دست آمد و تعاملی که پژوهش گر با زائران در حین مصاحبه ها داشته است، به نظر می رسد قرائت عامه جامعه از ویژگی امام زمان و دوران ظهور با آن چه در کتب مختلف دینی _ اعتقادی و یا در رسانه های رسمی مطرح می شود، تفاوت دارد؛ یعنی تصور آنان از امام زمان، از گفتار شیعی جا افتاده درباره امام زمان فاصله می گیرد. این مفاهیم و مضامین دینی با دیگر درگیری های زندگی روزمره اشخاص پیوند می خورد و شخصی سازی می شود.
    کلید واژگان: دوران ظهور, منجی, مصاحبه روایی, زائران جمکران}
  • رودلف بولتمان
    مترجم: وحید صفری *
    رودلف بولتمان آلمانی از الاهی دانان مطرح و مهم قرن بیستم به حساب می آید. وی در سال های جنگ جهانی دوم و پس از آن برنامه ای را تحت عنوان اسطوره زدایی به جامعه الاهیاتی آن زمان معرفی کرد. این برنامه مخالفت ها و موافقت های بسیاری در اروپا و آمریکا برانگیخت. بولتمان در این مقاله کوشیده است آنچه را در عهد جدید مسیحی درباره آخرالزمان، پایان جهان، و ظهور منجی آمده رمزگشایی، و آن را با توجه به دیدگاه خود درباره اسطوره زدایی بازتفسیر کند. وی ضمن ذکر دیدگاه ها و تفاسیر کهن درباره آخرالزمان، این دیدگاه ها را در دنیای مدرن پذیرفتنی نمی داند. از نظر وی، تفسیر مجدد آنها ضروری است. مبنایی که بولتمان برای آخرالزمان می پسندد مبنایی وجودی با الهام از فلسفه اگزیستانسیالیستی است.
    کلید واژگان: آخرالزمان, منجی, اسطوره زدایی, تفسیر وجودی}
  • منیره قضاوی*
    مسئله ظهور منجی و پیامدهای آن از آموزه های کلیدی عهد جدید _ کتاب مقدس مسیحیان _ است. از منظر این کتاب، جهان در آستانه بازگشت منجی، وضعیتی متزلزل و پرآشوب را تجربه می کند و با بازگشت او تحولات و دگرگونی هایی در عالم ایجاد می شود. بازگشت مسیح به عنوان موعودی نجات بخش با دو هدف «داوری» و «برقراری ملکوت خداوند» صورت می گیرد و جهان روشنی را نوید می دهد. در آستانه پایان یافتن جهان، حکومت هزار ساله مسیح که با بازگشت او به وجود می آید، با قیامی که علیه وی برپا خواهد شد به پا یان خواهد رسید. در این نوشتار، وضعیت جهان در فاصله ظهور منجی تا پایان تاریخ از منظر عهد جدید مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: منجی, بازگشت مسیح, آخرالزمان, داوری, ملکوت خداوند, عهد جدید}
  • منیره فردوان خراسانی*، عبدالله غلامی
    در میان تعالیم جاودانی و جهانی اسلام، هیچ یک به اندازه حکومت فراگیر مهدوی، قابلیت ارائه به جهان پر غوغای امروزی را ندارد. حکومتی که حتی برای غیر مسلمانان نیز عدالت و امنیت را به همراه دارد. در این نوشتار به فعالیت ها و آثار چند تن از دین پژوهان غربی و خاورشناسان مشهوری همچون هانری کربن، جیمز دار مستتر، فلوتن، گلدتسیهر، ادوارد براون، مارگولیوث، دوگوبینو، همیلتون، ماری شیمل درباره مهدویت پرداخت شده و تاثیرپذیری های آنها در پژوهش ها و اظهار نظر ایشان اشاره و نقد شده است.
    کلید واژگان: منجی, امام مهدی, انتظار, مهدویت, شرق شناسان, دین پژوهان غربی}
    Munira Fardwan Khurasani*, Dr. Abdullah Gulami
    Amongst the eternal and universal teachings of Islam, nothing is more deliverable than the Mahdavi government especially, in today's world. It is a government that will implement peace and Justice even for non-Muslims. In this article, we have mentioned some of the famous orientalists such as Henry Korbin, James Darmesteter, Gerolf van Vloten, Edward Brown, Ignác Goldziher, David Samuel Margoliouth, Joseph Arthur de Gobineau, William Rowan Hamilto, Annemarie Schimmel ideas about Mahdaviyat and their influences and opinions on this issue have been dealt with.
    Keywords: Savior, Imam Mahdi, Awaiting, Mahdaviyat, Orientalists, Western religious scholars}
  • سید محمد رضوی*

    دین حقیقتی واحد و غیر متکثر می باشد و بر خلاف آنچه که پلورالیست های متکثرگرا ادعا کرده اند،در تمام دوران پر فراز و نشیب دعوت انبیاء،یکی بیش نبوده است.این دین هرچند نام های متفاوتی به خودگرفته،اما خواستگاه تعالیم همه ی انبیاء قرار داشته است که در شکل عام آن همان اسلام است.البته حقیقت دین ثابت و اما شرایع متغیر و نامانا بوده اند.این دین و این حقیقت واحد در واپسین سال های عمر پیامبر،به نیابت از همه ی انبیاء و البته به زبان رسول خدا و با معرفی امیرمومنان به کمال رسید و نام اسلام را به خود گرفت و ثمره ی آن رضایت و خشنودی خداوند بود.و همین دین است که در آخرالزمان مرزهای زمان و مکان را در خواهد نوردید و به دست توانا و با کفایت مصلح و منجی همه ی دوران به مردم معرفی شده و دین اسلام جهانی خواهد شد.

    کلید واژگان: دین, شریعت, اسلام, جان هیک, پلورالیسم, منجی}

    Truereligion is unique and non-diverse and contrary to what pluralistshave claimed, there has been only a single religion during the whole period when prophets were calling people unto God. Although this religion has haddifferent names,it has been the origin of all the teachings of all the prophets and, in general terms, it is Islam.Of course,the truth of religion has remainedunchanged,but shari’as have been different and unstable. This religion and this single truth was completed by the Prophet on behalf of all prophets during the last years of hislife when he introduced the Commander of the Faithful and it was named Islam and its outcomewas satisfaction of God. It is the same religion that will not be limited by the boundaries of space and timeduring the last days of the universe and will be introduced to the public by the Reformer and Savior of all periods and Islamwill be universal.

    Keywords: religion, sharia, Islam, John Hick, pluralism, savior}
  • محسن شریعتی، مهراب صادق نیا
    «امید»، از مسائل مهم و اساسی در عرصه فرد و اجتماع است و برای بسیاری از مسائل اجتماعی نقشی محوری دارد؛ و محرک ذاتی و اصلی زندگی و عامل پویایی روان انسان است.
    بدیهی است، موضوع امید در ادیان، مخصوصا ادیان ابراهیمی که داعیه اصلاح فرد و اجتماع را دارند، به نحو ویژه ای مطرح گردد، این امید در ادیان ابراهیمی در سه مقوله اصلی: امید به آینده، امید به آخرالزمان، و امید به آمدن منجی، قابل دسته بندی است. به عبارت دیگر، آموزه های دینی مرتبط با موضوع امید در ادیان ابراهیمی در جهت ایجاد امید در این سه محور می باشد:1٫ امید به آینده: این آموزه ها در صدد ایجاد روحیه امید به آینده و عدم یاس از وضعیت موجود است.
    2٫ امید به آخرالزمان: این دوره میعادگاه امید بشر و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در بخش اول آن، تاریکی و خطر و آسیب و در بخش دوم، سراسر نور و زیبایی و عدالت است.
    3٫ امید به آمدن منجی: این امید، بر آمدن فردی الاهی از نسل پاکان منطبق و متصور می گردد و نسبت به دو امید قبل از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ چون از طرفی مکمل مقوله امید است و از طرفی مهم ترین مصداق برای امید به آینده و آخرالزمان می باشد. امید به منجی است که پویایی و نشاط و معنابخشی در جامعه ایجاد می شود و پناهگاهی معنوی برای مردم و زمینه ساز رشد و تعالی بشر و محرکی برای نبرد با ظلم و ستم و انقلاب می گردد و تسکین دهنده ای قوی برای مصائب و مشکلات می باشد و طبعا از عوامل مهم انسجام اجتماعی به شمار می رود.
    بدیهی است هر کدام از ادیان که تصور واضح تری نسبت به امید و منجی ارائه کند، در رسیدن به کارکردهای فردی و اجتماعی موعود باوری، توفیق بیش تری (هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی) می یابد. در این بین، مذهب شیعه، نسبت به مقوله امید نگرشی خاص و ویژه ارائه می کند که از همه ادیان و مذاهب متمایز است. این امید به آینده و آخرالزمان و منجی، در نگرش شیعی، در بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی نقش محوری و کلیدی به خود گرفته است.
    کلید واژگان: امید, منجی, ادیان ابراهیمی, آخرالزمان, آینده, مسیحیت, یهودیت}
    Mohsen Shariati, Mehr, Aacute, Aacute, Deqhniy, Aacute
    “Hope” is one important and key issue in the realm of individual and society and plays a central role in many social issues, and is the human’s innate and primary motive and the dynamics of human psyche. Obviously, the issue of hope in religions, especially Abrahamic religions which claim they reform individuals and society, is raised in a special way. Hope in Abrahamic religions is divided into three categories: hope to the future, hope to the Occultation period, and hope to the Savior to come. In other words, religious teachings related to the topic of hope in the Abrahamic religions along with thecreation of hope fall into three axes: 1. Hope to the future: these teachings seek to create a spirit of hope to the future and lack of despair from the present situation. 2. Hope to Apocalypse: this period is the tryst of human’s hope and has a special importance. In the first part, there is darkness, danger and harm and in the second section isthe light, beauty and justice. 3. Hope to the advent of the Savior: this hope is conformed and imagined with the advent of a Godly person and has a special place in comparison to the previous hopes, because at one hand, it is a supplement to the issue of hope and on the other hand is the most important instance of hope to the future and Apocalypse. It is the hope to the Savior which causes dynamism, vitality and meaningfulness in society and becomes a spiritual safe place for people and paves the ground for human growth and excellence and is the motive to fight oppression and revolution and is a powerful and strong soothing for the hardships and problems and is considered as one of the important factors in social cohesion. It is clear that each of the religions which offer a more clear image of hope and Savior is more successful in achieving individual and social functionalities of believing savior, both in terms of quality and quantity. Meanwhile, the Shia religion offers a special attitude toward hope which makes it distinct from all religions. The hope to the future, Apocalypse and the savior, in Shia point of view, has taken a key and central role in many of individual and social problems.
    Keywords: hope, Saviorm Abrahamic religions, Apocalypse, future, Christianity, Jewish}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال