به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نسخه‏شناسی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «نسخه‏شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مهدی محمودی*
    برخی ادعا کرده اند لعن های پایانی زیارت عاشورای مشهور، در اصل در این زیارت موجود نبوده و از دوران صفویه به بعد به مصباح المتهجد، تالیف شیخ طوسی (م460ق) افزوده و درنتیجه زیارت عاشورا تحریف شده است! مهم ترین دلایل مدعیان، برای اثبات تحریف در زیارت عاشورای مشهور دو مورد است: نخست، عبارت کهن ترین نسخه خطی مصباح المتهجد (نسخه نقاش رازی)؛ دوم، عبارت کامل الزیارات. در این مقاله با دلایل و شواهد گوناگون نشان خواهیم داد تنها عاملی که باعث شده فقره پایانی زیارت عاشورا در برخی منابع این زیارت ازجمله مصباح المتهجد (نسخه نقاش رازی) و کامل الزیارات مطابق مشهور نقل نشود، این است که کاتبان و عالمان شیعه، به ویژه پیش از حکومت صفویان در نقل آن عبارات، تقیه کرده اند. در این مقاله برای حل اشکال در نسخه هایی که فقره پایانی در آن ها مطابق مشهور نیامده است، بیان کرده ایم که در آن نسخه ها از سوی کاتبان یا عالمان تقیه رخ داده است؛ همچنین برای اثبات اصالت فقره پایانی در زیارت عاشورا، تصاویر صفحات زیارت عاشورا در نسخه بسیار مهم و معتبر مختصر المصباح به خط ابن سکون حلی (م 600 ق) _ که لعن های پایانی نیز در آن آمده است _ را ارائه کرده ایم. در این نوشتار نشان خواهیم داد فقره پایانی زیارت عاشورا _ که برای اظهار برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام صادر شده _ از اصالت برخوردار است.
    کلید واژگان: تبری, تقیه, تقیه عالمان, زیارت عاشورا, نسخه شناسی
    Sayed Mahdi Mahmoodi *
    Some cast doubt and claim that the final fragment of the well-known Zīyārat 'āshourā had not been authentically a part of the original text, rather they are later additions to the text earlier anthologized in Misbah al-Mutahajjid of Sheikh al-Tousī (d. 460 AH/ 1067). Their most important reasons for the existence of distortion in this pilgrimage are 1) the original text of the previous manuscript of Misbah al-Mutahajjid (the Naqqāsh Rādī's manuscript), 2) the complete text of this pilgrimage in Kāmil al-Zīyārāt. It is proved in this article that applying dissimulation (taqīyyah) by pre-Safavid Shiite scribes and leading scholars was the prime reason for such a misunderstanding. To solve the problem in those versions in which the final fragment is not mentioned, it is proved here that the scholars did dissimulation in their version. To illustrate that the version had not originally been subject to dissimulation, also, facsimiles of this pilgrimage from the famous and authentic version of Mukhtasar al-Misbāh, as transcribed by Ibn Sakkoun al-Hillī (d. 600 AH/ 1203) are reprinted wherein the final curse-phrases appear in the text. Therefore, the final curse paragraph of the pilgrimage that was issued to declare the renunciation of the enemies of Ahl al-Bayt (as) is authentic.
    Keywords: Renunciation (Tabarrī), Dissimulation (Taqīyyah), Scholars' Dissimulation, Zīyārat 'Āshourā, Codicology
  • مهدی مجتهدی*

    علامه مجلسی (1037-1110 ق) در تالیف بحارالانوار از منابع بسیاری بهره برده که در مقدمه آنها را معرفی کرده است. یکی از این منابع کتاب مقصد الراغب الطالب فی فضایل علی بن ابی طالب است که پس از وی نیز در منابع مختلف و اغلب به واسطه مجلسی از آن نقل و یاد شده است. از آنجا که بر اساس تنها نسخه شناخته شده، این کتاب به فضایل دوازده امام و حضرت زهرا؟عهم؟ اختصاص دارد، با بررسی منقولات بحار از آن نخست این پرسش مطرح می شود که چرا تنها ده مورد و همه از یک باب مقصد که درباره قضاوت های حضرت علی(ع) است، در بحار نقل شده است؟ پرسش دیگر این که چرا در بحار نقلی در بخش معصومین؟عهم؟ از مقصد وجود ندارد؟ سرانجام این که نظر علامه درباره مولف کتاب که او را حسین بن محمد بن حسن، یکی از «قدماء الاصحاب» و نزدیک به عصر شیخ صدوق (د. 381 ق.) دانسته است؛ برچه اساسی است و با وجود تکرار آن در آثار اغلب پسینیان، اعتبار آن چگونه است؟ در این پژوهش با بررسی سفرهای مجلسی، این فرضیه  مطرح و با شواهد موجود تقویت می شود که وی در سفر مشهد به کتاب دست یافته است. مطلبی که به پاسخ هر سه پرسش مرتبط است و نظر علامه درباره نام مولف را تحت تاثیر شیخ حر عاملی می داند. در پایان نشان داده شده که این نظر از پایه محکمی برخوردار نیست و طبق مطالعات انجام شده، مولف از عالمان قرن ششم و هفتم بوده و با این که گمانه های متعددی برای نام او مطرح شده ؛ بررسی های انجام شده بر روی نسخه خطی کتاب حاکی از تعلق آن به عالمی در اربل در قرن ششم و هفتم هجری است.

    کلید واژگان: مجلسی, محمدباقر بن محمد تقی, علی بن ابی طالب, امام اول, حر عاملی, محمد بن حسن, نسخه شناسی
  • سید محمدصادق رضوی *، علی اکبر دهقانی اشکذری

    معاویه بن عمار از روات معتمد امامیه است که در طریق روایات فراوانی قرار دارد. کتب متعددی به وی منسوب است؛ از جمله کتاب الحج او مورد توجه محدثان امامی است. به نظر می رسد بخش هایی از کتاب نوادر اشعری و نیز نسخه فقه رضوی موجود نزد علامه مجلسی، در اصل، خود کتاب معاویه بن عمار یا برگرفته از آن بوده است. نوشتار پیش رو، با مقایسه میان متن عبارات، با روایات مصادر شیعه از معاویه بن عمار، و دقت در دیگر قراین، روشن می نماید که تمام آنچه در کتاب الحج آمده است عین روایت نیست؛ بلکه گاهی برداشت معاویه بن عمار از روایات است که در قالب فتاوای او نمود یافته است؛ همچنین بسیاری از روایات او که در ظاهر توهم نقل مباشری از امام دارد، برگرفته از روایات مشایخ اوست.

    کلید واژگان: معاویه بن عمار, نسخه شناسی, نوادر اشعری, فقه الرضا
  • کامران اویسی*، محمد فاکر میبدی

    با توجه به تاریخ گذاری نسخه های قدیمی قرآن توسط دانشمندان غربی از طریق آزمایش نوین اشعه نگاری کربن 14، شبهه ای از سوی برخی مستشرقان به ویژه تجدیدنظرطلبانی که از روش نقد منبع به بازپژوهی اصالی و سندی قرآن پرداخته اند، مطرح گردیده است. مفاد شبهه مذکور ازاین قرار است که نتایج آزمایش های کربن 14، قدمت تاریخی نسخه های عتیق قرآن به ویژه نسخه کتابخانه بیرمنگام را به پیش از عصر پیامبر اکرمJ می رساند که شاهدی بر تدوین آن پیش از دین اسلام و درنتیجه عدم اصالت قرآن خواهد بود. بدین معنا که محتوای قرآن موجود، پیش از عصر پیامبرJ یا دیگر مسلمانان با استفاده از آن قرآن موجود را ساخته اند. مقاله حاضر، با توجه به اهمیت دو نسخه بیرمنگام و توبینگن و آزمایش های نوین انجام شده روی آن ها، بر اساس محوریت مطالعه آن دو، به روش تحلیلی و داده پژوهی کتابخانه ای نسبت به شبهه مذکور در سه حیطه نسخه شناختی و فنی، قرآن شناختی و جریان شناختی، درصدد پاسخگویی برآمده است. دستاوردهای فنی و نسخه شناختی پژوهش پیش رو نشان می دهد که آزمایش های انجام شده بر روی نسخه ها، برگه های قرآن یافت شده فقط نشان می دهد آن ها از پوست حیوانی تهیه شده که در زمان حیات پیامبرJ یا کمی پس ازآن زنده بوده است و نمی تواند به اثبات پیش تاریخی بودن نوشته های آن ها نسبت به عصر نزول قرآن بپردازد؛ نیز برخی از پژوهشگران غربی روش آزمایش کربن 14 را نسبی و ناقص دانسته که باید با دیگر روش ها تکمیل گردد و به خودی خود قابل اعتنا نیست؛ چنان که پژوهشگران حاضر در پروژه آزمایش کربن 14 بر روی قرآن، توجهی به مطالعات خط شناسی عربی و نیز برگه شناسی و ابعاد آن و شکل و نوع قلم و تذهیب مصاحف مذکور که نشان دهنده تطبیق با تاریخ نزول قرآن است، نداشته اند. همچنین مطالعه قرآن شناختی چون ملاحظه کاربرد واژگانی در قرآن و نیز مصاحف موردبحث که در نوشته های پیش از اسلام وجود نداشته و یا رایج نبوده، نیز توجه به نزول تدریجی قرآن و مباحث سبب و شان نزول آیات منقول از صدر اسلام تاکنون و ادله وحیانی بودن قرآن، اثبات گر همخوانی نسخه های پیش گفته با قرآن موجود است. همچنین اعتبار قرآن موجود، مبتنی بر مسئله تواتر لفظی قرآن است که نسل به نسل از زمان پیامبرJ تاکنون وجود داشته و به عنوان اعتقادی ضروری بین مسلمانان مطرح است. درنتیجه نسخه های موجود از قرآن، حاکی همان تواتر لفظی بین مسلمانان هستند. ازاین رو مسلمانان نیاز اعتقادی به اثبات یا رد مصاحف عتیق قرآن ندارند و در صورت وجود اشکال در نسخه ها، اصالت قرآن و اعتبار متنی آن که ماخوذ از تواتر لفظی است، به هیچ وجه مخدوش نمی شود. نتیجه جریان شناختی آزمایش کربن 14 بر نسخه های نامبرده، نشان از تلاش جریان تجددطلب استشراقی برای نقد اصالت منابع دینی اسلام است که مخالفان فراوانی نیز در میان مستشرقان دارد. نهایتا آزمایش کربن 14، تفاوت برجسته ای را نسبت به قرآن موجود در مصحف در دست جمهور مسلمانان روشن ننموده است.

    کلید واژگان: بیرمنگام, توبینگن, رادیو کربن 14, قرآن, مستشرقان, نسخه شناسی
    Kamran Oveisi *, Muhammad Fakhir Maibudi

    Considering the dating of old versions of the Quran by Western scholars through a new experiment of Carbon-14 radiography, doubts have been raised by some Orientalists, especially revisionists, who have used the method of source critique to re-examine the original and authenticity of the Quran. . The implications of this suspicion are that the results of the Carbon-14 experiments date the ancient versions of the Quran, especially the Birmingham Library version, to before the time of the Holy Prophet (PBUH), which is evidence of its pre-Islamic compilation and consequently its lack of authenticity of Quran. This means that the content of the existing Quran was created before the time of the Prophet (PBUH) or otherwise the Muslims have made it using that Quran. The present article, considering the importance of the two manuscripts of Birmingham and Tübingen and the new experiments performed on them, based on the centrality of their study, analytical method and library research data on the mentioned doubt in three domains of manuscript-studies and technical, Quranic studies and current trends studies, seeks to respond to those doubts. The technical and manuscript achievements of the present research show that the experiments performed on the manuscripts, the pages of the Quran found, only show that they were made from the skin of an animal that was alive during the life of the Prophet (PBUH) or shortly thereafter and is  unable to prove the prehistoric nature of their writings compared to the time of the revelation of the Quran; Some Western researchers have also considered the Carbon-14 test method to be relative and incomplete, which must be supplemented by other methods and is not self-evident; As the researchers in the project of testing Carbon-14 on the Quran, did not pay attention to the study of Arabic calligraphy as well as the sheet and its dimensions and the shape and type of font and illumination of the mentioned Quran, which indicates compliance with the date of revelation of the Quran. Also, the study of the Quran, such as considering the use of words in the Quran, as well as the Musahif in question, which did not exist or were not common in pre-Islamic writings, also pay attention to the gradual revelation of the Quran and the causes and dignity of the revelation of the Quran proves the compatibility of the aforesaid versions with the existing Quran. Also, the validity of the existing Quran is based on the issue of the verbal massive report of the Quran, which has existed for generations since the time of the Prophet (PBUH) step by step and is considered as a necessary belief among Muslims. As a result, existing versions of the Quran indicate the same verbal massive report among Muslims. Therefore, Muslims do not need to believe in proving or refuting the ancient Quranic Masahif, and if there are any errors in the manuscripts, the authenticity of the Quran and its textual validity, which is derived from verbal massive report, will not be distorted in any way. The result of the trend studies of the Carbon-14 experiment on the above-mentioned versions shows the attempt of the Oriental modernist current to critique the authenticity of the religious sources of Islam, which also has many opponents among Orientalists. Finally, the carbon-14 test did not reveal a significant difference from the Quran in the Mushaf in the hands of the Muslims.

    Keywords: Birmingham, Tübingen, Carbon 14 Radiography, Quran, Orientalists, Manuscript Studies
  • معصومه طاهریان قادی*، سید محسن موسوی، مهدی تقی زاده طبری
    از ویژگی بارز احادیث شیعه انتقال مکتوب آن‏ها ‏است. از این رو یکی از روش‏های اعتبارسنجی نزد قدما، بررسی منابع حدیثی بوده است. شناخت روش‏های موجود در این نوع از اعتبارسنجی، نیازمند بررسی عملکرد قدما است. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به ارایه روش‏هایی در تشخیص منابع مکتوب شیخ صدوق و نوع تعامل وی با این آثار پرداخته شده است. اعتبارسنجی شیخ صدوق در حوزه مکتوبات حدیثی قابل تقسیم به سه دسته‏اند: قبول اجمالی مصدر حدیثی، طرد تمام کتاب و قبول بخشی از آثار. در این تقسیم‏بندی‏ها عواملی مانند شناسایی صحت و سقم انتساب کتاب به نویسنده، مشایخ صاحب کتاب، نوع محتوای کتاب، روش تحمل و انتقال کتاب، میزان اعتبار نسخه کتاب و شخصیت راوی کتاب دخیل بوده است. به نظر می‏رسد عوامل موثر بر این دسته‏بندی‏ها بر سایر قدما نیز صدق ‏کند.
    کلید واژگان: کتاب‏شناسی, نسخه‏شناسی, اعتبارسنجی, مصادر شیخ صدوق
    Ma’Soumeh Taheriyan Qadi *, Seyyed Mohsen Mousavi, Mahdi Taqi-Zadeh Tabari
    One of the obvious characteristics of Shi’a hadiths is that they have been transmitted in writing; therefore, for the early scholars one of the validity assessment methods has been the investigation of the hadith sources. Recognition of the existing methods in this kind of validity assessment requires analysis the early scholars’ function. Having applied a descriptive-analytical method this article presents methods of distinguishing the written sources of Shaykh al-Ṣadūq and the kind of his treatment with these works. Shaykh al-Ṣadūq’s way of validity assessment in the field of written hadiths can be divided in three categories: acceptance of the hadith-oriented source on the whole; rejection of the book wholly; and partial acceptance of the work. In these classifications such factors as a) identifying the correctness and incorrectness of the attribution of the book to the compiler, b) teachers and mentors (mashāyikh) of the compiler of the book, c) kind of the book content, d) method of receiving the book and transmitting it, e) validity rank of the copy of the book and f) the personality of the narrator (rāwī) of the book have been instrumental. It seems that the factors influencing in these classifications are true for other early scholars.
    Keywords: Bibliography, codicology, validity assessment, sources of Shaykh al-Ṣadūq
  • علیرضا صفاریان همدانی*، علی احمد ناصح، محمدتقی دیاری بیدگلی

    نظریه «تحلیل فهرستی احادیث» که در سال های اخیر پیرامون اعتبارسنجی روایات مطرح شده، توجه بسیاری از پژوهشگران علوم اسلامی را به خود جلب کرده است. با وجود آثاری که توسط مبدع نظریه و شاگردان ایشان به رشته تحریر در آمده، متاسفانه تاکنون تقریری روشن از نظریه صورت نگرفته و هیچ کدام از آثار در تبیین آن به صورت جامع و مانع موفق نبوده اند. نگارندگان در این مقاله درصددند به شیوه توصیفی-تحلیلی با گردآوری، دسته بندی و تحلیل دیدگاه های طرفداران نظریه، تقریری جامع از آن ارایه داده، در نهایت بدون اثبات یا رد آن، برخی ابهامات موجود در نظریه را بیان نمایند. نظریه تحلیل فهرستی با تکیه بر سه مبنای عدم حجیت خبر، شیوه انتقال میراث حدیثی شیعه به صورت مکتوب و شیوه کتاب محور قدما در اعتبارسنجی، روش صحیح اعتبارسنجی روایات را نه به شیوه مرسوم رجالی، بلکه بازگشت به روش قدما و بررسی کتاب، محور روایات می داند. این نظریه دارای ابهاماتی اساسی است که باید توسط طرفداران آن پاسخ داده شود.

    کلید واژگان: اعتبارسنجی روایات, حجیت اخبار, فهرست نگاری, نسخه شناسی, دانش رجال, تحلیل فهرستی, آیت الله مددی
    AliReza Saffarian Hamedani *, Ali Ahmad Naseh, MohammadTaqi Diari Bidgoli

    The theory of «hadith bibliography analysis» which proposed about validation of Hadith in recent years, has been noticed among many Islamic science researchers. Despite some researches by the theorist and his students, there is no explicit description and no comprehensive explanation of theory yet. There for in this article we try to present a complete description of theory by gathering, categorizing and analyzing the disciples point of view in a descriptive-analytical method, and finally explain some ambiguities in this theory without proving or denying it. The theory of bibliography analysis bases on three principles as follow: lacking of Hojjiyat for the hadith, transporting of hadith in the written method and the book basing in evaluating of hadith. In this methods, evaluateing of Hadith is based on ancestor›s ways. Anyway, there is some fundamental ambiguities in this theory which should be resolved by its followers.

    Keywords: Validation of Hadith, Hojjiat, Bibliography, Manuscript knowledge, Rijal Method, Bibliography Analysis, Ayatollah Madadi
  • رضا عطایی

    گسترش فناوری های مدرن، موجب تغییر در سبک مطالعه، علم آموزی و پژوهش شده است. در این دگرگونی ها عرصه حدیث هم از زاویه کمیت و چگونگی، تغییراتی را پذیرفته است. تولید نرم افزارهای حدیثی، ثمرات متعددی چون آسانی پژوهش نسبت به وضعیت صدور حدیث، یافتن اصل حدیث، شناخت احادیث مختلف و... را به دنبال داشت. در برابر، اعتماد به نرم افزارها سبب بروز اشکالاتی همچون فراموشی نیاز به بررسی نسخه ها، اضطراب برخی از متون به دلیل نارسایی های حروف چینی و... شده است. از این رو ضرورت دارد که دانشیان حدیث نسبت به آسیب های بهره گیری از نرم افزارها دقت داشته و این گسترش ماشینی را در راستای ارتقای شیوه عالمان در عرضه و دریافت حدیث به کار گیرند. این نگاشته می خواهد برخی از آسیب های بهره گیری از نرم افزار ارزشمند جامع الاحادیث را در عرصه پژوهش های حدیثی معرفی کند.

    کلید واژگان: خطای نرم افزاری, مرکز کامپیوتری نور, آسیب شناسی چاپ, نسخه شناسی, علوم حدیث
  • یحیی عبدالهی*

    این مقاله به اعتبار سنجی روایت 35 از کتاب العقل و الجهل اصول کافی که در اثبات مبنای «حسن و قبح عقلی» به آن تمسک شده است، می پردازد. در اینصورت بررسی مفاد روایت از منظر تاریخ اندیشه کلامی، در کنار ارزیابی های فقه الحدیثی از طریق تجمیع قراین و شواهد نیز ضروری است. بررسی روایت از منظر «نسخه شناسی»، «سند»، «میزان تکرار روایت در مصادر»، «متن شناسی»، «مضمون شناسی»، «مقایسه با اندیشه های اهل سنت از منظر تاریخ اندیشه»، محورهایی است که مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته شده است. با ملاحظه وجوه مختلف و تجمیع قراین و شواهد فوق در نهایت نمی توان به اصالت این روایت حکم کرد و آن را معتبر دانست و در نهایت دو احتمال اساسی در هویت این حدیث مطرح شده است.

    کلید واژگان: کافی, حسن و قبح, نسخه شناسی, سند, انفراد
  • ابراهیم علیپور
    این مقاله نوشتاری است در حوزه کتاب شناسی که در آن کوشیده ایم افزون بر بیان چیستی کتاب شناسی و تاریخچه آن، شیوه های گوناگون کتاب شناسی های نو گزارش و بررسی شود؛ همچنین نگاهی گذرا به وضعیت کتاب شناسی های موجود انداخته، رویکرد مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی را در امر کتاب شناسی همراه با نتایج به دست آمده کاویده ایم. سپس امتیازهای این شیوه ابداعی بر دیگر کتاب شناسی ها بیان شده است.
    کلید واژگان: کتاب شناسی, استنساخ, فهرست نویسی, ثبت, توصیف, چکیده نویسی, موضوع نویسی, کتاب شناسی شمارشی, کتاب شناسی تحلیلی, کتاب شناسی انتقادی, کتاب شناسی متنی, کتاب شناسی تاریخی, نسخه شناسی, نمایه
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال