به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کثرت گرایی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کثرت گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مجید ظهیری*

    در مواجهه با تنوع نظام های منطق سه نظریه معرفی شده است؛ انحصارگرایی، کثرت گرایی و ابزارگرایی. انحصارگرایان تنها یک نظام منطق را صحیح می دانند، کثرت گرایان همه نظام های منطق را صحیح می دانند و ابزارگرایان هیچ نظام منطق را صحیح نمی دانند. (صحت منطق برای شان موضوعیت ندارد) نظریه ای که در این جستار معرفی می شود شمول گرایی است. شمول گرایی نه انحصارگرایی است؛ چون بیش از یک نظام منطق را صحیح می داند و نه کثرت گرایی است؛ چون همه نظام های منطق را صحیح نمی داند و نه ابزارگرایی است؛ چون صحیح و ناصحیح بودن نظام منطق برایش موضوعیت دارد. ابن سینا نیز با تنوع در دانش منطق روبرو بوده است: منطق ارسطویی و منطق رواقی-مگاری. او در این مواجهه انحصارگرا نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود یکی را انتخاب می کرد و دیگری را وامی نهاد. وی کثرت گرا هم نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود هر دو را بدون دخل و تصرف و بی کم و کاست بر می گرفت. ابن سینا ابزارگرا نیز نبوده است؛ زیرا صحت نظام منطق برای او موضوعیت داشته است.

    کلید واژگان: انحصارگرایی, کثرت گرایی, ابزارگرایی, شمول گرایی, واقع گرایی, روان شناسی گرایی, قرادادگرایی}
    Majid Zahiri *

    Encountering the variety of logic systems, three theories have been introduced; exclusivism, pluralism and instrumentalism. Exclusivists consider only one system of logic to be correct. Pluralists consider all systems of logic to be correct. Instrumentalists do not consider any system of logic to be correct (correctness of logic is irrelevant for them). The theory introduced in this essay is inclusivism. Inclusivism is neither exclusivism, because it does not consider more than one system of logic to be correct, nor it is pluralism because it does not consider all systems of logic to be correct, and nor is it instrumentalism, because the correctness and incorrectness of the logic system is irrelevant for it. Avicenna also faced diversity in the knowledge of logic; Aristotelian logic and Stoic-Megarian logic. He has not been exclusivist in this encounter, because if that was the case, he would choose one and give up the other. He was not a pluralist, because if that was the case, he would have taken both of them without any unwarranted change and all in one piece. Avicenna was not an instrumentalist either, because the correctness of the logic system was relevant for him.

    Keywords: exclusivism, pluralism, instrumentalism, inclusivism, realism, psychologism, contractualism}
  • محمدعلی رضایی اصفهانی، عباس کریمی*
    مستشرق مداران که افق اندیشه خویش را بر مدار مستشرقان گره می زنند و مبانی، روش ها و گرایش های آنان را جهت استنباط به کار می بندند، هرمنوتیک فلسفی را نیز به جهت خوانش و فهم متون ارج نهاده و چشم انداز متن را به مثابه دیالوگ ابژه (متن) و سوژه (مفسر) و آمیزش آن ها با پیش فرض های سلسله وار تاریخ مند و از جهتی گشوده می نهند، ازاین رو در این مقاله به روش توصیفی -تحلیلی سعی شده است، نسبت آراء مستشرق مدارانی چون سروش، شبستری، ابوزید و فضل الرحمان در نسبت با هرمنوتیک فلسفی بیان گردد، کثرت معنایی متن و سیالیت آن و به عبارتی نسبی گرایی شناختی آن را به نقد کشانیده و کاربست آن را توسط مستشرق مداران با سنت تفسیری اسلامی در فهم متون وحی ناسازگار دانسته است.
    کلید واژگان: قرآن, مستشرق مداران, هرمنوتیک فلسفی, نسبی گرایی, کثرت گرایی}
    Mohammad Ali Rezaee Isfahani, Abbas Karimi *
    Orientalists’ followers who tie their horizons of thought to the Orientalists and use their foundations, methods and tendencies to deduce, give value to philosophical hermeneutics for reading and understanding texts and view the text as the dialogue of the object (text) and subject (interpreter), combine them with historical hypotheses historical presupposes. So, we have tried with descriptive – analytical method to explain the viewpoints of Orientalists’ followers like Soroush, Shabistani, Abu Zayd, and Fazlur Rahman in accordance the philosophical hermeneutics, to criticize the plurality in meaning and its fluidity in other words, its cognitive relativism and its usage by the Orientalists is regarded incompatible with the Islamic interpretive tradition in understanding the texts of revelation
    Keywords: Quran, Orientalists, Philosophical Hermeneutics, Relativism, Pluralism}
  • مهدی قربانی*

    وحدت‌گرایی و کثرت‌گرایی، دو جریان اصلی در اندیشه سیاسی است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان همه آثار فیلسوفان سیاسی از دوران کلاسیک تا معاصر را براساس آن تبیین و تفسیر کرد. قرارداد اجتماعی نیز یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در اندیشه سیاسی است که گذار جوامع انسانی از وضع طبیعی به وضع مدنی را تبیین می‌کند. اصحاب قرارداد اجتماعی (هابز، لاک، روسو) تبیین یکسانی از وضع مدنی ندارند. بر همین اساس، مقاله پیش‌رو به روش تحلیلی- تفسیری درپی نسبت‌سنجی دیدگاه اصحاب قرارداد اجتماعی در تبیین وضع مدنی براساس وحدت‌گرایی و کثرت‌گرایی سیاسی است. یافته این تحقیق، گویای آن است که از اندیشه سیاسی قرارداد اجتماعی، سه الگوی متفاوت از وحدت‌گرایی و کثرت‌گرایی استنتاج می‌شود. وحدت‌گرایی قراردادی، وحدت‌گرایی دموکراتیک و کثرت‌گرایی قراردادی، سه الگویی هستند که از تبیین جایگاه سه متغیر شهروندان، گروه‌های سیاسی و دولت در وضع مدنی در اندیشه سیاسی هابز، روسو و لاک به‌دست می‌آید.

    کلید واژگان: قرارداد, قرارداد اجتماعی, کثرت گرایی, وحدت گرایی, وضع مدنی}
    Mehdi Ghorbani

    Unitarism and pluralism are the two main trends in political thought based on which all the works of political philosophers from the classical to the contemporary era can be explained and interpreted. Social contract is also one of the most important theories in political thought that explains the transition of human societies from the natural to the civil state. The proponents of social contract (Hobbes, Locke, Rousseau) do not have the same explanation of civil state. Therefore, using the analytical-interpretive method, the present paper seeks to compare the views of the proponents of social contract in explaining the civil state on the basis of political unitarism and pluralism. The findings of this study indicate that three different models of unitarism and pluralism are inferred from the political thought of social contract. Contractual unitarism, democratic unitarism, and contractual pluralism are three models that emerge from explaining the position of the three variables of citizens, political groups, and government in the civil state in the political thought of Hobbes, Rousseau, and Locke.

    Keywords: contract, social contract, pluralism, unitarism, civil state}
  • قدرت الله قربانی *

    می‌سازد. پیروان هریک از ادیان بر اساس ویژگی های تاریخی یا الهی و غیرالهی بودن دین خود، پاسخ های متفاوتی به این پرسش داده‌اند. در این تحقیق با استفاده از روش های عقلانی، استقرایی، تاریخی و تحلیل محتوا، بر ملاک های مختلفی برای ارزیابی حقانیت ادیان تمرکز می شود. این ملاک ها عبارتند از: 1. خداباوری؛ 2. الهی بودن؛ 3. وحدانیت در مقابل شرک؛ 4. آخرت باوری؛ 5. انسجام معرفتی و انطباق بیشتر با عقلانیت بشری؛ 6. جامعیت در آموزه ها و کارآیی در تامین معنای زندگی انسان؛ 7. آموزه‌محوری به‌جای پیامبر‌محوری؛ 8. عدم تحریف کتب مقدس و 9. اصلاح انحرافات ادیان پیشین. رابطه طولی و عرضی این ملاک ها ما را قادر می سازد تا در نهایت به این نتیجه برسیم که ادیان الهی حقانیت بیشتری دارند و از میان آنها نیز دینی که بدون تحریف بوده یا تحریفات کمتر و باورهای منسجم و عقلانی تر بیشتر داشته باشد و نقش موثری در معنای زندگی و اخلاق مومنان برجای بگذارد، واجد حقانیت بیشتری خواهد بود. ضمن اینکه حقانیت دینی، امری ذومراتب و تشکیکی است و از این‌رو بیشتر سنت های دینی، به‌ویژه ادیان الهی واجد آن هستند، اما میزان بهره مندی آنها از آن یکسان نیست، بلکه به میزانی که معیارهای فوق در یک سنت دینی حضور بیشتر و پررنگ تری دارند، آن دین می تواند دربردارنده درجه تشکیکی و سلسله‌مراتبی عالی تری از حقانیت باشد.

    کلید واژگان: ادیان, کثرت گرایی, حقانیت, خداباوری, وحدانیت}
    Qodratullah Qorbani*

    Plurality of religion and the variation of vastly different religious attitudes always prompt us to ask questions about the criteria for their rightfulness. Followers of each religion have given different answers to this question as per their religion's historical features or their being among the Revealed or non-Revealed religions. Using rational, inductive, and historical methods and content analysis, this research has concentrated on different criteria for the assessment of the rightfulness of religions. These criteria include: 1. Belief in God, 2. Divinity, 3. Unity versus polytheism, 4. Belief in the Hereafter, 5. Epistemic coherence and more adaptation to human rationality, 6. Universality in doctrines and efficiency in providing meaning for human life, 7. Doctrine-centeredness instead of prophet-centeredness, 8. Non-distortion of Holy Scriptures, and 9. Correction of prior religions. The longitudinal and latitudinal relations of these criteria would enable us to draw the conclusion that the Revealed religions enjoy more rightfulness; and in turn, the one among them that is undistorted or less distorted, enjoys more coherent and rational beliefs, and plays a more effective role in the meaning of life and ethics of the faithful is more rightful. Meanwhile, religious rightfulness is gradational and thus most of religious traditions, especially the Revealed Religions, have it. However, they do not enjoy it equally; rather, the more noticeable presence the above criteria have in a religious tradition, the higher gradational and hierarchical rank that religion can enjoy.

    Keywords: religions, Plurality, rightfulness, belief in God, Oneness}
  • محمد محمدرضایی، جواد شیرازی

    این مقاله درصدد است مسئله مبانی «حاکمیت دین واحد» را در عصر ظهور مورد بررسی قرار دهد و روشن کند که چگونه کثرت گرایی دینی جان هیک باطل است. در عصر ظهور، یک دین جامع حاکم خواهد بود که نیازهای مردم را تا رستاخیز برآورده می کند. وعده پیروزی صالحان، وارث شدن آن ها بر کل زمین و وعده خداوند متعال مبنی بر این که دین اسلام را بر تمامی ادیان ظاهر و غالب می کند؛ بر این نکته دلالت دارد که در عصر ظهور یک دین حق حاکم می شود، نه این که همه ادیان مشروعیت پیدا کنند. «کثرت گرایی دینی جان هیک» با انتقادهای بسیاری مواجه است. مشروعیت دادن و حق دانستن همه ادیان الاهی که شریعت های آنان بعد از ظهور اسلام نسخ شدند ونیز آیین های غیرالاهی، مثل هندو، بده، مت و سیکه که به خداوند واحد قایل نیستند؛ از لحاظ عقلی قابل جمع نمی باشند. بنابراین، در عصر ظهور، به جای کثرت دینی تنها یک دین حق حاکم می باشد.

    کلید واژگان: مبانی, حاکمیت دین واحد, کثرت گرایی, پلورالیسم, عصر ظهور}
    Muhammad Muhammadrezaie, Javad Shirazi

    This article seeks to investigate the question of the foundations of “the ruling of a single religion” in the age of Appearance and to clarify how John Hick’s religious pluralism is false. At the age pf Appearance, there will be a comprehensive religion that will meet the needs of the people until the resurrection. The promise of the victory of the righteous, their inheritance over the whole earth, and the promise of God Almighty that the religion of Islam will appear and prevail over other religions implies that at the age of Appearance, only one right religion will prevail, not that all religions gain legitimacy. John Hick’s ‘religious pluralism” is widely criticized. Giving the legitimacy to all divine religions whose laws were abrogated after the advent of Islam as well as non-divine religions such as Hinduism, Bid, Mat and Sikhism, which do not believe in one God, and considering them to be right cannot intellectually get together. Thus, in the age of Appearance, instead of having multiple religions, only one religion will rule the world.

    Keywords: the principles of ruling of a single religion, pluralism, the age of Appearance}
  • قدرت الله قربانی*
    سه رویکرد انحصارگرایی، شمول گرایی و کثرت گرایی دینی تلاش دارند تا پاسخی عقلانی به پرسش از حقانیت معرفت شناختی و نجات شناختی ادیان تدارک ببینند. مشکلات این سه رویکرد، زمینه لازم را برای رویکرد حقانیت تشکیکی ادیان فراهم می کند که در آن همه ادیان و پیروان آنها بطور تشکیکی و سلسله مراتبی از حقانیت معرفت شناختی و نجات شناختی برخوردار هستند. به نظر می رسد مولوی نیز با نظر به گرایش عرفانی خود از دیدگاه حقانیت تشکیکی ادیان حمایت می کند. مبانی و اصول نگرش تشکیکی مولانا به حقانیت تشکیکی ادیان را می توان در مواردی چون وحدت متعالی ادیان، واقعیت کثرت خارجی ادیان، تفاوت گذاری بین دین و شریعت، تفاوت های راه حق از باطل و اسلام تجلی دین و شریعت برتر و پیامبر اسلام الگوی رسول خاتم و متعالی ملاحظه کرد. مجموعه این موارد نشان می دهد که مولوی نگرشی تشکیکی به ادیان الهی و بعضا غیرالهی دارد که در آن همه ادیان به تناسب بهره مندی شان از حقیقت مطلق، واجد حقانیت و منجر به رستگاری و نجات هستند. ضمن اینکه لازمه منطقی پذیرش حقانیت تشکیکی ادیان، اقبال به دین اسلام بعنوان آخرین و کامل ترین دین و رسول گرامی اسلام بعنوان آخرین و بهترین و کامل ترین انبیاء الهی است. در این رویکرد، برتری و کمال دین خاتم و رسول آن، به معنای نفی وجوه مثبت ادیان پیشین نیست، بلکه تاکید می شود که این دین و رسول آن ضمن اینکه کمالات ادیان و انبیاء قبلی را دارند، واجد کمالات جدیدی هستند که در آنها نیست، که همین ویژگی مبین عقلانیت رویکرد حقانیت تشکیکی ادیان است.
    کلید واژگان: حقانیت تشکیکی, اسلام, کثرت گرایی, وحدت متعالی ادیان, رسول اکرم}
    Qodratullah Qorbani *
    There are three religious exclusivism, inclusivism and pluralism approaches that try to take rational answers to the questions regarding religions epistemological and soteriological truthiness. The problems of mentioned approaches, takes enough background for the approach of religions gradual truthiness in which all religions and their believers gradually and hierarchically benefit epistemological and soteriological truthiness. It seems Mowlavi by considering his mystical tendency, supports the approach of religions gradual truthiness. The foundation and principles of Mowlavi’s thought concerning religions gradual truthiness can be considered as follows: transcendent unity of religions, the fact of external plurality of religions, differentiation between religion and divine law, differences between right and wrong paths, Islam as the superior manifestation of religion and divine law, and the Prophet of Islam as the final and perfect messenger. The sum of these cases show that Mowlavi thinks of divine and non-divine religions based on gradual truthiness in which all religions according to their benefiting of absolute truth, have truthiness and are led to salvation. Meantime logical requirement of accepting religions gradual truthiness is welcoming to Islam as the final and the perfect religion, and to the Prophet Muhammad as the last and the best messenger of God. In this approach, the superiority and perfection of the final religion and its Prophet does not mean rejecting merits of pervious religions.
    Keywords: Gradual Truthiness, Islam, pluralism, Religions Transcendent Unity, The Prophet of Islam}
  • محمود راست پسر، مهدی قربانی

    وحدت گرایی و کثرت گرایی، دو جریان اصلی در اندیشه سیاسی است؛ تاآنجاکه می توان همه آثار فیلسوفان سیاسی از دوران کلاسیک تا معاصر را براساس آن تبیین و تفسیر کرد. این دو جریان فکری سیاسی، از گذشته تاکنون در میان فیلسوفان سیاسی، پیروان فراوانی داشته اند. در میان فیلسوفان کلاسیک، افلاطون به وحدت گرایی و ارسطو به کثرت گرایی باور داشت؛ ازاین رو، در فلسفه سیاسی آنان کشمکشی درباره وحدت گرایی و کثرت گرایی درگرفت که آثار آن را می توان در رویکرد فیلسوفان سیاسی دوره های بعد نیز نگریست. کوتاه آنکه، دیدگاه وحدت گرایی، افزون بر یکسانی در زندگی مدنی، بر تمرکز قدرت سیاسی نیز تاکید دارد و دربرابر آن، دیدگاه کثرت گرایی، با دفاع از چندگانگی در حوزه سیاست، تنوع منابع قدرت و توزیع آن در میان گروه ها و جریان های گوناگون را اصل قرار می دهد. بر همین اساس، این مقاله به روش توصیفی تحلیلی در پی تبیین دیدگاه وحدت گرایی فضیلت محور افلاطون و دیدگاه کثرت گرایی فضیلت محور ارسطو است. از رهگذر این تبیین، نزاع و تفاوت دو دیدگاه روشن می شود.

    کلید واژگان: وحدت گرایی, کثرت گرایی, فلسفه سیاسی افلاطون, فلسفه سیاسی ارسطو}
    Mahmoud Rastpesar, Mahdi Ghorbani

    Monism and pluralism are two main approaches to political thought, and we can interpret all the works of political philosophers from the classical to the contemporary period based on that. Throughout history, these two approaches have had many supporters among political philosophers. Among classical philosophers, Plato believes in monism and Aristotle in pluralism, and hence the challenge of monism and pluralism in their political philosophy has been formed, whose can be seen their effects in the political philosophy of the political philosophers of later periods. Briefly, monism with the emphasizing unity in civil life, believes in the concentration of political power; and Pluralism by defending multiplicity in the field of politics, believes in the diversity and distribution of power among different groups and currents. Therefore, this article explain Platonic virtue-centered monism and Aristotle's virtue-centered Pluralism. through this explanation, the difference between two
    approaches becomes clear.

    Keywords: monism, pluralism, Plato's political philosophy, Aristotle's political philosophy}
  • مهدی قربانی، مهدی امیدی
    وحدت و کثرت یکی از مسائل مهم در تاریخ فلسفه ی سیاسی است که گرایش فیلسوف سیاسی به هریک از آنها می تواند در تمام ابعاد فلسفه ی سیاسی اش تاثیرگذار باشد. در طول تاریخ، فیلسوفان سیاسی دیدگاه های مختلفی را در مواجهه با این دو مساله بیان نموده اند. جایگاه فیلسوفان سیاسی مشاء، همچون: فارابی، ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ فلسفه ی اسلامی ما را بر آن داشت تا این مساله و پیامدهای سیاسی آن را در فلسفه ی سیاسی مشاء بررسی نماییم. فیلسوفان سیاسی مشاء اگرچه بر ضرورت وحدت در زندگی سیاسی تاکید دارند، ولی علاقه ای برای پذیرش کثرت از خود نشان نداده اند که مبتنی بر مبانی ایشان باشد؛ در مواردی همکه به بحث از آن پرداخته اند، معمولا ناظر به حذف کثرت از مدینه ی فاضله بوده است تا پذیرش آن. همچنین وقتی مولفه های مربوط به وحدت گرایی و کثرت گرایی نیز در فلسفه ی سیاسی مشاء مورد بررسی قرار می گیرد، آثار وحدت گرایی کاملا مشهود می شود؛ به گونهای که در مواجهه با مسائل مختلف سیاسی، مسیری را در پیش گرفته اند که در نهایت، وحدت مورد نظر در جامعه ی سیاسی را محقق سازد
    کلید واژگان: وحدت گرایی, کثرت گرایی, فلسفه ی سیاسی مشاء}
    Mahdi Ghorbahni, Mahdi Omidi
    Unity and plurality is one of the important issues in the history of political philosophy, tendency of political philosopher towards each of which can influence all aspects of his political philosophy. Throughout history, political philosophers have raised different ideas in dealing with these two issues. The status of Peripatetic political philosophers like Farabi, Avicenna and Khwajeh Nasiruddin Tusi in the history of Islamic philosophy directed us to explore the issue and the political aftermaths in peripatetic political philosophy. Although Peripatetic political philosophers underscore the need for unity in political life, they have not shown any interest in embracing plurality which can be based upon their principles; in cases where they have dealt with it, they normally observed elimination of plurality from utopia rather than the acceptance. Besides, when components of Unitarianism and pluralism are examined in peripatetic political philosophy, signs of Unitarianism are totally seen in such a way that, they in dealing with different political issues, have proceeded to have the unity concerned in political community which is finally materialized.
    Keywords: Unitarianism, Pluralism, Peripatetic Political Philosophy}
  • سحر یوسفی، بی بی حکیمه حسینی
    نظریه پلورالیسم، حقیقت و رستگاری را منحصر در دین خاصی نمی داند و همه ادیان را به طور نسبی از حقیقت بهره مند می داند. برخی از متفکران اسلامی نیز این نظریه را برگزیده و به استناد بعضی از آیات قرآن از جمله سوره کافرون و آیه 62 سوره بقره و... بر اثبات تعدد و تکثر صراط مستقیم پای فشرده اند. نگارنده در پی آن است که اثبات کند پلورالیسم دینی از دیدگاه قرآن مردود بوده و صراط مستقیم یگانه است و تعدد و تکثری در آن راه ندارد. در این راستا به نقد مستندات قرآنی کثرت گرایان پرداخته با استناد به شواهدی از سخنان متفکران اثبات نموده است که با آمدن شریعت جدید الهی، شریعت های پیشین منسوخ گردید و معیار حق و باطل، شریعت اسلام است که هم جهانی است و هم جاودانی.
    کلید واژگان: کثرت گرایی, صراط مستقیم, قرآن, حقانیت اسلام, دین واحد}
    Sahar Yousefi, Bibi Hakimeh Hosseini
    The pluralism theory does not know the reality and redemption to a certain religion and believes that all religions joy the reality relatively. Some of the Islamic thinkers also agree this theory and emphasis the plurality of Straight Path. The author of the present article attempts to prove that the religious pluralism is ignored from Holy Quran point of view and the Straight Path is unique. Thus the author criticizes the Quranic documents of pluralisms and proves that previous religions are outdated by emergence of the new religion; the criteria of right and wrong is Islam which is both global and eternal.
    Keywords: Pluralism, Straight Path, Holy Quran, Islam, a unique religion}
  • محمد مولوی، نبی الله صدری فر*، سید ابوالقاسم موسوی
    «پلورالیسم»در لغت به معنای کثرت گرایی و مقصود از آن در فلسفه دین، پذیرش حقانیت ادیان مختلف است. طرفداران پلورالیسم برای مشروعیت دینی بخشیدن به مدعای خود، ظواهر برخی از آیات قرآن مجید را مورد استناد قرار داده اند تا بدین سان نظریه خود را همخوان با آن جلوه دهند. این مقاله در سه محور حرکت نموده است. محور اول، بر محور مفهوم شناسی و اشاره اجمالی به پیشینه تحقیق شده است. در محور دوم، که هدف اصلی این مقاله است، به نه دسته از مدعیات کثرت گرایان از آیات قرآنی، و در ذیل آیات به نقد آنها پرداخته شده است. عناوین کلی این دسته به این قرار است: آیات اسلام، آیات سوره کافرون، آزادی در انتخاب دین، نداشتن اکراه در پذیرش دین، تعلق اراده الهی به تکثر ادیان، آیات صراط مستقیم، کثرت شاهدان در قیامت، جزیه اهل کتاب، حلیت طعام اهل کتاب و ازدواج با آنان. در محور سوم نیز به دلایل نقلی در نقد کثرت گرایی و نیز آیات و روایات این قسمت اشاره شده است.
    کلید واژگان: کثرت گرایی, مدعای قرآنی, نقد, نقل}
    Mohammad Moulavi, Nabiyolla Sadrifar*, Seyed Abolghasem Mousavi
    "Pluralism" means acceptance of coexistence of many different races, religions, and political beliefs and its purpose in philosophy of religion is to accept the legitimacy of different religions. Advocates of religious pluralism in order referred to the verses of the Holy Quran to justify and legitimize their claims. This article has is arranged into three sections. The first section deals with the study of different conceptualization with brief look at the literature review. The second section, which is the main objective of this article, is concerned with the examination of and criticizing nine classifications of advocates of pluralism relying on the Quran’s verses. The general topics of those categories are as follows: Islamic verses, verses of Surah Al-Kaafiroon, the freedom to choose a religion, no compulsion in religion, God will belong to the plurality of faiths, verses of straight path, the multitude of witnesses to the Resurrection, and so forth. The third section of the study allocated to mentioning some quotations right from the holy Quran to criticize the claims of the advocates of pluralism.
    Keywords: Pluralism, the Quranic claim, Criticism, Quotations}
  • پیتر ال. برگر*، باقر طالبی دارابی
    نوشته پیش رو متن سخنرانی یکی از جامعه شناسان دین برجسته در روزگار ماست که در این زمینه آثار فراوانی دارد. پیتر برگر در این نوشتار می کوشد جایگاه جامعه شناسی دین در روزگار کنونی را تبیین کرده، مهم ترین مباحث و چالش های پیش روی آن را طرح کند. او که خود از نظریه پردازان و منتقدان نظریه سکولاریزاسیون یا عرفی شدن است در این سخنرانی نکات مهمی را طرح می کند که می تواند خط مشی های کلی این رشته را ترسیم کند. برگر، ضمن اشاره به نظریه عرفی شدن و ارتباط آن با مدرنیسم، تاکید می کند که با ظهور جامعه شناسی دین و توجه آن به شواهد و ادله تجربی، نظریه عرفی شدن و نیز سکولاریسم مورد تردید قرار گرفت و پدیده هایی در کشورهای مختلف ظهور کرد که این نظریات از عهده تبیین آن برنمی آمد. وی پس از مقایسه آمریکا و اروپا در مسئله عرفی شدن به عوامل موثر در این زمینه اشاره کرده و در انتها تاکید می کند که بهتر است جامعه شناسی دین در بستر جامعه شناسی شناخت بررسی شود.
    کلید واژگان: جامعه شناسی دین, سکولاریزاسیون, عرفی شدن, مدرنیسم, کثرت گرایی}
    Peter Berger*, Bagher Talebi Darabi
    What follows is a lecture given by one of the prominent contemporary sociologists of religion, who has a great many works on this subject. In this writing, Peter L. Berger is concerned to explain the status of the sociology of religion nowadays, and discuss its challenges and related topics. Berger, who is himself one of the critics of the theory of secularization, in this lecture makes some important considerations, which can provide a general framework for this discipline. Considering the theory of secularization and its relationship with modernism, he emphasizes that with the coming of the sociology of religion and its emphasis upon empirical evidence, the theory of secularization and also secularism were doubted; and these theories could not explain some events, which occurred in some countries
    Keywords: Sociology of Religion, Secularization, secularism, modernism, new challenges}
  • الله کرم کرمی پور
    پیتر برگر با نگرشی الاهیاتی جامعه شناختی به تبیین دین و دینداری پرداخته است. او در یک دوره فکری بلند مدت از این نظریه دفاع می کند که دین به مثابه «سایبانی مقدس» است به طوری که افراد جامعه را در زیر چتری فراگیر و نظم بخش گردهم می آورد. در این حیطه، دین سازوکاری شناختی معنایی است که به شیوه ای مقدس، نحوه زیستن جمعی و فردی را برای انسان فراهم می کند. برگر در بخش دیگری از زندگی خود به رابطه دین و سکولاریزاسیون بیشتر می اندیشد و به این نتیجه می رسد که بعد نظم بخش و نهادین دین در حال فروکاهش است اما بعد شناختاری و فردی آن همچنان در حال رشد است. در دوره اول به این رابطه می اندیشد که مدرنیته به سکولاریزاسیون منجر می شود، در نظریه دوم به «دینداری های ترکیبی» و «سبک های دینداری» توجه می کند و به طور کلی به «دین خصوصی» که مولفه اصلی دوران مدرن است توجه می کند. بنابراین نظریه خطی او در باب رابطه دین و مدرنیته جای خود را به نظریه ای ترکیبی و تلفیقی می دهد که در آن مدرنیته به «حذف دین» منتهی نمی شود بلکه به «تغییر دین» کمک می کند.
    کلید واژگان: سکولاریزاسیون, زیست, جهان, سایبان مقدس, کثرت گرایی}
    A. Karamipour
    Based on a socio-theological view, Peter Berger explains religion and religiosity. In a long-term intellectual period, he endorses the theory that religion can be regarded as a sacred canopy which spreads above society, giving birth to social order. In this regard, religion is a cognitive and meaningful mechanism which provides the society, in a sacred manner, with the individual and collective way of life. In another period of his life, Berger considers the relationship between religion and secularization, concluding that the underlying and organizing function of religion is reducing but its individual cognitive function is gaining considerable ground. In the first period, he is occupied with the thought that modernity leads on to secularization; in the second period he concentrates on the synthetic religiosity and styles of religiosity and in general he considers private religion as the central component of modern period. Accordingly, his evolutionary theory of religion regarding the relationship between science and religion is replaced by his synthetic theory according to which modernity does not end in removing religion but contributes to changing religion.
    Keywords: Secularization, life-world, sacred canopy, pluralism}
  • فاطمه کیایی
    کثرت گرایان با استناد به بخشی از آیه 48 سوره مائده «لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجا» که در آن از تعلق اراده الهی به کثرت ادیان سخن می گوید، سعی دارند این آیه را بعنوان یکی از مستندات قرآنی نظریه خود، معرفی نمایند.
    نگارنده پس از دقت در چگونگی استدلال کثرت گرایان در باب چگونگی دلالت آیه بر مدعای شان، و همچنین بررسی دیدگاه های مفسران در مورد معنا و دلالت آیه مورد بحث، در نهایت به این نتیجه رسیده است که برای پاسخ به این پرسش که آیا آیه مورد نظر، می تواند مؤید نظریه کثرت گرایان به شمار آید یا خیر؟ باید به رابطه ایجاد شده بین «تکثر شرایع» و «ابتلاء» که در بخش دیگر آیه بدان تصریح شده: «لو شاء الله لجعلکم امه واحده و لکن لیبلوکم»، توجه ویژه داشت.
    در واقع بین این دو مفهوم یعنی تکثر شرایع و ابتلا ارتباطی برقرار شده که اولا کشف وجود این تعلق و پیوند و ثانیا ارائه تبیین درستی از آن، آنگونه که مدنظر آیه است، می تواند ما را در راستای اظهار نظری مستدل و قابل دفاع در باب دلالت یا عدم دلالت آیه بر نظریه کثرت گرایان، یاری رساند.
    کلید واژگان: کثرت گرایی, کثرت شرایع, ابتلاء}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال