به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کرامت انسانی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کرامت انسانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد قربان زاده*، سمیه سلیمانی
    «صلح» جوهره اصلی همه ادیان و صلح گرایی غایتی است که تمامی ادیان به ارایه راهکارهایی درباره آن پرداخته اند. در فرهنگ رضوی به پشتوانه اصولی چون عدالت، رشد فکری و اجتماعی، مدارا و عفو، صلح از بنیادی ترین اصول در مناسبات بین المللی منظور شده و ایجاد صلح پیش از آنکه عملی مادی باشد، امری معنوی است که به تکریم حقوق واقعی بشر متکی بوده و برخلاف ادبیات حقوقی بین المللی معادل یک مفهوم سلبی؛ یعنی محدود به نبود جنگ نیست، بلکه فراتر از آن، مفهومی ایجابی و به معنای همزیستی مسالمت آمیز با حفظ کرامت انسانی است. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته حاکی از آن است که در فرهنگ رضوی برخلاف دیدگاه غیرواقع بینانه و قوم محورانه برخی مستشرقان غربی چون برنارد لوییس، هانتینگتون و... که اسلام را دین ناسازگار با صلح و دموکراسی و منبع خشونت و تروریسم معرفی می کنند، اسلام پیام آور صلح و دوستی است و این قابلیت را دارد که نسبت به دیگر تیوری و پارادایم های تیوریک موجود در عرصه روابط بین الملل، ارایه دهنده یک تیوری جدید و جامع باشد؛ چراکه قلمرو اجرای صلح در فرهنگ رضوی علاوه بر صلح در مفهوم خاص، صلح در معنای عام را نیز در برمی گیرد؛ در این فرهنگ، برخلاف آنچه در ادبیات حقوق مخاصمات مسلحانه اشاره می شود، دفاع مشروع پیش دستانه وجود ندارد، چراکه صلح امری مقدس و جهاد اقدامی انسان دوستانه و در راستای گسترش صلح و امنیت در پرتو حاکمیت الهی، نفی حاکمیت طاغوت و دفاع از مظلوم و مبارزه با بی عدالتی است.
    کلید واژگان: اسلام, تکریم حقوق واقعی بشر, کرامت انسانی, همزیستی مسالمت آمیز}
    Mohammad Ghorbanzadeh *, Somayeh Soleimani
    Peace is the main essence of all religions and pacifism is the goal that all religions have offered solutions for. In Razavi culture, based on principles such as justice, intellectual and social development, tolerance and forgiveness, peace is considered one of the most fundamental principles in international relations. Creating peace, before it is a material act, is a spiritual matter that relies on honoring the real human rights; and unlike the international legal literature, which is equivalent to a negative concept; it is not limited to the absence of war, rather, beyond that, it is a positive concept that means peaceful coexistence with the preservation of human dignity. This research, which was carried out in a descriptive and analytical way, indicates that in Razavi culture, contrary to the unrealistic and ethnocentric view of some western orientalists such as Bernard Lewis, Huntington, etc., who present Islam as a religion incompatible with peace and democracy and a source of violence and terrorism, Islam is the messenger of peace and friendship, and it has the ability to present a new and comprehensive theory compared to other theories and theoretical paradigms in the field of international relations; because the realm of implementing peace in Razavi culture includes peace in a general sense in addition to peace in a specific sense. In this culture, contrary to what is mentioned in the literature of the law of armed conflicts, there is no preemptive legal defense, because peace is a sacred thing and Jihād is a humanitarian action in the direction of spreading peace and security in the light of divine sovereignty, negation of tyranny, defense of the oppressed, and fight against injustice.
    Keywords: Islam, respect for real human rights, Human dignity, peaceful coexistence}
  • رضا نجفی*

    با استناد به آیات قرآن کریم، انسان اشرف مخلوقات است. از یک سو، برای صعود تا قرب الهی استعداد دارد و از سوی دیگر، برای سقوط در پایین ترین درجه مستعد است. مساله تکریم و تفضیل در آیه هفتاد سوره اسراء، به دنبال هم بیان شده است. تکریم الهی به انسان کرامت داده تا در مقام برتری قرار گیرد. حال چه رابطه ای میان تکریم و تفضیل وجود دارد که قرآن به آن پرداخته است؟ انطباق دیدگاه مفسران فریقین در دستیابی به پاسخ این مساله اهمیت دارد. هدف از این پژوهش، یافتن موثرترین عامل در جلب تکریم الهی و تحقق برتری انسان است؛ زیرا این عامل می تواند رابطه میان تکریم و تفضیل را مشخص نماید. پژوهش حاضر به صورت تطبیقی، با بهره گیری از شیوه تحلیلی - توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به بررسی موضوع پرداخته است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که تکریم الهی، به دو جهت نعمت های عام و خاص الهی است که انسان از آن برخوردار شده است؛ اما مقام تفضیل و برتری او بر سایر موجودات، با تقوا و بندگی خداوند معنا می یابد؛ در غیر این صورت بشر نه تنها افضل نیست که اضل است.

    کلید واژگان: تکریم, تفضیل, فضیلت, کرامت انسانی}
    Reza Najafi *

    Based on verses of the Holy Quran, a human being is the most noble of creations. On one hand, he has the potential to ascend to the proximity of God and on the other hand, is capable of falling to the lowest level. Honor and favor have been mentioned consecutively in verse seventy of the al-Isrāʾ Chapter. Divine Majesty has bestowed honor upon human beings so that they are in a superior position. Now what is the relationship between honoring and favoring that the Quran has addressed? The conformity of the views of Shiite and Sunni exegetes in attaining the answer to this question is important. The goal of this study is to find the most effective factor in attracting divine honoring and the realization of human superiority because this factor can identify the relationship between honor and favor. The present article has studied this topic comparatively using the descriptive-analytic method and library resources. The results of this study show that divine honoring is in two forms, general and special divine blessings that human beings possess. However, his position of favor and superiority over other creations is meaningful with God-wariness and servitude; otherwise, not only are human beings not superior, they are misguided.

    Keywords: : honoring, favoring, excellence, human dignity}
  • عباس نیازی*

    کرامت انسانی یکی از اصول اساسی در قرآن کریم است که تاثیر بسزایی بر ایجاد عدالت اجتماعی و تقویت همبستگی اجتماعی دارد. این مقاله به بررسی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن کریم و تاثیر آن ها بر همبستگی اجتماعی می پردازد. در بخش اول، به تعریف کرامت انسانی و جایگاه آن در قرآن پرداخته می شود و آیات مرتبط تحلیل و تفسیر می شوند. همچنین سنت پیامبر و روایات نبوی در مورد کرامت انسانی مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش دوم، تاثیر مفاهیم کرامت انسانی بر تقویت همبستگی اجتماعی از طریق ایجاد عدالت اجتماعی، احترام متقابل، کاهش تعارضات و افزایش همکاری، و تقویت احساس تعلق و مسئولیت اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد. بخش سوم به چالش ها و راهکارهای تقویت کرامت انسانی در جوامع اسلامی می پردازد. موانع فرهنگی و اجتماعی، تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی، و راهکارهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، نقش رسانه ها و سازمان های دینی، و سیاست گذاری های اجتماعی بررسی می شوند. در پایان، پژوهش های آینده در زمینه تحلیل تطبیقی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن و سایر متون دینی، تاثیر آموزش های دینی، نقش رسانه های مدرن، و تاثیر سیاست های دولتی بر کرامت انسانی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, قرآن کریم, همبستگی اجتماعی, عدالت اجتماعی, آموزش و پرورش, سیاست گذاری های اجتماعی}
    Abbas Niazi*

    Human dignity is one of the fundamental principles in the Holy Quran, significantly influencing social justice and strengthening social cohesion. This article examines the concepts of human dignity in the Quran and their impact on social cohesion. The first section defines human dignity and its position in the Quran, analyzing relevant verses. Additionally, the traditions of the Prophet and related hadiths on human dignity are explored. The second section discusses the impact of these concepts on enhancing social cohesion through the establishment of social justice, mutual respect, reduction of conflicts, increased cooperation, and strengthening the sense of belonging and social responsibility. The third section addresses the challenges and strategies for reinforcing human dignity in Islamic societies, considering cultural and social obstacles, the impact of political and economic factors, and various strategies such as education, the role of media and religious organizations, and social policy-making. Finally, future research is suggested in areas like comparative analysis of human dignity concepts in the Quran and other religious texts, the impact of religious education, the role of modern media, and the influence of governmental policies on human dignity.

    Keywords: Human Dignity, Holy Quran, Social Cohesion, Social Justice, Education, Social Policy-Making}
  • راضیه سلیمانی، صفورا صفایی *

    یکی از آموزه های اخلاقی دین مبین اسلام تکریم و بزرگداشت انسان است. کرامت انسان در آداب اجتماعی جایگاه ویژه ای دارد و نیازی فطری و ودیعه ای الهی است. در تعالیم الهی در خصوص تکریم انسان، سفارش های فراوانی شده است. کرامت اخلاق و تکریم انسان مانند باران رحمت است که درمورد اشخاص شایسته، فضیلت و پاکی و درمورد افراد ناصالح، ناپاکی را به دنبال دارد. به کار بستن مکارم اخلاق درمورد اشخاص شایسته و لایق و خودداری از گذشت و کرامت نفس درمورد افراد پست و نالایق مورد تاکید ایمه طاهرین علیه السلام است و پیروان خود را به رعایت این دستور مهم موظف نموده اند. نوشتار حاضر می کوشد با روش تحقیق توصیفی تحلیلی و بهره گیری از منابع مکتوب کتابخانه ای مصادیق تکریم انسان را در سخنان امام حسیه علیه السلام تبیین کند. نتایج حاصر از پژوهش نشان می دهد که در سیره رفتاری امام حسین علیه السلام و در سخنان ایشان، تکریم نسبت به اهلبیت علیهم السلام، غلامان، همسایگان، دوست، دشمن و نیازمندان، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, تکریم شایسته, امام حسین علیه السلام}

    One of the moral teachings of the religion of Islam is to dignify humans. Human dignity is very important in social relations and it is a natural desire and a divine trust. There are a large number of recommendations for the human dignity in the divine teachings. The human dignity is like the rain of mercy, which brings virtue and purity to worthy people and impurity to unrighteous people. Ahl al-Bayt put an emphasis on practicing the moral virtues in dealing with worthy people and avoiding it in the face of unrighteous ones, and they obliged their followers to do this order. This descriptive-analytical research which applies a library research method aims to explain the examples of human dignity in Imam Hussein’s speeches. The results indicate that in Imam Hussein’s practical behavior (Sireh) and speeches, dignifying Ahl al-Bayt, slaves, neighbors, friends, enemies, and the poor is very significant.

    Keywords: human dignity, appropriate dignifying, Imam Hussein}
  • مهدی عبادی، سهیل عمران

    همزیستی مسالمت آمیز به ویژه در جوامعی که تنوع فرهنگی و مذهبی وجود دارد، یکی از ضرورت های اولیه برای حفظ وحدت، انسجام و امنیت و همچنین پیشگیری از تفرقه و نفوذ دشمنان به حساب می آید. در این تحقیق با رویکرد توصیفی تحلیلی، آموزه های اسلامی از منابع کتابخانه ای گرد آوری شدند تا با تبیین اهمیت و جایگاه همزیستی در قرآن و سیره پیشوایان دینی، همچون سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از فتح مکه و همچنین مدارای اهل بیت (علیهم السلام) بعنوان مصادیق متعددی از همزیستی را ذکر نماییم. بر اساس یافته ها، همزیستی بر مبنای فطرت استوار گشته و اصولی همچون کرامت ذاتی انسانها، حلم، سخاوت، شجاعت، عدل و آزادگی حقیقی همه انسانها را دارا می باشد. برای دستیابی به همزیستی در آموزه های اسلامی روش های متعددی ارایه شده است: از جمله: حسن ظن، توجه به اصول مشترک انسانی و اسلامی همانند توجید، نبوت و معاد، گفتگوی مسالمت آمیز، احسان و نیکی به یکدیگر، تعاون و همکاری در امور اجتماعی و در نهایت اتحاد در برای دشمنان را می توان نام برد.

    کلید واژگان: همزیستی, جامعه اسلامی, اتحاد, کرامت انسانی, آزادی, قرآن کریم}
  • سید محسن اسلامی*
    ربات های قاتل یا سامانه های تسلیحاتی خودآیین (AWS) از نمونه های بارز کاربست هوش مصنوعی هستند، به نحوی که قابلیت ها و نگرانی ها درباره گسترش کاربست هوش مصنوعی در حوزه های مختلف را به خوبی نشان می دهند. طبیعتا این موضوع واکنش های بسیاری را برانگیخته است. این سامانه ها از هوش مصنوعی در عملکرد اصلی خود استفاده می کنند، یعنی در انتخاب هدف و اقدام درباره او. طی سال های اخیر این بحث از حیث نظری در عرصه اخلاق، حقوق و سیاست اهمیت داشته است، با این نگاه که اگر چنین سلاح هایی در کار باشند باید چه موضعی درباره آنها (در سطح توسعه، ساخت و استفاده) اتخاذ کرد؟ گرچه این مسیله فارغ از امکان یا عدم امکان چنین سلاح هایی مهم است، پیشرفت های تکنولوژیک نیز به چنین ایدیالی نزدیک شده است و اهمیت مسیله را دوچندان کرده اند. در این نوشته به استدلال هایی اخلاقی له و علیه این سامانه ها می پردازم. به نظر نمی رسد هیچ یک از این استدلال ها برای اتخاذ موضع در این باره کافی باشند. بنا براین، یا باید استدلال های دیگری را در این باره جست وجو کرد، یا این وضع را دال بر نتیجه ای کلی تر درباره چارچوب این بحث دانست که نظریه جنگ عادلانه است. در ضمن این بررسی، بعضی از ابعاد اخلاقا مهم این عرصه مرور خواهند شد.
    کلید واژگان: اخلاق جنگ, اخلاق هوش مصنوعی, استدلال پیامدگرایی, کرامت انسانی, ربات قاتل}
    Seyyed Mohsen Eslami *
    Killer robots or autonomous weapon systems (AWS) are representative of theapplication of AI in new areas, where worries about its wide application can befully expressed. This being said, it is expected that such systems have elicited manyreactions. These systems use AI in their main (or critical) functions, i.e. to decideabout the target, and what to be done about it. In recent years there have been manydebates from ethical, legal, and political standpoints about such systems; thesedebates revolve around what position one should adopt on their development,production, and use. Though such questions are important theoretically, the actualtechnological developments are getting closer to the ideals discussed, making theissue even more important. Here I assess some ethical arguments for and againstAWS. It seems that none of the arguments, for or against, is compelling enough totake a position. Therefore, either we should look for further arguments, or look intothe more general implications of the current state of arguments about the just wartheory, the main framework in which the issue is discussed. Along with thisexamination, some main ethical aspects of the issue are reviewed.
    Keywords: ethics of war, ethics of AI, consequentialist argument, human dignity, killer robots}
  • فاطمه مریدی*
    مقصود اصلی این نوشتار بازنگری و بازخوانی جایگاه زنان، به ویژه زینب کبری (س) در کاروان عاشورا است. حضور و نقش زنان در این عرصه چنان پررنگ و تاثیرگذار بوده که با اسارتشان به دست یزیدیان، برگی تازه و متفاوت از دفتر حوادث پس از عاشورا رقم خورده است. در این نوشتار با رویکردی نقلی تحلیلی، گفتار، کردار و حالات برخی بانوان اثرگذار در واقعه عاشورا را توصیف می کنیم و سپس با مرور مهم ترین مطالبات فمینیستی، نقاط تلاقی چشمگیری را میان این دو نگرش به دست خواهیم آورد. از همین منظر، عنوان فرعی «فمینیسم عاشورایی» را برای این نوشتار برگزیدیم؛ ایثار، فداکاری، شجاعت، صلابت، بصیرت، آگاهی، توانایی های جسمی و روانی، توانایی مدیریت بحران و مانند آنها، از جمله ویژگی هایی است که بانوان کاروان عاشورا را از تمامی بانوان قبل و پس از آن جدا می کند؛ این خصوصیت ها که خود برخاسته از جایگاه کرامت مند زنان تربیت شده خاندان پیامبر (ص) است، با بسیاری از خواسته های مدافعان حقوق زنان در طول تاریخ هماهنگ و سازگار است: احقاق حق آموزش و پرورش، حق رای، حق مالکیت، حق مشارکت های سیاسی، حق مشارکت های اجتماعی و سرانجام در یک کلام، آزادی و برابری، از این نوع است.
    کلید واژگان: فمینیسم, عاشورا, زینب کبری (س), جنسیت, کرامت انسانی}
    Fatemeh Moridi *
  • قاسم بابائی*

    یکی از موضوعات چالشی در عصر حاضر، اوتانازی داوطلبانه است؛ که مازاد برگفت گو در فضای دانشی، روزنه ای نیز به سمت فضای فرهنگی، سینمایی پیداکرده است که درتلاشند با قبح زدایی به تجوز آن بپردازند.برخی سازمان ها ودولت ها با قبح زدایی از طریق فعالیت های رسانه ای وقانونی اعلام کردن، اوتانازی داوطلبانه، رغبت به سمت آنرا ترویج می کنند. کشورهای مانند بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، سوییس و اخیرا اسپانیا، آنراقانونی اعلام کرده اند.روش تحقیق براساس مطالعات توصیفی تحلیلی و یافتن افق های مشترک از منظر درون دینی  آیات قران کریم و برون دینی (نسل اول حقوق بشر) خواهد بود.از منظر قرآن کریم دلیلی بر جواز اوتانازی داوطلبانه وجود ندارد که می توان به دلایل عدم جواز؛ مانند حق حیات، حق کرامت انسان، انحصاری بودن حق مرگ برای خداوند، اصل حکیمانه بودن درد و رنج و احتمال خطا در تشخیص اشاره کرد. همچنین از منظر برخی مواد حقوق بشر به ویژه حقوق نسل اول بشرمی توان به منع اوتانازی آگاهی یافت.

    کلید واژگان: اوتانازی داوطلبانه, قرآن کریم, نسل اول حقوق بشر, حق حیات, کرامت انسانی, عقل خود بنیاد}
    Qasim Babaei *

    One of the challenging subjects in today's era is voluntary euthanasia; the excess of discussion in the academic space has also found an opening towards the cultural and cinematic space that they are trying to license by de-ugliness. Some organizations and governments promote the desire for voluntary euthanasia by destigmatizing it through media and legal activities. Countries such as Belgium, Luxembourg, the Netherlands, Switzerland and recently Spain have declared it legal. The research method will be based on descriptive, analytical studies and finding common horizons from an intra-religious perspective (verses of the Holy Quran and extra-religious ones (the first generation of human rights). From the perspective of the Holy Quran, there is no evidence for the permissibility of voluntary euthanasia, which It is possible to point out the reasons for impermissibility such as the right to life, the right to human dignity, the exclusivity of the right to die for God, the principle of the wisdom of pain and suffering, and the possibility of error in diagnosis. Also, from the point of view of some human rights articles, especially the rights of the first generation of human beings, it is possible to prohibit Euthanasia became known.

    Keywords: Voluntary euthanasia, The Holy Quran, the first generation of human rights, the right to life, Human dignity, self-foundation}
  • تحلیل مفاهیم کرامت انسانی در قرآن کریم و تاثیر آن ها بر تقویت همبستگی اجتماعی
    رحیمه دانایی*

    کرامت انسانی یکی از اصول اساسی در قرآن کریم است که تاثیر بسزایی بر ایجاد عدالت اجتماعی و تقویت همبستگی اجتماعی دارد. این مقاله به بررسی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن کریم و تاثیر آن ها بر همبستگی اجتماعی می پردازد. در بخش اول، به تعریف کرامت انسانی و جایگاه آن در قرآن پرداخته می شود و آیات مرتبط تحلیل و تفسیر می شوند. همچنین سنت پیامبر و روایات نبوی در مورد کرامت انسانی مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش دوم، تاثیر مفاهیم کرامت انسانی بر تقویت همبستگی اجتماعی از طریق ایجاد عدالت اجتماعی، احترام متقابل، کاهش تعارضات و افزایش همکاری، و تقویت احساس تعلق و مسئولیت اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد. بخش سوم به چالش ها و راهکارهای تقویت کرامت انسانی در جوامع اسلامی می پردازد. موانع فرهنگی و اجتماعی، تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی، و راهکارهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، نقش رسانه ها و سازمان های دینی، و سیاست گذاری های اجتماعی بررسی می شوند. در پایان، پژوهش های آینده در زمینه تحلیل تطبیقی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن و سایر متون دینی، تاثیر آموزش های دینی، نقش رسانه های مدرن، و تاثیر سیاست های دولتی بر کرامت انسانی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, قرآن کریم, همبستگی اجتماعی, عدالت اجتماعی, آموزش و پرورش, سیاست گذاری های اجتماعی}
    Analysis of the Concepts of Human Dignity in the Holy Quran and Their Impact on Strengthening Social Cohesion
    Rahime Danaei*

    Human dignity is one of the fundamental principles in the Holy Quran, significantly influencing social justice and strengthening social cohesion. This article examines the concepts of human dignity in the Quran and their impact on social cohesion. The first section defines human dignity and its position in the Quran, analyzing relevant verses. Additionally, the traditions of the Prophet and related hadiths on human dignity are explored. The second section discusses the impact of these concepts on enhancing social cohesion through the establishment of social justice, mutual respect, reduction of conflicts, increased cooperation, and strengthening the sense of belonging and social responsibility. The third section addresses the challenges and strategies for reinforcing human dignity in Islamic societies, considering cultural and social obstacles, the impact of political and economic factors, and various strategies such as education, the role of media and religious organizations, and social policy-making. Finally, future research is suggested in areas like comparative analysis of human dignity concepts in the Quran and other religious texts, the impact of religious education, the role of modern media, and the influence of governmental policies on human dignity.

    Keywords: Human Dignity, Holy Quran, Social Cohesion, Social Justice, Education, Social Policy-Making}
  • محمدحنیف طاهری*، سید حسین شرف الدین

    گفت وگوی علمی و دینی اسلام با ادیان بر مبنا و منطق «عقلانیت»، ضرورت حتمی است. هدف این جستار که به روش تحلیلی-اسنادی تدوین یافته، تبیین نقش عقلانیت به منظور کشف و فهم حقیقت در گفت وگوی اسلام با ادیان است. گفت وگو با ادیان برپایه ی دو نوع عقلانیت فطری و وحیانی، هم اندیشی، هم پذیری، صلح و زیست مسالمت آمیز را به همراه دارد. عقلانیت فطری، قوه ی تعقل و وجه تمایز انسان از حیوان است و این عقلانیت، منطق و مبنایی اصلی استدلال هر انسان است. عقلانیت وحیانی (قرآن)، به مثابه معتبرترین منبع معرفتی اسلام، نقش اساسی در گفت وگوهای انسان مسلمان با ارباب ادیان دارد که به مهم ترین مصادیق آن (آیات) اشاره کرده ایم. در این گفت وگوها، تمرکز عقلانیت وحیانی بر مفاهیم مشترک و  عام است؛ ازاین رو، دیالوگ بر اساس مفاهیم عام و مشترک که ناظر بر فطرت الهی انسان است، به گفت وگوی منطقی سازنده می انجامد. متد عقلانیت وحیانی در گفت وگوی با پیروان ادیان، گفت وگو به «روش احسن» است که روش عقلی است. این روش، دارای اصول، شرایط و پیش شرط هایی است که رعایت آنها منتج به گفت وگوی ثمر بخش می شود. محورهایی گفت وگو، مسایل بنیادین و حقایق اساسی مانند صلح، کرامت انسانی، خدامحوری، توحیدگرایی و مشترکات انسانی است.

    کلید واژگان: عقلانیت, خدامحوری, توحیدگرایی, کرامت انسانی, صلح}
  • محمد ناطقی*، علیجان حیدری

    نوشتار حاضر با رویکرد اسنادی-تحلیلی «نسبت مفهوم کرامت انسانی و حقوق بشر در اسلام و غرب» را به هدف آشنایی بیشتر با نقص ها و چالش های اندیشه غربی در خصوص برخورداری انسان ها از حق «کرامت انسانی» خویش، بررسی نموده است. کرامت (dignity) مفهوم کانونی حقوق بشر است و در میان مفاهیم مختلف حقوق بشر در اندیشه اسلامی و غربی، از نقش محوری برخوردار است و اشاره به مبنای تیوریک هویت، حیثیت و شرافت انسانی دارد. برآیند تحقیق این است که هرچند کرامت انسانی در هر دو اندیشه، به عنوان مفهوم بنیادین حقوق بشر مطرح است، اما اندیشه غربی با توجه به ملاک های که اندیشه اسلامی در خصوص خاستگاه کرامت انسانی، تکامل و سعادت انسانی، معیارهای خانواده بشری، شناسایی قلمرو و مراحل تحقق حقوق بشر ارایه داده است، با چالش های جدی روبه رو است. در این پژوهش تطبیقی پس از مفهوم شناسی، نسبت کرامت انسانی و حقوق بشر را در غرب، سپس در اسلام بررسی نموده و در نهایت وجوه اشتراک و افتراق دو اندیشه را استخراج نموده و نقص ها و چالش های اندیشه غربی را نشان داده ایم.

    کلید واژگان: کرامت, کرامت انسانی, حقوق بشر, اسلام و غرب}
  • ملیحه دانشمند، شهربانو دلبری*، سید حسین رئیس السادات

    رسم و سنت برده داری که مطابق آن یک انسان تحت مالکیت انسانی دیگر قرار  می گیرد، در آستانه ظهور اسلام و در عربستان رایج بود. گسترش قلمرو اسلامی و فتح مناطقی از آسیا و شمال آفریقا در سده های اول و دوم هجری قمری، و ورود بردگان و اسرا، زمینه را برای تقویت برده داری در جامعه عرب فراهم آورد و بردگان به ابزار زندگی خانواده های مرفه و اشراف جامعه اسلامی بدل شدند. پیامبر اکرم و ایمه اطهار (ع) ضمن نقد نگاه ابزارگرایانه به بردگان و نقض حقوق و کرامت انسانی آنان که در تنافی و تضاد با مبانی حقوق اسلامی بود، افزون بر آگاه ساختن مسلمانان در این زمینه، در رفتار و سلوک فردی خود الگوی اسلامی رفتار با بردگان را به نمایش گزاردند. در این پژوهش تلاش شد  با بهره گیری از نوشته های تاریخی و غیر تاریخی  منش و الگوی رفتاری ایمه (ع) نسبت به بردگان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و با استفاده از روش توصیفی۔ تحلیلی، داده های به دست آمده تجزیه و تحلیل شود. نتایج این پژوهش، نشان می دهد در شرایطی که نسبت به غلامان و کنیزان از سر جهل و تعصب تبعیض روا داشته می شد، ایمه معصومین (ع) با نگاهی انسانی و  برگرفته از مبانی و آموزه های اصیل اسلامی، ضمن حمایت حقوقی و اخلاقی از بردگان، با آزاد کردن و تعلیم و تربیت آنان، عملا الگویی از رفتار درست و اسلامی ارایه دادند و جایگاه و منزلت بردگان را ارتقا بخشیدند.

    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, الگوی رفتاری ائمه معصومین (ع), رفتار با بردگان, کرامت انسانی}
    Malihe Daneshmand, Shahrbanoo Delbari *, Seyedhusain Raissossadat

    On the eve of the rise of Islam, the practice of slavery, according to which one man was the subject of another man's property, was common in Saudi Arabia. The expansion of Islamic territory and the conquest of parts of Asia and North Africa in the first and second centuries AH and the arrival of slaves and captives provided the ground for the strengthening of slavery in Arab societyIn this study, the character and behavioral pattern of the Imams (AS) towards slaves using historical and non-historical writings for social understanding of the subject has been studied and studied using descriptive-analytical method has been analyzed. The results of this study show that in a situation where slaves and slave girls bought in the Arab society were in a position of humiliation and were discriminated against and prejudiced, the Imams (AS), having a humane view based on the principles of Islam, while providing legal support And the morality of slaves, by freeing them, educating them, practically provided a model of correct and Islamic behavior in society, and promoted the status and dignity of slaves, and adopted a practical solution to combat slavery

    Keywords: Behavioral pattern, Shiite Imams, slavery, slaves, maids}
  • ثریا سادات موسوی، محمد باقریان*

    کرامت در انسان نوعی کمال نفسانی است و در اصل، متعلق به روح است، اما جسم نیز به عنوان ابزار و خدمتگزار روح از این کرامت بهره مند است. انسان از دیدگاه قرآن، دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی دارد. نوشتار حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم بااستفاده از منابع تفسیری و روایی، راه های رسیدن به کرامت را بررسی می کند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل متعددی در ارتقای کرامت انسانی دخیل است که به دو دسته ایجابی و سلبی تقسیم می شوند. عواملی مانند اطاعت از خدا، تقوای الهی، گسستن از غیر خدا، صداقت، شهامت، آزادگی، دوری از طمع، ایمان و عمل صالح، کردار و گفتار نیک و... که برخی مرتبط با عزت نفس هستند از مصادیق کرامت است.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, عوامل ارتقای کرامت, عوامل ایجابی, عوامل سلبی, مصادیق کرامت}
  • سید کبیر حسینی

    انسان موجودی اجتماعی است و گریزی از آن ندارد. ازاین رو ناچار به تعامل با هم نوعان خود است. رعایت اصول و فرمول هایی در ارتباطات اجتماعی می تواند روابط وی را سازنده تر و پرثمرتر نماید و انسان از آن بهتر و بیشتر نفع ببرد. یکی از این اصول، اصل کرامت انسانی و دیگری اصل مدارا و مماشات است. در اصل اول با لحاظ اینکه انسان خلیفه الهی است و روح الهی در وی دمیده شده و خداوند تاج «و لقد کرمنا» بر سر وی نهاده و آیات و روایات و نمونه های رفتاری زیادی از ایمه دین و افراد تربیت شده ایشان در طول تاریخ به ارزشمندی انسان پرداخته است، می توان به کرامت و ارجمندی انسان پی برد و آن را در ارتباطات مراعات نمود. با مراعات این اصل، روابط بسیار بهتر و سازنده تری میان انسان ها شکل خواهد گرفت. رعایت این اصل، فضای ارتباطات انسانی را سالم و ظرفیت تحمل افراد را در مقابل همدیگر افزایش می دهد. اصل دیگر، مماشات و مدارا است. رعایت این اصل در روابط اجتماعی از بسیاری از نزاع ها و درگیری ها جلوگیری نموده و تنش ها را تبدیل به دوستی ها می نماید. این اصل نیز بسیار مورد اهتمام شریعت است و آیات و روایات زیادی درباره آن وارد شده و نمونه های الگویی و عملی هم از ایمه دین و هم از تربیت شدگان ایشان در تاریخ موجود است که در این عرصه می تواند بسیار کارآ و مفید باشد.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, مدارا, مماشات, اهل ذمه, دین}
  • محمد شیرین کار موحد*، محسن قاسم پور، مصطفی عباسی مقدم
    کرامت ذاتی انسان از جمله مهم ترین مبانی انسان شناختی است که در سده اخیر زیربنای مباحث متعددی را در حوزه علوم انسانی تشکیل داده است. پژوهش حاضر با بهره بری از رویکرد توصیفی- تحلیلی، می کوشد ضمن کشف اندیشه دانشیان سده اخیر در زمینه کرامت ذاتی انسان، به تحلیل این مسئله بپردازد که اندیشه های مختلف در این باره، چه تاثیری بر تفسیر آیات جهاد داشته است. بررسی دیدگاه دانشیان سده اخیر در خصوص کرامت ذاتی و دیدگاه آنها در جهاد حکایت از آن دارد که تفسیر این اندیشمندان از گزاره های جهادی متاثر از اندیشه ایشان در مقوله کرامت ذاتی انسان است؛ چنانکه نگرش محدود در مبحث کرامت ذاتی، موجب شده صاحبان این اندیشه، اجبار بر عقیده و سلب حق حیات غیر موحدان را روا بدارند. در مقابل، نگرش موسع به مبنای کرامت ذاتی، صاحبان این اندیشه را در باب جهاد بر آن داشته تا اجبار بر عقیده و قتل غیر موحدان در جهاد را بر نتابند. لکن اندیشه اول با مناقشات مبنایی روبروست و از حیث روشی نیز به سبب تاکید بر قواعدی مانند نسخ و بی توجهی به سیاق و فضای نزول، به نحو گزینشی به تفسیر آیات جهاد پرداخته است. در حالیکه دیدگاه دوم به گونه ای نظام مند، با مجموعه آیات جهاد و آیات مرتبط با آن مواجه شده و در این راستا از قواعد عقلایی تفسیری استفاده می کند.
    کلید واژگان: جهاد, قتال, کرامت انسانی, کرامت ذاتی, آیات جهاد}
    Mohamad Shirinkarmovahed *, Mohsen Ghasempour, Mostafa Abbasi Moghadam
    Human Intrinsic dignity is one of the most important anthropological foundations that has formed the basis of many discussions of humanities in the current century. The present study, using a descriptive-analytical method, tries to examine the idea of the scholars of the current century regarding the intrinsic dignity of human beings as an anthropological basis and then analyze how the different ideas in this field effect on the interpretation of jihad verses. A review of the views of thinkers of the current century on intrinsic dignity and jihad suggests that they were influenced by their belief in the nature of human inherent dignity. Thus, the limited attitude towards the issue of intrinsic dignity has caused the owners of this idea to prescribe coercion on belief and deprivation of the right to life for non-believers. On the other hand, a broad view of intrinsic dignity has led the proponents of this idea of jihad to forbid the coercion of belief and killing of non-believers by jihad. However, the first thought faces fundamental disputes, and also in terms of method, this idea has a selective confrontation with the verses of jihad due to the emphasis on rules such as abrogating and ignoring the context and atmosphere of the revelation. In contrast, the second view is systematically confronted with the collection of verses of jihad and related verses, and in this regard, it uses different rational rules of interpretation.
    Keywords: Jihad, Fighting, Human Dignity, Intrinsic Dignity, Verses of Jihad}
  • محمد داودآبادی*

    امروزه حقوق شهروندی یکی از مسایل مهم جوامع علمی بالخصوص در میان حقوقدانان و پژوهشگران محسوب می گردد؛ زیرا نهادینه شدن یک جامعه بر مبانی فکری دمکراسی، مستلزم توجه به مبانی این نوع حقوق در حکومت می-باشد. کشور ایران نیز به عنوان یک کشور اسلامی، باید مبانی حقوق شهروندی از دیدگاه اسلام تدوین کند؛ تا با ایجاد یک الگوی صحیح و متناسب با زمان، حکومت علوی را در سراسر جهان برای تمام عدالت پیشگان معرفی نماید. سوالی که مطرح می شود؛ این است که، «مبانی حقوق شهروندی» در سیره حکومتی امام علی علیه السلام چگونه بوده است؟ این نوشتار کتابخانه ای، با بررسی مبانی حقوق شهروندی در نهج البلاغه از دو بعد علمی و کاربردی بر این واقعیت دلالت دارد؛ که: برخلاف حقوق شهروندی در نظام-های دموکراتیک جهان که مبتنی بر حق محوری و تکلیف محوری هستند؛ حقوق شهروندی در حکومت امیرمومنان علیه السلام با دو منبع معتبر اسلام؛ قرآن کریم و سنت پیامبر اکر صلی الله علیه و آله ارتباط مستقیمی دارد. لازم بذکر است؛ امام علیه السلام مشروعیت حکومت را الهی می داند؛ که با اقبال مردم در یک جامعه محقق می شود. دین و سیاست نیز در کلام علی علیه السلام رابطه ای تنگاتنگ و ناگسستنی با هم دارند. امام علیه السلام رابطه ی فرمانروایان و شهروندان، را چون حق و تکلیف، دوسویه و متقابل می داند. مردم در حکومت اسلامی دارای مسیولیتی سنگین در قبال اجتماع و نظام اجتماعی، از جهت مشارکت فعال در عرصه های اجتماع و تعیین نوع حاکمیت دارند و در مقابل، حکامان اسلامی باید برای رشد و تعالی انسانیت در جامعه چهار زمینه را ایجاد نمایند:1- اجرای عدالت در تمام سطوح کشور.2- تامین امنیت در همه عرصه ها(اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی).3- تامین رفاه همه شهروندان بدون لحاظ کردن نوع گرایش های دینی و فکری.4- ایجاد زمینه مناسب حقوق اجتماعی در جامعه برای رشد و تعالی انسان ها.

    کلید واژگان: حقوق شهروندی, حق, تکلیف, کرامت انسانی}
    Mohammad Davoudabadi *

    Citizenship rights are among the most important issues in the scientific community, especially among lawyers and researchers; the institutionalization of a society on the intellectual foundations of democracy requires attention to the foundations of this kind of government's rights. As an Islamic country, Iran must formulate the foundations of civil rights from the perspective of Islam; to create a correct and appropriate model for the time and introduce the Alawite government around the world for all the forerunners of justice. The question that arises; is that what have been the "principles of civil rights" in the government of Imam Ali? This paper studies the principles of civil rights in Nahj al-Balaghah from two scientific and practical dimensions. In this regard, unlike citizenship rights in the democratic systems, which are based on rights and duties, citizenship rights in the Amir al-Mu'minin government are directly related to two authoritative sources of Islam. These sources are the Holy Quran and the Sunnah of the prophet (PBUH).  Imam Ali (A.S.) considers the legitimacy of government as divine, which is achieved by the luck of the people in a society. Religion and politics are also closely related to and inseparable in theology. Imam Ali (A.S.) considers the relationship between rulers and citizens as a reciprocal relationship between right and duty. The people in the Islamic government have a hefty responsibility towards the society and the social system, for active participation in the social spheres and determining the type of government. In return, the Islamic rulers must create four conditions for the growth and excellence of humanity in society:1-    Execution of justice at all levels of the country. 2-    Providing security in all areas (social-cultural-economic). 3-    Ensuring the welfare of all citizens, regardless of religious and intellectual tendencies. 4-    Creating a suitable ground for social rights in society for the growth and excellence of human beings.

    Keywords: citizenship rights, Rights, duties, Human dignity}
  • رحیم بدری گرگری، امید ابراهیمی*، دل آرام محمدی

    شناخت جایگاه انسان و بررسی ابعاد و ویژگی های مختلف او یکی از موضوعات محوری در تعالیم ادیان آسمانی به‎ویژه اسلام و مکاتب بشری شمرده شده و تلاش ها و راهکارهای فراوانی برای رسیدن او به سعادت نهایی اش که در گرو کرامت و عزت است، صورت گرفته است؛ کرامت به‎معنای شرافت، عزت و ارجمندی، که محل بحث و نقطه برخورد دین مبین اسلام با علوم بشری است. هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد و آثار کرامت انسانی در سیره امام رضا (علیه‎السلام) و روان‎شناسی بود که تلاش شد با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی، از نوع تحلیل محتوا، کرامت انسانی از منظر هر دو دیدگاه بررسی شود. نتایج پژوهش نشان داد، از دیدگاه امام رضا (علیه‎السلام) خاستگاه کرامت انسانی، ذاتی و وابسته به روح الهی بوده، جهت گیری معنوی و متعالی داشته و هدفش رسیدن به قرب الهی و خلیفه خدا شدن در زمین است که با تقوا و بندگی با محوریت خدا از قوه به فعل در می آید. اما در روان‎شناسی، عزت نفس از عوامل درون فردی و بیرونی حاصل شده، خاستگاه آن نیازها (کمبودها) و هدف رفع نیازها در محیط مادی و شکوفایی ظرفیت های انسانی جهت کسب موفقیت و پیشرفت است.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, امام رضا (علیه‎السلام), مکاتب روان‎شناسی, شناخت انسان, روان‎شناسی}
    Rahim Badri Gargari, Omid Ebrahimi, Delaram Mohammadi

    Recognizing the status of man and studying his various dimensions and characteristics is one of the central issues in the teachings of divine religions, especially Islam and human schools, and many efforts and strategies have been made to reach him for his ultimate bliss based on dignity and esteem. Dignity means honor, esteem and venerable, that is the subject of discussion and confrontation  between Islam and human sciences. The aim of this study was to review the dimensions and effects of human dignity from Imam Riḍā's viewpoint and psychology, using library documents and resources and descriptive-analytic method of content analysis type, to examine the human dignity from the standpoint of both perspectives.The results of this study shows that from Imam Reza’s viewpoint, the origin of human dignity is inherent and dependent on the divine spirit and has a spiritual and transcendent orientation, and its aim is to reach the Divine proximity and be the caliph of Allah on the earth, which through the centrality of God's servants, comes from potentiality to actuality. But in psychology, self-esteem is derived from inward and outward factors, its origins are needs (shortcomings), and its purpose is to meet the needs of the material environment and to flourish the human capacity for success and progress.

    Keywords: Human dignity, Imam Riḍā, Psychology schools, Human cognition, Psychology}
  • یاسین توکلی*
    هدف این پژوهش، تبیین مبانی اساسی کرامت انسان و ارائه مدل مفهومی آن از منظر آموزه های دینی با تاکید بر فرهنگ رضوی است. پژوهش از نوع کیفی است و در آن برای بررسی مبانی کرامت انسانی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. مضامین پژوهش در سه سطح استخراج و تحلیل شده است: «مضامین کلان (فراگیر)، مضامین یکپارچه‎کننده (سازمان‎دهنده) و مضامین اصلی و پایه». برای گردآوری و شناسایی مضامین مرتبط با مبانی دینی و فرهنگ رضوی، ابتدا مبانی نظری و دیدگاه های اندیشمندان اسلامی بررسی و سپس مضامین مربوط استخراج و کدگذاری شده است. یافته های پژوهش نشان می‎دهد مضمون کلان (فراگیر) مبانی کرامت انسانی بر اساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق به سه مضمون یکپارچه‎کننده (سازمان دهنده) «مبانی اعتقادی»، «مبانی معرفتی» و «مبانی ارزشی» تحلیل یافته است. مضمون یکپارچه‎کننده مبانی اعتقادی خود به 7 مضمون کلیدی (خلیفهاللهی، حامل اسماء الهی، روح الهی، امانتداری الهی، هدایت الهی، اشرف مخلوقات و عبد الهی) تحلیل یافته است. مضمون یکپارچه‎کننده مبانی معرفتی به 3 مضمون کلیدی (عقلانیت، کسب دانش و درک و فهم) تحلیل یافته است و در نهایت مضمون یکپارچه‎کننده مبانی ارزشی به 12 مضمون کلیدی (تقوا، عدالت، آزادی، رعایت حقوق، عزتمندی، صبر و اسقامت، احسان، احترام، محبت، گذشت و ایثار، صداقت و دوستی) تجزیه شده است. این یافته ها می‎تواند به‎عنوان الگوی مفهومی کرامت انسانی مبتنی بر آموزه های دینی و فرهنگ رضوی، بهره‎برداری شود.
    کلید واژگان: کرامت انسانی, فرهنگ رضوی, آموزه‎های دینی, مبانی معرفتی, مبانی اعتقادی}
    Yasien Tavakoli *
    The purpose of the current study is explaining the key principles of human dignity and presenting the conceptual model of that based on the religious teachings, with an emphasis on Imam Reza (A.S)'s culture. This is a qualitative study, and the thematic analysis method is employed to consider the principles of human dignity. The themes of the study are extracted and analyzed in three levels: Macro themes (Universal), Integrator (Organizer) and the main and basic themes. In order to identify and collect the themes relevant to religious principles and Imam Reza (A.S)'s culture, first, the theoretical principles and the attitudes of Islamic scholars are considered. And then the relevant themes are extracted and coded. The findings of the study show that the macro theme of the principles of human dignity is analyzed into three integrator themes, namely, 'belief principles', 'epistemic principles' and 'value principles', based on the theoretical principles and the literature reviewed. The integrator theme of belief principles is analyzed into seven key themes: Caliph of Allah, bearing Allah's names, the spirit of Allah, divine trusteeship, divine guidance, the greatest of all creation, and the servant of Allah. The integrator theme of epistemic principles is analyzed into three key themes: rationality, gaining knowledge and understanding. Finally, the integrator theme of value principles is analyzed into twelve key themes: Piety, justice, freedom, observing others rights, honor, patience and perseverance, kindness, respect, love, forgiveness, honesty and friendship. The findings can be employed as the conceptual model of human dignity based on the religious teachings and Imam Reza (A.S)'s culture.
    Keywords: Human dignity, Imam Reza's culture, religious teachings, Epistemic Principles, belief principles}
  • مسعود خدیمی *
    مفهوم حقوق بشر به عنوان مجموعه‎ای از حقوق و آزادی‎هایی که انسان در حیات فردی و اجتماعی برای صیانت از کرامت ذاتی از آنها برخوردار است، در گفتار و کردار امام‎رضا (علیه‎السلام) شایسته تامل است؛ چنان‎که به استناد آن می‎توان نسبت به ارتباط حقوق بشر و اسلام، به درک صحیح رسید. حضرت در کنار تبیین احکام و دستورات دین مبین اسلام، به تشریح اصول و مبانی حقوق بشر، به‎منظور ایجاد جامعه‎ای وارسته و وفادار به حقوق مردم پرداخته‎اند تا در نهایت طریق هدایت و سعادت را به همگان بنمایانند. بررسی دقیق و روشمند اصول اساسی و گزاره‎های مهم حقوق بشری مدنظر امام‎رضا (علیه‎السلام) با روش تحلیل مفادی و اسنادی از طریق گردآوری اسناد و منابع کتابخانه‎ای در این پژوهش مد نظر قرار گرفته و تلاش شده است با واکاوی محتوایی بینش رضوی در این باره، تصویری از سیره و اندیشه امام‎رضا (علیه‎السلام) نسبت به حقوق بشر و مرتبت آن در اسلام ترسیم شود. در تعالیم امام (علیه‎السلام) کرامت انسان، پایه و اساس واقع می‎شود و تمامی قواعد حقوق بشری با توجه به این اصل و نیز مساوات و آزادی، تدوین می‎شوند. اهتمام امام‎رضا (علیه‎السلام) نسبت به حقوق بشر تنها در حقوق مالی و قضایی و اجتماعی مشاهده نمی‎شود، بلکه حقوق موجود در حوزه فکر و اندیشه انسان جایگاه والاتری در تفکر ایشان دارد که عدم تحمیل دین و آزادی مباحثات علمی، از مصادیق تام آنهاست.
    کلید واژگان: امام‎رضا (علیه‎السلام), حقوق بشر, کرامت انسانی, مساوات, آزادی}
    Masoud Khadimi *
    Human rights are a collection of rights and freedoms that any human being can benefit from duringhis individual and sociallife in order to maintain his inherent dignity. This concept is suchnotable when looking at Imam Reza (A.S)’s wordsand conduct that by referring to it, one might gain an appropriate understanding of the relationship between Islam and human rights.Along with explaining Religious Laws and orders of perspicuous religion of Islam,Imam Reza would describe principles and basics of human rights in order to create a pious and faithful-to-people society, and finally manifest ways of guidance and bliss to everyone. The present study aims to consider, carefully and systematically, the key principles of human rights as assumed by Imam Reza, by gathering library documents and resources, with the approach of content and document analysis. It is attempted to depict the behavior and attitudes of Imam Reza towards the concept of human rights and its position in Islam. According to Imam Reza’s trainings,Human dignityis the base of everything, and all human rights’ principles are shaped based on this principle, as well as equity and freedom. Imam Reza’s efforts on human rights are not restricted to financial, judicial and social rights. Rather, rights related to human thoughts are more important for him, some clear examples of which are non-imposition of religion and freedom of scientific discussions.
    Keywords: Imam Reza (A.S), Human rights, Human dignity, equality, freedom}
  • سید محمد موسوی بجنوردی، نسترن پور*
    از جمله حقوق فطری و طبیعی انسان می توان به حق تنهایی یا حق استفاده از زندگی فردی اشاره کرد. این حق تحت هیچ شرایطی قابل خدشه نیست و انسان حتی با پذیرش زندگی در اجتماع حاضر نیست از جنبه های زندگی فردی دست بردارد. حرمت زندگی شخصی در دین اسلام بسیار مورد تاکید و توجه بوده و تحت عناوین مشخص، نظیر منع تجسس مورد حمایت قرار گرفته است. حریم خصوصی با آنکه در ایران با توجه به زمینه اسلام و فرهنگ غنی ایرانی مورد پذیرش و احترام می باشد، ولی قانونگذار تحت این عنوان حقوق و وظایفی را به رسمیت نشناخته است و از این جهت در این خصوص، مطلبی در ترمینولوژی حقوق وجود ندارد؛ البته این حق به صورت غیر صریح در قالب سایر حقوق و تکالیف مورد توجه قرار گرفته است. ولی از آنجا که حریم خصوصی به طور جداگانه مورد حمایت و قانونگذاری متمرکز واقع نشده، قانونگذاری در این راستا، با کاستی ها و نقصان هایی همراه است. در این مقاله سعی شده با ارایه تعاریف صاحب نظران و حقوقدانان از این مفهوم حقوقی، تعریفی متناسب با فرهنگ و نظام حقوقی ایران ارایه و مبانی نظری، قانونی و فقهی حریم خصوصی بیان شود.
    کلید واژگان: حق حریم خصوصی, کرامت انسانی, آزادی های فردی, حقوق بشر}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال