به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "allah" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «allah» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس علی براتی*، محمدحسین محمدی

    تکاثرت الابحاث العلمیه والنقدیه حول القرآن بشکل عام وفیما یتعلق بالتفسیرات الإسلامیه اللاحقه وتحلیل النص فی القرن التاسع عشر فی اوروبا، منذ سبعینیات القرن الماضی، وحققت هذه الابحاث قفزات وتغییرات حاسمه من خلال التشکیک فی صحه المصادر التاریخیه الإسلامیه، وکذلک الإدخال المنهجی للمصادر غیر الإسلامیه.  وقد ادی ذلک إلی تنوع الابحاث والمناقشات الجاده بین الخبراء وظهور نظریات ثوریه فی بعض الاحیان.  شهدت الابحاث حول القرآن توسعا کبیرا فی العقد الاخیر من القرن العشرین وبدایه القرن الحادی والعشرین. کما یقول مولفو کتاب "قرآن المورخین" (Le Coran des historiens) فی السنوات القلیله الماضیه  لم یمر اسبوع دون نشر عمل حول القرآن. ولکن هذه الاعمال تتسم بالهمجیه واللامنهجیه.  فی هذاالمقال نعرض کتابا صدر اخیرا عن بعض المفاهیم اللاهوتیه فی القرآن الا وهو مفهوم "الله "الفه استاذ جامعی امریکی ونتناول هذا الکتاب بالنقد. یعتبر التفسیر المسیحی للقرآن من النماذج الجدیده فی استغلال الدراسات القرآنیه للتبشیر المسیحی، وفی هذا النموذج، علی عکس النقد والنماذج السلبیه فی الماضی، یتم قبول القرآن بشکل إیجابی مع التفسیر المسیحی من القرآن  لیصیرشایعا فی المجتمع الإسلامی بحیث تتحول الهویه  الإسلامیه بمرور الوقت. النماذج الإنجیلیه الجدیده المکتوبه بمنظور نفسی واجتماعی لإضعاف هویه وثقافه الدیانات الاخری هی ضد الإنسانیه.  لا یمکن اعتبار تغییر الدیانات الاخری لاغراض مالیه وسیاسیه دعایه للدین والتدین.  لا یسمح الإسلام للمسلم ابدا بتحریف الدیانات الاخری بمکر.  لا یمکن التطلع الدینی لحیاه سلمیه إلا باحترام الادیان والثقافات والهویات الدینیه الاخری.

    کلید واژگان: نقد القرآن, التفسیر المسیحی, الله, الالحاد, الارهاب, علم الکلام
    Abbasali Barati *, MohammadHusain Mohammadi

    From 1970s in Europe and generally in 19th century, the scholarly and critical research on the Qur’an has started. The central point of these studies is to make doubt on credibility of Islamic historical sources, as well as the systematic introduction of non-Islamic sources. These researches have witnessed so many ups and downs. At the 1990s and beginning of the third millennium, we saw a giant leap in researches about the Holy Quran, and as the authors of the book “The Historians’ Qur’an” (Le Coran des historiens) say: in recent years, weekly an essay about the Holy Quran is published. But care must be taken that these works had no particular methodology. In the following essay, we will discuss and criticize a theological book on the subject of the Holy Quran written by and American professor. He has discussed about the concept of Allah in the Holy Quran. According to the findings of this essay, often the aim of these kinds of researches about Islam is to preach Christianity and defame Islam. In the above mentioned book, the writer has accepted the authority of the Holy Quran but provide his own interpretation from it. This evangelical attempt is trying to weaken the identity and culture of Muslims, this is inhumane. We must nor exploit the religion for reaching to political and financial aims. Islams is against distortion of other religions. for having a good religious coexistence, we must respect to other religions and cultures.

    Keywords: The Criticism of the Holy Quran, Christian Interpretation, Allah, Atheism, Terrorism, theology
  • Babak Mashhadi *, MuhammadAli Rizaei-Isfahani

    The article “God and His Attributes,” written by Gerhard Böwering, is one of the entries of Brill Encyclopaedia of the Qur’ān, which despite its scholarly merits, has some weaknesses. This research tries to analyze specific weak points with a descriptive-analytical method, based on authentic Islamic sources so that the doubts are identified and answered. Some of the shortcomings of this article include a lack of thorough and genuine attitude toward the concept of God, His Attributes, His Best Names, and certain Qur᾽ānic concepts such as the meaning of al-raḥma, the formation of the skies, and the Prophet’s ascension (miʿrāj) to heaven. The writer shows that Bowering’s attitude toward the topics mentioned above is influenced by his probing about the peri-Islamic milieu, his view about the Qur’ān as a text written and edited by the Prophet, and early Sunni exegeses and hadith collections without analysing their authenticity or their compatibility with scientific findings. Bowering’s attitude towards the Qur᾽ān has resulted in certain judgments about the content and form of this Divine book which are distant from the sublime spirit of the Qur᾽ān which is a revelation both in concepts and wordings. As long as the orientalists such as Bowering are not enlightened to the revelatory nature of the Qur᾽ān, one should not expect a thorough and realistic attitude towards the Qur᾽ān and its teachings.

    Keywords: Allāh, Encyclopaedia of the Quran, God’s Attributes, Gerhard Bowering, Orientalists
  • فریده محمدزاده شهرآبادی*، عاطفه زرسازان

    بحث تناسب آیات و سور قرآن، از دیرباز مورد توجه علمای علوم قرآنی قرار گرفته ، به مرور زمان از محدوده ارتباط آیات فراتر رفته، به غرض سوره اطلاق گردید. یعنی هر سوره دارای یک جامعیت واحد است که در انسجام آیات نقش دارد. برای نیل به غرض اصلی سوره، روش های مختلفی ارایه شده است، پژوهش حاضر بر آن است تا افزون بر بررسی عناصر برونمتنی، با تحلیل واژگان پربسامد از طریق همنشینی و بررسی سیاق که از عناصر درون متنی هستند، با روش توصیفی - تحلیلی به کشف غرض سوره فتح بپردازد، چراکه تاکید فراوان در به کارگیری یک واژه و مشتقات آن در یک متن، نشانگر اهمیت و نقش اساسی مفهوم آن کلمه در متن است. با مشخص کردن واژگان پر بسامد سوره شامل «الله، فتح، سکینه و مخلفون» و بررسی همنشین هایشان و سایر عناصر مذکور، غرض سوره فتح چنین مشخص گردید: صلح نیز مانند جنگ هدف برای مسلمانان نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به آرمان های مکتبی است که شرایط مکانی و زمانی آن را مشخص می کند که در این پیروزی باور قلبی به خداوند و تاییدات الهی، اطاعت از خدا و رسولش نقش کلیدی دارد، به بیان دیگر، غرض سوره نشان دادن راهبردهای کلیدی جهت اعتلای دین اسلام با محوریت صلح است.

    کلید واژگان: غرض سوره فتح, کلیدواژه, الله, فتح, سکینه, مخلفون
    Faride Mohamadzade *, Atefe Zarsazan

    The issue of appropriateness between verses and surahs of the Qur'an has long been considered by commentators, and has been referred to the purpose of the surah. That is, each surah has a single comprehensiveness that plays a role in the coherence and coherence of the verses. In order to achieve the main purpose of the surah, various methods have been proposed, so the present study intends, , by analyzing high-frequency words through accompaniment and examining the context that are intra-textual elements. Use descriptive-analytical method to discover the purpose of Surah Al-Fath,. By specifying the most frequent words of the surah, which include "Allah, Fath, Sakina and Mokhallafoon" and examining their companions and other mentioned elements, it became clear that the purpose of the surah is that peace is not like the target war for Muslims, but the means It is a way to achieve the ideals of the school, which are determined by the spatial and temporal conditions. In this victory, heartfelt belief in God and divine affirmations, obedience to God and His Messenger play a key role, in other words, the purpose of Surah Giving key strategies for the promotion of Islam is centered on peace.

    Keywords: Purpose of Surah Al-Fath, Keywords, Allah, Fath, Sakina, Mokhallafoon
  • محمود صیدی، محمدجواد پاشایی*

    حدیث «لاتقوم الساعه» یکی از مهم ترین احادیثی است که ابن عربی در اثبات ملازمه میان ظهور مهدی موعود(عج) و برپایی قیامت به آن تمسک می جوید. بر پایه این حدیث، یکی از مقدمات و شروط ضروری وقوع قیامت، ظهور مهدی موعود(عج) و سپس رحلت ایشان از دنیا به آخرت است؛ چراکه انسان کامل مظهر اسم الله و خلیفه الاهی بر روی زمین است و با نبود او، موجبات قیامت برای آن دوره انسانی فراهم می گردد. پرسش اصلی این نوشتار آن است که در مکتب ابن عربی، مدلول حدیث لاتقوم الساعه چیست و کیفیت دلالت آن بر ظهور مهدی موعود(عج) چگونه است؟ از این پژوهش که با روشی تحلیلی_توصیفی و انتقادی به سامان رسیده است، چنین حاصل می شود که اولا، حدیث لاتقوم در منابع روایی شیعی یافت نشده و ابن عربی با تغییراتی نسبت به آنچه در منابع روایی اهل سنت آمده، آن را در آثار خویش مطرح کرده است. ثانیا، با قطع نظر از اشتباه صورت گرفته در نقل حدیث، اساس مدعای ابن عربی و شارحان آثار او با نظر به احادیث و اعتقادات شیعی در مورد مهدویت صحیح است.

    کلید واژگان: ابن عربی, حدیث, لا تقوم الساعه, الله, اسماء, قیامت
    Mahmoud Sayedi, Muhammad Javad Pasha’Ee *

    The hadith "Latqum al-Sa'a" is one of the most important hadiths which Ibn Arabi relied upon in proving the connection between the appearance of the promised Mahdi (pbuh) and the resurrection. According to this hadith, one of the necessary preconditions and conditions for the resurrection is the appearance of the promised Mahdi (pbuh) and then is his departure from this world to the Hereafter; because the perfect man is the manifestation of the name of Allah and His divine caliph on earth, and in his absence, the causes of resurrection will be provided for that human period. The main question of this article is that in the school of Ibn Arabi, what is the signification of the hadith of Latqum al-Sa'a and how the quality of its implication on the appearance of the promised Mahdi (as) is? From this research, which has been carried out with analytical-descriptive and critical method, it is concluded that firstly, the hadith of “Latqum” is not found in Shiite narration sources and Ibn Arabi has introduced it in his works with changes compared to what is mentioned in Sunni narration sources. Secondly, regardless of the mistake made in quoting the hadith, the basis of the claim of Ibn Arabi and the commentators of his works is correct according to the Shiite hadiths and beliefs about Mahdism.

    Keywords: Ibn Arabi, Hadith, La Taqum Al-Sa'a, Allah, the names ', resurrection
  • حمیدرضا یونسی، عباس همامی*

    پژوهش حاضر ضمن بیان تعریفی مختصر از اسم و صفت، به بیان وجوه دلالت اسماء و صفات خداوند متعال بطور اجمال در مکاتب مختلف پرداخته و به این مساله توجه داده است که در کلام معصومین علیهم السلام اسماء و صفات خداوند دلالت بر چه چیزی دارند و ضمن دسته بندی این روایات، بر قاعده مهم اسم الله غیره تاکید نموده و با استفاده از آن بیان نموده که دلالت اسماء و صفات الله بر غیر خدا است.

    کلید واژگان: اسم, صفت, موصوف, دلالت, الله, معصومین
    Hamid Reza Younesi, Abbas Hemami *

    The present study, while giving a short explanation of the words ‘name’ and ‘attribute’, briefly explicates the meanings of the names and attributes of God, Almighty from the perspective of various schools of thought and highlights the point that, in the words of the infallibles, the names and attributes of God denote some realities other than God. Categorizing the narrations in question, the article further underlines the important principle that asma’ Allah (divine names) signify entities other than Allah, and relying on this principle, it demonstrates that the names and attributes of Allah refer to non-God realities.

    Keywords: name, attribute, mosuf (a noun qualified by an adjective), signification, Allah, the infallibles
  • سید حسین موسوی دره بیدی*، امیر احمد نژاد
    مطالعه تحول معنایی واژگان قرآن از عصر پیش از نزول تا ادوار بعد یک ضرورت است و فهم صحیح معنای آیات بدون آن میسر نیست. از جمله مولفه های تاثیرگذار در معنای واژگان، روابط آنها با همدیگر در متن، به ویژه رابطه هم نشینی کلمات است. در این مطالعه به تبیین محور های هم نشینی «اهل» و مولفه های معنایی آن از دوره پیش از اسلام تا عصر نزول می پردازیم و می کوشیم نشان دهیم رابطه هم نشینی اهل و کاربست آن با ضمائر که در دوره پیش از اسلام مشاهده می شود به قرآن راه یافته، و همنشین های جدیدی نیز در عصر نزول به اهل افزوده شده که به توسعه کاربست های زبانی آن انجامیده است. واژه اهل فقط در قالب ترکیب اضافی در قرآن به کار رفته، و به لحاظ ساختار نحوی با اسم ظاهر و ضمیر هم نشین شده است. در میان اسم های ظاهر، واژه الکتاب و اسامی مکان بیش ترین هم نشینی را با اهل دارد؛ همچنان که اسامی پیامبران نیز، بیش ترین هم نشینی را همچون مرجع ضمائر متصل به اهل دارا است. همچنین، معنای اختصاص، تعلق و انس را در همه این همنشین ها می توان دید.
    کلید واژگان: اهل, آل, ترجمه قرآن, اهل کتاب, اهل الذکر, اهل بیت
    Seyyed Hoseyn Musavi Darrebidi *, Amir Ahmadnezhad
    The study of the Qur'anic words based on new scientific methods in its linguistics, including its branches of semantics, plays an effective role in understanding the meaning of the Almighty God and attaining the semantic layers of the Quranic verses of the Quran. Among the influential components of the meaning of the vocabulary of relations Vocabulary with each other in the text, including these relationships, is the synthagmatic ralation of words together. In this research, the focus of the "Ahl synthesis has been discussed. The "Ahl" syntheses are used only in the form of additional combinations in the Qur'an and, in terms of syntactic structure, have been synthesized with the appearance and the pronoun. Among the names of appearances, the term " Alktab " and the names of the places are most synthesized. Also, the names of the Prophets have the most synthesis as the reference to the pronouns associated with the Ahl. According to the Syntagmatic Relation of the meaning of "Ahl" in the four categories of categories, as well as the relation between "Ahl" and "Al". This research focuses on one of the components of semantics to explain the concept of the word "Ahl" and its semantic domain in the Qur'an.
    Keywords: Quran, Allah, Al, semantics, Syntagmatic Relation
  • ابوالقاسم خوشحال، علیرضا نجف زاده تربتی، حسن نقی زاده، سید حسین سیدموسوی
    ابن سینا سوره مبارکه اخلاص را که به توحید هم شهرت دارد، با استفاده از مفاهیم و اصطلاحات رایج در فلسفه و با تکیه بر قواعد فلسفی و به روش دقیق برهانی تفسیر کرده است. او به این سوره که محور بحث آن خداشناسی و توحید است نگاهی فیلسوفانه دارد. او نه تنها بین آیات این سوره که بالاتر از آن حتی در بین کلمات به کاررفته در آن نظم و ترتب عقلی می بیند و دلیل هر مطلبی را در ماقبل آن جستجو می کند. او در متن تفسیری خود همه تلاش خود را صرف می کند تا با استمداد از اصولی که در نظام هستی شناسی خود به آن دست یافته است، این نظام دقیق عقلی بین کلمات و آیات را آشکار سازد.
    ما در این مقاله به تحلیل روش تفسیر ابن سینا از سوره اخلاص و قواعد عقلی که او در معرفی ذات حق و شناخت او بهره گرفته است، می پردازیم و ضمن آن، کارآمدی گرایش فلسفی در تبیین مقاصد این سوره را مورد ارزیابی قرار داده، به محوری بودن آیه اول سوره اخلاص در معرفی خدای تعالی توجه داده و به همسویی که بین عقل و شرع در آیات این سوره وجود دارد، پی می بریم.    
    کلید واژگان: ابن سینا, هو, الله, اله, احد, واجب الوجود, سوره اخلاص
    Abolqasem Khoshhal, Alireza Najafzadeh Torbati, Hasan Naghizadeh, Sayyed Hasan Sayyed Mousavi
    I bn Sina has interpreted Surah Al-Mobarakah Al-Ikhlas, which is also known as al-Tawhid, by using of the current concepts and phrases in philosophy and by Relying on the philosophical rules and the discursive precise method. He has a philosophical look at this surah, which its axis of discussion is the theology and monotheism. He sees rational order not only among the verses of this surah, but also higher of this, among the words used in it and searches for the proof of any matter against the previous word. He uses all his efforts in his interpretive text to reveal the rational precise system between the words and verses by getting help from the principles which he has achieved in his ontological system. In this article, we analyze the Avicenna's interpretative method from the surah Al-Ikhlas and the rational rules which he has used in introducing and Understanding the God's essence, in addition, we evaluate the effectiveness of the philosophical tendency in explaining the purposes of this sura, and attend to the centrality of the first verse of surah Al-Ikhlas in introducing the God of excellence, and find out to which
    correspondence is between the wisdom and the religion in this surah.
    Keywords: Ibn Sina, Hu, Allah, Ilah, Ahad, Wajib al-Wujud, Surah al-Ikhlas
  • سردار بافکر*

    ذکر یکی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خداوند است که تداوم آن، روح را شاداب نگه می دارد و زنگار گناهان را از روی دل می‏زداید و در سیر و سلوک و شکوفا شدن استعدادهای نهفته بشری نقش اساسی و بنیادی بر عهده دارد. هر قدر آیینه دل از زنگار اعمال و عقاید باطل پاک تر و روی دل به سوی خورشید الوهیت بیشتر باشد، آثار ذکر شدیدتر خواهد بود. در این جستار نقش انواع ذکر، در آرامش و سلامتی جسمی و روحی و تکامل معنوی انسان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. پژوهش، بر اساس نحوه کاربرد انواع ذکر در قرآن کریم و آثار مهم عرفانی و ملاحظه دیدگاه های صاحب نظران و دریافت بی واسطه از آن ها به روش تحلیل محتوای این آثار صورت گرفته است. نتیجه کلی مقاله این است که ذکر و یاد خداوند در سازندگی روحی و اخلاقی انسان موثر بوده و در نهایت موجب تعالی و کمال آدمی می شود.

    کلید واژگان: ذکر, یاد خدا, الله, تکامل انسان
    Sardar Bafekr *

    The mention of one of the most beautiful manifestations of romantic relationship with God is that its continuance keeps the spirit alive and saves the rustling of sins and plays a fundamental role in the journey and the flourishing of the hidden talents of mankind. has it. No matter how much the heart of the soul is, the purity of the deeds and beliefs, and more on the heart to the sun of divinity, the works will be more pronounced. In this research, the role of types of mentioning has been criticized in terms of peace and physical and mental health and spiritual development of man. The research has been conducted on the basis of how the types of mentioning in the Holy Quran are used and the important mystical works and the views of the views of the owners and their immediate receipt by analyzing the content of these works. The overall result of the paper is that the remembrance of Allah is effective in the spiritual and moral creation of man, and ultimately leads to the perfection and perfection of mankind.

    Keywords: mention, Remembrance of God, Allah, Human Evolution
  • قدرت الله قربانی
    الگوی اسلامی پیشرفت، ملهم از آموزه های الهی اسلام، هم به بعد مادی و هم به بعد معنوی زندگی انسان نظر دارد؛ لذا فهم انسانشناختی این الگو، حائز اهمیت بسیار بالایی است. قرآن کریم با طرح آموزهی خلافت اللهی انسان، مبدا و معاد و مسیر تکاملی زندگی بشر را ترسیم کرده، و علت شایستگی انسان برای حکومت الهی، و نتایج مترتببر آن را بیان نموده است؛ تسخیر دیگر موجودات و بهکارگیری آنها در فعلیتبخشی به قابلیتهای انسان، نمونهای از آنهاست. این مساله حائز چنان ظرفیت بالایی است که میتواند معنای خاصی را به الگوی الهی پیشرفت ببخشد. در این رویکرد، به عنوان جانشین خدا بر روی زمین، موظف است برای پیشرفت مادی و معنوی خود همه ی نعمتهای الهی را بهخدمت بگیرد؛ و در عینحال در مقابل سوءاستفاده از آنها مسئولیتپذیر باشد. از اینرو، خلافت اللهی انسان، هم شایستگی و هم مسئولیت اوست و بر ضرورت تلاش برای پیشرفت و تعالی - در همهی ابعاد مادی، معنوی، فردی و اجتماعی زندگی بشر صحه میگذارد.
    کلید واژگان: خلافت اللهی, پیشرفت, الگوی اسلامی, عقل, اختیار
    Ghodratollah Ghorbani
    Islamic pattern for development, induced by the divine didactics of Islam, considers both materialist and spiritual aspects of human life. Henceforth, anthropological understanding of that pattern is highly important. By raising Khilafat-Allah-oriented didactic of human, Quran has drawn the origin, destination and developmental pathway of human life, and explained the reason of competency of human for the divine government and its results; winning the other creatures and applying them in actualizing human capabilities is an instance of them. This issue has such a high importance that can give special meaning to divine pattern for development. In this approach, human as the deputy of God on earth should implement all physical and spiritual divine blessings and in return, feel responsible for misusing them. Thus, human as Khilafat-Allah means that he is competent and responsible at the same time, and it emphasizes the necessity of advancement and sublimity in all materialist, spiritual, individual and social aspects of human life.
    Keywords: Khilafat, Allah, Advancement, Islamic Pattern, Wisdom, Free Will.
  • صادق ارشی*، مرتضی حاجی مزدرانی، احمد محمدی اکمل
    مقاله حاضر پژوهشی در باب واژه « الله » بوده و درصدد نشان دادن امتیاز خاص واژه « الله » نسبت به سایر واژه ها است. این امتیاز جدای از تقدس این واژه، دارای معنای آسمانی است و مسلما به شعوری آگاهانه باز می شود که در منحصرکردن این واژه نسبت به واژگان دیگر به کار رفته است. ممتازی واژه الله در هنر و سمنتیک به خصوص در کتابت این واژه توسط نخستین کاتبان، عمدی و آگاهانه صورت گرفته است. اگرچه این واژه از کلمات قرآن و زبان عربی محسوب می شود و در ظاهر مثل دیگر واژه ها است، اما هیچ گونه شباهت معنایی و کتابتی به دیگر واژگان ندارد. این واژه در معناشناسی و ساختار نیز همیشه خلاف قاعده سمنتیک(معناشناسی و ساختار) بوده و از نظر معنایی، لغوی، ریشه شناسی و قواعد دستوری نیز با سایر کلمه ها متفاوت است. در خوش‏نویسی نیز این واژه، استثنا است و به هیچ عنوان از قواعد نوشتاری دیگر واژه ها پیروی نمی کند و قاعده نوشتاری آن منحصر به فرد است و هیچ واژه دیگری نیز نمی‏تواند از قاعده نوشتاری الله پیروی کند.
    کلید واژگان: الله, سمنتیک (معناشناسی), خوش نویسی, هنر
    Sadegh Arshi*, Morteza Hajimazdarani, Ahmad Mohammadi Akmal
    This article is a research on the word “Allah” and trying to show special privilege of this word in comparison to other words. The privilege of this word enjoins its sanctity as well as its heavenly meaning which is applied in confining this word comparing to the other. The superiority of the word “Allah” in art and Semantics is manifested clearly in its written form by the early scribes consciously and intentionally. Although this word is considered as the word of Quran and belongs to the Arabic Language and is seemingly the same as other words, but there is no similarity in the scope of writing or meaning between this word and the rest. This word has usually been contrary to the rule of semantics and structure and has always been different from the other words in terms of Semantic, lexical, etymology and grammar. In calligraphy too this word stands as an exception and does not follow any of the writing rules of the other words, because its writing rule is exclusive to its own and no other word can follow according to the writing rule of “Allah”.
    Keywords: Allah, Semantics, Calligraphy, Art
  • Hojjatollāh Bayāt
    Religion, being the message, rule, plan and rite originating from the source of existence, has the man as its audience; and has complete relating nature and functions. The most important section that properly makes the essence and relating function of religion clear is the knowledge explaining limits of man’s relations. Considering man’s status in the creation system and the path created by Allah in the form of religion and for his happiness, the most important sections of religious knowledge have directly or indirectly dealt with explaining, and organizing his relations, because the whole life of man is summarized in his relations, and the religion conveys messages that teach him how to live and how to connect with other people.
    Keywords: religion, relations, Allah, self, nature, others
  • عبدالرضا مظاهری*
    هر اسمی از اسماء الهی از نظر مصداق عین ذات و سایر اسما است، ولی از نظر مفهوم مغایر با ذات و سایر اسماست، پس هر اسم دارای دو دلالت است؛ یکی دلالت بر ذات و دیگر دلالت بر صفتی خاص که موجب تمییز آن اسم از اسماء دیگر می شود و خداوند که حقیقت واحد است، کثرت اسماء او بر اثر اعتبارات گوناگون بوجود می آید؛ مثلا از این جهت که موجودات را آفریده، «خالق» و از آن جهت که به همه چیز آگاه می باشد، «عالم» است و از جهت تدبیر عالم، «مدبر» و از جهت محبت و رحمت، «رحمن و رحیم» است، اما از میان این نود و نه یا هزار و یک اسمی که به او نسبت داده اند، کدامیک «اسم اعظم» است و معیار اعظم بودن چیست؟! برخی اسم « الله » را اسم اعظم دانسته اند و دلایلی برای آن ارائه نموده اند و خواص و کارکردهایی نیز به آن نسبت داده اند و برخی نیز «بسم الله الرحمن الرحیم» را اسم اعظم دانسته اند و بعضی «یا حی یا قیوم» و بعضی «ذوالجلال و الإکرام» را اعظم آورده اند و در قرآن کریم نشانه هایی برای آیاتی که دارای اسم اعظم می باشند، آورده اند و تعدادی از اسماء را ذکر کرده اند و در دعاها نیز کارکردهایی به اسم اعظم الهی نسبت داده شده است.
    کلید واژگان: اسم, مسمی, ذات, غیریت, اعظم, الله, کثرت اسماء
    Abdolreza Mazaheri*
    All Divine Attributes, regarding their referent, are the very essence of God and the same as other names, but concerning their meanings, they are different from the essence of God and His other names. Thus, each name has two significations: one signifies the essence; the other signifies a specific attribute which differentiates it from other names. Thus, God, the Unified Truth, has multiple attributes due to His manifold qualities. For instance, because He has created the creatures, He is the “Creator” and for His all-embracing knowledge, He is the “Knowing”; since He manages the universe, He is the “Director” and for His affection and mercy, He is “the Compassionate, the Merciful”. Then, from among the ninety-nine or according to another estimate, a thousand and one attributes ascribed to Him, we want to know which one is the Supreme Name of God and based on what criterion it is considered supreme. Some have deemed “Allah” the Supreme Name, have set out reasons for their choice and have attributed certain functions and characteristics to it. Some others believe that “in the Name of God, the Compassionate, the Merciful” is the Supreme Name and still another group vote for yā hayyu yā qayoum (“the Eternal Live”) and dhul-Jalāl wal ikrām (“the Lord of Majesty and Generosity”). Some refer us to the Holy Qur’an for the indicators of the Supreme Name and mention a few names; prayers of invocation have also been mentioned to contain a number of functions for the Supreme Name.
    Keywords: name, the named, essence, otherness, supreme, Allah, multiplicity of names
  • بررسی الگوی خانواده سالم در سیره پیامبر اسلام(ص)
    جمال رضایی، علی اصغر نراقی
    نهاد خانواده از منظر اسلام، دارای جایگاه و قداست ویژه ای است که قابل مقایسه با هیچ نهاد دیگری نیست. در حدیثی از پیامبر خدا (ص) آمده است: «ما بنی بناء فی الإسلام احب إلی الله تعالی من التزویج» (شیخ صدوق، 1426ق، ج3:383). در اسلام هیچ بنیادی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست. تشکیل خانواده، دارای حکمت ها و دلایل متنوع روانی، اخلاقی، اجتماعی و دینی است که رسیدن به آرامش و ایجاد مودت و رحمت بین اعضای خانواده و بالتبع در جامعه از جمله آنهاست. از هم گسیختگی نظام خانواده در غرب و رویگردهای فمینیستی اخیر در جامعه باعث تضعیف و از هم پاشیدگی نهاد خانواده شده است. برای رفع این مشکلات و ایجاد آرامش در خانواده و جامعه نیاز به داشتن الگوها و معیارهای صحیح و کاملی برای تشکیل خانواده، انتخاب همسر و تقویت زندگی خانوادگی داریم که مبنای عمل قرار گیرد. خداوند متعال الگوپذیری راهبردی از همه ابعاد زندگی پیامبر اعظم (ص) را برای تکامل مومنان ضروری می داند و به ان دعوت می نماید. «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»(احزاب:21)
    کلید واژگان: سیره, الگو, خانواده, پیامبر اعظم (ص), ازدواج, آرامش, تکامل, اسلام
    STUDY OF THE WHOLESOME FAMILY ACCORDING TO THE TRADITIONS AND CUSTOMS OF THE PROPHET OF ISLAM (PBUH)
    Jamal Rezaie, Ali Asghar Naraghi
    The institution of family has a very special and holy status in Islam so that it is almost incomparable with any other institution. In one narration the Prophet ofIslam (PBUH) says: "in Islam no union is more prevalent with god than marriage". Forming a family has many psychological, ethical, social and religious reasons and philosophies and achieving comfort and affection for members of the family is also among reasons. Western break of the family and feminist approaches has endangered the institution of the family and solving this problem needs a sound and perfect model. Allah takes it necessary for men to take the model of the Prophet of Islam (PBUH) in this regard.
    Keywords: Allah, family, tradition, Prophet of Islam. marriage, Comfort, perfection
  • بی بی سادات رضی بهابادی، حجت الله جوانی

    مقالهء«بسمله»، (Basmala) تالیف ویلیام.ا.گراهام یکی از مقالات‌ دایره المعارف قرآن‌ (EQ) است.ما برای آشنایی با شیوهء تحلیل و بررسی مفاهیم قرآنی‌ در این دایره المعارف به ترجمهء این مقاله پرداخته و در پانوشت برخی مطالب را مستند ساخته‌ایم.مطالبی را که در این جستار نقد و تصحیح کرده‌ایم عبارت‌اند از:1.الله،رحمن، رحیم ترکیبی از تاثیر عقاید یهود در مسیحی و کفار جزب عربستان است؛2.شیعیان در نماز بسمله را آهسته می‌خوانند؛3.تمام علوم در چهار کتاب حدیثی شیعه مندرج و علوم آن‌ها در قرآن است؛4.حدیث انس که من با رسول خدا،ابوبکر،عمر،عثمان نماز گزاردم و نشنیدم هیچ یک از آن‌ها بسم الله را قرایت کنند. همچنین در پاورقی توضیحاتی راجع به علت اختلاف مکاتب بر سر قرایت بسمله،اسم‌ اعظم بودن بسمله آورده‌ایم.بررسی حدیث«انا النقطه:التی تحت الباء»از نکات در خور توجه پانوشت‌هاست.

    کلید واژگان: الله, رحمن, رحیم, شیعیان, چهار کتاب حدیثی شیعه قرائت بسمله, اسم اعظم بودن بسمله
    bi bi sadat razi bahabadi, Hojjatollah Javani

    Basmala', written by V.Graham, is one of the articles of the Encyclopaedia of Quran. We have translated this article into Persian in order to introduce our readers with the method of 'EQ' in analyzing Quranic concepts. In addition we have provided the reference for some of the informations given in the original article in footnote and made some corrections and annotated as regard to the following cl

    aims

    1. The tripartite Allah, Al-rahman Al-rahim is a coalescence of Jewish Christian and Southern arabia beliefs. 2. The Shiite recite Basmala silently in ritual prayers. 3. All areas of knowledge are contained in «the four Shiite hadith books" and their science is in the Quran. 4. Ons hadith saying that 'I performed the ritual prayer with the holy Prophet, Abu Baker, Umar and Uthman and 1 did not hear any of them recite Basmala.' We have also explained the reason for law schools to differ on recitation of Basmala, discussed its being the Great name Of Allah and finally examined the hadith attributed to Imam Ali as saying 'I am the dot beneath the “B” of Basmala'.

    Keywords: Allah, Al-Rahman, Al-Rahim, four Shiite hadith books, Basmala
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال