به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « avicenna » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «avicenna» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدمهدی داور*، قاسمعلی کوچنانی

    lساله معاد از جمله مسایل بسیار مهم و بحث برانگیزی است که همواره مورد بحث در میان بسیاری از فلاسفه و بخش بزرگی از متکلمان و الهی دانان بوده است. اغلب حکمای مسلمان معاد را پذیرفته و آن را اثبات کرده اند و فقط در مورد کیفیت آن با یکدیگر اختلاف دارند. بسیاری از متکلمان مسلمان جز متکلمان فرقه ای که به تناسخ قایل می باشند، معاد را از اصول دین دانسته و اصل آن را به صورت عقلی اثبات، و جزییات آن را به صورت سمعی تبیین کرده اند. شیخ الرییس ابوعلی سینا و شیخ اشراق نیز از حکمایی هستند که معاد را اثبات کرده اند و البته برای اثبات و تبیین معاد راهی متفاوت از متکلمان پیموده اند. هر دو حکیم بر اساس تدوین یک نظام منسجم نفس شناسی به اثبات و تبیین معاد پرداخته و آن را بر اساس نظام نفس شناسی خود هماهنگ کرده اند. بنابراین برای فهم معادشناسی ابن سینا و سهروردی ابتدا باید نظام نفس شناسی دو فیلسوف شناخته گردد. بوعلی و سهروردی مسایل مختلفی را در نظام نفس شناسی خود مطرح کرده اند، ولی آنچه که در این مقاله به آن پرداخته شده است، مساله بقای نفس بر اساس تجرد نفس و بحث استکمال نفس به مثابه دو مقدمه برای اثبات وجوب معاد می باشد.

    کلید واژگان: معاد, نفس شناسی, بقای نفس, استکمال نفس, نفس ناطقه انسانی, ابن سینا, سهروردی}
    Mohamad Mahdi Davar*, Ghasem Ali Kouchnani

    The problem of resurrection, one of the most important issues in the philosophy and theology. Some of Muslim philosophers and the vast majority of theologians always discussed about this topic. Some of Muslim philosophers accepted this problem and prove it, but, in quality of occurrence of them, they have differ believe from each other. However, some of Muslim theologians except those who believe in transmogrification, they consider the resurrection to be one of the principle of religion, beside monotheism and prophecy. Moreover, they proved the principle of resurrection through reasons, and explanations them elaborates through the Holy Quran and Prophetic saying (Traditions- Hadith). Avicenna and Suhrawardi have been proving resurrection. Of course, for prove of this problem, they adopted of different manner from Muslim Theologians. Both of philosophers according to codify of ordinary psychological system, have proved and explanation this issue. Thus, for understand of Avicenna and Suhrawardi’s eschatology. First of all, we must understand of their psychological system. Furthermore, in this paper, we will discuss about survival of the soul according to immaterial soul and perfecting of soul as two premises for prove of resurrection.

    Keywords: Resurrection, Psychology, Survival of the soul, Perfecting of soul, Human rational soul, Avicenna, Suhrawardi}
  • محمد سعیدی مهر*
    روش های علمی، ابزار هایی برای حل مسایل هر علم  هستند. در دوران جدید و معاصر به تدریج مباحث مستقل، درباره چند و چون این روش ها رواج یافته، به تدوین متدولوژی (روش شناسی) علوم دامن زد. هر چند بحث از روش فلسفه در دوران گذشته نیز مطرح بود، امروزه این بحث در شاخه نوپیدایی به نام فرافلسفه دنبال می شود. نوشتار پیش رو در پی برداشتن گامی اولیه به منظور شناسایی مختصات روش فلسفی ابن سینا است. ابن سینا بحث مستقل و مستوفایی درباره روش فلسفه مطرح نکرده است؛ از این رو برای شناسایی روش فلسفی او باید از فرافلسفه ضمنی اش بهره برد و با مرور بر آثارش روش هایی را که وی در عمل به کاربسته است، شناسایی کرد.در این مقاله پس از بحثی مقدماتی درباره روش علوم و روش شناسی فلسفی، بحث های ابن سینا در مورد روش فلسفه را مرور می کنم. در مرحله بعد با نگاهی بر روش های کمابیش رایج در فلسفه تحلیلی، چهار روش استدلال قیاسی، تحلیل مفهومی، تحلیل منطقی و آزمون ذهنی به عنوان الگو و چارچوب بحث، انتخاب شده و نمونه هایی از به کارگیری این روش ها در فلسفه ابن سینا ارایه می گردد. بازشناسی روش فلسفی ابن سینا در این چارچوب نشان می دهد فلسفه وی به لحاظ روشی شباهت زیادی به فلسفه تحلیلی معاصر دارد.
    کلید واژگان: روش فلسفه, فرافلسفه, فلسفه تحلیلی, تحلیل مفهومی, تحلیلی منطقی, آزمون ذهنی, ابن سینا}
    Mohammad Saeedimehr *
    Scientific methods are tools for solving the problems of any science. In the new and contemporary era, the independent discussion of some of these popular methods gradually fueled the formulation of science methodology. Although the issue of the method of philosophy was also discussed in the past, today this discussion is followed in an emerging field called meta-philosophy. This article seeks to take an initial step in order to identify the coordinates of Avicenna’s philosophical method. Avicenna does not have an independent and exhaustive discussion of the method of philosophy, and therefore, to identify his philosophical method, one should use his implicit meta-philosophy and by reviewing his works, identify the methods that he actually used. In this article, after an introductory discussion on the method of science and philosophical methodology, I review Avicenna’s discussions on the method of philosophy. In the next step, with a look at the more or less common methods in analytical philosophy, four methods of comparative reasoning, conceptual analysis, logical analysis, and mental test will be selected as models and frameworks for discussion and some examples will be presented for the application of these methods in Avicenna’s philosophy. Recognizing Avicenna’s philosophical method in this framework shows that his philosophy is very similar to contemporary analytical philosophy in terms of method.
    Keywords: method of philosophy, meta-philosophy, analytical philosophy, Conceptual analysis, logical analysis, mental test, Avicenna}
  • فردین جمشیدی مهر

    ابن سینا از بزرگ‌ترین حکمای مسلمان در عین توجه تام به عقل و برهان، به شریعت مقدس نیز التفات ویژه ای دارد. او گذشته از مسایل اعتقادی، به تبیین حقیقت بسیاری از فروعات، اعمال و مناسک دینی هم پرداخته است. یکی از این مناسک و آداب دینی، دعا است و از جمله بحث های فلسفی در حوزه دعاپژوهی، مسئله استجابت دعا است. این‎که حق‌تعالی و مبادی عالیه که مجرد تام هستند، چگونه با دعای انسان مضطر به خواسته او لبیک می گویند، به طوری که با عدم انفعال آنها سازگار باشد از جمله این مسایل است. از ابن سینا در مسئله اجابت، سه نظر باقی مانده است که به ظاهر متعارض و ناسازگارند، اما با دقت در آنها می توان آنها را سه جزء از یک نظریه جامع دانست. در این مقاله، با محوریت آرای شیخ‌الرییس به تبیین مسئله اجابت، حقیقت دعا، سازگاری اجابت با عدم انفعال مبادی عالیه و نیز سازگاری دعا با قضا و قدر الهی پرداخته می شود.

    کلید واژگان: ابن سینا, دعا, استجابت, مبادی عالیه, نفس انسان, قضا و قدر}
    Fardin Jamshidi Mehr

    Avicenna, one of the greatest Muslim scholars, while paying full attention to reason and argument, also pays special attention to the Holy Shari'a. In addition to belief issues, he has also explained the truth of many religious sub-practices, practices and rituals. One of these religious rites and rituals is prayer, and one of the philosophical debates in the field of prayer research is the issue of answering prayers. One of these issues is how the Supreme Being and the supreme principles, who are completely immaterial, respond to the prayers of the distressed person in a way that is compatible with their Ineffectiveness. There are three views left by Avicenna on the issue of answering prayers that are seemingly contradictory and inconsistent, but with precision in them, they can be considered as three parts of a comprehensive theory. In this article, with the focus on the views of Sheikh Al-Ra'is, the issue of answering prayers, the truth of prayer, the compatibility of answering prayers with the Ineffectiveness of supreme principles, and the compatibility of prayer with divine destiny and providence are discussed.

    Keywords: Avicenna, Prayer, Answering Prayers, The human soul, divine destiny, providence}
  • احمد جهانی نسب، کمال پولادی*، سعید اسلامی
    هدف پژوهش حاضر تبیین نظریه دولت در فلسفه سیاسی ابن سینا است تا نحوه ارایه دولت مطلوب را در امر سیاسی براساس الگوی جستاری اسپریگنز نمایان سازد. در این راستا، با تامل در آراء و منظومه سیاسی ابن سینا، تلاش شده است تا به این سوال اصلی پاسخ داده شود که شیخ الرییس در ترسیم نظام سیاسی مطلوب چگونه می اندیشد؟ بر این اساس، پژوهش حاضر در چهار محور مشکل شناسی، علت شناسی، آرمان شناسی و راه حل شناسی تدوین شده است. روش پژوهش تاریخی- توصیفی بوده و نتایج حاکی از آن است که فلسفه سیاسی ابن سینا دارای منظومه فکری- فلسفی منسجم شامل: مدنی بالطبع بودن انسان، ضرورت رهبری نبی به واسطه اتصال به عقل فعال و ضرورت نبوت در سیاست است. ابوعلی سینا در ارایه رویکرد دولت گرایی و طرح نظریه دولت، بهترین نوع نظام را الگوی سیاسی نبوی دانسته که پیامبر یا جانشین او، در راس امور قرار دارند. در واقع نظریه دولت در فلسفه سیاسی ابن سینا بر مبنای فطرت الهی انسان و نقش حداکثری دولت در سعادت و رستگاری اتباع در هر دو جهان بنا شده است.
    کلید واژگان: فلسفه سیاسی, ابن سینا, نظریه دولت, روش جستاری, اسپریگنز, فطرت الهی, دولت نبوی}
    Ahmad Jahaninasab, Kamal Poladi *, Saeed Eslami
    The purpose of the present study is to explain the theory of state in the political philosophy of Avicenna in order to display the way of presenting a favorable government in terms of political issues based on Spragens' methodology. In this regard, by delving deep into the political ideas and doctrines of Avicenna, it was attempted to answer this main question: How does Shaykh al-Ra'is (Avicenna) think of a favorable political system? Thus, the present research is compiled in four parts investigating problems, causes, goals, and solutions. The method of study is historical-descriptive and the results convey that Avicenna's political philosophy has an integrated intellectual-philosophical system including the social nature of human beings, the necessity of a prophet's leadership due to his connection with demiurge, and the necessity of prophethood in politics. In presenting his approach to statism and proposing the theory of state, Avicenna deems that the best system is the prophetic political model in which a prophet or his successor is at the center of affairs. In fact, the theory of state in Avicenna's political philosophy has been based upon the divine nature of humans and the utmost role of government in people's prosperity and salvation in both worlds.
    Keywords: Political Philosophy, Avicenna, Theory of State, methodology, Spragens, Divine nature, Prophetic Government}
  • علیرضا آزادگان*، مهدی عظیمی
    قاعده الواحد یکی از قواعدی است که از دیرباز موردتوجه فلاسفه بوده به نحوی که می توان اشاراتی از مفاد این قاعده را در آثار فلوطین یافت، ولی به نظر می رسد ابن سینا نخستین فردی است که در صدد اثبات منطقی قاعده الواحد برآمده است. اگرچه به نظر می رسد، نظریات او در آثار مختلفش برای توجیه صدور کثرت از وحدت، دچار اختلافاتی است، در مجموع وی را می توان جزء مدافعین این قاعده با مفادی که مورد نظر فلاسفه است، برشمرد. هدف نگارندگان جستار پیش رو آن است که با مراجعه به آثار ابن سینا، ضمن استخراج موارد اختلاف در بیان او درباره صدور کثیر از واحد، به نقد ادله ای که در تایید قاعده الواحد اقامه نموده، بپردازیم. هرچند تا به حال نقدهایی بر آراء ابن سینا (درباره این موضوع) نگاشته شده و عده ای نیز درصدد پاسخ برآمده اند، ما در این مقاله با تحلیل و بررسی خود کلام ابن سینا به مواردی دست یافته ایم که بیشتر آنها جزء موارد مطرح شده از جانب ناقدان نبوده و ازاین رو تحلیلی جدید به حساب می آید. از جمله می توان گفت اولا اثبات قاعده الواحد به لحاظ منطقی موجب دور است و ثانیا دیگر مبانی پذیرفته شده از جانب ابن سینا، نشان می دهد صدور کثیر از واحد بسیط امکان پذیر است و موجب ترکب در ذات، نخواهد شد.
    کلید واژگان: ابن سینا, قاعده الواحد, صدور, وحدت, کثرت}
    Alireza Azadegan *, Mahdi Azimi
    The principle of al-wāḥid is one of the principles that has long been of interest to philosophers so that some references to the contents of this principle can be found in the works of Plotinus, but Ibn Sina seems to be the first person to have tried to logically prove the principle of al-wāḥid. Although his theories seem to differ in his various works to justify the issuance of plurality from unity, he can generally be considered as one of the defenders of this principle with the contents intended by philosophers. The authors of the present article intend to refer to Avicenna’s works, and while extracting the differences in his statement about the issuance of plural from one, to critique the arguments he has presented in support of the principle of al-wāḥid. Although some criticisms have been written about Avicenna’s opinions (on this subject) and some people have sought to answer, we have, in this article, by analyzing Avicenna’s own words, reached some instances, most of which are not brought up by the critics and are therefore considered as a new analysis. For example, it can be said that, firstly, proving the principle of al-wāḥid logically causes a vicious circle, and secondly, other principles accepted by Avicenna show that the issuance of plural from the simple one is possible and will not lead to insertion (tarakkub) in essence.
    Keywords: Avicenna, principle of oneness, issuance, unity, multiplicity}
  • سیده زهرا حسینی*

    هرمنوتیک به مثابه یک علم و نظریه ساختارمند، گرچه دانشی جدید است، اما به صورت غیر آکادمیک و غیر رسمی، از دیرباز به صورت تاویل متون مقدس وجود داشته است. در میان اندیشمندان مسلمان نیز برخی از جمله عرفا و فیلسوفان با تمایز قایل شدن میان ظاهر و باطن قرآن و روایات، حقیقت معنا را فراتر از ظاهر می انگاشتند. ابن سینا اولین فیلسوفی است که به تفسیر مستقل و رسمی از برخی از آیات و سوره ها می پردازد و با قرایت معقول و مواجهه فلسفی با آنها، موجب پیدایش گرایش تفسیر فلسفی قرآن می شود . او از یک سو با گرایش باطنی خود، تعابیر قرآنی را رمزوار و استعاری می یابد و مراد وی از تفسیر در حقیقت، کشف این اسرار و رموز است و از سوی دیگر، با مبانی کاملا متافیزیکی و پیش فرض های فلسفی خود از وجود، مبدا و معاد، جهان و انسان، نفس و جسم و ..، تفسیری نو و مبتکرانه از آیات قرآن ارایه می کند که در آنها تعابیر دینی، از حوزه معنا شناختی عرفی و دینی فرتر رفته، وارد میدان معنایی دیگری می شوند و بار معنایی متافیزیکی به خود می گیرند. این مقاله با نگاهی به تفاسیر ابن سینا، قرآن به روایت فیلسوفانه او و فرایند مابعدالطبیعی سازی مفاهیم را مطالعه خواهد کرد و در پایان به ارزیابی این شیوه از تاویل خواهد پرداخت. تفاسیر ابن سینا می توانند در زمینه پژوهش های مربوط به تفسیر تطبیقی، روش شناسی، هرمنوتیک و تاریخ آن در جریان تفکر اسلامی راهگشا باشند.

    کلید واژگان: ابن سینا, هرمنوتیک, تفسیر فلسفی, مابعدالطبیعی سازی, رمزوارگی}
    Seyyede Zahra Hosseini Hosseini *

    Although hermeneutics as a systematic theory is a modern area, informally has had a long history especially in the interpretation of sacred textures. In Islamic world, we mostly find it among philosophers and Gnostics that suppose a pure reality beyond the formal aspects of words and phrases. In this regard, Avicenna is the first philosopher who offers independent and formal interpretations of some Quranic Surahs and whose rational and philosophical interpretations of some Quranic Surahs and verses leads to the philosophical attitude in interpreting Quran. On one hand, he finds the verses of Quran symbolic and metaphorical that carries another realms of the meaning and then he aims to discover those; on the other hand, based on his metaphysical basics and philosophical assumptions of the existence, the origin and the resurrection, cosmos and human, soul and body and so on, he represents an innovative interpretation in which religious phrases goes beyond their common meaning and enters to another semantic square and find metaphysical meanings. This article, with a glance to Avicenna's interpretations, studies Quran as interpreted by a philosopher and the process of turning concepts into metaphysical ones. At the end it will evaluate this method of interpretation. Avicenna's interpretations can pave the way to new areas of study in comparative interpretation, methodology, hermeneutics and its history in Islamic flow of thought.

    Keywords: Avicenna, Hermeneutics, Esoteric interpretation, Philosophical interpretation, Metaphysicalization, Esotericism}
  • امیرعباس مهدوی فرد*، امین الله شاکری موحد

    همواره نظرات و آراء ابن سینا و شیخ اشراق به عنوان بزرگان دو مکتب مشاء و اشراق مورد توجه و نقد و بررسی صاحب نظران قرار گرفته که یکی از مهم ترین این مباحث، روش تفسیری این دو فیلسوف است. شیخ اشراق برخلاف ابن سینا دارای اثر تفسیری مستقلی که به ما رسیده باشد نیست ولی از لابه لای مجموعه مصنفاتش می توان روش تفسیری وی را استخراج و عرضه کرد. گرایش تفسیری ابن سینا یک گرایش کاملا عقلی است درحالی که گرایش تفسیری شیخ اشراق گرایشی عرفانی می باشد. طبعا روش تفسیری ابن سینا نیز روشی عقلی بوده، برخلاف شیخ اشراق که در اغلب موارد از روش ذوقی عرفانی بهره برده و به ندرت از روش قرآن به قرآن و درمواردی نیز در مباحث عقلی به آیات قرآن استناد نموده است که آن را می توان نوعی روش تفسیری عقلی خواند. این دو فیلسوف در تفسیر آیات دو وجه اشتراک دارند، یکی عدم تاویل و تطبیق آیات بر نظرات خویش و پرهیز ایشان از تحمیل رای و نظر خود بر آیات؛ و دیگری عدم بهره برداری از روایات در تفسیر آیات.


    کلید واژگان: ابن سینا, شیخ اشراق, روش تفسیری, گرایش تفسیری, تفسیر عقلی و عرفانی}
    Amir Abbas Mahdavi Fard *, Aminollah Shakeri Movvahid

    The ideas of Avicenna and Sheikh-i Ishraq as the scholars of Peripatetic and Illumination Philosophy have always received the critical attention of the reviewers. One of the most important discussions in this regard is the exegetical method of the above philosophers: Sheikh-i Ishraq, contrary to Avicenna, does not have an independent exegesis but his exegetical ideas can be inferred from his collection of writings. In fact, Avicenna has a completely rational trend whereas the exegetical trend of Sheikh-i Ishraq is mystical. The exegetical method of Avicenna has been rational while Sheikh-i Ishraq has often used an innovative method. Furthermore, Avicenna has rarely applied the Qur’an to the Qur’an method in his rational arguments. The abovementioned philosophers have one thing in common in their commentaries and that is impartiality in interpretation and not using the traditions in the interpretation of the Qur’an.
     


    Keywords: Avicenna, Sheikh Ishraq, Exegetical Method, Exegetical Trend, Rational, Mystical Exegesis}
  • نجف یزدانی*، احسان کردی اردکانی، زهرا خسروی

    یکی از مباحث بنیادین علم النفس، ملاک تعدد قوای نفس است. مسئله اصلی پژوهش آن است که: ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا چه ملاک هایی برای تعدد قوای نفس در نظر گرفته اند و آیا این ملاک ها قابل پذیرش اند؟ ابن سینا پنج معیار را برحسب اختلاف در شدت و ضعف، تندی و کندی، وجود و عدم، تضاد و اختلاف جنسی افعال نفس برای تعدد قوا معرفی می کند و با استناد به قاعده الواحد، تنها ملاک پنجم را می پذیرد. شیخ اشراق با انحصار قاعده الواحد به ذات بسیط خداوند، تغایر و تعدد قوا را برحسب جهات و اعتبارات مختلف نفس تبیین می کند. ملاصدرا نیز پس از ذکر اشکالاتی به معیار ابن سینا، درنهایت براساس ملاک انفکاک وجود یک قوه از قوه دیگر و تناقض در افعال نفس، به بررسی تمایز قوا می پردازد. در این پژوهش ضمن بررسی تحلیلی انتقادی ملاک های یادشده، اشکالات وارد بر آنها نیز بحث، و اثبات می شود که هیچ کدام از این موارد نمی تواند ملاک تعدد قوای نفس باشد.

    کلید واژگان: معیار تعدد, قوای نفس, ابن سینا, سهروردی, ملاصدرا}
    Najaf Yazdani*, Ehsan Kordi Ardakani, Zahra Khosravi

    One of the fundamental topics in philosophical psychology is the criterion of the multiplicity of the powers of the soul. The main research question is: What has been taken as the criteria for mental powers as being numerous by Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra for multiplicity of souls? How one may view on what they said in the field? Ibn Sina introduces five criteria in terms of differences in intensity and weakness, rapidity and slowness, existence and absence, contradiction and sexual difference as the criteria, and, relying on the rule of alvahid accepts only the fifth criterion. Sheikh Ishraq, limiting the rule of alvahid to the very essence of God, explains the difference and multiplicity of mental powers in terms of different directions and modifications of the soul. Mulla Sadra, having criticized Ibn Sina`s, also examines the distinction of powers based on the criterion of the separation of one power from another and contradiction in the functions of the soul. In this study, while analyzing these criteria critically, we discuss the drawbacks to them, and prove that none of them may be taken as a criterion in the field.

    Keywords: Multiplicity Criterion, Self-Efficacy, Avicenna, Suhrawardi, Mulla Sadra}
  • مهرداد امیری*، عابدین درویش پور، شهرام رهنما
    تناسخ یکی از راهکارهای توجیه و تبیین مطرح شده در حوزه ی جاودانگی و حیات ابدی است. هرچند در تعریف و تبیین آن وجه نظرهای مختلفی مطرح شده است اما، ابن سینا هرگونه قایل شدن به حلول نفس در کالبدی غیر از کالبد نخستین را به عنوان یک باور تناسخی معرفی می کند.از دید وی اگرچه اهل تناسخ ممکن است در باب سبب، چگونگی یا نوع کالبدی که نفس پس از مفارقت، بدان وارد می شود با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند، اما همه ی آنها در تمایز قطعی نفس و بدن و وجود پیشینی نفس نسبت به بدن با هم اشتراک دارند. ابن سینا با تفسیر خویش از پیوند لزومیه ذاتیه میان نفس و بدن و حدوث نفس با بدن به دوگونه به نقد آراء اهل تناسخ می پردازد؛ در نقد اول با پذیرش مقدمات اهل تناسخ نشان می دهد که نظریه تناسخ حتی با پیش فرض های خویش ناسازگار و توجیه ناپذیر است و در نقد دوم بر اساس مبانی حکمت مشاء تناسخ را امری محال می داند . این جستار تلاش دارد باتکیه بر آثار ابن سینا بویژه «رساله ی اضحویه» با رویکرد توصیفی- تحلیلی از یک سو نگاه خاص ایشان را درباب تناسخ تشریح و تبیین نموده و از سوی دیگر به نحو منسجم انتقادات وی را بر این دیدگاه بیان دارد
    کلید واژگان: ابن سینا, تناسخ, کالبد, نفس, رساله اضحویه}
    Mehrdad Amiri *, Abdin Darvishpor, Shahram Rahnama
    Metempsychosis is one of the Common approaches to justify and explicate eternality and Perennial Life. Although different viewpoints have been brought up in its definition and elucidation, Avicenna introduces any belief in the incarnation of the soul in a body other than the original body as a metempsychosis belief.  From his point of view, although the believers in metempsychosis may have some disagreements concerning the cause, the manner, or the kind of body in which the soul after separation enters, all of them share the same opinion in decisive distinction of the soul and the body and primordial existence of the soul in relation to the body. By his interpretation of the essentially cogent connection between the soul and the body and the creation of the soul with the body, Avicenna deals with two types of critique of the opinions of those believing in metempsychosis. In the first critique, by accepting the premises of those believing in metempsychosis, he shows that the theory of metempsychosis is incompatible and unjustifiable even with his own preconceptions;  and in the second critique, he considers metempsychosis as an improbable notion according to the principles of Peripatetic philosophy. With a descriptive method, the present research with reliance on Avicenna's works, especially “Al-Risāla al-Aḍḥawiya”, tries to explain his specific viewpoint concerning metempsychosis on the one hand and coherently express his critiques of this viewpoint, on the other.
    Keywords: Avicenna, Metempsychosis, body, soul, incarnation, Al-Risāla al-Aḍḥawiya}
  • علی کرباسی زاده، اصغر فتحی عمادآبادی*

    ارسطو در آغاز کتاب چهارم(گاما)، مابعدالطبیعه ، را علم « موجود بماهو موجود» معرفی می کند و این علم را «فلسفه اولی » یا «فلسفه نخستین» نامیده است و همچنین در موارد دیگر نام «حکمت» و «الهیات» نیز به این علم داده است . همان طور که وی نام های مختلفی بر این علم نهاده است ، موضوعات متعدد و متنوعی نیز برای این علم قرار داده است . لذا از دیر باز شارحان و مفسران ارسطو در تعیین موضوع مابعدالطبیعه دچار مشکل شده اند و هر کدام به طریقی رفتنه اند. با ورود ابن سینا به بحث های قرون وسطی تحولات بسیار زیادی در بحث موضوع مابعدالطبیعه اتفاق می افتد. وی موضوع متافیزیک را موجود بماهو موجود می داند اما موجود را به نحو عام در نظر می گیرد که هم شامل خدا و هم موجودات محسوس می شود و این یک تحول در موضوع مابعدالطبیعه محسوب می شود . سوآرز نیز یک قرون وسطی است که ابن سینا را درک کرده است و اما موضوعی که ارایه می دهد خود را از ابن سینا و سایر اسلافش جدا می سازد .تفسیر او یک تفسیر ارسطویی ابن سینایی است که ناخواسته مودی به تاسیس مابعدالطبیعه نوین می شود که با نظام مابعدالطبیعی ارسطویی و ابن سینا متفاوت است . در این مقاله، مساله اصلی پرداختن به موضوع مابعدالطبیعه تطبیقی بین ابن سینا و سوآرز است به جهت بیان و تبیین وتعین نقاط اشتراک و اختلاف در دو سنت اسلامی و مسیحی در موضوع مابعدالطبیعه

    کلید واژگان: ارسطو, سوآرز, مابعدالطبیعه, موجود بما هوموجود, واقعی}
    Ashar Fathi *, Ali Karbasizadh

    In the beginning of his fourth book (Gama), Aristotle introduces metaphysics as an “existent qua existent” science and has called it “primary philosophy”, whereas, sometimes he has named it as “wisdom” and “theology”. Also, besides various names, he has set forth various and numerous subject for this science. Therefore, since long ago the commentators and interpreters of Aristotle have had trouble determining the subject of metaphysics and each has taken a separate path. With Avicenna entering the Middle Ages discourse, many developments have taken place on the subject of metaphysics. He knows metaphysics as existent qua existent, but he considers the existent generally, in such a way that it includes both God and the sensible beings and this is regarded as a development in metaphysics. Suaréz is a Middle Ages philosophers who has enjoyed the presence of Avicenna but has separated himself from Avicenna and others who came after him by a subject that he presents for metaphysics. His interpretation is an Aristotelian-Avicennan one that involuntarily leads to establishing the Modern metaphysics, which is different from the Aristotelian-Avicennan metaphysics system. This article is mainly intended to deal with metaphysics as compared between Avicenna and Suaréz and attempt is made to explicate and analyze the similarities and differences in the two Islamic and Christian traditions concerning metaphysics.

    Keywords: Aristotle, Avicenna, Suaréz, Metaphysics, existent qua existent, real}
  • نرجس رودگر
    بحث از حرکت نفس، مسئله‏ای نسبتا جدید و محصول تاملاتی در آرای فیلسوفان گذشته است. گرچه فیلسوفانی چون ابن‏سینا و صدرالمتالهین مبحثی جداگانه به آن اختصاص نداده‏اند، اما از لوازم مبانی ایشان می‏توان به نظریاتی در این باب دست یافت. ابن‏سینا به تبع ممتنع دانستن حرکت در جوهر و حرکت در مجردات، نفس را اولا تنها در ناحیه اعراضش و ثانیا فقط در حیات مادی‏اش متحرک می‏داند؛ گرچه امکان تکامل برزخی را نفی نمی‏کند. صدرالمتالهین، جوهر نفس را متحرک می‏داند، اما همچنان به مشروط بودن حرکت به مادیت ملتزم است. در گام اول این نوشتار، آرای فیلسوفان مذکور در باب حرکت نفس ذکر شده است. در گام دوم، محل نزاع و مشکل اصلی در متحرک دانستن جوهر نفس بررسی شده است و در گام سوم، شش راه به عنوان ظرفیت‏های حکمت متعالیه برای برهانی کردن حرکت نفس پس از مفارقت از بدن طرح گردیده است.
    کلید واژگان: حرکت, نفس, ابن‏سينا, ملاصدرا, تجرد, ماده}
    Narges Roodgar
    Human soul`s motion is regarded as a quite new problem brought up by reflecting on past philosophers` ideas. Though such philosophers as Avicenna and Mulla Sadra have not discussed the subject in isolation, one may prove the problem on the basis of their fundamental principles. Denying substantial and incorporeal motion, Avicenna views human soul as changing only in accidental and corporeal states, he does not deny development in purgatory. Mulla Sadra, however, views human soul as being of substantial motion; but this motion is limited to corporeality. In the paper, the philosophers` views on the subject have been mentioned at first and then, the place of dispute and main problem on the human soul`s motion have been studied. finally, six way as the capabilities of transcendental philosophy for proving and explaining the soul`s motion after death have been given.
    Keywords: Motion, Soul, Avicenna, Mulla Sadra, Immateriality, matter}
  • محمد نجاتی
    دیدگاه ابن سینا در خصوص کیفیت تبیین جزئیات وحی و تمسک به قوه متخیله در تبدیل کلیات به جزئیات وحیانی، برای برخی روشنفکران معاصر از جمله دکتر سروش ملهم این معنا بوده که شیخ معتقد به فاعلیت نفس پیامبر در فرایند وحی شده است. مطالعه حاضر با تفکیک تفکر سینوی به دو حوزه مشایی و مشرقی، به واکاوی مدعای مذکور پرداخته است. تفکیک مذکور نشان می دهد ابن سینا در حوزه مشایی به جهت اعتقاد به مادیت خیال و ادراکات خیالی، و همچنین فقدان اعتقاد به عالم متوسط خیال منفصل، دست به دامان دستکاری قوه متخیله در تبیین جزئیات وحیانی شده است. این در حالی است که وی در حوزه مشرقی به جهت تاکید بر تجرد خیال و ادراکات آن و همچنین اذعان ضمنی به تحقق عالم خیال منفصل، ذیل کارکردهای متفاوت دو قوه حس مشترک و خیال، تبیینی متفاوت از این مساله ارائه نموده است. از نظر ابن سینا دو قوه حس مشترک و خیال پیامبر به جهت اشتداد وجودی نفوسشان، بر خلاف سایر نفوس بشری می تواند صور و ادراکات جزئی متعالی وحیانی را نیز بدون هیچ دخل و تصرفی در خویش حفظ، و در نتیجه کمترین وجهی برای دخالت و دستکاری قوه متخیله و یا تشبیه و تبدیل معقول به محسوس باقی نخواهد ماند.
    کلید واژگان: ابن سینا, سروش, وحی, حس مشترک, خیال, حکمت مشایی, حکمت مشرقی}
    Mohammad Nejati
    Point of view of Avicenna concerning explanation of revelation and appealing to the faculty of imagination (al-Qovvah al-Motakhayyellah) in changing universal perceptions to particular ones has inspired some contemporary intellectuals like D.R. Soroush to maintain that Avicenna has believed in agency of soul of the prophet in process of revelation. Separating between though of Avicenna in sphere of peripatetic and illuminationism philosophy, this paper analyzes his idea. This separation proves that, in sphere of peripatetic philosophy, Avicenna has appealed to change in faculty of imagination in the way of explanation of revelational particulars, since he maintains that faculty of imagination and imaginational perceptions are material, as well as he negated the belief to the world of intermediate discontinuous imagination. However, he, in the sphere of illuminationism philosophy, has other explanation of this issue within the topic of functions of faculties of commonsense and imagination of the prophet, because he believes ,in this sphere, in immateriality of the faculty of imagination and its perceptions, as well as implicit acknowledgement to the world of intermediate discontinuous imagination. According to Avicenna, faculties of common sense and imagination of the prophet can save particular revelational forms and perceptions without any change in them. Accordingly, no reason remains for any change in faculty of imagination or changing abstract intelligible to sensory perception, since they, in contract with human souls, have intensity of being.
    Keywords: Avicenna, Soroush, revelation, common sense, faculty of imagination, peripatetic philosophy, illuminationism philosophy}
  • محمدرضا امامی نیا*
    برهان یا طریق صدیقین، روش حکمای الهی برای اثبات وجود واجب متعال است که در آن وجود محض یا موجود مطلق ملاحظه می شود، نه فعل الهی و احوال آن همچون امکان، حدوث و حرکت. صدیق بر وزن فعیل بوده، و برای مبالغه در صدق به کار می رود، و مراد حکما از آن، کسی است که برای اثبات وجود واجب متعال صرفا موجود یا وجود را ملاحظه می کند، و به فعل الهی و احوال آن نظر ندارد. فارابی اولین حکیمی است که در کتاب «فصوص الحکم» به این روش اشاره، و آن را از کریمه: او لم یکف بربک انه علی کل شی ء شهید اقتباس کرده است. ابن سینا به طور گسترده در آثار خود این برهان را تقریر کرده، و اولین بار آن را به «صدیقین» نسبت داده است. در گذر ایام، بسیاری از بزرگان حکمت، کلام و عرفان از تقریر ابن سینا متاثر بوده، و در آثار خود یا عین این تقریر را بازگو کرده، یا با الهام از مبانی اندیشه ی وی، تقریر جدیدی را ابداع نموده اند. این تقریرات را می توان در سه گروه دسته بندی کرد: تقریر برهان بر مبنای بطلان دور و تسلسل؛ تقریر برهان بر مبنای بطلان دور و تقریر برهان بی نیاز از بطلان دور و تسلسل.
    کلید واژگان: برهان صدیقین, طریق صدیقین, فارابی, ابن سینا و تابعین ابن سینا}
    Mohammad Reza Emaminia*
    The proof or the way of the truthful is the method of the godly philosophers in which the pure existence or the absolute existent is considered, not the divine action and its qualities like contingency, creation and movement. Seddiq is homogenous with “fi’,'il” and is used to exaggerate in truthfulness and what philosophers intended from seddiq is the one who merely regards the existent or the existence and does not consider the divine action and its quality. Farabi is the first philosopher who indicated to this method and adopted it from the Quranic verse: Is it not sufficient tat your lord is witness to all things? Avicenna has accounted this proof in his works extensively and attributed it to the truthful for the first time. Many eminent men of philosophy, theology and mysticism have been effected by the account of Avicenna and whether recounted the same Avicenna's account or innovated a new account inspired by the bases of his thought. These accounts can be categorized in three groups: the account of the proof based on the nullity of cycle and endless regress, the account of the proof based on nullity or cycle, the account of the proof needless of nullity of cycle and endless regress.
    Keywords: the proof of the truthful, the way of the truthful, Farabi, Avicenna, Avicenna's followers}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال